Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 89 ... 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:12

Vliegvlug

Flight Simple

@Mad Wally Ah, dat is dezelfde techniek als zo’n glazenwasser systeem waar ik het hier over had: Vliegvlug in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Maar dan een uitvoering met veel grotere capaciteit.
Worden die ook niet in woonhuizen ingezet voor ontkalking door er weer een systeem achter te zetten die er andere mineralen aan toevoegt om het weer drinkbaar te maken?
Of is dit meer voor een industriële setting?
Want zoveel demiwater ga je in een woonhuis anders toch niet nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:16
Ok, nog steeds niets van Nibe gehoord over de garantie, dus geen bericht is goed bericht. Hoop ik....

Anyway, ik heb even een paar foto's gemaakt van mijn situatie en ben wel benieuwd wat jullie denken over de mogelijkheid voor een Aqmos R2D2 in mijn situatie.

Mijn idee zou zijn om hem te plaatsen op de plek waar nu dat rekje met die bananen staat en dan zo hoog mogelijk. Hij kan dan makkelijk op de waterleiding aangesloten worden en ik neem ook de hele waterleiding mee. Ervoor zou ik dan nog een bypasskraan willen plaatsen voor het geval ik nog harder water nodig heb voor de cv of mijn aquaria oid.

De afvoer zou dan in het keukenkastje moeten komen en ik dacht zelf aan aansluiten op de afvoer van de afwasmachine (rechts). Ik moet dan vanaf de hoogte van de waterleiding in de kelder zo'n 70 cm omhoog en 3-3,5 meter verderop zijn.

De keuze voor de R2D2 is overigens puur een prijstechnisch verhaal en dat ik een alles-in-een oplossing wel prettig vind. We komen dagelijks in de kelder, dus het bijvullen van zout is heel makkelijk te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bof_oxcXdSdrAXuHXnvL9xs6aMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJcJ9J8RPD0xfxSkaD1KTbq1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ba7wRfIq2YDXTazRa7QRtRNwy0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CT3bOV0G9zdT5ZDfXvjMCzic.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VmH3C9aeh2FNpDMUHD65RRrT9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWgIeIPUBxUMoxO2slXXCQpA.jpg?f=fotoalbum_tile

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Aziraphale Hier heb je vergelijkbaar met aansluitblok

Weet alleen niet of het aansluitblok ook een naaldafsluiter heeft om eventueel resthardheid in te stellen.

Bij de vaatwasser afvoer zeker een terugslagklep plaatsen.
Die vettige bende wat daar uit komt wil je niet in je ontharder(afvoer) hebben.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@AUijtdehaag Dat ziet er ook goed uit! Is deze qua capaciteit vergelijkbaar met de R2D2-48? En wat bedoel je precies met een terugslagklep?

[ Voor 23% gewijzigd door Aziraphale op 30-06-2023 11:34 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Aziraphale
Die ik linkte is gelijk aan een R2D2-32 met 8 ltr hars

De R2D2-48 heeft 12 ltr hars, deze 14,5 ltr
https://lfs-cleantec.de/W...ter-IWK-1500-Anschlussset

En terugslagklep:
https://www.wildkamp.nl/p...-horizontaal-40-mm/200505
in combinatie met een BWT sifon 40 mm met airgap.

of die ZONDER airgap van aqmos.nl of https://www.wildkamp.nl/p...or-pe-buis-13-mm/15007226

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-04 20:22
Tips voor merk zout of waar te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Calypsooo
Ik gebruik al jaren regenit.
Marktplaats of welkoop in de aanbieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:56:
@Calypsooo
Ik gebruik al jaren regenit.
Marktplaats of welkoop in de aanbieding.
Welkoop is niet meer grappig qua prijs tegenwoordig , marktplaats krijg je ze nog wel voor een tientje per zak

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:44
Calypsooo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:47:
Net ff gecheckt, maar bij de Hornbach ook nog steeds voor een tientje per zak.
Gebruik het nu een jaar denk ik. Werkt normaal goed en heb nog geen vervuiling in het zoutvat gezien.

Grtz Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Calypsooo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:47:
Als je een Bauhaus in de buurt hebt, dan kan je daar de 25 kg Regenit zakken voor 8.77 euro nog steeds krijgen i.v.m. de laagste prijs garantie.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Komende week wordt er een aanpassing in de meterkast gedaan waarbij het zoutvat in de weg staat.

Dit maakt het gelijk een goede reden om dit vat na 3 jaar gebruik eens schoon te maken.
Een maand of 2 geleden voor het laatst zout bijgevuld zodat hij nu zo leeg mogelijk is.

Ik zie een wat bruine aanslag aan de binnenzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mzi_2IYMUx8jAZwOSo66E0VpZLI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kc3zB9Hu6ivds7DPdvTfci3y.jpg?f=user_large

Ook is er een laag zout onderin wat een vrij vaste massa is geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRR-kO5gbtXAei4sqct8-2hl3VM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0brCCa1j9T0uPurNeMS5dT7T.jpg?f=user_large

Het is wel weer los te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWCFRcI5Rz9l9XPzJgaS_mZhBhY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6GeZFMod5ilZhA5sLpIVG2nJ.jpg?f=user_large

Hoort dat dat er een laag van 2 a 3cm zout zich samenklontert tot een vaste massa?
Ook in de vlotterbuis was een laagje zout vast geworden.

Ik gebruik sinds het begin altijd de bekende Regenit tabletten.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb bij Nibe nagevraagd hoe het zit met hardheid en mijn binnenunit en kreeg het volgende antwoord:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat is de mening hier over deze informatie? De topicstart en een onderzoek van TNO wat ik tegenkwam zeggen toch iets anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherr
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-08-2024
Yellowneck schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:07:
[...]
Als je een Bauhaus in de buurt hebt, dan kan je daar de 25 kg Regenit zakken voor 8.77 euro nog steeds krijgen i.v.m. de laagste prijs garantie.
Is dit ook te gebruiken voor een boshuis 250? deze is in januari geplaatst en we zijn inmiddels door de 45KG zoutvoorraad heen. Zout bij boshuis kost 11 euro per zak ex. verzendkosten van ongeveer 50 euro.

De bauhaus zit om de hoek, ik zie alleen geen Regenit te koop. Wel een bauhaus merk voor 10 zoveel per zak.
Ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Sherr schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:00:
[...]

Is dit ook te gebruiken voor een boshuis 250? deze is in januari geplaatst en we zijn inmiddels door de 45KG zoutvoorraad heen. Zout bij boshuis kost 11 euro per zak ex. verzendkosten van ongeveer 50 euro.

De bauhaus zit om de hoek, ik zie alleen geen Regenit te koop. Wel een bauhaus merk voor 10 zoveel per zak.
Ervaringen hiermee?
Dat plaatje op hun site is denk ik fout. Want in de winkel liggen gewoon Regenit zoutzakken onder dat artikelnummer (zie foto van post die ik gelinkt had in mijn vorige post). Type ook maar eens Regenit in de zoekbalk op nl.bauhaus. Dan kom je ook uit op die pagina.

Of het in een Boshuis moet werken, lijkt mij wel. Zoutkristallen en zouttabletten moet weinig uitmaken, al verkoopt Boshuis zelf alleen kristallen. De kwaliteitsnorm is veel belangrijker (EN 973 A). Zoutkristallen lossen schijnbaar sneller op en zijn wat ecologischer.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:36
Ff een vraagje.
Ik ben nu mijn aqmos cm 50 aan het aansluiten. Alles is volgens mij nu goed gegaan maar bij de laatste stap moet de bak zich gaan vullen met water. In de handleiding staat dat dit ongeveer 10 liter moet zijn zonder zout er in.
Nu staat er ongeveer 4 centimeter water onder in de bak maar dit lijkt mij vrij weinig. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:01
Pjotter87 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:31:
Ff een vraagje.
Ik ben nu mijn aqmos cm 50 aan het aansluiten. Alles is volgens mij nu goed gegaan maar bij de laatste stap moet de bak zich gaan vullen met water. In de handleiding staat dat dit ongeveer 10 liter moet zijn zonder zout er in.
Nu staat er ongeveer 4 centimeter water onder in de bak maar dit lijkt mij vrij weinig. Iemand ervaring hiermee?
Volgens de gebruiksaanwijzingen zou je nu dus een regeneratie met de hand moeten starten.

Na deze regeneratie krijgen je een normaal water niveau , dan kan je zout in de container doen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
wizzopa schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:01:
[...]

Volgens de gebruiksaanwijzingen zou je nu dus een regeneratie met de hand moeten starten.

Na deze regeneratie krijgen je een normaal water niveau , dan kan je zout in de container doen.
Klopt dit heb ik gedaan. Maar in de beschrijving staat dat er dan ongeveer 10 liter water in moet staan voordat je er zout in doet. En het oogt nu lang geen 10 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Pjotter87 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:07:
[...]

Klopt dit heb ik gedaan. Maar in de beschrijving staat dat er dan ongeveer 10 liter water in moet staan voordat je er zout in doet. En het oogt nu lang geen 10 liter
Kijk eens of de kelk van de vlotter misschien tegen het water staat. Het zal niet de eerste keer zijn dat de instelling niet klopt.

[ Voor 32% gewijzigd door wizzopa op 08-07-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
wizzopa schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:21:
[...]

Kijk eens of de kelk van de vlotter misschien tegen het water staat. Het zal niet de eerste keer zijn dat de instelling niet klopt.
Vlotter zit boven in vrij van het water. Ik heb er bij gestaan toen die de bak vulde met water en na de timer van 3 minuten dacht ik stopte het water ook met lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pjotter87
Hoeveel kg staat er bij Fill?

https://we.tl/t-T7Qk020IlW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Pjotter87 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:36:
[...]

Vlotter zit boven in vrij van het water. Ik heb er bij gestaan toen die de bak vulde met water en na de timer van 3 minuten dacht ik stopte het water ook met lopen
Die 3 minuten en de hoeveelheid kloppen.

Na een refill zal het zeker geen 10 liter zijn.

Ik zou er zout in doen en tijdens zout vullen naar het water niveau en de vlotter kijk, als tijdes het vullen water tegen de vlotter komt te staan, dan de kegel omhoog schuiven.

De vlotter mag nooit de refill beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
Deze staat op 2,45
Volgens de beschrijving van internet klopt dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pjotter87
Volgens de (ned) handleiding wel inderdaad, volgens de datasheet hoort die 2 kg te zijn.
Maar dan zal dat wel goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotter87
Ik ga het zout gewoon toevoegen zoals @wizzopa zei en dan ga ik het gewoon in de gaten houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vriend whatsappte me net
YouTube: Fleck 5600 sxt leakage

Morgen zet ik er een clack besturing op. Ben er klaar mee :+
De 2e keer dat er iets mis is met die Fleck.
1e was de flowmeter die was losgeklapt door de u-klemmetjes en nu dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:29:
Vriend whatsappte me net
YouTube: Fleck 5600 sxt leakage

Morgen zet ik er een clack besturing op. Ben er klaar mee :+
De 2e keer dat er iets mis is met die Fleck.
1e was de flowmeter die was losgeklapt door de u-klemmetjes en nu dit.
Dat heb je niet met een Chinese BNT klep😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa Hebben die betere rubbertjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Langzaam alles aan het verzamelen voor mijn installatie. De CMX-32 van Aqmos is iig al binnen. Nou heb ik al een hydrofoorpomp in de meterkast zitten. Is er nog een voorkeur om deze voor of na de waterontharder te willen hebben?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
“nitrile” misschien….. nah vast niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fsfikke De vrienden van aquacell zeggen voor.

Hoe hoog is de druk ingesteld eigenlijk?
Kan me voorstellen dat het invloed heeft op de regeneratie (welke op waterdruk werkt)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:11:
@fsfikke De vrienden van aquacell zeggen voor.

Hoe hoog is de druk ingesteld eigenlijk?
Kan me voorstellen dat het invloed heeft op de regeneratie (welke op waterdruk werkt)
Er is niet veel aan in te stellen, volgens mij is het geen hele sterke pomp. Dit is alles wat ik op het internet kan vinden: https://www.pompentechnie...der-Home-Unit-Pro-jwr.pdf

[ Voor 54% gewijzigd door fsfikke op 08-07-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik zit ook nog steeds te stoeien met die airgap. Het makkelijkste zou zijn om hem zo aan te sluiten aangezien dit mooi compact is: Giku in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?" Maar daar zit dus geen Airgap in. Is het zinvol voor de VDL terugslagklep een airgap te maken? Ik ben een beetje bang dat de airgap voor een overstroming zorgt als de terugslagklep niet open gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fsfikke
Dan zou ik de compacte gebruiken zonder airgap als je twijfelt.

Veerbelaste keerklep is niet slim icm een open sifon inderdaad

[ Voor 235% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2023 18:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zo.
Lekkende fleck besturing vervangen voor clack ws1
Wat slangen vervangen vanwege iets andere maat.
Is weer als nieuw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAx91r5tdIDENOlf6NNcVBPhxlI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBKr2ujLKMgy7GeZDyCfDNPH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0Qa1SuLUAtXo3vllX2g7kMk9R4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbmxtEMzzQhsnODQBarZg4Q9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9PKRkkKoHCALYQW2130zzuqoDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9xCdAF8VhJWH29LfR4LoOmx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:15
Hallo AUijtdehaag,

Ik zie in sommige eerdere berichten dat je de Clack-klep hebt aangesloten op Home Assistant. Hebben jullie tips hoe ik dit ook kan doen?

Bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kalpik
Ja via een printje van mij kan het.
2x pulse input en 1x ultrasone sensor (DFrobot) op een esp32
Stuur maar een DM.

(mijn voorraadje is bijna op dus ik bestel weer printjes en stekkertjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-05 13:06
Bestaan er ook kleine waterontharders, welke niet op een leiding geschroefd hoeft te worden.
Idee is om zo'n ding voor het (nieuwe) koffiezetapparaat te gebruiken....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@GarBaGe
Ik ken geen waterontharders die op een leiding geschroefd worden?

Je bedoelt die magneten? Die man is faiiliet gegaan aan reclames voor een niet werkend produkt.
Je zou een TAC filter kunnen proberen.
Maar ik geloof bij hoge temperaturen gaat de werking verloren.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
AUijtdehaag schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:55:
@GarBaGe
Ik ken geen waterontharders die op een leiding geschroefd worden?

Je bedoelt die magneten? Die man is faiiliet gegaan aan reclames voor een niet werkend produkt.
Ik bedoel in de vorm van een waterkoker ofzo.
Die simpelweg een halve liter (of een liter) onthard water kan leveren, zonder een €1000+ installatie in de meterkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:52

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-04 20:55
Brita onthard niet. Is alleen een actief koolfilter wat chloor en koolwaterstoffen verwijdert. Doet niks met de hardheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 11:44

Stewie!

Keen must die!

We hebben jaren geleden een Amysoft Ecowater ESM18CE+ laten plaatsen. De machine wordt elke 2 jaar door Amysoft zelf onderhouden, zout regelmatig zelf aangevuld, wanneer nodig. De monteur is recent nog geweest. Enige tijd daarna hebben we standaard water testen laten uitvoeren waaruit bleek dat de waterontharder vuil water leverde.

Een kiemgetal van > 10.000 KVE/ml waar dit normaal ver onder 100 KVE/ml ligt.
De norm voor het kiemgetal bedraagt maximaal 100 kolonie vormende eenheden (KVE) per ml unitwater. Zijn er meer dan 100 KVE/ml aanwezig, maar minder dan 10.000 KVE/ml, dan dienen er beheersmaatregelen genomen worden. Zijn er meer dan 10.000 KVE/ml aanwezig, dan dient de behandelunit op de aanwezigheid van levende legionella bacteriën gecontroleerd te worden.
Hierop hebben we Amysoft gebeld en kregen een ontkennend, vervelende reactie. Geen hulp, geen monteur die langskwam, geen opvolging, het was ons probleem. Inmiddels hebben we de ontharder er tussenuit gehaald, nieuwe testen laten doen en de waterkwaliteit is nu weer top.

Heeft iemand anders dit ook meegemaakt met een ontharder?
Helaas een zeer teleurstellende respons van deze leverancier, we zoeken nu dus een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-04 20:43
Stewie! schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:35:
We hebben jaren geleden een Amysoft Ecowater ESM18CE+ laten plaatsen. De machine wordt elke 2 jaar door Amysoft zelf onderhouden, zout regelmatig zelf aangevuld, wanneer nodig. De monteur is recent nog geweest. Enige tijd daarna hebben we standaard water testen laten uitvoeren waaruit bleek dat de waterontharder vuil water leverde.

[...]

Hierop hebben we Amysoft gebeld en kregen een ontkennend, vervelende reactie. Geen hulp, geen monteur die langskwam, geen opvolging, het was ons probleem. Inmiddels hebben we de ontharder er tussenuit gehaald, nieuwe testen laten doen en de waterkwaliteit is nu weer top.

Helaas een zeer teleurstellende respons van deze leverancier, we zoeken nu dus een alternatief.
Kun je zoiets ook zelf meten, net als hardheid? Of is hier een specialistisch bedrijf voor nodig? Wat is de reden dat je dit hebt laten testen?

Ik ben zelf nog aan het kijken welke ontharder het beste voor mijn situatie geschikt is, en de voorkeur lag nog bij AmySoft. Ik hoor dus graag hoe dit afloopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zelf meten is lastig denk ik
https://www.aqualab.nl/pdc/koloniegetal-22-degc

Maar wellicht te voorkomen?
bke in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04:37

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Stewie! schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:35:

[...]

Zou je de instellingen en specificaties van je apparaat kunnen delen?
Staat je waterontharder ook dicht bij een warmtebron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-04 19:03
Wij hebben een waterontharder van boshuis. Werkt prima. Ik liet ze af en toe thuis afleveren maar dat kost nu € 40.
Ik ben dus op zoek naar een alternatief. Zouden
https://www.gamma.nl/asso...CKJ4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Er ook in kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Mad Wally schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:26:
[...]

Brita onthard niet. Is alleen een actief koolfilter wat chloor en koolwaterstoffen verwijdert. Doet niks met de hardheid.
Ze hebben ook "Kalk Expert" filters die kalk zouden moeten filteren (niet 100%, maar toch).
Ik heb een waterhardheid testset gekocht en ga eens kijken hoe efficient die kalk filters zijn van Brita.

Het is alleen voor mijn koffiezet apparaat, dus ik heb geen grote hoevelheden zacht water nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

matje12345 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:57:
Wij hebben een waterontharder van boshuis. Werkt prima. Ik liet ze af en toe thuis afleveren maar dat kost nu € 40.
Ik ben dus op zoek naar een alternatief. Zouden
https://www.gamma.nl/asso...CKJ4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Er ook in kunnen?
Even goed in dit topic zoeken. Volgens mij Bauhaus of Hornbach voor de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Of regenit op MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Moet er nog eentje vinden die goedkoper is dan Hornbach/Bauhaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fsfikke 3 km rijden voor 12 euro per zak, ga ik niet naar een hornbach of bauhaus

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

fsfikke schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Moet er nog eentje vinden die goedkoper is dan Hornbach/Bauhaus.
https://www.marktplaats.n...333-regenit-zouttabletten

Veel goedkoper wordt het niet als je niet een pallet wil kopen

[ Voor 19% gewijzigd door EWK op 14-07-2023 16:27 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Laatst online: 18-04 20:55
Zo goed als nieuw 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Toch nog ietsje goedkoper en iets noordelijker dan Zwolle: https://www.marktplaats.n...nit-onthardingszout-25-kg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:07
Tja, je verbruikt misschien 2 zakken per jaar, moet je dan moeilijk gaan doen voor 5 euro?
Gewoon degene kopen die je het dichtstbij kan afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

mitsumark schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:15:
Tja, je verbruikt misschien 2 zakken per jaar, moet je dan moeilijk gaan doen voor 5 euro?
Gewoon degene kopen die je het dichtstbij kan afhalen.
Ik doe 4 zakken per jaar en heb de ruimte om dan meteen voor een jaar of twee, tweeëneenhalf in huis te halen. Dichtste bij is voor mij de Welkoop.
Sinds de oorlog voegen ze er daar goud aan de Reginit toe want daar vragen ze sindsdien 16,50 per zak. Dus voor 10x7,50= 75 euro kan ik wel even een kwartiertje om rijden. Dat verdien ik normaal niet in een kwartier.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houthy
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:06
Wij zijn bezig met de voorbereidingen voor het plaatsen van een water ontharder.

In dit topic heb ik al veel waardevolle informatie kunnen vinden. Het enige wat ik nog aan het uitzoeken ben is hoe ik het beste een bypass kan maken alleen voor de buitenkraan. Voorkeur zou een 3-weg kogelkraan hebben waarmee ik of "hard" of "zacht" water naar de buitenkraan kan brengen.

Echter heb ik tot heden nog geen 3-weg kogelkraan kunnen vinden die KIWA/DVGW keurmerk heeft. Alternatief is 2 kogelkranen plaatsen waarvan je er 1 opend en 1 dicht zet, heeft niet mijn voorkeur.

Iemand hier ervaring mee? Of iemand bekend met een 3-weg kogelkraan die geschikt is voor drinkwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Houthy
Moet het echt een 3-weg kraan zijn?
Als je de middelste open draait heb je toch ook hard water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Houthy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:39:
Wij zijn bezig met de voorbereidingen voor het plaatsen van een water ontharder.

In dit topic heb ik al veel waardevolle informatie kunnen vinden. Het enige wat ik nog aan het uitzoeken ben is hoe ik het beste een bypass kan maken alleen voor de buitenkraan. Voorkeur zou een 3-weg kogelkraan hebben waarmee ik of "hard" of "zacht" water naar de buitenkraan kan brengen.

Echter heb ik tot heden nog geen 3-weg kogelkraan kunnen vinden die KIWA/DVGW keurmerk heeft. Alternatief is 2 kogelkranen plaatsen waarvan je er 1 opend en 1 dicht zet, heeft niet mijn voorkeur.

Iemand hier ervaring mee? Of iemand bekend met een 3-weg kogelkraan die geschikt is voor drinkwater?
Wil je buiten de keus hebben tussen hard en zacht water? Anders gewoon de buitenkraan aftakken voor de ontharder.

Hier dacht ik ook zoiets te maken, maar heb het toch maar laten zitten. Het voegt extra leidingwerk toe waar lange tijd water in stil staat. Als ik nu de motor was doe ik dat met "hard" water uit de tuinslang en erna een emmer "zacht" water uit de keukenkraan erover heen.

[ Voor 13% gewijzigd door Erwin_83 op 16-07-2023 11:31 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalpik
Houthy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:39:

Als je twee buitenkranen hebt, kun je overwegen wat ik deed. De kraan aan de achterkant van het huis heeft hard water voor de planten en de kraan aan de voorkant van het huis heeft zacht water voor de auto. Als ik hard water aan de voorkant nodig heb, kan ik gewoon een verlengstuk aan de achterkant gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houthy
Bedankt voor jullie snelle reacties :)

@AUijtdehaag voor alleen een aftakking naar de buitenkraan lijkt mij dat niet heel handig.

@Erwin_83 goed punt, vind het fijn om mijn opties open te houden. Zal in mijngeval om 5-10 cm leiding gaan waarvan een deel altijd al aanwezig zal zijn i.v.m. bypass. Zie het meer als een simpele toevoeging voor gebruik gemak. Zie onderstaande voorbeeld wat ik gemaakt heb om materiaal te zoeken. De 3-wegklep zou ik kunnen vervangen door 2 kogelkranen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xdQaGcy7IZEVwTZDMd3Zd3RxHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Ha1jj6iRwi7dXpvWPseb9qW.png?f=fotoalbum_large

@kalpik Goed alternatief, ik heb nu nog geen tweede kraan. Zou ik in theorie wel kunnen maken. Ik verwacht alleen dan in verhouding extra stilstaand water te krijgen. Ik heb achter al een 25m Gardena hangen waarmee ik rond het hele huis kan komen. Daar sleep ik bij voorkeur zomin mogelijk mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Houthy
We begrijpen elkaar niet zo goed denk ik
Als je 4 open draait dan heb je automatisch hard water (op 7) en kan je de buitenkraan na de ontharder plaatsen. Niet vergeten weer dicht te zetten. (kost net zoveel handelingen als met je 3-weg klep, maar minder kans op langdurig stilstaand water)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akbJnZx-blWGmkBvYxeMSr-xRE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19V8wjkJffeU45aErTjrpMrM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:09:
@Houthy
Als je 4 open draait dan heb je automatisch hard water (op 7) en kan je de buitenkraan na de ontharder plaatsen. Niet vergeten weer dicht te zetten. (kost net zoveel handelingen als met je 3-weg klep, maar minder kans op langdurig stilstaand water)
[Afbeelding]
Nadeel is dat je dan standaard zacht water hebt voor de buitenkraan en het om moet zetten voor hard water voor bijvoorbeeld de planten sproeien. Je wil eigenlijk anders om, standaard hard water voor de buitenkraan en zacht water voor auto wassen e.d. nadat je de kranen om zet..

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houthy
@AUijtdehaag ik snap wat je bedoelt. Ik ben vooral opzoek naar het omgekeerde. Soms wel onthard water. Met een druk huishouden hier gaat er anders zeker veel onthardwater verloren. Dat zou ik zonde vinden.

Ik geef mijn planten water met een ondergrondse druppelslang die staat vaak een uurtje of 2 aan als het echt droog is voor een periode. Dat is ook niet heel handig in praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:04
Is dit tot nu nog steeds zo'n beetje de goedkoopste harsreiniger?
https://www.aqmos.com/anl...arzreiniger-desinfektion/

Hier nu anderhalf jaar de waterontharder in gebruik dus het mag wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
vinom schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:32:

Per 5 liter is het voordeliger te krijgen (ongeveer 10 a 11 euro/liter omgerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik heb de Brita Kalk Expert filters getest.
Ze werken en kunnen inderdaad kalk uit het water verwijderen.

Ik heb een water hardheid testset gekocht bij mooiwater.nl
je moet dan 5 ml water in een buisje doen.
Vervolgens druppels erbij, totdat het water groen wordt.
Iedere druppel is grofweg 1 graad hardheid.

Volgens Dunea is de gemiddelde hardheid in mijn kraan: 7,9 dH
Als ik het buisje vul met kraanwater, heb ik 10 druppels nodig, voordat het water groen wordt.
Dat suggereert 10 dH, meer dan het gemiddelde wat mijn waterleidingbedrijf aangeeft.

Filter ik het water met Brita waterkanfilter, gebruik makend van de "Kalk Expert" filter...
Dan heb ik na 1 druppel al groen water.
Dat is echt heel veel minder dan regulier kraanwater.
Ik ga dit Brita waterfilter systeem gebruiken om het water voor mijn koffiezetapparaat te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-04 08:06
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:09:
@Houthy
[Afbeelding]
Is het terugspoelfilter van nr 3 noodzakelijk? Ik ga deze week een ontharder bestellen, 3 weg blok zit er al maar ik heb geen terugspoelfilter er tussen geplaatst.

Daarnaast nog een domme vraag maar maar ik twijfel tussen een CM of CMX van Aqmos, qua ruimte kunnen beide makkelijk maar zijn er nog andere voordelen of nadelen? Op de site kan ik niet echt vinden waarom je een losse zoutbak kan nemen? Of heeft het zoveel voordeel om ipv 40KG een 75kg zoutbak te hebben (ik ben zeker niet te lui om het steeds bij te vullen dus dat vind ik niet erg)?

[ Voor 6% gewijzigd door Apocalyps895 op 24-07-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalpik
Ik heb de aqmos geïnstalleerd. Ik heb de hardheid gemeten en het is 8. Toen ik het op 8 zette op de Clack-klep, denk ik dat ik de afgelopen dagen, toen het bijna geen zacht water meer had, voelde dat het water niet helemaal zacht meer was. Ik heb het opnieuw getest en het komt uit als 3 als de hardheid. Wordt dit verwacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

kalpik schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:17:
Ik heb de aqmos geïnstalleerd. Ik heb de hardheid gemeten en het is 8. Toen ik het op 8 zette op de Clack-klep, denk ik dat ik de afgelopen dagen, toen het bijna geen zacht water meer had, voelde dat het water niet helemaal zacht meer was. Ik heb het opnieuw getest en het komt uit als 3 als de hardheid. Wordt dit verwacht?
In the first couple of weeks it is not unusual to have a higher amount of calcium in your household after installing a water softener. The old limestone will be slowly flushed out by erosion.

There is a small mixer tap on the side of the control valve. Closing this (turn left) makes it so the water runs only through the softener and doesn't mix with normal hard water.

Also important for the measurements: Make sure there is no air in the titration fluid when testing your water hardness. Hold the small flask upside down and put some drops in your sink to ensure a clean measurement and full size drops. This way the drops should be exactly the same size (because of surface tension).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalpik
AQMOS schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:38:
[...]

In the first couple of weeks it is not unusual to have a higher amount of calcium in your household after installing a water softener. The old limestone will be slowly flushed out by erosion.

There is a small mixer tap on the side of the control valve. Closing this (turn left) makes it so the water runs only through the softener and doesn't mix with normal hard water.

Also important for the measurements: Make sure there is no air in the titration fluid when testing your water hardness. Hold the small flask upside down and put some drops in your sink to ensure a clean measurement and full-size drops. This way the drops should be exactly the same size (because of surface tension).
Thanks for the reply! Indeed, I was very careful while measuring the hardness, so that no air is in the drops, and that every drop is the same. I came to 8 twice, and in fact, if there was air, the hardness I measured would be higher than 8 :)

On the output side, the hardness is 0 as expected in the first days, but towards the end of the softener capacity. I measured 3 twice. I could already feel that the water is not as slippery as before, that's why I tested it again. Not sure if some other setting on the valve needs to be tweaked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

kalpik schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Thanks for the reply! Indeed, I was very careful while measuring the hardness, so that no air is in the drops, and that every drop is the same. I came to 8 twice, and in fact, if there was air, the hardness I measured would be higher than 8 :)

On the output side, the hardness is 0 as expected in the first days, but towards the end of the softener capacity. I measured 3 twice. I could already feel that the water is not as slippery as before, that's why I tested it again. Not sure if some other setting on the valve needs to be tweaked?
Did you measure the hardness of 3dH within the last 24 hours before reaching the capacity?
And did you use more water than usual?

We can always tweak the settings on the valve, but the preference is to stay clear of that if not necessary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Apocalyps895 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Is het terugspoelfilter van nr 3 noodzakelijk? Ik ga deze week een ontharder bestellen, 3 weg blok zit er al maar ik heb geen terugspoelfilter er tussen geplaatst.

Daarnaast nog een domme vraag maar maar ik twijfel tussen een CM of CMX van Aqmos, qua ruimte kunnen beide makkelijk maar zijn er nog andere voordelen of nadelen? Op de site kan ik niet echt vinden waarom je een losse zoutbak kan nemen? Of heeft het zoveel voordeel om ipv 40KG een 75kg zoutbak te hebben (ik ben zeker niet te lui om het steeds bij te vullen dus dat vind ik niet erg)?
Ik denk dat een terugspoel filter met vaste drukinstelling iets is wat in duitsland vaak wordt toegepast.
Niet nodig voor NL lijkt me.

De andere vragen mag @AQMOS beantwoorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalpik
AQMOS schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:47:
[...]

Did you measure the hardness of 3dH within the last 24 hours before reaching the capacity?
And did you use more water than usual?

We can always tweak the settings on the valve, but the preference is to stay clear of that if not necessary.
Yes, it was within the last 24 hours before reaching capacity for sure. I don't belive we used more water than usual. But I can keep an eye on it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat een terugspoel filter met vaste drukinstelling iets is wat in duitsland vaak wordt toegepast.
Niet nodig voor NL lijkt me.

De andere vragen mag @AQMOS beantwoorden ;)
Schuif het maar af hoor! ;)

@Apocalyps895 Zoals je al vermoedde, is het enige verschil de zoutbak. Dan hoef je wat minder vaak bij te vullen.

Wij hebben eventueel ook nog CM-40's staan met een grotere zoutbak (70kg).
Dan heb je in wezen hetzelfde model als de CM-60 of hoger, maar dan wat minder hars en andere instellingen.

Deze zou ik zeker aanraden als je de ruimte er toch voor hebt. Dan heb je alles in 1 model met een extra grote zoutbak. Hiervoor zou je wel even persoonlijk contact moeten opnemen. Dat mag naar mp[at]aqmos.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
vinom schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:32:

dank hiervoor.

wist even niet wat ik moest hebben,

na 3 jaar mag het wel een een reiniging hebben.
500ml dus 2 keer per fles. zeg maar voor volgend jaar.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

kalpik schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:58:
[...]

Yes, it was within the last 24 hours before reaching capacity for sure. I don't belive we used more water than usual. But I can keep an eye on it :)
Cool, I would appreciate it if you keep track of it. You can easily track this by starting a manual regeneration and write down the numbers on the water meter after regeneration.

Antwoorden in het Nederlands heeft wel de voorkeur

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 24-07-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgaag
  • Niet online
Mensen hier toevallig een Erie Softline Eco15 waar ik een handleiding van kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 12:09
Vraagje: ben eindelijk zover om een keer te beginnen met het aansluiten van de waterontharder.
Nu ben ik bij de afvoerwaterslang gekomen...

Ik heb een AQMOS CM-40 (clack WS mechanisme).
Nu vraag ik me af of ik de juiste onderdelen bij elkaar heb.

We hebben dat kniestuk wat in het ventiel gaat
Een verloopstukje (maar geen idee of dat er bij hoort)
En een wartel die vervolgens weer op het kniestuk gedraaid kan worden.

Dus mij lijkt dat je 'wartel' over de doorzichtige afvoerslang schuift, vervolgens de slang in de goudkleurig nippel/verloopstukje stopt en vervolgens dat weer in het kniestuk en dan de wartel aandraait..
Is dit correct? In de handleiding is het niet duidelijk te zien en heeft men het weer over een slangenklem namelijk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jB4ysuohn7_edx7Azb4JSLgLiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IkYwJubmpcrCJAzfUAOS3SJx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkdJeijZh6pOX00LPxL2GYkrTEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5LOZUEOuGWWgTVykUB5KqGFj.png?f=fotoalbum_large

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Laatst online: 01-05 18:55
Ik zal eerlijk zijn, heb vele pagina's gelezen, maar zie door de bomen het bos niet meer (waarschijnlijk net als vele anderen).

Wij krijgen een nieuwbouwwoning waarin we een waterontharder willen. We willen een hoge kwaliteit ontharder (mag wat kosten), met goede garantie, zijn niet op zoek naar een koopje. Voorkeur lijkt uit te gaan naar elektrisch ipv mechanisch. Willen ook bypass, maar lijkt erop dat bijna elke ontharder dit heeft. Zou top zijn als er ook de optie is om wat resthardheid te behouden.

Tot nu toe lijkt Amysoft & Mooiwater er goed vanaf te komen (bij Amysoft wel wat negatieve info gelezen in dit forum over installatie en over feit dat er geen air gap & sifon bij zit). Jullie nog aanraders qua merken waterontharders in het hogere kwaliteit segment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Oliesjeik1
Eerlijk gezegd, zegt mij dat koperen/messing deel mij helemaal niks.
Zie hier de onderdelen:
https://www.gapswater.co....Drain-Line---3-4--p1.html

Dus slang door de moer, insert in de slang, en moer vastdraaien.

@LennartTW94
Hoge kwaliteit besturingskop is Clack WS1.
Dus kijk eens bij Aqmos.nl of https://lfs-cleantec.de/W...rter-IWKC-Einfamilienhaus
Garantie vind ik dan al niet meer belangrijk...

Met een montageblok heb je een vrij nauwkeurige naaldafsluiter erin zitten.
Heb onlangs een resthardheid van 2 ingesteld daarmee en na meerdere metingen is dat stabiel.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2023 16:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 12:09
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:16:
@Oliesjeik1
Eerlijk gezegd, zegt mij dat koperen/messing deel mij helemaal niks.
Zie hier de onderdelen:
https://www.gapswater.co....Drain-Line---3-4--p1.html

Dus slang door de moer, insert in de slang, en moer vastdraaien.
.
Thanks! Inmiddels alles aangesloten en eerste liters zijn er doorheen gegaan ;)

Overigens heeft deze kerel het erover in dit filmpje (vanaf 25:00 min) dat je beter standaard kan vervangen voor een andere nippel omdat slang er weleens kan afschieten.. heeft iemand dat hier wel eens meegemaakt?
https://www.youtube.com/live/rWh1r3idZm0?feature=share

Setup
aqmos cm-40
Airgap Inc siphon

T- split toegevoegd, aansluiting op afvoer fontein wc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InrOdlodr4d2zMx2XbDZq5rZt40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxtU0YYcAyrN6DsucUHoUr4u.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel al erg stabiel is, buisje onder het sifon gezet zodat ie ook iets op afschot staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVqxhcnNAfOc9aiWdwbUWpsZ0L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LepDqBb7UBOoTFO4cQCTsA12.jpg?f=fotoalbum_large

Afvoer en overloop vanuit de meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXKq-d9wXfwnyake6xBwjhlAjAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGzWT18EKAuJPp7uoIEVIpDp.jpg?f=fotoalbum_large

Waterontharder in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvAd_E-MsT_neqZokfUVnk5t4qQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLLwf3eYrB1LDarJvn4h4Prk.jpg?f=fotoalbum_large

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-05 20:36
Artikel op het AD over de (on)zin van waterontharders.
Ik zit zelf al een tijdje voor een ontharder te kijken, maar dit is niet zo'n positief artikel.
Het zou vooral door handige marketeers worden aangeprezen en volgens "experts" is de toegevoegde waarde minimaal.

https://www.ad.nl/wonen/e...r-zuiver-genoeg~a1266969/

Artikel zelf zit achter een paywall maar vond 'm toevallig ook hier:
https://imgur.com/ge6hp9Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Oliesjeik1 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 00:05:
[...]

Thanks! Inmiddels alles aangesloten en eerste liters zijn er doorheen gegaan ;)
...
Ziet er goed uit :)
Robonus schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:41:
Ik zit zelf al een tijdje voor een ontharder te kijken, maar dit is niet zo'n positief artikel.
Het zou vooral door handige marketeers worden aangeprezen en volgens "experts" is de toegevoegde waarde minimaal.

Dit soort artikelen vinden de oorsprong door leveranciers die beweren dat je honderden euro's bespaard met een waterontharder. Maar over het algemeen klopt het wel wat het artikel zegt. (Al vind ik het stukje over dat je kalk nodig hebt misleidend aangezien 95%+ uit je voeding komt)

Een waterontharder is (in Nederland) een luxe product. Minder poetsen, beter voor je apparaten, minder zeep nodig.

Voor de zakelijke markt is het een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 15:01

Artikel niet gelezen. Maar heb nu bijna 7 jaar een ontharder. Zijn bezig met nieuwbouw en als een van de eerste dingen op ons lijstje was een waterontharder. Het is echt zoveel beter voor onze apparatuur. Het verbruik van zeep is ook wel minder maar dat het honderden euro's bespaart is idd marketing, heb het niet nagerekend maar denk niet dat dit klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimFelten

Mijn badkamer met zwarte kranen en donker natuursteen laat een zeer sterk bewijs zien. We wonen nu 2 jaar in ons huis, eerste 1,5 jaar zonder en overal kwam direct kalkaanslag. Nu half jaartje met.. wat een verschil. Alles is en blijft zwart.

Dat het verder ook goed is voor de levensduur van andere apparaten is mooi, maar is lastig te bewijzen aangezien alles vrij nieuw nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
TimFelten schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:12:
[...]

Mijn badkamer met zwarte kranen en donker natuursteen laat een zeer sterk bewijs zien. We wonen nu 2 jaar in ons huis, eerste 1,5 jaar zonder en overal kwam direct kalkaanslag. Nu half jaartje met.. wat een verschil. Alles is en blijft zwart.

Dat het verder ook goed is voor de levensduur van andere apparaten is mooi, maar is lastig te bewijzen aangezien alles vrij nieuw nog is.
5 jaar ons koffieapparaat gehad. Zag er als nieuw uit. Daarna half jaartje bij m'n ouders en de kalkstrepen stonden in het waterreservoir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nuevocasa schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:17:
[...]

5 jaar ons koffieapparaat gehad. Zag er als nieuw uit. Daarna half jaartje bij m'n ouders en de kalkstrepen stonden in het waterreservoir.
Klopt zeker, maar voor je serieus geld aan schoonmaak azijn hebt uitgegeven, bent je een vreselijke tijd verder. En dat is wat sommige fabrikanten suggereren.
Geniet van het feit dat je niet of veel minder hoeft schoon te maken. Dat is de grote meerwaarde van waterontharders in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
blissard schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:28:
[...]

Klopt zeker, maar voor je serieus geld aan schoonmaak azijn hebt uitgegeven, bent je een vreselijke tijd verder. En dat is wat sommige fabrikanten suggereren.
Geniet van het feit dat je niet of veel minder hoeft schoon te maken. Dat is de grote meerwaarde van waterontharders in Nederland.
Het is voor het grootste gedeelte gemak inderdaad. Maar het is ook zeker een groot voordeel tbv de levensduur van meerdere apparaten die wij hebben. Het punt is vooral dat we het schoonmaakazijn ook niet gebruikten voordat we een ontharder hadden :+ mijn dure Jura en ook wasmachine zijn nu na een paar jaar nog als nieuw. En ik denk dat het bij heel veel mensen het echt 'goed' schoonmaken er vaak bij in schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Oliesjeik1 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 00:05:
[...]
Overigens heeft deze kerel het erover in dit filmpje (vanaf 25:00 min) dat je beter standaard kan vervangen voor een andere nippel omdat slang er weleens kan afschieten.. heeft iemand dat hier wel eens meegemaakt?
Nooit meegemaakt.
Als er iets lekt dan is het een fleck :+

Heb het wel eens anders gedaan, maar dat was meer omdat ik geen goede aansluiting had gekregen (ierse ontharder met clack)
Deze:
https://www.techniparts-o...ule-13mm-x-34-buitendraad
met deze
https://www.techniparts-o...essing-sok-34-binnendraad
en loctite 55 en slangenklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 15:20
LennartTW94 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:08:
Ik zal eerlijk zijn, heb vele pagina's gelezen, maar zie door de bomen het bos niet meer (waarschijnlijk net als vele anderen).

Wij krijgen een nieuwbouwwoning waarin we een waterontharder willen. We willen een hoge kwaliteit ontharder (mag wat kosten), met goede garantie, zijn niet op zoek naar een koopje. Voorkeur lijkt uit te gaan naar elektrisch ipv mechanisch. Willen ook bypass, maar lijkt erop dat bijna elke ontharder dit heeft. Zou top zijn als er ook de optie is om wat resthardheid te behouden.

Tot nu toe lijkt Amysoft & Mooiwater er goed vanaf te komen (bij Amysoft wel wat negatieve info gelezen in dit forum over installatie en over feit dat er geen air gap & sifon bij zit). Jullie nog aanraders qua merken waterontharders in het hogere kwaliteit segment?
Heb je al een keuze gemaakt? Toevallig heb ik net een offerte opgevraagd bij Mooiwater (ook nieuwbouw huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Laatst online: 01-05 18:55
ColeJ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:25:
[...]

Heb je al een keuze gemaakt? Toevallig heb ik net een offerte opgevraagd bij Mooiwater (ook nieuwbouw huis).
Nee nog niet, oplevering van onze woning staat voor nu op Maart 2023. Ik zal dit forum blijven volgen en vanuit daar een keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 15:20
LennartTW94 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Nee nog niet, oplevering van onze woning staat voor nu op Maart 2023. Ik zal dit forum blijven volgen en vanuit daar een keuze maken.
Toevallig net binnen:

Comfort Compact: EUR 1440 (inclusief EUR 250 installatiekosten)
Excellent Compact: EUR 1690 (inclusief EUR 250 installatiekosten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:48
Nu een jaartje of 2 een waterontharder en bevalt prima. Nodig? neuh. Gemak? jep.

Vooral de waterkoker zie je een groot verschil. Die was normaal in no time verkalkt en smerig. Nu is dat geen enkel probleem meer. Geen milimeter kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:25:
[...]

Misschien kan @Rzaan zijn ervaringen vertellen, die heeft er ook een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Laatst online: 02-05 14:52

Rzaan

Altijd zoekende

AUijtdehaag schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:57:
[...]

Misschien kan @Rzaan zijn ervaringen vertellen, die heeft er ook een.
Ik heb mijn waterontharder gekocht bij Z-8 Water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rzaan
Excuses, ik heb me vergist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:54

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Vanavond eindelijk de tijd kunnen nemen voor het instellen van mijn ontharder op HA.
en zeker met dank aan @AUijtdehaag werkt nu alles als een zonnetje.
helemaal blij.

nu nog een watermeter plaatsen in HA en dan ben ik voorlopig even klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SdnDd9aiRA6pqfxGBhuCQRQqjQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FGYYqbF8JSE0Sx3cLgNxCxaa.png?f=fotoalbum_medium

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mr-D.
Uh.... mooi plaatje maar....
https://www.aquasoft.ie/1/water-softeners/8-litre/m3
capaciteit is 1330 ltr bij 300 ppm = 16,8 dH

Volgens mij kan je hem wel wat hoger instellen.
Ik heb ook 8 ltr hars en onthard 3200 ltr (haal ik nooit binnen 10 dagen met 1 pers. huishouden)

Je kan de gegevens van type 24 of 32 instellen bij 10 dH
https://we.tl/t-qxKdfhDjzo

Ik heb de 2e backwash verwijderd (scheelt weer wat water).
Maar dan moet de yaml ook wat aangepast worden, timers die reageren op de reg puls.

Ben ook bezig met mijn github nog wat te verbeteren

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:54

Mr-D.

interpunctie? no hero here

gaan we aanpassen dankjewel

@AUijtdehaag zie dat dit alleen inHA is en in clack staat het wel goed :)
heb ik toen gedaan en wer vergeten :)

[ Voor 68% gewijzigd door Mr-D. op 31-07-2023 22:14 ]

sneller usenet? tips en tricks

Pagina: 1 ... 89 ... 118 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.