De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.762 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 17:53:
[...]

omdat de waterkraan bij de wasmachine zelf kapot was. Die moest ook vervangen worden. Normaliter is dat water eraf. Kraan eraf draaien, nieuwe kraan voorzien van teflon en daarna de kraan monteren. Kan nooit meer dan 10 minuten duren.

Nu was het water eraf, constateren dat de stopkraan in de meterkast kapot is. Hoofdkraan dicht. Naar de Praxis en Gamma om rotzooi te halen, Stopkraan er tussenweg proberen te halen tussen de WTW, andere 15mm koud water leidingen en de waterontharder.

Daarna nieuwe stopkraan monteren, water erop, constateren dat een onderdeel van de stopkraan zelf lekt. Water er weer af, blindstop voorzien van teflon en weer terug monteren, kraan afmonteren en controleren op lekken. Ding lekt dus, knelkoppelingen nog harder aandraaien en daarna pas de kraan boven kunnen vervangen.

:(
Ja, begrijp helemaal je frustratie. Hetzelfde aan de hand gehad met een kraan in de garage. Daar sloot ik 's winters met een stopkraan in de kelder de zaak mee af, maar...die stopkraan sloot niet meer helemaal.
Lang verhaal, kort: half weekend aan het klooien geweest.

Wel misschien nog een tip (of niet): ik gebruik nooit meer Teflon tape bij kranen. Je krijgt ze gewoon niet mooi haaks gesteld (of het ligt aan mij :X ).
Ik had nog een bos ouderwetse vlas touw liggen. 1Minuut werk, work done!!

Op dat bosje ben ik zuinig want ik zie ze niet meer in de winkel.

Hetzelfde heb ik met knelkoppelingen. Ook een half weekend gekost met ringetjes die niet goed sloten en na flink vastdraaien was die kapot. Het vervelende is dat op zondag je die niet zomaar ergens vandaan haalt.
Vanaf dat moment soldeer ik alles en nooit meer een probleem gehad :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dat met dat teflon deel ik. Ik heb eerst geprobeerd om te werken met teflon speciaal voor waterkranen. Na 5 vruchteloze pogingen overgestapt naar dikker teflon voor gas. En dat zat in 1x goed vast, inclusief ook het haaks zijn van de kraan :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Teflon tape werkt opzich perfect maar je kan niet terug draaien dus op tijd stoppen :) wel doe ik er wat loctite afdichting bij op, werkt super.
Ik heb de laatste tijd op het werk steeds dat die oude koperen kranen gaan lekken bij de knop, gelukkig kan je ze wel strakker stellen 9 van de 10 keer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 19:04:
Teflon tape werkt opzich perfect maar je kan niet terug draaien dus op tijd stoppen :) wel doe ik er wat loctite afdichting bij op, werkt super.
Ik heb de laatste tijd op het werk steeds dat die oude koperen kranen gaan lekken bij de knop, gelukkig kan je ze wel strakker stellen 9 van de 10 keer.
Haha, Locktite, dat gebruiken we vroeger bij pakkingen van het motorblok (auto en motor) en het drupte nooit meer :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

NielsTn schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 10:54:
dit weekend eens de respons verwerken van de gemeentelijke politieke partijen op mijn duurzame vragenvuur ;)
Grootste verrassing: SP laat totaal niets van zich horen, zelfs niet na een nadere toelichting.
KERN (een lokale partij) idem.

En website betrekken en toegankelijk maken/houden tijdens/voor/na verkiezingen daar kan elke partij nog eens iets *kuch* in verbeteren....
Kun je wellicht dat mailtje delen of is het erg gemeentegebonden? Ben wel benieuwd wat de lokale partijen hier te zeggen hebben :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 22:39
Hennep en fitterskit is nog gewoon te krijgen. Heb een paar weken geleden nog een bosje en tube gehaald. Sinds het geknutsel aan mijn verwarmingsinstallatie ben ik ook helemaal om! (alhoewel ik 1 koppeling met hennep niet dicht kreeg: messing bocht op een rvs warmtewisselaar)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Erasmo schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 19:44:
[...]

Kun je wellicht dat mailtje delen of is het erg gemeentegebonden? Ben wel benieuwd wat de lokale partijen hier te zeggen hebben :)
het mailtje is denk ik wel generiek van aard te verzenden naar elke lokale partij, maar de vragen heb ik op mijn website staan, zie hier

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

marz01 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 10:38:
Bizar hoor, wat een hoogte, en dan maar hopen dat je geen kramp krijgt of een orthostatische hypotensie.

Zitten ook aardig wat punten in waar je ook niet plotseling een rukwind moet krijgen.

[video]
Dat is inderdaad het filmpje dat ik bedoel :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:48
misschien goede vraag hier, omdat apart topic beetje onzinnig is. maar zit beetje tegen mijn einde contract aan voor energieleverancier. nu heb ik zelf 3500 pv met een hopelijk soortgelijk verbruik eind van dit jaar (kom van 4200 kwh voor 2 personen en wil neutraal uitkomen).

heb nu 3 offertes even vergeleken (dank eigen huis) en kom bij NLE op ongeveer zelfde uit als nu, Budget energie 10 euro goedkoper en via zo een zoeksite Energiedirect voor zo een 70 euro per jaar goedkoper. waarvan alleen de laatste grijs is. rest is groen. abonnementen zijn vergeleken op jaarprijs, dus inclusief alle kortingen etc..

omdat ik hopelijk (bijna) zelfvoorzienend zal zijn denk ik dat logischte is om nu op gasprijs te vergelijken. van allen is NLE goedkoopste met zowel gas als energie. alleen vastrecht is voor gas of electra daar 31,92 vergeleken met 11,88 van Budget Energie.

Energiedirect heeft dan weer vastrecht van 60 maar geeft weer 180 euro korting. maar zijn weer 3 cent duurder per kuub aan gas. bovendien scheelt die 180 euro korting maar 70 euro op jaarbasis als je de totaalprijzen vergelijkt met elkaar.

met welke constructie zal ik nu goedkoopste uit zijn? ervan uitgaande dat ik zoveel mogelijk met electra verbruik tegen mijn pv opbrengst zit?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:47
Gewoon je geschatte gebruik invoeren op de prijsvergelijkers. kWh is dan nul of bijna nul, en gas weet je zelf ook het beste. Meer dan eens is de welkomstpremie meer waard dan een lage m3 prijs. Wel aan denken om straks weer over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 22:54
... en opletten dat, als welkomstpremie als energietegoed wordt toegekend, deze niet strikt per product wordt toegekend, maar wordt berekend over het totaal van gas & elekticiteit...
Anders kun je naar het deel m.b.t. je elektriciteit fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Onder het kopje 'Schaamteloze cross-post':
endemion schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:30:
Zeer interessante ontwikkeling.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1398082
(va 16:18)

Oprolbare zonnepanelen, vooral handig hoe je die om je dakpannen kunt buigen.
Ben wel erg nieuwsgierig naar de cijfertjes. Iemand een website van het bedrijf kunnen vinden?
edit:
http://www.hyetsolar.nl
Als ik het oppervlakte vergelijk met het opgewekte vermogen en dat met een Yingli 280 dan valt het me een beetje tegen de Yingli heeft 280Wp vermogen op 1,63m2.
De oprolbare pv 165Wp op 1,93m2.
Dan moet de prijs wel erg interessant zijn en laat ik die nu net niet kunnen vinden :)

[ Voor 93% gewijzigd door Niek_ op 24-02-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Ik vraag me af wat de efficientie is van de panelen.
Dat vraag ik me trouwens ook af van de huidige flexibele panelen.

Ik heb altijd geleerd dat je de standaard PV panelen (de rechte dingen, in een alu framepje) altijd 1 a 2 cm van het oppervlakte af moet monteren, zodat er lucht onderdoor kan. Want als ze warm worden gaat de efficientie naar beneden.
Ik vraag me dus af hoe dat voor die flexibele dingen is, die je overal rechtstreeks op lijkt te plakken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:48

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Goed nieuws:
6 Zeeuwse woningcorporaties gaan zonnepanelen plaatsen op 1600 huurwoningen ;)
Slecht nieuws:
de woningcorporatie uit Middelburg doet niet mee :( ( Woongoed M,burg staat niet in de lijst met deelnemers )
mijn vriendin huurt een woning in Middelburg, vandaar;

toch ben ik wel nieuwsgierig naar de kosten;
is de aanschaf prijs dan voor de verhuurder? gaat de huurprijs omhoog? mag de verhuurder de opbrengst salderen o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:29
Het zou me niet verbazen als de huur zou stijgen, en ik begrijp de felle tegenstand daartegen ook maar gedeeltelijk. De hamvraag is natuurlijk: hoe verhoudt de huurstijging zich tegenover de besparing op de elektriciteitsrekening? De huurstijging is duidelijk en vast, de besparing is afhankelijk van vele factoren, o.a. deze:
  • Zijn de zonnestroominstallaties individueel, dus salderen de bewoners individueel?
  • Krijgen de individuele bewoners salderen goed geregeld (nog steeds niet gegarandeerd anno 2014)?
  • Wat voor elektriciteitsabonnement heeft iemand, met hoge c.q. lage variabele kosten?
Het moet mogelijk zijn dit uit te zoeken als wat gegevens beschikbaar zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 11:38:
De huurstijging is duidelijk en vast, de besparing is afhankelijk van vele factoren,
de besparing is toch ook eenvoudig uit te rekenen:
het plan is om 6 panelen per woning te plaatsen; ga eens uit van 240 wP; kom ik op een jaaropbrengst van 1440 x 0.9 = 1300 kWh = precies het jaarverbruik van vriendin ;)
dan zou de stroomrekening -netto- toch nul worden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oxxio deed heel vreemd met de afrekening. Vorig jaar heb ik een afrekening gekregen van 1 jaar. Dit jaar kreeg ik een afrekening van... 2 jaar. Telefonisch kon men mij geen verklaring geven anders dan dat er een week voor die afrekening een creditnota was verstuurd waar deze mee verrekend werd.
Bij mij alleen maar :? :? :? en meer werd het me ook niet duidelijk.
Nu bij de bijschrijvingen op mijn rekening het bedrag van de laatste rekening minus het bedrag van de vorige rekening (dat klopt dan wel).

Het leuke is wel dat ik meer terug krijg dan ik aan voorschotten heb betaald. Met de samenvoeging van de verantwoordelijkheid voor de afrekening habben ze mijn voorschot naar € 25 gezet, dat heb ik weer fijn op € 5 gezet. Lager kan niet. En dan nog ga ik geld terug ontvangen.
Oxxio zelf berekent het voorschot op € 11,38 gebaseerd op 10 kWh hoog en 1047 kWh laag. Geen idee hoe ze daar bij komen. Aan kale stroomprijs moet het meer richting € 18,50 zijn terwijl het - € 7,50 is als je de heffingskorting verdisconteert.

Ook leuk: mijn stroomprijs is sinds 19-1-2012 met 4,9% (hoog) en 3,4% (laag) gedaald. En dat is inclusief de BTW verhoging van 19 naar 21% en de stimuleringsregeling duurzame energie sinds 1-1-2013.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 11:56:
[...]
de besparing is toch ook eenvoudig uit te rekenen:
het plan is om 6 panelen per woning te plaatsen; ga eens uit van 240 wP; kom ik op een jaaropbrengst van 1440 x 0.9 = 1300 kWh = precies het jaarverbruik van vriendin ;)
dan zou de stroomrekening -netto- toch nul worden :?
Het variabele deel, ja, maar de vast kosten blijft ze betalen. En als ze onder nul uitkomt zijn de rapen helemaal gaar... Oh, en wat voor meter heeft ze?

Het komt vast goed, maar ik zou vooraf wat dingen uitzoeken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

een Ferraris :9 en die willen we houden, zo lang het kan, natuurlijk.
Het komt vast goed, maar ik zou vooraf wat dingen uitzoeken.
waarschijnlijk heb je het verhaal niet goed gelezen Jeroen;
6 corporaties in Zeeland doen mee, behalve die xxxx......net hier in Middelburg actief is; :(
jammer dus, in de toekomst ga ik daar nog eens wonen, had ik alvast 6 panelen op ons dak gehad >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woeps, inderdaad dat even gemist ;) Beschouw het maar als algemeen verhaal. :)

Ze kan het natuurlijk gewoon zelf doen. Wij hebben allebei goede ervaringen met zonnepanelen op een huurwoning, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 12:11:
Wij hebben allebei goede ervaringen met zonnepanelen op een huurwoning, toch?
Allebei :?
Ik heb al 24 jaar een koopwoning ;)
(Jeroen is een beetje in de war met die andere Zeeuw) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
JeroenH schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 11:38:
Het zou me niet verbazen als de huur zou stijgen, en ik begrijp de felle tegenstand daartegen ook maar gedeeltelijk. De hamvraag is natuurlijk: hoe verhoudt de huurstijging zich tegenover de besparing op de elektriciteitsrekening? De huurstijging is duidelijk en vast, de besparing is afhankelijk van vele factoren, o.a. deze:
  • Zijn de zonnestroominstallaties individueel, dus salderen de bewoners individueel?
  • Krijgen de individuele bewoners salderen goed geregeld (nog steeds niet gegarandeerd anno 2014)?
  • Wat voor elektriciteitsabonnement heeft iemand, met hoge c.q. lage variabele kosten?
Het moet mogelijk zijn dit uit te zoeken als wat gegevens beschikbaar zijn.
als de pv bij de huur prijs word geteld, dan begrijp ik de tegenstand maar al te goed.
de huur stijgt elk jaar met 4,2% maximaal ( wat in de praktijk betekend dat de huur gewoon 4,2% stijgt)

stel dat er 20 euro per maand word gerekend aan huur verhoging voor de pv.
dus 240 euro per jaar. (laten we dat in 10 jaar afschrijven, dus een set van 2400euro? ongeveer 2000Wp?)
na 10 jaar met 4,2% verhogingen is dat bedrag al 350 euro geworden wat gesaldeerd moet worden per jaar.
dus daarvoor zou de energie prijs ook elk jaar met 4,2% moeten stijgen om gelijke winst uit het systeem te halen voor de huurder.
(en dan mag je zelf schatten of dat ook gebeurd en hoeveel ;) )

ik hoop voor de mensen in zeeland dat ze de pv set gewoon apart gaan verrekenen en niet elk jaar er 4,2% boven op doen of een andere creatieve constructie.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 12:33:
[...]
Allebei :?
Ik heb al 24 jaar een koopwoning ;)
(Jeroen is een beetje in de war met die andere Zeeuw) :z
Oef... je hebt gelijk. Ik moet ook niet posten als ik met mijn gedachten ergens anders ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 11:07

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Om even wat biologische olie op het vuur te gooien, duurzame energieproductie in 2013 was lager dan 2012 en nog vrijwel gelijk aan 2010. Vooral biomassa leverde minder energie, wat overigens een vrijwel exacte herhaling is van een zestal jaren geleden

Om in 2020 de 16% te halen moet er in 6 jaar nog 6% duurzame energie bij. De vorige 6% erbij duurde 8 jaar, gaan we de politieke doelstellingen redden?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
styno schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 14:06:
Om even wat biologische olie op het vuur te gooien, duurzame energieproductie in 2013 was lager dan 2012 en nog vrijwel gelijk aan 2010. Vooral biomassa leverde minder energie, wat overigens een vrijwel exacte herhaling is van een zestal jaren geleden

Om in 2020 de 16% te halen moet er in 6 jaar nog 6% duurzame energie bij. De vorige 6% erbij duurde 8 jaar, gaan we de politieke doelstellingen redden?
Laten we hopen van wel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar wat moet ik allemaal onder biomassa verstaan? Biomassa uit afvalverwerkingsinstallaties is prima. Maar de andere categorieen zijn minder duidelijk. Biomassa/gassen uit afval (frituurvet, gassen uit riolering etc), het lijkt me allemaal prima. Maar andere vormen van biomassa zie ik niet echt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
zijn er ook leveranciers die hun gas op de e.o.a. manier groen aanbieden? zit nu vooral te kijken naar groene en duurzame leveranciers, maar besef me net dat dat vaak alleen maar geldt voor electriciteit. en laat ik dat nou net allemaal zelf groen opwekken.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
fabstar81 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:01:
zijn er ook leveranciers die hun gas op de e.o.a. manier groen aanbieden? zit nu vooral te kijken naar groene en duurzame leveranciers, maar besef me net dat dat vaak alleen maar geldt voor electriciteit. en laat ik dat nou net allemaal zelf groen opwekken.
het groenste gas wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is:
http://www.hak.nl/assortiment/hollandse-bruine-bonen/
al het andere gas is met aflaten afgekochte met co2 berekening in het voordeel van de leverancier of zijn vriendje sytemen. (leuker kan ik het niet maken.)

gas zou eigenlijk best een duurzaam middel kunnen zijn, alleen dan moeten we ongeveer een paar 1000den jaren met Slochteren doen in plaats van nog geen 100 jaar.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Sinds 2010 kan kun je al 'groen' gas krijgen. Je kan kiezen uit bos-gecompenseerd fossiel gas of biogas dat opgewerkt is naar Groningen-gas kwaliteit. Volgens mij kun je bij Greenchoice en Eneco vergroend gas krijgen (bos-gecompenseerd).

Ons lokale duurzame energiebedrijf heeft als intentie om op termijn echt biogas te kunnen leveren, van een kalvermesterij en misschien ook wel van de waterzuivering maar dat weet ik even niet zeker.

Overigens is bos-gecompenseerd fossiel gas een echte oplossing voor klimaatverandering. Want de koolstof atomen blijven nog duizenden jaren in de korte-koolstof cyclus ronddwalen. De tijdelijke opslag in bomen compenseerd een klein beetje korte termijn klimaatverandering maar niet op de langere termijn.

[ Voor 22% gewijzigd door styno op 25-02-2014 16:22 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wat moeten we hiervan denken? http://www.solarcoin.org/

In beginsel lijkt het goed, duurzame energie opwekken in plaats van onnodig energie verstoken om computers te laten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Met de ITER reactor (kernfusie-experimenten) lijkt het niet zo lekker te lopen: http://news.sciencemag.or...usion-projects-management

Dus kernfusie zal denk ik nog wel wat langer de energiebron van de toekomst blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
migjes schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:12:
[...]

het groenste gas wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is:
http://www.hak.nl/assortiment/hollandse-bruine-bonen/

al het andere gas is met aflaten afgekochte met co2 berekening in het voordeel van de leverancier of zijn vriendje sytemen. (leuker kan ik het niet maken.)
_O- _/-\o_

om lang verhaal kort te maken, is het dus gewoon een grijze goedkope leverancier uitkiezen want stroom gebruiken we toch nagenoeg niets. en dan maar zoeken op gasprijs per kuub, vastrechten etc..

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26
Vastrecht zit echt enorme verschillen in. Ik zit nu bij GreenChoice voor 25 euro per product per jaar, sommige leveranciers zitten op het 3- of 4-voudige daarvan. Als een leverancier 180 euro vastrecht vraagt voor je stroom en gasaansluiting is het niet gek om vervolgens voor het eerste jaar een dikke korting te geven. Lekker een vast contract voor 2 of meer jaar erbij aansmeren, want dat is zo goedkoop, en dan komt na 1 jaar de aap uit de mouw als de korting niet meer het torenhoge vastrecht compenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb nu voor aantal leveranciers (energiedirect, dong, budget energie, essent, NLE) aanbiedingen vergeleken. inderdaad, voor degene met veel vastrecht is er hogere korting. voor degene met laag vastrecht geen korting.

zo is energiedirect de goedkoopste, maar heeft per product 59.53 vastrecht per jaar. da's dus 120 euro per jaar.
als je alles per jaar berekent is mijn huidige leverancier NLE de duurste totaal, maar heeft laagste gasprijs per kuub. essent, zit daar met kortingen weer onder, maar heeft hoogste gasprijs per kuub, 64 cent!

sowieso elk jaar overstappen wil je de vastrechten eruit halen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://vet-vught.nl/wp-content/plugins/wp-photo-gallery/imagestoscroll/713409a12c6bc9ef59df739d61cd9425_400_550.jpg

Wanneer de daken vol liggen, kan nog altijd de zijgevel gebruikt worden.....
Omdat ons platte dak niet teveel belast mag worden hebben we gekozen voor montage tegen de zijgevel, die op het zuiden ligt, van het huis. Dit had ook dakpans-gewijs gekund maar dat was aanmerkelijk duurder en zodoende werd het verticaal tegen de muur aan.

Dit heeft ook andere voordelen zoals:

- in de zomer valt de zon niet direct op de muur, in de winter isoleert het tegen de kou
- de panelen worden vuil van stof en regen, dat is aanzienlijk minder als ze verticaal hangen
- als ze moeten worden schoongemaakt is dat wel makkelijker als ze vlak tegen de muur zitten
- bij grote warmte presteren de panelen minder efficiënt
- nu produceren ze bij laagstaande zon (in het seizoen dat wij er zelf het meeste gebruik van maken) niet slecht
Wat zal het rendement zijn op Zuid? 80% van de ideale hellingshoek op Zuid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als die muur wel 100% op het zuiden is en de daken niet (dus naar oost en west) dan lijkt me dat ze in ieder geval beter presteren dan op het dak. Maar dat heeft natuurlijk ook te maken met of er niet te veel gebouwen/bomen voorstaan, daarop is de kans groter.
Maar verder lijkt het me een prima plan, ze zullen er wel aardig wat van terugzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hetzelfde zou hier ook kunnen ,want we hebben ook zo'n muur op oost-zuid, maar ik vind het gewoon geen gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
!null schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:31:
Als die muur wel 100% op het zuiden is en de daken niet (dus naar oost en west) dan lijkt me dat ze in ieder geval beter presteren dan op het dak. Maar dat heeft natuurlijk ook te maken met of er niet te veel gebouwen/bomen voorstaan, daarop is de kans groter.
Maar verder lijkt het me een prima plan, ze zullen er wel aardig wat van terugzien.
op de foto's op de site zie je behoorlijk wat schaduw tijdens het monteren...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:28
pal oost of west zonder schaduw is ca. 700-800 kwh/kwp haalbaar in het midden van het land.

onder 90 graden pal zuid zit je meer richting 600-650 kwh/kwp (b.v. rabo den helder)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Volgens mij is dit type montage ook niet mogelijk zonder vergunning...
Vergunning PV

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

_JGC_ schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 08:59:
Vastrecht zit echt enorme verschillen in. Ik zit nu bij GreenChoice voor 25 euro per product per jaar, sommige leveranciers zitten op het 3- of 4-voudige daarvan. Als een leverancier 180 euro vastrecht vraagt voor je stroom en gasaansluiting is het niet gek om vervolgens voor het eerste jaar een dikke korting te geven. Lekker een vast contract voor 2 of meer jaar erbij aansmeren, want dat is zo goedkoop, en dan komt na 1 jaar de aap uit de mouw als de korting niet meer het torenhoge vastrecht compenseert.
Dat viel me ook al op. Oxxio is van 25 euro twee jaar geleden naar 45 vorig jaar en 55 euro dit jaar gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
fabstar81 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:34:
[...]

op de foto's op de site zie je behoorlijk wat schaduw tijdens het monteren...
Als de panelen van diodes zijn voorzien 'loopt' de schaduw wel goed. Er wordt niet gelijk een heel paneel uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
fabstar81 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 08:47:
[...]

_O- _/-\o_

om lang verhaal kort te maken, is het dus gewoon een grijze goedkope leverancier uitkiezen want stroom gebruiken we toch nagenoeg niets. en dan maar zoeken op gasprijs per kuub, vastrechten etc..
styno zegt het wel wat netter als ik.
styno in "De Duurzame Kroeg deel 2"
en ben ik het ook mee eens.

je kunt alleen wat vraag tekens zetten bij co2 gecompenseerd bos.
zoals: hoeveel geld blijft er aan de strijkstok hangen van het door het energiebedrijf uit gezocht vriendje die de compensatie doet etc.....

(als ik zelf eens een keer een kans zou kunnen krijgen om mee te doen met biogas, dan ben ik best bereid om 1000 euro voor uit te betalen ter investering of andere regeling. geen probleem, maar helaas niks waar aan ik mee mag doen in de buurt)

verder is er natuurlijk meer als alleen geld, een leverancier die een groene productie heeft, is wel mijn voorkeur, maar dan kom je al gouw in allerlei marketing geblaat en dan zie je door de co2 gecompenseerde bomen het bos niet meer.

nu gaf mijn oude leverancier mij de mogelijkheid om per jaar te betalen (essent) en dat vind ik eigenlijk erg prettig (bedrag is ook zo laag, dat het geen probleem is voor mij). dus ja ik blijf maar effen zitten waar ik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik doe met oost-west 45 graden een 744kWh/kWp. (heb best wel wat schaduw objecten rond mijn huis staan, ik gok dat een 780kWh/kWp ook goed te doen is in mijn omgeving.)
ben bang dat een zuid muur ruim onder de 600kWh/kWp zakt.
en daarbij is een oost-west goedkoper als een zuid muur te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

antonboonstra schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 10:07:
Volgens mij is dit type montage ook niet mogelijk zonder vergunning...
[afbeelding]
Klopt, aanvraag tot gevelwijziging noodzakelijk, als het een gevel uit het zicht is, achterzijde of zijkant tussen 2 huizen en bijna niet zichtbaar vanaf openbaar gebied, denk ik dat je nog wel een vergunning kan krijgen (en er niet al te veel PVfobie in die gemeente is).

Zo ken ik een gemeente waarbij het beleid is: als het onder de WABO mag oké maar aan iets anders gaan we niet meewerken. Resultaat: een boer die tig kWp wilde plaatsen in een onrendabel veld kreeg null op zijn verzoek.......... Niemand had blik op het veld, installatie niet hoger dan 1,3M......
Tja, het was agrarische bestemming en dan mag men er geen objecten in plaatsen......

EDIT
Nu ik de foto's op de site bekijk denk ik dat men wel een probleem heeft als men geen vergunning heeft aangevraagd.

[ Voor 6% gewijzigd door ollie1965 op 26-02-2014 12:56 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
migjes schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:49:
[...]

ik doe met oost-west 45 graden een 744kWh/kWp. (heb best wel wat schaduw objecten rond mijn huis staan, ik gok dat een 780kWh/kWp ook goed te doen is in mijn omgeving.)
ben bang dat een zuid muur ruim onder de 600kWh/kWp zakt.
en daarbij is een oost-west goedkoper als een zuid muur te doen.
Hoezo is het goedkoper? Qua montage systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
!null schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 12:56:
[...]

Hoezo is het goedkoper? Qua montage systeem?
als ik 12x250Wp op een muur hang, heb ik al gouw een sma3000 nodig zonder onder te dimensioneren.
op oost-west met 45 graden, kan ik ook 8x250Wp op west doen en 8x250Wp op oost en op de zelfde omvormer hangen zonder onder te dimensioneren. (er is zelfs meer mogelijk)
dus totaal prijs per Wp zakt een stuk of een kleinere goedkopere omvormer is mogelijk voor 2x6 (alleen omvormers die kleiner zijn met 2 mpp's zijn wat zeldzamer helaas)

edit:
een voorbeeld van oost-west. (45 graden, met 1900Wp oost en 1950Wp west)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg

edit2:
of deze, maar nu met mijn ouders er bij. 18x panda 265Wp = 4770Wp op power-one (zelfde omvormer) aardige onder dimensionering.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/20april2013.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 26-02-2014 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:41:
Wat moeten we hiervan denken? http://www.solarcoin.org/

In beginsel lijkt het goed, duurzame energie opwekken in plaats van onnodig energie verstoken om computers te laten rekenen.
Het belangrijkste in dit verhaal lijkt mij de crypto. Hoe zat ook al weer met die achterdeurtjes ?
Hmmm.. zou toch maar even wachten.

• _JGC_
Afgelopen weekend weer wat LED lampjes van 6.3W bij de zweedse loods gehaald. Heb nog een gloeilamp in de wc en een 11W spaarlamp in de badkamer, verder is een beetje reserve wel handig.
Viel me uiteindelijk iets op: 6.3W, 40mA, 230V. De 3W LED van de action die net te weinig licht gaf had 45mA op het plastic staan. Wie houdt nou wie voor de gek, mij is altijd P=V×I geleerd, maar volgens die formule gebruikt een 3W lamp van de action meer dan een 6W lamp van de ikea.

• weebl15
@_JGC_: P is in dit geval opgenomen vermogen, maar aangezien de arbeidsfactor niet 1,0 is bij LED/spaarlampen heb je meer VoltAmpères (VA) nodig.

Een ledlamp die 3W verbruikt kan dus 6VA aan schijnbaar vermogen nodig hebben om te branden. In dat geval is de arbeidsfactor 0,5. Bij de meeste LED lampen van Philips zit de arbeidsfactor zo rond de 0,6.

De energiecentrale moet dus wel die 6 VA ("W") opwekken, waarvan de helft niet verbruikt wordt. Voor consumenten is het echter niet interessant aangezien die worden afgerekend op opgenomen vermogen. Voor bedrijven is dit anders en daar is een hoge arbeidsfactor dan ook gewenst.

[ Voor 28% gewijzigd door weebl15 op 27-02-2014 00:45 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

LED lampen.

Gisteren is mijn tweede bestelling van LED lampen binnengekomen. Het zijn Philips 9,5W lampen, vergelijkbaar met een 60W gloeilamp. Een tijdje geleden had ik al twee van die besteld bij Conrad en nu ben ik helemaal om: veel licht met een goede kleurtemperatuur.
Ze waren voor de tweede keer in de aanbieding.

Vandaag zullen alle spaarlampen uit huis zijn verdwenen. Eindelijk veel licht bij elke omgevingstemperatuur en direct veel licht.

Als ik alles zo bij elkaar tel, dan is die verzameling spaarlampen toch een klein vermogen geweest bij aanschaf. Geen enkele van die lampen is zijn belofte nagekomen qua levensduur/lichtopbrengst.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Schinnen-groen schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 08:15:

Als ik alles zo bij elkaar tel, dan is die verzameling spaarlampen toch een klein vermogen geweest bij aanschaf. Geen enkele van die lampen is zijn belofte nagekomen qua levensduur/lichtopbrengst.
<Nerd Mode>

Heb je de volledige specs al eens gelezen van het aantal branduren?
Meestal bij x aantal uren per keer en maximaal x aantal schakelmomenten.
Maar dat is ook bij je ledlampen

</Nerd Mode>

Bij mij gaan de spaarlamp spots op de slaapkamer ook vaak kapot (1 lamp al 2x in 5 jaar).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

weebl15 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 00:43:
De energiecentrale moet dus wel die 6 VA ("W") opwekken, waarvan de helft niet verbruikt wordt.
De energiecentrale moet die VAr's bijregelen of verderop in de keten compenseren.
Van watts, opwekken of verbruiken is geen sprake.
Het enige wat in de buurt van 'verbruik' komt is het hogere kabelverlies, maar dat blijft ruim onder de 10% als iedereen zijn werk goed doet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• !null
Iemand de replica van de Nuna kopen? Kun je wellicht een leuke ligfiets van maken:

http://link.marktplaats.nl/m782067895

• JeroenH
Die staat al maanden op marktplaats. Het ding is een demo-unit van glasvezel en ontzettend zwaar. Van mijn vrouw mag ik 'm niet kopen ;)

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:42:
[...]

De energiecentrale moet die VAr's bijregelen of verderop in de keten compenseren.
Van watts, opwekken of verbruiken is geen sprake.
Het enige wat in de buurt van 'verbruik' komt is het hogere kabelverlies, maar dat blijft ruim onder de 10% als iedereen zijn werk goed doet.
_/-\o_ Klopt helemaal wat je zegt Proton_

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 27-02-2014 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

JeroenH schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 15:36:
Die staat al maanden op marktplaats. Het ding is een demo-unit van glasvezel en ontzettend zwaar. Van mijn vrouw mag ik 'm niet kopen ;)
Mooie bank van maken in de woonkamer ??

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

ollie1965 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:50:
[...]

<Nerd Mode>

Heb je de volledige specs al eens gelezen van het aantal branduren?
Meestal bij x aantal uren per keer en maximaal x aantal schakelmomenten.
Maar dat is ook bij je ledlampen

</Nerd Mode>

Bij mij gaan de spaarlamp spots op de slaapkamer ook vaak kapot (1 lamp al 2x in 5 jaar).
Mijn Philips Tornado spaarlamp met een voorziene gemiddelde levensduur van 12 jaar (!) ging stuk na 4 maanden... was een buitenlamp, waarschijnlijk wel veel geschakeld.

Maar dan nog. 12 jaar en dan na 4 maanden stuk? Come on, ik verwacht als consument dat die lamp dan pas ergens na 6 jaar stuk is...

Ik heb van al mijn ledlampen de bonnetjes nog. En reken maar dat ik moeilijk ga doen als ze binnen 8 jaar stuk zijn. 25.000 branduren, 365 dagen per jaar, 8 uur per dag is 8,5 jaar.

Die 8 uur per dag haal ik niet voor de lampen, dus horen ze langer mee te gaan.

Niet dat ik verwacht dat ik dit ooit zou winnen, maar vooruit :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Die levensduur van 12 jaar is op basis van 3 uur per dag. Hoe vaak heeft dat ding geschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Geen idee, als de buitenlamp aan wil gaan is het donker en lig ik meestal te slapen :P

Buitenlamp gaat alleen aan als er iemand het erf op loopt. Geen boom en wind die er voor zorgde dat de lamp aan ging.

Probleem is dat het aantal keer schakelen een vage discussie wordt.
"u heeft de lamp te vaak aan/uit gezet"
>> Helemaal niet!
"wel"
>> nietus!
Etc...

Ik heb de spaarlamp nu maar vervangen door een led. Heb je nog steeds het aantal keer schakelen, maar niet meer die ellendige opstarttijd van een spaarlamp. Kon ik 's avonds nog steeds niet het sleutelgat vinden omdat die spaarlamp 60 seconden nodig had om een beetje licht te geven }:|

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Spaarlampen zijn ook niet de ideale keuze voor jouw toepassing nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik bewaar tegenwoordig de verpakkingen met de bon erin van alle led lampen die ik koop (Deed ik ook van de spaarlampen)
Heb laatst een Led lamp terug gebracht naar de Hema welke stuk was gegaan na een 1/2 jaar.
Opmerking van de verkoopster "Hij heeft zelfs de doos nog !". Maar ik kreeg netjes een nieuwe zonder problemen.

Veel van die lange garantie termijnen (10 jaar +) gaan er van uit dat je na 1 jaar al geen bon meer hebt en vaak ook niet meer weet waar je hem gekocht hebt laat staan wanneer.....

Ze gaan vaker stuk als de garantie termijn doet vermoeden.
Marketing : Lange garantie termijn = Lange levensduur ..... NOT

[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 28-02-2014 13:42 . Reden: typo ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Met hardware niet anders. 5 jaar garantie op harddisks. Leuk, maar ik stuur dat ding 1x op, vervolgens een 2e keer en de 3e keer flikker ik het ding weg en koop ik wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Tja, alle elektronica kan stuk en zelfs van hetzelfde product gaat de ene langer mee dan de andere. Een enkel goed of slecht voorbeeld zegt niks. Daarvoor zijn termen als Mean Time Between Failures bedacht en die geldt alleen onder bepaalde omstandigheden, bijv. 1x per dag schakelen bij 25 graden omgevingstemperatuur, 60% luchtvochtigheid etc. Kom je buiten die voorwaarden dan kan de MBTF een stuk korter worden.

Als het goed is worden dat soort getallen gebaseerd op duurtests waarbij de veroudering versneld gesimuleerd wordt in klimaatkamers maar het gebeurt ook net zo vaak dat alleen gekeken wordt naar de individuele componenten en de kortste MBTF wordt dan genomen voor het gehele product. Maarja zo werkt het niet echt. Het zou me niks verbazen dat de MBTF van goekope rommel zelfs natte duimen werk is.
Marketing : Lange garantie termijn = Lange levensduur ..... NOT
Het grappige is dat in veel discussies rondom zonnepanelen dit argument aangevoerd wordt als bewijs dat zonnepanelen niet lang mee gaan. Wijs je dan op bekende gevallen van panelen die 30+ jaar oud zijn dan zijn dat 'oude robuuste' en de huidige commercieel uitgeengineerde slappe aftreksels die na 5 jaar er de brui aan geven o.i.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Afgelopen woensdag deze gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t31/1960981_657184381008036_1223941985_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het probleem met spaarlampen is vaak niet dat ze stuk zijn binnen een "" gegarandeerde"" periode, maar dat de lichtopbrengst sterk terug loopt en de tijd die nodig is om maximaal licht af te geven steeds langer wordt.
Dan zijn ze weliswaar niet stuk, maar ook niet meer bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Meteen de gemeente bellen en vragen om een oplaadpaal. Bij weigering de media inschakelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, in het geval van harddisks kan ik kiezen tussen RMA sturen en hopen dat je iets werkends terug krijgt om dat vervolgens binnen 6 maanden weer te vervangen, of die dingen gewoon wegsmijten en nieuwe van een andere fabrikant kopen.
Seagate heeft het wat dat betreft flink verpest met de 7200.11 en 7200.12 series. Vooral de .11 was drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Schinnen-groen schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:21:
[...]

Meteen de gemeente bellen en vragen om een oplaadpaal. Bij weigering de media inschakelen 8)
Waarom? Tis een fossiel gestookte hybride, geen PHEV of EV helaas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Is slechts hybride he, hoeft/kan niet opgeladen aan het stopkontakt (hoevel inbouw extra extern oplaadbare accu achteraf wel kan, maar dat gaan we voorlopig even niet doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

JeroenH schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:24:
Is slechts hybride he, hoeft/kan niet opgeladen aan het stopkontakt (hoevel inbouw extra extern oplaadbare accu achteraf wel kan, maar dat gaan we voorlopig even niet doen).
Was een BMW i3 niet wat voor jou? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
styno schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:24:
Was een BMW i3 niet wat voor jou? >:)
Te klein, maar ook veel te duur, helaas. Voor particulieren die niet mee kunnen eten uit de riante EV-subsidieruif is een EV echt niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:42

ericplan

5180 Wp PV

Vroeger wist ik dan direct wat voor merk en type het was en ik wist zelfs van welk jaar het kenteken was. Nu is het gewoon een plaatje van een auto. En bij gebrek aan een logo heb ik geen idee welk merk :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zit in het traject voor een nieuwe auto. Ik overweeg o.a. Ampera, Plug-in Prius en gewone Prius.
Maar het prijsverschil tussen gewone Prius en plug-in of Ampera (€ 10.000, ook voor occasions) is niet te verantwoorden. Dat haal je er nooit van z'n leven uit, ook niet als je met 4 ct/kWh uit je zonnepanelen gaat rekenen
Daarbij heb ik in de Plug-in Prius proefgereden en dat plug-in gedeelte is echt een maatje te klein. Binnen 15 km was dat op, en dan rij je al niet constant electrisch.
Het is mooi hoe ons leaseauto-stelsel werkt dat dit soort auto's tenminste aangeschaft worden en na een tijdje op de markt komen, want anders werd het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Maasluip schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:47:
Ik zit in het traject voor een nieuwe auto. Ik overweeg o.a. Ampera, Plug-in Prius en gewone Prius.
Maar het prijsverschil tussen gewone Prius en plug-in of Ampera (€ 10.000, ook voor occasions) is niet te verantwoorden. Dat haal je er nooit van z'n leven uit, ook niet als je met 4 ct/kWh uit je zonnepanelen gaat rekenen
Daarbij heb ik in de Plug-in Prius proefgereden en dat plug-in gedeelte is echt een maatje te klein. Binnen 15 km was dat op, en dan rij je al niet constant electrisch.
Het is mooi hoe ons leaseauto-stelsel werkt dat dit soort auto's tenminste aangeschaft worden en na een tijdje op de markt komen, want anders werd het niks.
precies, en koop je een prius met 200k op de teller voor 5-7k. tenslotte moet die auto nog 200k gekoesterd worden om in de LCA een beetje gunstig te scoren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De Nissan Leaf begint gebruikt de onder de 20k te komen: http://link.marktplaats.nl/m780558972

Is dat niets voor je? Ik kan de aanschafprijs niet verantwoorden, en ook per km kom ik gewoon vet duurder uit dan een fossiele auto (afschrijving). Ik vind de belofte dat elektrisch rijden goedkoper zou zijn voorlopig nog niet opgaan - tenzij je e.e.a. zakelijk kunt boeken, want dan gaat er ineens een scala aan subsidies en belastingvoordelen open...
BarryH schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:55:
precies, en koop je een prius met 200k op de teller voor 5-7k.
Ik heb de mijne voor nog geen 7k gekocht met slechts 85k op de teller. Goede deal :)

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 28-02-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
JeroenH schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:57:
De Nissan Leaf begint gebruikt de onder de 20k te komen: http://link.marktplaats.nl/m780558972

Is dat niets voor je? Ik kan de aanschafprijs niet verantwoorden, en ook per km kom ik gewoon vet duurder uit dan een fossiele auto (afschrijving). Ik vind de belofte dat elektrisch rijden goedkoper zou zijn voorlopig nog niet opgaan - tenzij je e.e.a. zakelijk kunt boeken, want dan gaat er ineens een scala aan subsidies en belastingvoordelen open...
en zelfs dan is doorrijden in een auto die je al hebt nog steeds goedkoper. En wellicht milieuvriendelijker, immers het bouwen van een nieuwe auto kan weer worden uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
BarryH schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:00:
en zelfs dan is doorrijden in een auto die je al hebt nog steeds goedkoper. En wellicht milieuvriendelijker, immers het bouwen van een nieuwe auto kan weer worden uitgesteld.
Absoluut. Ik schrijf de Prius in vier jaar af, in die tijd zal ik waarschijnlijk voor tussen de 35 en 40ct per km rijden. Als hij afgeschreven is en hij blijft goed rijden, dan rijd ik daarna natuurlijk veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

BarryH schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:55:
[...]
precies, en koop je een prius met 200k op de teller voor 5-7k. tenslotte moet die auto nog 200k gekoesterd worden om in de LCA een beetje gunstig te scoren.
Mwoah, neuh. Prius kost ca 15% meer milieubelasting om te maken dan vergelijkbare sedan. Omslagpunt kosten energie in gebruik en productie ligt op ca 20k km al, voor een middenklasser. Na zeg 25k km is het zeker al gunstiger om een Prius te rijden. Kortom, die levert zich meerdere malen terug over levenscyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Leaf is voor mij geen optie want compleet elektrisch, daarom geen actieradius zonder extreme wachttijden (ik ben niet zo duurzaam dat ik niet 500 km rij voor de vakantie). En de extra wegenbelastingkosten voor een Prius zijn niet zo veel. Als je twee klasses lager pakt dan ligt het omslagpunt al rond 10.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 23:36
Vandaag jaarnota en eindafrekening NLE eens goed bestudeerd.

Bij de jaarnota die liep van 12-1-2013 tot 2-1-2014 hadden ze als eindstand hoogtarief maar gewoon mijn doorgegeven stand van laagtarief genomen. En dan bij het laagtarief een compleet uit de duim gezogen eindstand 'berekend'. 8)7

De eindafrekening (ik ben vanwege winddelen overgestapt op GC) loopt dan over 3-1-14 tot 14-2-14 en dan gebruiken ze een andere 'berekende' beginstand ongelijk aan de eindstand van de jaarnota |:( en een juiste eindstand bij het hoogtarief.
Voor het laagtarief hebben ze in ene wel de juiste beginstand (die ze eerder als eindstand op hoogtarief gebruikten) en ook een juiste eindstand.

Moest ik op de jaarnota nog €28 betalen over 2013, op de eindafrekening staan ineens twee openstaande bedragen voor periode 12-1-13 tot 2-1-14, te weten Tegoed verbruiksafrekening van -€107 en Overboeking facturering van -€275 die ik op de jaarnota over die periode echt niet tegen gekomen ben :(

Maakt dat ik uiteindelijk natuurlijk wel ruim €200 terugkrijg :9

Heel verhaal, kom ik net beneden ligt er tweemaal post van NLE. De eerste is een creditnota voor de hele jaarnota van afgelopen jaar en de tweede een nieuwe jaarnota waarbij de juiste waarden zijn gebruikt voor het laagtarief, maar bij het hoogtarief hebben ze inderdaad nog steeds een 'berekende' eindstand genomen (die daarna overigens dus ook op de eindafrekening is gebruikt). ;w

[ Voor 15% gewijzigd door Snowmiss op 01-03-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Bij Tesla motors zit de vaart in.
http://www.nuzakelijk.nl/...tors-van-619-procent.html

Bij RWE daarentegen helemaal niet :o
http://www.nuzakelijk.nl/...ard-verwacht-bij-rwe.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:35
JeroenH schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:02:
[...]

Absoluut. Ik schrijf de Prius in vier jaar af, in die tijd zal ik waarschijnlijk voor tussen de 35 en 40ct per km rijden. Als hij afgeschreven is en hij blijft goed rijden, dan rijd ik daarna natuurlijk veel goedkoper.
Er zijn "hobbyisten" natuurlijk een probleem met garantie die de Prius modden naar een plug in versie.
Mijn grootste probleem met accu oplossing is de onduidelijkheid omtrent de accu's, vragen:
Hoe (snel) verouderen ze. Wanneer wordt het in een hybride oplossing alleen een meesleep gewicht?
Dit hangt af van:
-Accu management.
-Rij heuristiek (rij gedrag omgeving bijv heuvels en afstanden).
-Accu technology iets li-ion en configuratie.
-Power gewicht ratio en misschien nog meer zeker niet onafhankelijke categorieën.

Anders zou ik wel willen knutselen met een oude Prius misschien wel het uiterlijk aanpassen want het is niet echt een Tesla model S Ok brutale plug (in) (pun intended) ik ben een "fan" van het Tesla gebeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Over die accu hoef je je echt niet druk te maken bij Toyota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
EnderQ schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 13:54:
[...]

Er zijn "hobbyisten" natuurlijk een probleem met garantie die de Prius modden naar een plug in versie.
Mijn grootste probleem met accu oplossing is de onduidelijkheid omtrent de accu's, vragen:
Hoe (snel) verouderen ze. Wanneer wordt het in een hybride oplossing alleen een meesleep gewicht?
Dit hangt af van:
-Accu management.
-Rij heuristiek (rij gedrag omgeving bijv heuvels en afstanden).
-Accu technology iets li-ion en configuratie.
-Power gewicht ratio en misschien nog meer zeker niet onafhankelijke categorieën.

Anders zou ik wel willen knutselen met een oude Prius misschien wel het uiterlijk aanpassen want het is niet echt een Tesla model S Ok brutale plug (in) (pun intended) ik ben een "fan" van het Tesla gebeuren. :)
Met een wat oudere prius kan je natuurlijk voor een beperkt bedrag (4000-5000 eur) experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bartjuh schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:41:
[...]

Mwoah, neuh. Prius kost ca 15% meer milieubelasting om te maken dan vergelijkbare sedan. Omslagpunt kosten energie in gebruik en productie ligt op ca 20k km al, voor een middenklasser. Na zeg 25k km is het zeker al gunstiger om een Prius te rijden. Kortom, die levert zich meerdere malen terug over levenscyclus.
Dit gaat natuurlijk uit van het zoiezo kopen en produceren van een (nieuwe) auto....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:48
Die getallen zoals van RWE moet je (op nu.nl) met de nodige voorzichtigheid lezen of het jaarverslag er zelf op na slaan.
Zelfde bron eerder over 2012, 2,5 miljard in deze 1,3 miljard.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
weebl15 schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 14:19:
Over die accu hoef je je echt niet druk te maken bij Toyota.
Toen ik zei dat ik een Prius ging kopen, of als ik zeg dat ik er één gekocht heb, krijg ik steevast te horen "Oef, de accu zal wel rot zijn, of niet? Vervangen is vast heel duur."

Gebrek aan kennis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 04-10 16:33
Eerlijk gezegd ben ik ook wel bang om een (dure) tweedehandse elektrische auto te kopen en dan er achterkomen dat....sorry meneer maar een accu gaat maar 6-8 jaar mee, wilt u even betalen voor een nieuwe.

Vertel wat is je kennis :) Praktijk ervaringen cq gegevens zijn natuurlijk nog beter.

[ Voor 14% gewijzigd door internet4me op 01-03-2014 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JeroenH schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:04:
[...]

Toen ik zei dat ik een Prius ging kopen, of als ik zeg dat ik er één gekocht heb, krijg ik steevast te horen "Oef, de accu zal wel rot zijn, of niet? Vervangen is vast heel duur."

Gebrek aan kennis...
Feit is dat accu's sneller leeg zijn als ze ouder worden, wil je echt goed bezig zijn voor je portomonais en milieu dan moet je in een golf tdi gaan rijden en een roetfilter laten monteren. ( mits hij hem niet al heeft)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

JeroenH schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:04:
[...]

Gebrek aan kennis...
Zijn dat dezelfde mensen die duitse degelijkheid aanbevelen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
internet4me schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 17:17:
Eerlijk gezegd ben ik ook wel bang om een (dure) tweedehandse elektrische auto te kopen en dan er achterkomen dat....sorry meneer maar een accu gaat maar 6-8 jaar mee, wilt u even betalen voor een nieuwe.

Vertel wat is je kennis :) Praktijk ervaringen cq gegevens zijn natuurlijk nog beter.
Ik heb er drie dagen één uit 2006 :)

Maar google maar eens naar "prius taxi" en "prius battery life miles", dat soort dingen, Plus, ik lees hier en daar mee in Prius-forums, daar rijden genoeg mensen rond met hoge probleemloze kilometerstanden op de oorspronkelijke batterij.

Het kan ook goed zijn eens te googlen op hoe de prius zijn batterij precies gebruikt, heel anders dan een full-electric.

Lees je in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Lees je in...
Een Prius is ook iets anders dan een benzinemotortje waarop met wat ducttape een accu met elektromotor op geplakt is.

Lees maar eens hier: (goed leesvoer voor de techneut)
http://www.john2211.nl/

"Vorsprung durch technik" zouden de Duitsers zeggen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 01-03-2014 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroen wat zie ik je nu doen ?
oto talk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja eric, klopt...

De dag die je wist, dat zou komen...

[ Voor 54% gewijzigd door JeroenH op 01-03-2014 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brrrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Yep. Maar het is niet anders. Er zijn krachten groter dan ik aan het werk.

Maar wees gerust, ik ga straks GroenLinks stemmen, die hebben toch nog wel wat leuke auto-ontmoedigende plannen, en ik ga morgen ook een bakfiets ophalen. Dus not all is lost.

[ Voor 55% gewijzigd door JeroenH op 01-03-2014 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Elektroauto-accu != Prius-accu.

De Prius-accu wordt ten eerste hevig geconditioneerd en tussen 40 en 70% SoC gehouden. Ten tweede zijn het NiMH accu's, die hebben een lagere energiedichtheid maar zijn een stuk robuuster dan Lithium accu's. En ten derde kan je elekauto-km's niet met Prius-km's vergelijken qua 'accubelasting'.

Dit alles maakt dat je zonder problemen Prii ziet rondrijden met 500k+ km op de originele accu. Ik vind het prima die 'accu-horror-verhalen' uit de onderbuik, dit zit mooi verdisconteert in de occaisionprijs van de aangeboden Prii, en aangezien ik van plan ben er binnekort een te halen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik sprak laatst iemand met een Prius 1( uit 2002 dacht ik.) Die reed nog steeds met het eerste accupakket.

Een nieuw accupakket kost rond de 2000 euro, dat ben je ook kwijt als van je turbo diesel je injectoren/verstuivers en turbo vervangen moeten worden.

Met mijn Civic hybrid uit 2009 heb ik destijds in 3 jaar en 100.000km wel twee accupakketten versleten. Dat was echt een drama. Dat was ook een bekend probleem bij dat type. Verder wel een hele betrouwbare comfortabele en zuinige auto.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 01-03-2014 19:48 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1 ... 29 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.