Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Ik moet het nog helemaal lezen, maar het ziet er uit als een interessant artikel.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Boston walkableJeroenH schreef op zondag 02 maart 2014 @ 23:48:
Steden als Boston worden toch wel gezien als prettig en praktisch om te wonen zonder auto. Maar inderdaad, we hebben het hier qua "walkable cities" e.d. maar goed i.v.g. met de VS.
Ik heb er erg veel rondgelopen en het is een prachtige stad met echt mooie suburbs en parkenwildernis.
Het openbaar vervoer is er overdag goed geregeld en een betere optie dan met de auto. Ik weet niet hoe het 's nachts zit eigenlijk.
MAAR ik loop graag, ik had geen haast(vakantie, op bezoek bij familie).
Er zijn best wel stukken waar je eigenlijk niet lopend kunt komen, grotere weg geen ruimte en dat zijn de plekken waar je voor een normalere prijs eerste levensbehoefte kunt kopen.
Er is een hoop water rond deze stad, wat er dus voor zorgt dat je opeens een grote afstand moet afleggen om ergens te komen.
Nu pak je een fiets natuurlijk als je haast hebt ... maar toch.
Er zijn wel leuke en redelijk voorziene buurten.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ook zonder import van interconnectie en duurzame energie heeft Nederland in principe een zeer fors overschot aan opwek vermogen (30-50%) van fossiele centrales ten opzichte van verbruik, pas als warmtepompen en elektrische auto's gemeengoed zijn, slinkt dat overschot (nu al ca 24 GW opgesteld opwek vermogen).styno schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:22:
Ja, het grote probleem is: hoe blijven fossiele centrales -die voorlopig nog wel nodig zijn- solvent. Er zijn signalen dat er wel eens een capaciteitsmarkt zou kunnen ontstaat, in tegenstelling tot de huidige volume markt. Op die manier kunnen centrales betaald worden voor hun diensten, ook al staan ze een groot deel van de tijd stil.
Persoonlijk heb ik wel eens zitten denken aan een optie om fossiele backup centrales vanuit overheidswege te beheren. Zo kun je er voor zorgen dat -door het ontbreken van winstoogmerk- die centrales alleen draaien wanneer het nodig is tegen de laagste kosten en dat alleen zeer flexibele centrales gebouwd worden. En dan natuurlijk verder zo snel mogelijk een diversiteit aan duurzame opwek opvoeren zodat die centrales steeds meer stil komen te staan.
Opgesteld fossiel opwek vermogen (>1MW) is er ruim voldoende voor back-up, alleen wordt niet aangeboden bij Tennet, veel STEG's staan stil (deels in de mottenballen) vanwege de lage steenkoolprijs en Tennet maar vragen om reserve-vermogen
Capaciteitsmarkt, de overcapaciteit is belangrijkste drogreden achter het gehele pleidooi voor een capaciteitsmarkt vanuit de fossiele hoek
Ook wel "de varkencycles" bij elektriciteit centrales met veruit elkaar liggende ramingen (verkoopprijs) en werkelijkheid, terwijl nadruk zou moeten liggen op opslag van een vluchtig medium als elektra i.p.v. alleen opwek capaciteit.
Enige energiebesparingen&isolatie doelstellingen staan op zeer gespannen voet met de belangen vangeprivatiseerde capaciteitsmarkt die bij een eventuele start al vergeven is van overcapaciteit.
[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 07-03-2014 00:43 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dan heb je nog nooit de Franse loads bekekenMaasluip schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:03:
Kerncentrales zijn notoir slecht snel te regelen, die wil je echt niet voor een halve dag moeten terugschroeven.
Als er geen winstoogmerk is, is er juist geen enkele prikkel om ze efficient te gebruiken. De overheid kan dan alles bouwen/kopen wat ze willen, en gewoon de kosten wettelijk bij de gebruiker dumpen. Dit was nou juist precies wat er voor de jaren 2000 gebeurde. Als je backup capaciteit door verschillende partijen laat aanbieden, zorg je ervoor dat enkel de meest moderne, efficiente oplossingen gebouwd worden.Persoonlijk heb ik wel eens zitten denken aan een optie om fossiele backup centrales vanuit overheidswege te beheren. Zo kun je er voor zorgen dat -door het ontbreken van winstoogmerk- die centrales alleen draaien wanneer het nodig is tegen de laagste kosten en dat alleen zeer flexibele centrales gebouwd worden.
Energiebesparing staat sowieso op gespannen voet met nieuwe duurzame energie projecten. Het onverwachte succes van energiebesparing (geweldig voor onze CO2 uitstoot!) heeft de prijzen doen kelderen en de hele markt voor duurzame opwek "verpest". Het is nu 1 groot potje zwartepieten geworden wie de rekening gaat betalen.Enige energiebesparingen&isolatie doelstellingen staan op zeer gespannen voet met de belangen vangeprivatiseerde capaciteitsmarkt die bij een eventuele start al vergeven is van overcapaciteit.
De stroommarkt gaat een bizarre markt worden, met permanent extreem lage prijzen forward en enorme fluctuaties in prijzen voor regelvermogen. Als een gascentrale rendabel moet zijn op drie uur draaien per maand, dan zijn er dus onbalansprijzen van duizenden EUR/Mwh nodig. Voor windparken geldt het omgekeerde, ze gaan forward enkel tegen klote prijzen baseloads verkopen, en betalen vervolgens een godsvermogen aan onbalans om hun portfolio gebalanceerd te houden. Ik heb het idee dat weinig investeerders in windparken werkelijk begrijpen hoe financieel risicovol balancering is. Dat ze nu nog goedkope balancing contracten krijgen van afnemers betekent niet dat dit altijd zo zal zijn.
[ Voor 76% gewijzigd door Dreamvoid op 07-03-2014 19:06 ]
Jaarverbruik gas na calorische correctie: 398m3
Gefactureerd capaciteitstarief: Eur 174,84
Meteen mailtje gestuurd naar klachten@greenchoice.nl:
quote: HdGL.s.,
Wij hebben zojuist de jaarafrekening ontvangen. Het door Greenchoice
gefactureerde capaciteitstarief voor gas is onjuist. Na calorische
correctie is ons verbruik vastgesteld op 398 m3. Bij een
standaardjaarverbruik van 398 m3 hoort een lager capaciteitstarief.
Gaarne per omgaande een gecorrigeerde jaarafrekening.
Verwijderd
en dat is niet nieuw, en er gebeurt nog steeds niets aan:hansdegit schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:00:
Uit de categorie "Je verwacht het niet" de niet juiste jaarafrekening van Greenchoice.
Jaarverbruik gas na calorische correctie: 398m3
Gefactureerd capaciteitstarief: Eur 174,84
Meteen mailtje gestuurd naar klachten@greenchoice.nl:
[...]
http://www.klachtenkompas...itstarief-onder-500m3-gas
ik weet dat het onwettig is.
en als het mij overkomt doe ik aangifte.
de wet zegt nu :
Consumenten krijgen vanaf 1 augustus 2013 nog maar één energierekening en hebben nog maar één contactpunt voor hun meterstanden: de energieleverancier. Op de gecombineerde rekening staan de verbruikskosten, maar ook de kosten voor het gebruik van het energienet
De gemeente gaat precario belasting heffen op kabels en leidingen 9,- +6% p/j per inwoner van de gemeente.
Zijn er meer gemeenten die dit hebben? Ze zijn al niet goedkoop in gemeentebelasting hier en dan een belasting op kabels en leidingen? Moet niet gekker worden zeg.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Tja, ergens begrijp ik die gemeente wel. Nutsbedrijven bestaan niet meer en als energiebedrijven een slaatje slaan uit andermans zaken dan mag dat best belast worden. Alleen moet de rekening niet naar de burger maar naar het energiebedrijf.Rol-Co schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:37:
Vraagje
De gemeente gaat precario belasting heffen op kabels en leidingen 9,- +6% p/j per inwoner van de gemeente.
Zijn er meer gemeenten die dit hebben? Ze zijn al niet goedkoop in gemeentebelasting hier en dan een belasting op kabels en leidingen? Moet niet gekker worden zeg.
A'dam PVOutput
In dit geval gaat het ook naar de leverancier van drinkwater maar die berekend het vrolijk door naar zijn klanten.ericplan schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:48:
[...]
Tja, ergens begrijp ik die gemeente wel. Nutsbedrijven bestaan niet meer en als energiebedrijven een slaatje slaan uit andermans zaken dan mag dat best belast worden. Alleen moet de rekening niet naar de burger maar naar het energiebedrijf.
Dan hadden ze dat ook gelijk bij de gemeentebelastingen kunnen schuiven, scheelt heel wat brieven en kosten.
Edit
https://www.oasen.nl/nieu...rleidingen-te-heffen.aspx
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 07-03-2014 21:55 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Als argument hoorde ik: andere gemeenten doen het ook, dus betalen onze burgers via de 'nutsbedrijven' daar aan mee ook als wij die belasting niet heffen. Door als gemeente dat dan ook te doen profiteren onze burgers mee, doordat andere belastingen/heffingen niet omhoog hoeven. De tarieven verschillen namelijk niet per gemeente.Rol-Co schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:37:
Vraagje
De netwerken zijn allemaal in (vnl provinciale) overheidshanden, dus het is in dit geval meer de gemeentes die een extra belasting heffen voor de lokale schatkist.ericplan schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:48:
[...]
Tja, ergens begrijp ik die gemeente wel. Nutsbedrijven bestaan niet meer en als energiebedrijven een slaatje slaan uit andermans zaken dan mag dat best belast worden.
Financieel is dat interessant. Gegeven de enorm hoge kapitaalkosten moeten kernreactoren continue draaien omdat anders de normaal al lange terugverdientijd proportioneel langer wordt. Maar bij zulke groot aandeel moet het natuurlijk wel, net als dat het zou moeten met duurzame energie als die ooit op zo'n hoog aandeel komt (maar dan zal het wel weer gespind worden als een nadeel).Dreamvoid schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 18:40:
[...]
Dan heb je nog nooit de Franse loads bekekenKerncentrales zijn juist uitstekend te regelen. Dat ze in landen als Duitsland en Nederland bijna altijd baseloads draaien is omdat ze de goedkoop in de stack zitten, niet omdat ze niet regelbaar zijn.
De Franse nucleare reactors varieren overigens helemaal niet veel normaal gesproken, het meerendeel van de dagen minder dan 10%. Lang niet alle reactoren kunnen volgen maar alleen als de brandstof nog vers is. Een groot deel van de balancing komt uit Zwitserland, Duitsland, Oosterrijk (via Duitsland) en Italie.

(Variatie in nucleaire generatie in Frankrijk in 2010)
Nou, nee. Financiele prikkels alleen zijn lang niet altijd de beste prikkels. Waarom worden er dan nog zoveel inflexibele kolencentrales gebouwd? Alleen de overheid kan direct op meer zaken sturen dan alleen kosten zoals CO2 uitstoot of brandstofsoort, of gericht beleid op de functie van de centrales (puur backup van duurzaam, ipv bijv. baseload voor contractlevering aan grote afnemers). Ik heb ook helemaal niet het idee dat de privatisering nou zoveel kostenreductie heeft opgebracht voor de consument. Een overheid kan beslissen voor het grotere belang van de natie, een multinational zal alleen beslissen in het belang van zijn aandeelhouders.Als er geen winstoogmerk is, is er juist geen enkele prikkel om ze efficient te gebruiken. De overheid kan dan alles bouwen/kopen wat ze willen, en gewoon de kosten wettelijk bij de gebruiker dumpen. Dit was nou juist precies wat er voor de jaren 2000 gebeurde. Als je backup capaciteit door verschillende partijen laat aanbieden, zorg je ervoor dat enkel de meest moderne, efficiente oplossingen gebouwd worden.
Huh? Duurzame energie in NL is maar een paar procent, hoe kan dit nu al botsen met energiebesparing?Energiebesparing staat sowieso op gespannen voet met nieuwe duurzame energie projecten. Het onverwachte succes van energiebesparing (geweldig voor onze CO2 uitstoot!) heeft de prijzen doen kelderen en de hele markt voor duurzame opwek "verpest". Het is nu 1 groot potje zwartepieten geworden wie de rekening gaat betalen.
Drie uur per maand keer duizenden Euro per MWh is nog steeds weinig regelkosten over een hele maand gezien. Mij maak je niet bang met hoge piekprijzen, die waren er vroeger ook al. Zo lang die er maar weinig zijn is er niks aan de hand. Bovendien lokken hoge en/of lage prijzen nieuwe oplossingen uit (o.a. P2G, grid storage). Vooral nu er nieuwe types turbines op de markt komen met een veel hogere capaciteitsfactor (op zee wordt in de praktijk al 50% gehaald) wordt de variabiliteit van wind een stuk minder.De stroommarkt gaat een bizarre markt worden, met permanent extreem lage prijzen forward en enorme fluctuaties in prijzen voor regelvermogen. Als een gascentrale rendabel moet zijn op drie uur draaien per maand, dan zijn er dus onbalansprijzen van duizenden EUR/Mwh nodig. Voor windparken geldt het omgekeerde, ze gaan forward enkel tegen klote prijzen baseloads verkopen, en betalen vervolgens een godsvermogen aan onbalans om hun portfolio gebalanceerd te houden. Ik heb het idee dat weinig investeerders in windparken werkelijk begrijpen hoe financieel risicovol balancering is. Dat ze nu nog goedkope balancing contracten krijgen van afnemers betekent niet dat dit altijd zo zal zijn.
Er zijn ook al veel studies geweest die naar balanceringskosten van windparken met lage en hoge penegratiegraad kijken. De indruk die ik daaruit krijg is dat die kosten reuze mee blijken te vallen.
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Oh, en waarom ben je zo tegen het salderen? En waarom zou het "netwerk als accu" op de lange termijn niet haalbaar zijn? En ben je ook tegen FIT?GENETX schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:09:
.......
Ik ben zelf dan ook groot tegenstander van "Het netwerk als accu" en dus de hele saldering van PV op dit moment. Ik kan makkelijk praten zonder PV op mijn dak natuurlijk. Maar het is een situatie die op de lange termijn niet houdbaar zal zijn.
.......
Nederland is nog steeds een dwerg op het gebied van duurzame energie, en dat gaat voorlopig nog niet veranderen. Eneco probeert ons te overtuigen van het tegendeel, maar dat gelooft geen hond. De enige prikkel die voor de burgers in Nederland bestaat om duurzame, en dan vooral zonneenergie, te stimuleren is juist het salderen. Ik zie dus vooralsnog geen problemen ontstaan op ons net.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
Netwerk veilig bij 100% hernieuwbare energie
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Niet in de zomer, dan is Frankrijk een laaggeprijsd eiland waar de nukes de boel balanceren (al dan niet via de onderhoudsschema's).styno schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 15:42:
De Franse nucleare reactors varieren overigens helemaal niet veel normaal gesproken, het meerendeel van de dagen minder dan 10%. Lang niet alle reactoren kunnen volgen maar alleen als de brandstof nog vers is. Een groot deel van de balancing komt uit Zwitserland, Duitsland, Oosterrijk (via Duitsland) en Italie.
Er worden alleen nog maar flexibele kolencentrales gebouwd.Nou, nee. Financiele prikkels alleen zijn lang niet altijd de beste prikkels. Waarom worden er dan nog zoveel inflexibele kolencentrales gebouwd?
Overigens, gezien je posts lijk je ook in de energie business te werken? In Nederland?
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 09-03-2014 12:35 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Uit het stukje:LaserJet schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:05:
In Hengelo gaan ze een fietsenstalling in de buitenlucht met vloerverwarming bouwen. Bij bruggen doen ze dat volgens mij wel vaker, maar bij een fietsenstalling.. Ik moet nog even aan dit plan wennen.
Brrr, het is ook overal hetzelfde liedje. Lekker energie verkwisten vanwege mooi/lelijk.Dat is nodig, omdat de fietsenstalling geen dak krijgt. Dat is architectonisch niet verantwoord,
In een vorige post had ik een grafiekje opgenomen waarin je inderdaad kunt zien dat de nukes in de zomer meer regelen dan in de winter. Maar om nu te zeggen dat ze de boel balanceren, nou nee.Dreamvoid schreef op zondag 09 maart 2014 @ 12:34:
[...]
Niet in de zomer, dan is Frankrijk een laaggeprijsd eiland waar de nukes de boel balanceren (al dan niet via de onderhoudsschema's).
Deze observatie wordt bevestigd door dit rapport waarin figuur 41 en 42 (pagina 66) de uur productie in Frankrijk laat zien van een halve maand Maart 2011 en 2012. Reactoren varieerden slechts marginaal en de balancering werd geregeld door hydro en fossiel. In mei (figuur 43) wordt het beeld maar een heel klein beetje anders waarbij reactoren zichtbaar een klein beetje meedoen aan de balancering en daarbij alleen een quasi dag/nacht ritme vertonen maar bij lange na niet de amplitde variatie en timing vertonen om de pieken en dalen te kunnen volgen. De echte loadbalancing wordt door hydro en fossiel gedaan. Een eventueel overschot wordt simpelweg verkocht.
Mijn conclusie blijft dan ook dat Franse reactoren vooral een seizoensvariatie vertonen (figuur 40) maar nauwelijks bijdragen aan de dagelijkse loadbalancing. Voor een tegenclaim zie ik graag solide onderbouwing.
De lage CO2 lasten is inderdaad een deel van redenen waarom kolencentrales gebouwd worden (de kosten voor de CO2 uitstoot werden door de NL regering vergoed). Maar deze assets staan er helaas wel 40 tot 60 jaar, dan maakt het niet uit of we nu een paar jaar onze CO2 doelen bereikt hebben of niet.Er worden alleen nog maar flexibele kolencentrales gebouwd.Maar dat die er komen is nou juist *vanwege* de CO2 doelstellingen - aangezien die al gehaald zijn kunnen er met de lage CO2 prijzen makkelijk kolencentrales bij.
Nee, nou ja, een klein beetje i.v.m. de lokale duurzame energiemaatschappij waar ik bij betrokken ben, maar wel al jaren zeer geintresseerd. Ik probeer dagelijks nieuwe info op dit gebied tot me te nemen, net als op het gebied van klimaatverandering. Jij?Overigens, gezien je posts lijk je ook in de energie business te werken? In Nederland?
Om nog even terug te komen op de Duitse exports die onder de prijs verkocht worden: de gemiddelde prijs van Duitse exporten was in 2012 hoger dan hun imports. Dat komt vooral omdat Duitsland vooral in de winter een netto exporteur is en in de zomer goedkope hydro van smeltende sneeuw uit de Alpen netto importeert.
En de energienota komt voor prorail, dat zit dus in je treinkaartjeJeroenH schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:15:
[...]
Uit het stukje:
[...]
Brrr, het is ook overal hetzelfde liedje. Lekker energie verkwisten vanwege mooi/lelijk.
Het zal alleen een vloerverwarming zijn die aanslaat wanneer het onder de 0 graden komt. Maar dan nog, we moeten niet overal dit soort dingen bouwen. Dan is het niet zo gek dat de aarde opwarmt, als we hem letterlijk zelf opwarmen
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Maar dit is toch absurd?
Met die opwarming van de aarde kan ik me er niet zo druk om maken.JeroenH schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:13:
Ja, en daarbij weten we ook allemaal hoe goed Prorail is in het betrouwbaar laten functioneren van bv. wisselverwarmingen...
Maar dit is toch absurd?
Vind ik ook. Ik vraag me vooral af, of het echt niet anders kan, of dat men niet langer dan 5 minuten heeft willen nadenken.JeroenH schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:13:
Ja, en daarbij weten we ook allemaal hoe goed Prorail is in het betrouwbaar laten functioneren van bv. wisselverwarmingen...
Maar dit is toch absurd?
Daar komt bij dat je aan vloerverwarming niets hebt als het regent en dan is een overdekte stalling wel zo prettig.
Ik denk dat men de lokale welstand of weet ik veel wat las, daarin zag dat een dak niet mocht (

Waarschijnlijk was dit er ook makkelijk doorheen te drukken doordat de kosten van bouw en energieverbruik bij verschillende partijen liggen. Dat ontmoedigt duurzaam bouwen (zie huurwoningen).
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 09-03-2014 22:25 ]
Architectonisch niet verantwoordJeroenH schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:15:
[...]
Uit het stukje:
[...]
Brrr, het is ook overal hetzelfde liedje. Lekker energie verkwisten vanwege mooi/lelijk.
Maar gemeente Hengelo doet sowieso rare dingen, zoals dure standbeelden van afzichtelijke beren neerzetten, kosten: tonnen.
Voorlopig zie ik inderdaad ook nog geen problemen. Salderen is overigens prima in het beginstadium om mensen ertoe te zetten. Het is echter in mijn ogen niet houdbaar op de lange termijn. Iedereen dumpt zijn energie overdag op het net en haalt het er 's avonds weer uit. Waar laten we al die energie als veel particulieren en bedrijven PV hebbendrielp schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 22:19:
[...]
Oh, en waarom ben je zo tegen het salderen? En waarom zou het "netwerk als accu" op de lange termijn niet haalbaar zijn? En ben je ook tegen FIT?
Nederland is nog steeds een dwerg op het gebied van duurzame energie, en dat gaat voorlopig nog niet veranderen. Eneco probeert ons te overtuigen van het tegendeel, maar dat gelooft geen hond. De enige prikkel die voor de burgers in Nederland bestaat om duurzame, en dan vooral zonneenergie, te stimuleren is juist het salderen. Ik zie dus vooralsnog geen problemen ontstaan op ons net.
Daarom ben geen voorstander voor salderen op de lange termijn. Je wilt in eerste instantie een incentive hebben om mensen te laten investeren. Echter, later wil je een incentive hebben om investeringen in het netwerk te voorkomen, ook lokaal (itt het artikel hieronder). Dat de kabels het kunnen hebben is mooi. Dat de spanning gelijk kan blijven is mooi. Maar de trafo die in je wijk staat gaat echt die gezamenlijke piekbelasting door PV niet trekken.
Het netwerk als accu, waarbij in het netwerk accu's zitten is wel haalbaar. Echter, neem die trafo van hierboven eens mee. Wat als je de accu niet centraal hebt, maar juist lokaal? In je huis of net vóór die trafo? Dan hoef je alles voorbij die accu niet up te graden. Zelfs al kan de accu niet alles opvangen, het kan het in ieder geval afvlakken. Het andere voordeel van een lokale accu is dat je ook minder transportverlies hebt. Bij duurzame lokale opwekking hoort ook ook een lokale oplossing.
Ik ben verder ook niet echt tegen FIT, maar ik zie met name meer in fluctuerende prijzen op langere termijn. Meer vraag en aanbod matching. En ja, met een accu zou je zelfs meer geld kunnen verdienen aan je PV. Maar dat dan alleen wel als je lief bent voor het netwerk
Ik dacht dat mensen hier zo tegen de grote centrale energiereuzen waren. Zonder lokale opslag ga je straks nog grote centrale bedrijven op de onbalansmarkt in het zadel helpen. Zelf lokaal oplossen betekent ook echt dat je dingen helemaal lokaal moet oplossen.
Zal eens kijken of ze wetenschappelijke publicaties hebben hierover, in het artikel staat mij iets te weinig. Verder zet ik nog vraagtekens bij een aantal belangrijke parameter: Hoeveel extra kilometer kabels heeft hun model? Wat zijn de lasten? Zijn lasten ook regelbaar? Waar staat de opwek?Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 22:29:
In het kader van bovenstaande vond ik deze link wel aardig:
Netwerk veilig bij 100% hernieuwbare energie
[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 10-03-2014 09:02 ]
Duurt echt nog wel effe voordat we een PV overschot hebben hier in Nederland... Als het al ooit zou gebeuren.GENETX schreef op maandag 10 maart 2014 @ 08:59:
[...]
Voorlopig zie ik inderdaad ook nog geen problemen. Salderen is overigens prima in het beginstadium om mensen ertoe te zetten. Het is echter in mijn ogen niet houdbaar op de lange termijn. Iedereen dumpt zijn energie overdag op het net en haalt het er 's avonds weer uit. Waar laten we al die energie als veel particulieren en bedrijven PV hebben![]()
Daarom ben geen voorstander voor salderen op de lange termijn. Je wilt in eerste instantie een incentive hebben om mensen te laten investeren. Echter, later wil je een incentive hebben om investeringen in het netwerk te voorkomen, ook lokaal (itt het artikel hieronder). Dat de kabels het kunnen hebben is mooi. Dat de spanning gelijk kan blijven is mooi. Maar de trafo die in je wijk staat gaat echt die gezamenlijke piekbelasting door PV niet trekken.
Het netwerk als accu, waarbij in het netwerk accu's zitten is wel haalbaar. Echter, neem die trafo van hierboven eens mee. Wat als je de accu niet centraal hebt, maar juist lokaal? In je huis of net vóór die trafo? Dan hoef je alles voorbij die accu niet up te graden. Zelfs al kan de accu niet alles opvangen, het kan het in ieder geval afvlakken. Het andere voordeel van een lokale accu is dat je ook minder transportverlies hebt. Bij duurzame lokale opwekking hoort ook ook een lokale oplossing.
Ik ben verder ook niet echt tegen FIT, maar ik zie met name meer in fluctuerende prijzen op langere termijn. Meer vraag en aanbod matching. En ja, met een accu zou je zelfs meer geld kunnen verdienen aan je PV. Maar dat dan alleen wel als je lief bent voor het netwerk![]()
[...]
Zal eens kijken of ze wetenschappelijke publicaties hebben hierover, in het artikel staat mij iets te weinig. Verder zet ik nog vraagtekens bij een aantal belangrijke parameter: Hoeveel extra kilometer kabels heeft hun model? Wat zijn de lasten? Zijn lasten ook regelbaar? Waar staat de opwek?
Er worden geen centrales in Nederland gesloten door overcapaciteit of om een piek op te vangen op het net. De centrales gaan dicht omdat deze klaarblijkelijk niet rendabel genoeg worden gevonden. Dat komt weer omdat de kolencentrales nu veel goedkoper produceren (bijvoorbeeld in Duitsland, moederbedrijf RWE). De kolen zijn goedkoper door het schaliegas in de VS waardoor er minder vraag is naar kolen in de VS. Ondertussen zorgt "hernieuwbaar" voor nog eens een extra effect op de prijs tijdens zonnige periodes.GENETX schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:16:
Je hoeft niet eens overschot te hebben om al problemen te krijgen. Een behoorlijke productie levert ook al problemen op voor energiecentrales, zeker in economische zin. Dat zien we eigenlijk nu al, zeker in Duitsland. Maar daardoor worden ook centrales in Nederland gesloten. Toch heb je ook genoeg capaciteit nodig voor als de zon niet schijnt, zoals in de winter. Dezelfde centrales met minder draaiuren en om rendabel te zijn dus meer geld vragen per MWh die ze produceren. Dergelijke kosten komen uiteindelijk toch bij het volk terecht.
Het is te kortzichtig en onjuist om te stellen dat centrales hier dicht moeten "alleen" door de PV/Wind uit Duitsland. Trouwens, volgens mij hadden een aantal van die centrales bij ons en elders misschien niet gebouwd moeten worden, maar dat is weer een ander verhaal
reserveringshouder Tesla Model 3
Ik nergens gezegd dat ze alleen door duurzame energie te hebben die centrales dicht moeten. Enkel het is wel een andere vorm van energie (net als de goedkopere kolen) die andere centrales onrendabel kan maken! Al helemaal als je bedenkt dat die "duurzame centrale" niet echt stuurbaar is. En al helemaal nu de last ook niet stuurbaar is ter compensatie.Cheese_man schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:41:
[...]
Er worden geen centrales in Nederland gesloten door overcapaciteit of om een piek op te vangen op het net. De centrales gaan dicht omdat deze klaarblijkelijk niet rendabel genoeg worden gevonden. Dat komt weer omdat de kolencentrales nu veel goedkoper produceren (bijvoorbeeld in Duitsland, moederbedrijf RWE). De kolen zijn goedkoper door het schaliegas in de VS waardoor er minder vraag is naar kolen in de VS. Ondertussen zorgt "hernieuwbaar" voor nog eens een extra effect op de prijs tijdens zonnige periodes.
Het is te kortzichtig en onjuist om te stellen dat centrales hier dicht moeten "alleen" door de PV/Wind uit Duitsland. Trouwens, volgens mij hadden een aantal van die centrales bij ons en elders misschien niet gebouwd moeten worden, maar dat is weer een ander verhaal.
Daarbij heb ik het niet enkel over Nederland. Duitsland is wel een stukje verder en daar zie je toch wel heel duidelijk wat het doet met de marktprijzen voor energie en de merit order van centrales. Het gevaarlijke nu is dat flexibele gascentrales worden gesloten vanwege de lage kolenprijs. Tegelijkertijd heeft duurzame energie juist flexibele centrales nodig om de benden wat stabiel te houden. Dat zie je ook terug in de energieprijzen waarbij gedumpt wordt om de kolencentrales niet te hoeven stoppen.
[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 10-03-2014 10:02 ]
Het was ook zeker geen persoonlijke "aanval" oid. Maar ik word misschien een beetje mopperig wanneer een economisch probleem in de media verandert in een technisch probleem...en dat rare opmerkingen over bijvoorbeeld "gesubsidieerde zonnestroom uit Duitsland zorgt voor sluiting centrales in Nederland en banenverlies" zonder kritische noten nog steeds op elk medium rondgeslingerd worden.
Maar.....de zon schijnt....en dan baal ik als ik thuiskom en de zon op het lege dak brandt dat ik nog geen PV heb. Zeker wanneer blijkt dat je er energiecentrales mee kan sluiten
Haha. Ik denk zelfs dat we het om moeten draaien: We hebben namelijk geen technisch probleem, maar juist een economisch en regeltechnisch probleem. In heel veel gevallen worden de technische oplossingen tegengehouden door inefficiente en restrictieve regelgeving, waardoor de technische oplossingen in praktijk niet uit te voeren zijn. En daarmee dus ook niet rendabel...Cheese_man schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:51:
Maar ik word misschien een beetje mopperig wanneer een economisch probleem in de media verandert in een technisch probleem...
PV/Wind krijgt vaak "de schuld", terwijl er meestal iets anders aan de hand is. Onze vrienden van de aluminiumsmelter in het noorden bijvoorbeeld. In de praktijk blijkt dat die fabriek gewoon niet rendabel was. Ook niet wanneer er zogenaamd goedkoper via Duitsland energie gehaald zou worden. Ook daar werd gesteld dat dit kwam door "gesubsidieerde zonnestroom uit Duitsland". Dat was op zoveel manier niet correct, dat je daardoor bijna maar niets wilt geloven wat in het nieuws komt. Als ze zulke eenvoudige zaken niet eens uitzoeken.
Het zal dat technische zaken worden tegengehouden. Vaak ben ik het daar ook mee eens. Men heeft er namelijk nogal eens een handje van een gedragsprobleem te willen compenseren met een technische oplossing. Techniek is een hulpmiddel....en geen medicijn. Ik zou zeggen: Probeer eerst de simpele vaak niet-technische oplossingen voor je een ingewikkeld technisch ding gaat verzinnen.
Maart zit nog in het winterseizoen waar het Franse gasgestookte cogen park nog aanstaat. Het is de zomer waar Frankrijk vrijwel volledig op hydro en nukes draait, en te laag prijst om door het buitenland bijgeregeld te worden.styno schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:25:
[...]
In een vorige post had ik een grafiekje opgenomen waarin je inderdaad kunt zien dat de nukes in de zomer meer regelen dan in de winter. Maar om nu te zeggen dat ze de boel balanceren, nou nee.
Kosten voor CO2 uitstoot worden al jaren niet meer vergoed, Europese energiebedrijven moeten gewoon de rechten kopen in de markt. Maar door het onverwacht snelle succes van de CO2 reductie zijn die spotgoedkoop geworden.De lage CO2 lasten is inderdaad een deel van redenen waarom kolencentrales gebouwd worden (de kosten voor de CO2 uitstoot werden door de NL regering vergoed). Maar deze assets staan er helaas wel 40 tot 60 jaar, dan maakt het niet uit of we nu een paar jaar onze CO2 doelen bereikt hebben of niet.
Ik heb jarenlang bij een grote energiehandelaar in Nederland gezeten en werk nu in het buitenland ook weer in de energiehandel.Nee, nou ja, een klein beetje i.v.m. de lokale duurzame energiemaatschappij waar ik bij betrokken ben, maar wel al jaren zeer geintresseerd. Ik probeer dagelijks nieuwe info op dit gebied tot me te nemen, net als op het gebied van klimaatverandering. Jij?
Mbt de discussie wat er 'schuld' is aan de huidige overcapaciteit, iedereen die 1 ding de schuld geeft is tendentieus bezig, het is een combinatie:
- het aan elkaar knopen van de Europese netten heeft voor een veel grotere efficiency geleid dmv crossborder trading.
- consumenten zijn een beetje efficienter geworden met alle nieuwe zuinige apparatuur en bewuster leven, maar vooral ook de industrie, die is voor een deel vertrokken uit Europa, en is voor een deel met cogens zijn eigen stroom gaan opwekken.
- energiebedrijven hebben jarenlang extreem lage kapitaalkosten gehad, bouwgrage bestuurders, en slapende (publieke) aandeelhouders. Er is dus teveel gebouwd van alles, duurzaam en fossiel.
Dus ja, als we niet al die duurzame capaciteit hadden gebouwd, dan was de overcapaciteit minder geweest. Maar als we al die nieuwe gas en kolencentrales niet hadden gebouwd, ook niet. Of de industrie niet weggejaagd hadden. Of die Norned kabel niet hadden gebouwd. Of gewoon wat minder zuinig met energie waren omgegaan.
Afwachten hoelang ik 'm buiten de deur kan houden....
Ik zat net alle commentaren op dit bericht te lezen. FunCranberry schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:30:
Vanaf komend jaar grootschalige uitrol slimme meters: http://www.nu.nl/economie...er-van-start-in-2015.html
Afwachten hoelang ik 'm buiten de deur kan houden....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Goed idee om er zelf ook een commentaar op te zetten. Zojuist gedaan.Schinnen-groen schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:45:
[...]
Ik zat net alle commentaren op dit bericht te lezen. Fun
Wat mij betreft: hoe meer tegengas, hoe beter.
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Gelukkig begint men een beetje wakker te worden ten aanzien van de privacy schendingen die gedaan worden en de controle middelen van de overheid die de laatste jaren in rap tempo zijn geïmplementeerd.Schinnen-groen schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:45:
[...]
Ik zat net alle commentaren op dit bericht te lezen. Fun
Helaas wordt men een aantal jaar te laat wakker.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Niet overal, zoals hier ongetwijfeld bekend is.... nieuws: ING wil klanten advertenties tonen op basis van betalingsgedragrevolution-nl schreef op maandag 10 maart 2014 @ 19:19:
Gelukkig begint men een beetje wakker te worden ten aanzien van de privacy schendingen die gedaan worden
Dat lijkt me een mooi moment om de ING vaarwel te zeggen...het zou een opt-in systeem moeten worden...Iets zegt mij dat het tarief voor klanten die hier niet aan meedoen omhoog zal gaan...JeroenH schreef op maandag 10 maart 2014 @ 20:09:
[...]
Niet overal, zoals hier ongetwijfeld bekend is.... nieuws: ING wil klanten advertenties tonen op basis van betalingsgedrag
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Binnen een paar weken is ING hier een no go.
Wat een arogante kl*te club.

Tja... steeds meer bedrijven ontdekken Big Data. Als ING klant zou ik maar niet te vaak met je pinpas betalen bij de snackbar of fastfood keten, voor je het weet is je data verkocht aan je zorgverzekeraar en krijg je een premie verhoging.JeroenH schreef op maandag 10 maart 2014 @ 20:09:
[...]
Niet overal, zoals hier ongetwijfeld bekend is.... nieuws: ING wil klanten advertenties tonen op basis van betalingsgedrag
Dan te bedenken dat we nog maar aan de vooravond staan van big data en de omarming ervan.
Ik wordt er niet echt vrolijk van

Ieder bedrijf wat hier aan mee doet zal ik persoonlijk boycotten.
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 10-03-2014 20:43 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dan valt er weinig nuttigs meer te doen met de gegevens.
ps. de ing meldde ook dat het opt-in zou worden, maar die nuance was blijkbaar te moeilijk voor het grote publiek
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
zolang je klant bent bij een bedrijf steun je het.
aldus een 8 jaar oude triodos klant.
ex rabo
ex ing
ex abn amro
ex NN
de fud die ze over je heen storten lijtk sterk op wat energiebedrijven ook doen,
maar het is allemaal niet gebeurt, bij de overstap.
als je het allemaal als een mak lui lammetje laat gebeuren, en dat per miljoenen, blijft het bestaan.
zoals jeroenh : je krijgt wat je verkiest
vraagvernietiging is het enige wat helpt, tegen deze praktijken.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2014 21:05 ]
Dat punt had ik al bereikt op het moment dat de Postbank helemaal ING werd...mightym schreef op maandag 10 maart 2014 @ 20:15:
[...]
Dat lijkt me een mooi moment om de ING vaarwel te zeggen....
Al jaren naar volle tevredenheid klant bij Triodos
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Het probleem is - denk ik - niet eens wat ING nu wil proberen. Het is opt-in, je data wordt niet verkocht, etc. Valt allemaal nog wel mee. Als je een Facebook- en/of Google-account hebt zou dit op dit moment niet bovenaan je pricacy-zorgenlijstje hoeven staan, denk ik.
Maar.
Het is een hellend vlak. Uiteraard wordt over een half jaar bekend gemaakt dat dit een daverend succes was, en wordt deze "dienst" naar alle "klanten"* uitgerold. Een jaar daarna worden ineens stilletjes de algemene voorwaarden gewijzigd, waarin je met veel moeite, bedolven onder een berg legalese, terug kunt vinden dat het niet meer opt-in maar opt-out is. Nog een jaar daarna verschijnt in de tarievenlijst voor bankrekeningen ineens het onderscheid tussen de "gratis" rekening met reclame en de betaalde rekening zonder reclame. En dan heeft privacy ineens een prijs. De data is zoveel waard dat die vrijwel zeker toch ook direct verkocht gaat worden. Ondertussen zitten de andere banken niet stil, en worden daar varianten van deze ongein bij hun klanten naar binnen geschoven. Ook de overheid zit niet stil en heeft belangstelling gekregen voor deze rijkdom aan data want terrorisme en pedofilie. Zorgverzekeraars, anyone?
Dus ING: niet doen. Ik kan er nu niet weg (zit vast aan hypotheek en dus aan betalingsproducten, achteraf onhandig van me, maar ja, leermomenten...) maar ik heb in elk geval een gedeelte van onze financiën naar Triodos overgeheveld. Was ik al mee bezig, maar dit soort ongein bekrachtigt die beslissing.
*"klanten" tussen aanhalingstekens omdat je dan echt geen klant meer bent, maar product
Daar zeg je ook wat, dan wordt IBAN ingevoerd wat voor de consumenten alleen maar nadelen heeft, missen ze de kans om portabiliteit te creëren! Echt, wat maken we er een zooitje van.noo schreef op maandag 10 maart 2014 @ 21:18:
(wat zou bankrekeningnummerportabiliteit (3x woordwaarde) toch mooi zijn).
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
jeroenh het tegendeel blijkt.
ik kan me geen internet bankier storing herinneren, dat krijg je alleen gratis bij de big five.
doe morgen even een test :
hoe lang duurt het voordat je een mens aan de lijn krijgt die iets voor je regelt ?
snel gepiept.
een jaar mirroring is wettelijk verplicht en gratis bij overstappen, voor mij was het grootste probleem na 1 jaar dat de abn amro keihard kosten afschreef van een lege opgeheven rekening.
ik ging die toch kontant brengen, en dat werd geweigerd aan de balie. (wettig betaalmiddel)
en daar onstond een mega conflict, wat de abn amro totaal heeft verloren.
de bank en energiewereld zijn aan elkaar gewaagd qua onduurzaam gedrag.
en wat doen ze dan uiteindelijk met je zuurverdiende centjes ?
http://www.eerlijkebankwijzer.nl/overzicht-scores/
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2014 22:04 ]
Maar even advocaat van de duivel spelen: zou er wat tegen de Triodos zijn?
OMG meen je dat? Ik heb ook een ING hypotheek, zit ik dan vast aan hun betaalproducten? Kan mij niet herinneren dat ik daar voor getekend heb... Het is alweer een jaar of 10 geleden, maar heb ik dan zo zitten snurken?? Heb net al even op de site gekeken, maar waar kan ik die voorwaarde ergens vinden?Dus ING: niet doen. Ik kan er nu niet weg (zit vast aan hypotheek en dus aan betalingsproducten, achteraf onhandig van me, maar ja, leermomenten...) maar ik heb in elk geval een gedeelte van onze financiën naar Triodos overgeheveld. Was ik al mee bezig, maar dit soort ongein bekrachtigt die beslissing.
*"klanten" tussen aanhalingstekens omdat je dan echt geen klant meer bent, maar product
NB een triodos huishoud en spaarrekening openen kan natuurlijk altijd en dan heeft die suffe ING geen zicht meer op je uitgaven.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
"Vast" is misschien niet het goede woord, maar met mijn nu snel veranderende financiële situatie ga ik niet ook nog een andere hypotheek nemen, en het feit dat onze salarissen op betaalrekeningen van ING binnenkomen geeft ons wat korting op de hypotheek. In die zin dus "vast".mightym schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:15:
OMG meen je dat? Ik heb ook een ING hypotheek, zit ik dan vast aan hun betaalproducten? Kan mij niet herinneren dat ik daar voor getekend heb... Het is alweer een jaar of 10 geleden, maar heb ik dan zo zitten snurken?? Heb net al even op de site gekeken, maar waar kan ik die voorwaarde ergens vinden?
Nou, dat is inmiddels precies de constructie die we hier aan het bespreken zijn.NB een triodos huishoud en spaarrekening openen kan natuurlijk altijd en dan heeft die suffe ING geen zicht meer op je uitgaven.
"Hoe bankier ik duurzaam"
Met hierin
Wat is duurzaam bankieren,
Welke banken kan men duurzaam noemen
Waar moet je rekening mee houden voordat je over stapt
Hoe stap je over naar een duurzame bank
Al vele jaren geleden volledig (privé) overgestapt naar een duurzame bank, alleen nog een zakelijke betaalrekening die om moet, zakelijke spaarrekening is al om. Dat zakelijke deel had (achteraf gezien) al veel eerder gekunnen.
[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 10-03-2014 22:22 . Reden: typo ]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Een hypo loopt wat rentevast periode ook een keer af, het ideale moment om over te stappen.JeroenH schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:20:
[...]
"Vast" is misschien niet het goede woord, maar met mijn nu snel veranderende financiële situatie ga ik niet ook nog een andere hypotheek nemen, en het feit dat onze salarissen op betaalrekeningen van ING binnenkomen geeft ons wat korting op de hypotheek. In die zin dus "vast".
[...]
Nou, dat is inmiddels precies de constructie die we hier aan het bespreken zijn.
Ook ik had een Postbank hypo waarin zo'n clausule was (het is al een tijdje terug), het was 3 jaar wachten om te kunnen overstappen. En vervolgens overgestapt naar een hypo verstrekker welke niet in het bezit was van een bank maar van een pure geldverstrekker van alleen maar hypotheken (ze bestaan, maar het is wel zoeken).
Dit , hierom en hierom
Ik vind privacy-by-design onderdeel van duurzaamheid. Het is niet zwart/wit, denk ik. Het feit dat bv. Plugwise gegevens verzamelt en verkoopt maakt een product wat kan helpen bij het verduurzamen van je huishouden minder duurzaam. Hetzelfde geldt voor de slimme meter.Terpen Tijn schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:31:
Ik zie eigenlijk niet waarom duurzaam hier gelijkgesteld wordt met het waarborgen van privacy. We hebben al eerder gezien dat onder het mom van duurzaamheid privacy-vijandige producten worden opgedrongen (slimme meters!).
Dat duurt nog bijna tien jaar bij ons...ollie1965 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:31:
Een hypo loopt wat rentevast periode ook een keer af, het ideale moment om over te stappen.
Ook ik had een Postbank hypo waarin zo'n clausule was (het is al een tijdje terug), het was 3 jaar wachten om te kunnen overstappen.
A'dam PVOutput
Ik wil het wel weer gaan doen, al is het maar bv. € 100 per maand. Schuld = lenen van de toekomst = onduurzaam.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 10-03-2014 22:47 ]
A'dam PVOutput
Wat bedoel je met de verwerkingssnelheid?ericplan schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:50:
Ik heb mazzel gehad, zit in een iets andere levensfase en het huis is nu volledig mijn eigendom. Ook de hypotheekacte is doorgehaald. Verder ben ik tevreden over Triodos, minpuntje is de verwerkingssnelheid, maar positief is bijvoorbeeld hun mobiele Ideal applicatie.
Alle banken "hangen" aan Equens dus als je weet wanneer je bank aan de beurt in de "24 uurs ronde" is weet je ook "wanneer je vertraging hebt" Voorbeeld: https://www.asnbank.nl/blob.asp?id=17444
Of bedoel je iets anders?
Dit , hierom en hierom
Je moet wellicht duurzaam goed definieren. Maar bedoel je simpelweg duurzaam voor jezelf (dus lange termijn denken) dan verwijs ik je graag door naar het volgende topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1573610ollie1965 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:22:
Is dit dan het moment om een nieuwe topic te starten:
"Hoe bankier ik duurzaam"
Met hierin
Wat is duurzaam bankieren,
Welke banken kan men duurzaam noemen
Waar moet je rekening mee houden voordat je over stapt
Hoe stap je over naar een duurzame bank
Al vele jaren geleden volledig (privé) overgestapt naar een duurzame bank, alleen nog een zakelijke betaalrekening die om moet, zakelijke spaarrekening is al om. Dat zakelijke deel had (achteraf gezien) al veel eerder gekunnen.
Wij zijn pas net begonnen aan onze eerste hypotheek, maar ik zou deze wel willen en kunnen aflossen in 10 jaar. Echter weet ik niet of we dat gaan doen. We gaan waarschijnlijk eerst wat meer genieten, en over een paar jaar beginnen met het serieuze werk.
Bij duurzaam denk ik aan het goed beheren van mijn geld met in het achterhoofd het oude "rentmeesterschap".!null schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:40:
[...]
Je moet wellicht duurzaam goed definieren. Maar bedoel je simpelweg duurzaam voor jezelf (dus lange termijn denken) dan verwijs ik je graag door naar het volgende topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1573610
Wij zijn pas net begonnen aan onze eerste hypotheek, maar ik zou deze wel willen en kunnen aflossen in 10 jaar. Echter weet ik niet of we dat gaan doen. We gaan waarschijnlijk eerst wat meer genieten, en over een paar jaar beginnen met het serieuze werk.
Dat gene waar Triodos/ASN o.a. reclame voor maken, geen beleggingen in mileu/wapen industrie, opkomen voor sociaal zakkere, wel beleggen in duurzame energie enz.
Verder denk ik dat mijn privacy een groot goed is, en dat informatie die door mij wordt gegenereerd (op welke wijze dan ook) ook mijn informatie is. En zover deze niet in het publieke domein valt ik er altijd wat over te vertellen heb voordat deze gedeeld worden met andere partijen dan waarmee ik dit heb afgesproken.
Betreffende het aflossen van een hypotheek kan ik maar 1 ding zeggen, aflossen levert meer bestedingsruimte op.
Schinnen-Groen kan je wel een les over geven
Verder zijn duurzame investeringen (voor welke (im)materiele dingen dan ook) beter voor je portemennee.
Dit , hierom en hierom
echt happig is mijn bank niet echt, ben er al een tijdje mee bezig.ollie1965 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 08:02:
[...]
Betreffende het aflossen van een hypotheek kan ik maar 1 ding zeggen, aflossen levert meer bestedingsruimte op.
Schinnen-Groen kan je wel een les over geven
maar om nu te zeggen dat ze er de snelheid achter zetten, nee.
maar het kan ook zijn dat het wel een erg grote hap voor hun is.
en de regeltjes zijn niet echt in het voordeel van de bank.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat dus. En omdat heel veel mensen geen Triodos hebben, duurt het dus vaak een dag voordat mensen geld hebben. Zou Equens het ooit realtime gaan doen?ollie1965 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:19:
[...]
Wat bedoel je met de verwerkingssnelheid?
Alle banken "hangen" aan Equens dus als je weet wanneer je bank aan de beurt in de "24 uurs ronde" is weet je ook "wanneer je vertraging hebt" Voorbeeld: https://www.asnbank.nl/blob.asp?id=17444
Of bedoel je iets anders?
A'dam PVOutput
Neen, juist niet en dit ivm toezichthouders. Ben zelf werkzaam in de financiele sector en heb medewerkers die zich bezighouden met betalingsverkeer gevraagd waarom het 'zo lang' moet duren dat geld wordt overgeboekt. Het werkt als volgt:ericplan schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:01:
[...]
Dat dus. En omdat heel veel mensen geen Triodos hebben, duurt het dus vaak een dag voordat mensen geld hebben. Zou Equens het ooit realtime gaan doen?
- klant maakt over, geld wordt onzichtbaar gemaakt van saldo en bijgeschreven op Equens transactielijst
- 's avonds wordt transactiebestand overgedragen aan Equens
- Equens verwerkt de transacties 's nachts en maakt er overboekingslijsten per bank van
- Equens biedt deze bestanden 's ochtends aan bij de banken
- De bank pakt het bestand op en verwerkt dit, deels handmatig
* mutaties moeten uiteindelijk een saldo van 0 overhouden. Er kan en mag geen geld blijven steken bij equens of bij de bank in de mutatiebestanden.
* overboekingen vallen ook onder controleplicht van een bank, ALLE transacties moeten tegen een lijst aangehouden worden van bijv terroristische organisatisch, gechecked worden tegen regels voor toezicht (er is een soort spamfilter voor 'verdachte transacties') en gechecked bij typefouten van klanten (nummer/naam die niet kloppen moet je even handmatig checken en afketsen).
- klant ziet na de eerste koffiebreak rond een uur of 10:00 overboeking bijgeschreven worden
Vooral al die handelingen die volledige automatisering in de weg staan zijn dubieus - je zou namelijk verwachten dat je ook deze handelingen kunt automatiseren, maar zelfs als dit kan mag dit om de een of andere reden niet. Equens doet 's nachts dus ook een saldo-check, je kunt je voorstellen dat de som van alle transacties elke nacht 0 moet zijn. Dat lijkt logisch, maar is het blijkbaar niet - aangezien de bestanden met enige regelmaat niet kloppen, afgekeurd worden (saldo na uitvoer is niet 0) en dan moet equens het opnieuw doen. Dan duurt het zomaar een dag extra, zonder dat je daar signaal van krijgt.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Toen ik de auto kocht had ik mazzel dat de vorige eigenaar ook bij ING zat, anders had ik heel veel geld een dag 'kwijt' geweest en had ik de auto vast niet gelijk meegekregen.
Men kan wel mijn gegevens door de mangel halen en me custom advertenties aanbieden, maar mijn geld binnen een paar minuten naar een andere bank sturen zou "niet mogelijk" zijn? (vergeet niet, Equens heeft dit vorig jaar ook al een s geprobeerd) Kolder, absolute kolder. Misschien zie ik het te zwart-wit, maar dat zal dan wel. De banken en achterliggende financiële dienstverleners zouden er beter aan doen een meer klantvriendelijke houding aan te nemen.
Tjah, meld je bij de AFM/DNB zou ik zeggen. Rentevraag weet ik niet, in principe heeft niemand dat geld - het is van jouw rekening afgeboekt, maar het wordt zolang het in 'transitie' is nergens bijgeboekt. Toch is het er 'wel'. Wellicht is dat nog ergens vindbaar.JeroenH schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:24:
Dat is een mooie uitleg maar, hallo, het is 2014. Ik heb vorige week zaterdagochtend geld overgemaakt van mijn ING-rekening naar Triodos-rekening. Dat was er pas maandagochtend. WTF? Dat geld ben ik dus twee dagen kwijt geweest, ik heb er twee volle dagen niet over kunnen beschikken. Nu ging het om € 100, dus in dat opzicht kon ik er niet mee zitten, maar hoeveel geld is er op enig moment niet beschikbaar voor alle klanten? En hoeveel rente wordt daarvan getrokken? En door wie? Door Equens?
Nb; ik zie online de collectieve mening dat de bank een dag rente trekt van de overboekingen. Vroeger was dit zo inderdaad toen overboekingen 2-3 dagen duurde, of dit nu nog zo is weet ik niet.
Geen enkele bank kan hier wat aan doen (de overnacht transactie via Equens), hoe graag ze wellicht ook 'realtime' willen. Het was al een vooruitgang dat mutaties binnen 1 bank wel direct uitgevoerd kunnen worden, tenzij ze op de een of andere manier op de handwerklijst komen. Er mag geen geld overgeboekt worden buiten kantooruren.
Ik begrijp je frustratie en ben het net zo min eens met de manier hoe het werkt als jij, alleen kun je de financiele dienstverleners wel klantonvriendelijk vinden maar realiseer je wel dat inmiddels bijna alles wat deze bedrijven doen volgens wet- en regelgeving uit overheidswegen wordt opgelegd. Echt veel te kiezen is er dus niet.Toen ik de auto kocht had ik mazzel dat de vorige eigenaar ook bij ING zat, anders had ik heel veel geld een dag 'kwijt' geweest en had ik de auto vast niet gelijk meegekregen.
Men kan wel mijn gegevens door de mangel halen en me custom advertenties aanbieden, maar mijn geld binnen een paar minuten naar een andere bank sturen zou "niet mogelijk" zijn? (vergeet niet, Equens heeft dit vorig jaar ook al een s geprobeerd) Kolder, absolute kolder. Misschien zie ik het te zwart-wit, maar dat zal dan wel. De banken en achterliggende financiële dienstverleners zouden er beter aan doen een meer klantvriendelijke houding aan te nemen.
Edit: Zie deze wiki pagina, met nog mooiere uitleg:
Wikipedia: Binnenlands betalingsverkeer (Nederland)
Volgens dit verhaal kan betalingsverkeer wel vaker aangeboden worden bij equens, ING doet dit eens per uur blijkbaar - zit je nog met toezicht, waaronder dit: Wikipedia: Wet melding ongebruikelijke transacties
Als dat ook helemaal automatisch kan zouden we tenminste gedurende de werkdag transacties moeten kunnen maken als ik het zo lees
[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-03-2014 10:46 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Gisteren de aanvraag voor een ASN-rekening geregeld.
Het valt mij op dat veel (bijna iedereen) heeft gekozen voor een Triodos rekening.
Een tijdje geleden heb ik online de bankenvergelijking bekeken en toen kwam naast Triodos ook de ASN bank er heel positief uit.
Mijn ervaring met ASN is erg goed, zeker bij telefonisch contact. Ik heb daar een spaarrekening sinds jaren.
Ik wist ook niet dat een hypotheek bij een bank automatisch betekent dat je er ook met je betaalrekening aan vast zit. Dan heb ik in het verleden geluk gehad, denk ik.
Zou het in de toekomst zo zijn dat mijn nieuwe bank ook de weg van big data wilt bewandelen, dan stappen we weer over
Zo moeilijk is dat niet.
Wat verwerking van betalingen betreft: vroeger werden boekingen van grote bedragen nog eens extra onder de loep genomen. Ik dacht bij bedragen groter dan € 25.000,-
Tegenwoordig zit dat bedrag al bij €5000,- en meer. Tenminste als ik een bankmedewerker mag geloven.
Dat geeft ook weer meer verwerkingsdruk.
Wat dat betreft wordt er al een hoop gegevens "bewaard".
Verwijderd
nee hoor, geen last meer van, van die verboden valuteringen.
pinnen in lissabon, 3 seconden later te zien op de android...
salaris is over het algemeen een uur onderweg, en alle rabo automaten zijn thuis automaten.
ook de gedachtes achter het beveiligen van internet transacties moet nog doordringen bij de big 5...
ik mis duidelijk helemaal niks zie ik ...
en jeroenh gaat dan vragen naar het tegenovergestelde...
het ancien regime heeft ons mooi bij de neus, ik ben blij dat ik er geen deel meer van ben.
ook pakketkortingen ken ik goed, je veronderstelde korting.
echter na het overstappen zonder pakketkorting betaal ik toch zomaar minder... wat gek he ?
voorbeeld : mijn e-scooter bij mijn pakket bij nationale nederlanden, bij 5 polissen 10% korting.
mooi denk ik dan, die scooter kost toch 149 euro per jaar.
blijkt dat de hema (zelfde reseller maatschappij erachter NN) daar 29 euro voor vraagt (1 jaar)
de asn bank is van sns reaal, en die lust ik niet, daarom koos ik dan maar de triodos bank.
- rabobank (2x spaar, 2x lopend, prive+zakelijk)
- centraal beheer (spaarrekening)
- leaseplan bank (spaarrekening, deposito)
- Rabo <-> Rabo gaat gewoon snel, is direct.
- Centraal beheer doet er altijd 5 dagen over om de maandelijkse rente bij te schrijven, een overboeking is gewoon 3 dagen foetsie, zowel van Rabo -> CB als CB -> Rabo
- Leaseplan schrijft rente automatisch op 1e dag van de maand bij, overboekingen vanaf rabo staan er meestal zelfde dag op en terugboeking naar Rabo heeft tot nu toe hooguit 1 dag geduurd.
Overigens de hypotheek bij Delta Lloyd lopen. Heb al redelijk wat afgelost in 4 jaar tijd: 7350, 5000 en 6000 euro eraf. Van het aflossingsvrije 73.500 deel staat nu nog 55.150. HRA is leuk, maar maandelijks besteedbaar geld vind ik leuker. Uiteindelijk is HRA niks anders dan bankensubsidie en betalen we dat met z'n allen. Het duurt alleen wel een maand voordat ze die aflossing verwerken

Dat is nog eens een bijzondere 9 tot 5 mentaliteit, i.p.v. een 24 uurs economie.NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:34:
<knip> Er mag geen geld overgeboekt worden buiten kantooruren. <knip>
Als het hier nacht is, is het elders in de wereld dag!!!!
De aarde is bij deze bijzondere werk instelling dan vast ook nog een platte schijf?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Haha, maar P&G maakt verschillende schoonmaakmiddelen waarbij de ene erg en de andere helemaal niet milieuvriendelijk is. ASN werkt toch aardig als zelfstandige bank.Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:58:
wat een gekneus hahaha lees ik hier in het ancien regime.
nee hoor, geen last meer van, van die verboden valuteringen.
pinnen in lissabon, 3 seconden later te zien op de android...
salaris is over het algemeen een uur onderweg, en alle rabo automaten zijn thuis automaten.
ook de gedachtes achter het beveiligen van internet transacties moet nog doordringen bij de big 5...
ik mis duidelijk helemaal niks zie ik ...
het ancien regime heeft ons mooi bij de neus, ik ben blij dat ik er geen deel meer van ben.
ook pakketkortingen ken ik goed, je veronderstelde korting.
echter na het overstappen zonder pakketkorting betaal ik toch zomaar minder... wat gek he ?
voorbeeld : mijn e-scooter bij mijn pakket bij nationale nederlanden, bij 5 polissen 10% korting.
mooi denk ik dan, die scooter kost toch 149 euro per jaar.
blijkt dat de hema (zelfde reseller maatschappij erachter NN) daar 29 euro voor vraagt (1 jaar)
de asn bank is van sns reaal, en die lust ik niet, daarom koos ik dan maar de triodos bank.
Wat verzekeringen betreft: lang leve internet! Het enige wat hierbij van belang is, zijn de polisvoorwaarden.
Ook dat is onderdeel van het hebben van een "open mind'... Dat werkt twee kanten op. Altijd.Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:58:
Dat wilde ik net zeggen.Domba schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 11:03:
Dat is nog eens een bijzondere 9 tot 5 mentaliteit, i.p.v. een 24 uurs economie.
Als het hier nacht is, is het elders in de wereld dag!!!!
De aarde is bij deze bijzondere werk instelling dan vast ook nog een platte schijf?
dat is hij toch ook?Domba schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 11:03:
[...]
De schijfwereld bestaat uit een platte schijf, gedragen door vier olifanten die op de rug van een gigantische schildpad genaamd A'Tuin De Grote staan, die door de lege ruimte op weg is. De zon van de schijfwereld is klein en cirkelt dwars op de zwemrichting van de schildpad om het stelsel heen. Een van de olifanten moet steeds even een poot optillen om het zonnetje ongehinderd zijn baan te kunnen laten vervolgen.
etc...
Wikipedia: Schijfwereld
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
en hoe fijn is dat zeg... dat gaat echt heel goed.
als je dan ziet wat ik voor 2008 allemaal had, dan is dat duidelijk en voor jeroenh nog scherper gesteld : een pak luiers aan oeverloze maandelijkse bankkosten, met steeds lager serviceniveau. (+klantkontaktminimalisatie)
je kan je tijd beter besteden, het is te kostbaar.
als je bij de visboer 1x rotte vis hebt gehad ga je toch ook niet terug ?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2014 11:40 ]
Daar heb je een punt. Vroeger was bankieren bij de Postbank gratis en bij ING in het begin ook. Nu niet meer. Zonder rekening kan je geen salaris meer ontvangen.Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 11:39:
ik heb gewoon nog maar 1 rekening bij triodos, alles opgeheven, en daarbij 2 pinpassen en 1 credit card.
als je dan ziet wat ik voor 2008 allemaal had, dan is dat duidelijk en voor jeroenh nog scherper gesteld : een pak luiers aan oeverloze maandelijkse bankkosten, met steeds lager serviceniveau. (+klantkontaktminimalisatie)
We hebben sinds jaar en dag 3 rekeningen. Eentje voor het gemeenschappelijke, vaste en structureel losse gebeuren. Daarnaast ieder nog een persoonlijke.
Heeft veel gezeur bespaard in heeeeeeeel vroegere tijden en we vinden het ook nu nog prettig omdat de ander niet kan zien wat een cadeautje heeft gekocht (of die paar schoenen, kuch).
Scheelt dus nog steeds veel verspilde energie
Als ik bij de visboer 1x rotte vis heb gehad krijgt ie nog 1 kans het te herstellen door me geen rotte vis te geven en daarna heeft ie het verpest. Zo ook met de slager: 1x bedorven vlees meegekregen, gemeld, nieuwe gekregen, niks aan de hand. Inmiddels haal ik er niks meer, zijn door switch Aldi -> Lidl bij een andere slager beland die dezelfde naam deelt, maar lekkerder en verser vlees heeft.Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 11:39:
ik heb gewoon nog maar 1 rekening bij triodos, alles opgeheven, en daarbij 2 pinpassen en 1 credit card.
Reden voor Aldi -> Lidl switch is dat de kwaliteit van Lidl toch wel even wat hoger ligt dan de Aldi, hoe vaak ik wel niet vacuum verpakte kaas met schimmel heb zien liggen bij de aldi, of een hele pellet vol met pakken appelsap die op exploderen staan...
Waren Fortis klant en via ABN gingen we in ene de hoofdprijs betalen voor doorsnee diensten, 8,- per maand was op gegeven moment onze straf als klant. ASN is qua duurzaamheid voor ons de beste keuze gebleken en nog geen moment spijt van.
Enige minpunt is dat ik al 4 maanden met de belastingdienst bezig ben om ons bankrekeningnummer te wijzigen - wat een gepruts is dat. Viel samen met maatregelen tegen toeslagenfraude, terwijl wij geen toeslagen maar alleen VT hebben. Bankrek wijziging is bankrek wijziging uiteraard.
3 dagen, en mijn restschuld overzicht is meestal eerder binnen dan de daadwerkelijk storting_JGC_ schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 11:00:
Overigens de hypotheek bij Delta Lloyd lopen. Heb al redelijk wat afgelost in 4 jaar tijd: 7350, 5000 en 6000 euro eraf. Van het aflossingsvrije 73.500 deel staat nu nog 55.150. HRA is leuk, maar maandelijks besteedbaar geld vind ik leuker. Uiteindelijk is HRA niks anders dan bankensubsidie en betalen we dat met z'n allen. Het duurt alleen wel een maand voordat ze die aflossing verwerken.
Mijn hypo verstrekker gaat er vanuit dat een aangevraagde extra aflossing gewoon wordt gedaan, je krijgt eerst een mail met de juiste kenmerken voor de storting, vervolgens 2 dagen voor de afgesproken datum krijg je een nieuw overzicht.
Ja, ook bij de dienstverleners op hypotheek gebied zijn grote verschillen
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
de duurzame investeringen zorgen voor een lagere maandlast ongeveer gelijk aan het wegblijven van de energielast. niemand behalve de rabo kon het aanbod matchen.
een duurzaam paleis woont fijn,
een 50% EW A+++++ hypotheek bij de triodos gaf me dat.
30 jaar rentevast en zo, hoeveel zekerheid bied dat nu vandaag de dag ? bij de big 5 ?
ik zie het even niet, het was weer een lock-in
ondertussen daalt je spaarcentje maandelijks in rente, maar de hypotheek natuurlijk niet.
rentevast en toch dalen, het kan duurzaam wel :
http://www.triodos.nl/nl/...stelde-vragen/?faqId=1773
Helaas (of misschien wel gelukkig) zijn dit soort dingen niet zwart/wit.
Dus voor een hypotheek het onderpand beoordeeld en naar de financiële aspecten van de aanvrager kijkt.
Of ik nou groen, paars of met roze wolken leeft gaat de bank geen ene mallemoer aan.
Ik beschouw triodosmet hypo en korting voor groen dus niets anders dan marketing gelijk aan de bonuskaart van ah.
Ik verdom het in ieder geval om daarvoor extra te betalen. Want dat doe je ondanks die korting.
En uiteraard is de hra verantwoordelijk geweest voor het lucratieve woud aan soorten hypotheken van banken en tussenpersonen.
Naar psyche is de beste hypotheek nog steeds de lineaire. Aflossingsvrij is zonder meer al van de zotte.
Korting - daadwerkelijke korting - geven op de hypotheekrente van een energiezuinige woning zie ik nog wel zitten. Niet alleen zul je daarmee mensen aansporen wat aan het energieverbruik van hun woning te doen, maar ook kan ik me voorstellen dat mensen die hier mee bezig zijn een lager risicoprofiel hebben.
De lineaire hypotheek is naar mijn mening inderdaad ook de beste, eigenlijk misschien zelfs de enige keus die aangeboden zou mogen worden. Maar daarmee is het lastig boven je stand wonen, en daardoor zal het niet populair zijn...
Ja, zelfs zozeer dat ik veel ven hun groen strijdig vind met de gedachte. Andere discussie.
De hra kan enkel opgelost worden als we de totale woonmarkt willen aanpakken. Dus koop en huur.
Maar die knoop is gordiaans gemaakt en wordt nog steeds gordiaanser.
Annuïtair is de andere vorm die ook prima is, maar mis je de psyche en het voordeel van juist meer bestedingsruimte krijgen van lineair.
Dat laatste is een geweldige troef van lineair. Al was het maar voor onderhoud van je opstal.
Alleen, tja, daar kunnen banken weinig aan verdienen. Immers weinig risico en dus weinig op te leuken met dure liflafjes.
En lol, idd boven je stand leven is dan echt onmogelijk. Idd moeten we dat niet willen.
Huizenbezitter zijn betekent niet dat je een hypotheek hebt hè...JeroenH schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:22:
HRA moeten we van af, en wel zo snel mogelijk (en ja, ik ben dus een huizenbezitter). De vraag is hoe we dat doen zonder de bestaande problemen groter te maken. De eigenlijke vraag zoals altijd is, wie gaat de rekening betalen voor de gemaakte fouten, niemand wil dat doen natuurlijk.
Korting - daadwerkelijke korting - geven op de hypotheekrente van een energiezuinige woning zie ik nog wel zitten. Niet alleen zul je daarmee mensen aansporen wat aan het energieverbruik van hun woning te doen, maar ook kan ik me voorstellen dat mensen die hier mee bezig zijn een lager risicoprofiel hebben.
De lineaire hypotheek is naar mijn mening inderdaad ook de beste, eigenlijk misschien zelfs de enige keus die aangeboden zou mogen worden. Maar daarmee is het lastig boven je stand wonen, en daardoor zal het niet populair zijn...
Haha, nee da's ook waarweebl15 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:42:
Huizenbezitter zijn betekent niet dat je een hypotheek hebt hè...
Maar zonder schuld ben je pas echt een paria voor de bank!
Dit topic is gesloten.