De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.766 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Net gekeken en niet veel bijzonders. Ik snap de titel nog steeds niet helemaal, zo veel komt het groene aspect niet aan de orde. Wel wat geleerd, je kan de slimme meter weigeren en een ouderwets krijgen (op 33:30 min).

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1394622

Ik blijf hopen dat mijn ferraris mag blijven. Salderen is een feestje :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Inderdaad want anders moeten we met een powerrouter in de weer.
En dat is volkomen onnodig in Nederland.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:12
't Lijkt me veel te mooi om waar te zijn dat je je Ferrarismeter mag houden of eventueel een andere Ferrarismeter krijgt.
Ik geloof er niets van. Wat ik altijd heb begrepen, is het óf een slimme meter (waarbij uitlezen op verzoek wel uitgezet kan worden) óf een nieuwe, digitale, 'domme' meter met aparte telwerken voor verbruikt en opwek.

Als de netbeheerders en elektriciteitsboeren het al niet erg graag willen, dan verplicht de overheid ons wel.
It's all about money....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:10

ericplan

5180 Wp PV

Het is jammer dat zoiets hoogwaardigs als een ferrarismeter, waarvan veel exemplaren ruim 30 jaar goed functioneren, vervangen wordt door een gammel electronisch product waarvan we blij mogen zijn als het een levensduur van zeven jaar haalt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De basis zit al fout imho , het zou niets uit moeten maken of je een ferarris of een slimme meter hebt, aan de ene kant wil ik voor het uitlezen en zo best een slimme meter, maar omdat ze zo slecht verekenen wil ik hem niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:12
Het slecht en/of onjuist verrekenen zou ik erg vervelend en vermoeiend vinden. Beroerder vind ik het feit dat het dan mogelijk is dat je minder terug gaat krijgen voor wat je teruglevert dan voor wat je afneemt.

[ Voor 9% gewijzigd door Cranberry op 01-02-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

ericplan schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 21:47:
Het is jammer dat zoiets hoogwaardigs als een ferrarismeter, waarvan veel exemplaren ruim 30 jaar goed functioneren, vervangen wordt door een gammel electronisch product waarvan we blij mogen zijn als het een levensduur van zeven jaar haalt.
Kunnen de meterkosten weer omhoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:39
De ijver die de energieboeren aan de dag leggen om de nieuwe meters te slijten spreekt wat dat betreft boekdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cranberry schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 22:49:
Het slecht en/of onjuist verrekenen zou ik erg vervelend en vermoeiend vinden. Beroerder vind ik het feit dat het dan mogelijk is dat je minder terug gaat krijgen voor wat je teruglevert dan voor wat je afneemt.
Ja als het salderen mocht verdwijnen, al heb je dat deels in de hand door niet meer aan pv te hebben dan je verbruik, of door te bufferen met warm water, accu's bijv. Maar ik ben met je eens, liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

kockie schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:36:
Voor arduino kan ik je dit aanbevelen: http://solarmeter.codeplex.com/

Werkt origineel met een aantal externe site maar mijn buurjongen heeft een aanpassing gedaan zodat het ook op een eigen server (php/mysql) werkt.
Thnx, daar zit eindelijk een beetje een volledige en duidelijke handleiding bij. Het meeste wat ik vind zijn hele elektrische schema's + een boel elektronisch geknutsel met soldeerbouten e.d., daar heb ik dus echt geen zin in :P

Edit: toch weer meer solderen dan ik wil. Ik denk dat een raspberry pi nog de beste optie is: dat is alleen wat draadjes verwisselen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bartjuh op 02-02-2014 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2013 @ 13:49:
:'( Het lagere capaciteitstarief laten ze pas ingaan vanaf komend jaar omdat nu door de netbeheerder is vastgesteld dat het verbruik lager is dan 500 m3. De rekening van afgelopen jaar wordt dus niet aangepast. Heeft iemand dit al met succes aangevochten?
Deze post is al weer even geleden, maar voor ons binnen nu en een maand zeer actueel. Wij gaan in ons 1e warmtepompseizoen minder dan 500m3 verbruiken. Wat zou een handige strategie zijn naar onze vrienden in Rotterdam (lees: Greenchoice)?
Dit is voor mij nl. redelijk principieel.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zeggen dat je een warmtepomp hebt en dat je dus structureel het gas alleen voor de kookplaat gaat gebruiken?
Op zich is het niet zo erg als ze de éénjaarsvliegen er uit proberen te filteren (hoewel dat ook dubieus is), als ze na het tweede jaar ook maar het eerste jaar corrigeren...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:06
hansdegit schreef op zondag 02 februari 2014 @ 14:00:
Wat zou een handige strategie zijn naar onze vrienden in Rotterdam (lees: Greenchoice)?
In mijn ervaring zijn er drie dingen belangrijk als je te maken hebt met onze vrienden van GC:
  1. Zorg dat je alle afspraken op papier hebt.
  2. Zorg dat je alle afspraken op papier hebt.
  3. Zorg dat je alle afspraken op papier hebt.
Oh, en als ik het van eric-pvt goed begrijp is het daarnaast ook handig om alle afspraken op papeir te hebben ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op zondag 02 februari 2014 @ 14:14:
Zeggen dat je een warmtepomp hebt en dat je dus structureel het gas alleen voor de kookplaat gaat gebruiken?
Op zich is het niet zo erg als ze de éénjaarsvliegen er uit proberen te filteren (hoewel dat ook dubieus is), als ze na het tweede jaar ook maar het eerste jaar corrigeren...
Zelfs al zou je maar één jaar in het lage tarief vallen, ook dan zou je probleemloos je geld moeten terugkrijgen.
Wat mij betreft wordt alles verwerkt in de m3-prijs en wordt het vastrecht en het capaciteitstarief afgeschaft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ericplan schreef op zondag 02 februari 2014 @ 15:44:
[...]

Zelfs al zou je maar één jaar in het lage tarief vallen, ook dan zou je probleemloos je geld moeten terugkrijgen.
Wat mij betreft wordt alles verwerkt in de m3-prijs en wordt het vastrecht en het capaciteitstarief afgeschaft.
+1
Ik zou het geweldig vinden. Een betere stimulans kan je m.i. niet bedenken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Eens.
Trouwens ook dat de prijs per kWh of MJ gaat, zijn we gelijk van de calorische correctie af. Met een echt slimme meter moet dat geen probleem zijn... nu reken je iets anders af dan je meter aangeeft, dat is ook dubieus.

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 02-02-2014 16:44 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

hansdegit schreef op zondag 02 februari 2014 @ 14:00:
[...]

Deze post is al weer even geleden, maar voor ons binnen nu en een maand zeer actueel. Wij gaan in ons 1e warmtepompseizoen minder dan 500m3 verbruiken. Wat zou een handige strategie zijn naar onze vrienden in Rotterdam (lees: Greenchoice)?
Dit is voor mij nl. redelijk principieel.
  1. Schriftelijk alles communiceren en vastleggen (dossier opbouwen, ook van gevoerde telefoongesprekken)
  2. Vriendelijk doch dringend verzoeken teveel geïncasseerde terug te storten voor datum X
  3. Incasso('s) storneren maximaal 56 dagen nadat ze afgeschreven zijn (Dre in "De Duurzame Kroeg deel 2")
  4. Niet schrikken van incasso dreigingen
  5. Bellende incassobureau verwijzen naar de voorwaarden van de energieleverancier / netbeheerder
  6. Sta sterk met je dossier in de hand en laat het incassobureau het uitzoeken met de energieleverancier (als ze vragen naar e-mails o.i.d. laat het hun onderling uitzoeken i.p.v. dat het jou tijd kost)
Als je daar geen zin in hebt kan je ook de energieleverancier uit je portemonnee laten graaien (Dre in "De Duurzame Kroeg deel 2")

Gegroet,
Een tevreden <500m3 gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:14
Het kan ook op een breadboardje.... 4 draadjes solderen. Geen vrienden/kennisen/buren met wat soldeerervaring?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dre schreef op zondag 02 februari 2014 @ 16:57:
[...]
  1. Schriftelijk alles communiceren en vastleggen (dossier opbouwen, ook van gevoerde telefoongesprekken)
  2. Vriendelijk doch dringend verzoeken teveel geïncasseerde terug te storten voor datum X
  3. Incasso('s) storneren maximaal 56 dagen nadat ze afgeschreven zijn (Dre in "De Duurzame Kroeg deel 2")
  4. Niet schrikken van incasso dreigingen
  5. Bellende incassobureau verwijzen naar de voorwaarden van de energieleverancier
  6. Sta sterk met je dossier in de hand en laat het incassobureau het uitzoeken met de energieleverancier (als ze vragen naar e-mails o.i.d. laat het hun onderling uitzoeken i.p.v. dat het jou tijd kost)
Als je daar geen zin in hebt kan je ook de energieleverancier uit je portemonnee laten graaien (Dre in "De Duurzame Kroeg deel 2")

Gegroet,
Een tevreden <500m3 gebruiker.
Dre, bedankt.

zie je wel dat je het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag werkt m'n buurverwarming weer uitstekend. De vloer van onze eetkeuken is 21 graden. Ik kan momenteel aan de Mindergasgrafiek zien wanneer m'n buurman thuis is. Heb ik geen NSA voor nodig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

kockie schreef op zondag 02 februari 2014 @ 16:57:
[...]
Het kan ook op een breadboardje.... 4 draadjes solderen. Geen vrienden/kennisen/buren met wat soldeerervaring?
Ik ben er geen held in (elektrotechnisch gezien), maar ik denk dat ik het toch maar ga proberen met het arduino bordje. Als ik gewoonweg de instructies volg kan het niet mis gaan... hoop ik (met niet veel elektro-kennis).

Ik moet dan ook een 74LS04 ertussen proppen, tussen de P1 poort en arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb het met mijn Netduino zelfs zonder solderen gered. Het is echt té simpel. En nu draait het alweer dik een jaar, data wordt door mijn NAS ingelezen in een MySql db. De Netduino logt alles per minuut op een SD kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hansdegit schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:47:
Ik heb het met mijn Netduino zelfs zonder solderen gered. Het is echt té simpel. En nu draait het alweer dik een jaar, data wordt door mijn NAS ingelezen in een MySql db. De Netduino logt alles per minuut op een SD kaartje.
Wat is het voordeel van een netduino, want bij de arduino solar meter software wordt een arduino uno + ethernet shield gebruikt. De netduino is 30 euro, maar een arduino uno (10 euro) + ethernet shield (7 euro) is een stuk goedkoper... maar kan, voor mij als leek, op het oog hetzelfde?

Ik denk dat ik de arduino solar meter ga proberen, + breadboard, s0 kWh meter erbij, en dan naar PVoutput. Meest duidelijke tutorial/uitleg, en het goedkoopst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
ericplan schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:16:
Vandaag werkt m'n buurverwarming weer uitstekend. De vloer van onze eetkeuken is 21 graden. Ik kan momenteel aan de Mindergasgrafiek zien wanneer m'n buurman thuis is. Heb ik geen NSA voor nodig.
Gevalletje 'beter een goede (onder)buur dan een verre vriend" ;) :9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:16:
_O-

Ik ga er nu wel vanuit dat met Valentijn die mensen een bloemetje van je krijgen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

klump4u schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 18:13:
Bij mij volgt Greenchoice mijn regioleverancier (Essent) niet.
1 Januari 2014 nieuw contract.
Greenchoice €24,25 per product per jaar. (2013 €24,25)
Essent €42,00 per product per jaar. (2013 €34,77)
Nog even over stijging vastrecht van leverancier
Vandaag even gekeken bij iemand die het variabele tarief van Greenchoice heeft.
Greenchoice volgt hier wel de regioleverancier (Essent) en telt hier in 2014 ook €42,00 per produkt

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 02 februari 2014 @ 15:20:
[...]

In mijn ervaring zijn er drie dingen belangrijk als je te maken hebt met onze vrienden van GC:
  1. Zorg dat je alle afspraken op papier hebt.
  2. Zorg dat je alle afspraken op papier hebt.
  3. Zorg dat je alle afspraken op papier hebt.
Oh, en als ik het van eric-pvt goed begrijp is het daarnaast ook handig om alle afspraken op papeir te hebben ;)
ja, daar hebben ze een teeeeeering hekel aan, ook aan opgenomen gesprekken
gewoon stoppen met betalen, en alleen je vastrecht voldoen.
we rekenen in nederland per jaar af, dus dat doe je dan ook, als alles klopt.
helemaal niks mis mee, doe het nu al 3 jaar.
je gaat dan wel meteen door voor de normale mensen daar, zonder script, die het in 1x correct doen, dat is dan wel erg opvallend (in mijn geval de zakelijke desk)

nu ben ik calorisch genaaid, (calorsich over de 500 getild naar 502) maar zoals veel forumleden weten, laat ik dat tot op de dag van vandaag niet rusten. ze zijn al duizenden euros kwijt aan mijn doorzetten, eigen schuld dikke buld, dat mag van mij nog maanden doorzweren, ik geef nooit op.
principieel.
opmerkelijk : de buurman heeft bij gc een correctiefactor van 0,996 1 maand later, saillant toch ?
ze gaan het maar uitelggen, voorlopig is het draaien met meel in de bek.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2014 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 19:53:
[...]

ja, daar hebben ze een teeeeeering hekel aan, ook aan opgenomen gesprekken
gewoon stoppen met betalen, en alleen je vastrecht voldoen.
we rekenen in nederland per jaar af, dus dat doe je dan ook, als alles klopt.
helemaal niks mis mee, doe het nu al 3 jaar.
je gaat dan wel meteen door voor de normale mensen daar, zonder script, die het in 1x correct doen, dat is dan wel erg opvallend (in mijn geval de zakelijke desk)
Dus als ik het goed begrijp (bij ons wordt er nu een maandelijks voorschot per automatische incasso geïnt) stuur ik ze een mail met de opmerking dat we geen maandelijkse incasso meer willen, geven we aan dat we per jaar willen betalen en dat wordt dan geaccepteerd door GC?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hopelijk wel, mijn afspraak is uit nood geboren, ze wisten zich geen raad meer met een neggie die zijn gas betaald van pv stroom.

`de computer raakt in de war, al 6 jaar blaat`
volgens mij moet je daar dan snel wat aan doen.

mooi he :
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gc022012.jpg

dat ik nog vastrecht betaal is eigenlijk ook een beetje gek, greenchoice zou eigenlijk maandelijks moeten kunnen uitkeren, heeh, ik ga ze dat eens vragen ;)
gelukkig heb ik nu een warmtepomp, loopt hun computer ook niet meer vast :r

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2014 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 20:02:
hopelijk wel, mijn afspraak is uit nood geboren, ze wisten zich geen raad meer met een neggie die zijn gas betaald van pv stroom.

`de computer raakt in de war, al 6 jaar blaat`
volgens mij moet je daar dan snel wat aan doen.
Dat is maar 1x per jaar, dus na een reset doet ie het weer. Dat is goedkoper dan groene klanten echt helpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na de reset waren alle meterstanden weg, daar komt dat schatten natuurlijk vandaan.......
jammer dat je als klant niet mag schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
In een ander topic had je het over 20+50 euro per maand. Klopt het dan dat je in het pre-warmtepomp tijdperk zo'n €840 per jaar betaalde voor 0 kWh en 502m3 gas?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 02-02-2014 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, maar wat je zegt is wel de richting waarin de tarieven zich gedragen naar de toekomst
hoe minder het verbruik hoe hoger de kosten

nee, want die 50 euro zet ik opzij had ik gezegd, als buffer. daar komt geen energiebedrijf bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 21:02:
nee, maar wat je zegt is wel de richting waarin de tarieven zich gedragen naar de toekomst
Dat denk ik ook wel, want met een negatief stroomverbruik en laag gasverbruik ben je voor een leverancier natuurlijk een relatief onaantrekkelijke klant. Het vastrecht en zaken als meterhuur moeten dan wel omhoog om de inkomsten niet te laten krimpen. Zeker als er in de toekomst honderdduizenden woningen zijn die min of meer neutraal zijn in energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik ben benieuwd hoe essent dit oppakt, - 750 kWh en < 450 m3 gas. In april komt de jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 21:02:

nee, want die 50 euro zet ik opzij had ik gezegd, als buffer. daar komt geen energiebedrijf bij kijken.
Tijd voor een andere organisatievorm voor onze energieleveranciers. Bijvoorbeeld een coöperatieve vereniging. Geen vette winsten meer voor aandeelhouders, maar met elkaar bepalen waar de investeringen gedaan worden. Of bijvoorbeeld terug naar een GEB, waar de politiek zeggenschap had.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bezuiniger schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:38:
Het vastrecht en zaken als meterhuur moeten dan wel omhoog
Moet dat? Als minder energie verkopen écht hun doel was dan zou het ook een héél goede optie zijn de kWh/m3 prijs flink te laten stijgen. De verbruiker/vervuiler betaalt, zeg maar.

Maar we laten energie over aan organisaties die er beter van worden als ze méér geld aan ons verdienen. Dat minder energie verkopen da nniet het echte doel is is niet raar...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
JeroenH schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:59:
[...]

Moet dat? Als minder energie verkopen écht hun doel was dan zou het ook een héél goede optie zijn de kWh/m3 prijs flink te laten stijgen. De verbruiker/vervuiler betaalt, zeg maar.
Dat vind ik ook weer niet eerlijk. Iemand met een verbruik van 2000 m3 is niet perse verkeerd bezig of een vervuiler. Hangt van veel meer factoren af. Ik heb een laag gasverbruik (<500m3), maar daar doe ik volstrekt geen enkele moeite voor: ik ben zo'n lul die zijn buren laat stoken..

[ Voor 15% gewijzigd door LaserJet op 02-02-2014 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05
LaserJet schreef op zondag 02 februari 2014 @ 23:19:
[...]

Dat vind ik ook weer niet eerlijk. Iemand met een verbruik van 2000 m3 is niet perse verkeerd bezig of een vervuiler. Hangt van veel meer factoren af. Ik heb een laag gasverbruik (<500m3), maar daar doe ik volstrekt geen enkele moeite voor: ik ben zo'n lul die zijn buren laat stoken..
Tuurlijk kan je niet alleen naar verbruik kijken. Misschien pompt deze persoon wel aardgas thuis met een thuis vulinstallatie, dat ook nog eens met groengas certificaten wordt gekocht. Het is nooit helemaal eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
JeroenH schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:59:
[...]

Maar we laten energie over aan organisaties die er beter van worden als ze méér geld aan ons verdienen. Dat minder energie verkopen da nniet het echte doel is is niet raar...
Ja, want in de toekomst zal het net ook wat duurder worden. Opslag, buffering, etc. zullen gemeengoed worden. Dat in het net inbouwen zorgt voor minder problemen met de toenemende PV/wind, maar ook voor wat hogere kosten. Dus een deel van de stijging is reëel.
Verder vind geen enkel bedrijf een omzetdaling leuk. Vandaar hun neiging de kosten op te voeren, nu het gebruik wat daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Maar dat is wel verre toekomst (>10 jaar denk ik).
Het zou me verbazen als de meeropbrengsten uit het hogere vastrecht nu opzij gezet worden voor die toekomstige investeringen.
Grote kans dat dit direct in (overstap)bonussen en tv-reclames wordt omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
drielp schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:53:
Ik ben benieuwd hoe essent dit oppakt, - 750 kWh en < 450 m3 gas. In april komt de jaarrekening.
met wat geklungel gaat het meestal goed bij essent met de min standen.
(let op of het ook goed gaat met de btw van de heffings-korting.
daar is een wijziging in geweest afgelopen jaar, ik was allen een beetje doorgeschoten en zat erg in de plus dus ik weet niet hoe het uit pakt. reken die effen na, heb ik niet gedaan!)

alleen onder de 500m3? geen idee, maar als ik het goed begrijp, kun je de korting wel schudden van de helpdesk. (dus lieg steel bedonder of wat dan ook, zorg dat je hem krijgt! al is het maar het principe)

maar goed, bij mij is het prikkeldraad gespannen en de mijnen velden in kaart gebracht.
mijn huis staat op leegstand tarief.
ik betaal dus 0 euro per maand en krijg allen een jaar afrekening. (dit allen al bespaart me 24 euro per jaar. 8)7 , 2 euro per accept giro die ze sturen, en voor het gemak sturen ze ook geen acceptgiro meer. zo kan ik het ook >:), het moet niet gekker worden )

je krijgt dan wel meteen de bedreiging naar je hooft, dat je dan geen gebruik meer kunt maken van een betalings-regeling. _O-
als of ik dat nodig heb. lol leuk om loze bedreigingen naar je hooft geslingerd te krijgen.

nu heb ik gratis een spaarrekening geopend bij de bank, en daar maak ik elke maand een bedrag naar toe over om zo een buffer te hebben voor de rekening. (en nu trek ik zelf de rente, stelt niks voor maar toch weer een extra 10tje dit jaar)
ik maak nog steeds het oude bedrag over van voor de besparingen en pv, dus ik spaar makkelijk 2000 euro per jaar en de kosten zijn minder als 1000 euro.
de spaar rekening voor verdere verduurzaming of eventuele vervanging vult lekker zo.

ik heb het eigenlijk zelf nooit begrepen dat mensen een automatische machtiging tekenen om een variabel bedrag van de rekening door een bedrijf te laten af trekken.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/contrac.jpg
ik wil gewoon eerst een kloppende rekening, en dan pas betaal ik.

(sins kort ook gedaan voor het water, en daar was het: "maar natuurlijk meneer, regelen we meneer, was er verder nog iets meneer." netjes zo als het hoort.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Ben het wel met je eens, maar wat is een staar rekening? :P

Overigens zat ik me ook te bedenken, wat als je nou gas wint uit de gaswel op je land, of uit je septische tank waar je riool op zit.. En dat gewonnen gas dan terug het gasnet in gaat duwen met meer druk :D Kijken hoe ze reageren als de gasmeter ook terug loopt haha.
Ok, dat zal technisch niet lukken, maar goed

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hier een collega die brongas gebruikt met een standaard gasaansluiting als backup. Ben benieuwd hoe zijn leverancier omgaat met een verbruik van minder dan 500 m3 / jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Brongas? Dat is een gaswel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Geinig, ik weet dan weer niet wat een gaswel is...
Brongas is aardgas/biogas wat op een meter of 20-60 onder het maaiveld zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@migjes, vorig jaar ging het goed. Dit jaar dan maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
[...]

opmerkelijk : de buurman heeft bij gc een correctiefactor van 0,996 1 maand later, saillant toch ?
Daarom zei ik: verdiep je er eens in. Het is voor een niet techneut/ingewijde totaal oncontroleerbaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

ze gaan het maar uitelggen, voorlopig is het draaien met meel in de bek.
Zelfde afrekenperiode?
Vaststelling calorische waarde aardgas
De Nederlandse Gasunie stelt maandelijks de calorische waarde van het geleverde aardgas vast. Wanneer er sprake is van een correctie, de calorische waarde, wordt deze verrekend via de prijs of via de hoeveelheid.
Voor meer info
http://www.gasunietranspo...liteit/calorische-waarden

Hé kijk nou XML files met de waarden
http://www.gasunietranspo...he-waarden/2014-02-02.xml

Nou de oude gegevens opzoeken/opvragen en rekenen maar........

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens die site zijn de gegevens expliciet ongeschikt om je energierekening te controleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op maandag 03 februari 2014 @ 19:40:
[...]

Daarom zei ik: verdiep je er eens in. Het is voor een niet techneut/ingewijde totaal oncontroleerbaar.
dat zei ik, dat doe ik al vanaf augustus.
ik denk dat hier een random factor komt kijken, en dat er dus niet met de officiele bladen/waarden word gewerkt. willekeur.
het gedrag is dan ook enorm schimmig en de antwoorden elke keer een hap lucht.
natuurlijk was de buurman ook precies 1 kalenderjaar.
ik krijg dit op tafel en correct, en anders ontdek ik een vies verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Proton_ schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 07:42:
Volgens die site zijn de gegevens expliciet ongeschikt om je energierekening te controleren...
Klopt, maar wie transporteert en is verantwoordelijk voor de geleverde kwaliteit?
Gasunie transport. Zij zijn dus de bron van het gegeven "calorische waarde".
Als je deze bron hebt kun je controleren of je leverancier er een ander verdienmodel van maakt.

Dat is toch het gene waar het Eric-PVT om te doen is?

@Eric-PVT
Stel de vraag eens bij Gasunie, wie weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
drielp schreef op maandag 03 februari 2014 @ 19:01:
@migjes, vorig jaar ging het goed. Dit jaar dan maar afwachten.
het gaat er eigenlijk altijd goed, en als er iets is dan is het zo opgelost.
(alleen de heffings-korting is verplaatst afgelopen jaar.
dus let op de btw van de heffings-korting, ik weet niet af dat nu wel goed gaat.
ik was zelf door wat probleempjes in de 2000kWh+ gekomen.
dus heb het niet nagerekend)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:39

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

migjes schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:13:
[...]
ik was zelf door wat probleempjes in de 2000kWh+ gekomen.
Ik hoop niet omdat je misschien wat plantjes op zolder had staan... 8)7

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is toch ook groen? naja, de kleur dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 09:19:
[...]

@Eric-PVT
Stel de vraag eens bij Gasunie, wie weet
dat weet ik al het antwoord was van gasunie en liander : de leverancier dient over uw periode 0,992 te berekenen.

nu stelt greenchoice dat dat niet klopt(!), maar degene die de rekening opmaakte (ik heb de naam al) wil niet aan de lijn komen, en als ik hem mail, krijg ik een generiek antwoord van een generiek adres, het word afgevangen.

hierbij nog wat happen lucht met meel in de mond :
Wij begrijpen dat het voor u vervelend is dat u hierdoor in een hoger vastrechttarief komt, helaas kunnen wij daar niets aan veranderen.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Greenchoice

Kijk voor uw gegevens in het persoonlijke dossier op: https://dossier.greenchoice.nl.

From: Eric
Sent: zaterdag 28 december 2013
To:
Subject: RE: Terugkoppeling van Liander

opmerkelijk vind ik wel dat dichtbij in de straat en uw klant bijv dhr kleinman in lelystad een calorische correctie heeft van 0,99
en daar begon de discussie mee, hierdoor ben ik in een duurder vastrecht gekomen boven de 500m3
ik heb hier liander, gasunie en wat collegas van u over gesproken, en iedereen vind dat volstrekt belachelijk

complete willekeur lijkt het die factor.
to be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Wat is wijsheid.... Greenchoice vooraf informeren dat ik in het laagste vastrechttarief wil, of achteraf de eindafrekening aanvechten?

Ik had gisteren al even contact met iemand uit Leiden (ja, we weten wel wie). Bij hem komt er stoom uit de oren, ook vanwege allerlei gelul met Greenchoice. Het is om te huilen. Misschien eens een belletje wagen naar de rechtsbijstandverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een aantekening in je dossier doet wonderen.
wat hier gebeurt is weer nieuw.

de wet toepassen past niet in het verdienmodel of "sectorafspraken", doe wat je wilt, als je een manier vind om je recht te krijgen, hoor ik het graag
uiteindelijk heb ik een goede vriend die gerechtsdeurwaarder is, met pv.(gratis bijstand)
ze kunnen best een tientje pakken, maar het kan ze negatieve aandacht en duizenden euros gaan kosten.
ik hou wel van de cor kempers aanpak.(bekend in leiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Cor Kempers? Even gegoogled, nog nooit van gehoord. Ben jij ook lid van de ZPV ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, cor kempers huurde eens een tank, en later liet hij een vliegtuigje boven oxxio vliegen vanwege een geschilletje.<>
http://www.vastelastenbon...llekeur-leverancier-oxxio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:12
Ha, geniaal 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@Eric-PVT
Ik zou gaan voor een nette brief, aangetekend met ontvangstbevestiging.
Hierin vermeld wat je bevindingen zijn en dat je recht meent te hebben op.
Vervolgens een termijn stellen waarop je reactie/uitslag wilt van hen (per post).
Tevens in de brief dat als men van mening is dat de afrekening correct is je andere stappen zult ondernemen. Wijs ze we dan ook op dat alle kosten die je al hebt gehad en die er nog komen gaan zult verhalen.

Tja, wie niet horen wil....
Oh ja een lange adem toegewenst.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Als hierboven je klachtomschrijving is, dan staat het er niet echt duidelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@teacher: dit is natuurlijk de laatste reactie in een reeks. Lijkt mij duidelijk.
deze beter?
quote: HdG richting GC
Middels dit bericht wil ik alvast aangeven dat wij dit jaar met ons gasverbruik hoogstwaarschijnlijk (ook na calorische correctie) onder de 500m3 zullen eindigen. Dit is structureel; we verwarmen het huis sinds november met een warmtepomp.

1) Wilt u daar bij het opmaken van de jaarfactuur aub rekening mee houden? Volgens de tariefbladen van Liander vallen wij met een standaardjaarverbruik van minder dan 500m3/jr in de staffel met een vastrecht van (afgerond) 120,-.

2) Gegeven het feit dat wij sinds november 2013 slechts 90 m3 verstookt hebben, verwacht ik dat ons begrote jaarverbruik voor 2014-2015 niet meer dan 250m3 zal bedragen (da's op basis van een koude winter!). Ons stroomverbruik was per saldo al ontzettend laag; dit blijft zo. De begrote energiekosten voor het 2014-2015 kunnen we dus zeer waarschijnlijk betalen met de "teruggave energiebelasting".

Lang verhaal kort:
1) ik verlang in maart een jaarafrekening met een vastrechtpost conform een verbruik van minder dan 500m3 aan gas
2) Het lijkt mij een prima idee om per maand helemaal niets meer over te maken naar GreenChoice en pas na de jaarafrekening (die verwacht ik in maart) alles te verrekenen.

Gaarne uw reactie.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 05-02-2014 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:22:
@teacher: dit is natuurlijk de laatste reactie in een reeks. Lijkt mij duidelijk.
deze beter?

[...]
Kom maar op met je rode pen, teacher. Ben benieuwd of Hans een voldoende heeft.
>:)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:03
hansdegit schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:22:
deze beter?

[...]
Ik denk dat je dat 2e punt niet voldoende helder gemaakt hebt. Volgens mij wil je dat ze de automatische incasso en het voorschotbedrag stop zetten.
Ik denk dat je dat letterlijk aan ze moet vragen.
Daarnaast aangeven dat je graag binnen x weken een schriftelijke bevestiging van bovenstaand ontvangt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
bedankt voor de tip! Ik ben benieuwder naar de reactie op punt 1. Puntje 2 is soort van bonus, misschien dat ik daardoor dat punt onbewust minder sterk naar voren liet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kwam gisteren bij ouders... die hebben de energierekeningen binnen:
2500m3 voor een vrijstaand huis, niet overal super geisoleerd en niet heel erg bewust bezig met thermostaat naarbeneden als je niet thuis bent enzo, maar is niet schrikwekkend.
Stroom is een ander verhaal: 4000KWh, en dan kregen ze nu terug, want vorig jaar was het nog een pak meer. Volgens mijn vader is dit ooit 7500KWh geweest :X.

Met de Voltcraft Energy Check 3000 even zitten meten: vrieskist in de schuur valt mee, wasdroger valt gemiddeld gezien ook mee, maar dan komen we in de televisiehoek:
- Panasonic 42" plasma
- Humax PVR9200C
- Panasonic 1000W surroundset
- Wii

Televisie vreet zo'n 300W, afhankelijk van wat er gekeken wordt. Helder beeld vreet 350W (sneeuw), donker beeld 250W. Humax recorder valt mee, maar vreet 24/7 15W sluipverbruik. Surroundset valt me ook mee, vreet 40-60W en 100W als er lage tonen uit de subwoofer moeten komen. Sluipverbruik van Wii is 2W, sluipverbruik van televisie en surroundset als ze uit/standby staan is samen niet meetbaar.

Heb berekend wat het sluipverbruik per jaar kost, alleen die Humax doet al 130KWh per jaar. Heb ze in eerste instantie geadviseerd om kritischer te zijn naar wanneer de boel aan moet staan. Het komt heel vaak voor dat ik bij mijn ouders kom, de televisie uit, humax en surroundset nog aan, 65W verbruik, vooral mijn broertje heeft er een handje van om zo naar bed te gaan. Het komt ook geregeld voor dat er helemaal niemand is en toch de boel aan staat, hoppa, 380W aan nutteloos verbruik.

Binnenkort maar eens met de youless gaan meten bij mijn ouders, ben benieuwd wat hun verbruik 's nachts is als alles "uit" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je ziet ook nog wel eens dat mensen niet door hebben dat hun TV aan staat met zwartbeeld (wel goeie zwartwaardes dan haha).

Heb zelf nu de Zanussi warmtepomp wasdroger besteld. Die ZTH485. Maar nu krijg ik vol automatisch de opvolger ervan, de ZTHB485. Ben benieuwd of die B ook Beter betekent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tja, het grappige was dus dat er gewoon 450W of iets in die richting op het typeplaatje van de televisie staat. Heb tig jaar geleden toen dat ding werd aangeschaft al geroepen dat een plasma stroom vreet, maar de fabels over slechte beeldkwaliteit bij LCD en een verkoper die heel graag plasma verkoopt heeft hem toen over de streep getrokken om zo'n stroomvreter aan te schaffen.

Verder zitten de vogeltjes in de tuin er lekker warm bij, hele tuin zit vol met vogels, of dat door het voer of door de warmte van de drogerslang komt laat ik even in het midden :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:41:
Tja, het grappige was dus dat er gewoon 450W of iets in die richting op het typeplaatje van de televisie staat. Heb tig jaar geleden toen dat ding werd aangeschaft al geroepen dat een plasma stroom vreet, maar de fabels over slechte beeldkwaliteit bij LCD en een verkoper die heel graag plasma verkoopt heeft hem toen over de streep getrokken om zo'n stroomvreter aan te schaffen.

Verder zitten de vogeltjes in de tuin er lekker warm bij, hele tuin zit vol met vogels, of dat door het voer of door de warmte van de drogerslang komt laat ik even in het midden :+.
Kan je niet iets met een master-slave verdeeldoos bij die TV hoek?

TV uit: alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha, ja ik heb ook nog een plasma. Volgende wordt weer een LCD en ook nog een slagje kleiner.
Ik heb de plasma lang geleden gekocht, maar ik moet zeggen, toen was plasma echt wel beter dan LCD. Inmiddels is dat achterhaald en kun je beter een LCD kopen uit zuinigheid denk ik. Met die LED backlight zijn de zwartwaardes ook prima. Nog steeds is mijn plasma supermooi, maar heden ten dage kun je ook wel een goeie LCD kopen met die beeldkwaliteit.

Ik heb trouwens gewoon een stekkerblok bij de TV en audio hoek. Geen gebruik = stekkerdoos uit, lekker simpel :)

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 05-02-2014 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:03
_JGC_ schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:22:
2500m3 voor een vrijstaand huis, niet overal super geisoleerd en niet heel erg bewust bezig met thermostaat naarbeneden als je niet thuis bent enzo, maar is niet schrikwekkend.
Stroom is een ander verhaal: 4000KWh, en dan kregen ze nu terug, want vorig jaar was het nog een pak meer. Volgens mijn vader is dit ooit 7500KWh geweest :X.

Met de Voltcraft Energy Check 3000 even zitten meten: vrieskist in de schuur valt mee, wasdroger valt gemiddeld gezien ook mee, maar dan komen we in de televisiehoek:
- Panasonic 42" plasma
- Humax PVR9200C
- Wii

Televisie vreet zo'n 300W, afhankelijk van wat er gekeken wordt. Helder beeld vreet 350W (sneeuw), donker beeld 250W. Humax recorder valt mee, maar vreet 24/7 15W sluipverbruik. Surroundset valt me ook mee, vreet 40-60W en 100W als er lage tonen uit de subwoofer moeten komen. Sluipverbruik van Wii is 2W, sluipverbruik van televisie en surroundset als ze uit/standby staan is samen niet meetbaar.

Heb berekend wat het sluipverbruik per jaar kost, alleen die Humax doet al 130KWh per jaar. Heb ze in eerste instantie geadviseerd om kritischer te zijn naar wanneer de boel aan moet staan. Het komt heel vaak voor dat ik bij mijn ouders kom, de televisie uit, humax en surroundset nog aan, 65W verbruik, vooral mijn broertje heeft er een handje van om zo naar bed te gaan. Het komt ook geregeld voor dat er helemaal niemand is en toch de boel aan staat, hoppa, 380W aan nutteloos verbruik.

Binnenkort maar eens met de youless gaan meten bij mijn ouders, ben benieuwd wat hun verbruik 's nachts is als alles "uit" is.
Master/slave stekkerblok doet wonderen. zodra de tv op standby gaat worden alle andere apparaten stroomloos. Zodra tv aangezet wordt (met afstandsbediening) krijgt de rest ook weer stroom.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Aangaande capaciteitstarief GC/Liander: ik word vanmiddag teruggebeld door consuwijzer. Ik zal hier vertellen wat het advies wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

_JGC_ schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:41:
Was toen ook een stuk beter. LCD's van 5+ jaar oud zijn niet om aan te zien. Tegenwoordig is dat verschil veel kleiner, daarnaast zijn LCD's ook een stuk zuiniger geworden door LED backlights. CCFL LCD's waren vaak niet veel zuiniger dan een plasma van hetzelfde formaat.

Dus ik heb hier ook nog een plasma staan. Maar je kan wel veel tweaken om het verbruik omlaag te halen. Zet je tv bijvoorbeeld niet vlakbij het raam, maar waar het iets donkerder is. Dan kan de helderheid omlaag, en dat scheelt behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 16:33
hansdegit schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:23:
Aangaande capaciteitstarief GC/Liander: ik word vanmiddag teruggebeld door consuwijzer. Ik zal hier vertellen wat het advies wordt.
Ik ben inderdaad benieuwd naar advies van consuwijzer. Hoezo komen ze daar eigenlijk op? Hebben ze jouw vraag doorgestuurd?

Ik zit afgelopen jaar ook op een gasverbruik van <300 m3. Mijn "jaar" loopt echter van 4 maart 2013 t/m 3 maart 2014. Hoop dat dit goed komt. Ik zit overigens bij EnergieDirect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 10:51

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Weer een sterk gekleurd opiniestuk vol (halve)onwaarheden in de Volkskrant. De oppositie tegen het energieakkoord laat de laatste tijd flink van zich horen en de krant biedt kennelijk maar al te graag een platform.

Maarja een krant is tegenwoordig ook maar een commerciele onderneming en controverse verkoopt. :/

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@styno; net het stuk gelezen "van" Adjiedj Bakas achter je linkje. Ik weet niet wat die gozer gebruikt, maar je wordt er wel erg ruimdenkend van ;). Iemand die in de jaren 80 Nederlands heeft gestudeerd en nu zijn brood verdient met fantaseren over de toekomst is natuurlijk geen gesprekspartner in energievraagstukken. Blijkbaar wordt hij wel erg belangrijk gemaakt.

In het stuk wordt er op los gefantaseerd...allerlei experimentele resultaten worden hoppakee als succesverhaal neergezet ter onderbouwing van de onzin van windenergie. Het dromen over schone nucleaire energiebronnen en fantastische ontwikkelingen in PV voeren de boventoon in een stuk dat wars is van onderbouwing, bewijs, cijfers, bronnen en realiteitszin.

Het subsidiëren van energiebronnen vind niemand hier een enorm goed idee. Hooguit om een techniek van de baby-fase naar volwassenheid te schoppen. Dan moet een techniek "het uitzoeken". Dus geen verstorende aankoopsubsidies!

Toch kost een transitie gewoon geld. Daar hoeft niemand spannend over te doen. Willen we schonere lucht? Willen we een kleiner aandeel zijn in de klimaatverandering? Dan zal er met geld geschoven moeten worden en misschien wel extra geld (goed) geïnvesteerd moeten worden. Een mooi begin zou al zijn de vaste lasten van energie flink te verlagen en de tarieven behoorlijk te laten stijgen! De gebruiker betaalt. Verder zou het al helpen de "ongewenste" energiebronnen hun voordelen tov andere energiebronnen te ontnemen.

Helaas gaat het er niet van komen. Bedrijven willen niet (van de in onze ogen verouderde economie), burgers willen niet (NIMBY, willen nooit verandering....beschermd stadsgezicht anyone! ;) ) en de regering wil niet (waar je dan ook voor stemt). Er wordt gestreefd naar een status-quo en naar financieel zo goedkoop mogelijke oplossingen....f*ck andere doelen zoals schone lucht. Vieze lucht is immers goed voor de economie! Koopt allen speciale filters voor in huis, ter bescherming van uw kinderen...u houdt toch van uw kinderen??! Koopt deze nieuwe medicijnen! Uw kind ademt weer zoals het hoort! Water uit de kraan is al jaren onbetrouwbaar, koopt allen deze flessen gegarandeerd schoon water....voor uw kinderen uiteraard.

Je zal er bijna cynisch van worden ;).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:49:
[...]

Kan je niet iets met een master-slave verdeeldoos bij die TV hoek?

TV uit: alles uit.
Loop je tegen 2 problemen aan:
- Surround set verliest alle instellingen en schakelt ook niet automatisch over naar TV bij in/uitschakelen via stopcontact
- Humax recorder zonder stroom is geen optie, geplande opnames worden dan niet meer gemaakt

Verder is de sluipverbruik van de surroundset als deze "uit" staat nagenoeg 0, het is samen met TV niet te meten. Dat is iets dat Panasonic dan wel weer goed voorelkaar heeft. Grootste winst is te halen in het opvoeden van de gebruiker, want behalve de TV hoek is er ook nog een slaapkamer met verlichting, televisie en computer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

_JGC_ schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:46:
[...]

Loop je tegen 2 problemen aan:
- Surround set verliest alle instellingen en schakelt ook niet automatisch over naar TV bij in/uitschakelen via stopcontact
- Humax recorder zonder stroom is geen optie, geplande opnames worden dan niet meer gemaakt

Verder is de sluipverbruik van de surroundset als deze "uit" staat nagenoeg 0, het is samen met TV niet te meten. Dat is iets dat Panasonic dan wel weer goed voorelkaar heeft. Grootste winst is te halen in het opvoeden van de gebruiker, want behalve de TV hoek is er ook nog een slaapkamer met verlichting, televisie en computer...
Ik weet niet hoeveel tv er gekeken wordt en hoeveel uren de tv aanstaat per dag (het liefst zijn beide getallen even hoog :p), maar het verschil in totale energiekosten van een plasma tov een LCD met LEDverlichting is nu ook weer niet super groot.

Bij een stevig aantal uren van 50 per week kom je op een verschil van 390 kWh per jaar. (even uitgaand van 200W voor de plasma en 50W voor de LCD met LED). Wanneer je een dergelijk hoog verbruik hebt als je ouders, dan zou ik de tv niet als eerste verdenken :). Persoonlijk zou ik het liefste weinig kijken naar een beeld wat ik prachtig vind, dan veel naar een beeld wat minder mooi is. Zo ook liever 1 glas cola (is heel slecht voor je, weet ik), dan 10 glazen cola light. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sowieso staat dat ding vanaf 17:30 aan, gaat niet eerder uit dan 's avonds laat. Verder overdag wel eens wat koters over de vloer, en dan moet de TV ook veel aan. Ga dus maar uit van 5-7 uur per dag televisiekijken. Zou met 365 dagen per jaar en 300W gemiddeld gebruik uitkomen op 766KWh. Vind ik nog niet schokkend voor een heel jaar televisiekijken, blijft nml nog 3300KWh over aan overig verbruik. Elektrisch verwarmen doen ze niet, dus waar een gezin van 3 personen waarvan 2 fulltime werken en 1 parttime werkt zoveel stroom aan gebruikt...

Wordt binnenkort met de Youless aan de slag. Kan je ook mooi het verbruik koppelen aan tijdstippen en aanwijzen wanneer je de was draait of wanneer de oven wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Misschien nog her en der wat fantastische halogeen verlichting die altijd aanstaat met 400W ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik kijk gemiddeld nog geen twee uur televisie per week, schat ik. Het kan aan mij liggen, maar het medium biedt mij weinig boeiends, weinig wat me stimuleert om over zaken na te denken (positieve uitzonderingen als Labyrinth e.d. uitgezonderd). Scheelt een boel energie, in meerdere opzichten ;)

Dit is dan wel weer leuk :) (zojuist online gekomen):

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 05-02-2014 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
wmeester schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:50:
[...]

Ik ben inderdaad benieuwd naar advies van consuwijzer. Hoezo komen ze daar eigenlijk op? Hebben ze jouw vraag doorgestuurd?

Ik zit afgelopen jaar ook op een gasverbruik van <300 m3. Mijn "jaar" loopt echter van 4 maart 2013 t/m 3 maart 2014. Hoop dat dit goed komt. Ik zit overigens bij EnergieDirect.
Jouw jaar is bijna hetzelfde als mijn jaar; die van mij eindigt op 4 maart 2014.
Hoe dan ook: de mevrouw van consuwijzer wordt blijkbaar ook niet wijzer van de regelgeving rondom capaciteitstarief etc; ze heeft meer tijd nodig. Wordt volgende week vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

!null schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:32:
Misschien nog her en der wat fantastische halogeen verlichting die altijd aanstaat met 400W ofzo.
Halogeen is echt boosdoener #1 qua verbruik zonder besef-van-verbruik volgens mij. Men denkt dat zo'n sta-lamp met leeslamp ding op halogeen niet zoveel vreet, maar je zit zo op 250W, en dat bijna continu aan... tikt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:25
JeroenH schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:33:
Dit is dan wel weer leuk :) (zojuist online gekomen):
[video]
Gaaf zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, da's erg cool gemaakt. En het is duidelijk niet zonder de nodige hobbels gegaan, en ik gok zo dat niet eens alle hobbels in de docu te zien zijn ;)

Ik ga trouwens eens contact opnemen met het ROC hier in Hilversum om te kijken of ze geen interesse hebben om een solar boot team te starten. Een solar auto team is wellicht wat te hoog gegrepen, al was het maar omdat er altijd verre reizen nodig zijn, en het voor een MBO nauwelijks mogelijk is competatief mee te doen tussen het geweld van de beste TU's ter wereld. Maar een solar boot team is laagdrempeliger, er zijn standaardklassen, er zijn meerdere evenementen in Nederland en West-Europa, en er zijn al MBO's die succesvol meedoen. Het ROC hier heeft diverse opleidingen waaruit een team met alle benodigde disciplines (techniek, logistiek, media, financiën, etc.) zou moeten kunnen worden samengesteld.

Ik ben benieuwd.

[ Voor 57% gewijzigd door JeroenH op 05-02-2014 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Cheese_man, inderdaad, ik vond het ook een erg slecht stuk. Het lijkt wel alsof het zo gek niet kan of Adjiedj Bakas haalt het erbij, zolang het maar zijn gewenste argument onderbouwd.

Maar het is niet raar. De beste man is een ontkenner van klimaatverandering dus dan is de noodzaak van verduurzaming van de energievoorziening al snel van tafel. Mensen die de wetenschappelijke consensus over klimaatverandering accepteren of duurzaam zowieso hoog in het vaandel hebben zijn religieuzen van de Groene Kerk en aanbidden Moeder Aarde.

Jaja, prachtige rhetoriek maar verder weinig inhoud. Ik heb zo'n idee dat het meer zijn eigen liberale religie is dat hem dwars zit.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Styno; Het is inderdaad erg verwonderlijk hoe sommige mensen hun geld kunnen verdienen met slap ouwehoeren. Ouwehoeren kan ik ook, maar niemand wil betalen om het te horen. Misschien als ik ook eens wat meer de mensen naar de mond/onderbuik toepraat? ;)

Die man is gewoon niet bevoegd of bekwaam om uitspraken te doen over het klimaat. Ik formulier mijn uitspraken over het klimaat zelf zo voorzichtig mogelijk omdat niemand "het klimaat" compleet begrijpt...dus ik ook niet. We weten gewoon lang niet alles. Persoonlijk denk ik dat de focus zou moeten liggen op luchtkwaliteit, energievoorziening en watervoorziening. Dat zijn hele belangrijke zaken. Wanneer daar verantwoord mee wordt omgegaan, zal het als positief bijeffect hebben dat er minder broeikasgassen worden uitgestoten waardoor wij als mens een kleiner effect krijgen op het natuurlijke verloop van het klimaat.

Immers zal niemand direct ziek worden van klimaatverandering (zeker niet in de westerse wereld). We worden wel ziek van de rotzooi die we in de lucht, het water en de grond stoppen. Ook het gebruiken van giftige stoffen in zo'n beetje alle producten hoort daar bij.

Minder energie verbruiken en de energie echt schoner opwekken zou de echte trend moeten zijn. Ook het stoppen naar het streven van groei moet stoppen. Daar hoort ook de wereldbevolking bij. Bij deze echte problemen helpt geen thorium reactor tegen.

Er is geen gratis energie....energie zonder schade. Ook zon en wind niet. Bij de delven van de grondstoffen en de productie en het vervoer zal schade aan het milieu worden veroorzaakt. Het blijft een kwestie van afwegen en eigenlijk blijft het een compromis. Enige wat echt helpt is het verminderen van de verbruikte energie per hoofd van de bevolking en het terugbrengen van de bevolking (punt 1 trias). Dan de beste manier kiezen voor opwek...liefst zonder iets in de fik te steken of te laten splijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ik ben het in grote lijnen met je eens
Cheese_man schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 17:05:
Immers zal niemand direct ziek worden van klimaatverandering (zeker niet in de westerse wereld).
Maar hier wil ik wel even een kanttekening bij plaatsen. Ziektes als knokkelkoorts worden verspreid door muggen die voorheen niet in Nederland konden overwinteren. Door de overwegend zachte winters wordt dit steeds makkelijker. Daar kun je knap ziek van worden.

Maar niet alleen ziektes worden voor klimaatverandering herverdeeld over de aarde. Ook een plant als Ambrosia die zware hooikoorts opwekt en bovendien heel lang bloeit en daarmee het hooikoortsseizoen verlengt kan door de zachte winters overleven.

De gevolgen van klimaatverandering zullen dan wel het ergst zijn in de overwegend arme landen maar ook het Westen (meestal landen op hogere breedtes) zijn niet immuun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

styno schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 17:15:
Ik ben het in grote lijnen met je eens

[...]
Maar hier wil ik wel even een kanttekening bij plaatsen. Ziektes als knokkelkoorts worden verspreid door muggen die voorheen niet in Nederland konden overwinteren. Door de overwegend zachte winters wordt dit steeds makkelijker. Daar kun je knap ziek van worden.

Maar niet alleen ziektes worden voor klimaatverandering herverdeeld over de aarde. Ook een plant als Ambrosia die zware hooikoorts opwekt en bovendien heel lang bloeit en daarmee het hooikoortsseizoen verlengt kan door de zachte winters overleven.

De gevolgen van klimaatverandering zullen dan wel het ergst zijn in de overwegend arme landen maar ook het Westen (meestal landen op hogere breedtes) zijn niet immuun.
Het gevaarlijke van het klimaat betrekken in dit soort discussies is dat het klimaat in de lange geschiedenis van de aarde al constant verandert. Klimaatverandering is ook niet iets dat slecht is op zichzelf. Keer op keer is het klimaat veranderd, zijn continenten op andere plekken gaan liggen op de aarde. De problemen in de natuur (waar wij natuurlijk ook onderdeel van zijn) ontstaan bij relatief snelle klimaatveranderingen. Voor zover mij bekend zijn de wetenschappers het erover eens dat de mens invloed heeft op het klimaat door het verbranden van van alles en nog wat.

Die zaken die je noemde gebeuren sowieso altijd op de aarde. Alleen nu lijkt het klimaat sneller te veranderen dan dat men zou verwachten zonder de invloed van de mens. Hoe vervelend het ook is....de wereld blijft nooit hetzelfde en planten en ziektes blijven nooit altijd op dezelfde plek.

Mijn punt is meer dat als de mens niets zou uitstoten, het klimaat toch zou veranderen en mensen dus toch ziek zouden worden, zouden verzuipen, verhongeren, etc. Het uitstoten en vervuilen heeft vooral direct invloed op onze gezondheid en ook nog eens invloed op de snelheid van het veranderen van het klimaat. Ik stelde het wat zwart/wit misschien, maar ik denk dat duidelijk is dat het klimaat niet de focus zou moeten hebben, maar:

- het verkleinen van de bevolking
- het verminderen van energie per hoofd van de bevolking
- energie zoveel mogelijk maken zonder het in de fik steken van organisch materiaal
- niet streven naar groei

Dit alles is compleet zinloos natuurlijk bij een deftige vulkaanuitbarsting of een inslag van een stuk steen uit de ruimte. Echter zou dat geen vrijbrief moeten zijn om de boel maar te slopen voordat de boel vanzelf naar de knoppen gaat. We zijn op deze planeet in de unieke positie het onszelf gemakkelijk te maken...maar blijkbaar doen we daar heel erg moeilijk over 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Hoppa op fok....in de categorie onjuist en tendentieus: http://frontpage.fok.nl/n...ntrale-op-non-actief.html
Nederland wordt de laatste maanden overspoeld door goedkope gesubsidieerde stroom uit Duitse windparken en zonnedaken.
Niet door het Rijk gesubsidieerd, maar door de eigen bevolking. Zitten wel haken en ogen aan, maar het lijkt er steeds maar op in artikelen dat de Duitse regering door staatssteun de arme energieboeren de nek om draait. Natuurlijk staat er niets in over de hoge olieprijs waardoor het gas duur is in Nederland of dat kolen zo lekker goedkoop zijn tegenwoordig door het Amerikaanse schaliegas. Beide wel degelijk te linken aan bemoeienissen van regeringen.

Lijkt meer op "te rooskleurig plaatje bij het maken businesscase voor de centrale". Maargoed...ik ben leek, what do I know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
ericplan schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:25:
[...]

Kom maar op met je rode pen, teacher. Ben benieuwd of Hans een voldoende heeft.
>:)
Tempting...... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

- Panasonic 42" plasma
- Humax PVR9200C
- Wii

Ik heb ook zo'n panasonic plasma met cinema en het komt aardig overeen, wel kan je in de instellingen van de tv ook een energie / eco optie aanzetten, dan gaat hij nog een 40-50w minder in verbruik.
Het is overigens een neo pdp, de zuinige variant van plasma, maar ook hier is dat 1 van de grootste verbruikers, heel veel tv kijken we niet, wat series en af en toe een film, en natuurlijk dora voor de kleine he :)
Toch wil ik hem niet kwijt voor een lcd, ik vind dat geen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ach, grapje onder collega's moet kunnen toch?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Clauscentrale gaat ook in de mottenballen.
http://echt-susteren.nieu...e-C-Maasbracht-gaat-dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Daar was al een tijd lang sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
ericplan schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 18:23:
[...]

Ach, grapje onder collega's moet kunnen toch?
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schinnen-groen schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:48:
[...]

Daar was al een tijd lang sprake van.
Gaat nu dus echt gebeuren, welke volgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:55
Televisie vreet zo'n 300W, afhankelijk van wat er gekeken wordt. Helder beeld vreet 350W (sneeuw), donker beeld 250W. Humax recorder valt mee, maar vreet 24/7 15W sluipverbruik. Surroundset valt me ook mee, vreet 40-60W en 100W als er lage tonen uit de subwoofer moeten komen.
Wat ik me nu afvraag en waar iedereen aan voorbij gaat is of de surroundset ook werkelijk aan moet? Er zitten toch luidsprekers in de televisie? Hier gaat de surroundset alleen maar aan als ik speciaal voor een film ga zitten.

Natuurlijk mag iedereen zelf bepalen of de surroundset aan moet, maar als je naar het nieuws of een documentaire kijkt, wat is dan de meerwaarde?

Goed man!

Pagina: 1 ... 25 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.