Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 95 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 10:46
[message=77279138regenit,noline]AUijtdehaag schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:58[/message]:
@timbe
De meesten hebben Regenit vermoed ik.
Kijk even op marktplaats in je buurt.

[ Voor 13% gewijzigd door timbe op 23-11-2023 21:09 ]

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 10:46
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:58:
@timbe
De meesten hebben Regenit vermoed ik.
Kijk even op marktplaats in je buurt.
Mag ik vragen wat Regenit zo speciaal of goed maakt?
Verbruik je veel?

Sorry voor vermoedelijk blonde vragen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:06

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
timbe schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:08:
[...]

Mag ik vragen wat Regenit zo speciaal of goed maakt?
Verbruik je veel?

Sorry voor vermoedelijk blonde vragen 8)
Eigenlijk ook wel benieuwd maakt wat Regenit beter maakt dan Hornbach zout; https://www.hornbach.nl/p/onthardingszout-25-kg/3083043/

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb (hier) nog niemand horen klagen over regenit dus zal het wel ok zijn.
Ik beweer nergens dat het beter is.
@ViezeVis probeer het uit en laat het hier weten.

En voor mij is regenit direct op te halen voor 12 euro in de buurt. Scheelt weer diesell/benzine.

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2023 04:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Iemand toevallig bekend met de Druppa Family?
Heb de zoekfunctie gebruikt maar krijg geen resultaat. Via Google is wel een te vinden maar ben benieuwd naar bevindingen van eventuele tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-05 01:41

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Vhond schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:04:
Iemand toevallig bekend met de Druppa Family?
Heb de zoekfunctie gebruikt maar krijg geen resultaat. Via Google is wel een te vinden maar ben benieuwd naar bevindingen van eventuele tweakers.
Lijkt op een simpele filter met polyfosfaat. De prijs is buitenproportioneel.

Polyfosfaat werkt overigens wel, maar wanneer je water weer indroogt, blijft het kalk weer liggen.
Alleen handig om je apparaten mee te beschermen.

Wij bieden voor de wasmachine hetzelfde principe aan:
https://www.aqmos.com/kaf...phat-kristallwasserfilter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Ok, maar dat kristallwasserfilter is alleen voor 1 wasmachine, maar die Druppa Family geldt voor het gehele huis.

En wanneer droogt het water in? Als je niet op tijd het fosfaat aanvult?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:30
@AQMOS Ik stel de vraag even hier omdat er denk ik wel meer mensen zijn die het willen weten.
Zijn er plannen om begin 2024 prijsverhogingen door te voeren? Ik stel deze vraag omdat ik begin 2024 graag een ontharder wil kopen. Stel jullie zeggen er komt x% bij dan kan het namelijk voordeliger zijn om toch dit jaar nog te bestellen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Vhond schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:13:
Ok, maar dat kristallwasserfilter is alleen voor 1 wasmachine, maar die Druppa Family geldt voor het gehele huis.

En wanneer droogt het water in? Als je niet op tijd het fosfaat aanvult?
Op je douchewand en je kraan ;)

@SkullboyNL Ja, er komen prijsverhogingen. In ieder geval op de Clack modellen.
BNT is niet geheel zeker.
Als je een offerte aanvraagt voor 31 december, heb je nog 30 dagen de tijd om te beslissen.

Je mag ook vermelden dat je van Tweakers komt en graag 60 dagen bedenktijd wilt op de offerte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Laatst online: 18-05 13:52
AQMOS schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:22:
[...]

Op je douchewand en je kraan ;)

@SkullboyNL Ja, er komen prijsverhogingen. In ieder geval op de Clack modellen.
BNT is niet geheel zeker.
Als je een offerte aanvraagt voor 31 december, heb je nog 30 dagen de tijd om te beslissen.

Je mag ook vermelden dat je van Tweakers komt en graag 60 dagen bedenktijd wilt op de offerte :)
Die gedachte hou ik ff in mn achterhoofd. Waarschijnlijk hier ook begin volgend jaar aan een ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
ViezeVis schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:26:
[...]

Eigenlijk ook wel benieuwd maakt wat Regenit beter maakt dan Hornbach zout; https://www.hornbach.nl/p/onthardingszout-25-kg/3083043/
Aan de 2e zak onthardingszout van de Hornbach begonnen.
Regenit was hier in de buurt niet tegen een redelijke prijs verkrijgbaar, dus bij de Hornbach een paar zakken gehaald.
Ik merk geen verschil tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
For the sake of science, zou ik dat andere spul wel eens willen proberen
https://waterdefense.org/...ride-water-softener-salt/

Maar niet te krijgen hier vermoed ik en duur. (bij Walmart USA vond ik het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
Wij hebben al een aantal jaar een Ecowater toestel.
Erg tevreden van het toestel, de prijs vond ik destijds ook nog redelijk maar had niet echt veel marktonderzoek gedaan.
Nu ik voor een nieuwe woonst ook een ontharder wil kopen, keek ik ook eerst uit naar een nieuw Ecowater toestel te kopen.
Maar gezien de installatieservice eerder bedroevend was, en nu de verkoper ook nog eens zeer arrogant is, ben ik eens naar andere merken aan het kijken.
Setup wil eigenlijk niet wijzigen: elektrische aansturing blijft een vereiste (ik wil geen water dat te lang stilstaat), enkele harskolom is prima en chloormodule heeft de voorkeur al lees ik hierboven ook dat dit niet zou nodig zijn, dus daar ben ik nog niet uit.
Aqmos heeft toestellen die hieraan voldoen en blijkbaar veel goedkoper dan Ecowater (ook incl installatie).
Ik heb dit topic grotendeels en kom toch wel wat problemen met de toestellen tegen, al is het me niet altijd duidelijk ligt aan de verkeerde installatie door de koper, of aan de toestellen van Aqmos.
Ik las ook van chloormodules die om de 2 jaar stuk gaan?

Lang verhaal kort: betaal ik minder bij Aqmos, maar is de kwaliteit ook (behoorlijk) minder, of valt dat mee?
Een chloormodule, kan dat kwaad? (Ik ging destijds uit van principe 'better safe than sorry' & 'ook als het niet nodig is, kan het geen kwaad'; maar is dat zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@anon054630
De Clack besturing is een zeer betrouwbare robuuste besturing die zich gemakkelijk laat openen indien nodig.
Zowel elektrisch als mechanisch zijn met enkele simpele handelingen te doen en te bereiken.
Bij een eventuele revisie set van het binnenwerk van de Clack besturing zit ook een sleutel, waarmee je diverse onderdelen kan openen en reinigen.

Chloormodule gaat niet na 2 jaar kapot, maar men "adviseert" deze te vernieuwen.
Ik vind dat nogal een ruim begrip. Zoals de meesten weten heb ik zelf een printplaatje gemaakt om de chlorinator na xx minuten volledig elektrisch uit te schakelen (ook de titanium sensor) wanneer niet meer nodig. (na start regeneratie xx minuten aan en daarna uit tot de volgende)
Daarmee hoop ik dat die veel langer meegaat.

Problemen met de ontharders is vaak de (opgegeven) capaciteit die niet gehaald wordt.
Doordat we hier op tweakers zitten, wordt dit regelmatig getest door personen.
Met deze wetenschap neem je gewoon een ietsjes zwaardere (jaarverbruik / 365 = m3 per dag *1000 *10 (dg) = capaciteit ontharder en dan er boven gaan zitten)

Service heb je denk ik niet nodig.
Regelmatig wat harscleaner in de pekelbuis doen (preventief vaak, want NL water is al schoon genoeg)
Zout reservoir controleren op zoutbrug en werking. 1x per 2 jaar een keer reinigen.
Regelmatig de hardheid meten met de dH meet druppelset.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-11-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
Bedankt voor het antwoord @AUijtdehaag

Op de website van Aqmos.nl staat inderdaad:
"Wegens slijtage dient elke 1,5 - 2 jaar de titanium chloorcel te worden vervangen om ideale chloorproductie te behouden."
Maar het moet toch niet zo moeilijk zijn om de chloorproductie op te volgen? Waarom is dan preventief vervangen nodig? En de titanium chloorcel vervangen betekent dus eigenkijk de hele module vervangen?

Ik was eigenlijk niet van plan om te gaan sleutelen aan mijn ontharder maar het is anderzijds wel leuk om te weten hoe eea precies werkt en zelf te kunnen onderhouden/aanpassen wanneer nodig. Misschien dat ik dit keer wel eens overweeg de installatie zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@anon054630
Alleen de titanium electrode
https://www.aqmos.nl/shop...nt-4908?category=64#attr=
De rest slijt niet.

Ik denk dat je het moet zien als een magnesium of titanium anode in een WP boiler bijvoorbeeld.
Waarbij men ook adviseerd deze regelmatig te vernieuwen.
Maar ik spreek niet uit ervaring, bij mij zit hij er nog maar een maand in

Ik meet de opgenomen stroom/vermogen van de module met een INA219.
Ik ga dat eens loggen naar grafana... voor de statistieken :P
Geen idee of een slechte titanium electrode ander gedrag gaat vertonen.
De tijd zal het leren.

In een bakje zout water doen en erboven hangen ruik je de chloor, is misschien een test.
Maar erg slecht voor je gezondheid.

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-11-2023 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-05 22:34
AUijtdehaag schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:38:
@anon054630
Alleen de titanium sensor
https://www.aqmos.nl/shop...nt-4908?category=64#attr=
De rest slijt niet.

Ik denk dat je het moet zien als een magnesium of titanium anode in een WP boiler bijvoorbeeld.
Waarbij men ook adviseerd deze regelmatig te vernieuwen.
Maar ik spreek niet uit ervaring, bij mij zit hij er nog maar een maand in

Ik meet de opgenomen stroom/vermogen van de module met een INA219.
Ik ga dat eens loggen naar grafana... voor de statistieken :P
Geen idee of een slechte titanium sensor ander gedrag gaat vertonen.
De tijd zal het leren.

In een bakje zout water doen en erboven hangen ruik je de chloor, is misschien een test.
Maar erg slecht voor je gezondheid.
Het is natuurlijk geen sensor maar een electrode. Sensor is om mee te meten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mad Wally
Ik zit ook altijd abuis met plek of plaats.
Aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zondernaam
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik overweeg een AQMOS aan te schaffen. Waarom moet ik een clack (cm) model overwegen en niet de R2D2 versie. Wat voordeel bied het mij?

Zou wegens plaatsgebrek eventueel zelf de bmx overwegen.

Weet iemand wat de max opvoerhoogte is van de afvoerslang naar riool? Onze komt in de kelder.

Thanks,

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Misschien is het een idee om een soort kennisportaal hier te maken voor de meest gestelde vragen?
Ik weet ook niet wat de mogelijkheden binnen Tweakers zijn. Met de eerste post(s) en de zoekfunctie kom je ook heel ver.

Werk er in ieder geval graag aan mee (=niet in beheer). Dan kan ik onze FAQ pagina verwijderen :P
Er is ook nog niet echt een neutrale plek met informatie over waterontharders, behalve hier. De meeste waterontharder informatie websites zijn lead-generators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:56

Mr-D.

interpunctie? no hero here

AQMOS schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:43:
Misschien is het een idee om een soort kennisportaal hier te maken voor de meest gestelde vragen?
Ik weet ook niet wat de mogelijkheden binnen Tweakers zijn. Met de eerste post(s) en de zoekfunctie kom je ook heel ver.

Werk er in ieder geval graag aan mee (=niet in beheer). Dan kan ik onze FAQ pagina verwijderen :P
Er is ook nog niet echt een neutrale plek met informatie over waterontharders, behalve hier. De meeste waterontharder informatie websites zijn lead-generators.
ik zou zeggen pas de startpost aan, dat lijkt mij de meest juiste plek.
en dan kan iedereen de rest verwijzen naar de startpost.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Suggesties zijn altijd welkom via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Ik heb een aqmos R2D2- 32 in de meterkast staan. In de winter heb ik altijd ontzettend veel last van condens wat van de bak af komt.

Wat is hier aan te doen? Ik lees:

* Beter ventileren (in mijn geval de deur open / rooster in de deur maken)
* Leidingen isoleren (dit ga ik doen met van die isolatiebuizen)
* R2D2 zelf isoleren (waarmee want ik kan geen hoes vinden?)
* Luchtontvochtiger in de meterkast zetten (daar verhelp ik de oorzaak niet en vraag me af of dat helpt)

Is er nog een andere optie waar ik niet aan heb gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Snip wrong topic

[ Voor 98% gewijzigd door vormulier op 01-12-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
@vortexnl1982

Het zal deels natuurlijk niet te voorkomen zijn condens op je water ontharder, hier hetzelfde al is het niet een gekke hoeveelheid ofzo.

Voor een losse hars cylinder zou je nog kunnen kijken naar hoezen voor duikflessen?

Maar goed daar heb je weinig aan met zo een kast, Je zou kunnen kijken naar radiator folie en die er om heen wikkelen nu je toch in de bouwmarkt naar isolatie materiaal kijkt en dat dicht tapen met van die zilveren isolatie tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

vortexnl1982 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:33:
Ik heb een aqmos R2D2- 32 in de meterkast staan. In de winter heb ik altijd ontzettend veel last van condens wat van de bak af komt.

Wat is hier aan te doen? Ik lees:

* Beter ventileren (in mijn geval de deur open / rooster in de deur maken)
* Leidingen isoleren (dit ga ik doen met van die isolatiebuizen)
* R2D2 zelf isoleren (waarmee want ik kan geen hoes vinden?)
* Luchtontvochtiger in de meterkast zetten (daar verhelp ik de oorzaak niet en vraag me af of dat helpt)

Is er nog een andere optie waar ik niet aan heb gedacht?
Wij hebben een sample condenshoes voor de R2D2 serie aangevraagd.
Je mag me wel mailen, dan zal ik je berichten wanneer we dit binnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vortexnl1982
Niet goedkoop maar Armaflex plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
vormulier schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:11:
@vortexnl1982

Het zal deels natuurlijk niet te voorkomen zijn condens op je water ontharder, hier hetzelfde al is het niet een gekke hoeveelheid ofzo.

Voor een losse hars cylinder zou je nog kunnen kijken naar hoezen voor duikflessen?

Maar goed daar heb je weinig aan met zo een kast, Je zou kunnen kijken naar radiator folie en die er om heen wikkelen nu je toch in de bouwmarkt naar isolatie materiaal kijkt en dat dicht tapen met van die zilveren isolatie tape?
Ja, ik ben bang dat de condens er langs op loopt. Ik ga wel even kijken of het wat is.
AQMOS schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:22:
[...]

Wij hebben een sample condenshoes voor de R2D2 serie aangevraagd.
Je mag me wel mailen, dan zal ik je berichten wanneer we dit binnen hebben.
Dit lijkt me het handigste. Ik ga je een mailtje sturen.
Ik ga eens kijken of dat wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mglashouwer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste mede tweakers,

Wij willen al een aantal jaren een waterontharder, maar zitten met het probleem dat ons water binnen komt in de kelder. Hier is geen afvoer. Het water wordt op de eerste verdieping opgewarmd met een cv ketel. Zijn er oplossingen om alsnog een waterontharder in te zetten? Kun je ook een waterontharder plaatsen bij de cv ketel of is dan het effect weg?

Ik zie ook keramische waterontharders voorbij komen, maar dat schijnt zoals magneten wat dubieus te zijn.

Iemand ervaringen met een dergelijke situatie?

Gr. Michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mglashouwer Heb je op de begane grond ook geen afvoer waar je zou kunnen uitkomen met een flexibele afvoerslang?
Je mag zeker nog 1,2 mtr omhoog.

Alleen het koude water ontharden wat de cv ketel in gaat, heeft in mijnsziens niet zoveel nut.
Dan wordt dat weer met hard koudwater gemengd in de douche.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-12-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zondernaam
Mglashouwer schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:35:
Beste mede tweakers,

Wij willen al een aantal jaren een waterontharder, maar zitten met het probleem dat ons water binnen komt in de kelder. Hier is geen afvoer. Het water wordt op de eerste verdieping opgewarmd met een cv ketel. Zijn er oplossingen om alsnog een waterontharder in te zetten? Kun je ook een waterontharder plaatsen bij de cv ketel of is dan het effect weg?

Ik zie ook keramische waterontharders voorbij komen, maar dat schijnt zoals magneten wat dubieus te zijn.

Iemand ervaringen met een dergelijke situatie?

Gr. Michael
Onze cv ketel staat in de kelder. Ook wij hebben geen afvoer. Onze ketel zit op een grundfoss condenspomp. Die pompt max 550l/h weg.

Wij gaan ook een ontharder in de kelder plaatsen. Ik neem aan dat als die gaat spoelen geen 500 liter op een uur naar het riool zet. Ik ga deze mee op de condenspomp aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonkris
  • Laatst online: 06-04 22:25
Goedendag Tweakers,

Wij willen in ons nieuwbouwhuis een waterontharder nemen. In dit forum lees ik veel over Aqmos (en merk ook dat Aqmos actief is op dit forum). Hoe bepaal ik welk model ik moet nemen? Veel keuze en zie door de bomen het bos niet meer ;-) hoeft niets speciaals te zijn, gewoon goed. Beetje werk ermee is geen probleem, structureel bijvullen gaan we ook doen als dat nodig is.

De waterontharder komt onder de trap. De waterleiding is al naar boven gehaald en weer naar beneden; hij hoeft er alleen nog maar tussen.

Een beetje een algemene vraag, maar bij het specifieker worden heb ik juist hulp nodig haha.

BVD!

[ Voor 12% gewijzigd door Antonkris op 03-12-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Iemand bekend met de specs van Boshuis ontharders? De website is vrij algemeen. Ik zoek info over de Boshuis 250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Antonkris schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:51:
Goedendag Tweakers,

Wij willen in ons nieuwbouwhuis een waterontharder nemen. In dit forum lees ik veel over Aqmos (en merk ook dat Aqmos actief is op dit forum). Hoe bepaal ik welk model ik moet nemen? Veel keuze en zie door de bomen het bos niet meer ;-) hoeft niets speciaals te zijn, gewoon goed. Beetje werk ermee is geen probleem, structureel bijvullen gaan we ook doen als dat nodig is.

De waterontharder komt onder de trap. De waterleiding is al naar boven gehaald en weer naar beneden; hij hoeft er alleen nog maar tussen.

Een beetje een algemene vraag, maar bij het specifieker worden heb ik juist hulp nodig haha.

BVD!
Heb je daar ook een afvoer?
Hoeveel m3 gebruik je per jaar?
En wat is je huidige waterhardheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonkris
AUijtdehaag schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:08:
[...]

Heb je daar ook een afvoer?
Hoeveel m3 gebruik je per jaar?
En wat is je huidige waterhardheid?
Thanks voor je reactie. Ze hebben vanuit de bouw de leidingen voor de waterontharder boven de grond gehaald. Ik neem aan dat dit aan- en afvoer is en de ontharder daar tussen kan.

De waterhardheid ligt bij ons volgens internet op 6,2 dH.

Wb het verbruik heb ik geen idee. Wonen nu in een appartement en hebben straks in ons nieuwbouwhuis extra voorzieningen. Al zal dat niet veel verschillen met ons huidige verbruik die 165m3 was afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:49
Antonkris schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:41:
[...]
De waterhardheid ligt bij ons volgens internet op 6,2 dH.
In dat geval zou ik heel die waterontharder lekker links laten liggen. Als je nou rond de 18 dH+ zou zitten is een waterontharder nog te verantwoorden. Maar 6.2 dH is gewoon nog zacht water (Wikipedia: Waterhardheid). Waterbedrijven mogen maar tot 5.6 dH ontharden omdat het daaronder zelfs schadelijk voor je leidingen wordt. Los daarvan, al dat zout voor die ontharders is nog slecht voor het milieu ook (maar dat is een hele andere discussie).
Dus bespaar je het geld en de moeite en begin zonder ontharder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
chrisborst schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:48:
[...]

In dat geval zou ik heel die waterontharder lekker links laten liggen. Als je nou rond de 18 dH+ zou zitten is een waterontharder nog te verantwoorden. Maar 6.2 dH is gewoon nog zacht water (Wikipedia: Waterhardheid). Waterbedrijven mogen maar tot 5.6 dH ontharden omdat het daaronder zelfs schadelijk voor je leidingen wordt. Los daarvan, al dat zout voor die ontharders is nog slecht voor het milieu ook (maar dat is een hele andere discussie).
Dus bespaar je het geld en de moeite en begin zonder ontharder.
Wat een hoop onware uitspraken in 1 post.
Voor je leidingen zeker niet slecht.
Het heeft ook op die dh nog gewoon zin om er 1 te installeren om kalkaanslag tegen te gaan en daarmee een kortere levensduur voor die apparatuur.

En zout slecht voor het milieu? Vertel dat de oceaan even alsjeblieft :+ Ja het zal wellicht een iets verhoogd zoutgehalte van het riool opleveren, en is het verder gewoon een afbreekbare stof. Dus ik zie het probleem niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonkris
chevsticks schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:23:
[...]

Wat een hoop onware uitspraken in 1 post.
Voor je leidingen zeker niet slecht.
Het heeft ook op die dh nog gewoon zin om er 1 te installeren om kalkaanslag tegen te gaan en daarmee een kortere levensduur voor die apparatuur.

En zout slecht voor het milieu? Vertel dat de oceaan even alsjeblieft :+ Ja het zal wellicht een iets verhoogd zoutgehalte van het riool opleveren, en is het verder gewoon een afbreekbare stof. Dus ik zie het probleem niet helemaal.
Thanks voor je reactie. Vroeg ook om welke ontharder, niet of ik een ontharder zou nemen. Een belangrijke is namelijk de kalkaanslag inderdaad. Met 6,2 dH hoort ons gebied bij de gebieden met het hardste water in Nederland volgens die bron. Dan zouden de aanbieders van waterontharders geen goede afzetmarkt moeten kunnen hebben hier in NL haha.

Maar de vraag blijft nog staan. Welke waterontharder raden jullie aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Antonkris schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:35:
[...]

Thanks voor je reactie. Vroeg ook om welke ontharder, niet of ik een ontharder zou nemen. Een belangrijke is namelijk de kalkaanslag inderdaad. Met 6,2 dH hoort ons gebied bij de gebieden met het hardste water in Nederland volgens die bron. Dan zouden de aanbieders van waterontharders geen goede afzetmarkt moeten kunnen hebben hier in NL haha.

Maar de vraag blijft nog staan. Welke waterontharder raden jullie aan ;)
Hier een hardheid van 12 :X :'(
Daar kan de ontharder bijna niet tegen op lijkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Antonkris
CM-40 of CMX-40
https://www.aqmos.nl/keuzehulp

Maar afvoer bedoel ik ook echt mee, afvoer, als in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abPUjT6SsfANWyoJPaMYvK0PLsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8acYhPDZeoV4HKL284g7biBa.jpg?f=fotoalbum_large

6.2 is niet heel hard, ik zit op 11 in R'daal zuid.
Maar ik benut maar 1/4 van de onthardercapaciteit in 10 dagen. (1-persoon huishouden)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonkris
vormulier schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:40:
[...]

Hier een hardheid van 12 :X :'(
Daar kan de ontharder bijna niet tegen op lijkt het
Haha het blijft natuurlijk ook een luxeproduct :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonkris
AUijtdehaag schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:43:
@Antonkris
CM-40 of CMX-40
https://www.aqmos.nl/keuzehulp

Maar afvoer bedoel ik ook echt mee, afvoer, als in:
[Afbeelding]

6.2 is niet heel hard, ik zit op 11 in R'daal zuid.
Maar ik benut maar 1/4 van de onthardercapaciteit in 10 dagen. (1-persoon huishouden)
Weet ik niet. Zou ik na moeten kijken. En zo niet: wat niet is kan altijd gemaakt worden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Antonkris Mocht je in de buurt van DLD wonen (enkel op bestelling denk ik )
https://www.hornbach.de/p...on-3-5-personen/10358433/

Wellicht wat te groot, maar wel incl aansluitset.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonkris
AUijtdehaag schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:53:
@Antonkris Mocht je in de buurt van DLD wonen (enkel op bestelling denk ik )
https://www.hornbach.de/p...on-3-5-personen/10358433/

Wellicht wat te groot, maar wel incl aansluitset.
Dat wonen we inderdaad! Wat een groot apparaat :P misschien is een wat kleinere wat idealer. Maar aan de andere kant .. het is vooral het reservoir lijkt me. Scheelt weer bijvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Antonkris
Ze hebben ook kleinere van 3200 ltr onthardingcapaciteit.
Maar de berekening adviseerd 4000 ltr bij 6.2 dH en je verbruik.
Eventueel zet je de max dagen tussen regeneraties op 8 ipv 10 met een wat te kleine ontharder capaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

chrisborst schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:48:
[...] Waterbedrijven mogen maar tot 5.6 dH ontharden omdat het daaronder zelfs schadelijk voor je leidingen wordt.
Ik denk dat ze inderdaad water moeten leveren van minstens 5.6 dH om voldoende Carbonaat/bicarbonaat te hebben om een pH buffer te hebben in het water. Als je zelf die 5.6 naar 0 brengt met een ontharder door middel van ionenwisseling (zout), maakt dit niets meer uit voor deze buffer gezien de carbonaathardheid ongewijzigd blijft. Een ontharder is zeker nog zinvol als je wil betalen voor dit extra comfort. Elke °dH hardheid zorgt voor kalkafzetting, bij een pH > 7 en bij aanwezigheid van zuurstof in het water.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-05 15:19
Even een vraagje, wat is het nadeel van een grotere harscilinder dan noodzakelijk?

De reden dat ik het vraag is dat ik een WTR high end 20 heb besteld op basis van een historisch verbruik van ca 100m3 (PWN Dh7.8) voor 2 personen maar we hebben nu een baby onderweg dus had ik snel even 150m3 berekend. Op basis daarvan werd de 20 aanbevolen ipv de 15.

Ik bedenk me nu alleen dat in die 100m3 per jaar van de afgelopen jaren ook het tuinsproeien bij in zit. De aftakking van de buitenkraan komt voor de ontharder, dus die doet niet mee.
Nu is het lastig in te schatten hoeveel m3 er voor de tuin is gebruikt, maar de vraag is dus of het "kwaad" kan als je een "grotere" ontharder hebt dan bij je verbruik past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Robonus schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:14:
Even een vraagje, wat is het nadeel van een grotere harscilinder dan noodzakelijk?

De reden dat ik het vraag is dat ik een WTR high end 20 heb besteld op basis van een historisch verbruik van ca 100m3 (PWN Dh7.8) voor 2 personen maar we hebben nu een baby onderweg dus had ik snel even 150m3 berekend. Op basis daarvan werd de 20 aanbevolen ipv de 15.

Ik bedenk me nu alleen dat in die 100m3 per jaar van de afgelopen jaren ook het tuinsproeien bij in zit. De aftakking van de buitenkraan komt voor de ontharder, dus die doet niet mee.
Nu is het lastig in te schatten hoeveel m3 er voor de tuin is gebruikt, maar de vraag is dus of het "kwaad" kan als je een "grotere" ontharder hebt dan bij je verbruik past.
Meer zout en waterverbruik.
Er zit 5 liter hars meer in en ze lijken te bezouten met 210gr /L.
Je verbruikt dus ~1kg zout meer per regeneratie.
Als het apparaat elke 10 dagen regenereert, komt dit neer op ~37kg per jaar meer.

Je kan het bezouten eventueel verminderen door de capaciteit omlaag in te stellen en de brine tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Hoe meten jullie de hardheid na ? Ik heb een waterluxe met zo’n meetsetje met druppels. Die worden groen bij onthard water maar das zo discutabel. Licht groen, heel licht groen, groen. Welke hardheid is het nou? En je stelt hem in met een schroef die je aandraait dus dat gaat wat grofweg.

Ander vraagje , maken jullie de bak waar het zout in gaat ook schoon ? Ik bedoel die bak is niet met rubbers dicht bij mij dus daar komt altijd wel wat stof enzo in. Is dat niet onhygiënisch? Harscleaner doe ik wel jaarlijks

[ Voor 3% gewijzigd door Waypoint op 06-12-2023 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Waypoint schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:46:
Hoe meten jullie de hardheid na ? Ik heb een waterluxe met zo’n meetsetje met druppels. Die worden groen bij onthard water maar das zo discutabel. Licht groen, heel licht groen, groen. Welke hardheid is het nou? En je stelt hem in met een schroef die je aandraait dus dat gaat wat grofweg.

Ander vraagje , maken jullie de bak waar het zout in gaat ook schoon ? Ik bedoel die bak is niet met rubbers dicht bij mij dus daar komt altijd wel wat stof enzo in. Is dat niet onhygiënisch? Harscleaner doe ik wel jaarlijks
Ik denk dat je geen kalk in het water hebt, waardoor de titratievloeistof groen blijft.
Je kan even de bypass dicht zetten en je kraan laten stromen en dan testen.

Normaal zie je eerst een rode kleur en een duidelijke omslag naar groen na X druppels.

Bak jaarlijks even schoon maken. Gaat er vooral om dat verontreinigingen niet in de onderdelen van het regelventiel komen. De injector bijvoorbeeld heeft een piepklein gaatje wat verstopt kan raken.

Video: YouTube: Messen Sie Ihre Eingangswasserhärte

[ Voor 4% gewijzigd door AQMOS op 06-12-2023 17:10 . Reden: video toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:39

AndereKoekoek

Ping! Pong?

@AQMOS
Vorige week is bij ons een bmx-48 geplaatst. Met de test geeft het systeem aan dat de hardheid 0 is. Maw eerste druppel is meteen groen en het was er 9e/10e druppel voorheen.

Echter sinds (eigenlijk een dagen of 1/2 erna) de plaatsing hebben wij een hele droge huid.

Ook als ik bijvoorbeeld na het douchen en drogen mijn lippen nat maak met mijn tong dan proef ik zout. Alsof we aan zee hebben gezeten.

Is er iets wat ik na zou kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
AQMOS schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:34:
[...]

Meer zout en waterverbruik.
Er zit 5 liter hars meer in en ze lijken te bezouten met 210gr /L.
Je verbruikt dus ~1kg zout meer per regeneratie.
Als het apparaat elke 10 dagen regenereert, komt dit neer op ~37kg per jaar meer.

Je kan het bezouten eventueel verminderen door de capaciteit omlaag in te stellen en de brine tijd.
De High-end heeft proportionele regeneratie dus zou in theorie niet meer zout moeten verbruiken.
Want het harsbed is dan minder verzadigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
AndereKoekoek schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:48:
@AQMOS
Vorige week is bij ons een bmx-48 geplaatst. Met de test geeft het systeem aan dat de hardheid 0 is. Maw eerste druppel is meteen groen en het was er 9e/10e druppel voorheen.

Echter sinds (eigenlijk een dagen of 1/2 erna) de plaatsing hebben wij een hele droge huid.

Ook als ik bijvoorbeeld na het douchen en drogen mijn lippen nat maak met mijn tong dan proef ik zout. Alsof we aan zee hebben gezeten.

Wij twijfelen tussen de BMX-48 en CMX-48 :). Dit weekend even de meterkast opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 21:36

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Als ik lees wat hier allemaal aan grote ontharders voorbij komt dan denk ik dat ik het verkeerd berekend heb. Hebben wij zo weinig water verbruik of is de hardheid hier zo laag? 110 m3 jaarlijks waterverbruik en een dH van 7,7 volgens de site van Vitens. Nog wel jongere kinderen dus misschien loopt dat later nog iets op?

Voor onze nieuwbouwwoning ben ik ook op zoek naar een ontharder en kom op een CM(X)-32 uit. I.v.m. een warmte pomp zal de resthardheid dan op 3 moeten komen met een een montageblok.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:39

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Wij verbruiken 150m³ en nog 2 kleine kinderen.
In de toekomst er rekening mee gehouden dat ze ieder een kwartier(of langer?) gaan douchen per dag. Ieder puber is toch weer anders..

Aan de andere kant: wellicht iets te ruim gerekend. Gezien in ons verbruik ook het besproeien vand e tuin zit. Voornemens om steeds de bypass open te zetten als ik gaan sproeien. Geen idee of het in de praktijk echt zo zal gaan 😅

De 48 was ook het advies van Aqmos zelf trouwens. Had zelf een model kleiner (32) gepakt.
Qua prijs scheelt het maar 5 tientjes.

[ Voor 14% gewijzigd door AndereKoekoek op 08-12-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zondernaam
Iemand een idee hoe hoog de aqmos R2D2-32 zijn vuilwater kan afvoeren?
Mijn ontharder komt in de kelder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@zondernaam Staat letterlijk in de handleiding bij aqmos.nl
Ik ga het niet linken, enige moeite doen wordt gewaardeerd hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zondernaam
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:33:
@zondernaam Staat letterlijk in de handleiding bij aqmos.nl
Ik ga het niet linken, enige moeite doen wordt gewaardeerd hier.
Nou, dat is nogal kort door de bocht. Je gaat er vanuit dat door het stellen van de vraag de handleiding niet werd gelezen.
Ik heb de handleiding van de R2D2 meermaals doorgelezen, tevens het datablad. Klaarblijkelijk over gelezen, pagina 20.

Mijn welgemeende excuses…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@zondernaam
Ik vind het jammer dat je de links niet hebt aangeklikt in mijn vorige reactie, dan had je het ook kunnen vinden zonder dezelfde vraag te hoeven stellen
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Met name de laatste link.

Excuses geaccepteerd

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2023 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

We wonen nu bijna 6 jaar in onze woning. Het water hier is 8 - 11.
Het strijkijzer doet elk half jaar wel een anti-kalk cyclus, en daar komt dan bruinig gruis uit... Lijkt me niet super.

Het water komt binnen bij de meterkast. Daar is nu ook ruimte, want de gas-aansluiting is weg. Maar... Daar is geen afvoer. Er valt misschien wel wat te knutselen door de meterkast-vloer naar de rioolleiding in de kruipruimte. Ik weet niet of dat dat gebruikelijk is?

Tevens een ervaring vraag... De kalkopbouw die nu al in onze apparaten zit, wordt dat nu ook weer langzaam opgelost?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-05 15:11
DropjesLover schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:52:
We wonen nu bijna 6 jaar in onze woning. Het water hier is 8 - 11.
Het strijkijzer doet elk half jaar wel een anti-kalk cyclus, en daar komt dan bruinig gruis uit... Lijkt me niet super.

Het water komt binnen bij de meterkast. Daar is nu ook ruimte, want de gas-aansluiting is weg. Maar... Daar is geen afvoer. Er valt misschien wel wat te knutselen door de meterkast-vloer naar de rioolleiding in de kruipruimte. Ik weet niet of dat dat gebruikelijk is?

Tevens een ervaring vraag... De kalkopbouw die nu al in onze apparaten zit, wordt dat nu ook weer langzaam opgelost?
Op beide vragen is het antwoord ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als het losgelaten kalk maar niet het zeefje van de kraan verstopt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Nuevocasa schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:09:
[...]

Op beide vragen is het antwoord ja :)
Een zeer zeldzaam kort en bondig antwoord op GoT _/-\o_

Lange moeilijke antwoorden waar je net niks mee kan worden ook gewaardeerd hoor :>

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:35:
Als het losgelaten kalk maar niet het zeefje van de kraan verstopt ;)
Volgens mij moet je dan ook wel een behoorlijk oud huis hebben waar kalkaanslag in het leidingwerk eerder standaard is dan uitzondering. Wij hebben een huis uit 2009 maar ik merk niet dat er kalkaanslag op zeefjes o.i.d. ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
DropjesLover schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:43:
[...]

Lange moeilijke antwoorden waar je net niks mee kan worden ook gewaardeerd hoor :>
We zijn hier geen chatgpt >:)
Hier in onze meterkast is er gewoon een gat geboord recht naar beneden waar de afvoerslang doorheen gevoerd werd naar het riool. Daar een klemverbinding op geschroefd en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:52:
Het is maar net wat je wilt, of je trekt 40mm naar boven en heb ik je meterkast het sifon en airgap, of je haalt het kleine witte slangetje naar beneden direct op het riool met een klem zadel.

Wij hebben 40mm naar boven getrokken, Dit mocht ik het ooit willen dan kan doortrekken naar de berging voor een Uitstortgootsteen o.i.d.

Keuze is geheel aan jezelf wat je prettig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Suicide schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:50:
[...]

De High-end heeft proportionele regeneratie dus zou in theorie niet meer zout moeten verbruiken.
Want het harsbed is dan minder verzadigd?
Aha, overheen gelezen. Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AndereKoekoek schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:48:
@AQMOS

Graag contact opnemen als je na een regeneratie nog zout proeft.
Dit zou nooit het geval moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zie af en toe een soort zout aanslag aan de rand van mijn water reservoir voor de koffie machine. Even geproefd en is idd zout, dit zou toch niet moeten ? Het water smaakt verder niet naar zout. Hebben jullie dit ook ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Een vraagje over de Clack WS1, ik heb via Aqmos eentje, maar de power supply geeft zoals eerder opgemerkt een hele irritante hoge piep. Jammer dat hier een goedkoop Chinees adaptertje bij geleverd wordt.

Nou is dit een 15V adapter, maar ik zie op het internet ook 12V versies verkocht worden: https://www.softenerparts.com/v3186.htm
https://veefiltrid.ee/en/...nsformer-220v-240v-12v-uk
Afbeeldingslocatie: https://www.softenerparts.com/cdn-cgi/image/width%3D1080%2Cheight%3D1080%2Cquality%3D85/assets/images/photos/V3186-3.jpg
Ook de datasheet van Clack vermeldt 12V: https://www.clackvalves.n.../APS_New_WS1_Cutsheet.pdf

Kan @AQMOS misschien zeggen waarom ze met 15V uitgeleverd worden en of 12V ook zou moeten werken?

12V adapters zonder irritante toon heb ik nog genoeg liggen namelijk :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 12-12-2023 18:17 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
fsfikke schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:17:
Een vraagje over de Clack WS1, ik heb via Aqmos eentje, maar de power supply geeft zoals eerder opgemerkt een hele irritante hoge piep. Jammer dat hier een goedkoop Chinees adaptertje bij geleverd wordt.

Nou is dit een 15V adapter, maar ik zie op het internet ook 12V versies verkocht worden: https://www.softenerparts.com/v3186.htm
https://veefiltrid.ee/en/...nsformer-220v-240v-12v-uk
[Afbeelding]
Ook de datasheet van Clack vermeldt 12V: https://www.clackvalves.n.../APS_New_WS1_Cutsheet.pdf

Kan @AQMOS misschien zeggen waarom ze met 15V uitgeleverd worden en of 12V ook zou moeten werken?

12V adapters zonder irritante toon heb ik nog genoeg liggen namelijk :Y)
https://watex.eu/en/filte...ormatori-adapteri/adapter

Lijkt gewoon origineel te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mijn printjes kunnen niet tegen 15VAC 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:42:
Haha, inderdaad! Maar dat is wel vreemd dat Clack 15V DC en 12V AC adapters gebruikt...

Ahh, https://www.softenerparts.com/v3186.htm legt het heel mooi uit:
NOTE: Clack starting sending valves with a 15 volt DC transformer after 2017 ( PN V3186-06 ) - sold with new Valves / newer Control Boards.
The older AC 12 volt transformer ( V3186 ) will operate both Old and New style control boards.

[ Voor 38% gewijzigd door fsfikke op 12-12-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er zit een gelijkrichtbrug op de clack print. (dacht ik)
Dus volgens mij kan beide.

Ik weet echter niet hoe dat zit met de chlorinator print van @AQMOS

Heb zelf deze gekocht en omgebouwd naar 4p molex voeding stekker
2 Butenste = 15Vdc, 2 binnenste is doorlussing met elkaar

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:42:
Lijkt hier anders prima te werken :X
(hier dus ook een 15V adapter bijgeleverd gekregen overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 16:34
xyntec schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:59:
Kwam hier eigenlijk terecht omdat ik zocht naar meer gebruikers ervaringen van de Watts Oneflow, en zie dat er veel vragen zijn. Ik heb deze nu exact 2 jaar geleden geïnstalleerd in de meterkast, enige reden hiervan was dat ik daar geen afvoer heb, anders had ik een 'echte' waterontharder gekocht.
Simpel gezegd heb ik er spijt van, zeker omdat ik hem destijds met 2 extra patronen gekocht heb.
Tot nog toe merk ik namelijk helemaal niets, ik heb tegelijk met de installatie alle kranen in de badkamer vervangen en de glazen douche wanden compleet schoon gemaakt, maar alles is weer precies hetzelfde, de kranen beginnen te lekken, zitten compleet vol met kalk van binnen, en de glazen douchewanden zitten weer helemaal ondergekoekt, de kalk is er bijna niet van af te krijgen.
Dus wat mij betreft weg gegooid geld, en ik zou het niemand aanraden.
Wat mij opviel was dat veel mensen hun OneFlow na 1 jaar gebruik op Marktplaats zetten. Ik begon toen te twijfelen of het wel werkte. Als ik zo dit forum, de testen en reviews zo doorlees, werkt het niet icm een boiler.

@xyntec Hoe zijn de wasmachine, koffie-apparaat en waterkoker bij jou? Die gaan namelijk niet via de boiler.

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Vandaag heeft WTR (goedkopewaterontharders.nl) een high end 15 bij ons geinstalleerd. Is volgens mij netjes gebeurd, hier wat foto's van de installatie:

Dit is de aftakking van de waterleiding die onder de trapkast zit. Deze gaat direct de muur door naar de garage aan de andere kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phSp5F_j4X9Iu1QsmLFvTCvL6lE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4t7sTTXeVwrJYHiLfnQkVea.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat het zoutvat en de harscilinder. Ik ga er nog een (geisoleerde) omkasting om maken omdat het zo dicht bij de ongeisoleerde garagedeur wel rond de 0 graden kan worden. Ook blijft de boel zo wat schoner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJvqE7fPhAmOtFlfqSbyt3fPFqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSAYysBMkfvJmS54Z2Iik5Lg.jpg?f=fotoalbum_large

De afvoer van het zoutvat gaat weer terug de muur door en wordt op de standleiding aangesloten. Hier zit een keerklep op zodat er niks terug de leiding in kan.
De noodoverstort van het zoutvat gaat door de vloer de kruipruimte in. Daar zal alleen in nood een keertje wat uitkomen, en de kruipruimte staat nu toch al zo ongeveer onder water dus dat lijkt me geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEzkq_HN9WwDPbBEhCdJ8wQtHWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6K4iFAw3MUXo4d3XmmtTZ3bL.jpg?f=fotoalbum_large

Had ik nog wel een vraag of hier gebruikers zijn met een Quooker/RVS wasbak.

De monteur heeft 'm nu op ca 2 Dh ingesteld, omdat hij aangaf dat bij 0 Dh er vlekken op RVS kunnen ontstaan. Daarvan was ik niet op de hoogte, maar ik vraag me af of er hier gebruikers zijn die daarmee problemen hebben gekregen. Sanitair in de badkamer is allemaal chroom, maar in de keuken zijn onze quooker en wasbak van RVS. Het liefste heb ik 'm wel op 0 Dh voor het soepele huidgevoel onder de douche. Ben dus benieuwd naar ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Robonus schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:01:

Had ik nog wel een vraag of hier gebruikers zijn met een Quooker/RVS wasbak.

De monteur heeft 'm nu op ca 2 Dh ingesteld, omdat hij aangaf dat bij 0 Dh er vlekken op RVS kunnen ontstaan. Daarvan was ik niet op de hoogte, maar ik vraag me af of er hier gebruikers zijn die daarmee problemen hebben gekregen. Sanitair in de badkamer is allemaal chroom, maar in de keuken zijn onze quooker en wasbak van RVS. Het liefste heb ik 'm wel op 0 Dh voor het soepele huidgevoel onder de douche. Ben dus benieuwd naar ervaringen!
Welkom in de jungle. :) Silica is het zoekwoord dat je kan gebruiken. Lang verhaal kort: Doordat kalk in zijn geheel niet aanwezig is (dH 0), hebben andere stoffen (mineralen etc) wat meer vrijspel. De meeste stoffen zijn vrij onschuldig, maar silica is wat agressiever.

Ik heb nog geen enkele fabrikant of leverancier gevonden die een fatsoenlijke oplossing heeft voor silica helaas. :(

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Tanuki schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:14:
[...]

Welkom in de jungle. :) Silica is het zoekwoord dat je kan gebruiken. Lang verhaal kort: Doordat kalk in zijn geheel niet aanwezig is (dH 0), hebben andere stoffen (mineralen etc) wat meer vrijspel. De meeste stoffen zijn vrij onschuldig, maar silica is wat agressiever.

Ik heb nog geen enkele fabrikant of leverancier gevonden die een fatsoenlijke oplossing heeft voor silica helaas. :(
Ook hier silica op de douchekraan. Overigens nog niet op onze badkamerkraan, maar die drogen we vooralsnog netjes af.

We krijgen een nieuwe badkamer met matzwarte delen, maar misschien heeft @AQMOS hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:36:
[...]

Ook hier silica op de douchekraan. Overigens nog niet op onze badkamerkraan, maar die drogen we vooralsnog netjes af.

We krijgen een nieuwe badkamer met matzwarte delen, maar misschien heeft @AQMOS hier een oplossing voor?
Een oplossing is er wel, maar wel aanzienlijk prijziger dan een waterontharder.
Het zou betekenen dat je een RO unit of volledige ontziltingspatronen moet gebruiken. Vervolgens moet je weer mineralen toevoegen.

Past deze in je meterkast en je budget? https://aqmos.nl/shop/aqm...omgekeerde-osmose-systeem :P

Enige budget wat je kan doen is de hardheid verhogen, zodat het kiezelzuur blijft plakken aan het kalk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AQMOS schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:16:
[...]

Het zou betekenen dat je een RO unit of volledige ontziltingspatronen moet gebruiken. Vervolgens moet je weer mineralen toevoegen.

Past deze in je meterkast en je budget? https://aqmos.nl/shop/aqm...omgekeerde-osmose-systeem :P

Enige budget wat je kan doen is de hardheid verhogen, zodat het kiezelzuur blijft plakken aan het kalk.
Zet maar in m'n schuurtje :Y)
Kun je het silica niet verwijderen, bijvoorbeeld met een soort polijstmiddel? Welke hardheid zou je dan bijvoorbeeld adviseren? 1dH ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 17:07

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

AQMOS schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:16:
[...]

En hoe vaak heb je hier onderhoud aan (qua filters?)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:21:
[...]

Zet maar in m'n schuurtje :Y)
Kun je het silica niet verwijderen, bijvoorbeeld met een soort polijstmiddel? Welke hardheid zou je dan bijvoorbeeld adviseren? 1dH ofzo?
Ik durf het niet te zeggen. Het zal afhangen van de concentratie. Trial-and-Error...
Welk schoonmaakmiddel ook effectief is weet ik ook niet :X
Mattie112 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:23:
[...]

En hoe vaak heb je hier onderhoud aan (qua filters?)
Zo'n osmose filter spoelt zichzelf, dus het membraam gaat meerdere jaren mee. Vaak wordt dit geplaatst in combinatie met een waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-05 21:30
Ik heb een standaard waterontharder met blauwe harstank fleck 5800 sxt en los zoutvat. Ik zie in de zout-water aanvoerslang geregel lucht zitten. Is dat herkenbaar of gaat er iets mis? Heb het idee dat het systeem wel goed functioneert.

[ Voor 3% gewijzigd door Kameelstok op 17-12-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:58:
Er zit een gelijkrichtbrug op de clack print. (dacht ik)
Dus volgens mij kan beide.

Ik weet echter niet hoe dat zit met de chlorinator print van @AQMOS

Heb zelf deze gekocht en omgebouwd naar 4p molex voeding stekker
2 Butenste = 15Vdc, 2 binnenste is doorlussing met elkaar
Ik heb deze gekocht voor een tientje en werkt perfect zonder irritante piep: https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0BJKHM6YW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:36
Ook ik ben op zoek naar een totaal waterontharder, momentele heb ik enkel Brita on tap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FleX11
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-05 15:39
Robonus schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:01:
[Afbeelding]

De afvoer van het zoutvat gaat weer terug de muur door en wordt op de standleiding aangesloten. Hier zit een keerklep op zodat er niks terug de leiding in kan.
Ik heb het ook met een keerklep, al zie ik wel steeds vaker berichten hier dat het niet geheel zonder risico is.

[ Voor 8% gewijzigd door FleX11 op 18-12-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
FleX11 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:35:
[...]

Ik heb het ook met een keerklep, al zie ik wel steeds vaker berichten hier dat het niet geheel zonder risico is.
Die berichten zijn mij niet bekend. Waar zou ik dan aan moeten denken qua risico's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-05 22:34
Robonus schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:40:
[...]

Die berichten zijn mij niet bekend. Waar zou ik dan aan moeten denken qua risico's?
Simpele keerkleppen zijn inherent onbetrouwbaar en bieden geen beveiliging tegen bacteriologische contaminatie.
Een terugstroom beveiliging met atmosferische onderbreking is wel betrouwbaar maar zijn duurder en hebben een grotere drukval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:15
Ik denk dat @FleX11 en @Kameelstok doelen op een keerklepje in de afvoerleiding van de ontharder naar het riool.
Zoals al vaker voorbij gekomen is een (goede) airgap een betere oplossing.

Grtz Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb de afvoer op een hemelwaterafvoerpijp aangesloten. Theoretisch natuurlijk nog steeds mogelijk dat het riool een keer terugstroomt maar iig gaat er niet de hele tijd stront langs :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Laatst online: 17-05 13:07
fsfikke schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:32:
Ik heb de afvoer op een hemelwaterafvoerpijp aangesloten. Theoretisch natuurlijk nog steeds mogelijk dat het riool een keer terugstroomt maar iig gaat er niet de hele tijd stront langs :p
Dat water wordt nogal eens, ongefilterd, afgevoerd naar een lokale sloot / meertje / watertje. Het kan goed zijn dat jouw oplossing daarmee illegaal is, omdat je zout water dumpt in een afvoer die daar niet voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wafeltje schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:06:
[...]

Dat water wordt nogal eens, ongefilterd, afgevoerd naar een lokale sloot / meertje / watertje. Het kan goed zijn dat jouw oplossing daarmee illegaal is, omdat je zout water dumpt in een afvoer die daar niet voor bedoeld is.
Bedankt voor je zorgen, maar bij mij komt die pijp gewoon op het riool uit.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 19-12-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:20
fsfikke schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:12:
[...]

Bedankt voor je zorgen, maar bij mij komt die pijp gewoon op het riool uit.
Als er een gescheiden rioolstelsel is grote kans dat het op het oppervlaktewater uitkomt.
(Maarja strooizout van de weg komt daar ook terrecht)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Heeft iemand hier een Fleck en zelf rest hardheid ingesteld? Het ventiel kan je tot anderhalve keer rond draaien en gaat in stappen van een kwart. Nu had ik 2 x een kwart gedraaid en water gemeten. Volgens mij komt daar dan 2 DH uit.

Ik heb z'n test kit, maar die is een beetje vaag. Ik moet druppels toevoegen tot het verandert van kleur, en dat is na z'n 4 druppels. Het wordt soort groen geel, dus ik weet ook niet of dit de kleur is die ik moet hebben. Iemand hier ook ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-05 21:30
Al_Dodge_Bundy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 06:49:
Ik denk dat @FleX11 en @Kameelstok doelen op een keerklepje in de afvoerleiding van de ontharder naar het riool.
Zoals al vaker voorbij gekomen is een (goede) airgap een betere oplossing.

Grtz Mark
Nee, daar hoort gewoon een air-gap tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

xoror schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:11:
Heeft iemand hier een Fleck en zelf rest hardheid ingesteld? Het ventiel kan je tot anderhalve keer rond draaien en gaat in stappen van een kwart. Nu had ik 2 x een kwart gedraaid en water gemeten. Volgens mij komt daar dan 2 DH uit.

Ik heb z'n test kit, maar die is een beetje vaag. Ik moet druppels toevoegen tot het verandert van kleur, en dat is na z'n 4 druppels. Het wordt soort groen geel, dus ik weet ook niet of dit de kleur is die ik moet hebben. Iemand hier ook ervaring mee ?
Check deze video :)
YouTube: Messen Sie Ihre Eingangswasserhärte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ah thnx, mijn testkit doet 1 druppel = is 1 F, dus ongeveer 0.5DH. Dat groene is het dan idd wat ik zocht.

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
Hallo

Ik wil ook graag een waterontharder, en ben aan het rondkijken wat er op de markt is
Ik kwam een AquaCell A5 tegen , een zeer compactie apparaat (h=49cm hoog, b=20,5cm, d=44 cm)

Heeft iemand daar ervaring mee?
of een altenatief die ook zo compact is ?

De meeste andere merken/apparaten die ik tegen gekomen ben zijn echter goedkoper (<1000euro)
Maar daarentegen, zijn deze ook groter

Ik heb maar een standaard meterkastje (ter grote van de kunststof bodemplaat). de Aquacell past daar net in

Voordeel is dat alles compact is, ook het zout ( zout blokken). en is het een duo systeem , ofwel 3.000 liter per uur kalk vrij, en bijna geen druk verlies

Maar grote nadeel is systeem kost 2000euro en de zout blokken zijn ook nog eens duurder( afhankelijk van aquacell)

Mij waterverbruik/jaar is 160m3 en water is bijna 10dH. Volgens berekening van Aquacell ben ik dan 100euro/jaar kwijt aan zout.

[ Voor 4% gewijzigd door niek1974 op 21-12-2023 07:32 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.