Je bedoelt waarschijnlijk maart 2024 (of je woont er al?)LennartTW94 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:33:
[...]
Nee nog niet, oplevering van onze woning staat voor nu op Maart 2023. Ik zal dit forum blijven volgen en vanuit daar een keuze maken.
Bij de sligro een jaar geleden een pallet van deze zoutkristallen gekocht en in gebruik:
https://www.zoutvoordeel.nl/zoutkristallen-40-25
Nu lees ik online dat de puurheid van zout van belang is en de vorm niet.(kristal, blok, tablet etc)
Gisteren kwam de installateur voor periodiek onderhoud en zei:
Haal de bak maar direct leeg, anders komt de garantie te vervallen.
Hij gaf aan dat de kristallen vast kunnen komen te zitten in de leidingen /slangen en dan alles verstopt. Ik snap dit niet, want een van de eigenschappen van dit zoutkriatal voldoet aan alle normen en is zeer puur zout.
Moet ik mijn voorraad weggooien of is deze installateur te zwart-wit?
Hoop dat iemand kennis heeft van deze materie, online zoeken levert beetje tegenstrijdige info op.
Zoutkristallen:ziconl schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:21:
Vraagje over zout. Ik heb een waterontharder van amysoft. Erg tevreden over de werking: water smaakt goed en geen kalkaanslag etc.
Bij de sligro een jaar geleden een pallet van deze zoutkristallen gekocht en in gebruik:
https://www.zoutvoordeel.nl/zoutkristallen-40-25
Nu lees ik online dat de puurheid van zout van belang is en de vorm niet.(kristal, blok, tablet etc)
Gisteren kwam de installateur voor periodiek onderhoud en zei:
Haal de bak maar direct leeg, anders komt de garantie te vervallen.
Hij gaf aan dat de kristallen vast kunnen komen te zitten in de leidingen /slangen en dan alles verstopt. Ik snap dit niet, want een van de eigenschappen van dit zoutkriatal voldoet aan alle normen en is zeer puur zout.
Moet ik mijn voorraad weggooien of is deze installateur te zwart-wit?
Hoop dat iemand kennis heeft van deze materie, online zoeken levert beetje tegenstrijdige info op.
Het productieproces van zoutkristallen is beter voor het milieu. Ook is het vaak goedkoper dan zouttabletten. Nadeel van zoutkristallen is dat het makkelijker klontert en een zogenoemde zoutbrug kan veroorzaken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fFWq52utzBhRy9XUOSYzHPyo.jpg?f=user_large)
Wij raden aan onze klanten zouttabletten aan om dit te voorkomen, maar de situatie zoals de installateur het schetst is overdreven. Zolang het zout niet in de vlotterbehuizing komt (waar het pekelwater wordt aangezogen), dan is er geen probleem. Je enige zorg is dus die zoutbrug.
Zouttabletten:
Doordat zouttabletten samen geperst zijn, is er ook een geringe kans van aankoeking aan de bodem of een zoutbrug. Dit heeft de voorkeur vanuit leveranciers zoals ons. Simpelweg omdat dit wat minder onderhoud vergt (en belletjes scheelt
Bedankt voor deze snelle en uitgebreide reactie.AQMOS schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:41:
[...]
Zoutkristallen:
Het productieproces van zoutkristallen is beter voor het milieu. Ook is het vaak goedkoper dan zouttabletten. Nadeel van zoutkristallen is dat het makkelijker klontert en een zogenoemde zoutbrug kan veroorzaken.
Wij raden aan onze klanten zouttabletten aan om dit te voorkomen, maar de situatie zoals de installateur het schetst is overdreven. Zolang het zout niet in de vlotterbehuizing komt (waar het pekelwater wordt aangezogen), dan is er geen probleem. Je enige zorg is dus die zoutbrug.
Zouttabletten:
Doordat zouttabletten samen geperst zijn, is er ook een geringe kans van aankoeking aan de bodem of een zoutbrug. Dit heeft de voorkeur vanuit leveranciers zoals ons. Simpelweg omdat dit wat minder onderhoud vergt (en belletjes scheelt)
Dan blijft voor mij de vraag: hoe groot is de kans op een zoutbrug? Dit zout is blijkbaar van hoge kwaliteit en lost makkelijk op. En verder: als zo'n zoutbrug ontstaat, hoe is dat dan op te lossen? Want als ik daarvoor Amysoft moet bellen, vrees ik dat ze niets voor me gaan doen en/of een flinke rekening sturen. Ben benieuwd naar je mening, vooral als die objectief is:)
Ik zie dat tussen mijn watermeter en de kunststof leiding een 22mm koper leiding zit aan 2 kanten met een knel verbinding vast gemaakt.
Het liefst haal ik dat koperen buisje er tussenuit en sluit ik op beide kanten mijn 3/4” aansluit buis aan. Ik kan echte op geen enkele manier zien of dat de draadeinden 3/4” zijn. Nu is bij een van mijn buren met exact hetzelfde huis (nieuwbouw) de R2D2 zo aangesloten door de monteur van Aqmos. Dit doet mij vermoeden dat het toch geen 3/4” is… maar wat dan wel?
![]() | ![]() | ![]() |
De afsluiters zijn knel 22.
Om er 3/4 van te maken kun je dit gebruiken:
https://www.heima24.de/ro...ag-dvgw-zertifiziert.html
Wel nieuwe knelringen gebruiken uiteraard.
https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.html
En vlakke pakkingen tussen flexslang en 3/4 draad.
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2023 00:26 ]
Ah super! Is dat hetzelfde als dit product? Deze kan ik namelijk snel in de buurt ophalen: https://www.vakhandeljans...-x-buitendraad-4440622342AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:22:
@jugger naut
De afsluiters zijn knel 22.
Om er 3/4 van te maken kun je dit gebruiken:
https://www.heima24.de/ro...ag-dvgw-zertifiziert.html
Wel nieuwe knelringen gebruiken uiteraard.
https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.html
En vlakke pakkingen tussen flexslang en 3/4 draad.
Zo te zien wel
https://www.praxis.nl/ger...tstuk-bu-3-4-22mm/5462500
Staat bij ook gebruikt voor waterleiding dus kiwa of duitse dvgw (neem ik aan)
Ik ben stiekem wel blij dat ik geen filters meer hoef te kopen voor de boiler. De prijs is nu relatief laag, maar tijdens corona waren de filters fors duurder.blissard schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:28:
[...]
Klopt zeker, maar voor je serieus geld aan schoonmaak azijn hebt uitgegeven, bent je een vreselijke tijd verder. En dat is wat sommige fabrikanten suggereren.
Geniet van het feit dat je niet of veel minder hoeft schoon te maken. Dat is de grote meerwaarde van waterontharders in Nederland.
, men draait de Cooker filter los en plaatst hem opnieuw, de Cooker sensor denkt dan dat er een nieuwe geplaatst is.
Leuk voorbeeldje, ik kook elke morgen een eitje. Voor ik de Cooker had, had ik de waterontharder al. Ik had altijd kalk in het pannetje. Na plaatsing waterontharder niets meer te zien.
De waterontharder bevalt mij prima en zou zo weer een nieuwe aanschaffen.
Jammer dat hier zoveel geleuterd wordt zonder zelf ervaring te hebben.
Nogmaals een systeem op basis van zout werkt prima, maar de waterontharder doet ook precies wat men belooft.
[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 08-08-2023 23:41 ]
O een zoutbrug is geen enkel probleem als je het maar weet. Je lost het op door de zoutbrug te breken..ziconl schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:06:
[...]
Bedankt voor deze snelle en uitgebreide reactie.
Dan blijft voor mij de vraag: hoe groot is de kans op een zoutbrug? Dit zout is blijkbaar van hoge kwaliteit en lost makkelijk op. En verder: als zo'n zoutbrug ontstaat, hoe is dat dan op te lossen? Want als ik daarvoor Amysoft moet bellen, vrees ik dat ze niets voor me gaan doen en/of een flinke rekening sturen. Ben benieuwd naar je mening, vooral als die objectief is:)
Het probleem is dat het lijkt alsof er zout in staat, waardoor de ontharder eigenlijk alleen met water regenereert. Dit veroorzaakt wel verscheidene problemen.
Hoe groot de kans is op een zoutbrug... 0% als je er even op let bij het bijvullen
Edit: de reden dat we zouttabletten aanraden is dan ook voornamelijk eigen belang aangezien we vooral e-commerce klanten niet in volledigheid kunnen informeren over bijvoorbeeld een zoutbrug, of mogelijke verstopping van de pekel leiding.
[ Voor 11% gewijzigd door AQMOS op 04-08-2023 18:14 ]
Filters werken beter in industriële toepassingen. Zoals je aangeeft blijft er toch wat residu achter.hadh schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:00:
Op de kranen in de badkamer is wel een laagje aanwezig maar is met een handdoek zo te verwijderen. Een filter eens in de 2 jaar kost wat maar heeft een voordeel, ik hoef voor mijn Cooker geen nieuw filter te kopen.
Let wel op je wisselinterval van je filters. Uit mijn hoofd dienen filters voor drinkwater installaties volgens DIN 1988 elke 6 maanden te vervangen worden.
Dit kan ook een Duitse norm zijn, dat durf ik nu niet met zekerheid te zeggen.
Ik zou het echt afraden om hetzelfde Quooker-filter opnieuw te gebruiken. Bacteriën en alles kunnen zich erin ophopen, en daarom is de vervanging gebaseerd op datum en niet op basis van walume-filtering.hadh schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:00:
Ik hoef voor mijn Cooker geen nieuw filter te kopen. Dit is met een simpel trucje te omzeilen.
, men draait de Cooker filter los en plaatst hem opnieuw, de Cooker sensor denkt dan dat er een nieuwe geplaatst is.
[ Voor 40% gewijzigd door teacher op 08-08-2023 23:38 ]
Het interval voor mijn daalderop "quooker" is wel afhankelijk van volume (en de hardheid), variërend van 3 maanden, 6 maanden, 9 maanden, tot maximaal 12 maanden.kalpik schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:23:
[...]
Ik zou het echt afraden om hetzelfde Quooker-filter opnieuw te gebruiken. Bacteriën en alles kunnen zich erin ophopen, en daarom is de vervanging gebaseerd op datum en niet op basis van walume-filtering.
Maargoed, die kost inmiddels 80+ euro en heb ik in 7 jaar pas 1x vervangen. Ik verwacht daar geen problemen mee.
https://ithodaalderop.com...watersysteem%20(IDNL).pdf
2.1. Werking
Het filtersysteem maakt gebruik van een ion-selectief filtermedium om de carbonaathardheid van het water te verlagen. Het filtermateriaal verwijdert eveneens zware metalen zoals lood, koper en cadmium. De
ingebouwde actieve koolstof, Carbon Block filter, verwijdert ongewenste onzuiverheden, organische stoffen,
ongewenste geuren en smaken zoals chloor van zowel het behandelde als het bypass water.
1.2. Eisen waterkwaliteit
Hardheid (°dH) 3 - 12

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 04-08-2023 23:06 ]
Ah. Ik dacht dat dit het filter was voor het Quooker CUBE systeem. In jouw geval was het filter alleen voor het ontharden van het water naar de Quooker-ketel. In dat geval is het waarschijnlijk nog veiliger om dit filter gewoon te omzeilen dan lang hetzelfde filter te blijven gebruiken. Het is nog steeds een plek waar bacteriën zich kunnen ophopen. Hoewel het kokende water van 110 graden dat probleem zou moeten oplossen 🤣mitsumark schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:00:
[...]
Het interval voor mijn daalderop "quooker" is wel afhankelijk van volume (en de hardheid), variërend van 3 maanden, 6 maanden, 9 maanden, tot maximaal 12 maanden.
Maargoed, die kost inmiddels 80+ euro en heb ik in 7 jaar pas 1x vervangen. Ik verwacht daar geen problemen mee.
https://ithodaalderop.com...watersysteem%20(IDNL).pdf
2.1. Werking
Het filtersysteem maakt gebruik van een ion-selectief filtermedium om de carbonaathardheid van het water te verlagen. Het filtermateriaal verwijdert eveneens zware metalen zoals lood, koper en cadmium. De
ingebouwde actieve koolstof, Carbon Block filter, verwijdert ongewenste onzuiverheden, organische stoffen,
ongewenste geuren en smaken zoals chloor van zowel het behandelde als het bypass water.
1.2. Eisen waterkwaliteit
Hardheid (°dH) 3 - 12
Bekijk SOFT-SEL Resin cleaner op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Echter staat er ook een 1 ster-review dat hij niet geschikt zou zijn voor ‘nieuwere’ ontharders.
Lijkt mij een verkoopverhaal van de betreffende ontharderinstallateur. Maar hierdoor twijfel ik wel of er echt verschil zit tussen harscleaners. Weten jullie hoe dit zit?
En hebben jullie aanraders voor goed geprijsde harscleaners?
Harscleaner is in de basis fosforzuur met water en kleurstof. Er zit nagenoeg geen verschil in de harsreinigers.Impry schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:09:
Graag zou ik voor een mooie prijs harscleaner bestellen. Deze wordt vaak geleverd in kleine flesjes, dat is zonde van de verpakkings- en verzendkosten. Ik zie hier een 5L jerrycan langs komen:
Bekijk SOFT-SEL Resin cleaner op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Echter staat er ook een 1 ster-review dat hij niet geschikt zou zijn voor ‘nieuwere’ ontharders.
Lijkt mij een verkoopverhaal van de betreffende ontharderinstallateur. Maar hierdoor twijfel ik wel of er echt verschil zit tussen harscleaners. Weten jullie hoe dit zit?
En hebben jullie aanraders voor goed geprijsde harscleaners?
Hallo, ik heb geprobeerd het bij te houden. Gisteren zat ik op 2.74m3 resterende capaciteit van de waterontharder, maar aan de kraan kon ik al 4dH hardheid meten. Het lijkt er op de een of andere manier op dat de harscapaciteit niet klopt? In de klep is deze ingesteld op 48 m3, wat correct is, aangezien ik het CMX-48-model heb gekocht, maar de hars lijkt veel sneller uitgeput te raken? Ik voeg 4 foto's toe. Twee uit de tijd dat ik een handmatige regeneratie deed, en twee uit de tijd dat ik 4 dH aan de kraan aan het meten was.AQMOS schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:28:
[...]
Cool, I would appreciate it if you keep track of it. You can easily track this by starting a manual regeneration and write down the numbers on the water meter after regeneration.
[mbr]Antwoorden in het Nederlands heeft wel de voorkeur[/mbr]
Instellingen:
Hardheid gemeten in toevoerwater: 8dH
Hardheid ingesteld op de ontharder: 8dH
Weergegeven capaciteit ontharder na regeneratie: 6m3
Hardheid gemeten aan de kraan na regeneratie: 0dH
Hardheid gemeten aan de kraan met 2,47 m3 resterende capaciteit op de ontharder: 4 dH
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik stuur je even persoonlijk een bericht op Tweakerskalpik schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:24:
[...]
Hallo, ik heb geprobeerd het bij te houden. Gisteren zat ik op 2.74m3 resterende capaciteit van de waterontharder, maar aan de kraan kon ik al 4dH hardheid meten. Het lijkt er op de een of andere manier op dat de harscapaciteit niet klopt? In de klep is deze ingesteld op 48 m3, wat correct is, aangezien ik het CMX-48-model heb gekocht, maar de hars lijkt veel sneller uitgeput te raken? Ik voeg 4 foto's toe. Twee uit de tijd dat ik een handmatige regeneratie deed, en twee uit de tijd dat ik 4 dH aan de kraan aan het meten was.
Instellingen:
Hardheid gemeten in toevoerwater: 8dH
Hardheid ingesteld op de ontharder: 8dH
Weergegeven capaciteit ontharder na regeneratie: 6m3
Hardheid gemeten aan de kraan na regeneratie: 0dH
Hardheid gemeten aan de kraan met 2,47 m3 resterende capaciteit op de ontharder: 4 dH
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik zet in op een zout probleem / vlotter hoogte.😉
Vlotter hoogte is de winnaar!wizzopa schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:19:
[...]
Ik zet in op een zout probleem / vlotter hoogte.😉
Joh, je verwacht het niet he.
Hoe krijg je zo'n bacterie uit de ontharder? Door de lage snelheid en de dode hoeken zal de bacterie er maar langzaam (of niet) uitgaan. Helpt resin cleaner dan, of zijn er andere middelen?
Het verschild enorm per soort bacterie.Papapa schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:24:
https://nos.nl/artikel/24...-advies-om-water-te-koken
Hoe krijg je zo'n bacterie uit de ontharder? Door de lage snelheid en de dode hoeken zal de bacterie er maar langzaam (of niet) uitgaan. Helpt resin cleaner dan, of zijn er andere middelen?
Hoge zoutconcentraties kunnen veel bacteriën uitdrogen, waardoor hun groei wordt geremd. Andere bacteriën vinden een hoge zoutconcentratie juist fijn.
Harsreinigers (Fosforzuur) kan veel bacteriën schaden door een zure omgeving te creëren die cellulaire structuren verstoort.
Chloor is een effectief desinfectiemiddel tegen een breder scala aan bacteriën. Het werkt door de celwand te beschadigen en interne mechanismen te verstoren.
Enterokokken verdragen zoute omstandigheden beter dan veel bacteriën. Hoge zoutconcentraties zijn mogelijk niet effectief. Ook harsreiniger kan door de zure omgeving de bacterie schaden, maar er is geen garantie van effectiviteit aangezien dit met meerdere factoren te maken heeft.
Chloor is een ontsmettingsmiddel en is effectief tegen enterokokken, waardoor hun celwand en interne structuren worden verstoord.
Maar, situaties verschillen. De juiste stap zal altijd zijn om een wateranalyse uit te voeren. Dat is de enige manier om het zeker te weten.
Ook boden ze een ander model aan (Ceramic+?) welke onderhoudsvrij is dankzij ceramische onderdelen. En 5 jaar garantie, veel minder zoutverbruik. Ook hiervan niet zeker van exacte type. Ik was vooral benieuwd of jullie dit exemplaar herkennen en wat jullie advies zou zijn. Zelf heb ik het gevoel dat het vooral rebranding is. 10L harstank met Fleck-model zit incl montage op €1195 en het nieuwe model (zie hieronder) met zelfde tank €1345. Volgens 038 is de duurdere variant in onderhoud en zoutverbruik uiteindelijk voordeliger. Als ze dat met computers zeggen word ik al huiverig, maar ik heb hier geen ervaring mee

Nieuwe model / Oude model
Overigens 2p huishouden, +/- 6-70 m3 waterverbruik p/j.
[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 09-08-2023 19:23 . Reden: Foto verkleind // 700m3 is wel heel veel :) ]
600 m3 per jaar is 1675 ltr per dag
Het model "20" doet 5600 ltr, dat is 5600 / 1675 = om de 3,3 dagen regeneratie. Dat doe je liever om de 10 dagen.
Met zoveel waterverbruik heb je aan een 20 ltr hars niet genoeg.
Waarom zoveel waterverbruik? Stortdouche en lange douchers?
Edit: aangepast vanwege nulletje teveel:
Dan heb je aan een 10 ltr hars genoeg idd
Van een Fleck 5600 sxt zou ik ver weg blijven (heb ervaring met vastlopers en dan blijft die spoelen)
En weer eens lek
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Liever gewoon een Clack ws1.
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2023 22:01 ]
Bericht had ik aangepast. Kleine typo.AUijtdehaag schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:27:
@ViezeVis
600 m3 per jaar is 1675 ltr per dag
Het model "20" doet 5600 ltr, dat is 5600 / 1675 = om de 3,3 dagen regeneratie. Dat doe je liever om de 10 dagen.
Met zoveel waterverbruik heb je aan een 20 ltr hars niet genoeg.
Waarom zoveel waterverbruik? Stortdouche en lange douchers?
Van een Fleck 5600 sxt zou ik ver weg blijven (heb ervaring met vastlopers en dan blijft die spoelen)
Liever gewoon een Clack ws1.
Scheelt nogal. 70 of 700 m3AUijtdehaag schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:31:
Ja dat scheelt een slok op een borrel idd.
Heb hem ook aangepast
Na wat zoeken kom ik wel 1 model tegen met soortgelijke knopjes maar een ander logo links in de hoek:

[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 09-08-2023 19:45 ]
Mn zwager heeft volgens mij de ceramic van 038... Die hebben hem nu een aantal maanden. Wat hun ervaringen zijn weet ik zo niet. Als er bepaalde vragen zijn kan ik dat zo navragen.ViezeVis schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:33:
[...]
Scheelt nogal. 70 of 700 m3Zij leveren volgens mij niet de Clack WS1. Ik was vooral benieuwd of dat nieuwe model iemand bekend voorkwam en of daar bepaalde ervaringen mee zijn. Op verschillende sites worden de Flecks ook gerebrand. Weet niet hoe dat met het 'nieuwe model' is.
Na wat zoeken kom ik wel 1 model tegen met soortgelijke knopjes maar een ander logo links in de hoek:
[Afbeelding]
M'n vorige ontharder kwam bij Concsens-us vandaan, ook prima ervaring mee en ook aardig lokaal denk ik
Voor ons nieuwe huis gaat het waarschijnlijk wel een aqmos of wtr worden.
Zou je eens willen vragen wat voor merk unit erop zit en wat hun ervaringen zijn? Ben erg benieuwdNuevocasa schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:09:
[...]
Mn zwager heeft volgens mij de ceramic van 038... Die hebben hem nu een aantal maanden. Wat hun ervaringen zijn weet ik zo niet. Als er bepaalde vragen zijn kan ik dat zo navragen.
M'n vorige ontharder kwam bij Concsens-us vandaan, ook prima ervaring mee en ook aardig lokaal denk ik
Voor ons nieuwe huis gaat het waarschijnlijk wel een aqmos of wtr worden.
Je sluit hem denk ik aan met de adapter. De adapter heb ik in de meterkast, en er gaat dus 12v naar de ontharder ik de kruipruimte.Luckey schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:09:
Ben van plan een aqmos cm-50 waterontharder aan te schaffen. Aangezien ik niet zoveel ruimte heb in de meterkast was ik van plan hem in de kruipruimte eronder te plaatsen. Nu zit ik alleen mee dat ik hiervoor een stopcontact moet maken in de kruipruimte, wat eigenlijk tegen mij gevoel ik gaat. Heeft hier iemand zijn waterontharder in de kruipruimte staan met ook 230v aansluiting in kruipruimte?
Hoi!
Wij hebben sinds kort ook een ontharder. Het is een Vasjan en komt uit de fabriek van Omega.
(Dus onder eigen label verkocht)
Tijdens de koop van een complete badkamer kwam dit in beeld. Wij hebben deze ook gelijk meegenomen in het pakket. Ervaring tot heden is positief. Afgelopen weken kregen wij last van lawaai in het waterleidingsysteem. Het resoneerde door het hele huis en was hard. Dit gebeurde tijdens het wassen van de wasmachine. Installateur verwachte dat het vanuit de wasmachine kwam nadat hij een aantal testjes had gedaan. Toen de wasmachine reparateur gebeld. Kraan gecheckt, invoer slang gecheckt en uitvoer slang gecheckt en zie daar... Een berg kalk voor het filter. Gereinigd en daarna was het over.
Moraal van het verhaal: de water ontharder doet wel degelijk zijn werk. Er was bij de installatie ook aangegeven dat er wel wat kalk los kon komen in de leidingen. Maar niet verteld wat er zou kunnen gebeuren. Zijn blij met de waterontharder.
Doe er je voordeel meer
Er is eventueel een verlengsnoer beschikbaar voor de adapter van 3m. (Trafo + verlengsnoer is samen 4,5m)Luckey schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:09:
Ben van plan een aqmos cm-50 waterontharder aan te schaffen. Aangezien ik niet zoveel ruimte heb in de meterkast was ik van plan hem in de kruipruimte eronder te plaatsen. Nu zit ik alleen mee dat ik hiervoor een stopcontact moet maken in de kruipruimte, wat eigenlijk tegen mij gevoel ik gaat. Heeft hier iemand zijn waterontharder in de kruipruimte staan met ook 230v aansluiting in kruipruimte?
Edit: Alleen voor BNT-regelventiel (R2D2-serie, BM, BMX)
[ Voor 4% gewijzigd door AQMOS op 11-08-2023 13:08 ]
Een CM-xx heeft toch een 4 polige molex stekker? (link als voorbeeld)
(heb er zelf al eens een nieuwe 15 VDC voedingsadapter voor gemaakt ivm hoog piep geluid uit de chinese voedingsadapter en gebruik ze ook op mijn printjes. plus en min en een doorverbinding tussen de 2 middelste pinnen)
@Luckey
Er worden buiten ook gewoon 230V stopcontacten geplaatst, waarom vrees je voor de kruipruimte?
Met een eigen aardlekautomaat kan er weinig mis gaan of staat er water in de kruipruimte?
[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2023 09:14 ]
Hij was erg tevreden. Het ding doet z'n werk was z'n reactie haha. Maar ook over de installatie in de meterkast en de verdere afhandeling waren ze erg tevreden. Hij zou nog kijken naar het merk, maar daar nog geen reactie op gehad.ViezeVis schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:31:
[...]
Zou je eens willen vragen wat voor merk unit erop zit en wat hun ervaringen zijn? Ben erg benieuwd
Ja stom van mij, klopt. Die stekker past niet op de CM serie. Gelukkig komen de Clack koppen wel al met een aardig lang snoer. Bedankt voor de correctieAUijtdehaag schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:50:
@AQMOS
Een CM-xx heeft toch een 4 polige molex stekker? (link als voorbeeld)
(heb er zelf al eens een nieuwe 15 VDC voedingsadapter voor gemaakt ivm hoog piep geluid uit de chinese voedingsadapter en gebruik ze ook op mijn printjes. plus en min en een doorverbinding tussen de 2 middelste pinnen)
@Luckey
Er worden buiten ook gewoon 230V stopcontacten geplaatst, waarom vrees je voor de kruipruimte?
Met een eigen aardlekautomaat kan er weinig mis gaan of staat er water in de kruipruimte?
Ik zou bijna zeggen (lastig te zien op de foto): dat is een 4-pins (pwm) fan connector. Die zijn ook wel te vindenAQMOS schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:09:
[...]
Ja stom van mij, klopt. Die stekker past niet op de CM serie. Gelukkig komen de Clack koppen wel al met een aardig lang snoer. Bedankt voor de correctie
https://www.amazon.nl/-/e...ection-4Pin/dp/B077YWH279
Deze ruimte is te huur!
Zou moeten werken inderdaadMattie112 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:31:
[...]
Ik zou bijna zeggen (lastig te zien op de foto): dat is een 4-pins (pwm) fan connector. Die zijn ook wel te vinden
https://www.amazon.nl/-/e...ection-4Pin/dp/B077YWH279
:strip_exif()/f/image/bN817NWbFYRJIjQc698N68Lm.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi printje.
Ben nu bezig met een V2 print met een wemos d1 mini V4.
Die past toch net wat makkelijker dan de brede ESP32 in de behuizing van de clack
Moet je wel de http://clack.local webserver missen als je de wemos d1 erin zet.
En voor de ultrasone sensor te verlengen gebruik ik deze
https://www.digikey.nl/en...gy-co-ltd/A034-E/16370064
tot 6 mtr getest met verlengstukjes (connectors) ertussen.
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2023 14:50 ]
Die zogenaamde Ceramic klep is een RunXin/Hankscraft klep. Even''waardig'' als die andere grote Chinese producent Canature (R2D2 toestellen). Ze zeggen dat het toestel onderhoudsvrij is omdat je de klep gewoon niet uit elkaar kunt halen en vervolgens terug in elkaar steken. Heb dit zelf getest vroeger. Ze verkopen het duurder dan de Fleck maar is in aankoop voor hun pakken goedkoper, neem maar zeker factor 3. Ik heb jaren geleden met deze RunXin kleppen gewerkt en het is echt wegwerpmateriaal. Bij een bedrijf dat deze kleppen als superieur laat zien door de consument blijf je beter weg. Ze laten je meer betalen voor minder kwaliteit. De enige echt goede keuze blijft Clack.ViezeVis schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:17:
Ook boden ze een ander model aan (Ceramic+?) welke onderhoudsvrij is dankzij ceramische onderdelen. En 5 jaar garantie, veel minder zoutverbruik.
<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>
Dat geld dan ook voor de ceramic van WTR neem ik aan. Wat zijn goede ontharders waar Clack in zitten die je zou aanraden? De Aqmos CM.. serie?bke schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:19:
[...]
Die zogenaamde Ceramic klep is een RunXin/Hankscraft klep. Even''waardig'' als die andere grote Chinese producent Canature (R2D2 toestellen). Ze zeggen dat het toestel onderhoudsvrij is omdat je de klep gewoon niet uit elkaar kunt halen en vervolgens terug in elkaar steken. Heb dit zelf getest vroeger. Ze verkopen het duurder dan de Fleck maar is in aankoop voor hun pakken goedkoper, neem maar zeker factor 3. Ik heb jaren geleden met deze RunXin kleppen gewerkt en het is echt wegwerpmateriaal. Bij een bedrijf dat deze kleppen als superieur laat zien door de consument blijf je beter weg. Ze laten je meer betalen voor minder kwaliteit. De enige echt goede keuze blijft Clack.
Stel dat m'n WTR Ceramic klep op en duur kapot gaat. Kan je de hele 'kop' dan eigenlijk vervangen voor bijvoorbeeld een Clack? Of moet je dan ook de harscilinder vervangen?bke schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:19:
[...]
Die zogenaamde Ceramic klep is een RunXin/Hankscraft klep. Even''waardig'' als die andere grote Chinese producent Canature (R2D2 toestellen). Ze zeggen dat het toestel onderhoudsvrij is omdat je de klep gewoon niet uit elkaar kunt halen en vervolgens terug in elkaar steken. Heb dit zelf getest vroeger. Ze verkopen het duurder dan de Fleck maar is in aankoop voor hun pakken goedkoper, neem maar zeker factor 3. Ik heb jaren geleden met deze RunXin kleppen gewerkt en het is echt wegwerpmateriaal. Bij een bedrijf dat deze kleppen als superieur laat zien door de consument blijf je beter weg. Ze laten je meer betalen voor minder kwaliteit. De enige echt goede keuze blijft Clack.
Niet dat ik verwacht dat het op korte termijn nodig is, maar is toch handige informatie om te hebben
Dan moet je de spec sheet van de besturingskop bekijken.
Fleck 5600 sxt is 1:1 te vervangen voor een Clack WS1 weet ik uit ervaring.
De buisdiameter van de stijgbuis is 1.05" OD (outer diameter)
Van deze chinees dus ook:
https://hrh2o.com/wp-cont...dentialValves_REVV_25.pdf
Soms is de aansluiting van de pekelslang of drain pekelwater niet helemaal overeenkomstig.
Clack WS1 heeft standaard geen bypass (is apart te verkrijgen), Fleck vaak al wel.
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2023 12:17 ]
Kan het zo snel niet vinden van mijn WTR Ceramic (oude model, niet de huidige nieuwe)AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:11:
@chevsticks
Dan moet je de spec sheet van de besturingskop bekijken.
Fleck 5600 sxt is 1:1 te vervangen voor een Clack WS1 weet ik uit ervaring.
De buisdiameter van de stijgbuis is 1.05" OD (outer diameter)
Van deze chinees dus ook:
https://hrh2o.com/wp-cont...dentialValves_REVV_25.pdf
Soms is de aansluiting van de pekelslang of drain pekelwater niet helemaal overeenkomstig.
Clack WS1 heeft standaard geen bypass (is apart te verkrijgen), Fleck vaak al wel.
Moet binnenkort toch wat onderhoud aan de waterleidingen doen, gelijk eens kijken of ik de kop van de ontharder af kan schroeven om de maten eens op te meten.
Thnx! Heel veel bedrijven leveren waterontharders met diezelfde knoppen. Al dan niet ceramic. Vermoedelijk daarom dus.bke schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:19:
[...]
ja dat kan
https://www.aquasoft.ie/1...five-button-digital-valve
https://www.aqmos.com/anl...ci-computergesteuert?c=41
https://www.waterontharde...-filters/328-distributor/
bijvoorbeeld
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2023 12:31 ]
Hij zegt dat onderdelen wel vervangbaar zijn denkt dat bedrijven dat zeggen die er geen verstand van hebben. Beschrijft Clack als probleemtoestellen enz. Iedereen zweert natuurlijk bij een merk, maar de manier van reageren suggereert voor mij genoeg. (overigens denk ik dat het best prima werkt hoor, want je krijgt gewoon 5 jaar garantie en ook uitbreidbaar tot 15 jaar. Anders had ik dat ook niet verwacht)bke schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:19:
[...]
Ik heb bij @AQMOS een offerte opgevraagd voor een CMX-model (Clack). Zal wel de CMX-48 worden
/Edit
En besteld hoor!
[ Voor 7% gewijzigd door ViezeVis op 14-08-2023 15:02 ]
Had inderdaad vernomen dat er standaard bij clack koppen 4.5meter kabel bij zit dus dat is ruim voldoende om bij wcd in de meterkast te komen.AQMOS schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:09:
[...]
Ja stom van mij, klopt. Die stekker past niet op de CM serie. Gelukkig komen de Clack koppen wel al met een aardig lang snoer. Bedankt voor de correctie
Wat overblijft is de vraag naar warm water die via het voorraadvat loopt. Itho eist 3-12 dH, reacties van hen zelf geven aan dat er niet met lagere dH getest is. In de beschrijving van het voorraadvat staat dat er geen anode in zit. Zijn er nog andere onderdelen die evt. wel gevoelig zijn voor 0 dH? Bij problemen zullen ze waarschijnlijk wijzen naar de ontharder, maar is dit te onderbouwen? I.v.m. zwarte kranen, quooker e.d. zou ik graag een ontharder aanschaffen en tot 0 ontharden. De wp eis is nog een puntje van zorg.
Betreft:
Itho Daalderop WP/voorraadvat: WPU55 I-5G / WPV 200L 3G
Naar mijn weten is volledig onthard water niet goed voor zgn zachte metalen; zink, tin, messing (?) waar dus ook een soldeerverbinding uit bestaat. Er treedt dan ontzinking op. Nu zitten er in het buffervat een aantal soldeerverbindingen en in de leiding zijn 2 kleppen aanwezig dus die kunnen op termijn dan worden aangetast met lekkage als gevolg.
Ik kwam bij de HORNBACH PureSoft tegen, op https://puresoft.nl staat wel het een en ander aan informatie. maar ik was benieuwd of iemand hier er ervaring mee heeft. En volgens mij bevat het ook alle functionaliteiten die je nodig hebt bij een waterontharder zoals volumegestuurd en zelfs een ontsmettingsmodule.
Voor 800 euro vind ik hem niet duur, komt nog wat installatiemateriaal bij, maar groot gedeelte daarvan heb ik toch al liggen, de aansluit set van 175 euro was ik daarom niet van plan om aan te schaffen.
Er zit zelfs een fancy kleurendisplay op

Ik zou hier wat argwaan van krijgen
https://puresoft.nl/veelgestelde-vragen/Wat te doen bij een storing aan uw PureSoft waterontharder?
Voor een storing aan uw PureSoft waterontharder verwijzen wij u naar de gebruikershandleiding.
De titanium chlorinator cell is wel los te verkrijgen? (slijtage onderdeel)
[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2023 20:05 . Reden: aqmos cmx met chlorinator kost hetzelfde maar de cel is wel los te krijgen ]
Haha ja dat is echt een prachtige opmerking! Had het inderdaad gelezen! Zal eens kijken of ik wat kan vinden over die chlorinatorAUijtdehaag schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:53:
@gekke-gerrit
Ik zou hier wat argwaan van krijgen![]()
[...]
https://puresoft.nl/veelgestelde-vragen/
De titanium chlorinator cell is wel los te verkrijgen? (slijtage onderdeel)
Ook nog een handleiding/folder gevonden https://puresoft.nl/wp-co...ochure-Hornbach-09-21.pdf
Weer een stapje verder, standaard inkoop met rebranding: https://www.aquapure.nl
en als je dan zoekt op Aquamono aquapure kom je al heel wat tegen voor allerlei verschillende prijzen.
[ Voor 30% gewijzigd door gekke-gerrit op 16-08-2023 09:35 ]
Puresoft is van Remon waterontharders. De chlorinator is hoogstwaarschijnlijk hetzelfde en moet elke 2 jaar vervangen worden.gekke-gerrit schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:07:
[...]
Haha ja dat is echt een prachtige opmerking! Had het inderdaad gelezen! Zal eens kijken of ik wat kan vinden over die chlorinator
Ook nog een handleiding/folder gevonden https://puresoft.nl/wp-co...ochure-Hornbach-09-21.pdf
Weer een stapje verder, standaard inkoop met rebranding: https://www.aquapure.nl
en als je dan zoekt op Aquamono aquapure kom je al heel wat tegen voor allerlei verschillende prijzen.
Verder is een Ontsmettings- Chloormodule toe te voegen, hoe groot is de meerwaarde van zo'n module? Heeft iemand hier ervaring mee?
Er zit een speciale kalkfilter in, zodat ik ontkalkt water in mijn koffiezetapparaat kan doen.
Ik heb de water hardheid getest met dit "verlopen" filter.
De waterhardheid is nog zo goed als "0", ook al krijg ik een melding dat het filter vervangen moet worden.
Het filter blijft dus lekker zitten (want werkt nog prima) en ik heb de melding "gereset".
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Slim.AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:48:
@GarBaGe
Kijk je wel uit met bacteriegroei?
Kan me voorstellen dat de melding ook daarvoor bedoeld is.
Had ik nog niet bij stilgestaan.
Is daar een vuistregel of indicatie voor?
Hoe snel groeien bacterien in stilstaand water?
Helpt het, als ik de kan in de koelkast bewaar?
Ik ben net terug van een week vakantie.
Gedurende de week, heeft de kan met filter drooggestaan.
Ik hoop dat hiermee ook het residu water in het filter is verdampt.
De kan kan makkelijk van tijd tot tijd in de vaatwasser.
Filter, natuurlijk niet.
Ik denk dat het filter nu ongeveer een maand in gebruik is.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. @AQMOS : weten jullie dit? Aangezien wij ook bij jullie nog een bestelling hebben staan voor plaatsing etc.Lexo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:37:
Ik ben voornemens om een Aqmos CMX met Clack aan te schaffen. Nu verkoopt Aqmos ook een los montageblok en die gebruiken ze in hun installatievideo's. Maar de Clack heeft zelf ook al een bypass module. Is dit montageblok dan nodig of beter? Persoonlijk zie ik me de bypass functie zelden tot nooit gebruiken. Ik heb geen grote tuin om te bewateren of iets dergelijks.
Verder is een Ontsmettings- Chloormodule toe te voegen, hoe groot is de meerwaarde van zo'n module? Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor zover ik weet (weet niet of het nog zo is), levert @AQMOS punt nl een bypass op de clack
AQMOS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Het losse montageblok kan ook, dan leveren ze de bypass niet mee.
Het voordeel van het losse montageblok is, is de instelbare resthardheid dmv een naaldafsluiter in het montageblok.
En dat hij toegankelijker blijft, ipv achter de ontharder als bypass waar het vaak lastiger bij te komen is.
Neemt weer wel wat meer ruimte in beslag zo een los montageblok, maar je hebt een mindere toeter achter de clack zitten.
Ik heb ook een chlorinator besteld bij de duitse afdeling, maar wacht inmiddels al een week op de zending, die heel snel was verzonden overigens.
Zal wel weer bij "een" bezorger in zijn bus liggen "ergens"
Of het persee nodig is, weet ik niet. Ik probeer vanalles uit.
Ik zou wel benieuwd zijn hoe het te "meten" is, wanneer de titanium cel echt "op" is ipv clackeloos
@GarBaGe
Ik heb gezocht in de FAQ van die firma, maar kan geen sluitend antwoord vinden wat betreft "bewaren" tijdens vakantie en bacterie groei.
Stuur ze anders even een mailtje en laat het ons weten?
[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2023 10:28 ]
@LexoViezeVis schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:23:
[...]
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. @AQMOS : weten jullie dit? Aangezien wij ook bij jullie nog een bestelling hebben staan voor plaatsing etc.
Het montageblok brengt een aantal voordelen met zich mee:
- Bypass functie
- Gemakkelijk de waterontharder loskoppelen
- Hard water mengkraan
Bij de Clack krijg je standaard een clack bypass meegeleverd. Wanneer je het montageblok besteld niet.
Dit hebben we zo bepaald omdat wij het belangrijk vinden dat iedereen de waterontharder buiten werking kan stellen.
Op de clack kan je maximaal 30% van je ingangswater bijmengen. Met een montageblok er bij nog eens 30%.
Het montageblok wordt doorgaans besteld door mensen die voor een mooie afwerking gaan. Het ziet er wat degelijker uit dan 2 losse knelkoppelingen op de leiding.
De chloormodule is extra zekerheid. Hoewel zout al veel reinigend werk doet, is de chloormodule een extra beveiliging voor extreme gevallen zoals laatst in het nieuws met enterokokken.
In deze video van Keuringsdienst van waarde wordt het onderzocht.GarBaGe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:59:
[...]
Slim.
Had ik nog niet bij stilgestaan.
Is daar een vuistregel of indicatie voor?
Hoe snel groeien bacterien in stilstaand water?
Helpt het, als ik de kan in de koelkast bewaar?
Ik ben net terug van een week vakantie.
Gedurende de week, heeft de kan met filter drooggestaan.
Ik hoop dat hiermee ook het residu water in het filter is verdampt.
De kan kan makkelijk van tijd tot tijd in de vaatwasser.
Filter, natuurlijk niet.
Ik denk dat het filter nu ongeveer een maand in gebruik is.
Nou zou ik normaal niet zo'n kan aanraden, maar als je het water gelijk kookt moet er geen probleem zijn.
Is afhankelijk van hoeveel je tegelijkertijd verbruikt. Normaalgesproken merk je er niets van. Regendouches zijn wat dat betreft grootverbruikers, waarbij het een verschil maakt. Vraag die ik daarom terug stel:MMaster23 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:00:
Korte vraag waar ik zo snel met de zoekfunctie niet uitkwam: Tot in hoeverre beperken waterontharders de doorstroom/doorvoer van het een watersysteem? Ik heb sinds een tijdje een wat grotere badkamer en warmtepomp opstelling en ben bang dat ik niet snel goed onthard water overal in het systeem heb.
Hoeveel kranen staan er tegelijkertijd open, en wat hebben die als verbruiker eraan hangen (wasmachine / wat voor douchekop / Tuin sproeien /etc)
Verder is het in enkele seconden door je hele huis heen hoor. Je leidingwerk fungeert niet als buffervat. Voordat je warmtepompboiler doorgespoeld is kost misschien paar douchebeurten, maar ook met de 1ste keer douchen merk je al verschil
Ik bedoelde niet zo zeer of er water blijft hangen of dat het ontharde water niet snel genoeg mijn buiten uit is, dat weet ik dat het virj snel is. Mijn vraag is meer.. kan er genoeg koud water door het systeem heen om alsnog 2x regendouche + warmtepomp te voeden.Wafeltje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:57:
[...]
Is afhankelijk van hoeveel je tegelijkertijd verbruikt. Normaalgesproken merk je er niets van. Regendouches zijn wat dat betreft grootverbruikers, waarbij het een verschil maakt. Vraag die ik daarom terug stel:
Hoeveel kranen staan er tegelijkertijd open, en wat hebben die als verbruiker eraan hangen (wasmachine / wat voor douchekop / Tuin sproeien /etc)
Verder is het in enkele seconden door je hele huis heen hoor. Je leidingwerk fungeert niet als buffervat. Voordat je warmtepompboiler doorgespoeld is kost misschien paar douchebeurten, maar ook met de 1ste keer douchen merk je al verschil
Ik heb dus 2x een forse regen douche, een warmtepomp met 320L buffervat warm water en een 40L boiler vlak voor de regendouches. Mijn warmtepomp en vaten staan achterin de schuur (minimaal overlast en lekker veel ruimte) maar omdat het lang duurt voordat er warm water in huis is, heeft de badkamer zijn eigen tussen-boiler om altijd 40L warm water standby te hebben.
Ik ben dus beetje bang dat mijn warmtepomp en/of mijn regendouches niet snel genoeg water kunnen opnemen wanneer een ontharder in het systeem zit.
Tevens vraag ik mij af, sproeien jullie ook de tuin met hetzelfde onthardde water of hebben jullie daar een zij-aftakking gemaakt.
Onthardingscapaciteit hangt van de cilinder en de klep af. Moet je even uitzoeken wat je nodig denkt te hebben aan debiet en daar een oplossing bij zoeken. Maar volgens mij (niet helemaal zeker van) krijg je gewoon minder volledig onthard water als je ontharder te weinig capaciteit heeft voor de watervraag.MMaster23 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:04:
[...]
Ik bedoelde niet zo zeer of er water blijft hangen of dat het ontharde water niet snel genoeg mijn buiten uit is, dat weet ik dat het virj snel is. Mijn vraag is meer.. kan er genoeg koud water door het systeem heen om alsnog 2x regendouche + warmtepomp te voeden.
Ik heb dus 2x een forse regen douche, een warmtepomp met 320L buffervat warm water en een 40L boiler vlak voor de regendouches. Mijn warmtepomp en vaten staan achterin de schuur (minimaal overlast en lekker veel ruimte) maar omdat het lang duurt voordat er warm water in huis is, heeft de badkamer zijn eigen tussen-boiler om altijd 40L warm water standby te hebben.
Ik ben dus beetje bang dat mijn warmtepomp en/of mijn regendouches niet snel genoeg water kunnen opnemen wanneer een ontharder in het systeem zit.
Tevens vraag ik mij af, sproeien jullie ook de tuin met hetzelfde onthardde water of hebben jullie daar een zij-aftakking gemaakt.
Ik heb de automatische beregening vóór de ontharder afgetakt zodat ik daar geen zoutverbruik aan heb, maar ik heb ook twee buitenkraantjes die wél via de ontharder gaan om bijv de auto te wassen.
Sinds november naar volle tevredenheid een wtr ceramic high end 15 laten installeren. Net zoals sommigen van jullie heb ik een aqara lekdetectie sensor in de zoutbak gelegd zodat jk in home assistant een signaal krijg als ik het zout bij moet vullen. Nu zag ik de laatste keer echter dat bij één van de schroeven van de sensor er roest lijkt te zijn ontstaan. Hebben anderen hier ook last van? Ik vind het zelf niet zo’n fijn idee of maak ik me te veel zorgen? Wat zou een goed alternatief zijn dat ook uitleesbaar is in home assistant?
:strip_exif()/f/image/sbtrE6okcWKEZPMV75bWI5lU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja ook last van, weggepoetst maar lijkt niet verder door te roesten. Een ultrasone sensor is de mooiste oplossing maar zo handig ben ik nietmisterming schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:30:
Hoi,
Sinds november naar volle tevredenheid een wtr ceramic high end 15 laten installeren. Net zoals sommigen van jullie heb ik een aqara lekdetectie sensor in de zoutbak gelegd zodat jk in home assistant een signaal krijg als ik het zout bij moet vullen. Nu zag ik de laatste keer echter dat bij één van de schroeven van de sensor er roest lijkt te zijn ontstaan. Hebben anderen hier ook last van? Ik vind het zelf niet zo’n fijn idee of maak ik me te veel zorgen? Wat zou een goed alternatief zijn dat ook uitleesbaar is in home assistant?
[Afbeelding]
Het meeste RVS is inderdaad niet tegen zo’n zout milieu bestand. Het lijkt me niet bevorderlijk voor de waterkwaliteit maar ook zeker niet voor de sensor. Het goedkoopste alternatief is vervanging van de schroefjes door kunststof exemplaren.misterming schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:30:
Hoi,
Toen ik in december 2021 een huis kocht was daar al een Fleck 5600 SXT waterontharder geïnstalleerd.
Altijd netjes zout bijgevuld, maar omdat ik toch kalkaanslag op de douchedeur begon te zien heb ik de zoutbak, injector en BLFC schoongemaakt en alle rubbers opnieuw ingesmeerd met Molykote 7 release compound. Bij de injector en BLFC kon ik eigenlijk niks ontdekken wat echt vuil leek. De zoutbak heb ik leeggegooid en schoongemaakt, 25kg vers zout en 6 liter water toegevoegd, 200ml resin cleaner in de pekelschouw gedaan, en laten regenereren.
Maar nu zie ik op de 5600 ook nog een mengkraan zitten waar de handleiding het volgende over zegt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/RVBOuJ0D9KaHVsFYcWSGBEji.png?f=user_large)
Bij mij staat deze momenteel op het derde streepje, dus als ik het goed begrijp wordt er dan 11,1% hard water bij gemengd? Maar wat is nu eigenlijk überhaupt de beste stand voor deze mengkraan?
Om te meten kan ik dan maar het beste zo'n druppeltest aanschaffen denk ik?
Volgens mij werkt de sensor door de weerstand te meten tussen de twee schroeven, dus ik niet dat dit gaat werken.blissard schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:40:
[...]
Het meeste RVS is inderdaad niet tegen zo’n zout milieu bestand. Het lijkt me niet bevorderlijk voor de waterkwaliteit maar ook zeker niet voor de sensor. Het goedkoopste alternatief is vervanging van de schroefjes door kunststof exemplaren.
Ik heb het ook thuis.
ESP home zou je kunnen gebruiken en dan van m5stack een atom lite + ultrasone sensormisterming schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:30:
Wat zou een goed alternatief zijn dat ook uitleesbaar is in home assistant?
Dan kan je gewoon meten hoe ver het zout is gezakt.
Voor dfrobot of m5stack ultrasone sensor.
Heb ook nog een TOF sensor liggen om mee te testen.
Meet met de dfrobot nu als uart. Met 6 mtr getest.
I2c is toch wat (te) beperkt in lengte van de kabel.
Zo een aqara heeft ook een batterij. Lijkt me dat je dat liever niet in het zoute water hebt liggen.
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2023 11:40 ]
Ik kreeg een formele reactie van Brita, maar niet heel bruikbaar.AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:22:
@GarBaGe
Ik heb gezocht in de FAQ van die firma, maar kan geen sluitend antwoord vinden wat betreft "bewaren" tijdens vakantie en bacterie groei.
Stuur ze anders even een mailtje en laat het ons weten?
Ik mag NIET het filter bacterie vrijmaken met heet water, want het filter is niet bedoeld voor heet water. Mogelijk kan ik daarmee het filter beschadingen?!?
Ik mag WEL het filter droog maken en opbergen in een lucht dichte verpakking en later weer gebruiken.
Natuurlijk raden ze wel aan het filter te vervangen, zodra de meter die aangeeft. (duh, ze moeten ergens geld aan verdienen
En volgens mij, is deze meter tijdsgebaseerd.
Anyway, volgens mij is spoelen met heet water geen probleem.
Ik wil alleen ontkalken en kan simpelweg testen of het filter nog ontkalkt na een badje van heet water.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:36:
@vormulier heb mijn clack printjes ook voorzien van een i2c poortje
Voor dfrobot of m5stack ultrasone sensor.
Ja dat is waar, maar gelukkig is in de meeste gevallen i2c voldoende tenzij je zoutbak super ver weg staat.AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:36:
I2c is toch wat (te) beperkt in lengte van de kabel.
Zo een aqara heeft ook een batterij. Lijkt me dat je dat liever niet in het zoute water hebt liggen.
Batterijen en water mixen inderdaad erg slecht, geen idee wat de IP rating is van een aqara sensor
Ahh, slim, maar nee, dan is kunststof geen oplossing.Noshi schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:25:
[...]
Volgens mij werkt de sensor door de weerstand te meten tussen de twee schroeven, dus ik niet dat dit gaat werken.
Ik heb het ook thuis.
In de kelder bij de watermeter zit een klein stukje afvoerbuis. Het bovenste (smalle) deel is ongeveer 25 centimeter. Ik zat er aan te denken om de afvoer ongeveer zo aan te sluiten:
/f/image/niCeGDFcC9lXz2XBHaMqINsM.png?f=fotoalbum_large)
in het rood getekend vanaf de buis - een sifon, dan een air gap, aangesloten op de afvoer van het zoutvat en de ontharder.
Heb ik nog iets over het hoofd gezien?
Ik zou er een keerklep nog voor zetten.
Dat voorkomt wellicht bij riool problemen dat er zooi uitkomt
https://pvcvoordeel.nl/pvc-terugslagklep/
En zoutvat lijkt me niet handig, zo hoog.
Soms wil je er even in kijken en voor bijvullen lijkt me ook niet handig.
Moet je telkens de pekel aanzuigslang losmaken. Gaat ook een keer mis.
Dus gewoon op de vloer (dan maar geen overloop aansluiting, de vlotter zal hem toch dicht moeten zetten)
En ontharder "mag" ook lager staan. Waterdruk kan het afvalwater prima omhoog transporteren.
Maak je nog een aftak aansluiting voor "de tuin" ?
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2023 07:53 ]
Thanks! Ik dacht dat het nodig was om het zoutvat zo hoog te plaatsen vanwege de overloop, maar daar komt in normale operatie natuurlijk niets uit. Lager is veel handiger!AUijtdehaag schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:40:
@Mithrandir
Ik zou er een keerklep nog voor zetten.
Dat voorkomt wellicht bij riool problemen dat er zooi uitkomt
https://pvcvoordeel.nl/pvc-terugslagklep/
En zoutvat lijkt me niet handig, zo hoog.
Soms wil je er even in kijken en voor bijvullen lijkt me ook niet handig.
Moet je telkens de pekel aanzuigslang losmaken. Gaat ook een keer mis.
Dus gewoon op de vloer (dan maar geen overloop aansluiting, de vlotter zal hem toch dicht moeten zetten)
En ontharder "mag" ook lager staan. Waterdruk kan het afvalwater prima omhoog transporteren.
Maak je nog een aftak aansluiting voor "de tuin" ?
Een pvc keerklep + waterslot + air gap voelt wel als 'belt and suspenders' - zou een kleine messing keerklep met een slangpilaar+slangtule niet een veel economischere oplossing zijn? (zoals in deze set)
Ik maak (nog) geen aftak voor de tuin. Dit jaar sproeien we vermoedelijk niet, en volgend seizoen hebben we misschien al een bron. Als we veel water in de tuin gaan gebruiken ga ik daar zeker nog eens naar kijken!
Voordat ik die zelf had, was mijn afvoerslang donkerbruin uitgeslagen vanwege de riool gassen. Ook direct met 1/4" slangtule aangesloten op riool.
Nu blijtt de slang mooi schoon, want airgap. Je maakt echt een scheiding en daar gaat het om.
Maar aqmos.nl installeert ook gewoon een keerklep uit je voorbeeld, dus tjah.
Economischer is het zeker, maar ook beter is de vraag.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2023 08:42 ]
Ik heb volgens mij hetzelfde zoutvatje (25L).Mithrandir schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:31:Ik dacht dat het nodig was om het zoutvat zo hoog te plaatsen vanwege de overloop, maar daar komt in normale operatie natuurlijk niets uit.
Als bij mij het zout bijna op is, ligt er dus nog een laag zout op de bodem, met daarboven een flinke hoeveelheid water.
En als ik het zout dan aanvul, stijgt dit nivo van water een heel eind en loopt een groot gedeelte van dat overtollig water (bij elke navulling) via de overloop de afvoer in.
De overloop bij dit kleine vatje wordt dus elke keer gebruikt bij het navullen van het zout.
Bij een groter zoutvat heb je dit probleem niet.
Volgens mij heb je ruimte genoeg voor een groter zoutvat, daar zou ik dan ook zeker voor gaan.
Veel makkelijker en minder vaak bijvullen.
Mvg Mark
:strip_exif()/f/image/kmC3BLulMY5rQJZLAoCBrQd0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vxLUIoiVo3qhTGn3HcRgWGaE.jpg?f=fotoalbum_large)
@AUijtdehaag ja de ultrasone hangt nog los
Water-Escape
Ik zou de overloop alsnog wel in een 20L jerican ofiets dergelijks laten uitkomen, just in case.Mithrandir schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:31:
Thanks! Ik dacht dat het nodig was om het zoutvat zo hoog te plaatsen vanwege de overloop, maar daar komt in normale operatie natuurlijk niets uit. Lager is veel handiger!
Ik ga ook maar eens nadenken over een overstroom waarschuwings alarm esphome code.water_escape schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:42:
@AUijtdehaag ja de ultrasone hangt nog los. Moet ik nog steeds vast schroeven haha.
En daar een aqara watersrnsor in. (Heb ik zo liggen)mitsumark schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:09:
[...]
Ik zou de overloop alsnog wel in een 20L jerican ofiets dergelijks laten uitkomen, just in case.
Water-Escape
Hij woont in Hengelo en de waterhardheid is rond de 7 en wil graag een waterontharder.
Heeft zelf al wat offertes opgevraagd de prijzen liggen dicht bij elkaar, behalve bij Aqmos:
Amysoft (ASC-105) : € 1795
Mooiwater (Excellent Compact): € 1690,00
Delta Waterontharder: € 1696,00
Boshuis (Boshuis 150): 1704,60
Unique (Smart Duo 10): € 1649,00
BWC Water (Omega 400): € 2185,00 (excl installatie!)
Aqmos R2D2-48: € 769
iemand adviezen om een bepaalde juist wel of niet te kiezen?
Ik zou zeggen dat ze allemaal met hetzelfde principe werken (zout). Waarom is de Aqmos dan zoveel goedkoper?
Tevens zijn er nog wat aanvullende vragen waar we graag jullie ervaringen over horen.
- Is er druk verlies op de waterleiding?
- Ontharder komt in de kelder te staan (Een kelder waarop je recht in kunt staan!). Wat is de gemiddelde opvoerhoogte van het afval water? Kan je zoiets bijv. 1,5 meter "omhoog" pompen naar een afvoer in de kruipruimte. De kelder is "dieper" dan waar het hoofdriool ligt in de kruipruimte.
[ Voor 7% gewijzigd door Flappie op 28-08-2023 13:40 ]
en bijvoorbeeld een Aquacell?Flappie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:38:
Vraag voor een vriend me. 2 persoonshuishouden. Gemiddeld waterverbruik.
Hij woont in Hengelo en de waterhardheid is rond de 7 en wil graag een waterontharder.
Heeft zelf al wat offertes opgevraagd de prijzen liggen dicht bij elkaar, behalve bij Aqmos:
Amysoft (ASC-105) : € 1795
Mooiwater (Excellent Compact): € 1690,00
Delta Waterontharder: € 1696,00
Boshuis (Boshuis 150): 1704,60
Unique (Smart Duo 10): € 1649,00
BWC Water (Omega 400): € 2185,00 (excl installatie!)
Aqmos R2D2-48: € 769
iemand adviezen om een bepaalde juist wel of niet te kiezen?
Ik zou zeggen dat ze allemaal met hetzelfde principe werken (zout). Waarom is de Aqmos dan zoveel goedkoper?
Tevens zijn er nog wat aanvullende vragen waar we graag jullie ervaringen over horen.
- Is er druk verlies op de waterleiding?
- Ontharder komt in de kelder te staan (Een kelder waarop je recht in kunt staan!). Wat is de gemiddelde opvoerhoogte van het afval water? Kan je zoiets bijv. 1,5 meter "omhoog" pompen naar een afvoer in de kruipruimte. De kelder is "dieper" dan waar het hoofdriool ligt in de kruipruimte.
Ik denk dat ik hieruit kan concluderen dat mijn waterontharder nog prima functioneert?
En wat is nu wijsheid qua mengkraan, want ik weet het gewoon echt niet.
Is zo min mogelijk kalk niet gewoon het beste?
Of is het toch verstandig om een beetje hard water bij te mengen?
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.