Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 100 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:55

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Vic83 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:41:
Tijdens mijn zelfstudie stuit ik ook op onderstaand artikel, waarin ook bacterievorming benoemd wordt. Mogelijk ontstaat dit dus ook in de ontharder. Mijn installateur kan zich dit niet voorstellen. 3
Wat is jullie visie?

https://www.bnnvara.nl/ka...rders-en-wat-heb-je-eraan
Remon is hier echt te kort gedaan. De test was onwetenschappelijk. De bacterievorming kon op meerdere plekken zijn ontstaan.

Normaal wel fan van Kassa, maar ook hun bewering over de noodzaak van calcium in je drinkwater is misleidend.

De enige apparaten met kans op grotere bacterievorming zijn degene die zonder stroom functioneren zoals de Aquacell.

Wij kunnen altijd een wateranalyse laten uitvoeren voor de mensen die dat graag willen. Kosten worden 1:1 doorberekend. Onderzoek wordt uitgevoerd door Agri-Lab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dielessen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-12-2024
Mensen die met 4kg zoutblokken werken en nog geen melding krijgen wanneer het zout op is. Heb ik een relatief eenvoudige oplossing gevonden. https://www.zoutsensor.nl een kapje zet je over je zoutblok heen . Daar zit een magneet aan en aan de zijkant van je ontharder zit dat de sensor . Eenvoudig , maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zout water ontsmet ook wel denk ik.
En een chloormodule voor de zekerheid.

Ze hebben het telkens over een filter, maar ik hoor niemand over watts oneflow of een big green in dat kassa artikel.
Dat filter zit er meer dan >2 jaar in zonder te ontsmetten.
Lekker warm in de meterkast, goede bacterie kweek bodem..

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2024 15:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:13
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:30:
Zout water ontsmet ook wel denk ik.
En een chloormodule voor de zekerheid.

Ze hebben het telkens over een filter, maar ik hoor niemand over watts oneflow of een big green in dat kassa artikel.
Dat filter zit er meer dan >2 jaar in zonder te ontsmetten.
Lekker warm in de meterkast, goede bacterie kweek bodem..
Veel leveranciers van ontharders adviseren jaarlijks onderhoud (dat door hun eigen monteurs wordt uitgevoerd). Denkt u dat dit voldoende is om bacteriegroei te voorkomen?

[ Voor 4% gewijzigd door Vic83 op 20-03-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dielessen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-12-2024
1x per jaar raden ze een harsreiniger inderdaad. Kun je prima zelf doen hoor. Fles harsreiniger kopen erin gieten en spoelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vic83 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:01:
[...]

Veel leveranciers van ontharders adviseren jaarlijks onderhoud (dat door hun eigen monteurs wordt uitgevoerd). Denkt u dat dit voldoende is om bacteriegroei te voorkomen?
Voor zover ik kennis ervan heb:
Harsreiniger, ook wel blue resup genaamd, is om het hars te ontdoen van ijzer, welke niet met zout regeneratie los komt. (enkel magnesium en calcium)
Maar met het schone drinkwater wat we in nederland hebben, zal dat allemaal wel los lopen.
Dus je kan het regelmatig een keer doen, maar iedere maand vind ik onzin.

Legionella hebben we ook niet in de zee, wel salmonella :+
Zout regeneratie werkt dus ook ontsmettend, vandaar dat men niet te lange standtijden aan moet houden.
En als je dan nog onzeker erover bent, plaats je een chloor module, die tijdens regeneratie ook chloor aanmaakt. (1 minuut per liter hars)

Edit: wat zoekwoorden: phosphoric acid rust removal

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben (voor mijn huis in Polen) aan het kijken naar een ontharder; dankzij de ervaringen hier een stuk wijzer geworden. Ik vroeg me af of er tweakers zijn die iets zinnigs kunnen zeggen over het stroomgebruik van de apparaten. Enige wat ik hier kon vinden is @AUijtdehaag's opmerking (jaren geleden) dat hij het zo minimaal is dat het niet de moeite waard was om te meten. Zeker interessant datapunt, maar dat is natuurlijk 1 model bij 1 persoon :).

Ik snap dat in theorie de apparaten nauwelijks energie hoeven te gebruiken, maar als een producent een paar euro probeert te besparen op een voeding uit China, heb je een kans dat de voeding alleen al 5 watt gebruikt continu. Tuurlijk, niet het ergste probleem in de wereld, maar we zijn toch niet tweakers geworden om zo maar alles in het stopcontact te stoppen zonder vragen te stellen :).

Hier komt bij dat veel apparaten tegenwoordig een wifi verbinding hebben, en dit is natuurlijk ook niet gratis. Overigens kan ook een 24/7 wifi verbinding extreem energiezuinig worden gemaakt, maar ook hier vraag ik me af of daar de investeringen in gedaan zijn.

Ik heb EcoWater gevraagd, en het antwoord is
Het toestel heeft stroom nodig om het display te doen werken en het toestel heeft stroom nodig bij een spoeling deze te activeren. Aangezien deze afhankelijk is van uw waterverbruik kunnen we hier alleen maar een gemiddelde schatting van geven. Wat zou kunnen neerkomen op €10.
Dat komt neer op 7 watt (als ik even losse pols bereken), maar geeft totaal niet aan of een model met wifi veel meer gebruikt dan een model zonder... suggereert bij mij alleen maar dat ze het zelf ook niet echt weten. Anyways, mochten er mensen zijn die er een meter aan hebben hangen (of er gedurende een weekje een meter aan willen hangen) hoor ik het graag!

Claude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:36
radeoxx schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:27:
[...]

Nog duurder in totaal dan gewoon een mooie waterontharder via AQMOS. Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom je nog een ander bedrijf zou overwegen dan een goede deal via AQMOS....

Ik ben erg tevreden met mijn CMX-32.
Welke deals? Ze geven aan nooit korting te geven.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:54
Phusebox schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:59:
[...]

Welke deals? Ze geven aan nooit korting te geven.
Ja, goed nieuws dus. Je betaalt dus altijd een eerlijke prijs.

De deal is dat je eigenlijk sowieso goedkoper uit bent bij AQMOS en niet in te leveren hoeft op kwaliteit of service....of wat noem jij dan een betere 'deal'?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
reinhrst schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:37:
Ik ben (voor mijn huis in Polen) aan het kijken naar een ontharder; dankzij de ervaringen hier een stuk wijzer geworden. Ik vroeg me af of er tweakers zijn die iets zinnigs kunnen zeggen over het stroomgebruik van de apparaten. Enige wat ik hier kon vinden is @AUijtdehaag's opmerking (jaren geleden) dat hij het zo minimaal is dat het niet de moeite waard was om te meten. Zeker interessant datapunt, maar dat is natuurlijk 1 model bij 1 persoon :).

Ik snap dat in theorie de apparaten nauwelijks energie hoeven te gebruiken, maar als een producent een paar euro probeert te besparen op een voeding uit China, heb je een kans dat de voeding alleen al 5 watt gebruikt continu. Tuurlijk, niet het ergste probleem in de wereld, maar we zijn toch niet tweakers geworden om zo maar alles in het stopcontact te stoppen zonder vragen te stellen :).

Hier komt bij dat veel apparaten tegenwoordig een wifi verbinding hebben, en dit is natuurlijk ook niet gratis. Overigens kan ook een 24/7 wifi verbinding extreem energiezuinig worden gemaakt, maar ook hier vraag ik me af of daar de investeringen in gedaan zijn.

Ik heb EcoWater gevraagd, en het antwoord is

[...]

Dat komt neer op 7 watt (als ik even losse pols bereken), maar geeft totaal niet aan of een model met wifi veel meer gebruikt dan een model zonder... suggereert bij mij alleen maar dat ze het zelf ook niet echt weten. Anyways, mochten er mensen zijn die er een meter aan hebben hangen (of er gedurende een weekje een meter aan willen hangen) hoor ik het graag!
Als je een AQMOS systeem aanschaft zit er standaard geen wifi op scheelt je weer stroom 8)
Ook zit er standaard geen chloor module op (scheelt ook weer 2watt)

Dan houd je alleen je stroom verbruik over voor de arduino en het scherm dat er in zit. Wat zal het zijn 2 watt ?

Een stroom meter kopen kost meer dan de stroom die het apparaat dus verbruikt..
Maar het staat je vrij om een superzuinge adapter te kopen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
radeoxx schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:16:
[...]

Ja, goed nieuws dus. Je betaalt dus altijd een eerlijke prijs.

De deal is dat je eigenlijk sowieso goedkoper uit bent bij AQMOS en niet in te leveren hoeft op kwaliteit of service....of wat noem jij dan een betere 'deal'?
De offerte zojuist goedgekeurd.
Ca. 1600 euro voor de CM-50, montageblok, chloormodule en installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
vormulier schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:24:
[...]

Als je een AQMOS systeem aanschaft zit er standaard geen wifi op scheelt je weer stroom 8)
Ook zit er standaard geen chloor module op (scheelt ook weer 2watt)

Dan houd je alleen je stroom verbruik over voor de arduino en het scherm dat er in zit. Wat zal het zijn 2 watt ?

Een stroom meter kopen kost meer dan de stroom die het apparaat dus verbruikt..
Maar het staat je vrij om een superzuinge adapter te kopen. ;)
Probleem is juist dat ik het gevoel heb dat elke producent idd alleen maar zegt "stroomgebruik hoef je je geen zorgen over te maken", en ik graag harde data heb ipv "geen zorgen over maken". Want, zo denk ik dan, als het echt maar 2 watt is wat zo'n apparaat gemiddeld verbruikt, waarom staat dat dan niet gewoon vermeld op de website / in de specs....

Claude

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
reinhrst schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Probleem is juist dat ik het gevoel heb dat elke producent idd alleen maar zegt "stroomgebruik hoef je je geen zorgen over te maken", en ik graag harde data heb ipv "geen zorgen over maken". Want, zo denk ik dan, als het echt maar 2 watt is wat zo'n apparaat gemiddeld verbruikt, waarom staat dat dan niet gewoon vermeld op de website / in de specs....
Als je kijkt op de specs van de koppen kan je daar wel wat over vinden:
dit is het oude type kop van AQMOS:

https://www.clackcorp.com...specsheets/2610_ws1ci.pdf

500mA minimaal nodig.

dus 24*365*(0.5/1000) = 4,38 kilowatjes. A 35 cent, en deze reactie koste me al meer in centen dan het stroom verbruik :)

Dus ik snap wel dat je hier weinig tot niks over vind.
Je kiest voor comfort in je huis dat mag wat kosten toch? je bent al snel 1000,- voor de ontharder zelf kwijt,
dan kan die 2 euro aan stroom er ook nog wel bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUjS8r06gM2Vb9u3PujzLXM1mpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8F8nHuZhNXoCKj0FFv0qzmN.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de adapters die wij op de zaak hebben liggen.
Van links naar rechts: BNT, Clack, Fleck, Run-Xin.

BNT is onze R2D2-serie en elk model met een B er voor.

edit: Ik maak even een nieuwe foto van de Clack adapter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93MEeDR1gS-xcnIAQF30seqsVVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iumLh7K6umi3wtmAnz7QntDp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door AQMOS op 21-03-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hoi Aqmos, ik heb de R2D2 van jullie recent geïnstalleerd met chloormodule. Was de chloormodule al ingeregeld op het volume van de R2D2 bij levering? De module was al door jullie geïnstalleerd.

Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe de chloormodule weet wanneer hij aan moet tijdens regeneratie.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:56

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[...]

Toevallig 2 dagen geleden een kwh-meter op de stekker van de Aqmos BMX-48 gezet om evt te monitoren wanneer een regeneratie wordt gedaan. Volgens de stekker is er 0.075kwh verbruikt in die 2 dagen, dus zou dan op ongeveer 13,5 kwh per jaar uitkomen. Nog geen idee wat een regeneratie aan stroomverbruik doet, maar verwacht geen hoge uitschieters eerlijk gezegd.

Laten zeggen dat het ongeveer 15kwh per jaar zal zijn met misschien hooguit incl regeneratie 20kwh?
Zit ik in mijn geval op 6 euro per jaar, dus 50 cent per maand ongeveer.

Over een dag of 10 weet ik het verbruik incl regeneratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reinhrst
Ik meet dit (totaal) met de INA 219 op mijn esp bordje. (15 VDC ipv ltr. was een lange dag vandaag)
Clack WS1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4T02xD_GLeyelP_cYFzaldTout8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SVvAiglEPDqhjyn7f6rDwU9l.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:26
Sunz schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:56:
Heeft er iemand ervaring met waterontharders op basis van CO2?

Zag reclame van Vitaleau en vroeg mij af of deze net zo goed werken als waterontharders op basis van zout?

Hoe zit het met de resthardheid? Kan deze volledig naar 0? Vind hier nergens iets van terug op de website van de handelaar. Kalk wordt er niet uitgefilterd blijkbaar maar wel opgelost?

Je krijgt dus niet direct kalkvrij water na installatie maar geleidelijk? Andere firma (Hydrokube) heeft blijkbaar wel een boostfunctie hiervoor.
Heb hem besteld - blijkbaar heb je nu ook co2calc - zag ik daarna is een stukje goedkoper https://co2calc.be/.

Ze komen het 17 april installeren - zal daarna proberen wat updates te geven.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-06 12:20
dielessen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:26:
Mensen die met 4kg zoutblokken werken en nog geen melding krijgen wanneer het zout op is. Heb ik een relatief eenvoudige oplossing gevonden. https://www.zoutsensor.nl een kapje zet je over je zoutblok heen . Daar zit een magneet aan en aan de zijkant van je ontharder zit dat de sensor . Eenvoudig , maar het werkt wel.
Je hebt dat zelf gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Laatst online: 29-05 08:21
@AQMOS en andere; de BMX serie bestaat uit 2 units. Hoe ver kunnen deze uit elkaar staan? Is dat de 6m waar in de handleiding over geschreven wordt, of is die 6m richting afvoer
(Riool)? Is mij niet helemaal duidelijk.
Zou misschien de ene unit in meterkast willen en andere achter wasmachine aan andere kant van de muur/kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jassie256
De 3/8" pekelslang mag gerust 6 mtr zijn

En de 1/2" afvoerslang ook. De opmerking staat bij de afvoer.
1. Duw op de 1/2" een afvalwaterslang en
klem met de slangklem.

U kunt de afvalwaterslang vanaf de
afvalwateraansluiting van het systeem
maximaal 120 cm naar boven leggen. De
lengte mag maximaal 6 meter zijn en een
minimale stijging hebben. Een kortere lengte
heeft de voorkeur!
Ik heb bij een vriend hetzelfde zo aangesloten
Waterontharder cylinder in de MK en schuin daarachter (andere kant van de muur) in een andere kast het zoutreservoir en de afvoer op de wasmachine aansluiting.
Maar dat is hooguit een meter of 3 dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 17:29
mag ik een andere ontharder aandragen en misschien ook de post #1 aanpassen/toevoegen

hydrosoft
https://waterkanbeter.nl/onze-waterontharders/

en nu even mijn ervaringen:
ik heb op 2 verschillende locaties verschillende waterontharders.
aquacell
hydrosoft

op mijn werk heb ik aquacell staan. aquacell onthardt 100%. en je kunt hier niets instellen qua rest-hardheid. het is alles-of-niets principe.
in mijn beleving heeft dit tot gevolg dat ik het water niet meer lekker vind smaken.
ik kan het moeilijk beschrijven hoe het smaakt, maar ik proef bepaalde nasmaak die ik als "zeepachtig" omschrijf. net alsof je met dreft je afwas gedaan hebt en de zeep/dreft niet zo goed afgespoeld hebt.
dit is dus mijn persoonlijke beleving. en mijn andere collega's vinden ons water ook niet echt lekker.
je kunt zeggen: tja, zo smaakt onthard water.
maar feit is dat de smaak v.h. water is slecht, in mijn mond😉.

maar....thuis heb ik hydrosoft staan. met dit apparaat kun je rest-hardheid instellen. hij staat nu op 1,5. en ik proef die "zeepachtige" nasmaak niet zo erg (eigenlijk bijna niets) als bij aquacell.

als ik dit alles vantevoren had geweten, had ik nooit voor aquacell gekozen, vanwege alles-of-niets principe en de gevolgen hiervan op de smaak v.h. water.

daarom mijn advies:

kies voor een waterontharder die mogelijkheid heeft om hardheid (of rest-hardheid) in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:36
ari2asem schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:53:
mag ik een andere ontharder aandragen en misschien ook de post #1 aanpassen/toevoegen

hydrosoft
https://waterkanbeter.nl/onze-waterontharders/

en nu even mijn ervaringen:
ik heb op 2 verschillende locaties verschillende waterontharders.
aquacell
hydrosoft

op mijn werk heb ik aquacell staan. aquacell onthardt 100%. en je kunt hier niets instellen qua rest-hardheid. het is alles-of-niets principe.
in mijn beleving heeft dit tot gevolg dat ik het water niet meer lekker vind smaken.
ik kan het moeilijk beschrijven hoe het smaakt, maar ik proef bepaalde nasmaak die ik als "zeepachtig" omschrijf. net alsof je met dreft je afwas gedaan hebt en de zeep/dreft niet zo goed afgespoeld hebt.
dit is dus mijn persoonlijke beleving. en mijn andere collega's vinden ons water ook niet echt lekker.
je kunt zeggen: tja, zo smaakt onthard water.
maar feit is dat de smaak v.h. water is slecht, in mijn mond😉.

maar....thuis heb ik hydrosoft staan. met dit apparaat kun je rest-hardheid instellen. hij staat nu op 1,5. en ik proef die "zeepachtige" nasmaak niet zo erg (eigenlijk bijna niets) als bij aquacell.

als ik dit alles vantevoren had geweten, had ik nooit voor aquacell gekozen, vanwege alles-of-niets principe en de gevolgen hiervan op de smaak v.h. water.

daarom mijn advies:

kies voor een waterontharder die mogelijkheid heeft om hardheid (of rest-hardheid) in te stellen.
Als je er een mengventiel tussen zet dan kan je zelf mengen tot de gewenste hardheid toch?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 17:29
Erwin_83 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:54:
[...]

Als je er een mengventiel tussen zet dan kan je zelf mengen tot de gewenste hardheid toch?
heb je suggestie's voor een goede mengventiel?
kan ik dit zelf ook installeren, als ik niet zo kundig ben als loodgieter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
ari2asem schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:28:
[...]
heb je suggestie's voor een goede mengventiel?
kan ik dit zelf ook installeren, als ik niet zo kundig ben als loodgieter?
Hoe moeilijk het is ligt aan de plek en leidingen die je hebt. Wat een goed mengventiel is kunnen andere hier vast wel adviseren. Thuis onthard ik 100 % dus heb er geen ervaring mee.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Erwin_83 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:52:
[...]

Hoe moeilijk het is ligt aan de plek en leidingen die je hebt. Wat een goed mengventiel is kunnen andere hier vast wel adviseren. Thuis onthard ik 100 % dus heb er geen ervaring mee.
Maakt niet uit eigenlijk..

Maar hier 2 opties van onze vrienden @AQMOS
https://www.aqmos.nl/shop...an-3251?category=64#attr=

https://www.aqmos.nl/shop...9,80,82,85,86,83,84,88,89

Afhankelijk van de ruimte die je hebt / budget.

Beetje teflon tape / locktight draad en een waterpomptang en je zou het zonder problemen moeten kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

vormulier schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:04:
[...]

Beetje teflon tape / locktight draad en een waterpomptang en je zou het zonder problemen moeten kunnen installeren.
Aanvullend is dit ook nog een optie:
https://www.ecosoft.com/product-ecosoft/v4099

Niet op voorraad, maar kunnen we bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-06 13:34
Binnenkort wil ik ook een ontharder gaan plaatsen.
Nu vraag ik mij echter af of hier mensen zijn die een elektrische 3 weg kraan geplaatst hebben voor het water geven van de tuin? Een aftakking maken nog vóór de ontharder is erg lastig. dan zou ik een hoop leidingen moeten verleggen.

De handmatige 3 weg kranen zijn uiteraard altijd een oplossing. Echter zou ik het graag smart willen maken in HA zodat ik het niet vergeet open of dicht te draaien.

Online zijn veel elektrische 3 weg kranen te vinden echter kan ik er geen vinden met een KIWA keurmerk.
Weten/kennen jullie eventueel varianten zonder KIWA die wel veilig zijn voor een de drink water kraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
glatch schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:13:
Binnenkort wil ik ook een ontharder gaan plaatsen.
Nu vraag ik mij echter af of hier mensen zijn die een elektrische 3 weg kraan geplaatst hebben voor het water geven van de tuin? Een aftakking maken nog vóór de ontharder is erg lastig. dan zou ik een hoop leidingen moeten verleggen.

De handmatige 3 weg kranen zijn uiteraard altijd een oplossing. Echter zou ik het graag smart willen maken in HA zodat ik het niet vergeet open of dicht te draaien.

Online zijn veel elektrische 3 weg kranen te vinden echter kan ik er geen vinden met een KIWA keurmerk.
Weten/kennen jullie eventueel varianten zonder KIWA die wel veilig zijn voor een de drink water kraan?
Is dat niet groter dan een simpel T stuk voor de ontharder?

Hier heb ik trouwens een magneetklep in de leiding naar de buitenkranen waar de sproei installatie op zit. Dus als er geen 3 weg klep te krijgen is kan je ook 2 (of 3) magneet kleppen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatch
Met een T stuk en 2 magneet kleppen voor de ontharder (en T stuk na de ontharder) zou het ook kunnen inderdaad. Wellicht is dat ook nog goedkoper. Gezien elektrische 3 weg kranen niet goed koop zijn.

Dan zou ik 1 normally open en 1 normally closed magneet klep nodig zodat de kleppen in "normale" toestand niet bekrachtigd zijn.
Erwin_83 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:39:
[...]

Is dat niet groter dan een simpel T stuk voor de ontharder?

Hier heb ik trouwens een magneetklep in de leiding naar de buitenkranen waar de sproei installatie op zit. Dus als er geen 3 weg klep te krijgen is kan je ook 2 (of 3) magneet kleppen nemen.
Hoe zorg jij met 1 klep ervoor dat er niet alsnog water door de ontharder stroomt? Er staat dan toch alsnog druk op beide uitgangen van het T stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Eastman schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:50:
Hoi Aqmos, ik heb de R2D2 van jullie recent geïnstalleerd met chloormodule. Was de chloormodule al ingeregeld op het volume van de R2D2 bij levering? De module was al door jullie geïnstalleerd.

Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe de chloormodule weet wanneer hij aan moet tijdens regeneratie.
Wel nog even verstandig om te controleren! 1 minuut per liter hars. (R2D2-32 = 8m, R2D2-48 = 12m, R2D2-72 = 18m)

De chloormodule detecteert doorstroom. Er zit een printplaatje in de adapter verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
[/quote]

Hoe zorg jij met 1 klep ervoor dat er niet alsnog water door de ontharder stroomt? Er staat dan toch alsnog druk op beide uitgangen van het T stuk?
[/quote]

Voor de ontharder tak ik af voor de buitenkraan. Dit had ik al voordat de ontharder kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:35
AQMOS schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:37:
[...]

Wel nog even verstandig om te controleren! 1 minuut per liter hars. (R2D2-32 = 8m, R2D2-48 = 12m, R2D2-72 = 18m)

De chloormodule detecteert doorstroom. Er zit een printplaatje in de adapter verwerkt.
Ik blijf het een beetje onduidelijk verhaal vinden wat betreft het nut van een chloor module. Het feit dat het wordt aangeboden impliceert eigenlijk dat zonder chloor module onveilige situaties kunnen ontstaan wat betreft water kwaliteit.

Of is het meer een kwestie van gebruiksgemak omdat je met een chloor module geen hars reiniger meer nodig hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Tinkerer84 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:12:
[...]

Ik blijf het een beetje onduidelijk verhaal vinden wat betreft het nut van een chloor module. Het feit dat het wordt aangeboden impliceert eigenlijk dat zonder chloor module onveilige situaties kunnen ontstaan wat betreft water kwaliteit.

Of is het meer een kwestie van gebruiksgemak omdat je met een chloor module geen hars reiniger meer nodig hebt?
Harsreiniger is om ijzer(s) tegen te gaan. Chloormodule is om bacteriën tegen te gaan.

Wij zitten nou net in een land met een gigantisch hoge waterkwaliteit.
Bij calamiteiten zoals overschrijdingen van je drinkwaterbedrijf, is het fijn om zo'n module te hebben.
Ook bij het geval dat de waterontharder te lang buiten bedrijf is geweest is een chloormodule een mooie zekerheid.

In de praktijk gebruikt iedereen zijn water elke dag en stroomt het dus ook continu door de drukfles heen.
Een groot risico is er dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

AQMOS schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Harsreiniger is om ijzer(s) tegen te gaan. Chloormodule is om bacteriën tegen te gaan.

Bij calamiteiten zoals overschrijdingen van je drinkwaterbedrijf, is het fijn om zo'n module te hebben.
Ook bij het geval dat de waterontharder te lang buiten bedrijf is geweest is een chloormodule een mooie zekerheid.

In de praktijk gebruikt iedereen zijn water elke dag en stroomt het dus ook continu door de drukfles heen.
Oh dacht dat de harsreiniger ook tegen groei bacteriën was. Mocht je jezelf daar zorgen om maken, moet je dus toch nog een chloormodule aanschaffen. Over bacteriën gesproken...Moet sowieso even kijkenof er wel een terugslapklep is gemonteerd begin december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:14

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

[...]

Is een drupje glorix na de vakantie in het reservoir dan een oplossing? :+

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:13
[...]

'Een groot risico is er dus niet.' Maar als ik het goed begrijp, is er dus wel degelijk een risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Mr.Viper schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:11:
[...]

Is een drupje glorix na de vakantie in het reservoir dan een oplossing? :+
Denk dat je beter wat bacteriën kan opdrinken dan een risico lopen op chloorgas maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
vervallen

[ Voor 99% gewijzigd door PatRamon op 31-03-2024 14:21 ]

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Vic83 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:29:
[...]

'Een groot risico is er dus niet.' Maar als ik het goed begrijp, is er dus wel degelijk een risico?
Op straat lopen is ook een risico, aangereden worden is ook een risico...

Het risico is niet 0, maar ook niet 100.. Er zijn zat mensen die het zonder doen en dat gaat dermate goed dat het dus een klein risico is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Vic83 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:29:
[...]

Een risico op een normoverschrijding betreft koloniegetal is mogelijk.

Daadwerkelijke risico analyses kunnen alleen per situatie bekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
[...]

Voor mijn hoofdaansluiting zit (professioneel) legionella systeem met veilige chloordioxide desinfectie continu.
Wat geeft dit voor voordelen naar de waterontharder toe?

Neem aan dat de chloormodule in weze kan vervallen?
Maar niet als er langdurig geen gebruik is geweest, dan kan er wellicht wel groei ontwikkelen?

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Wij gaan van de zomer verbouwen. Nou wil ik vast voorbereidingen treffen voor een ontharder. Deze zal dan in (of in de buurt) van de meterkast komen. Als ik het goed begrepen heb, moet ik dan zorgen dat ik daar dan de waterleiding (direct vanaf de meter) naartoe loopt, er moet een afvoer zijn en er moet een stroomaansluiting zijn. Mis ik dan nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:52

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Phoolie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:50:
Wij gaan van de zomer verbouwen. Nou wil ik vast voorbereidingen treffen voor een ontharder. Deze zal dan in (of in de buurt) van de meterkast komen. Als ik het goed begrepen heb, moet ik dan zorgen dat ik daar dan de waterleiding (direct vanaf de meter) naartoe loopt, er moet een afvoer zijn en er moet een stroomaansluiting zijn. Mis ik dan nog iets?
Ga je alles zelf aansluiten? In dat geval zal ik ook even kijken of alles ook goed past in je meterkast. Mooiste zou zijn als je harsfles en zoutvat in de meterkast passen. Als dat niet lukt zal 1 van 2 wellicht in de trapkast o.i.d. moeten staan. Een MDF-plankje in de meterkast zou dan ook niet overbodig zijn :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
vormulier schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:04:
[...]

Mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is. Bij de ene zie ik 3 kraantjes, bij de andere 2. De compacte is beduidend duurder puur vanwege form factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
ViezeVis schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:24:
[...]

Ga je alles zelf aansluiten? In dat geval zal ik ook even kijken of alles ook goed past in je meterkast. Mooiste zou zijn als je harsfles en zoutvat in de meterkast passen. Als dat niet lukt zal 1 van 2 wellicht in de trapkast o.i.d. moeten staan. Een MDF-plankje in de meterkast zou dan ook niet overbodig zijn :)
Soort van, maatje van mij is loodgieter, die helpt met aansluiten.

Qua ruimte zal het wel passen, denk ik, de meterkast zal na de verbouwing zo'n 25 cm dieper (is nu 30 cm) zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

jassie256 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is. Bij de ene zie ik 3 kraantjes, bij de andere 2. De compacte is beduidend duurder puur vanwege form factor?
Ja, de inbouwmaat is kleiner.
De productiekosten bij de grotere zijn veel voordeliger, simpelweg doordat dit product in Duitsland bij bijna elke waterontharder wordt verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
AQMOS schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:37:
[...]

De adapter is een beetje verborgen. Maar ik heb een foto kunnen maken van de instelling. Ik heb een r2d2 48. Is deze goed afgesteld?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QKYFBYngOv815vzvmZe-ba9q9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxzbsBQZK7nG8kA0skLK6l5v.jpg?f=fotoalbum_large

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Eastman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:27:
[...]

De adapter is een beetje verborgen. Maar ik heb een foto kunnen maken van de instelling. Ik heb een r2d2 48. Is deze goed afgesteld?[Afbeelding]
Ja! Lijkt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
@AQMOS wij zijn aan het oriënteren voor een waterontharder omdat we graag donkere tegels in de badkamer willen en vrij hard water hebben. We twijfelen over de chloormodule. Is die van invloed op de geur en smaak van het water? In het buitenland heeft kraanwater nogal eens een chloorlucht bijvoorbeeld, kan de chloormodule dat effect hebben of merk je totaal geen verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Robicide
Je merkt dat niet omdat het tijdens de regeneratie wordt aangemaakt en weggespoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:40
Iemand ervaring met de waterontharder van Action?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIeItGFotKt8lKXvyJ33qswphCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aywl7DPP8d6MkRYh06G9Wdm9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:54
Had ik gezien, maar het ontharde water van dit apparaat is niet bedoeld voor consumptie. De fabrikant trekt in ieder geval zijn handen er vanaf. Kan natuurlijk zijn dat het prima kan, maar ik kan me voorstellen dat voor drinkwater-geschiktheid er hoge eisen zijn waar ze niet aan kunnen voldoen tegen dit bedrag.

Zie handleiding, pagina 9 https://www.action.com/gl...--wsa1020_ma_2310-201.pdf

Conclusie: use-case is beperkt tot ramen en auto wassen.

[ Voor 3% gewijzigd door radeoxx op 28-03-2024 13:47 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:03
Ik denk dat ik deze bestel, kan wel één gebruiken voor mijn (basic) osmose installatie (ook handig die debiet meter).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
radeoxx schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:45:
[...]

Had ik gezien, maar het ontharde water van dit apparaat is niet bedoeld voor consumptie. De fabrikant trekt in ieder geval zijn handen er vanaf. Kan natuurlijk zijn dat het prima kan, maar ik kan me voorstellen dat voor drinkwater-geschiktheid er hoge eisen zijn waar ze niet aan kunnen voldoen tegen dit bedrag.

Zie handleiding, pagina 9 https://www.action.com/gl...--wsa1020_ma_2310-201.pdf

Conclusie: use-case is beperkt tot ramen en auto wassen.
Vergeten te vermelden dat ik het wil gebruiken voor ramen en zonnepanelen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ChiMan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:54:
[...]

Voor zonnepanelen, ramen en je auto, zou ik een ander hars soort aanraden.

Als die unit van de action open kan, kan je ook hars er in doen wat demi water maakt (tot 1 microSiemens/cm).

Dit hars kan echter niet met zout geregenereerd worden en zal retour moeten na verzadiging.

Maar dan glimt je auto net zo als in de wasstraat en je glazen als in het restaurant :) (die gebruiken ook die hars of RO)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ChiMan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:54:
[...]

Tip; goedkope oplossing:
gebruik regenwater uit de regenton! :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
AQMOS schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Als die unit van de action open kan, kan je ook hars er in doen wat demi water maakt (tot 1 microSiemens/cm).

Dit hars kan echter niet met zout geregenereerd worden en zal retour moeten na verzadiging.

Maar dan glimt je auto net zo als in de wasstraat en je glazen als in het restaurant :) (die gebruiken ook die hars of RO)
Een ander soort hars? wat zit er dan in een ontharder? dezelfde toch?

Overigens voor mijn ultrasone bevochtiger heb ik een osmose apparaat geïnstalleerd, ook geschikt voor ramen lappen e.d.
Net gisteren een 60 liter voorraad vat voor het osmose water geplaatst, met een dompelpomp daarin kan ik nu makkelijk een emmer 'rein' water vullen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

natural colour schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:03:
[...]

Een ander soort hars? wat zit er dan in een ontharder? dezelfde toch?

Overigens voor mijn ultrasone bevochtiger heb ik een osmose apparaat geïnstalleerd, ook geschikt voor ramen lappen e.d.
Net gisteren een 60 liter voorraad vat voor het osmose water geplaatst, met een dompelpomp daarin kan ik nu makkelijk een emmer 'rein' water vullen.
Nee, om demiwater te maken gebruiken wij mixed-bed hars. Dit is anionen/kationen hars wat geregenereerd wordt met zuur en base.

RO werkt ook erg goed, maar voor de meest strenge specificaties gebruiken wij dit hars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
Ben mijn boodschappenlijstje aan het klaarmaken om mijn @AQMOS ontharder te bestellen met montageblok.

Mijn vraag: Ik wil het montageblok tussen een uponor/meerlaags buis aansluiten vlak na binnenkomst water.

Optie 1: meerlaagsbuis -->verbingingsslang | Montageblok | Verbindingsslag <-- meerlaagsbuis
Hoe zet ik dan het montageblok vast aan de muur?
Optie 2: meerlaagsbuis - knie+push-tofit - buis - knie - verloopring | Montageblok | (zelfde volgorde terug)
Hier kan ik de buis in een klem aan de muur vastmaken waardoor het blok ook vast zit. Wel meer koppelingne.

Wat isjullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
AQMOS schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Oei ik dacht dat water uit een waterontharder ook prima was voor auto en zonnepanelen etc.
Hopelijk in ieder geval beter dan normaal kraanwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Phusebox schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Oei ik dacht dat water uit een waterontharder ook prima was voor auto en zonnepanelen etc.
Dit gaat om hars wat in dat action-ding zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Phusebox schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Definieer 'beter'?!

Of bedoel je een lager kalkgehalte? Maar ook dat is weer sterk afhankelijk van waar je in Nederland je drinkwater uit de kraan haalt.

Want qua prijs/prestatie overtreft ons schone en veilige drinkwater vrijwel alles.

En als de komende dagen er weer eens een lading saharastof naar beneden gaat komen, is afspoelen met gewoon kraanwater altijd nog beter dan die bruine woestijnzooi. :)
https://www.weerplaza.nl/video/weerbericht/928738269/

En je PV-panelen spoel je hooguit een paar keer per jaar (en da's al veel) af met wat regen(ton)water. De minderopbrengst door vervuiling is vrijwel verwaarloosbaar. De reguliere regenbuien in Nederland doen ook prima werk wat dat betreft.
tenzij je natuurlijk rechtstreeks onder de roetpluimen van tata-steel woont
Wel overigens een goed verdienmodel voor al die speciale zonnepaneelwasboeren. :+

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 29-03-2024 20:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ehtweak schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:51:
[...]

Definieer 'beter'?!

Of bedoel je een lager kalkgehalte? Maar ook dat is weer sterk afhankelijk van waar je in Nederland je drinkwater uit de kraan haalt.

Want qua prijs/prestatie overtreft ons schone en veilige drinkwater vrijwel alles.

En als de komende dagen er weer eens een lading saharastof naar beneden gaat komen, is afspoelen met gewoon kraanwater altijd nog beter dan die bruine woestijnzooi. :)
https://www.weerplaza.nl/video/weerbericht/928738269/

En je PV-panelen spoel je hooguit een paar keer per jaar (en da's al veel) af met wat regen(ton)water. De minderopbrengst door vervuiling is vrijwel verwaarloosbaar. De reguliere regenbuien in Nederland doen ook prima werk wat dat betreft.
tenzij je natuurlijk rechtstreeks onder de roetpluimen van tata-steel woont
Wel overigens een goed verdienmodel voor al die speciale zonnepaneelwasboeren. :+
Minder vlekken?

Regenwater heb ik zelf niet en tot nu toe heb ik mijn panelen zelf nog nooit afgespoeld, wel 1 keer laten reinigen. Voor 6 tientjes kun je er weinig van zeggen.

Mijn panelen zijn ondanks de afgelopen 5 maanden regen anders altijd erg smerig vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Phusebox schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:16:
[...]

Minder vlekken?

Regenwater heb ik zelf niet en tot nu toe heb ik mijn panelen zelf nog nooit afgespoeld, wel 1 keer laten reinigen. Voor 6 tientjes kun je er weinig van zeggen.
Daar kun je zeker wel wat van zeggen.
Als je ze gewoon op een schuin dak hebt liggen heb je 60 euro weggegooid volgens TNO.
Als ze redelijk vlak op een plat dak liggen en er enorme aanslag op zat dan verdien je het misschien na een jaar terug.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
EWK schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:53:
[...]

Daar kun je zeker wel wat van zeggen.
Als je ze gewoon op een schuin dak hebt liggen heb je 60 euro weggegooid volgens TNO.
Als ze redelijk vlak op een plat dak liggen en er enorme aanslag op zat dan verdien je het misschien na een jaar terug.
Mijn dakraam ligt op 50 graden, en na 2.5 jaar niet schoon te hebben gemaakt lag het vuil er dik op kompleet met groene algen, regen alleen was (is) niet genoeg om het eraf te krijgen, ik moest boenen met zeep om het raam helder te krijgen.. en dit geld uiteraard ook voor het glas van zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerom3001
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 21:17
Na lang wikken en wegen hebben we een waterontharder geplaatst. Een mooie deal op de bekende website beginnend met een M een ongebruikte Northstar nsc14 met alle onderdelen in gesealde verpakking gevonden.

Het was bekend dat deze voor een 2 persoons huishouden wel groot is, maar de prijs en eigenschappen maken het zeker goed!
Vooruit gemeten, en wat kwam het goed uit, mede door het laten verwijderen van de gasmeter

Na de installatie die ik zelf heb gedaan, lekker laten spoelen en daarna nog eens een reiniging gegeven met een harsreiniger om maar zeker te zijn dat het allemaal goed is. De air-gap spetterende een met een kleine creative aanpassing heb ik dit kunnen oplossen.

Met een ingestelde inkomende hardheid van 10dh (naar 0 dh) zal deze bij een verbruik van 4100 liter spoelen. Als dit niet behaald wordt zal het de ingestelde 14 dagen het spoelen automatisch overnemen. Als jullie een ander advies hebben, laat het mij weten. En een foto voor de indruk van een tevreden gebruiker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvgAs7MWUeGhANzujSdSpt23fr8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nhtIwrnaMThWzKETTyomKbnu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3WjsqpWr5VYuAJO_cqyzQJl6Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUgXBBGzlJuXvoQjOvpdKDey.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Jerom3001 op 30-03-2024 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

natural colour schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:46:
[...]

Mijn dakraam ligt op 50 graden, en na 2.5 jaar niet schoon te hebben gemaakt lag het vuil er dik op kompleet met groene algen, regen alleen was (is) niet genoeg om het eraf te krijgen, ik moest boenen met zeep om het raam helder te krijgen.. en dit geld uiteraard ook voor het glas van zonnepanelen.
Nee, het glas van een PV-paneel is heel wat anders dan het glas van een dakraam...

De coating van de PV-paneel is er nou juist om gemaakt dat er zo weinig mogelijk vuil aan blijft hangen c.q. het er weer vanaf spoelt bij een forse regenbui.
E.e.a. ook afhankelijk van de hellingshoek.

En boenen met zeep moet je bij een PV-paneel al helemaal niet doen. :N

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 30-03-2024 10:50 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Jerom3001 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:54:

Na de installatie die ik zelf heb gedaan, lekker laten spoelen en daarna nog eens een reiniging gegeven met een harsreiniger om maar zeker te zijn dat het allemaal goed is. De air-gap spetterende een met een kleine creative aanpassing heb ik dit kunnen oplossen.
Heb ook deze airgap, maar deze spetterde alleen bij ingebruikname doordat er lucht in het systeem zit(zat).

Dit zou als het goed is in het dagelijks gebruiik niet moeten spetteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-06 17:52
Naar aanleiding van de reportage over waterontharders wil ik toch een actievere aanpak mbt het tegengaan van bacteriën.
Ik heb de regeneratie om die reden al op 7 dagen staan maar ik wil daarnaast periodiek ontsmetten met chloor, elke 3 maanden of zo.

Mijn vraag is welke chloor of bleek kun je daarvoor gebruiken en hoeveel hebben nodig.

Hoe schadelijk is dit verder voor de hars?
Kun je “spelen” met de dosering/frequentie bv elke maand een theelepel chloor in plaats van jaarlijks een kopje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mad Wally
Je kan ook een chloormodule toepassen die reageert als er zout water voorbij komt in de pekelslang..
https://www.aqmos.nl/shop...ng-3247?category=64#attr=
Welke waterontharder had je ook alweer?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
AUijtdehaag schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:16:
@Mad Wally
Je kan ook een chloormodule toepassen die reageert als er zout water voorbij komt in de pekelslang..
https://www.aqmos.nl/shop...ng-3247?category=64#attr=
Welke waterontharder had je ook alweer?
Ik heb de kleinste R2D2 maar ik vind de chloormodule inclusief 2-jaarlijkse vervanging van de elektroden toch redelijk prijzig.
Als ik dit op kan lossen met periodiek een scheutje chloor heeft dat mijn voorkeur tenzij dit grote nadelen heeft mbt de levensduur of anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
In het kader van wat de boer niet kent.....
https://swatec.ch/water-improvement/kalyxx/kalyxx-active/
PDF

Wie probeert hem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Mad Wally schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:43:
[...]

Ik heb de kleinste R2D2 maar ik vind de chloormodule inclusief 2-jaarlijkse vervanging van de elektroden toch redelijk prijzig.
Als ik dit op kan lossen met periodiek een scheutje chloor heeft dat mijn voorkeur tenzij dit grote nadelen heeft mbt de levensduur of anders.
Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Boem is ho :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerom3001
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 21:17
Mad Wally schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:14:
Naar aanleiding van de reportage over waterontharders wil ik toch een actievere aanpak mbt het tegengaan van bacteriën.
Ik heb de regeneratie om die reden al op 7 dagen staan maar ik wil daarnaast periodiek ontsmetten met chloor, elke 3 maanden of zo.

Mijn vraag is welke chloor of bleek kun je daarvoor gebruiken en hoeveel hebben nodig.

Hoe schadelijk is dit verder voor de hars?
Kun je “spelen” met de dosering/frequentie bv elke maand een theelepel chloor in plaats van jaarlijks een kopje?
Onderstaande is vanuit de Northstar in de beschrijving te lezen, maar om het ieder kwartaal te doen lijkt mij wel overbodig;

In de fabriek wordt uw apparaat schoon en steriel gehouden. Tijdens
verzending, opslag, installatie en bediening kunnen echter bacteriën het
apparaat binnendringen. Om deze reden wordt steriliseren aangeraden.
Dit gebeurt als volgt:
1. Open de zoutbak, verwijder de kap van de vlotterbuis en giet ongeveer
90 ml (6 eetlepels) huishoudelijk bleekwater in de vlotterbuis. Plaats
ten slotte de kap terug.
2. Controleer of de bypass op “Service” (open) staat.
3. Beginnen met recharge: Druk op de knop RECHARGE en houd
deze 3 seconden ingedrukt tot “Recharge Now” op de display gaat
knipperen. Tijdens het regenereren wordt het bleekmiddel voor
sterilisatie in en door de waterontharder getrokken. Eventueel in het
systeem achtergebleven lucht wordt via de afvoer verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Jerom3001 schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:50:
[...]

Onderstaande is vanuit de Northstar in de beschrijving te lezen, maar om het ieder kwartaal te doen lijkt mij wel overbodig;

In de fabriek wordt uw apparaat schoon en steriel gehouden. Tijdens
verzending, opslag, installatie en bediening kunnen echter bacteriën het
apparaat binnendringen. Om deze reden wordt steriliseren aangeraden.
Dit gebeurt als volgt:
1. Open de zoutbak, verwijder de kap van de vlotterbuis en giet ongeveer
90 ml (6 eetlepels) huishoudelijk bleekwater in de vlotterbuis. Plaats
ten slotte de kap terug.
2. Controleer of de bypass op “Service” (open) staat.
3. Beginnen met recharge: Druk op de knop RECHARGE en houd
deze 3 seconden ingedrukt tot “Recharge Now” op de display gaat
knipperen. Tijdens het regenereren wordt het bleekmiddel voor
sterilisatie in en door de waterontharder getrokken. Eventueel in het
systeem achtergebleven lucht wordt via de afvoer verwijderd.
Ik schat in dat daarvoor de pekelbak leeg én schoongemaakt moet zijn alvorens je dit doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
ViezeVis schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:16:
[...]

Ik schat in dat daarvoor de pekelbak leeg én schoongemaakt moet zijn alvorens je dit doet.
Dat lees ik nergens. Op meerdere sites al gelezen over periodiek “sanitizen” en dat gaat gewoon in de vlotterbuis zonder daarvóór het zout te hebben verwijderd. Wel wordt geadviseerd om de pekelbak eerst schoon te maken als deze vervuild is.

Ook de voor de harscleaner hoef je het zout niet te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:51
De 400 pagina's doorspittend lees ik wisselende inzichten qua gewenste/geëiste diameters voor aanvoer en retour naar het montageblok. Mijn situatie wordt naar verwachting dat ik het montageblok + de ontharder van @AQMOS (CM-32 op het oog) op zolder plaats, omdat ik in de meterkast simpelweg geen ruimte heb. Deze is te ondiep. Dus:
  • Verlenging hoofdleiding vanuit watermeterput naar zolder
  • Op zolder aansluiting op montageblok + ontharder
  • Retourleiding richting watermeterput voor watervoorziening begane grond
  • Voor de watervoorziening van de badkamer plaats ik denk ik direct een Uponor sanitair verdeler op zolder
Ik wil te veel drukverlies voorkomen, maar ook niet onnodig dikke buizen gaan leggen (al is het maar omdat ik alles in een koof moet "proppen". Wat is de actuele aanrader: meerlagenbuis Uponor met buitendiameter van 32 mm of 25 mm? Aanvoer en retour dezelfde diameter (op de retour zit dan niet meer de badkamer, wellicht heeft dat invloed...)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
Ik heb er één.
Speciaal voor mijn osmose installatie besteld.
Snelkoppelingen niet geheel waterdicht, deksel moest ik met een hefboom open maken.., capaciteit (liters per minuut) niet opgegeven.., hars dat net op geel zand lijkt zit los in het vaatje, debiet meter werkt met turbine en geeft na 1000 liter een signaal.
Voor mij is deze simpele ontharder zijn geld wel waard.
Foto: de ontharder staat in het midden, net boven het witte vat zie je de debiet meter (rechts op de foto staat een <Watts> kalk omzetter voor het leidingwater in het huis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtFQiPABVmJef-HzVbV3L-8KVOM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7VaiLagiZPDcTRfLxAF1mIFR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

pekelveld schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:03:
De 400 pagina's doorspittend lees ik wisselende inzichten qua gewenste/geëiste diameters voor aanvoer en retour naar het montageblok. Mijn situatie wordt naar verwachting dat ik het montageblok + de ontharder van @AQMOS (CM-32 op het oog) op zolder plaats, omdat ik in de meterkast simpelweg geen ruimte heb. Deze is te ondiep. Dus:
  • Verlenging hoofdleiding vanuit watermeterput naar zolder
  • Op zolder aansluiting op montageblok + ontharder
  • Retourleiding richting watermeterput voor watervoorziening begane grond
  • Voor de watervoorziening van de badkamer plaats ik denk ik direct een Uponor sanitair verdeler op zolder
Ik wil te veel drukverlies voorkomen, maar ook niet onnodig dikke buizen gaan leggen (al is het maar omdat ik alles in een koof moet "proppen". Wat is de actuele aanrader: meerlagenbuis Uponor met buitendiameter van 32 mm of 25 mm? Aanvoer en retour dezelfde diameter (op de retour zit dan niet meer de badkamer, wellicht heeft dat invloed...)?
De DN maat van je watermeter aanhouden is het beste.
Je kan ook een drukverhoger overwegen. Die installeren wij er tegenwoordig bij als dat de wens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

natural colour schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:08:
[...]

Ik heb er één.
Speciaal voor mijn osmose installatie besteld.
Snelkoppelingen niet geheel waterdicht, deksel moest ik met een hefboom open maken.., capaciteit (liters per minuut) niet opgegeven.., hars dat net op geel zand lijkt zit los in het vaatje, debiet meter werkt met turbine en geeft na 1000 liter een signaal.
Voor mij is deze simpele ontharder zijn geld wel waard.
Foto: de ontharder staat in het midden, net boven het witte vat zie je de debiet meter (rechts op de foto staat een <Watts> kalk omzetter voor het leidingwater in het huis)

[Afbeelding]
Wat voor osmose installatie heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

jassie256 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:54:
Ben mijn boodschappenlijstje aan het klaarmaken om mijn @AQMOS ontharder te bestellen met montageblok.

Mijn vraag: Ik wil het montageblok tussen een uponor/meerlaags buis aansluiten vlak na binnenkomst water.

Optie 1: meerlaagsbuis -->verbingingsslang | Montageblok | Verbindingsslag <-- meerlaagsbuis
Hoe zet ik dan het montageblok vast aan de muur?
Optie 2: meerlaagsbuis - knie+push-tofit - buis - knie - verloopring | Montageblok | (zelfde volgorde terug)
Hier kan ik de buis in een klem aan de muur vastmaken waardoor het blok ook vast zit. Wel meer koppelingne.

Wat isjullie advies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwI3urUpYIhgJl5Rtopi44ofemM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0IpdRRlnDYziIaazmrEbelk.jpg?f=fotoalbum_large

Wij vinden het prettig om met dit spul te werken: https://www.oeg.net/en/si...s-m8-x-15-19-mm-806000201

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Hmm dat plaatje maakt hij bijna het over wegen waard om de boel hier om te bouwen.. ziet er netjes uit zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Al een paar keer een post geplaatst over dtanij het gevoel heb dat onze @AQMOS bmx-48 niet automatisch regenereert.

Halverwege vorige maand stond op het scherm 0,00t en handmatig gestart. Toen een kwh meter besteld en deze aan Haas gekoppeld.

Wat ik zie is dat de lijn van het stroomverbruik
de afgelopen 3 weken lineair omhoog loopt. Had eigenlijk gedacht dat na een dag of 10 er een hoger verbruik zou zijn ivm regeneratie.

Weet iemand hier hoe ik in een BMX waterontharder kan zien wanneer de laatste regeneratie is geweest?
En evt waar ik kan zien wanneer de volgende uiterlijk plaats zal vinden?

Hebben meerdere mensen in het gezin ook last van een hele droge huid. Velletjes aan de knokkels zitten, ondanks dat het er het weer niet voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Nu ook even de hardheid getest en het water is gewoon wéér hard. Na 8 druppels pas groen water.

Waterontharder lijkt dus gewoon niet te werken. Denk dat Aqmos maar weer eens langs moet komen..

Ondanks dat er op het scherm nog 01,03T staat. Dus er zou nog 25% over moeten zijn..

[ Voor 18% gewijzigd door AndereKoekoek op 05-04-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AndereKoekoek schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:52:
Al een paar keer een post geplaatst over dtanij het gevoel heb dat onze @AQMOS bmx-48 niet automatisch regenereert.

Halverwege vorige maand stond op het scherm 0,00t en handmatig gestart. Toen een kwh meter besteld en deze aan Haas gekoppeld.

Wat ik zie is dat de lijn van het stroomverbruik
de afgelopen 3 weken lineair omhoog loopt. Had eigenlijk gedacht dat na een dag of 10 er een hoger verbruik zou zijn ivm regeneratie.

Weet iemand hier hoe ik in een BMX waterontharder kan zien wanneer de laatste regeneratie is geweest?
En evt waar ik kan zien wanneer de volgende uiterlijk plaats zal vinden?

Hebben meerdere mensen in het gezin ook last van een hele droge huid. Velletjes aan de knokkels zitten, ondanks dat het er het weer niet voor is.
Mail mij even persoonlijk naar mp@aqmos.nl, dan zoeken we een oplossing (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

AQMOS schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:56:
[...]
Mail mij even persoonlijk naar mp@aqmos.nl, dan zoeken we een oplossing (y)
Net Koen aan de telefoon gehad en samen met hem den aantal instellingen veranderd. Hopelijk gaat het nu beter werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
AQMOS schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:45:
[...]
De DN maat van je watermeter aanhouden is het beste.
Je kan ook een drukverhoger overwegen. Die installeren wij er tegenwoordig bij als dat de wens is.
Inkomend ongeveer 27 buitenmaat (witte buis), schroefdraad rechts op watermeter is ongeveer 25, “groene” leiding (maar) 15,5. Dat betekent dat ik gewoon Uponor 25mm kan/moet nemen? 32 zal dan geen toegevoegde waarde hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j54FwROXYLFIg-n5t-RcXZlaNtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AImEAKNUV5qJKzKLwRsfzNO4.jpg?f=fotoalbum_large

De put is trouwens 60 diep… past net geen ontharder in. Sowieso zou ik de zoutbak er niet in krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@pekelveld
Deze is 54 hoog 27 breed en 43 diep. Moet wel passen toch?
https://www.ecosoft.com/nl/product-ecosoft/fu1016cabdvup

En ik zou gewoon 15 mm aanhouden.
De watermeter is volgens mij G ¾" B aansluiting (DN15) (flex slang met vlakke pakking)
PDF

Nu nog stroom en een afvoer?

En iets aan die verroeste hoekijzers doen voordat je er doorheen zakt.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 21:12

xon

Inmiddels uitverkocht :|

Bijzondere is dat ik hem eigenlijk nergens anders kan vinden ook niet in 'china'. Verbaast mij omdat het natuurlijk gewoon een rebrand is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pekelveld
Ja hallo, heb ik me net zitten "verdiepen" in Aqmos, komt er weer een nieuw merk om de hoek ;) ;) . Ecosoft lees ik in dit topic verder weinig over... zelfde idee? Ik zie alleen 2 reacties van @AQMOS die spreekt over "vrienden van". Overigens heb ik mijn bedenkingen of deze er wel in past qua ruimte... de put is 60 hoog, maar de watermeter zit uiteraard lager (dus maakt de effectieve hoogte minder). Qua breedte past hij er denk ik niet naast, maar dat zou ik moeten nameten als ik weer thuis ben (afmeting houten deksel put is 84x48 cm). En: is het qua vocht wel een aanrader (ook met stekker)? Er staat wel eens een paar cm water in die put.
AUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:02:
@pekelveld
En ik zou gewoon 15 mm aanhouden.
De watermeter is volgens mij G ¾" B aansluiting (DN15) (flex slang met vlakke pakking)
PDF
Lijkt me een goede aanname. Zie op de foto's wel iets van 620 staan. Is een grotere diameter niet noodzakelijk dan, mocht ik ervoor kiezen toch voor een opstelling 2 verdiepingen hoger gaan? Al is het maar kunststof met 20mm buitendiameter.
Meterkast zit er bijna naast, afvoer op zich ook wel. Dat zal nooit een probleem zijn.
AUijtdehaag schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:02:
@pekelveld
En iets aan die verroeste hoekijzers doen voordat je er doorheen zakt.
Haha, ja, die zijn al voorbij einde levensduur. Dat vervangen staat op zich wel op de planning, mocht ik binnen afzienbare tijd een keer de vloertegels eruit bikken en vloerverwarming gaan aanleggen. Ik koop dan direct een nieuwe putomranding met nieuwe (wél fatsoenlijk afsluitende) plaat. Ik heb er nu al 2 jaar gewoon een plaat multiplex ruim overeen liggen voor draagkracht. Gaat prima, maar minder praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
xon schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:22:
[...]

Bijzondere is dat ik hem eigenlijk nergens anders kan vinden ook niet in 'china'. Verbaast mij omdat het natuurlijk gewoon een rebrand is.
Ik heb er één.. er staat nadrukkelijk te lezen dat de waterverzachter in Nederland is ontworpen en in de 'PRC' wordt gemaakt.
Het water wordt uiteraard zacht, maar de beschikbare hoeveelheid liters per / minuut wordt beperkt.

[ Voor 10% gewijzigd door natural colour op 07-04-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
xon schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:22:
[...]

In de winkels zijn ze ook te koop. Heb een gekocht bij de Action in Uitgeest.

[ Voor 5% gewijzigd door ChiMan op 07-04-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 21:12

xon

ChiMan schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:29:
[...]

In de winkels zijn ze ook te koop. Heb een gekocht bij de Action in Uitgeest.
Ja! Tot mijn verbazing stonden er nog 4...en meteen gekocht 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

xon schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:15:
[...]

Ja! Tot mijn verbazing stonden er nog 4...en meteen gekocht 👍
Als iemand die omhulsels los vind op AliExpress ofzo, kan je simpelweg hars los kopen voor een paar euro per liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

pekelveld schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:56:
[...]

Ja hallo, heb ik me net zitten "verdiepen" in Aqmos, komt er weer een nieuw merk om de hoek ;) ;) . Ecosoft lees ik in dit topic verder weinig over... zelfde idee? Ik zie alleen 2 reacties van @AQMOS die spreekt over "vrienden van". Overigens heb ik mijn bedenkingen of deze er wel in past qua ruimte... de put is 60 hoog, maar de watermeter zit uiteraard lager (dus maakt de effectieve hoogte minder). Qua breedte past hij er denk ik niet naast, maar dat zou ik moeten nameten als ik weer thuis ben (afmeting houten deksel put is 84x48 cm). En: is het qua vocht wel een aanrader (ook met stekker)? Er staat wel eens een paar cm water in die put.

[...]

Lijkt me een goede aanname. Zie op de foto's wel iets van 620 staan. Is een grotere diameter niet noodzakelijk dan, mocht ik ervoor kiezen toch voor een opstelling 2 verdiepingen hoger gaan? Al is het maar kunststof met 20mm buitendiameter.

[...]

Meterkast zit er bijna naast, afvoer op zich ook wel. Dat zal nooit een probleem zijn.

[...]

Haha, ja, die zijn al voorbij einde levensduur. Dat vervangen staat op zich wel op de planning, mocht ik binnen afzienbare tijd een keer de vloertegels eruit bikken en vloerverwarming gaan aanleggen. Ik koop dan direct een nieuwe putomranding met nieuwe (wél fatsoenlijk afsluitende) plaat. Ik heb er nu al 2 jaar gewoon een plaat multiplex ruim overeen liggen voor draagkracht. Gaat prima, maar minder praktisch.
Ecosoft is 1 van de 2 officiële clack distributeuren in Europa. Ook produceren ze in Oekraïne RO systemen en in België waterontharders. Alleen B2B.
Binnenkort bieden wij die Ecosoft aan, want het is de beste waterontharder die wij tot nu toe hebben gezien op de markt. (Gaat ongeveer ~1000€ kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatch
AQMOS schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:20:
[...]

Ecosoft is 1 van de 2 officiële clack distributeuren in Europa. Ook produceren ze in Oekraïne RO systemen en in België waterontharders. Alleen B2B.
Binnenkort bieden wij die Ecosoft aan, want het is de beste waterontharder die wij tot nu toe hebben gezien op de markt. (Gaat ongeveer ~1000€ kosten)
Wat maakt die ontharder beter dan anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
AQMOS schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:20:
[...]

Hmm ik heb net een CM-50 besteld, had ik beter kunnen wachten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-06 11:02
Phusebox schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:29:
[...]

Hmm ik heb net een CM-50 besteld, had ik beter kunnen wachten dan?
Ik zit in dezelfde boot. Alleen is die nog niet geinstalleerd dus kan het nog veranderen (hoop ik dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Mad_Master schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:35:
[...]

Ik zit in dezelfde boot. Alleen is die nog niet geinstalleerd dus kan het nog veranderen (hoop ik dan).
Bij mij ook nog niet. Hopelijk krijgen we nog meer informatie hieromtrent van @AQMOS

Pagina: 1 ... 100 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.