BlueTooth76 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 00:59:
[...]
Ik heb sinds deze week alleen zo'n "horeca ontharder" in gebruik voor het schoonmaken van m'n zonnepanelen.
Kan alleen maar vaststellen dat de panelen schoon geworden zijn en er geen zichtbaar residu is achtergebleven.
Maar misschien heb ik dus niet de juiste weg gevolgd...
De opstelling:
[
Afbeelding]
Dank voor de foto, dat ziet er praktisch uit.
Wat is die koppeling tussen vat en borstelslang die je op dat kratje gemonteerd hebt, een filter?
[edit: is waarschijnlijk voor het toevoegen van schoonmaakmiddel realiseer ik me nu ik die fles er naast zie staan
]
Ziet er lekker mobiel uit ook een geen stekker nodig!
Dat is natuurlijk wel een nadeel van een RO apparaat realiseer ik me nu, die moet je ergens vast opstellen bij een stopcontact omdat je daarmee niet direct aan de slag kan door ‘m simpelweg tussen je kraan en slang te plaatsen maar vooraf water moet laten maken.
Voor de auto en de ramen is dat niet zo’n probleem omdat ik daar toch met emmers werk maar voor de zonnepanelen is direct op de kraan met een lange borstel wel een noodzaak eigenlijk.
Hoe groot is dat model wat jij hebt en wat heb je er voor betaald?
Ik had eerst alleen naar de kleinste van 8 liter gekeken omdat dat RO apparaat toch erg traag water kan maken.
Wanneer enkel een ionenwisselaar ook voldoende is om panelen, ramen en auto vlekvrij schoon te maken dan is dat ook een mooie optie.
Maar snap eigenlijk niet precies waarin de modellen functioneel verschillen. Er wordt een apparaatvolume genoemd maar niet wat dat concreet doet. Mijn aanname is dat een groter volume meer uitwisselingsoppervlak heeft voor het wisselen van ionen en dat je bij gelijke flow van water er doorheen je er beter mee kan ontharden, of andersom gezegd dat je bij een bepaalde gewenste hardheid van het water een grotere flow kan halen dan bij een kleiner model.
Maar er staan verder geen waarden bij zoals liter/minuut of dat een groter model het water bij een standaard waterdruk van ~2,5 bar beter ontkalkt dan een kleine.
Dus als iemand me kan uitleggen wat het verschil precies is hoor ik dat graag!
Als ik van de gegevens hier
Waterontharder handmatig uit ga zou ik 16liter moeten nemen,
“auto/motor wassen”;
Toepassing o.a. | inhoud | Aansluitmaat | Afmeting | Prijs (incl. btw) |
koffiemachines | 8 liter | 1/2'' | Ø 20 x 40 cm | €126 |
combi-steamers | 12 liter | 3/4'' | Ø 20 x 50 cm | €146 |
auto/motor wassen | 16 liter | 3/4'' | Ø 20 x 60 cm | €200 |
glazenspoelmachines, | 20 liter | 3/4'' | Ø 20 x 90 cm | €238 |
Is toch weer bijna €75 duurder en regenereren kost natuurlijk ook meer zout en water.
Dat ziet er goed uit!
Gebruik je speciaal reiningsmiddel voor zonnepanelen?