Nu heb ik alleen nog 2 vragen, wellicht weet iemand daar antwoord op. Afgelopen tijd zeer regelmatig is het stroom in onze nieuwbouw woning geweest. Heeft dit invloed op het apparaat? En dan met name op wanneer deze staat ingesteld op spoelen ( 2 uurs nachts ).
En hoe weet ik of er een spoeling is geweest? Kan ik dat ergens terug zien?
Gadgets fan
Kan je terug zien op het display, dan staat de teller van de interne watermeter weer op of nabij de ingestelde waarde, en je zout niveau is lager.johanm3 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:13:
Goedemorgen, ik heb onlangs een waterontharder van Aqmos RD2D 48 geïnstalleerd gekregen. Erg blij zover met het ontharde water. De installatie ging vlekkeloos, de installateur was kundig, informatief en zeer vriendelijk. Betaling ging achteraf met een factuur.
Nu heb ik alleen nog 2 vragen, wellicht weet iemand daar antwoord op. Afgelopen tijd zeer regelmatig is het stroom in onze nieuwbouw woning geweest. Heeft dit invloed op het apparaat? En dan met name op wanneer deze staat ingesteld op spoelen ( 2 uurs nachts ).
En hoe weet ik of er een spoeling is geweest? Kan ik dat ergens terug zien?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
:strip_exif()/f/image/NTP9XAbTC0febGZ6CFLr7AXb.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangeraden wordt om een terugstroombeveiliging te plaatsen. Ik wil het wel zo veilig mogelijk doen, maar ik lees in dit topic verhalen dat een airgap in de kruipruimte niet handig is (doordat de afvoer dan zo laag ligt), wat zijn dan de alternatieven of is een terugstroombeveiliging dan gewoon goed?
Wij kiezen bewust voor een lage prijs om de apparaten in massa te kunnen produceren wat de prijs drukt. Ook houden wij de winstmarges kleiner.Flappie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:38:
Vraag voor een vriend me. 2 persoonshuishouden. Gemiddeld waterverbruik.
Hij woont in Hengelo en de waterhardheid is rond de 7 en wil graag een waterontharder.
Heeft zelf al wat offertes opgevraagd de prijzen liggen dicht bij elkaar, behalve bij Aqmos:
Amysoft (ASC-105) : € 1795
Mooiwater (Excellent Compact): € 1690,00
Delta Waterontharder: € 1696,00
Boshuis (Boshuis 150): 1704,60
Unique (Smart Duo 10): € 1649,00
BWC Water (Omega 400): € 2185,00 (excl installatie!)
Aqmos R2D2-48: € 769
iemand adviezen om een bepaalde juist wel of niet te kiezen?
Ik zou zeggen dat ze allemaal met hetzelfde principe werken (zout). Waarom is de Aqmos dan zoveel goedkoper?
Tevens zijn er nog wat aanvullende vragen waar we graag jullie ervaringen over horen.
- Is er druk verlies op de waterleiding?
- Ontharder komt in de kelder te staan (Een kelder waarop je recht in kunt staan!). Wat is de gemiddelde opvoerhoogte van het afval water? Kan je zoiets bijv. 1,5 meter "omhoog" pompen naar een afvoer in de kruipruimte. De kelder is "dieper" dan waar het hoofdriool ligt in de kruipruimte.
Dit brengt wel de nodige uitdagingen mee zoals een kleiner marketingsbudget. Sommige apparaten komen ook al met een chloormodule, die je bij ons los er bij kan kopen.
Een enkeling heeft proportioneel zouten, wat het regenereren efficiënter maakt. Dit verschil is echter in de portemonnee klein, maar kan doorslaggevend zijn om water te besparen en minder milieubezwarend te zijn.
- drukverlies is nihil. Alleen een CA keerklep bij de waterontharder plaatsen brengt een significant drukverlies met zich mee.
- vanaf het regelventiel kan de afvoer 1,2m hoger liggen. Dit moet wel gestaag stijgen. Ook mag de afvoerslang niet te lang zijn. De ontharder krijgt flinke moeite met 6m afvoerslang en een opvoerhoogte van 1,2m wat het regeneratie proces kan verstoren.
Bedankt voor je prijsvergelijking! Mogelijk is het leuk om zoiets op de eerste pagina van dit forum te plaatsen, maar dat laat ik aan @AUijtdehaag over aangezien ik/wij er een commercieel belang bij hebben 😅
Zit er nog verschil in installatie, service, garantie?Flappie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:38:
Vraag voor een vriend me. 2 persoonshuishouden. Gemiddeld waterverbruik.
Hij woont in Hengelo en de waterhardheid is rond de 7 en wil graag een waterontharder.
Heeft zelf al wat offertes opgevraagd de prijzen liggen dicht bij elkaar, behalve bij Aqmos:
Amysoft (ASC-105) : € 1795
Mooiwater (Excellent Compact): € 1690,00
Delta Waterontharder: € 1696,00
Boshuis (Boshuis 150): 1704,60
Unique (Smart Duo 10): € 1649,00
BWC Water (Omega 400): € 2185,00 (excl installatie!)
Aqmos R2D2-48: € 769
iemand adviezen om een bepaalde juist wel of niet te kiezen?
Ik zou zeggen dat ze allemaal met hetzelfde principe werken (zout). Waarom is de Aqmos dan zoveel goedkoper?
Eigenlijk zijn waterontharders maar simpele dingen, grootste verschil zit in de daadwerkelijke klep, heb je daar details van? (BNT, Clack, Fleck, welk type, etc..)
De Aqmos R2D2 is bv met een BNT klep, maar de CM variant is tegen een meerprijs met een betere Clack klep..
Wat ook nog een prima tussenweg is qua prijs: https://www.goedkopewaterontharders.nl/waterontharder-kopen/
Je kunt hier ook gewoon een montageset en installatie bij klikken, dan kom je afhankelijk van het model op 1000-1250 euro.
[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 31-08-2023 00:34 ]
De Aqmos kan je 2 a 3 keer kopen voor de prijs die de andere partijen vragen. Dus kwa garantie kan je wel een gokje nemen. Hier sinds een maand of 2 ook een R2D2 staan.mitsumark schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 00:08:
[...]
Zit er nog verschil in installatie, service, garantie?
Eigenlijk zijn waterontharders maar simpele dingen, grootste verschil zit in de daadwerkelijke klep, heb je daar details van? (BNT, Clack, Fleck, welk type, etc..)
De Aqmos R2D2 is bv met een BNT klep, maar de CM variant is tegen een meerprijs met een betere Clack klep..
Wat ook nog een prima tussenweg is qua prijs: https://www.goedkopewaterontharders.nl/waterontharder-kopen/
Je kunt hier ook gewoon een montageset en installatie bij klikken, dan kom je afhankelijk van het model op 1000-1250 euro.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Door zelf te installeren bleven de kosten beperkt tot ca €500.—
Wij werken aan een garantie exclusief slijtage onderdelen (voornamelijk piston set) van 10 jaar.mitsumark schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 00:08:
[...]
Zit er nog verschil in installatie, service, garantie?
Fleck (5600sxt) is praktisch hetzelfde als de BNT1650, maar BNT is iets verder doorontwikkeld (printplaat voornamelijk en wat minder onderdelen).
Clack heeft erg weinig onderdelen = minder storingsgevoelig. Ook heeft het meer geavanceerde opties en mogelijkheden zoals home automation (met een extra module zoals die van @AUijtdehaag ). Clack zou ook op 1 onderdeel na (het rotortje van de watermeter) Kiwa gekeurd kunnen worden. Het onderhoud, en dan voornamelijk het piston setje is ook doodeenvoudig te vervangen.
Waarom de fleck dan duurder is? Inkoopprijs verschillen
Bedankt voor je reactie op m’n vraag 😉wizzopa schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:31:
[...]
Kan je terug zien op het display, dan staat de teller van de interne watermeter weer op of nabij de ingestelde waarde, en je zout niveau is lager.
Ik voel me best dom nu…. Maar ik zie het niet…, weet niet waar het op stond, of waar ik de desbetreffende ingestelde waarde kan terug zien.
😅
Gadgets fan
Maak eens een foto(s) van je scherm... Wat zie je langskomen voor getallen?johanm3 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:02:
[...]
Bedankt voor je reactie op m’n vraag 😉
Ik voel me best dom nu…. Maar ik zie het niet…, weet niet waar het op stond, of waar ik de desbetreffende ingestelde waarde kan terug zien.
😅
Ik zit nu te denken om de ontharder uiteindelijk niet meer naar de wc's, naar buitenkranen, vaatwasser en wasmachine te leiden. (Dus alleen naar de CV, keukenkraan, badkamer).
Weet je of dit ook geldt voor de Fleck 5800? Ik ga ongeveer 1m20 omhoog met de afvoer maar wel vrij steil. Misschien moet ik dan toch de ontharder iets hoger op een plankje zetten.AQMOS schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:56:
[...]
- vanaf het regelventiel kan de afvoer 1,2m hoger liggen. Dit moet wel gestaag stijgen. Ook mag de afvoerslang niet te lang zijn. De ontharder krijgt flinke moeite met 6m afvoerslang en een opvoerhoogte van 1,2m wat het regeneratie proces kan verstoren.
[edit]: gevonden
https://www.gapswater.co.uk/acatalog/5800xtrmanual.pdf
The drain line may be elevated up to 1.8 m providing the run does not exceed 4.6 m and water
pressure at the softener is not less than 2.76 bar. Elevation can increase by 61 cm for each
additional 0.69 bar of water pressure at the drain connector
[ Voor 52% gewijzigd door Mithrandir op 02-09-2023 13:41 ]
Persoonlijk zou ik ook de WC`s doen, de pot aan zien kalen is toch wel jammer.. hoe mooi die antikalk wc hangers ook zijn ze houden het nooit schoon waar het water in de pot stroomt.Mithrandir schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:28:
Volgens de consumentengids ("zacht water, harde feiten") is een ontharder niet nodig voor de wasmachine en vaatwasser, en zou het zelfs een minder goed wasresultaat opleveren.
Ik zit nu te denken om de ontharder uiteindelijk niet meer naar de wc's, naar buitenkranen, vaatwasser en wasmachine te leiden. (Dus alleen naar de CV, keukenkraan, badkamer).
Daarnaast is het ellende is zeker in nieuwbouw woningen is het vaak alles of niets..
Het stukje over de wasmachine vind ik ook wel twijfelachtig.... 'het kan'.... maar het hoeft niet? Wat daar staat hebben wij iig totaal geen last van en is ook niet herkenbaar bij andere mensen die ik ken met een ontharder. Ik zou gewoon alles er op aan sluiten, eventueel een buitenkraan niet als dat makkelijk kan.vormulier schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:35:
[...]
Persoonlijk zou ik ook de WC`s doen, de pot aan zien kalen is toch wel jammer.. hoe mooi die antikalk wc hangers ook zijn ze houden het nooit schoon waar het water in de pot stroomt.
Daarnaast is het ellende is zeker in nieuwbouw woningen is het vaak alles of niets..
Onze wasmachine blijft juist veel schoner en beter...
[ Voor 3% gewijzigd door Nuevocasa op 02-09-2023 14:04 ]
De watermeter hangt er nog een beetje provisorisch bij maar dat komt nog wel een keertje.
:strip_exif()/f/image/qq38m9I4Lv9lzbBiLR0CKCP4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Mithrandir op 02-09-2023 16:54 ]
Er is niets zo permanent als een tijdelijk / provisorische oplossingMithrandir schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:51:
De watermeter hangt er nog een beetje provisorisch bij maar dat komt nog wel een keertje.
Wat een schattig zoutvaatjeMithrandir schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:51:
Het was een beetje spannend met de afvoer maar de installatie is gelukt. 😄
[Afbeelding]
Hoi!
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hornbach €10,50 25 Kilokmf schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:51:
Ah damnit, Broxo zout is uit het assortiment van Makro, nu moet ik een nieuwe leverancier vinden....
Wij hebben in onze woning, waar we nu drie jaar wonen, een waterontharder en ook wasmachine en vaatwasser is aangesloten. Vrouwlief vindt het wasresultaat hetzelfde, zeker niet minder goed. En als zij het zegtMithrandir schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:28:
Volgens de consumentengids ("zacht water, harde feiten") is een ontharder niet nodig voor de wasmachine en vaatwasser, en zou het zelfs een minder goed wasresultaat opleveren.
Inmiddels al 2 jaar een r2d2 in gebruik. Buiten dat hij wat minder goed presteert tov de opgegeven specificaties en dus wat vaker regenereert, doet deze wat moet: ontharden van meer dan 20 naar ongeveer 4 a 5 graden. Best tevreden mee, zeker gezien de prijs.
Zout is in belgie wel fors duurder geworden de laatste 2 jaar heb ik de indruk: van ong 9 euro naar 15-16 euro per zak.
Zout heeft je vaatwasser niet meer nodig, dat is voor de ingebouwde waterontharder in de vaatwasmachine. Maar je water is immers al onthard.Brains Bush schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:18:
[...]
Wij hebben in onze woning, waar we nu drie jaar wonen, een waterontharder en ook wasmachine en vaatwasser is aangesloten. Vrouwlief vindt het wasresultaat hetzelfde, zeker niet minder goed. En als zij het zegt. Wellicht iets minder vaak bv glasspoelmiddel/zout en zeker minder/geen kalkafzetting in de apparaten (logisch). Nogmaals het is puur onze gebruikerservaring en niet wetenschappelijk getest/onderbouwd
Glansspoelmiddel is er zodat het sneller en mooier droogt, dat gebruiken we nog evenveel als voorheen.
We gebruiken wel echt heel veel minder vaatwasserpoeder en wasmiddel met hetzelfde resultaat.
Hoi!
We twijfelen tussen de R2D2-48 (470€) en CM-40 (760€). We hebben 60m³ verbruik, met een hardheid van +- 35 franse graden.
Ik zie dat hier de meeste een R2D2 kiezen, ondanks de iets superieure CM versie (op vlak van klep/aansturing, qua werking bieden ze allebei hetzelfde als ik het goed heb). Beide hebben 10 jaar garantie, als we de R2D2 moeten vervangen na 10 jaar heb ik nog steeds 290€ reserve om een nieuw exemplaar te kopen...
Wat gaf bij jullie de doorslag?
Zit met exact hetzelfde. Heb alleen nog tot het einde vh jaar om een keuze te maken. Maar ben ook erg benieuwd naar wat nu de betere keuze ischaoske1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:33:
Nadat de Aqmos via Amazon in ons vizier kwam, ben ik door dit topic quasi volledig overtuigd om een Aqmos aan te kopen ter vervanging van een Van Marcke Aqua-o-Matic compact 2 van 25 jaar oud.
We twijfelen tussen de R2D2-48 (470€) en CM-40 (760€). We hebben 60m³ verbruik, met een hardheid van +- 35 franse graden.
Ik zie dat hier de meeste een R2D2 kiezen, ondanks de iets superieure CM versie (op vlak van klep/aansturing, qua werking bieden ze allebei hetzelfde als ik het goed heb). Beide hebben 10 jaar garantie, als we de R2D2 moeten vervangen na 10 jaar heb ik nog steeds 290€ reserve om een nieuw exemplaar te kopen...

@Nuevocasa Onze afweging is geweest de goede verhalen hier over een Clack-kop (CM(X) modellen). En zelf vond ik makkelijk dat de tank en het zoutvat los van elkaar staan omdat dit met schoonmaken makkelijker is. Mocht ik behoefte hebben aan een groter zoutvat dan zou ik dat ook nog kunnen vervangen bijvoorbeeld.chaoske1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:33:
Nadat de Aqmos via Amazon in ons vizier kwam, ben ik door dit topic quasi volledig overtuigd om een Aqmos aan te kopen ter vervanging van een Van Marcke Aqua-o-Matic compact 2 van 25 jaar oud.
https://github.com/fonske...README/Printscreen_NL.jpg
Die geeft een puls bij start regeneratie, en een puls bij elke liter verbruikt (instelbaar via RLY1 en RLY2)
Hoewel je ook op basis van stroomverbruik (slimme stekker) een seintje kan krijgen als de R2D2 regenereert.
En zo kan simuleren.
Het is al eerder gezegd, de CM is heel simpel (volledig) te demonteren en een nieuw binnenwerk te plaatsen, indien ooit nodig.
@AQMOS Die chloormodule, hoe stel ik die potmeter (timer) goed af? Hoe zie ik hoe lang hij loopt?
Is er een truukje voor?
Detecteert de module op basis van stroom verbruik dat er geregenereerd wordt of hoe detecteert hij dat?
Van de handleiding wordt ik niet echt wijzer.
Heb hem nog niet aangesloten btw
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2023 15:50 ]
We zullen een CM bestellen
1 minuut per liter hars. Wanneer je recht voor de ontharder staat, moet het pijltje met 10L hars op ongeveer 20% staan (op circa 9:00 - 10:00 uur als je het cirkeltje als klok bekijkt).AUijtdehaag schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:44:
Wellicht laat een CM zich wat makkelijker uitlezen dan een R2D2 bij gebruik van home assistant
https://github.com/fonske...README/Printscreen_NL.jpg
Die geeft een puls bij start regeneratie, en een puls bij elke liter verbruikt (instelbaar via RLY1 en RLY2)
Hoewel je ook op basis van stroomverbruik (slimme stekker) een seintje kan krijgen als de R2D2 regenereert.
En zo kan simuleren.
Het is al eerder gezegd, de CM is heel simpel (volledig) te demonteren en een nieuw binnenwerk te plaatsen, indien ooit nodig.
@AQMOS Die chloormodule, hoe stel ik die potmeter (timer) goed af? Hoe zie ik hoe lang hij loopt?
Is er een truukje voor?
Detecteert de module op basis van stroom verbruik dat er geregenereerd wordt of hoe detecteert hij dat?
Van de handleiding wordt ik niet echt wijzer.
Heb hem nog niet aangesloten btw
De titanium sonde detecteert dat er pekelwater langs stroomt. Dan begint de timer te lopen. Wanneer de timer klaar is, kan de chloormodule na 4 uur weer gebruikt worden.
Het stuurt geen data naar het regelventiel.
Mogelijk als je het verschil in stroomverbruik kan meten, dat je het dan wel kan uitmeten. (vanuitgaande dat dit ook een doelstelling van je was
Bedankt.
Meten = weten inderdaad.
Lijkt me leuk om ook dit te registreren in HA.
Edit: stroom meting is onderweg.
Best lastig instellen, maar dit is in ieder geval 9 minuten op de stopwatch.
Iets verdraaid vanuit de beginstand.
![]() | ![]() |
[ Voor 83% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2023 03:10 ]
Werkzaamheden waren vrij snel uitgevoerd. Al binnen +/- 1,5 uur. De CMX-48 paste gelukkig in de meterkast. Zoutbak is geplaatst in de trapkast. Zo kunnen we er ook nog een beetje goed bij en valt het goed schoon te maken. Viel me direct al op na het generatieproces dat water iets gekker aanvoelt (zachter?). Na een testje met de druppeltjes hebben wij nu ook 0dH water. Water smaakt ook idd iets anders, voor mijn gevoel is de bonenkoffie ook sterker geworden.

Ondanks dat Vitens zei dat we 6,5dH zouden hebben, bleek dat in praktijk 8 te zijn. Om safe te zitten staat de ontharder nu dan ook op 9dH afgesteld.
![]() | ![]() | ![]() |
Gaaf, word een V3AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:55:
@AQMOS
Vraagje, Ik zat eens te koekeloeren op de website en zag deze:
https://www.aqmos.nl/shop...nometer-4750?page=3#attr=
En de omschrijving ontbreekt wat doet dit verder ?
Inmiddels hebben we de waterontharder (CMX-32) geplaatst met twee kogel kranen voor standaard hard water op de buitenkraan en optioneel dus zacht. N.a.v. feedback hier heb ik voor deze oplossing gekozen omdat er dan zo min mogelijk water stil staat.Houthy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:24:
@AUijtdehaag ik snap wat je bedoelt. Ik ben vooral opzoek naar het omgekeerde. Soms wel onthard water. Met een druk huishouden hier gaat er anders zeker veel onthardwater verloren. Dat zou ik zonde vinden.
Ik geef mijn planten water met een ondergrondse druppelslang die staat vaak een uurtje of 2 aan als het echt droog is voor een periode. Dat is ook niet heel handig in praktijk
Verschil merk je goed tussen 8dH en 0dH water.
@AQMOS Bedankt voor je persoonlijk advies n.a.v. de vragen die ik nog had.
:strip_exif()/f/image/AKODTwfHuKG432phkdwtXYrG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Houthy op 10-09-2023 20:05 ]
Oeh fancyAUijtdehaag schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:10:
@Houthy
Ziet er keurig uit je eigen bedachte keuze oplossing.
@vormulier
Meet inmiddels ook de stroom en spanning van de Clack chlorinator module.
Nog even van het breadboard af en in een printje gieten met esp32s3.
Dit is een populair product in Duitsland en dient als voorfilter voor grotere delen (denk aan zand uit water filteren). Interessant als je grondwater wilt bewerken bijvoorbeeld. Grotere deeltjes kunnen namelijk je waterleidingen of systemen beschadigen.vormulier schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:52:
@AQMOS
Vraagje, Ik zat eens te koekeloeren op de website en zag deze:
https://www.aqmos.nl/shop...nometer-4750?page=3#attr=
En de omschrijving ontbreekt wat doet dit verder ?
Ons normale drinkwater bevat niet zulke grote deeltjes, wat dit filter voor die toepassing zinloos maakt.
Mogelijk heb ik het verkeerd uitgelegd met de oriëntatie. Kan je het al verifiëren met je meting dat de chloormodule 9 minuten loopt? (Of is dat al de meting op je stopwatch?)AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:55:
@AQMOS
Bedankt.
Meten = weten inderdaad.
Lijkt me leuk om ook dit te registreren in HA.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dat was een meting met de stopwatch.AQMOS schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:11:
[...]
Mogelijk heb ik het verkeerd uitgelegd met de oriëntatie. Kan je het al verifiëren met je meting dat de chloormodule 9 minuten loopt? (Of is dat al de meting op je stopwatch?)
Zit nog in de V3 ontwerp/test fase
Valt me wel op dat de titanium sensor toch wel een beetje aktief blijft in gewoon water(moet ook wel vermoedt ik, anders detecteert hij geen zout water)
Bij zout water detectie gaat het relais en de timer aan en zie je het vermogen omhoog gaan van ruststand 0,8 watt naar 2,4 watt.
Edit: Ik maak in V3 toch maar een extra relais om de chlorinator spanningsloos te maken. Een regeneratie puls maakt hem tijdelijk weer aktief.
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2023 15:19 ]
Ah bedanktAQMOS schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:08:
[...]
Dit is een populair product in Duitsland en dient als voorfilter voor grotere delen (denk aan zand uit water filteren). Interessant als je grondwater wilt bewerken bijvoorbeeld. Grotere deeltjes kunnen namelijk je waterleidingen of systemen beschadigen.
Ons normale drinkwater bevat niet zulke grote deeltjes, wat dit filter voor die toepassing zinloos maakt.
Maar als het niet nodig is met NL water dan is het zonde geld
:strip_exif()/f/image/o5COOIAgMbYKQvpp0XFtIgwD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 10-09-2023 17:07 ]
Lijikt me eerder een lekkende (vlakke) pakking
Niet goed aangedraait waarschijnlijk.
Is het een clack? ja dus
ViezeVis in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Laat anders de monteur maar even terugkomen.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2023 17:21 ]
Ik zou hem zelf nog ff kunnen aandraaien toch?AUijtdehaag schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:10:
@ViezeVis
Lijikt me eerder een lekkende (vlakke) pakking
Niet goed aangedraait waarschijnlijk.
Is het een clack? ja dus
ViezeVis in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Laat anders de monteur maar even terugkomen.
Je zou die plastic moer kunnen losdraaien (die zit handvast en sluit af met een rubberen ring)
Dan kan je er wat makkelijker bij en draait de boel niet mee, als je de flex slang zeskant wilt vastdraaien.
Waterpomp tang op het zwart geribbelde (om tegen te houden) en een moersleutel of bahco op de zeskant van de slang en wat vaster draaien. (met beleid)
En leg wat handdoeken eronder.
:strip_exif()/f/image/jJnHH7G6Goaqjn3yEXC0YsRd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2023 18:41 ]
Volgens mij zou ik ook al dat geribbelde deel kunnen klemmen en dan de zeskantsmoer aandraaien en hoef ik het e.e.a. daarboven niet los te draaien. Ben er een beetje huiverig voor om die bende los te draaien, want ik weet én niet hoe het aangesloten zit én ik wil vanavond in ieder geval nog water kunnen pakkenAUijtdehaag schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:37:
@ViezeVis
Je zou die plastic moer kunnen losdraaien (die zit handvast en sluit af met een rubberen ring)
Dan kan je er wat makkelijker bij en draait de boel niet mee, als je de flex slang zeskant wilt vastdraaien.
Waterpomp tang op het zwart geribbelde (om tegen te houden) en een moersleutel of bahco op de zeskant van de slang en wat vaster draaien. (met beleid)
En leg wat handdoeken eronder.
[Afbeelding]
Als de standaard meegeleverde groene pakkingen erin zitten moet je ze met beleid vastdraaien. Als je te hard draait, draai je ze kapot.ViezeVis schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:22:
[...]
Volgens mij zou ik ook al dat geribbelde deel kunnen klemmen en dan de zeskantsmoer aandraaien en hoef ik het e.e.a. daarboven niet los te draaien. Ben er een beetje huiverig voor om die bende los te draaien, want ik weet én niet hoe het aangesloten zit én ik wil vanavond in ieder geval nog water kunnen pakken
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Even een klein slagje draaien, dan zal het goed moeten komen.ViezeVis schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:22:
[...]
Volgens mij zou ik ook al dat geribbelde deel kunnen klemmen en dan de zeskantsmoer aandraaien en hoef ik het e.e.a. daarboven niet los te draaien. Ben er een beetje huiverig voor om die bende los te draaien, want ik weet én niet hoe het aangesloten zit én ik wil vanavond in ieder geval nog water kunnen pakken
Mocht het mis gaan, dan komen we zsm bij je langs.
Op de foto lijkt de bypass ook in gesloten stand te staan. Kan je dit verifieren? De rode knoppen zo gericht staan dat het met de leiding mee gaat.
Lijkt idd wel zo. Heb direct ff gecheckt, maar staat naar beneden (verticaal met leiding mee).AQMOS schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:19:
[...]
Even een klein slagje draaien, dan zal het goed moeten komen.
Mocht het mis gaan, dan komen we zsm bij je langs.
Op de foto lijkt de bypass ook in gesloten stand te staan. Kan je dit verifieren? De rode knoppen zo gericht staan dat het met de leiding mee gaat.
@AQMOS heb 'm gister al en slag gegeven maar helaas. Heb al via Whatsapp contact. Thnx voor de check hier
[ Voor 10% gewijzigd door ViezeVis op 11-09-2023 09:50 ]
Ik woon in een boerderij die is opgesplitst in 2 woningen.
Woning 1 - 2 volwassenen en 2 kinderen.
Woning 2 - 2 volwassenen.
En dan hebben we een schuur met daarin een bedrijfs keuken voor een cateringbedrijf.
Alles loopt via 1 aansluiting.
We zijn van plan een waterontharder te nemen die alles aan kan.
Mijn vraag is dan ook:
Is het handig om een cmx 12000L te nemen of een b2b model.
Er zijn hier riool werkzaamheden in de straat, het advies is alle openingen te dichten. Aangezien mijn sifon in de meterkast staat heb ik er een dop op gedaan en de bypass aan.
Ik doe liever de waterluxe ontharder niet uit ivm de instellingen. De werkzaamheden duren wel een weekje..
blijkt de afvoer van mijn ontharder afgebroken te zijn. de slangconnector is van plastic (????) en blijkbaar door trillingen bij het regeneratieproces afgebroken (de ontharder staat al jaren onbewogen op zijn plek)
Iemand een oplossing? er is een stuk achtergebleven in de leiding, dus ik kan niet simpelweg een nieuwe connector inzetten...

(gelukkig heeft mijn garage een waterdichte epoxyvloer en een grondafvoer, dus was het water ook weggestroomd en lag er niet 60 liter op de vloer...)
[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 12-09-2023 07:49 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
hoe kan je dat vervangen? meer info misschien?AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:30:
@kmf
De fleck kop vervangen voor een clack voordat zich de volgende ramp zich voordoet.
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Je kan ons even bellen, dan leggen wij het uit.kmf schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:32:
[...]
hoe kan je dat vervangen? meer info misschien?
Maar in de basis is het simpelweg leidingdruk er af, kop er af schroeven, nieuwe kop er op, nieuwe kop instellen.
De kop er af schroeven moet wel met 2 man vaak. 1 iemand moet even de drukfles vasthouden.
De Fleck (welke?) kop heeft 1.05 " OD (outer diameter) aansluiting op de stijgbuis. De Clack ook.
De clack heeft geen standaard bypass, dus die moet je erbij nemen of een Aqmos aansluitblok erbij kopen.
Aansluiting flex water slangen kan 3/4" of 1" zijn. (beide aansluitstukken verkrijgbaar voor clack, WS1 Yoke)
Ook pekelslang vernieuwen en afvoerslang waarschijnlijk.
En met 2'en even losdraaien of alleen met de cylinder tussen je benen zittend in de bank.
Handig is dat er nog water in de cylinder zit, dan beweegt de stijgbuis soepel
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2023 10:40 ]
De ontharder heeft waterdruk nodig om te spoelen. Dus het piston-setje zal wel bewegen (en de juiste waterwegen openen), maar er gebeurt dan niks. Als je de ontharder ontkoppelt hebt, komt er hoogstens nog een plasje water uit.Waypoint schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:02:
Spoelt een ontharder (waterluxe) ook als de bypas ingeschakeld is ?
Er zijn hier riool werkzaamheden in de straat, het advies is alle openingen te dichten. Aangezien mijn sifon in de meterkast staat heb ik er een dop op gedaan en de bypass aan.
Ik doe liever de waterluxe ontharder niet uit ivm de instellingen. De werkzaamheden duren wel een weekje..
In deze situatie is het belangrijk om je waterverbruik en je hardheid te weten, aangezien het om grotere getallen gaat.jimmy-chu schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:35:
Ik zit ook te twijfelen om een Aqmos te bestellen (met installeren) maar twijfel nog even over het model.
Ik woon in een boerderij die is opgesplitst in 2 woningen.
Woning 1 - 2 volwassenen en 2 kinderen.
Woning 2 - 2 volwassenen.
En dan hebben we een schuur met daarin een bedrijfs keuken voor een cateringbedrijf.
Alles loopt via 1 aansluiting.
We zijn van plan een waterontharder te nemen die alles aan kan.
Mijn vraag is dan ook:
Is het handig om een cmx 12000L te nemen of een b2b model.
En een waterontharder die alles kan, doel je dan op ook mangaan en ijzer bijvoorbeeld te verwijderen? Of gaat het om alleen kalk (Calcium, Magnesium)?
Ik verwacht dat je genoeg hebt aan een CMX-120 of een kleiner model. Als je zat ruimte hebt, kan je ook kiezen voor een extra grote zoutbak.
Omdat ik mijn koffiezetapparaat een keer stuk heb gemaakt door te lang niet ontkalkt te hebben, en ik daardoor een Britta kan overwoog, kwam ik op dit topic terecht.
Wij hebben een woning waarbij de situatie als volgt is:
- 2 personen huishouden
- Warmtepomp & quooker aanwezig
- Een verzakkende, vaak natte kruipruimte waar de watermeter is gesitueerd
- Afstand meterkast <------> watermeter bedraagt circa 1,5 meter (in de meterkast is ook elektra aanwezig).
- 2 buitenkranen die ik graag op hard water wil houden voor planten
Gewenst zou zijn:
- Een kwalitatief goede waterontharder waaraan er weinig onderhoud te plegen valt
- Bypass aanwezig denk ik? Zodat ik het warmwatercircuit van de warmtepomp (gaat ook met een spiraal door de warmtepompboiler heen vermoed ik) kan vullen met "hard" water (moet je dan gaan voor 3dH of juist de standaard 7,8dH?
- Voor 2 personen huishouden
Uiteraard heb ik ook al gekeken bij de waterontharders bij @AQMOS, het stemt mij dan ook positief dat zij op Tweakers hier actief zijn.
Ik heb zelf de laatste 15 pagina's al gelezen van dit topic en lees dat er soms wel eens wat problemen hebben opgetreden, dit wil ik absoluut niet. Ik deel dan ook de mening van sommigen dat ik liever iets meer investeer in kwaliteit waarbij er minder kapot zou kunnen gaan.
Nu is mijn vraag:
- Zou ik dan het beste gewoon voor de Aqmos CMX-32 moeten gaan, het meterkastmodel met vrijstaande zoutbak? Of gewoon wegwerken in de kruipruimte (aan de muur zodat hij van verzakken geen last heeft?)
- Wat zouden jullie adviseren, 3dH in de warmtepomp (met dus het montageblok als ik het goed begrijp?) of juist gewoon het huidige water er lekker in laten zitten (7,8dH). En het montageblok is denk ik per definitie nodig als je een buitenkraan altijd met hard water wilt, toch? Of je moet dus alles bypassen iedere keer als je planten water wilt geven, heb ik dat goed begrepen?
Klopt mijn boodschappenlijstje?
1. Aqmos CMX-32 EUR 670
2. Afvalwaterset met luchtslot en terugslapklep EUR 90
3. Montageblok voor bypass EUR 140
4. Aansluitset EUR 25
5. Montage EUR 300
Totaal circa 1250 euro.
Wat vinden jullie ervan? Alvast vriendelijk dank.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
De kunststof schroefdraad stukken zitten er niet ver genoeg in. De borgklemmen zitten nu om het gedeelte waar het O-ringetje hoort.Batavia schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:40:
[Afbeelding]
Ik probeer mijn r2d2 te installeren maar hij lijkt nog te lekker in het midden van de borgpennen
Iemand tips wat ik fout gedaan kan hebben?
Op de foto zie je de inkeping waar de borgklemmen invallen.
Ik neem een aantal punten met je door.radeoxx schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:19:
Hoi Tweakers,
Omdat ik mijn koffiezetapparaat een keer stuk heb gemaakt door te lang niet ontkalkt te hebben, en ik daardoor een Britta kan overwoog, kwam ik op dit topic terecht.
Wij hebben een woning waarbij de situatie als volgt is:
- 2 personen huishouden
- Warmtepomp & quooker aanwezig
- Afstand meterkast <------> watermeter bedraagt circa 1,5 meter (in de meterkast is ook elektra aanwezig).
Gewenst zou zijn:
- Een kwalitatief goede waterontharder waaraan er weinig onderhoud te plegen valt
- Bypass aanwezig denk ik? Zodat ik het warmwatercircuit van de warmtepomp (gaat ook met een spiraal door de warmtepompboiler heen vermoed ik) kan vullen met "hard" water (moet je dan gaan voor 3dH of juist de standaard 7,8dH?
- Voor 2 personen huishouden
Uiteraard heb ik ook al gekeken bij de waterontharders bij @AQMOS, het stemt mij dan ook positief dat zij op Tweakers hier actief zijn.
Ik heb zelf de laatste 15 pagina's al gelezen van dit topic en lees dat er soms wel eens wat problemen hebben opgetreden, dit wil ik absoluut niet. Ik deel dan ook de mening van sommigen dat ik liever iets meer investeer in kwaliteit waarbij er minder kapot zou kunnen gaan.
Nu is mijn vraag:
- Zou ik dan het beste gewoon voor de Aqmos CMX-32 moeten gaan, het meterkastmodel met vrijstaande zoutbak? Of gewoon wegwerken in de kruipruimte (aan de muur zodat hij van verzakken geen last heeft?)
- Wat zouden jullie adviseren, 3dH in de warmtepomp (met dus het montageblok als ik het goed begrijp?) of juist gewoon het huidige water er lekker in laten zitten (7,8dH). En het montageblok is denk ik per definitie nodig als je een buitenkraan altijd met hard water wilt, toch? Of je moet dus alles bypassen iedere keer als je planten water wilt geven, heb ik dat goed begrepen?
Klopt mijn boodschappenlijstje?
1. Aqmos CMX-32 EUR 670
3. Montageblok voor bypass EUR 140
4. Aansluitset EUR 25
5. Montage EUR 300
Totaal circa 1250 euro.
Wat vinden jullie ervan? Alvast vriendelijk dank.
--> Dit dient aangegeven te worden alvorens installatie. Wij sturen vaak een pomp vooraf of pompen het ter plekke weg voor een meerprijs.
--> Kijk vooral naar de lengte van regelventiel naar watermeter. De installateur heeft standaard slangen van max 2 meter mee.
--> Alleen mogelijk wanneer er een aftakking naar buiten na de watermeter zit. Anders kan je de bypass gebruiken.
--> Bypass zit er altijd op. Montageblok is de beste oplossing, hierbij kan je 30% mengen. Op het regelventiel kan je nog eens 30% mengen. Volg de garantievoorwaarden van de warmtepompboiler. Deze voorwaarden zijn streng. Leveranciers zijn bang voor een pH waarde verandering van het water, maar in de praktijk gebeurd dit alleen bij grote wisselingen (zoals van 20dH naar 0dH bijv.)
--> Meterkast heeft de voorkeur ivm vocht. CMX-32 is ruim voldoende voor jullie huishouden. Controleer alsjeblieft de maten (zie afbeelding op onze website voor dimensies)
--> Standaard zit er dus als een bypass op. Als je van plan bent om de bypass vaak te gebruiken, raden wij het montageblok aan. De bypass op de clack is niet bedoeld voor regelmatig gebruik.
1. Aqmos CMX-32 EUR 670
3. Montageblok voor bypass EUR 140 €175 inclusief montage
4. Aansluitset EUR 25 inbegrepen
5. Montage EUR 300
Wij krijgen begin 2024 onze nieuwbouw woning. Wij denken erover na om een ontharder te laten installeren, maar zijn nog niet helemaal overtuigd. Onze leverancier is Dunea en de waterhardheid is 7.9 Dh.
Allereerst zit ik met een vraag welke mij constant bezig houdt: waarom komen waterontharder bedrijven over als magische tellsell reclame’s van tv? Er lijken tientallen van dit soort bedrijfjes te zijn, allemaal met hun eigen producten, met snelle reacties, mooie praatjes, etc.
De enige reden dat ik nog niet ben afgehaakt, is omdat er best wat mensen in mijn omgeving er 1 hebben en er tevreden mee zijn.
Ik heb 3 bedrijven aangeschreven en offerte’s ontvangen, maar de prijzen liggen flink uiteen. Doordat al die bedrijven “eigen” producten gebruiken, zie ik door de bomen het bos niet meer en kan zo moeilijk vergelijken. Op dit moment loop ik vast, omdat ik gewoon echt geen verstand van heb en ook niet wil hebben. Er zijn nog zoveel dingen waar ik me in moet verdiepen voor het nieuwe huis en dit is niet echt iets waar ik me makkelijk in inlees door de vele bedrijfjes en producten.
Heeft iemand tips waar ik op moet letten? Welke bedrijven kan ik beter vermijden en welke juist niet? Wij zijn met twee volwassenen maar kans op kids de komende jaren. Het betreft dus een gasloze nieuwbouw woning. Levering in de randstad.
Bedankt alvast!
Een paar grote jongens hebben vaak een eigen merk dat meestal de hemel in geprezen wordt. Vaak zijn dit toch gerelabelde van de paar fabrikanten in de wereld. Een aantal verleend veel meer service waardoor je meer betaald.
Daarnaast heb je nog installateurs die ze plaatsen
Dan nog de dozenschuivers, voor zelfinstallatie.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
De markt is erg verwarrend in Nederland.Angriebirdie schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:54:
Hoi allemaal,
Wij krijgen begin 2024 onze nieuwbouw woning. Wij denken erover na om een ontharder te laten installeren, maar zijn nog niet helemaal overtuigd. Onze leverancier is Dunea en de waterhardheid is 7.9 Dh.
Allereerst zit ik met een vraag welke mij constant bezig houdt: waarom komen waterontharder bedrijven over als magische tellsell reclame’s van tv? Er lijken tientallen van dit soort bedrijfjes te zijn, allemaal met hun eigen producten, met snelle reacties, mooie praatjes, etc.
De enige reden dat ik nog niet ben afgehaakt, is omdat er best wat mensen in mijn omgeving er 1 hebben en er tevreden mee zijn.
Ik heb 3 bedrijven aangeschreven en offerte’s ontvangen, maar de prijzen liggen flink uiteen. Doordat al die bedrijven “eigen” producten gebruiken, zie ik door de bomen het bos niet meer en kan zo moeilijk vergelijken. Op dit moment loop ik vast, omdat ik gewoon echt geen verstand van heb en ook niet wil hebben. Er zijn nog zoveel dingen waar ik me in moet verdiepen voor het nieuwe huis en dit is niet echt iets waar ik me makkelijk in inlees door de vele bedrijfjes en producten.
Heeft iemand tips waar ik op moet letten? Welke bedrijven kan ik beter vermijden en welke juist niet? Wij zijn met twee volwassenen maar kans op kids de komende jaren. Het betreft dus een gasloze nieuwbouw woning. Levering in de randstad.
Bedankt alvast!
Onthoud voornamelijk het volgende:
Is je doel om minder te poetsen? Dit is namelijk het grootste voordeel. Je apparaten gaan ook wat langer mee, maar je bespaard geen honderden euro's per jaar.
Een waterontharder is een simpel ding. Alleen ontharders met zout zijn effectief (andere methodes droogt kalk in).
Een waterontharder bestaat uit:
- Zoutvat met vlotter tegen overstroming.
- Drukfles waar de harsbolletjes inzitten die kalk inwisselen voor natrium
- Regelventiel die de waterstromen regelt door middel van een piston zoals in een fietspomp.
Dan heb je nog 'Extra' opties:
- Harsreiniger -> Handig om andere mineralen van je hars af te spoelen wat zout niet lukt.
- Chloormodule -> Maakt van je zout water chloor bij een regeneratie, dit dood bacterien (Geen vereiste, meer een back-up voor uitzonderlijke gevallen of langdurige stilstand). De elektrode moet hiervan vervangen worden.
- Vakantiemodus -> Onzin, elke waterontharder spoelt al elke 7-14 dagen. Bespaart bij sommige modellen nihile hoeveelheden zout en water t.o.v. normale regeneratie.
- Zoutmelder/Wifi -> Handig voor een signaaltje wanneer je zout bijna op is. Dure optie.
Mis ik nog iets?
Dubbele harscilinder met bijbehorende klep zodat je tijdens regeneren van de ene cilinder nog steeds onthard water hebt via de andere cilinder. Dure optie overigens voor wat het doet.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ohja, dit is een mogelijkheid. In de praktijk voor huishoudelijk vind ik het niet nodig. Zelfs als je een keer een halve dag wat harder water hebt, spoelt het de volgende keer wel weer weg.THM0 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:38:
[...]
Dubbele harscilinder met bijbehorende klep zodat je tijdens regeneren van de ene cilinder nog steeds onthard water hebt via de andere cilinder. Dure optie overigens voor wat het doet.
Voor de industrie is dit soms wel belangrijk. Sommige labs of machines vereisen continu onthard water voor een consistent product. Maar dan kom je ook al snel op osmose terecht.
Water-Escape
Hier kan ik dus niets mee toch? Of verandert de hardheid ook de pH waarde? @AQMOS: of juist niet, omdat het maar om een klein verschil gaat, ipv bijv. de door jou genoemde 20 --> 0 dH.Goedemorgen,
Hartelijk dank voor uw vraag. Voor onze boilers is een pH waarde tussen 6 en 8,5 nodig, zoals vermeld in onze garantievoorwaarden. Deze kunt u downloaden op onze website: https://www.djg.com/downloads/
[ Voor 41% gewijzigd door radeoxx op 18-09-2023 13:30 ]
Mij werd vertelt dat de pH waarde minimaal zou veranderenradeoxx schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:28:
Op mijn vraag inzake hardheid voor de DJG warmtepompboiler krijg ik het volgende antwoord:
[...]
Hier kan ik dus niets mee toch? Of verandert de hardheid ook de pH waarde? @AQMOS: of juist niet, omdat het maar om een klein verschil gaat, ipv bijv. de door jou genoemde 20 --> 0 dH.
Ca. 10ml per liter hars.water_escape schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:23:
@AQMOS wat was ook alweer de tip mbt hardreiniger? Wanneer, hoe en welke hoeveel moet ik die nu toepassen? Ik sta op het punt om 4 zakken zout bij te vullen omdat het zout nu onder waterniveau zit.
In de vlotterbehuizing gooien en een handmatige regeneratie starten
@radeoxxViezeVis schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:33:
[...]
Mij werd vertelt dat de pH waarde minimaal zou veranderen
Door de standaard lage hardheid van Nederlands drinkwater, verandert de pH-waarde verwerpelijk.
verwerpelijk?AQMOS schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:18:
[...]
Door de standaard lage hardheid van Nederlands drinkwater, verandert de pH-waarde verwerpelijk.
Ik heb een set bij WTR besteld, prima gelopen. Snelle communicatie, hebben nog speciaal iets besteld op verzoek en alles netjes geleverd. Zelf aangesloten dus hoe de montage is weet ik niet.Angriebirdie schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:45:
Bedankt voor de reacties! Heeft iemand ervaring met Remon waterontharders? Of WTR goedkope waterontharders? Hoe staan zij bekend in deze branch qua kwaliteit en prijs?
Hier ruim 3 jaar een van WTR in gebruik.Angriebirdie schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:45:
Bedankt voor de reacties! Heeft iemand ervaring met Remon waterontharders? Of WTR goedkope waterontharders? Hoe staan zij bekend in deze branch qua kwaliteit en prijs?
Prima verlopen met installatie.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Uhum, excuus. pH verandering betreft osmose.
pH verandert niet. Er wordt tenslotte calcium en magnesium uitgewisseld voor natrium.
Corrosie is de reden waarom fabrikanten geen volledig onthard water willen. Dit effect is kleiner bij Nederlandse hardheden door het kleine verschil.
Dit is al veel besproken in het forum. Je kan eens zoeken op anode bijvoorbeeld.
Ook voor @radeoxx belangrijk.
[ Voor 3% gewijzigd door AQMOS op 18-09-2023 16:46 ]
Bedankt!henkNL schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:27:
[...]
Hier ruim 3 jaar een van WTR in gebruik.
Prima verlopen met installatie.
Klopt het dat je bij hun systeem geen onderhoud hoeft te doen? Enkel af en toe dat harscleaner zelf toevoegen?
Klopt, maar dat is bij de meeste toch zo?Angriebirdie schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:55:
[...]
Bedankt!
Klopt het dat je bij hun systeem geen onderhoud hoeft te doen? Enkel af en toe dat harscleaner zelf toevoegen?
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Ik denk het, maar in ieder geval niet allemaalhenkNL schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:19:
[...]
Klopt, maar dat is bij de meeste toch zo?
Volgens de verkoper van Remon zit er een “ontsmettingsmodule” op hun system dat via elektrolyse een beetje chloor aanmaakt. Klinkt allemaal heel fancy, maar is dit ook echt zo? En is dit echt nodig? De WTR heeft dit niet geloof ik, voor zover ik kan vinden. Het verschil tussen de WTR high end ceramic 15L en de Remon Tara 13L is wel 450 euro (Remon is duurder). Is dat het waard?
Waarom zou de pH wél veranderen bij een hoge hardheid? Je verandert dan toch niets anders dan bij een lagere hardheid? Het aantal H+ ionen en OH- ionen blijven gelijk, de KH dus ook en ook de opgeloste CO2 of andere zuren in het water worden niet beïnvloed ?AQMOS schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:54:
[...]
Leveranciers zijn bang voor een pH waarde verandering van het water, maar in de praktijk gebeurd dit alleen bij grote wisselingen (zoals van 20dH naar 0dH bijv.)
<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>
Zat gewon rond de Ph 7
[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 19-09-2023 12:35 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Een aantal berichten terug heb ik een correctie gemaakt. Ik had osmose in gedachten. Bij waterontharding speelt niet pH een rol, maar corrosie.bke schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:19:
[...]
Waarom zou de pH wél veranderen bij een hoge hardheid? Je verandert dan toch niets anders dan bij een lagere hardheid? Het aantal H+ ionen en OH- ionen blijven gelijk, de KH dus ook en ook de opgeloste CO2 of andere zuren in het water worden niet beïnvloed ?
<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>
Er is geen eenduidige wetenschappelijke consensus hierover. Het is een genuanceerd onderwerp en onwijs situatie afhankelijk, aangezien corrosie van vele factoren afhangt.bke schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:45:
Ok mijn excuses, niet gezien. En wat is de invloed van waterontharding dmv ionenwisseling met natriumchloride ivm corrosie ?
In sommige industriële situaties wordt er gekozen voor een flinterdun laagje kalk in de leidingen te houden om te beschermen tegen corrosie, maar deze keuze wordt gemaakt op basis van een wateranalyse waar de alkaliteit, pH, ionen en andere water chemische factoren worden meegenomen.
Voor moderne huishoudens en de kleine verandering die gemaakt wordt met een waterontharder op deze schaal, is het vraagstuk insignificant.
Het is je persoonlijke afweging of je aan de garantievoorwaarden wilt voldoen van je boiler bijvoorbeeld, of dat je 0dH wilt.
Die garantievoorwaarden zijn wel naar. Zowel op verschillende sanitair onderdelen als de warmtepompboiler is min. 3dH vereist. Standaard zitten we op zo'n 8 dH, een ontharder voor 8->3dH lijkt me niet heel zinvol toch? 3dH geeft nog steeds kalk aanslag alleen minder snel.AQMOS schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:29:
[...]
Er is geen eenduidige wetenschappelijke consensus hierover. Het is een genuanceerd onderwerp en onwijs situatie afhankelijk, aangezien corrosie van vele factoren afhangt.
In sommige industriële situaties wordt er gekozen voor een flinterdun laagje kalk in de leidingen te houden om te beschermen tegen corrosie, maar deze keuze wordt gemaakt op basis van een wateranalyse waar de alkaliteit, pH, ionen en andere water chemische factoren worden meegenomen.
Voor moderne huishoudens en de kleine verandering die gemaakt wordt met een waterontharder op deze schaal, is het vraagstuk insignificant.
Het is je persoonlijke afweging of je aan de garantievoorwaarden wilt voldoen van je boiler bijvoorbeeld, of dat je 0dH wilt.
Ik wil op korte termijn mijn waterontharder installeren (set van LFS Cleantec), maar ivm de plaatsing en slanglengte van de RVS slangen wil ik het montageblock:

op z'n kop hangen. Zien jullie daar problemen in?
[ Voor 3% gewijzigd door Sjoerdfoto op 21-09-2023 09:57 ]
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Juist voor de boiler zit er een voordeel in om een waterontharder te plaatsen. Kalkafzetting zorgt voor rendement verlies.Vendetta_X schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:50:
[...]
Die garantievoorwaarden zijn wel naar. Zowel op verschillende sanitair onderdelen als de warmtepompboiler is min. 3dH vereist. Standaard zitten we op zo'n 8 dH, een ontharder voor 8->3dH lijkt me niet heel zinvol toch? 3dH geeft nog steeds kalk aanslag alleen minder snel.
8-> 3dH is toch ~40% minder kalk
Geen probleem!Sjoerdfoto schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:57:
Hoi allemaal,
Ik wil op korte termijn mijn waterontharder installeren (set van LFS Cleantec), maar ivm de plaatsing en slanglengte van de RVS slangen wil ik het montageblock:
[Afbeelding]
op z'n kop hangen. Zien jullie daar problemen in?
Dank u.AQMOS schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:54:
[...]
Ik neem een aantal punten met je door.
--> Dit dient aangegeven te worden alvorens installatie. Wij sturen vaak een pomp vooraf of pompen het ter plekke weg voor een meerprijs.
--> Kijk vooral naar de lengte van regelventiel naar watermeter. De installateur heeft standaard slangen van max 2 meter mee.
--> Alleen mogelijk wanneer er een aftakking naar buiten na de watermeter zit. Anders kan je de bypass gebruiken.
--> Bypass zit er altijd op. Montageblok is de beste oplossing, hierbij kan je 30% mengen. Op het regelventiel kan je nog eens 30% mengen. Volg de garantievoorwaarden van de warmtepompboiler. Deze voorwaarden zijn streng. Leveranciers zijn bang voor een pH waarde verandering van het water, maar in de praktijk gebeurd dit alleen bij grote wisselingen (zoals van 20dH naar 0dH bijv.)
--> Meterkast heeft de voorkeur ivm vocht. CMX-32 is ruim voldoende voor jullie huishouden. Controleer alsjeblieft de maten (zie afbeelding op onze website voor dimensies)
--> Standaard zit er dus als een bypass op. Als je van plan bent om de bypass vaak te gebruiken, raden wij het montageblok aan. De bypass op de clack is niet bedoeld voor regelmatig gebruik.
1. Aqmos CMX-32 EUR 670
3. Montageblok voor bypass EUR 140 €175 inclusief montage
4. Aansluitset EUR 25 inbegrepen
5. Montage EUR 300
Zojuist is hier de kruipruimte gevuld met nieuw zand, dus helemaal krukdroog nu. Ik heb jullie zojuist gemaild voor een offerte, hopelijk heb ik dan ook snel een mooie installatie hier draaien.
Wel vroeg ik me af.
Hoe vaak komt het nou voor dat je je CV gedeelte van de warmtepomp moet bijvullen? Dat is toch bijna nooit? Dus dan zou je in principe gewoon de by-pass kunnen gebruiken toch? Alleen heb je dan zonder het montageblok geen zacht water voor je tuin(planten).
Is hier al consensus over, of je planten (binnen en buiten?) onthard water mag geven? Is regenwater eigenlijk hard?
Voor de auto wassen kan onthard water wel weer handig zijn. Maar dat moet je maar net willen doen thuis (en mogen van de gemeente)
Kan dus geen kwaad om planten buiten onthard water te geven echter is het over het algemeen wel erg zonde van oa zout om te beregenen met onthard water.
dat vind ik dus wel even een puzzel in onze nieuw hutje.. Zeker ook omdat het allemaal van die flex leidingen zijn..Erwin_83 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:52:
De aansluiting van de buitenkranen maak je toch gewoon voor de ontharder. Zonde om onthard water de tuin in te laten lopen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tkklkUAJLhihrMwsxA3uerAt.png?f=user_large)
Dit word nog best een klus als ik het er voor zou willen hebben
Dat kan een loodgieter met een perstang toch zo voor je omleggen? Met meerlagenbuizen is dat prima te doen.vormulier schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:01:
[...]
dat vind ik dus wel even een puzzel in onze nieuw hutje.. Zeker ook omdat het allemaal van die flex leidingen zijn..
[Afbeelding]
vormulier schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:01:
[...]
dat vind ik dus wel even een puzzel in onze nieuw hutje.. Zeker ook omdat het allemaal van die flex leidingen zijn..
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/DIWVkGu4kvUoxK2HQwEiRRT7.png?f=user_large)
Mogelijk simpelweg hier de waterontharder plaatsen? Dan heb je alleen het toilet niet kalkvrij (en eventuele kraan in toilet). Of je moet het T-stuk bij WC afknellen en de leiding van de wc verplaatsen..
Zoiets is in overleg zeker mogelijk
Het verplaatsen van de WC t is denk ik wel het mooiste, maar goed ik moet er nog even over na denken.AQMOS schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:06:
[...]
[Afbeelding]
Mogelijk simpelweg hier de waterontharder plaatsen? Dan heb je alleen het toilet niet kalkvrij (en eventuele kraan in toilet). Of je moet het T-stuk bij WC afknellen en de leiding van de wc verplaatsen..
Zoiets is in overleg zeker mogelijk
Laten plaatsen is ook nog een optie inderdaad, Al zit de DIY drang wel in het koppie en dan het liefst nog een beetje OCD er bij om het mooi te hebben.
Ik ken weinig mensen met een eigen perstangvormulier schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:16:
[...]
Het verplaatsen van de WC t is denk ik wel het mooiste, maar goed ik moet er nog even over na denken.
Laten plaatsen is ook nog een optie inderdaad, Al zit de DIY drang wel in het koppie en dan het liefst nog een beetje OCD er bij om het mooi te hebben.
Klopt ze zijn niet goedkoop (vandaar dat ze er niet veel zijn neem ik even aan), maar er ligt er wel een hier die ik eerst nog eens moet uitproberen voor dat ik me waag aan de echte leidingen en straks eventueel een lekkage maak waardoor ik als nog een loodgieter voor het spoed tarief kan bellenAQMOS schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:23:
[...]
Ik ken weinig mensen met een eigen perstang

Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.