wizzopa schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:16:
[...]
En daar gaat het meestal fout, "mag geloven" over een maand ben ik 3 jaar bezig met Aqmos en de R2D2-32 en heb ik een shit-load aan metingen en getallen.
Met 200 gram haal je nooit 2844 liter@8 dH uit 8 liter hars, en dan te bedenken dat Aqmos 32 die ik kocht een instelling had van 160 gr/l. of wel 3200liter@ 10dH.
Zolang je maar binnen de door de leverancier ingestelde 7 a 10 dagen blijft zal je, met hier en daar een uitzondering lees "vlotter " nergens last van hebben.
Maar ik dacht dat er al genoeg over geschreven was.
Er in geloven is goed, het controleren is beter.
Wizzopa,
ik wil je wel op de volgende zaken wijzen om het gehele plaatje te schetsen.
Je regeneratiedagen staan significant hoger dan wij aanraden. Naast veiligheid voor je waterkwaliteit voor het voorkomen van bacterie vorming, geef je ook andere mineralen meer de kans om te nestellen in je harsbed. Zie gebruiksaanwijzing voor storende ionen die capaciteit verminderen.
Een wateranalyse kan mogelijk verklaren waarom je capaciteit niet 100% benut wordt.
De standaard drukfles van de R2D2-32 heeft een volume van 10,5L.
Voor een goede regeneratie en specifiek de backwash, is een extra ruimte vereist van 20%. Met 9L hars zit je hier dus overheen.
De combinatie van deze 2 factoren kunnen al veel verklaren.
Een derde factor die minder significant zal zijn, is dat capaciteit van harsbolletjes altijd achteruit gaat. Circa 1~2% per jaar. Dit komt door erosie. De harsbolletjes worden gladder over tijd heen wat minder oppervlakte met zich mee brengt.
Een vierde factor die erg plausibel lijkt door je hoge regeneratiedagen, is kanaalvorming in het hars. Dit gecombineerd met de geringe ruimte voor de backwash zal ook een factor zijn. Het zal mij niks verbazen als je degredatie van je hars meer dan die 1-2% per jaar is.
Ik adviseer om de regeneratiedagen te verlagen naar 10 dagen, de backwash te verlengen of hars uit de ontharder te verwijderen. De instellingen uit de handleiding waar een marge wordt genomen, adviseer ik ook om over te nemen. (Bijvoorbeeld voor R2D2-32 geen 3.200L instellen, maar 3.040L)
Calcium en magnesium is ten slotte maar 30-40% van de mineralen in je water afhankelijk van je waterleverancier.