3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Komt natuurlijk wel een oude autoaccu tussen.
110,000 lux Bright sunlight
0.25 lux Full Moon on a clear night
Bron
Maar goed, wie het eerst komt voor het paneeltje, wie het eerst maalt.
Oude autoaccu? Zou ik niet doen. Het zou me niets verbazen als het paneeltje de hoge zelfontlading niet bij kan houden als je een paar bewolkte dagen hebt. Autoaccu's zijn zeer ongeschikt voor solar-toepassingen.
[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 19-03-2014 22:17 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
En een laadregelaar, hoop ik.Erasmo schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 22:15:
[...]
Komt natuurlijk wel een oude autoaccu tussen.
Was ook maar een grapje.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
[ Voor 41% gewijzigd door Dre op 19-03-2014 22:47 ]
Maar het kan leuk zijn voor een experimentje.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ja, wonderbaarlijk hoe goed onze ogen eigenlijk zijn. Daar verbaas ik me altijd weer over.JeroenH schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 22:16:
Gaat ook niet werken natuurlijk:
Bron
Oude autoaccu? Zou ik niet doen. Het zou me niets verbazen als het paneeltje de hoge zelfontlading niet bij kan houden als je een paar bewolkte dagen hebt. Autoaccu's zijn zeer ongeschikt voor solar-toepassingen.
Als je gebruik maakt van een 12V spaarlamp van zo'n 10W (ik heb er drie in gebruik) vanlt het wel mee, denk ik.
Stel dat je 12 uur dat lampje laat branden op je accu, dan is je "verbruik" slechts 120Wh. Als je een accu hebt van 120Ah dan trek je per dag zo'n 10% eruit.
Moet voor een paar dagen kunnen lukken.
YepDre schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 22:27:
Dat was een ninja edit, die h erachter.
Heb er nog eentje in de garage staan. En veel hoeft er ook niet op te draaien, een lamp met bewegingssensor zodat ik de kat van de buren niet omver rijd en het sleutelgat kan vinden is genoegJeroenH schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 22:16:
Gaat ook niet werken natuurlijk:
Bron
Liever heb je een semi-tractie accu, die je dieper kunt ontladen en ook meer geschikt is voor laag vermogen toepassingen. Volgens mij zijn al die zogenaamde Solar accu's gewoon semi-tractie accu's.
Ik zou er nooit een auto accu voor kopen, maar als je nog een goeie hebt staan, waarom niet. Een camper/caravan accu is al wel behoorlijk geschikt vanwege semi-tractie.
Wat voor bier dan? Of is een sixpack hertog-jan ook speciaal genoegJeroenH schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 21:34:
Voor wie hem wil hebben, af te halen in ruil voor een sixpackje speciaalbier: een 50Wp zonnepaneel, incl zelfgebouwd frame voor platdak-opstelling:
[afbeelding]
Feitelijk een mini-uitvoering van het welbekende 100Wp Shell-paneel, maar wel met een lagere uitgangsspanning - dus niet aan te sluiten op een OK4. Meer geschikt voor 12V-experimentjes.
Ben niet echt op zoek en wil er geen geld aan uit geven, maar dit is leuk voor op de woonboot van schoonmoeders. Die had net wat gedoneerd gekregen met 5Wp paneeltjes, wat niet echt zoden aan de dijk zet. Dit wel. Zeker op die kleine accu-tjes. Leek haar leuk om daarmee te expirementeren (wat betekent dat ik het moet aansluiten
Ze heeft op die woonboot ook niet echt over de hele dag zon, dus is een groter paneeltje welkom. Heb nog wel wat van die G4 12V lampjes liggen, wellicht kan ze dan d'r verlichting deels daarop draaien.
[ Voor 28% gewijzigd door !null op 20-03-2014 08:46 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Verwijderd
Endoscoop is nog onderweg (zien is geloven) maar zijn er nog andere punten waarop je dit kunt controleren?
Paar dagen later werd ik gebeld dat ze niet aan bijvullen van een spouw deden.migjes schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:27:
[...]
de link die jeroenh gaf is wel erg netjes. (goede info en geen vreemde marketing poespas.)
http://www.isolatie-spouwmuur.nl/index.html
In een laatste poging mijn gegevens ingevuld bij Solvari.nl en ondertussen twee afspraken staan voor een inspectie van de spouwmuur. Ben benieuwd.
Van uw netbeheerder Stedin hebben wij het bericht ontvangen dat uw zonnepanelen niet bij hun geregistreerd staan.
Om in aanmerking te komen voor een vergoeding van de teruggeleverde stroom is het van belang dat u uw zonnepanelen aanmeld bij uw netbeheerder. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met uw netbeheerder op telefoonnummer 088-8963963.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Zolang er geen wettelijke verplichting is en GC netjes voor mijn stroom betaald wordt er niks aangemeld :W
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 20-03-2014 16:34 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Soms kun je een verdieping hoger de vensterbank eruit tikken. (soms nog een cement laagje wegtikken).Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:12:
Even een stomme vraag tussendoor, ik heb voor onze woning gevraagd wat de mogelijkheden zijn om de spouwmuur te isoleren en kreeg van de WBV als antwoord dat deze al nageisoleerd was maar alle ventilatiesleufjes en roostertjes zitten er nog en daar zie ik niks dus op die plekken iig niet.
Endoscoop is nog onderweg (zien is geloven) maar zijn er nog andere punten waarop je dit kunt controleren?
Je hebt dan een heeeeel breed zicht op de spouw. Meestal kijk je ook op de latei van de beneden verdieping. Ter hoogte van de latei is soms geen isolatie materiaal ingespoten. Omdat de spouwbreedte hier iets minder is. Of het was wel ingespoten en het ligt nu bij de buren.
Kleine ledlampjes zijn ook super, die kun je zo aan een draadje de spouw in laten zakken.
Het ligt helemaal aan de constructie van je huis maar soms kun je aan de kopse kant een paar pannen lichten en zo in de spouw kijken. Gemetselde tussen muren met de buren kun je zo ook vaak bekijken.
En soms kijk je zo bij de buurvrouw de badkamer in dat heeft niets met die isolatie te maken maar je kunt het er wel erg warm van krijgen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Over de PIR en 'verplichte' registratie aldus Enexis loopt van mijn zijde juridische stappen.revolution-nl schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:33:
Geachte heer ,
Van uw netbeheerder Stedin hebben wij het bericht ontvangen dat uw zonnepanelen niet bij hun geregistreerd staan.
Om in aanmerking te komen voor een vergoeding van de teruggeleverde stroom is het van belang dat u uw zonnepanelen aanmeld bij uw netbeheerder. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met uw netbeheerder op telefoonnummer 088-8963963.
Met vriendelijke groet,
Zolang er geen wettelijke verplichting is en GC netjes voor mijn stroom betaald wordt er niks aangemeld :W
Ik zou zeggen: piepen /klagen bij gevestigde orde en rechtsbijstand maar inschakelen
zodra ik meer heb (uitspraak vd rechter) post ik het
Elektriciteitswet geeft duidelijk aan 'aanmelden bij energiebedrijf' en dat is heel wat anders als 'netwerkbedrijf'
(en hoe je ze aanmeldt, daar laat de wet je vrij in. Ik heb in 2006 een mailtje gestuurd)
[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 20-03-2014 16:57 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ook geen goed Nederlands. ;-(revolution-nl schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:33:
Geachte heer ,
Met vriendelijke groet,
Bij hen...
Graag!NielsTn schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:56:
[...]
Over de PIR en 'verplichte' registratie aldus Enexis loopt van mijn zijde juridische stappen.
Ik zou zeggen: piepen /klagen bij gevestigde orde en rechtsbijstand maar inschakelen
zodra ik meer heb (uitspraak vd rechter) post ik het
Elektriciteitswet geeft duidelijk aan 'aanmelden bij energiebedrijf' en dat is heel wat anders als 'netwerkbedrijf'
(en hoe je ze aanmeldt, daar laat de wet je vrij in. Ik heb in 2006 een mailtje gestuurd)
Verwijderd
Hier ook een huis van 1976. Ik zal zo even kijken of mijn telescoopladder hoog genoeg komt maar ik vrees van niet. Nou ja 10m endoscoop is onderweg en daar kom ik wel een eind mee. Er zitten ook ventilatiesleuven ter hoogte van de vloer van de eerste verdieping, zou ik daar iets moeten/kunnen zien?BarryH schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:40:
ik kon vanaf het dak de spouw in kijken. keurige glaswolmatten. in 1976 geplaatst
Waarschijnlijk is dit ook niet nodig? Geen idee.
met die endoscoop welVerwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:20:
[...]
Hier ook een huis van 1976. Ik zal zo even kijken of mijn telescoopladder hoog genoeg komt maar ik vrees van niet. Nou ja 10m endoscoop is onderweg en daar kom ik wel een eind mee. Er zitten ook ventilatiesleuven ter hoogte van de vloer van de eerste verdieping, zou ik daar iets moeten/kunnen zien?
of voelen met een stokje
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De dichtstbijzijnde gebeld uit deze lijst: http://www.venin.nl/Bedrijven.htmlhjs schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:18:
[...]
Paar dagen later werd ik gebeld dat ze niet aan bijvullen van een spouw deden.
In een laatste poging mijn gegevens ingevuld bij Solvari.nl en ondertussen twee afspraken staan voor een inspectie van de spouwmuur. Ben benieuwd.
Die deden niet zo heel erg moeilijk over het bijvullen van de zijgevel. Het is keurig netjes uitgevoerd. En voor de afgesproken prijs hoewel de spouw veelal ruim 2x zo diep was als aangenomen. De metingen die gedaan waren kwamen op 4,5 a 6 cm en het bleek veelal 12-13cm.
Aan de hand van mijn IR foto's hebben ze alle plekken met warmtelekken bijgevuld, en de IR controle die ik een paar dagen later deed gaf een heel erg mooi egale muur, en de besparing op gas is zelfs nu al stevig (uiteraard, met 12-13cm supafil
Die lijst, waarom kom ik nu pas achter het bestaan van die lijstBezuiniger schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 19:25:
[...]
De dichtstbijzijnde gebeld uit deze lijst: http://www.venin.nl/Bedrijven.html
Die deden niet zo heel erg moeilijk over het bijvullen van de zijgevel. Het is keurig netjes uitgevoerd. En voor de afgesproken prijs hoewel de spouw veelal ruim 2x zo diep was als aangenomen. De metingen die gedaan waren kwamen op 4,5 a 6 cm en het bleek veelal 12-13cm.
Aan de hand van mijn IR foto's hebben ze alle plekken met warmtelekken bijgevuld, en de IR controle die ik een paar dagen later deed gaf een heel erg mooi egale muur, en de besparing op gas is zelfs nu al stevig (uiteraard, met 12-13cm supafil).
Of ze weten dat je in de markt bent via Solvari en hebben al een prijsafspraak gemaakt?hjs schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 19:38:
De twee die langs komen staan in de venin lijst. Z weten nu iig dat er concurrentie is ivm Solvari aanvraag, ben benieuwd.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb mijn geleverde elektra terug ontvangen van essent, leuk bedrag maar ik moest eerst betalen, dat heb je met een slimme meter.
een ding viel mij nu op, de stroom prijs is gelijk met de levering, maar de energie belasting en de opslag kosten die ik terug ontvang zijn lager.
Ik betaal €0,1148 en €0,0012 per kWu en ontvang €,0708 en €0,0007 per kWu ex BTW
Hebben meerdere dit?
Ik denk dat ik er toch even een telefoontje aan ga wagen.
De site van Essent geeft aan dat:kanaaldijk schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:07:
salderen
Ik heb mijn geleverde elektra terug ontvangen van essent, leuk bedrag maar ik moest eerst betalen, dat heb je met een slimme meter.
een ding viel mij nu op, de stroom prijs is gelijk met de levering, maar de energie belasting en de opslag kosten die ik terug ontvang zijn lager.
Ik betaal €0,1148 en €0,0012 per kWu en ontvang €,0708 en €0,0007 per kWu ex BTW
Hebben meerdere dit?
Ik denk dat ik er toch even een telefoontje aan ga wagen.
Vergoeding voor uw teruglevering
Essent saldeert de duurzame stroom die u opwekt, tegen hetzelfde tarief als de stroom die u van ons afneemt. Namelijk: leveringstarief inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie en btw.
Levert u meer terug dan u verbruikt? Dan krijgt u van Essent hetzelfde leveringstarief terug exclusief energiebelasting, opslag duurzame energie en btw.
--
Leuker kunnen ze het blijkbaar niet maken. Maar of het mag?
Je heb gelijk ik heb het terug gerekend naar 5000 kWu en dan is het bedrag juist ik lever namelijk 8437 kWu terug en krijg dus voor het meer geleverde stroom alleen de kale kWu prijs.tw_eek schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:32:
[...]
De site van Essent geeft aan dat:
Vergoeding voor uw teruglevering
Essent saldeert de duurzame stroom die u opwekt, tegen hetzelfde tarief als de stroom die u van ons afneemt. Namelijk: leveringstarief inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie en btw.
Levert u meer terug dan u verbruikt? Dan krijgt u van Essent hetzelfde leveringstarief terug exclusief energiebelasting, opslag duurzame energie en btw.
--
Leuker kunnen ze het blijkbaar niet maken. Maar of het mag?
Gek dat essent op de afrekening de gemiddelde prijs voor energiebelasting en opslag zetten.
Kan je niet een laadpaal in je tuin zetten voor fietsen, auto's en andere e-mobiliteitsapparatenkanaaldijk schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:47:
[...]
Je heb gelijk ik heb het terug gerekend naar 5000 kWu en dan is het bedrag juist ik lever namelijk 8437 kWu terug en krijg dus voor het meer geleverde stroom alleen de kale kWu prijs.
Gek dat essent op de afrekening de gemiddelde prijs voor energiebelasting en opslag zetten.
Ik heb een warmtepomp geïnstalleerd om gas uit te sparen met het overschot aan stroom en ben overgestapt naar greenchoicetw_eek schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:54:
[...]
Kan je niet een laadpaal in je tuin zetten voor fietsen, auto's en andere e-mobiliteitsapparaten
Hier ook een warmtepomp om nuttig van het overschot af te komen met erg goed resultaat.tw_eek schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:54:
[...]
Kan je niet een laadpaal in je tuin zetten voor fietsen, auto's en andere e-mobiliteitsapparaten
Hopelijk niet naar de Rabobank...
Financieel Dagblad: Rabobank wil grens opzoeken in analyse van betaaldata klanten.
Ik denk dat bij de banken het beest los is

Na de Libor fraude en een boete van 774 miljoen euro heb ik de Rabo snel vaarwel gezegd, we hadden er 3 rekeningen.Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 08:37:
Zijn er al mensen overgestapt van de ING naar een andere bank?
Financieel Dagblad: Rabobank wil grens opzoeken in analyse van betaaldata klanten.
Nu met grote tevredenheid al een paar maandjes bij ASN.
wie denk je wie de 774 miljoen gaan betalen...
[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 21-03-2014 10:07 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Denk ik ook al lang over na, ze hebben zelfs een app op windowsphone zie ik nu.Gasschuif schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:00:
[...]
Na de Libor fraude en een boete van 774 miljoen euro heb ik de Rabo snel vaarwel gezegd, we hadden er 3 rekeningen.
Nu met grote tevredenheid al een paar maandjes bij ASN.
Mhhhh
Nu ASN en Triodos, alleen nog wel een hypotheek (en dus lopende rekening) bij de ABN.
Parallel daaraan de vrijstellingen voor de industrie en andere grootverbruikers.
Koren op de molen van min. Kamp.
Ben bezig om te orienteren voor mijn laatse zakelijke (lopende) rekening om te zetten naar Triodos bank, al het andere (privé en zakelijk) is al jaren geleden omgezet.Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 08:37:
Zijn er al mensen overgestapt van de ING naar een andere bank?
Moet zeggen met zo weinig transacties die er zijn, kan ik zelfs nog geld gaan besparen (niet meer dan een keer een frietje halen).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Bij een echt forse toeloop komen ze klem te zitten en dan wel moeten marchanderen. Of natuurlijk een stop zetten op nieuwe klanten.
Zou natuurlijk wel een aardige druk op ze zijn en positief voor groene plannen om geld te verwerven voor realisatie.
Triodos heeft een reputatie en die gun ik zo'n forse druk niet. Ik denk ook niet dat het nu zo'n vaart zal lopen.
fijne dag, mooi weer en vee lol
Zeker zal dat flink schelen. Hier scheelt alle extra isolatie van de laatste tijd (39m2 spouw + navullen, 6 HR++ ruiten) bijna 30%, en ons verbruik was voor deze stap al niet heel erg hoog (vorig jaar 926m3). Achteraf is de extra isolatie iets dat we al jaren eerder hadden moeten doen, maar ja.Erasmo schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 22:42:
Was weer even langs die grootverbruiker van vorige week gegaan, gasverbruik is met meer dan 10% verminderd en de offerte voor spouwmuurinstallatie is getekend de deur uitZal flink wat gaan schelen met ruim 100m2 oppervlakte.
Mede daarom heeft ASN al eerder een stop gehad op investeringen (omdat er geen groene investeringen in een bepaalde tak mogelijk was) en Triodos is zijn beleid aan het verruimen.izdp schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:02:
Wat een probleem is voor het 'groen' van banken, is dat er veel te weinig geld weg gezet kan worden als groen.
Bij een echt forse toeloop komen ze klem te zitten en dan wel moeten marchanderen. Of natuurlijk een stop zetten op nieuwe klanten.
Zou natuurlijk wel een aardige druk op ze zijn en positief voor groene plannen om geld te verwerven voor realisatie.
Triodos heeft een reputatie en die gun ik zo'n forse druk niet. Ik denk ook niet dat het nu zo'n vaart zal lopen.
Dit , hierom en hierom
Volgende stap wordt PV en de verlichting beneden door led vervangen.Bezuiniger schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 09:54:
[...]
Zeker zal dat flink schelen. Hier scheelt alle extra isolatie van de laatste tijd (39m2 spouw + navullen, 6 HR++ ruiten) bijna 30%, en ons verbruik was voor deze stap al niet heel erg hoog (vorig jaar 926m3). Achteraf is de extra isolatie iets dat we al jaren eerder hadden moeten doen, maar ja.
Een snelle isolatievraag die ik geen eigen topic waard vind;
Op mijn zolder is voor ik hier kwam wonen al geïsoleerd met eps:

Geen idee wat er achter zit en wil er stiekem ook niet achter kijken zo mooi als het afgewerkt is. Kan ik hier nu straffeloos pirplaten over plakken of gaat dat fout?
Zo te zien zijn deze eps platen door je voorganger aan de binnenzijde geplakt, belangrijker is dus om te weten wat er aan de buitenzijde zit? Indien daar dus ook dampdicht materiaal zit ben je je hout aan het opsluiten en zou ik eens een berekening gaan maken.
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/
Zal wel meevallen denk ik, in absolute termen zitten we ruim boven de 40%. Zelfs zonder isolatie in de voorgevel was de variatie in het gebruik niet heel erg groot. En bovendien wordt deze zomer jaar het dak ook nog wat verbeterd qua isolatie.hjs schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 10:19:
Als aankomende winter beetje streng is zal de besparing nog tegenvallen na deze winter
Hier kwamen vandaag tot nu toe drie kleine onweersbuien langs. Bij de eerste twee gingen de ALS er direct bij de eerste flits uit, bij de derde bui bij de 2e flits. Gaat niet heel soepel zo...
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
http://www.ad.nl/ad/nl/14...dhoos-in-heidebrand.dhtml
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Kan je hier iets mee?Terpen Tijn schreef op zondag 23 maart 2014 @ 15:39:
Maken zonnepanelen je huis eigenlijk gevoeliger voor blikseminslag?
Hier kwamen vandaag tot nu toe drie kleine onweersbuien langs. Bij de eerste twee gingen de ALS er direct bij de eerste flits uit, bij de derde bui bij de 2e flits. Gaat niet heel soepel zo...
http://zonneenergie.eu/zonnepanelen-bliksem/
Nuttige info! Ik ga ervan uit dat het op de goede manier is geinstalleerd, maar ik zal eens kijken of ik het kan verifieren.Schinnen-groen schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:20:
[...]
Kan je hier iets mee?
Hm interessant!Schinnen-groen schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:20:
[...]
Kan je hier iets mee?
Ben alleen benieuwd hoe het schema moet zijn als je 3 rijen onder elkaar hebt, incl. een raam ertussen in, zoals wij dat hebben. Volgens mij ontkom je dan niet aan die "inductie".
Wat ik ervan weet is dat de installatie verder ook niet is geaard, zoals op dezelfde site wordt geopperd. Wel apart eigenlijk dat het PV bedrijf waarschijnlijk geen van beiden heeft gehanteerd...

Ik ben dan ook heftig begonnen het stroomoverschot af te fakkelen dmv een elektrisch kacheltje.En deze mijn kamer en keuken te laten verwarmen
Met een cop van 1, en een investering van 0 euro.Is dit op dit moment volgens mij het beste wat ik kan doen om mijn energie kosten te drukken.
Nog 330 kwh te gaan ..ik ben zelfs bang dat ik het niet op krijg.
Jammer dat opbrengst uit overschot nagenoeg niet beloond wordt. Met de juiste meter krijg je er zelfs helemaal niks voor vanwege 'ons systeem kan dat niet'.
Ik begrijp je statement, je hebt gelijk.
Maar ik probeer nu wat aardgas te besparen, zijn de mensen in groningen ook weer blij.
En ik mag geen dief van mijn eigen beurs zijn, dus voor mij is dit het beste alternatief voor dit moment.
Maar indien de politiek mij wil helpen zouden ze moeten zorgen dat ik een juiste compensatie voor mijn teveel opgewekte energie krijg.
Klinkt allemaal fantastisch, maar ben een beetje bang dat het niet door gaat. De details volgen nog, maar we zitten nu in een huur appartementje en gaan straks naar een rijtjeshuis. Ik wil die set wel overzetten, dat is het probleem niet, maar ik ben erg benieuwd hoe hun voorwaarden zijn.
@Raolte, kun je dan geen andere leverancier kiezen zodat je gewoon volle mep terug krijgt voor je opgewekte stroom?

Zonnestroom in jaar tijd bijna verdubbeld
Het vermogen van zonnepanelen in Nederland is vorig jaar bijna verdubbeld. Dat vermogen steeg van 365 megawatt (MW) in 2012 tot 665 MW in 2013.
Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse netbeheerders die zijn verzameld door zonnestroom-expert Peter Segaar.
Kan me zeker niet meer opgeven!null schreef op maandag 24 maart 2014 @ 09:31:
We zijn nu blijkbaar ingeloot om gratis en voor niets een set zonnepanelen te reviewen.
Welk type omvormer?Terpen Tijn schreef op zondag 23 maart 2014 @ 15:39:
Maken zonnepanelen je huis eigenlijk gevoeliger voor blikseminslag?
Wow PolderPV op nu.nl. Nice...eindelijk iemand die expert wordt genoemd waarvan we zeker weten dat hij verstand van zaken heeft[b]ZuinigeRijder schreef op maandag 24 maart 2014 @ 09:44:
Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse netbeheerders die zijn verzameld door zonnestroom-expert Peter Segaar.
reserveringshouder Tesla Model 3
Inmiddels wel een aanmaning van hun met incassokosten.
Weer gebeld: kosten vervallen en ik nogmaals herhaald dat ik niets betaal.
Ik krijg immers veel terug en ik ben een neggie.
En ja, het correctieverzoek was in behandeling. Staat zo'n 6 weken voor werd me verteld.
Die termijn is overigens al gehaald.
Wat ik toch echt moest doen was een slimme meter laten monteren.
En geen probleem voor de domme uitvoering.
Want zo was het verhaal: Met een Ferraris moet er altijd een correctie plaatsvinden.
Het advies om met een Ferraris gelijk met het doorgeven van de jaarstanden, een correctie aan te vragen.
De verklaring was dat het systeem van Eneco geen negatief saldo kon verwerken.
Met andere woorden de computers van Eneco zijn pas echt dom.
Nee natuurlijk. De mensen van Eneco doen er alles aan om mensen hun Ferraris-meter te laten vervangen.
Het voordeel van de slimme meter is -werd echt gezegd dus roept u maar of dit klopt- dat er per maand een juiste afrekening van de afgelopen maand kon worden verstuurd en zodoende een betere afstemming van het voorschot per maand ipv per jaar.
En natuurlijk dat met terug leveren onmiddellijk de correcte jaarafrekening volgde ongeacht de standen. ( hoezo nodig als per maand? )
Ik vind het niet meer dan normaal om dat te betalen wat je afneemt. Dus een voorschot per maand volgend en een afrekening van de vorige maand lijkt me prima. Dan is er nog steeds een buffer van het voorschot van de lopende maand.
Voor de financiele administratie is het gewoon zoveel handiger om maandelijks een vast bedrag neer te leggen en op gezette tijden het verschil te verrekenen. Sommige mensen draaien daarin alleen een beetje door en maken van hun energieleverancier een spaarpot waar ze geen rente op krijgen.
Ik houd zelf mijn verbruik in de gaten, vul dit regelmatig in bij zowel GreenChoice als Mindergas, krijg daaruit berekeningen van verwacht verbruik en stel daar ook maandbedragen op bij. Onder de streep hoop ik gewoon helemaal niks terug te krijgen.
Dat verhaal is, geloof ik, iets van de EU.izdp schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:12:
Nog steeds heb ik geen correcte afrekening van Eneco ontvangen.
Inmiddels wel een aanmaning van hun met incassokosten.
Weer gebeld: kosten vervallen en ik nogmaals herhaald dat ik niets betaal.
Ik krijg immers veel terug en ik ben een neggie.
En ja, het correctieverzoek was in behandeling. Staat zo'n 6 weken voor werd me verteld.
Die termijn is overigens al gehaald.
Wat ik toch echt moest doen was een slimme meter laten monteren.
En geen probleem voor de domme uitvoering.
Want zo was het verhaal: Met een Ferraris moet er altijd een correctie plaatsvinden.
Het advies om met een Ferraris gelijk met het doorgeven van de jaarstanden, een correctie aan te vragen.
De verklaring was dat het systeem van Eneco geen negatief saldo kon verwerken.
Met andere woorden de computers van Eneco zijn pas echt dom.
Nee natuurlijk. De mensen van Eneco doen er alles aan om mensen hun Ferraris-meter te laten vervangen.
Het voordeel van de slimme meter is -werd echt gezegd dus roept u maar of dit klopt- dat er per maand een juiste afrekening van de afgelopen maand kon worden verstuurd en zodoende een betere afstemming van het voorschot per maand ipv per jaar.
En natuurlijk dat met terug leveren onmiddellijk de correcte jaarafrekening volgde ongeacht de standen. ( hoezo nodig als per maand? )
Mmmmmm. Gooooooogle mmmmm http://www.telegraaf.nl/o...ument/article20199875.ece
Oud verhaal maar waarop gebaseerd weet ik even niet, en kan ik zo snel niet vinden...... iemand ........
Dit , hierom en hierom

poll: Zonnestroom
Het is jammer dat de optie een "Nee, kan niet/geen interesse" een ongelukkig samenvoeging is, want zo lijkt het alsof ruim 58% van de Tweakers negatief staat tegenover zonnepanelen. In de comments helaas (zelfs op Tweakers.net) toch ook weer een paar ondoordachte en slecht geïnformeerde opmerkingen. Ach ja, de commentsectie is op elke website als de steegjes achter het station; daar kun je misschien beter niet komen
"Nee, kan niet" klinkt als 'het dak is van mijn ouders'
Positief blijven...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bij deze familie van omvormers staat expliciet in de documentatie dat bij bepaald soort weer (bewolking/regen met 'spanning' in de lucht zoals je typisch bij een onweersbui aantreft) een 30mA aardlek kan afgaan. Daarom staat in de handleiding dat je of niets of >100mA moet gebruiken.
Ik heb het grotere broertje (SB3600-TL21) en ook 2x gehad dat de 30mA aardlek afging bij precies het soort weer als gedocumenteerd.
Het heeft er dus niets mee te maken dat zonnepanelen bliksem zouden aantrekken ofzo
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 24-03-2014 20:59 ]
Ik denk dat de meeste huurders het nog nooit gevraagd hebben en bij voorbaat al denken dat het niet zou mogen. Mijn verhuurder had er destijds geen enkel probleem mee...izdp schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:53:
Vergeet niet dat veel huurders niet mogen
Ik weet er alles van.... maar dat is gelukkig niet voor heel veel mensen de belemmering.en gemeenten wijken verbieden om het aanzien.
Na de gemeenteraadsverkiezingen zijn Groenlinks en de PvdA flink kleiner geworden in Hilversum, en het protest tegen het zonnepanelenverbod kwam vooral bij hen vandaan. We zullen zien hoe dat uit gaat pakken.
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 24-03-2014 21:05 ]
Verwijderd
neem nou dit :
http://www.nu.nl/economie...rales-in-arme-landen.html
minister ploumen laat voor het gemak even weg dat met subsidie er 5 grote monsters worden bijgebouwd, en gaat dan regeren over arme landen.
financieren is overigens vaak jouw en mijn spaar en pensioengeld.
volgens mij als je deze lulkoek gaat verkopen kan je daar half afrika van voeden (van de koek)
laten we daarom henk kamp sturen, dan is heel afrika zonder honger.(en anders gaat hij weer zoete broodjes bakken in groningen)
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2014 21:50 ]
Ben een klein beetje huiverig,het draait nu prima
Plugwise Source 2.24 Beta 2014032419
New:
- Gateways (i.e. Smiles, SLPs) are listed in Appliances screen
- Support for high usages (Mega Watts)
- Features can be added in the Conf Wizard
- Pro: Support for shorter logging intervals than 60 minutes
- Pro: Custom screens can be defined
- Support for Smile with version 2 firmware
- Support for Chinese language
- Support for new Plugwise products like Stealth ZE
Known issues:
- No support for Plugwise Stretch (Plugwise Smile is supported)
- Translations not fully up to date.
Graag jullie mening. (iemand al geprobeerd?)
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
En Mega Watts [sic]?!? Daar heb je nogal wat circles (à 16A ofwel rond de 3600W) voor nodig. Als je maximaal 1MW wilt kunnen verstouwen heb je bijna 300 circles nodig. Wat je dus €60 per jaar kost, overigens.
Hier hangt ook een SMA met in de handleiding dezelfde tekst.Rukapul schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:58:
[...]
Bij deze familie van omvormers staat expliciet in de documentatie dat bij bepaald soort weer (bewolking/regen met 'spanning' in de lucht zoals je typisch bij een onweersbui aantreft) een 30mA aardlek kan afgaan. Daarom staat in de handleiding dat je of niets of >100mA moet gebruiken.
Ik heb het grotere broertje (SB3600-TL21) en ook 2x gehad dat de 30mA aardlek afging bij precies het soort weer als gedocumenteerd.
Het heeft er dus niets mee te maken dat zonnepanelen bliksem zouden aantrekken ofzo
Sinds die hier hangt al behoorlijk wat onweer/bliksem op z'n flikker gehad, maar de 30 mA is er (nog) niet uitgevlogen.
Ik heb er wel aan zitten denken bij de montage van de nieuwe groepenkast, maar ik gokte erop dat het wel zou kunnen meevallen. Blijkt zo te zijn.
Maar je weet nooit, in de toekomst....
Ik had al een email gestuurd naar de aanbieder met het verzoek bij het opmaken van de jaarrekening het juiste capaciteitstarief te rekeken.
Hierop netjes antwoord gekregen:
Nou mooi, kat in het bakkie dacht ik.Beste meneer wmeester,
Zoals zojuist telefonisch besproken stuur ik in deze e-mail de bevestiging met betrekking tot het capaciteitstarief.
Wel wil ik hierbij laten weten dat het capaciteitstarief anders is bij een verbruik van minder dan 500 m3. Wanneer je minder dan 500 m3 verbruikt hebt word je tegen het juiste lagere capaciteitstarief gefactureerd op je jaarnota.
Hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, wens ik je nog een fijne dag toe.
Regel je energiezaken online
Met vriendelijke groet,
Totdat ik de jaarrekening kreeg:

De totale vastrechtkosten bedragen 186,34 ex btw = 225,47
Ik moet hier wel de "Vastrecht levering vanaf halen (43,78 ex)
Dus (186,34 - 43,78) x 1,21 = 172,50
Dat lijkt erop alsof ze capaciteitstarief van >500m3 per jaar hebben gerekend. Ik krijg alleen erg slecht te getallen kloppend met de website van liander.(http://www.liander.nl/lia...starief_kleinverbruik.htm) Mede door een wijziging die ze hebben doorgevoerd om eea te berekenen sinds 1 augustus 2013.
Iemand die de getallen meer kan laten kloppen?
Ik denk dat ik ze nu eerst maar erop wijs dat het waarschijnlijk niet juist is en dat ze opnieuw moeten rekenen. Ik sta natuurlijk sterker als ik zelf de berekening kloppend kan maken.
Lijkt erop dat na 150 dagen de post vastrecht netwerk+meterhuur is samengevoegd in 1 post "netwerkkosten", of juist andersom, dat kan ik niet opmaken uit je rekening. Aan de prijs van 39 cent excl BTW per dag die ze rekenen komt dat overeen met 500-4000 kuub per jaar in het tabelletje van Liander, ze brengen dus gewoon capaciteitstarief in rekening.
Ik zou zeggen: veel plezier met het terugvorderen van 50 euro, je hebt een toezegging in de hand, dus afschuiven op de netbeheerder kunnen ze niet.
Bedankt voor de info Rukapul & Schinnen. Ik kijk het nog even aan, maar als het zo door blijft gaan met onweer, dan ga ik de 30mA inderdaad maar laten vervangen (hopelijk kan dat gewoon?). Zoals het van de week met dat onweer ging was het vrij frustrerend.Schinnen-groen schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 10:59:
[...]
Hier hangt ook een SMA met in de handleiding dezelfde tekst.
Sinds die hier hangt al behoorlijk wat onweer/bliksem op z'n flikker gehad, maar de 30 mA is er (nog) niet uitgevlogen.
Ik heb er wel aan zitten denken bij de montage van de nieuwe groepenkast, maar ik gokte erop dat het wel zou kunnen meevallen. Blijkt zo te zijn.
Maar je weet nooit, in de toekomst....
Voor 1 setup doe ik het 50W paneeltje, voor een andere setup heb ik slechts een 5W paneeltje waar ik een accu (in een oldtimer) op spanning wil houden. Het klinkt niet als erg verstandig om een 10A (effectief 120W) voor een 5W te gebruiken, en ook bij 50W zullen de verliezen wellicht groot zijn bij dergelijke simpele controllers.
Iemand een idee hierover? Misschien moet ik toch een wat duurdere Steca kopen voor de 50W setup. Voor het 5W paneeltje is alles overkill, maar ik hem ook niet direct op de accu aansluiten. 5W (waarschijnlijk achter glas) is niks, maar op den duur genoeg om de accu te overladen.
Het zou dan toch goed zijn om te checken of je geen grote lus hebt met je bekabeling. Je kan dan een flinke inductiepiek door je bekabeling krijgen met een schakelende dif.Terpen Tijn schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:39:
[...]
Bedankt voor de info Rukapul & Schinnen. Ik kijk het nog even aan, maar als het zo door blijft gaan met onweer, dan ga ik de 30mA inderdaad maar laten vervangen (hopelijk kan dat gewoon?). Zoals het van de week met dat onweer ging was het vrij frustrerend.
Het opgewekte magnetisch veld bij een blikseminslag is behoorlijk. Niet zozeer de sterkte van de lading in de bliksem, maar de sterkte-verandering dq/dt en dat levert weer een grote inductiespanning op.
De bedrading fatsoeneren levert vaak de oplossing.
http://batteryuniversity....ing_the_lead_acid_battery
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Je kan er een laadregelaartje ertussen schakelen. Die schakelt de laadstroom automatisch uit of aan, afhankelijk van de input via je paneeltje. Werkt hier prima. Made in China.styno schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:30:
Druppelladen met een 5W paneeltje lijkt me geen enkel probleem met een lood-accu en compenseert simpelweg zelfontlading. Dat paneeltje levert toch meestal geen 5W. Misschien is het beste compromis om het paneeltje op basis van batterijspanning aan/uit te schakelen.
http://batteryuniversity....ing_the_lead_acid_battery
Een ander onderwerp:
Heeft er hier iemand ervaring met het maken van biochar? Ik heb snoeihout in stukjes van circa 3 cm 'vergast'* wat je tussen je vingers kunt verkruimelen tot stof. Vermeng ik nu de stukjes in zijn geheel met grond of moet het eerst nog fijngemaald worden? Ik heb al een boel biochar filmpjes bekeken maar ben dit onderwerp nog niet tegengekomen.
* klinkt erger dan het is, het is gewoon hout onder zuurstofarme condities heet stoken zodat een groot deel gasvormig wordt zonder dat het restant oxideert en in as verandert (pyrolyse).
[ Voor 7% gewijzigd door styno op 25-03-2014 14:03 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Gamma zeg je?
Direct link naar het product
Die gene die de productbeschrijving heeft gedaan was er even niet bij, bij de uitleg van het product?
Dit , hierom en hierom
Hahaha, daar heb ik er 10 van hangen, thuis.ollie1965 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:01:
Een wel hele zware ledlamp van Philips in de aanbieding van 60Watt ..........![]()
Gamma zeg je?
Direct link naar het product
Die gene die de productbeschrijving heeft gedaan was er even niet bij, bij de uitleg van het product?
Ze zijn 10W (9,5W) en produceren licht, vergelijkbaar met 60W gloeilamp.
De lichtopbrengst is inderdaad wat ze beloven.
Tot nu toe de beste LED lamp die ik getest heb.
Besteld, met tijdelijke korting, bij Conrad voor 9,99 p.st.
Edit: dit is de 10W, die dimbaar is. Die bij ons is de 9,5W uitvoering die niet dimbaar is.
[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 25-03-2014 21:26 ]
Je kunt dus dit soort ladertjes kopen:

Al vanaf 7 a 8 euro op Ebay. Met 10A dus redelijk overkill.
Voor m'n 50W setup vraag ik me af of ik beter een durdere Steca kan nemen gezien die wellicht efficienter is. Maar ik verwacht eigenlijk dat beide dezelfde functionaliteit hebben en dus niet heel veel zullen verschillen in efficientie?
Voor m'n 5W setupje op m'n oldtimer zou zo'n regulator wel eens alles kunnen opeten aan inefficientie.
Wellicht ga ik gewoon even meten wat m'n oldtimer idle verbruikt als hij geparkeerd staat. Dat is dus een beetje stroom naar de radio, klokje, en startonderbreker (ledje enzo). Wellicht is dat al redelijk wat bij elkaar en kan ik veilig de 5W er direct aan koppelen. Behalve dat er wellicht nog een diode moet tegen ontladen in het donker, maar dat zal het paneeltje waarschijnlijk al hebben.
Als het erg veel is aan idle verbruik gooi ik gewoon de accupool eraf als ik de auto niet gebruik. Accu-tje is niet heel groot en ik ga er geen grotere inzetten.
Kijk, dat zijn toch de leukere berichten
Vliegticket? fietsen mot jeJeroenH schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:49:
Woei! In januari 2015 is de United Solar Challenge in Abu Dhabi (nieuw evenement). Ik ben uitgenodigd, incl vergoeding vliegticket.
Bofkont!JeroenH schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:49:
Woei! In januari 2015 is de United Solar Challenge in Abu Dhabi (nieuw evenement). Ik ben uitgenodigd, incl vergoeding vliegticket.
Die type omvormers werken naar behoren.!null schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:43:
@Schinnen-groen @styno
Je kunt dus dit soort ladertjes kopen:
[afbeelding]
Al vanaf 7 a 8 euro op Ebay. Met 10A dus redelijk overkill.
Voor m'n 50W setup vraag ik me af of ik beter een durdere Steca kan nemen gezien die wellicht efficienter is. Maar ik verwacht eigenlijk dat beide dezelfde functionaliteit hebben en dus niet heel veel zullen verschillen in efficientie?
Voor m'n 5W setupje op m'n oldtimer zou zo'n regulator wel eens alles kunnen opeten aan inefficientie.
Wellicht ga ik gewoon even meten wat m'n oldtimer idle verbruikt als hij geparkeerd staat. Dat is dus een beetje stroom naar de radio, klokje, en startonderbreker (ledje enzo). Wellicht is dat al redelijk wat bij elkaar en kan ik veilig de 5W er direct aan koppelen. Behalve dat er wellicht nog een diode moet tegen ontladen in het donker, maar dat zal het paneeltje waarschijnlijk al hebben.
Als het erg veel is aan idle verbruik gooi ik gewoon de accupool eraf als ik de auto niet gebruik. Accu-tje is niet heel groot en ik ga er geen grotere inzetten.
Ze hebben meestal ook nog een stand waarin je buitenverlichting kunt laten branden. Trekt je de accu te ver leeg, schakelt de zaak gewoon af (of schakelt niet in).
Veel voor weinig dus.
Google maps kan geen afstand geven met de fiets/lopend, maar met de auto zou het dik 6700 km zijn. Zeg 7500 km met de fiets. Stel 100 km per dag gemiddeld (en daar ga ik het zwaar mee hebben hoor!), dan ben ik 75 dagen onderweg. Ik denk niet dat ze voor 150 dagen (ik wil ook graag terug) eten en overnachting gaan betalen.
Maar een avontuur zou het wel zijn zeg.... Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servië, Bulgarije, Turkije (even bij de solar teams daar op visite), Syrië (hmmm is dat een goed idee momenteel?), Irak (eh...), Kuweit en Saoedie-Arabië.
Maar het zal toch maar vliegen moeten worden denk ik
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Alle investeringen leveren rendement op, zo wordt er ook iemand zonne-energie expert genoemd na belangenloos jaren de markt geanalyseerd te hebben. En wordt hij bedankt door sommige overheidsorganen.JeroenH schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:49:
Mmmm, nu nog een mooie naam voor jou..... Zonne-race expert
Helemaal grappig klik op een link van de site komt ik bij jouw site uit!!!!!
EDIT: als je gaat verdiep, je in de cultuur en gewoonten. Voor je het weet heb je iemand "voor zijn hoofd gestoten"
Een start hiervoor ... Wikipedia: Hofstede's cultural dimensions theory
EDIT2: (sorry ik wil gewoon te snel reageren op zo'n mooi bericht)
Zie ik dat het onderdeel is van "Masdar Sustainability Week ", als je er toch bent iets om te bezoeken. Masdar City
[ Voor 31% gewijzigd door ollie1965 op 26-03-2014 11:24 ]
Dit , hierom en hierom
Masdar city: heb ik eens voorbij zien komen in een van de tegenlicht uitzendingen. Erg interessant.
In de laatste uitlevering van Tegenlicht kwam een Industrieel Ecoloog aan het word. Als ik nu opnieuw voor een studie zou moeten (kunnen) kiezen..
Dit topic is gesloten.