Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 94 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
En hoe wordt de meterstand doorgegeven? Door letterlijk in de kruipruimte te duiken?
Is er niet een meterput of zoiets? Met een aangrenzende ruimte waar je iets mee kan?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:07
Nee, hier moet ik ook in om de waterstand op te meten.
Dat is op zich niet zon probleem als het maar niet te vaak is.

Handig is anders wat, maar ja.
Waar vroeger zeg maar het voorhuis was, zijn nu de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42
Kan je in de slaapkamer geen kast maken voor de ontharder. Je wil/moet toch regelmatig even een blik erop werpen en zout bijvullen.

Geen idee of spinnen e.d. een ontharder interessant vinden om in te kruipen, maar die kans is groter in de kruipruimte.

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 06-11-2023 09:30 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
Regenereren kun je ook instellen dat dit overdag gebeurt, heb je geen last van het geluid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-09 10:24
Sinds 4 maanden een waterontharder in mijn huis.
Ik woon in Vlaanderen, gekend om z'n hard water.

In het ouderlijke huis, zonder water ontharder, had ik persoonlijk veel last van dat hard water:
droge huid na douche, jeukende kledij, kalk aanslag in de potten/pannen, kalk aanslag douche, ...

Anyway:
In het huis met waterontharder zijn al deze klachten verdwenen.
Dusja, ik ben er wel tevreden over. Gedaan met tientallen euro's te verspillen aan het verhelpen van droge huid dmv zalf.
Geen enkele kalkaanslag (duh) in mijn douche. Het douchen voelt ook gewoon aangenamer.

Had ik geweten dat het zo'n effect had, had ik zwarte kranen en wasbakken gekocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Qinshi op 06-11-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Mijn waterontharder moet ontsmet worden. Na een vakantie vermoedelijk last van wat bacteriegroei, wat te merken is aan de geur. Nu heb ik al een resin-cleaner gebruikt, maar dat werkt maar een beetje. Tijd voor chloor dus. Ik heb in dit topic al gevonden dat spoelen met chloor geen kwaad.
Kort contact met chloor deert de harskern niet. Nu kan ik echter nergens (in Nederland) geschikt chloor vinden. De link in de TS gaat naar de website van Gamma in België en in Nederland verkopen ze dat spul niet. Wie heeft de gouden tip?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@argro
Dit is hetzelfde denk ik
https://www.office1.nl/javel-10-bleekwater-5-liter-3-bussen
of zoek op javel 15

Aqmos verkoopt ook chloormodules

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-11-2023 20:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
AUijtdehaag schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:36:

[…]

Aqmos verkoopt ook chloormodules
Dank. Ik heb geen Aqmos, dus dat gaat niet passen. Ook vind ik ruim 100 euro en een module á 50 euro die je iedere 1,5 / 2 jaar moet vervangen vrij prijzig. Eens per jaar 30ml chloor is een stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@argro
Vind ik ook veel geld, daarom schakel ik hem uit gedurende de 10 dagen - 5 minuten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqPO8JfYuFhix4DqTbz0Wy1Lwuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FSRZkhyylys49ptMDKOeFCh.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik hoop ermee de levensduur te verlengen

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-11-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Erwin_83 schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:29:
Kan je in de slaapkamer geen kast maken voor de ontharder. Je wil/moet toch regelmatig even een blik erop werpen en zout bijvullen.

Geen idee of spinnen e.d. een ontharder interessant vinden om in te kruipen, maar die kans is groter in de kruipruimte.
Dit zou kunnen maar heeft zeker niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zit te kijken naar een waterontharder (2 volwassenen, 2 kinderen, douche & bad, nieuwbouw).

Nu twijfel ik tussen Waterluxe, Aqmos en Aquacell. Er zitten wel wat verschillen tussen garantie, zout dat je erbij krijgt...

Alleen wat is in godsnaam het verschil tussen de partijen?
Ik vind dat de prijzen sterk uiteen lopen terwijl ik zou verwachten dat het meer op 1 lijn zou zitten...

Ik heb mij ingelezen en ook bij de buren gevraagd, 1 buur heeft Aquacell andere buur heeft Waterluxe. Maar verdere argumentatie dan 'ja een neef heeft waterluxe/aquacell dus daarom hebben we die gekozen, kom ik niet'.

Waterluxe bood een offerte aan van 1550 inclusief installatie, (kalkmettingsset, zouttabletten, 2 zakken 25kg, 3 jaar garantie, daarna garantie service voor 150e)

Aqmos is vrij duidelijk op hun website, 699-799 inclusief installatie, (10 jaar garantie)

Aquacell bood een offerte van 2198 euro, inclusief installatie (5 jaar all-in service garantie, 15 jaar garantie op onderdelen, 30 jaar garantie op hars, 4x 2.15 kg regeneratie zoutblokken)

[ Voor 11% gewijzigd door Chip. op 07-11-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-09 10:50

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
argro schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:54:
[...]
Dank. Ik heb geen Aqmos, dus dat gaat niet passen. Ook vind ik ruim 100 euro en een module á 50 euro die je iedere 1,5 / 2 jaar moet vervangen vrij prijzig. Eens per jaar 30ml chloor is een stuk goedkoper.
Pas in ieder geval op met chemicaliën mixen. Fosforzuur met bleekwater en zuurstof... nou ben ik geen chemicus, maar je zou zomaar chloorgas kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:25

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Chip. schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:54:
Ik zit te kijken naar een waterontharder (2 volwassenen, 2 kinderen, douche & bad, nieuwbouw).

Nu twijfel ik tussen Waterluxe, Aqmos en Aquacell. Er zitten wel wat verschillen tussen garantie, zout dat je erbij krijgt...

Ik vind dat de prijzen sterk uiteen lopen terwijl ik zou verwachten dat het meer op 1 lijn zou zitten...

Ik heb mij ingelezen en ook bij de buren gevraagd, 1 buur heeft Aquacell andere buur heeft Waterluxe. Maar verdere argumentatie dan 'ja een neef heeft waterluxe/aquacell dus daarom hebben we die gekozen, kom ik niet'.

Waterluxe bood een offerte aan van 1550 inclusief installatie, (kalkmettingsset, zouttabletten, 2 zakken 25kg, 3 jaar garantie, daarna garantie service voor 150e)

Aqmos is vrij duidelijk op hun website, 699-799 inclusief installatie, (10 jaar garantie)

Aquacell bood een offerte van 2198 euro, inclusief installatie (5 jaar all-in service garantie, 15 jaar garantie op onderdelen, 30 jaar garantie op hars, 4x 2.15 kg regeneratie zoutblokken)
Hier hetzelfde verhaal. Het prijsverschil is soms erg groot en ik zou niet weten wat de verschillen soms zijn en hoe belangrijk is de garantie als je daardoor 2x de prijs betaald van een ander.

Als je vraagt aan anderen hebben ze het merk via via of een installateur heeft dit advies gegeven en die verkoopt alleen merk x.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:36

Voornaamste verschil is dat Aquacell een dubbele harskern heeft. Wanneer de ontharder regenereert (waar je een vast tjdstip voor kunt kiezen) wisselt hij naar de andere harskern en hou je altijd onthard water. Tamelijk zinloos in verhouding tot de extra kosten als je het mij vraagt maar dat verklaart voor een deel waarom Aquacell zoveel duurder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argro
AQMOS schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:35:
[...]

Pas in ieder geval op met chemicaliën mixen. Fosforzuur met bleekwater en zuurstof... nou ben ik geen chemicus, maar je zou zomaar chloorgas kunnen maken.
Dank voor de tip. De resin-cleaner (fosforzuur) ga ik ook niet samen met chloor / bleekwater gebruiken. Dat is inderdaad riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Aquacell zou ik alleen doen als je echt geen ander model kwijt kan in je meterkast. Aquacell is erg compact. Nadeel is, dat het niet op stroom werkt, dus als je 1-2 maanden weg bent, dan had ik het hars al niet meer vertrouwd, aangezien het niet zelfstandig kan regenereren.

Waterluxe is een 'standaard' waterontharder. Hun speerpunt is keramische schijven. Ik geloof dat ze regelventielen gebruiken van Run-Xin..? Of dit langer mee gaat is ons een raadsel, voor een goede afdichting heb je nou eenmaal afsluitende pakkingen of rubbers nodig. Het verantwoord de prijs voor ons idee niet.
We hebben wel eens 1 geprobeerd los te halen, maar de keramische schijven zijn blijkbaar niet te vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

argro schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:44:
[...]
Dank voor de tip. De resin-cleaner (fosforzuur) ga ik ook niet samen met chloor / bleekwater gebruiken. Dat is inderdaad riskant.
Of geruime tijd (in ieder geval een regeneratie) tussen houden :)
Maar dit raden wij uiteraard af als bedrijf :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:16

Tja, de werking is allemaal hetzelfde toch? Het resultaat is onthard water. Dat je 1x per +/- 10 dagen een uurtje geen onthard water 's nachts hebt bij 'slechts 1 harskern' kan een nadeel zijn, maar is dat 500-1000 euro meerprijs waard?

Waarom zou je NIET voor de Aqmos gaan? Als je dan vervolgens bereid bent net wat meer te betalen voor de beste oplossing dan neem je (zoals ik) de versie van Aqmos met het Clack regelventiel. Ben je voor ongeveer 1.000 euro klaar. Niet twijfelen en gewoon doen zou ik zeggen.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83

Dat zout is tientjes werk, daar zou ik de keus niet van laten afhangen.

Aqmos leest hier actief mee, dus handig mocht je vragen/problemen hebben. En Aqmos is eventueel zelf te installeren.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:21
In februari wordt er bij ons een nieuwe badkamer geplaatst. Ik ben geïnteresseerd in een waterontharder. Alleen weet ik niet waar ik deze kan plaatsen. We hebben geen kruipruimte. Water komt binnen bij de voordeur in een put (kleine ruimte in de grond waar normaal kruipruimte begint.). Ik zie daar geen afvoer. De meterkast ligt een stukje hoger in hetzelfde halletje. Alleen de meterkast is klein en vol. Ook is er geen afvoer aanwezig.

De vraag is waar ik dan een ontharder goed zou kwijt kunnen? Iemand een idee?

Het betreft een rijtjeshuis met bouwjaar '86.

Het doel is vooral om minder kalkaanslag te hebben in de badkamer en keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fletcherRT
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 06:02
@AQMOS Is het mogelijk bij jullie wateronderharders om een resthardheid (3 dH) in te stellen? In de documentatie van onze warmptepomp (Itho Daalderop) staat onder "waterkwaliteit" dat dit qua hardheid minimaal 3dH moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dank voor het commentaar mensen. Ik dacht eerst dat Waterluxe (2008) een veel ouder bedrijf was dan Aqmos en dat was een reden waarom ik meer naar Waterluxe neigde (want ouder en dus meer doorontwikkeld product). Alleen kwam erachter dat Aqmos van origine Duits is (2007) en niet 2015 wat ik eerst dacht.
AQMOS schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:46:
[...]

Aquacell zou ik alleen doen als je echt geen ander model kwijt kan in je meterkast. Aquacell is erg compact. Nadeel is, dat het niet op stroom werkt, dus als je 1-2 maanden weg bent, dan had ik het hars al niet meer vertrouwd, aangezien het niet zelfstandig kan regenereren.

Waterluxe is een 'standaard' waterontharder. Hun speerpunt is keramische schijven. Ik geloof dat ze regelventielen gebruiken van Run-Xin..? Of dit langer mee gaat is ons een raadsel, voor een goede afdichting heb je nou eenmaal afsluitende pakkingen of rubbers nodig. Het verantwoord de prijs voor ons idee niet.
We hebben wel eens 1 geprobeerd los te halen, maar de keramische schijven zijn blijkbaar niet te vervangen :P
Mag ik vragen waarom je specifiek het regelventiel benoemd? Zijn de regelventielen zo belangrijk voor de werking van de waterontharder dan? Is toch gewoon een ventiel? Meen wel te hebben gelezen dat sommige ventielen wat intelligentie hebben, als in, sensoriek om hardheid te meten? Alleen ik zou gewoon denken ventiel = ventiel. Het is vast wat complexer dan dat. Alleen mis de uitleg.

Ook op bijvoorbeeld jullie pagina; https://www.aqmos.nl/keuzehulp heb je de drie ventielen op een rijtje. Alleen wat precies de verschillen zijn en waarom de een duurder is dan de ander word niet specifiek duidelijk. Zinnen als 'simpele, robuuste design. Onderhoud en montage is zeer eenvoudig.' en 'makkelijk instelbaar en goedkoop.' denk ik dan bij, "oke leuk, waaruit blijkt dat dan"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:08
Brains Bush schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:31:
En mochten er hier lezers zijn die ergens eind januari/begin februari woonachtig in zuidwest nederland overwegen een Aqmos waterontharder te laten installeren, laat het dan ajb weten (mag ook in PM).

Ik wil er één laten plaatsen, maar vanwege de reistijd/afstand proberen we te combineren met andere geïnteresseerden. Wel zo efficiënt.

DANK!!
Mezelf quoten ;) .

Ik wil graag een Aqmos echter vanwege de afstand (naar Middelburg) heb ik verzoek gekregen of er mogelijk nog meer geïnteresseerden in de regio zuid west Nederland (west brabant, zeeland, zuid zuid holland) zijn die ook in januari (mogelijk februari) een Aqmos willen laten installeren? Dan kunnen zij hier een goedgeplande dag van maken.
Nee ik heb geen belang/aandelen in Aqmos, puur in eigen belang. Wil eigenlijk niet uitwijken, tenzij het 'moet'.
Nogmaals dank! Brian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Maandag1987 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:15:
De vraag is waar ik dan een ontharder goed zou kwijt kunnen? Iemand een idee?

Het betreft een rijtjeshuis met bouwjaar '86.

Het doel is vooral om minder kalkaanslag te hebben in de badkamer en keuken.
Natuurlijk niet echt een idee, want je schetst een zeer summier woning beeld.

Waar is bijvoorbeeld de eerst bechikbare afvoer ? (wc/fontijntje/dakgoot die op het stads riool zit)
Hoe loopt je water leiding vanuit je meterkast door de rest van de woning ?

Je wilt graag de badkamer en de keuken, delen deze een waterleiding ? of op welk punt komen deze leidingen binnen..

Plaats anders even wat fotos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Brains Bush schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:42:
[...]

Mezelf quoten ;) .

Ik wil graag een Aqmos echter vanwege de afstand (naar Middelburg) heb ik verzoek gekregen of er mogelijk nog meer geïnteresseerden in de regio zuid west Nederland (west brabant, zeeland, zui zuid holland) zijn die ook in februari een Aqmos willen laten installeren? Dan kunnen zij hier een goedgeplande dag van maken.
Nee ik heb geen belang/aandelen in Aqmos, puur in eigen belang. Wil eigenlijk niet uitwijken, tenzij het 'moet'.
Nogmaals dank! Brian
En zelf kopen en door een lokale loodgieter laten monteren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Laatst online: 20:21
vormulier schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:56:
[...]

Natuurlijk niet echt een idee, want je schetst een zeer summier woning beeld.

Waar is bijvoorbeeld de eerst bechikbare afvoer ? (wc/fontijntje/dakgoot die op het stads riool zit)
Hoe loopt je water leiding vanuit je meterkast door de rest van de woning ?

Je wilt graag de badkamer en de keuken, delen deze een waterleiding ? of op welk punt komen deze leidingen binnen..

Plaats anders even wat fotos :)
Ik begrijp dat de informatie summier is. Ik heb helaas weinig antwoorden op je vragen. Ik weet dat het water het huis binnenkomt (duh), en vermoed dat deze aan de achterzijde wordt afgevoerd. Ik heb een foto van waar het water het huis binnenkomt toegevoegd alsmede een overzicht van de begane grond.

De keuken en badkamer liggen bijna boven elkaar (keuken ligt in een aangebouwd stuk, waardoor het niet recht onder elkaar ligt). De oude keuken zat tussen de nieuwe keuken en de wc. Daarboven zit dus de badkamer. Wellicht is er een gedeelde leiding, alleen kunnen we daar niet bij. In de nis tussen de 'hal' en de keuken staat een amerikaanse koelkast, welke is aangesloten op een waterkraan, welke daar al zat (vermoedelijk van de oude keuken). Mogelijk loopt daar een leiding van beneden naar boven naar de badkamer?
De WC ligt midden op de begane grond dus niet dichtbij de voordeur.

Er loopt een goot op de eerste verdieping, de regenpijp daarvan loopt tegen een muurtje nabij de voordeur. Om daar naar buiten te kunnen, zou je vanuit de waterput naar buiten moeten en dan nog een leiding leggen van een meter, daar waar wij de voordeur betreden. Dit lijkt me niet praktisch. Ook is bij de entree, waar dus de waterput is, geen ruimte om iets te plaatsen. Het nisje wordt gebruikt als kapstok, de meterkast is vol (en klein). Enige optie daar is denk ik boven de kapstok een plateau te maken waar de installatie op komt te staan.

Wellicht is de puzzel te lastig. Mogelijk heeft iemand ervaring met dergelijke situatie.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door Maandag1987 op 07-11-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:08
Erwin_83 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:44:
[...]

En zelf kopen en door een lokale loodgieter laten monteren ?
Yep Speelt ook door m'n hoofd. Zeker omdat mijn (lokale) zwager loodgieter bij Defensie is. Of dat helpt ;)

Installatie door Aqmos is een geringe meerprijs en ook meteen 5 jaar volledig ontzorgde garantie. Dat is even afwegen. Vandaar nu al mijn zoektocht naar mede potentiële Aqmos klanten in de regio. Als dat niet lukt dan bestel ik ergens in januari wel online bij ze en laat het dus door de Genist installeren en inregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-09 08:42
Brains Bush schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:53:
[...]

Yep Speelt ook door m'n hoofd. Zeker omdat mijn (lokale) zwager loodgieter bij Defensie is. Of dat helpt ;)

Installatie door Aqmos is een geringe meerprijs en ook meteen 5 jaar volledig ontzorgde garantie. Dat is even afwegen. Vandaar nu al mijn zoektocht naar mede potentiële Aqmos klanten in de regio. Als dat niet lukt dan bestel ik ergens in januari wel online bij ze en laat het dus door de Genist installeren en inregelen.
Ik heb om precies deze reden (Zeeland te ver voor Aqmos) een waterontharder van Aqmos zelf geïnstalleerd, dit is goed te doen. Aqmos is goed te benaderen voor vragen wanneer je er niet helemaal uitkomt.
Ik ben wel van plan om later (wellicht januari/februari) de ontharder te verplaatsen van de kruipruimte naar de meterkast wanneer de gasmeter daar weg is. Daar zou ik dan wel wat hulp bij willen, om ook direct een goede bypass te installeren bijvoorbeeld. Dus je mag me op de hoogte houden als je meer geïnteresseerden hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Maandag1987 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:48:
[...]

De keuken en badkamer liggen bijna boven elkaar (keuken ligt in een aangebouwd stuk, waardoor het niet recht onder elkaar ligt).

***members only***
Gek idee, de water ontharder in een keuken kastje, er is water en afvoer dan moet je zorgen dat je kraan / vaatwasser even omgezet moeten worden. en dat er een water pijpje richting je badkamer/cv ketel loopt.

Je badkamer verbouw je toch al, dus daar kan je heel mooi spelen met de richting van de waterleidingen. hopelijk zit je CV in de zelfde hoek ergens en dan zou je dat dus allemaal via je keuken moeten kunnen laten lopen.

tot dus ver creatief met waterleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:32
Sinds 2015 hebben wij hier in huis een waterontharder staan, welke altijd tot tevredenheid gedraaid heeft. Komt van (de vorige eigenaren van) Waterluxe af en is gebaseerd op een Pentair Fleck 5600.

Nu speelt het vervelende probleem dat het zoutvat overstroomt, Aan de hoeveelheid water te zien is het eenmaal gebeurd. Geluk bij een ongeluk dat ik er zijn moest. Ik heb het zoutvat leeg laten lopen en de vlotter geïnspecteerd, hier is niets aan te zien. Vervolgens enkele liters water in het vat, zoals beschreven in de handleiding en handmatig een reiniging laten draaien, maar het lijkt alsof er enkel water in het zoutvat wordt gepompt en niet word afgezogen. Na de cyclus stond het water weer bijna tot aan de rand.

Kan er iets defect zijn aan kleppen in de aansturing en is hier een fix voor, of moet ik het toch in de vlotter zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KzSXMukLMRbBFLgkKU_2YCFIC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdlbrgNt7oFPNXDCM0GaAq0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de zooi :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jappas
Fleck 5600 sxt kop eraf en een clack kop erop.
https://www.aqmos.com/anl...-ci-computergesteuert?c=6
(wellicht de pekelslang en afvoerslang ook vernieuwen vanwege iets andere maat. Stijgbuis is 1.05" OD en past 1:1)
Opm: Clack heeft standaard geen bypass. 4e van boven
Misschien kan @AQMOS je aan de spullen helpen voor de ombouw.

Ellendige dingen die fleck
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Jouw probleem is denk ik inwendig iets niet goed, waardoor er geen venturiwerking ontstaat en hij niet meer aanzuigt. Inwendige lekkage of iets dergelijks.
De vlotter zou alleen maar het water moeten tegenhouden. Vlotter omhoog is buis dicht.

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-11-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
AUijtdehaag schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:26:
@jappas
Fleck 5600 sxt kop eraf en een clack kop erop.
https://www.aqmos.com/anl...-ci-computergesteuert?c=6
(wellicht de pekelslang en afvoerslang ook vernieuwen vanwege iets andere maat. Stijgbuis is 1.05" OD en past 1:1)
Opm: Clack heeft standaard geen bypass. 4e van boven
Misschien kan @AQMOS je aan de spullen helpen voor de ombouw.

Ellendige dingen die fleck
Jouw probleem is denk ik inwendig iets niet goed, waardoor er geen venturiwerking ontstaat en hij niet meer aanzuigt. Inwendige lekkage of iets dergelijks.
De vlotter zou alleen maar het water moeten tegenhouden. Vlotter omhoog is buis dicht.
Die Clack kop die je omschrijft is dan enkel de kop die op de cilinder wordt geschroefd als ik het zie? Het is met ruim 400+ euro en daar bovenop een bypass toch weer een flinke investering. Wat is dan een verwachte levensduur van de hardcilinder zelf. Om nu geld tegen een 8 jaar oude ontharder te gooien die wellicht met 2 jaar 'op' is zou wellicht beter vervangen worden door een wat groter model, ook ivm groter gezin nu. Ga me ook eens verdiepen in HA integratie.

Vooralsnog gaat de bypass even om en check ik wellicht de binnenkant van de sturing. Nu je inwendige lekkage zegt wordt ik ook getriggerd door een 'klacht' van mijn zoontje over zout water afgelopen week. Dat kan zo net na een regeneratie zijn geweest..

Eens even zien wat ik doe, mijn nieuwe warmtepomp heeft ook al een flinke hap uit de spaarrekening genomen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jappas
Als je twijfelt over toekomstige capaciteit is een nieuwe wellicht beter.
Reviseren van de fleck kan eventueel ook nog voor de time being.
Maar ik heb in mijn eigen omgeving al een paar keer problemen gehad met dit fleck model.
En HA… ik heb uitlezingen liggen voor Clack.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-11-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hoe belangrijk is onderhoud door een monteur? :+ Ik verhuis naar een woning met een 11 jaar oude Ecowater ESM15 CE+ van AWS/Amysoft. Er zat een antiek onderhoudsformulier op met 2013 als laatste onderhoudsbeurt.

Heb ze maar opgebeld en donderdag komen ze langs voor een check. Ben zeer benieuwd naar de waterhardheid en -kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het instellen van de resthardheid op 3DH? En vooral wat de gevolgen qua schoonmaken dan zijn?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ook ik ben in de markt voor een waterontharder. Voornamelijk omdat we het langer bezig zijn met het schoonmaken van de douche dan het daadwerkelijk douchen behoorlijk zat zijn. Daarnaast gaat er een nieuwe badkamer geinstalleerd worden, dus dan maar meteen goed doorpakken.
De uitdaging waar wij mee zitten is dat er een beregeningssysteem in de tuin hebben liggen wat redelijk wat water verbruikt gedurende de zomer. Dit draait automatisch op gezette tijden in de nacht. Ideaal zou voor ons dus zijn een ontharder met bypass welke te programmeren is. Zodat de bypass gelijktijdig met beregening geactiveerd kan worden. Helaas is de beregening op grondwater geen optie voor ons vanwege de hoge concentratie ijzer in het grondwater. Ook het aftakken en ontkalken na de buitenkranen is geen optie. Geen kruipruimte en de aftakkingen richting buitenkranen zitten goed weggewerkt in de fundering lijkt het met daarboven een vloerverwarming.
Nu heb ik al eea doorgelezen en wat gezocht hier op het forum, maar heb niks kunnen vinden over automatische bypasses. Weet iemand of er fabrikanten zijn die zoiets meeleveren? idealiter via een app, maar dat is geen must.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:36
Apache4u schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:38:
Ook ik ben in de markt voor een waterontharder. Voornamelijk omdat we het langer bezig zijn met het schoonmaken van de douche dan het daadwerkelijk douchen behoorlijk zat zijn. Daarnaast gaat er een nieuwe badkamer geinstalleerd worden, dus dan maar meteen goed doorpakken.
De uitdaging waar wij mee zitten is dat er een beregeningssysteem in de tuin hebben liggen wat redelijk wat water verbruikt gedurende de zomer. Dit draait automatisch op gezette tijden in de nacht. Ideaal zou voor ons dus zijn een ontharder met bypass welke te programmeren is. Zodat de bypass gelijktijdig met beregening geactiveerd kan worden. Helaas is de beregening op grondwater geen optie voor ons vanwege de hoge concentratie ijzer in het grondwater. Ook het aftakken en ontkalken na de buitenkranen is geen optie. Geen kruipruimte en de aftakkingen richting buitenkranen zitten goed weggewerkt in de fundering lijkt het met daarboven een vloerverwarming.
Nu heb ik al eea doorgelezen en wat gezocht hier op het forum, maar heb niks kunnen vinden over automatische bypasses. Weet iemand of er fabrikanten zijn die zoiets meeleveren? idealiter via een app, maar dat is geen must.
Je kunt zelf een bypass maken met 3 kleppen (klep #1 naar de ontharder aanvoer, klep #2 vanaf de ontharder afvoer, en klep #3 zet je op een schortcut tussen die twee leidingen met een eigen klep voor de bypass (dus klep #1 en #2 open en klep #3 dicht is ontharder in bedrijf, andersom heb je de bypass aan).Dan kun je de bypass die vaak meegeleverd wordt bij de ontharder uiteraard ook achterwege laten.

Als je die kleppen dan vervangt door een magneetventiel met een sturing daarop zou je het vrij makkelijk kunnen automatiseren.

Maar heb je echt nergens bij de hoofdaanvoer een apart kraantje om het buitenwater af te sluiten bij vorst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Apache4u
@wizzopa heeft kogelkranen geautomatiseerd
wizzopa in "Het grote ESP topic"
Misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
THM0 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:45:
[...]

Maar heb je echt nergens bij de hoofdaanvoer een apart kraantje om het buitenwater af te sluiten bij vorst?
Nee, zijn van die vorstvrije buitenkranen helaas. Dank voor het meedenken.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
THM0 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:45:
[...]

Je kunt zelf een bypass maken met 3 kleppen (klep #1 naar de ontharder aanvoer, klep #2 vanaf de ontharder afvoer, en klep #3 zet je op een schortcut tussen die twee leidingen met een eigen klep voor de bypass (dus klep #1 en #2 open en klep #3 dicht is ontharder in bedrijf, andersom heb je de bypass aan).Dan kun je de bypass die vaak meegeleverd wordt bij de ontharder uiteraard ook achterwege laten.

Als je die kleppen dan vervangt door een magneetventiel met een sturing daarop zou je het vrij makkelijk kunnen automatiseren.

Dank je voor deze reactie. ik ben zelf een redelijke nitwit wat dit betreft maar nav jouw reactie wat googlen bracht me dan bij het volgende :
klep1 naar de ontharder : een normaal open magnetisch ventiel
klep 2 van de ontharder : een normaal open magnetisch ventiel
klep 3 in de bypass : een normaal closed magnetisch ventiel

Een aparte rainbird beregeningscomputer heeft wifi en app integratie, die kun je hier denk ik mooi voor gebruiken. Daar zet je deze ventielen in 1 zone. Zone actief even voor tot even na de tuinberegening (= normaal open gaat dicht en normaal closed gaat open). Is alleen nog de vraag wat goede ventielen zijn die lang meegaan..Maar daar is misschien een ander topic beter geschikt voor...

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

jappas schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:02:
Sinds 2015 hebben wij hier in huis een waterontharder staan, welke altijd tot tevredenheid gedraaid heeft. Komt van (de vorige eigenaren van) Waterluxe af en is gebaseerd op een Pentair Fleck 5600.

Nu speelt het vervelende probleem dat het zoutvat overstroomt, Aan de hoeveelheid water te zien is het eenmaal gebeurd. Geluk bij een ongeluk dat ik er zijn moest. Ik heb het zoutvat leeg laten lopen en de vlotter geïnspecteerd, hier is niets aan te zien. Vervolgens enkele liters water in het vat, zoals beschreven in de handleiding en handmatig een reiniging laten draaien, maar het lijkt alsof er enkel water in het zoutvat wordt gepompt en niet word afgezogen. Na de cyclus stond het water weer bijna tot aan de rand.

Kan er iets defect zijn aan kleppen in de aansturing en is hier een fix voor, of moet ik het toch in de vlotter zoeken?

[Afbeelding]

Let niet op de zooi :X
Vlotter er uit halen en even onder de warme kraan.
Kan het al oplossen. Je kan eventueel ook een goedkopere BNT kop er op zetten.
Dat is kwa binnenwerk praktisch hetzelfde als de Fleck die je nu hebt.

Clack blijft toch het beste. (Mogelijk binnenkort met keramische schijven van Clack, de huidige van Run-Xin twijfelen we over de bouwkwaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
Ik heb nu de vlotter in de zoutbak schoongemaakt en tevens de injector en BLFC volgens een handleiding. Ik zag al wat vocht rondom de kap van de injector.

Vervolgens handmatig een regeneratie gestart. In de 2e stap (BD) van het programma wordt eerst water in het vat gepompt, ik vraag me af of dit wel hoort...

Later in deze stap daalt het niveau toen de eerste maal keek, gevolgd door een stap met een fluitend geluid (venturi zuiging?). Water stond nog ruim onder het zout.

Na nog een poging is net niveau echter weer flink hoger, ben er niet volledig bij geweest, het vat lijkt niet geleegd, maar wel gevuld te worden, als ik hem aan zou laten is het de volgende keer weer raak vrees ik :/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jappas
Er hoort pas in de laatste stap water erbij te komen.

Je hebt eerst backwash (hars wordt schoongespoelt tegenstroom), dan brine draw (BD), waar het water uit het zoutvat aangezogen wordt.
Op een gegeven moment is het water (zo goed als) weg uit het zoutvat en kan die "lichtjes" wat lucht meezuigen, maar dat wordt voorkomen door een drijvend balletje die de aanzuig buis afsluit bij laag waterniveau
Dan rinse, een extra stap om het hars weer aaneengesloten te krijgen.
En dan fill. Pas dan komt er weer water in het zoutvat.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
  • Laatst online: 10-09 09:55
Zijn er nog overwegingen om te kiezen voor een groter model / hars / zout?
Wij komen uit op een
Mooiwater medium (18L hars en 30kg zout)
Remon neva 25 (25L hars en 55kg zout)
Aqmos nog niet zeker maar ik vermoed een
Cm50 of 60 (12.5L+40kg of 15L+70kg zout).

Kan je ook te groot kiezen?
Ik overweeg nu een groter model ivm. Watergebruik, in de zomer iets meer bijmEngen dan in de winter (richting ~ 2.5 hardheid zomer ivm tuin en het aanleggen van een bypass is lastig, richting 0.5 in de winter).

Is dat onzin of kan je zoiets te groot kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
aesch schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:07:
Zijn er nog overwegingen om te kiezen voor een groter model / hars / zout?
Wij komen uit op een
Mooiwater medium (18L hars en 30kg zout)
Remon neva 25 (25L hars en 55kg zout)
Aqmos nog niet zeker maar ik vermoed een
Cm50 of 60 (12.5L+40kg of 15L+70kg zout).

Kan je ook te groot kiezen?
Ik overweeg nu een groter model ivm. Watergebruik, in de zomer iets meer bijmEngen dan in de winter (richting ~ 2.5 hardheid zomer ivm tuin en het aanleggen van een bypass is lastig, richting 0.5 in de winter).

Is dat onzin of kan je zoiets te groot kiezen?
Je moet letten op je waterverbruik. Zorg dat je regeneratie op 7 tot 10 dagen uitkomt. Hoe langer er tussen zit, hoe efficiënter met water- en zoutverbruik. Echter, wil je niet langer dan 10 dagen (en kan soms ook niet, omdat ie dan automatisch start) ivm bacteriegroei etc.

Edit: Met bypass bedoel je een aftakking voor buiten vóór de ontharder? Want vaak heb je op de ontharder ook een bypass die je met de hand even om kan zetten. Dan heeft je hele huis even hard water, maar dat kun je vaak plannen / dat beetje kalk hoeft geen probleem te zijn voor die ene keer.

[ Voor 13% gewijzigd door Wafeltje op 08-11-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
  • Laatst online: 10-09 09:55
Wafeltje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:36:
[...]

Je moet letten op je waterverbruik. Zorg dat je regeneratie op 7 tot 10 dagen uitkomt. Hoe langer er tussen zit, hoe efficiënter met water- en zoutverbruik. Echter, wil je niet langer dan 10 dagen (en kan soms ook niet, omdat ie dan automatisch start) ivm bacteriegroei etc.

Edit: Met bypass bedoel je een aftakking voor buiten vóór de ontharder? Want vaak heb je op de ontharder ook een bypass die je met de hand even om kan zetten. Dan heeft je hele huis even hard water, maar dat kun je vaak plannen / dat beetje kalk hoeft geen probleem te zijn voor die ene keer.
OK. Duidelijk, met die grotere apparaten komen we denk ik eerder op 15 tot 20 dagen uit. Bij Remon gaven ze aan dat dat ook nog prima kon.

Tav bypass bedoelde ik dat inderdaad. De aftakking voor de tuin heeft een hoofdkraan in het keukenkastje, niet makkelijk bereikbaar vanaf de hoofdkraan.

de tuin sproeit deels met automaat dus het gebruik van de bypass op de ontharder is helaas geen werkbare oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Chip. schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:36:
Dank voor het commentaar mensen. Ik dacht eerst dat Waterluxe (2008) een veel ouder bedrijf was dan Aqmos en dat was een reden waarom ik meer naar Waterluxe neigde (want ouder en dus meer doorontwikkeld product). Alleen kwam erachter dat Aqmos van origine Duits is (2007) en niet 2015 wat ik eerst dacht.

[...]

Mag ik vragen waarom je specifiek het regelventiel benoemd? Zijn de regelventielen zo belangrijk voor de werking van de waterontharder dan? Is toch gewoon een ventiel? Meen wel te hebben gelezen dat sommige ventielen wat intelligentie hebben, als in, sensoriek om hardheid te meten? Alleen ik zou gewoon denken ventiel = ventiel. Het is vast wat complexer dan dat. Alleen mis de uitleg.

Ook op bijvoorbeeld jullie pagina; https://www.aqmos.nl/keuzehulp heb je de drie ventielen op een rijtje. Alleen wat precies de verschillen zijn en waarom de een duurder is dan de ander word niet specifiek duidelijk. Zinnen als 'simpele, robuuste design. Onderhoud en montage is zeer eenvoudig.' en 'makkelijk instelbaar en goedkoop.' denk ik dan bij, "oke leuk, waaruit blijkt dat dan"?
Er zijn veel subtiele verschillen in de regelventiel die doorgaans alleen belangrijk zijn voor industriële applicaties. Ik kan je er telefonisch alles over vertellen, maar in de basis is het volgende verschil belangrijk:

Clack:
- Minder onderdelen = minder storingsgevoelig
- Mogelijkheid voor modules zoals die van @AUijtdehaag. Deze mogelijkheid is extra belangrijk in zakelijke oplossingen, daar is Clack de eerste keuze.

BNT (BM, BMX, R2D2-serie):
- Goedkoop door massaproductie
- Lijkt erg op de Fleck 5600SXT, maar BNT blijft de kop doorontwikkelen.

Maar je hebt gelijk, een ventiel is een ventiel. Als je ruimte hebt voor een R2D2-32 van €400, is het de vraag of die verschillen de bijna dubbele prijs van Clack verantwoorden.
Nou is dit wat een overdreven voorbeeld aangezien de R2D2-serie erg goedkoop is door de populariteit in Duitsland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

fletcherRT schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:34:
@AQMOS Is het mogelijk bij jullie wateronderharders om een resthardheid (3 dH) in te stellen? In de documentatie van onze warmptepomp (Itho Daalderop) staat onder "waterkwaliteit" dat dit qua hardheid minimaal 3dH moet zijn.
30% van je ingangswaterhardheid kan je bijmengen. Met 10dH kan je dus tot 3dH mengen.
Met een montageblok nog eens 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 10:26
AQMOS schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:34:
[...]

Er zijn veel subtiele verschillen in de regelventiel die doorgaans alleen belangrijk zijn voor industriële applicaties. Ik kan je er telefonisch alles over vertellen, maar in de basis is het volgende verschil belangrijk:

Clack:
- Minder onderdelen = minder storingsgevoelig
- Mogelijkheid voor modules zoals die van @AUijtdehaag. Deze mogelijkheid is extra belangrijk in zakelijke oplossingen, daar is Clack de eerste keuze.

BNT (BM, BMX, R2D2-serie):
- Goedkoop door massaproductie
- Lijkt erg op de Fleck 5600SXT, maar BNT blijft de kop doorontwikkelen.

Maar je hebt gelijk, een ventiel is een ventiel. Als je ruimte hebt voor een R2D2-32 van €400, is het de vraag of die verschillen de bijna dubbele prijs van Clack verantwoorden.
Nou is dit wat een overdreven voorbeeld aangezien de R2D2-serie erg goedkoop is door de populariteit in Duitsland.
Waarschijnlijk krijg ik begin februari de sleutel van mn nieuwe huis. Had bedacht voor de clack te gaan, maar je maakt me weer aan het twijfelen om toch niet voor de R2D2 te gaan 8)7 O-)

Hoeveel ruimte heb je werkelijk nodig voor de 32 of 48? 46cm diep staat er, maar dan ben je er niet helemaal lijkt me. Heb een kast naast de meterkast straks die iets meer dan 50x50cm is. Benieuwd of dat gaat passen.

[ Voor 8% gewijzigd door Nuevocasa op 08-11-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1234
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-11-2023
AQMOS schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Ik heb van de eerste vaatwasser die ik tegen kwam op Coolblue even de handleiding opgezocht.
https://manuals.coolblue....rd-nishoogte-845---91.pdf

Hier nog 2 voor het idee:
https://manuals.coolblue....-nishoogte-82---90-cm.pdf
https://manuals.coolblue.nl/a3/aeg-fsb52617z.pdf

[Afbeelding]

Tegendeel bewezen! :)
Mogelijk handig als je laat weten van welk bedrijf je bent, dan kunnen mensen met hulpvragen bij je terecht ;)
Er zijn dus wel vaatwassers met regeneratie , degene die ik kon vinden en zelf bezit heeft het niet.
Er zijn dus 2 mogelijkheden Het zout gaat in de vaatwasser om de kalk niet te laten neerslaan op het glaswerk of er is dus een regeneratie aanwezig met nacl .
Ps ik ben klant en verkoop geen waterfilters etc. en hoe meer ik hierover lees in dit forum hoe meer ik denk dat het voor particulieren weggegooid geld is om een waterontharder te plaatsen.
Maar goed ieder zijn ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wim1234
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-11-2023
[quote]radeoxx schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:20:
Update

Vorige week is er naar 100% tevredenheid een AQMOS CMX-32 geïnstalleerd. Het apparaat zelf in de kruipruimte met extra lange leidingen, omdat het hier langzaam verzakt. En de zoutbak in de meterkast. Ik ben erg tevreden over installatie.

Meteen de vaatwasser naar 0 dH ingesteld en mijn vriendin is al erg positief over haar zachtere haar.

Lees ik nu dat je vriendin haar hoofd in de vaatwasser steekt om haar haar te wassen ?
prachtig , soms schrijven mensen wel eens wat om iets te promoten ,dit is de leukste,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
@wim1234 over het algemeen is een waterontharder in Nederland niet nodig. Maar het gebruik ervan heeft wel een aantal voordelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wim1234 Mijn neefje klaagde, de laatste tijd, over kalk op zijn douchedeur.
Na meting met DH setje, zat het op 7 dH (moment opname), terwijl hij al jaren een waterontharder heeft.
Inkomend water is 11 DH.

Eigenlijk was de oorzaak dat hij een nieuwe vriendin had en verbruikte dus meer water.
De ontharder van 14 dg naar 10 dg gezet, 2x geregenereerd en weer 0 dH
Hoezo weggegooid geld dan? Hij blij en vriendin blij.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2023 10:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
wim1234 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 06:49:
[...]

Er zijn dus wel vaatwassers met regeneratie , degene die ik kon vinden en zelf bezit heeft het niet.
Er zijn dus 2 mogelijkheden Het zout gaat in de vaatwasser om de kalk niet te laten neerslaan op het glaswerk of er is dus een regeneratie aanwezig met nacl .
Ps ik ben klant en verkoop geen waterfilters etc. en hoe meer ik hierover lees in dit forum hoe meer ik denk dat het voor particulieren weggegooid geld is om een waterontharder te plaatsen.
Maar goed ieder zijn ding.
Dat is niet het beeld wat ik krijg bij het lezen van dit forum, en inmiddels ook een blije bezitter oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 20:38
Heeft er iemand ervaring met waterontharders op basis van CO2?

Zag reclame van Vitaleau en vroeg mij af of deze net zo goed werken als waterontharders op basis van zout?

Hoe zit het met de resthardheid? Kan deze volledig naar 0? Vind hier nergens iets van terug op de website van de handelaar. Kalk wordt er niet uitgefilterd blijkbaar maar wel opgelost?

Je krijgt dus niet direct kalkvrij water na installatie maar geleidelijk? Andere firma (Hydrokube) heeft blijkbaar wel een boostfunctie hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:02

twu

Ik heb denk ik 40 á 50 pagina's van deze topic doorgenomen. Misschien ligt het aan mij, maar hoe meer ik lees hoe meer ik verdwaald raak in alle informatie :F

Wij zijn een huishouden van 4 personen die graag een simpele waterontharder willen zonder teveel poespas en periodiek zout willen toevoegen. Nu zie ik hier voornamelijk AQMOS voorbij komen en ken ik vrienden die Amysoft in huis hebben. Prijs (incl. installatie) van AQMOS (CMX-serie) zie ik voor €900 en Amysoft voor €1750.

Kan iemand mij helpen door een korte toelichting te geven wat het verschil is tussen deze twee modellen? Lijkt mij dat Amysoft iets heeeel bijzonders heeft wat AQMOS niet heeft om zo'n premium te vragen? Welk model wordt voornamelijk geadviseerd voor een leek zoals ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Sunz schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:56:
Heeft er iemand ervaring met waterontharders op basis van CO2?

Zag reclame van Vitaleau en vroeg mij af of deze net zo goed werken als waterontharders op basis van zout?

Hoe zit het met de resthardheid? Kan deze volledig naar 0? Vind hier nergens iets van terug op de website van de handelaar. Kalk wordt er niet uitgefilterd blijkbaar maar wel opgelost?

Je krijgt dus niet direct kalkvrij water na installatie maar geleidelijk? Andere firma (Hydrokube) heeft blijkbaar wel een boostfunctie hiervoor.
CO2 is een oplossing als je geen afvoer hebt. Het kalk slaat minder snel neer. Het blijft wel indrogen wanneer het water blijft liggen, aangezien het kalk niet verwijderd wordt. Een ontharder op zoutbasis geeft het beste resultaat, vooral als je een waterontharder neemt om minder te poetsen.
twu schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:19:
Ik heb denk ik 40 á 50 pagina's van deze topic doorgenomen. Misschien ligt het aan mij, maar hoe meer ik lees hoe meer ik verdwaald raak in alle informatie :F

Wij zijn een huishouden van 4 personen die graag een simpele waterontharder willen zonder teveel poespas en periodiek zout willen toevoegen. Nu zie ik hier voornamelijk AQMOS voorbij komen en ken ik vrienden die Amysoft in huis hebben. Prijs (incl. installatie) van AQMOS (CMX-serie) zie ik voor €900 en Amysoft voor €1750.

Kan iemand mij helpen door een korte toelichting te geven wat het verschil is tussen deze twee modellen? Lijkt mij dat Amysoft iets heeeel bijzonders heeft wat AQMOS niet heeft om zo'n premium te vragen? Welk model wordt voornamelijk geadviseerd voor een leek zoals ik?
Bij ons koop je de chloormodule los er bij. Ook verbruiken onze apparaten meer zout. Voor de rest is het praktisch hetzelfde. Het extra zoutverbruik vertaald zich niet tot een significante besparing over de periode van 25 jaar met de initiële investering.

Onze waterontharders kosten per maand circa €2,08 aan zout.
Die van Amysoft per maand circa €1,33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Bij ons koop je de chloormodule los er bij. Ook verbruiken onze apparaten meer zout. Voor de rest is het praktisch hetzelfde. Het extra zoutverbruik vertaald zich niet tot een significante besparing over de periode van 25 jaar met de initiële investering.

[/quote]

Is een chloormodule iets wat jullie aanraden om er tussen te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:03

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
timbe schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:39:

[/quote]

Is een chloormodule iets wat jullie aanraden om er tussen te zetten?
AQMOS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

TL;DR
Niet nodig als je water niet lang stilstaat.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Is het mogelijk om te zien wanneer de eerstvolgende regeneratie (in dagen) gepland staat? Het staat er wel in het aantal kuub maar hoeveel dagen 'resterend' tot de geforceerde regen van 10 dagen weet ik even zo niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis
Pagina 22, STEP 2D, maar dat is lastig op te zoeken telkens
https://www.clackcorp.com...0Programming%20Manual.pdf

Daarom heb ik zelf maar wat verzonnen.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-11-2023 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:48:
@ViezeVis
Pagina 22, STEP 2D, maar dat is lastig op te zoeken telkens
https://www.clackcorp.com...0Programming%20Manual.pdf

Daarom heb ik zelf maar wat verzonnen.
Danku!

Ja verdorie ;) Die Home Assistant setup moet ik echt aan gaan beginnen. Maar ik twijfel nog over de apparatuur.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb weer eens wat gehobbyd :P
Zout niveau sensor (voor de niet Clack bezitters) voor in Home Assistant.

Ik heb er wel wat liggen indien interesse stuur ff een DM.
Zelf maken kan natuurlijk ook met de uitleg en code.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
AUijtdehaag schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:05:
Zout niveau sensor (voor de niet Clack bezitters) voor in Home Assistant.Clack

Kijk dat is super!

Maar misschien stel ik nu een heel domme vraag.
ik wil binnenkort een Aqmos CM of SMXserie kopen met dus een Clack klep.
Maar deze geeft toch ook signaal via een app of iets als je hem bij moet vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe
Deze meet alleen maar het zoutniveau (hoogte) en in home assistant kan je een automation.yaml kopieren, zodat de code een notify geeft op je mobiel (waar HA app op draait) wanneer je moet gaan vullen. Instelbare alarm hoogte.
Ook visueel op de esp geeft deze 3 verschillende kleuren (groen, blauw, rood als indicatie hoeveel zout er nog in zit)

Voor de clack heb ik echter een apart printje gemaakt, die ook het zoutniveau meet met dezelfde sensor.
Maar dus niet visueel wat geeft met kleuren, maar wel via dezelfde notify op de phone.
En je kan zien hoeveel ltr je vebruikt hebt en tijd tot de regeneratie.
Zie deze link

Alles werkt dus via home asssistant en er is geen aparte app
(behalve een webpagina, maar dat is niet echt een app)
Een app is wel een toekomstige wens, die nog even niet in vervulling gaat... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
@AUijtdehaag

Super bedankt voor je uitleg.

Maar zou je mij ook aan zon printplaatje kunnen helpen als ik zover ben?😊😊😊😊

Hij komt namelijk in een kruipruimte te staan en om dan te kunnen zien en/of een melding krijgen zou super fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe Geen probleem, geef maar een seintje via DM tegen die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbe
AUijtdehaag schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:53:
@timbe Geen probleem, geef maar een seintje via DM tegen die tijd.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ meer dan super!

Hier maak je me erg blij mee d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:06
Na dit topic te hebben doorgenomen en ervaring bij andere te hebben gezien vorige week een Aqmos waterontharder geïnstalleerd. Effect was al snel te merken en zijn er erg blij mee.

We hebben nu de vaatwasser ingesteld op het laagste niveau waterhardheid E0-8(Siemens), en maken nu gebruik van de Sun vaatwaspoeder icm glansspoedmiddel. Zout zit er bijna niet meer in en wordt volgens mij ook niet meer gebruikt bij de ingestelde hardheid.
Echter zien we nu dat op glazen soms een waas achter blijft, je kunt het er redelijk vanaf wrijven maar het ziet er niet uit.
Iemand hier ook deze ervaring? En wat kan ik er aan doen?
Kan het té zacht water zijn, wat op internet ook wel eens wordt genoemd dat dit glascorrosie kan versnellen?
Of is het wellicht te veel of te weinig glansspoedmiddel.. Of vaatwaspoeder?
(gebruik nu 1 volle theelepel per keer)

(We hebben de ontharder nu gewoon op 0dh staan en kan dus eventueel wat bijmengen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:16
Fuske schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:47:
Na dit topic te hebben doorgenomen en ervaring bij andere te hebben gezien vorige week een Aqmos waterontharder geïnstalleerd. Effect was al snel te merken en zijn er erg blij mee.

We hebben nu de vaatwasser ingesteld op het laagste niveau waterhardheid E0-8(Siemens), en maken nu gebruik van de Sun vaatwaspoeder icm glansspoedmiddel. Zout zit er bijna niet meer in en wordt volgens mij ook niet meer gebruikt bij de ingestelde hardheid.
Echter zien we nu dat op glazen soms een waas achter blijft, je kunt het er redelijk vanaf wrijven maar het ziet er niet uit.
Iemand hier ook deze ervaring? En wat kan ik er aan doen?
Kan het té zacht water zijn, wat op internet ook wel eens wordt genoemd dat dit glascorrosie kan versnellen?
Of is het wellicht te veel of te weinig glansspoedmiddel.. Of vaatwaspoeder?
(gebruik nu 1 volle theelepel per keer)

(We hebben de ontharder nu gewoon op 0dh staan en kan dus eventueel wat bijmengen)
Moet je in je vaatwasser nog het gewenste 'niveau' van glansspoel instellen? Dat is bij onze wel een optie namelijk.

Vaak is minder waspoeder ook beter dan meer, dus probeer maar eens wat minder! En vergeet niet ook een klein beetje IN de vaatwasser te gooien (bij ontbreken pre-wash plek)! Zie ook een aantal posts terug met een youtube link. Dus: theelepeltje poeder, waarvan de helft al in de machine voor de pre-wash en de andere helft in het vakje. Succes

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:28

AndereKoekoek

Ping! Pong?

AUijtdehaag schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:05:
Zout niveau sensor (voor de niet Clack bezitters) voor in Home Assistant.

Mooi projectje @AUijtdehaag ! Thx !
Eind deze maand komt er een bmx-48 in mijn meterkast. Goed bereikbaar dus, maar ben liever lui dan moe. :+

Notify naar mijn vrouw zodat zij gaat bijvullen, zal helaas niet lukken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
radeoxx schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:52:
[...]

Moet je in je vaatwasser nog het gewenste 'niveau' van glansspoel instellen? Dat is bij onze wel een optie namelijk.

Vaak is minder waspoeder ook beter dan meer, dus probeer maar eens wat minder! En vergeet niet ook een klein beetje IN de vaatwasser te gooien (bij ontbreken pre-wash plek)! Zie ook een aantal posts terug met een youtube link. Dus: theelepeltje poeder, waarvan de helft al in de machine voor de pre-wash en de andere helft in het vakje. Succes
Ja die optie hebben we. Niveau 0 tot 6.

Ik ga de helft vd poeder eens in de machine zelf kiepen de volgende ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Fuske schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:03:
[...]

Ja die optie hebben we. Niveau 0 tot 6.

Ik ga de helft vd poeder eens in de machine zelf kiepen de volgende ronde.
Zo'n waas wordt volgens mij veroorzaakt door glansspoelmiddel. Wij hebben niveau TAB, UIT en 0 t/m 4. 0 is al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
ViezeVis schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:17:
[...]

Zo'n waas wordt volgens mij veroorzaakt door glansspoelmiddel. Wij hebben niveau TAB, UIT en 0 t/m 4. 0 is al voldoende.
Dan ga ik die hier ook eens verlagen naar 1 of 2.
Dank voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Fuske schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:55:
[...]

Dan ga ik die hier ook eens verlagen naar 1 of 2.
Dank voor de tip.
Overigens wel ff je glazen dan goed schoonmaken zodat die waas eraf gaat en dan even met een aantal glazen proberen of het beter wordt. Straks vreet het inderdaad toch aan, en dat is zonde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:20
[...]

Om daar nog even op terug te komen:
Overgestapt op 1 theelepel in de machine en 1 theelepel in het bakje, en alles komt er nog brandschoon uit O-) zonder dof te worden. Maar ik had het glansspoelmiddel al verlaagd _/-\o_

Nog 6 bussen poeder op voorrraad, dus ben op de helft. Maar met 2 theelepels per keer ben ik nog wel wat jaren voorzien :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
[...]

Lol, dat pre-wash bakje valt mij nu pas op :D. Kan daar voordaan de poeder in in plaats van regelrecht de machine in. Vind t altijd al zo'n gestrooi met een theelepel <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ben recent verhuisd naar een woning met een Ecowater ESM15 CE+ waterontharder (+- 10 jaar oud). Nu viel me in de meterkast op dat er een Grundfos upa 15-90 drukverhoger is geinstalleerd. De waterontharder zit vóór de drukverhoger.

Ik lees echter op internet het volgende: "plaats de waterontharder altijd na de drukverhoger. Een drukverhoger heeft namelijk een aanzuigende werking en zou het zout uit de waterontharder kunnen aanzuigen".

Bij mij lijkt het dus fout geinstalleerd. Heeft iemand hier ervaring mee? De drukverhoger wordt momenteel niet gebruikt (stekker eruit), maar ik zou hier wel graag gebruik van willen maken. Dat moet dus even aangepast worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@stin00
Welke beveiliging zit er VOOR de ontharder, een CA terugstroom beveliging?
Als die er zit, dan zal dat de reden voor de drukverhoger zijn, omdat de CA beveiliging, 0,7 - 1.0 bar drukverlies veroorzaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYZM6qvCsmo-NXnH7-ZG8p7bDWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3tImf1XPrV2yn7X8ZJeo7FP.jpg?f=fotoalbum_large

Dus:
CA gedeelte omwisselen voor EA en drukverhoger eruit
CA laten zitten of drukverhoger VOOR de ontharder (ik heb geen ervaring ermee, maar zoutzuigende werking klinkt plausible)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:04
Ik ben aan het kijken of ik een waterontharder in de meterkast kan plaatsen. De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is 530(D) x 350(B ) x 800(H). Ik zat aan een Aqmos R2D2 32 te denken maar ik zie dat daar aan de achterkant nog de aansluitingen bij komen. Kan iemand toevallig een indicatie geven als ik daar met een haakse koppeling de aansluiting zou realiseren hoeveel cm je dan nog uitsteekt ten opzichte van de behuizing?

De afmetingen van de behuizing kon ik namelijk wel vinden, dat is namelijk 460(D) x 220 (B ) x 650 (H).

Het is voor een kleine woning met een laag waterverbruik dus met de 32 zouden we prima toe kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Vanochtend wat vreemds aan de hand, opeens behoorlijk zout water uit de kraan. Het schuimde ook behoorlijk.

Na ongeveer 5min de kraan te hebben laten lopen lijkt het nu weg te zijn. Maar dit mag toch niet kunnen?

Ik heb Aqmos ook al even bericht.

Iemand zoiets al eens gehad?

EDIT: Ik zie dat hij nu 10 dagen was geïnstalleerd dus vannacht om 2u de regeneratie heeft gedaan, is dit normaal dat dit hierna gebeurd?

[ Voor 20% gewijzigd door Fuske op 21-11-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:50
walletje-w schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:21:
Ik ben aan het kijken of ik een waterontharder in de meterkast kan plaatsen. De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is 530(D) x 350(B ) x 800(H). Ik zat aan een Aqmos R2D2 32 te denken maar ik zie dat daar aan de achterkant nog de aansluitingen bij komen. Kan iemand toevallig een indicatie geven als ik daar met een haakse koppeling de aansluiting zou realiseren hoeveel cm je dan nog uitsteekt ten opzichte van de behuizing?

De afmetingen van de behuizing kon ik namelijk wel vinden, dat is namelijk 460(D) x 220 (B ) x 650 (H).

Het is voor een kleine woning met een laag waterverbruik dus met de 32 zouden we prima toe kunnen.
er zijn ook aparte waterontharders voor in de meterkast waarbij het zoutvat los zit van de ontharder zelf. Dat is iets wat ik heb laten installeren. Dat geeft je iets meer ruimte om te werken met de beschikbare ruimte. heb je daar ook naar gekeken of de voorkeur voor 1 unit? of is de opgegeven ruimte echt de totale ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Dat is inderdaad de totale ruimte ter beschikking. Aan de rechterkant van dit vlak zit de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
walletje-w schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:21:

Is er iemand die hem even wil meten?
@Possible @wizzopa @JoKo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:23
Ga even meten hij is toch van zijn plaats ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Gaat niet passen met rechte koppeling zo als bijgeleverd van Aqmos en een slang met bocht.

Misschien dat een knie van Aqmos net wel past maar dat zal krap zijn.

Of de kop een kwartslag draaien met een knie van Aqmos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ayXo-UCG1oNE5J8leoeF05j_KY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4SIIb5IGBi2JpSciV2O6Bf6N.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-DF-64xuCjljfvhaLttV2ZyfYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2afHWLMQInT4LfcjjKG5PZN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door wizzopa op 21-11-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
wizzopa schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:24:
Gaat niet passen met rechte koppeling zo als bijgeleverd van Aqmos en een slang met bocht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor de foto!
Als die kop een kwartslag gedraaid kan worden dan is het probleem opgelost! Op die hoogte is er voldoende ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@walletje-w Past die blauiwe kap er dan nog overheen als de kop gedraaid is?

Deze is ook wel compact, maar helaas aan de prijs.
(en iets andere uitvoering met afvoerslangen als wij gewend zijn, maar dat is te wijzigen)
https://www.aquasoft.ie/1/water-softeners/clack-m-series/m3

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@AUijtdehaag hij werkt ook zonder blauwe kap😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Dat vermoeden had ik inderdaad. En anders 3D print ik zelf nog een nieuwe kap bij elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fuske
Bij welk "model" aqmos heb je problemen.

Lijkt erop dat de regeneratie niet juist verloopt en er zout achterblijft in de hars fles.
Heb je heel de regeneratiecyclus al eens gevolgd? Nergens geen geknikte slangen?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:52
Korte vraag, kan het antwoord zelf niet vinden :o

Weet iemand het verschil tussen Axal en Axal Pro regeneratiezout?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vroeg het net aan Bing:

Axal en Axal Pro zijn beide merken van zouttabletten die gebruikt worden voor waterontharding. Het verschil tussen Axal en Axal Pro is dat Axal Pro gemaakt is van zuiver vacuümzout zonder toevoegingen, terwijl Axal mogelijk andere stoffen bevat¹. Axal Pro zouttabletten zijn ook harder geperst dan Axal, waardoor ze minder snel uit elkaar vallen of verstoppingen veroorzaken in de waterontharder². Bovendien zijn Axal Pro zouttabletten verpakt in handige 10 kg zakken, terwijl Axal meestal in 25 kg zakken komt³. Axal Pro is dus een betere keuze voor waterontharding dan Axal, omdat het zuiverder, stabieler en makkelijker te hanteren is.

Bron: Gesprek met Bing, 21-11-2023
(1) Vervanger dure eigen merk zoutblokken - Nederlandse Zouthandel. https://www.nederlandsezo...e-eigen-merk-zoutblokken/.
(2) Axal - Nederlandse Zouthandel - Axal Pro zout tabletten. https://www.nederlandsezouthandel.nl/axal/.
(3) Axal Pro in handige 10kg zakken - Nederlandse Zouthandel. https://www.nederlandsezo...o-in-handige-10kg-zakken/.
(4) AXAL Pro - Frygon Zout. https://www.frygonzout.nl...l-Pro_Onthardingszout.pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:03:
@Fuske
Bij welk "model" aqmos heb je problemen.

Lijkt erop dat de regeneratie niet juist verloopt en er zout achterblijft in de hars fles.
Heb je heel de regeneratiecyclus al eens gevolgd? Nergens geen geknikte slangen?
R2d2-48.
Ik heb de regeneratie op advies van Aqmos opnieuw gestart en daarna had ik geen zout water uit de kraan. Nu over 10 dagen bij de volgende regeneratie weer even in de gaten houden.
Er zitten geen knikken ofzo in de slang.

Aqmos dacht dat het afdichtingssetje wellicht beschadigd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 11:54
Ok, ik ga even een gemakszuchtige vraag stellen aangezien het ondoenlijk is om 376 pagina's door te spitten.
knip, vervelend, maar we verwachten hier eigen inzet. "Wie doet even mijn huiswerk" is niet de bedoeling. Geef jezelf even een uurtje om het topic door te lezen, kom daarna met een inhoudelijke vraag.

[ Voor 56% gewijzigd door teacher op 22-11-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:17:

Axal en Axal Pro zijn beide merken van zouttabletten die gebruikt worden voor waterontharding. Het verschil tussen Axal en Axal Pro is dat Axal Pro gemaakt is van zuiver vacuümzout zonder toevoegingen, terwijl Axal mogelijk andere stoffen bevat¹. Axal Pro zouttabletten zijn ook harder geperst dan Axal, waardoor ze minder snel uit elkaar vallen of verstoppingen veroorzaken in de waterontharder². Bovendien zijn Axal Pro zouttabletten verpakt in handige 10 kg zakken, terwijl Axal meestal in 25 kg zakken komt³. Axal Pro is dus een betere keuze voor waterontharding dan Axal, omdat het zuiverder, stabieler en makkelijker te hanteren is.

(1) Vervanger dure eigen merk zoutblokken - Nederlandse Zouthandel. https://www.nederlandsezo...e-eigen-merk-zoutblokken/.
(2) Axal - Nederlandse Zouthandel - Axal Pro zout tabletten. https://www.nederlandsezouthandel.nl/axal/.
(3) Axal Pro in handige 10kg zakken - Nederlandse Zouthandel. https://www.nederlandsezo...o-in-handige-10kg-zakken/.
(4) AXAL Pro - Frygon Zout. https://www.frygonzout.nl...l-Pro_Onthardingszout.pdf.
Ik geloof dat de pro varianten ook gemarket worden als geschikt voor zwembad zout..
Meende dat daar het verschil voornamelijk in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wizzopa schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:24:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij leveren standaard haakse BSPT koppelingen mee. Aqmos in Duitsland levert 1" rechte stukken.

Als je wat anders geleverd hebt gekregen, dan kunnen wij het kosteloos omruilen.

Bij Clack modellen overigens niet. Dit vonden we wat te duur om te sponsoren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

walletje-w schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:44:
[...]

Dank voor de foto!
Als die kop een kwartslag gedraaid kan worden dan is het probleem opgelost! Op die hoogte is er voldoende ruimte.
Zoals Wizzopa zegt is de blauwe kap geen vereiste.
Zelf zagen we met een multitool vaak even een hoekje uit de blauwe kap.

Garantie vervalt niet als je de kap aanpast.

• timbe
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:17:

Go nooit bij stil gestaan dat hier zoveel verschil in zit in zout tabletten.
is er een bepaalt type/merk waarvan jullie zeggen dat is heel goed?
Ik ga begin volgend jaar een Aqmos CMX 60 aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe
De meesten hebben Regenit vermoed ik.
Kijk even op marktplaats in je buurt.

Pagina: 1 ... 94 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.