De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.766 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me zet de 32" led tv (tcl) uit die 18,9Wac verbruikt
16 van deze tv`s gebruiken ook 300watt, gekkenwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:51

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Cheese_man schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 18:00:
Hoppa op fok....in de categorie onjuist en tendentieus: http://frontpage.fok.nl/n...ntrale-op-non-actief.html

Niet door het Rijk gesubsidieerd, maar door de eigen bevolking. Zitten wel haken en ogen aan, maar het lijkt er steeds maar op in artikelen dat de Duitse regering door staatssteun de arme energieboeren de nek om draait. Natuurlijk staat er niets in over de hoge olieprijs waardoor het gas duur is in Nederland of dat kolen zo lekker goedkoop zijn tegenwoordig door het Amerikaanse schaliegas. Beide wel degelijk te linken aan bemoeienissen van regeringen.

Lijkt meer op "te rooskleurig plaatje bij het maken businesscase voor de centrale". Maargoed...ik ben leek, what do I know.
Ja, het is niet heel verrassend dat RWE de schuld bij duurzame energie legt. Het bedrijf heeft zich daar de afgelopen twintig jaar grotendeels van afstandelijk gehouden met de hoop dat het wel over zou waaien. En dan vind het zichzelf ineens in een compleet andere markt met kapitale assets die een terugverdientijd hebben van tientallen jaren met vrijwel nul uitzicht op een rendabele werking. :D

Herman Scheer krijgt vanuit zijn graf alsnog gelijk. Zie de VPRO documentaire Here Comes The Sun uit 2007 inclusief interview met Hermann Scheer waarin hij uitlegt waarom de RWE's van deze wereld het loodje gaan leggen. De voorspelling begint rond 00:23:15 maar de hele video is het waard om te bekijken...

Overigens helpt de hoge gasprijs, de goedkope kolen en lage CO2 emissieprijs de gascentrales ook niet zoals je al zegt. Maar, hoe dan ook, het is de schuld van de Groene Kerk! >:)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 20:41:
* Rol-Co zet de 32" led tv (tcl) uit die 18,9Wac verbruikt
16 van deze tv`s gebruiken ook 300watt, gekkenwerk
32 gekocht voor het verbruik?
Ik kijk niet spannend veel tv maar als ik het doe wil ik wel een beetje normaal kijken dus super beeld en op redelijk formaat.
Als er ooit een led tv van 50" + uit komt met goed beeld overweeg ik misschien om te wisselen, tot de dag van vandaag iedergeval nog niet.

Edit:

Volgens tcl is het 40W , wat overigens de meeste 32" zijn, een enkele toshiba zit op 34W

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 05-02-2014 22:04 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wellicht dat eric-pvt het beeldscherm op onzichtbaar donker zet, dan daalt het verbruik ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

hansdegit schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:22:
@teacher: dit is natuurlijk de laatste reactie in een reeks. Lijkt mij duidelijk.
deze beter?

[...]
Zal ik dan even schieten?

Hou het kort en zakelijk. Dingen die niet ter zake doen gewoon weghalen, en die staan er (erg veel) in. Lees je mail eens terug vanuit het perspectief van de GC-medewerker.

Even korte analyse:
Is die warmtepomp sinds november relevant?
"Vastrecht", of bedoel je "Capaciteitsvergoeding transport" (term ik bij Liander terug kan vinden)
"standaardjaarverbruik" wat is dat, het zegt mij niks
Bedragen zou ik niet afronden
'minder dan 500m3' dekt de lading van "250m3". Hou het simpel.
Wat heeft het stroomverbruik te maken met capaciteitsvergoeding transport gas?
Teruggave energiebelasting: irrelevant
Probeer maximaal 1 vraag per e-mail te stellen

Als je ze vooraf zou willen informeren zou ik het zo doen:

Mail #1:

Geachte heer/ mevrouw,

Mijn jaarverbruik van gas komt bij de eerst volgende jaarafrekening onder de 500m3 per jaar. Conform de tarieven van de netbeheerder Liander val ik hiermee in "capaciteitsvergoeding transport" categorie "jaarverbruik 3 tot 500 m3 (n) ". Kunt u mij bevestigen of op mijn eerst volgende jaarnota de tarieven voor de categorie "jaarverbruik 3 tot 500 m3 (n) " in rekening gebracht worden?

Met vriendelijke groet,
HdG

offtopic:
Veel te veel docenten hier, ik trek mijn kogelwerende vest aan >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 06-02-2014 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Goeie post Dre (echt!). Misschien verwacht ik ten onrechte dat medewerkers van GC zich in hun klanten kunnen verplaatsen. Zou ook wel heel raar zijn natuurlijk, anno 2014. Klanten bestaan nu slechts tbv het voortbestaan van de onderneming. De onderneming is er niet voor haar klanten, nee, u vraagt, u sponsort, wij draaien niet.

BTW: standaardjaarverbruik is een term die je in de energiewirwar vaak terugvindt. Ook consuwijzer wist zich vanmiddag geen raad met dit begrip, maar het wordt wel degelijk in de meeste (ook Liander) docs gebruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door hansdegit op 05-02-2014 23:45 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 21:51
Zo zou ik 'm ook versturen, geen ruis of ruimte voor discussie .

Gewoon een simpele vraag, graag een duidelijk antwoord.

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:16
Een website die steden in het auto-liefhebberland Amerika vergelijkt op loopbaarheid - wat natuurlijk een voorwaarde is om zonder auto te kunnen.

Zoiets zouden we in Nederland ook moeten hebben!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Goede initiatieven dat soort websites, alhoewel ik me afvraag hoeveel mensen daadwerkelijk kiezen op basis van niet-auto-leefbaarheid?

Over een andere boeg. Ik kom deze Duitse micro-WKK ketel tegen. Het lijkt wel wat op onze gasgestookte micro-WKK's maar loopt op stookolie of 'duurzame' koolzaadolie.

Duurzaam of niet?

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
hansdegit schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 23:42:
Goeie post Dre (echt!). Misschien verwacht ik ten onrechte dat medewerkers van GC zich in hun klanten kunnen verplaatsen. Zou ook wel heel raar zijn natuurlijk, anno 2014. Klanten bestaan nu slechts tbv het voortbestaan van de onderneming. De onderneming is er niet voor haar klanten, nee, u vraagt, u sponsort, wij draaien niet.

BTW: standaardjaarverbruik is een term die je in de energiewirwar vaak terugvindt. Ook consuwijzer wist zich vanmiddag geen raad met dit begrip, maar het wordt wel degelijk in de meeste (ook Liander) docs gebruikt.
Niet alleen GC. Ik doe ontwikkelwerk voor een webshop, ik kom dus ook vragen van klanten tegen en de antwoorden die daarop worden gegeven. Soms schrijven klanten een heel verhaal met tig vragen, en krijgen ze daar een standaard reactie op terug of slaat het antwoord maar op de helft van de vraag.

Een klantenservice-medewerker heeft wel meer te doen dan je hele verhaal te lezen, die wil gewoon een vraag waarop een antwoord gestuurd kan worden. Als de hele shit eromheen ter zake doet vragen ze daar wel naar. Wil je zoiets toevoegen, zet het dan aan het einde van je bericht.

Dus ipv:
Sinds november hebben wij een warmtepomp, blabla, minder gas, blabla, kunt u het capaciteitstarief <500m3 rekenen?

schrijf je:
"Kunt u het capaciteitstarief <500m3 rekenen? Ons verbruik gaat hier beneden komen aangezien wij tegenwoordig verwarmen met warmtepomp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
hansdegit schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 23:42:

ik zou gewoon een stap je verder gaan.
voorkomt een hoop problemen.

"beste medewerker

graag mijn huis op leegstand tarief.

vriendelijke groet."

leegstand tarief = namelijk 0 euro per maand.
en de verdere onderhandeling over het capaciteits-tarief gewoon uitvoeren op het moment dat je macht hebt. klopt de rekening niet, gewoon niet betalen en om een correctie vragen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dre schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:14:
Wellicht dat eric-pvt het beeldscherm op onzichtbaar donker zet, dan daalt het verbruik ook :P
Hij zet het backlight waarschijnlijk uit :D Zo laag kwam mijn (weer van de hand gedaan) LG IPS234V 23" LED scherm wel, maar een 32" tv heb ik nog niet in die buurt gezien. Wel 30W, en 40W, dat is redelijk normaal, maar 18W niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
styno schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:17:
Goede initiatieven dat soort websites, alhoewel ik me afvraag hoeveel mensen daadwerkelijk kiezen op basis van niet-auto-leefbaarheid?
Te weinig?

Overigens blijven Liander een stel fossielen: http://kassa.vara.nl/tv/a...nelen-niet-terug/speel/1/

(En ook Oxxio is wel wat aan te rekenen)

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 06-02-2014 11:22 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

robkds schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 20:33:
[...]

Wat ik me nu afvraag en waar iedereen aan voorbij gaat is of de surroundset ook werkelijk aan moet? Er zitten toch luidsprekers in de televisie? Hier gaat de surroundset alleen maar aan als ik speciaal voor een film ga zitten.

Natuurlijk mag iedereen zelf bepalen of de surroundset aan moet, maar als je naar het nieuws of een documentaire kijkt, wat is dan de meerwaarde?
Dat noem ik een stukje comfort als ik TV kijk wil ik gewoon kwaliteit. De reden dat ik digitale TV heb is precies de reden dat ik de surround set aan heb staan. We hebben met zijn allen ook geen analoge zwart/wit TV meer. Dat zou ook volstaan voor een documentaire of het nieuws.

Gezien ik nog steeds meer elektra opwek dan dat ik verbruik voel ik mij daar dan ook totaal niet schuldig over :D

Ik heb 1.5 jaar geleden de energie slurpende Sony Bravia LCD vervangen. Die deed 250watt, mijn nieuwe TV doet 50 watt .

Met de restwaarde van mijn oude LCD, het feit dat ik minder energie verbruik en weer garantie heb op de nieuwe TV was daar best een business case voor te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 06-02-2014 12:48 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Migjes: geregeld. Leegstandtarief. Is overigens nog steeds 25 euro per maand.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:10

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:44:
Mijn vrouw betaalt €10,- per maand (GC) met 3 m3 gasverbruik en 10 kWh electra.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:16

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenH schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:22:
[...]

Te weinig?

Overigens blijven Liander een stel fossielen: http://kassa.vara.nl/tv/a...nelen-niet-terug/speel/1/

(En ook Oxxio is wel wat aan te rekenen)
Dit klinkt vergelijkbaar met de situatie welke ik bij de Nuon had, hier was de nieuwe EAN code van het teruglevertelwerk niet doorgekomen bij de Nuon.

Na dit bij de Nuon per email aangekaart te hebben door de datum en tijd te geven waarop de Liander deze wijziging verstuurd had werdt dit alsnog correct opgepikt. Dit was al een stuk beter dan het eerste antwoord, hierbij werdt gezegd dat de terugleverstanden pas gebruikt werden vanaf de wijzigingdatum (N.B. meer dan 6 maanden na oorspronkelijke aansluiting realisatie).

Ook hier moet je jezelf laten horen dat je als klant in je recht staat om aan de wettelijke verplichting te voldoen.

Het eindeloze schermen over de administratie is een beetje een dood paard geworden, erg herkenbaar.

Nadat ik de betalingstermijn van 2 maanden (!) na jaarafrekening aankaarte bij de Nuon en deze op de feiten te drukken kon deze teruglevernota binnen een week gerealiseerd worden. Deze terugleverstanden waren direct na de eindafrekening al door de Nuon servicedesk telefonisch aan mij doorgegeven toen ik dit de eerste maal aankaarte.
Deze gegevens heb ik 1 maand na de eindafrekening tegen de Nuon gebruikt, hierop werdt direct een teruglevernota gefaciliteerd.

Schandalig, het kan dus wel, maar ze doen het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:44:
o ?
leegstandstarief is bij essent gewoon 0 euro.
was ook geen probleem om dat te krijgen.
(moet je allen de loze bedreiging aan horen, dat je geen recht meer hebt op een betalings regeling.
erg lastig om dan je lachen in te houden.)

ik omzeil er ook nog 2 euro administratieve kosten per maand er mee, vond ik ook nog wel leuk.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 06-02-2014 14:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Net de herhaling van Kassa over energie weer gezien.

Hierin wordt expliciet verteld dat bij een meterwissel je kan kiezen voor een nieuwe Ferrarismeter i.p.v. een digitale meter.

Het is maar dat je het weet ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:11
ze praten daar p**p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Cranberry
ik vond ze meer *oe* praten daar, maar dat kan een persoonlijke mening zijn. >:)

@Schinnen-groen
ik weet niet waar ze het daar over hebben, maar veel zaken worden weer eens door elkaar gegooid.
ik begrijp het toch net anders.
ik had meer het idee dat ze met een meter wissel dus geen ferraris terug bedoelen maar een slimme meter die administratief dom word gemaakt (dus het vertrouwen in de blauwe ogen van de netbeheerder.)
maar de antwoorden kwamen er nogal stuntelig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
... en zolang niemand klachten indient via o.a. ACM (Autoriteit Consument & Markt) (klacht = signaal),
zal het gepeupel van netwerkbedrijven/energiebedrijven er vrolijk mee door gaan.

FYI: momenteel loopt een juridische zaak tegen Enexis van mijn kant.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:08:
@Cranberry
ik vond ze meer *oe* praten daar, maar dat kan een persoonlijke mening zijn. >:)

@Schinnen-groen
ik weet niet waar ze het daar over hebben, maar veel zaken worden weer eens door elkaar gegooid.
ik begrijp het toch net anders.
ik had meer het idee dat ze met een meter wissel dus geen ferraris terug bedoelen maar een slimme meter die administratief dom word gemaakt (dus het vertrouwen in de blauwe ogen van de netbeheerder.)
maar de antwoorden kwamen er nogal stuntelig uit.
Dan verschillen we van mening ;)

Speciaal voor deze opmerking de uitzending vandaag nog eens bekeken.

Edit: kijk even naar de uitzending en de opmerking op 33:30

http://kassa.vara.nl/tv/a...kassa-6fb6ec2fe9/speel/1/

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 06-02-2014 15:39 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Kustgemeenten doen huilie-huilie omdat een windmolen in zicht staat, kilometers ver op zee...
http://nos.nl/artikel/607...door-windmolenparken.html

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
migjes schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 14:08:
[...]

o ?
leegstandstarief is bij essent gewoon 0 euro.
was ook geen probleem om dat te krijgen.
(moet je allen de loze bedreiging aan horen, dat je geen recht meer hebt op een betalings regeling.
erg lastig om dan je lachen in te houden.)

ik omzeil er ook nog 2 euro administratieve kosten per maand er mee, vond ik ook nog wel leuk.
Ik had zelf uitgerekend dat we met 27,- per maand ongeveer 200m3 en 1000kWh konden kopen. Ik verwacht dus eigenlijk dat we met 25 euro/mnd aan het einde van de rit misschien iets moeten bijbetalen; ik vind het wel prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:28:
[...]

Dan verschillen we van mening ;)

Speciaal voor deze opmerking de uitzending vandaag nog eens bekeken.

Edit: kijk even naar de uitzending en de opmerking op 33:30

http://kassa.vara.nl/tv/a...kassa-6fb6ec2fe9/speel/1/
ja en daar zegt i een ouderwetse meter, en dat hoeft geen feraris te zijn.
daar kan hij ook een ouderwetse digitale meter mee bedoelen. >:)
(je weet wel die jongens die niet terug kunnen leveren en dus geen salderen.)
hansdegit schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:46:
[...]

Ik had zelf uitgerekend dat we met 27,- per maand ongeveer 200m3 en 1000kWh konden kopen. Ik verwacht dus eigenlijk dat we met 25 euro/mnd aan het einde van de rit misschien iets moeten bijbetalen; ik vind het wel prima zo.
dat snap ik. (ik ben ook wel iets wat extreem, ik ben producent geen consument)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

NielsTn schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:29:
Kustgemeenten doen huilie-huilie omdat een windmolen in zicht staat, kilometers ver op zee...
In de praktijk blijkt het aantal bezoekers nauwelijks te veranderen, tenminste als we dit artikel mogen geloven waarin de ontwikkeling van een aantal windparken in de Baltische zee onder de loep worden genomen.

Het artikel van Buck Consultants bekijkt dan ook alleen de negatieve kanten en niet de positieve kanten van windparken op zee: de menselijke fascinatie met techniek en de mogelijkheid tot dagtripjes e.d.

Misschien dat de lokale ondernemers wat minder negatief gestemd zijn als ze de mogelijkheid hebben om aandeelhouder te worden en daarmee rechtstreeks te profiteren van de windparken? Dat werkt in Duitsland en Denemarken als een speer om lokale weerstand weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wie hebben er invloed in het online energiedebat?

Dat is een interessante lijst mensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, al zeker twee jaar: http://www.solarwebsite.n...-to-earth-milieudefensie/

;)

Is eigenlijk niet iedereen die iets probeert te veranderen een activist? Activist is niet gelijk: palestijnensjaal om je hoofd, molotovcocktail in je hand en blauwe plekken van de gummiknuppels van de ME....

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 06-02-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 15:33
NielsTn schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:29:
Ja, dat is weer eens wat anders dan die lui die huilie huilie doen door wat trillingen agv gaswinning, of huilie huilie om het sluiten van kolenmijnen...

Ik woon in zeeland, de Belgen hebben hier vlak voor de kust een heel legertje molens gezet.. ik vind het wel geinig. Meestal zie je ze niet, maar bij bepaalde standen van de zon ineens wel.. heel apart :-)

(trouwens het valt mij op dat politiek in deze regio bedreven wordt door fossielen met dito voorkeuren..)

[ Voor 7% gewijzigd door mightym op 06-02-2014 16:41 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zet een boorplatform 5km uit de kust en je hoort niemand uit de politiek.

Als je op de waddeneilanden bent kan je ze vanaf het noordzeestrand ook gewoon zien liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Dre schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:53:
[...]
....
Geachte heer/ mevrouw,

Mijn jaarverbruik van gas komt bij de eerst volgende jaarafrekening onder de 500m3 per jaar. Conform de tarieven van de netbeheerder Liander val ik hiermee in "capaciteitsvergoeding transport" categorie "jaarverbruik 3 tot 500 m3 (n) ". Kunt u mij bevestigen of op mijn eerst volgende jaarnota de tarieven voor de categorie "jaarverbruik 3 tot 500 m3 (n) " in rekening gebracht worden?

Met vriendelijke groet,
Dre, bedankt voor je mooie woorden. Ik heb bovenstaand epistel voor mij situatie geactualiseerd en vanochtend naar Essent verzonden. Ik kreeg vrij snel antwoord........

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Klantnummer: xxxxxx

Uw kenmerk: xxxxxxx

Geachte heer drielp,

In uw e-mail van 6 februari 2014 geeft u aan dat u graag wilt weten of u binnen een bepaalde capaciteitstarief valt met uw verbruik van het gas. Graag geef ik u in deze e-mail een reactie.

Bedankt voor uw e-mail. Ik kan me uw vraag goed voorstellen. Wij als leveringsbedrijf gaan niet over het capaciteitstarief. Deze wordt door het netwerkbedrijf bepaald en aan ons doorgegeven voor de jaarafrekening. Uw jaarafrekening komt in de maand mei, in de maand april worden de meterstanden opgenomen en wordt de jaarafrekening klaar gezet. Op dat moment krijgen wij de benodigde informatie van Stedin en ontvangt u de jaarafrekening. Wij kunnen op dit moment nog niks zeggen over de jaararfekening.

Heeft u nog vragen?
...........

Met vriendelijke groet,
Essent Klantenservice

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Kluitje, riet, kastje, muur. Je hebt als consument helemaal niets meer met je netwerkbeheerder te maken. Ik verwacht dat je in categorie "(n) 500 < 10.000m3 " terecht gaat komen. Advies is om dan Essent vooral met Stedin te laten babbelen hoe ze dat recht breien, jij betaalt gewoon categorie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Leverancier schuift het gewoon af op de netbeheerder en die doet net alsof je gek bent (want de leverancier is immers je aanspreekpunt).
Netbeheerder is ook helemaal niet meer verantwoordelijk voor het opnemen van meterstanden. Laatst iemand van Liander aan de deur, snel meterkast opgeruimd (zag hem lopen aan de overkant en vader had net de dag ervoor alles uit de hal in de meterkast gepleurd), vroeg ik of alles klopte. Zijn antwoord: "Dat kunnen we niet zien, we komen eens in de 2 jaar de meterkast even bekijken, kijken of de meter nog werkt en of er niet aan gesleuteld is en als bewijs dat we zijn geweest nemen we dan maar een meterstand op".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
hansdegit schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:36:
Kluitje, riet, kastje, muur. Je hebt als consument helemaal niets meer met je netwerkbeheerder te maken. Ik verwacht dat je in categorie "(n) 500 < 10.000m3 " terecht gaat komen. Advies is om dan Essent vooral met Stedin te laten babbelen hoe ze dat recht breien, jij betaalt gewoon categorie 1.
Ik weet het, heb ook even een berichtje teruggestuurd, ik wacht dit nog even af....

Het gasverbruik vanaf 1 april 2013 tot nu staat op 310 m3. Dat wordt voor 1 april echt niet meer dan 400 m3, dus ruim onder de 500 m3. Hier kan geen correctiefactor wat aan doen.

Stedin heb ik hier de afgelopen 10 jaar niet gezien. Misschien kunnen ze mijn huis niet vinden. Dat zou mooi zijn, blijft de ferraris mooi hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@ het hele slimme/domme/oude ferrari :+ meter verhaal.

Ik ben aan het oriënteren naar zonnestroom (je weet wel WAF, ipv zonneboiler) en kom uit op een 3fase model wat het beste uit komt bij ons, dus maar eens informeren bij de netbeheerder Enexis.

En hieronder een letterlijke knip/plak van de mail
Geachte heer XXXXXXX,

U vraagt naar de kosten voor het omzetten van een 1 fase aansluiting naar een 3 fase aansluiting. Ook wenst u informatie over het type meter wat geleverd wordt. Graag geef ik u meer informatie.

Kosten

Op dit moment hebt u een 1x25 Ampère aansluiting. De kosten voor een verzwaring naar maximaal 3x50 Ampère zijn €198,13. Per 1 januari 2014 betaald u een verhoogd tarief van €203,67 voor een verzwaring.

Type meter

Tijdens uw aanvraag wordt er een keuzemogelijkheid geboden. De verschillende keuzes zijn een conventionele meter, een uitleesbare slimme meter of een niet uitleesbare slimme meter. Wenst u meer informatie over de meter, adviseer ik u na de aanvraag contact op te nemen met de werkvoorbereider.

Ik vertrouw erop dat u hiermee volledig geïnformeerd bent.

Meer informatie?

Neemt u dan contact op met onze Klantenservice op telefoonnummer 0900 780 87 00. Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur. Het is ook mogelijk uw vraag te stellen door deze e-mail te beantwoorden. Daarnaast vindt u informatie op www.enexis.nl.

Met vriendelijke groet,

XXXXX XXXXXXXX

Klantenservice Enexis B.V.
Maak er van wat je wilt................

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05
Conventioneel is ferraris of zou het al een digitale meter betreffen? Slimme meter die niet uitleesbaar is denk ik aan het uitzetten van deze functie en meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ga je stroom produceren voor de hele straat? Waarom zou je een 3 fase omvormer nodig hebben als je ook maar maximaal afneemt over 1 fase?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik zie een koe van een spelfout in een officiele reactie van zo'n bedrijf. Ergerlijk.
Per 1 januari 2014 betaald u een verhoogd tarief van €203,67 voor een verzwaring.
Ter zake: heb je zoveel dak over dat je een 3-fase omvormer gaat gebruiken?

[ Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 06-02-2014 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Wauw, 3 x 50A

Dat wordt een set van minimaal 35 kWp op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Rol-Co schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:45:
Ga je stroom produceren voor de hele straat? Waarom zou je een 3 fase omvormer nodig hebben als je ook maar maximaal afneemt over 1 fase?
Nee niet de hele straat alleen voor ons zelf, maar ik denk vooruit en de enkele fase is nu al tegen de limiet op dit moment.
Als het gas eruit gaat, en een inductiekookplaat, L/W of W/W warmtepomp komt dan is dat ook een 3F.
hansdegit schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:46:
Ik zie een koe van een spelfout in een officiele reactie van zo'n bedrijf. Ergerlijk.

[...]

Ter zake: heb je zoveel dak over dat je een 3-fase omvormer gaat gebruiken?
Ja, want komt beter uit. Want als ik dan toch moet betalen voor verzwaren (1F fase omvormer komt met de 1,6 faktor hoger uit dan wat we nu hebben), dan maar gelijk goed en toekomst gericht (zie hierboven).
Dak vol is ongeveer 5500WP (niet het overstek meegerekend), blijft er nog een garagedak en toekomstig schuurdak over voor Zonneboiler en de rest M2 PV.
Kunnen we alvast vooruit lopen op accu bufferen enz zoals al eens eerder uitgelegd (inrichten naar Off-Grid).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@drielp
Maximaal 3x50 Ampère kan ook 3×25 Ampère zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 06-02-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Kostal Piko 5.5, SMA TriPowertje. Leuk. En jeuk, maar ik heb geen lekkere ruimte meer over. Misschien carport....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ollie1965
35 40 Ampère en oude meter behouden? Moet toch wel 10 tot 11 kWp kunnen hanteren op 2×20 Ampère groepen.
Factor 1,6 (selectiviteit bedoel je denk ik) is geen noodzaak zoals in het PV topic te lezen is, maar kan een wens van de particulier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

hansdegit schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 23:11:
Kostal Piko 5.5, SMA TriPowertje. Leuk. En jeuk, maar ik heb geen lekkere ruimte meer over. Misschien carport....
En achteraf gezien hadden we meer dakvlak kunnen hebben, maar we waren bij de zoektocht in 2005-2007 te veel op pal zuid gericht voor dakvlak en oriëntatie glas.
Hadden we toen ook maar naar dwarskap varianten gekeken. Maar ja zoals de afsluiter zegt: Hoe meer ik weet, ......

EDIT
Dre schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 23:16:
@ollie1965
1×35 Ampère en oude meter behouden? Moet toch wel 10 tot 11 kWp kunnen hanteren op 2×20 Ampère groepen.
Factor 1,6 (selectiviteit bedoel je denk ik) is geen noodzaak zoals in het PV topic te lezen is, maar kan een wens van de particulier zijn.
Bij het verbouwen roept mijn schoonvader ook telkens tegen mij, er hoeft geen olifant aan te hangen/op te staan.
Iets gaat goed bij mij of niet. Met goed bedoel ik dus altijd met ruime marge.
Later een keer overdoen ben ik niet van (zo liggen er naar zolder/slaapkamers/huiskamer/toekomstige schuur locatie 25 pijpen (extra)klaar).

[ Voor 41% gewijzigd door ollie1965 op 06-02-2014 23:22 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Laat ik voorop stellen dat ik jou en je schoonvader niet ken, maar een schilderij'tje ophangen met een keilbout lijkt mij een beetje overdreven :+

In het PV topic komen regelmatig mensen voorbij die 4mm2 AC-bekabeling willen gebruiken om hun 1500 Watt omvormer aan te sluiten op de groepenkast. Ik vraag mij dan wel eens af of dat dan een wel overwogen keuze is door mensen met kennis van zaken, of dat het uit onwetendheid gebeurd. (Jouw kennis en toekomstige wensen kan ik niet inschatten)

3-fase kan je rekening mee houden met je eigen installatie (voorbereiden). Omvormer is denk ik altijd of 3-fase OF 1-fase. Eenmaal een andere meter en je krijgt de oude waarschijnlijk nooit meer terug. Ferrarismeter zijn, of worden, goud waard. Eenmaal de stap naar iets anders en.... (wie zal het zeggen)

(ervan uitgaande dat je nu een ferraris hebt)

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 06-02-2014 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Dre schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 23:41:
Laat ik voorop stellen dat ik jou en je schoonvader niet ken, maar een schilderij'tje ophangen met een keilbout lijkt mij een beetje overdreven :+
Chemisch anker is sterker, mijn vader heeft nog een voorraadje van 200 stuks in het magazijn liggen en dat moet nog opgeruimd worden 2x raden in welke garage dat beland :o Hilti MD2000 come to papa >:)
In het PV topic komen regelmatig mensen voorbij die 4mm2 AC-bekabeling willen gebruiken om hun 1500 Watt omvormer aan te sluiten op de groepenkast. Ik vraag mij dan wel eens af of dat dan een wel overwogen keuze is door mensen met kennis van zaken, of dat het uit onwetendheid gebeurd.

3-fase kan je rekening mee houden met je eigen installatie (voorbereiden). Eenmaal een andere meter en je krijgt de oude waarschijnlijk nooit meer terug. Ferrarismeter zijn, of worden, goud waard. Eenmaal de stap naar iets anders en.... (wie zal het zeggen)

Yep Ferrari, maar conventioneel is ook goed. Goud waard...... je weet waar de goud prijs op is gebaseerd?
Wat de gek er voor geeft. :)

Ik denk al 2 stappen verder dan jij nu denkt, mijn gedachte gaan uit naar bufferen. Als alles gereed is maakt het niets uit wat de overheid wil doen, wij zijn er klaar voor (nee wij zijn geen preppers).

Maar ieder zijn eigen waarheid/waarde. Ik denk nou eenmaal anders

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Dre schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 23:41:
Eenmaal een andere meter en je krijgt de oude waarschijnlijk nooit meer terug. Ferrarismeter zijn, of worden, goud waard. Eenmaal de stap naar iets anders en.... (wie zal het zeggen)

Een van recent bouwjaar 3-fase digitale meter met slechts 2 telwerken en een digitaal pijltje dat van richting kan veranderen is toch ook perfect en moet met hooivorken enzo verdedigd worden?

Ik ga van al die ferraris verhalen een beetje twijfelen maar kan geen nadelen ontdekken aan bovenstaande meter. (is niet van mijn aansluiting, dus ken dat ding verder niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Telt die meter ook terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Het gaat om een recente Landis+Gyr Dialog ZMD120ASdr53 meter.

Dit type staat op de afkeurlijst, maar niet dit bouwjaar. Ik kan alleen de verkorte handleiding vinden op internet en daar kan ik geen 100% uitsluitsel van krijgen of deze meter ook kan terugtellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ollie1965 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 00:01:
[...]
Yep Ferrari, maar conventioneel is ook goed. Goud waard...... je weet waar de goud prijs op is gebaseerd?
Wat de gek er voor geeft. :)
Niet helemaal waar. Goud (en ook platinum en zilver) wordt veel gebruikt als katalysator in de proces-industrie, en die vervangen door een ander metaal betekend altijd een achteruitgang in prestatie.

Maar ook in elektronica (in je mobieltje bijv. zit ook goud), elektromotoren, en zelfs HR-glas (zilver -> reflectie) zitten dergelijke metalen. Een waterstof brandstofcel zit tsjokvol dure metalen.

Gelukkig is Toyota al wel bezig met de toekomst ;) : nieuws: Toyota ontwikkelt elektromotor zonder zeldzame aardmetalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Bartjuh schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:36:
[...]

Niet helemaal waar. Goud (en ook platinum en zilver) wordt veel gebruikt als katalysator in de proces-industrie, en die vervangen door een ander metaal betekend altijd een achteruitgang in prestatie.

Maar ook in elektronica (in je mobieltje bijv. zit ook goud), elektromotoren, en zelfs HR-glas (zilver -> reflectie) zitten dergelijke metalen. Een waterstof brandstofcel zit tsjokvol dure metalen.

Gelukkig is Toyota al wel bezig met de toekomst ;) : nieuws: Toyota ontwikkelt elektromotor zonder zeldzame aardmetalen
Dat klopt, maar als je weet hoe de prijs van goud gaat i.c.m. de economie dan denk ik dat je wel weet wat ik bedoel.
Overigens goud is geen zeldzaam metaal en daarom duur, zelfs zeewater bevat goud :+ .
Kijk eens hoe groot
Of een andere indruk

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Goud is gewoon verschrikkelijk duur en gevaarlijk om te winnen. Als ik zie wat voor risico's en investeringen mensen doen om een beetje goud bijelkaar te vissen... ooit programma's als Gold Miners en Gold Divers gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 17:48

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:39:

(trouwens het valt mij op dat politiek in deze regio bedreven wordt door fossielen met dito voorkeuren..)
@mightym: Noem eens een voorbeeld / of wat namen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

_JGC_ schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:25:
Goud is gewoon verschrikkelijk duur en gevaarlijk om te winnen. Als ik zie wat voor risico's en investeringen mensen doen om een beetje goud bijelkaar te vissen... ooit programma's als Gold Miners en Gold Divers gezien?
Ja, ooit eens gezien. Ze pakken het verkeerd aan. Daarom gaf ik ook de linken hoe het wel kan.
Open pit mining, of Mountain top mining. En nee het ziet er niet uit, het is niet ecologisch (in veel gevallen).
Maar het is wel de enige manier om rendabel om grote hoeveelheden te delven.
Meer info? o.a. www.superpit.com.au

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:36
De jaarnota zojuist ontvangen. (2 meters)

De meterstanden doorgegeven aan stedin meetbedrijf.
De nota van eneco neemt de correcte standen van het laag tarief over.
Van het normaal tarief hebben ze de standen opgehoogd met ruim 2500kwh.

Leuk was dat klantenservice bij eneco bij hoog en laag bleef volhouden dat stedin niet bij de eneco-groep behoorde.
Zonder stedin had eneco in 2012 louter verlies gedraaid. Geen wonder dat eneco zo hecht aan z'n netwerk met al die heerlijke vaste lusten.

Edit: het was stedin, maar dit jaar zijn aan eneco de meterstanden doorgegeven.
En dan gaat de caroussel lopen en verwijzen naar met veel van wat ik zou moeten.
Heel simpel: ik moet niks buiten een correcte factuur netjes betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door izdp op 07-02-2014 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

facturen sturen voor niet geleverde diensten is strafbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
LaserJet schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:38:

Dit type staat op de afkeurlijst, maar niet dit bouwjaar. Ik kan alleen de verkorte handleiding vinden op internet en daar kan ik geen 100% uitsluitsel van krijgen of deze meter ook kan terugtellen.
Als het bouwjaar niet overeenkomt is de meter niet afgekeurd. Belangrijker is dat de meter daadwerkelijk terugtelt. Ik kan er ook niet veel over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Bartjuh schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:36:
[...]

Asynchrone kortsluitankermotoren (of Squirrel cage) en synchrone elektromotoren zijn er toch al een poosje... Oke, die hebben een iets lager rendement dan de permanent magneetmotoren, maar bij een moderne energiezuinige variant (IEC IE3 norm) valt dat verschil ook wel mee (paar procent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
JAN-B schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:32:
[...]

@mightym: Noem eens een voorbeeld / of wat namen :?
Neem bijvoorbeeld onze lokale lijst Babijn.. die vent probeert bij de provincie ook voeten aan de grond te krijgen..

http://www.lijstbabijn.nl/content.php?var_content=215

Van hun site...
Windturbines/Windmolens

Geen windmolens in welke vorm dan ook. Windmolens draaien op subsidie en niet op wind, leveren geen enkele bijdrage aan een beter milieu en ook geen noemenswaardige bijdrage aan onze energievoorziening. Sterker nog, ze brengen de betrouwbaarheid van ‘het net’ zelfs in gevaar. Landschappelijk zijn ze een doorn in het oog. Getroffen burgers ontberen hun rust door geluidsoverlast (gezondheidsklachten) en worden geconfronteerd met een waardedaling van hun woning. Kortom, inwoners van de Gemeente Sluis, op de Lijst Babijn kunt U altijd rekenen in Uw strijd tegen windmolens.
met zulke vrinden heeft men geen vijanden nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:58
Door al dit gedoe rond windenergie wordt het wel duidelijk dat je beter je pijlen en hoop op zonneenergie kan richten.
Meer dan de helft van de nederlandse huishoudens (degene die niet in een flat wonen) kunnen dan gewoon zelf actie nemen, zonder allerlei gedoe en vertraging.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

@BarryH

Windturbines zijn nog steeds financieel een stuk gunstiger dan PV, en ook de EROI is prima. De prijs per kWh ligt een stuk lager. Het benadert nu zelfs kerncentrales qua kosten/kWh, terwijl PV daar nog mijlenver vanaf ligt.

Dat PV voor de consument uit kan hebben we puur te danken aan de riante belasting op stroom.

Ik ben juist een grote voorstander van windenergie. Op waterkracht na (en op sommige plekken aardwarmte: Ijsland) kan ik mij, bij de huidige stand der techniek, geen betere duurzame bron bedenken. Ik hoor dan ook voornamelijk drogredenen en valse informatie uit de anti-wind hoek komen, van mensen die er eigenlijk niet zoveel verstand van hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 07-02-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik ben er ook voor en laat me er ook niet negatief over uit (hoewel ik als fanatiek (zee)zeiler er af en toe omheen moet varen).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windenergie afkraken is erg makkelijk als je de nadelen van een rokende schoorsteen ughe ughe en een lange dure aanvoerlijn weglaat, en natuurlijk een slavenmijn.
mensen trappen daar ook niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ps. ik ben ook wel benieuwd naar de eerste uitkomsten met getijde-energie in nederland. Als dat wat is, dan is dat een mooie constante brom van stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tja... pv... sommige mensen vinden dat lelijk en doen er vervolgens alles aan om het in een heel dorp of stad te verbieden. Beschermd dorpsgezicht status aanvragen puur om je anti-pv oorlogje te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
LaserJet schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:38:

Misschien heb je hier wat aan
De voor hongarije bestemde ZMD120ASdr53, zegt de installatiehandleiding (orgineel is hongaars)
vrije vertaling
"The microprocessor sums the energy components of each phase, and then
separates the amount of energy in each direction on the basis of its sign of the measured quantity
(positive or negative). Then the measured constant process value and forward to the right tariff register, which the tariff control mark is selected".

Deze heeft een pijl naar links icoon op het display voor negatief en als de pijl naar rechts(positief) aan is en pijl naar links knippert is 1 fase negatief (Een NL geinstalleerde heb ik nog nooit gezien)
Jelfeldolgozás
A mikroprocesszor összegzi az egyes fázisok energia komponenseit, majd az összeg eljele alapján elkülöníti energiairányonként a mért mennyiséget (pozitív vagy negatív). Ezután a mérállandóval feldolgozza az értéket és továbbítja a megfelel tarifa regiszterbe, amelyiket a tarifavezérl jel
választott ki. A mikroprocesszor gondoskodik a kijelz megfelel müködtetésérl, illetve az adatok biztosításáról feszültség kimaradás esetén.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Bartjuh schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 17:54:
@BarryH

Windturbines zijn nog steeds financieel een stuk gunstiger dan PV, en ook de EROI is prima. De prijs per kWh ligt een stuk lager. Het benadert nu zelfs kerncentrales qua kosten/kWh, terwijl PV daar nog mijlenver vanaf ligt.
Je kunt zelfs redelijk veilig stellen dat wind op land stukken goedkoper is dan kernenergie en wind op zee ongeveer even duur.
Waarom? Nou omdat de eerste commercieel aanbesteede kerncentrale in een Westers land sinds Fukushima (Hinkley Point in het Verenigd Koningkrijk) de volgende deal nodig had om gebouwd te worden:
- 92,5 Pence per kWh met afname verplichting (dus zelfs als de centrale gecurtailed wordt krijgt deze 92,5 Pence voor elke gecurtailde kWh).
- een financieringsgarantie van de overheid ter waarde van 10 miljard Euro (constructie kosten geraamd op 17 miljard).
- de vergoeding (strike-price) wordt gecompenseerd voor inflatie waardoor tegen de tijd dat de centrale in bedrijf gaat dit reeds opgelopen kan zijn tot circa 14 Pence per kWh.
- de vergoeding duurt 35 jaar lang (subsidie voor wind duurt slechts 15 jaar).
Dat PV voor de consument uit kan hebben we puur te danken aan de riante belasting op stroom.
Yep. Of een eigenlijk oneerlijke prijs van stroom vanwege dat externe kosten op de maatschappij afgewend worden i.p.v. de energieafnemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:33
BarryH schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 20:05:
ps. ik ben ook wel benieuwd naar de eerste uitkomsten met getijde-energie in nederland. Als dat wat is, dan is dat een mooie constante brom van stroom.
Ik ben ook erg benieuwd wat Blue energy gaat doen in Nederland.

Maar verder hangt duurzame energie erg af van locale factoren. PV in Nederland heeft, mede door de ligging gewoon minder zin, zeker zonder opslag. We kunnen niet alles zomaar het net in pompen. Een groot probleem daarbij is dat we de meeste energie winters nodig hebben voor verwarming, net als de zon jusit niet zoveel schijnt...

In Nederland waait het wel altijd, dus ik zie ook veel meer heil in windmolens (en zeker op zee!) voor Nederland. Voeg nog wat blue energy en getijdenenergie bij. Eventueel nog wat mini waterkrachtcentrales (heb echt geen idee hoe rendabel die zijn, maar ze zijn er wel). En niet dat ik verder PV zou weren, maar het is imho niet ideaal in Nederland.

Grote probleem is wellicht nog, dezelfde als in Duitsland, dat we met wind op zee, enorm veel productie in het noorden zullen hebben, productie die misschien niet zomaar naar het zuiden kan. De vraag is of je bij meer duurzame energie, net als bij gas, niet de transportkosten moet laten afhangen van de generatie/winning. Want vanuit dit perspectief, met veel windenergie in het noorden, zou je verwachten dat de industrie zich beter daar kan vestigen. Generatie en consumptie bij elkaar brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

styno schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:43:
[...]
Yep. Of een eigenlijk oneerlijke prijs van stroom vanwege dat externe kosten op de maatschappij afgewend worden i.p.v. de energieafnemer.
Yes, eens eens :) Maar ik zei het vooral omdat veel mensen onterecht denken dat PV per kale kWh goedkoper is dan windenergie, en dat is bij lange na (nog?) niet het geval. Dat is dan ook de reden dat de overheid voor grote windparken gaat, en niet voor grote PV parken.

Wellicht dat het over 5 of 10 jaar anders is, want ik denk dat er meer rek in PV zit dan in wind (qua efficiëntie en kosten).

Hier liggen ook PV panelen op het dak hoor, dus verder niets slechts over PV ;) EROI en levensduur is ook prima van PV (vanuit duurzaam oogpunt). Voor de consument is het in ieder geval hartstikke rendabel :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 08-02-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gaan er nog mensen hier naar de E-World beurs volgende week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
quote: Consuwijzer
Geachte heer hansdegit,

Hartelijk dank voor uw vraag van over de indeling van tariefcategorie gas. Uw vraag aan ons is waar u de regels hierover kunt terugvinden. In deze e-mail vertellen geven wij u de broninformatie.

Volgens artikel 2.3.2 van de Tarievencode Gas wordt u ingedeeld op basis van uw standaard jaarverbruik. https://www.acm.nl/downlo...as-per-1-januari-2014.pdf

Wilt u weten hoe dit standaard jaarverbruik wordt berekend? Lees dan bijlage B3.4 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas https://www.acm.nl/downlo...ecode-1-augustus-2013.pdf

Vragen?
Hebt u nog vragen? Belt u dan gerust met ConsuWijzer. Het telefoonnummer is 088-0707070. Als u belt, vragen we naar uw contactnummer. Dat nummer is 123456789. Op www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. Op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,

ConsuWijzer
Als ik het nu goed begrepen heb aan de telefoon, is Liander verantwoordelijk voor het indelen in de verbruikscategorie voor gas. En dat kunnen ze wijzigen na een periode van 300 dagen, wanneer in die periode in ieder geval een januari en een februari zitten.

Onze contractperiode startte 5 maart, we zijn nu 342 dagen onderweg. Met een beetje mazzel.....Toch maar weer even Liander aan het vestje trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:10

ericplan

5180 Wp PV

Dat doen we dus ook niet meer. :N
Iemand stelt me een vraag via DM, ik geef antwoord. Blijkt hij ook op m'n website dezelfde vraag gesteld te hebben en speciaal voor dezelfde vraag ook op Tweakers geregistreerd heeft. Maar een antwoord of een bedankje kan er niet af. Dag Mario V, niet zo netjes :r

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ericplan schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:55:
Dat doen we dus ook niet meer. :N
Iemand stelt me een vraag via DM, ik geef antwoord. Blijkt hij ook op m'n website dezelfde vraag gesteld te hebben en speciaal voor dezelfde vraag ook op Tweakers geregistreerd heeft. Maar een antwoord of een bedankje kan er niet af. Dag Mario V, niet zo netjes :r
Inderdaad , zeer irritant :(

Wat trouwens ook zeer irritant is als je twee vragen stelt en er wordt er maar 1 beantwoord;
maar misschien is dat niet zo slim van mij, en kan je beter maar 1 vraag stellen per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week tijdens een avond Transition Town een presentatie gehad van 2 heren die een bedrijf hebben opgericht.
Doel: de doorwaaiwoningen uit de jaren 60 en 70, je weet wel: van die lange straten, aanpakken kwa energie.
Voor huiseigenaren.
Voorgevel eruit, achtergevel eruit, dak eraf. Prefab voorkant, achterkant en dak. Nieuwe vloer, zonnepanelen, warmtepomp op zolder. In gevels zit al het hele luchtcirculatiesysteem. Nieuwe keuken, nieuwe badkamer.
Gasaansluiting opzeggen.
Ze hebben berekend dat dit 50K kost. Besparing gas en stroom ongeveer 2k5 per jaar. Ongeveer in 20 jaar afbetaald. 8 dagen werk. Spulletjes kunnen blijven staan.
Energieneutraal huis, hogere waarde.
Het aardige is dat ze al allerlei partijen verzameld hebben waaronder de gemeente ... en ... niet onbelangrijk de plaatselijke Rabobank. Onder voorwaarden zijn die bereid die 50k voor te financieren.
Het gaat plaats vinden in Zwaag, gemeente Hoorn. Van de benaderde mensen gaat 75% mee.
Een aannemer in de zaal vond e.e.a wel zeer scherp geprijsd.

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 23:34:
Vorige week tijdens een avond Transition Town een presentatie gehad van 2 heren die een bedrijf hebben opgericht.
Doel: de doorwaaiwoningen uit de jaren 60 en 70, je weet wel: van die lange straten, aanpakken kwa energie.
Voor huiseigenaren.
Voorgevel eruit, achtergevel eruit, dak eraf. Prefab voorkant, achterkant en dak. Nieuwe vloer, zonnepanelen, warmtepomp op zolder. In gevels zit al het hele luchtcirculatiesysteem. Nieuwe keuken, nieuwe badkamer.
Gasaansluiting opzeggen.
Ze hebben berekend dat dit 50K kost. Besparing gas en stroom ongeveer 2k5 per jaar. Ongeveer in 20 jaar afbetaald. 8 dagen werk. Spulletjes kunnen blijven staan.
Energieneutraal huis, hogere waarde.
Het aardige is dat ze al allerlei partijen verzameld hebben waaronder de gemeente ... en ... niet onbelangrijk de plaatselijke Rabobank. Onder voorwaarden zijn die bereid die 50k voor te financieren.
Het gaat plaats vinden in Zwaag, gemeente Hoorn. Van de benaderde mensen gaat 75% mee.
Heel mooi
Een aannemer in de zaal vond e.e.a wel zeer scherp geprijsd.
Zolang ze in de crisis (voor de traditionele bouwbedrijven) nog steeds met een "vork" schrijven....
Vorige week nog met iemand gesproken die een uitbouw van 3 meter wilde uitbesteden (8 meter breed), opslag 100 %.......
En hij kan het weten want hij berekende vroeger zelf de uren/materiaal voor een bouwbedrijf.
Hij is nu zelf maar begonnen.

Dit , hierom en hierom

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Wel een mooi idee. Maar als ze nou gewoon paketten aanbieden. Wellicht kun je voor veel minder alleen de muren vervangen.
Het kan natuurlijk wel goedkoop met prefab, als je het op grote schaal doet. En er zijn hele wijken hetzelfde qua huizen.

Met zo'n lucht warmtepomp (ga ik vanuit) en luchtcirculatie kom je wel heel ver, maar kun je wel het gas opzeggen? Ik denk dat je heel weinig gas nodig hebt, maar of je zonder zou kunnen op die echt koude dagen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Verwijderd

@kesterix
opmerkelijk als je weet dat mijn woonruimte 188m2 is, uit 1974
de investering 9600 euro, en mijn gasverbruik nu naar 0 is gegaan, en stroom tussen -2000 en 0 zit.
4 personen, 2 jonge kinderen.
mijn gemeente stimuleerde dit al vanaf 2003, vanaf 2006 ben ik stapsgewijs gestart, maar nu is deze stimulering maar snel gestopt, en werken ze tegen met in 2012 nog dikke subsidies, maar nu contra met vergunningsplichten.

bij een laatste meeting met de wethouder en burgers, vol van mooie duurzaamheid poep taal,
stelde ik hierover vragen, met zijn jaknik stemmers erbij,
hij ging in een soort bevroren stand, volstrekt idioot.
in een land waar geld een doel an sich is geworden, gaat het dus nooit werken

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2014 09:22 ]

• migjes
!null schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 08:40:
Met zo'n lucht warmtepomp (ga ik vanuit) en luchtcirculatie kom je wel heel ver, maar kun je wel het gas opzeggen? Ik denk dat je heel weinig gas nodig hebt, maar of je zonder zou kunnen op die echt koude dagen?
als geld geen probleem is.
en de elektra aansluiting het aan kan (3 fase).

zijn er l/w warmte pompen te krijgen met een 10kW bij een buiten temperatuur van -10.
en dan kan er ook nog een 4kW booster er bij voor als het echt moet.
(ook kunnen er 4 van deze units aan elkaar gekoppeld worden voor als je het echt niet meer weet.)

maar dit is wel 4x zoveel als ik nodig heb voor mijn huis. >:)

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 23:34:

Ze hebben berekend dat dit 50K kost. Besparing gas en stroom ongeveer 2k5 per jaar. Ongeveer in 20 jaar afbetaald.
@Kesterix: Mag het iets duidelijker AUB :

50K ; 2k5 ; :? :?

• JeroenH
k = kilo = 1000

50K = € 50000
2k5 = € 2500

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ter aanvulling van JeroenH: dat zijn SI-prefixes, Wikipedia: SI-prefix

k (kilo) = 1000, M (mega) = 10^6, G (giga) = 10^9, m (milli) = 1/1000ste, etc.

• JeroenH
Ik vraag me af of het "officieel" de bedoeling is dat het op die manier voor bedragen gebruikt wordt, maar och, dit is het internet. Ik kan me voorstellen dat een post misschien wat gehaast getypt wordt... Ik zou het hier zonder bezwaren gebruiken, maar bv. niet in een blogpost of een stuk voor mijn werk.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wordt veel gebruikt bij weerstanden: 4k7, 1K, etc.

• ollie1965

ollie1965

Afbeeldingslocatie: http://i2.wp.com/cleantechnica.com/files/2014/02/nuclear-power.jpg

Bingo

Dit , hierom en hierom

• !null
Nu kan ik ineens kiezen voor mijn nieuwbouw woning, of ik de vloerverwarming op de begane grond ook in de gang en in de wc wil. Ik wist wel dat het mogelijk zou kunnen, maar in eerste instantie koos je gewoon voor vloerverwarming in de woonkamer. Nu veel later in het process blijkt dat dus ook in de gang en in de wc te zitten.
Er staat al een radiator in de gang, en die gaat niet weg (want bouwbesluit en alles) dus het voelt een beetje zinloos. In de wc is het lekker om vv te hebben, maar leg ik ook net zo lief een kleedje neer.

Uit kosten oogpunt hoef ik het niet te laten, maar toch wil ik het denk ik niet hebben:
- er staat al een radiator (Jaga LTV), dus beetje dubbelop/overkill
- meer verlies op de vv lijn vanwege de gang (deur gaat open, maar ook open verbinding naar zolder toe met het trappenhuis)
- het is allemaal 1 gecombineerde groep, dus je kan niet los een temperatuur instellen voor de gang + wc o.i.d.

Ik wil het huis gewoon zo energiebewust stoken. De gang zet ik op 15 of 17 graden en boeit verder niet. Dus dan liever zonder vv in de gang en wc. Iemand daar een mening over?

• blissard
  • Laatst online: 08-10 22:12
Ik vind vv in de wc echt erg prettig. Kleedjes in de wc vind ik dan juist weer verschrikkelijk (want smerig)

Wat voor vloerbedekking wil je in de gang gaan toepassen? Als je daar ook een kleedje wilt, dan hoef je je geen zorgen te maken over veel verlies denk ik.

• !null
Ik ben meestal ook tegen kleedjes :P En als je lang wil zitten verwijs ik je door naar de badkamer boven, want die zal wel vloerverwarming hebben :)

Waarschijnlijk gaan we voor een gietvloer voor de hele beneden verdieping (los van de wc, die krijgt gewoon tegels). Wat dat betreft is de overgang van vloerverwarming naar niet vloerverwarming ook geen probleem, dus daarvoor hoef ik het ook niet te laten.

Het gaat me er meer om dat je de gang (en daarmee dus het hele trappenhuis en zolder!) helemaal niet op 20 graden wil stoken. En de woonkamer wel. Je kan dat dus niet los regelen, tenzij er dus alleen de radiator staat (die ik dan op 17 graden zou zetten).
De verwarming van je woonkamer heeft dus meer verlies over die beperkte oppervlakte in de gang, die harder afkoeld. Hierdoor zal het gasverbruik toch toenemen.

Alleen in de WC vloerverwarming weet ik niet of ze dat doen, dat is toch wat loze buizen waarbij je indrect ook de gang opwarmt (daar gaan ze dan onderdoor). En ik vind het allemaal niet zo nuttig. De badkamer boven (dus ook met wc) zal wel altijd lekker verwarmd zijn door vloerverwarming.

Maar misschien ben ik te kritisch? Het gaat maar over heel weinig m2, echter denk ik dat het verlies behoorlijk is met het open trappenhuis naar de zolder toe.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

blissard schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:32:
Ik vind vv in de wc echt erg prettig. Kleedjes in de wc vind ik dan juist weer verschrikkelijk (want smerig)

Wat voor vloerbedekking wil je in de gang gaan toepassen? Als je daar ook een kleedje wilt, dan hoef je je geen zorgen te maken over veel verlies denk ik.
Nou, in een niet verwarmd toilet is dit niet echt verkeerd >:)

Dat kleedje gaat gewoon regelmatig de wasmachine in.

• ollie1965

ollie1965

!null schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:42:

Het gaat me er meer om dat je de gang (en daarmee dus het hele trappenhuis en zolder!) helemaal niet op 20 graden wil stoken. En de woonkamer wel. Je kan dat dus niet los regelen, tenzij er dus alleen de radiator staat (die ik dan op 17 graden zou zetten).
De verwarming van je woonkamer heeft dus meer verlies over die beperkte oppervlakte in de gang, die harder afkoeld. Hierdoor zal het gasverbruik toch toenemen.
Alles is te regelen dus ook vloerverwarming.
Als voorbeeld een debietregelaar voor vloerverwarming (maar in het topic CV tuning kunnen ze er veel meer over vertellen)
http://www.tahydronics.co...Vloerverwarmingverdelers/

Dit , hierom en hierom

• !null
Ja ik snap dat het te regelen is. Het wordt echter gelegd als 1 grote groep. Met andere woorden, 1 lange lus door de woonkamer en gang+wc heen. Dan kun je het dus niet los van elkaar regelen. Anders vond ik het allang prima (dan kon ik zo die groep lager regelen of uitzetten naar smaak).

• migjes
!null schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:15:
Ja ik snap dat het te regelen is. Het wordt echter gelegd als 1 grote groep. Met andere woorden, 1 lange lus door de woonkamer en gang+wc heen. Dan kun je het dus niet los van elkaar regelen. Anders vond ik het allang prima (dan kon ik zo die groep lager regelen of uitzetten naar smaak).
dat klinkt wel heel vreemd?
zo een vloerverwarming heb ik nog nooit gezien, maar ben nooit te oud om te leren.

ik heb geen vloerverwarming in de gang en de wc.
(durfde het niet aan om in de buurt van de gas buizen te gaan frezen in de vloer.)
maar ik denk wel dat ik het lekker had gevonden als er vloerverwarming had gelegen in de gang.
(de wc heeft een andere oplossing)

maar je moet niet denken dat een beetje vloer verwarming in de gang in eens de hele boven verdieping gaat verwarmen, daar heb je niet genoeg vloer oppervlak voor in de gang waarschijnlijk.

ik neem aan dat het huis verder goed geisoleert gaat worden, en dan zou ik wel een beetje verwarming willen in de gang en dat het liefst met de vloer.

• !null
Ja het is allemaal wel prima geisoleerd. Dikte van isolatie weet ik even niet, maar krijg dus bijvoorbeeld wel triple glas. Ik verwacht ook niet het trappenhuis en zolder goed te kunnen verwarmen met die paar vierkante meters, maar ik verwacht dus wel het verlies daarvan.

En waarom is het vreemd? Zij leggen gewoon de complete begane grond neer met 1 groep. Lekker makkelijk. Beetje jammer dat het niet los te regelen is.
Vloerverwarming op de 1e kon ook, maar zou alles ook 1 grote groep worden en ruimtes niet los te regelen.

Edit: Ik had het e.e.a. verkeerd in me hoofd, apart de toilet verwarmen kan misschien wel. Toilet zit tegen trap aan, en onder de trip zit de vloerverwarminginstallatie de grond in. Even door het toilet is dan wel lekker, en dan hoeft de vloerverwarming niet de gang door. Lijkt me de guldenmiddenweg :P Even kijken of dat geregeld kan worden.

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 13-02-2014 14:59 ]

• migjes
@!null
omdat je dan wel een heeeele lange buis krijgt en het erg lang duurt voordat de vloer dan egaal opgewarmd is.

ik heb dat probleem al in mijn huis met 40m2 en 4 groepen.
als het niet echt koud is buiten dan word de vloer wel warm in de keuken(bij de verdeler), maar voordat de huiskamer begint te verwarmen slaat de ketel al af omdat de temperatuur al is bereikt in de huiskamer.

(maar misschien is het niet onmogenlijk, zwaardere pomp of dikkere buis, hoofd of bij verwarming, etc... etc... of een totaal lage temperatuur systeem.)

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 20:53

Snappie88

Mr. Hollywood

Hallo :W

Om maar met de deur in huis te vallen, ik heb m'n eerste huis gekocht *O*

Nu hoopte ik op dit sub forum tal van nuttige tips en trucks te vinden om de onkosten betreffende gas, water, en energie zo laag mogelijk te houden, maar merk dat veel materie hier diep gaat. Geen probleem uiteraard, maar hoop dat iemand mij op weg kan helpen en een aantal topics kan wijzen waar ik basis informatie kan vinden, en mogelijk ook informatie over de vele aanbieders die ons land rijk is. Iemand die deze leek wilt helpen?

Surfin' paradise!

• !null
Tja dat is nogal een open vraag. Vertel eerst summier wat voor huis je hebt gekocht en of je info zoekt over zonnepanelen en zonneboilers, of gewoon je huis beter te isoleren etc.

@migjes, ze hebben het de hele tijd over 1 groep. Of deze groep dan toch gebruik maakt van meerdere lussen weet ik niet, dat zou wel kunnen.
Het idee is overigens om de vloer constant op dezelfde temperatuur te stoken.

[ Voor 38% gewijzigd door !null op 13-02-2014 15:23 ]

• migjes
!null schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:20:
@migjes, ze hebben het de hele tijd over 1 groep. Of deze groep dan toch gebruik maakt van meerdere lussen weet ik niet, dat zou wel kunnen.
Het idee is overigens om de vloer constant op dezelfde temperatuur te stoken.
tja mischien proberen ze het wel in huisvrouwen taal uit te leggen, wie zal het zeggen.

het is geen slecht idee om de temperatuur van de vloer op ongeveer +/- 20-25 graden te proberen te houden.
alleen dat lukt mij nog van geen kant. (gas ketel is gewoon te zwaar op zijn laagst modulerende stand)

al een idee hoe je het huis gaat verwarmen, gas? of iets anders?

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 20:53

Snappie88

Mr. Hollywood

Bedankt voor je snelle reactie :) Ik heb een benedenwoning gekocht in een klein appartementencomplex, bouwjaar 1982, oppervlak ~80m2. Buren links, rechts, en boven (wat zonnepanelen wat lastiger maakt?), tuin achter op zuidoosten, in het geheel voorzien van dubbel glas, Nefit (gas gestookt combiketel uit 2007), vloerverwarming in de badkamer. Ik ga de woning in m'n eentje betrekken, Ik zoek vooral informatie om m'n vaste lasten lager te laten uitvallen door kleine tweaks toe te passen in dit huis. Ik begrijp dat sluimerverbruik hoge kosten met zich mee kan brengen, dus dat wil ik sowieso gaan aanpakken door knoppen op apparatuur te zetten. Daarnaast zal ik het keuken apparatuur en witgoed moeten bekijken welke labels erop zitten, en mogelijk vervangen. Las iets over een douchekop en kranen welke ook de nodige besparingen met zich mee kunnen brengen, en ongetwijfeld mis ik nog meer.

Edit: En eigenlijk ook: inzicht in het energieverbruik. Ik zag dat ook daar tig oplossingen voor zijn, maar kon een centraal topic niet vinden..

[ Voor 8% gewijzigd door Snappie88 op 13-02-2014 15:56 ]

Surfin' paradise!

• !null
Dat klinkt allemaal al vrij goed. Ik zou gewoon bewust stoken. Gewoon altijd op 15 graden en als jij er bent draai je hem naar de gewenste temperatuur. Minimaal uur voordat je naar bed gaat draai je hem terug.
Wellicht kun je ook een dagprogramma kwijt in de kamerthermostaat. Voor andere kamers kun je ook digitale thermostaat knoppen met dagprogramma's doen.
Heb je een kruipluik naar onderen of zit daar een kelder/parkeergarage? Kruipruimte zou je na kunnen isoleren.
Qua witgoed is het vooral de wasmachine en droger waar je op kunt bezuinigen qua energie.
migjes schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:41:
[...]

tja mischien proberen ze het wel in huisvrouwen taal uit te leggen, wie zal het zeggen.

het is geen slecht idee om de temperatuur van de vloer op ongeveer +/- 20-25 graden te proberen te houden.
alleen dat lukt mij nog van geen kant. (gas ketel is gewoon te zwaar op zijn laagst modulerende stand)
Daarom heb ik geen luxere ketel gekozen dan een CW4 ketel (dus geen CW5 of 6) zodat de ondergrens lager is en hij niet te snel gaat pendelen.
Ik weet niet hoe hoog de vloer zal gaan qua tempereatuur, ik denk dat ik de woonkamer gewoon op 19 graden instel, dag in dag uit.

De rest is met jaga strada LTV radiatoren, dus het gehele CV systeem gaat wel op 35 graden oid werken.
al een idee hoe je het huis gaat verwarmen, gas? of iets anders?
Wel gewoon met gas. Maar na een jaartje zal ik er wellicht een flinke zonneboiler opzetten. Ik heb alles zo gekozen dat het er op voorbereid is met LTV.
Wil ik dan nog van het gas af dan kies wellicht voor hout. Het zal dan meer om die ene korte periode gaan waarin het echt koud is, en je zonneboiler niks doet. Dan wil ik ook geen lucht warmtepomp e.d., die werken toch het slechtst in die periode (lijkt me). Gewoon CV pelletkachel in de woonkamer om ook de zonneboiler mee op te warmen, en dan kan de gas kraan dicht.
Maar dat is allemaal lange termijn. Eerst gewoon daar wonen met CV op gas, en dan zullen we sowieso al superlaag zitten vermoed ik. Daarna verdere stappen.

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 13-02-2014 16:13 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.