Henk schreef op donderdag 14 november 2013 @ 16:57:
Eigenlijk wilde ik je bericht links laten liggen, sommige punten, waar ik niet op in ga, heb je gelijk in (paarse waas en Dynafix), maar er zijn er een paar waar ik toch even op moet reageren
Megapixels zeggen zo ontzettend weinig. Het is jammer dat consumenten daar nog steeds in trappen. Een Canon 1D Mark III heeft 10 megapixels, is in jouw beleving die camera minder dan een iphone 5, puur omdat die meer megapixels heeft? Of denk je dat er meer onder de zon is?
Wat een onzinnige vraag is dat? Een professioneel camera toestel vergelijken met een smartphone puur op basis van het aantal megapixels. Ik vergeleek de One helemaal niet met top reflex cameras. Enkel met vergelijkbare smartphones. Een kritisch en neutraal iemand doet zoiets wel eens.
Dat is in feite hetzelfde. Dit pixelpeepen zie je trouwens bij camera/lens-discussies in het algemeen heel veel, terwijl mensen vergeten waar ze echt naar kijken. Ga foto's afdrukken op een bepaald formaat (bijvoorbeeld A4), of alles resizen naar een bepaald formaat, en kijk dan wat je hebt. Dit zie je ook terug in heel veel ruis-discussies, bijvoorbeeld een Canon 1DsIII vs 5D Mark I. Ja, een 1Ds III ruist harder op 100%, hij heeft ook twee keer zoveel pixels, maar als je dan terug resized naar de 12 megapixel van een 5DI, of beter nog, afdrukt op print, presteert hij toch beter op het totaal beeld.
Wat die Canon en andere foto toestellen betreft kan ik niet meespreken, ik heb zo'n tien jaar geleden men allerlaatste digitale fotocamera gekocht en sindsdien gebruik ik mede dankzij de opkomst van steeds betere cameras in GSM's gewoon men mobiele toestel.
Ik ben ook geen professionele fotograaf, maar als ik fotos maak is het wel de bedoeling dat ik die nadien op men PC bekijk. Ik heb een 20 inch scherm aan 1600*900 pixels. Als ik op ware grootte bekijk zijn de fotos van de One naar de normen van vandaag behoorlijk klein. Zoals ik al zei, zelfs men oude HTC Desire S heeft ongeveer dezelfde afmetingen van fotos en dat was toen alvast geen vlaggenschip, maar een midrange toestel.
Hoe kan je dit dan goedpraten dat een 2013 vlaggenschip bijna dezelfde afmetingen van fotos produceert als een midrange toestel van zo'n 3 jaar geleden?
De fotos van de One zijn uitstekend om te bekijken op de One zelf. Maar van zodra ik ze op PC bekijk waar de pixels van het scherm zelf op zich al groter zijn, dan valt het op dat er betreurend weinig detail op te merken is.
Vind je het zo gek dat ik méér verwachtte van de One?
Ja en nee. Meer pixels betekent niet per definitie meer detail. Als ik puur op detail de keuze zou moeten maken tussen een 12 megapixel Canon 5D mark I, of een telefoon met 15 megapixels, gok eens welke er wint? Komt dat dan omdat de telefoon megapixels mist, of omdat er misschien meer is dan alleen het verschijnsel van megapixels?
Nogmaals, ik vergelijk een smartphone niet met een ECHTE fotocamera. Mijn bedenkingen gaan puur over het feit of ik het me in de nabije toekomst zal beklagen dat ik voor HTC heb gekozen (afgaande op men vorige ervaringen die positief waren met de Desire S), of dat ik dan wel beter voor een iphone of samsung had gekozen.
En meer megapixels betekend grotere resolutie. Dit is nu simpelweg de evolutie van zulke dingen.
Volgens mij heeft HTC een fout gemaakt om op ultrapixels te mikken en er dan een 4 ultrapixel van te maken. Ik krijg hier bakken kritiek over mij terwijl ik enkel maar men eigen mening deel.
Dus je spaarvarken heeft een klap gekregen, maar je hebt niet de moeite gedaan om ook maar een review te lezen? Elke gerennomeerde tech-site die dit toestel reviewde gaf het namelijk aan. Ik vind het niet hebben van een vervangbare accu trouwens een plus, omdat dat de bouwkwaliteit ontzettend ten goede komt. Ik ken geen enkel ander toestel, behalve misschien een iPhone (heej, ook geen verwisselbare accu

), dat zo goed in elkaar zit als een HTC One.
Blijkbaar heb ik geen enkel recht om te klagen en is 649 euro een habbekrats. Voor mij is dat veel geld. En nee, het zal me vast ontgaan zijn tijdens het bekijken van de reviews op youtube.
Op zich zijn het mankeren van een SD kaartslot en verwijderbare batterij ook geen redenen om hem NIET te kopen, het weegt enkel harder door op de negatieve ervaringen die ik tot nu toe al heb gehad met de One. Dat moet je toch kunnen snappen.
En de bouwkwaliteit zeg je.. Wel, blijkbaar zou de paarse waas komen van slechte isolatie rondom de camera. Warmte van het scherm zou de sensor in de war brengen. Of dit ook zo is kan ik niet met zekerheid zeggen.
Dat de batterij niet te vervangen is omdat deze op het moederbord is bevestigd zou ik alleszins niet als een plus beschouwen in welk opzicht dan ook. Wat als je binnen 3 jaar toe bent aan een nieuwe batterij? Misschien zullen velen tegen dan al lang toe zijn aan alweer een nieuwe GSM, maar ik misschien niet.
Zal HTC dan een service oprichten om al deze One's te gaan voorzien van een nieuwe batterij? Een groot vraagteken.
Nee hoor, maar je doet wel wat uitspraken waarbij mensen hun wenkbrauw optrekken, mogen die dan niet weerlegd worden?

Zeker en vast wel, maar dan liefst op een fatsoenlijke manier. De poster waarop ik reageerde gaf me de indruk dat ik men klep moest houden en enkel wat zeggen als het positief is. Ik wordt hier beschouwd als een trol ofzo nu? Dat terwijl ik al jaren blij was met men Desire S en nu zin had om een upgrade te maken naar een snellere grotere smartphone. En jammer genoeg nog geen plezier heb gehad aan mijn aankoop.
Maar goed, ik zal me onthouden van enige verdere discussie. Mijn excuses voor het ongemak.