De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.762 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:12
izdp schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:46:
Rond de 500.000 koopwoningen zijn vrij van hypo.
Zou het niet zo zijn dat een aanzienlijk percentage van die woningen met een "informele" lening gekocht zijn, bv. van ouders of van bedrijf (geen idee of dat laatste kan)?
Maar zonder schuld ben je pas echt een paria voor de bank!
En dat zou dus niet zo moeten zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Mag ik hier eens om advies vragen?
Ik heb een hoekwoning uit '81 en in de spouwmuur zit glaswol achtig materiaal.
Maar er zit zo'n 4 cm ruimte tussen glaswol en buitenblad.

Is dat nu zinvol en is het technisch verantwoord om die 4cm vol te laten blazen met parels?
Heb al contact gehad met de Nuon en Veenstra en die doen het niet, die vullen alleen een lege spouw.

Afgelopen jaar (meteropname is van 16-1) heb ik zo'n 1900m3 gas verbruikt.

[edit]
Oh, heb nog een foto gemaak bij waar de afzuigkap door de muur gaat.
Die staat hier

[ Voor 19% gewijzigd door hjs op 11-03-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
hjs schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:56:

Is dat nu zinvol en is het technisch verantwoord om die 4cm vol te laten blazen met parels?
Heb al contact gehad met de Nuon en Veenstra en die doen het niet, die vullen alleen een lege spouw.

Afgelopen jaar (meteropname is van 16-1) heb ik zo'n 1900m3 gas verbruikt.
oei, dat is een moeilijke vraag.
je hebt dus:
8cm buiten steen.
4cm spouw.
??cm glaswol???
10cm binnen muur.
heb je een ontluchting in de isolering zitten? (een kleine open voeg aan de onderkant en aan de boven kant, niet verwarren met de ontluchting van de kruipruimte.)

edit:
ik zie nu de foto pas, lol

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Spouwmuurisolatie is te verwijderen (wat ik niet wist): http://www.isolatie-spouw...en_spouwmuurisolatie.html

Of het zinvol c.q. economisch is, geen idee.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:53
hjs schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:56:

<knip>
Als migje al vraagt, is de lege ruimte geventileerd met open voegen om condens vorming te voorkomen?
Bij onvoldoende spouwbreedte is dat over het algemeen vrij lastig, omdat het condenspunt vol aan de binnenkant van de steen van de buitenspouwblad komt te liggen als binnen zijden binnenmuur niet dampdicht is.

Hier een mogelijkheid om wat te berekenen, ook liters condens http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
izdp schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:15:
...Naar psyche is de beste hypotheek nog steeds de lineaire. Aflossingsvrij is zonder meer al van de zotte.
Er is niets mis met aflossingsvrije variant, mits je als afnemer maar in de gaten houdt dat je volledig ZELF discipline moet hebben om toch af te lossen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ja, onderin de muur zitten sleuven in de voegen.
(Vinden de hommels fijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Hallo,

Heeft iemand een goed adres voor de aanschaf van een "iron dog" houtkachel?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik google het even voor je:

http://lmgtfy.com/?q=iron+dog+houtkachel

of

http://lmgtfy.com/?q=iron+dog+houtkachel+bestellen

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 11-03-2014 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ja zover kom ik ook, (no offence), maar hoopte dat er iemand is die ergens iets leuks weet dat niet persé zo te vinden is, een zaak die aan het uitverkopen is oid.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:15
Niels, dat is niet eens een kwestie van zelfdiscipline bij aflossingsvrij.
Het is ze doodgewoon nooit verteld.
De meeste mensen weten niet eens wat de akte zegt na afloop van het contract.
Kan je die verlengen of staat er dan aflossen?
En bij verlengen hoe is dan je leeftijd en inkomen?

Er komen nog bergen problemen met die zooi op ons af.
De enige ontsnapping voor veel mensen is een behoorlijke waardevermeerdering van hun huis bij afloop.
Ik hou nu al mijn hart vast voor degene die die dingen hebben in krimpregio's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
"vrije" woningen zie je natuurlijk vooral bij oudere mensen. Die spaarden er eerst nog voor en het deel voor de hypotheek is door de inflatie en enorme waardevermeerdering een dermate schijntje, dat het bedragje bij wijze van spreken uit de achterzak betaald kon worden.
Tevens natuurlijk een deel door erven. Van rijk en platteland

Edit: en natuurlijk zijn er genoeg mensen die prettig wonen, heel goed verdienden en hun hypo vlot konden aflossen.
Trouwens er zijn nog genoeg uitstaande hypo's die alleen maar uitstaan om de voordelen. Niet omdat die mensen het geld ontberen om ze af te lossen.

[ Voor 28% gewijzigd door izdp op 11-03-2014 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Andre1973 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:58:
Ja zover kom ik ook, (no offence), maar hoopte dat er iemand is die ergens iets leuks weet dat niet persé zo te vinden is, een zaak die aan het uitverkopen is oid.
Kon ik niet weten, je had niet vermeld wat je zelf al gedaan had om je vraag te beantwoorden ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:07

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Dreamvoid schreef op maandag 10 maart 2014 @ 12:16:
[...]

Maart zit nog in het winterseizoen waar het Franse gasgestookte cogen park nog aanstaat. Het is de zomer waar Frankrijk vrijwel volledig op hydro en nukes draait, en te laag prijst om door het buitenland bijgeregeld te worden.
Maar zag je ook het stuk en de grafieken over mei? Zelfs eind mei doen de nukes nog bijna niks qua loadbalancing.
Kosten voor CO2 uitstoot worden al jaren niet meer vergoed, Europese energiebedrijven moeten gewoon de rechten kopen in de markt. Maar door het onverwacht snelle succes van de CO2 reductie zijn die spotgoedkoop geworden.
Ik heb het even opgezocht en inderdaad, de afkoop van kolen-CO2 emissies door de overheid is in 2012 opgehouden want dat mocht niet meer van de EU. Ter vervanging van die 'subsidie' heeft EZ CO2 vrijstellingen verleend aan de acht grootste gebruikers (Akzo, DSM, Corus, Aldel enz.) die onder de naam "Consortium grootverbruikers" kolenstroom bij E.on afnemen. Dit heeft Eric-pvt ook al eens aangehaald. Kolencentrales hoeven ook nog steeds geen brandstofbelasting te betalen, gascentrales wel.
Ik heb jarenlang bij een grote energiehandelaar in Nederland gezeten en werk nu in het buitenland ook weer in de energiehandel.

Mbt de discussie wat er 'schuld' is aan de huidige overcapaciteit, iedereen die 1 ding de schuld geeft is tendentieus bezig, het is een combinatie:
- het aan elkaar knopen van de Europese netten heeft voor een veel grotere efficiency geleid dmv crossborder trading.
- consumenten zijn een beetje efficienter geworden met alle nieuwe zuinige apparatuur en bewuster leven, maar vooral ook de industrie, die is voor een deel vertrokken uit Europa, en is voor een deel met cogens zijn eigen stroom gaan opwekken.
- energiebedrijven hebben jarenlang extreem lage kapitaalkosten gehad, bouwgrage bestuurders, en slapende (publieke) aandeelhouders. Er is dus teveel gebouwd van alles, duurzaam en fossiel.

Dus ja, als we niet al die duurzame capaciteit hadden gebouwd, dan was de overcapaciteit minder geweest. Maar als we al die nieuwe gas en kolencentrales niet hadden gebouwd, ook niet. Of de industrie niet weggejaagd hadden. Of die Norned kabel niet hadden gebouwd. Of gewoon wat minder zuinig met energie waren omgegaan.
Uiteraard zijn meestal combinaties van factoren aan het werk. Maar we willen graag van de fossiele opwek af, we moeten daarom de vraag proberen te voldoen met duurzaam. 'Teveel' duurzaam bouwen kan dus niet zolang die minder is dan de vraag. In Duitsland is energie efficientie dan ook een zeer belangrijke peiler achter de Energiewende.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
izdp schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 18:11:
Niels, dat is niet eens een kwestie van zelfdiscipline bij aflossingsvrij.
Het is ze doodgewoon nooit verteld.
De meeste mensen weten niet eens wat de akte zegt na afloop van het contract.
Kan je die verlengen of staat er dan aflossen?
En bij verlengen hoe is dan je leeftijd en inkomen?

Er komen nog bergen problemen met die zooi op ons af.
De enige ontsnapping voor veel mensen is een behoorlijke waardevermeerdering van hun huis bij afloop.
Ik hou nu al mijn hart vast voor degene die die dingen hebben in krimpregio's.
dat 'ich habe es nicht gewuscht' is wel erg makkelijk... nadenken is te veel gevraagd. Nee heb niet echt medelijden met mensen die zo 'bleu' zijn. Blind een woekerpolis afsluiten, of de polisvoorwaarden niet doornemen... nee.... erg makkelijk om dan te klagen bij Kassa/consumentenbond

/just my 2 cents

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:47:
Sja, niet om het één of ander, maar als ik kijk naar de hypotheekrentetarieven bij Triodos, dan kom ik hoger uit dan wat ik nu heb bij de ING - voor dezelfde situatie. Da's toch gek.
mijn grote voorbeeld is politicus geworden of zo, maar er is iets mis daar in hilversum.
ik betaal graag wat meer voor een hypotheek waarbij mijn funding niet andermans ondergang word.
zei de gek in de duurzame kroeg.
als ik zie wat mijn oude bank deed met mijn maandbedrag dan vond ik dat walgelijk.

net zoals het pensioenfionds van unicef bleek te gokken op de voedselmarkt.
http://zembla.incontxt.nl...elspeculant_van_nederland
zeer onduurzaam is dat, maar ook volstrekt idioot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Tsja, zeg het maar beste Eric... nu op dit moment hypotheek omzetten tegen fors hogere maandlasten (want op de één of andere manier krijg ik de korting bij Triodos niet) en het even bijpassen van een gat van 20k? Met de tweeling op punt van verschijnen? Met een ander (hoger) uitgavepatroon? Met de werksituatie van mijn vrouw onzeker?

Wat adviseer je me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verstand gebruiken en strategie bedenken zoals je bezig was.
het werkt hier precies zoals jij het zoekt, en dat heb ik uit jouw woorden geleerd.
gaan we het buiten het forum over hebben als het daar tijd voor is en alles rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nu switchen naar een duurzame organisatie staat gelijk aan mijn eigen financiële situatie onduurzaam maken. En dat is dus niet duurzaam. Ik vind het ook niet geweldig leuk, maar soms moet je zaken nemen zoals ze zijn en slikken. Zoals een auto, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/we mailen wel verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

De fossielen hebben je gebroken Jeroen en wat er voor in de plaats is gekomen komt op mij over als een Stockholm syndroom, nu je fossiel al aan het verdedigen bent.

De duurzame kroeg heeft een paar radicale principiele stemmen nodig om interessant te zijn, het voelt een beetje alsof er nu eentje verloren is... 8)

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Over fossielen gesproken, gaan de dinosauriers van de energiewereld (de RWEs, E.ons en Vattenvalls) de komende jaren echt omvallen door de combinatie kleinschalig PV en batterijen?
Bloomberg:

The rapid development of rooftop solar and battery storage technology could be as transformative to the economy and modern life as the U.S. oil and gas boom, Energy Secretary Ernest Moniz said.
[..]
Battery storage advances could threaten the 100-year-old monopoly utility business model that books about $360 billion in annual power sales. An increasing number of customers are reducing their dependence on the grid, turning to solar panels and battery storage as a way to reduce their bills.

“Storage is a huge deal,” Moniz said.
ClimateCrocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik verdedig helemaal niets, ik wil weg bij de ING, en helaas kwam ik daar al kort na het afsluiten van de hypotheek achter. Noem het lock-in, noem het voortschrijdend inzicht, noem het verschuivende verantwoordelijkheden - ik wil ver gaan voor duurzaamheid, maar ik ga mij en mijn gezin er niet financieel voor ten gronde richten. Eerst alles in rustiger vaarwater.

Bijzonder dat dat gek gevonden wordt.

De dag dat ik de ING-bank gedag zeg komt echt wel, en hopelijk snel, maar niet nu. Net als de dag weer komt dat ik de auto weer gedag zeg, en hopelijk snel, maar niet nu.

Straks heb ik twee poepende huisgenoten en zullen jullie mijn stem waarschijnlijk geheel moeten missen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:59

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 22:08:

Straks heb ik twee poepende huisgenoten en zullen jullie mijn stem waarschijnlijk geheel moeten missen 8)
Dat dacht je. We zien je wel posten bij nacht en ontij, omdat ze net weer slapen, maar misschien ook niet. En je nog even opblijft voor 't geval dat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Oh, poept er nu niemand dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ik verdedig helemaal niets, ik wil weg bij de ING, en helaas kwam ik daar al kort na het afsluiten van de hypotheek achter. Noem het lock-in, noem het voortschrijdend inzicht, noem het verschuivende verantwoordelijkheden - ik wil ver gaan voor duurzaamheid, maar ik ga mij en mijn gezin er niet financieel voor ten gronde richten. Eerst alles in rustiger vaarwater.

Bijzonder dat dat gek gevonden wordt.
Nee hoor, ik vind dat helemaal niet gek en zit je maar te jennen. Zelf heb ik een bijna identieke keus gemaakt (van nog nooit een auto gekocht naar eigenaar van een Prius).
Straks heb ik twee een poepende huisgenoten en zullen jullie mijn stem waarschijnlijk geheel moeten missen 8)
Been there, eh, am there (4 maanden). Ik weet wat je te wachten staat en wens je veel sterkte, eh, plezier! O+

Wij redden ons het komende jaar wel, terwijl jij thuis keihard met slapelloze nachten aan het zwoegen bent. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hjs schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 22:16:
Oh, poept er nu niemand dan :+
Jawel, maar die heeft mijn hulp niet nodig O-) (inmiddels wel met dingen als schoenen aantrekken en zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Shit. Blijkt dat de dompelpomp onder de vloer al dagen aan het pompen is. Om niks, want er is niet zo veel gevallen de laatste tijd, qua neerslag. Net even gemeten, da's een aardig verbruik...200W.
Die zit dus nu weer achter een schakelaar. Ben overigens benieuwd of -ie überhaupt nog werkt.

@JeroenH: hier sliepen de meeste poepende huisgenoten gewoon 's nachts hoor. Dus het kan allemaal heel erg meevallen. Alleen: dat voeden....Doe je dat met zijn 2en?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, zeker de eerste tijd, als we de logistiek nog moeten ontwikkelen, zullen we dat wel met zijn tweeën doen. Ik ben erg benieuwd hoe dat zal zijn.

Afgelopen weekend een bakfiets opgehaald, zodra ze zelf kunnen zitten heb ik er zin in met ze op pad te gaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Wacht nog iets langer. Zelf kunnen zitten is niet hetzelfde als zelf de schokken kunnen opvangen. Ik ken horrorverhalen.....

Tsja, als aankomend papa kan je je gewoon niet zo goed voorstellen wat er allemaal op je af komt. Het wordt lekker druk, die garantie heb je. Maar ook de garantie dat je als papa een grijns op je kop hebt die niemand weg krijgt.

Bakfiets met 2 maxicosy's.. We gaan het zien.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Hansdegit, na vier maanden slaapt ons ukkie ons steeds niet door 's nachts en krijgt daardoor nog 3 voedingen in de kleine uurtjes. Het kan meevallen, of niet... maar die grijns blijft idd. In de fietskar met een babyhangmat gaat prima (wel een beetje rustig over de hobbels en kuilen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woeps, verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door JeroenH op 12-03-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:51:
[...]

Zou het niet zo zijn dat een aanzienlijk percentage van die woningen met een "informele" lening gekocht zijn, bv. van ouders of van bedrijf (geen idee of dat laatste kan)?
Als het je eigen BV is en je er genoeg in werkt kun je zelfs tegen 0 procent lenen aan jezelf.
Altijd handig, DGA zijn en jezelf dan ook nog leuke dingen toebedelen :)

Voor een hypotheek moet je wel voldoen aan een inschrijving en een rentevoet die in een binnen een bepaalde marge van het markt tarief is.
Maar ja er zijn variabele rentes die momenteel 0,5 % boven Euribor niveau liggen.
http://www.homefinance.nl...-maands-euribor-rente.asp

Alle papieren liggen al thuis inclusief schrijven van de inspecteur......... alleen de WAF is negatief...... dat geld is namelijk voor de oude dag voorziening en moet mega veilig blijven staan.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 15:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Toch blijf ik het grappig/leerzaam vinden om te zien hoe velen van ons hier graag duurzaamheid willen, de ene op een extremere idealistische manier als de ander. Ik vind het dan toch jammer om te zien dat zelfs de meest idealistische personen op sommige vlakken toch tot niet duurzame beslissingen "gedwongen" worden.

Ik zeg gedwongen tussen aanhalingstekens, want niemand dwingt je direct iets op, indirect doet alleen de maatschappij en de omgeving dat.

Kinderen ook zo iets, als je geen kinderen neemt dan kan je een jacuzzi in de tuin zetten, een V8 rijden en twee keer per jaar met het vliegtuig op vakantie en dan ben je nog steeds duurzamer bezig. Dus waarom direct iemand veroordelen of iets afkeuren?

Ik denk we met zijn allen gewoon heel reëel moeten blijven. Leef waar je jezelf goed bij voelt, en blijf bij jezelf.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 12-03-2014 13:08 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik denk dat de gemiddelde Tweaker hier ook niet te vergelijken is met de gemiddelde Nederlander.
Dan bedoel ik voornamelijk situatie en inkomen.

Met een minimum inkomen gooi je niet zomaar een PV installatie op je dak, plaats je een zonneboiler of schaf je een warmtepomp aan.
Dat kan alleen als je hiervoor de financiële ruimte hebt.
Sommige mensen hebben die snel, anderen na een aantal jaren en anderen nooit van z'n leven.

Dat ontslaat niemand van de morele plicht om rekening te houden met moedertje aarde.
Echter sommigen kunnen dat (gelukkig) op een grotere schaal dan anderen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
styno schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 19:50:
[...]
Maar zag je ook het stuk en de grafieken over mei? Zelfs eind mei doen de nukes nog bijna niks qua loadbalancing.
Als de hydro balans goed is, doen de stuwmeren in de Franse alpen het meeste balanceringswerk. Het is alweer een jaar of drie geleden dat ik er met onze Franse power analist over sprak, maar in droge zomers met lage waterniveaus konden de Franse nukes ineens verbazend goed loadbalancen.

Dat je kerncentrales economisch gezien het liefst veel uren laat maken staat natuurlijk buiten kijf, maar technisch kunnen ze het erg goed. In principe kunnen we met genoeg nukes, wind, zon, hydro en interconnecties de stroomproductie van Europa volledig CO2-vrij maken, maar goed, CO2-uitstoot is niet het enige doel.
Kolencentrales hoeven ook nog steeds geen brandstofbelasting te betalen, gascentrales wel.
Zeker weten? De kolenbelasting is bij mijn weten juist weer bevestigd in 2013 (en voor 2014 iets verhoogd naar 14.27 EUR/ton). Pas na 2016 staat dit op de nominatie om te verdwijnen.

Kolenbelasting is een dubbelop heffing die eenvoudig te omzeilen is door de kolen in Duitsland te verstoken en de stroom hierheen te halen, en zorgt enkel voor hogere stroomtarieven en hogere belastinginkomsten, niet voor minder kolenverbruik (kolen waren ook met de belasting al de goedkoopste brandstof). Het belasten van fossiel gebeurt al via de CO2 emissierechten, dat is een maatregel voor heel Europa zonder weglekeffect (binnen de EU). Let wel, het is heel goed mogelijk dat elk willekeurig land in Europa een kolenbelasting invoert (het doet het goed bij het grote publiek, en de centen zijn welkom), maar tenzij je die belasting zo hoog maakt dat kolen weer door gas wordt vervangen in de stack gaat elke cent die dat oplevert rechtstreeks betaald worden door de verbruikers, wordt er geen ton minder verstookt en voelt geen energiebedrijf het in de portemonnee. Een ander probleem van het wegprijzen van kolen uit de stack is dat het de bijstook van duurzame biomassa minder aantrekkelijk maakt, 1 van de efficientste vormen van duurzame energie.

De deels gratis CO2 emissierechten voor de grote chemische industrie is een ander punt, dat is bedoeld om de industrie niet volledig naar Azie/US te laten verkassen, en komen met verplichtingen tov efficiency verbetering (onder het motto, liever zuinige chemie plants hier dan onzuinige plants in het buitenland). Je kan je vraagtekens bij dit beleid zetten, maar zo zwart-wit als er hier over gesproken wordt is het gewoon niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 12-03-2014 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 09:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

hansdegit schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 23:29:
Shit. Blijkt dat de dompelpomp onder de vloer al dagen aan het pompen is. Om niks, want er is niet zo veel gevallen de laatste tijd, qua neerslag. Net even gemeten, da's een aardig verbruik...200W.
Die zit dus nu weer achter een schakelaar. Ben overigens benieuwd of -ie überhaupt nog werkt.
Hans, een kleine tip, zet er een plug tussen, kun je ook een schakelschema maken 8)
Wij wonen aan de vaart, en er is altijd ietsje kwel water wat onder de dijk doorkomt, met regen slaat ie langer aan.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uR9VpGb.png

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Volgens mij is het nog veel slimmer om een drainageslang op de wijkafwatering aan te sluiten...Staat al jaren op de agenda, maar heeft blijkbaar geen prioriteit bij mij.

Je kent ze wel..Het is zo'n dompelpomp die alleen aan behoort te gaan als -ie onder water staat. Ik ben er toch wel van overtuigd dat er geen water onder ons huis staat, dus ik vermoed dat het schakelmechanisme van de pomp niet meer werkt.
Die Plugwise tip is best goed, ook al heb ik geen Plugwise. Een gewone schakelklok volstaat natuurlijk ook. In combinatie met zo'n draadloze Voltcraft bereik ik dan hetzelfde, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 09:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Nou, ik heb al 2 pompen versleten, deze dus.

http://www.conrad.nl/ce/n...npomp-63?ref=searchDetail

Als ie stuk is (of vast staat na een droge zomer) zie ik dat onmiddellijk op plugwise.

De plugwise zet de 12 V voeding onder spanning met een tijdschema, en aan uit gebeurt met een elektronische level switch, de nivo pennen staan op een differentie van c.a. 3 cm ingesteld.
Jaarverbruik ongeveer 20 kWh.

Bij heftige regen zet ik hem een paar dagen buiten het tijdschema. De level switch bepaald dan de draaitijd.

Ik heb ook drainage onder het huis, maar die is al dit 22 jaar oud, en zit behoorlijk verstopt, er is een injectie put, dus kan ik hem doorspuiten met de karcher, maar dit biedt slechts even soelaas. Loost overigens ook op de gemeente hemelwaterafvoer.

[ Voor 21% gewijzigd door Gasschuif op 12-03-2014 23:26 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hjs schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:05:
Ja, onderin de muur zitten sleuven in de voegen.
(Vinden de hommels fijn)
je raakte een beetje ondergesneeuwd in het hypotheek verhaal hier.

zitten die sleuven ook boven op de muur tegen het dak?

men is er in het verleden achter gekomen dat als je met glaswol isoleert er soms vocht condenseert in de isolatie, met schimmels als gevolg.
daar om worden moderne gebouwen die open voegen gemaakt zodat het vocht er weer uit kan.

als je nu de zaak dicht gaat gooien met die korrels ben ik bang dat je dan weer te weinig lucht stroom door de spouw gaat krijgen.
ook zal de glaswol isolatie samen gedrukt worden op de beneden verdieping wat nadelig is voor de isolatie.

dus ik begrijp wel dat de bedrijven niet echt happig zijn om het te doen, er zit een risico aan vast voor hun garantie.

de optie die ik zou aanraden: laat de overige spouw vullen met glaswol vlokken.
dan heb je in ieder geval niet de boven genoemde problemen van 2 verschillende materialen.
het kan zijn dat geen bedrijf dat wil doen met garantie.
en dan zou ik het nog gewoon laten doen.
(zoals jeroenh al aan geeft het is altijd weer te herstellen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Sleuven bovenin weet ik niet, zal ik eens moeten kijken (wel hoog).

Misschien is het makkelijker\veiliger om in de woonkamer bij de lange buitenmuur aan de binnenkant een wandje ertegen aan te (laten) zetten. (Laten omdat ik niet zo handig ben en er om de trap heen getimmerd moet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hjs schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:18:
Sleuven bovenin weet ik niet, zal ik eens moeten kijken (wel hoog).

Misschien is het makkelijker\veiliger om in de woonkamer bij de lange buitenmuur aan de binnenkant een wandje ertegen aan te (laten) zetten. (Laten omdat ik niet zo handig ben en er om de trap heen getimmerd moet worden).
ik verwacht dat ze er wel zijn, maar check even op je gemak.(ik heb geen haast. ;) )

het mooiste is wel als je de spouw kunt verbeteren.
dan heb je ook geen koude bruggen in de vloer en plafon b.v.

nog een klein vraagje, ik neem aan dat je een kruipruimte hebt?
is dat een modderpoel of een zwembad?

de link die jeroenh gaf is wel erg netjes. (goede info en geen vreemde marketing poespas.)
http://www.isolatie-spouwmuur.nl/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

migjes schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:27:
[...]

de link die jeroenh gaf is wel erg netjes. (goede info en geen vreemde marketing poespas.)
http://www.isolatie-spouwmuur.nl/index.html
Wel een vreselijk irritant deuntje :+
Ik zal het contact formulier eens invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hjs schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:35:
[...]

Wel een vreselijk irritant deuntje :+
Ik zal het contact formulier eens invullen.
lol, dat vond ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:05:
Toch blijf ik het grappig/leerzaam vinden om te zien hoe velen van ons hier graag duurzaamheid willen, de ene op een extremere idealistische manier als de ander. Ik vind het dan toch jammer om te zien dat zelfs de meest idealistische personen op sommige vlakken toch tot niet duurzame beslissingen "gedwongen" worden.
kweenie, ik kan het moreel niet verkroppen nodeloos aan big boys (kolen of olieboer) geld te verkwanselen die mijn eigen vlees en bloed beter toekomen.
is dat beter gezegd ? lijkt me eerder verstandig dan duurzaam.
leuk dat er technische duurzame oplossingen voor zijn ook.
zo redden wij het prima met de oude 106 van vrouwlief, alles wat verondersteld kan gebeuren, gebeurt overigens niet, en het verschil tussen een grotere auto en deze is een warmtepomp.
ik heb de warmtepomp.
vervoer en verwarming mag niet meer dan 1 maandloon kosten, anders zou de impact te groot zijn op het gezin.
en daar komt een afwijking, de auto helpt ons niet, maar is standby voor dingen die niet gebeuren.
dat noem ik fud en ik trap er ook in.
echter staat het ons vrij dat ding linearecta naar de sloop te rijden als het ons irriteren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-10 17:32

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Jeroen H :
Weet je nog, +- 4 jaar geleden : jij zei toen: een diepgekoesterde wens van mij is om ooit nog eens zelf een huis te ontwerpen;
op mijn vraag: hoe zou je droomhuis er uit komen te zien, volgde een heeeel verhaal.......

kijk voor de lol eens in: Forum / Werk en Inkomen / ervaringen met het bouwen van een huis /
en dan dinsdag 18 febr. 22 .00;
Quinny + zijn vriendin hadden een plan om een energie neutraal (passief) huis te bouwen, op dit moment is het bijna af, er moeten oa. nog 16 panelen op het dak.
Is dit ongeveer wat jij bedoelde met droomhuis :?
ik heb trouwens geen idee of het in de buurt van een NS station ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:35
Mooi om te zien.
Vind het wat dat betreft jammer dat er bij 'rijtjes-nieuwbouw' zo weinig met het ontwerp gedaan wordt zoals dat bij bovenstaand project (zoninval bijvoorbeeld) wel gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

JAN-B schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:02:
kijk voor de lol eens in: Forum / Werk en Inkomen / ervaringen met het bouwen van een huis /
en dan dinsdag 18 febr. 22 .00;
Quinny in "Ervaringen met het bouwen van een huis"

Zoekt sneller :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Dat zijn erg mooie plannen met mooi resultaat. En energie neutraal is hartstikke mooi. Maar wanneer is het een passief huis?

Voor ons ging het nu niet lukken om een (houten) huis te bouwen, ook vanwege de kavelprijzen aan deze kant van het land. Nu gaan we in superzuinig nieuwbouwhuis wonen. Maar het einddoel is toch wel zelf een huis bouwen wat dan eigenlijk zelfvoorzienend is. In ieder geval qua verwarming. Elektra is wat lastig, maar misschien, bij de tijd dat we het realiseren is opslag van elektra misschien veel beter te doen om op te slaan.
En dan een put slaan voor het water :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

!null schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 13:18:
Dat zijn erg mooie plannen met mooi resultaat. En energie neutraal is hartstikke mooi. Maar wanneer is het een passief huis?

Voor ons ging het nu niet lukken om een (houten) huis te bouwen, ook vanwege de kavelprijzen aan deze kant van het land. Nu gaan we in superzuinig nieuwbouwhuis wonen. Maar het einddoel is toch wel zelf een huis bouwen wat dan eigenlijk zelfvoorzienend is. In ieder geval qua verwarming. Elektra is wat lastig, maar misschien, bij de tijd dat we het realiseren is opslag van elektra misschien veel beter te doen om op te slaan.
En dan een put slaan voor het water :+
knip plak

Een passiefhuis heeft per jaar een energiebehoefte voor ruimteverwarming van 15 kWh/m², dit komt ongeveer overeen met een gasverbruik van 1.5 m³ gas/m² vloeroppervlak. Dit betekent dat twee gloeilampen van 100 Watt genoeg zouden zijn om een kamer van 20 m² te verwarmen of dat een haarföhn zou volstaan om een passiefhuis van 100 m² te verwarmen.

Zie http://www.passiv.de/ voor alle details. Ook voor verbruik van apparatuur zijn er normen.
Of alles duurzaam is dat is dan weer een ander verhaal want een betonnen bunker kun je ook "passief" maken.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een interessante quote van iemand die een middelgroot autonoom zonnestroomsysteem heeft gebouwd:
...kwam ik tot de conclusie: ik heb m'n afhankelijkheid verlegd van de stroomleverancier naar een lijst met leveranciers van hardware. Het koopt je alleen tijd, maar geen onafhankelijkheid.

De enige zorg die ik heb als een langdurige stroomstoring optreedt is het feit dat het hier erg druk aan de deur wordt. Waarschijnlijk onbeheersbaar druk.
Precies wat ik jaren zeg, van iemand uit de praktijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Nou ja, dat is opzich ook geen doel. Want we hebben gewoon betrouwbare stroomleveranciers. Hoe vaak is er nou een stroomstoring?

Ik zou het zelf doen om gewoon compleet de kabels door te kunnen knippen. Je levering/aansluit/transport kosten heb je dan niet, maar het terugverdienen met huidige accu techniek is natuurlijk niet erg realistisch.
Maar je bent dan niet afhankelijk van regelgeving van de overheid. En leuker nog, je kunt overal een huis bouwen, gezien er geen aansluitingen hoeven te zijn voor gas en elektra.

Hoe dan ook, het is nu niet erg realistisch, tenzij je echt bijna niks verbruikt, en de was met de hand doet, dat soort dingen.

Ik heb zelf wel een jaar op 140Ah (12V) en 190Wp geleefd :+ in voornamelijk zonnige landen. Was genoeg om de (compressor) koelkast altijd koel te houden en ik kon een laptop gebruiken, tenzij er meerdere dagen bewolking achter elkaar was :P

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Niet afhankelijk van de overheid? Een zonnepaneelbelasting is zó ingevoerd. Of een niet-aangesloten-op-het-net belasting, verzin het maar.

Nee, het roer moet op een ander niveau om: lagere vaste kosten voor een aansluiting, hogere kosten voor verbruik.

Accu's neerplempen is een technische oplossing voor een maatschappelijk probleem, en dat werkt bijna nooit.

-edit-

We zien aan de warmtenetten wat er op dat gebied aan wurgcontracten mogelijk is...

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 14-03-2014 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

JeroenH schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 15:40:
Niet afhankelijk van de overheid? Een zonnepaneelbelasting is zó ingevoerd. Of een niet-aangesloten-op-het-net belasting, verzin het maar.
Inderdaad:
Austria imposes first levy on directly consumed solar

At the beginning of the month, Austria imposed a charge of 1.5 cents per kilowatt-hour on solar power not exported to the grid, but consumed behind the grid connection. The charge is called a "grid levy."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Daar is toch heel makkelijk mee te sjoemelen?
Aansluiting kun je zo aanpassen en als de energie weg is (licht, laptop, what ever) is dat niet meer te achterhalen.

Zou echt de meest stompzinige belasting zijn die ze kunnen verzinnen en ANTI duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

rube schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 17:18:
Daar is toch heel makkelijk mee te sjoemelen?
Aansluiting kun je zo aanpassen en als de energie weg is (licht, laptop, what ever) is dat niet meer te achterhalen.

Zou echt de meest stompzinige belasting zijn die ze kunnen verzinnen en ANTI duurzaam.
In Duitsland (en misschien Oostenrijk ook) ben je verplicht om je installatie apart te bemeteren wil je in aanmerking komen voor een FIT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is deze belasting niet een verkapte verlaging van de FIT? Fraudegevoelig is het in ieder geval...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ja, wij hebben ook een BPM ivm SDE. Maar je kunt daar natuurlijk heel makkelijk het eea aan aanpassen zodat het eigen gebruik van de PV niet gemeten zal worden. Idd heel fraudegevoelig.

Als er kosten gemaakt worden voor het netwerk, prima. Maar toch geen belasting heffen voor het opvangen van zon op je dak (zo lees ik dit althans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gisteren bij iemand langs geweest die per maand bijna €300 aan energiekosten heeft. En niet in een grote villa maar gewoon in een standaard hoekhuis :X
Morgen een tweede bezoek met de warmtebeeldcamera...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in mijn wijk (1974) is dat inmiddels heel normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Wat, die 300 euro aan energiekosten of het bezoek met de warmtecamera? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 18:59:
Dat zulke huishoudens nog niet geïsoleerd hebben is me een raadsel. Als eerste maar eens die spouw voljanken met een nader uit te zoeken medium en dank kijken of de kruipruimte diep genoeg is om er tonzon onder te hangen. Met twee jonge dochters lijkt een zonneboiler me ook wel een wijze investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zeg tegen honderd willekeurige mensen het woord "spouwmuurisolatie", en het zou me ten zeerste verbazen als minder dan zestig terugkomen met "JA MAAR VOCHT OMGWTFBBQ".

Er moeten nog veel mythes de wereld uit. Hier de voorgevel twee jaar geleden laten na-isoleren, en geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Mijn jaren 80 woning doen ze toch niet zo makkelijk omdat er al isolatie aanwezig is in de spouw. Vrijdag werd ik gebeld met afwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 20:28:
Zeg tegen honderd willekeurige mensen het woord "spouwmuurisolatie", en het zou me ten zeerste verbazen als minder dan zestig terugkomen met "JA MAAR VOCHT OMGWTFBBQ".

Er moeten nog veel mythes de wereld uit. Hier de voorgevel twee jaar geleden laten na-isoleren, en geen centje pijn.
Ik denk dat ik ze maar eens adviseer om voor de spouwmuurisolatie in te schrijven via dat slimwoner ding van Natuur&Milieu, ze zijn totaal niet technisch en dan wordt alles uit handen genomen.

Kan alleen vrij weinig vinden over het uitvoerend bedrijf, Nederland Isoleert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
JeroenH schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 20:28:
Toevallig had ik gisteren nog een discussie met een collega, hij heeft een 2 onder 1 kap uit 1938.
Gasverbruik is meer als 3000m3/jaar.
Ik begon ook over spouwmuren na-isoleren, en ja, hij kwam ook met "JA MAAR VOCHT OMGWTFBBQ".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 04-10 13:31
bluemoon23 schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 22:07:
[...]

Toevallig had ik gisteren nog een discussie met een collega, hij heeft een 2 onder 1 kap uit 1938.
Gasverbruik is meer als 3000m3/jaar.
Ik begon ook over spouwmuren na-isoleren, en ja, hij kwam ook met "JA MAAR VOCHT OMGWTFBBQ".
Hier sinds 2012 de spouw gevuld met EPS korrels, ik krijg regelmatig de vraag of er al een vochtprobleem zijn. Ik antwoord dan dat de vochtproblemen juist opgelost zijn. De muren zijn en blijven nu voelbaar (en meetbaar) langer warm dan voorheen. De mens is blijkbaar sneller overtuigt van vermeende negatieve gevolgen van isolatie dan van positieve. En dat geldt overigens ook voor andere vormen van duurzaamheid. Het is een rare wereld....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wij hebben ook een huis van voor de tweede wereldoorlog en de muren laten isoleren in 2008.
Daarna heb ik de gevels laten stralen, voegen en sealen. (had andersom gemoeten, maar ja).

Nu roept de ene helft dat je dat niet had moeten sealen en de andere helft vindt dat ik slim heb gehandeld.

Hier is alles nog prima droog en heb ik nergens last van vocht.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Isoleren van de spouw geeft over het algemeen minder vocht- en schimmelproblemen. Er zijn dan namelijk minder koude vlakken die voor condensatie kunnen zorgen. Belgisch onderzoek heeft aangetoond dat zelfs stevige koudebruggen zoals een latei minder problemen opleveren na isolatie. Wel is er een klein risico op extra vorstschade, maar dat is vooral bij een slechte buitengevel: de buitenmuur krijgt een lagere temperatuur, dus als deze gevoelig is voor vorstschade wordt dat probleem verergerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
Hier ook eps in de spouw. Wel last van vocht, maar niet op de muur... de vloer is in de hoeken nu het koudst waardoor laminaat daar bol staat.
Wil toch ander laminaat in de woonkamer en zodra de kruipruimte en vloer zijn aangepakt qua folie en isolatie zijn we daar ook vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

4 regionale isolatiebedrijven opgezocht. De keuze parels/supafil moet maar even wachten tot de offertes zijn uitgebracht.

Nu nog eens gaan nadenken over de zb, de installateur heeft de ketel destijds midden in de CV-kast gehangen. Handig voor onderhoud maar aan de bovenkant veel loze ruimte terwijl je aan de onderkant ruimte tekort komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 18:59:
Hier ook... ik ben van 3300 kuub van vorige bewoner naar 1400 kuub gegaan. Nu we geen winter hebben kom ik op 1000-1100.

Volgens de buurvrouw is mijn 110 euro per maand zo laag omdat ik maar voor 2 personen hoef te koken... alsof het eten 2x zo lang op staat als je 2 aardappelen extra in de pan mikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat geeft mooi aan hoeveel "gevoel" mensen hebben als het om verbruik van gas of elektra gaat.

Maar dat is ze ook nooit geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zondag 16 maart 2014 @ 09:57:
Hier ook... ik ben van 3300 kuub van vorige bewoner naar 1400 kuub gegaan. Nu we geen winter hebben kom ik op 1000-1100.
Hier een houtskeletbouw 2-onder-1 kap, ongeveer 900 kuub gas verbuik per jaar waarbij 500 kuub voor warm water en koken ondanks de horror winter van vorig jaar. Het kan dus wel goed. Wat ook enorm helpt voor het klimaat binnen, afgezien van de technische problemen van dat ding, is een balansventilatie. Dan hoef je ook geen wasdroger meer.

Ik vraag me af waarom dat soort huizen met > 2000 m3 verbruik niet aangepakt worden, ook omdat het gas op begint te raken en niet goedkoper zal worden. Het is tikkende tijdbom, al die oude jaren 30 tot jaren 80 rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op zondag 16 maart 2014 @ 10:52:
Dat geeft mooi aan hoeveel "gevoel" mensen hebben als het om verbruik van gas of elektra gaat.

Maar dat is ze ook nooit geleerd.
Precies wat je zegt. Geen idee wat energie is, wat je ermee kunt doen, want het (echt) kost, waar het vandaan komt, wat de effecten op de mensen en wereld om ons heen zijn en waarom het dus een goed idee zou zijn er heel anders mee om te gaan.

Maar wel klagen dat de F1-auto's een lelijke neus hebben en geen mooi geluid maken.

We're doomed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:13
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2014 @ 10:57:
[...]

Ik vraag me af waarom dat soort huizen met > 2000 m2 verbruik niet aangepakt worden, ook omdat het gas op begint te raken en niet goedkoper zal worden. Het is tikkende tijdbom, al die oude jaren 30 tot jaren 80 rommel.
Volgens mij is het in 1 keer verdubbelen van de energieprijzen de beste manier om bewustzijn te creeren bij mensen en dan volgt het besparen etc van zelf

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

BarryH schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:03:
[...]

Volgens mij is het in 1 keer verdubbelen van de energieprijzen de beste manier om bewustzijn te creeren bij mensen en dan volgt het besparen etc van zelf
Wat dus ook niet zal helpen.
Er komt dan weer een regeling/subsidie voor mensen die dit dan niet kunnen betalen en men gaat, na veel "knoteren", over tot de orde van de dag.

Dit soort problemen wordt aan de output kant opgelost en niet aan de input kant, helaas.

@Jeroen: het onderwijs laat hier best veel liggen. Daar moet het imho beginnen en nergens anders. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:25:
Wat dus ook niet zal helpen.
Er komt dan weer een regeling/subsidie voor mensen die dit dan niet kunnen betalen en men gaat, na veel "knoteren", over tot de orde van de dag.
Yep, inderdaad. Er zijn nu al woonwijken met oude goedkope huurwoninkjes waar mensen in jaren met strenge winters meer aan energie kwijt zijn dan aan huur. Met een verdubbeling van de enerieprijs (zeker als de redenen niet begrepen worden) gaat het het in die wijken keihard fout. Maar ja, huurwoningen/verduurzaming is nog altijd een moeizaak hoofdstuk.
Dit soort problemen wordt aan de output kant opgelost en niet aan de input kant, helaas.
Wat betekent dat?
@Jeroen: het onderwijs laat hier best veel liggen. Daar moet het imho beginnen en nergens anders. :Y
Daar ben ik het 110% mee eens. Energieles moet er komen, al op de kleuterschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BarryH schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:03:
[...]

Als je Nederland lam wilt leggen moet je vooral dat doen.

Het is voor de overheid ook wel een lastig probleem, hoe meer mensen er isoleren hoe meer geld er weer besteedbaar wordt, maar aan de andere kant vallen ook de aardgasbaten weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:34:
[...]
Maar ja, huurwoningen/verduurzaming is nog altijd een moeizaak hoofdstuk.
Corporaties zijn er mee bezig, maar voor je een voorraad van duizenden huizen hebt aangepakt ben je gewoon even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:34:
Het is voor de overheid ook wel een lastig probleem, hoe meer mensen er isoleren hoe meer geld er weer besteedbaar wordt, maar aan de andere kant vallen ook de aardgasbaten weer weg.
En daarom moet het belastingsysteem ook vergroend worden. Energieverbruik moet belast worden, arbeid veel minder. Helaas is dat niet zo makkelijk te doen omdat we a) niet op een eiland zitten (je moet dat als Europa en eigenlijk zelfs als wereld doen) en b) omdat het een andere denkwijze vergt is dat er lastig door te krijgen. Ook daarvoor geldt weer: een te groot deel van de bevolking ziet de urgentie helemaal niet, en dan ga je dit niet van de grond krijgen.

Daarom: we're doomed ;)
Erasmo schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:36:
Corporaties zijn er mee bezig, maar voor je een voorraad van duizenden huizen hebt aangepakt ben je gewoon even verder.
Sja. Hier in Hilversum wordt momenteel een wijk met oude huurflatjes gerenoveerd. Een gedeelte is al klaar, en ik zie geen zonnepanelen, geen zonnepanelen, geen warmtepompen en ondanks dat de buitenschil volledig verwijderd is geweest heeft men niet de gelegenheid genomen de isolatie twee of drie keer zo dik te maken. In de wijk van mijn ouders zijn alle daken gerenoveerd, maar men heeft die gelegenheid niet aangegrepen om isolatie te plaatsen.

Ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van de activiteiten van de corporaties. Helaas zijn de huurders zelf ook het probleem; een huurverhoging wordt niet geaccepteerd, zelfs als de energierekening daalt met hetzelfde of een hoger bedrag (wat zeker bij isolatie prima mogelijk is).

[ Voor 38% gewijzigd door JeroenH op 16-03-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:13
JeroenH schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:46:
[...]

Ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van de activiteiten van de corporaties. Helaas zijn de huurders zelf ook het probleem; een huurverhoging wordt niet geaccepteerd, zelfs als de energierekening daalt met hetzelfde of een hoger bedrag (wat zeker bij isolatie prima mogelijk is).
Daarom even met de botte bijl van regelgeving of extra belasting aan de gang.
Met kleine incrementele stapjes gedraagt 90% zich als de kikker in de pap: niets doen.
Dus dat werkt niet.

Gewoon energiekosten omhoog.Opbrengst inzetten op lagere loonkosten en het minimum niveau (bijstand, etc) verhogen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Ik heb geen enkel probleem met het verdubbelen van de energieprijzen, als er gelijk ook iets gedaan wordt aan de vaste kosten. Op die manier kun je namelijk heel goed stevige verbruikers verspillers afstraffen en tegelijkertijd voor mensen die wel zuinig bezig zijn een neutrale oplossing bieden.

Hogere kosten voor energie geeft je een extra impuls: hoe hoger de kosten van energie zijn, hoe sneller de besparingen terugverdiend zijn. Je maakt daarmee sommige besparingen mogelijk, die anders niet uitgevoerd zouden worden. Als tegelijkertijd wetgeving ingevoerd wordt die het mogelijk maakt besparende aanpassingen aan woningen makkelijker uit te voeren (bijv. vrijstelling leges) dan komen we tenminste ergens.

Helaas zal dit struikelen op het gebied van consistentie: met ons huidige politieke klimaat is het onmogelijk deze opzet rond te krijgen en voor bijv. 20-30 jaar vast te leggen, wat je als huiseigenaar of investeerder (bank, woningcorporatie) zekerheid zou bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Bezuiniger schreef op zondag 16 maart 2014 @ 12:08:
Ik heb geen enkel probleem met het verdubbelen van de energieprijzen, als er gelijk ook iets gedaan wordt aan de vaste kosten. Op die manier kun je namelijk heel goed stevige verbruikers verspillers afstraffen en tegelijkertijd voor mensen die wel zuinig bezig zijn een neutrale oplossing bieden.
Hier heb je alleen de huurders mee, de corporaties betalen de energierekekning niet
Hogere kosten voor energie geeft je een extra impuls: hoe hoger de kosten van energie zijn, hoe sneller de besparingen terugverdiend zijn. Je maakt daarmee sommige besparingen mogelijk, die anders niet uitgevoerd zouden worden. Als tegelijkertijd wetgeving ingevoerd wordt die het mogelijk maakt besparende aanpassingen aan woningen makkelijker uit te voeren (bijv. vrijstelling leges) dan komen we tenminste ergens.
Voor vele manieren van energiebesparing heb je geen vergunning nodig. Je moet echter wel in de gelegenheid zijn aanpassingen te doen. Veel mensen hebben aan het einde van hun geld nog een stukje maand over. En dat blijkt nog even zo, de crisis is voor veel mensen nog lang niet over.
Helaas zal dit struikelen op het gebied van consistentie: met ons huidige politieke klimaat is het onmogelijk deze opzet rond te krijgen en voor bijv. 20-30 jaar vast te leggen, wat je als huiseigenaar of investeerder (bank, woningcorporatie) zekerheid zou bieden.
Isolatie verdiend zich zeer snel terug. Een tvt van 5 jaar is al ruim genomen. Zonnepanelen een tvt van een jaar of 7. Ik zie het probleem niet echt. De wil ontbreekt en dat is een heel andere geval

Gisteren mijn ouders een weekje in een vakantiepark geparkeerd, daar liggen ook nog paar verbeterpuntjes
- bijna geen dubbel glas (een enkel ruitje)
- CV op 90 ºC
- open haard zonder klep
- kierende voordeur, ongeveer 5 mm met een kapotte tochtstrip
- slecht stuitende ramen

Het leeft nog niet echt, zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:46:
[...]

En daarom moet het belastingsysteem ook vergroend worden. Energieverbruik moet belast worden, arbeid veel minder. Helaas is dat niet zo makkelijk te doen omdat we a) niet op een eiland zitten (je moet dat als Europa en eigenlijk zelfs als wereld doen) en b) omdat het een andere denkwijze vergt is dat er lastig door te krijgen. Ook daarvoor geldt weer: een te groot deel van de bevolking ziet de urgentie helemaal niet, en dan ga je dit niet van de grond krijgen.

Daarom: we're doomed ;)
Eens, de ambtelijke molen draait langzaam maar zeker door. Lokaal kun je wel meer invloed uitoefenen in de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Niet de energie nog duurder maken. Dat is al voornamelijk belasting.
Als je echt wil vergroenen dan moet je de veroorzaakte vervuiling per energiesoort aanpakken.
Echter dat vind zo ongeveer iedereen te moeilijk en sluit men liever zoiets stompzinnig als het energieakkoord.
En zeker zou je met het veel duurder maken vooral de huurders treffen.
De woningbouwcoöperaties hebben hun beschikbare geld bepaald niet besteed aan het kwalitatief op peil houden van hun woningbouwbestand. Eerlijk gezegd ben ik enorm geschrokken hoe bar en boos het gesteld is met veel van hun woningen.
Dit trachten ze nu bijvoorbeeld met zonnepanelen op de huurders af te wentelen. Pakken ze achterstallig onderhoud mee en de huurder krijgt een afgekloven bot als beloning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
drielp schreef op zondag 16 maart 2014 @ 12:27:
[...]
Hier heb je alleen de huurders mee, de corporaties betalen de energierekekning niet
[...]
Voor vele manieren van energiebesparing heb je geen vergunning nodig. Je moet echter wel in de gelegenheid zijn aanpassingen te doen. Veel mensen hebben aan het einde van hun geld nog een stukje maand over. En dat blijkt nog even zo, de crisis is voor veel mensen nog lang niet over.
[...]
Isolatie verdiend zich zeer snel terug. Een tvt van 5 jaar is al ruim genomen. Zonnepanelen een tvt van een jaar of 7. Ik zie het probleem niet echt. De wil ontbreekt en dat is een heel andere geval
Je kunt de afstemming zo maken dat mensen die gemiddeld verbruiken niet duurder uit zijn, maar dat mensen die 2x gemiddeld verbruiken ook 2x zo duur uit zijn. Door de hoge vaste energielasten (capaciteitstarief, vastrecht, meterhuur, etc) is dat verschil nu een stuk kleiner. Sterker nog: als je belachelijk veel verbruikt gaat de energiebelasting naar beneden, en krijg je dus juist minder prikkels om te besparen.

Voor wijzigingen aan de gevel zijn vergunningen nodig. In veel gevallen zal de gevel aangepakt moeten worden, omdat er bijv. geen spouwmuur aanwezig is of omdat de spouw te klein is om de gewenste besparing te bereiken. Bij dergelijke verbouwingen red je het niet met een TVT van 5 jaar.

Verder zijn in sommige gevallen vergunningen nodig om een warmtepomp te plaatsen. Je wilt niet weten hoeveel moeite mensen soms moeten doen om iets aan hun woning te mogen doen. Vraag Martin Kleinman maar eens hoe handig de regels zijn voor zelfs een lucht-water WP. Mensen lopen daarop vast, en het is vaak geheel onduidelijk waarom.

Zonnepanelen een TVT van 7 jaar? In your dreams. De saldering valt over 3 jaar weg. Wat ervoor in de plaats komt moet je nog maar afwachten. Veel succes met het berekenen van de TVT.
Vraag ook trouwens al de mensen die een paar jaar geleden een warmtepomp aanschaften eens hoe handig de afschaffing van de subsidie was op hun warmtepomp. Een afschaffing met terugwerkende kracht wel te verstaan.

De Nederlandse overheid is notoir onbetrouwbaar als het om dit soort dingen gaat, en staat bijna nooit in de meewerkstand. Een olifant is makkelijker in beweging te krijgen. Kijk maar eens hier:
http://www.energieoverhei...arsligger-energieakkoord/
http://www.energieoverhei...afspraken-energieakkoord/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Bezuiniger schreef op zondag 16 maart 2014 @ 14:16:
[...]
Zonnepanelen een TVT van 7 jaar? In your dreams. De saldering valt over 3 jaar weg. Wat ervoor in de plaats komt moet je nog maar afwachten. Veel succes met het berekenen van de TVT.
Vraag ook trouwens al de mensen die een paar jaar geleden een warmtepomp aanschaften eens hoe handig de afschaffing van de subsidie was op hun warmtepomp. Een afschaffing met terugwerkende kracht wel te verstaan.
Dan ligt dat nog maar net aan je utiliteitsfactor. Hier wordt 70%+ direct in huis verbruikt. Dus als je straks bijv. slechts 50% terugkrijgt, dan is de financ. opbrengst hier nog steeds 0,7+(0,5*0,3)=0,85. T.o.v. van 1 niet een sterk teruggang ofzo. Geen show-stopper ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bartjuh schreef op zondag 16 maart 2014 @ 14:25:
[...]

Dan ligt dat nog maar net aan je utiliteitsfactor. Hier wordt 70%+ direct in huis verbruikt. Dus als je straks bijv. slechts 50% terugkrijgt, dan is de financ. opbrengst hier nog steeds 0,7+(0,5*0,3)=0,85. T.o.v. van 1 niet een sterk teruggang ofzo. Geen show-stopper ofzo.
Je hebt je grootste opbrengst in perioden met de laagste vraag. Hoe speel je het dan klaar om 70% direct te verbruiken?
Je zal het toch eerst aan het net moeten leveren en daarna er weer van af moeten nemen.

Onze TVT is zo'n >13 jaar. >:)
Zeg maar aanschaf voor de grote prijsval van PV.

We zijn al blij als we ooit een (niet de) TVT halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Bartjuh, Vrees dat je berekening in de toekomst na 2017 niet gaat kloppen.
Zonder twijfel zal teruglevering echt anders geprijsd worden dan de levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Ik ben ook wel eens benieuwd hoeveel procent ik zelf direct verbruik. Zeker daar ik in de winter relatief weinig op wek en in de zomer relatief veel. Hoe ben jij tot die 70%+ gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 15:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

En hier wordt maar +/-25% direct in huis gebruikt dus dan wordt het plaatje al heel anders. Gelukkig is mijn installatie tegen die tijd bijna terugverdient.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Toch is het lastig voor de overheid om direct zelfverbruik te beprijzen.
70% direct verbruik is niet raar met hoog sluipverbruik, bedrijf aan huis en/of een kleine installatie.
Voor de overige mensen zijn er warmtepompboilers en powerrouters.
De volgende zet zal een belasting op vierkante meters zonnepanelen zijn >:)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
De slimme meter is natuurlijk de spil in het verhaal. Die ziet geen direct verbruik ( tenzij ik dit verkeerd heb begrepen) en telt verbruik en levering apart.
Bovendien heb ik toch vaak situaties dat ik zelfs op de top van mijn productie nog niet genoeg produceer om mijn directe verbruik te dekken. Dit zal voor veel meer mensen gelden.
En dan produceer ik op jaarbasis zo'n 20% meer dan ik verbruik.
Een mogelijke oplossing is dan verbruiken voor de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

revolution-nl schreef op zondag 16 maart 2014 @ 14:45:
[...]

En hier wordt maar +/-25% direct in huis gebruikt dus dan wordt het plaatje al heel anders. Gelukkig is mijn installatie tegen die tijd bijna terugverdient.
Tegen die tijd heb jij waarschijnlijk toch wel een Plug-in Prius op de oprit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik denk dat de Plug-in Prius overdag -als de zon schijnt- bij de werkgever staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
En tja, met wat korting op de energiebelasting blijft het een auto: een achterlijk duur ding.

Vormen de zogenaamde hybride omvormers tegen die tijd geen beter alternatief?

[ Voor 30% gewijzigd door izdp op 16-03-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

izdp schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:01:
En tja, met wat korting op de energiebelasting blijft het een auto: een achterlijk duur ding.

Vormen de zogenaamde hybride omvormers tegen die tijd geen beter alternatief?
Spreek voor jezelf, niet iedereen heeft hoge autokosten ;)

Die energierekening moeten ze niet verhogen maar per jaar innen, dan heeft iedereen door dat het serieus geld kost.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Bezuiniger schreef op zondag 16 maart 2014 @ 14:16:
[...]

Je kunt de afstemming zo maken dat mensen die gemiddeld verbruiken niet duurder uit zijn, maar dat mensen die 2x gemiddeld verbruiken ook 2x zo duur uit zijn. Door de hoge vaste energielasten (capaciteitstarief, vastrecht, meterhuur, etc) is dat verschil nu een stuk kleiner. Sterker nog: als je belachelijk veel verbruikt gaat de energiebelasting naar beneden, en krijg je dus juist minder prikkels om te besparen.
Dat is pas bij > 10.000 kWh, is alleen bij echte grootverbruikers, niet de doorsnee huurder. De kortingsheffing dekt overigens bijna de vaste kosten af. Gas wordt elk jaar duurder, daar valt niet veel aan te doen. Als je in een tochtige huurwoning zit heb je gewoon geen keus
Voor wijzigingen aan de gevel zijn vergunningen nodig. In veel gevallen zal de gevel aangepakt moeten worden, omdat er bijv. geen spouwmuur aanwezig is of omdat de spouw te klein is om de gewenste besparing te bereiken. Bij dergelijke verbouwingen red je het niet met een TVT van 5 jaar.
Huurhuizen zonder spouwmuren zijn erg oud, dan is nieuwbouw/herbouw een betere optie. Een extra binnenmuur plaatsen kan wel zonder bouwvergunning en is een stuk goedkoper (en kan je zelf doen). Mijn spouwmuur is 6 centimeter, de isolatie is echt goed merkbaar in het verbruik en comfort.
Verder zijn in sommige gevallen vergunningen nodig om een warmtepomp te plaatsen. Je wilt niet weten hoeveel moeite mensen soms moeten doen om iets aan hun woning te mogen doen. Vraag Martin Kleinman maar eens hoe handig de regels zijn voor zelfs een lucht-water WP. Mensen lopen daarop vast, en het is vaak geheel onduidelijk waarom.
Het ding als airco plaatsen geeft al minder problemen. Je moet een ambtenaar niet te veel vertellen.
Dan weet je meer als ik, tot 2017 gewoon salderen, overgangregeling (wat dat ook in mag houden) tot 2020. Wat hierna komt weet niemand. Misschien wel een zonnepaneel verbod?
Langlopende subsidies zijn nooit goed, iets is levensvatbaar of niet. Kort lopende subsidies kunnen even een boost geven, maar dan moet het over zijn. Kijk maar naar de "elektrische" auto's. De (subsidie)baten komen terecht bij een select gezelschap.
Zonnepanelen zelf leggen geeft een tvt van 4 tot 5 jaar, het laten doen kost 1 tot 2 jaar langer. (mijn tvt is <7 jaar, maar eerlijk gezegd boeit dat me niet)
De Nederlandse overheid is notoir onbetrouwbaar als het om dit soort dingen gaat, en staat bijna nooit in de meewerkstand. Een olifant is makkelijker in beweging te krijgen. Kijk maar eens hier:
http://www.energieoverhei...arsligger-energieakkoord/
http://www.energieoverhei...afspraken-energieakkoord/
De overheid kiezen we zelf, elke 4 jaar hebben we weer een kans. Zolang de groene partijen in de marge blijven opereren wordt het nooit duurzaam. De interesse van de gemiddelde kiezer ligt nu eenmaal niet bij duurzaamheid. Je moet dan ook niet op de overheid wachten, maar zelf je keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Klopt Rol-co, ik heb geen auto. Was even wennen, maar whauw dan besef je pas hoeveel die dingen kosten.
Pagina: 1 ... 32 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.