Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 98 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 10:29
[b]
Dat is misschien iets te snel geconcludeerd. De chloormodule wordt ingekocht en de leverancier hiervan kan niet aangeven hoe je het verslijtbare deel kan controleren.
Aqmos geeft dit eerlijk aan en het is aan mij om te besluiten wat ik wil.

Natuurlijk zijn er mogelijkheden voor de leverancier om iets te maken (iets met een sensor) zodat deze chloormodule wel aangeeft of deze versleten is, maar dat zou misschien wel veel duurder zijn dan preventief vervangen...
Nee hoor, als een producent dit niet aan zijn wederverkoper (Aqmos) kan vertellen is het gewoon, rommel, maak jezelf niets wijs. Hij verteld het eerlijk, waar, maar advies om na 1,5-2 jaar te vervangen is goed voor zijn business, toch?

Dat er verschil voor consumenten en profesioneel zou zijn geeft ook te denken, b-kwaliteit (mischien wel c) gaat dus naar de consumenten producten.

Goedkoop = Duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:18

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Erik-1978 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Dat klinkt wel vertrouwenwekkend "...zou ook 3 tot 4 jaar kunnen zijn ..." advies "vervangen na 1,5 tot 2 jaar" ...mijn advies zou zijn deze unit niet te kopen, klint als rommel
Dat is te kort door de bocht. Een sensor van een auto kan ook 10 jaar meegaan, of 15, misschien wel 50. Is gewoon heel erg afhankelijk van het gebruik, condities, productie enzovoort. Waarschijnlijk wordt een preventieve vervanging aangeraden om de optimale werking te garanderen. En bovendien is een module ook niet verplicht, hoogstens 'advies' :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06 20:24
ViezeVis schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Dat is te kort door de bocht. Een sensor van een auto kan ook 10 jaar meegaan, of 15, misschien wel 50. Is gewoon heel erg afhankelijk van het gebruik, condities, productie enzovoort. Waarschijnlijk wordt een preventieve vervanging aangeraden om de optimale werking te garanderen. En bovendien is een module ook niet verplicht, hoogstens 'advies' :)
Wellicht is het handig om te weten hoe de chloormodule werkt. Waarschijnlijk twee elektroden die met een elektrische stroom het opgeloste zout splitsen in chloor en natrium. Als je weet wat voor stroom en spanning (gelijk of wissel) dat is zou je dat van een nieuwe sensor kunnen meten en dan bijhouden in de loop van de tijd. Op basis daarvan zou je een inschatting maken wanneer de sensor te ver versleten is.

Wikipedia: Salt water chlorination.

[ Voor 15% gewijzigd door Mad Wally op 12-02-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Mad Wally
Dat meten "we" al.
https://github.com/fonske/clack-reader-v3
https://snapshots.raintan...eXxR4JEw04fmeCUty5oCAjMbY

De chlorinator staat hier maar 10 minuten aan per 10 dagen (in mijn geval), volledige afschakeling met een relais

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2024 19:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-06 12:08

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Erik-1978 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:48:
[...]

Nee hoor, als een producent dit niet aan zijn wederverkoper (Aqmos) kan vertellen is het gewoon, rommel, maak jezelf niets wijs. Hij verteld het eerlijk, waar, maar advies om na 1,5-2 jaar te vervangen is goed voor zijn business, toch?

Dat er verschil voor consumenten en profesioneel zou zijn geeft ook te denken, b-kwaliteit (mischien wel c) gaat dus naar de consumenten producten.

Goedkoop = Duurkoop
De hele markt gebruikt praktisch dezelfde chloormodule, welk apparaat je ook hebt.
Werking is eenvoudig te testen, hang het maar eens in een kopje zout water.

Er zijn geen verschillende A, B of C kwaliteiten te halen. Levensduur is volledig afhankelijk van je waterkwaliteit en slijtage. Nou is dit moeilijk te meten (maar we staan open voor ideeën)

Gaandeweg zullen wij ook, waar nodig, ons advies aanpassen op basis van resultaten van bijvoorbeeld Tweakeraars. Voor nu nemen wij het advies vanuit Aqmos Duitsland over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-06 12:44
Van het weekend tijd gezien om de watts oneflow te installeren. Was wel even een klus, maar met het juiste gereedschap klus kunnen klaren. (Geleend van de buurman) Ik heb wat fotos in de bijlage toegevoegd. Een foto van een week douchen met een gezin van 3, en hoe de vaat uit de vaatwasser komt. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het over twee weken vergaan is...

Kosten:

Nieuw in doos watts oneflow via marktplaats 150,-
Materiaal: Een aantal kranen, koppelingen en een koperen leiding van 1,50 meter. Totale kosten materiaal €50,- totaal uitgegeven €200,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFGQD_c1jFctDJ4fVQ1dohtaUBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwcGjDi1Hgde5id60mRyiOxo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSOb7N5HZSzFp6M9GcfLr5YoDpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WljonxaQmeFVE9ept3gLt7D9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6QW7a36j3Tm3g_vIwvI3J-VxrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfIktvZ1Jdl8cGXGfYHATpYk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkOVesXntX13VDXX2DxAsQC39zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nh0bV4123Gbu1EkOZmqbXDRj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-CKAc9kQ8MXX7GmvouBuLn63OI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mz3iuCcMyBzqHzl97mbqGULP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVqZD9yUCc6erl1z64YljYcqk0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8W9NmkRzFfQuABT1rZomIlj3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Bacteria1980 op 13-02-2024 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLqhlQzRft7zGESzUblEKT11aJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EaI57zXqu7sO01AeE7NeO6x.jpg?f=fotoalbum_large

@Bacteria1980
Nu heb je daar een stukje zitten wat geen doorstroming heeft.
Ik weet niet of dat kwaad kan i.v.m. legionella, want de ruimte is ook (enigszins) verwarmd aangezien de vw verdeler er ook zit.
Iemand hier die er een antwoord op heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
Suicide schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:38:
[Afbeelding]

@Bacteria1980
Ik weet niet of dat kwaad kan i.v.m. legionella, want de ruimte is ook (enigszins) verwarmd aangezien de vw verdeler er ook zit.
Nou daar heb ik de bypass gemaakt. Ik weet niet of dit kwaad kan eigenlijk.... Zal ik ook wel willen weten. Ik ben geen loodgieter 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:00
Stilstaand water wat op kamertemperatuur komt kan legionella veroorzaken.
Wat ik niet snap is waarom er geen bochtje is gebruikt ipv het t-stuk en idem voor de leiding die naar boven loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
Wat ik zo lees er over:

Leidingdelen die afgedopte en niet gebruikt zullen worden, dienen afgedopt te worden op maximaal 5 maal de lengte van de diameter van de hoofdleiding. Dit om verspreiding van de legionellabacterie te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
A4-tje schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:16:
Stilstaand water wat op kamertemperatuur komt kan legionella veroorzaken.
Wat ik niet snap is waarom er geen bochtje is gebruikt ipv het t-stuk en idem voor de leiding die naar boven loopt.
Ik heb het zelf gedaan. Ik ben natuurlijk ook geen loodgieter. Maar achteraf had ik dat misschien beter kunnen doen. Maar alles werkt gelukkig prima 😅👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Bacteria1980 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:26:
Wat ik zo lees er over:

Leidingdelen die afgedopte en niet gebruikt zullen worden, dienen afgedopt te worden op maximaal 5 maal de lengte van de diameter van de hoofdleiding. Dit om verspreiding van de legionellabacterie te voorkomen.
Dat ga je "officieel" niet redden, ik weet niet of die paar cm. die je nu meer hebt veel uitmaakt.
Zal in de praktijk (denk ik) wel meevallen, of wordt die ruimte erg warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
Suicide schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Dat ga je "officieel" niet redden, ik weet niet of die paar cm. die je nu meer hebt veel uitmaakt.
Zal in de praktijk (denk ik) wel meevallen, of wordt die ruimte erg warm?
Wordt niet warmer dan graadje of 25/30 denk ik...
Ga het toch morgen even na vragen aan een loodgieter voor de zekerheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:39
JBS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:40:
Hier meer mensen een afvoer voor je (AQMOS) waterontharder zelf gemaakt waarbij de plek waar je waterontharder staat grenst uit de buitenmuur? Kwestie van een 20mm gat naar buiten boren en daar een 20mm drukleiding doorheen brengen die je buiten aansluit op de hemelwaterafvoer?
Dat gaat goed totdat het vriest.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Bacteria1980
Suicide schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:38:
[Afbeelding]

@Bacteria1980
Hallo,

Ik had deze foto doorgestuurd naar een plaatselijke Loodgieter, en die gaf aan dat er geen gevaar was hoe ik het aan had gesloten. Stelt mijn weer gerust 😅 ook had ik gevraagd of het kwaad kon dat ik knietjes had gebruikt ipv bochtjes. Ook dat maakte met water niks uit. Vaak alleen voor het oog...

[ Voor 8% gewijzigd door Bacteria1980 op 15-02-2024 13:16 ]

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-04 09:52

Oulewappeur

OmNomNom

@AQMOS wat is normaliter de tijd dat jullie een offerte sturen? Had afgelopen zondag een aanvraag gedaan en toen s'avonds nog een mail gehad van Koen voor foto's van de huidige situatie.

Ben toen maandag nog gebeld, maar kon vanwege Carnaval niet opnemen.

Heb nadien niets meer gehoord...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

hesselbeertje schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:38:
[...]

Vast ja, maar ik ben vooral op zoek naar ervaringen hoe dan wel :)

• hesselbeertje
  • Laatst online: 17:39
JBS schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:05:
[...]

Vast ja, maar ik ben vooral op zoek naar ervaringen hoe dan wel :)
Gewoon in huis op het riool. Meestal wel aanwezig in de kruipruimte, dus sifon naast de ontharder maken en aansluiten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

hesselbeertje schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:09:
[...]

Gewoon in huis op het riool. Meestal wel aanwezig in de kruipruimte, dus sifon naast de ontharder maken en aansluiten.
Er is geen kruipruimte aanwezig, en riool binnenshuis is niet bereikbaar vanuit de meterkast (de plek waar de ontharder zou moeten komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
JBS schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 02:30:
[...]
Er is geen kruipruimte aanwezig, en riool binnenshuis is niet bereikbaar vanuit de meterkast (de plek waar de ontharder zou moeten komen).
Eventueel vanuit de meterkast naar buiten boren, als de meterkast niet aan de buitenmuur zit zijn er meestal wel mantel buizen waar bijvoorbeeld de coax/glasvezel/ptt naar buiten gaat. Daar past wel een 13mm slang bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
hesselbeertje schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:38:
[...]

@JBS is het niet zo dat zout water minder snel vriest? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:06:
[...]

@JBS is het niet zo dat zout water minder snel vriest? :)
De stap na "brine" (zoutwater) is "rinse".... 😉
In het begin zal het nog wel zout bevatten maar dat wordt al snel minder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bacteria1980
Bacteria1980 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:27:
Van het weekend tijd gezien om de watts oneflow te installeren. Was wel even een klus, maar met het juiste gereedschap klus kunnen klaren. (Geleend van de buurman) Ik heb wat fotos in de bijlage toegevoegd. Een foto van een week douchen met een gezin van 3, en hoe de vaat uit de vaatwasser komt. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het over twee weken vergaan is...

Kosten:

Nieuw in doos watts oneflow via marktplaats 150,-
Materiaal: Een aantal kranen, koppelingen en een koperen leiding van 1,50 meter. Totale kosten materiaal €50,- totaal uitgegeven €200,-

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goedemorgen,

Ik had beloofd om er nog op terug te komen een week na de installatie...
Ik ben zelfs erg verbaasd dat de watts het toch zo goed doet. Had dat eigenlijk totaal niet verwacht... Ik dacht echt van het kalk zal er in de zelfde mate aanwezig zijn nog, en dat ik het er makkelijker af zal kunnen halen. Maar wat schetst mijn verbazing. Kalk is bijna weg, en wat wel achterblijft is inderdaad zo weg te halen met een droge doek meer niet! Als het zo blijft dan ben ik erg tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF5muvJxobIfEv4clbD7gwjG_-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9l4rFSST8uOzofIjkm5eCrnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNumYjm0gDQbfqmxukonCEprs50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1HN8uGQBATM7b8kKlLHF0aX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJztaDyOj1gUGr-1d-D7rpkkVK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOZTrfYP1wTB0zoDt181c5ox.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 23:54
Bacteria1980 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Goedemorgen,

Ik ben zelfs erg verbaasd dat de watts het toch zo goed doet. Had dat eigenlijk totaal niet verwacht... Ik dacht echt van het kalk zal er in de zelfde mate aanwezig zijn nog, en dat ik het er makkelijker af zal kunnen halen. Maar wat schetst mijn verbazing. Kalk is bijna weg, en wat wel achterblijft is inderdaad zo weg te halen met een droge doek meer niet! Als het zo blijft dan ben ik erg tevreden!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super! oonvoostelbaar in zon korte tijd. d:)b

Ik wou met best veel werk voor een afvoer zorgen, maar dit een stuk makkelijker.

Maar waar blijft het kalk nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
timbe schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:45:
[...]

Super! oonvoostelbaar in zon korte tijd. d:)b

Ik wou met best veel werk voor een afvoer zorgen, maar dit een stuk makkelijker.

Maar waar blijft het kalk nu.
Ik en me vrouw staan er ook versteld van eigenlijk. De kalk gaat gewoon de afvoer heen. Het filter zorgt ervoor dat het minder hecht aan materialen als ik het goed heb. Ik kon ook geen afvoer maken in de huidige situatie. En wou toch wat dan doen aan de kalk.. tot nu toe goed uitgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1978
Bacteria1980 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:52:

Goedemorgen,

Ik heb nu 2 weken de 'Boshuis 150' en heb soortgelijke ervaring, ook vuil (zeepresten e.d.) lijken zich veel minder te hechten ...en thee- en koffie-aanslag is compleet verdwenen!! Niet alleen uit de kopjes e.d. maar ook de RVS-spoelbak krijgt geen bruinige waas meer van de thee/koffie resten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Bacteria1980 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:49:
[...]

Ik en me vrouw staan er ook versteld van eigenlijk. De kalk gaat gewoon de afvoer heen. Het filter zorgt ervoor dat het minder hecht aan materialen als ik het goed heb. Ik kon ook geen afvoer maken in de huidige situatie. En wou toch wat dan doen aan de kalk.. tot nu toe goed uitgepakt.
Net vandaag mijn Watts kalk 'omzetter' vanuit België binnengekregen, ik zal deze komend weekend aansluiten; ik heb nog wel 2 verlopen nodig.

Even voor de duidelijkheid: de Watts filtert niets! kalk word op een 'medium' (coated resin beads) omgezet in 'niet hechtende' kalk kristallen, het is meer een katalysator; op het 'medium' groeien kalk kristallen die spoedig loslaten en niet meer elders kunnen afzetten.
Dit medium wordt niet opgebruikt, maar slijt wel langzaam, volgens mij door vuildeeltjes in het water.
Maar de tijd zal het leren wanneer ik de 'cartridge' moet vervangen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
natural colour schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:27:
[...]

Net vandaag mijn Watts kalk 'omzetter' vanuit België binnengekregen, ik zal deze komend weekend aansluiten; ik heb nog wel 2 verlopen nodig.

Even voor de duidelijkheid: de Watts filtert niets! kalk word op een 'medium' (coated resin beads) omgezet in 'niet hechtende' kalk kristallen, het is meer een katalysator; op het 'medium' groeien kalk kristallen die spoedig loslaten en niet meer elders kunnen afzetten.
Dit medium wordt niet opgebruikt, maar slijt wel langzaam, volgens mij door vuildeeltjes in het water.
Maar de tijd zal het leren wanneer ik de 'cartridge' moet vervangen.
Super, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Hier werkt het boven verwachting. Ik las meen ik ergens op de website van watts zelf dat het filter vervangen dient te worden bij 2,0000 m³ 👍

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:12
We zijn ook eens aan het rondkijken voor een omtharder. Gesproken met Omega, maar dan heb je het over bijna 3000 euro. Nu ook aan het inlezen over de Aqmos modellen.

Onze hardheid is rond de 5 a 6 Duitse graden. Heeft het dan wel zin? Ondanks dat het vrij laag is vind ik toch dat we veel kalk hebben bij keukenkraan, badkamer en wc.

Heb je drukverlies met zoiets als een Aqmos CM40?

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 22-02-2024 18:43 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Phusebox Drukverlies heb je alleen maar met een CA beveiliging voor de ontharder

• Phusebox
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:45:
@Phusebox Drukverlies heb je alleen maar met een CA beveiliging voor de ontharder
Wat is dat en waar is het goed voor?
Heb je dit altijd nodig?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Phusebox
Zoek even in dit topic

• Phusebox
Ah ok thanks.

Dan houdt het op qua waterontharder, vind de druk nu al maar net voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:37
Phusebox schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Ah ok thanks.

Dan houdt het op qua waterontharder, vind de druk nu al maar net voldoende.
Die klep wordt over het algemeen weggelaten.

• Phusebox
THM0 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:32:
[...]

Die klep wordt over het algemeen weggelaten.
Maar is eigenlijk wel verplicht wat ik lees.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Phusebox schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:36:
[...]

Maar is eigenlijk wel verplicht wat ik lees.
Kijk in OP eens naar die members-only lijst hoeveel er daadwerkelijk een CE-klep hebben. De meesten kiezen voor EA, maar het overgrote deel heeft geen keerklep.

Simpelweg is zo'n klep ter bescherming dat er 'vuil' of 'bacterieel' water terugstroomt het waternet in. Als je je zoutvat goed schoonmaakt en periodiek de harstank laat regenereren gaat dat helemaal goed :)
(Ik ben er van overtuigd dat een groot deel van de waterontharder-leveranciers de CE-klep niet standaard monteert).

[ Voor 32% gewijzigd door ViezeVis op 22-02-2024 19:43 ]

• Phusebox
ViezeVis schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:40:
[...]

Kijk in OP eens naar die members-only lijst hoeveel er daadwerkelijk een CE-klep hebben. De meesten kiezen voor EA, maar het overgrote deel heeft geen keerklep.

Simpelweg is zo'n klep ter bescherming dat er 'vuil' of 'bacterieel' water terugstroomt het waternet in. Als je je zoutvat goed schoonmaakt en periodiek de harstank laat regenereren gaat dat helemaal goed :)
(Ik ben er van overtuigd dat een groot deel van de waterontharder-leveranciers de CE-klep niet standaard monteert).
Zie ook dat de meesten het zelf installeren.
Ik zou niet weten hoe, voor een professional wordt het al een uitdaging.

In de meterkast is geen plek.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Phusebox schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:49:
[...]

Zie ook dat de meesten het zelf installeren.
Ik zou niet weten hoe, voor een professional wordt het al een uitdaging.

In de meterkast is geen plek.
:')..

niet ook hier al oordelen voordat je überhaupt informatie hebt opgevraagd bij een aantal leveranciers. Even wat foto's maken, opsturen, offerte vragen en aangeven wat de afmetingen zijn van de meterkast. Past het niet, komen de installateurs wel met suggesties.

• Phusebox
ViezeVis schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:51:
[...]

:')..

niet ook hier al oordelen voordat je überhaupt informatie hebt opgevraagd bij een aantal leveranciers. Even wat foto's maken, opsturen, offerte vragen en aangeven wat de afmetingen zijn van de meterkast. Past het niet, komen de installateurs wel met suggesties.
Heb al met een gesproken. Moet nu meer informatie aanleveren omdat het met de huidige info en foto's in ieder geval niet mogelijk was. 😉

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Op 2 plekken de laatste tijd last van wat aanslag. Wc-pot , deel waar water staat. Beetje bruinige aanslag, wordt gewoon dagelijks gebruikt. Rozige aanslag net onder de stop van de wasbakken. Is beide makkelijk weg te vegen. Ontharder staat op 0, in praktijk zo'n 2 a 3 dH. Bij rozige kleur moet ik altijd aan schimmel denken...
Moet ik hier bang voor zijn? Of gewoon wat delen in het water die door ontharding makkelijker hechten?
Het lijkt dus op plekken te zijn waar altijd water (tijdelijk) stil staat.

Doucheruimte is overigens kalkvrij en nergens zichtbaar last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Bij ons zou de waterontharder alleen op een plek kunnen staan die 4 meter verwijderd is van de hoofdaansluiting.

Moet ik dan rekening houden met significant drukverlies?

Is er iemand in Limburg hier waar we het water eens van kunnen testen? Mijn vrouw is bang dat het water niet meer smaakt o.a.

[ Voor 27% gewijzigd door Phusebox op 24-02-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Phusebox schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:02:
Bij ons zou de waterontharder alleen op een plek kunnen staan die 4 meter verwijderd is van de hoofdaansluiting.

@AQMOS hebben jullie daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 19:15
Phusebox schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:02:

Is er iemand in Limburg hier waar we het water eens van kunnen testen? Mijn vrouw is bang dat het water niet meer smaakt o.a.
Nee. Zelf jaren gehad en nu mn broer sinds kort op 6-7m, heb hem er niet over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:53
Ik zit zelf te denken om een offerte aan te vragen voor de Aqmos R2D2-serie 3200 inclusief installatie. Ik heb al even lopen spitten in het topic maar kon het onderstaande niet zo snel vinden;

- wij gebruiken +/- 600l per dag en hij zal dan 1x in de 4-5 dagen de regeneratie starten. Waarom zou je dan voor een groter model kiezen. Is dat dan meer iets wanneer je 9 kinderen hebt?

- Zijn hier gebruikers die het door Aqmos hebben laten installeren en waarbij er door Aqmos een afvoer gemaakt is bij de rioolaansluiting in de kruipruimte? Ik ben bang dat ze gewoon een gat in de hoofd rioolbuis boren, buisje erin en veel sterkte wensen. (dus bijv geen airgap)

6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gielz
Je hebt 2x meer kans op hard water dan met een model wat wel past in je verbruikspatroon. (5 dg ipv 10 dg per regeneratie, dus hard water in die tijd)
Je zou hem al op 2600 ltr in moeten stellen om dat te voorkomen en dat is dan iedere 4 dagen regeneratie.

Afgezien van het hoge verbruik, is dat omdat je ook bijvoorbeeld een stort douche gebruikt?
Ook een hogere doorstromingspiek vergroot de kans op doorslag van hard water.
Nog een reden om een passend model te kiezen met meer harsinhoud.

Die negen kinderen is geen vergelijking, het gaat om verbruik en dat is hoog met 600 ltr per dag.

Voor zover ik weet gebruikt Aqmos een aanboorzadel en een terugslagklep.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Ja helaas 2 kinderen die nogal wat water vragen en fan zijn van douchen. Het waterverbruik zal gemiddeld wel lager uitvallen omdat de buitenkraan niet op de ontharder komt.

Maar als ik mij goed heb ingelezen dan start de regeneratie op een vast tijdstip in de nacht. Dan heb je toch geen last van een wellicht te klein bemeten systeem? 1x per 4 dagen regeneratie lijkt mij dan prima.

6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gielz
Als je geen hoge eisen stelt aan wel of geen kalk dan kan dat inderdaad.

Je hebt met een hoog verbruik, eerder kans op dat de overige harscapiciteit net niet voldoende is voor die dag.
Die kans is groter bij 8 ltr (R2D2-32) hars dan bij 18 ltr hars (R2D2-72)
Bij de R2D2-72 heb je iets meer speelruimte.

Wat is de reden? Te weinig ruimte?
De R2D2-48 is maar 15 cm hoger dan de R2D2-32

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Voornamelijk ruimtegebrek in de meterkast. In onze trapkast 4 meter van de meterkast vandaan heb ik plek zat. Wellicht is dat het overwegen waard.

De vraag is alleen of de installateur dat wel ziet zitten en of dat wel kan met extra leidingen. Ik heb iig een droge kruipruimte en alles is goed bereikbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door gielz op 25-02-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gielz
Als het via de kruipruimte allemaal kan, dan zou ik inderdaad ook voor de trapkast kiezen.
Ook gedaan hier.

Daar loopt overigens ook het riool van de badkamer naar beneden via een trapkoof, dus aansluiten was hier makkelijker dan in een meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
gielz schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:50:
Voornamelijk ruimtegebrek in de meterkast. In onze trapkast 4 meter van de meterkast vandaan heb ik plek zat. Wellicht is dat het overwegen waard.

De vraag is alleen of de installateur dat wel ziet zitten en of dat wel kan met extra leidingen. Ik heb iig een droge kruipruimte en alles is goed bereikbaar.
Paar weken terug heeft aqmos bij m'n broer de 72 op 6-7 meter van de meterkast in zijn trapkast geplaatst. Tegen een redelijke meerprijs hebben ze dat gewoon aangelegd via de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:53:

Voor zover ik weet gebruikt Aqmos een aanboorzadel en een terugslagklep.
@gielz dit heeft Aqmos ook bij mij zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:53:
[...]

@AQMOS hebben jullie daar ervaring mee?
Wij hebben eigenlijk nagenoeg geen drukverlies. Waterslag komt nog wel eens voor. Dit kan met een waterslagdemper verholpen worden.

Wij plaatsen ook steeds vaker waterontharders in combinatie met drukverhogers. Dat zou ook een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

gielz schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:25:
Ik zit zelf te denken om een offerte aan te vragen voor de Aqmos R2D2-serie 3200 inclusief installatie. Ik heb al even lopen spitten in het topic maar kon het onderstaande niet zo snel vinden;

- wij gebruiken +/- 600l per dag en hij zal dan 1x in de 4-5 dagen de regeneratie starten. Waarom zou je dan voor een groter model kiezen. Is dat dan meer iets wanneer je 9 kinderen hebt?

- Zijn hier gebruikers die het door Aqmos hebben laten installeren en waarbij er door Aqmos een afvoer gemaakt is bij de rioolaansluiting in de kruipruimte? Ik ben bang dat ze gewoon een gat in de hoofd rioolbuis boren, buisje erin en veel sterkte wensen. (dus bijv geen airgap)
Zoals @AUijtdehaag al vermelde, wij gebruiken een terugslagklep in de leiding.
Het is echter aan de klant zelf. Wanneer klant geen specifieke wens over deze aansluiting heeft, boren wij schroefdraad in de riolering en verlijmen wij een tule. Hierop wordt een PVC slang met terugslagklep bevestigd.

Het kan ook met een siphon of airgap/terugstroombeveiliging gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:21
@AQMOS Ik heb vorige week nog een verkoop gesprek gehad van Remon omdat ik tussen jullie en hun zit.
Uiteindelijk blijft van hun kant ook een verkoop praatje, maar gezien alle ervaringen hier op Tweakers ligt de voorkeur wel bij Aqmos.

Tijdens hun gesprek hamerde de verkoper op 3 dingen vooral wat hun onderscheid van hun competitie:
1. 15 jaar ganatie (t.o.v 10 jaar van Aqmos) "want wij leveren qualiteit" wat ik ook wel snap.
2. Vakantiemodus (niet zo heel belangrijk)
3. Hun ontsmettingsmodule, wat zei beweren dat je nooit moet onderhouden.

Het laatste ben ik dus wat meer gaan lezen en hun website zegt het volgende:
Onze waterontharders zijn voorzien van een ontsmettingsmodule. Dankzij de ontsmettingsmodule kunnen er zich geen bacteriën en virussen hechten aan de wand van de harscilinder. Deze ontsmettingsmodule werkt door middel van zoutelektrolyse. Door middel van twee elektroden wordt er een klein beetje chloor aangemaakt waarmee de harscilinder wordt gereinigd. Deze minimale hoeveelheid chloor wordt na de spoeling direct afgevoerd naar het riool en komt dus nooit in uw drinkwater terecht.
Ik ben geen scheikundig, maar nooit gedacht dat twee electroden chloor kan aanmaken, dus ben ik wel een beetje skeptisch hierover. Is dit uberhaupt mogelijk?
Ik weet dat jullie bij Aqmos zeggen dat je om de 2 jaar een Chloor module moet vervangen wat logischer klinkt.

Dus de vraag is eigenlijk meer wat onderscheid Aqmos van de rest dat die zo populair hier op Tweakers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Ik heb nu via Aqmos een offerte aangevraagd voor de plaatsing van een Aqmos R2D2-48 in onze trapkast waarbij deze aangesloten kan worden aan de rioolpijp die van boven komt (toilet, douche, bad, wasmachine etc.)

Raden jullie dan aan om dit aan te sluiten met de (standaard) terugslagklep of een airgap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Mad_Master schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:30:
@AQMOS Ik heb vorige week nog een verkoop gesprek gehad van Remon omdat ik tussen jullie en hun zit.
Uiteindelijk blijft van hun kant ook een verkoop praatje, maar gezien alle ervaringen hier op Tweakers ligt de voorkeur wel bij Aqmos.

Tijdens hun gesprek hamerde de verkoper op 3 dingen vooral wat hun onderscheid van hun competitie:
1. 15 jaar ganatie (t.o.v 10 jaar van Aqmos) "want wij leveren qualiteit" wat ik ook wel snap.

[...]

Ik ben geen scheikundig, maar nooit gedacht dat twee electroden chloor kan aanmaken, dus ben ik wel een beetje skeptisch hierover. Is dit uberhaupt mogelijk?
Ik weet dat jullie bij Aqmos zeggen dat je om de 2 jaar een Chloor module moet vervangen wat logischer klinkt.

Dus de vraag is eigenlijk meer wat onderscheid Aqmos van de rest dat die zo populair hier op Tweakers is.
Met pekelwater i.c.m. elektrolyse kun je inderdaad actief chloor maken. Maar volgens mij hoor je die modules wel periodiek te vervangen. Thans, bij Aqmos. Meende een verhaal te herinneren dat er ook titanium-modules zijn die langer mee gaan maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ik ben zelf voor de Aqmos Clack WS1 gegaan omdat ik Home Assistant gebruik. En een domoticakoppeling heb van @AUijtdehaag. Prijs-kwaliteit stond mij wat meer aan, maar Remon levert ook al enige tijd tevreden klanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
gielz schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:38:
Ik heb nu via Aqmos een offerte aangevraagd voor de plaatsing van een Aqmos R2D2-48 in onze trapkast waarbij deze aangesloten kan worden aan de rioolpijp die van boven komt (toilet, douche, bad, wasmachine etc.)

Raden jullie dan aan om dit aan te sluiten met de (standaard) terugslagklep of een airgap?
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
:*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

Na wat heen en weer gemail met Koen van Aqmos eindelijk eruit gekomen wat er mogelijk is bij ons. De offerte nu zodoende opgesteld:

Een CM50, net naast de meterkast geplaatst i.v.m. beperkte ruimte in de kast zelf. Ik zorg zelf wel voor een mooie "behuizing".
Een CMX is helaas niet te plaatsen in de meterkast zelf, maar ik wil wél een Clack variant om het zo aan te kunnen sluiten op HomeAssistant.
Vervolgens zal er een afvoerleiding worden aangelegd die door de WC ruimte (achter de toilet langs) de trapkast in gaat en daar wordt aangesloten op de afvoer van de badkamer.

Helaas geen kruipruimte onder het huis beschikbaar dus moeten creatief zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Oulewappeur op 26-02-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 30-05 16:30
Goeie dag

Ik ben ok zelfs geïnteresseerd in een water ontharder. Ik heb genoeg ruimte in mijn meter kast (staat bij de voordeur) maar ik heb geen kruip ruimte en ook geen afvoer. Maar ik heb een elektra buis van 20mm (voor netwerk kabel dat is niet nodig) die gaat ondergrond +- 20cm van meter kast naar mijn garage. Ik kan een buis aansluiten die moet eerst 2m naar boven en dan terug naar beneden (over garage deur) naar de afvoer in de garage. Zou dat een mogelijkheid zijn? Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
AQMOS schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:05:
[...]

Wij hebben eigenlijk nagenoeg geen drukverlies. Waterslag komt nog wel eens voor. Dit kan met een waterslagdemper verholpen worden.

Wij plaatsen ook steeds vaker waterontharders in combinatie met drukverhogers. Dat zou ook een oplossing kunnen zijn.
Misschien hier wel wat off-topic:
Kun je wat meer vertellen over die drukverhoger?
Hier is de waterdruk niet helemaal om over naar huis te schrijven.

Zelf heb ik al een ontharder, maar bij de buren wordt er deze week een van Aqmos geplaatst (n.a.v. dit topic natuurlijk :))

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

Elegit schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:56:
Goeie dag

Ik ben ok zelfs geïnteresseerd in een water ontharder. Ik heb genoeg ruimte in mijn meter kast (staat bij de voordeur) maar ik heb geen kruip ruimte en ook geen afvoer. Maar ik heb een elektra buis van 20mm (voor netwerk kabel dat is niet nodig) die gaat ondergrond +- 20cm van meter kast naar mijn garage. Ik kan een buis aansluiten die moet eerst 2m naar boven en dan terug naar beneden (over garage deur) naar de afvoer in de garage. Zou dat een mogelijkheid zijn? Bedankt
Ik zou gewoon contact opnemen met 1 of meerdere partijen. Zij kunnen samen met jou beoordelen wat de mogelijkheden zijn.

Zelf hetzelfde gedaan met Aqmos en daar uitstekend geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 14:08
Ik hebt een WTR High end ceramic waterontharder met een groot vat.
Het valt ij op dat ik elke 2 weken het vat wel moet bijvullen met als resultaat dat ik alleen al dit jaar ruim een zak heb gebruikt. Dit kan niet goed zijn lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
mr3000 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:43:
Ik hebt een WTR High end ceramic waterontharder met een groot vat.
Het valt ij op dat ik elke 2 weken het vat wel moet bijvullen met als resultaat dat ik alleen al dit jaar ruim een zak heb gebruikt. Dit kan niet goed zijn lijkt mij?
In twee maanden er een zak zout doorheen spoelen lijkt mij wel erg veel.
E.e.a. hangt af natuurlijk wel af van het waterverbuik en waterhardheid.

Ik heb een WTR High End 15 en het verbruik met 7 dH en zo'n 100 m³ op jaarbasis is ong. 45 kg. zout per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 14:08
Suicide schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:37:
[...]

In twee maanden er een zak zout doorheen spoelen lijkt mij wel erg veel.
E.e.a. hangt af natuurlijk wel af van het waterverbuik en waterhardheid.

Ik heb een WTR High End 15 en het verbruik met 7 dH en zo'n 100 m³ op jaarbasis is ong. 45 kg. zout per jaar.
Wat ik ook apart vind is dat mijn zoutvat vol met water staat. kortom als er een spoeling heeft plaatsgevonden staat het water direct hoger dan het zout. lijkt me niet de bedoeling of wel? (ik heb zon groot vat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
mr3000 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:51:
[...]

Wat ik ook apart vind is dat mijn zoutvat vol met water staat. kortom als er een spoeling heeft plaatsgevonden staat het water direct hoger dan het zout. lijkt me niet de bedoeling of wel? (ik heb zon groot vat)
Als de regeneratie afgerond is, hoort er (nagenoeg) geen water in het zoutvat te staan.
Vlotter vast op de hoogste stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:40:
Hier meer mensen een afvoer voor je (AQMOS) waterontharder zelf gemaakt waarbij de plek waar je waterontharder staat grenst uit de buitenmuur? Kwestie van een 20mm gat naar buiten boren en daar een 20mm drukleiding doorheen brengen die je buiten aansluit op de hemelwaterafvoer?
Zag al wat reacties voorbij komen over vorst etc., maar helaas (voor mij) nog geen reacties van mensen die in eenzelfde situatie zitten en de afvoer naar buiten door een buitenmuur richting de hemelwaterafvoer hebben gemaakt. Is dit (geen afvoer in de buurt c.q. bereikbaar en geen kruipruimte) een uitzonderlijke situatie, of zijn er toch meer die dit hebben gerealiseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Mad_Master schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:30:

[...]

De chloormodule werkt. Je kan het voor de grap in een bakje zout water hangen en gaan ruiken, al raad ik dat af ;). Zout is NatriumChloride. Met elektrolyse kan je dit splitsen, waardoor je natrium en chloor krijgt.
Op zichzelf kan de chloormodule wel langer mee, maar het slijt langzamerhand wel. Met Nederlands drinkwater zal dat meevallen, maar wij gaan nu uit van de ervaring van ons moederbedrijf. Een jaar of 5-10 is ook mogelijk, maar wij weten de effectiviteitsvermindering nog niet in Nederland.

Vakantiemodus is 2 fases in het spoelen overslaan, bespaart <€1,- aan water per jaar.

Remon kan langer garantie leveren door de hogere winstmarges. Zij hebben dezelfde leverancier, dus eigenlijk exact hetzelfde apparaat. Alleen ziet de buitenkant er wat anders uit.
Kwaliteit is dus hetzelfde. (Ook van de modellen die luxe ogen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:39:
[...]

Met pekelwater i.c.m. elektrolyse kun je inderdaad actief chloor maken. Maar volgens mij hoor je die modules wel periodiek te vervangen. Thans, bij Aqmos. Meende een verhaal te herinneren dat er ook titanium-modules zijn die langer mee gaan maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ik ben zelf voor de Aqmos Clack WS1 gegaan omdat ik Home Assistant gebruik. En een domoticakoppeling heb van @AUijtdehaag. Prijs-kwaliteit stond mij wat meer aan, maar Remon levert ook al enige tijd tevreden klanten op.
Het zijn dezelfde titanium modules :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

henkNL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:22:
[...]

Misschien hier wel wat off-topic:
Kun je wat meer vertellen over die drukverhoger?
Hier is de waterdruk niet helemaal om over naar huis te schrijven.

Zelf heb ik al een ontharder, maar bij de buren wordt er deze week een van Aqmos geplaatst (n.a.v. dit topic natuurlijk :))
Gewoon een DAB drukverhoger (bestemd voor drinkwater).
Wij gebruiken de volgende:
https://www.waterpompshop...-drinkwater-hydrofoorpomp

Als je buren een waterontharder krijgen, kunnen wij zo een drukverhoger meenemen en installeren.
Over het algemeen komen wij niet alleen voor een drukverhoger plaatsen, maar alleen in combinatie met een waterontharder. Maar misschien wel mogelijk als het toch om de hoek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

JBS schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:13:
[...]
Zag al wat reacties voorbij komen over vorst etc., maar helaas (voor mij) nog geen reacties van mensen die in eenzelfde situatie zitten en de afvoer naar buiten door een buitenmuur richting de hemelwaterafvoer hebben gemaakt. Is dit (geen afvoer in de buurt c.q. bereikbaar en geen kruipruimte) een uitzonderlijke situatie, of zijn er toch meer die dit hebben gerealiseerd?
Het is niet de bedoeling dat het op HWA wordt aangesloten.
Makkelijker is om te kijken waar je wel een afvoer hebt en een waterleiding-lus te maken. Dan kan het netjes afgewerkt worden.

• JBS
  • Niet online

JBS

AQMOS schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:13:
[...]

Het is niet de bedoeling dat het op HWA wordt aangesloten.
Makkelijker is om te kijken waar je wel een afvoer hebt en een waterleiding-lus te maken. Dan kan het netjes afgewerkt worden.
Ik heb helaas geen mogelijkheid om vanuit de meterkast binnenshuis een afvoer bij de keuken ofzo te bereiken, in de meterkast zelf heb ik geen afvoer. Is er dan nog een alternatief mogelijk voor de afvoer, richting buiten bijvoorbeeld?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er staan in NL nog veel huizen waar HWA en riool gewoon op elkaar zijn aangesloten.

In feite kan je dan afvragen waarom het niet mag.
Maar bij gescheiden riolering uiteraard niet

• AQMOS

AQMOS

JBS schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:43:
[...]
Ik heb helaas geen mogelijkheid om vanuit de meterkast binnenshuis een afvoer bij de keuken ofzo te bereiken, in de meterkast zelf heb ik geen afvoer. Is er dan nog een alternatief mogelijk voor de afvoer, richting buiten bijvoorbeeld?
En je kan ook niet de waterleiding verleggen naar een technische ruimte of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

AQMOS schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:03:
[...]

En je kan ook niet de waterleiding verleggen naar een technische ruimte of iets dergelijks?
In de meterkast zit geen waterleiding/afvoer, en die van bijvoorbeeld de (bij)keuken bereiken lukt zonder hak- en breekwerk vanuit de meterkast helaas niet. Er is helaas ook geen kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JBS
Dan toch maar aan de watts oneflow?

Hoewel ze zelf aangeven dat dit geen waterontharder is...
OneFlow® is not a water softener or a chemical additive (like anti-scalants or sequestrants). It is a scale prevention device
with proven third party laboratory test data and years of successful residential and commercial applications. OneFlow® is the
one water treatment device that effectively provides scale protection and is a great salt-free alternative to water softening (ion
exchange) or scale sequestering chemicals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Al een tijdje aan het nadenken over een waterontharder. Door dit topic en de positieve reacties op en bijdrage van Aqmos voor Aqmos gekozen. Op hun advies kom ik uit op de Aqmos CMX-serie (3.200L CMX-32). Heb ik nog iets aanvullend nodig? Iets i.v.m. waterdruk o.i.d.?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-06 17:05
Vandaag is Barry van Aqmos in het zonnige zuiden van het land geweest. Hij heeft vandaag en morgen een paar adressen in de buurt van het zeeuwse strand.

Netjes vooraf gebeld dat hij onderweg is naar Middelburg.
Hij heeft goed werk afgeleverd. Ook nog even een doorsteek gemaakt tussen meterkast en aangrenzende technische ruimte. En daar staat nu de nieuwe CM-40 te 'shinen' in onze nieuwe woning.

Behalve de installatie ook nog extra uitleg gekregen. Zak zout erbij en nog een 'upsell' van een fles harsvloeistof.

Zeer deskundige én aardige kerel! Ondanks dat hij uit het oosten van het land kwam, leek het wel een zuinige Zeeuw....wilde niks drinken of eten. Snap ik wel: hij wilde zsm naar het strand natuurlijk ;)

Zal tussen het klussen door nog wel wat fotootjes maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Brains Bush schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:50:
Vandaag is Barry van Aqmos in het zonnige zuiden van het land geweest. Hij heeft vandaag en morgen een paar adressen in de buurt van het zeeuwse strand.

Hij heeft goed werk afgeleverd. Ook nog even een doorsteek gemaakt tussen meterkast en aangrenzende technische ruimte. En daar staat nu de nieuwe CM-40 te 'shinen' in onze nieuwe woning.

Behalve de installatie ook nog extra uitleg gekregen. Zak zout erbij en nog een 'upsell' van een fles harsvloeistof.

Zeer deskundige én aardige kerel! Ondanks dat hij uit het oosten van het land kwam, leek het wel een zuinige Zeeuw....wilde niks drinken of eten. Snap ik wel: hij wilde zsm naar het strand natuurlijk ;)

Hij was hier ook zuinig _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:40
Brains Bush schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:50:

Vorig jaar hier in het Brabantse (tegen het Zeelandse aan 8) ) wilde hij ook niks drinken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ralphkeb schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Vorig jaar hier in het Brabantse (tegen het Zeelandse aan 8) ) wilde hij ook niks drinken.
Hahahaha, ik zal het aan zuinige Barry doorgeven _O-

Tip: Cola slaat hij niet af :P

[ Voor 6% gewijzigd door AQMOS op 05-03-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-06 22:05
Elegit schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:56:
Goeie dag

Wij hebben een installateur uit de buurt gevraagd (zwager had daar voor een waterontharder al goede ervaringen mee) en die hem laten plaatsen. Zit er nu ruim een jaar in, en bevalt prima. Ik zou ivm service voor sommige dingen (waaronder zonnepanelen en waterontharders) een lokaal bedrijf met veel ervaring kiezen zodat je voor service niet afhankelijk bent van bedrijven ver weg. Maar ik woon in Oost-Groningen, dat is misschien anders dan wanneer je in centraal Nederland woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:17
ralphkeb schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:49:
[...]

;(

---

Vast al tig keer aan bod gekomen: maar zijn er exacte regels omtrent waterontharder in de meterkast? Ik ga een huis bouwen en ben in de afrondende fases omtrent offertes. Nu is er 1 bouwer die zegt dat het vanwege regels niet mag, een waterontharder in de meterkast. En de ander zegt dat het geen probleem is. Ik kan hier nergens echt uitsluitsel over vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Vast al tig keer aan bod gekomen: maar zijn er exacte regels omtrent waterontharder in de meterkast? Ik ga een huis bouwen en ben in de afrondende fases omtrent offertes. Nu is er 1 bouwer die zegt dat het vanwege regels niet mag, een waterontharder in de meterkast. En de ander zegt dat het geen probleem is. Ik kan hier nergens echt uitsluitsel over vinden..
@Frantic 'Je gaat bouwen...' waarom zou je dan uberhaupt je waterontharder in de meterkast willen?
Ik zou ten aller tijden water en elektriciteit gescheiden houden waar mogelijk.

Lus de waterleiding via ruimte waarin ook afvoer e.d. beschikbaar is, netter en veiliger.
Netjes een bordesje eronder zodat je ook je voorraad zout kan neerleggen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:17
Erik-1978 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:13:
[...]

@Frantic 'Je gaat bouwen...' waarom zou je dan uberhaupt je waterontharder in de meterkast willen?
Dat is de vraag niet, de vraag is wat zegt de regelgeving :)

Uiteindelijk zal ie wss in een keukenkastje komen achter de meterkast.

[ Voor 9% gewijzigd door Frantic op 05-03-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Erik-1978 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Lus de waterleiding via ruimte waarin ook afvoer e.d. beschikbaar is, netter en veiliger.
Netjes een bordesje eronder zodat je ook je voorraad zout kan neerleggen etc.
Je watermeter zit er ook standaard bij een nieuwbouwwoning met koppelingen en eventuele aftakkingen. Ik heb ook een kast naast de meterkast, wilde hem daar in doen. Maar op advies van de bekende monteur van aqmos gewoon in de meterkast geplaatst. Hij zit onder de hoofd zekeringen, net boven de watermeter. Heb nu extra kastruimte beschikbaar en het extra risico is minimaal.
Was voor oplevering al geplaatst, de aannemer gaf bij ons aan dat het gewoon mocht tijdens de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Frantic schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Dat is de vraag niet, de vraag is wat zegt de regelgeving :)

Uiteindelijk zal ie wss in een keukenkastje komen achter de meterkast.
Bij ons dus voor oplevering al in de meterkast geplaatst, de aannemer gaf bij ons aan dat het gewoon mocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1978
@Frantic @Nuevocasa je kunt je als 'leek' natuurlijk altijd verschuilen achter wat iemand zegt. En ja de installateur die hem plaatst lijkt mij in beginsel verantwoordelijk.

Maar als je de NEN naslaat op 'Meterruimtes' dan is daar inderdaad ook ruimte voor de hoofdmeter van de drinkwater aansluiting, zie onderstaande afbeelding uit de richtlijn en oordeel zelf of jouw waterontharder hier past ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esoY5vtPoOvjALYPEjRHKdZ6TWM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/87iBGTPo24h43WxSAhgdpWdB.png?f=user_large

"In de meterruimte zijn zes zones gereserveerd voor de verschillende aansluitingen en meters. Hierdoor is het mogelijk alle voorzieningen op de juiste plek aan te brengen. Iedere zone heeft een eigen kleurcode."

[ Voor 15% gewijzigd door Erik-1978 op 05-03-2024 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
Erik-1978 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:58:
@Frantic @Nuevocasa je kunt je als 'leek' natuurlijk altijd verschuilen achter wat iemand zegt. En ja de installateur die hem plaatst lijkt mij in beginsel verantwoordelijk.

Maar als je de NEN naslaat op 'Meterruimtes' dan is daar inderdaad ook ruimte voor de hoofdmeter van de drinkwater aansluiting, zie onderstaande afbeelding uit de richtlijn en oordeel zelf of jouw waterontharder hier past ;)

[Afbeelding]

"In de meterruimte zijn zes zones gereserveerd voor de verschillende aansluitingen en meters. Hierdoor is het mogelijk alle voorzieningen op de juiste plek aan te brengen. Iedere zone heeft een eigen kleurcode."
Hij staat idd in het gele gedeelte waar ik geen gasmeter heb staan. Maar je hebt gelijk! Er zal vast ook wel zo'n plaatje zijn voor nieuwe huizen zonder gas.

[ Voor 3% gewijzigd door Nuevocasa op 05-03-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 17:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb de ontharder momenteel op de eerste etage staan, bijna boven de meterkast. Ik wil hem verplaatsen naar de meterkast, sinds de gasmeter weg is heb ik daar ook voldoende plek. Ben wel benieuwd of de nen daar iets over schrijft.

Heb al een keer een ongemak gehad met de afvoer en had toen de hal blank staan, was allemaal maar net goed gegaan... Dan voelt het toch fijner dat de boel onderin de meterkast staat.

Ben nog wel in dubio over de afvoer. Ik kan deze prima aanleggen in de meterkast, maar dit zou ook in de kruipruimte kunnen. Is daar iets op tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik durf de knoop niet door te hakken omdat ik bang ben dat het water niet meer smaakt. Helaas kan Aqmos me niet helpen en een vraag hier leverde ook geen reacties op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Phusebox schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:35:
Ik durf de knoop niet door te hakken omdat ik bang ben dat het water niet meer smaakt. Helaas kan Aqmos me niet helpen en een vraag hier leverde ook geen reacties op.
Smaak is voor iedereen anders. Ik proef tegenwoordig geen verschil meer. Aan het begin was de koffie voor ons gevoel iets sterker/krachtiger van smaak. Maar het water proeft niet zout/natriumhoudend. Anders, maar normaal. Kan er zelf niet echt een beschrijving van geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ViezeVis schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:37:
[...]

Smaak is voor iedereen anders. Ik proef tegenwoordig geen verschil meer. Aan het begin was de koffie voor ons gevoel iets sterker/krachtiger van smaak. Maar het water proeft niet zout/natriumhoudend. Anders, maar normaal. Kan er zelf niet echt een beschrijving van geven :+
Het blijft evengoed nog een omstreden onderwerp vind ik ook.

Onze hardheid is rond de 3 tot 5 Duitse graden. Men raadt volledig onthard water op veel plaatsen af. Dus of het dan nog nut heeft om een ontharder te plaatsen.

We gaan maar gewoon verder hoe we al jaren gewend zijn, altijd alles droogvegen na gebruik van de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Laatst online: 06:21
Phusebox schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Het blijft evengoed nog een omstreden onderwep vind ik ook.

Onze hardheid is rond de 3 tot 5 Duitse graden. Men raadt volledig onthard water op veel plaatsen af. Dus of het dan nog nut heeft om een ontharder te plaatsen.

We gaan maar gewoon verder hoe we al jaren gewend zijn, altijd alles droogvegen na gebruik van de badkamer.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hij was op zoek naar iemand in omgeving Limburg. Hij is hier ook welkom. En een flesje water stuur ik ook met alle plezier op. Maar ja. Dat gaat zo plastic smaken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Na wat onderzoek lees ik ook steeds meer negatieve punten, die net als de positieve punten, moeilijk te beoordelen zijn op hun geloofwaardigheid.

En ons kennende komen alle negatieve punten bij ons naar boven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Phusebox schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:09:
Na wat onderzoek lees ik ook steeds meer negatieve punten, die net als de positieve punten, moeilijk te beoordelen zijn op hun geloofwaardigheid.

En ons kennende komen alle negatieve punten bij ons naar boven natuurlijk.
Benieuwd naar de negatieve punten!?

Wij hadden in ons vorige huis een ontharder. Nu bij ons nieuwbouwhuis stond een ontharder zo'n beetje bovenaan het lijstje dat die er zeker weer in zou komen. Wat houd je nu tegen? De smaak van het water went wel, de koffie smaakt er bij ons zelfs een stuk beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:53
Water smaak voor de fijnproevers ook verschillend per leverancier. Dus water van buiten de eigen regio proeven heeft niet zoveel zin.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Nuevocasa schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:16:
[...]

Benieuwd naar de negatieve punten!?

Wij hadden in ons vorige huis een ontharder. Nu bij ons nieuwbouwhuis stond een ontharder zo'n beetje bovenaan het lijstje dat die er zeker weer in zou komen. Wat houd je nu tegen? De smaak van het water went wel, de koffie smaakt er bij ons zelfs een stuk beter van.
Koffiesmaak kan ik hier ook bevestigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 11:35
Phusebox schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:35:
Hier sinds 3 weken een ontharder. Ik zelf proef geen verschil en heb mijn vrouw en kinderen er niet over gehoord. Waar ik ze wel over heb gehoord heb dat zijn de voordelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
@Switek @Erwin_83 @Nuevocasa @ViezeVis

Maar wat was bij jullie de waterhardheid voor plaatsing?

[ Voor 31% gewijzigd door Phusebox op 08-03-2024 10:03 ]

Pagina: 1 ... 98 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.