De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.762 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:35
Bartjuh schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 19:26:
[...]

Elektroauto-accu != Prius-accu.

De Prius-accu wordt ten eerste hevig geconditioneerd en tussen 40 en 70% SoC gehouden. Ten tweede zijn het NiMH accu's, die hebben een lagere energiedichtheid maar zijn een stuk robuuster dan Lithium accu's. En ten derde kan je elekauto-km's niet met Prius-km's vergelijken qua 'accubelasting'.

Dit alles maakt dat je zonder problemen Prii ziet rondrijden met 500k+ km op de originele accu. Ik vind het prima die 'accu-horror-verhalen' uit de onderbuik, dit zit mooi verdisconteert in de occaisionprijs van de aangeboden Prii, en aangezien ik van plan ben er binnekort een te halen... ;)
Hmm NiMH accu's, ik ga maar eens lezen.
Ik vind, maar heb niet onderzocht dat rendementen van consumenten goederen auto's cv koelkasten etc.
over de tijd genomen helemaal niet transparant zijn.
Misschien is meten aan de cv hoeveel warmte eruit de uitlaat komt t.o.v. de energie die erin wordt gestopt wel een mogelijkheid. Weet iemand leuke informatiebronnen om dit soort zaken te meten/onderzoeken behalve de binas en natuurkunde boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:37
EnderQ schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 20:00:
Hmm NiMH accu's, ik ga maar eens lezen.
Ik vind, maar heb niet onderzocht dat rendementen van consumenten goederen auto's cv koelkasten etc.
over de tijd genomen helemaal niet transparant zijn.
Ik heb sinds ik hem ophaalde in Breda 163 km gereden, en het gemiddelde verbruik over die afstand was 4,8 l/100 km. Voor een ongeoefende Priusrijder lijkt me dat niet gek, en ik denk dat ik nog wel omlaag kan krijgen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:48
@JeroenH: verbruik alleen maar meten aan de pomp: echte liters brandstof en echte km's
Als je snelheidsmeter een hogere snelheid aangeeft dan je GPS zijn je auto-teller-kms waarschijnlijk korter dan 1000m.

boardcomputer verbruik is net zo iets als ECE verbruik, kleine kans dat het klopt

Wellicht is fueless een leuke app: leert je interactief het nieuwe rijden aan

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 01-03-2014 20:25 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 18:44:
Yep. Maar het is niet anders. Er zijn krachten groter dan ik aan het werk.
die uitspraak gaat niet op, want we hebben dezelfde situatie.
ik maak me wel zorgen om je, maar dan specifiek om de vendor lockin van een auto.
een mooie auto is niet nodig met kids, die kotsen op de bekleding no matter what car

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 20:42:
[...]

een mooie auto is niet nodig met kids, die kotsen op de bekleding no matter what car
Nou dat is gelukt. O-)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Wat voor vendor lockin bedoel je? Een Prius is bij iedere garage te onderhouden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vendor lock-in maakt een klant afhankelijk van een leverancier voor producten en diensten, omdat hij niet in staat is om van leverancier te veranderen zonder substantiële omschakelingskosten. Vendor lock-in kan een vorm van koppelverkoop zijn.
ik zei een auto niet de prius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dre schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 17:44:
[...]

Zijn dat dezelfde mensen die duitse degelijkheid aanbevelen? >:)
Nee die is al vervangen bij 28.000km..... tja een leverancier die maar door blijft ponsen terwijl de stand al 5000 x (of zoiets) over zijn limiet is

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ben jij ook met mijn vrouw getrouwd? ;) Dat had ik wel willen weten ;)
ik maak me wel zorgen om je, maar dan specifiek om de vendor lockin van een auto.
We zullen zien hoe dat loopt, maar wat je zegt snijdt hout.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:50

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 22:55:
[...]

[...]

Niets houdt je tegen om als alles weer rustig is de auto te verkopen. Tenslotte woon je nog steeds in een stad met goed OV. Het is soms iets meer plannen, maar wij hebben het ook zonder gered.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is te makkelijk reageren, de tijd zijn werk laten doen is beter
tijd is kostbaar.
over 4 jaar is de tweeling 4 en mijn kinderen 4 en 6
laten we daar op inzetten, ik merk al langer dat mijn generatie (35-45) eigenlijk ook verloren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als ze gaan sporten dan begint het pas. ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Inderdaad, veel sportgelegenheden in en rondom Hilversum op fietsafstand ;)

Dit ziet er interessant uit:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BXDq8JbCAAAprDr.png

En dit is een ook leuke nadenker:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BhvqN9ZIIAAqpab.jpg

De Prius zal me in totaal* ongeveer € 350 per maand kosten, dus dit leeft nogal voor mij :(

*Let op: in totaal

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 02-03-2014 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou me vast oriënteren op bakfietsen of cargobikes. Een handige en veilige manier om kids te vervoeren en ook handig voor de boodschappen. Die pakken luiers zijn groot! Katoenen luiers lijkt me met een tweeling een bijna onmogelijke opgave.

-edit-
Leuk, was juist van plan die tweede graphic zelf toe te voegen.

[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 02-03-2014 21:53 . Reden: Te laat ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op zondag 02 maart 2014 @ 21:31:
Met teamsporten is dat lastiger, mijn oudste dochter voetbalt >:)
Naar uitwedstrijden dan weer wel een volle auto met 5 personen.
De jongste schaatst en naar de ijsbaan hier in Enschede kan het prima op de fiets.
De zomerse wielertraining begint al met het vertrek per racefiets vanuit huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op zondag 02 maart 2014 @ 21:42:
Ik zou me vast oriënteren op bakfietsen of cargobikes. Een handige en veilige manier om kids te vervoeren en ook handig voor de boodschappen. Die pakken luiers zijn groot! Katoenen luiers lijkt me met een tweeling een bijna onmogelijke opgave.
Vandaag naar een bakfiets wezen kijken :) Later deze week haal ik 'm op. Daar gaan we veel lol van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zondag 02 maart 2014 @ 21:52:
[...]
Vandaag naar een bakfiets wezen kijken :) Later deze week haal ik 'm op. Daar gaan we veel lol van hebben.
Voor 't evenwicht krijgen we daar natuurlijk ook wel een plaatje van? Kunnen anderen reageren over de actieradius op één maaltijd. En de MTBF (mean time between foodsupply).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op zondag 02 maart 2014 @ 21:56:
Voor 't evenwicht krijgen we daar natuurlijk ook wel een plaatje van? Kunnen anderen reageren over de actieradius op één maaltijd. En de MTBF (mean time between foodsupply).
Inderdaad, en over of het aanschaffen van een gebruikte bakfiets wel zo'n goed idee is, want, tja, die bak heeft natuurlijk maar een beperkte levensduur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op zondag 02 maart 2014 @ 21:42:

-edit-
Leuk, was juist van plan die tweede graphic zelf toe te voegen.
In 1963 was het bij mijn ouders al mogelijk met katoenen luiers en in 2014, met al onze "hulpmachines" is het dan niet meer mogelijk?
Vreemd..

edit: ik kan me niet herinneren dat ik in die tijd ooit ergens wegwerp luiers heb gezien, realiseer ik me ineens ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 02-03-2014 22:12 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Wij deden bezoekjes aan vrienden in omliggende dorpen altijd met de fiets. Toen kregen we ons 1e kind en ineens deden we al die bezoekjes met de auto.... Zo belachelijk. Dus toen hebben we een karretje gekocht voor achter de fiets. Ik kan me weinig aankopen herinneren die zo succesvol waren als deze fietskar.

Kratjes pils, troep naar de gemeentewerf, luiers idd. En soms zitten de kinderen er ook nog in....
@JeroenH: jij had toch al een fietskar? Of is die niet geschikt voor kleine kinders?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:03:
[...]
In 1963 was het bij mijn ouders al mogelijk met katoenen luiers en in 2014, met al onze "hulpmachines" is het dan niet meer mogelijk?
Vreemd..
Onze beide kinderen zijn zindelijk geworden in katoenen luiers. We hebben in totaal hooguit 2 a 3 pakken pampers gebruikt, vooral in vakanties, verder niet. Ik weet dus hoeveel werk en was het geeft. Met een tweeling had ik waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:11:
@JeroenH: jij had toch al een fietskar? Of is die niet geschikt voor kleine kinders?
Klopt, en daar kunnen inderdaad geen kinderen in, althans niet veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:14:
[...]
Klopt, en daar kunnen inderdaad geen kinderen in, althans niet veilig.
Bakfiets is ook veel gezelliger, omdat je lekker met ze kan kletsen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[afbeelding]

En dit is een ook leuke nadenker:

[afbeelding]

De Prius zal me in totaal* ongeveer € 350 per maand kosten, dus dit leeft nogal voor mij :(

*Let op: in totaal
En da's met hoeveel kilometer per maand?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:15:
Juist! Daar heb ik heel veel zin in. Kinderen in de bak, haren in de wind, even een ijsje halen in Blaricum of zoiets. #laatmaarkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:12:
[...]

Onze beide kinderen zijn zindelijk geworden in katoenen luiers. We hebben in totaal hooguit 2 a 3 pakken pampers gebruikt, vooral in vakanties, verder niet. Ik weet dus hoeveel werk en was het geeft. Met een tweeling had ik waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.
Volgens mij waren er nog geen Pampers in 1963, maar weet dat niet zeker.
Wat me wel nog scherp voor de geest staat is het feit dat ik wel eens een ochtend mocht spijbelen om de wringer te draaien bij het wassen.

En elke dag hing de tuin vol met die luiers en op zondagmorgen waren alle duivenmelkers in de straat woedend omdat de duiven door die wapperende luiers niet naar binnen wilde komen.

We hadden 1 vuilnisbak, zo'n zinken ding, die 1 keer per week aan de straat stond en nooit helemaal vol was....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:15:
[...]

Onbetaalbaar. Op/in het zitje aan het stuur. Maar daar kan er maar één in, natuurlijk.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:18:
[...]

Onbetaalbaar. Op/in het zitje aan het stuur. Maar daar kan er maar één in, natuurlijk.
Mijn twee jongere zusjes gingen gewoon mee op één fiets: eentje op het zitje aan het stuur en eentje achter op een zitje op de bagagedrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:18:
[...]
Dat had ik ook. Een kind van 5 op een zadeltje op het frame, de ander in een bobikestoeltje achterop. Maar dan zijn die Amsterdamse bruggen best steil! Ik ben wel eens halverwege gestrand en moest achteruitrijdend de brug weer af. Afstappen kan nl niet en vooruit kwam ik de helling niet op. De bakfietsrage is van later datum.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:24:
[...]

Dat had ik ook. Een kind van 5 op een zadeltje op het frame, de ander in een bobikestoeltje achterop. Maar dan zijn die Amsterdamse bruggen best steil! Ik ben wel eens halverwege gestrand en moest achteruitrijdend de brug weer af. Afstappen kan nl niet en vooruit kwam ik de helling niet op. De bakfietsrage is van later datum.
Wat dacht je van het Limburgse heuvelland. ;) Als ik hier de deur uit ga, dan zit ik meteen óf een steile berg af te dalen, óf een steile berg op te klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Misschien maak ik er op termijn wel een e-bakfiets van. Leuk en nuttig knutselproject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:31:
Misschien maak ik er op termijn wel een e-bakfiets van. Leuk en nuttig knutselproject.
Dat moet niet zo'n probleem zijn. Gewoon een wiel van een e-fiets "transplanteren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 18:44:
Yep. Maar het is niet anders. Er zijn krachten groter dan ik aan het werk.
[...]

JeroenH schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 22:55:
[...]

[...]

Pfffffffffft......... even het beeldscherm afdoen..........

Ik denk dat JeroenH de krachten van een zwangerschap bedoeld, ongekende krachten van moeder natuur die niemand kan bedwingen (zowel het fysieke als het geestelijke).
Tel daar nog bij op een mogelijkheid te moeten hebben om op korte termijn in een andere stad te moeten zijn ongeacht het tijdstip...........
Hoe erg je het als partner ook niet zou willen (die auto), die krachten overwin je op geen enkele manier

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Iemand ervaring met het isoleren van schuine daken (aan de binnenzijde) met doschawol?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Het lijkt om een Amerikaanse afbeelding te gaan. Het idee is leuk maar in de praktijk zie je hier in de VS niets van terug. Toen wij er nog woonden heb ik specifiek gezocht of dit soort (Europese) steden in de VS bestaan maar niets gevonden. Elk klein dagelijks dingetje is een half uur of meer in de auto zitten, alles is ver omdat ze in de VS hun steden helemaal verkeerd ontwikkeld hebben(suburbanization en urban sprawl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Steden als Boston worden toch wel gezien als prettig en praktisch om te wonen zonder auto. Maar inderdaad, we hebben het hier qua "walkable cities" e.d. maar goed i.v.g. met de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:52:
Iemand ervaring met het isoleren van schuine daken (aan de binnenzijde) met doschawol?
Mijn ouders hebben een deel van hun zolderdak van binnenuit laten isoleren met schapenwol. Dit kwam dacht ik niet van Doscha maar van een andere producent. Het materiaal was lastig op te delen, gewoon knippen, snijden of zagen ging niet en uiteindelijk is het geloof ik met een geleende 'tapijtschaar' of tapijtsnijder o.i.d. gelukt. Wel kwam er een paar weken na installatie een heel aantal forse motten uit gekropen. Hoewel het materiaal behandeld was (in dit geval niet met zout maar iets dat 'milieuvriendelijker' was) heeft het dus kennelijk wel minimaal een stuk of 20 motten groot kunnen brengen. Zorg er dus veiligheidshalve voor dat de wol niet makkelijk voor motten en andere ongedierte te bereiken is, al was het maar omdat je in geval van pech bij een beroep op garantie waarschijnlijk alleen de wol vergoed zal krijgen en niet de overige geleden schade (arbeidsloon, overige materialen, onnodig energieverlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JeroenH schreef op zondag 02 maart 2014 @ 23:48:
Steden als Boston worden toch wel gezien als prettig en praktisch om te wonen zonder auto. Maar inderdaad, we hebben het hier qua "walkable cities" e.d. maar goed i.v.g. met de VS.
En omdat een parkeerplek net zo duur is als je huis in boston.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
ericplan schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:24:
[...]

kleiner voortandwiel erop en gewoon dat heuveltje op stoempen >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op maandag 03 maart 2014 @ 05:55:
[...]
kleiner voortandwiel erop en gewoon dat heuveltje op stoempen >:)
Om dat vanuit stilstand te flikken heb je op z'n minst een Rohloff of een Pinion nodig. En die had ik toen nog niet. En verder is het gewoon flink aanzetten. Alleen één van die bruggen heeft in de oprit verkeer van rechts. Meestal krijg je wel voorrang als ze je zien ploeteren (met twee kinderen en een volwassene moet er met fiets wel 150 kg de brug op) maar soms niet.....

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:42:
Ik denk dat JeroenH de krachten van een zwangerschap bedoeld, ongekende krachten van moeder natuur die niemand kan bedwingen (zowel het fysieke als het geestelijke).
Tel daar nog bij op een mogelijkheid te moeten hebben om op korte termijn in een andere stad te moeten zijn ongeacht het tijdstip...........
Hoe erg je het als partner ook niet zou willen (die auto), die krachten overwin je op geen enkele manier
ik ken dat trajekt wel hoor, ook het eerste jaar een solide huis met ook snachts warmte verdient evenveel aandacht, auto en ketel kunnen teveel bronnen wegzuigen die het nieuwe leven toekomen, en niet de kolenboer, ik onderken het nut maar wel in de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 23:36
JeroenH schreef op zondag 02 maart 2014 @ 21:52:
[...]
Dat gaat vast wel lukken, wij hebben alweer bijna zes jaar plezier van onze bakfiets. Aangeschaft toen de tweede bijna geboren werd. Alleen de oudste (8 jr) vind het nu wel jammer dat hij niet altijd meer erbij mag. Dat is mij net te zwaar en zo nu en dan kan het natuurlijk dus dan is het extra leuk voor hem (samen met zijn zusje en broertje). Ideaal ook voor boodschappen doen, in die van ons passen drie grote boodschappen tassen en dan nog kan de jongste mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:29
Helaas geen plaats thuis voor een bakfiets.. Lijkt mij ook altijd ideaal/gezellig.. Maar om deze nu gewoon voor het huis altijd maar te parkeren.. Nee, dank je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Voor mensen die willen weten wat isolatie nu bespaart per jaar, invullen maar:

http://www.dicks-website.eu/isolatie/calculator.html

Via deze website kan je ook eenvoudig graaddagen en gewogen graaddagen berekenen.
Ik gebruik die site al een aantal jaren, met dank aan Dick _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:24

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Oliecrisis wordt erger dan bankencrisis!

http://www.mejudice.nl/vi...ett-over-de-energiecrisis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat vinden jullie van deze oplossing voor stadswarmte?
Een binnenvaart-duwbak als 'boiler' voor een woonwijk:
YouTube: Varende warmte: Nederlandse innovatie op z'n best!
Door de flexibele infrastructuur is de lock-in in ieder geval minder aanwezig en kunnen warmtebron en gebruikers verder uit elkaar liggen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben benieuwd naar de energy-economics... hoeveel GJ warmte kan een duwbak bevatten, maar wat is de overhead in (fossiele) GJ? Bouw/recycling van de duwbakken, het heen en weer varen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor ingegraven warmteleidingen, maar als leek heb ik het idee dat dat toch gunstiger uitkomt. Of kunnen PCM's veel meer warmte opnemen dan ik denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:33
Haha, net op het journaal een item over RWE, waarin een woordvoerder van Essent meldt:
"waarom zouden we zelf onze energie moeten opwekken? We halen onze wijn toch ook uit Frankrijk. De tijd dat we zelf thuis de kachel hadden branden en zelf onze elektriceit opwekten is echt voorbij"

http://nos.nl/video/61901...ederlandse-centrales.html
(op 0:56)

Die vent spreekt dat uit terwijl ik nog een blokje op het vuur gooi en de dagopbrengsten van de zonnepanelen zit te bekijken :-) Wat een fossiel!!!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo ontzettend raar is die opmerking niet, in het licht van economische groei bezien. Arbeidsspecialisatie loopt als een rode draad door de geschiedenis van de mensheid. Zelf wortels verbouwen itt kopen bij de wortelboer, zelf je broodje bakken itt broodje kopen bij de bakker. En je wijn uit Frankrijk halen. Oh nee, liever Chili.

Maar op het gebied van energie slaat -ie toch een klein beetje de plank mis. Immers, we maken zélf geen energie maar halen dat uit de buitenlucht, van de zon of, oké, uit de wind.

Samenvattend: waar het het produceren van goederen betreft heeft -ie gelijk. Maar vwb het oogsten van energie zit -ie m.i. een beetje mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is in ieder geval zo dat de oppervlakte/inhoud van verhouding van een duwbak veel gunstiger uitkomt dan voor leidingwerk, dus het is aannemelijk dat er minder verliezen zijn.
Ook worden warmte-opwek en gebruik niet alleen in afstand maar (mogelijk) ook in tijd gescheiden, wat gunstig kan zijn.
De vraag over opslagcapaciteit was ook de eerste die bij mij op kwam :)
Dat laat ik nog even opzoeken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 20:12:
Ik ben benieuwd naar de energy-economics... hoeveel GJ warmte kan een duwbak bevatten, maar wat is de overhead in (fossiele) GJ? Bouw/recycling van de duwbakken, het heen en weer varen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor ingegraven warmteleidingen, maar als leek heb ik het idee dat dat toch gunstiger uitkomt. Of kunnen PCM's veel meer warmte opnemen dan ik denk?
PCM = phase change material, de latente warmte zit inde faseovergang.

Maar procesindustrie gebruikt veel warmte al veelal binnen het hele proces, voor feeds ed, ik betwijfel of daar veel te halen valt. Ene reactie is exotherm, andere weer endotherm in het hele proces, zelden slechts één type. Meer kans maak je bij elek. centrales...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
hansdegit schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 20:36:
Zo ontzettend raar is die opmerking niet, in het licht van economische groei bezien. Arbeidsspecialisatie loopt als een rode draad door de geschiedenis van de mensheid. Zelf wortels verbouwen itt kopen bij de wortelboer, zelf je broodje bakken itt broodje kopen bij de bakker. En je wijn uit Frankrijk halen. Oh nee, liever Chili.

Maar op het gebied van energie slaat -ie toch een klein beetje de plank mis. Immers, we maken zélf geen energie maar halen dat uit de buitenlucht, van de zon of, oké, uit de wind.

Samenvattend: waar het het produceren van goederen betreft heeft -ie gelijk. Maar vwb het oogsten van energie zit -ie m.i. een beetje mis.
Nouja... Deels.

Je moet energie opwekken waar dat het simpelst kan; in Nederland moet je geen stuwmeer proberen te maken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Een berg daarentegen..... 8)7

http://www.diebergkomter.nl/

[ Voor 40% gewijzigd door hansdegit op 04-03-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

mightym schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 20:29:
Haha, net op het journaal een item over RWE, waarin een woordvoerder van Essent meldt:
"waarom zouden we zelf onze energie moeten opwekken? We halen onze wijn toch ook uit Frankrijk. De tijd dat we zelf thuis de kachel hadden branden en zelf onze elektriceit opwekten is echt voorbij"

http://nos.nl/video/61901...ederlandse-centrales.html
(op 0:56)

Die vent spreekt dat uit terwijl ik nog een blokje op het vuur gooi en de dagopbrengsten van de zonnepanelen zit te bekijken :-) Wat een fossiel!!!
Ha ha nog nooit zo'n lulkoek gehoord, die kerel leeft in de vorige eeuw :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Random duwbak: 3200 kuub
Random PCM (Na2SiO3·5H2O) 364 MJ/kuub
=> ~1 TJ per duwbak.
Ik geloof dat 40-50 GJ per huishouden per jaar normaal is, dus dat is 20-30 huizen, natuurlijk meer als je een paar keer per winter de bak uitwisselt of fatsoenlijk isoleert.
Zou kunnen werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Zo weer een duurzame actie gedaan vandaag, de oude XP bak van +10 jaar omgebouwd naar een Ubuntu 12.04 LTS. Die kan er weer even tegen op de speelzolder.

Helaas gaat dat bij de oude Laptop XP niet meer lukken, ben nog wel bezig om Xubuntu uit te proberen. Hopelijk lukt het, maar of hij nog lang te leven heeft... beeldscherm schakelt regelmatig om van breedbeeld naar 4:3.

Ach, 1 leven van een PC hopelijk weer een paar jaar opgerekt.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Ik krijg een beetje het gevoel dat het NOS Journaal gesponsord wordt door de fossiele energie maatschappijen. Nu weer een item in het NOS journaal over mogelijk stijgende elektriciteit prijzen doordat er geen nieuwe centrales in Nederland gebouw worden. De journalist vergeet voor het gemak de nieuwe kolencentrales op de Maasvlakte en in de Eemshaven.

Vooral het laatste deel van de uitzending is vreemd. In het begin van de reportage zegt de journalist dat gascentrales allemaal gesloten worden. In het laatste deel wordt de door de onrust in Oekraine stijgende gasprijs verantwoordelijk voor stijgende elektriciteitskosten. Wat een onzinverhaal.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Laat die man zonnepanelen neerleggen, is ie ook van de prijsstijging af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
drielp schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 21:06:
Ik krijg een beetje het gevoel dat het NOS Journaal gesponsord wordt door de fossiele energie maatschappijen. Nu weer een item in het NOS journaal over mogelijk stijgende elektriciteit prijzen doordat er geen nieuwe centrales in Nederland gebouw worden. De journalist vergeet voor het gemak de nieuwe kolencentrales op de Maasvlakte en in de Eemshaven.

Vooral het laatste deel van de uitzending is vreemd. In het begin van de reportage zegt de journalist dat gascentrales allemaal gesloten worden. In het laatste deel wordt de door de onrust in Oekraine stijgende gasprijs verantwoordelijk voor stijgende elektriciteitskosten. Wat een onzinverhaal.
ja, dat was even een slecht stukje journalistiek.
Gelukkig heeft de nos een "contact" pagina op de site, waar we onze feedback mogen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
BarryH schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 21:42:
[...]

ja, dat was even een slecht stukje journalistiek.
Gelukkig heeft de nos een "contact" pagina op de site, waar we onze feedback mogen geven.
Done... niet dat ik een antwoord verwacht, maar copy/paste kost niet veel moeite

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05
Dat NOS stukje gaat helemaal nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

ollie1965 schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 20:59:
Zo weer een duurzame actie gedaan vandaag, de oude XP bak van +10 jaar omgebouwd naar een Ubuntu 12.04 LTS. Die kan er weer even tegen op de speelzolder.

Helaas gaat dat bij de oude Laptop XP niet meer lukken, ben nog wel bezig om Xubuntu uit te proberen. Hopelijk lukt het, maar of hij nog lang te leven heeft... beeldscherm schakelt regelmatig om van breedbeeld naar 4:3.

Ach, 1 leven van een PC hopelijk weer een paar jaar opgerekt.
Als of de duivel er mee speelt, gisteren aan het eind van de avond begeeft de ventilator het van de laptop (aanlopend/lager geluid), maar snel uitgezet voordat de boel te warm werd.
Oei onderdelen van een 7 jaar oude laptop vinden, nieuwe uitdaging voor deze week......

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Slimme meters met zonnepanelen, niet altijd de slimste stap

Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamnieuws.nl/wp-content/uploads/2014/03/slimmemeter.jpg

De salderingsregeling is een regeling die van toepassing is tot en met 2017.
Na 2017 is het nog uiterst onzeker wat er met die regeling gaat gebeuren. Het zou best eens kunnen zijn dat de salderingsregeling wordt afgeschaft of beperkt. Minister Kamp heeft dit al op 13 november 2013 aangegeven in zijn rapport aan het parlement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Oud nieuws?
Ik verwacht dat met het afbouwen van de salderingsregels (wat niet per sé slecht is) ook de ferrarismeters administratief afgekeurd zullen worden en het meterverhaal daarmee eindigt.
Hopelijk gaat dat gepaard met 21e eeuwse administratiesoftware bij alle netbeheerders en tussenhandelaren die dan ook alle telwerken die uit de meter komen kunnen verwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Het blijft goed voor het milieu dus blijven plaatsen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Proton_ schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:01:
Oud nieuws?
Ik verwacht dat met het afbouwen van de salderingsregels (wat niet per sé slecht is) ook de ferrarismeters administratief afgekeurd zullen worden en het meterverhaal daarmee eindigt.
Hopelijk gaat dat gepaard met 21e eeuwse administratiesoftware bij alle netbeheerders en tussenhandelaren die dan ook alle telwerken die uit de meter komen kunnen verwerken...
Dat kan bijna niet anders. Anders zouden de nieuwe salderingsregels enkel geldig voor mensen met een slimme meter, volgens mij is dat rechtsongelijkheid.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar dat zou dan betekenen landelijk de oude ferraris meters vervangen. Redelijke operatie. Maar ik zie dat ook niet heel erg zonnig in ( :') ). Daarom investeer ik liever in een zonneboiler. Maar ik zal ook wel wat PV plaatsen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
!null schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 10:14:
Maar dat zou dan betekenen landelijk de oude ferraris meters vervangen. Redelijke operatie. Maar ik zie dat ook niet heel erg zonnig in ( :') ). Daarom investeer ik liever in een zonneboiler. Maar ik zal ook wel wat PV plaatsen denk ik.
Het plan was sowieso al om overal slimme meters te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

!null schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 10:14:
Waarschijnlijk trekt men het register van energieleveren.nl open, de registraties bij de energieleveranciers en de PV bezitters die van de BTW aftrek gebruik hebben gemaakt.

Daarom is mijn advies als je een ferraris heb om aan geen enkele instantie te melden dat je PV hebt.

:)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZuinigeRijder schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 08:48:
De salderingsregeling is een regeling die van toepassing is tot en met 2017.
Na 2017 is het nog uiterst onzeker wat er met die regeling gaat gebeuren. Het zou best eens kunnen zijn dat de salderingsregeling wordt afgeschaft of beperkt. Minister Kamp heeft dit al op 13 november 2013 aangegeven in zijn rapport aan het parlement.
Zo gek is het afschaffen van het salderen niet. Nu is een pv min of meer een vrijbrief om het overschot aan opbrengst in de zomer gedurende de winter, als er veel meer vraag naar energie is, met fossiel opgewekte stroom te compenseren. Een enkeling hier gebruikt daar zelfs elektrische kachels voor :) . Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Het afschaffen van het salderen stimuleert hopelijk ontwikkelingen in duurzame opslagtechnologie. We hebben eigenlijk een opslagprobleem en geen energieprobleem. Duitsland dumpt nu al (zelfs tegen betaling) z'n groene energie op het Nederlandse net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 10:28:
[...]

Zo gek is het afschaffen van het salderen niet. Nu is een pv min of meer een vrijbrief om het overschot aan opbrengst in de zomer gedurende de winter, als er veel meer vraag naar energie is, met fossiel opgewekte stroom te compenseren. Een enkeling hier gebruikt daar zelfs elektrische kachels voor :) . Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Het afschaffen van het salderen stimuleert hopelijk ontwikkelingen in duurzame opslagtechnologie. We hebben eigenlijk een opslagprobleem en geen energieprobleem. Duitsland dumpt nu al (zelfs tegen betaling) z'n groene energie op het Nederlandse net.
Die Duitser gaan op lokaal niveau al stroom opslaan met behulp van Nedap powerrouters en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

[...]

Je hebt het nog niet helemaal begrepen ..... die energie in de winter zouden we zowiezo verbruiken van een fossiele opwekker, door de PV die het nu eenmaal in de zomer wat beter doet kunnen we een deel van fossiele opwek in de zomer vermijden. In de mix van duurzame stroom opwekking is dit dus volledig valide.

Elektrische kachel is inderdaad niet zo handig.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WoudseHoeve schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 10:49:
[...]

Je hebt het nog niet helemaal begrepen ..... die energie in de winter zouden we zowiezo verbruiken van een fossiele opwekker, door de PV die het nu eenmaal in de zomer wat beter doet kunnen we een deel van fossiele opwek in de zomer vermijden. In de mix van duurzame stroom opwekking is dit dus volledig valide.

Elektrische kachel is inderdaad niet zo handig.
Eens, een elektrische kachel is niet handig, een l/l l/w w/w warmtepomp wel, sterker nog dat zou naar mijn idee voor verwarming een prima alternatief zijn voor onze fossiele gasgestookte CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Echter, als het aantal PV panelen blijft groeien (zie Duitsland) ontstaan er wel overschotten op momenten. Daar is natuurlijk wel verbetering mogelijk op het landelijke/Europeese stroomnet. Maar het geeft wel wat aan. Heeft heel Nederland zonnepanelen op z'n dak, dan werkt het dus niet. Tenzij we inderdaad gaan opslaan, maar dan heeft dus te maken met ons stroomnet aanpassen. Wat ook kosten met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

!null schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 11:14:
Echter, als het aantal PV panelen blijft groeien (zie Duitsland) ontstaan er wel overschotten op momenten. Daar is natuurlijk wel verbetering mogelijk op het landelijke/Europeese stroomnet. Maar het geeft wel wat aan. Heeft heel Nederland zonnepanelen op z'n dak, dan werkt het dus niet. Tenzij we inderdaad gaan opslaan, maar dan heeft dus te maken met ons stroomnet aanpassen. Wat ook kosten met zich mee brengt.
Weer roeptoeteren over problemen die er nog lang niet zijn. Heb je enig idee wat de kritische massa aan PV-stroom is voordat deze problemen optreden? Ik niet, maar weet wel dat het percentage PV ruim boven het huidige niveau moet uitsteken voor het een probleem wordt.

Ook het algemene beeld dat steeds wordt geschetst dat problemen bij bedrijven in Nederland worden veroorzaakt door "gesubsidieerde zonnestroom uit Duitsland" is zo fout als het maar zijn kan. Er is in Duitsland geen subsidie (zoals wij hier weten). Wel een zeer succesvol stimuleringsprogramma (dat misschien soms te succesvol is gebleken) met vaste prijzen zodat men gerust voor de langere termijn kan/wil investeren. Grootste probleem over de oneerlijke concurrentie is dat een aantal (en dit groeit helaas) Duitse bedrijven "gematst" worden omdat ze zijn vrijgesteld van de verplichte toeslag die eigenlijk iedere aangeslotene zou moeten betalen.

Dat Duitsland tijdens hele periodes goedkoper dan de rest kan produceren is het gevolg van succesvol beleid en het achterblijven van anderen. Nederland moet stoppen met huilen, terugschakelen en "vol op het gas" om zo snel mogelijk rond dezelfde kostprijs te komen. Dus geen ranzige toeslag op onze energierekeningen ten bate van "duurzame" investeringen van bedrijven...maar allemaal betalen en allemaal de mogelijkheid hebben om op basis van stabiliteit investeringen te doen.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik vond het nieuwsbericht ook wel tegenstrijdig. Gas is duurder, daarom kan de centrale niet gaan draaien, want we kunnen goedkoper stroom uit het buitenland halen. Hmm. Waarom is het daar dan goedkoper? Niet alleen vanwege gasprijs maar ook productie van stroom door zonnepanelen.

Ik vind ook dat wij achterblijven. En ons gas is straks op, kunnen we bij de Russen aan het gas. Dat kan iedereen van verre aan zien komen, maar er gebeurt veel te weinig.
Maar de energieprijzen zullen vanzelf wel omhoog gaan (door Rusland vermoedelijk) en dan wordt iedereen wel wakker om alsnog PV en zonneboiler systemen neer te gaan leggen. Maar dan vloeit er al heel wat geld die kant op.
We hebben gewoon 2 grote afhankelijkheden, gas en olie. En helaas zijn we niet van de leukste partijen afhankelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 05-03-2014 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Daarbij zijn gascentrales ook minder rendabel geworden door de gedaalde prijs van kolen. Deze prijs is gedaald door het winnen van schaliegas in de VS. Ik merk dat ik steeds meer moeite krijg met het "geloven" van nieuws aangezien dit soort makkelijk uit te zoeken issues gewoon lui en foutief de wereld in gegooid worden.

RWE kan goedkoper aan kolen komen door schaliegas, kan met kolen energie maken in duitsland...maar dat is niets meer waard door de fantastische PV daar! Beetje dreigen met banenverlies in Nederland...en hoppa weer wat regelgeving ten gunste van de kolenboer geregeld.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lekker dan.
Kom ik eindelijk eens ruim onder de 500 m3 gas uit per jaar, krijg je dit te horen van enexis:
Geachte heer Uijtdehaag,

U vraagt of u voor de eerstkomende jaarafrekening in de tariefgroep van minder dan 500 m3 valt. De verwachting is namelijk dat uw gasverbruik komend jaar rond de 250 m3 zal liggen. Graag informeer ik u over de indeling.

De netwerkkosten voor de eerstkomende jaarafrekening vallen niet in de categorie minder dan 500 m3. De hoogte van de netwerkkosten wordt bepaalt aan de hand van het standaard jaarverbruik. Uw standaard jaarverbruik is een gemiddeld verbruik van voorgaande jaren. Als u dit jaar 250 m3 gaat verbruiken, wordt uw standaard jaarverbruik aan het einde van dit jaar aangepast. Het nieuwe standaard jaarverbruik is dan van toepassing voor het daarop volgend jaar.

Ik vertrouw erop dat u zo volledig geïnformeerd bent.
Gemiddeld verbruik van voorgaande jaren... Over hoeveel jaren spreken we dan??? 8)7
Ach ja, het is maar 48 euro, maar toch...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AUijtdehaag schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:05:
Lekker dan.
Kom ik eindelijk eens ruim onder de 500 m3 gas uit per jaar, krijg je dit te horen van enexis:

[...]

Gemiddeld verbruik van voorgaande jaren... Over hoeveel jaren spreken we dan??? 8)7
Ik vraag me of men hetzelfde reageert als je gemiddelde 470m3 is en toevallig één jaar 600m3 afneemt.
Boevenbende :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Lekker dan.
[...]
Misschien helpt het indienen van een klacht zoals deze: http://www.klachtenkompas...itstarief-onder-500m3-gas

Edit: Volgens mij houden de netbeheerders zich wel aan de TarievenCode Gas van de Autoriteit Consument en Martkt.
standaardjaarverbruik: het verwachte jaarverbruik (uitgedrukt in m3 (n; 35,17)) van een kleinverbruiker op een aansluiting in een standaardjaar (dat wil zeggen een jaar met gemiddelde klimaatcondities);
[...]
Afnemers worden op basis van de grootte van de gasmeter ingedeeld in een afnemersgroep zoals weergegeven in Tabel 1 Tariefcategorieën. Voor de eerste drie afnemersgroepen geldt dat het standaardjaarverbruik bepaalt of afnemers in groep 1, 2 of 3 worden ingedeeld.
Het is alleen nogal lastig wat het te verwachten jaarverbruik is. Kan alleen de netbeheerder dit bepalen? Als je als consument een warmtepomp aanschaft, dan is de verwachting toch heel anders dan het gemiddelde gasverbruik over de afgelopen drie jaren.

[ Voor 50% gewijzigd door antonboonstra op 05-03-2014 15:32 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Lekker dan.

[...]

Bekend.. bij Enexis ca 3 jaar voor men wat gaat doen zo uit mn hoofd :(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bij AUijtdehaag is de marge zo groot dat in elk 'standaardjaar' (graaddagen?) er onder de grens gebleven wordt en dat het tarief dus direct in zou moeten gaan. Een klacht lijkt me dan ook op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Uit de informatiecode ACM, februari 2014
5.4.1.1 De regionale netbeheerder bepaalt het standaardjaarverbruik overeenkomstig bijlage
B1.3 voor elektriciteitsaansluitingen en bijlage B3.4 voor gasaansluitingen
Uit bijlage 3.4:
B3.4.2 Het standaardjaarverbruik wordt door de regionale netbeheerder geactualiseerd indien
er sprake is van een relevante verbruiksperiode. De verbruiksperiode wordt relevant geacht, indien de periode tussen twee meteropnames tenminste 300 dagen beslaat, en de volledige maanden januari en februari omvat, hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van afgelezen of uitgelezen meterstanden. Het standaardjaarverbruik bestaat uit een positief getal.
B3.4.4 Het standaardjaarverbruik wordt bepaald door het gemeten verbruik over de laatste
relevante verbruiksperiode, uitgedrukt in m3(n;35,17), te delen door de som van de profielfracties in het veronderstelde profiel over de desbetreffende verbruiksperiode. In formule:
SJV = VVP/Σ VPPC, waarin:
SJV = standaard jaarverbruik van een profielafnemer [m3(n;35,17)];
VVP = verbruik over de verbruiksperiode van een profielafnemer [m3(n;35,17)];
VPPC= de profielfracties van het verondersteld profiel van de profielcategorie in de desbetreffende verbruiksperiode, rekening houdend met het juiste temperatuurgebied.
Nérgens zie ik dat er een gemiddelde over een x aantal jaren genomen wordt.

Mijn interpretatie: Enexis praat poep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Proton_ schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:49:
Bij AUijtdehaag is de marge zo groot dat in elk 'standaardjaar' (graaddagen?) er onder de grens gebleven wordt en dat het tarief dus direct in zou moeten gaan. Een klacht lijkt me dan ook op zijn plaats.
en gelijk een signaal (=klacht in ACM-jargon) afgeven bij ACM (Autoriteit Consument en Markt, item '' Energie').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bedankt voor de tips...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ben benieuwd waar GC mee komt, ik heb gisteren mijn meterstanden doorgegeven tbv jaarafrekening. Vandaar dat ik me er al even in heb verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Ik ben ook erg benieuwd hoe Eneco om zal gaan met de jaarrekening in mei. We hebben een nieuwe slimme meter gekregen vorig jaar en de vorige jaarrekening is gebaseerd op de standen die de netbeheerder door heeft gegeven als eindstanden van de vorige meters.

De rekening zou dus precies moeten zijn wat de slimme meter als waarden aangeeft. Heel makkelijk zou je zeggen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:07

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

1) Aangezien de duurzaam geproduceerde stroom verplicht afgenomen wordt is de rest van de opwekcapaciteit juridisch alleen geschikt om het gat tussen aanbod en afname te dichten (op enkele must-run installaties na).
2) Er is in Duitsland nog nooit een overschot aan duurzaam opgewekte elektriciteit geweest (duurzame productie > vraag).

Wanneer er dus gesproken wordt over de Duitse exports heeft men het over het overtollige fossiele deel van de energieopwek, oftwel de inflexibele kolen- en kerncentrales waarbij de beheerders liever de opgewekte stroom onder kostprijs verkopen dan de centrale stil zetten omdat dit voor hun goedkoper is.

Duitsland dumpt dus z'n overtollige bruingrijze energie op het Nederlandse net en exporteert daarmee luchtvervuiling en CO2 uitstoot.
!null schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 11:14:
Maar ook besparingen. Zie maar eens hoe de groothandelsprijs in Duitsland al een aantal jaren aan het dalen is.
Cheese_man schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:47:
Daarbij zijn gascentrales ook minder rendabel geworden door de gedaalde prijs van kolen. Deze prijs is gedaald door het winnen van schaliegas in de VS. Ik merk dat ik steeds meer moeite krijg met het "geloven" van nieuws aangezien dit soort makkelijk uit te zoeken issues gewoon lui en foutief de wereld in gegooid worden.

RWE kan goedkoper aan kolen komen door schaliegas, kan met kolen energie maken in duitsland...maar dat is niets meer waard door de fantastische PV daar! Beetje dreigen met banenverlies in Nederland...en hoppa weer wat regelgeving ten gunste van de kolenboer geregeld.
Hoppa! 8)

Interessant artikel: Renewables hurt conventional utilities
RWE posted a loss of nearly 3 billion euros last year, partly because of "4.8 billion euros in write-downs on power-generation assets." The firm's CEO famously stated last year that electricity could not be generated at prices below 0.04 euros per kilowatt-hour, a level that regularly occurs now in Germany. According to the EEX, futures for German power in March 14 are being traded at a base price of 3.068 cents per kilowatt-hour (3.795 cents per kilowatt-hour for the peak price, compared to 2.664 cents for off-peak).
[..]
Germany's neighbors are responding to the much lower prices on the German wholesale market by importing more power. As a result, renewables in Germany are offsetting conventional power in neighboring countries as well.

[ Voor 54% gewijzigd door styno op 05-03-2014 17:59 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

styno schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 17:28:
2) Er is in Duitsland nog nooit een overschot aan duurzaam opgewekte elektriciteit geweest (duurzame productie > vraag).
Dat is er zeker wel. Dat is ook de reden dat er een door allerlei nimby procedures erg omstreden hoogspanningskabel van Noord naar Zuid Duitsland gepland is. Ze kunnen de windenergie uit het Noorden op het moment niet kwijt. Ook stond er in de Duitse media dat ze Nederland en andere landen in het recente verleden 200 euro premie per MWh betaalden om hun overschot aan groene stroom af te nemen: link.

Daarom is het imho ook volledig terecht dat het salderen wordt afgeschaft. Het was even leuk omdat je je snel rijk kon rekenen met de terugverdientijd van pv door het salderen maar natuurlijk niet houdbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
Met het lage nivo van wat er nu wordt opgewekt in Nederland is deze discussie onzinnig. Laten we eerst normale percentages van duurzame energie opwekken.

We kunnen te zijner tijd altijd nog deze discussie voeren. In 2060 ofzo.. :'( :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 19:44:
[...]

Dat is er zeker wel. Dat is ook de reden dat er een door allerlei nimby procedures erg omstreden hoogspanningskabel van Noord naar Zuid Duitsland gepland is. Ze kunnen de windenergie uit het Noorden op het moment niet kwijt.
Ah, maar dat is wat anders dan wat ik dacht dat je bedoelde. De stroom handel is niet gelijk aan de stroom flows. Er mag dan soms wel windstroom door het NL grid lopen maar die gebruiken we niet tenzij we het gekocht hebben. De stroom volgt simpelweg de weg van de minste weerstand. Ik had het over de boekhouding en jij kennelijk over het transport op het HS grid.

Overigens, sinds de implementatie van Central Western Trading regio in 2010 zijn deze ongeplande stromen fors afgenomen en -in Nederland- vrijwel verdwenen:
Afbeeldingslocatie: http://www.renewablesinternational.net/files/smthumbnaildata/lightboxdetail/2/2/7/9/0/7/Adversepowerflows.jpg
Ook stond er in de Duitse media dat ze Nederland en andere landen in het recente verleden 200 euro premie per MWh betaalden om hun overschot aan groene stroom af te nemen: link.
Nogmaals, wetgeving in Duitsland verplicht de netbeheerders om de stroom af te nemen, de rest van de capaciteit is er dus om het restant van de vraag aan te vullen. Het makkelijkst is dit te begrijpen als je Duitsland als een grid-eiland voorstelt. Dan kun je niet exporteren en hadden dus de overige generators moeten minderen. Die stroom die niet geminderd is wordt nu verkocht aan het buitenland. Overigens is Duitsland vrijwel altijd al een netto-exporteur van stroom geweest, dit is niet ineens het gevolg van de Energiewende.

Dat het kolen/kernstroom is wat geexporteerd wordt blijkt ook uit cijfers van BDEW. Kijk maar eens goed naar onderstaande twee grafieken:
Afbeeldingslocatie: http://www.renewablesinternational.net/files/smthumbnaildata/lightboxdetail/3/4/6/8/3/2/BDEW2013.png
Afbeeldingslocatie: http://www.renewablesinternational.net/files/smthumbnaildata/lightboxdetail/3/4/6/8/3/5/BDEW2013cons.png
Let vooral op het verschil in TWh tussen die twee: 33 TWh en de toename van het aandeel duurzaam in de onderste grafiek. Die 33TWh is exact gelijk aan de netto export in 2013 terwijl het aandeel duurzaam in beide grafieken 147/149 TWh is.

Als je wat verder in de details van de Energiewende duikt blijkt dat de (mainstream) media het vaak maar half goed heeft en dat journalisten vaak meme's herhalen zonder de feiten te controleren. Tabloids als Bild helemaal.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Stroomlevering in India pff...
http://www.vpro.nl/speel.program.36772226.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:08
Afaik hebben ze inderdaad bijna 60% duurzame energie behaald op een gegeven moment:
http://theenergycollectiv...eak-grid-does-not-explode . Dus heeft Duitsland inderdaad nog nooit een overschot gehad aan duurzame energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb eens berekend voor m'n nieuwe huis wat ik aan dak oppervlakte heb.
Het dak is 6,5M bij 5M op het Zuidwesten. Het dak is in z'n geheel circa 6,5M lang, dus waar je dingen op kunt plaatsen zal maar 6 meter bedragen.

Maar dan zitten er links nog twee pijpjes (mechanische ventilatie en cv pijp), en er zit nog zo'n klein vierkant dakrampje (ik schat zo'n 80 bij 80 cm). We nemen nog een groter dakraam maar dat komt aan de Noordkant.

Gezien het 5 meter breed is denk ik er net aan 2x25 of 2x24 buizen collectoren op kwijt te kunnen.
En eventueel nog rechts van het raampje een grote jongen van 30 vacuum pijpen.
Als ik dat doe dan kan ik eronder denk ik nog maar 6 grote PV panelen kwijt, dus laten we zeggen circa 1500 Wp.
Als ik me minder op de zonneboiler richt, bijvoorbeeld het hou bij de 2x25, en dan de rest vol leg met PV kan ik waarschijnlijk tot aan de 2500Wp komen. Wil ik nog meer dan moet ik de schoorsteentjes van de MV en CV verplaatsen naar andere dakzijde, en ook het kleine dakraampje dicht maken (terwijl dat wel een handig inspectie luikje is). Dat gaat wel vrij ver.

Punt is dat ik met PV nog wel her en der een setje van 700Wp kwijt kan, eventueel op het kleine schuurtje. Maar ook bij een eventuele aanbouw of kleine overkapping op terras nog een setje van 700Wp max (je weet wel, maximale op een stopcontact, dat soort grootte). Maar die zullen natuurlijk minder vangen dan op het dak.

Wij verbruiken denk ik niet heel veel stroom, en ik wil niet echt meer opwekken dan we gaan gebruiken.
Nu weet ik eigenlijk niet hoeveel stroom we verbruiken in ons appartementje, het een en ander wordt nogal overschaduwd door de elektrische boiler :') Ons verbruik is nu richting de 3000 kWh inclusief de boiler en vrij veel oven gebruik.
Ik zal later eens kijken, maar ik ben er geweest. India is niet best wat dat betreft, maar Nepal is nog erger. Daar hebben ze gewoon PV op het dak met accu´s om maar enigzins stroom te hebben (ipv maar een paar uur per dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

GENETX schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 08:43:
Afaik hebben ze inderdaad bijna 60% duurzame energie behaald op een gegeven moment:
http://theenergycollectiv...eak-grid-does-not-explode . Dus heeft Duitsland inderdaad nog nooit een overschot gehad aan duurzame energie.
Ik zou dat niet zo hard durven stellen. Ik heb hier nog dat onderzoek van het Fraunhofer instituut naar de elektriciteitsproductie in 2013 en je ziet daar op een aantal dagen dat de kerncentrales teruggedraaid moeten worden. Nu betekent dat dus nog altijd dat er een gedeelte van de elektricitektsproductie conventioneel is en er dus per se geen overschot is geweest aan duurzame energie, maar als je je basisload (voor duitsland: nucleair en bruinkool) moet terugschroeven, dan kom je wel in de regionen waar de problemen gaan ontstaan. Kerncentrales zijn notoir slecht snel te regelen, die wil je echt niet voor een halve dag moeten terugschroeven.

En als ik even één die data aanhaal: 16 juni 2013 (een zondag) was er een piek opwek van 53.000 MW, een piek export van 10.000 MW en een minimum conventionele opwek van 20.000 MW.
Dus een intern verbruik van 43.000 MW waarvan 33.000 MW groen. Dat is 75%.

Baseline conventionele opwek in Duitsland is ~10.000 MW kern en ~20.000 MW bruinkool. De rest van de conventionele opwek (kolen en gas) wordt op wekelijkse basis tot vrijwel 0 teruggedraaid (weekenden buiten de wintermaanden, dan worden zelfs de bruinkoolcentrales teruggeschroefd).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Maasluip schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:03:
[...]

Ik zou dat niet zo hard durven stellen. Ik heb hier nog dat onderzoek van het Fraunhofer instituut naar de elektriciteitsproductie in 2013 en je ziet daar op een aantal dagen dat de kerncentrales teruggedraaid moeten worden. Nu betekent dat dus nog altijd dat er een gedeelte van de elektricitektsproductie conventioneel is en er dus per se geen overschot is geweest aan duurzame energie, maar als je je basisload (voor duitsland: nucleair en bruinkool) moet terugschroeven, dan kom je wel in de regionen waar de problemen gaan ontstaan. Kerncentrales zijn notoir slecht snel te regelen, die wil je echt niet voor een halve dag moeten terugschroeven.
Ik doelde inderdaad puur op die opwek van duurzame energie die lager ligt dan de consumptie en dus is er geen overschot. Ik zal zeker niet ontkennen dat deze hoeveelheden duurzame energie geen problemen in conventionele centrales gaan opleveren.

Ik ben zelf dan ook groot tegenstander van "Het netwerk als accu" en dus de hele saldering van PV op dit moment. Ik kan makkelijk praten zonder PV op mijn dak natuurlijk. Maar het is een situatie die op de lange termijn niet houdbaar zal zijn.
!null schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 08:47:
Ik zal later eens kijken, maar ik ben er geweest. India is niet best wat dat betreft, maar Nepal is nog erger. Daar hebben ze gewoon PV op het dak met accu´s om maar enigzins stroom te hebben (ipv maar een paar uur per dag)
Is dat erg? Daarbij komt dit ook in Nederland voor. In natuurpark de âlde feanen is het moerassig, waardoor kabels trekken niet rendabel is. Vakantiehuisjes en woonboten hebben daar ook zonnepanelen en een batterijpakket voor electriciteit.

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 06-03-2014 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
GENETX schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:09:
Ik ben zelf dan ook groot tegenstander van "Het netwerk als accu" en dus de hele saldering van PV op dit moment. Ik kan makkelijk praten zonder PV op mijn dak natuurlijk. Maar het is een situatie die op de lange termijn niet houdbaar zal zijn.
Het netwerk kan echter wel veranderen. In eerste instantie wordt er nog niet zoveel opgewekt dat dit een probleem is (dat duurt nog even).
En bij die tijd kunnen we een slimmer Europees netwerk hebben zodat het goed te verdelen is. Daarbovenop kunnen nog initiatieven zoals meertjes omhoog pompen als buffer, of waterstof maken met de overtollige electra, en daar later generatoren mee draaien wanneer het wel nodig is.
[...]

Is dat erg? Daarbij komt dit ook in Nederland voor. In natuurpark de âlde feanen is het moerassig, waardoor kabels trekken niet rendabel is. Vakantiehuisjes en woonboten hebben daar ook zonnepanelen en een batterijpakket voor electriciteit.
Is niet persee erg, maar wij zouden daar niet echt mee kunnen leven denk ik, met onze huidige standaard.
Het is leuk als je op je vakantie een beetje electra gebruikt van een accu pakketje, maar als dat je dagelijkse bezigheid is... Om maar aan te geven: Er zijn daar ziekenhuis met complete PV installaties met waarschijnlijk gigantische accu capaciteit, om maar te garanderen dat er stroom is. Het is zo onbetrouwbaar daar.
En zelfs met PV en accu's maken ze er een potje van, is het nog steeds niet betrouwbaar.

Wij waren daar met onze eigen Landcruiser, met 200Wp op het dak en een koelkast. Nog steeds was dat betrouwbaarder dan het Nepalese stroomnet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Uit diverse studies (en ondertussen ook praktijkervaring) blijkt dat het bestaande grid al behoorlijk hoge aandelen variabele duurzame energie kan verwerken. Dat is ook niet vreemd: het grid is gebouwd om de variabele vraag aan te kunnen inclusief de plotselinge uitval van zeer grote centrales zonder dat gebruikers er last van hebben.

Waar vaak aan voorbij gegaan wordt is dat een groot deel van de HS grid expansie wordt gedreven door de behoeftes van toenemende (internationale) stroom handel, niet zozeer door toename van decentrale duurzame energie.

Daarnaast heeft een grid operator al een heel arsenaal aan standaard tools om overlast te voorkomen: curtailment, demand side management, grid codes (bijv. vereisten voor pv en wind om reactief vermogen te leveren) en diverse niveau's van regelvermogen. Die waren toch al nodig om de ongeplande uitval van grote centrale generatoren te kunnen opvangen, iets wat regelmatig voorkomt en zulke grote centrales juist onbetrouwbaarder maakt dan PV of wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het grote probleem is echter: Waar laat je alle duurzame energie als de productie groter is als de vraag? En hoeveel conventionele centrales moet je weer opstarten als je weinig productie hebt? En wat te denken van seizoensinvloeden?

Vooral met de centrales heb je nu een probleem. Ze worden steeds duurder omdat ze minder aan hoeven. Echter, zonder opslag zul je bijna evenveel centrales nodig hebben als nu om te zorgen dat je altijd aan de vraag van energie kan voldoen.

Daarom zal opslag van energie belangrijk zijn. Niet alleen elektriciteit, maar ook in warmte en bijvoorbeeld met power2gas. Daarmee kunnen we meer productie in tijd verschuiven naar de momenten dat we het nodig hebben. Met demand side management kunnen we dat natuurlijk deels doen, maar je hebt wel veel flexibiliteit nodig van de inwoners en bedrijven. Door dit echt lokaal te doen, kun je investeringen in het netwerk voorkomen. Want alhoewel het netwerk sterk is, kun je toch overbelasting krijgen in lokale delen. Ik heb situaties in Duitsland gezien waarbij het verdubbelen van de capaciteit aan transformatoren niet genoeg was om overbelasting door PV productie op een zonnige dag te voorkomen.

Door lokaal opslag in te zetten hoef je dergelijke investeringen niet te maken. En opslag wil je eigenlijk toch al om geen duurzame energie weg te gooien en een aantal, dure, centrales onnodig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via dit topic kwam ik op Snappcar en morgen kan ik mijn eerste ervaring ermee delen. :)
Geheel in de geest van dit subforum heb ik een bus gehuurd om zonnepanelen mee op te halen. :D
Fietsen is logistiek gezien niet erg haalbaar. :+

Beetje jammer alleen dat er achteraf nog eens €2,50 transactiekosten bij komen. Staat wel ergens vermeld in de voorwaarden maar erg 'netjes' vind ik het niet op de €10 fee die ze sowieso al rekenen. Blijft wel dat je (op dit moment) na aanmelden een tientje tegoed krijgt dus dat streept het wel weer mooi weg.
Pagina: 1 ... 30 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.