Hmm NiMH accu's, ik ga maar eens lezen.Bartjuh schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 19:26:
[...]
Elektroauto-accu != Prius-accu.
De Prius-accu wordt ten eerste hevig geconditioneerd en tussen 40 en 70% SoC gehouden. Ten tweede zijn het NiMH accu's, die hebben een lagere energiedichtheid maar zijn een stuk robuuster dan Lithium accu's. En ten derde kan je elekauto-km's niet met Prius-km's vergelijken qua 'accubelasting'.
Dit alles maakt dat je zonder problemen Prii ziet rondrijden met 500k+ km op de originele accu. Ik vind het prima die 'accu-horror-verhalen' uit de onderbuik, dit zit mooi verdisconteert in de occaisionprijs van de aangeboden Prii, en aangezien ik van plan ben er binnekort een te halen...
Ik vind, maar heb niet onderzocht dat rendementen van consumenten goederen auto's cv koelkasten etc.
over de tijd genomen helemaal niet transparant zijn.
Misschien is meten aan de cv hoeveel warmte eruit de uitlaat komt t.o.v. de energie die erin wordt gestopt wel een mogelijkheid. Weet iemand leuke informatiebronnen om dit soort zaken te meten/onderzoeken behalve de binas en natuurkunde boeken.