Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 96 ... 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-04 10:15

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
niek1974 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:27:
Hallo

Ik wil ook graag een waterontharder, en ben aan het rondkijken wat er op de markt is
Ik kwam een AquaCell A5 tegen , een zeer compactie apparaat (h=49cm hoog, b=20,5cm, d=44 cm)

Heeft iemand daar ervaring mee?
of een altenatief die ook zo compact is ?

De meeste andere merken/apparaten die ik tegen gekomen ben zijn echter goedkoper (<1000euro)
Maar daarentegen, zijn deze ook groter

Ik heb maar een standaard meterkastje (ter grote van de kunststof bodemplaat). de Aquacell past daar net in

Voordeel is dat alles compact is, ook het zout ( zout blokken). en is het een duo systeem , ofwel 3.000 liter per uur kalk vrij, en bijna geen druk verlies

Maar grote nadeel is systeem kost 2000euro en de zout blokken zijn ook nog eens duurder( afhankelijk van aquacell)

Mij waterverbruik/jaar is 160m3 en water is bijna 10dH. Volgens berekening van Aquacell ben ik dan 100euro/jaar kwijt aan zout.
De Aquacell is zo compact door die zoutblokken en omdat het alleen op de waterdruk werkt.
Als je een foto plaatst van je meterkast, kan ik inschatten of er alternatieven mogelijk zijn, maar deze alternatieven zullen altijd groter dan de Aquacell zijn.

Nog een aandachtspuntje: Aangezien het volledig op de waterdruk werkt, zal het op vakanties niet kunnen spoelen. Dus dan staat het water stil in de harskern.

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:59
AQMOS schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:08:
[...]

Nog een aandachtspuntje: Aangezien het volledig op de waterdruk werkt, zal het op vakanties niet kunnen spoelen. Dus dan staat het water stil in de harskern.
En dit is een issue omdat?
Normaal staat het water toch ook stil in de leidingen en in het Quooker vat als je op vakantie ben?
Bij terugkomst het water een x tijdje door laten lopen en het is vervangen door nieuw vers, of mis ik iets?

en mocht het echt een probleem zijn dan kan je toch vragen of degene die, de post van de mat haalt, planten water geeft, etc, om de kraan/wc ook ff door te laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-04 22:02

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
pboelhouwer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:40:
[...]

Normaal staat het water toch ook stil in de leidingen en in het Quooker vat als je op vakantie ben?
Bij terugkomst het water een x tijdje door laten lopen en het is vervangen door nieuw vers, of mis ik iets?

en mocht het echt een probleem zijn dan kan je toch vragen of degene die, de post van de mat haalt, planten water geeft, etc, om de kraan/wc ook ff door te laten lopen.
Volgens mij zit er een verschil in stilstaand water in de waterleidingen wat je makkelijk doorspoelt t.o.v. het doorspoelen van een harsvat waar bacteriën kunnen ophopen.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• AQMOS

AQMOS

pboelhouwer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:40:
[...]

De bacteriën hebben een groter oppervlak en meer plekken om beschermd te zitten.
Ook kunnen waterontharders kleine hoeveelheden organisch materiaal aantrekken wat als voedingsstof kan dienen voor bacteriën.

Dit alles is te voorkomen met spoelen. Ook harsreinigers en vooral chloormodules zijn erg effectief.

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:39
Kameelstok schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:27:
[...]

Nee, daar hoort gewoon een air-gap tussen.
Dankjulliewel voor de aanbevelingen. Ik heb even een zoekterm "air gap" op het topic gedaan en ontkom je er inderdaad niet aan dat dat nodig is. Vreemd dat de monteur dit niet standaard geplaatst heeft.

Even resumé, voor de keerklep hoort dus eigenlijk een sifon, met daarvoor weer een airgap?
En de noodoverstortbuis hangt nu los in de kruipruimte. Is dat nog afwijkend van de voorschriften?

Ik weet niet of hier wordt meegelezen door WTR Goedkopewaterontharders.nl?

Nog even de foto van de huidige aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEzkq_HN9WwDPbBEhCdJ8wQtHWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6K4iFAw3MUXo4d3XmmtTZ3bL.jpg?f=fotoalbum_large

Ter info, de gebruikte keerklep lijkt deze te zijn. Geen idee of dat nog van invloed is op het geheel.
https://www.toppy.nl/prod...agklep-met-tule-21mm.html

[ Voor 7% gewijzigd door Robonus op 21-12-2023 13:39 ]

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Robonus schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:35:
[...]

Dankjulliewel voor de aanbevelingen. Ik heb even een zoekterm "air gap" op het topic gedaan en ontkom je er inderdaad niet aan dat dat nodig is. Vreemd dat de monteur dit niet standaard geplaatst heeft.

Even resumé, voor de keerklep hoort dus eigenlijk een sifon, met daarvoor weer een airgap?
En de noodoverstortbuis hangt nu los in de kruipruimte. Is dat nog afwijkend van de voorschriften?

Nog even de foto van de huidige aansluiting:
[Afbeelding]

Ter info, de gebruikte keerklep lijkt deze te zijn. Geen idee of dat nog van invloed is op het geheel.
Nou, ik heb precies diezelfde er tussen, maar dan van @AQMOS zonder airgap.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14:55
Robonus schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:35:
[...]

Ik heb een air-gap met geïntegreerde sifon. Geen keerklep. Tegen de tijd dat het water uit het riool mn zoutbak inloopt staat de wc al lang blank.

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:39
Kameelstok schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:13:
[...]

Ik heb een air-gap met geïntegreerde sifon. Geen keerklep. Tegen de tijd dat het water uit het riool mn zoutbak inloopt staat de wc al lang blank.
De keerklep had ik wel specifiek om verzocht, met het idee dat een grote prop wc papier met een hele stortbak aan water erachter in de standleiding als zuiger zou kunnen werken die de druk dan flink opvoert. Zelfs met een air gap wil je niet dat daar dan lucht uit puft (ding zit in de trapkast).

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
@AQMOS

hierbij mijn meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24jjYcPhY8uJ2Tfif75i_yl06NI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTpRC3JeoycJAI0PRuMHkO0q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan hier de Aquacell plaatsten , net boven de gas aansluiting( denk een soort ventiel)
Hij zit dan wel voor de 1 fase automaat en nog deels voor de energie meter (net onder het aflees schermpje)
Dus eigenlik niet handig , maar ik hoef daardoor geen aanpassing te doen aan de meterkast zelf

wat heeft Aqmos ?

zoals ik zie opde site zou het minimaal de Aqmos BMX-40 moeten zijn
maar dan kom ik op een maat uit van
doorsnede 56 x h=88 zout cilinder
doorsnede 19 x h=97 ontharder cilinder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rV0c-issX0OET2tOHXLq-K38Ros=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/guvgydKZmV0NSH90aSEyxHfN.jpg?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door niek1974 op 21-12-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

niek1974 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:47:
@AQMOS

hierbij mijn meterkast

[Afbeelding]

Ik kan hier de Aquacell plaatsten , net boven de gas aansluiting( denk een soort ventiel)
Hij zit dan wel voor de 1 fase automaat en nog deels voor de energie meter (net onder het aflees schermpje)
Dus eigenlik niet handig , maar ik hoef daardoor geen aanpassing te doen aan de meterkast zelf

wat heeft Aqmos ?

zoals ik zie opde site zou het minimaal de Aqmos BMX-40 moeten zijn
maar dan kom ik op een maat uit van
doorsnede 56 x h=88 zout cilinder
doorsnede 19 x h=97 ontharder cilinder

[Afbeelding]
Je kan gemakkelijk 'duo' modellen kwijt in je meterkast. Al heb je dan misschien wel een zoutbak staan voor je ?glasvezel? ingang.

Voor de modellen adviseer ik je online te kijken of op dit forum. Ik probeer mij te beperken tot globaal advies op Tweakers. (Anders krijg ik straf van de moderators :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AQMOS schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:55:
[...]

Je kan gemakkelijk 'duo' modellen kwijt in je meterkast. Al heb je dan misschien wel een zoutbak staan voor je ?glasvezel? ingang.

Voor de modellen adviseer ik je online te kijken of op dit forum. Ik probeer mij te beperken tot globaal advies op Tweakers. (Anders krijg ik straf van de moderators :P)
Lijkt bij @niek1974 niet in gebruik. En al zal die 'm in gebruik hebben, dan zou je hoogstens het zoutvat misschien er een keer af moeten halen als er glasvezel aangesloten gaat worden. Overigens wordt 't dan wel erg proppen hoor :O. Zoutbak links en ontharder erboven of rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Volgend voorjaar gaan er wat werkzaamheden in de meterkast gebeuren.
Hierbij moet de ontharder een dagje (of twee) afgekoppeld worden.

Nu zit onderstaande by-pass op de ontharder zelf.

Is het een kwestie van 2x de ronde knop omzetten en dan de twee palletjes omhoog trekken (rode cirkel) en de ontharder verwijderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPb7x13cR1ouS4lHobwWXwjjH6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdaM319d7v6FQloHx5ZlJROy.jpg?f=fotoalbum_large

Het onderdeel in de groene cirkel zit ook bij de by-pass, is dat een flow sensor o.i.d?
Ik heb er nog niet aan getrokken, maar kan die er ook gewoon naar boven uit?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zondernaam
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2024
Gisteren de R2D2 ontvangen. Super ding voor die prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-04 07:01
Eind februari oplevering van ons appartement. Nu in de 'rustige' feestdagen alles nog eens doornemen. Ik denk dat we een 'uitdaging' hebben? Zie foto 2. Links is de aanvoerleiding van water door het gebouw. In de lege ruimte tussen de afsluiters komt de watermeter. Waar kan daarachter de aftakking (montageblok) geplaatst worden?

Linksonder vanuit de meterkast (of rechtsonder vanuit de technische ruimte gezien) wil ik een gat maken (groene cirkel), zodat de waterontharder in de aangrenzende technische ruimte geplaatst kan worden. zie foto 1 en dan plaatsing binnen het rode vak.

Suggesties? Dank!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cN4lZRRLRt1bdE8gdIr6WjOqBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3P6xLgemPCGBSExr53HyxUmo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QLz33EyfL97lx0SiSN0gnz2XJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/107xZdbXfBhDdkbVsEqrBqr3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Brains Bush op 24-12-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

henkNL schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:23:
Volgend voorjaar gaan er wat werkzaamheden in de meterkast gebeuren.
Hierbij moet de ontharder een dagje (of twee) afgekoppeld worden.

Nu zit onderstaande by-pass op de ontharder zelf.

Is het een kwestie van 2x de ronde knop omzetten en dan de twee palletjes omhoog trekken (rode cirkel) en de ontharder verwijderen?

[Afbeelding]

Het onderdeel in de groene cirkel zit ook bij de by-pass, is dat een flow sensor o.i.d?
Ik heb er nog niet aan getrokken, maar kan die er ook gewoon naar boven uit?
Eerst even je systeem drukloos maken.
Hoofdkraan dicht, kraan ergens open.

Daarna bypass van de ontharder sluiten en de clipjes verwijderen. Flow meter kan je van de onderkant er waarschijnlijk uit wippen.

Er komt sowieso nog wat water uit de ontharder.

Bypass met het leidingwerk even in een emmer hangen en controleren of het niet lek is door de hoofdkraan weer open te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
AQMOS schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:41:
[...]

Eerst even je systeem drukloos maken.
Hoofdkraan dicht, kraan ergens open.

Daarna bypass van de ontharder sluiten en de clipjes verwijderen. Flow meter kan je van de onderkant er waarschijnlijk uit wippen.

Er komt sowieso nog wat water uit de ontharder.

Bypass met het leidingwerk even in een emmer hangen en controleren of het niet lek is door de hoofdkraan weer open te zetten.
Bedankt voor je antwoord, dat lijkt me goed te doen :)

Inmiddels even de flowsensor losgehad, die zit gewoon met een palletje aan de onderkant vergrendeld.

Als ik de ontharder weer terug plaats, moet ik nog pakkingen vervangen of invetten o.i.d?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-04 15:07
zondernaam schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:14:
Gisteren de R2D2 ontvangen. Super ding voor die prijs!
Zit zelf ook er aan te denken. Ben zeer klein behuist en woon alleen dus de kleinste lijkt me goed genoeg.

Alleen waar ik mee zit is het volgende:
- Er dient nog een CA terugslagklep aangeschaft te worden. Maar die krengen kosten tussen de 150 en 200 euro wat ik zie. Maar is wettelijk vereist?
- Verder is het een kwestie van hoofdkraan dicht. leiding doorzaggen, terugslagklep CA plaatsen, 2x knelkoppeling in aan en afvoer voor flexibele leidingen naar de ontharder. Afvoer met een slang naar de afvoer en stopcontact. En klaar ben je?
- mag zo'n terugslagklep en de koppelingen ook op een verticaal stuk leiding geplaatst worden (en dus verticaal bevestigd)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Henkie-Jan
Ik zou (als particulier en van de domme) een EA toepassen.
De CA geeft toch wel een behoorlijk drukverlies achter de beveiliging.
De wasmachine op zolder viel hierdoor in storing bij mij.

Leiding (koper?) zou ik niet doorzagen maar een pijp snijder gebruiken

Verticaal lijkt me geen probleem (max 1,2 mtr omhoog volgens @AQMOS )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

henkNL schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:50:
[...]

Bedankt voor je antwoord, dat lijkt me goed te doen :)

Inmiddels even de flowsensor losgehad, die zit gewoon met een palletje aan de onderkant vergrendeld.

Als ik de ontharder weer terug plaats, moet ik nog pakkingen vervangen of invetten o.i.d?
Even een klein beetje vet op BSPT stukken (O-ringetjes).
Pakkingen hoef je als het goed is niet los te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 14:11
Ik heb ook een vraagje over het bepalen van de hardheid. Ik heb net zelf een Aqmos geplaatst. Nu mat ik de hardheid met de 'Tritierlosung' flesje wat bijgeleverd is, samen met het mini-maatkommetje. Bij mij lossen de druppels echter niet op: ze dwarrelen als schijfjes naar de bodem, ook als ik voorzichtig schud. Doe ik iets fout of is de vloeistof niet goed? Of is de waterhardheid dan al heel laag... :?

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@pewill
en als je je duim op het maatkommetje houdt en een beetje schud?
Helpt dat beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:16:
@pewill
en als je je duim op het maatkommetje houdt en een beetje schud?
Helpt dat beter?
Goede tip! Het begint dan heel licht rood, wordt steeds roder en bij 16 druppels slaat het om naar groen. Vreemde is wel dat het met ge-bypassed water en water vanuit de ontharder hetzelfde is. Vraag me nu af o ik het goed doe en of de ontharder wel iets doet

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@pewill
Nee dan lijkt de ontharder niks te doen.
Welke type aqmos is het?
BNT of CLACK besturing?
Naald regel ventieltje op montageblok dicht of op de besturing dicht?

Ik heb 1x meegemaakt dat de vloeistof erg oud was en dat ik geen goede kleur kon onderscheiden, maar als je alles nieuw hebt gekocht....

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pewill
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:19:
@pewill
Nee dan lijkt de ontharder niks te doen.
Welke type aqmos is het?
BNT of CLACK besturing?
Naald regel ventieltje op montageblok dicht of op de besturing dicht?

Ik heb 1x meegemaakt dat de vloeistof erg oud was en dat ik geen goede kleur kon onderscheiden, maar als je alles nieuw hebt gekocht....
Het lijkt het nu goed te doen! Bedankt voor de tips.

@ Aqmos: de instructies in de handleiding zijn anders dan de filmpjes mbt de opstart procedure. Erg verwarrend.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:19:
@Henkie-Jan
Ik zou (als particulier en van de domme) een EA toepassen.
De CA geeft toch wel een behoorlijk drukverlies achter de beveiliging.
De wasmachine op zolder viel hierdoor in storing bij mij.

Leiding (koper?) zou ik niet doorzagen maar een pijp snijder gebruiken

Verticaal lijkt me geen probleem (max 1,2 mtr omhoog volgens @AQMOS )
Thnx voor je goede advies! Je bedoelt denk ik een pijpsnijder zodat je een betere lijn krijgt voor knelkoppelingen en dergelijke?

Heb even gekeken maar uit de watermeter gaat de leiding een klein stukje horizontaal en dan verticaal. EA zou nog wel passen op het horizontale stuk dan naar de waterontharder en kan in het ontkalkte water direct horizontaal de rest van de leidingen in. is de bocht er uit zeg maar. Heb relatief geluk dat de watermeter in een bergruimte zit met stofcontact er naast en in de zelfde ruimte een afvoer wat ook voor concenswater van de boiler en WTW wordt gebruikt. Heb ik 2024 dus wat te doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pewill
Henkie-Jan schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:17:
[...]

Thnx voor je goede advies! Je bedoelt denk ik een pijpsnijder zodat je een betere lijn krijgt voor knelkoppelingen en dergelijke?

Heb even gekeken maar uit de watermeter gaat de leiding een klein stukje horizontaal en dan verticaal. EA zou nog wel passen op het horizontale stuk dan naar de waterontharder en kan in het ontkalkte water direct horizontaal de rest van de leidingen in. is de bocht er uit zeg maar. Heb relatief geluk dat de watermeter in een bergruimte zit met stofcontact er naast en in de zelfde ruimte een afvoer wat ook voor concenswater van de boiler en WTW wordt gebruikt. Heb ik 2024 dus wat te doen. ;)
Doorzagen geeft braampjes die ergens anders weer verstoppingen / beschadigingen kunnen geven. Ik denk dat dat de tip is.

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:31
CurlyMo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:24:
Hebben alle Aquacell eigenaren hier wel eens nagedacht over alternatieve zoutblokken? Ik zie hier zoutblokken voor een aantrekkelijke prijs als je ze in hoger volume koopt:
https://www.nederlandsezo...kken-4-kg-totaal-1000-kg/

Je zit dan bij een afname van 125 zakken op € 6,95 per zak. De enige winkel die ze vervolgens weer doorverkoopt in lagere volumes zit in België: https://www.dhz-discount....-nzdraagtas-2-x-4-kg.html Dan koop je ze voor € 6,45 per zak. Enige nadeel is dat ze niet (naar Nederland) verzenden.

Heeft iemand een idee voor goedkopere alternatieven voor Aquacell zoutblokken?
Ik bestel mijn zout voor de Aquacell hier, €8.20 per zak is de huidige prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je veel pijpen moet snijden dan kan je ook een milwaukee raptor M12 gebruiken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manticore
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-02 07:17
Hallo,

Wij zijn ook op zoek naar een waterontharder aangezien we hier zeer hard water (19dH) binnen krijgen. We verbruiken hier zo'n 62m3/jaar of 170l/dag. Mijn oog was gevallen op de kleine modellen van Aqmos zoals bijvoorbeeld de BM(X)-32. Echter zoals ik lees in de specificaties is de doorstroomsnelheid beperkt tot 0,24m3/h of 4l/min (20dh tot 0,5dH). Ik heb hier gemeten en kom toch makkelijk aan 10l/min of 0,6m3/h..

De oplossingen die ik hier voor zie zijn:
-overdimensioneren naar bv. BM(X)-60 met 0,6m3/h of;
-een alternatief met proportionele regeneratie.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Mij lijkt het dat de meerprijs voor een model met proportionele regeneratie niet opweegt tegen de (verwaarloosbare?) kost van extra zout en water van een groter model. Bijkomend nadeel zijn natuurlijk de grotere afmetingen.

Zijn er kleine modellen die dit debiet wel halen? Want bij andere fabrikanten vind ik weinig informatie over hoe de weergegeven debieten gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solenoid
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-04 19:44
Hallo,

Ik twijfel hier ook over de h2opro. Ik had een hars/zout ontharder, dus dat effect ken ik. Ik wil vooral minder kalkaanslag in het huis zoals de badkamer. The H2oPro lijkt een validatie keuze, maar op dit punt vind ik weinig voorbeelden. Je hebt nog wel kalk maar het hecht zicht niet of minder goed aan oppervlaktes.

@jurjen_g Kun je iets specifieker zijn met "veel minder kalkafzetting"? Ik nem aan dat je badkamer, wc eenvoudiger schoon te maken zijn en er zich geen / minder kalkafzetting plaatsing op de douche kraan (bijvoorbeeld de onderkant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:07
solenoid schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:50:
Hallo,

Ik twijfel hier ook over de h2opro. Ik had een hars/zout ontharder, dus dat effect ken ik. Ik wil vooral minder kalkaanslag in het huis zoals de badkamer. The H2oPro lijkt een validatie keuze, maar op dit punt vind ik weinig voorbeelden. Je hebt nog wel kalk maar het hecht zicht niet of minder goed aan oppervlaktes.

@jurjen_g Kun je iets specifieker zijn met "veel minder kalkafzetting"? Ik nem aan dat je badkamer, wc eenvoudiger schoon te maken zijn en er zich geen / minder kalkafzetting plaatsing op de douche kraan (bijvoorbeeld de onderkant)
We hebben sinds begin dit jaar een nieuwe badkamer, en er is nog geen blijvende kalkafzetting op de kraan en glas en tegels. Op het vorige douchescherm, voordat we de h2o pro hadden, was eerder altijd al na enkele dagen douchen de kalk zichtbaar en voelbaar - en niet meer weg te poetsen na een jaar. Dit gebeurt nu niet, laatst zelfs door omstandigheden 2,5 week niet schoongemaakt en ook fan geen kalkresten op het glas of kranen.

Nu maak je een nieuwe badkamer onbewust denk ik toch ook wel beter schoon dan een oudere, en er is nog geen jaar voorbij, maar vooral op de tegels en voegen bevindt zich verrassend weinig (eigenlijk gewoon geen) kalk.

Het blijft wel lastig om objectief vast te stellen of het een groot effect heeft. Eigenlijk zou ik dan 2 maanden de h2o pro moeten bypassen en kijken of de kalk dan weer ophoopt, maar daar heb ik niet zoveel zin in... Ik houd me dus maar vast aan die Belgische testaankoop testen waarin men vaststelde dat de nac/tac methoden daadwerkelijk voor (veel) minder kalkafzetting zorgen in een boiler.

Ik denk wel dat als je de ruimte hebt om een echte zout ontharder te plaatsen, dat je dan een duidelijker en sowieso meetbaar effect hebt. Bij meer ruimte rondom onze gang had ik wellicht dat ook gedaan. Maar ik ben dus op zich wel tevreden over de h2o pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:02
solenoid schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:50:
Hallo,

In waterdruppels zit dan nog steeds kalk. Water verdampt --> kalk blijft achter.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:42

greatgonzo

schit-te-rend!

wij hebben een ontharder van Waterluxe, en hun advies is natuurlijk eigen merk.
Echter, die zijn €18 voor afhalen (woon in de buurt), terwijl Hornbach €10.50 vraagt en Bauhaus €10,95

Zou er echt verschil in zitten, of is het gewoon een verkooppraatje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie-Jan
AUijtdehaag schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:23:
Als je veel pijpen moet snijden dan kan je ook een milwaukee raptor M12 gebruiken :9
LOL, mooi ding zeker! Maar voor die 5 buisjes die ik misschien in een jaar snijd beetje overkill :P Maar thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-04 17:00

simplemouse

*.*.*.*

Ik ben mij wat aan het oriënteren naar een ontharder.
Ik heb ooit een demo van Aquacell gehad maar vond ik erg duur. Mogelijk omdat het een dual oplossing was zodat je altijd zacht water hebt ook bij de regeneratie.

Nu denk ik zo heel belangrijk is dat ook weer niet aangezien je de regeneratie in de nacht kan laten doen.

Nu door dit topic kom ik een Aqmos tegen welke prima betaalbaar is.
Ik kom alleen niet helemaal uit de verschillende modellen.

Klopt het dat ik zeg dat ze allemaal het zelfde doen maar de instel mogelijk anders is.
En natuurlijk de vorm ed.

En met het verschil bedoel ik de R2D2 vs BMX vs CLACK

Het moet bij mij in de meterkast komen dus mogelijk 2 losse onderdelen komt beter uit dat maar dat zal ik nog even moeten opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-04 16:38
greatgonzo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:01:
wij hebben een ontharder van Waterluxe, en hun advies is natuurlijk eigen merk.
Echter, die zijn €18 voor afhalen (woon in de buurt), terwijl Hornbach €10.50 vraagt en Bauhaus €10,95

Zou er echt verschil in zitten, of is het gewoon een verkooppraatje?
99% verkooppraatje. Er zit misschien een beetje verschil in zuiverheid, en je moet er wel op letten dat je van die tabletten hebt, maar thats it. Als je los zout gebruikt (zoals in vaatwasser) heb je meer kans dat het gaat klonteren en verstoppen, is mij verteld. Onze verkoper adviseerde ook gewoon die goedkope van de bouwmarkt, en niet eens hun eigen merk. Dat hebben ze vooral voor bij levering van nieuw apparaat en bij onderhoud.

Ik heb zelf nog mijn initiële voorraad, dus welk merk precies de beste keuze is weet ik niet, maar Hornbach en Bauhaus komen hier érg vaak langs als goede keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Wafeltje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:44:
[...]

99% verkooppraatje. Er zit misschien een beetje verschil in zuiverheid, en je moet er wel op letten dat je van die tabletten hebt, maar thats it. Als je los zout gebruikt (zoals in vaatwasser) heb je meer kans dat het gaat klonteren en verstoppen, is mij verteld. Onze verkoper adviseerde ook gewoon die goedkope van de bouwmarkt, en niet eens hun eigen merk. Dat hebben ze vooral voor bij levering van nieuw apparaat en bij onderhoud.

Ik heb zelf nog mijn initiële voorraad, dus welk merk precies de beste keuze is weet ik niet, maar Hornbach en Bauhaus komen hier érg vaak langs als goede keuzes.
Lees wel op de site van Waterluxe dat hun onthardingszout uit Twentse bodem komt. :P En Regenit is €12,50 per 25KG maar komt uit Harlingen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishengel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01 09:57
Krijg je van klalkvrij water rvs plekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

simplemouse schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:33:
Ik ben mij wat aan het oriënteren naar een ontharder.
Ik heb ooit een demo van Aquacell gehad maar vond ik erg duur. Mogelijk omdat het een dual oplossing was zodat je altijd zacht water hebt ook bij de regeneratie.

Nu denk ik zo heel belangrijk is dat ook weer niet aangezien je de regeneratie in de nacht kan laten doen.

Nu door dit topic kom ik een Aqmos tegen welke prima betaalbaar is.
Ik kom alleen niet helemaal uit de verschillende modellen.

Klopt het dat ik zeg dat ze allemaal het zelfde doen maar de instel mogelijk anders is.
En natuurlijk de vorm ed.

En met het verschil bedoel ik de R2D2 vs BMX vs CLACK

Het moet bij mij in de meterkast komen dus mogelijk 2 losse onderdelen komt beter uit dat maar dat zal ik nog even moeten opmeten.
De R2D2 en BMX zijn dezelfde systemen, het verschil is de bouw. De ene heeft de zoutbak los, de ander heeft alles in één kastbehuizing.

Ook de CM(X) varianten zijn weer hetzelfde, maar dan met een Clack regelventiel. Meer opties om in te stellen, geschiedenis uit te lezen, domotica aan toe te voegen etc etc..

Maar ze doen allemaal ontharden :)

De BMX zijn wel wat prettiger in formaat voor meterkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-04 21:41
Goedemiddag,

Zojuist Amysoft geweest voor onderhoud. De monteur mat een waterhardheid van 12. De machine stond op 10 omdat de waterhardheid de vorige keer gemeten lager was (waterhardheid + 1 dus 9). Vitens geeft in mijn omgeving 7,7 aan. Nu is Vitens niet bereikbaar. Maar iemand enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
vishengel schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:53:
Wat voor (p/v)lekken bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

mrVroom schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:33:
Goedemiddag,

Zojuist Amysoft geweest voor onderhoud. De monteur mat een waterhardheid van 12. De machine stond op 10 omdat de waterhardheid de vorige keer gemeten lager was (waterhardheid + 1 dus 9). Vitens geeft in mijn omgeving 7,7 aan. Nu is Vitens niet bereikbaar. Maar iemand enig idee hoe dit kan?
Het kan wat variëren, maar vermoedelijk heeft de monteur niet gemeten met volledige druppels en zat er wat lucht bij de titratievloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

mrVroom schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:33:
Goedemiddag,

Weet niet of je deze site kent?
https://www.vitens.nl/service/waterkwaliteit/waterhardheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

AQMOS schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:05:
[...]

De R2D2 en BMX zijn dezelfde systemen, het verschil is de bouw. De ene heeft de zoutbak los, de ander heeft alles in één kastbehuizing.

Ook de CM(X) varianten zijn weer hetzelfde, maar dan met een Clack regelventiel. Meer opties om in te stellen, geschiedenis uit te lezen, domotica aan toe te voegen etc etc..

Maar ze doen allemaal ontharden :)

De BMX zijn wel wat prettiger in formaat voor meterkasten.
Bedankt!

Bgerijp ik het dan goed dat een CMx ook beter in een meterkast zou passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
Dat heb ik de monteur ook gezegd. Maar die wist het niet. Die kwam echt op 12 uit.
Ik ga er achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
mrVroom schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Dat heb ik de monteur ook gezegd. Maar die wist het niet. Die kwam echt op 12 uit.
Ik ga er achteraan.
Of zelf een setje druppeltjes kopen zodat je het periodiek ook zelf even kunt meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
ViezeVis schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Of zelf een setje druppeltjes kopen zodat je het periodiek ook zelf even kunt meten :)
Even hele domme vraag maar dan moet ik meten met de omleiding actief toch? Anders gaat het water onthard worden en meet ik dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
mrVroom schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Even hele domme vraag maar dan moet ik meten met de omleiding actief toch? Anders gaat het water onthard worden en meet ik dan?
Ik weet niet precies hoe dit bij Amysoft werkt, maar bij de Clack-versie van Aqmos heb je een knop zodat je de waterflow kan aanpassen (ontharden of 'regulier kraanwater'). Ben even de naam kwijt van hoe dat heet.

Maar je kan dan 2 dingen meten: of je waterontharder werkt door het 'ontharde water' te meten. En wanneer je de knop omzet, kun je ook meten hoe hard je water daadwerkelijk is door 'hard water' te meten.

/Edit
@mrVroom : ViezeVis in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Ik was blij dat ik ze had. De pekelslang lekte doordat ik 'm zelf niet goed had aangedraaid. Kon ik mooi weer checken of de ontharder z'n werk deed 8)

[ Voor 16% gewijzigd door ViezeVis op 08-01-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Kan de ontharder zorgen voor extra lucht in de leidingen? Ik heb flink last van waterslag op meerdere plekken in de woning. Waterdruk is op bijv. de Quooker vrij laag vinden we dus te hoge druk denk ik uit te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-04 08:43
Overweeg een 'Boshuis 150 Waterontharder' aan te schaffen, iemand ervaring met deze unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Erik-1978 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:17:
Overweeg een 'Boshuis 150 Waterontharder' aan te schaffen, iemand ervaring met deze unit?
2100 ltr bij 10 dH en ik zie het woord CA beveiliging staan. Wat drukverlies betekent.
Als particulier zou ik verder kijken naar wellicht (goedkopere) andere leveranciers.
Ben je zelf niet handig genoeg om er een te installeren?

@Vendetta_X
Had jij geen boshuis gekocht?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2024 17:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:29:
[...]

2100 ltr bij 10 dH en ik zie het woord CA beveiliging staan. Wat drukverlies betekent.
Als particulier zou ik verder kijken naar wellicht (goedkopere) andere leveranciers.
Ben je zelf niet handig genoeg om er een te installeren?

@Vendetta_X
Had jij geen boshuis gekocht?
Nee, Aqmos (cmx32).
Ken wel een paar gebruikers die er positief over zijn. Dacht dat ze alleen wel vrij prijzig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Herkent iemand een troebel wordende zoutbak? Zoutbak staat er misschien nu 4 maanden.

/filmpje onderweg.
// Niet alles is vuil. Soms ook belletjes. Lijken op kleine bruine velletjes o.i.d.

https://bashoogers.nl/tweakers/forum/aqmos/zoutvat.mp4

[ Voor 51% gewijzigd door ViezeVis op 10-01-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:05
ViezeVis schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:06:
Herkent iemand een troebel wordende zoutbak? Zoutbak staat er misschien nu 4 maanden.

/filmpje onderweg.
// Niet alles is vuil. Soms ook belletjes. Lijken op kleine bruine velletjes o.i.d.

https://bashoogers.nl/tweakers/forum/aqmos/zoutvat.mp4
Heb ik hier al jaren, https://imgur.com/rwYT5Ho

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Wtf :o, dat lijkt bijna een soort drap bovenop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
ViezeVis schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Wtf :o, dat lijkt bijna een soort drap bovenop
Dat is dus de 1 % van de 100% zuiverheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Vanmiddag mijn Aqmos R2D2-32 geinstalleerd. Spannend om voor de eerste keer te doen en hopen dat er niets zou lekken. Maar het is echt super gegaan kan ik wel zeggen. Er lijkt niets een druppel te lekken!

Heb het oude aftapkraantje verwijderd direct vanaf de watermeter. Heb daar deze Raminex EA terugslagklep met kogelkraan en aftapkraan. Heb het handvat moeten verplaatsen anders draaide deze tegen de muur. Hier direct op het andere 3/4 deel de slang naar waterontharder op.

Aan de leiding kant voor de woning een stuk leiding met een leidingsnijder (tip: voor 11.52 een perfect ding in 5 dagen in huis! afgesneden. Hier zat een dikke laag verf om. Dit er om weggeschuurt. Daarna met heel fijn schuurpapier nog bij geschuurt en bramen verwijderd. Doekje met alcohol alles nog schoon gemaakt. Vervolgens knel 15mm naar haak 3/4 koppeling er op naar uitvoer van waterharder.

Moest iets van 10 liter water al in de ontharder doen. Vergeten... Dus snel de leiding uit de ontharder een paar literflessen en em jerrycan bijgevuld. Afvoerleiding moet nog wel beter zit nu provisorisch maar wel goed vast. Want druk is hoog inderdaad.

Had 8 graden duitse hardheid met de drubbel test. Maar wordt nu al groen met q druppel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 13:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik vond bij het opruimen wat test stripjes voor de hardheid, zat ooit bij koffiemachine.

Deze lijken ~7 dh te meten terwijl de groene druppels wel gewoon gelijk groen geven met 1 druppel? Kan ik nog wat anders doen om te testen?

Door de aanslag in het toilet heb ik wat twijfel of de juiste werking van onze ontharder (circa drie jaar actief nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Beekforel
Hoe oud is de vloeistof?
Het spul blijft niet eeuwig goed.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptrkp
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-12-2024
Prima, we al een jaar of 10 een waterontharder en we zijn er erg blij mee. Alles blijft allemaal veel mooier zonder al dat kalk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 13:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

AUijtdehaag schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:14:
@Beekforel
Hoe oud is de vloeistof?
Het spul blijft niet eeuwig goed.
Minimaal zo oud als de ontharder... Houdbaar tot 2022 staat erop idd... :X

Even een nieuw kitje halen dus... Maar dan zouden die stripjes dus wel gelijk kunnen hebben. Dan rijst de vraag, waarom doet de ontharder het niet. Ik vind ook dat hij erg lang met z'n zout kan. Toch regenereert hij wel regelmatig, volgens mij minimaal elke tien dagen of elke x liter. Het is een Amysoft.

Het is ook niet dat hij niks doet, dan was mij dat wel opgevallen aan de douchekop. Maar toch zit het mij niet helemaal lekker.

[ Voor 10% gewijzigd door Beekforel op 10-01-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Beekforel schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Even een nieuw kitje halen dus... Maar dan zouden die stripjes dus wel gelijk kunnen hebben. Dan rijst de vraag, waarom doet de ontharder het niet. Ik vind ook dat hij erg lang met z'n zout kan. Toch regenereert hij wel regelmatig, volgens mij minimaal elke tien dagen of elke x liter. Het is een Amysoft.

Het is ook niet dat hij niks doet, dan was mij dat wel opgevallen aan de douchekop. Maar toch zit het mij niet helemaal lekker.
Test anders eens met de vloeistof op water dat niet onthard is? Bij de buren op het werk et cetera? Als dat wel goed toont weet je ook meer.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Beekforel schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Ik ben onlangs verhuisd naar een woning met een oude ESM 15 amysoft waterontharder (+- 12 jaar oud). Ik zag redelijk veel kalk overal.. ding was nooit onderhouden. Water bleek 6 dh te zijn, bij de hoofdkraan was het 10 dh.

Amysoft langs laten komen voor onderhoud en er zat allemaal zout gruis in de vlotter. Dit is gereinigd en daarna werkte het weer als een tierelier: 0 dh (1 druppel, direct groen water).

Helaas kan ik je verder geen advies geven want ik heb er 0 verstand van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvusGS
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-03 12:51
Op wat moet ik letten bij de aankoop van zout tabletten? Ik merk dat hier veel prijsverschil in zit. 25-30 € voor een zak van 25kg, maar evengoed 13€. Is duurder beter?

Het meegeleverde zout is BWT Perla Tabs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Uit interesse, maar rond wanneer vullen jullie het zout bij? Als er nog +/- 5 cm zout in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CorvusGS schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:27:
Op wat moet ik letten bij de aankoop van zout tabletten? Ik merk dat hier veel prijsverschil in zit. 25-30 € voor een zak van 25kg, maar evengoed 13€. Is duurder beter?

Zout = Zout, Er schijnt wat verschil in zuiverheid te zitten tussen de merken, maar verder lijkt het daar bij op te houden als je het een en andere terugleest hier in dit topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
ViezeVis schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:33:
Uit interesse, maar rond wanneer vullen jullie het zout bij? Als er nog +/- 5 cm zout in zit?
Als het alarm afgaat ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg5MK21n5vtmk7nSms4tONa2o08=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XdjK4XYPIFAYxwbM3ARodsm9.png?f=fotoalbum_tile

oftwel zodra ik het water zie (geldt niet voor iedereen, zoals mensen met een klein vaatje)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-01-2024 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvusGS
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-03 12:51
De installateur zei me dat het water niet boven het zout mag uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:57:
[...]

Als het alarm afgaat ;)
[Afbeelding]

oftwel zodra ik het water zie (geldt niet voor iedereen, zoals mensen met een klein vaatje)
Ik wou al zeggen. Ik heb een 25 kg vat maar ik zie nu al water. Net onder de helft. Vraag me ook wel af of dat wel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
CorvusGS schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:27:

DIN 19604 en DIN EN 973 type A

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Voor diegenen die interesse hebben in een Clack WS1 integratie met Home Assistant. Hierbij een instructie voor de module van @AUijtdehaag.

Hier te downloaden.

@AUijtdehaag ; wil jij deze op jouw Git plaatsen/linken en eventueel ook in de startpost? :)

[ Voor 7% gewijzigd door ViezeVis op 11-01-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 12:46
vishengel schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:53:
Wat voor (p/v)lekken bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
ViezeVis schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:32:
Voor diegenen die interesse hebben in een Clack WS1 integratie met Home Assistant. Hierbij een instructie voor de module van @AUijtdehaag.

Hier te downloaden.

@AUijtdehaag ; wil jij deze op jouw Git plaatsen/linken en eventueel ook in de startpost? :)
Even snel door heen gebladerd maar wat me opviel:
Hoofdstuk 4:
- waarom doen we dit? dit is een mooie extra waarschijnlijk voor het clack dashboard (die je vervolgens nergens laat zien) Je kan het ook zonder gebruiken namelijk :) Allicht is het beter om dit achter af te doen nadat je de clack reader hebt geinstalleerd.

Hoofdstuk5:
- De clack heeft een fallback hotspot, hier mee kan je je eigen wifi instellen en hem adopteren in esphome waarom gebruik je die niet ? (maar pas in hoofdstuk 10, best verwarrend?)

Hoofdstuk 7:

Je refereert naar een document, terwijl ik een document lees dat me zou moeten helpen. die zou ik onder aan melden "voor meer info zie:" zeg maar.

Hoofdstuk 8:
- de afstand tussen schroef gaten die je gemarkeerd hebt zou fijn zijn om ze ook te vermelden :) (heb zelf hier de tof variant met dubbelzijdig tape overigens)
- de fof sensor moet zo dicht mogelijk in het midden van het vat ook, anders loop je het risico (been here) dat je ook nog in het vat moet zagen omdat je tegen het grijze plastic aan staat te kijken als je klaar bent met boren :+
- 8.7 kittenband -> klittenband

Hoofdstuk 10 punt 8 -> dit werkt alleen als je geen VLANS gebruikt, dan moet je hem met IP toevoegen (zelfde met 11.1 Mdns werkt niet over VLANS)

Tot zo ver ongevraagde feedback ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
vormulier schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Even snel door heen gebladerd maar wat me opviel:
Hoofdstuk 4:
- waarom doen we dit? dit is een mooie extra waarschijnlijk voor het clack dashboard (die je vervolgens nergens laat zien) Je kan het ook zonder gebruiken namelijk :) Allicht is het beter om dit achter af te doen nadat je de clack reader hebt geinstalleerd.

Hoofdstuk5:
- De clack heeft een fallback hotspot, hier mee kan je je eigen wifi instellen en hem adopteren in esphome waarom gebruik je die niet ? (maar pas in hoofdstuk 10, best verwarrend?)

Hoofdstuk 7:

Je refereert naar een document, terwijl ik een document lees dat me zou moeten helpen. die zou ik onder aan melden "voor meer info zie:" zeg maar.

Hoofdstuk 8:
- de afstand tussen schroef gaten die je gemarkeerd hebt zou fijn zijn om ze ook te vermelden :) (heb zelf hier de tof variant met dubbelzijdig tape overigens)
- de fof sensor moet zo dicht mogelijk in het midden van het vat ook, anders loop je het risico (been here) dat je ook nog in het vat moet zagen omdat je tegen het grijze plastic aan staat te kijken als je klaar bent met boren :+
- 8.7 kittenband -> klittenband

Hoofdstuk 10 punt 8 -> dit werkt alleen als je geen VLANS gebruikt, dan moet je hem met IP toevoegen (zelfde met 11.1 Mdns werkt niet over VLANS)

Tot zo ver ongevraagde feedback ;)
En dat waarderen we _/-\o_ . Ik heb mij zoveel als mogelijk gebaseerd op de informatie van @AUijtdehaag. Hier mijn reacties.

Hoofdstuk 4:
Ik kies er voor om eerst de voorbereidingen in HA te doen zodat je zeker weet dat de installatie daarvan allemaal alvast klaarstaat. Ik heb nu in hoofdstuk 10, waar de lovelace geconfigureerd wordt, een plaatje opgenomen van het dashboard en in H4 aangegeven dat het daarvoor wordt gebruikt.

Hoofdstuk 5:
Daar waar ik dus eerst met de software begin (voorbereiding) komt de hardware pas later aan bod. Nadat de hardware werkt, pas ik de waarden aan. Gevoelsmatig vond ik dat zelf de makkelijkste volgorde zodat je niet eerst al de sensor en hardware monteert, terwijl je de installaties om wat voor reden dan ook niet rondkrijgt in Home Assistant. En tegelijkertijd zou het idd ook anders kunnen.

Hoofdstuk 7:
Aangepast. Instructie geef ik al in de tekst, dan kan de pdf op git wel als naslagwerk gebruikt worden idd.

Hoofdstuk 8:
- Ik geef de afstanden juist niet mee, omdat er verschillende soorten zoutbakken zijn (staat ook in de laatste zin 1e alinea).
- Fijn dat ik niet de enige ben 8)7 Dat had ik beter moeten checken toen ik zelf bezig ging.
- :D aangepast

Hoofdstuk 10:
Als je de instructie volgt in mijn volgorde, dan zou je via de Clack Reader de WiFi SSID/Pw toe kunnen voegen via de embedded webinterface. Dan hoef je niets met IPs te doen. MDNS over VLANS heb ik toegevoegd.

Nieuwe versie geupload :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Zal eens lezen :)

je hebt deze vraag:
De resterende capaciteit in de lovelace card staat op een veel hoger aantal m3 dan wat op mijn Clack WS1 kop zelf staat. Hoort dit?
Aan het begin, na installatie, klopt dit. Na de eerstvolgende regeneratie zal dit rechtgetrokken worden omdat de module ook het waterverbruik meet.
Allicht zou je deze vraag toe kunnen voegen:

Het resterende aantal M3 is negatief.

Dit is beetje ingewikkeld, maar waar het op neer komt is dat als je clack en capaciteit heeft van 3m3 en als deze is "op" de regen start.
Deze regen verbruikt ook water en deze telt de clack reader gewoon mee (want de relay klikt gewoon door en is best wat liters)

Tegen de tijd dat de volgende regen gaat lopen heb je dus al liters verstookt in je HA dashboard en de capaciteit van de clack en je reader komen niet meer over een.

De oplossing is om iets meer in te stellen in je reader (de juiste hoeveelheid heb ik hier nog niet voor) maar dit voorkomt wel dat je -40 liter left hebt op je dashboard en 40 left op je clack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:48
Idd als de lek sensor bovenop het zout in het water valt ;) maar heb van de week een ToF sensor gehaald voor op een pico W en dan de afstand naar MQTT published want zag laatst dat de schroefjes van de lek sensor begonnen te roesten, hoeven we ook niet de batterij te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Als er een hele zak bij in past, ervaring leert dat dit ongeveer iedere 3 maanden is bij mij. Dus staat gewoon in mijn agenda.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Ik vind dit wel echt goor er uit zien. Is dit niet erg? Wat vinden de experts hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
radeoxx schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Ik vind dit wel echt goor er uit zien. Is dit niet erg? Wat vinden de experts hiervan?
Fris ziet het er inderdaad niet uit, over het algemeen lees je hier eens per jaar de bak even helemaal schoonmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
vormulier schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Fris ziet het er inderdaad niet uit, over het algemeen lees je hier eens per jaar de bak even helemaal schoonmaken :)
Oja, goeie. Dan moet het niet zo goor worden. Maar maakt dit niet uit qua kwaliteit van het water denk je? Als het eenmaal zo ver is? Of zelfs al zie je wat 'puntjes' drijven in het water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
radeoxx schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:21:
[...]

Oja, goeie. Dan moet het niet zo goor worden. Maar maakt dit niet uit qua kwaliteit van het water denk je? Als het eenmaal zo ver is? Of zelfs al zie je wat 'puntjes' drijven in het water?
Gelukkig drink je dit water niet ;) het kan wel zijn dat de troep in je harskern komt en achter blijft na het regeneratie process op dat moment kan het wel minder fris zijn natuurlijk.

Maar iedere kraan heeft nog zijn eigen filter dus of dus uit eindelijk in je glas terecht komt durf ik niet te zeggen maar die kans is niet 0.

(iig kan schoonmaken nooit kwaad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
vormulier schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Gelukkig drink je dit water niet ;) het kan wel zijn dat de troep in je harskern komt en achter blijft na het regeneratie process op dat moment kan het wel minder fris zijn natuurlijk.

Maar iedere kraan heeft nog zijn eigen filter dus of dus uit eindelijk in je glas terecht komt durf ik niet te zeggen maar die kans is niet 0.

Heb je wel eens gekeken in de filter van je vaatwasser ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:53
vormulier schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Dat zal wel meevallen, laatste stap van regeneratiecyclus is het spoelen met schoon water wat direct wordt afgevoerd.

Ik heb in mijn bak overigens zo goed als geen vervuiling na 3 jaar zonder schoon te maken.
Gebruik regenit zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
wizzopa schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Heb je wel eens gekeken in de filter van je vaatwasser ;)
Ja.. daar word je ook niet vrolijk van, maar goed ook die hoor je "regelmatig" schoon te maken volgens de fabrikant anders verlies je je garantie.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:53
vormulier schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Ja.. daar word je ook niet vrolijk van, maar goed ook die hoor je "regelmatig" schoon te maken volgens de fabrikant anders verlies je je garantie.. 8)7
Als ie verstopt zit gaat ie klagen, althans mijn Siemens.
Maargoed, het water wat door die filter gaat drink je niet (direct).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
radeoxx schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:21:
[...]

@AQMOS wat is jullie visie hierop eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 20:34

Pixelmagic

Ubergeek

Weet niet of meer mensen het is opgevallen, maar de prijzen van zout zijn in de bouwmarkt ook aardig omhoog gegaan. Waar ik een paar jaar geleden bij de karwei een tientje betaalde voor 25 kg Axal zout tabletten kosten deze nu gewoon €17,99.

Blijkbaar kost zout produceren een hoop energie ofzo :/

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Pixelmagic schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:25:
Weet niet of meer mensen het is opgevallen, maar de prijzen van zout zijn in de bouwmarkt ook aardig omhoog gegaan. Waar ik een paar jaar geleden bij de karwei een tientje betaalde voor 25 kg Axal zout tabletten kosten deze nu gewoon €17,99.

Dit is al heel vaak voorbij gekomen idd.
Marktplaats is je vriend hierin.

Edit: bij de Welkoop de prijs wel weer wat gezakt (was bijna 20 euro op het hoogtepunt volgens mij) en nu zelfs in de aanbieding voor 12,50.

[ Voor 11% gewijzigd door EWK op 12-01-2024 16:50 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
EWK schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:48:
[...]

Edit: bij de Welkoop de prijs wel weer wat gezakt (was bijna 20 euro op het hoogtepunt volgens mij) en nu zelfs in de aanbieding voor 12,50.
Het is dat veel van mijn buren ook een ontharder hebben, waardoor een pallet allicht nog wel tot de mogelijk heden zou kunnen horen, maar helaas is MP verder ook nog niet super gunstig gebleken voor ons.

Bij de hornbachvoor een 10je is prima te doen en beter om de hoek hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

vormulier schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Het is dat veel van mijn buren ook een ontharder hebben, waardoor een pallet allicht nog wel tot de mogelijk heden zou kunnen horen, maar helaas is MP verder ook nog niet super gunstig gebleken voor ons.

Koop je een pallet en zet je een deel ervan op marktplaats. Blijkbaar een gat in de markt daar. :)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
EWK schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Koop je een pallet en zet je een deel ervan op marktplaats. Blijkbaar een gat in de markt daar. :)
Heh, ja het zou kunnen ja, maar goed persoonlijkniet echt zin om zouthandelaar te worden + dat nog steeds de prijs van de HB heel slecht te evenaren is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
vormulier schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Heh, ja het zou kunnen ja, maar goed persoonlijkniet echt zin om zouthandelaar te worden + dat nog steeds de prijs van de HB heel slecht te evenaren is
Vgm is de HB zelfs goedkoper geworden.
https://www.hornbach.nl/p/onthardingszout-25-kg/3083043/

Was 10,95 volgens mij :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 20:34

Pixelmagic

Ubergeek

EWK schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:48:
[...]

Die zit helaas niet in de buurt hier, hebben ook prima houtskool.
vormulier schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Dat is een mooie, die hebben we wel en is zeker het omrijden waard !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-04 21:29
Robertv88 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:38:
Ik ben mezelf momenteel aan het verdiepen in de wereld van waterontharders.
Daarbij ben ik uitgekomen bij de Omega waterontharder en de Boshuis waterontharder. De Omega waterontharder heeft weinig referenties nog online, waar Boshuis op verschillende websites terug komt.

Boshuis biedt echter nog een serviceabonnement aan, waar Omega zegt dat er totaal geen onderhoud hoeft plaats te vinden. Boshuis geeft garantie op onderdelen, maar moet je wel betalen voor voorrijkosten en arbeidsloon en Omega is garantie all in. Heb echter geen idee of onderhoud wenselijk is, en/of een waterontharder slijt/kapot gaat binnen de garantietermijn (15-20 jaar).
De Omega is echter weer 25% duurder.

Hebben mensen ervaring met beide producten of kan iemand noemenswaardige verschillen aangeven of juist wat ik beide merken moet vragen om juiste keuze te kunnen maken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo,

Wij zijn in het bezit van een OMEGA Waterontharder. (leveranciers heeft er een eigen label op geplakt maar de jongens van OMEGA komen ze zelf plaatsen)

Een half jaar terug laten plaatsen en werkt volledig naar behoren.

Onze wasmachine moest er even aan wennen want er kwam oude kalk in de leiding los en kwam in de aanvoerzeeft van de wasmachine. Doordat het filter bijna volledig dicht ging zitten (los latende kalk) ging de waterleiding in ons huis resoneren .. Heeft even geduurd voordat wij de oorzaak hadden gevondenl Daar wij dachten dat het de wasmachine was, kwam de monteur er achter dat het in de wateraanvraag zeef (in de wasmachine zat). Maar dit er zijde.

Alles werkt uitstekend, geen onderhoud nodig, alleen zout vullen. Hij staat bij ons in de garage en als je de tuin gaat spoeien zet de de waterhendel om dat gaat hij niet via de ontharder.

Kortom: succesvol apparaat, geen last van kalk in de nieuwe badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:03:
[...]

@AQMOS wat is jullie visie hierop eigenlijk?
Het water in die bak komt niet in contact met je drinkwater zoals je weet, maar wij raden wel aan om elk jaar de zoutbak even schoon te maken.

Vervuiling kan voornamelijk problemen opleveren als het in de injector komt. Die heeft een piepklein gaatje wat snel kan verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Pixelmagic schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:25:

Precies! De energiekosten zijn verreweg het grootste deel van de kosten van zout.
Dus de prijzen zullen altijd schommelen met de energieprijzen.

Uitzondering zijn partijen als Soft-Sel die een consistentere prijs kunnen aanbieden door andere productiemethodes (zeezout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@AQMOS Is er eigenlijk wel eens aangetoond welk regeneratiezout 'het beste' is? Ik lees bij het zout van de Hornbach dat er nogal veel los zout onderin de zak zit. Maar dat lost ook wel op zou je zeggen. Regenit zie wel het meeste. Maar een handel in zout zie ik niet zitten ;). Op Marktplaats gaan die zakken weg voor €10,60-€12,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:12:
@AQMOS Is er eigenlijk wel eens aangetoond welk regeneratiezout 'het beste' is? Ik lees bij het zout van de Hornbach dat er nogal veel los zout onderin de zak zit. Maar dat lost ook wel op zou je zeggen. Regenit zie wel het meeste. Maar een handel in zout zie ik niet zitten ;). Op Marktplaats gaan die zakken weg voor €10,60-€12,50
De normen vereisen 99,9% NaCl. Zolang het aan die norm voldoet, is er ook niet veel ruimte voor onzuiverheid.
Soms krijgen we ook aanbiedingen van zoutleveranciers uit Turkije met 99,04% zuiverheid. Daar zullen de normen iets anders liggen.

Maar volgens mij komen Broxo, Axal, Regenit allemaal van dezelfde fabriek en die van de Hornbach bij Dreilaender.
Onze komt van Ciech uit Polen, maar we overwegen het uit Twente te halen. Het is toch allemaal praktisch hetzelfde.

Het klonteren komt voornamelijk door kristallen en tabletten te mixen.

Edit: Het prijsverschil is te verklaren door een aantal factoren.
- Online is het voornamelijk verzendkosten
- Hornbach is prijsstunter
- Reguliere bouwmarkten houden de inkoopvoordelen bij het hoofdconcern (Bijv: Praxis koopt een zak voor €5,50 in, maar rekent aan de bouwmarkt €9,50. De bouwmarkt rekent aan de klant vervolgens €16)

Als je toch een handeltje wilt beginnen, kan je het beste gelijk een volle vrachtwagen afnemen :P

[ Voor 17% gewijzigd door AQMOS op 16-01-2024 12:06 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-04 20:55
AQMOS schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:57:
[...]

De normen vereisen 99,9% NaCl. Zolang het aan die norm voldoet, is er ook niet veel ruimte voor onzuiverheid.
Soms krijgen we ook aanbiedingen van zoutleveranciers uit Turkije met 99,04% zuiverheid. Daar zullen de normen iets anders liggen.

Maar volgens mij komen Broxo, Axal, Regenit allemaal van dezelfde fabriek en die van de Hornbach bij Dreilaender.
Onze komt van Ciech uit Polen, maar we overwegen het uit Twente te halen. Het is toch allemaal praktisch hetzelfde.

Het klonteren komt voornamelijk door kristallen en tabletten te mixen.

Edit: Het prijsverschil is te verklaren door een aantal factoren.
- Online is het voornamelijk verzendkosten
- Hornbach is prijsstunter
- Reguliere bouwmarkten houden de inkoopvoordelen bij het hoofdconcern (Bijv: Praxis koopt een zak voor €5,50 in, maar rekent aan de bouwmarkt €9,50. De bouwmarkt rekent aan de klant vervolgens €16)

Als je toch een handeltje wilt beginnen, kan je het beste gelijk een volle vrachtwagen afnemen :P
99,9% zuiver laat nog steeds ruimte voor 1 gram vervuiling per kg zout. Op een zak van 25kg dus 25 gram. Dat is een flinke hoeveelheid als dat in je zoutreservoir achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Mad Wally schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:32:
[...]

99,9% zuiver laat nog steeds ruimte voor 1 gram vervuiling per kg zout. Op een zak van 25kg dus 25 gram. Dat is een flinke hoeveelheid als dat in je zoutreservoir achterblijft.
Nee, want een deel van die 0,1% is bijvoorbeeld water.
Dus de uiteindelijke "echte" vervuiling is nagenoeg niets in het geval van 99,9% zuiverheid.
Pagina: 1 ... 96 ... 118 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.