Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 93 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:53
Ja, dus 1 slechte ervaring maakt het een slecht systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@mitsumark
Ik weet het niet, ik heb er geen, dus kan er weinig over vertellen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
AUijtdehaag schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:40:
@mitsumark
Ik weet het niet, ik heb er geen, dus kan er weinig over vertellen.
Same, ik heb het ook niet.
Maar ik herinner me bv deze post: c-mattic in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mitsumark
Hij heeft toch wat anders gekocht vermoed ik
c-mattic in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Het gaat niet om de persoon, maar om het onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:59
Ik heb gisteren mijn lubron proline geplaatst, werkt allemaal prima, behalve mijn ca keerklep.
Het viel mij vanmiddag op dat de keerklep maar bleef stromen. Ik heb het idee dat de spuiklep niet goed sluit/
Het is een watts 2096 ca 22mm, met een klopje van een schroevendraaier gaat de klep wel dicht en stopt het stromen van water.

De watermeter blijft ook lekker draaien op deze manier…
De klep is nieuw, heb ik gewoon dikke vette pech met een defecte ca keerklep?

I.m.o zou de spuiklep dus alleen open moeren gaan als de druk voor de klep wegvallt.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-09 13:52
Aangezien hier toch wel een bak aan kennis vertegenwoordigd is, wil ik even mijn bedachte setup toetsen (of laten afbranden)

Ik zou 2 mogelijke plaatsen hebben voor een waterontharder (niet de meterkast, 💦+⚡=🚫)
De trapkast zou kunnen, of de garage. Mijn vriendin wil heel graag de hele trapkast vol met planken voor opbergruimte die we heel goed kunnen gebruiken. Er zit ook al een vloerverwarmingsverdeler dus dan blijft er eigenlijk geen ruimte meer over waarbij je lekker bij je zoutvat kan zonder de hele kast iedere keer leeg te halen.

Dan blijft dus nog de garage over, maar nu komt dus mijn vraag. Dan zou die pal naast de ongeïsoleerde garagedeur komen. De temperatuur in die hoek is bijna gelijk aan buiten, en dus niet persé vorstvrij.

Vraag 1, is dit een no-go?
vraag 2, zijn er meer mensen die een niet zo vorstvrije plek hebben voor hun ontharder?

Even wat meer info, hier de plattegrond van mijn gewenste situatie. Leiding komt in de meterkast binnen en loopt dan naar de trapkoof. (WC fontijntje en spoelbak beneden vallen dan buiten de onthardde boot, maar dat is acceptabel. Gaat me meer om de keuken en badkamer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq2AJAV-FHeT7nqQF6Rm3YqbNP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c26X3Ivngatee4jcUCjea23w.png?f=fotoalbum_large

Ter info, dit is de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puRtP_zI84pG2yszIeb9Iy6xHGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eTQfaxGV5RIUcFsdJOwCxGIj.png?f=fotoalbum_large

En hier een foto van de garage hoek. Afvoer en WCD is daar geen probleem dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkhorRCI8CG5CaBwf7zyyCemn7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5Rsv4zXQKnfpVHjPykmokyF.jpg?f=fotoalbum_large

En een foto van de leidingen in de trapkast waar de aftakking zou moeten plaatsvinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AkD26i_vbKOjg1G7myMf_AncdY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X12dly6P0ErDsc4gapCGCQZj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:23
Robonus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:55:
Vraag 2, zijn er meer mensen die een niet zo vorstvrije plek hebben voor hun ontharder?
In onze vorige woning hadden we de ontharder ook in de garage staan, dat hoekje wat je laat zien waar ie bij jou moet komen, daar zat bij ons min of meer direct een deur naar de hal (zeg maar naast de afvoerbuis die jij hebt) en daar stond weer de ontharder naast. Ik schat het een meter verder van de garagedeur dan jij voor ogen hebt. Nooit problemen mee gehad. Maar hij moet uiteraard niet bevriezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Ik kan het ook deze winter even in de gaten houden, en als het echt onder de 0 graden wordt misschien een geïsoleerde behuizing eromheen timmeren. Dan is alleen de vraag of dat voldoende zou zijn als het een keertje -20 wordt o.i.d. Dat vind ik erg lastig om in te schatten. Uiteindelijk moet er ook een "gat" inkomen voor de uitvoer naar de HWA dus denk niet dat je 'm helemaal geïsoleerd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:47
Om toestemming te krijgen voor de trapkast:

https://handigekasten.nl/...iwde83sAm0thoCoyQQAvD_BwE

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Robonus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:19:
Ik kan het ook deze winter even in de gaten houden, en als het echt onder de 0 graden wordt misschien een geïsoleerde behuizing eromheen timmeren. Dan is alleen de vraag of dat voldoende zou zijn als het een keertje -20 wordt o.i.d. Dat vind ik erg lastig om in te schatten. Uiteindelijk moet er ook een "gat" inkomen voor de uitvoer naar de HWA dus denk niet dat je 'm helemaal geïsoleerd krijgt.
Zout water in het reservoir bevriest stukken minder snel dan zoet water, dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Voor de rest loopt het als het goed is vaak genoeg door om niet te bevriezen, zou ik denken. Vrij zetten van de grond op een verhoging helpt ook weer een boel.

En als het wel -20 wordt, komt dat sowieso niet onverwacht en heb je alle tijd om er desnoods een camping kacheltje naast te zetten?

Helemaal isoleren lijkt me dan in de zomer weer minder goed voor bacterievorming.

[ Voor 3% gewijzigd door Tralapo op 23-10-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Daar heb je wel een paar terechte punten waar ik niet aan had gedacht.
en als ik voor zo'n all in 1 systeem ga zit er al een soort van kunststof behuizing omheen. Dat scheelt misschien al iets t.o.v. zo'n kale blauwe fles die dan los staat. (ookal had ik gehoord dat je daar ook neopreen sokjes voor hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-09 10:50

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Pingu007 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:05:
[...]

Kan ik nadat ik de vakantiemodus heb ingeschakeld nog wel water pakken om laatste spulletjes af te wassen bv.? Wil wel even wachten met vertrekken totdat ik zie dat de vakantiemodus in werking is..
Ja geen probleem. Als de ontharder nog capaciteit over heeft, dan heb je gewoon onthard water.
Anders heb je weer eventjes wat kalk.

Voor een korte vakantie zou ik het apparaat gewoon op standaard modus laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Even een gevalletje voortschrijdend inzicht... Ik bedenk me net dat we hier in de wijk een gescheiden riool stelsel hebben. Vuil water van douche/WC/keuken afvoer en schoon systeem waar in principe alleen regenwater direct op de sloten uitkomt.

In mijn schets uit mijn post hierboven, had ik bedacht dat het zoutvat zou worden afgekoppeld op het HWA / schoonwater afvoersysteem dat direct op de sloten wordt geloosd. Een pekelvat daarop legen klinkt niet heel goed voor de lokale flora en fauna. Dan zou de afvoer van het pekelvat sowieso terug de muur door moeten gaan naar de trapkast waar de rond 125 leiding vanaf de badkamer naar beneden komt.

Nog een vraag dan, hoe vaak moet je bij de ontharder-unit zelf komen? In de zomer is de garage namelijk ook even warm als buiten (makkelijk 30+ graden). Ivm warmtebacteriegroei zou ik de hars-unit ook achterin de trapkast kunnen wegstoppen, dan het pekelvat in de garage zetten, en de afvoer van het pekelvat weer terug door de muur laten lopen en op de afvoer stamleiding vanaf de badkamer laten leeglopen. Maar dan moet ik niet vaak bij de ontharder zelf komen want dat wordt dan lastig. Als dat één x per jaar is om er een harscleaner in te gooien moet dat wel te doen zijn. Zijn er nog andere redenen waarom je bij je ontharder zelf zou moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De harscleaner gooi je in het zoutvat, dus dat zou geen reden moeten zijn. Ik kan mij voorstellen alleen verder om de kop te kunnen bedienen...

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterming
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-09 17:13
@Robonus Of het een no go is, weet ik eigenlijk niet maar ik heb een vergelijkbare situatie. De architect van onze woning heeft namelijk in zijn/haar onmetelijke wijsheid bedacht dat een ongeïsoleerde meterkast buiten naast onze voordeur wel moest kunnen. Daar kwamen wij achter toen -nu alweer een decennium geleden- het zo erg vroor dat de leidingen bevroren 🥺. Sinds we het hebben omwikkeld met isolatiemateriaal is het in ieder geval niet meer voorgekomen; sindsdien hebben we ook geen strenge winters gehad. Wij hebben -na contact hierover met goedkopewaterontharders.nl- hier een waterontharder laten installeren. Het is verre van ideaal, maar ja: moest wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
Robonus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:55:

In mijn schets uit mijn post hierboven, had ik bedacht dat het zoutvat zou worden afgekoppeld op het HWA / schoonwater afvoersysteem dat direct op de sloten wordt geloosd. Een pekelvat daarop legen klinkt niet heel goed voor de lokale flora en fauna. Dan zou de afvoer van het pekelvat sowieso terug de muur door moeten gaan naar de trapkast waar de rond 125 leiding vanaf de badkamer naar beneden komt.
Ik ga over twee weken mijn pekelvat laten afvoeren op mijn septic tank, dat schijnt ook gewoon te kunnen.
Dat is een gevoeliger biotoop dan al het water in de sloten denk ik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@misterming
Gelukkig heb je spanning in de meterkast.
Verwarmingslint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
misterming schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:02:
@Robonus Of het een no go is, weet ik eigenlijk niet maar ik heb een vergelijkbare situatie. De architect van onze woning heeft namelijk in zijn/haar onmetelijke wijsheid bedacht dat een ongeïsoleerde meterkast buiten naast onze voordeur wel moest kunnen. Daar kwamen wij achter toen -nu alweer een decennium geleden- het zo erg vroor dat de leidingen bevroren 🥺. Sinds we het hebben omwikkeld met isolatiemateriaal is het in ieder geval niet meer voorgekomen; sindsdien hebben we ook geen strenge winters gehad. Wij hebben -na contact hierover met goedkopewaterontharders.nl- hier een waterontharder laten installeren. Het is verre van ideaal, maar ja: moest wat
Bedankt voor het delen van jullie situatie, naar dit soort voorbeelden was ik op zoek. Als het bij jullie bij kou & warmte geen probleem is dan zal dat bij ons in de garage ook wel meevallen. Dat is een hele opsteker :D
Neem je nog extra maatregelen in de zomer bij flinke warmte? Ik zou dan kunnen denken aan het toepassen van harscleaner eind augustus, na het warme seizoen om eventuele opgebouwde bacteriegroei direct de nek om te draaien of zou dat overdreven zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misterming
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-09 17:13
@AUijtdehaag Ha, bedankt voor de tip

@Robonus in het kader van better safe than sorry, ja ik gebruik idd harscleaner aan het eind van het zomerseizoen. Overweeg ook alsnog een chlorinator te laten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Robonus
Ipv vertrouwen op een keer harscleaner na de zomer, zou ik eerder een chloormodule nemen die (minstens) elke 10 dagen bacteriegroei tegen gaat tijdens de regeneratie.

edit: ah dubbel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1234
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-11-2023
Ik heb hier RO anion cation resin systemen etc.
Alles industrieel voor in mijn bedrijf .
Ook ik dacht even slim te zijn ,zag regelmatig kalk in mijn prive leiding water,dus gewoon even omschakelen op onthard water .
in het begin wow geen kalk meer, en toen ging ik na een dag hard werken onder de douche en kwam erachter dat de zeep niet werkte.
Van mijn vrouw hoorde ik dat de afwasmachine ook niet meer deed wat moest doen.
aangezien ik samenwerk met een chemist ,begon hij te lachen.
Ja inderdaad voor je huishouden is dit water een groot risico .
En dan nog de agressieve werking en ja je hebt ook nog meer bacterien en groene slijm in je water systeem.
Beter is af en toe te ontkalken met azijn.
Was een wijze les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wim1234 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:25:
Ik heb hier RO anion cation resin systemen etc.
Alles industrieel voor in mijn bedrijf .
Ook ik dacht even slim te zijn ,zag regelmatig kalk in mijn prive leiding water,dus gewoon even omschakelen op onthard water .
in het begin wow geen kalk meer, en toen ging ik na een dag hard werken onder de douche en kwam erachter dat de zeep niet werkte.
Van mijn vrouw hoorde ik dat de afwasmachine ook niet meer deed wat moest doen.
aangezien ik samenwerk met een chemist ,begon hij te lachen.
Ja inderdaad voor je huishouden is dit water een groot risico .
En dan nog de agressieve werking en ja je hebt ook nog meer bacterien en groene slijm in je water systeem.
Beter is af en toe te ontkalken met azijn.
Was een wijze les.
Wij van WC-eend zullen even een aantal zaken onder de loep nemen..:
- Zeep werkt effectiever, je hebt minder nodig. Het schuimt beter en spoelt makkelijker van je huid (normaal hecht zeep aan mineralen). Vandaar dat het ook beter voor je huid is (of je kan neutrale zeep kopen).
- Afwasmachines komen al een tijdje standaard met ingebouwde waterontharders ;)
- Ik weet niet wat je bedoeld met aggresieve werking, ik zou eerder 'zachte' werking zeggen :P

Je waterontharder heeft waarschijnlijk nooit gewerkt als ik je verhaal zo hoor. De eerste 10-15 dagen werkt het hars natuurlijk wel, maar je apparaat klinkt defect.

Je kan natuurlijk ook een osmose apparaat voor je gehele woning installeren, dan zit je wel in een wat hogere prijscategorie :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim1234
Misschien kon ik het beter laten rusten ,maaaar.
ik heb me iets anders voorgedaan om het leuk te houden.
Ik heb een redelijk groot bedrijf , met alles industrieel ,grote waterontharders RO eurowater .
vanaf 25k . 500 liter/uur automatische regeneratie nacl ent.
microsiemens calibratie en elke dag gecontroleerd.
wij doen vrij veel in de chemie.
in bulk.
maar als jouw afwasmachine een waterontharder heeft dan heb je in ieder geval particulier dit niet meer nodig.
de mijne heeft alleen een nacl tablet toevoeging. kan trouwens geen merk vinden met een echte ionenwisselaar in de vaatwasser ? welke vaatwasser is dit en hoe is het regeneratie van de hars dan gestuurd ?
zou leuk zijn als er een chemist in dit topic bij zou komen voor de details.
o ja RO water is behoorlijk agressief en ook heel gevoelig voor bacterie vorming.
We zullen hier wel andere zeep hebben dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
wim1234 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:23:
Ik heb een redelijk groot bedrijf , met alles industrieel ,grote waterontharders RO eurowater .
in bulk.
maar als jouw afwasmachine een waterontharder heeft dan heb je in ieder geval particulier dit niet meer nodig.
de mijne heeft alleen een nacl tablet toevoeging. kan trouwens geen merk vinden met een echte ionenwisselaar in de vaatwasser ? welke vaatwasser is dit en hoe is het regeneratie van de hars dan gestuurd ?
o ja RO water is behoorlijk agressief en ook heel gevoelig voor bacterie vorming.
TL;DR

Wat voor punt wil je precies maken?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wim1234 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:23:
in bulk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMxjZZCYtxFhDsrBO-UjCURK800=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KigtjcnjbIVTlHuuH6hBGDVE.png?f=fotoalbum_large
de mijne heeft alleen een nacl tablet toevoeging.
Jij hebt dus ook onbewust een waterontharder op basis van ionenwisseling! :)

Overigens zitten er een paar vreemde vaktermen in die vertaald lijken te zijn.. Waar kom je vandaan of in welk land is je bedrijf gevestigd?

[ Voor 4% gewijzigd door AQMOS op 26-10-2023 17:45 . Reden: format en toevoeging vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:07
Elke vaatwasser kieper je toch zout in voor de ontharder (of all in one tabletten)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
Ik vraag me altijd of die "all in one" tabletten helpen voor de kalk. Ik bedoel het "zout" wat daar in zit doet niks voor de ionenwisselaar. Misschien zit er wat "zuur" in die evt kalk(aanslag) kan oplossen? Maar zou dat niet in normale tabletten zitten dan?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Mattie112 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:47:
Ik vraag me altijd of die "all in one" tabletten helpen voor de kalk. Ik bedoel het "zout" wat daar in zit doet niks voor de ionenwisselaar. Misschien zit er wat "zuur" in die evt kalk(aanslag) kan oplossen? Maar zou dat niet in normale tabletten zitten dan?
Wij gebruiken een waterontharder van Aqmos, 'krachtige all in 1 Vaatwastabs' van Albert Heijn en glansspoelmiddel. Mij hoor je echt niet meer klagen hoor 8)

Hadden wel eerst gek genoeg wat roestvorming op ons Sola bestek na de waterontharder. Dat snapte we niet zo goed. Contact gehad met Aqmos daarover en die vonden het ook maar vaag. Met glansspoelmiddel heb ik dat probleem niet meer. Wel mysterieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 10:51
@Erwin_83 @Mattie112 @ViezeVis Het is óf zout in de vaatwasser (of dus all-in-one) zodat je de ingebouwde ontharder van de vaatwasser gebruikt, óf je hebt een waterontharder op de wateraansluiting zitten en hebt dus geen zout meer nodig voor de vaatwasser.

Een waterontharder + all-in-one is dus dubbelop. Je kunt beter de vaatwasser instellen op hardheid 0-1dH en gewoon vaatwaspoeder met evt. glansspoelmiddel gebruiken. Dat doen wij in ieder geval aangezien we ook een waterontharder hebben :) Ook niet meer van die vieze oplosbare plastic omhulseltjes in de vaatwasser..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
remzor schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:36:
@Erwin_83 @Mattie112 @ViezeVis Het is óf zout in de vaatwasser (of dus all-in-one) zodat je de ingebouwde ontharder van de vaatwasser gebruikt, óf je hebt een waterontharder op de wateraansluiting zitten en hebt dus geen zout meer nodig voor de vaatwasser.

Een waterontharder + all-in-one is dus dubbelop. Je kunt beter de vaatwasser instellen op hardheid 0-1dH en gewoon vaatwaspoeder met evt. glansspoelmiddel gebruiken. Dat doen wij in ieder geval aangezien we ook een waterontharder hebben :) Ook niet meer van die vieze oplosbare plastic omhulseltjes in de vaatwasser..
Thnx voor je tip. Ik denk dat we dan voortaan de classic tabs van de AH moeten hebben in plaats van all in one. We hadden die tabs al voordat we de ontharder hadden om te kijken of het net zo goed schoonmaakt als die van Sun of Dreft (ja, dus). Ik vind tabs makkelijker dan poeder. Dat gestrooi ook niet in huis :Y)

@remzor dat zout in de AIO tabletten zou ook die lichte roestplekjes kunnen veroorzaken bedenk ik mij nu. Wat denk jij?

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 27-10-2023 18:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:42
Dit! Deze gebruiken wij ook sinds we een waterontharder hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@ViezeVis Geen idee of dat daardoor komt. Maar ik zou gewoon poeder proberen. Net zoals de mensen hierboven gebruiken ook wij Sun Classic. Superfijne schenkdop voor de poeder dus 0 geknoei. Grote voordeel is dat je kunt doseren en je die plastic meuk niet meer in je vaatwasser stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
vinom schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Dit! Deze gebruiken wij ook sinds we een waterontharder hebben.
@AUijtdehaag @vinom @remzor

Thnx voor de tip allen. Mij is aangeleerd de kostprijs per wasronde zo laag mogelijk te houden/berekenen. Vandaar dat ik met de AH Classic om de hoek kwam. Maar ik realiseer me ook dat je bij een kleine vaat ook minder poeder kunt gebruiken.

Ik had zelf een rekensommetje gemaakt voor het idee;
Bij de AH kost dit 9,99 (bij Plein >35 eu gratis verzenden). Dan kost je vaatwasronde €0,12 (9,99/80). Terwijl 'n blokkie van AH Classic met folie €0,06 kost per wasronde. Ja oké, het bespaart je maar een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03:43
ViezeVis schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 00:43:
[...]

@AUijtdehaag @vinom @remzor

Thnx voor de tip allen. Mij is aangeleerd de kostprijs per wasronde zo laag mogelijk te houden/berekenen. Vandaar dat ik met de AH Classic om de hoek kwam. Maar ik realiseer me ook dat je bij een kleine vaat ook minder poeder kunt gebruiken.

Ik had zelf een rekensommetje gemaakt voor het idee;
Bij de AH kost dit 9,99 (bij Plein >35 eu gratis verzenden). Dan kost je vaatwasronde €0,12 (9,99/80). Terwijl 'n blokkie van AH Classic met folie €0,06 kost per wasronde. Ja oké, het bespaart je maar een paar euro.
Je kunt 10 kg Sun Classic op de kop tikken voor minder dan 43 euro. Zit je op 7,5 cent per wasronde, plus je hebt voor 2,5 jaar vaatwaspoeder in huis 8)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Jumbo huismerk poeder is 10 euro voor 3 kilo. Doen we ongeveer een jaar mee... Jumbo zegt 100 wasbeurten maar we gebruiken veel minder dan aanbevolen. Met de wasmachine en waspoeder idem trouwens.

En ja het is altijd schoon. *D

[ Voor 21% gewijzigd door Beekforel op 28-10-2023 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@ViezeVis Mijn laatste bestelling was 6 x Sun Classic poeder voor €43. Het kan met huismerken nog goedkoper.
M.a.w.: dit soort zaken in bulk kopen met kortingsacties en natuurlijk niet steeds eentje meenemen voor de volle mep.

Dat geldt bij ons ook voor toiletpapier, frisdrank, deodorant, shampoo, tandpasta, glansspoelmiddel, enz. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Ik gebruik deze ook sinds ik de waterontharder heb en gooi een klein theelepeltje per volle vaatwasser in het bakje.

Gaat een eeuwigheid mee en werkt perfect wat mij betreft. Wel glansspoelmiddel gebruiken, anders droogt het vreselijk op.

Enige nadeel is dat deze verpakking áltijd uitgesloten wordt van Bonus aanbiedingen bij de Appie :+

[ Voor 10% gewijzigd door Tralapo op 28-10-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Dank voor de tips allen!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1234
Het punt is/zijn de argumenten.
Zijn mijn ervaringen niet juist , heb ik andere zeep,is de osmose kapot dus ook alle meters en calibratie apparatuur.
Welk merk vaatwasser heeft deze automatische ontharder met regeneratie ?
Als techneut wil ik veel dingen accepteren ,maar verwacht wel controleerbare argumenten.
Want dan kun je net zo goed een magneet op de leiding monteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
wim1234 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:49:
Welk merk vaatwasser heeft deze automatische ontharder met regeneratie ?
Als techneut wil ik veel dingen accepteren ,maar verwacht wel controleerbare argumenten.
Als techneut zijnde moet de volgende vraag niet moeilijk te beantwoorden zijn: waarvoor dient het zout wat je in de vaatwasser doet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Suicide
Om dezelfde reden, dat je in het in je ontharder(zoutvat) doet.
Regenereren van het harsbed.

Zie deze foto van het harsbed
AQMOS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Edit: oh wacht retorische vraag / last van wintertijd :+

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2023 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Edit: oh wacht retorische vraag / last van wintertijd :+
Geen probleem! :)

[ Voor 85% gewijzigd door Suicide op 29-10-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1234
Suicide schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:13:
[...]

Als techneut zijnde moet de volgende vraag niet moeilijk te beantwoorden zijn: waarvoor dient het zout wat je in de vaatwasser doet?
De vraag was (Welk merk vaatwasser heeft deze automatische ontharder met regeneratie ?)
Zout in (mijn)RO dient om de hars te regenereren , die daarna door een RO membraan gaat die alles eruitfiltert.

ik denk dat we hier waterontharden en kalk in kleine partikels houden verwarren.
Ontharden is het echt verwijderen/veranderen van kalk doormiddel van resin exchanger (ionen wisselaar)osmosis
OF de kalk niet laten aanslaan op het vaatwerk door zout toe te voegen aan het water.in de vaatwasser.
De foto link is dus een nacl reservoir voor de vaatwas machine geen echte ontkalker.
2 verschillende dingen dus.
Ga ik dan een RO ontharder installeren wordt dit dus gedaan volgens de verkopers om de zeepwerking te verhogen ?.
of minder je kranen te poetsen van de kalk aanslag.
Als ik nu verder lees her en der op internet (buiten de verkoop sites.)
Lees ik dat het drinken van ro water ,niet echt goed is voor je lichaam,ok die hoeveelheid water is ook niet veel.
Dat RO water agressief is zou eigenlijk bevestigd moeten worden door iemand die deze dingen jarenlang verkoopt , mijn leveranciers waarschuwen mij daarvoor , daarom is alles rv en plastic,en met aluminium krijg je helemaal te gekke reacties. Daarom mag je ook nooit ro water in elke je cv vullen.
Hoe meer ik graaf ,hoe meer....

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wim1234 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:14:
[...]

De vraag was (Welk merk vaatwasser heeft deze automatische ontharder met regeneratie ?)
Zout in (mijn)RO dient om de hars te regenereren , die daarna door een RO membraan gaat die alles eruitfiltert.

ik denk dat we hier waterontharden en kalk in kleine partikels houden verwarren.
Ontharden is het echt verwijderen/veranderen van kalk doormiddel van resin exchanger (ionen wisselaar)osmosis
OF de kalk niet laten aanslaan op het vaatwerk door zout toe te voegen aan het water.in de vaatwasser.
De foto link is dus een nacl reservoir voor de vaatwas machine geen echte ontkalker.
2 verschillende dingen dus.
Ga ik dan een RO ontharder installeren wordt dit dus gedaan volgens de verkopers om de zeepwerking te verhogen ?.
of minder je kranen te poetsen van de kalk aanslag.
Als ik nu verder lees her en der op internet (buiten de verkoop sites.)
Lees ik dat het drinken van ro water ,niet echt goed is voor je lichaam,ok die hoeveelheid water is ook niet veel.
Dat RO water agressief is zou eigenlijk bevestigd moeten worden door iemand die deze dingen jarenlang verkoopt , mijn leveranciers waarschuwen mij daarvoor , daarom is alles rv en plastic,en met aluminium krijg je helemaal te gekke reacties. Daarom mag je ook nooit ro water in elke je cv vullen.
Hoe meer ik graaf ,hoe meer....

.
RO water is prima (zelfs veiliger) voor het drinken. Je doelt vermoedelijk op gedemineraliseerd water (0 PPM). Als je dit drinkt, trekt het mineralen uit je lichaam. Om de "zeepwerking" te verhogen, kan je een waterontharder plaatsen. Omgekeerde osmose is niet logisch, aangezien je minimaal een apparaat moet hebben die 1000L per uur kan om je hele huis te voorzien. Dan praat je over bedragen van ~€10.000,- ( +4 filters elke ~6 maanden)
Prachtige systemen, maar voor de meeste mensen niet betaalbaar.

Een waterontharder op basis van ionen wisseling is dan een logische keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1234
Ok dat is aannemelijk.
Hoewel RO water is reverse osmosis en is afhankelijk van de geleidbaarheid van water gemeten in Microsiemens , en dus RO water is gedemineraliseerd water.
Hoeveel gedemineraliseerd afhankelijk van de gemeten Ms.
0 Ms is in de eerste paar 100 liter bij de ionen wisselaar aangegeven ,maar dit gaat heeeel snel omhoog.
Het water wat dus alleen door de ionenwisselaar gaat en dus de kalk ionen bindt aan de harskorrels ,is dus onthard.
Daarmee ga ik mee in de aanname dat RO water en water dat alleen door een ionenwisselaar gaat dus anders is .
En dus een andere betere werking kan hebben op zeep reiniging dan mijn RO water wat volledig is gedemineraliseerd.
Dit is reuze interessant ,nu moet ik nog eens testen ,of mijn water na de ionenwisselaar dus daadwerkelijk beter werkt met zeep.
TOV het water na de RO en normaal hard kraanwater.
leuk experiment .
dank u voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wim1234 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:15:
Ok dat is aannemelijk.
Hoewel RO water is reverse osmosis en is afhankelijk van de geleidbaarheid van water gemeten in Microsiemens , en dus RO water is gedemineraliseerd water.
Hoeveel gedemineraliseerd afhankelijk van de gemeten Ms.
0 Ms is in de eerste paar 100 liter bij de ionen wisselaar aangegeven ,maar dit gaat heeeel snel omhoog.
Het water wat dus alleen door de ionenwisselaar gaat en dus de kalk ionen bindt aan de harskorrels ,is dus onthard.
Daarmee ga ik mee in de aanname dat RO water en water dat alleen door een ionenwisselaar gaat dus anders is .
En dus een andere betere werking kan hebben op zeep reiniging dan mijn RO water wat volledig is gedemineraliseerd.
Dit is reuze interessant ,nu moet ik nog eens testen ,of mijn water na de ionenwisselaar dus daadwerkelijk beter werkt met zeep.
TOV het water na de RO en normaal hard kraanwater.
leuk experiment .
dank u voor de reacties.
Ionenwisselaars wisselen ionen om. Dit verandert niet de waarde in microsiemens. 400 ppm in = 400 ppm uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim1234
AQMOS schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

Ionenwisselaars wisselen ionen om. Dit verandert niet de waarde in microsiemens. 400 ppm in = 400 ppm uit.
onze eerste systemen jaren geleden werkten met alleen ionenwisselaars met daarop de microsiemens meter.
op het moment dat de water kwaliteit achteruitging eg 5 Ms werd de hars vervangen.
Ik heb het oude systeem nog gevonden in het magazijn,zie foto .
mocht je technisch engels kunnen https://www.intechopen.com/chapters/72970
part 36.
Ik zie nu echt hele vreemde uitspraken verschijnen als ik terug lees ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-wIxTWkCiRTP2t-cNqWUPuPm38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2cehhOXNk101vagY1QM9Nsv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door wim1234 op 30-10-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wim1234 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

onze eerste systemen jaren geleden werkten met alleen ionenwisselaars met daarop de microsiemens meter.
op het moment dat de water kwaliteit achteruitging eg 5 Ms werd de hars vervangen.
Ik heb het oude systeem nog gevonden in het magazijn,zie foto .
mocht je technisch engels kunnen https://www.intechopen.com/chapters/72970
part 36.
Ik zie nu echt hele vreemde uitspraken verschijnen als ik terug lees ?[Afbeelding]
Ah, dit topic gaat voornamelijk over waterontharders voor normale woningen. Als je industrieel gaat kijken, zijn harsen voor volledige ontzilting e.d. een veel voorkomend iets.

Wij zien dit zelden bij mensen thuis staan. Hoogstens voor een glazenwasser of iemand met een groot aquarium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
AQMOS schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

Dat verschilt per ionenwisselaar. Een zoutontharder wisselt calcium voor natrium en dan klopt in=uit, maar mengbed ionenwisselaars wisselen calcium uit voor H+ en OH- en dat vormt samen weer… water. De geleidbaarheid kun je dan terugbrengen naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
remzor schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:36:

Ok maar normaal zout zit in een apart reservoir dus hoe dat regenereren dan werkt met een all-in-one tab.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Mattie112 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:15:
[...]

Ok maar normaal zout zit in een apart reservoir dus hoe dat regenereren dan werkt met een all-in-one tab.... ?
Geen idee. Ik vermoed dat die tab langzaam oplost en dat er middenin zout zit ofzo. Of het nu uit een tab of uit een los reservoir komt maakt dan waarschijnlijk niet uit.
Ik weet alleen dat ze niet nodig zijn en dat ik gewoon poeder gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:07
[...]

Geen idee verder. Op mijn vaatwasser zit een keuze knop voor los zout of all in one tabletten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1234
Mad Wally schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:21:
[...]

Dat verschilt per ionenwisselaar. Een zoutontharder wisselt calcium voor natrium en dan klopt in=uit, maar mengbed ionenwisselaars wisselen calcium uit voor H+ en OH- en dat vormt samen weer… water. De geleidbaarheid kun je dan terugbrengen naar 0.
Dat doet me deugd ,eindelijk iemand met kennis van zaken .
Al heb ik deze installaties vele jaren en dacht veel te weten.
blijkt dat als je door blijft vragen het toch net even iets anders is.
Alle technische vragen moet ik uitzoeken anders krijg ik stress ,ik moet het begrijpen.
mijn dank voor dit antwoordt.
Blijft wel een feit als ik alles terug lees dat waterverkopers dus er helemaal niets van begrijpen , bewust dingen weglaten ,terminologieen in de richting buigen dat de normale consument er niets meer van snapt.
lijkt wel een 2e hands auto verkoop tactiek ;)
kan me persoonlijk echt niet voorstellen dat het voor een particulier in Nederland zinvol is deze dingen aan te schaffen,
maar ok ieder zijn eigen behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1234
[...]

Ik kom nu tot de conclusie (tot het tegendeel bewezen wordt)
Een vaatwasser heeft helemaal geen regeneratie,zie mijn vorige topics.
zout bindt de calcium ionen zodat het niet neerslaat op het glas werk
de term regeneratie is dus geheel misplaatst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wim1234 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:09:
[...]

Ik kom nu tot de conclusie (tot het tegendeel bewezen wordt)
Een vaatwasser heeft helemaal geen regeneratie,zie mijn vorige topics.
zout bindt de calcium ionen zodat het niet neerslaat op het glas werk
de term regeneratie is dus geheel misplaatst.
Ik heb van de eerste vaatwasser die ik tegen kwam op Coolblue even de handleiding opgezocht.
https://manuals.coolblue....rd-nishoogte-845---91.pdf

Hier nog 2 voor het idee:
https://manuals.coolblue....-nishoogte-82---90-cm.pdf
https://manuals.coolblue.nl/a3/aeg-fsb52617z.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VczcJeHl8YIjke_avqWvH9jLruQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x6pWxHYkvvLdSfhRl3UmRBLK.png?f=fotoalbum_large

Tegendeel bewezen! :)
Mogelijk handig als je laat weten van welk bedrijf je bent, dan kunnen mensen met hulpvragen bij je terecht ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AQMOS op 31-10-2023 10:14 . Reden: Laatste zin toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
AQMOS schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Ik heb van de eerste vaatwasser die ik tegen kwam op Coolblue even de handleiding opgezocht.
https://manuals.coolblue....rd-nishoogte-845---91.pdf

Hier nog 2 voor het idee:
https://manuals.coolblue....-nishoogte-82---90-cm.pdf
https://manuals.coolblue.nl/a3/aeg-fsb52617z.pdf

[Afbeelding]

Tegendeel bewezen! :)
Mogelijk handig als je laat weten van welk bedrijf je bent, dan kunnen mensen met hulpvragen bij je terecht ;)
Ah interessant! Dus het correct instellen van de waterhardheid van je vaatwasser bespaart (in theorie) dus ook water/energie omdat hij niet/minder vaak hoeft te regenereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:44
Update

Vorige week is er naar 100% tevredenheid een AQMOS CMX-32 geïnstalleerd. Het apparaat zelf in de kruipruimte met extra lange leidingen, omdat het hier langzaam verzakt. En de zoutbak in de meterkast. Ik ben erg tevreden over installatie.

Meteen de vaatwasser naar 0 dH ingesteld en mijn vriendin is al erg positief over haar zachtere haar.
Mattie112 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:25:
[...]

Ah interessant! Dus het correct instellen van de waterhardheid van je vaatwasser bespaart (in theorie) dus ook water/energie omdat hij niet/minder vaak hoeft te regenereren.
Zeker interessant.

Is er al consensus over wat nu het beste is qua kosten/kwaliteit vaatwasser? Die Sun Classic poeder is leuk, maar is gewoon duurder dan de beste geteste W5 tabs van de Lidl (EUR 2,80 voor 44 stuks in de aanbieding) (= EUR 0,06 per stuk). Is er een nadeel aan het gebruik van die tabs te verwachten? Ik las wel dat iemand corrosievorming had op bestek, maar ik heb er zelf nog geen last van!

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

radeoxx schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:20:
Update

Vorige week is er naar 100% tevredenheid een AQMOS CMX-32 geïnstalleerd. Het apparaat zelf in de kruipruimte met extra lange leidingen, omdat het hier langzaam verzakt. En de zoutbak in de meterkast. Ik ben erg tevreden over installatie.

Meteen de vaatwasser naar 0 dH ingesteld en mijn vriendin is al erg positief over haar zachtere haar.

[...]

Zeker interessant.

Is er al consensus over wat nu het beste is qua kosten/kwaliteit vaatwasser? Die Sun Classic poeder is leuk, maar is gewoon duurder dan de beste geteste W5 tabs van de Lidl (EUR 2,80 voor 44 stuks in de aanbieding) (= EUR 0,06 per stuk). Is er een nadeel aan het gebruik van die tabs te verwachten? Ik las wel dat iemand corrosievorming had op bestek, maar ik heb er zelf nog geen last van!
Probeer eens van dat poeder 2 theelepels uit.
Dan ben je zeker goedkoper uit.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Wij gebruiken hier het afgelopen jaar vaatwaspoeder van Mooiwater. Het is een 2 in 1 poeder wat speciaal voor onthard water gebruik gemaakt is. Resultaten zijn prima, altijd schoon.

Op basis van mijn bestel geschiedenis kan ik zien dat we precies een jaar doen met 1kg van dit spul. Vaatwasser gaat bijna elke dag aan (huishouden van twee volwassen en twee jongen kinderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
radeoxx schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:20:
Update

Op hoeveel dH heb je de waterontharder gezet?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
EWK schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Probeer eens van dat poeder 2 theelepels uit.
Dan ben je zeker goedkoper uit.
Want, dat is genoeg volgens jou?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

ViezeVis schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:15:
[...]

Want, dat is genoeg volgens jou?
Ruim genoeg als je je water naar 0dh onthard en je een normaal programma gebruikt. Probeer maar.
O en iemand heeft er ook uitgebreid onderzoek naar gedaan, als je 48 minuten van je tijd over hebt, zie hier
YouTube: I messed up. You're using too much detergent.

[ Voor 36% gewijzigd door EWK op 01-11-2023 09:23 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
EWK schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:19:
[...]

Ruim genoeg als je je water naar 0dh onthard en je een normaal programma gebruikt. Probeer maar.
O en iemand heeft er ook uitgebreid onderzoek naar gedaan, als je 48 minuten van je tijd over hebt, zie hier
Gaan we doen! Thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
EWK schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:19:
[...]

Doe je dan 1 theelepel in de machine en 1 in het klepje? :+ Aangezien zijn vorige video ook daar over ging.

Hier gooi ik er altijd maar wat in. Misschien maar eens kijken of die met minder ook gewoon schone vaat krijgt. Een vaatcyclus duurt 3 uur + 1 uur droogtijd (vaatwasser met warmtepomp blijkbaar) dus aan de tijd ligt het niet :+

Heb ooit 12 flessen Sun-poeder voor weinig kunnen kopen... en daar doe ik al 2 jaar mee en ben pas op de helft :X dus als 2 theelepels genoeg is ben ik de komende 8 jaar voorzien :X

@EWK ja die aanbieding ja, maar dan gewoon 12 flessen bestellen voor 56 :+ Maar dat was toen al een goede deal O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 01-11-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Waah schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:49:
[...]

Doe je dan 1 theelepel in de machine en 1 in het klepje? :+ Aangezien zijn vorige video ook daar over ging.
Yes!
Hier gooi ik er altijd maar wat in. Misschien maar eens kijken of die met minder ook gewoon schone vaat krijgt. Een vaatcyclus duurt 3 uur + 1 uur droogtijd (vaatwasser met warmtepomp blijkbaar) dus aan de tijd ligt het niet :+

Heb ooit 12 flessen Sun-poeder voor weinig kunnen kopen... en daar doe ik al 2 jaar mee en ben pas op de helft :X dus als 2 theelepels genoeg is ben ik de komende 8 jaar voorzien :X
Anderhalf jaar geleden 6 bussen voor 28 euro gekocht bij bol, nu kosten ze 62 euro :o

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 17:06
Heb al een heel deel gelezen maar tav de machines voor ontharding van het hele huis ben ik toch nog benieuwd hoe de ervaringen nu zijn. Ik heb goed contact gehad met Remon, Mooiwater en amysoft. Maar hoe nu te kiezen? Vergeet ik een topaanbieder? Of heb ik ergens een overzichtje plussen en minnen gemist?

Gaat om huishouden met 4 personen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:15
aesch schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:55:
Heb al een heel deel gelezen maar tav de machines voor ontharding van het hele huis ben ik toch nog benieuwd hoe de ervaringen nu zijn. Ik heb goed contact gehad met Remon, Mooiwater en amysoft. Maar hoe nu te kiezen? Vergeet ik een topaanbieder? Of heb ik ergens een overzichtje plussen en minnen gemist?

Topaanbieder ;) https://www.aqmos.nl/

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Nog even een gedachte trouwens om de zoutwaterafvoer aan deze rond 125 PVC stamleiding aan te sluiten.
Als je boven de WC doorspoelt, komt er een behoorlijke sloot water met een rotgang via deze buis naar beneden. Zou dat overdruk op een aftakking kunnen veroorzaken waardoor door de luchtdruk er toch water/lucht uit de aftakking wordt gestuwd? (foto even uit eerdere andere vraag hergebruikt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AkD26i_vbKOjg1G7myMf_AncdY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X12dly6P0ErDsc4gapCGCQZj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nevermind

[ Voor 148% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-11-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Nee hoor, ik wilde oude koeien uit te sloot halen met een reactie op je aanbeveling, maar had me bedacht. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-11-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:15
AUijtdehaag schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:55:
@wizzopa
Nee hoor, ik wilde oude koeien uit te sloot halen met een reactie op je aanbeveling, maar had me bedacht. ;)
Ik dacht al zoiets. Doe anders maar even in een PM.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:44
aesch schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:55:

Ja, vraag zeker AQMOS!

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zeker goede ervaring mee:

Offerte communicatie: :)
Planning voor uitvoering: :)
Plaatsen unit: :)
Communicatie tijdens plaatsing / uitleg: :)

Daarwerkelijk uitvoeren wat op de offerte staat: :(

Dat laatste is dus wel een aandachts puntje dit komt of door mijn eigen geouwehoer (en ze te veel afgeleid) met de mannen of iets anders. Maar aan het einde van de installatie toen ze klaar dachten te zijn nog alles even nagelopen en toen kon er weer gereedschap uit de bus :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

vormulier schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:04:
[...]

Zeker goede ervaring mee:

Offerte communicatie: :)
Planning voor uitvoering: :)
Plaatsen unit: :)
Communicatie tijdens plaatsing / uitleg: :)

Daarwerkelijk uitvoeren wat op de offerte staat: :(

Dat laatste is dus wel een aandachts puntje dit komt of door mijn eigen geouwehoer (en ze te veel afgeleid) met de mannen of iets anders. Maar aan het einde van de installatie toen ze klaar dachten te zijn nog alles even nagelopen en toen kon er weer gereedschap uit de bus :9
Bedankt voor de feedback! Betreft dit de chloormodule en het T-stukje?
Ik zal vandaag eens kijken of wij dit overzichtelijker kunnen maken voor de installateur, want dat is inderdaad nog wel eens een pijnpuntje.

Edit: Nog even een oprechte dankjewel naar de Tweakeraars toe, voor de kennis en de positieve reacties. Ik waardeer het zeer :)

[ Voor 7% gewijzigd door AQMOS op 02-11-2023 08:47 . Reden: Edit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:10
En mochten er hier lezers zijn die ergens eind januari/begin februari woonachtig in zuidwest nederland overwegen een Aqmos waterontharder te laten installeren, laat het dan ajb weten (mag ook in PM).

Ik wil er één laten plaatsen, maar vanwege de reistijd/afstand proberen we te combineren met andere geïnteresseerden. Wel zo efficiënt.

DANK!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
@AQMOS of andere (Aqmos) waterontharder bezitters.
De de ontharder zonder elektriciteit? Moet er bij mij een paar dagen af. Is dat schadelijk?
Evt. oplossing zou zijn de ontharder waterzijdig af te koppelen d.m.v. bypass.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vendetta_X
De ontharder blijft werken totdat het hars verzadigd is, dan heb je weer hard water.
Om te kunnen regenereren heb je weer spanning nodig.

Kan zijn dat je je klok weer moet instellen nadat de stroom eraf is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:30:
@Vendetta_X
De ontharder blijft werken totdat het hars verzadigd is, dan heb je weer hard water.
Om te kunnen regenereren heb je weer spanning nodig.

Kan zijn dat je je klok weer moet instellen nadat de stroom eraf is geweest.
Dankje! Ik dacht ik regenereer nog even voordat ik de stekker eruit trek, maar dat werd helaas een waterballet in de meterkast. Toch de kranen maar even dichtgedraaid voor de zekerheid. Aanvoer zoutvat moet nog eens nagelopen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Allen, ik kom er achter dat er weer kalk ontstaat op de kranen. Na een druppeltest merk ik direct al op dat er 8 druppels op 5ml nodig zijn om het weer enigszins groen te krijgen. Er is nog een capacity van 2.65 m3 resterend voordat de regeneratie begint. Ik heb zelf wel de slang van het zoutvat ingekort, maar volgens mij kan je daar niet zoveel fout aan doen. Ik zie ook nog tot water in de zoutbak staan bij de vlotter. Wat zou 't kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis
Met een stopwatch ernaast gaan zitten en handmatig de regeneratie starten en alles noteren.
Backwash
Brine (gaat heel de zoutbak leeg met water? Of wordt er lucht aangezogen?)
Rinse
Fill (wordt de zoutbak weer gevuld met water?)

Staat de bypass dicht?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:09:
@ViezeVis
Met een stopwatch ernaast gaan zitten en handmatig de regeneratie starten en alles noteren.
Backwash
Brine (gaat heel de zoutbak leeg met water? Of wordt er lucht aangezogen?)
Rinse
Fill (wordt de zoutbak weer gevuld met water?)

Staat de bypass dicht?
Aanvullend op dit, kan je controleren of de vlotter verstopt zit.
Even er uit halen en doorheen blazen.
Tegelijkertijd kan je tijdens de regeneratie als de pekelslang los is even checken of het aanzuigt tijdens de brine fase. (Vinger er op en voelen of het trekt)

Stelschroef ook helemaal dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@AUijtdehaag @AQMOS thnx voor de snelle reacties. Ik heb, omdat de regen al bezig was, de pekelslang bij het zoutvat losgedraaid. Viel mij op dat ik direct een sissend geluid hoorde dus hij zuigt wel aan. Maar wat mij nog meer opviel is dat de hele pekelbak aan de onderkant nat was en de 2 pakken laminaat die er lagen, het karton ook nat van is. Ik denk dat dat dan ook al het probleem is. Ik heb de pekelslang even opnieuw vastgedraaid aan de kant van de bak. Kijken of dat wat op gaat leveren.

Stelschroef is dicht. Tot zover is de zoutbak al leger dan wat hij was. Zat eerst tot de helft water in (waar de vlotter zit, daaronder kan ik nog niet zien, ligt nog zout op). Dat is nu al aardig gezakt met nog 15 minuten op de klok voor Brinse.

Dat timen heb ik eigenlijk nog niet zoveel zin in :'). Ik denk dat het al wel opgelost is met die pekelbak :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@AQMOS @AUijtdehaag De druptest is weer net zo mooi groen <3. Echt bijzonder hoe snel zoiets opvalt. Zo heb je kalk, en zo is 't weg haha. Moet ik voor de volledigheid nog een keer een regen starten? Aangezien hij kort droog heeft gelopen en waarschijnlijk bij een aantal regens te weinig zout heeft gehad?

Wel een andere vraag. Het lijkt wel alsof er ergens lucht lekt. Maar volgens de monteur was het geluid normaal. Willen jullie eens meeluisteren?

https://bashoogers.nl/tweakers/forum/aqmos/geluid-regen.mp4

[ Voor 19% gewijzigd door ViezeVis op 03-11-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:06:
@AQMOS @AUijtdehaag De druptest is weer net zo mooi groen <3. Echt bijzonder hoe snel zoiets opvalt. Zo heb je kalk, en zo is 't weg haha. Moet ik voor de volledigheid nog een keer een regen starten? Aangezien hij kort droog heeft gelopen en waarschijnlijk bij een aantal regens te weinig zout heeft gehad?

Wel een andere vraag. Het lijkt wel alsof er ergens lucht lekt. Maar volgens de monteur was het geluid normaal. Willen jullie eens meeluisteren?

https://bashoogers.nl/tweakers/forum/aqmos/geluid-regen.mp4
Lijkt normaal. Let er op dat de afvalwaterslang aan de bovenzijde niet afknijpt.
Een beetje lucht is nu normaal aangezien je de pekelslang los hebt gehad.

Als je nog een keer goed wilt regenereren kan je zelf even wat extra water in de bak gooien en 6 uur wachten ivm oplossen van het zout. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Aanvullend op @AQMOS
Er zit een aircheck in de aanzuig van het pekelvat. Dat is een drijvend balletje.
Als al het water is aangezogen uit het zoutvat tijdens brine dan hoort die de pekelslang (pekelbuis met vlotter) af te sluiten en komt er geen lucht meer bij (kan wel ietsjes lekken maar is niet zo erg)
https://www.softenerparts...er-Regenerates_c_390.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AQMOS schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:34:
[...]

Lijkt normaal. Let er op dat de afvalwaterslang aan de bovenzijde niet afknijpt.
Een beetje lucht is nu normaal aangezien je de pekelslang los hebt gehad.

Als je nog een keer goed wilt regenereren kan je zelf even wat extra water in de bak gooien en 6 uur wachten ivm oplossen van het zout. :)
Die afvalwaterslang is zo gemonteerd en zou idd een kritiek punt blijven. Maar als t eenmaal staat gebeurt er niet zoveel mee. Overigens is dit geluid bij het regenereren altijd aanwezig, dus niet toevallig nu omdat ik die slang los heb gehad. En, hoeveel water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:58:
[...]

Die afvalwaterslang is zo gemonteerd en zou idd een kritiek punt blijven. Maar als t eenmaal staat gebeurt er niet zoveel mee. Overigens is dit geluid bij het regenereren altijd aanwezig, dus niet toevallig nu omdat ik die slang los heb gehad. En, hoeveel water?
Ik heb het doorgegeven aan de installateurs. In het vervolg (heb jij niet zoveel aan :P) letten ze hier op. Als je het wilt verlengen met wat extra PVC, kan ik een kort stukje opsturen.

Halve emmer water ongeveer moet ruimschoots voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AQMOS schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:22:
[...]

Ik heb het doorgegeven aan de installateurs. In het vervolg (heb jij niet zoveel aan :P) letten ze hier op. Als je het wilt verlengen met wat extra PVC, kan ik een kort stukje opsturen.

Halve emmer water ongeveer moet ruimschoots voldoende zijn.
Ik denk overigens dat hoe langer ik het maak, hoe kwetsbaarder het wordt. Het zal uiteindelijk gaan buigen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:33:
[...]

Ik denk overigens dat hoe langer ik het maak, hoe kwetsbaarder het wordt. Het zal uiteindelijk gaan buigen denk ik.
Ja eens, het zal ergens op moeten steunen.

Bij de BNT koppen die we veel plaatsen kan je de tule gewoon naar beneden mikken.
Je zou de slang door een pvc bochtje kunnen drukken, maar if it ain't broke, don't fix it :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 10:11

Edho

Heeft Canon A570IS

Hallo allen,
Ik overweeg een ontharder. Delta Talent 100BS, met klein zoutvat van 10kg.
Dit is de enige die in mijn meterkast past. Is waterdruk gestuurd.

De leverancier wil niet aan particulier leveren, alleen via installateur. Ook willen ze heel graag een jaarlijkse controle komen uitvoeren. Daar ben ik niet zo van. Zo'n apparaat is volgens mij prima in te stellen door de plaatselijke installateur en bij problemen zijn zij er snel bij te roepen.

Wat houdt een jaarlijkse controle in?
Waarom dit niet bij de eigen installateur?
Wat kan er verslijten aan een waterdruk gestuurde ontharder?

bvd,

Edho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Edho
Is dit geen vergelijkbaar model maar dan een stuk goedkoper?
https://www.aqmos.com/was...rter-sek-15-stromlos?c=13

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 10:11

Edho

Heeft Canon A570IS

Dank voor je reactie,
Helaas past niet. Die delta heeft ontharder en (kleine) bak apart, dat maakt dat het past in mijn krappe meterkast. Ze kunnen boven elkaar geplaatst worden. Ik heb er al vele gezien en over gelezen, alles in 1 is altijd te breed, hoog of diep. Ik heb zelfs kartonnen modellen gemaakt om het uit te proberen of er toch een manier is om het erin te lepelen.
Heb je ook antwoorden op mijn andere vragen?
bvd, Ed.

Edho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Edho
Nee sorry, geen ervaring mee.
Er is wel een handleiding te vinden via aqmos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AQMOS schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:44:
[...]

Ja eens, het zal ergens op moeten steunen.

Bij de BNT koppen die we veel plaatsen kan je de tule gewoon naar beneden mikken.
Je zou de slang door een pvc bochtje kunnen drukken, maar if it ain't broke, don't fix it :9
If it potentially could break. Use tywraps :)
Ik zal thuis eens een tywrap gebruiken en kijken of ik die ergens omheen kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:06
Hallo,

In jan/feb willen wij een nieuwe badkamer plaatsen en om deze kalk vrij te houden zaten we te denken aan een waterontharder.
Alleen is de plek waar het water binnenkomt in huis niet echt handig en practisch.
We hebben namelijk een oude boerderij en het water komt binnen in een kruipruimte onder een slaapkamer.
Het is hier redelijk vochtig en er zit geen afvoer.
Wel zit er buiten een hemelwater afvoer, maar deze komt uit op onze waterput, waar we de tuin mee sproeien.
Wel zou het mogelijk zijn om er een afvoer buitenom heen te leggen, al zal dit een aardige klus zijn.
Ook vraag ik me af of het een probleem is dat het er vochtig is?
Dit zal nog wel iets minder worden als ik de oude koperen leidingen vervang voor kunststof.
Ook zou ik graag niet te vaak zout moeten bijvullen omdat het niet makkelijk bereikbaar is.
Ook zou het fijn zijn als hij stil is als hij aan het regenereren is.

Onze waterhardheid is 7,5dh.

Ik begrijp dat ik veel vragen stel, maar als jullie advies voor me hebben of het kan en zo ja welk merk of type zouden jullie adviceren?

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
timbe schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:24:
Hallo,

In jan/feb willen wij een nieuwe badkamer plaatsen en om deze kalk vrij te houden zaten we te denken aan een waterontharder.
Alleen is de plek waar het water binnenkomt in huis niet echt handig en practisch.
We hebben namelijk een oude boerderij en het water komt binnen in een kruipruimte onder een slaapkamer.
Het is hier redelijk vochtig en er zit geen afvoer.
Wel zit er buiten een hemelwater afvoer, maar deze komt uit op onze waterput, waar we de tuin mee sproeien.
Wel zou het mogelijk zijn om er een afvoer buitenom heen te leggen, al zal dit een aardige klus zijn.
Ook vraag ik me af of het een probleem is dat het er vochtig is?
Dit zal nog wel iets minder worden als ik de oude koperen leidingen vervang voor kunststof.
Ook zou ik graag niet te vaak zout moeten bijvullen omdat het niet makkelijk bereikbaar is.
Ook zou het fijn zijn als hij stil is als hij aan het regenereren is.

Onze waterhardheid is 7,5dh.

Ik begrijp dat ik veel vragen stel, maar als jullie advies voor me hebben of het kan en zo ja welk merk of type zouden jullie adviceren?

Alvast heel erg bedankt!
Waar zit de watermeter (van het bedrijf dat jullie van drinkwater voorziet)?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:06
Tanuki schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:32:
[...]

Waar zit de watermeter (van het bedrijf dat jullie van drinkwater voorziet)?
In de kruipruimte,
Pagina: 1 ... 93 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.