De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.765 views

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

@ Snappie88 De grootste besparing bereik je door te isoleren. Als dat dubbel glas geen HR++ is, is dít het moment om het te vervangen. Verder: Verbruikers aanpakken die 24/7 aan staan. Koelkast/vriezer, vloerverwarmingspomp, mechanische ventilatie. Meten is weten, dus koop een verbruiksmeter die over een periode het verbruik van een apparaat kan bijhouden.

@ !null Mijn begane grond (woonkamer 26 m2, gang, keuken, gescheiden door deuren) zit ook op één vv-groep, maar het zijn wel vijf lussen vanaf de verdeler. Ik merk dat het in de gang en de keuken een stukje koeler is dan de woonkamer. Het zou dus kunnen dat je het beoogde effect vanzelf krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door art op 13-02-2014 16:54 ]

l'art pour l'art

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:41:
[...]
het is geen slecht idee om de temperatuur van de vloer op ongeveer +/- 20-25 graden te proberen te houden.
alleen dat lukt mij nog van geen kant. (gas ketel is gewoon te zwaar op zijn laagst modulerende stand)
De vloer verwarming kan je een warm water boiler als buffer tussen zetten.
De spiraal is dan je voeding van de vloer verwarming en de inhoud van de boiler is op je CV aangesloten. Vervolgens meng je het water door je vloerverwarming buizen met een normale thermostaat knop met externe voeler zoals het nu ook zit.

Ik had in mijn eerste huis de vloerverwarming parallel aan de Cv-ketel op de spiraal in mijn gewone warm water boiler zitten. Altijd 65 graden buffer beschikbaar, de thermostaat kraan bepaald de warmte toevoer. Als de boiler teveel afkoelde startte de CV gewoon. Het nadeel was dat de boiler natuurlijk op een (Te) hoge temperatuur moest blijven om een beetje rendement uit mijn Nefit Turbo 32 te krijgen .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

!null schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:15:
Ja ik snap dat het te regelen is. Het wordt echter gelegd als 1 grote groep. Met andere woorden, 1 lange lus door de woonkamer en gang+wc heen. Dan kun je het dus niet los van elkaar regelen. Anders vond ik het allang prima (dan kon ik zo die groep lager regelen of uitzetten naar smaak).
Ik denk dat of de bouwer het verkeerd uitlegt, of je het verkeerd leest.
Een complete begane grond met 1 lus is een te lange lengte om fatsoenlijk te pompen.
Als vloerverwarming wordt gelegd voor hoofdverwarming is dat 10M per M2 normaal legt men voor vloerverwarming lussen van 120M. Ik neem niet aan dat je een begane grond van 12M2 hebt.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
drielp schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 16:06:
[...]

Als het bouwjaar niet overeenkomt is de meter niet afgekeurd. Belangrijker is dat de meter daadwerkelijk terugtelt. Ik kan er ook niet veel over vinden.
Beide nog bedankt voor het meedenken! Het domste is nog dat ik ooit de volledige handleiding op internet gevonden heb, maar hem nu niet meer kan vinden. Ik zal het definitieve oordeel over de meter tzt wel laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
ollie1965 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 21:57:
[...]

Ik denk dat of de bouwer het verkeerd uitlegt, of je het verkeerd leest.
Een complete begane grond met 1 lus is een te lange lengte om fatsoenlijk te pompen.
Als vloerverwarming wordt gelegd voor hoofdverwarming is dat 10M per M2 normaal legt men voor vloerverwarming lussen van 120M. Ik neem niet aan dat je een begane grond van 12M2 hebt.
Ja je zult wel gelijk hebben. Ik ga er de volgende keer op doorvragen.

Maar, gezien er meerdere lussen in zullen zitten (dat kunnen we inderdaad wel aannemen, begane grond is zeg maar bijna 50m2 en woonkamer iets van 42m2 oid). Denk je dat ze dan ook de gang (eventueel met toilet) een aparte lus leggen?
Het is nieuwbouw dus voor hetzelfde geld leggen ze gewoon overal lussen, verdelen ze de begane grond gewoon in vier delen, en komen daarna pas de muren erop.

En tja, misschien wil ik dan wel de radiator eruit schroeven, uit de gang. Want ze zeggen dat die erin blijft staan vanwege bouwbesluit, maar ook om snel te kunnen reageren op tempereatuurswisselingen die je hebt als de voordeur open gaat.
Ik heb daar voor een mooie Jaga Strada gekozen, misschien moet ik die gewoon cancellen en straks die lelijke ouderwetse radiator (die er dan neergezet wordt, dus wel nieuw) er gewoon uitschroeven?

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 14-02-2014 09:19 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Ik zou die Jaga gewoon lekker laten neerzetten. Of staat -ie in de weg? Er is niet zoiets als teveel verwarmingsvermogen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee dat niet. Maar meer zonde van het geld :P
Want hij kost wel meer dan een standaard radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
!null: ...maar bespaart op gas en dus op andere kosten...

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 14-02-2014 11:31 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 20:53

Snappie88

Mr. Hollywood

Bedankt voor de tips gents :)

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:16
Deze week een warmtepompwasdroger gekocht, een Samsung DV70F5E2HGW. A++ energieklasse.

Maar even een voorlopige review over geschreven.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wij hebben net een Zanussi ZTH(B)-485 warmtepomp droger gekocht. Die doet ook ongeveer 1,3kWh voor een droogbeurt, maar heb ook al hogere getallen gezien. Ben nog steeds aan het meten en noteer daarbij wat voor was er in gaat (zware kleding/jeans of lichte handdoeken en babyspul), en met heoveel rpm dit gewassen is. Dat zal ik dan ook wel in een review zetten.

Er zitten ook nog speciale standen op, zoals de "Jeans" stand, die wil ook nog proberen en meten.
Zelfs een baby stand maar ik heb het nog niet gedurfd om onze kleine erin te leggen :+
NielsTn schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:31:
!null: ...maar bespaart op gas en dus op andere kosten...
Ja daarom heb ik ook overal Jaga's gekozen, daar waar ik geen vloerverwarming heb.
In de badkamer komt een normale, die ik er dan toch uitschroef omdat we daar vloerverwarming gaan maken.
In de gang komt het nu dan dus dubbelop. Vloerverwarming + jaga LTV. Ik zou dan kunnen kiezen om daar geen Jaga neer te zetten (scheelt weer een bouwoptie) en de gewone radiator niet te gebruiken of er uit te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 17:48

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:51:
Deze week een warmtepompwasdroger gekocht, een Samsung DV70F5E2HGW. A++ energieklasse.

Maar even een voorlopige review over geschreven.
Jeroen: (ik weet, je praat niet graag over geld), maar
wat kost zo,n droger nou :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:58:
Jeroen: (ik weet, je praat niet graag over geld), maar
wat kost zo,n droger nou :?
Dat is afhankelijk van hoe lang de machine meegaat, hoeveel droogbeurten we doen en of er extra kosten (reparaties buiten garantie) bijkomen. Ik zal het je dus over een paar jaar met zekerheid vertellen :)

Maar, alvast een eerste schatting, als ik erop reken dat ik zo'n 200 droogbeurten per jaar zal doen (vooral 's zomers gaat een groot gedeelte van de was natuurlijk gewoon op het rek) en als ik hem in vier jaar compleet afschrijf, dan zal hij zo rond de € 1,10-1,20 per droogbeurt kosten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

!null schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 09:16:
[...]

Ja je zult wel gelijk hebben. Ik ga er de volgende keer op doorvragen.

Maar, gezien er meerdere lussen in zullen zitten (dat kunnen we inderdaad wel aannemen, begane grond is zeg maar bijna 50m2 en woonkamer iets van 42m2 oid). Denk je dat ze dan ook de gang (eventueel met toilet) een aparte lus leggen?
Het is nieuwbouw dus voor hetzelfde geld leggen ze gewoon overal lussen, verdelen ze de begane grond gewoon in vier delen, en komen daarna pas de muren erop.
Dat ligt aan je bouw, als geen van de binnenmuren een draagmuur is en het snelbouw muren zijn (gipswandjes of iets dergelijks) zou het makkelijk kunnen dat men eerst alles legt (sneller dus goedkoper)

Maar gewoon vragen of men in het legpatroon in de vertrekken wilt leggen. Het legpatroon wordt normaal van te voren overlegd in een installatie tekening, maar in massabouw willen ze het nog wel eens "vergeten" aan te leveren
En tja, misschien wil ik dan wel de radiator eruit schroeven, uit de gang. Want ze zeggen dat die erin blijft staan vanwege bouwbesluit, maar ook om snel te kunnen reageren op tempereatuurswisselingen die je hebt als de voordeur open gaat.
Ik heb daar voor een mooie Jaga Strada gekozen, misschien moet ik die gewoon cancellen en straks die lelijke ouderwetse radiator (die er dan neergezet wordt, dus wel nieuw) er gewoon uitschroeven?
Ik zou gewoon gaan voor het type wat je verder ook in de woning hebt, ook al is het 2x zo duur, later toch nog gelijk trekken om die mooie eenheid te hebben ......

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als er nog mensen zijn die op zoek zijn naar een opslagmedium voor overtollige energie:

http://phys.org/news/2013...battery-prototype.html)./

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik begrijp uit het artikel dat Hawaii dus stroom uit diesel krijgt, okee... Ik ken het wel van kleine eilandjes dat ze dieselgeneratoren gebruiken, allemaal heel logisch, maar Hawaii is een flink eiland. Transport van diesel zal wel makkelijker (en dus goedkoper) zijn dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:50:
Ik begrijp uit het artikel dat Hawaii dus stroom uit diesel krijgt, okee... Ik ken het wel van kleine eilandjes dat ze dieselgeneratoren gebruiken, allemaal heel logisch, maar Hawaii is een flink eiland. Transport van diesel zal wel makkelijker (en dus goedkoper) zijn dan gas.
Eigenlijk raar, je zou toch verwachten dat een vulkanisch eiland voor geothermische energie gaat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is "makkelijk" voor verwarming, maar dat hebben ze dan weer niet nodig haha.
Ik weet niet hoe of je zo makkelijk die energie kunt benutten. Je moet al een stoomcentrale gaan bouwen om het om te zetten in elektra (lijkt me?), en dan moet je er nog leidingen naar toe brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
!null schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 13:07:
Dat is "makkelijk" voor verwarming, maar dat hebben ze dan weer niet nodig haha.
Ik weet niet hoe of je zo makkelijk die energie kunt benutten. Je moet al een stoomcentrale gaan bouwen om het om te zetten in elektra (lijkt me?), en dan moet je er nog leidingen naar toe brengen.
Als de IJslanders het kunnen zouden de Amerikanen het toch ook moeten lukken op Hawaii?
http://en.wikipedia.org/wiki/Geothermal_power_in_Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

En de nieuw zeelanders
Wikipedia: Kawerau Power Station

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:07

Seafarer

XXX

!null schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:50:
Het zijn diesel motoren.

Maar ze gebruiken zware stookolie.
Kijk maar eens bij Wikipedia
http://upload.wikimedia.o.../6a/Residual_fuel_oil.JPG

Met bijvoorbeeld restwarmte uit de uitlaatgassen kun je je brandstof voorverwarmen (tot zo'n 180 graden)
anders krijg je het niet verpompt of door je verstuivers geperst. Lekker goedkoop, maar niet zo fris wat er uit de uitlaat komt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Gisteren is de nieuwe hotfill wasmachine afgeleverd en in gebruik genomen. De eerder bestelde AEG bleek een te lange levertijd te hebben. Het is nu de Asko W6884 ECO geworden. Deze heeft een 1800 toeren centrifuge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

deejeebv schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 16:30:
Gisteren is de nieuwe hotfill wasmachine afgeleverd en in gebruik genomen. De eerder bestelde AEG bleek een te lange levertijd te hebben. Het is nu de Asko W6884 ECO geworden. Deze heeft een 1800 toeren centrifuge.
1800 toeren? Dat is best heel veel. Hier een 1600 toeren en de was komt er al bijna droog uit.

Ik ben benieuwd wanneer we de 2000 toeren wasautomaat mogen begroeten.

Heftig voor de lagers, maar die zullen ook wel steeds beter worden. Met 6-8 kg wasgoed is dat een aardig krachtenspel.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 17:08:
[...]

1800 toeren? Dat is best heel veel. Hier een 1600 toeren en de was komt er al bijna droog uit.

Ik ben benieuwd wanneer we de 2000 toeren wasautomaat mogen begroeten.

Heftig voor de lagers, maar die zullen ook wel steeds beter worden. Met 6-8 kg wasgoed is dat een aardig krachtenspel.
Asko staat bekend om zijn stabiele machines. De constructie is anders dan die van de meeste andere merken. Waar een AEG op een houten vloer aan de wandel gaat, blijft een ASKO gewoon staan.
Het is inderdaad een 8 kg machine. ASKO heeft zelfs al een 11 kg machine. Maximaal toerental van die is 1400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 07:11
1800 toeren gaat je was ook leuk vinden, bij wat handdoeken e.d maakt het niet veel uit maar overhemden en truien zou ik niet eens proberen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Appie Heijn schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 18:17:
1800 toeren gaat je was ook leuk vinden, bij wat handdoeken e.d maakt het niet veel uit maar overhemden en truien zou ik niet eens proberen.
Als part time huisman kan ik je vertellen dat je wol e.d. niet op 1800 toeren moet centrifugeren. Daar zijn speciale programma's voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Appie Heijn schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 18:17:
Maar juist handdoeken zijn er op gemaakt veel vocht op te nemen, die wil je wel op 1800 toeren centrifugeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hij zegt ook dat het voor handdoeken niet uit maakt.

Ben nog steeds aan het monitoren. Wij hebben een simpele Candy 1600 rpm wasmachine. Een simpele was met handdoeken en babykleertjes (dus geen jeans) op 40 graden gewassen (dan doet hij 900rpm) en nog een keer 1600rpm erachteraan doen kost 0,5kWh ongeveer. Onze warmtepompdroger doet dan maar 1kWh om het netjes kastdroog te krijgen.
Echter andere wassen met zware kleren duren een stuk langer en kost meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jeroenh een warmtepomp droger maakt de rest volkomen belachelijk
het gaat om was drogen, dat is de functie, en hier gaat dat met eentje van 0 en 3 perfect
ik zou niet zonder kunnen, en dat is voor een dubbele uitleg vatbaar.

1 je hebt hem swinters echt nodig (kotsie poepie)
2 met zo`n debiele oude droger stroomt het geld naar de kolenboer en niet naar luiers

de droger aanzetten als je pv produceert geeft je inzage hoeveel een warmtepomp kan doen, op een laag electrisch vermogen.
vandaag stonden de elga en droger aan, en de ferraris ging achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 08-10 16:47
Even een korte vraag over spouwmuurisolatie:

Mij is van de week door verschillende personen afgeraden om de spouwmuur tussen ons huis en de buren na te isoleren. Het zou namelijk voor contact zorgen, wat dan weer tot veel meer geluidsoverdracht zou leiden. Het zou dan beter zijn om alleen het bovenliggende dak te isoleren, ook gezien het lagere warmteverlies naar een ander huis toe.

Wat zijn de meningen hier over? Krijg je dan ook merkbaar meer geluidsoverdracht als je je buitenspouwmuren na-isoleert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
Ik denk dat verschillende mensen gelijk hebben. Ik denk dat er geen meerwaarde is in isolatie omdat de temperatuur van de buren gelijk is aan die bij jullie. Het contact geluid zal wel meevallen. Zo hard is die isolatie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:31
blissard schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 22:58:
Ik denk dat verschillende mensen gelijk hebben. Ik denk dat er geen meerwaarde is in isolatie omdat de temperatuur van de buren gelijk is aan die bij jullie. Het contact geluid zal wel meevallen. Zo hard is die isolatie niet.
Ook niet het isoleren de tussen muur bovenin, om "schoorsteen-trek" te voorkomen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Ja, de isolatie zal geen super verschil maken, maar ik heb zoiets van "als ik toch bezig ben", en onze buurvrouw is ook niet heel veel aanwezig overdag. Maar dan nog zal er wel een minimum temperatuur van 15C ofzo ingesteld zijn, dus de delta t.o.v. ons blijft gering.

Hoe is dat eigenlijk bij nieuwbouw? Hebben die isolatie + een lege ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:51
Bij nieuwbouw is deze spouw ongeisoleerd en als het goed is uitgevoerd is er ter plaatse van de kop van de spouw wel nog een strook aangebracht tbv de luchtdichtheid (zorgen voor stilstaande lucht in de spouw)
Het warmteverlies naar buren is inderdaad miniem. Ik zou er geen geld insteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Bedankt RobinE, dat is heel verhelderend! Ik denk dat ik er dan voor die muur maar van af zie, en alleen zorg dat ik het bovenste stukje of het dak zelf afdoende isoleer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bovenste stukje isoleren zodat lucht stil kan staan, verder niks aan doen. Isoleren van spouw tussen 2 huizen vind ik persoonlijk tamelijk zinloos als beide huizen bewoond zijn. De ene keer lek jij wat naar je buren, de andere keren lekken je buren wat naar jou. Enige wat je moet voorkomen is een luchtstroom die van onderaf wordt opgewarmd en bovenaan via je dak de spouw verlaat omdat er destijds niet is afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vanavond 21:05 NL2 Tegenlicht: hoe raken we de auto kwijt: http://tegenlicht.vpro.nl...en-wij-de-auto-kwijt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Vandaag op een niet zo geavanceerde manier bezig geweest.

Met de vorige storm/wind was het mij al opgevallen dat op zolder een windje waaide. In een huis uit 1997 met redelijke isolatie is dat best 'typisch'.

Bleek dat ik bij het klussen de ventilatierooster boven de ramen wel teruggeklikt had, maar dat de isolatiereepjes niet vervangen had. Ze waren zover vergaan dat de meeste er niet meer waren...

Afijn, alle roosters nagelopen, toen nog 1 ding: er steken wat dingen door het dak naar buiten. Maar die gaten zijn creatief gezaagd en daar langs tocht het best goed. Met aluminium tape (ook langs de buis van de c.v.) alles dichtgeplakt. Achteraf nu vraag ik mij af of ik niet eerst er purschuim langs had moeten spuiten?

Verder nog wat V-profielen gekocht voor de voordeur. Die staat iets krom en de oude V-profielen zijn op (is geen V meer te ontdekken :P ). Dat komt volgend weekend. En de tuindeuren moet ik nog controleren, zal wel het zelfde mee zijn.

Dus al met al niks fancy of technologisch, maar wel besparend. Ik wil alleen de terugverdientijd niet weten, maar boeiend. Aluminiumtape had ik nog liggen, isolatiestrips waren 6,- en de V-profielen iets van 18,-. Dat overleef ik ook wel weer :+

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Beetje V-profiel gaat heul lang mee, anders zijn ze waarschijnlijk te laag gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 23:36
!null schreef op zondag 16 februari 2014 @ 15:33:
[...]
[...]
Ok, ok, we gaan wel kijken :+
Gezien de post van ollie van gisteren dacht ik al dat ik 'm gemist had. Maar vanavond op tv is toch altijd nog prettiger dan achter een pc-scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik had nog omhoog gescrollt om te kijken of iemand het al niet gemeld had, maar helaas niet ver genoeg omhoog dus :)

De vraag "Hoe raken we de auto kwijt" is dan ook belangrijk genoeg om twee keer naar het programma te verwijzen ;) Straks even wat was doen, dan kan ik mooi op de tablet kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 16-02-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vergeten in te tunen :-( Kijk het morgen wel terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wel veel aandacht voor high-tech manieren waarop het autobezit zou kunnen verminderen, weinig (eigenlijk: geen) aandacht voor de low-tech manieren waarop dat wellicht op een veel robuustere manier kan. Ook geen aandacht voor de privacy-gevolgen van al het mooie speelgoed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Auto uitlenen aan onbekenden is niet slim in Nederland. Als diegene die 'em leent nog één of meer verkeersboetes heeft openstaan, ben je bij een controle je auto kwijt. En daar valt niet veel tegen te doen. De Wet Mulder werkt op dit punt in het nadeel van de uitlener.

Een bestuurder die een boete niet betaald heeft kan daarvoor gesignaleerd worden in het opsporingsregister en de politie kan bij aantreffen van deze persoon het voertuig waar hij op dat moment in rijdt als zekerheid voor het betalen van de boete in beslag nemen.

Carsharing gaat hier niet werken zolang deze wet nog bestaat.

Leesvoer: http://m.autoweek.nl/nieuws.php?id=24566&c=1

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JeroenH, hee er kwam een fietsende jongen in voor.. best wel low-tech. Of moet iedereen lopen? :P
Het was wel een beetje het bekende verhaal, niet echt veel nieuws. Toch nog steeds wel eens met Elon Musk, zelfrijdende gebeuren is leuk, maar uiteindelijk gaat 95% zelfrijdend zijn, we zullen altijd wat zelf moeten doen. Maar het is niet eens zo zeer belangrijk, want we kunnen ook gewoon zelf sturen. Bijna een soort gimmick. Duurzaam vervoer is belangrijker.
Maar het klopt wel, de nieuwe generatie vind auto's helemaal niet zo boeiend meer. Meer bezig met een smartphone etc.

Ondertussen ga ik van de zomer proberen minstens de 1 op 25 te halen met m'n conventionele benzine auto.

Snapp-car is een leuk concept, maar idd het verkeersboete verhaal. Dat zouden ze bij snapp-car er al uit moeten filteren (lijkt me dat je die koppeling wel kan maken met de politie?)
Verder is er nog het schade verhaal, er was een forum lid die daar negatieve ervaring mee had (schade geleden met zijn auto door een snap car gebruiker), werd niet fantastisch afgehandeld.
Maar het concept is prima.

[ Voor 22% gewijzigd door !null op 16-02-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

drielp schreef op zondag 16 februari 2014 @ 22:52:
Auto uitlenen aan onbekenden is niet slim in Nederland. Als diegene die 'em leent nog één of meer verkeersboetes heeft openstaan, ben je bij een controle je auto kwijt. En daar valt niet veel tegen te doen. De Wet Mulder werkt op dit punt in het nadeel van de uitlener.

Een bestuurder die een boete niet betaald heeft kan daarvoor gesignaleerd worden in het opsporingsregister en de politie kan bij aantreffen van deze persoon het voertuig waar hij op dat moment in rijdt als zekerheid voor het betalen van de boete in beslag nemen.

Carsharing gaat hier niet werken zolang deze wet nog bestaat.

Leesvoer: http://m.autoweek.nl/nieuws.php?id=24566&c=1
Geen haar op mijn hoofd die ook aan carsharing met onbekenden denkt... :X

Dan doe ik veel liever mee aan een alternatief als greenwheels. Of wellicht een auto delen met familie/vrienden, maar carsharing ga ik echt nooit doen.

Wat als de ander crashed en weigert te betalen? Als hij WA verzekert is. Of als hij wel all-risk is verzekerd krijg je de dagwaarde (altijd te weinig). Of wat met boetes die niet betaald worden? Of ergere overtredingen, zoals doorrijden na ongeval. Wat als het een malloot is die niet kan rijden en je bak/motor langzaam naar de filestijnen rijd?

Nee, ik kom in het dagelijks leven teveel idioten tegen om met goed vertrouwen mijn auto uit te lenen aan een onbekende :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wie alleen in problemen denkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Naast dat probleem is er nog een probleem: wat voor problemen krijg je als de auto stuk gaat? Nu ben ik de moeilijkste niet, maar mijn buurman mag gerust mijn auto lenen, weet ie ook van, maar hij is nog nooit komen vragen naar dat ding.
Als ik met de aanhanger van mijn andere buurman ga stuntvliegen op de A7 koop ik gewoon een nieuwe, ik heb dat ding uiteindelijk gesloopt. Als mijn andere buurman mijn auto in de prak rijdt mag ie alle spaarpotjes gaan breken om 2500 euro voor een vervangende auto te regelen... niet dat ik hem niet vertrouw ofzo, maar voor hem is dat een risico die hij zich niet kan permitteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Met snapp-car is in principe alles all-risk (naar dagwaarde) verzekerd. Dat is volgens mij de opzet. Maar dat kun je vast vinden op hun website.

Maar ik heb meer zoiets van, als je daar actief aan mee doet, misschien moet je dan uberhaupt je auto weg doen. Want hij staat dan zoveel stil dat je hem zo weinig nodig hebt, dat GreenWheels e.d. ook goed genoeg zouden zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door !null op 17-02-2014 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
!null schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:17:
Met snapp-car is in principe alles all-risk (naar dagwaarde) verzekerd. Dat is volgens mij de opzet. Maar dat kun je vast vinden op hun website.

Maar ik heb meer zoiets van, als je daar actief aan mee doet, misschien moet je dan uberhaupt je auto weg doen. Want hij staat dan zoveel stil dat je hem zo weinig nodig hebt, dat GreenWheels e.d. ook goed genoeg zouden zijn.
Ik heb al maanden geleden onze tweede auto op Snappcar gezet, maar nog geen enkel huur verzoek gekregen. Ik denk dat het met je regio te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bartjuh schreef op zondag 16 februari 2014 @ 23:02:
Geen haar op mijn hoofd die ook aan carsharing met onbekenden denkt... :X
Kun je uitleggen waarom precies niet? Ik rijd al jaren in geleende auto's, en toen ik de mijne nog had heb ik hem ook veel uitgeleend. Goed, weliswaar niet aan onbekenden, daar was toen nog helemaal niets voor, maar toch. Ik proefde bij sommige mensen toen al de onwil om hun auto uit te lenen - terwijl die me verder alles wilde lenen wat los en vast zat, en altijd royaal aftank na het lenen van een auto.

Is dat het resultaat van 100 jaar geslaagde marketing van de autoindustrie dat de auto het tweede huiskamertje is?

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 17-02-2014 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
JeroenH schreef op maandag 17 februari 2014 @ 10:26:
[...]

Kun je uitleggen waarom precies niet? Ik rijd al jaren in geleende auto's, en toen ik de mijne nog had heb ik hem ook veel uitgeleend. Goed, weliswaar niet aan onbekenden, daar was toen nog helemaal niets voor, maar toch. Ik proefde bij sommige mensen toen al de onwil om hun auto uit te lenen - terwijl die me verder alles wilde lenen wat los en vast zat, en altijd royaal aftank na het lenen van een auto.

Is dat het resultaat van 100 jaar geslaagde marketing van de autoindustrie dat de auto het tweede huiskamertje is?
Dat heeft natuurlijk ook te maken met de waarde van een auto en de risico's. De meeste andere dingen die je uitleent hebben geen waarde van duizenden euro's. En ook al ben je allrisk verzekerd dan kan het verlies aan. o-claim je honderden of zelfs een paar duizend euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

[...]

Het is gewoon de angst om "schade" op te lopen. Alles gaat goed zolang mensen geen risico hebben op schade. Wanneer andere spullen worden uitgeleend en deze gaan stuk...WA verzekering van de lener, er zijn geen gevolgen voor de uitlener (behalve dan het moeten leren leven met het defect).

Auto uitlenen is anders. Naast het genoemde probleem met de verantwoordelijkheid bij boetes (op kenteken), heeft een schade aan de auto die via de verzekering loopt ook gevolgen voor de uitlenende partij. Ik denk dat het daar spaak loopt.

Toch zou het al een mooi gegeven zijn wanneer bekenden/semi-bekenden gezamenlijk iets konden organiseren. Misschien iets in vereniging/stichting vorm oid.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]

Risico (kans * gevolgen).

Een auto is relatief veel waard (gevolgen: duizenden euro's) en gaat bij onverstandig gebruik snel kapot (grote kans). Daarnaast hebben de meeste mensen niet snel duizenden euro's op de plank liggen, en als ze dat wel hebben kan je veel problemen krijgen om dat te verhalen. Dan krijg je "zijn woord tegen de mijne"-taferelen, wat er op neer komt dat je gewoon de sjaak bent. En dat is nog bij gewone schade. Wat als hij boetes maakt, of grove verkeersovertredingen/misdrijven, of auto wordt ingenomen? Staat mooi op mijn naam.

Als ik iemand een boormachine van 100 euro uitleen en hij gaat kapot, dan is de kans groot dat de andere partij mij wel tegemoet wil komen. 100 euro is geen heel klein bedrag, maar ook weer niet enorm groot. Daarnaast, als hij mij niet tegemoet wil komen ben ik 100 euro kwijt én eer gekrenkt. Naja, daar kan ik wel overheen komen.

Ik ben ook teveel malloten tegengekomen om met goed vertrouwen mijn auto uit te lenen aan een onbekende. De een kan absoluut niet schakelen, de ander smijt met de auto, of negeert waarschuwingslampjes, en nog een ander accelereert en remt binair. En zich dan afvragen waarom ze zoveel kwijt zijn aan onderhoud 8)7

Wellicht als ik de waarde van de auto telkens als borg krijg als ik hem uitleen dat ik het wel wil doen, want dan heb ik een vorm van zekerheid.

Bekenden is uiteraard een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:51
Bartjuh schreef op maandag 17 februari 2014 @ 10:51:
[...]
en nog een ander accelereert en remt binair.
Proest...die uitdrukking kende ik nog niet :P

Inhoudelijk: goede weergave.
Komt voor mij een beetje neer op hetzelfde dat sommige mensen prima in ons huis zouden mogen verblijven als wij er niet zouden zijn, maar niet zomaar iedereen/onbekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dus... is het samen te vatten als een gebrek aan vertrouwen, en wetgeving die er (nog) niet op ingericht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:23:
Dus... is het samen te vatten als een gebrek aan vertrouwen, en wetgeving die er (nog) niet op ingericht is?
In praktische zin wel. Persoonlijk zou ik het op een of andere manier minder erg vinden als ik mijn eigen spullen (uiteraard per ongeluk) sloop, dan dat een ander (en zeker een vreemde) dat zou doen. Uiteindelijk denk ik dat het toch een karakter/vertrouwen issue is en dat deze keer de lobby-groepen de dans ontspringen O-).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja, en daarbij gaat het natuurlijk voornamelijk om het risico. Waarde relatief hoog, kans dat er iets mis gaat best hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
!null schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:38:
[...]

Ja, en daarbij gaat het natuurlijk voornamelijk om het risico. Waarde relatief hoog, kans dat er iets mis gaat best hoog.
+1

Waarom zou ik voor misschien een paar tientjes "winst" al dat gedoe op mijn hals halen? Je kunt het ook omdraaien: degene die een auto wil lenen, draagt gewoon niet genoeg bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Goed nieuws:

http://www.eurobench.com/...EU-naar-piek-in-2006.aspx

Of toch niet?

Duitsland doet het goed met PV, maar in Frankrijk zijn het toch voornamelijk kerncentrales, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ik lees wel eens de stelling:

het plaatsen van zonnepanelen bespaart energie.

klopt die stelling wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:04:
ik lees wel eens de stelling:

Ja, waarom zou die niet kloppen? De energie die verbruikt is om de zonnestroominstallatie te maken is in een klimaat in het Nederlandse in een jaar of vier (misschien inmiddels zelfs wel minder) terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 22:54
JAN-B schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:04:

't Hangt er vanaf hoe je dit 'besparen' interpreteert. Alleen het installeren van panelen imho op zich, bespaart geen energie. Als je je gedrag niet aanpast en/of apparaten wegdoet of vervangt door energiezuiniger varianten, verbruik je nog steeds evenveel kWh's. Dat deze energie geheel of gedeeltelijk van je eigen PV-installatie afkomstig is, doet daar niets van af.

Wel herken ik bij mezelf de drang om zo zuinig mogelijk met energie om te gaan. In die zin ben ik het eens met de stelling.

Globaal genomen klopt de stelling ook, zoals JeroenH hierboven aangeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Cranberry op 17-02-2014 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja. Zodra de wetgeving er wel op ingericht is, zou ik er op zich niet zoveel moeite mee hebben.

Alleen denk ik dat niemand onze oude vieze (met alle rotzooi van 2 kinderen en niet zo zuinig op O-) ) auto zou willen huren

Hoewel, misschien juist wel prima geschikt voor een ander gezin dat dan niet zo bang hoeft te zijn voor een vlekje hier of daar. Daar zit ik namelijk dan weer totaal niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jan-b
http://www.siderea.nl/art...ing/energiebesparing.html

bij overvloedige hoeveelheden schone duurzame energie, zoals zon en wind,
waarom zou je daar spaarzaam mee omgaan, ze zijn immers oneindig.
als ik teveel energie bespaar krijg ik straf in nederland.
(het word dan duurder door het vastrecht, en onder 0 salderen mag niet)

het heeft dus alleen nut bij vieze eindige centraal geregelde energie.
eroi is ook zoiets, een windmolen of stuwdam kan het produceren van pv of molens voeden....
zolang het een kolencentrale is blijft het een discussie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2014 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
tja...
maar als je niet aan besparing werkt dan heb je te weinig dakvlak om met PV de benodigde E op te wekken voor het dekken van je warmtebehoefte....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:28:
@jan-b
http://www.siderea.nl/art...ing/energiebesparing.html

bij overvloedige hoeveelheden schone duurzame energie, zoals zon en wind,
waarom zou je daar spaarzaam mee omgaan, ze zijn immers oneindig.
als ik teveel energie bespaar krijg ik straf in nederland.
(het word dan duurder door het vastrecht, en onder 0 salderen mag niet)
Tja, als je het straf wil noemen dat je minder betaalt, het is maar net hoe je het wil noemen.
En ondertussen heb je ook een heffingskorting van € 385,53, dus onder de streep kom je al gauw uit op een negatieve stroomrekening.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Cranberry schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:15:

Alleen het installeren van panelen imho op zich, bespaart geen energie. Als je je gedrag niet aanpast en/of apparaten wegdoet of vervangt door energiezuiniger varianten, verbruik je nog steeds evenveel kWh's.
@Cranberry en Jeroen H: Dit bedoelde ik eigenlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
Schinnen-groen schreef op maandag 17 februari 2014 @ 12:54:
Goed nieuws:

http://www.eurobench.com/...EU-naar-piek-in-2006.aspx

Of toch niet?

Duitsland doet het goed met PV, maar in Frankrijk zijn het toch voornamelijk kerncentrales, denk ik.
Hoop dat ik ongelijk heb, maar ik ben bang dat de iets lagere vraag naar energie vooral komt door een verlaagde productie in de industrie vanwege het economische klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

LaserJet schreef op maandag 17 februari 2014 @ 17:03:
[...]

Hoop dat ik ongelijk heb, maar ik ben bang dat de iets lagere vraag naar energie vooral komt door een verlaagde productie in de industrie vanwege het economische klimaat.
Da's een goeie! Zou heel goed kunnen. Ik heb daar even geen cijfers van bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Als iemand de beschikking heeft over een auto, en nog verkeersboetes heeft open staan, kan justitie de auto in beslag nemen. Dat die auto niet van hem/haar is maakt niets uit voor justitie. Je bent dus je auto kwijt, of jij moet/mag de verkeerboetes betalen voor de lener. Zoek maar eens op de wet Mulder.

Mij vriendin raakte hierdoor haar autootje kwijt.... vrienden kan je niet altijd vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 17:05
Kan je die dan niet (met het kentekenbewijs) bij de politie weer ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee de auto wordt dan gewoon ingenomen totdat er betaald is. Eigenlijk een grote onjuistheid in het systeem. Maar het boeit ze niet, het is een manier om de wanbetalers toch te laten betalen (want het uitgangspunt is dat ze in hun eigen auto rijden natuurlijk, maar dat hoeft dus niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
!null schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:25:
Nee de auto wordt dan gewoon ingenomen totdat er betaald is. Eigenlijk een grote onjuistheid in het systeem. Maar het boeit ze niet, het is een manier om de wanbetalers toch te laten betalen (want het uitgangspunt is dat ze in hun eigen auto rijden natuurlijk, maar dat hoeft dus niet).
Heeft te maken met het feit dat lieden in bepaalde milieus gebruik maken van katvangers. Dus is geen onjuistheid, maar een politieke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
deejeebv schreef op maandag 17 februari 2014 @ 19:38:
[...]

Heeft te maken met het feit dat lieden in bepaalde milieus gebruik maken van katvangers. Dus is geen onjuistheid, maar een politieke keuze.
En daarom, leen je auto niet uit aan iemand die je niet kent. En dat is iedereen behalve je naaste familie en beste vrienden (en dan nog heb je geen zekerheid).
In beslagname is zelf mogelijk als je naast iemand zit die in jouw auto rijdt of zelf als je autosleutels heeft. Het gaat om het tot zijn/haar beschikking hebben.

Hier een mooi voorbeeld: http://cleerdin-hamer.nl/...rden-onder-wet-Mulder.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:30

WouterG

Dit is geen ondertitel

[...]

En verhuizing van productie naar andere delen van de wereld. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar deze cijfers mondiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Leuk: Fueless (een app). Je eigen coach voor Het Nieuwe Rijden... (maar om optimaal te performen moet je op de snelweg 80 km/uur gaan rijden. Dan zit ik toch de hele tijd in de achteruitkijkspiegel te loeren of er geen vrachtwagen achterin komt....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dan kun je beter achter een vrachtwagen gaan halen. Dat is maar een klein verschil, en dan ga je tenminste op in het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

!null schreef op maandag 17 februari 2014 @ 20:30:
Dan kun je beter achter een vrachtwagen gaan halen. Dat is maar een klein verschil, en dan ga je tenminste op in het verkeer.
Is het niet zo dat (te dicht) achter een vrachtwagen hangen weer meer verbruik geeft vanwege de turbulentie?
Motorrijders kunnen je vertellen wat dat is (turbulentie) achter een vrachtwagen, de meeste automobilisten ervaren dat niet.

http://www.gva.be/nieuws/...rijgt-vleugels-video.aspx

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
[...]

De totale vraag van woningen is ook wat gedaald. Aangegeven wordt dat dit deels komt door efficiëntere ketels (percentage HR stijgt nog steeds iets), betere isolatie en zuiniger apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
ollie1965 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:46:
[...]

Is het niet zo dat (te dicht) achter een vrachtwagen hangen weer meer verbruik geeft vanwege de turbulentie?
Motorrijders kunnen je vertellen wat dat is (turbulentie) achter een vrachtwagen, de meeste automobilisten ervaren dat niet.

http://www.gva.be/nieuws/...rijgt-vleugels-video.aspx
Vroeger in m'n lelijke eendje was het juist een sport dicht achter een vrachtwagen te gaan rijden.Als je dakje ging klapperen zat je in de slipstream en kon je bijna je gas loslaten. Scheelde flink in het brandstofverbruik, maar echt veilig was dit ook weer niet (je linkervoet wel boven de rem houden,de afstand was wel erg kort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goed, even wat indianenverhalen uit de wereld helpen over Snappcar (<5 min googlen...)
Is verhuren met Snappcar veilig?
Natuurlijk loop je een risico als je gewoon je auto aan iemand uitleent. SnappCar heeft een aantal zaken voor je geregeld waardoor je geen risico loopt als je de auto verhuurt via de SnappCar:

Tijdens de verhuurperiode is jouw auto volledig verzekerd voor schade, aansprakelijkheid, vernieling en diefstal.
SnappCar zorgt voor betaal garantie, zij zorgen voor de verrekening van de extra kilometervergoeding en eventuele boetes
De identiteit van de huurder gecontroleerd is en vastgesteld dat de huurder een geldig rijbewijs heeft.
Indien de auto smerig wordt teruggebracht wordt de auto op kosten van de huurder schoongemaakt.
Je kunt zelf aangeven of er gerookt mag worden in jouw auto.
En ook, lager, in de comments:
Hey Jack! We voeren een uitgebreide ID check uit op alle huurders. Hierin nemen we onder andere betaalverleden, verzekeringsverleden, verkeersovertredingen en criminele achtergrond mee. Je loopt dus praktisch geen risico, en het risico dát je loopt wordt volledig door ons afgedekt.

Groet, David, werkzaam bij SnappCar.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
JeroenH schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:53:
Goed, even wat indianenverhalen uit de wereld helpen over Snappcar (<5 min googlen...)

[...]

En ook, lager, in de comments:

[...]

Bron
En heb je ook een oplossing voor het probleem dat veel schade niet direct zichtbaar is en ook moeilijk te bewijzen is wie het veroorzaakt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:36

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

[...]

Duitsland weet over een langere periode economische groei (met uitzondering van 2009) te combineren met een reductie in primair energiegebruik. Van jaar tot jaar is het lastig te vergelijken omdat bijvoorbeeld een in verhouding erg koud voorjaar, zoals in 2013, tot meer primair energieverbruik leid.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
LaserJet schreef op maandag 17 februari 2014 @ 23:58:
En heb je ook een oplossing voor het probleem dat veel schade niet direct zichtbaar is en ook moeilijk te bewijzen is wie het veroorzaakt heeft?
Daar zal Snappcar dan in bemiddelen, als ik dit stukje (onderste optie) goed interpreteer:
Wat als de (ver-)huurder aanwezige schade aan de auto niet wil vermelden in de huurovereenkomst?

Als de huurder of de verhuurder aan het begin of aan het einde van de huurperiode weigert om duidelijk aanwezige schade op de huurovereenkomst te vermelden, neem dan contact op met SnappCar. Wij zullen je helpen dit op een goede manier op te lossen. Als de verhuurder weigert om schade bij het begin van de huurperiode te vermelden, kan de huurder de reservering kostenloos annuleren.
Kijk, het is ook maar net hoe je dit benadert natuurlijk. Met vertrouwen of zonder vertrouwen. Als wij een auto hebben zal die vrij veel stilstaan, dus dit is echt wel iets wat ik overweeg. Duurzaamheid = delen, of het nu over energie, verantwoordelijkheid of spullen gaat. En ik vind het mateloos interessant waarom dit voor veel (de meeste) mensen zo anders lijkt te zijn voor de auto dan voor andere zaken.

Alleen al in mijn woonplaats Hilversum zijn er 20 beschikbaar, dat zijn er veel meer dan ik had gedacht. Het lijkt al vrij populair.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 18-02-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
JeroenH schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 09:44:
Alleen al in mijn woonplaats Hilversum zijn er 20 beschikbaar, dat zijn er veel meer dan ik had gedacht. Het lijkt al vrij populair.
Misschien hoef je dan geen auto aan te schaffen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:13:
Misschien hoef je dan geen auto aan te schaffen? >:)
Ik denk niet dat mijn rating als huurder hoog blijft als ik een paar keer per maand midden in de nacht opbel op een Snappcar te regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ehm, nee, dat denk ik ook niet. Ik denk wel dat de kans groot is dat er een auto beschikbaar is :-)

Misschien kun je het van te voren regelen, zodat je niet midden in de nacht hoeft te gaan bellen? Of gaat het om soort van standby stand / niet te voorspellen ritjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dan moet je toch naar een GreenWheels / Car2Go achtig iets, waarbij je wel on the fly een auto kan pakken dus ook midden in de nacht.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 18-02-2014 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ze zijn helaas niet te voorspellen... En er speelt meer. Mijn vrouw wil gewoon zo'n ding voor de deur. Sja.

Zoals ik al zei, ik vind de psychologie van het autobezit mateloos interessant, en vooral ook hoe en waarom het zo verschilt van de psychologie van bv. het staafmixerbezit.

Hier trouwens een leuke bonusvideo bij de Tegenlichtuitzending van laatst:

Interessant comment onder de video: "BEDANKT VOOR DE PROPAGANDA" (niet dat ik ook maar iets ophang aan YT-comments, maar toch...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Laatst online: 26-08 03:53
JeroenH schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:45:
Ze zijn helaas niet te voorspellen... En er speelt meer. Mijn vrouw wil gewoon zo'n ding voor de deur. Sja.

Zoals ik al zei, ik vind de psychologie van het autobezit mateloos interessant, en vooral ook hoe en waarom het zo verschilt van de psychologie van bv. het staafmixerbezit.

Hier trouwens een leuke bonusvideo bij de Tegenlichtuitzending van laatst:

[video]

Interessant comment onder de video: "BEDANKT VOOR DE PROPAGANDA" (niet dat ik ook maar iets ophang aan YT-comments, maar toch...)
Ik denk dat een auto zoveel vrijheidsgevoel geeft dat het zich daarom compleet onderscheid van bijvoorbeeld staafmixenbezit.
Zelf heb ik 6 jaar Studenten OV achter de rug maar dat gevoel van complete vrijheid van destinatie, vertrektijd en route is iets wat ik nu dat ik een auto pas echt ken. De aankoop van die auto is dan ook de mooiste materiële aanschaf die ik ooit heb gemaakt.
Ik ben het er dan ook zeker niet mee eens dat we over 10-15 jaar zonder auto's gaan leven. Misschien minder auto's in de stad maar voor dingen als vakantie, bouwmarkten, kleine verhuizingen, grote aankopen zie ik nog niet snel een goed alternatief.
Tjah, misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat ik naar mijn ouders 55 min in de auto zit of 2 uur deur tot deur met OV. En dan zijn vertrekplaats en destinatie nog wel onderdeel van de randstad. (Delft, Huizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

drielp schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:02:
[...]

Vroeger in m'n lelijke eendje was het juist een sport dicht achter een vrachtwagen te gaan rijden.Als je dakje ging klapperen zat je in de slipstream en kon je bijna je gas loslaten. Scheelde flink in het brandstofverbruik, maar echt veilig was dit ook weer niet (je linkervoet wel boven de rem houden,de afstand was wel erg kort).
Volgens mij voldeed je dan niet aan bepaalde regeltjes......

Mmmm, eendje de enigste auto die ik ooit 3 maanden heb gehad was een platgeslagen eend.
Gekregen van mijn zus en 3 maanden in een garage gestaan (1x gereden) en toen maar weggedaan.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
JeroenH schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 09:44:
[...]

En ik vind het mateloos interessant waarom dit voor veel (de meeste) mensen zo anders lijkt te zijn voor de auto dan voor andere zaken.
JeroenH schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:45:
Dat ligt mijn inziens helemaal niet aan de "auto", maar aan waarom mensen delen.

Ik ben zelf erg ouderwets opgevoed met belangeloos delen enzo. Belangeloos delen is eigenlijk helemaal niet zo belangeloos. Mensen delen vaak omdat het ze een goed gevoel geeft of omdat ze dan in de toekomst om een wederdienst kunnen vragen.

Ik wil belangeloos met veel plezier op zaterdag klussen voor vrienden (lees: mijn tijd delen), zonder dat ik er iets voor terug wil. Datzelfde zou ik voor een vreemde nooit doen, simpelweg omdat het dan werk is en dan wil ik salaris zien.

Met een auto precies hetzelfde en wat voorstanders van autodelen structureel fout doen: het continue door elkaar halen van uitlenen en verhuren. Op het moment dat het financiele aspect ter sprake komt op het gevoel proberen in te spelen en het uitlenen noemen. Dat gaat dus nooit werken.

Voor mij is het uitlenen van mijn auto hetzelfde als belangeloos klussen op zaterdag. Dan maak ik ook geen financiele analyse. Maar op het moment dat ik mijn auto verhuur wil ik gewoon geld zien en heb ik met dezelfde risico's te maken die een autoverhuurbedrijf heeft. En die risico's moeten gewoon betaald worden en kun je niet bagatelliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
OK, natuurlijk er is een verschil tussen uitlenen en verhuren, da's duidelijk. Maar ik haal dat niet door de war hoor. Voor zo'n Snappcar-auto betaal je gewoon geld.

En wat je zegt over de risico's snijdt natuurlijk ook hout. Maar als ik zo lees hoe Snappcar opereert lijken de risico's voor zowel huurder als verhuurder behoorlijk goed afgedekt. En dat is ook niet gek, de mensen die dat gestart zijn hebben zich natuurlijk erg goed verdiept in hoe mensen tegen hun auto aan kijken, en wat er voor nodig zou zijn om het oude patroon van eigenaarschap te doorbreken. En met enig succes, zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grootste probleem zit er denk ik in dat de auto an sich (even los van hoe dat komt) als individueel vervoersmiddel wordt gezien en dat verandert niet met een dergelijk concept. Buiten de al eerder genoemde redenen tegen zou ik persoonlijk niet inzien waarom ik mijn auto uit zou moeten lenen, het mag best maar erg praktisch is deze niet.
Je kunt vrij vlot van A naar B komen met 1 passagier maar je weekboodschappen ermee doen wordt al lastig laat staan dat je een kinderwagen oid mee moet nemen. ;)
Ik heb deze auto dan ook voor het rijplezier aangeschaft en we hebben daarnaast een 'normale' auto voor het dagelijkse 'vrachtverkeer'.
Bij een auto speelt persoonlijke smaak en emotie een erg grote rol. Daar zit vaak weinig logica in. Ik prefereer een kleine lichte 2 zitter en een ander wil persee een hele grote station terwijl hij of zij er 95% van de tijd alleen in zit. Dat laatste snap ik persoonlijk echt niks van maar soit, als je het zelf allemaal bekostigd moet je ook vrij zijn in deze keuze net zoals ik dat ben in de mijne.

Ik zie persoonlijk wel wat in het concept maar dan alleen als huurder en ik zou er zomaar eens heel binnenkort gebruik van kunnen gaan maken. Ik zie dat er in mijn woonplaats een busje te huur staat waar ik mooi een stapeltje zonnepanelen mee op kan halen, wel heel erg jammer dat er in gerookt wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als ik in een <2000 euro barrel zou rondrijden dan zou ik Snappcar nog wel aandurven :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 18-02-2014 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mensen zijn niet te beroerd hun Model S te verhuren. Dat moet ik misschien gewoon maar eens doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Wat een flauw geneuzel weer uit de bekende anti-auto hoek. "Psychologie van autobezit" kom op zeg. Het gaat gewoon om een duur ding en daar ben je over het algemeen terecht zuinig op.

Je geeft je Flir i7 of een ander duur apparaat ook niet zomaar te leen aan jan en alleman voor een habbekrats, of wel? En dan is er met een auto nog veel meer gelegenheid om het stuk te maken en/of subtiel te beschadigen. Krasjes, vieze vlekjes, extra slijtage aan motor/banden, ga maar door.
Pagina: 1 ... 27 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.