Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 97 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
Suicide schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Nee, want een deel van die 0,1% is bijvoorbeeld water.
Dus de uiteindelijke "echte" vervuiling is nagenoeg niets in het geval van 99,9% zuiverheid.
Weet je zeker dat de 99,9% niet op droge stof is? Het lijkt me dat een kilo zout makkelijk meer dan een gram water bevat. Is namelijk nogal hygroscopisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-09 10:50

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Mad Wally schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Weet je zeker dat de 99,9% niet op droge stof is? Het lijkt me dat een kilo zout makkelijk meer dan een gram water bevat. Is namelijk nogal hygroscopisch.

Ons regeneratiezout analyse

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x1EzCyU6wk6eysmnJOS2Ew0CRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LoIMIRkDywEX0s6oQdtTeTYd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdGk4XV6QwJ7OS6e0urwlbMqalc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qp29V0qYy5zVboUIjZ7hvjFc.png?f=fotoalbum_large

Anonieme leverancier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xL6EWcK3LIDUmmL8n_TAZkj4jWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gNmBdipBHz6lBN7eUBhhLah9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrZOeJUPOCf8idrEl41GYwyPTFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eh18JCDiXLePti29ncUh9DhC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Mag ik daaruit concluderen dat het inderdaad de droge fractie betreft aangezien het vocht al de volledige 0,1% zou kunnen “opgebruiken”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:51

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Over een aantal weken wordt onze woning opgeleverd en daarbij heb ik de voorbereiding voor een waterontharder als optie genomen. Is het dan zo simpel om een montageblok te plaatsen op de koperen horizontale leiding en daaraan de waterontharder aan te sluiten, slang via sifon(?) en airgap(?) naar de afvoer en klaar? Zit nu te kijken naar een AQMOS CM(X) en als de installatie zo 'simpel' is dan denk ik dat ik dat zelf wel kan en geen installatie nodig heb..

Wij gebruiken nu rond de 110 m3 water per jaar en krijgen een warmtepomp waarbij de hardheid minimaal 3dH moet zijn en we hebben volgens Vitens nu 7,7 dus dan zou er 4,7 af moeten, dus daarom een montageblok.

Foto in de trapkast van de leidingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYicr_TIIIuk7UOKFlkHRSWydOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2vhmxaOAEsv4Sh5aHqqlxih.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen of ik het goed zie? Misschien zelfs @AQMOS ?

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik neem aan dat de buis linksonder je aanvoer vanuit Vitens is? Opvallend dat er nog een andere koud-water-buis ook de grond in gaat namelijk (maar wellicht gaat die naar de keuken o.i.d.?). En je hebt een douche-wtw zo te zien? :) Zit de uitgang daarvan aan de bovenkant (buiten beeld)? En gaat die naar je douche-kraan? Ook nog naar je warm-tapwater-boiler toevallig? (want die combi is het beste).

[ Voor 12% gewijzigd door woekele op 24-01-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

woekele schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:25:
Ik neem aan dat de buis linksonder je aanvoer vanuit Vitens is? Opvallend dat er nog een andere koud-water-buis ook de grond in gaat namelijk (maar wellicht gaat die naar de keuken o.i.d.?). En je hebt een douche-wtw zo te zien? :) Zit de uitgang daarvan aan de bovenkant (buiten beeld)? En gaat die naar je douche-kraan? Ook nog naar je warm-tapwater-boiler toevallig? (want die combi is het beste).
Ik heb nog niet in de kruipruimte kunnen kijken maar ik verwacht dat links inderdaad de aanvoer is vanuit Vitens. Er moet ook nog weer een buis naar de keuken en ga voor het gemak er van uit dat dat rechtsonder is.
En dan is er ook nog ergens een leiding voor de buitenkraan maar die heb ik nog niet gevonden, hopelijk voor de waterontharder. De andere koud en warmwaterleiding die achterin loopt is voor in de bijkeuken. De doucheWTW gaat inderdaad naar de douchekraan aan de bovenkant. De warmtepomp wordt zeer waarschijnlijk een Itho WPU5G met een 240L voorraadvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Mad Wally schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Mag ik daaruit concluderen dat het inderdaad de droge fractie betreft aangezien het vocht al de volledige 0,1% zou kunnen “opgebruiken”?
0.001% lost niet op in water, De rest wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Mr.Viper
Logischerwijs zit de aanvoer links natuurlijk, als daar de voorbereidingen al voor getroffen zijn.
Hoort nog wel een stopcontact te komen.
Maar de bedrading ligt er ook al volgens mij. En afvoerbuis is aanwezig.
Mis ook een ea beveiliging (ik zeg bewust geen ca) voor de ontharder. Als de ruimte er voor is.

Men heeft de leidingen ook zo geplaatst dat de douchewtw enigszins demontabel blijft.

[ Voor 107% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2024 04:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 09:17
Volgende week word bij ons een Aqmos CMX48 geinstalleerd. Ben zeer benieuwd naar de resultaten straks :).

Zijn er zaken waar ik nu al rekening mee kan houden voor de installatie?

[ Voor 27% gewijzigd door ColeJ op 25-01-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

AUijtdehaag schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 03:45:
@Mr.Viper
Logischerwijs zit de aanvoer links natuurlijk, als daar de voorbereidingen al voor getroffen zijn.
Hoort nog wel een stopcontact te komen.
Maar de bedrading ligt er ook al volgens mij. En afvoerbuis is aanwezig.
Mis ook een ea beveiliging (ik zeg bewust geen ca) voor de ontharder. Als de ruimte er voor is.

Men heeft de leidingen ook zo geplaatst dat de douchewtw enigszins demontabel blijft.
Dus als ik het nu allemaal goed begrijp een ea beveiliging (keerklep) voor de ontharder/montageblok en dan een sifon op de afvoerbuis met een airgap voor de slangen van ontharder en zoutvat? Ben ik helemaal klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mr.Viper
Dat is het wel zo een beetje inderdaad.
Let wel op de ruimte van ea en montageblok
Beste is dan gewoon 1" nemen voor de ea bev. lijkt me
https://www.installatieva...bi-messing-kiwa-228025243
Zodat die direkt aansluit op de 1" van het montageblok.

Je kan aqmos vragen geen overloop te monteren in het zoutvat.
Scheelt weer een slang naar de afvoer.
De vlotter in de pekelbuis zou moeten voorkomen dat het zoutvat (ooit) overloopt.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:35
Het zal hier wel vloeken in de kerk zijn maar bij mij komt er een Watts Kalk omzetter: https://nl.rehabilitaweb....-185x185x60cm-watt-b2fce/
Het betreft hier de grotere versie met maximaal 38 liter per minuut capaciteit.
De patronen gaan naar mijn inziens veel langer mee dan de fabrikant aangeeft, zolang het water maar schoon is, met name de hoeveelheid sediment en dat is hier waar ik woon wel in orde.

De werking was ook al weer:
"op oppervlakkig behandelde 'resin beads' groeien kalk kristallen die bij een bepaald groei formaat vanzelf los laten en zich niet langer meer hechten aan oppervlakten"
Doet mij denken aan het principe van een katalysator, werkt ook zonder elektronica, stroom, spoelen, slepen met zout...
De kalk is weer goed voor mijn botten en voor de planten van mijn vriendin...
Eerst keek ik naar de bekende Big Green, maar deze is buiten Nederland vrijwel nergens te koop, daarbij heb ik na uren zoeken met Google nog maar zeer weinig over de big green gevonden, dit in tegenstelling met die Watts.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thuiskoker
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-01-2024
Beste mensen, ik ben wel eventjes dit topic aan het doorlezen geweest.

Ik heb een huis van 160 jaar oud en we hebben 5 jaar geleden alle buizen vervangen, nieuwe boilers en al de rest nieuw. Het is een groot huis wat we als B&B hebben ingedeeld.
Nu zou het water 17 Franse graden hebben volgens de website. Reden van mijn interesse nu is omdat recentelijk een kleine boiler begon te lekken ( let op 4 jaar oud)… annodes compleet weggevreten en een bult kalk die eruit kwam ( serieus geschrokken)

Kortom nu wil ik een waterontharder plaatsen:

Beneden verdieping : 4 mensen ( wijzelf? waarvan 2 lang douchende pubers en regelmatig bad.

eerste verdiep 2 man: douchen snel iedere dag en overdag niemand thuis.

Boven verdiep max 3-4 personen die overdag ook weg zijn.

mn exacte waterverbruik weet ik niet, want er is al 3 keer een nieuwe watermeter geplaatst die na verloop v tijd vast gaan zitten ( tsja nu denk ik dus vd kalk).

Nu komt mijn water in de kelder binnen en afvoer kunnen we evt maken. Ieder verdiep heeft een eigen aftakking van de hoofdwater aansluiting.

Ik heb vrienden die de waterontharder kunnen en willen aansluiten.

Wat zouden jullie kunnen aanbevelen met goede prijs / kwaliteitverhouding?

dank alvast vd hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Mr.Viper schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:04:
[...]

De doucheWTW gaat inderdaad naar de douchekraan aan de bovenkant. De warmtepomp wordt zeer waarschijnlijk een Itho WPU5G met een 240L voorraadvat.
Beetje off-topic hier, maar misschien checken of ze zowel op de douchekraan als je voorraadvat kunnnen aansluiten (als dat niet het geval is). Is efficiënter schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:41
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:40:
@Mr.Viper
Dat is het wel zo een beetje inderdaad.
Let wel op de ruimte van ea en montageblok
Beste is dan gewoon 1" nemen voor de ea bev. lijkt me
https://www.installatieva...bi-messing-kiwa-228025243
Zodat die direkt aansluit op de 1" van het montageblok.

Je kan aqmos vragen geen overloop te monteren in het zoutvat.
Scheelt weer een slang naar de afvoer.
De vlotter in de pekelbuis zou moeten voorkomen dat het zoutvat (ooit) overloopt.
Airgap echt noodzakelijk? AQMOS heeft hier geïnstalleerd zonder airgap...was niet nodig volgens de monteur.

Slang die op het riool is aangesloten is wel circa 3 meter, weet niet of dat uitmaakt?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:18
Mr.Viper schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:09:

Wij gebruiken nu rond de 110 m3 water per jaar en krijgen een warmtepomp waarbij de hardheid minimaal 3dH moet zijn en we hebben volgens Vitens nu 7,7 dus dan zou er 4,7 af moeten, dus daarom een montageblok.
Geldt die hardheid voor de warmtepomp ook voor de verbruikskant of enkel voor het vullen van het gesloten circuit? Hier namelijk een l/w warmtepomp waarbij het gesloten circuit gevuld is met hard water en er volledig onthard water door de verbruikskant gaat.
Dan is nog steeds het montageblok handig hoor, ook met het ook op het sproeien van de tuin bijvoorbeeld.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:51
Voor de tuin sproeien is het vaak handiger om een aftakking voor de ontharder te hebben. Anders moet je steeds de kranen omzetten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:23
Ligt eraan hoe vaak je de tuin sproeit natuurlijk ;). Maar ik heb dat ook gedaan, kun je het niet vergeten.

Vraag me wel af waarom de warmtepomp minimaal 3 dH water wil hebben. Werkt hij niet zonder kalk in het water?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:39

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
s020506 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:16:
Ligt eraan hoe vaak je de tuin sproeit natuurlijk ;). Maar ik heb dat ook gedaan, kun je het niet vergeten.

Vraag me wel af waarom de warmtepomp minimaal 3 dH water wil hebben. Werkt hij niet zonder kalk in het water?
Ik denk hierom. Het zal wel een soort voorzorgmaatregel zijn. Vind het gewoon vreemd, want apparaten worden ook steeds gevoeliger voor kalk en het rendement daalt over tijd. En stel nou dat het water ineens zout wordt en je spuit dat je warmtepomp in, dan is de kans op roest aanwezig.

Volgens mij kun je die units gewoon vullen met 'normaal' kraanwater door het blok om te zetten. Wij doen het met de CV-installatie in ieder geval niet (maar is ook oud).

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

woekele schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Beetje off-topic hier, maar misschien checken of ze zowel op de douchekraan als je voorraadvat kunnnen aansluiten (als dat niet het geval is). Is efficiënter schijnbaar.
Die optie was er niet bij onze aannemer... had ik ook gelezen en naar gevraagd maar dat deden ze niet.
Plexxodus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:39:
[...]
Geldt die hardheid voor de warmtepomp ook voor de verbruikskant of enkel voor het vullen van het gesloten circuit? Hier namelijk een l/w warmtepomp waarbij het gesloten circuit gevuld is met hard water en er volledig onthard water door de verbruikskant gaat.
Dan is nog steeds het montageblok handig hoor, ook met het ook op het sproeien van de tuin bijvoorbeeld.
Gaat alleen om de verbruikskant... er staat in de documentatie dat het met leidingwater moet worden gevuld met een minimale hardheid van 3-12 dH.
s020506 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:16:

Zo staat het in de installatiehandleiding van een Itho Daalderop WPU 5G:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqG0U_LlNkL5xOj_LRYaPCyZ9WI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iiA5Mxoy2mPxOADblrXRKZ65.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:47
Erwin_83 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:11:
Voor de tuin sproeien is het vaak handiger om een aftakking voor de ontharder te hebben. Anders moet je steeds de kranen omzetten.
Ik heb dat ook gedaan om de leiding die naar de buitenkraan gaat te bypassen. Heb er nu wel spijt van omdat ik nog 'old skool' de auto wel eens was, dan was onthard water wel stuk fijner geweest. Heb verder ook maar mini stadstuin dus het sproeien was ook wel mee gevallen, maar dat heeft wel invloed op de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:51
SirMemeAlot schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Ik heb dat ook gedaan om de leiding die naar de buitenkraan gaat te bypassen. Heb er nu wel spijt van omdat ik nog 'old skool' de auto wel eens was, dan was onthard water wel stuk fijner geweest. Heb verder ook maar mini stadstuin dus het sproeien was ook wel mee gevallen, maar dat heeft wel invloed op de keuze.
Ik zat toen te denken om een extra kogelkraan te maken om inderdaad te kunnen wassen met onthard water. Maarja dat gebeurd maar een enkele keer en geeft wel weer een overwegend dood stuk leiding en kwa ruimte gaf dat een uitdaging. Dus nu was ik de motor gewoon met de tuinslang en naderhand ff emmer water uit de keuken erover. En het sproeisysteem gaat zomers 2 keer per dag een paar minuten aan, dus handmatig bypassen schiet dan niet op.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
radeoxx schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:13:
[...]

Airgap echt noodzakelijk? AQMOS heeft hier geïnstalleerd zonder airgap...was niet nodig volgens de monteur.

Slang die op het riool is aangesloten is wel circa 3 meter, weet niet of dat uitmaakt?
En een CA beveiliging zijn ze ook niet over begonnen?

Laten we het er maar op houden dat iedere installateur zijn eigen weg kiest hierin... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb al een aantal jaren een waterontharder met een Fleck 5600-kop. De laatste tijd staat het water in het zoutvat erg hoog, over de helft. Ik heb het al een aantal keren leeggeschept, maar de stand blijft vanzelf hoger worden na elke regeneratie. De instellingen zijn hetzelfde gebleven. Ik dacht dat er ongeveer vier liter in zou moeten zitten, maar nu lijkt het eerder twintig liter te zijn. Weet iemand waar ik het beste naar kan kijken om dit probleem op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Avvd
Ik zou hem een keer laten regenereren en even in de gaten houden wat er precies gebeurt.

Een streepje zetten als het zoutvat net gevuld is met water na de regeneratie.
Als hij naderhand voller is -> lekke klep
Als hij meteen al te vol is-> lekke klep

Gaat het water er wel volledig uit?
Anders zou je lucht aan kunnen zuigen door slechte verbinding pekelslang.

Ik ben niet kapot van dat merk met af en toe kuren.
YouTube: Fleck 5600 sxt leakage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:47
Vraag over de plaatsing:

Ik heb in de meterkast niet gek veel ruimte over, maar op de 1e verdieping, vrijwel recht boven de meterkast, in de kast waar de ketel hangt heb ik alles bij elkaar zitten: voldoende ruimte, elektra en afvoer.
Ook zou het bijvullen van zout alsook de opslag van een extra zak zout geen enkel probleem zijn.

Is het toegestaan de waterleiding na de watermeter door te halen en door te zetten naar de 1e verdieping, daar aan te sluiten op een waterontharder, dan weer terug naar de meterkast te leiden om daar aan te sluiten op de leiding die de woning in gaat?

Het zal dan gaan om 2x 3 meter leiding extra. Ik zal dit bij voorkeur uitvoeren in PEX (en de aarding daarna uiteraard koppelen tussen de 2 koperen leiding die normaliter doorliepen na de watermeter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Na de watermeter is de leiding van jou, dus ik zou niet weten waarom het niet toegestaan zou zijn.
Klinkt als een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb een Aqmos Bmx-48 hier staan. Kan er ergens zien wanneer de laatste regeneratie is geweest?

Afvoer is rechtstreeks op de afvoer van de bive verdiepingen gemonteerd die achter de meterkast door loopt met ene hoogte verschil van 1 meter ongeveer.. Langs deze afvoer gaat zowel het bad/douchewater als ook het toilet water.

Zit erover te denken om iets er tussenin te monteren zodat er zeker geen rioolwater richting de waterontharder gaat. Al zijn het dampen van bijvoorbeeld warm badwater.

Hebben jullie er iets tussenin gemonteerd? Terugslagklep, airgap of wat dan ook?

Ben zelf niet onderlegd op dat gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AndereKoekoek
Je zou er zo eentje kunnen monteren of zo eentje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:04:
@Avvd
Ik zou hem een keer laten regenereren en even in de gaten houden wat er precies gebeurt.

Een streepje zetten als het zoutvat net gevuld is met water na de regeneratie.
Als hij naderhand voller is -> lekke klep
Als hij meteen al te vol is-> lekke klep

Gaat het water er wel volledig uit?
Anders zou je lucht aan kunnen zuigen door slechte verbinding pekelslang.

Ik ben niet kapot van dat merk met af en toe kuren.
YouTube: Fleck 5600 sxt leakage
Ik heb inmiddels een testje gedaan. Ik heb al het water eruit gelaten en er 5 liter water in gedaan (10L-harstank). Het water wordt op een liter na 'opgezogen'. Als het water weer gevuld is, lijkt er net een liter of 2 liter extra in te zitten. Ik moet hem nog een paar keer laten regenereren om te zien of dit inderdaad telkens gebeurt. Welke klep zou er dan waarschijnlijk defect zijn? Ik heb vorig jaar al eens de piston met pakkingen vervangen, maar wellicht dat er nu weer iets anders is.

De Clack lijkt mij inderdaad beter. Echter, het is een vrij forse investering. De Clack plus de nodige extra accessoires kost zo €500. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Bij ons is de Aqmos CMX48 geinstalleerd. Moet zeggen dat het allemaal maar net past in onze meterkast. Ben ook niet zo heel blij met de tank naast mijn groepenkast. Ik ga daar nog een plexiglas plaat tussen zetten zodat als het ooit gaat lekker - het nooit bij mijn elektra kan komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8prlyd-TNp9IgQkDAN9VJ_o3gc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6vsypG5VlG9kLANP8rEts0bx.png?f=user_large

Ook moet ik nog even mijn buitenkraan op een andere manier aansluiten. Deze zit nu na de ontharder en die heb ik liever ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 20:29
Ik wil ook een waterontharder aanschaffen en kwam ben zoveel mogelijk gaan lezen hierover. Nu ben ik een leek op dit gebied. Ik wil een clack en op termijn deze aansluiten op mijn HA.

Ben na een gesprek met AQMOS op de CM50 uitgekomen maar heb nog 3 vragen:
- Is het handig om een montageblock te laten plaatsen ivm een toekomstige warmtepomp ivm minimale hardheid?
- Is een chloormodule aan te raden?
- Is een Airgap aan te raden? Volgens AQMOS niet nodig omdat er al een keerklep op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Loewe
Volgens mij kan je dat het beste voor jezelf bepalen.

Montageblok:
Clack heeft zelf geen fatsoenlijke bypass. Die bestaat wel maar dan wordt de toeter aan de achterkant wat langer.
Een voorbeeldsituatie is de foto van hierboven.
Even de tuin sproeien betekent dat je achter de ontharder de bypass open moet zetten. Dat is daar een lastigere bereikbare plek.
Nou is hierboven weinig andere keuze vanwege plaatsgebrek (behalve een ander merk te kiezen, maar die zou ik niet naast de mk durven zetten)
En voordeel van het montageblok is inderdaad, instelschroef hardheid en makkelijke bediening bypass en eventueel simpele verwijdering ontharder om wat voor reden dan ook.

Chloormodule:
Is een extra zekerheid om bacterie vorming tegen te gaan.
Ook weer foto hierboven. Ontharder staat boven de stadsverwarming.
Daar zou ik hem zeker plaatsen ivm warmere omgeving.
Maar bij normaal gebruik, geen lange stilstand van water en regelmatig regenereren heb je hem niet nodig.
Nogmaals is het extra zekerheid.

Airgap
De clack heeft geen keerklep in de afvoer. Maar wel als aqmos hem plaatst. Dus het is airgap(siphon) of keerklep.
Qua kosten en aansluitbaarheid is de keerklep voor aqmos het gunstigste.
Maar ik vind het toch wel een fijner idee om een lucht onderbreking te hebben zitten tussen riool en ontharder. Maar het moet ook weer passen in je situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2024 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
@AUijtdehaag
Bedankt voor de uitvoerige beantwoording. Helemaal helder. Ik heb net de CM50 besteld met een montageblok. Keerklep wordt door Aqmos geplaatst en Airgap vind ik in mijn situatie niet nodig. Chloormodule denk ik nog even over na en besluit ik deze week over. Aanschaf is het probleem niet, de terugkerende kosten van 50 euro per 2 jaar zijn best hoog als het niet nodig is, maar ja dat is altijd de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:25

Freakie1NL

Grote Baas

ColeJ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:44:
Bij ons is de Aqmos CMX48 geinstalleerd. Moet zeggen dat het allemaal maar net past in onze meterkast. Ben ook niet zo heel blij met de tank naast mijn groepenkast. Ik ga daar nog een plexiglas plaat tussen zetten zodat als het ooit gaat lekker - het nooit bij mijn elektra kan komen.

[Afbeelding]

Ook moet ik nog even mijn buitenkraan op een andere manier aansluiten. Deze zit nu na de ontharder en die heb ik liever ervoor.
:? Je wist toch wel van te voren dat het zo'n tank zou worden? Is de plek ten opzichte van de buitenkraan niet overlegd?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Freakie1NL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:22:
[...]

:? Je wist toch wel van te voren dat het zo'n tank zou worden? Is de plek ten opzichte van de buitenkraan niet overlegd?
Ja en nee. Op alle plaatjes bij Aqmos zie je een veel kleinere harsfles. Ja, wij hebben een grotere variant dus dan ook een grotere harsfles. Natuurlijk had ik het zelf allemaal op kunnen meten maar ben eigenlijk vrij snel akkoord gegaan met het geheel. Snap ook niet helemaal waarom ik een losse fles en zoutbak heb terwijl dit ook met elkaar geïntegreerd kan zijn.

Afijn, ik ben misschien te snel akkoord gegaan met de adviezen van Aqmos zelf. Dit werd mij op basis van een meterkast foto geadviseerd. Vaak zoek ik dingen altijd wel tot in de puntjes uit maar nu met een nieuwbouw huis zijn er zoveel puntjes ...

Dit plaatje zit er bij mijn CMX48. Als er 1 ding niet klopt - is het de schaal van dat plaatje wel :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO0hLQhxdAwt-hddEltfGXIFU3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/twoyCWVanHxi7GdwmPy5hAbp.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door ColeJ op 30-01-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:25

Freakie1NL

Grote Baas

ColeJ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Ja en nee. Op alle plaatjes bij Aqmos zie je een veel kleinere harsfles. Ja, wij hebben een grotere variant dus dan ook een grotere harsfles. Natuurlijk had ik het zelf allemaal op kunnen meten maar ben eigenlijk vrij snel akkoord gegaan met het geheel. Snap ook niet helemaal waarom ik een losse fles en zoutbak heb terwijl dit ook met elkaar geïntegreerd kan zijn.

Afijn, ik ben misschien te snel akkoord gegaan met de adviezen van Aqmos zelf. Dit werd mij op basis van een meterkast foto geadviseerd. Vaak zoek ik dingen altijd wel tot in de puntjes uit maar nu met een nieuwbouw huis zijn er zoveel puntjes ...

Dit plaatje zit er bij mijn CMX48. Als er 1 ding niet klopt - is het de schaal van dat plaatje wel :o

[Afbeelding]
2 delen is handiger als je het niet in 1 ruimte wil hebben. Als er achter je meterkast nog een trapkast ofzo had gezeten had de harsfles daar geplaats kunnen worden.

Wel jammer dat ze niet even hebben overlegd of je voor of na de aftakking voor buiten wilt hebben.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjimmieAchterop
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-09 21:38
Afgelopen week is bij ons de Aqmos CM60 geplaatst door een installateur van Aqmos zelf. Nu viel mij op dat er geen keerklep en/of airgap is geïnstalleerd. De afvoerslang van de CM60 gaat direct naar de riolering. De installateur gaf aan dat dit niet nodig is. Nu lees ik hier mee en zie ik dat deze wel wordt aangeraden.

Iemand tips hoe ik hiermee kan omgaan? Ik maak me nu wel zorgen, vooral vanwege de 'uitlopende' meningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Loewe
Ik schakel de gehele chloormodule print uit met mijn clack printje via een relais.
Instelbaar van 0-20 minuten na start regeneratie mag hij werken.
Daarbuiten niet meer. (Volledig spanningsloos)
Hopelijk verlengd dat de levensduur.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ColeJ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:32:
[...]

[Afbeelding]
Reinigen van zoutvat wat jaarlijks moet is hierdoor eenvoudiger. En je zoutvat zou ergens anders naar toe kunnen. Trapkast vb, zoals wij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:56:
@Loewe
Ik schakel de gehele chloormodule print uit met mijn clack printje via een relais.
Instelbaar van 0-20 minuten na start regeneratie mag hij werken.
Daarbuiten niet meer. (Volledig spanningsloos)
Hopelijk verlengd dat de levensduur.
Hoe weet je of de chloormodule aan vervanging toe is en dus een langere levensduur heeft dan de 1,5 a 2 jaar die wordt genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Loewe
Goede vraag, hoe bepaalt @AQMOS of die niet meer goed functioneerd?
Chloormeting in het afvoerwater?

Ik meet het vermogen van de module, wellicht is dat een indicatie over de jaren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
@AUijtdehaag
Goeie vraag, ik zal Aqmos morgen bellen om te vragen hoe je weer wanneer dit vervangen moet worden. Of wordt dit in de regelunit aangegeven?

[ Voor 5% gewijzigd door Loewe op 30-01-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:06:
@Loewe
Goede vraag, hoe bepaalt @AQMOS of die niet meer goed functioneerd?
Chloormeting in het afvoerwater?

Ik meet het vermogen van de module, wellicht is dat een indicatie over de jaren heen.
@Loewe
Ik weet wel dat ze daar eerder een termijn over gaven:
AQMOS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Loewe schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:26:
@AUijtdehaag
Goeie vraag, ik zal Aqmos morgen bellen om te vragen hoe je weer wanneer dit vervangen moet worden. Of wordt dit in de regelunit aangegeven?
Nee er wordt niets in de clack regelunit aangeven.
Deze chloormodule is dan ook geen originele clack uitbreiding maar een van Aqmos. (die heeft clack wel maar dat werkt op basis van een microswitch die schakelt met regeneratie.)

Maar we zijn tweakers he, dus als je nog ideeen hebt voor de ideeenbus.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Na wat persoonlijk advies van een Boshuis installateur was ik wel gecharmeerd van een Boshuis 250. Maar, als ik de prijzen van een Aqmos zie, dan scheelt dat aanzienlijk(!). Waarom zou ik niet voor een Aqmos gaan in plaats van de duurdere Boshuis 250?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
Die termijn staat ook op hun website. Maar hoe weet je nu of het 1,5 of 2 jaar is, vroeg ik me af. Want zo zou je ook kunnen weten/meten of het relais van @AUijtdehaag ervoor zorgt dat de levensduur verlengd is. Daar ga ik ze morgen over bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loewe
Ik heb vanochtend contact opgenomen maar helaas kon mij niet worden verteld hoe er geconstateerd kan worden dat de chloormodule vervangen moet worden. Ik word hierover teruggebeld. Dit wordt waarschijnlijk volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfenstein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 07:10
We hebben vanmiddag een WTR Ceramic Premium geïnstalleerd gekregen.
Nu is het water wit troebel direct uit de kraan: https://streamable.com/jt5dn4

Ook heeft het een rare smaak (geen zout, geen ijzer, eerder aards, maar kan het niet echt thuis brengen)

Weet iemand hoe dit kan en wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Laatst online: 17:00
Wolfenstein schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:34:
We hebben vanmiddag een WTR Ceramic Premium geïnstalleerd gekregen.
Nu is het water wit troebel direct uit de kraan: https://streamable.com/jt5dn4

Ook heeft het een rare smaak (geen zout, geen ijzer, eerder aards, maar kan het niet echt thuis brengen)

Weet iemand hoe dit kan en wat er aan de hand kan zijn?
Had ik ook kortstondig na de installatie. Was na een handmatige regeneratie geheel verdwenen.

Grtz Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Avvd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Ik heb inmiddels een testje gedaan. Ik heb al het water eruit gelaten en er 5 liter water in gedaan (10L-harstank). Het water wordt op een liter na 'opgezogen'. Als het water weer gevuld is, lijkt er net een liter of 2 liter extra in te zitten. Ik moet hem nog een paar keer laten regenereren om te zien of dit inderdaad telkens gebeurt. Welke klep zou er dan waarschijnlijk defect zijn? Ik heb vorig jaar al eens de piston met pakkingen vervangen, maar wellicht dat er nu weer iets anders is.

De Clack lijkt mij inderdaad beter. Echter, het is een vrij forse investering. De Clack plus de nodige extra accessoires kost zo €500. :(
Inmiddels komt er na een regeneratie beurt zout water uit de kraan. Het lijkt er op dat er dus iets mis is met de kleppen/pakkingen in de Fleck. Aangezien ik vorig jaar al eens de kleppen en pakkingen vernieuwd heb heb ik nu toch besloten om de fleck te vervangen door een clack.

Ik ben nu van plan om deze aan te schaffen: https://www.aqmos.com/anl...-ci-computergesteuert?c=6 en deze plaatsen op een 'standaard' 10L blauwe harstank

@AUijtdehaag Gezien je behoorlijk wat ervaring hebt opgedaan met de clack hoop ik dat je wellicht de volgende vragen kan beantwoorden:

Ergens in dit topic had ik gelezen dat de clack een wat andere aansluiting heeft voor de pekelslang en afvoer. Weet jij wellicht welk type slang dat moet zijn, voor de afvoer en pekel? Of dit ook betekend dat ik een andere vlotter in de zouttank nodig hebt. Onderstaand heb ik een foto van de huidige aansluiting op het zoutvat.

De bypas (zie onderstaand) heeft een aansluiting van 1", weet je of dat type 1 op 1 op de clack te monteren is? Linkje naar het type was ik toen had gekocht.

Zijn er verder nog aandachtpunten waar ik rekening mee zou moeten houden? Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X80zLpRBevBqN7DKNMTN-a4eS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEtLx4aI48UPfkg1pgEBmzHq.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5hnSCgFMOD1kf2s8J4aDjnDv6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3pG76qAV8iTaxdrcHxSIoeq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Avvd
De vlotterbuis kun je denk ik nog wel gebruiken. Snelkoppeling gaat wel passen.
Voor de zekerheid deze pekelslang bestellen: (zie onder)

Die Fleck bypass kan je niet overzetten.
Als de puntstukken 1" zijn (dus ook de flex slang), dan past de slang op de "yoke" van 1"
zie https://www.waterontharde...-filters/328-distributor/

Er bestaat een bypass, staat boven de 2 yokes van 3/4" en 1" op dezelfde pagina
Echter wordt dan de toeter aan de achterkant, dan wel langer.
Afstand die je nu hebt, komt de bypass er nog bij qua afstand als je die plaatst.
Vandaag ook een montageblok geplaatst bij een vriend waar ik al een clack had gemonteerd (ook ter vervanging van de fleck kop)
Dat is toch wel een heel stuk makkelijker aansluiten dan achter de ontharder te lopen knoeien.
Maar weer een extra kostenpost natuurlijk. Ik pers (viega profipress) ook alles naar zo een montageblok. En flex naar de clack kop.
Het montageblok hang ik dan in 2 van deze (past over de perskoppeling 1" x 22, en anders een maatje kleiner rubberklem)
Afdichten met loctite 55 draad (en stiekum een druppeltje vloeibare loctite)

De WS1 kop past 1:1 op de huidige ontharderfles, beide 1.05" OD buis in de harstank. Handvast los en handvast vast draaien.
Vervang de kop als er nog water in de cylinder staat, dan kan je voorzichtig draaien met de stijgbuis als je hem loshaalt en weer erop zet.
Stijgbuis klemt dmv rubberen ring in de bovenste korf. Zorg dat de stijgbuis er goed in zit en dan kan je rustig het geheel weer laten zakken/draiien in het hars (met water! in de harstank)
Wat siliconenvet is soms wel handig maar niet persee noodzakelijk. Zou ik alleen maar toepassen, op de delen waar geen hars is. (dus op de rubbers van de yoke koppelstukken)

Pekelslang
https://www.goedkopewater...hop/pekelslang-per-meter/
https://www.aqmos.nl/shop...er-4902?category=64#attr=
https://www.aqmos.nl/shop...er-3073?category=64#attr=

Misschien als je @AQMOS punt nl een vriendelijk berichtje stuurt dat je alles via hun kan bestellen. ;)

Standaard is de clack besturing die je krijgt ingesteld op 5 cyclussen.
Ik heb er de 2e backwash tussen uit gehaald.
Hier heb je een instelkaart.
Die 2e backwash zit er standaard bij aqmos toestellen ook niet meer in (kost wat extra water)

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:32:
@Avvd
De vlotterbuis kun je denk ik nog wel gebruiken. Snelkoppeling gaat wel passen.
Voor de zekerheid deze pekelslang bestellen: (zie onder)

Die Fleck bypass kan je niet overzetten.
Als de puntstukken 1" zijn (dus ook de flex slang), dan past de slang op de "yoke" van 1"
zie https://www.waterontharde...-filters/328-distributor/

Er bestaat een bypass, staat boven de 2 yokes van 3/4" en 1" op dezelfde pagina
Echter wordt dan de toeter aan de achterkant, dan wel langer.
Afstand die je nu hebt, komt de bypass er nog bij qua afstand als je die plaatst.
Vandaag ook een montageblok geplaatst bij een vriend waar ik al een clack had gemonteerd (ook ter vervanging van de fleck kop)
Dat is toch wel een heel stuk makkelijker aansluiten dan achter de ontharder te lopen knoeien.
Maar weer een extra kostenpost natuurlijk. Ik pers (viega profipress) ook alles naar zo een montageblok. En flex naar de clack kop.
Het montageblok hang ik dan in 2 van deze (past over de perskoppeling 1" x 22, en anders een maatje kleiner rubberklem)
Afdichten met loctite 55 draad (en stiekum een druppeltje vloeibare loctite)

De WS1 kop past 1:1 op de huidige ontharderfles, beide 1.05" OD buis in de harstank. Handvast los en handvast vast draaien.
Vervang de kop als er nog water in de cylinder staat, dan kan je voorzichtig draaien met de stijgbuis als je hem loshaalt en weer erop zet.
Stijgbuis klemt dmv rubberen ring in de bovenste korf. Zorg dat de stijgbuis er goed in zit en dan kan je rustig het geheel weer laten zakken/draiien in het hars (met water! in de harstank)
Wat siliconenvet is soms wel handig maar niet persee noodzakelijk. Zou ik alleen maar toepassen, op de delen waar geen hars is. (dus op de rubbers van de yoke koppelstukken)

Pekelslang
https://www.goedkopewater...hop/pekelslang-per-meter/
https://www.aqmos.nl/shop...er-4902?category=64#attr=
https://www.aqmos.nl/shop...er-3073?category=64#attr=

Misschien als je @AQMOS punt nl een vriendelijk berichtje stuurt dat je alles via hun kan bestellen. ;)

Standaard is de clack besturing die je krijgt ingesteld op 5 cyclussen.
Ik heb er de 2e backwash tussen uit gehaald.
Hier heb je een instelkaart.
Die 2e backwash zit er standaard bij aqmos toestellen ook niet meer in (kost wat extra water)
Bedankt voor de zeer uitgebreide reactie, dat wordt gewaardeerd :)

De flexibele slangen zijn nu 3/4", die zou ik dan dus moeten vervangen voor 1". Ik heb nog een cm of 5 speling naar achteren toe, de bypass zou dan krap worden, eventueel kan het met de haakse bochten zoals je die ook hebt gebruikt in deze post: AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?" en dan rechte water slangen gebruiken ipv de haakse.

Als ik het goed begrijp zou het dan het volgende dan achter elkaar zitten: Yoke 1" (inbegrepen bij Clack)==> haakse bocht 1" (link) ==> Bypass 1" (link)==> Wateraansluiting.

Ik zie alleen nog niet of die haakse bocht ook 3/4 is of 1", ik zal in ieder geval @AQMOS een mailtje sturen, altijd fijn als het ook vanuit één plek lukt om de onderdelen te bestellen.

Je benoemt 'het montageblok", bedoel je daarmee de 'clack' bypass of of bedoel je nog iets anders?

Het mengventiel zit momenteel op de bypass, zit er ook een mengventiel op de 'clack' bypass of de clack zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Avvd
Montageblok is deze
Die kan je instellen op 0-3dh met de stelschroef.

Dat is iets nauwkeuriger dan de stelknop op de clack kop zelf.

Aansluitingen zijn wel 1" aan alle aansluitpunten.
3/4" slang gaat dan niet passen. Ik zou ook willen adviseren niet met verlopen te werken.
Ik heb eens van clack 1" naar 3/4" verlopen met messing verloopstukken maar dat is kunststof naar messeng en kreeg ik niet fatsoenlijk waterdicht.

Er zijn 3/4" aansluitingen (yoke) te krijgen die in de clack besturing passen.
https://www.waterontharde...ws1-yoke-3-4m-bspt-clack/
Ik heb ook nog een nieuw setje liggen als je de huidige 3/4" slangen wilt gebruiken

Die haakse bocht die je linkt, is dezelfde aansluiting als de rechte 1" yoke alleen dan haaks.
Maar vind je het handig dat de bypass achter je ontharder zit? Als je hem niet vaak gebruikt kan dat.
Maar Ik heb hem het liefst recht voor mijn neus. Middelste bypass van het montage blok even open en je hebt al hard water, zonder de andere 2 dicht hoeven zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Wie kan mij adviseren met het volgende?

Al een poosje naar tevredenheid de R2D2-32 ingebruik met de bijbehorende slangen. Lekte geen enkele drup. Echter omdat ik toch bezig was leek het mij leuk om ook het watergebruik in de gaten te houden en heb een YF-B6 watermeter gekocht.

Verder wou ik een kniestuk na de terugslagklep/aftapkraan monteren want de slang staat dan niet meer op spanning wat eerst wel het geval was. Hiervoor heb ik dit 3/4 binnendraad/buitendraad met kraag aangeschaft.
Mijn bedoeling was tussen de knie en en de koppeling tussen de gekochte water meter 3/4 HD Afdichtingsringen te gebruiken zoals ook meegeleverd was door Aqmos. Want ik denk dat die ringen niet bedoeld zijn om een paar keer los te halen.

Ik heb dus 5 ringen gekocht van Sanivesk maar helaas lijkt het nu wel wat te lekken. bij het kniestuk moet ik wel ook Teflon tape gebruiken anders lekt het enorm. Terwijl de HD ring wel tegen de kraag aan zit. Ook de koppelingen naar de ontharder lijken iets te druppen.

Zijn de HD ringen van Sanivesk toch iets anders dan die Aqmos er standaard bijlevert? of moet ik een ander formaat of iets dergelijks?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Henkie-Jan
Heb je eventueel een plaatje van de huidige situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 14:39
Ik volg dit topic al een tijdje. Super interessant allemaal 😃 helaas is het niet mogelijk in mijn huis een zout systeem te plaatsen. Geen afvoer waar de watermeter zit. Ook niet mogelijk om dat te realiseren... Ik heb vandaag de watts OneFlow besteld. Ik ben mijn er van bewust dat deze het kalk er niet uithaalt. Maar dat het wel makkelijker is om het kalk te verwijderen. Klopt deze redenatie van mijn kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
@Bacteria1980 doe eens een foto van waar de water meter zit?

Die OneFlow klinkt als een hele dure oplossing als het uberhaupt werkt. Wat ik opmaak is dat er een soort van filter inzit die vervangen moet worden, als ik op bol.com lees zijn er mensen die na twee maanden al klagen dat het niet meer werkt en de filter zag ik voor 400+ euro voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
Cardinal schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:37:
@Bacteria1980 doe eens een foto van waar de water meter zit?

Die OneFlow klinkt als een hele dure oplossing als het uberhaupt werkt. Wat ik opmaak is dat er een soort van filter inzit die vervangen moet worden, als ik op bol.com lees zijn er mensen die na twee maanden al klagen dat het niet meer werkt en de filter zag ik voor 400+ euro voorbij komen.
Ik weet het. Maar heb systeem ook niet in nl gekocht maar in het buitenland. Scheelde aanzienlijk. Waar ik wel van baal en me zelf wel tegen de kop kan stoten is namelijk. Dat ik 2 jaar geleden mijn huis volledig heb laten verbouwen, overal aan gedacht heb behalve een afvoer in de kelderkast. Nooit aan een kalk systeem gedacht...🙈🙈 in de bijlage vind je de foto van de situatie nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7lMGBhNGknLZLwhR9NCgDQ4FVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6BwVB0fwYpJNmcGN7Wq0lPk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 18:46
Ligt de huisaansluiting ver van die kast dan en niet meer te realiseren?
Anders een afvoer door de vloer heen die direct in je kruipruimte loost?
Weet niet hoeveel liter er bij regeneratie vrij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
A4-tje schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:29:
Ligt de huisaansluiting ver van die kast dan en niet meer te realiseren?
Anders een afvoer door de vloer heen die direct in je kruipruimte loost?
Weet niet hoeveel liter er bij regeneratie vrij komt.
Ik heb al zitten denken hoe ik dat nog kan realiseren. Is echt onmogelijk. Heb geen kelders/kruipruimtes meer. Achter de kelderkast zit een kantoor geen afvoer. En zit 10 meter van de keuken af waar wel een afvoer zit. Maar alles is volgestort met beton.... Baal er echt van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 10:23
Vanmorgen is mijn 'Boshuis 150' geplaatst. Erg benieuwd naar hoe het ons gaat bevallen, hardheid was gemeten 18°dH (volgens WML website 13,2°dH) nu ingesteld op 3°dH.

Ik had tijdens de verbouwing ter voorbereiding mijn wateraansluiting al gelust vanuit meterkast naar de achterliggende garage + een wandcontactdoos geplaatst. Plaatsing ging dus soepel en snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Q8tppQNfQEnqNxOCSf9HAtbr3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0fxssmMDK0BhOzzr0WfjAw6w.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Bacteria1980 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:32:
[...]

Ik heb al zitten denken hoe ik dat nog kan realiseren. Is echt onmogelijk. Heb geen kelders/kruipruimtes meer. Achter de kelderkast zit een kantoor geen afvoer. En zit 10 meter van de keuken af waar wel een afvoer zit. Maar alles is volgestort met beton.... Baal er echt van...
En boven de kelderkast? De waterafvoer is onder druk en mag ongeveer 2 meter boven de ontharder zitten, dus eventueel de waterontharder wat hoger plaatsen in de kast en dan de afvoer naar boven mits daar iets zit waar je het op aan kan sluiten.

[ Voor 189% gewijzigd door Avvd op 05-02-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Avvd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:13:
[...]

Inmiddels komt er na een regeneratie beurt zout water uit de kraan. Het lijkt er op dat er dus iets mis is met de kleppen/pakkingen in de Fleck. Aangezien ik vorig jaar al eens de kleppen en pakkingen vernieuwd heb heb ik nu toch besloten om de fleck te vervangen door een clack.

Ik ben nu van plan om deze aan te schaffen: https://www.aqmos.com/anl...-ci-computergesteuert?c=6 en deze plaatsen op een 'standaard' 10L blauwe harstank

@AUijtdehaag Gezien je behoorlijk wat ervaring hebt opgedaan met de clack hoop ik dat je wellicht de volgende vragen kan beantwoorden:

Ergens in dit topic had ik gelezen dat de clack een wat andere aansluiting heeft voor de pekelslang en afvoer. Weet jij wellicht welk type slang dat moet zijn, voor de afvoer en pekel? Of dit ook betekend dat ik een andere vlotter in de zouttank nodig hebt. Onderstaand heb ik een foto van de huidige aansluiting op het zoutvat.

De bypas (zie onderstaand) heeft een aansluiting van 1", weet je of dat type 1 op 1 op de clack te monteren is? Linkje naar het type was ik toen had gekocht.

Zijn er verder nog aandachtpunten waar ik rekening mee zou moeten houden? Alvast bedankt!

[Afbeelding] [Afbeelding]
@AUijtdehaag heeft al uitgebreid geantwoord, maar mocht je het even na willen lopen en kijken wat het kost, dan kan ik je wel even bellen. (Graag nummer in pm of mail mp@aqmos punt nl)

Ik was op vakantie, dus ik ben niet zo actief hier geweest. Mochten er nog vragen zijn gericht naar ons, dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Erik-1978 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:16:
Vanmorgen is mijn 'Boshuis 150' geplaatst. Erg benieuwd naar hoe het ons gaat bevallen, hardheid was gemeten 18°dH (volgens WML website 13,2°dH) nu ingesteld op 3°dH.

Ik had tijdens de verbouwing ter voorbereiding mijn wateraansluiting al gelust vanuit meterkast naar de achterliggende garage + een wandcontactdoos geplaatst. Plaatsing ging dus soepel en snel.

[Afbeelding]
Dan is hij nu ingesteld op 1235 ltr? Van de capaciteit blijft weinig meer over met 18 dH. ;)
Pagina 13

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Dan is hij nu ingesteld op 1235 ltr? Van de capaciteit blijft weinig meer over met 18 dH. ;)
Pagina 13
@AUijtdehaag We zijn iets hoger blijven steken (1.450 liter) aangezien er behoorlijk verschil zit tussen WML meting/opgave en handmatig meting (met druppels). Even monitoren en eventueel bijstellen.

Met capaciteit bedoel je spoelintensiteit neem ik aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Erik-1978 op 05-02-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Erik-1978
Nee ik bedoel de ingestelde capaciteit (en dus het resterende aantal liters tot de regeneratie)
Maar wellicht bedoelen we hetzelfde.

Op 1450 ltr ingestelde capaciteit en 18 dH heb je kans dat de dH omhoog schiet aan het einde.
Maar meten = weten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOCmVBLXldaM9Y6lHD9PFXOMotw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMmsUkc9EiHbWMK6E8cCOQ5o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Nee ik bedoel de ingestelde capaciteit (en dus het resterende aantal liters tot de regeneratie)
Maar wellicht bedoelen we hetzelfde.
@AUijtdehaag Capaciteit = Debiet (lit/min) ...die is niet anders bij verschillende hardheden.
In verklarende tekst ernaast noemen ze het 'Filtercapaciteit' ...dus inderdaad de tijd tussen 2 regeneratie spoelingen. Volstrekt logisch dat hij bij harder water vaker moet regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Gezien mijn fleck5600 het heeft begeven wil ik wellicht overstappen naar een cmx-80 aangezien ik nu sowieso meer plek heb voor een ontharder. Echter zag ik toevallig dat de kop bij een clack wat verder uitsteekt naar voren. Weet (of heeft iemand zin om het te meten :)) iemand wellicht de maat, van het hart van de tank tot voorkant display zoals op onderstaande afbeelding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7NTmoUmNOoVegkELw4gE2BS3Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPETp2NTmuTWCV7qmdzaDso7.jpg?f=fotoalbum_large

Verder had ik een prijs ontvangen van aqmos voor een nieuwe cmx-80 zonder zoutvat. Echter kreeg ik daarna de melding dat de kop en harstank apart verstuurd moeten worden i.p.v. gemonteerd omdat er anders 70 euro verzendkosten bijkomen excl btw. Weet iemand of dit standaard is bij aqmos? Het klinkt mij wat raar aangezien de totale lengte 110cm is wat ook gewoon met dpd of postnl kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Avvd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:15:
Gezien mijn fleck5600 het heeft begeven wil ik wellicht overstappen naar een cmx-80 aangezien ik nu sowieso meer plek heb voor een ontharder. Echter zag ik toevallig dat de kop bij een clack wat verder uitsteekt naar voren. Weet (of heeft iemand zin om het te meten :)) iemand wellicht de maat, van het hart van de tank tot voorkant display zoals op onderstaande afbeelding?

[Afbeelding]

Verder had ik een prijs ontvangen van aqmos voor een nieuwe cmx-80 zonder zoutvat. Echter kreeg ik daarna de melding dat de kop en harstank apart verstuurd moeten worden i.p.v. gemonteerd omdat er anders 70 euro verzendkosten bijkomen excl btw. Weet iemand of dit standaard is bij aqmos? Het klinkt mij wat raar aangezien de totale lengte 110cm is wat ook gewoon met dpd of postnl kan.
Ik kom uit op 17 cm :)
Met de 2e vraag kan ik je niet helpen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Avvd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:15:

[Afbeelding]

Een voorgemonteerde grotere CMX verzenden is wat risicovol om via de pakketdienst te doen. De kop steekt uit en is gevoelig voor schade. Los verzenden of op een pallet brengt minder risico met zich mee.

Ja, verzending is verzekerd, maar het kost veel werk om dit vergoed te krijgen. Ook zitten er voorwaarden aan dat het vanaf 5 meter hoog moet kunnen vallen en dat soort gekke regels.

Het is alleen een kwestie van de kop er op draaien! Het hars en dergelijke is al gevuld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
AQMOS schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:58:
[...]

Een voorgemonteerde grotere CMX verzenden is wat risicovol om via de pakketdienst te doen. De kop steekt uit en is gevoelig voor schade. Los verzenden of op een pallet brengt minder risico met zich mee.

Ja, verzending is verzekerd, maar het kost veel werk om dit vergoed te krijgen. Ook zitten er voorwaarden aan dat het vanaf 5 meter hoog moet kunnen vallen en dat soort gekke regels.

Het is alleen een kwestie van de kop er op draaien! Het hars en dergelijke is al gevuld :)
Thanks voor de info, die uitleg klinkt logish, ik heb inmiddels mijn akkoord gegeven via de chat (nog afwachtende op een reactie), dus als het goed is kan ik binnenkort weer vooruit (y).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:15
Zojuist contact gehad met Matthew van Aqmos. Prima kerel zo te horen! Vriendelijk én niet geheel onbelangrijk, verstand van zaken. Netjes!!

Ergens begin maart zal bij mij in Middelburg een CM32 worden geïnstalleerd. Begreep dat er sowieso nog twee 'Zeeuwen' op dezelfde dag worden ingepland. Goed geregeld.

Mochten er nog meer mensen uit de nabije regio zijn en wil je begin maart ook een Aqmos geïnstalleerd hebben, bel dan met Matthew van Aqmos. De groeten van Brian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorneG114
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-02-2024
*snip* this is not the right place for a shopreview

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 06-02-2024 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

De Duitse tak van Aqmos leest niet mee op dit forum.
Amazon is nog in beheer van Aqmos in Duitsland.

Het verhaal over de verzendkosten is goed te verklaren. De R2D2-72 is wat zwaarder en voornamelijk langer. Het verschepen is aanzienlijk duurder dan de kleinere modellen.
Ja, 20 of zelfs 40 euro klinkt duur, maar mijn schatting is dat het Aqmos Duitsland ~70-80 euro kost.

Daarom was een Nederlandse vestiging een no-brainer. Het gaat tenslotte om grote en zware apparaten ;)
Nou begrijp ik je positie wel. Achteraf factureren is niet hoe ik het had aangepakt.

Ik denk dat wij in een betere positie staan om je te helpen, mocht dat nog de wens zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Proton_ op 06-02-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ben de waterontharder wat aan het finetunen. Betreft CMX32
Regeneratie niet meer snachts i.v.m. geluid. Hardheid van 10 naar 8, in werkelijkheid rond 6-7.

Settings staan nog op standaard. Viel me op dat ze anders zijn dan de Aqmos tabel. Staat dit 'goed'?
Backwash 1 min
Brinse 26 min
Rinse 1 min
Zout 2 kg
Cap 32 M
Auto
Normal

De zoutindicatie zou ik graag willen gebruiken. Ik zag hier wat custom made sensoren langskomen. De indicator op de ontharder doet niets en/of is niet te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vendetta_X
Ik heb hier een instelkaart staan
https://github.com/fonske...lack%20INSTLKRT_V3_NL.pdf

De zoutindicatie is denk ik een berekening. Ik gebruik een TOF sensor ivm mijn printje

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:19

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Ik heb mijn ontharder nu al een tijdje in gebruik en de vrouw is blij.
Dacht toch eens om mijn water te laten testen in een lab.
hoewel de druppeltest 0 aangeeft is hij het niet helemaal maar ziet er toch wel goed uit.
en ik dacht deel hem even met jullie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFQAhW4AZDlnvNhlhnZcJPpUx40=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BkN5yKYaTAG2OVrixyHUEtvQ.png?f=user_large

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Mr-D. schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:15:
hoewel de druppeltest 0 aangeeft is hij het niet helemaal maar ziet er toch wel goed uit.

[Afbeelding]
Grappig, hoe/waar heb je dat laten doen? En heb je ook een referentietabel erbij wat de normale waarden horen te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Mr-D. schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:15:

[Afbeelding]
Er vallen me twee dingen op, hoog kiemgetal en geen meting van silica (kiezelzuur)

Correctie, kleiner dan 10.000 is goed, maar meer dan 1000 zegt weinig, hoeveel meer dan???

[ Voor 6% gewijzigd door Mad Wally op 07-02-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Toch maar aan de chlorinator dan? :+
https://www.watter.nl/blo...-van-mijn-wateronderzoek/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Bacteria1980 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:05:
Ik volg dit topic al een tijdje. Super interessant allemaal 😃 helaas is het niet mogelijk in mijn huis een zout systeem te plaatsen. Geen afvoer waar de watermeter zit. Ook niet mogelijk om dat te realiseren... Ik heb vandaag de watts OneFlow besteld. Ik ben mijn er van bewust dat deze het kalk er niet uithaalt. Maar dat het wel makkelijker is om het kalk te verwijderen. Klopt deze redenatie van mijn kant?
Dat is juist, het kalk wordt in grotere kalk kristallen omgezet middels "Gecoate Resin Beads" er wordt niets gefilterd bij de Watts, lijkt wel een katalysator.
Op het zelfde principe werkt de Big Green alleen hier wordt wél gefilterd -lees gezuiverd van sediment e.d.- voor als je een eigen bron hebt.
Veel sediment is wel killing voor de Watts, maar het water is in Nederland is schoon genoeg, daarom vermoed ik dat de Watts kalk-Omzetter véél langer mee kan gaan dan wat de fabrikant voorschrijft.
Te veel watervolume is ook niet goed voor de werking, de kristallen moeten wel de tijd hebben om groter te worden.

Zelf ga ik ook de Watts bestellen waarschijnlijk uit Spanje (Nederlands-talige webshop) moet wel via Pay-pal.
Ik ben van mening dat de mineralen die gewoonlijk in het water zitten goed is voor je lichaam, die wil ik er niet uit halen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
natural colour schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:11:
[...]

Dat is juist, het kalk wordt in grotere kalk kristallen omgezet middels "Gecoate Resin Beads" er wordt niets gefilterd bij de Watts, lijkt wel een katalysator.
Op het zelfde principe werkt de Big Green alleen hier wordt wél gefilterd -lees gezuiverd van sediment e.d.- voor als je een eigen bron hebt.
Veel sediment is wel killing voor de Watts, maar het water is in Nederland is schoon genoeg, daarom vermoed ik dat de Watts kalk-Omzetter véél langer mee kan gaan dan wat de fabrikant voorschrijft.
Te veel watervolume is ook niet goed voor de werking, de kristallen moeten wel de tijd hebben om groter te worden.

Zelf ga ik ook de Watts bestellen waarschijnlijk uit Spanje (Nederlands-talige webshop) moet wel via Pay-pal.
Ik ben van mening dat de mineralen die gewoonlijk in het water zitten goed is voor je lichaam, die wil ik er niet uit halen.
Zijn de nieuwe filters ook goedkoper daar? Ik ga de watts van het weekend Installeren. Ben heel benieuwd wat het gaat doen. Wordt vervolgd 👍😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:19

Mr-D.

interpunctie? no hero here

ViezeVis schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Grappig, hoe/waar heb je dat laten doen? En heb je ook een referentietabel erbij wat de normale waarden horen te zijn?
Mad Wally schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:54:
[...]

Er vallen me twee dingen op, hoog kiemgetal en geen meting van silica (kiezelzuur)

Correctie, kleiner dan 10.000 is goed, maar meer dan 1000 zegt weinig, hoeveel meer dan???
ons bedrijf heeft sinds kort kleine water geinjecteerde units in ons verkoop pakket (15 tot 37KW)
en die moeten voldoen aan een bepaalde water kwaliteit, dus moeten wij monsters opsturen voordat we die units in bedrijf mogen stellen.
ik kreeg een gratis sample flesje en wilde graag zien hoe zo'n rapport eruit zag, en hoe mooi zou dat dan zijn om meteen mijn eigen ontharder te testen :)

dus ik heb wel een referentie tabel maar die geld niet voor drinkwater.

maar weet nu wel dat mijn PH en TDS meter goed werken:)

dus heb ik iets echt aan dit formulier ja en nee want het zegt voor de rest niets zonder en goed tabel van de andere waardes.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Bacteria1980 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Zijn de nieuwe filters ook goedkoper daar? Ik ga de watts van het weekend Installeren. Ben heel benieuwd wat het gaat doen. Wordt vervolgd 👍😃
https://nl.rehabilitaweb....340QiUEAQYAiABEgKU_PD_BwE

+ portokosten + Paypal fee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@AUijtdehaag Weet je wat mij dus net opviel. Je kunt de clack watermeter sensor van je Clack Reader V3 gebruiken in je Energy dashboard voor water consumption. 8)7
Mooie 'feature' die waarschijnlijk niet zo bedoeld is haha.

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 09-02-2024 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis
Ja ik had het aangepast destijds
Maar je mist dan wel de hoeveelheid water die tijdens regeneratie wordt verbruikt, die wordt niet bemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 21:54
Edho schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:44:
Hallo allen,
Ik overweeg een ontharder. Delta Talent 100BS, met klein zoutvat van 10kg.
Dit is de enige die in mijn meterkast past. Is waterdruk gestuurd.

De leverancier wil niet aan particulier leveren, alleen via installateur. Ook willen ze heel graag een jaarlijkse controle komen uitvoeren. Daar ben ik niet zo van. Zo'n apparaat is volgens mij prima in te stellen door de plaatselijke installateur en bij problemen zijn zij er snel bij te roepen.

Wat houdt een jaarlijkse controle in?
Waarom dit niet bij de eigen installateur?
Wat kan er verslijten aan een waterdruk gestuurde ontharder?

bvd,
Hallo edho

Welke onderharder heb je uiteindelijk gekozen?
Ik heb op de beurs in Utrecht deze ontharder ook gezien en het kleine formaat sprak mij wel aan, maar ik kan er hier op dit forum weinig over terugvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 21:54
AQMOS schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Als je hetzelfde regelventiel wilt hebben als de R2D2, kan je ook een kleine BMX overwegen (BMX-32)
Zou moeten passen in een standaard meterkast.
[Afbeelding]

In principe kan hier elk stuurventiel op wat je wil. Een Clack, een Fleck..

Als je geen grootste plannen hebt om je apparaat uit te lezen, dan is een BNT of Fleck stuurventiel dikke prima.
Ik kan geen datasheet vinden van de 32
Wat zijn daar de afmetingen van, ik wil kijken of ik dit in onze meterkast kwijt kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@creon
Deze is ook redelijk smal te noemen
https://www.aquasoft.ie/1/water-softeners/clack-m-series/m3
https://www.aquasoft.ie/1/water-softeners/clack-m-series/t2

Ze gebruiken wel wat andere aanslutingen dan wij gewend zijn.
Zie laatste foto
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Maar alles is aan te passen... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-02-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

creon schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Ik kan geen datasheet vinden van de 32
Wat zijn daar de afmetingen van, ik wil kijken of ik dit in onze meterkast kwijt kan
Ik ben niet in de gelegenheid om de informatie te sturen (carnaval 🥳), maar je kan de afmetingen op de afbeeldingen terug vinden in de shop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:31
Wat is de beste plek voor een ontharder? In de meterkast heb ik maar heel weinig plek maar in de technische ruimte waar de cv ketel staat (en straks een wp komt) heb ik heel veel plek.
Moet een ontharder direct achter de watermeter staan of kan ie ook prima elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 16:49

timovd

Voorsprong door techniek

@koksie een klein omweggetje kan toch geen kwaad? Op die manier installeer je m wel voor de aftakkingen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Hier meer mensen een afvoer voor je (AQMOS) waterontharder zelf gemaakt waarbij de plek waar je waterontharder staat grenst uit de buitenmuur? Kwestie van een 20mm gat naar buiten boren en daar een 20mm drukleiding doorheen brengen die je buiten aansluit op de hemelwaterafvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
timovd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:22:
@koksie een klein omweggetje kan toch geen kwaad? Op die manier installeer je m wel voor de aftakkingen?
De meterkast zit bij mij op de begane grond (dijkniveau), de technische ruimte zit in de kelder dus een verdieping lager en ook horizontaal een stuk verderop. Dat zou dus een flinke omweg betekenen. Ik zal eens kijken waar de aftakkingen zitten en wat handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 16:49

timovd

Voorsprong door techniek

@koksie en je riool komt ook bij de begane grond i.v.m. afvoer? Anders moet je een pomp gebruiken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
timovd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:46:
@koksie en je riool komt ook bij de begane grond i.v.m. afvoer? Anders moet je een pomp gebruiken.
Goede vraag, we wonen nog niet in het huis dus ik kan niet even kijken. In de technische ruimte in de kelder zit iig een afvoer voor de wasmachine en droger en in de ruimte ernaast zit een keukenblokje met een gootsteen en afvoer. Dus in de technische ruimte zou ik graag de ontharder plaatsen: alles bij de hand qua leidingen en zat plek. Maar ja, als het pas na allerlei aftakkingen is, dan schiet het niet op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:28:
[...]

Nee er wordt niets in de clack regelunit aangeven.
Deze chloormodule is dan ook geen originele clack uitbreiding maar een van Aqmos. (die heeft clack wel maar dat werkt op basis van een microswitch die schakelt met regeneratie.)

Maar we zijn tweakers he, dus als je nog ideeen hebt voor de ideeenbus.
Net contact gehad en Aqmos kan niet aangeven hoe je kunt controleren of de chloormodule nog werkt. De levensduur zou ook 3 tot 4 jaar kunnen zijn bij consumenten. Omdat het niet te controleren valt, misschien door het door te meten, is het advies om de chloormodule te vervangen na 1,5 tot 2 jaar. Dan zit je aan de veilige kant was de redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
[b]
Net contact gehad en Aqmos kan niet aangeven hoe je kunt controleren of de chloormodule nog werkt. De levensduur zou ook 3 tot 4 jaar kunnen zijn bij consumenten. Omdat het niet te controleren valt, misschien door het door te meten, is het advies om de chloormodule te vervangen na 1,5 tot 2 jaar. Dan zit je aan de veilige kant was de redenatie.
Dat klinkt wel vertrouwenwekkend "...zou ook 3 tot 4 jaar kunnen zijn ..." advies "vervangen na 1,5 tot 2 jaar" ...mijn advies zou zijn deze unit niet te kopen, klint als rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
Erik-1978 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Dat klinkt wel vertrouwenwekkend "...zou ook 3 tot 4 jaar kunnen zijn ..." advies "vervangen na 1,5 tot 2 jaar" ...mijn advies zou zijn deze unit niet te kopen, klint als rommel
Dat is misschien iets te snel geconcludeerd. De chloormodule wordt ingekocht en de leverancier hiervan kan niet aangeven hoe je het verslijtbare deel kan controleren.
Aqmos geeft dit eerlijk aan en het is aan mij om te besluiten wat ik wil.

Natuurlijk zijn er mogelijkheden voor de leverancier om iets te maken (iets met een sensor) zodat deze chloormodule wel aangeeft of deze versleten is, maar dat zou misschien wel veel duurder zijn dan preventief vervangen...

[ Voor 3% gewijzigd door Loewe op 12-02-2024 12:25 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.