Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 88 ... 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij een kennis waar ik een ontharder heb geinstalleerd, deze week een klacht, dat er wat aanslag in het toilet ontstaat.

Verder op de kranen geen last van vlekken (of tenminste nog niet)

Met het aqmos aansluitblok naaldafsluitertje, de hardheid ingesteld naar 2 dH en poorboys world polish achtergelaten.

Dat mogen ze zelf even gebruiken in de pot. :+
Het is een ontharder besteld in ierland, verder geen klachten, dik tevreden.
Dus maar weer even afwachten op het resultaat van de 2 dH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Iph_Cv1toKeggpbe344PUdU65g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hL0oPPC2t90phaRKoQbhiOdv.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2023 15:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:40
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:05:
Bij een kennis waar ik een ontharder heb geinstalleerd, deze week een klacht, dat er wat aanslag in het toilet ontstaat.

Verder op de kranen geen last van vlekken (of tenminste nog niet)

Met het aqmos aansluitblok naaldafsluitertje, de hardheid ingesteld naar 2 dH en poorboys world polish achtergelaten.
Dat mogen ze zelf even gebruiken in de pot. :+

[Afbeelding]
Zou dat "aanslag" uit het leiding werk kunnen zijn dat loskomt door zacht water.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Kan.
Of het heeft al die tijd al in het toilet reservoir gezeten en komt er nu uit.
Huis is nog niet zo oud (1 jaar) en de ontharder 1/2 jaar in bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-04 20:55
wizzopa schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Die ruimte is er nog steeds. Systeem werkt prima 3300 liter en geen verhoging van de hardheid vlak voor de regeneratie.
Moraal van het verhaal is dat wanneer je vaker regenereert, je zoutverbruik meer dan recht evenredig afneemt.

Het volledig willen gebruiken van de capaciteit van het resin bed vereist dat je je resin optimaal regenereert, dat vereist veel zout. Wanneer je genoegen neemt met een lagere capaciteit (zeg de helft) en dus niet tweewekelijks regenereert maar wekelijks dan is je bed een factor 2 oversized. Omdat je bed oversized is kan het efficiënter het zout gebruiken tijdens de regeneratie en heb je dus niet de helft van het zout nodig (want halve capaciteit) maar slechts 1/3 (ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Mad Wally schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:15:
[...]

Moraal van het verhaal is dat wanneer je vaker regenereert, je zoutverbruik meer dan recht evenredig afneemt.

Het volledig willen gebruiken van de capaciteit van het resin bed vereist dat je je resin optimaal regenereert, dat vereist veel zout. Wanneer je genoegen neemt met een lagere capaciteit (zeg de helft) en dus niet tweewekelijks regenereert maar wekelijks dan is je bed een factor 2 oversized. Omdat je bed oversized is kan het efficiënter het zout gebruiken tijdens de regeneratie en heb je dus niet de helft van het zout nodig (want halve capaciteit) maar slechts 1/3 (ongeveer).
Je gebruikt zout voor de door de installateur / leverancier ingestelde waarden ( hardheid ) die instelling is voor gebruik bij een regeneratie van eens 7 tot 10 dagen te hoog ( ingebouwde geen gezeur instelling en marge )

Even mijn instelling eens in de 3 weken dosering 280gr/l = 2520gr/reg = 44 kilo/jaar, waterverbruik 80l/reg = 1386 liter jaar. geen verhoging van de hardheid vlak voor de regeneratie water verbruik 3300 liter in 3 weken

Aqmos R2D2-32 bij 9 liter hars is dat 1440 gr/reg elke week regenereren 74,8 kilo/jaar, waterverbruik ca 54 l/reg = 2808 liter per jaar, en dan nog niet de opgegeven capaciteit halen van 3200 liter/@ 7,6 dh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-04 23:02
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:10:
@wizzopa
Kan.
Of het heeft al die tijd al in het toilet reservoir gezeten en komt er nu uit.
Huis is nog niet zo oud (1 jaar) en de ontharder 1/2 jaar in bedrijf
Hier ook een hoop troep die los is gekomen uit het reservoir van het toilet ongeveer een half jaar nadat ik m'n ontharder in gebruik heb. Gelukkig geen aanslag in de pot, maar wel zo nu en dan het probleem dat de afsluiter niet goed sluit door een brokje hard materiaal (ik gok kalk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
wizzopa schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:07:

Je gebruikt zout voor de door de installateur / leverancier ingestelde waarden ( hardheid ) die instelling is voor gebruik bij een regeneratie van eens 7 tot 10 dagen te hoog ( ingebouwde geen gezeur instelling en marge )

Even mijn instelling eens in de 3 weken dosering 280gr/l = 2520gr/reg = 44 kilo/jaar, waterverbruik 80l/reg = 1386 liter jaar. geen verhoging van de hardheid vlak voor de regeneratie water verbruik 3300 liter in 3 weken

Aqmos R2D2-32 bij 9 liter hars is dat 1440 gr/reg elke week regenereren 74,8 kilo/jaar, waterverbruik ca 54 l/reg = 2808 liter per jaar, en dan nog niet de opgegeven capaciteit halen van 3200 liter/@ 7,6 dh
Jou insteek is het onderste uit de kan te willen halen. De specificatie is 3200L dus ik moet en zal minimaal 3200L halen koste wat het kost (zout dus). Je instelling voor zout is dus nu 1,75x de default instelling.

De strekking van het verhaal https://www.watertreatmen...ficiency_in_softening.htm is dat wanneer je genoegen neemt met een lagere opbrengst, zeg 2200L in plaats van nu 3300L je zoutgebruik niet in dezelfde verhouding afneemt (2/3 of 1680g ipv 2520g) maar minder, mogelijk zelfs 1/2 of 1260g. Dit is omdat het rendement van het bed toeneemt bij lagere instelling van de capaciteit. Het feit dat het bed dan oversized is maakt het makkelijker voor het bed om zijn werk te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiEqhkVaG8GAB8gNDZ3G205a6oc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D6q2P5B6cYWsUPlwalkXVdPQ.jpg?f=user_large

Bijkomend voordeel is dat je vaker regenereert wat weer gunstig is qua hygiëne. Nadeel is dat je wat meer water verbruikt voor de regeneraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Mad Wally schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:43:
[...]

Jou insteek is het onderste uit de kan te willen halen. De specificatie is 3200L dus ik moet en zal minimaal 3200L halen koste wat het kost (zout dus). Je instelling voor zout is dus nu 1,75x de default instelling.

De strekking van het verhaal https://www.watertreatmen...ficiency_in_softening.htm is dat wanneer je genoegen neemt met een lagere opbrengst, zeg 2200L in plaats van nu 3300L je zoutgebruik niet in dezelfde verhouding afneemt (2/3 of 1680g ipv 2520g) maar minder, mogelijk zelfs 1/2 of 1260g. Dit is omdat het rendement van het bed toeneemt bij lagere instelling van de capaciteit. Het feit dat het bed dan oversized is maakt het makkelijker voor het bed om zijn werk te doen.

[Afbeelding]

Bijkomend voordeel is dat je vaker regenereert wat weer gunstig is qua hygiëne. Nadeel is dat je wat meer water verbruikt voor de regeneraties.
Is bekend, heb hier ca 40 sites met info over zout, resin, regeneratie etc.

Ik denk dat over het algemeen de ontharders teveel zout gebruiken in verhouding tot de capaciteit ( ingebouwde geen gezeur instelling en marge )

Ben dan ook benieuwd naar ontharders die met de met de standaard instellingen starten op bereiken van de ingestelde capaciteit i.p.v. tijd ( 7 a 10 dagen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
wizzopa schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Is bekend, heb hier ca 40 sites met info over zout, resin, regeneratie etc.
Bijzonder dat je dan toch kiest voor de oplossing met het laagste rendement en de langste interval tussen regeneraties :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Mad Wally schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:29:
[...]

Bijzonder dat je dan toch kiest voor de oplossing met het laagste rendement en de langste interval tussen regeneraties :?
Als ik het goed begrijp zeg je dat als ik wekelijks ga regenereren ik naar verhouding meer onthard water kan maken met minder zout dan wat ik nu doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
wizzopa schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:03:
[...]

Als ik het goed begrijp zeg je dat als ik wekelijks ga regenereren ik naar verhouding meer onthard water kan maken met minder zout dan wat ik nu doe.
Precies dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:23
Echter meer water, en dat is een schaarser goed, al dan niet goedkoper dan zout..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
mitsumark schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:07:
Echter meer water, en dat is een schaarser goed, al dan niet goedkoper dan zout..
Een cuub water kost ca 1 euro, een kilo zout ca 60 cent. En ja, zuinig zijn op het water, maar we praten niet over schokkende hoeveelheden. Zout is ook belastend voor het milieu. Productie/winning, transport, verpakking zelf naar de winkel rijden om te kopen. Ik denk dat water minder belastend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-04 21:26
Ik heb een vraag over de bypass van mijn ontharder. Zie foto voor het type.
Wanneer ik de tuin wil sproeien, schuif ik de bypass in, zodat die aan de andere kant een stukje uitsteekt.
Wanneer ik hem helemaal indruk, zoals eigenlijk staat aangegeven in de handleiding, spuit er water uit (dus niet een paar druppeltjes) aan de linkerkant van de foto. Herkennen andere gebruikers van deze bypass dat ook? Of moet je die bypass dus subtieler gebruiken, als is dit niet echt gebruiksvriendelijk.

Gistermiddag hadden wij lekkage aan de linkerkant van de bypass. De avond ervoor heb ik die gebruikt en teruggezet in de stand dat de waterontharder in gebruik is. Maar er bleek gisteren een rubberen ringetje op de bypass (aan de linkerkant) een beetje dubbel te zitten. Deze zit ook best los in de groef van de bypass.
Dit leverde een behoorlijk waterballet op. Gelukkig was mijn vrouw thuis en kwam ze hier heel vlot achter. Anders hadden we echt een groter probleem gehad. Kortom hoofdkraan uitgezet en toen ik thuis kwam, kwam ik erachter dat het rubberen ringetje de oorzaak was. Maar dit geeft niet echt een fijn gevoel, want wie zegt dat dit niet nogmaals gaat gebeuren? Zijn er meer gebruikers die zich hierin herkennen toevallig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCSdwmDwpWIYQpF1vJ4_rTyVG98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwz8glZv0xQaLefYH4IAcr44.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Helaas de praktijk die ik hier al ruim 3 jaar voor mij zie is toch anders.

Ja ik ga met mijn instellingen richting het gaatje ik snoep van de ( ingebouwde geen gezeur instelling en marge ),

waardoor ik minder water en minder zout gebruik voor de regeneratie op jaar basis

Ik kan ook terug naar 2 weken maar dan zal de het zout verbruik dalen maar de hoeveelheid water tussen de regeneraties ook, dan vraag ik me af waar het rendement verbetering in zit.

Als de instellingen die Aqmos voor de R2D2-32 optimaal zouden zijn waarom zie ik dat dan niet terug in mijn verzameling gegevens over een periode van 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:05

Mr-D.

interpunctie? no hero here

@AUijtdehaag ik zag hier veel voorbij komen over de vlotter.
in de Ierse versie zie ik eigenlijk geen vlotter.
had jij die wel gezien in degene die jij hebt geïnstalleerd?

nb door tijdsgebrek staat deze nog niet geïnstalleerd.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Mad Wally schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Een cuub water kost ca 1 euro, een kilo zout ca 60 cent. En ja, zuinig zijn op het water, maar we praten niet over schokkende hoeveelheden. Zout is ook belastend voor het milieu. Productie/winning, transport, verpakking zelf naar de winkel rijden om te kopen. Ik denk dat water minder belastend is.
Water minder belasten voor het milieu, bij waterleiding bedrijf PWN worden 100de tonnen zout gebruik om drinkwater te maken met behulp van het SIX / Ceramac principe.

Een proef installatie gebruikte voor het maken van 35 m3/uur 8 ton in de week.

De nieuwe water fabriek capaciteit van 5000 m3/uur heeft toestemming van de SodM om het zout proces water te injecteren in de bodem 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mr-D.
Nee geen vlotter helaas.
En de aanzuigleiding niet optillen als er zout inzit.
Dan heb je kans dat er een brok zout onder kruipt.

Verder doet die het prima met aqmos instellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:41

Vliegvlug

Flight Simple

Voor het schoonmaken van de zonnepanelen, ramen en auto ben ik op zoek naar een methode om onthard water te maken.

In deze oude post van @route99 wordt aangeraden om twee systemen samen te gebruiken; een ionenwisselaar en een reverse osmose apparaat.

Dat is bij elkaar echter best prijzig.
De ionenewisselaar €126
Het RO apparaat €109,50

Het is me wel duidelijk dat het twee verschillende methoden zijn om onthard water te maken maar waarom beiden samen gebruiken?
Zou voor mijn toepassing enkel een ionenwisselaar of een RO apparaat niet al voldoende zijn?
En zo ja, welke van de twee heeft dan de voorkeur?

Die ionenwisselaar is wat duurder in aanschaf maar kan je steeds weer regenereren met zout, terwijl dat RO apparaat een osmose membraan, sediment- en koolfilter heeft die om de zoveel tijd vervangen moeten worden. Maar hoe vaak moet dat daadwerkelijk gebeuren als je maar af en toe onthard water maakt voor de schoonmaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Vliegvlug Een RO apparaat werkt heel veel langer langer en beter als je er een ionenwisselaar voorzet.....
Een ionenwisselaar kun je makkelijk regenereren, een RO apparaat waarvan het RO-filter op" is moet vervanger worden. Beetje zout is veel goedkoper dan alleen maar RO-filters vervangen.
Dus filter met een ionenwisselaar en eventueel nog een filter voor rommel dat er eerst uit, je RO apparaat zal blij zijn.....

Het hangt dus af hoeveel je het RO apparaat gebruikt welke route goedkoper is.
Maar technisch is de combi beter.

En... voor schoonmaken werkt RO-water heel veel beter dan water uit de ionenwisselaar.
Heeft met oa osmotische krachten te maken, die zijn voor RO-water zoveel groter.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 16-06-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

route99 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:36:
@Vliegvlug Een RO apparaat werkt heel veel langer langer en beter als je er een ionenwisselaar voorzet.....
Een ionenwisselaar kun je makkelijk regenereren, een RO apparaat waarvan het RO-filter op" is moet vervanger worden.
Wat bedoel je met dat het apparaat vervangen moet worden? Toch enkel de filters en tzt het membraan?
Of gaat zo’n membraan niet lang mee?
Beetje zout is veel goedkoper dan alleen maar RO-filters vervangen.
Dus filter met een ionenwisselaar en eventueel nog een filter voor rommel dat er eerst uit, je RO apparaat zal blij zijn.....
Ik snap niet helemaal hoe een ionenwisselaar helpt bij RO, je vervangt dan toch Ca- en Ma-ionen voor Na-ionen? Zijn Na-ionen er makkelijker uit te halen door een RO apparaat of gaat het simpelweg om verkalking van het RO apparaat te voorkomen?
Het hangt dus af hoeveel je het RO apparaat gebruikt welke route goedkoper is.
Voor de ramen zal het ongeveer gaan om maandelijks
Voor de zonnepanelen en auto gaat alleen om de lente en de zomer.
Waarbij ik ook geen fervente schoonmaker ben dus als ik dat 3 of 4 keer in de periode doe zal het al veel zijn :P
Maar technisch is de combi beter.

En... voor schoonmaken werkt RO-water heel veel beter dan water uit de ionenwisselaar.
Heeft met oa osmotische krachten te maken, die zijn voor RO-water zoveel groter.
Oké, dus minimaal een RO apparaat (y).
Hopelijk is dat met mijn gebruik dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-04 15:37
Hello, it's me again :)

I'm a bit confused between fleck 5800xtr valve based systems and the clack valve based systems. The Fleck seems to be the more advanced valve with a better flow rate, and also proportional regen, which hopefully uses less water and salt. Also has a dry salt system, and has a salt alarm and vacation mode, etc. Is there anything I'm missing not going with the clack valve?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vliegvlug schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:59:
[...]

Wat bedoel je met dat het apparaat vervangen moet worden? Toch enkel de filters en tzt het membraan?
Of gaat zo’n membraan niet lang mee?

[...]

Ik snap niet helemaal hoe een ionenwisselaar helpt bij RO, je vervangt dan toch Ca- en Ka-ionen voor Na-ionen? Zijn Na-ionen er makkelijker uit te halen door een RO apparaat of gaat het simpelweg om verkalking van het RO apparaat te voorkomen?

[...]

Voor de ramen zal het ongeveer gaan om maandelijks
Voor de zonnepanelen en auto gaat alleen om de lente en de zomer.
Waarbij ik ook geen fervente schoonmaker ben dus als ik dat 3 of 4 keer in de periode doe zal het al veel zijn :P

[...]

Oké, dus minimaal een RO apparaat (y).
Hopelijk is dat met mijn gebruik dan voldoende.
Ik heb sinds deze week alleen zo'n "horeca ontharder" in gebruik voor het schoonmaken van m'n zonnepanelen.

Kan alleen maar vaststellen dat de panelen schoon geworden zijn en er geen zichtbaar residu is achtergebleven.

Maar misschien heb ik dus niet de juiste weg gevolgd...

De opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kRgwEtv.jpg

Eerste "pass" met wat reinigingsmiddel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KrhP4eM.jpg

Tweede "pass" met alleen water:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CcZJlMy.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
kalpik schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:52:
Hello, it's me again :)

I'm a bit confused between fleck 5800xtr valve based systems and the clack valve based systems. The Fleck seems to be the more advanced valve with a better flow rate, and also proportional regen, which hopefully uses less water and salt. Also has a dry salt system, and has a salt alarm and vacation mode, etc. Is there anything I'm missing not going with the clack valve?

Thanks!
Ik weet dat het een nederlands forum is maar....

My thoughts:
I (still) don't like the u-shaped clamp connectors on the flow meter.
The Fleck 5600 installed at a friend's house has fludded the hallway with water because of the weak connections. On the clack, it are all threaded connections that can never come loose.

Some google says:
Display seems dead: https://terrylove.com/for...-wont-start-help.105336/#
Display broken down: https://terrylove.com/for...-pentair-5800-xtr2.99485/
Nice gadget....

The programmable relais pulse of the fleck isn't suitable for registering the amount of liters used externally.
I use a esp32 for external monitoring the liters of the clack in service, in home assistant.
And for discovering the start of the regeneration cycle. And yes i have a low salt alarm on my phone...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqsjKEvJzrJIs2LSXsrZ5gZ93XE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXRIbzMHXosx0XpNmB9Sg2Fc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjA78X2--0rzHg6cVEm7i0IIpjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIxZ1u2iPLwAMUjYIR4qjNh4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irCTIlLVbjWZJZSoUl550xK6RN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBjKpHe1jTjvqakRh3CyyV3y.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYWuKnRJ7KsyqyA2m3OKPF8XlWg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AafJjXVVb6b6TreT5mwS8a7P.jpg?f=fotoalbum_tile

The dp switch can be used for force regeneration or hold regeneration (the way it is programmed)
It will be on my next (hobby) pcb for the clack ws1

I would like to see a good review of the fleck 5800 xtr2 on this forum. There are some users who have it.
Maybe you can share your experience here (if you choose the fleck).
Proportional salting seems a nice option.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-04 15:37
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 07:56:
[...]

Ik weet dat het een nederlands forum is maar....

My thoughts:
I (still) don't like the u-shaped clamp connectors on the flow meter.
The Fleck 5600 installed at a friend's house has fludded the hallway with water because of the weak connections. On the clack, it are all threaded connections that can never come loose.

Some google says:
Display seems dead: https://terrylove.com/for...-wont-start-help.105336/#
Display broken down: https://terrylove.com/for...-pentair-5800-xtr2.99485/
Nice gadget....

The programmable relais pulse of the fleck isn't suitable for registering the amount of liters used externally.
I use a esp32 for external monitoring the liters of the clack in service, in home assistant.
And for discovering the start of the regeneration cycle. And yes i have a low salt alarm on my phone...

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

The dp switch can be used for force regeneration or hold regeneration (the way it is programmed)
It will be on my next (hobby) pcb for the clack ws1

I would like to see a good review of the fleck 5800 xtr2 on this forum. There are some users who have it.
Maybe you can share your experience here (if you choose the fleck).
Proportional salting seems a nice option.
Bedankt voor je reactie! Ik kan de berichten in het Nederlands houden als je dat liever hebt. Google translate werkt goed :)

Dus voor zover ik begrijp, zijn de fleck-kleppen niet zo betrouwbaar als de clack-kleppen. Wateroverlast is natuurlijk het ergste dat kan gebeuren met een waterontharder.

Op dit moment ben ik in de war of ik voor Aqmos en hun clack-kleppen of WTR moet gaan met fleck of hun eigen "high-end" kleppen. Een ander ding dat ik wilde vragen, was condensatie op de tank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kalpik
Het is al eerder gezegd dat pentair niet meer de kwaliteit levert dan ze eerder leverden.
bke in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Condensatie van een losstaande cylinder kan je voorkomen door een hoes eromheen te doen.
https://lfs-cleantec.de/S...-Drucktanks-Filteranlagen

Indien de cylinder IN het zoutreservoir staat, heb je van condensatie op de cylinder natuurlijk minder last, omdat het in het zoutreservoir achterblijft.

Condensatie op de cylinder ontstaat doordat de inkomende watertemperatuur onder de dauwpunt temperatuur van de omgeving komt.
De dauwpuntstemperatuur is afhankelijk van hoe vochtig de omgeving is. (dus relatieve vochtigheid en temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

BlueTooth76 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 00:59:
[...]Maar misschien heb ik dus niet de juiste weg gevolgd...
Ziet er schoon uit.
Mijn en ook veel anderen zonnepaneelleveranciers zijn blijkbaar huiverig voor de schoonmaakmiddelen.
https://www.bongosolar.nl...0zonnepanelen%20aantasten.
Schoonmaken met zachte hand
Als je de zonnepanelen zelf schoon gaat maken, gebruik dan liever geen schoonmaakmiddel of gewoon water, maar ‘Osmose’ water (kalkvrij water). Sommige schoonmaakmiddelen zijn vrij agressief en gewoon kraanwater kan bijvoorbeeld de coating van de zonnepanelen aantasten. Ook bij het weghalen van vogelpoep kun je beter een zachte doek gebruiken. Een zonnepaneel hoeft ook niet elk jaar schoongemaakt te worden (dankzij de coating). Dit hoeft pas na 5 á 6 jaar (mits ze niet extra vies zijn door bijvoorbeeld vogelpoep).
Het RO-water wordt tegenwoordig ook door de glazenwassers gebruikt, het heeft daarmee een flinke boost gekregen. Zij krijgen dan ook nog een "streeploos" resultaat.. zonder het glas na te hoeven trekken met een wisser.

RO-filters (nano-filtratie) zijn normalter niet schoon te maken, dus gebruik je regelmatig RO-water dan is het voor het behoud van de nanofilters heel veel beter om er een simpele ionenwisselaar voor te zetten, die kun je immers wel regenereren. Het nano filter hoeft dan nog alleen vnl de zachte Natrium zouten eruit te halen, de harde zouten zijn al weg.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 17-06-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

BlueTooth76 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 00:59:
[...]

Ik heb sinds deze week alleen zo'n "horeca ontharder" in gebruik voor het schoonmaken van m'n zonnepanelen.

Kan alleen maar vaststellen dat de panelen schoon geworden zijn en er geen zichtbaar residu is achtergebleven.

Maar misschien heb ik dus niet de juiste weg gevolgd...

De opstelling:
[Afbeelding]
Dank voor de foto, dat ziet er praktisch uit.
Wat is die koppeling tussen vat en borstelslang die je op dat kratje gemonteerd hebt, een filter?
[edit: is waarschijnlijk voor het toevoegen van schoonmaakmiddel realiseer ik me nu ik die fles er naast zie staan ;) ]

Ziet er lekker mobiel uit ook een geen stekker nodig!

Dat is natuurlijk wel een nadeel van een RO apparaat realiseer ik me nu, die moet je ergens vast opstellen bij een stopcontact omdat je daarmee niet direct aan de slag kan door ‘m simpelweg tussen je kraan en slang te plaatsen maar vooraf water moet laten maken.
Voor de auto en de ramen is dat niet zo’n probleem omdat ik daar toch met emmers werk maar voor de zonnepanelen is direct op de kraan met een lange borstel wel een noodzaak eigenlijk.

Hoe groot is dat model wat jij hebt en wat heb je er voor betaald?

Ik had eerst alleen naar de kleinste van 8 liter gekeken omdat dat RO apparaat toch erg traag water kan maken.
Wanneer enkel een ionenwisselaar ook voldoende is om panelen, ramen en auto vlekvrij schoon te maken dan is dat ook een mooie optie.

Maar snap eigenlijk niet precies waarin de modellen functioneel verschillen. Er wordt een apparaatvolume genoemd maar niet wat dat concreet doet. Mijn aanname is dat een groter volume meer uitwisselingsoppervlak heeft voor het wisselen van ionen en dat je bij gelijke flow van water er doorheen je er beter mee kan ontharden, of andersom gezegd dat je bij een bepaalde gewenste hardheid van het water een grotere flow kan halen dan bij een kleiner model.
Maar er staan verder geen waarden bij zoals liter/minuut of dat een groter model het water bij een standaard waterdruk van ~2,5 bar beter ontkalkt dan een kleine.

Dus als iemand me kan uitleggen wat het verschil precies is hoor ik dat graag!

Als ik van de gegevens hier Waterontharder handmatig uit ga zou ik 16liter moeten nemen, “auto/motor wassen”;
Toepassing o.a. inhoud Aansluitmaat Afmeting Prijs
(incl. btw)
koffiemachines 8 liter1/2'' Ø 20 x 40 cm €126
combi-steamers 12 liter3/4'' Ø 20 x 50 cm €146
auto/motor wassen 16 liter3/4'' Ø 20 x 60 cm €200
glazenspoelmachines, 20 liter3/4'' Ø 20 x 90 cm €238

Is toch weer bijna €75 duurder en regenereren kost natuurlijk ook meer zout en water.
Eerste "pass" met wat reinigingsmiddel:
[Afbeelding]

Tweede "pass" met alleen water:
[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit!
Gebruik je speciaal reiningsmiddel voor zonnepanelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vliegvlug
Als het is om "incidenteel" de panelen te reinigen kan je er ook een met "waterfilter" nemen
Maar hars weggooien is een beetje zonde vind ik, als het ook regenereert kan worden.
Edit: is dus een ander soort hars, zie post hieronder...

https://www.bestelunger.n...coopstelen/complete-sets/

Zeephouder:
https://www.bestelunger.nl/unger-zeephouder.html
advies om alle delen met een rubber (vuldop en gardena aansluiting) in te smeren met beetje siliconenvet

Ik gebruik deze zeep:
https://www.schoonmaakdis...nepaneel-reiniger-1l.html
Ruikt zo lekker (dus geen voorkeur)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2023 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad Wally
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:00:
@Vliegvlug
Als het is om "incidenteel" de panelen te reinigen kan je er ook een met "waterfilter" nemen
Maar hars weggooien is een beetje zonde vind ik, als het ook regenereerd kan worden.
De is een ander soort hars. Zoutontharders gebruiken kation hars om calcium en magnesium uit te wisselen voor natrium. De TDS verandert hierdoor niet (totaal opgeloste vaste stoffen).
Het genoemde wegwerp cartridge is een mixed bed, dus een combinatie van kation en anion hars. Deze verwijderen alle verontreinigingen waardoor de TDS 0 wordt, demiwater dus.
Deze bedden kunnen alleen industrieel worden geregenereerd. Eerst scheiden van de korrels dmv dichtheid en dan regenereren dmv respectievelijk zoutzuur en natronloog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Laatst online: 21:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vliegvlug schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:33:
[...]

Dank voor de foto, dat ziet er praktisch uit.
Wat is die koppeling tussen vat en borstelslang die je op dat kratje gemonteerd hebt, een filter?
[edit: is waarschijnlijk voor het toevoegen van schoonmaakmiddel realiseer ik me nu ik die fles er naast zie staan ;) ]

Ziet er lekker mobiel uit ook een geen stekker nodig!

Dat is natuurlijk wel een nadeel van een RO apparaat realiseer ik me nu, die moet je ergens vast opstellen bij een stopcontact omdat je daarmee niet direct aan de slag kan door ‘m simpelweg tussen je kraan en slang te plaatsen maar vooraf water moet laten maken.
Voor de auto en de ramen is dat niet zo’n probleem omdat ik daar toch met emmers werk maar voor de zonnepanelen is direct op de kraan met een lange borstel wel een noodzaak eigenlijk.

Hoe groot is dat model wat jij hebt en wat heb je er voor betaald?

Ik had eerst alleen naar de kleinste van 8 liter gekeken omdat dat RO apparaat toch erg traag water kan maken.
Wanneer enkel een ionenwisselaar ook voldoende is om panelen, ramen en auto vlekvrij schoon te maken dan is dat ook een mooie optie.

Maar snap eigenlijk niet precies waarin de modellen functioneel verschillen. Er wordt een apparaatvolume genoemd maar niet wat dat concreet doet. Mijn aanname is dat een groter volume meer uitwisselingsoppervlak heeft voor het wisselen van ionen en dat je bij gelijke flow van water er doorheen je er beter mee kan ontharden, of andersom gezegd dat je bij een bepaalde gewenste hardheid van het water een grotere flow kan halen dan bij een kleiner model.
Maar er staan verder geen waarden bij zoals liter/minuut of dat een groter model het water bij een standaard waterdruk van ~2,5 bar beter ontkalkt dan een kleine.

Dus als iemand me kan uitleggen wat het verschil precies is hoor ik dat graag!

Als ik van de gegevens hier Waterontharder handmatig uit ga zou ik 16liter moeten nemen, “auto/motor wassen”;
Toepassing o.a. inhoud Aansluitmaat Afmeting Prijs
(incl. btw)
koffiemachines 8 liter1/2'' Ø 20 x 40 cm €126
combi-steamers 12 liter3/4'' Ø 20 x 50 cm €146
auto/motor wassen 16 liter3/4'' Ø 20 x 60 cm €200
glazenspoelmachines, 20 liter3/4'' Ø 20 x 90 cm €238

Is toch weer bijna €75 duurder en regenereren kost natuurlijk ook meer zout en water.

[...]

Dat ziet er goed uit!
Gebruik je speciaal reiningsmiddel voor zonnepanelen?
Dat ding aan het kratje is inderdaad de zeepdispenser. Die moet redelijk horizontaal hangen en dit was de snelste oplossing ;) De zeep zou voor zonnepanelen moeten zijn, al verschillen de meningen blijkbaar over het wel of niet gebruiken van schoonmaakmiddel. Ik heb de panelen in de 2e run goed nagespoeld zodat er iig geen schoonmaakmiddel achterblijft op de panelen.

Ik heb de 20 liter versie van die ontharder.
Flow gaat in de ontharder / ionenwisselaar wel fors omlaag maar de slangen van de schoonmaakset hebben zelf ook maar een beperkte diameter.

Als ik de ontharder er tussenuit haal, merk ik vrijwel geen verschil in flow bij de borstel.

Het schoonmaken is toch een geduldkwestie, systematisch en rustig werken, goed naspoelen, de borstel het werk laten doen. Ben met 16 panelen ongeveer 90 minuten zoet geweest (incl. koffiepauze).
Bij de 25 panelen op zuid heb ik de tijd niet bijgehouden maar zal ook wel een paar uurtjes geweest zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-06-2023 11:43 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
@Vliegvlug

zoiets als dit https://www.aquasolution.nl/ een qs20 of 40 Aqua Solutions Keramisch
https://www.aquasolution.nl/modellen-prijzen/ een cardrige is ca 185 euro.

Geen stroom nodig gewoon in de bus monteren.

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 17-06-2023 11:41 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:00:
@Vliegvlug
Maar hars weggooien is een beetje zonde vind ik, als het ook regenereert kan worden.
Ik wist niet dat dat ook bestond, een los wegwerp harsfilter er tussen plaatsen, maar wat een prijzen zeg!
Bijna €58 per stuk zelfs als je ze per drie koopt. :X

Kan je 1200 liter water per filter mee maken maar heb eigenlijk geen idee hoe lang je daar mee doet.
Ik heb 26 panelen liggen maar hoeveel water ik dan per keer nodig heb zou ik niet weten.
Heb gekeken en dat zijn mooie sets maar gezien de snel oplopende prijzen van carbon het bij aluminium sets gehouden vroeg me meteen al af waar het grote verschil tussen de 2 opties vandaan kwam; €170 vs €563.
Blijkt te komen door de filterhouder:
Unger HydroPower Ultra Filter S is flink aan de prijs met €394 incl. btw, en dan komen die niet herbruikbare hars vullingen er nog bij, dat wordt me echt iets te prijzig.

Denk ook niet dat ik dat in afzienbare tijd ga terugverdienen met extra opbrengst.
Erg mooi systeem, dat wel.
Zeephouder:
https://www.bestelunger.nl/unger-zeephouder.html
advies om alle delen met een rubber (vuldop en gardena aansluiting) in te smeren met beetje siliconenvet

Ik gebruik deze zeep:
https://www.schoonmaakdis...nepaneel-reiniger-1l.html
Ruikt zo lekker (dus geen voorkeur)
Dank! Dat zijn handige tips (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vliegvlug
Ik moet ook nog veel familie en buren langsgaan om hem (ooit) terug te verdienen.

Ik heb er een van 14,5 mtr, anders red ik het niet op hoogste punt vh dak
Het gaat met name ook om de stijfheid van de carbon stelen
YouTube: Unger nLite - Water Fed Pole Material Comparison
En heb er ook hoekadapters bij, anders raak je de rand van onderste paneel telkens met je steel als je 14,5 mtr uitschuift.

Terugverdienen doe ik het niet inderdaad, maar het oog wil ook watt. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNKf3KX0lOmgusDlMUUW47TeejM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igw1asjnD0Oley5anNKSyOvN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP7YQYM-X3dnrgRG97ACArIHuH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fy57M7TV1QwjJd8PWh0RruWZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_recDdeyWQTcgbgGG-2-Xp_9rYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzyyHalYzuKwJtF03ICYcZbE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Mad Wally schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:14:
[...]

De is een ander soort hars. Zoutontharders gebruiken kation hars om calcium en magnesium uit te wisselen voor natrium. De TDS veranderd hierdoor niet (totaal opgeloste vaste stoffen).
Het genoemde wegwerp cartridge is een mixed bed, dus een combinatie van kation en anion hars. Deze verwijderen alle verontreinigingen waardoor de TDS 0 wordt, demiwater dus.
Ah, je krijgt er dus wel ‘beter’ water voor terug wat iets compenseert voor de hoge kosten van dat systeem.
Is dat demiwater hetzelfde als water wat je met reverse osmose uit zo’n RO apparaat haalt?

Dan is dat laatste wel een heel stuk goedkoper met natuurlijk als grote nadeel dat je dat vooraf moet maken en opslaan en dan een losse pomp aan je borstelslang moet hebben om het naar de panelen te pompen.
Maar denk dat het dan alsnog veel goedkoper is, alleen minder praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
Panelen op schuindag > 20 graden schoonmaken is onzin. Mijn panelen sinds 2016 brengen nog kw minder op per jaar. Ze zijn nu na 35 dagen droog wel wat stof en volgelpoep te zien. Na de eerste de beste regenbui is het weg. Ook mijn shell 100w panelen 20 jaar zien er nog schoon uit. 1x schoongemaakt bij de verhuizing vooral de alu randen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:51:
[…]

Terugverdienen doe ik het niet inderdaad, maar het oog wil ook watt. ;)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat is wel een wereld van verschil inderdaad tussen die schoongemaakte panelen en die links ervan. :*)

Enige indicatie hoeveel panelen jij haalt met 1 zo’n harsfilter?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vliegvlug
Nee ik heb er geen hars filter bij.
Ik heb een waterontharder met clack besturing.
100% vlekvrij zal het niet worden, maar ach, het zijn maar panelen.

@habbekrats
Ligt eraan waar je woont denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TpHGZ5V7OlL6qDgyqpuH4kmtOI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TF6RLvOzH3M8ZhkppC4VIMAA.jpg?f=user_large

Ik heb onlangs bij familie ze gereinigd, maar het korstmos, is erg lastig te verwijderen.
Dat had voorkomen kunnen worden door vaker te wassen voordat het ontstaat.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

BlueTooth76 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Ik heb de 20 liter versie van die ontharder.
Flow gaat in de ontharder / ionenwisselaar wel fors omlaag maar de slangen van de schoonmaakset hebben zelf ook maar een beperkte diameter.
Waarom ben je voor de 20 liter variant gegaan?
Geeft die meer flow dan de 16 liter of onthard die beter?
Als ik de ontharder er tussenuit haal, merk ik vrijwel geen verschil in flow bij de borstel.
Goed punt, die lange slag en dan nog omhoog zal de flow sowieso verminderen dus de wisselaar hoeft niet de flow uit de kraan ongehinderd door te kunnen laten.
Het schoonmaken is toch een geduldkwestie, systematisch en rustig werken, goed naspoelen, de borstel het werk laten doen. Ben met 16 panelen ongeveer 90 minuten zoet geweest (incl. koffiepauze).
Bij de 25 panelen op zuid heb ik de tijd niet bijgehouden maar zal ook wel een paar uurtjes geweest zijn.
Dan zal ik met mijn 26 panelen ook wel even zoet zijn, had niet verwacht dat het zoveel tijd zou kosten eigenlijk. Goed om even een reality check te krijgen.

Regenereren jij dan gelijk je ionenwisselaar na die 41 panelen?
Is me namelijk niet duidelijk hoe je kan weten wanneer je dat moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:01:
@Vliegvlug
Nee ik heb er geen hars filter bij.
Ik heb een waterontharder met clack besturing.
100% vlekvrij zal het niet worden, maar ach, het zijn maar panelen.
Ah, je onthard het water in je hele huis dus.
Zit ik voor de nieuwe keuken ook wel aan te denken, op zijn minst voor de quooker.
@habbekrats
Ligt eraan waar je woont denk ik.
[Afbeelding]
Dat is wel heel extreem zeg! :X
Plaatje van internet?
Ik heb onlangs bij familie ze gereinigd, maar het korstmos wat ingevreten is, is lastig te verwijderen.
Dat had voorkomen kunnen worden door vaker te wassen.
Die liggen veel in de schaduw dan zeker?
Heb mijn panelen nog niet zo lang, sinds okt vorig jaar, maar nooit bij stil gestaan dat er korstmossen op zouden kunnen komen ook omdat ze meerendeel van de tijd in de volle zon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vliegvlug
Plaatje is van de FB groep inderdaad

Op mijn dakpannen op zuid, heb ik ook korstmos zitten, dus het is niet specifiek een schaduw dak waar het ontstaat denk ik.
Maar wellicht is de kans dan wel groter inderdaad. Maar ze waren al >3 jaar niet gereinigd waar ze op zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Ah, je krijgt er dus wel ‘beter’ water voor terug wat iets compenseert voor de hoge kosten van dat systeem.
Is dat demiwater hetzelfde als water wat je met reverse osmose uit zo’n RO apparaat haalt?
Niet helemaal. Bij RO haal je ca 95% van de onzuiverheden er uit. Water met een TDS van 400 zal na een RO een TDS van ca 20 hebben. Bij demiwater verwijder je nagenoeg 100% van de onzuiverheden.

Gebruikelijke stappen bij een industriële demiwater installatie zijn ontijzering, zoutontharder, reverse osmosis, mixed bed deionization (of electro deionization).
Elke stap is bedoeld om de levensduur of standtijd van de daaropvolgende stap te verlengen.

In het buitenland waar chloor in het water zit wordt dit voor de RO met een actief koolfilter verwijderd.

[ Voor 3% gewijzigd door Mad Wally op 19-06-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

habbekrats schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:40:
@Vliegvlug

zoiets als dit https://www.aquasolution.nl/ een qs20 of 40 Aqua Solutions Keramisch
https://www.aquasolution.nl/modellen-prijzen/ een cardrige is ca 185 euro.

Geen stroom nodig gewoon in de bus monteren.
Ik ben geen professionele panelen/glazenwasser hoor ;)

Zo’n QS20 systeem is misschien nog wel een optie voor het hele huis, want qua aanschafkosten is het me te duur voor enkel schoonmaakwater.
De unit kost €675 en gaat 15 jaar mee (€45 per jaar) met elke 3 jaar een nieuw filter á €200 (€66,67 per jaar) komt dat uit op €111,67 per jaar, nog zonder inflatiecorrectie aangezien de filters ongetwijfeld duurder zullen worden in die 15 jaar.
En je moet het ook nog laten installeren want ze leveren niet aan particulieren lees ik.

Ik ben vooralsnog enkel aan het kijken naar een manier om water voor schoonmaak te ontharden maar ik zal deze optie zeker meenemen wanneer ik ga kijken of een ontharder voor enkel de quooker volstaat of dat ik dan beter gelijk naar een ontharder voor het hele huis kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Zo’n QS20 systeem is misschien nog wel een optie voor het hele huis, want qua aanschafkosten is het me te duur voor enkel schoonmaakwater.
De unit kost €675 en gaat 15 jaar mee (€45 per jaar) met elke 3 jaar een nieuw filter á €200 (€66,67 per jaar) komt dat uit op €111,67 per jaar, nog zonder inflatiecorrectie aangezien de filters ongetwijfeld duurder zullen worden in die 15 jaar.
En je moet het ook nog laten installeren want ze leveren niet aan particulieren lees ik.

Ik ben vooralsnog enkel aan het kijken naar een manier om water voor schoonmaak te ontharden maar ik zal deze optie zeker meenemen wanneer ik ga kijken of een ontharder voor enkel de quooker volstaat of dat ik dan beter gelijk naar een ontharder voor het hele huis kan kijken.
Klinkt als magie, net als magnetische waterontharders. Stop er een bolletjes inert materiaal in en de kalk verandert van structuur waardoor je geen problemen meer hebt. Oh ja, en natuurlijk wel elke 3 jaar een smak geld neertellen. Klinkt als een goede businesscase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Mad Wally schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:29:
[...]

Niet helemaal. Bij RO haal je ca 95% van de onzuiverheden er uit. Water met een TDS van 400 zal na een RO een TDS van ca 20 hebben. Bij demiwater is dit nagenoeg 100%.
Dank voor de uitleg, dus demiwater is nog zuiverder dan osmose water.
Maar ik vermoed dat 95% zuiver water vs 100% niet dusdanig veel beter schoonmaakt of minder vlekken geeft dat het de extra kosten van zo’n duur hars filter systeem rechtvaardigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Denk dat dat QS20 systeem wel wat goed koper kan
https://ultra-soft.co.uk/...e-house-scale-inhibitors/

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:38
Net een vertegenwoordig gesproken van AquaCell en helaas gaat het zonder grote aanpassingen in mijn meterkast niet passen.
Ik heb een overvolle meterkast (door 3 fase en EV lader)

Diepte 30cm
Breedte 30cm
Hoogte max 70cm.

Als iemand een goed apparaat hiervoor kent.
Ik zit in een regio waar met 6,5 dH, maar mijn kind heeft eczeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kx22
Deze vaatjes zijn 28 cm
Kan je het zoutvat en cylinder gescheiden plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-04 10:15

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Ons zusterbedrijf in Duitsland biedt een 'regeneratieservice' aan. Het is een beetje als je lege gasfles omwisselen voor een volle.

Je stuurt de ontharder fles naar AQMOS en wij regenereren het voor je.

Zie: https://www.aqmos.com/ent...mit-15-ltr.-mischbettharz

Nou is dit niet iets wat wij als Nederlandse partij al aanbieden, maar mocht er interesse voor zijn, kunnen we het aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Mad Wally schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Klinkt als magie, net als magnetische waterontharders. Stop er een bolletjes inert materiaal in en de kalk verandert van structuur waardoor je geen problemen meer hebt. Oh ja, en natuurlijk wel elke 3 jaar een smak geld neertellen. Klinkt als een goede businesscase.
Ik ben niet degene die hier mee kwam hè ;) Dat was @habbekrats
Ik heb enkel even gekeken naar de jaarlijkse kosten en geconcludeerd dat het voor mij veel te duur is om wat onthard schoonwater te maken.

Wat betreft de gebruikte techniek was ik wel benieuwd na jouw vermoeden dat het helemaal niets doet zoals bij magnetische ontharding.

Het gaat om TAC (Template-assisted crystallization) en NAC (nucleation-assisted crystallization) dus daar opgezocht.
TAC vs NAC Media Explained
TAC vs NAC Media

Wat ik daar lees haalt deze techniek geen Calcium of Magnesium uit het water maar worden deze door een substraat omgezet in kristallen die niet meer of veel minder kunnen neerslaan als kalkaanslag.
Is dus eigenlijk helemaal geen ontharder want het blijft er gewoon in zitten maar voorkomt wel kalkaanslag.

Er lijkt weinig tot geen verschil te zijn tussen de technieken (misschien alleen de naam?)
TAC:
Afbeeldingslocatie: https://waterfilterguru.com/wp-content/uploads/2021/05/what-is-template-assisted-crystallization-media-diagram.jpg
(geen idee eigenlijk waarom er 3 kleuren zeshoeken zijn; Ca, Mg en … :? )
NAC:
Afbeeldingslocatie: https://waterfilterguru.com/wp-content/uploads/2022/01/Nucleation-Assisted-Crystallization-Process.jpg

Aangezien een ionen wisselaar ook met een substraat (hars) werkt zie daarin geen reden om het af te serveren als magie. En waar haal je dat ‘inert’ vandaan?
En vanwege het feit dat er niets wordt uitgewisseld zoals bij een ionenwisselaar en de gevormde kristallen ook niet in het substraat worden opgeslagen klinkt het voor mij wel plausibel dat je er 3 jaar mee kan doen.
Maar ik ben ook maar een leek en geen water expert en iedereen kan wel een mooie pagina met plaatjes en verhalen plaatsen natuurlijk.

Op zoek naar de daadwerkelijke effectiviteit kwam ik deze link tegen:
Water Treatment: What Works and What Doesn’t - The Pure Water Gazette

Het is al een artikel uit 2016 uit Water Conditioning and Purification magazine maar geeft wel aan dat dit i.t.t. dingen als magneten wel werkt.

De schrijver van dat artikel Peter S. Cartwright staat in de about-us van wcponline.com en ziet er legit uit.

Daar ben ik gestopt met graven want kostte al genoeg tijd en dat doe ik wel verder als ik tzt echt van plan ben een water onthardingsysteem in mijn huis te gaan plaatsen.

Maar zoek vooral zelf ook even want ik ben serieus benieuwd waar jij op uit komt en hoor dat graag.
Ook wat betreft zaken of er nadelen aan zitten tov bijv. een ionenwisselaar en of het goedkoper danwel duurder is in vergelijking met andere ontharders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AQMOS schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Ons zusterbedrijf in Duitsland biedt een 'regeneratieservice' aan. Het is een beetje als je lege gasfles omwisselen voor een volle.

Je stuurt de ontharder fles naar AQMOS en wij regenereren het voor je.

Zie: https://www.aqmos.com/ent...mit-15-ltr.-mischbettharz

Nou is dit niet iets wat wij als Nederlandse partij al aanbieden, maar mocht er interesse voor zijn, kunnen we het aanbieden.
Is me niet echt duidelijk waarom je specifiek op mijn post reageert?
Ik heb jouw link bekeken en dat gaat zover ik begrijp om een ionenwisselaar systeem.

Het QS20 systeem waar ik het in mijn post over hebt werkt met NAC en daar moet je na 3 jaar een nieuwe cartridge in zetten, dat is toch niet waar jullie een regeneratie service voor hebben? Als dat spul al geregenereerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Vliegvlug schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:32:
[...]

Is me niet echt duidelijk waarom je specifiek op mijn post reageert?
Ik heb jouw link bekeken en dat gaat zover ik begrijp om een ionenwisselaar systeem.

Het QS20 systeem waar ik het in mijn post over hebt werkt met NAC en daar moet je na 3 jaar een nieuwe cartridge in zetten, dat is toch niet waar jullie een regeneratie service voor hebben? Als dat spul al geregenereerd kan worden.
Inderdaad een ionenwisselaar.

Het is een reactie voor een alternatieve optie op een paar posts geleden:
Vliegvlug schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:56:
Voor het schoonmaken van de zonnepanelen, ramen en auto ben ik op zoek naar een methode om onthard water te maken.

In deze oude post van @route99 wordt aangeraden om twee systemen samen te gebruiken; een ionenwisselaar en een reverse osmose apparaat.

Dat is bij elkaar echter best prijzig.
De ionenewisselaar €126
Het RO apparaat €109,50

...
Maar ik zie al dat ik wat achterloop met het gesprek :P

edit: Nog even toevoegend. Alles wat je water niet ontdoet van kalk (zoals TAC, elektrisch, CO2 etc) is alleen praktisch voor specifieke toepassingen. Het moment dat er water blijft liggen in je wasbak of op je douchewand, droogt het kalk weer in.

Alleen ionenwisselaars en filters ontdoen je water volledig van kalk.

[ Voor 10% gewijzigd door AQMOS op 19-06-2023 10:24 . Reden: Extra informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
@Vliegvlug Voor indidenteel poetsen, kom je dan niet goedkoper uit met gedemineraliseerd water uit de supermarkt, paar € voor 5l.
En je hebt het enkel nodig voor naspoelen toch.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 12:09
Inmiddels zijn de leidingen gelegd zodat het water voor de tuin niet door de waterontharder gaat.

Nu nog de afvoer en nu heb ik daar een vraag over vwb de plaatsing: De waterontharder staat in de meterkast en ik heb een sifon met airgap ineen. Deze heeft 2 aanvoer punten en een 40mm afvoer. Deze zal vervolgens met een zadelklem op een afvoer van 110mm gemonteerd worden. De 110mm afvoer ligt in de kruipruimte. Wat is nu de beste plek voor het sifon? In de kruipruimte of in de meterkast?

update:
type sifon is
https://kdwsshop.nl/produ...n-met-afvoeronderbreking/

[ Voor 36% gewijzigd door Oliesjeik1 op 20-06-2023 13:06 ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
Oliesjeik1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 04:54:
...Wat is nu de beste plek voor het sifon? In de kruipruimte of in de meterkast,?
Als er in je straat problemen zijn met veel tegendruk uit het riool (bij hevige regenbui bijvoorbeeld), dan kan er rioolvocht uit de airgap geduwd worden, en dat wil je niet in je meterkast.
Zijn er geen lokale problemen, zou ik de sifon gewoon in de meterkast plaatsen (wat afstand tussen de dikke afvoer en de sifon is goed om drukverschillen te vermijden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 12:09
naftebakje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Als er in je straat problemen zijn met veel tegendruk uit het riool (bij hevige regenbui bijvoorbeeld), dan kan er rioolvocht uit de airgap geduwd worden, en dat wil je niet in je meterkast.
Zijn er geen lokale problemen, zou ik de sifon gewoon in de meterkast plaatsen (wat afstand tussen de dikke afvoer en de sifon is goed om drukverschillen te vermijden).
ok thanks. Het is een nieuwbouwhuis dus geen idee of er riool problemen zijn ;)
Het type sifon wat ik gebruik is trouwens deze:

https://kdwsshop.nl/produ...n-met-afvoeronderbreking/

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:59
Heeft het sproeien van de tuin met onthard water nou nog echt nadelen buiten het wat hogere zoutverbruik? Ik lees er nogal wat wisselende berichten over. Aquacell zegt er het volgende over:

Ja, de tuin en planten besproeien met zacht water kan zeker maar er is ook een goede reden om het niet te doen. Onthard water houdt het blad van uw planten kalkvrij waardoor ze er, én beter uitzien, én meer zonlicht opnemen. Dat is het argument om het wel te doen. Maar het sproeien van de tuin zorgt voor meer waterverbruik en dus voor een hoger verbruik van regeneratiezout en dat is zonde.

We hebben hier 3 buitenkranen, de voortuin is evt. vrij makkelijk voor de ontharder aan de sluiten, de kraan aan de zijkant/aan de oprit wil ik juist kalkvrij voor de auto en ramen, maar de buitenkraan in de achtertuin bypassen wordt hier vrij lastig. Een beetje kalk aan de aarde toevoegen af en toe is iig geen probleem.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
RonJ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:32:
Heeft het sproeien van de tuin met onthard water nou nog echt nadelen buiten het wat hogere zoutverbruik? Ik lees er nogal wat wisselende berichten over. Aquacell zegt er het volgende over:

Ja, de tuin en planten besproeien met zacht water kan zeker maar er is ook een goede reden om het niet te doen. Onthard water houdt het blad van uw planten kalkvrij waardoor ze er, én beter uitzien, én meer zonlicht opnemen. Dat is het argument om het wel te doen. Maar het sproeien van de tuin zorgt voor meer waterverbruik en dus voor een hoger verbruik van regeneratiezout en dat is zonde.

We hebben hier 3 buitenkranen, de voortuin is evt. vrij makkelijk voor de ontharder aan de sluiten, de kraan aan de zijkant/aan de oprit wil ik juist kalkvrij voor de auto en ramen, maar de buitenkraan in de achtertuin bypassen wordt hier vrij lastig. Een beetje kalk aan de aarde toevoegen af en toe is iig geen probleem.
Voor mij was het niet te doen om de systemen te scheiden aangezien de wasmachine in de garage staat en op dezelfde leiding als de buitenkraan. Als ik buiten veel water gebruik draai ik even de bypass open en weer dicht als ik klaar ben. Voor een klein beetje water neem ik die moeite niet of als ik juist onthard water wil hebben zoals voor de auto, ramen of zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

RonJ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:32:

Zie
AQMOS schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Het is echt situatie afhankelijk. Je zal het moeten proberen en kijken of je planten tekenen van chlorose vertonen (geel worden).
Het hangt af van hoe rijk je grond is aan voedingsstoffen en welke planten je hebt.
Buxus planten en hortensia's zijn bijvoorbeeld wat gevoeliger voor natriumrijk water, maar ook dit hoeft geen probleem te zijn.

Een andere factor die meespeelt is de alkaliteit. Als je van 20dH naar 0dH gaat, heeft dit al een groter effect op de zuurgraad/pH dan van 7dH naar 0dH.

Proberen en anders bypassen als je de plantjes water geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

AQMOS schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:08:
[...]

Een aanboorzadel is genoeg inderdaad. Wij raden wel altijd een terugstroombeveiliging aan zoals de VDL terugslagklep. Beste manier is een siphon met een airgap installeren op een afvoerbuis.
Bedoel je hier een VDL terugslagklep + siphon met airgap? Want in mijn aanbod van jullie wordt me nu verteld dat een airgap niet nodig is bij een VDL terugslagklep :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

fsfikke schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:50:
[...]

Bedoel je hier een VDL terugslagklep + siphon met airgap? Want in mijn aanbod van jullie wordt me nu verteld dat een airgap niet nodig is bij een VDL terugslagklep :p
De terugslagklep is een alternatief op een siphon met airgap.
Een combinatie van die twee is zinloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
AQMOS schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:19:
[...]

De terugslagklep is een alternatief op een siphon met airgap.
Een combinatie van die twee is zinloos :)
De terugslagklep kun je gebruiken als alternatief voor een sifon, maar een airgap moet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Laatst online: 22:27
Mad Wally schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:34:
[...]

De terugslagklep kun je gebruiken als alternatief voor een sifon, maar een airgap moet altijd.
Zonder sifon heb je toch geen waterslot op je rioolafvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextersj
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-12-2024
Beste Forum leden,
Ik heb sinds kort een waterontharder van Uniprodo (UNI_WATERSOFTENER_1000A)geinstalleerd.
ik heb middels de gebruiksaanwijzing alles aangesloten en het werkt erg goed.
helaas werkt het te goed . als ik onze water test is het veel te zacht.
middels de menu kan je hem op een andere hardheid zetten , wat ik ook geprobeerd heb(0,2 mmol) maar dit heeft niet geresulteerd in harder water. je kan in het menu nog een hoop dingen instellen: resain vol, regen ratio, brine,backwash ,refill ect maar ik heb geen clue wat dit is en wat de juiste waarde is.
handleiding is wel vertaald in het nederlands maar dat maakt het niet veel duidelijker.

is er iemand die ervaring heeft met deze waterontharder en weet wat de beste instellingen zijn?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
THM0 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Zonder sifon heb je toch geen waterslot op je rioolafvoer?
Klopt, maar een terugslagklep dicht ook af en voorkomt daarmee het lekken van luchtjes uit het riool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
dextersj schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:46:
Beste Forum leden,
Ik heb sinds kort een waterontharder van Uniprodo (UNI_WATERSOFTENER_1000A)geinstalleerd.
ik heb middels de gebruiksaanwijzing alles aangesloten en het werkt erg goed.
helaas werkt het te goed . als ik onze water test is het veel te zacht.
middels de menu kan je hem op een andere hardheid zetten , wat ik ook geprobeerd heb(0,2 mmol) maar dit heeft niet geresulteerd in harder water. je kan in het menu nog een hoop dingen instellen: resain vol, regen ratio, brine,backwash ,refill ect maar ik heb geen clue wat dit is en wat de juiste waarde is.
handleiding is wel vertaald in het nederlands maar dat maakt het niet veel duidelijker.

is er iemand die ervaring heeft met deze waterontharder en weet wat de beste instellingen zijn?

alvast bedankt
Je stelt in het menu de hardheid in op de ingaande waterhardheid. Vervolgens wordt het water volledig onthard tot dH=0 en daarna kun je als je wil (meesten willen dat niet) weer niet-onthard water bijmengen met een mengventiel, op de ontharder of op de bypassafsluiter, tot de gewenste waarde. Waarom wil je niet volledig onthard water?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-04 14:56
Giku schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:28:
Wij willen voor onze nieuwbouwwoning (met warmtepomp, vloerverwarming, quooker, etc.) ook een waterontharder aansluiten voor in de meterkast. Gaat om 2 volwassenen en (voor nu..) 1 kind en zaten vorig jaar rond 140m3, verwacht dat wellicht nog iets stijgt (kind is nog jong, tuin erbij, etc.). Waterhardheid zit rond 10,5dH.

Nu is de markt (bekende klacht hier volgens mij) nogal een wild-westen, maar lijkt AQMOS redelijk vertrouwd hier (zowel in Google Doc overzicht als topic zelf), al staan we open voor andere merken.

Van één leverancier kregen we al mee dat een duplex apparaat met afmetingen 47 x 46 x 36 cm zou moeten passen (naast of onder een zoutreservoir), maar die kwam uit op een totaalprijs (incl installatie) van €2200, dat was ons echt iets te gek.

Aantal vragen:
Wij zitten bij Vitens, is dan een bepaald type keerklep verplicht? Zie daarover weer discussie.

Uiteraard de vraag: wat voor type model past bij ons? We hoeven niet al te goedkoop (bijvoorbeeld: als een ventiel daadwerkelijk langer mee gaat, betalen we daar graag voor), maar €1.000 is wel een duidelijke bovengrens.

Verder vroegen we ons af wat wijsheid is qua onderhoud: ik zie veel berichten langskomen dat onderhoud eigenlijk niet nodig is - anderen hebben het over harsreiniger en zelfs onderhoudscontracten. Zout bijvullen elke 3-4 maanden (of langer) is overigens geen probleem.
Even mezelf quoten.

Inmiddels zijn de collega's van Aqmos langs geweest en is er een CMX-48/4800L geïnstalleerd in de meterkast. Als het goed is ook direct goed afgesteld op basis van de gegevens van Vitens, maar daarvoor ik meet hem nog een keer na over een week of 2.

De badkamer is pas vandaag klaar en de keuken komt pas over 2 weken, dus ruim op tijd voordat de tegels/kranen/afvoeren/toiletten/douches/etc. kalkopbouw kunnen krijgen is alles klaar. Levertijd was nu +- 3 weken.

Heb het installatiewerk maar laten doen, geen zin om in de nieuwe meterkast zelf te gaan klooien met water. De grond is (zoals je kan zien op de foto) wel wat nat geworden, maar denk dat dat wel goed komt met dit weer.
@AUijtdehaag @AQMOS Nog bedankt voor de hulp!

En de CMX-klep past eigenlijk perfect:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Giku op 22-06-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:45
Ik ben ook aan het nadenken over een waterontharder, vooral vanwege de vaak geschetste tijdsbesparing qua schoonmaken en het besparen op schoonmaakmiddelen. De fantastische tvt en andere financiële besparing die ik her en der in de reclames zie is ook wel leuk, maar ik neem dat toch met een flinke schep zout.

Ik heb echter ook een Nibe warmtepomp en die mag geen water hebben dat zachter is dan 3 dH. Ga ik dan nog wel het gewenste effect bereiken als de plaatselijke waterhardheid 7,5 dH is, wat al als vrij zacht omschreven wordt?

En mocht ik er een gaan plaatsen, moet hij dan ook echt naast de watermeter geplaatst worden? Die zit bij mij namelijk in de kelder en daar heb ik geen aansluiting op de riolering...

Uiteraard heb ik de startpost gelezen en de zoekfunctie gebruikt, maar het wordt me nog niet echt duidelijk.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 23:14
Aziraphale schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:17:
Ik heb echter ook een Nibe warmtepomp en die mag geen water hebben dat zachter is dan 3 dH. Ga ik dan nog wel het gewenste effect bereiken als de plaatselijke waterhardheid 7,5 dH is, wat al als vrij zacht omschreven wordt?
Water in je warmtepomp is toch een gesloten systeem? Daar zit nu al hard water in. Mocht je moeten bijvullen, dan kun je met een by-pass, altijd hard water toevoegen.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
BazemanKM schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Water in je warmtepomp is toch een gesloten systeem? Daar zit nu al hard water in. Mocht je moeten bijvullen, dan kun je met een by-pass, altijd hard water toevoegen.
Klopt, in het CV deel wel. Maar hoe zit het dan met sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sommige WP fabrikanten doen ook moelijk over het SWW boiler deel, daar zit wel onthard water in.

Ik zou er een aqmos aansluitblok bij nemen.
Vorige week bij iemand met wat hardenekkige vlekken in de toiletpot, de dH ingesteld op 2.
Dat gaat prima met zo een aansluitblok met het naaldafsluitertje en is vrij nauwkeurig.

Je kan tot maximaal 3 dH instellen via het aansluitblok las ik ergens.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 23:14
Aziraphale schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Klopt, in het CV deel wel. Maar hoe zit het dan met sww?
Gaat de SWW water door de WP of gaat het door een spiraal in een vat?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
BazemanKM schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:52:
[...]

Gaat de SWW water door de WP of gaat het door een spiraal in een vat?
Volgens mij (ik heb een VVM S320) door een spiraal, dus dat is dan wel gescheiden. Maar dat SWW zit natuurlijk wel in dat vat en moet er ook weer uit.

Maar stel dat ik een ontharder op 3 dH inregel, zou dat dan de werking minder zinvol maken?

[ Voor 12% gewijzigd door Aziraphale op 22-06-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:45
Lees ook dit topic al een tijdje mee en het geeft me veel goede info. Dank!
In ons huidige (tijdelijke huur) huis hebben we een waterontharder van Lubron type Easysoft.
Onze nieuwe woning die ergens in november wordt opgeleverd willen/moeten we van onszelf ook een waterontharder. Prima ervaringen hiermee opgedaan in deze huurwoning. Ideaal!

We zitten niet vast aan Lubron en ook hier zie ik regelmatig al tips, keuzes etc voorbij komen.

Nu mijn eerste vraag. Zie tekening met meterkast en de 'technische ruimte links daarvan waar de warmtepomp en wtw installatie zal komen.

Moet de waterontharder in de kleine meterkast of zou die ook bij de warmtepomp geplaatst kunnen worden (in rood aangegeven) ? Iemand ervaring hiermee? Liefst zonder extra breekwerk voor leidingen of iets dergelijks. WCD is daar ook aanwezig. Zou mooi zijn, maar geen flauw idee of dat daar makkelijk kan, dat de waterontharden bij de WP geplaatst kan worden.

Of als alternatief waar ik het blauw heb aangegeven door een gat te boren bij de meterkast richting de technische ruimte? Waterafvoer van de wasmaschine-afvoer gebruiken

Of is dat allemaal niet nodig en kan het makkelijk geplaatst worden in de meterkast en direct aftakken ter hoogte van de watermeter? Denk dat daar geen afvoer aanwezig is??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEG_LArRzoEBnfn1qqQgYWKur8k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/omPHg1I3DyELfIYfiMKLTbpe.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextersj
Mad Wally schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:52:
[...]

Je stelt in het menu de hardheid in op de ingaande waterhardheid. Vervolgens wordt het water volledig onthard tot dH=0 en daarna kun je als je wil (meesten willen dat niet) weer niet-onthard water bijmengen met een mengventiel, op de ontharder of op de bypassafsluiter, tot de gewenste waarde. Waarom wil je niet volledig onthard water?
ohh dus dat is de inkomende hardheid? die is bij ons in utrecht 6,5 dh omgerekend naar mmol is dat 11,2 maar mijn waterontharder kan ik max 9,9 instellen.
ik kan ook nergens in de handleiding vinden hoe je bij kan mengen:https://manuals.expondo.com/10250398
8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextersj
Brains Bush schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:54:
Lees ook dit topic al een tijdje mee en het geeft me veel goede info. Dank!
In ons huidige (tijdelijke huur) huis hebben we een waterontharder van Lubron type Easysoft.
Onze nieuwe woning die ergens in november wordt opgeleverd willen/moeten we van onszelf ook een waterontharder. Prima ervaringen hiermee opgedaan in deze huurwoning. Ideaal!

We zitten niet vast aan Lubron en ook hier zie ik regelmatig al tips, keuzes etc voorbij komen.

Nu mijn eerste vraag. Zie tekening met meterkast en de 'technische ruimte links daarvan waar de warmtepomp en wtw installatie zal komen.

Moet de waterontharder in de kleine meterkast of zou die ook bij de warmtepomp geplaatst kunnen worden (in rood aangegeven) ? Iemand ervaring hiermee? Liefst zonder extra breekwerk voor leidingen of iets dergelijks. WCD is daar ook aanwezig. Zou mooi zijn, maar geen flauw idee of dat daar makkelijk kan, dat de waterontharden bij de WP geplaatst kan worden.

is afhankelijk of je watertoevoer voordat het bij je warmtepomp komt nog afgetakt is.
je wilt normaal gesproken dat de "harde"water eerst door je waterontharder gaat voor het ergens anders naartoe gaat.

Of als alternatief waar ik het blauw heb aangegeven door een gat te boren bij de meterkast richting de technische ruimte? Waterafvoer van de wasmaschine-afvoer gebruiken

Of is dat allemaal niet nodig en kan het makkelijk geplaatst worden in de meterkast en direct aftakken ter hoogte van de watermeter? Denk dat daar geen afvoer aanwezig is??

[Afbeelding]
s afhankelijk of je watertoevoer voordat het bij je warmtepomp komt nog afgetakt is.
je wilt normaal gesproken dat de "harde"water eerst door je waterontharder gaat voor het ergens anders naartoe gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door dextersj op 22-06-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
dextersj schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:59:
[...]

ohh dus dat is de inkomende hardheid? die is bij ons in utrecht 6,5 dh omgerekend naar mmol is dat 11,2 maar mijn waterontharder kan ik max 9,9 instellen.
ik kan ook nergens in de handleiding vinden hoe je bij kan mengen:https://manuals.expondo.com/10250398
8)7
6.5 DH is trouwens maar 1.161 mmol/l, decimaal foutje :)

https://www.waterhardness...m8OQ6lV5RZNrd3lb2UOcjzIxQ

Als bijmengen niet beschreven staat dan zit dat niet ingebouwd in de ontharder. Je moet dat dan buiten de ontharder om doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Giku schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Even mezelf quoten.

Inmiddels zijn de collega's van Aqmos langs geweest en is er een CMX-48/4800L geïnstalleerd in de ...
d:)b
Aziraphale schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:17:
Ik ben ook aan het nadenken over een waterontharder, vooral vanwege de vaak geschetste tijdsbesparing qua schoonmaken en het besparen op schoonmaakmiddelen. De fantastische tvt en andere financiële besparing die ik her en der in de reclames zie is ook wel leuk, maar ik neem dat toch met een flinke schep zout.

En mocht ik er een gaan plaatsen, moet hij dan ook echt naast de watermeter geplaatst worden? Die zit bij mij namelijk in de kelder en daar heb ik geen aansluiting op de riolering...

Uiteraard heb ik de startpost gelezen en de zoekfunctie gebruikt, maar het wordt me nog niet echt duidelijk.
Met de standaard kraan (althans van onze apparaten) kan je 30% mee mengen. Als je naar 3dH wilt vanaf 7,5, kan je een montageblok overwegen. Hierbij kan je nog eens 30% mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
AQMOS schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:15:
[...]

Met de standaard kraan (althans van onze apparaten) kan je 30% mee mengen. Als je naar 3dH wilt vanaf 7,5, kan je een montageblok overwegen. Hierbij kan je nog eens 30% mengen.
De vraag is even hoever ik terug zou moeten/kunnen uitgaande van mijn Nibe systeem. Het CV systeem kan natuurlijk met gewoon water gevuld worden, maar ik zit even met de rvs boiler in mijn VVM S320. Ik heb liever niet dat bij problemen ik geen garantie heb vanwege te zacht water...

Ik moet zeggen dat jullie apparaten wel op mijn shortlist staan omdat ze hier op Tweakers goed bekend staan, dus gooi ik deze vragen maar even direct bij jullie neer. ;)

- Wat voor apparaat zou ik moeten hebben voor een 4 persoons huishouden met twee jonge kinderen (en dus op termijn pubers... :+ )?

- Mijn watermeter zit in de kelder en daar zit geen rioolaansluiting in de buurt. Kan een ontharder dan überhaupt wel zonder forse verbouwing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nibe's voorwaarden zijn niet te doen.. ;)

AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
en ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Aziraphale schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:44:
[...]

De vraag is even hoever ik terug zou moeten/kunnen uitgaande van mijn Nibe systeem. Het CV systeem kan natuurlijk met gewoon water gevuld worden, maar ik zit even met de rvs boiler in mijn VVM S320. Ik heb liever niet dat bij problemen ik geen garantie heb vanwege te zacht water...

Ik moet zeggen dat jullie apparaten wel op mijn shortlist staan omdat ze hier op Tweakers goed bekend staan, dus gooi ik deze vragen maar even direct bij jullie neer. ;)

- Wat voor apparaat zou ik moeten hebben voor een 4 persoons huishouden met twee jonge kinderen (en dus op termijn pubers... :+ )?

- Mijn watermeter zit in de kelder en daar zit geen rioolaansluiting in de buurt. Kan een ontharder dan überhaupt wel zonder forse verbouwing?
Wat betreft de garantie voor je CV systeem kan ik niks over zeggen. Over het algemeen heeft het geen effect aangezien de hardheid niet drastisch verminderd wordt (7,5dH naar 0 is geen groot verschil).

Met een 4 persoons huishouden zit je met een capaciteit van 4000 t/m 4800L goed. (BMX-48, CM-40, CMX-48, R2D2-48 etc)

Geen rioolaansluiting is wel een probleem. De afvalwaterslang mag maximaal 6 meter lang zijn en 1,20m stijgen (dan zit je echt aan het limiet).
Heb je een toilet, keuken of iets dergelijks in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
AQMOS schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:52:
[...]

Wat betreft de garantie voor je CV systeem kan ik niks over zeggen. Over het algemeen heeft het geen effect aangezien de hardheid niet drastisch verminderd wordt (7,5dH naar 0 is geen groot verschil).

Met een 4 persoons huishouden zit je met een capaciteit van 4000 t/m 4800L goed. (BMX-48, CM-40, CMX-48, R2D2-48 etc)

Geen rioolaansluiting is wel een probleem. De afvalwaterslang mag maximaal 6 meter lang zijn en 1,20m stijgen (dan zit je echt aan het limiet).
Heb je een toilet, keuken of iets dergelijks in de buurt?
Dat van de Nibe zal ik dan nog even aan de installateur vragen. :)

De kelderdeur zit in de keuken, dus als het geen dikke leiding is en ik de ontharder van de vloer af zet dan zou ik hem (denk ik, ben geen loodgieter...) aan de afvoer van de gootsteen kunnen knopen? Of in de afvoer van de afwasmachine kunnen hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 15:01
Aziraphale schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:01:
[...]

Dat van de Nibe zal ik dan nog even aan de installateur vragen. :)

De kelderdeur zit in de keuken, dus als het geen dikke leiding is en ik de ontharder van de vloer af zet dan zou ik hem (denk ik, ben geen loodgieter...) aan de afvoer van de gootsteen kunnen knopen? Of in de afvoer van de afwasmachine kunnen hangen?
Ik ben bezig met nieuwbouw, onze installateur plaatst een Nibe warmtepomp en had ook als optie een Waterluxe ontharder. Deze zouden ze dan instellen op 3dH. Nu zijn wij daar niet voor gegaan en zit ik ook te denken aan een aqmos of wtr ontharder. Neig ook meer naar AQMOS, heb een zelfde gezinssamenstelling en zat ook aan hetzelfde formaat te denken wat is voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Nuevocasa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:25:
[...]

Ik ben bezig met nieuwbouw, onze installateur plaatst een Nibe warmtepomp en had ook als optie een Waterluxe ontharder. Deze zouden ze dan instellen op 3dH. Nu zijn wij daar niet voor gegaan en zit ik ook te denken aan een aqmos of wtr ontharder. Neig ook meer naar AQMOS, heb een zelfde gezinssamenstelling en zat ook aan hetzelfde formaat te denken wat is voorgesteld.
Zou hij hem dan daarop instellen voor het cv water of ook voor het sww/de binnenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandeman!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-01-2024
Vandaag besloten om een Remon Deluxe Neva 25 XL te gaan plaatsen. Lokale hardheid is 11.3 DB en hebben dus last van kalkaanslag op kranen en wasmeubels.

We zijn in huis met 2 volwassenen en 2 kinderen, maar daarnaast ook nog eens een mantelzorgwoning voor mijn ouders.

Remon is de enige (zo ver ik heb kunnen vinden) met een onstmettingssysteem (tegen legionella) op elektrolyse, met als voordeel dat dit dus niet vervangen hoeft te worden.

In aanschaf wel een stuk duurder (~ 2k incl installatie ) dan bijvoorbeeld een Aqmos CM serie (~1.1k excl installatie), maar die verdient zich dus terug door echt compleet onderhoudsarm te zijn. Er hoeft alleen maar zout bij.

De ontharder wordt in de kelder geinstalleerd, hier zit echter nog geen afvoer, mag dat ook op een regenpijp of moet dit op riolering?

[ Voor 2% gewijzigd door Sandeman! op 23-06-2023 16:09 . Reden: prijs incl. en excl installatie ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:30
Sandeman! schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:01:
Vandaag besloten om een Remon Deluxe Neva 25 XL te gaan plaatsen. Lokale hardheid is 11.3 DB en hebben dus last van kalkaanslag op kranen en wasmeubels.

We zijn in huis met 2 volwassenen en 2 kinderen, maar daarnaast ook nog eens een mantelzorgwoning voor mijn ouders.

Remon is de enige (zo ver ik heb kunnen vinden) met een onstmettingssysteem (tegen legionella) op elektrolyse, met als voordeel dat dit dus niet vervangen hoeft te worden.

In aanschaf wel een stuk duurder (~ 2.1k) dan bijvoorbeeld een Aqmos CM serie (~1.1k), maar die verdient zich dus terug door echt compleet onderhoudsarm te zijn. Er hoeft alleen maar zout bij.

De ontharder wordt in de kelder geinstalleerd, hier zit echter nog geen afvoer, mag dat ook op een regenpijp of moet dit op riolering?
Voor die €1000 wil ik best 2x per jaar een maatbekertje ontsmettingsmiddel in het reservoir kieperen hoor ;)

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandeman!
Glenfiddich schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:13:
[...]

Voor die €1000 wil ik best 2x per jaar een maatbekertje ontsmettingsmiddel in het reservoir kieperen hoor ;)
Ik begreep dat die normale modules vervangen dienen te worden om de 1,5 jaar.. Aldus Aqmos, zie quote hieronde, maar je dan hebt dan ook een geavanceerder systeem met condenshoes (voor in de kelder), lekdetectie, en een upflow systeem.
AQMOS schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:50:
[...]

Houd er rekening mee dat de ontsmettingsmodule elke 1,5 - 2 jaar vervangen dient te worden, vervangingsunit kost ~€50.
Ook die van Remon moet vervangen worden.
(Ze kunnen wat anders beweren :P)

[ Voor 9% gewijzigd door Sandeman! op 22-06-2023 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Sandeman! schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:22:
[...]

Ik begreep dat die normale modules vervangen dienen te worden om de 1,5 jaar.. Aldus Aqmos, zie quote hieronde, maar je dan hebt dan ook een geavanceerder systeem met condenshoes (voor in de kelder), lekdetectie, en een upflow systeem.

[...]
Zover wij weten bestaat er geen chloormodule die niet vervangen dient te worden.
Wij hebben gebeld met Remon, maar niet kunnen achterhalen waarom die van hun een eeuwige levensduur zou hebben.

Als je er achter komt, dan hoor ik het graag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Sandeman! schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:22:
[...]

Ik begreep dat die normale modules vervangen dienen te worden om de 1,5 jaar.. Aldus Aqmos, zie quote hieronder..

[...]
WTF, 1,5 jaar levensduur. 8)7 Die optie valt dus iig af voor mij.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

RonJ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:57:
[...]

WTF, 1,5 jaar levensduur. 8)7 Die optie valt dus iig af voor mij.
Alleen dit dient vervangen te worden: https://aqmos.nl/shop/aqc...nt-4908?category=64#attr=

Elke 1,5 - 2 jaar raden wij aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
AQMOS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Alleen dit dient vervangen te worden: https://aqmos.nl/shop/aqc...nt-4908?category=64#attr=

De helft "maar" dus. Dat is al wat minder erg, maar dan nog, dan hou ik het wel bij een flesje ontsmettingsmiddel. Ik word al helemaal sta-pel gek van al die filter-verdienmodelletjes op allerlei apparaten. :X

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

RonJ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:05:
[...]

De helft "maar" dus. Dat is al wat minder erg, maar dan nog, dan hou ik het wel bij een flesje ontsmettingsmiddel. Ik word al helemaal sta-pel gek van al die filter-verdienmodelletjes op allerlei apparaten. :X
Als je van gedachte verandert, sturen wij je gratis 3 AMFA-4000's bij :P _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
AQMOS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Als je van gedachte verandert, sturen wij je gratis 3 AMFA-4000's bij :P _O-
Een biostabiel voor de waterleiding, eh, bedankt maar nee bedankt ;)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:23
Dat proeft echt beter hoor dat ingestraalde water.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
AQMOS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Incl monteur Remon waarschijnlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandeman!
AQMOS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Zover wij weten bestaat er geen chloormodule die niet vervangen dient te worden.
Wij hebben gebeld met Remon, maar niet kunnen achterhalen waarom die van hun een eeuwige levensduur zou hebben.

Als je er achter komt, dan hoor ik het graag. :P
Remon geeft aan het chloor uit het zout te halen via elektrolyse (waarschijnlijk hetzelfde als bij zwembaden) waardoor er geen filter in zit, over een aantal weken kan ik mogelijk meer vertellen. de eerste week van juli komen ze hem installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Sandeman! op 23-06-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Sandeman! schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:58:
[...]

Remon geeft aan het chloor uit het zout te halen via elektrolyse (waarschijnlijk hetzelfde als bij zwembaden) waardoor er geen filter in zit, over een aantal weken kan ik mogelijk meer vertellen. de eerste week van juli komen ze hem installeren.
Voor chloor- of ontsmettingsmodules wordt altijd elektrolyse gebruikt.
De elektrode wordt vaak gemaakt van inerte materialen zoals titanium. Dit gaat heel lang mee, maar ze zijn ook gecoat. Deze coating slijt na 1,5 - 2 jaar.

Het zou mooi zijn als je over een paar weken foto's kan sturen van de module, ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AQMOS schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:03:
[...]
Het is een reactie voor een alternatieve optie op een paar posts geleden:

[...]
Ah, dat was dus even verkeerd gequote.
Dat was inderdaad de eerste post die ik hier deed.
Zie alleen niet hoe het wisselen van een uitgewerkte ionenwisselaar voor een gegenereerde á 200 euro een oplossing is voor een mobiele ionenwisselaar die nog geen 130 euro kost, dus denk dat er wat meer mixed up is geraakt. ;)

Ik weet te weinig af van waterontharder installaties voor een heel huis maar wat is eigenlijk de use case voor zo’n omwissel systeem?
Is een automatische regeneratie systeem voor thuis waar je af en toe wat zout bij vult niet veel makkelijker dan steeds de wisselaars moeten gaan omwisselen?
edit: Nog even toevoegend. Alles wat je water niet ontdoet van kalk (zoals TAC, elektrisch, CO2 etc) is alleen praktisch voor specifieke toepassingen. Het moment dat er water blijft liggen in je wasbak of op je douchewand, droogt het kalk weer in.

Alleen ionenwisselaars en filters ontdoen je water volledig van kalk.
Dat is een goed punt, dank voor de realisatie!
De kalk in zo’n TAC of NAC systeem slaat dus enkel niet neer als het in opgeloste vorm in het water aanwezig is maar zodra al het water verdampt is slaat het alsnog neer als kalkaanslag, klinkt logisch en wel een groot nadeel van zo’n dergelijk systeem dan.
Zo’n systeem zal dan afvallen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

naftebakje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:34:
@Vliegvlug Voor indidenteel poetsen, kom je dan niet goedkoper uit met gedemineraliseerd water uit de supermarkt, paar € voor 5l.
En je hebt het enkel nodig voor naspoelen toch.
Voor het wassen van de ramen zie ik dat wel werken ja, maar voor de zonnepanelen op het dak wat minder.
Waarschijnlijk gaat er al 5 liter in de slang die naar boven loopt en ik heb het gevoel dat je toch flink wat water zal verbruiken met zo’n lange borstel op stok en dan wordt het snel prijzig ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Vliegvlug schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:49:
[...]

Ah, dat was dus even verkeerd gequote.
Dat was inderdaad de eerste post die ik hier deed.
Zie alleen niet hoe het wisselen van een uitgewerkte ionenwisselaar voor een gegenereerde á 200 euro een oplossing is voor een mobiele ionenwisselaar die nog geen 130 euro kost, dus denk dat er wat meer mixed up is geraakt. ;)

Ik weet te weinig af van waterontharder installaties voor een heel huis maar wat is eigenlijk de use case voor zo’n omwissel systeem?
Is een automatische regeneratie systeem voor thuis waar je af en toe wat zout bij vult niet veel makkelijker dan steeds de wisselaars moeten gaan omwisselen?
Zoutontharder is heel iets anders dan de systemen waarbij je patronen moet wisselen.
Zoutontharder wisselt calcium en magnesium voor natrium. Daardoor geen kalkaanslag en prima voor het hele huis.

Systeem met (mixed bed) wisselpatronen of cilinders die je op moet sturen om te laten regenereren maken demiwater dus volledig vrij van alle verontreinigingen. Dat is niet geschikt voor in huis omdat het ongeschikt is voor consumptie en ook je leidingen aantast. Bovendien is dit een hele dure waterbehandeling, alleen bedoeld voor wanneer je echt demiwater nodig hebt.
Pagina: 1 ... 88 ... 118 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.