Dat hangt er een beetje van af hoe je TV kijkt. Ik heb dit jaar zelf een hele tijd de 50GT60 in het vizier gehad, maar ben uiteindelijk gezwicht voor de Samsung UE55F8000, hoewel die stukken duurder was. Las echter te veel probleemverhalen over de GT60-serie en had daar gewoon geen zin in.
Het grootste nadeel van LED t.o.v. plasma zijn de kijkhoeken en kennelijk hoe duurder het model, des te belabberder de kijkhoeken. De F8000-serie van Samsung heeft daar erg veel last van, evenals de W905-serie van Sony. Heb je een hoekopstelling of kijk je onder een schuine hoek, dan geeft alleen een plasma (of een LED met IPS-panel (Panasonic, LG)) het beste beeld.
Ik kom van een 37 inch plasma, maar ik moet zeggen dat de zwartwaarden van mijn Samsung mij positief verrast hebben (maar dat mag ook wel voor dat geld), evenals de kleuren en de scherpte (tenminste in de Movie-instelling). De software om bewegingsonscherpte tegen te gaan laat wel eens een steekje vallen, maar voldoet over het algemeen beter dan ik verwacht had.
Wel vind ik om de een of andere reden het beeld van een plasma nog altijd iets mooier. Natuurlijker, meer diepte in het beeld, toch iets meer detaillering in donkere scenes.
Het beeld van de F8000-serie van Samsung en de W905-serie van Sony zijn verder compleet vergelijkbaar, maar ik vond het design van de Samsung een stuk mooier.
Ik heb de GT60 en de F8000 ook naast elkaar gezien en daarbij viel met name de grotere helderheid en scherpte van de Samsung positief op. De GT60 had daarentegen een wat natuurlijker beeld met wat meer diepte. De zwartwaarden kon ik niet echt vergelijken omdat ik de TV's alleen bij (gedempt) winkellicht heb kunnen zien. Dan verliest de GT60 het van de LED, maar in verduisterde kamers zal dat omgekeerd zijn.
De Sony heb ik niet met de Panasonic kunnen vergelijken.
Als je kunt leven met de gesignaleerde problemen van de GT60-serie (of misschien zie je die niet of ben je er niet gevoelig voor) dan zou ik zonder meer voor de 50GT60 gaan, zeker gezien de veel betere kijkhoeken dan de Sony.