Hier is het na testen dus tussen 3 en 5. En dan schat ik het negatief in en hou maar 5 tot 6 aan.ViezeVis schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:16:
[...]
Lijst met waterontharders en hun gebruikers
Vitens zei bij ons een dH van 6, maar met testdruppels was het zeker 8
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Bij ons word er over 10 dagen één geplaatst. Wij hebben hier het water van duneaPhusebox schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:02:
@Switek @Erwin_83 @Nuevocasa @ViezeVis
Maar wat was bij jullie de waterhardheid voor plaatsing?
Zelf zijn wij enorme waterdrinkers dus ben benieuwd. Van 2 buren hoor ik hier dat de koffie/thee beter smaakt en dat ze bij het water zelf geen verschil merken. Zelf niet kunnen testen maar ik vertrouw ze op hun blauwe ogen.Het water dat Dunea levert, heeft een hardheid van ongeveer 1,42 mmol/l. Dat is gelijk aan 7,9 graden Duitse hardheid.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Met testdruppels moet je wel heel duidelijk een dH waarde kunnen testen. Dan zie je overduidelijk een kantelpunt tussen 3 en 4 dH.Phusebox schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:30:
[...]
Hier is het na testen dus tussen 3 en 5. En dan schat ik het negatief in en hou maar 5 tot 6 aan.
YouTube: Messen Sie Ihre Eingangswasserhärte
Shortlist:
* Aquacell. Mechanisch dubbele cilinder, gehele systeem werkt in zacht water wat weinig tot geen onderhoud vergt. prijs ca 2300,-
* Meerendonk, single 1700, duo 2200,-
* Aqmos. enkel, en electrisch. Ca 1100 euro coor de CM50
* Soft water systems high flow Electronisch, 14 kg hars, 20 kg zout, 1995 euro.
* Unique Smart duo 12. 1525 euro
Ik zou ook naar de 'Boshuis 150/250' kijken zelfde prijs-range, persoonlijk uitstekende ervaring mee.martinus83 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:12:
Ben ook in de race voor een ontharder.
Shortlist:
* Aquacell. Mechanisch dubbele cilinder, gehele systeem werkt in zacht water wat weinig tot geen onderhoud vergt. prijs ca 2300,-
Een dubbele (tweevats) ontharder is voor thuisgebruik zinloos en onnodig duur. Is alleen zinvol daar waar je 24/7 onthard water moet hebben.martinus83 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:12:
Ben ook in de race voor een ontharder.
Shortlist:
Gemiddeld in 2023 7,9 volgens de PWN site .Phusebox schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:02:
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Vorig huis rond de 7 nu zelfs 10. Bij 3dh is het twijfelachtig om er een te nemen. Bij 5/6 zou ik het persoonlijk wel doen. Maar goed, heb je ook last van oa kalkafzetting op de kranen?Phusebox schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:02:
Wel iets, vooral in de keuken. Badkamer zijn we al gewend alles droog te vegen na gebruik. Maar goed die is 35 jaar oud. Misschien zien we de kalk niet meer.Nuevocasa schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:20:
[...]
Vorig huis rond de 7 nu zelfs 10. Bij 3dh is het twijfelachtig om er een te nemen. Bij 5/6 zou ik het persoonlijk wel doen. Maar goed, heb je ook last van oa kalkafzetting op de kranen?
Heb eem druppel test besteld.
8°dHPhusebox schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:02:
Ook hierViezeVis schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:02:
[...]
Hij was op zoek naar iemand in omgeving Limburg. Hij is hier ook welkom. En een flesje water stuur ik ook met alle plezier op. Maar ja. Dat gaat zo plastic smaken
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Benieuwd naar jullie gedachtes in deze situatie!
Dat hangt af van je piekverbruik. Die heb je nodig om een drukval berekening te maken. Wat is de inwendige diameter van de 25 en 32mm tyleenslangen? Verder hoe is de waterddruk, is die wel eens laag of altijd goed?g00gle schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:48:
Wij willen ook graag een waterontharder en eventueel op een later moment een hydrofoor. Alleen hebben we in huis geen plek voor een ontharder of hydrofoor. Dus ik wil een aanvoer / retour naar de schuur gaan leggen. (is verwarmd, dus vriezen is geen issue) Hiervoor had ik bedacht om KIWA tyleen te gebruiken (prijs technisch goed te betalen). Echter probeer ik uit te zoeken wat m'n drukval zal zijn. Het gaat om ongeveer 40 meter (dat is heen en terug). Mijn waterleiding die binnenkomt heeft een buitendiameter van 25mm. Zou ik het redden met 25mm tyleen? Of kan ik hiervoor beter 32mm pakken voor het lange stuk en dan eventueel kleiner gaan waar de ontharder staat en waar het weer terug het huis in gaat? Zodat de aanvoer en retour een flinke diameter hebben over het langste stuk.
Benieuwd naar jullie gedachtes in deze situatie!
Druk is eigenlijk altijd wel goed. Binnendiameter is volgens mij 21mm of 28mm (25, 32mm tyleen) wanddikte is namelijk van beide 2mm
[ Voor 15% gewijzigd door g00gle op 09-03-2024 07:36 ]
WML zegt 3,5. Test strip kwam ongeveer op 5 uit.
In de verwarmde schuur vast geen probleem, maar in de buitenleiding, als er niet gedoucht wordt, dan staat het water daar stil? Reken in NL wel op een vorstvrije diepte onder het maaiveld is 60 cm. Dit aspect had je al meegenomen? Las het iig niet.g00gle schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:48:
Dus ik wil een aanvoer / retour naar de schuur gaan leggen. (is verwarmd, dus vriezen is geen issue) Hiervoor had ik bedacht om KIWA tyleen te gebruiken (prijs technisch goed te betalen).
60cm diep is geen probleem. Water staat stil als er geen water word getapt in huis. Maar dat lijkt me geen issue toch?route99 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:52:
[...]
In de verwarmde schuur vast geen probleem, maar in de buitenleiding, als er niet gedoucht wordt, dan staat het water daar stil? Reken in NL wel op een vorstvrije diepte onder het maaiveld is 60 cm. Dit aspect had je al meegenomen? Las het iig niet.
Hier staan nog tips indien 80 cm noodzakelijk zou zijn:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/vorstgrens.shtml
Die daar genoemde 80 cm kende ik zelf ook niet, ik wist niet beter dan dat het hier 60 cm is en dan mogen zulke leidingen alleen in huis omhoog komen, niet buiten anders zouden ze alsnog kunnen bevriezen.
Ga je die schuur nog beveiligen tegen het uitvallen van de verwarming? Als je dat te laat zou merken (bijv als je op ski vakantie bent) zou men dat ook als een risico kunnen zien.Dus ik wil een aanvoer / retour naar de schuur gaan leggen. (is verwarmd, dus vriezen is geen issue)
Even nagekeken, diverse links via Google schrijven: Voor funderingen wordt die minimale 80 cm vaak aangehouden, vooral als er op staal gebouwd wordt (nl het risico op glijden van de fundering op ijs) , dus zonder heipalen.
Bij twijfel vraag het bij de gemeente of er iets bijzonders kan zijn.
Het is maar een waterontharder, wanneer vriest het nou nog echt in NL 😅 we kunnen ook gaan overdrijven natuurlijk.route99 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:58:
@g00gle Klopt. Maar: Fijn dat die diepte geen problem is.
Hier staan nog tips indien 80 cm noodzakelijk zou zijn:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/vorstgrens.shtml
Die daar genoemde 80 cm kende ik zelf ook niet, ik wist niet beter dan dat het hier 60 cm is en dan mogen zulke leidingen alleen in huis omhoog komen, niet buiten anders zouden ze alsnog kunnen bevriezen.
[...]
Ga je die schuur nog beveiligen tegen het uitvallen van de verwarming? Als je dat te laat zou merken (bijv als je op ski vakantie bent) zou men dat ook als een risico kunnen zien.
Even nagekeken, diverse links via Google schrijven: Voor funderingen wordt die minimale 80 cm vaak aangehouden, vooral als er op staal gebouwd wordt (nl het risico op glijden van de fundering op ijs) , dus zonder heipalen.
Bij twijfel vraag het bij de gemeente of er iets bijzonders kan zijn.
In de douche merkten wij een lage waterdruk op (en een zachte huid). Wij verweten dit in eerste instantie aan een dichtgeslibte warmtewisselaar oid van de niet onderhouden cv ketel.
Omdat de zoutblokken die bij aankoop van de woning op zijn heb ik voor nu de aquacell even buitenspel gezet dmv de bypass. De waterdruk in de douche is opeens aangenaam hoog.
Heeft iemand tips hoe ik de drukval dat deze Aquacell geeft kan verminderen? Kan het zijn dat de harskern is dichtgeslibt door te weinig zout in het verleden? Kan ik het hars schoonmaakmiddel dat ik ergens in dit topic zag ook bij aquacell gebruiken?
Alvast bedankt voor jullie tips
Als het een tijdje ongebruikt is geweest, zou ik het risico niet nemen. De harsreiniger is meer een zuur om ijzers af te stoten. Sommige bacterien gaan dood aan dat zuur, andere niet.Kanoet schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:19:
In mijn nieuwe woning staat een aquacell ontharder, leeftijd onbekend. Overal lees ik dat het geen of nauwelijks onderhoud nodig heeft.
In de douche merkten wij een lage waterdruk op (en een zachte huid). Wij verweten dit in eerste instantie aan een dichtgeslibte warmtewisselaar oid van de niet onderhouden cv ketel.
Omdat de zoutblokken die bij aankoop van de woning op zijn heb ik voor nu de aquacell even buitenspel gezet dmv de bypass. De waterdruk in de douche is opeens aangenaam hoog.
Heeft iemand tips hoe ik de drukval dat deze Aquacell geeft kan verminderen? Kan het zijn dat de harskern is dichtgeslibt door te weinig zout in het verleden? Kan ik het hars schoonmaakmiddel dat ik ergens in dit topic zag ook bij aquacell gebruiken?
Alvast bedankt voor jullie tips
Hars vervangen is de kortste klap. Betreft drukverlies, heb je hier ook last van op de bypass modus? Anders heb je uberhaupt een lage druk. Overweeg een hydrofoor
Ik lees dat de Aquacell met een ingeboude meter komt en je meldingen op je telefoon geeft wanneer het zout op is. Zou mooi zijn als er een koppeling is met Home Assistant? Suggesties? Hoe hebben andere dit opgelost in het Home Assistant domotica systeem?
Je zal hem zeker wel moeten vervangen, zo om de 2 / 3 jaar.Draakje5 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:47:
Remon geeft aan dat de module die het chloor aanmaakt (dmv elektrolyse) nooit vervangen hoeft te worden. Klopt dat?
Bedankt voor je reactie.AQMOS schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:46:
[...]
Als het een tijdje ongebruikt is geweest, zou ik het risico niet nemen. De harsreiniger is meer een zuur om ijzers af te stoten. Sommige bacterien gaan dood aan dat zuur, andere niet.
Hars vervangen is de kortste klap. Betreft drukverlies, heb je hier ook last van op de bypass modus? Anders heb je uberhaupt een lage druk. Overweeg een hydrofoor
Welk risico bedoel je?
De hars vervangen klinkt als een dure bezigheid dat waarschijnlijk via Aquacell zelf gaat. Ik kijk eerst even of ik het zelf kan oplossen door handmatige regeneraties te forceren.
Ook heb ik uiteindelijk maar het pekelwater uit de Aquacell geheveld en even met warm water omgespoeld. Nu drijven er geen spinnen meer in. Gevoelsmatig is het een onhygiënisch ding doordat het 'open' pekelwater in contact komt te staan met de hars. Alhoewel, in zulk zout water zullen niet zo veel bacteriën overleven. Wat denken jullie?
Nu eerst even wachten totdat het verse water goed zout is geworden en dan weer handmatig regenereren. Hopelijk zijn de drukproblemen dan verminderd.
Ook wij zijn van plan binnenkort een waterontharder aan te schaffen/te laten installeren.
Onze installateur adviseert een installatie van DigiSoft DS-1200 te nemen. Dit merk ken ik niet, maar is een ionenwisselaar. (DigiSoft is onderdeel van Fegon, lees ik online)
Kennen jullie dit merk wel, en wat zijn jullie ervaringen ermee? Online kom ik er vrij weinig over tegen.
Zelf had ik eerst AquaCell in gedachte, omdat diverse mensen uit mijn omgeving hier ook een installatie van hebben staan.
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Ik ken het ook niet, maar het is een cylinder met hars, besturings, bypassklep, zout vat, pekelbuis, instelbare resthardheid. Niks byzonders dus.
Die kan je ook elders stukken goedkoper aanschaffen.
Aqmos, hydrotens, goedkopewateronharder, zitten allemaal ruim onder die prijs.
En ik lees in de handleiding dat er een CA/BA beveiliging geinstalleerd wordt. Wat weer drukverlies geeft na de beveiliging.
Weet niet of je daar op zit te wachten....
En aquacell, betaal je 2x zo veel als de DigiSoft voor hetzelde resultaat, dus daar ga ik het niet eens over hebben.
Edit: er staat 1 gebruiker in de lijst met een digisoft, stuur die anders even een DM
[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2024 18:13 ]
Dankje voor je uitgebreide reactie!AUijtdehaag schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:02:
@Vic83
Ik ken het ook niet, maar het is een cylinder met hars, besturings, bypassklep, zout vat, pekelbuis, instelbare resthardheid. Niks byzonders dus.
Die kan je ook elders stukken goedkoper aanschaffen.
Aqmos, hydrotens, goedkopewateronharder, zitten allemaal ruim onder die prijs.
En ik lees in de handleiding dat er een CA/BA beveiliging geinstalleerd wordt. Wat weer drukverlies geeft na de beveiliging.
Weet niet of je daar op zit te wachten....
En aquacell, betaal je 2x zo veel als de DigiSoft voor hetzelde resultaat, dus daar ga ik het niet eens over hebben.
Edit: er staat 1 gebruiker in de lijst met een digisoft, stuur die anders even een DM
Zal idd deze gebruiker contacten.
Ben daarnaast ook benieuwd wat je bedoelt met: “En aquacell, betaal je 2x zo veel als de DigiSoft voor hetzelde resultaat, dus daar ga ik het niet eens over hebben.”
Wijkt AquaCell zoveel af? Wat is er bijzonder aan AquaCell?
Nou ik heb op 10 feb een 25kg zak (deze om precies te zijn https://www.gamma.nl/asso...AkCwEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)Suicide schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:29:
[...]
Als de regeneratie afgerond is, hoort er (nagenoeg) geen water in het zoutvat te staan.
Vlotter vast op de hoogste stand?
die is nu op water in het zoutvat staat op 80% hoogte en er zit nog een kleine laag tabletten in. Dat is toch veel te veel zoveel water gebruiken we niet. gewoon een normaal gezin
Wat zou ik na kunnen kijken ?
Instellingen😉mr3000 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:51:
[...]
Nou ik heb op 10 feb een 25kg zak (deze om precies te zijn https://www.gamma.nl/asso...AkCwEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)
die is nu op water in het zoutvat staat op 80% hoogte en er zit nog een kleine laag tabletten in. Dat is toch veel te veel zoveel water gebruiken we niet. gewoon een normaal gezin
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Had jou reactie toen gemist blijkbaar.AUijtdehaag schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:06:
@mr3000
Hoe legde ze het vele water toen uit?
mr3000 in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Je kan hier wel de vraag stellen, maar zou je niet gewoon je leverancier aanspreken?
maar ja klopt. de bak zit nagenoeg vol met water terwijl nu zon 20cm aan zout in zit.
Woensdag belafspraak met monteur.
Weet iemand hoe dit komt, en kan dit kwaad?
Dit?MaximumRush schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:57:
Vraagje, wij hebben inmiddels al een jaar een ontharder van Aquadelight en nu lijkt het net of er soort van stof drijft in de pekelbak. M'n ouders hebben ook dezelfde ontharder en die hadden dat ook. M'n vader heeft toen de pekelbak helemaal leeg gegooid en schoongemaakt.
Weet iemand hoe dit komt, en kan dit kwaad?
ViezeVis in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Ja, dat is het inderdaad. Het water is wel gewoon zacht, dus hij werkt prima. Ben benieuwd of anderen dit ook hebben en of dit een probleem is?
De laatste regel van mijn reactie misschien.....mr3000 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:51:
[...]
Nou ik heb op 10 feb een 25kg zak (deze om precies te zijn https://www.gamma.nl/asso...AkCwEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)
Hierdoor kan ze er ook geen model meer in föhnen.
Meer mensen die dit hebben gehoord van de vrouw? En hoe hebben jullie dit opgelost?
Onze hardheid is nu 0 en zat te denken om het op 1 te zetten om te zien hoe het dan gaat.
Ben zelf wel van mijn extreem droge huid en eczeem af. Maar dat is natuurlijk ondergeschikt aan een goed kapsel. Even zien of we ergens in het midden uit kunnen komen.
[ Voor 4% gewijzigd door AndereKoekoek op 14-03-2024 14:46 ]
Dit schijnt normaal te zijn. Is de 'onzuiverheid' van water wat komt bovendrijven. Jaarlijks schoonmakenMaximumRush schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:16:
[...]
Ja, dat is het inderdaad. Het water is wel gewoon zacht, dus hij werkt prima. Ben benieuwd of anderen dit ook hebben en of dit een probleem is?
Heb stiekem wel even hardop gelachen met mijn collegaAndereKoekoek schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:00:
Mijn vrouw vindt dat haar haren te zacht worden sinds de waterontharder.
Meer mensen die dit hebben gehoord van de vrouw? En hoe hebben jullie dit opgelost?
Onze hardheid is nu 0 en zat te denken om het op 1 te zetten om te zien hoe het dan gaat.
Ben zelf wel van mijn extreem droge huid en eczeem af. Maar dat is natuurlijk ondergeschikt aan een goed kapsel. Even zien of we ergens in het midden uit kunnen komen.
Je kan altijd inderdaad even de hardheid verhogen.
Heeft je vrouw al geprobeerd om geen/minder crèmespoeling te gebruiken?
Haha ja dat snap ik. Zo is er toch altijd wat he.AQMOS schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:07:
[...]
Heb stiekem wel even hardop gelachen met mijn collega![]()
Je kan altijd inderdaad even de hardheid verhogen.
Heeft je vrouw al geprobeerd om geen/minder crèmespoeling te gebruiken?
Maar goed, als er geen vrouwen waren geweest, dan hadden wij nog met een berenvel in een grot gezeten ergens.
Ze gebruikt al geen crèmespoeling meer inderdaad. Zal de hardheid eens wat gaan verhogen dit weekend.
Psychologische oorlogsvoering werkt misschien ook: zegt dat het nu op 2dH staat en pas niets aan.AndereKoekoek schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:15:
[...]
Haha ja dat snap ik. Zo is er toch altijd wat he.
Maar goed, als er geen vrouwen waren geweest, dan hadden wij nog met een berenvel in een grot gezeten ergens.
Ze gebruikt al geen crèmespoeling meer inderdaad. Zal de hardheid eens wat gaan verhogen dit weekend.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Ik heb er hier thuis nog nooit iets over gehoord.AndereKoekoek schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:00:
Ze zal wel gewoon een nieuwe dure fohn willen hebben en heeft nu een excuus gevonden...

De vlotter bepaald de hoogte van het water niet in de pekel bak, die zorgt er alleen voor dat er geen lucht wordt aangezogen tijdens de brine stap en sluit de water toevoer bij defect van de klep tijdens de refill.Suicide schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:13:
[...]
De laatste regel van mijn reactie misschien.....
Wat wel kan is dat de vlotter ingrijpt tijdens de refill als de vul tijd nog niet voor bij is, maar dan staat hij te laag.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Correct!!wizzopa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:40:
[...]
De vlotter bepaald de hoogte van het water niet in de pekel bak, die zorgt er alleen voor dat er geen lucht wordt aangezogen tijdens de brine stap en sluit de water toevoer bij defect van de klep tijdens de refill.
Wat wel kan is dat de vlotter ingrijpt tijdens de refill als de vul tijd nog niet voor bij is, maar dan staat hij te laag.
(bij het toilet stopt de vlotter de toevoer)
Hier klaagde ze dat ze de shampoo niet goed uitgespoeld kreeg en het haar als touw aanvoelde. Ik heb even haarfijn (AndereKoekoek schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:00:
Mijn moeder en zus gingen altijd speciaal douchen als we bij opa en oma op bezoek waren. Die woonden in Aerdenhout en kregen zacht water uit de waterleidingduinen. Juist omdat het haar daardoor zo lekker zacht werd.AndereKoekoek schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:00:
Komt het vaker voor dat er zout water wordt uitgespuugd de leidingen in bij een regeneratie?
Heb ik nog nooit gemerkt.Kanoet schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:13:
Nadat ik eergister bezig was geweest met de Aquacell kwam er zojuist zout water uit de kraan. Dat merkte ik pas later toen ik het glas water wilde leeg drinken. Volgens mij was er toen net een regeneratie gestart.
Komt het vaker voor dat er zout water wordt uitgespuugd de leidingen in bij een regeneratie?
Als er watervraag was van een apparaat precies op het moment dat de regeneratie startte. Vulde het apparaat soms met "zout water".
Vermoedelijk door wat onderdruk in de waterleiding door het aanzuigen van het apparaat, precies op het moment dat de kop zijn ventielen/kleppen aan het verdraaien was.
Grtz Mark
:strip_exif()/f/image/JLHbrBcwxxw3o53CWv8xFH5v.jpg?f=fotoalbum_large)
Even gekeken in de bypass van Aqmos en daar zijn de de afsluitringen vastgemaakt met kleine moertjes en bij deze zitten ze vast op een nippel er zijn ze dus vanaf geschoten… toch nog een klus van 2 uur zo op de zaterdag.
[ Voor 0% gewijzigd door Helox-in-a-box op 17-03-2024 14:37 . Reden: Typos ]
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
Zat ik me ook af te vragen, ik heb de indruk dat het zoutverbruik hier vrij veel is. Ik heb een RD2D-32 en de hardheid is ingeregeld op 2 a 3 ongeveer.Henkie-Jan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:36:
Weet iemand of het verstandig is om om de kalender/volume die nu ingesteld staat op 10 dagen / 3.04 T aan te passen naar 14 dagen / 3.04 T. Ik heb nu volgens het display bij elke regeneratie na 10 dagen ongeveer 1.8 T over... . Lijkt me wat efficienter ivm zoutgebruik. Ben verder alleen en gebruik dus niet super veel water.
Hoe lang doen jullie met een gelijkaardig toestel met 25kg zout?
Mijn meterkast is namelijk een soort hobbyproject geweest van een stagiaire ofzo, want hij is vrij klein en de gasmeter hangt er bijvoorbeed totaal niet handig in. Met hele vreemde bochten in de leidingen hangt dat ding er. Op zich zou met wat passen en meter een ontharder passen, maar dan moet ie hangen op 1 meter hoogte. Dat vindt ik ook geen gezicht. En dan kan ik deel 2 van de ontharder verder nergens kwijt.
Nu heb ik wel een kast onder de trap. Daar zou een ontharder heel mooi kunnen staan. Alleen heb ik daar geen stroom en de waterleiding zal daarheen gelegd moeten worden. Het toilet grenst aan de trapkast. Misschien dat de stroom daar bij de verlichting wel getapt kan worden en anders uit de meterkast, door de kruipruimte en in de trapkast vanuit de vloer omhoog. Datzelfde zal dan ook met de waterleiding moeten gebeuren.
De installatie van de waterontharder moet toch direct na binnenkomst van de waterleiding? Nog voor de watermeter? Of maakt het niet uit waar in huis de ontharder komt te staan? Want dan heb ik ook nog wel een bijkeuken waar hij perfect zou passen en daar heb ik wel stroom.
Reden van vragen is dat de aanbieding die AH momenteel heeft met een Waterluxe ontharder mij wel wat toe lijkt. Mijn ouders hebben dezelfde ontharder (niet via AH aanbieding) en zijn er zeer tevreden over. Ook over de installatie. Ik ga er vanuit dat er bij AH ook voor de installatie gebruik gemaakt gaat worden van Waterluxe dealers?
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Niet ongewoon om dat te doenrimave schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:24:
Heeft iemand ook wel eens de waterleiding laten verplaatsen voor een waterontharder?
Als je toch al een gat van je MK naar de TK moet maken, kan je net zo goed een electra kabel leggen naast de water leidingen. Stroom uit een lichtpunt halen gaat alleen maar ellende en lelijkheid opleveren.rimave schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:24:
Nu heb ik wel een kast onder de trap. Daar zou een ontharder heel mooi kunnen staan. Alleen heb ik daar geen stroom en de waterleiding zal daarheen gelegd moeten worden. Het toilet grenst aan de trapkast. Misschien dat de stroom daar bij de verlichting wel getapt kan worden en anders uit de meterkast, door de kruipruimte en in de trapkast vanuit de vloer omhoog. Datzelfde zal dan ook met de waterleiding moeten gebeuren.
Na de water meter (anders komt je water beheerder eens langs waarom je geen water verbruikt)rimave schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:24:
De installatie van de waterontharder moet toch direct na binnenkomst van de waterleiding? Nog voor de watermeter?
Daarna maakt het niet uit al doe je hem op zolder. Alleen dan onthard je weinig water waarschijnlijk.
De aanbieding van AH is 26 euro goedkoper?
https://waterluxe.nl/informatie/albertheijn.schoonmaakdeal/
https://waterluxe.nl/shop/waterluxe-duo-12/

En de ontharder moet NA de watermeter, anders ga je afgesloten worden denk ik en een dikke boete...
Een ontharder hoeft niet heel groot te zijn
[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2024 11:10 ]
Hier nog reactie op gehad ooit?SjimmieAchterop schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:55:
Afgelopen week is bij ons de Aqmos CM60 geplaatst door een installateur van Aqmos zelf. Nu viel mij op dat er geen keerklep en/of airgap is geïnstalleerd. De afvoerslang van de CM60 gaat direct naar de riolering. De installateur gaf aan dat dit niet nodig is. Nu lees ik hier mee en zie ik dat deze wel wordt aangeraden.
Iemand tips hoe ik hiermee kan omgaan? Ik maak me nu wel zorgen, vooral vanwege de 'uitlopende' meningen.
Voor al de "installatie" kosten moet je dan nog wel meerekenen daar komt de 375,- "korting" vandaan.AUijtdehaag schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:57:
@rimave
Deze korting raak je eigenlijk dus alweer gelijk kwijt:Inclusief standaard installatie ter waarde van €375 *
"meneer uw installatie is niet standaard, dit gaat u geld kosten"
Ik wel, ze gaven aan dat ze standaard een terugslagklep installeren tegenwoordig. Deze is bij mij nagestuurd:
https://www.aqmos.nl/shop/vdl-terugslagklep-pvc-13-mm
Deze er tussen gezet. Wat denken de experts hierover? @AUijtdehaag, is deze oplossing voldoende volgens jou?
Nog duurder in totaal dan gewoon een mooie waterontharder via AQMOS. Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom je nog een ander bedrijf zou overwegen dan een goede deal via AQMOS....vormulier schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:24:
[...]
Voor al de "installatie" kosten moet je dan nog wel meerekenen daar komt de 375,- "korting" vandaan.
[...]
Deze korting raak je eigenlijk dus alweer gelijk kwijt:
"meneer uw installatie is niet standaard, dit gaat u geld kosten"
Ik ben erg tevreden met mijn CMX-32.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
In ieder geval beter dan geen terugslagklep / airgap.radeoxx schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:27:
[...]
Deze er tussen gezet. Wat denken de experts hierover? @AUijtdehaag, is deze oplossing voldoende volgens jou?
Heb een paar jaar direct een afvoerslang op het riool gehad, type doorzichtige persluchtslang.
Dat ding was op den duur helemaal bruin verkleurd binnenin van de riool gassen.
Dus ik zou er niet "niets" tussenzetten.
Tjah, dat lijkt mij best simpel; google maar eens waterontharder en dan zie je dat AQMOS wel wat aan hun SEO kan doen ze staan namelijk niet boven aan ofzo:radeoxx schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:27:
[...]
Nog duurder in totaal dan gewoon een mooie waterontharder via AQMOS. Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom je nog een ander bedrijf zou overwegen dan een goede deal via AQMOS....
Ik ben erg tevreden met mijn CMX-32.
1: Magneet ontharder
2: WTR
3: Amysoft
4: OnlineWaterontharders
5: BNN vara
...
77: waterzachter.net
AQMOS komt bij mij niet voor in de zoek lijst. Dit verklaart ook wel waarom al mijn buren een van de bekendere merken hebben.
En waarom zo een AH actie best wel een goede keus kan lijken voor veel mensen, het zal ongetwijfeld veel mensen over de streep helpen. En dan hebben we de na service nog
- Elk jaar nieuw zout van merk X (wat slecht te verkrijgen is behalve bij...)
- Bezoek van monteur om schoon te maken
etc. zal onder aan de streep best een goede actie zijn voor waterluxe
Wij zijn bezig met een nieuwe website en met een sterke SEO partij.vormulier schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:40:
[...]
Tjah, dat lijkt mij best simpel; google maar eens waterontharder en dan zie je dat AQMOS wel wat aan hun SEO kan doen ze staan namelijk niet boven aan ofzo:
1: Magneet ontharder
2: WTR
3: Amysoft
4: OnlineWaterontharders
5: BNN vara
...
77: waterzachter.net
AQMOS komt bij mij niet voor in de zoek lijst. Dit verklaart ook wel waarom al mijn buren een van de bekendere merken hebben.
En waarom zo een AH actie best wel een goede keus kan lijken voor veel mensen, het zal ongetwijfeld veel mensen over de streep helpen. En dan hebben we de na service nog
- Elk jaar nieuw zout van merk X (wat slecht te verkrijgen is behalve bij...)
- Bezoek van monteur om schoon te maken
etc. zal onder aan de streep best een goede actie zijn voor waterluxe
Maar helaas, bovenin de zoekresultaten gaat lastig worden. Andere partijen hebben per apparaat zo 500€ meer advertentiebudget. Daarvoor koop je bij ons een waterontharder
De 5600 heeft in het verleden sowieso het probleem gehad dat het piston/afdichtingssetje te klein was voor de behuizing.Al_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:27:
Wij hadden dit voorheen ook wel eens met een pentair 5600 kop en een verbruiker met een pomp intern (in ons geval koffieautomaat, maar bijv ook een hoge druk reiniger).
Als er watervraag was van een apparaat precies op het moment dat de regeneratie startte. Vulde het apparaat soms met "zout water".
Vermoedelijk door wat onderdruk in de waterleiding door het aanzuigen van het apparaat, precies op het moment dat de kop zijn ventielen/kleppen aan het verdraaien was.
Grtz Mark
Kan prima, let alleen op bij vakantie.Henkie-Jan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:36:
Weet iemand of het verstandig is om om de kalender/volume die nu ingesteld staat op 10 dagen / 3.04 T aan te passen naar 14 dagen / 3.04 T. Ik heb nu volgens het display bij elke regeneratie na 10 dagen ongeveer 1.8 T over... . Lijkt me wat efficienter ivm zoutgebruik. Ben verder alleen en gebruik dus niet super veel water.
Wij zetten het op 10 dagen om nooit problemen te krijgen met bacteriegroei.
Echter, kan je het ook gemakkelijk hoger zetten als je maar op stilstaand water let voor langere periodes.
Zelf heb ik het op 15 dagen staan.
Ah dat is leuk om te lezenAQMOS schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:47:
[...]
Wij zijn bezig met een nieuwe website en met een sterke SEO partij.
Dit is begrijpelijk, die kosten moeten ergens van betaald worden. Maar goed elke verbetering is er nu in iedergeval wel 1 die zich hopelijk terug verdient want nu is het lang zoeken naar jullie..AQMOS schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:47:
[...]
Maar helaas, bovenin de zoekresultaten gaat lastig worden. Andere partijen hebben per apparaat zo 500€ meer advertentiebudget. Daarvoor koop je bij ons een waterontharder
De R2D2-32 spoelt met 200 gram per liter hars (dus 8x 200 = 1,6kg).zondernaam schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:55:
[...]
Zat ik me ook af te vragen, ik heb de indruk dat het zoutverbruik hier vrij veel is. Ik heb een RD2D-32 en de hardheid is ingeregeld op 2 a 3 ongeveer.
Hoe lang doen jullie met een gelijkaardig toestel met 25kg zout?
Er zijn zuinigere systemen, maar dit is voornamelijk een milieu-afweging, aangezien de aanschafprijs altijd vele malen duurder is. Wij hebben nu net de nieuwe keramische Clack binnen. Dit systeem werkt met upflow, wat betekend dat het tegengesteld spoelt. Dit is zuiniger (80 gram per liter hars), omdat het eerst de minst-verzadigde delen spoelt met zout.
In euro's is het weinig onderaan de streep.
Naast onze nieuwe keramische Clack met upflow, heeft Mooiwater naar mijn mening de beste zoutbesparende ontharder.
Die deal van AH is ook incl. (Standaard) installatie twv 350 euro en 2 zakken zout á 25 kg.AUijtdehaag schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:57:
@rimave
En de ontharder moet NA de watermeter, anders ga je afgesloten worden denk ik en een dikke boete...
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Heyy, ik spot daar ons nieuwe productAUijtdehaag schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:57:
@rimave
Verwacht dat menig tweakeraar daar wel blij van wordt.
Als ik er één naar je toe moet sturen om je Clack reader te updaten, dan hoor ik het wel.
:strip_exif()/f/image/5IcDGIlVYk8XCWdna7YWHZ56.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet ook niet wat ik nu moet qua airgap/terugslagklep. Na alles wat ik gelezen heb is een airgap voor mij toch wel een must-have. Zeker gezien de hevige stortbuien af en toe en het feit dat we dan wel eens last hebben van het riool waar overdruk ontstaat en er lucht door het toilet vooraan de straatkant omhoog komt.
Maar ja, past de oplossing van Aqmos wel bij ons? Zo niet, wat dan wel. Ook qua formaat ben ik er nog niet uit. Zit op het randje tussen CM40 en CM50, maar begreep dat de harscapaciteit ook jaarlijks afneemt. Misschien dan toch maar voor een CM60 gaan?
Ik was al aan het googlen geslagen.
Ik kom clack ecodisk tegen welke (denk ik) het zelfde is.
Ik zie alleen geen pulse relais uitgangen, maar wel een data connector.
Als je documentatie hebt van het moederbordje dan graag.
En gaat hier een chloormodule op passen? (inwendig gevoed weer?)
Er lijkt wel ruimte genoeg te zijn onder het deksel voor "iets".
Ben altijd wel benieuwd natuurlijk naar wat nieuws.
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2024 12:19 ]
Ja chloormodule zit er ook al op bij deze (valt net buiten de foto).AUijtdehaag schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:14:
@AQMOS
Ik was al aan het googlen geslagen.
Ik kom clack ecodisk tegen welke (denk ik) het zelfde is.
Ik zie alleen geen pulse relais uitgangen, maar wel een data connector.
Als je documentatie hebt van het moederbordje dan graag.
En gaat hier een chloormodule op passen? (inwendig gevoed weer?)
Er lijkt wel ruimte genoeg te zijn onder het deksel voor "iets".
Ben altijd wel benieuwd natuurlijk naar wat nieuws.
Ik heb nog geen documentatie van het moederbord, maar dat kan ik gaan opvragen.
De technische benaming van dit regelventiel wordt Clack WS1DV.
Betreft de pulse relais, dat viel mij ook als eerste op. Ik hoop dat je wat kan met de dataport. Ik ga het opvragen bij onze vrienden van Ecosoft
Yes, na gebeld te hebben met Aqmos is de installateur nog een keer langs geweest om een vdl terugslagklep te plaatsen. Ook wij hebben de afvoerslang direct op het riool zitten.
Ik twijfel alleen over de positie van de terugslagklep, deze is bij ons in de meterkast geplaatst. Deze had ik dichterbij de rioolafsluiting verwacht.
Ik vind de CM60 erg groot en wellicht ook niet nodig. De CM50 heeft een stuk kleinere zoutbad, maar hoe vaak moet je die dan bijvullen. Hoe bereken ik dat?
Kan de ontharder ook een kwartslag gedraaid worden tov van de muur? Zodat ie minder ver de ruimte in komt.
En hoeveel cm van de muur af komt een CM normaal te staan?
Ik probeer te kijken war de beste plek is en wat past. Zonder dat het enorm in de weg staat.
[ Voor 18% gewijzigd door Phusebox op 18-03-2024 20:26 ]
CM-60 is 6000 ltr bij 10 dH in 10 dagen.
Je verbruik per jaar in m3 = ?
x 1000 = liter per jaar
/ 365 liter per dag
x 10 dg = liter per 10 dagen.
Dus 200 m3 per jaar = 5479 liter per 10 dagen, dan is de CM-60 prima (iets er boven gaan zitten)
Zonder deksel erop kan je de kop (of behuizing) gewoon draaien.
Ah ok. Fluctueert tussen 130 en 155 de afgelopen 5 jaar. Uitgaande van worst case, dan kom ik op 4250 uit.AUijtdehaag schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:28:
@Phusebox
CM-60 is 6000 ltr bij 10 dH in 10 dagen.
Je verbruik per jaar in m3 = ?
x 1000 = liter per jaar
/ 365 liter per dag
x 10 dg = liter per 10 dagen.
Dus 200 m3 per jaar = 5479 liter per 10 dagen, dan is de CM-60 prima (iets er boven gaan zitten)
Zonder deksel erop kan je de kop (of behuizing) gewoon draaien.
Zou betekenen dat de CM50 na 15 jaar, en elk jaar 3% verlies, na 7 dagen zou regenereren en in het begin na 10 dagen (dat is een instelling geloof ik)?
Uitgaande van gemiddeld kom ik uit op 3835. Dus dan zou de CM40 wellicht nog net voldoen.
Twijfel dan alleen nog over de kleine of grote versie. Qua zoutbak. Vaker bijvullen is wellicht beter, dan kom je ook eerder achter problemen mocht er iets zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 18-03-2024 20:44 ]
Zoutverbruik per regeneratie staat er ook bij.
Dus kan je uitrekenen per 10 dagen, 1.6 kg (CM40) (in aqmos.nl handleiding staat 2.0 kg)
312 dagen per 25 kg zak zout.
Is je hardheid ook 10 dH, want dat heeft ook invloed op de capaciteit vh hars?
8 dH heb ik pas gemeten.AUijtdehaag schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:04:
@Phusebox
Zoutverbruik per regeneratie staat er ook bij.
Dus kan je uitrekenen per 10 dagen, 1.6 kg (CM40) (in aqmos.nl handleiding staat 2.0 kg)
312 dagen per 25 kg zak zout.
Is je hardheid ook 10 dH, want dat heeft ook invloed op de capaciteit vh hars?
Alleen heb ik sinds de laatste regeneratie/bijvullen/harsreinger ronde last van droge handen.
En met douchen ook minder zachte haren zelf
Net een test gedaan met de druppels en iets minder dan 5ml water, maar na 4 druppels krijg ik pas een rode/groene kleur in het water. Dus dat zou betekenen dat we weerkalk in het water hebben.
Op het scherm zelf staat steeds 00.00T, terwijl ik eigenlijk een teller had verwacht. Of van 4800 naar 0 of andersom. Hoe kan ik nakijken wanneer de laatste regeneratie is gedaan?
Heb er nu sowieso even een zigbee kwh meter tussenin geprikt gekoppeld aan HASS.
Edit: Nu na handmatige regeneratie is het water met 1 drupje meteen weer licht groen.
[ Voor 7% gewijzigd door AndereKoekoek op 19-03-2024 16:43 ]
Veel buren van mij kijken ook naar een waterontharder (nieuwbouwproject), maar je merkt daar toch dat de relatieve naamsonbekendheid van Aqmos niet mee helpt, de meeste lijken meer vertrouwen te hebben in een aquacell/Boshuis/amysoft.
Hoi, vraagje over een ontharder op co2 basis.AQMOS schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:20:
[...]
CO2 is een oplossing als je geen afvoer hebt. Het kalk slaat minder snel neer. Het blijft wel indrogen wanneer het water blijft liggen, aangezien het kalk niet verwijderd wordt. Een ontharder op zoutbasis geeft het beste resultaat, vooral als je een waterontharder neemt om minder te poetsen.
[...]
Bij ons koop je de chloormodule los er bij. Ook verbruiken onze apparaten meer zout. Voor de rest is het praktisch hetzelfde. Het extra zoutverbruik vertaald zich niet tot een significante besparing over de periode van 25 jaar met de initiële investering.
Onze waterontharders kosten per maand circa €2,08 aan zout.
Die van Amysoft per maand circa €1,33
Betekend dit dan ook dat die voldoende is om je apperatuur te beschermen?
Of moet je dan ook echt gaan voor een zout oplossing met afvoer.
Co2 basis is netzoals een Watts oneflow een oplossing voor je apparatuur. Je hebt alleen niet dezelfde schoonmaak voordelen als een waterontharder op zoutbasis.syntesia schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:05:
[...]
Hoi, vraagje over een ontharder op co2 basis.
Betekend dit dan ook dat die voldoende is om je apperatuur te beschermen?
Of moet je dan ook echt gaan voor een zout oplossing met afvoer.
Als het op 00.00T staat, betekend dat dat de waterontharder die avond gaat spoelen. Als je hardheid hebt, is de buffer te klein. Probeer de capaciteit eens te verlagen om de buffer te vergroten voor de laatste dag.AndereKoekoek schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:58:
Nav mijn vorige bericht wilde ik even gaan kijken om water kalk bij te mengen via het montageblok dat tussen de bmx-48 zit.
Alleen heb ik sinds de laatste regeneratie/bijvullen/harsreinger ronde last van droge handen.
En met douchen ook minder zachte haren zelf
Net een test gedaan met de druppels en iets minder dan 5ml water, maar na 4 druppels krijg ik pas een rode/groene kleur in het water. Dus dat zou betekenen dat we weerkalk in het water hebben.
Op het scherm zelf staat steeds 00.00T, terwijl ik eigenlijk een teller had verwacht. Of van 4800 naar 0 of andersom. Hoe kan ik nakijken wanneer de laatste regeneratie is gedaan?
Heb er nu sowieso even een zigbee kwh meter tussenin geprikt gekoppeld aan HASS.
Edit: Nu na handmatige regeneratie is het water met 1 drupje meteen weer licht groen.
Daarnaast, o.a. AquaCell claimt het water 100% kalkvrij te maken. Nu lees ik her en der berichten -ondersteunt door mijn installateur- dat dit voor leidingen slecht zou zijn alsmede voor veel CV-ketels. (leidingen zouden oplossen en warmtewisselaars van CV-ketels zouden slecht gaan op volledig onthard water)
Wat is jullie idee/ervaring?
De website is op zijn minst een beetje jammer:Vic83 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:07:
Wij kijken momenteel ook naar een waterontharder, en bekijken ook AquaCell. Hierbij krijg ik echter het idee van een grote verkoopshow. Kunnen jullie aangeven waarom dit merk zoveel verkocht wordt, en wat hen echt onderscheidend maakt tov bijv. elektrische ontharders?
Daarnaast, o.a. AquaCell claimt het water 100% kalkvrij te maken. Nu lees ik her en der berichten -ondersteunt door mijn installateur- dat dit voor leidingen slecht zou zijn alsmede voor veel CV-ketels. (leidingen zouden oplossen en warmtewisselaars van CV-ketels zouden slecht gaan op volledig onthard water)
Wat is jullie idee/ervaring?
/f/image/TYTlIjgVVUOqEeH5N6iiJanw.png?f=fotoalbum_large)
Allicht subjectief, maar de gewone ontharder mist op zijn minst 2 blauwe vinkjes...
Herrie, hij staat hier in de MK, en over het algemeen regenereert hij middernacht ergends tijdens mijn dromenmiezziej schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:33:
Ik vond AquaCell ook overkomen als een grote verkoopshowmisschien had ik een overijverige verkoper te pakken, maar diegene wilde allemaal extra dingen erbij verkopen en was vooral bezig met andere ontharders naar beneden te halen (bijvoorbeeld dat regenereren enorm veel lawaai maakt etc)
Dus ik hoor er helemaal niks van. Ik kan hem wel overdag aanzetten en dan met de deur dicht is het +/- net zo veel als een wasmachine. (en het duurt maar 30 min ofzo)
Precies, gebeurt toch 's nachts in principe dus ga me daar ook niet druk over makenvormulier schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:41:
[...]
Herrie, hij staat hier in de MK, en over het algemeen regenereert hij middernacht ergends tijdens mijn dromen![]()
Dus ik hoor er helemaal niks van. Ik kan hem wel overdag aanzetten en dan met de deur dicht is het +/- net zo veel als een wasmachine. (en het duurt maar 30 min ofzo)
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dank! Wat betreft dat 100% kalkvrij argument: dat is dus iets wat ik probeer te onderzoeken of dat nu wel goed zo is. (zowel voor leidingen als voor bijv. CV-ketel). Is een restwaarde van bijv. 2 DH niet beter...vormulier schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:17:
[...]
De website is op zijn minst een beetje jammer:
[Afbeelding]
Allicht subjectief, maar de gewone ontharder mist op zijn minst 2 blauwe vinkjes...
Als je een rest waarde wilt dan is het 100% kalkvrij argument natuurlijk niks waard. Want dan moet je hem afstellen op 2DH. (Of je dit wilt vanwege garantie of iets anders is aan je zelf natuurlijk.)Vic83 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:54:
[...]
Dank! Wat betreft dat 100% kalkvrij argument: dat is dus iets wat ik probeer te onderzoeken of dat nu wel goed zo is. (zowel voor leidingen als voor bijv. CV-ketel). Is een restwaarde van bijv. 2 DH niet beter...
Wil je 100% kalk vrij dan kan bijna elke water ontharder je hier in helpen.
(Dit is een lopent argument voor sommige hier over magneet/filters/andere niet zout gerelateerde producten)
Maar meten is weten, dus schaf ook een kalk tester aan, en als je in een bestaand huis woont duurt het even voor al je kalk 100% verdwenen is uit je leiding werk.
(Hier na 6 maand is de water koker op 75% ontdaan van kalk nu bij 100% onthard water.)
Thanks, maar is 100% aan te bevelen? Ook qua leidingwerk / CV-ketel-technisch gezien?vormulier schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:09:
[...]
Als je een rest waarde wilt dan is het 100% kalkvrij argument natuurlijk niks waard. Want dan moet je hem afstellen op 2DH. (Of je dit wilt vanwege garantie of iets anders is aan je zelf natuurlijk.)
Wil je 100% kalk vrij dan kan bijna elke water ontharder je hier in helpen.
(Dit is een lopent argument voor sommige hier over magneet/filters/andere niet zout gerelateerde producten)
Maar meten is weten, dus schaf ook een kalk tester aan, en als je in een bestaand huis woont duurt het even voor al je kalk 100% verdwenen is uit je leiding werk.
(Hier na 6 maand is de water koker op 75% ontdaan van kalk nu bij 100% onthard water.)
Een magneetfilter is trouwens zeker niet im Frage hoor, dat riekt imho naar oplichting. Het zou dan om een ionen-wisselaar gaan.
Daar durf ik geen wetenschappelijk antwoord op te gevenVic83 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:17:
[...]
Thanks, maar is 100% aan te bevelen? Ook qua leidingwerk / CV-ketel-technisch gezien?
Je verwarming, en radiatoren kan je natuurlijk altijd met hard water vullen. Hier voor heb je dan een bypass op je systeem zitten. (Dit word ook wel gedaan om je tuin te besproeien)
Je SWW / kranen / wasmachines. daar is hier in het topic al wel het een en ander over besproken al is er niet echt een "keyword" waar je op kan zoeken
Allicht dat de term "garantie" je daar een duw in de goede richting kan helpen.
Maar in het algemeen kan je alle minimale kalk waardes opzoeken van al je apperatuur en daar rekening mee houden voor eventuele garantie, maar persoonlijk denk ik niet dat je machines er hier nu extra van gaan slijten/langer meegaan
Wat is jullie visie?
https://www.bnnvara.nl/ka...rders-en-wat-heb-je-eraan
Dit kan, voor al als je op vakantie gaat en het water lang stil staat.Vic83 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:41:
Tijdens mijn zelfstudie stuit ik ook op onderstaand artikel, waarin ook bacterievorming benoemd wordt. Mogelijk ontstaat dit dus ook in de ontharder. Mijn installateur kan zich dit niet voorstellen. 3
Wat is jullie visie?
https://www.bnnvara.nl/ka...rders-en-wat-heb-je-eraan
Dit kan je tegen gaan door optijd te regeneren een hars cleaner te gebruiken met eventueel een chloor module.
Ook om bacterien tegen te gaan vanuit je afvoer kan je een airgap gebruiken.
Dus er is een kans, maar met de juiste kennis kan je dit heel mooi tegen gaan.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.