Dre schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 18:18:
Net even wezen kijken voor een badkamer ventilator. Hieronder een vergelijking qua specificaties.
Ik heb geen idee of de specificaties op deze wijze te vergelijken zijn.
Optie 1: standaard bouwmarkt geval:
- 76m3/h (onbelast)
- 12 Watt verbruik
- 35 dB(A)
- € 65
Optie 2: 92mm computer ventilator:
- 95m3/h (ik denk onbelast)
- 0,84 Watt verbruik
- 31 dB(A)
- € 6,39
Komt nog een 12V voeding bij qua kosten en verbruik.
14 keer meer energieverbruik. 10 keer zo duur. Meer herrie. Minder luchtverplaatsing. Wat wil je nog meer?
de vraag is wat wil je bereiken.
voor de meeste mensen is dat geen schimmel in de badkamer. (ventileren is minder vocht en dus geen schimmel)
zelf draai ik volledig passief als ik de gewone spaar douche gebruik.
als ik de stort douche open zet(17+9 l/min) gaat de
sensor op de buis over en knalt er een volle ventilator aan(350m3/h).
geen idee hoeveel hij gebruikt, maar eigenlijk is hij bedoeld om een volledig huis te ventileren.
maar als ik de grote douche aan zet is hij echt nodig.
ik schakel dus in de badkamer tussen een water verslindende/gas slurpende douche en een spaar douche.
de bedoeling is dat ik straks een zonneboiler heb die ook aangeeft of ik de grote douche kan gebruiken of naar de kleine douche moet, maar die is nog niet af.
(kosten vielen erg mee, aangezien de ventilator 1 was die vervangen werd door een energie zuinig model, had ik hem dus gratis, en aangezien hij minder als een uur per maand draait maakte het mij ook niet uit.)
JeroenH schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:42:
[...]
Pasjes met RFID inderdaad, op grote afstand ongemerkt te scannen... pfff. Wat doen we onszelf aan. Zoveel informatie die wordt gelogd... terwijl de mogelijkheden voor profiling met de dag geavanceerder worden. Om heel eerlijk te zijn die ik de gevolgen van dat alles misschien nog wel sneller fout gaan dan de gevolgen van onze domme energie/milieu/klimaat-beslissingen. En zo weinig mensen die beseffen op wat voor hellend vlak we ons bevinden. "Ik heb toch niets te verbergen?"

er is een perfecte oplossing voor.
when life gets you down. get ignorital.
http://www.ignorital.com/

het is een remedie die al jaren werkt, nu ook verkrijgbaar in pil vorm.
edit:
p.s. stuur een dm voor als je de pillen wil bemachtigen zonder een doctors recept.
p.p.s heeei, nu gaat bij mij ook de deurbel.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)