Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 87 ... 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-06 21:57

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Dalma schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:52:
[...]

ok ik probeer een vergelijk te maken van een Aqmos CM50 voor 3 tot 5 personen en een Remon Neva.

Beide hebben 12,5l hars inhoud, maar de doorstroomcapaciteit zit wel een groot verschil in. Bij de Aqmos is dit
1.2m3/h en bij de remon 2.8m3/h.

Nu is het prijsverschil ook wel groot waarschijnlijk. De Aqmos met ontsmettingsmodule + installatie zo'n 600 euro goedkoper dan de Neva.

En dan zitten we ook nog met de chinese stuurkop vs de clack in de aqmos.

Het is lastig allemaal te vergelijken, maar wat me opvalt bij de neva zitten er handige features op zoals zoutdetectie (piep die afgaat als het zout op is) memory functie als de stroom wegvalt, dubbele bodem (tegen klonteren), maar ja dan toch weer die chinese stuurkop en het prijsverschil. wat is wijsheid ?

zijn er nog andere goede merken die gebruik maken van top onderdelen die ik nog zou kunnen vergelijken ?

EDIT: ik ben nog even aan het googlen, en ik zie bijv. de WTR High End Ceramic Cabinet 11L. Dit is ook wel een aardig ding, met van alles en nog wat builtin.
Houd er rekening mee dat de ontsmettingsmodule elke 1,5 - 2 jaar vervangen dient te worden, vervangingsunit kost ~€50.
Ook die van Remon moet vervangen worden.
(Ze kunnen wat anders beweren :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Mad Wally schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Er zijn heel veel definities van doorstroom capaciteit. Ga er maar vanuit dat bij gelijk harsvolume deze vergelijkbaar zijn.
Ik word er niet wijzer van. Aqmos gebruikt andere termen als Wtr en is ook nog in het Duits.

Vergelijk bijv. De aqmos cmx-80 met de wtr ceramic high end 20. Prijs/kwaliteit ontlopen ze elkaar niet veel.

Maar kijkend naar het aantal m3/h of het aantal liters per minuut wordt het onduidelijk.

Beide hebben een harsinhoud van 20l. Onthardingscapaciteit van de Wtr is 1000l/h oftewel 17l/minuut.

Dus een huishouden van 4 personen waarbij gelijktijdig de regendouche aanstaat, wasmachine, vaatwasser en keukenkraan is dus bij voorbaat al kansloos, als ik uitga van een gemiddeld verbruik van een regendouche tussen de 15 en 20l/minuut.

Snap er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-06 21:13
Dalma schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:51:
[...]

Ik word er niet wijzer van. Aqmos gebruikt andere termen als Wtr en is ook nog in het Duits.

Vergelijk bijv. De aqmos cmx-80 met de wtr ceramic high end 20. Prijs/kwaliteit ontlopen ze elkaar niet veel.

Maar kijkend naar het aantal m3/h of het aantal liters per minuut wordt het onduidelijk.

Beide hebben een harsinhoud van 20l. Onthardingscapaciteit van de Wtr is 1000l/h oftewel 17l/minuut.

Dus een huishouden van 4 personen waarbij gelijktijdig de regendouche aanstaat, wasmachine, vaatwasser en keukenkraan is dus bij voorbaat al kansloos, als ik uitga van een gemiddeld verbruik van een regendouche tussen de 15 en 20l/minuut.

Snap er niks meer van.
Ik heb een highflow (regendouche) versie van Hydrotense, die doet 40 liter per minuut in de 2-3 persoonsversie en 60-70 liter in de 4-6 persoonsversie. Is dat niks voor je?

Ik heb zelf nog nooit drukverlies/watertekort ervaren en heb er nooit op gelet om niet tegelijkertijd wasmachine, vaatwasser, douche en kraan te gebruiken. Gaat altijd goed hier.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Glenfiddich schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:22:
[...]

Ik heb een highflow (regendouche) versie van Hydrotense, die doet 40 liter per minuut in de 2-3 persoonsversie en 60-70 liter in de 4-6 persoonsversie. Is dat niks voor je?

Ik heb zelf nog nooit drukverlies/watertekort ervaren en heb er nooit op gelet om niet tegelijkertijd wasmachine, vaatwasser, douche en kraan te gebruiken. Gaat altijd goed hier.
dank je . ik ga nog hiernaar kijken.

wat me nu opvalt van de nibe garantievoorwaarden is het volgende (zie plaatje). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUEm0kTdiQM04vgZArtIcOTZykA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EjL96hVC4VrG8uFX8I4kyGXr.png?f=fotoalbum_large

is al een paar keer eerder voorbij gekomen op het forum.

wij zitten volgens de website waar je de hardheid kunt controleren, op ongeveer 10 a 11.

wij moeten dus op minimale resthardheid 3 zitten.

Heeft het dan nog zin om een ontharder te nemen ?

Ik heb nibe gebeld en die zeggen op moment dat er binnen de garantieperiode de monteur langskomt en merkt dat de water hardheid op 0 staat ipv minimaal 3, garantie vervalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:54
@Dalma 3 is nog altijd beter dan 11 ;)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Glenfiddich schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:22:
[...]

Is (denk ik) niet zozeer de keuze tussen fleck of clack, maar meer een kwestie van de distributie pijp
https://www.softenerparts.com/md40922.htm

Tenzij het echt een 2" klep is ipv 1"

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2023 11:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
ok maar zo moet ik het dus ook zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dalma schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:30:
[...]

ok maar zo moet ik het dus ook zien ?
Opzich :) minder is beter, of 0 het beste is daar zijn dus de meningen over verdeeld (koffie liefhebbers, mensen met vlekken in de wasbak, fabrikanten die garantie bieden enz...)

Hoe lager het getal hoe minder vaak je dus verwarmings elementen / andere dingen schoon hoeft te maken.
Kalk is niet schadelijk voor ons, het is dus meer dat je het doet voor de dingen om je heen zoals een zwarte kraan die je graag zwart wilt houden, of de glazen douchewand die je niet iederedag wilt droog boenen na een douche beurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-06 20:52
Dalma schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:08:
[...]

dank je . ik ga nog hiernaar kijken.

wat me nu opvalt van de nibe garantievoorwaarden is het volgende (zie plaatje). [Afbeelding]

is al een paar keer eerder voorbij gekomen op het forum.

wij zitten volgens de website waar je de hardheid kunt controleren, op ongeveer 10 a 11.

wij moeten dus op minimale resthardheid 3 zitten.

Heeft het dan nog zin om een ontharder te nemen ?

Ik heb nibe gebeld en die zeggen op moment dat er binnen de garantieperiode de monteur langskomt en merkt dat de water hardheid op 0 staat ipv minimaal 3, garantie vervalt.
Wat ze zeggen is BS. Bij een waterontharder wissel je calcium- of magnesium-ionen uit voor natrium-ionen. Het water bevat niet minder ionen, de pH veranderd niet en het water is dan ook niet agressief.
Wanneer je een omgekeerde osmose (RO) apparaat plaatst ga je werkelijk ionen verwijderen. Dit kun je meten omdat de geleidbaarheid heel laag wordt. Door een gebrek aan ionen wil het water graag ionen opnemen en dat kunnen dus koper-ionen zijn van de leidingen of de boiler. In dat geval wordt het metaal langzaam opgelost en heb je wel een probleem.
Maar ook de waterleidingbedrijven snappen het niet of willen het niet snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En deze dan:
8. Het gebrek is niet ontstaan als gevolg van bevriezing, te hoge temperatuur of onder- of overdruk of onder spanning
geplaatste of verkeerde uitgevoerde verbindingen, overmacht, ondeskundig gebruik, geweld van buiten, externe
oorzaken zoals blikseminslag, brand, natuurrampen, inwerking van agressieve vloeistoffen of gassen, normale slijtage,
kalkafzetting, te hoge spanning of te hoge watersnelheid in de aansluitingen van het product.
Zonder ontharder heb je ook geen garantie? :+
Als er een elektrisch (bijwarm) element in zit, heb je kans daarop.

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:50:
[...]

En deze dan:

[...]

Zonder ontharder heb je ook geen garantie? :+
ja bizar, kalkafzetting. ff serieus. dus ze willen eigenlijk geen waterontharder zien of je moet voldoen aan die 3 of hoger en kalkafzetting mag de oorzaak van het probleem niet zijn. schiet mij maar lek 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Dalma op 25-05-2023 19:52 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
AQMOS schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:50:
[...]

Houd er rekening mee dat de ontsmettingsmodule elke 1,5 - 2 jaar vervangen dient te worden, vervangingsunit kost ~€50.
Ook die van Remon moet vervangen worden.
(Ze kunnen wat anders beweren :P)
Ik heb nog een vraagje over de AQMOS CMX versie vergeleken met een WTR ontharder.

Volgens de WTR website heeft de high end variant keramische schijven ipv kunstof pistons, exacte tekst: "Voorzien van keramische schijven in plaats van kunststof pistons, waardoor niet aan slijtage onderhevig"

Hoe zit dit bij de Aqmos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dalma
Onbelangrijk, je bent in 1m55 klaar mocht het ooit nodig zijn
YouTube: Wechsel eines Kolben- und Dichtsatzes, Clack Ventil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 16:53

timovd

Voorsprong door techniek

AUijtdehaag schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:41:
@timovd
Byzonder.
Heb dezelfde constructie zo lijkt het.
[Afbeelding][Afbeelding]

Toch even de schuifmaat opzoeken dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf4IdlRwwk5-VOebFhWyn-89pUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjMv0UumfyyZnOwRInGNfBa0.jpg?f=fotoalbum_large
Met de schuifmaat nagemeten (gemeten in mm, omgerekend naar inches). De meter zelf is 1", maar vervolgens uit de beugel is 5/4".
Wat is handig om hier te doen?
5/4 naar 1" - 1" kogelkraan (met wartel?) - T-stuk 1", 22mm, 1".
22mm naar buitenkranen (voor sproeuinstallatie), 1" naar ontharder.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timovd
26 mm is 3/4
33 mm is 1"
https://www.techniparts-o...entabel-schroefdraad-bsp/
(Duims maat- Diameter Uitwendis schroefdraad in MM.)

Je zou zoiets kunnen monteren (mit uberwurfmutter 1" IG=Inner Gewinde)
https://www.heima24.de/in...vgw.html?cache=1685120855
DVGW = KIWA

Verdere koppelingen:
rotgus dvgw

Und loctite 55 gebrauchen bitte :+

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2023 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 30-06 16:53

timovd

Voorsprong door techniek

@AUijtdehaag bedankt! Loctite 55 genoeg hier en er komen alleen koppelingen die geschikt zijn voor drinkwater.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:29
Wij hebben ook net een waterontharder, alleen heb ik een vraag over de afvoer naar de riolering. De afvoer van de waterontharder is aangesloten op een buis met bovenaan een sifon waar de condenswaterafvoer van de cv op zit. Nu is de afvoer van de waterontharder onder het sifon aangesloten die ook rechtstreeks naar het riool gaat. Moet hier ook een sifon oid tussen of is dit zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Remtronica schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:59:
Wij hebben ook net een waterontharder, alleen heb ik een vraag over de afvoer naar de riolering. De afvoer van de waterontharder is aangesloten op een buis met bovenaan een sifon waar de condenswaterafvoer van de cv op zit. Nu is de afvoer van de waterontharder onder het sifon aangesloten die ook rechtstreeks naar het riool gaat. Moet hier ook een sifon oid tussen of is dit zo goed?
Even een foto van de situatie helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan er een bwt sifon met airgap tussen zetten als dat past.
Maar waarom staat die bij de cv ketel? Is dat de boven verdieping? Heb je dan wel heel je huis onthard water?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-o2BeyJ6D6OZcszNfkjivJpE1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EmJ3uqhyS5tq04R2mLsfWLqQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Wij hebben de waterontharder geplaatst bij een extra (technische) ruimte in ons huis. Meterkast zat al redelijk vol en in een put plaatsen was lastig voor de bypass en zout bijvullen.

Bijgevoegd een schets van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i61FRJcmqwXXOD48qY9Duds-2og=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nibJemDBwxqgCmkQBNErgNRw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54

TF

bla bla

Ik heb een grondwaterbron met veel ijzer en een hoge hardheid. Ik wil het gebruiken om mijn tuin te bewateren en vroeg mij af of een gewone ontharder ook ijzer mangaan etc uit het water haalt? Want dan is het misschien de moeite om een 2e hands exemplaar op ee kop te tikken.
Ik zou daar meer vertrouwen in hebben dan eenvoudig (kool) filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TF
Dan heb je een ander soort hars nodig
https://lfs-cleantec.de/e...enungsanlagen-eisenfilter

Verder weet ik er niet zoveel over.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-06 21:13
Remtronica schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:46:
Wij hebben de waterontharder geplaatst bij een extra (technische) ruimte in ons huis. Meterkast zat al redelijk vol en in een put plaatsen was lastig voor de bypass en zout bijvullen.

[Afbeelding]
Zit je ontharder dan wel vooraan in de waterleiding? Dus vóór je kranen, douche etc? Anders heeft het weinig zin natuurlijk.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54

TF

bla bla

AUijtdehaag schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:05:
@TF
Dan heb je een ander soort hars nodig
https://lfs-cleantec.de/e...enungsanlagen-eisenfilter

Verder weet ik er niet zoveel over.
Ah ik ga mij even beter inlezen. Ik kom nml net prompt op dit idee.

Ik heb mijn grondwater al eens laten testen:

zuurgraad : pH 7.6
opgelost ijzer : 7.6 mg/l
opgelost mangaan : 0.5 mg/l
hardheid 19 dH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[Afbeelding]
Ik heb hem ook boven staan. Kun je die afvoer aanpassen zodat de sifon onderaan zit en dan met een y-stuk splitten zodat CV en ontharder erop kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally

[Afbeelding]
Dit zit zeker niet goed. Een paar pagina’s terug is dit ook uitgebreid besproken. Waar het op neerkomt is dat je een 40mm afvoer moet hebben met een sifon en airgap. Soms zijn sifon en airgap gecombineerd. Sifon is stankslot en airgap is een fysieke onderbreking tussen de afvoerslangen van de ontharder en het riool. Dit voorkomt dat verontreinigd water in je ontharder kan komen waardoor er bacteriën gaan groeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-06 10:54
Suicide schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Tja, dan kan ik je denk ik helaas ook niet verder helpen.
Enige wat mij nog te binnen schiet is dat er te weinig hars in de cilinder kan zitten....
Vorige week was een monteur langsgeweest en heeft in de instellingen down flow aangevinkt. Dit zal de reden zijn volgens hem Overigens staat in de handleiding up flow vermeld.

Ik heb nu al betere resultaten dan voorheen.
Ik ga de komende weken even goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Glenfiddich schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:06:
[...]

Zit je ontharder dan wel vooraan in de waterleiding? Dus vóór je kranen, douche etc? Anders heeft het weinig zin natuurlijk.
De water ontharder zit inderdaad voor alle kranen.
Beekforel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:23:
[...]

Ik heb hem ook boven staan. Kun je die afvoer aanpassen zodat de sifon onderaan zit en dan met een y-stuk splitten zodat CV en ontharder erop kunnen.
[quote]Beekforel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:23:
[...]
Mad Wally schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Dit zit zeker niet goed. Een paar pagina’s terug is dit ook uitgebreid besproken. Waar het op neerkomt is dat je een 40mm afvoer moet hebben met een sifon en airgap. Soms zijn sifon en airgap gecombineerd. Sifon is stankslot en airgap is een fysieke onderbreking tussen de afvoerslangen van de ontharder en het riool. Dit voorkomt dat verontreinigd water in je ontharder kan komen waardoor er bacteriën gaan groeien.
Ik heb de leverancier gebeld en het blijkt dat de waterontharder een terugslagklep heeft en er doormiddel van een slang geen riool lucht in de waterontharder kan komen. Dus gelukkig is het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Leveren jullie ook een CMX-32 met klein zoutvat?
En wat zijn de afmetingen van het zoutvat?
En hoeveel zout kan daar in?
Zit er ook een vlotter in?

Ook zie ik geen datablad van de CMX-32

Wil er graag eentje bestellen maar de website is onduidelijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im4ES-G5ZbxZbsxJwKyWRm1WIr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3VhGy4XdfZBcUW6kwgA1vY48.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:22:
@AQMOS
Leveren jullie ook een CMX-32 met klein zoutvat?
En wat zijn de afmetingen van het zoutvat?
En hoeveel zout kan daar in?
Zit er ook een vlotter in?

Ook zie ik geen datablad van de CMX-32

Wil er graag eentje bestellen maar de website is onduidelijk ;)

[Afbeelding]
De CMX-32 (en 48) leveren wij standaard met pekelbakken waar precies 25kg in past.
Vlotter zit er standaard bij (en toebehoren zoals pekelslang).
Zoutbak is 28cm rond en 44cm hoog.

Als je de CMX-32 besteld, dan krijg je een verticale adapter, bypass, bspt stukken 3/4", aansluitset en de pekelbak van 25L.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btIwlsSESv8UKbmx9DVMrLygQ7Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U9dbfCEoRSX505uBV2bsXP3A.png?f=user_large

De Clack inbouwlengte:
27cm = Verticale adapter, Bypass, BSPT koppeling
36cm = Verticale adapter, Bypass, BSPT koppeling
37cm = Verticale adapter, Bypass, BSPT koppeling
41cm = Verticale adapter, Bypass, BSPT koppeling

Je mag eventueel een mailtje naar mp[at]aqmos.nl doen als je wat specifiekers wilt hebben.
Zo kunnen we eventueel de overloop weg laten van het zoutvat.

Ik zet het updaten van de informatie op mijn to-do lijstje ;)

Maar uh even wat anders, je hebt toch allang een waterontharder met de WS1CI Clack?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Bedankt.
Zal morgen even een mailtje sturen.

Ja heb er een.
Maar heb ook familie en vrienden die er nog geen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

TF schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:07:
[...]

Ah ik ga mij even beter inlezen. Ik kom nml net prompt op dit idee.

Ik heb mijn grondwater al eens laten testen:

zuurgraad : pH 7.6
opgelost ijzer : 7.6 mg/l
opgelost mangaan : 0.5 mg/l
hardheid 19 dH
Je kan kijken naar de Ecomix.
Dit verwijdert naast kalk o.a. ook ijzer en mangaan.

Principe is hetzelfde als een waterontharder, maar dan wat andere soorten hars er in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4cXRwBWntmboiNsbAkltu40gVc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1o8V6Zs2ZUT1vRM4fIS1OMUv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:48
Het heeft even geduurd na het inwinnen van info hier maar we gaan een waterontharder aanschaffen.
Nu is alleen de vraag hoe doen jullie dit met planten water geven?
Het gaat dan vooral om straks in de winter de binnenplanten water te geven.
De buitenkranen gaan zo ie zo buiten de ontharder om maar deze zijn afgesloten in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 22:32
Pjotter87 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:27:
Het heeft even geduurd na het inwinnen van info hier maar we gaan een waterontharder aanschaffen.
Nu is alleen de vraag hoe doen jullie dit met planten water geven?
Het gaat dan vooral om straks in de winter de binnenplanten water te geven.
De buitenkranen gaan zo ie zo buiten de ontharder om maar deze zijn afgesloten in de winter.
Bij mij krijgen ze gewoon onthard water.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:48
@hansvk en dat gaat goed?
Ik lees hier heel veel verschillende verhalen over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gaat hier ook gewoon goed zover ik kan oordelen (er gaat alsnog wel eens een kamerplant de mist in maar dat ligt eerder aan mijzelf :X ). M'n gazon is ook harstikke mooi groen als ik het op tijd besproei (met onthard water).

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 01-06-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 22:32
Pjotter87 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:53:
@hansvk en dat gaat goed?
Ik lees hier heel veel verschillende verhalen over
Ja, gaat al jaren prima.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

hansvk schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Ja, gaat al jaren prima.
Het is echt situatie afhankelijk. Je zal het moeten proberen en kijken of je planten tekenen van chlorose vertonen (geel worden).
Het hangt af van hoe rijk je grond is aan voedingsstoffen en welke planten je hebt.
Buxus planten en hortensia's zijn bijvoorbeeld wat gevoeliger voor natriumrijk water, maar ook dit hoeft geen probleem te zijn.

Een andere factor die meespeelt is de alkaliteit. Als je van 20dH naar 0dH gaat, heeft dit al een groter effect op de zuurgraad/pH dan van 7dH naar 0dH.

Proberen en anders bypassen als je de plantjes water geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vraagje: ik had een tijdje geleden mijn CA 2096 terug stroom beveiliging vervangen met een EA ( deze om precies te zijn). Dat ging bijna een jaar prima tot ik recentelijk kwam van van vakantie. De waterontharder stond in bypass en vakantie stand in de tussentijd.

Nu is de water druk heel laag, nog lager dan met de CA 2096 lijkt het. Ik verdenk dus dat de EA "defect" is of verstopt is. Want er zit geen verschil in water druk wanneer ik de bypass aanzet (dus er gaat geen water door de ontharder). Zit er iets van een zeefje in die je kan schoonmaken ? Ik heb bij de buren nagevraagd en hun water druk is niet veranderd. Het lijkt dus alleen hier zomaar fout. Heb al gekeken of er water weg lekt, maar als er geen kranen aanstaan, loopt de water teller dus niet. Iemand enig idee? Want de EA eruit halen en testen is ook wel wat werk.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Een keer een tik met een hamer?
Misschien zit het kogeltje/veertje vast

Technische fische

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:17:
@xoror
Een keer een tik met een hamer?
Misschien zit het kogeltje/veertje vast

Technische fische
hmm wat meer testjes gedaan, maar lijkt een van de buiten kranen te zijn die gek doet. ala je helemaal open draait gaat ie zachter dan half open 7(8)7

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In onze nieuwe woning moet een ontharder komen, in de meterkast.
Nu wilde ik eerst voor een Aqmos R2D2-32 of 48 gaan, maar waarschijnlijk gaat het een kwalitatief betere CM-40 worden met ongeveer 140 m3 verbruik bij 10,2 graden dH.

Nu wil ik het ding zelf installeren, of voor een meerprijs laten installeren.
@AQMOS Zo'n apparaat kan toch 'dwars' in de meterkast? Meterkast is max 38 cm diep. Met een diepte/breedte 32 cm zou het dan moeten passen, lijkt me.
En wordt er bij de CM-40 nu wel of niet een bypass geleverd? In principe een anti-terugstroom-kraan erbij, en dan ben je compleet toch?
En, in de meterkast is een verticale afvoerpijp aanwezig, een aanboorzadel, zou dat daar ook op kunnen? Of is het beter om deze op een horizontale afvoerpijp aan te sluiten, onder de meterkast in de kruipruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

koelkast schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:19:
In onze nieuwe woning moet een ontharder komen, in de meterkast.
Nu wilde ik eerst voor een Aqmos R2D2-32 of 48 gaan, maar waarschijnlijk gaat het een kwalitatief betere CM-40 worden met ongeveer 140 m3 verbruik bij 10,2 graden dH.

Nu wil ik het ding zelf installeren, of voor een meerprijs laten installeren.
@AQMOS Zo'n apparaat kan toch 'dwars' in de meterkast? Meterkast is max 38 cm diep. Met een diepte/breedte 32 cm zou het dan moeten passen, lijkt me.
En wordt er bij de CM-40 nu wel of niet een bypass geleverd? In principe een anti-terugstroom-kraan erbij, en dan ben je compleet toch?
En, in de meterkast is een verticale afvoerpijp aanwezig, een aanboorzadel, zou dat daar ook op kunnen? Of is het beter om deze op een horizontale afvoerpijp aan te sluiten, onder de meterkast in de kruipruimte?
De CM-40 is L50cm x B32cm x H67cm
Of het past is dus even goed inschatten.
Met de clack bypass en BSPT doppen steekt het ongeveer 10cm uit (dus bovenop de 50cm).
De bypass krijg je er standaard bij.

Een aanboorzadel is genoeg inderdaad. Wij raden wel altijd een terugstroombeveiliging aan zoals de VDL terugslagklep. Beste manier is een siphon met een airgap installeren op een afvoerbuis.

Als je het door ons laat installeren, kunnen wij altijd een CMX-48 voor de zekerheid meenemen als de CM-40 niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
AQMOS schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:08:
[...]

De CM-40 is L50cm x B32cm x H67cm
Of het past is dus even goed inschatten.
Met de clack bypass en BSPT doppen steekt het ongeveer 10cm uit (dus bovenop de 50cm).
De bypass krijg je er standaard bij.

Een aanboorzadel is genoeg inderdaad. Wij raden wel altijd een terugstroombeveiliging aan zoals de VDL terugslagklep. Beste manier is een siphon met een airgap installeren op een afvoerbuis.

Als je het door ons laat installeren, kunnen wij altijd een CMX-48 voor de zekerheid meenemen als de CM-40 niet past.
OK. Dus met een meterkastdiepte van 38 cm moet het passen, lijkt me, mooi.
Een airgap lijkt me goed te doen inderdaad. Maar nu nog even de vraag of de afvoer bovengronds (op verticale pijp) of ondergronds (op horizontale pijp) in de kruipruimte zou moeten. Bovengronds is natuurlijk makkelijker, de standleiding is in de meterkast.

En een CMX-48 is met een losse pekelbak? Compacter dus??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koelkast
Is het een 110 mm standleiding?
https://www.installand.nl...voor-standleiding-o110-mm
Die hoef je niet te lijmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

koelkast schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:19:
[...]

OK. Dus met een meterkastdiepte van 38 cm moet het passen, lijkt me, mooi.
Een airgap lijkt me goed te doen inderdaad. Maar nu nog even de vraag of de afvoer bovengronds (op verticale pijp) of ondergronds (op horizontale pijp) in de kruipruimte zou moeten. Bovengronds is natuurlijk makkelijker, de standleiding is in de meterkast.

En een CMX-48 is met een losse pekelbak? Compacter dus??
Dat is wat compacter inderdaad. Daar hebben we een verticale adapter voor zoals afgebeeld een aantal posts geleden. Past voornamelijk vaak beter omdat je de harsfles en de zoutbak op een aparte plek kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Misschien wat offtopic, maar zijn zulke manometers ook geschikt voor drinkwater?
Ik zie geen Kiwa of DVGW keurmerk.
De vraag staat ook uit bij de leverancier.

Ik zou deze in de aanvoerleiding willen zetten, en mogelijk ook een na de ontharder.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
AQMOS schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:43:
[...]

Dat is wat compacter inderdaad. Daar hebben we een verticale adapter voor zoals afgebeeld een aantal posts geleden. Past voornamelijk vaak beter omdat je de harsfles en de zoutbak op een aparte plek kan zetten.
Dat ziet er goed uit. Toch begrijp ik het nog niet helemaal. Wat zijn nou precies de afmetingen van de CM en de CMX versies? En wat is het voordeel van de CMX nu?
Jullie leveren een kleinere zoutbak bij de CMX, waar precies 25 kg zout in past? Een aangepaste/andere bak dus?
Maar .. de CMX-48 is toch weer groter dan de CM-40? Op de website staat ook nog de CMX-40 bij de datasheets?
Ik heb geen moeite met 1x per 4 maanden zout toevoegen, dat hoeft van mij niet slechts 1x per jaar te zijn. Dus wat dat betreft hoef ik niet zo'n grote ontharder. Maar de capaciteit moet wel genoeg zijn.

Voor ik bestel graag nog wat meer info over afmetingen en advies welke te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

koelkast schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:34:
[...]

Dat ziet er goed uit. Toch begrijp ik het nog niet helemaal. Wat zijn nou precies de afmetingen van de CM en de CMX versies? En wat is het voordeel van de CMX nu?
Jullie leveren een kleinere zoutbak bij de CMX, waar precies 25 kg zout in past? Een aangepaste/andere bak dus?
Maar .. de CMX-48 is toch weer groter dan de CM-40? Op de website staat ook nog de CMX-40 bij de datasheets?
Ik heb geen moeite met 1x per 4 maanden zout toevoegen, dat hoeft van mij niet slechts 1x per jaar te zijn. Dus wat dat betreft hoef ik niet zo'n grote ontharder. Maar de capaciteit moet wel genoeg zijn.

Voor ik bestel graag nog wat meer info over afmetingen en advies welke te nemen.
De afmetingen van de CM-series staan op de website. Hier moet je dus 10cm extra bij doen als je een bypass wenst.
De afmeting van de kop van CMX is 36cm, dat is inclusief Verticale adapter, Bypass, BSPT koppeling (het schroefdraad waar je de sanitairslangen op doet).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqjeoBY7a7WrWDqwkZzUbg0GgnQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ORG46mChm1Nw9ya0qvmQN4jN.png?f=user_large

Standaard komt bij alles tot de CMX-48 een zoutbak waar 25kg zout in past.
Als je liever een CMX-40 hebt, dan maken we die voor je. Het enige verschil tussen de 40 en 48 is 2L hars. Voor de rest is het exact hetzelfde ding (op de instellingen na).

We kunnen ook de CMX-48 "besparend" instellen.
Dit betekend dat we 75% van de originele capaciteit nemen en 60% van het zoutverbruik.
Dan heb je in wezen een CMX-36, maar nog altijd de optie om de capaciteit te verhogen.

De keuze is reuze, je mag ook even bellen en vragen naar Matthew :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
AQMOS schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:44:
[...]
We kunnen ook de CMX-48 "besparend" instellen.
Dit betekend dat we 75% van de originele capaciteit nemen en 60% van het zoutverbruik.
Dan heb je in wezen een CMX-36, maar nog altijd de optie om de capaciteit te verhogen.
Ik zou ook graag de capaciteit en het verbruik van mijn R2D2-32 reduceren. Ik gebruik maar 1,5 m3 per week maar wil graag wel wekelijks regenereren. Dat betekent dat ik de capaciteit omlaag zou willen brengen van 3,2 m3 naar ca 2 m3, dus ca 2/3.

Zoals ik al eerder meldde doet WTS dat ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaJhk5L4FRLm-pxGVmBM1dm-neE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNmjGIyq29A8RPzM2UgPrLOi.jpg?f=fotoalbum_large

Zij gaan zelfs zover om 70% van de capaciteit te behouden bij 50% van het zoutverbruik.

Is dit iets waar je instellingen voor hebt of kun je meedenken wat geschikte instellingen zouden kunnen zijn? Beetje trial en error vind ik geen probleem. Ik heb een dH van 8 en gebruik nu de standaard settings (voor dH=10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
In navolging op mijn laatste bericht.
Gemeten hardheid: 8, ingestelde hardheid <10

Huidige Parameters:
Capaciteit 3,04T
Backwash 1
Brine 28
Rinse 2
Refill 3,2
Zoutverbruik per regeneratie 1.296 kg (3,6 liter water(gemeten) x 360 gr/l)

Voorgestelde Parameters:
Capaciteit 2T
Backwash 1
Brine 25
Rinse 2
Refill 2,0
Verwacht zoutverbruik per regeneratie 0.81 kg (2,25 liter water(verwacht) x 360 gr/l)

Capaciteit 65,7%, zoutgebruik 62,5% tov oorspronkelijk, redelijk behoudend dus.

Lijken dit acceptabele waarden om te proberen? Uiteraard zal ik de eerste tijd regelmatig de hardheid meten net voor de regeneratie om te kijken of de werking en capaciteit correct zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:33
Ik ben ook voornemens een waterontharder te laten installeren en heb een aantal vragen die ik zo snel niet terug kan vinden, zoals bij de meeste mensen is onze meterkast erg beperkt :X

Wij verbruiken ongeveer 100 m3 per jaar aan water.

Mijn eerste gedachte is dat ik 3 mogelijkheden/vragen heb:

- Aqmos R2D2-32
Deze kan links op een verhoging geplaatst worden, maar komt dan wel voor de gaskraan te staan, ik heb dit met een kartonnen doos geprobeerd en kan er dan van rechtsboven makkelijk bij.
Is dit aan te raden? ik kan er dan nog redelijk makkelijk bij......

- Aqmos BMX-32
Hier heb ik 2 mogelijkheden (als de 2e mogelijk is dan :P )
a. De zoutbak links op een verhoging en de harsfles rechts op een verhoging, gedeeltelijk voor de
watermeter, maar deze is dan nog makkelijk af te lezen.
Zou dit haalbaar en/of logisch zijn met slanglengtes e.d.?

b. De harsfles links op een verhoging met daarboven een plateau waar de zoutbak op komt te staan (hiervoor moet ik mijn server hoger plaatsen, maar dat is geen enkel probleem.
Kan/mogen de 2 apparaten boven elkaar (gescheiden door een plateau o.i.d.?

Waterleiding van 22 mm zit rechts, een rioolpijp is beschikbaar in de kruipruimte en zit zo'n 1 meter links van van de meterkast onder het toilet.

Als er andere ideeen zijn dan hoor ik dat uiteraard graag _/-\o_

En ja ik heb nog wat kabelopruimwerkzaamheden te doen O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fkKfNN5Sh3CLYBTHJRDwJrC9Hw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YKdC0QxPu9Rv2Mz3EG2hfmlG.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door ralphkeb op 08-06-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
ralphkeb schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:42:
Ik ben ook voornemens een waterontharder te laten installeren en heb een aantal vragen die ik zo snel niet terug kan vinden, zoals bij de meeste mensen is onze meterkast erg beperkt :X

Wij verbruiken ongeveer 100 m3 per jaar aan water.

Mijn eerste gedachte is dat ik 3 mogelijkheden heb:

- Aqmos R2D2-32
Deze kan links op een verhoging geplaatst worden, maar komt dan wel voor de gaskraan te staan, ik heb dit met een kartonnen doos geprobeerd en kan er dan van rechtsboven makkelijk bij

- Aqmos BMX-32
Hier heb ik 2 mogelijkheden (als de 2e mogelijk is dan :P )
a. De zoutbak links op een verhoging en de harsfles rechts op een verhoging, gedeeltelijk voor de
watermeter, maar deze is dan nog makkelijk af te lezen.

b. De harsfles links op een verhoging met daarboven een plateau waar de zoutbak op komt te staan (hiervoor moet ik mijn server hoger plaatsen, maar dat is geen enkel probleem.

Waterleiding van 22 mm zit rechts, een rioolpijp is beschikbaar in de kruipruimte en zit zo'n 1 meter links van van de meterkast onder het toilet.

En ja ik heb nog wat kabelopruimwerkzaamheden te doen O-)

[Afbeelding]
Ik lees geen vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
Mijn post wat aangepast :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ralphkeb
Hier staat die R2D2 ook vrij kompakt op een plankje
JoKo in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Maar ik zou kijken voor deze die kan je ook uit lezen in home assistant eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
@AUijtdehaag Thanks, moet wel passend te krijgen zijn dan.

Ik weet CMX-32 via Home Assistant uit te lezen is, maar dat is voor mij de meerprijs eigenlijk niet waard (het verschil in prijs is dan voor mij al zo ongeveer de installatiekosten die ik ook via Aqmos wil laten doen.

Het enige waar ik naar op zoek ben om in HA uit te kunnen lezen is of het zout bijna op is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ralphkeb
Dan moet ik weer even wat solderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Zab-GxJt7cpWGJtXs0sGoasVM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQwBhKpqM79vaMJmalkxAyRy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphkeb
Ik stuur je even een PB, net contact gehad met Aqmos en 4 juli staat de installatie gepland 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik heb sinds 2 maanden een waterontharder in mijn nieuwbouw woning. Ik merkte meteen in het begin inderdaad heel zacht water, voelde heel glad en haast glibberig aan op natte vingers.

Nu, 7 a 8 weken later, merk ik dat een stuk minder. Ik had er in het begin 20kg zout in gedaan, en volgens de handleiding iets van 5L water in de zouttank.

Daarna nooit meer zout toegevoegd. Ik zie dat er nog wel zouttabletten in zitten, maar ik heb de bak zojuist maar weer even helemaal gevuld, maar moet er dan ook een emmer water oid bij? De handleiding zegt dat je zou moet toevoegen 'tot boven de waterlijn' maar ik zie er gewoon GEEN water in die bak zitten?

Of doet de machine zelf water door dat zou gooien bij een regeneratie ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gronoco
Welk merk is het?

Aan het eind van de regeneratiecyclus wordt er water toegevoegd aan het zout voor de volgende regeneratie.
Als dat niet gebeurd, dan zal hij ook niet goed functioneren (zuigt aan het begin dus geen zout water op)

Hiermee controleer je de hardheid, van het ontharde water.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
gronoco schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:47:
Ik heb sinds 2 maanden een waterontharder in mijn nieuwbouw woning. Ik merkte meteen in het begin inderdaad heel zacht water, voelde heel glad en haast glibberig aan op natte vingers.

Nu, 7 a 8 weken later, merk ik dat een stuk minder. Ik had er in het begin 20kg zout in gedaan, en volgens de handleiding iets van 5L water in de zouttank.

Daarna nooit meer zout toegevoegd. Ik zie dat er nog wel zouttabletten in zitten, maar ik heb de bak zojuist maar weer even helemaal gevuld, maar moet er dan ook een emmer water oid bij? De handleiding zegt dat je zou moet toevoegen 'tot boven de waterlijn' maar ik zie er gewoon GEEN water in die bak zitten?

Of doet de machine zelf water door dat zou gooien bij een regeneratie ofzo?
Aan het einde van de regeneratie vult hij de bak weer met enkele liters water. Hier lost zout in op en ontstaat de brine oftewel het pekelwater waarmee hij de volgende keer regenereert. Als alles goed werkt hoef je na de ingebruikname geen water meer in het zoutreservoir te doen, dat doet hij dus zelf. Als het water niet glibberig meer is dan is het verstandig de hardheid te testen. Als deze te hoog is dan is het zaak na te gaan wat er mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Het is een Hydrotense, gebaseerd op een Pentair/Fleck 5800.

Ik heb vanmorgen even handmatig een regeneratie gedaan; duurde iets van 3 minuten. Maakte wel wat geluid, geen idee of dat goed was. Net ook even een testje gedaan, water kleurt meteen lichtgroen met 1 druppeltje testvloeistof, dus dat zou ook in orde moeten zijn dan... maar het water 'voelt' niet meer zo 'gladjes' als in het begin. Of zou je er aan wennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gronoco
3 minuten?
Dan lijkt er iets niet goed te gaan.
Een volledige regeneratie duurt al snel 30-45 minuten alles bij elkaar. (backwash - brine - rinse - fill)

Bij mij is het water ook niet altijd "glad", maar vaak net na de regeneratie merk ik het wel beter.
dH is ook altijd 0 dus daar merk ik ook niks aan.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 08:58
Ik ben inmiddels onderaan mijn eerste zak met zout geraakt. In mijn geval zit er best wat zout in poedervorm in de zak, wat doen jullie daarmee, gewoon in de bak erbij kieperen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:13
Cardinal schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:27:
Ik ben inmiddels onderaan mijn eerste zak met zout geraakt. In mijn geval zit er best wat zout in poedervorm in de zak, wat doen jullie daarmee, gewoon in de bak erbij kieperen?
Lost sneller op dan tabletten, verder is het precies hetzelfde zout… gewoon erin kieperen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:51:
@gronoco
3 minuten?
Dan lijkt er iets niet goed te gaan.
Een volledige regeneratie duurt al snel 30-45 minuten alles bij elkaar. (backwash - brine - rinse - fill)

Bij mij is het water ook niet altijd "glad", maar vaak net na de regeneratie merk ik het wel beter.
dH is ook altijd 0 dus daar merk ik ook niks aan.
Ah ja klopt hoor. Ik had het hele proces nog nooit opgemerkt, ik startte het net nogmaals met de hand en dan begon hij met iets van 4 minuten (en daarna was ik vanmorgen naar boven gegaan), maar daarna komt dus nog een 2e stap van 25 minuten en nog 2 stappen van elk iets van 5 minuten. Ik heb het nu even helemaal afgekeken tot het einde. Maar het maakt best geluid, en ik heb dit dus nog niet gemerkt/gehoord afgelopen 2 maanden... hoe vaak is zo'n regeneratie? Ik ben een 1 persoonshuishouden, dus verbruik niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-06 21:27
gronoco schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:58:
[...]

Ah ja klopt hoor. Ik had het hele proces nog nooit opgemerkt, ik startte het net nogmaals met de hand en dan begon hij met iets van 4 minuten (en daarna was ik vanmorgen naar boven gegaan), maar daarna komt dus nog een 2e stap van 25 minuten en nog 2 stappen van elk iets van 5 minuten. Ik heb het nu even helemaal afgekeken tot het einde. Maar het maakt best geluid, en ik heb dit dus nog niet gemerkt/gehoord afgelopen 2 maanden... hoe vaak is zo'n regeneratie? Ik ben een 1 persoonshuishouden, dus verbruik niet veel.
Ligt aan je instellingen, vaak op basis van een ingesteld aantal m3 water of een tijdslimiet. Komt er hier thuis op neer dat het ongeveer iedere 10 dagen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gronoco
inderdaad.
zie
6.4.1 pag 53
https://www.waterontharde...ndleidinginnederlands.pdf

Ik zou het niet te lang zetten ivm hygiene.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-06 21:27
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:06:
@gronoco
inderdaad.
zie
6.4.1 pag 53
https://www.waterontharde...ndleidinginnederlands.pdf

Ik zou het niet te lang zetten ivm hygiene.
Wat hou jij als maximaal aantal dagen aan? Wellicht moet ik die van mij wat bijstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@chevsticks
Ik hou 10 dagen aan, en daarmee is bij mij de ontharder niet eens 30% van zijn capaciteit bereikt.
Maar ook niet langer ook vanwege het verhaaltje over silica
Mad Wally in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Mad Wally schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:24:
In navolging op mijn laatste bericht.
Gemeten hardheid: 8, ingestelde hardheid <10

Huidige Parameters:
Capaciteit 3,04T
Backwash 1
Brine 28
Rinse 2
Refill 3,2
Zoutverbruik per regeneratie 1.296 kg (3,6 liter water(gemeten) x 360 gr/l)

Voorgestelde Parameters:
Capaciteit 2T
Backwash 1
Brine 25
Rinse 2
Refill 2,0
Verwacht zoutverbruik per regeneratie 0.81 kg (2,25 liter water(verwacht) x 360 gr/l)

Capaciteit 65,7%, zoutgebruik 62,5% tov oorspronkelijk, redelijk behoudend dus.

Lijken dit acceptabele waarden om te proberen? Uiteraard zal ik de eerste tijd regelmatig de hardheid meten net voor de regeneratie om te kijken of de werking en capaciteit correct zijn.
Dit is inderdaad even trial and error. In de basis gebruiken wij 200gr per liter hars.
Je stelt je apparaat in op 2T, dus 2000L. Dat staat gelijk aan 5L hars.
Dus wat wij normaliter zouden aanraden is om je zoutverbruik te verhogen van 0,81kg naar 1kg.

Met deze instellingen heb je 160gr zout per theoretisch te ontharden liter hars.

Ik verwacht dat je hiermee wel weg komt.
Ga je je hardheid ook goed bijhouden? (Voornamelijk nabij het einde van je capaciteit)
Benieuwd naar de resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 09:53
Iemand een idee welk type waterontharder ook deels de bestaande kalk die reeds is opgebouwd in de leidingen verwijderd? Dit kan een traag proces zijn, maar in theorie zouden systemen zoals CO2, ... dit kunnen verhelpen. Zou bvb. CO2 dan beter zijn dan standaard zout waterontharder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-06 10:15
Bennike schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:33:
Iemand een idee welk type waterontharder ook deels de bestaande kalk die reeds is opgebouwd in de leidingen verwijderd? Dit kan een traag proces zijn, maar in theorie zouden systemen zoals CO2, ... dit kunnen verhelpen. Zou bvb. CO2 dan beter zijn dan standaard zout waterontharder?
Elk type ontharder die daadwerkelijk kalk uit je water haalt doet dit. Zodra de hardheid onder de 3dH komt gebeurt dit. Ik heb geen ervaring met/kennis van CO2 ontharders, maar met elk type zout waterontharder bereik je dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:12

basdej

OutSystems Consultant

Sorry als het wellicht al in het topic besproken is, maar ik ben aan het kijken naar een aqmos r2d2.
We hechten wel waarde aan een goede straal in de douche. Geven deze waterontharders minder waterdruk of is dat niet merkbaar?

Hoi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad Wally
basdej schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:35:
Sorry als het wellicht al in het topic besproken is, maar ik ben aan het kijken naar een aqmos r2d2.
We hechten wel waarde aan een goede straal in de douche. Geven deze waterontharders minder waterdruk of is dat niet merkbaar?
Ontharders geven geen noemenswaardige drukval tenzij je de wettelijk verplichte CA terugstroombeveiliging er voor monteert |:( De CA terugstroombeveiliging heeft circa een bar drukval maar deze drukval is niet echt afhankelijk van de flow. Veel mensen kiezen daarom liever voor een terugstroombeveiliging type EA die veel minder drukval heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Mad Wally op 13-06-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
Wafeltje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:03:
[...]

Elk type ontharder die daadwerkelijk kalk uit je water haalt doet dit. Zodra de hardheid onder de 3dH komt gebeurt dit. Ik heb geen ervaring met/kennis van CO2 ontharders, maar met elk type zout waterontharder bereik je dit.
Super! Bedankt voor de info, dacht wel al dat in theorie, chemisch gezien dit moest werken. Dus moet ik kijken of er bepaalde types hardheid beter doen laten dalen, en anders dus gewoon kijken naar meest gebruiksvriendelijke type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
Iemand vertrouwen in of kennis van fysische waterontharders, bvb.:

https://www.vulcan-descaler.com/technology/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Bennike schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:12:
Iemand vertrouwen in of kennis van fysische waterontharders, bvb.:

https://www.vulcan-descaler.com/technology/
Gevaarlijke vraag ;)

Maar ik zou zeggen dat je deze beter gewoon kan overslaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Wafeltje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:03:
[...]

De CO2 ontharders hebben wij ook een tijd geleden naar gekeken. Wij zochten een alternatief voor mensen zonder afvoer.
Wij vonden de oplossing niet voldoende. Het water laat net zoveel aanslag achter als het water indroogd.

Dus onpraktisch voor de toepassing als 'luxe product' om minder te poetsen.

Als je geen afvoer hebt, maar wel je witgoed langer wilt goed houden, dan is een CO2 ontharder een mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
Schiet mij maar lek

Eerst had ik te weinig redement van het water.
Toen was een monteur langsgeweest en heeft in de instellingen down flow aangevinkt. Vervolgens had ik een betere water residuel van rond de 4m3.

Nu tijdens het vullen van het zoutvat stop het op een gegeven moment na 30 seconden (5min ingesteld) er ligt onvoldoende water in het zoutvat. Weet iemand wat ik kan doen zodat het zoutvat automatisch zichzelf vol vult?

Het gaat om een WTR 15 ceramic premium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZunMS1KQM9zorgWnruMZhImTTZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZrYX9QWBu9XcAgfUvRdTFR7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:13
Jmtpes schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:20:
Schiet mij maar lek

Eerst had ik te weinig redement van het water.
Toen was een monteur langsgeweest en heeft in de instellingen down flow aangevinkt. Vervolgens had ik een betere water residuel van rond de 4m3.

Nu tijdens het vullen van het zoutvat stop het op een gegeven moment na 30 seconden (5min ingesteld) er ligt onvoldoende water in het zoutvat. Weet iemand wat ik kan doen zodat het zoutvat automatisch zichzelf vol vult?

Het gaat om een WTR 15 ceramic premium

[Afbeelding]
Dat kleine zoutvatje gebruik ik ook (met dezelfde ontharder). Het water hoort een stuk hoger te komen.
Til het witte dekseltje eens van de pijp in het vat, daar zit een vlottertje in waarvan je de hoogte kunt instellen. Misschien zit die bij jou veel te laag.

Grtz Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
Al_Dodge_Bundy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Dat kleine zoutvatje gebruik ik ook (met dezelfde ontharder). Het water hoort een stuk hoger te komen.
Til het witte dekseltje eens van de pijp in het vat, daar zit een vlottertje in waarvan je de hoogte kunt instellen. Misschien zit die bij jou veel te laag.

Grtz Mark
Hoe moet ik het vlottertje hoger instellen? Het 'bekertje' hoger duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:05

bebopper

I'm an absolute beginner...

basdej schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:35:
Mad Wally schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:19:
[...]

Ontharders geven geen noemenswaardige drukval tenzij je de wettelijk verplichte CA terugstroombeveiliging er voor monteert |:( De CA terugstroombeveiliging heeft circa een bar drukval maar deze drukval is niet echt afhankelijk van de flow. Veel mensen kiezen daarom liever voor een terugstroombeveiliging type EA die veel minder drukval heeft.
Drukval misschien niet, maar heb zelf wel specifiek gekeken naar doorstroomsnelheid (m3 water per uur); met een grote regendouche wilde ik er wel zeker van zijn dat deze voldoende water zou krijgen. Specificaties van de douche naast die van de ontharder en op die manier de check gedaan (m3/uur omgerekend naar liters/minuut geloof ik zodat beide wel gelijk waren). Grotere capaciteit ontharders halen ook meer m3 per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
Jmtpes schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:48:
[...]

Hoe moet ik het vlottertje hoger instellen? Het 'bekertje' hoger duwen?
Yep. De vlotter zit bij de onze nu op deze positie (bovenin):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxOzvetqRtSSK6JYWwlO1hlzgd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Obkije2BKOdNPUTc7fMqFd0U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4MkneO0jYmjRL_0oM7MZ_JAfkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pLO80QmKJkqHsKjepDnf3K9.jpg?f=fotoalbum_large

Mvg Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-06 15:05
Hello!

I am looking for a water softener for my house. Annual consumption was around 166m3 and water hardness according to PWN is 7.6.

Would you be able to recommend something that is low on maintenance and running costs? I am not too concerned about the initial costs. I was looking at WTR and Aqamos, as they seemed to be of the highest quality. WTR seems to have ceramic systems with a 10-year warranty! Any suggestions would be appreciated.

Regards,
Kalpik
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
kalpik schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:05:
Hello!

I am looking for a water softener for my house. Annual consumption was around 166m3 and water hardness according to PWN is 7.6.

Would you be able to recommend something that is low on maintenance and running costs? I am not too concerned about the initial costs. I was looking at WTR and Aqamos, as they seemed to be of the highest quality. WTR seems to have ceramic systems with a 10-year warranty! Any suggestions would be appreciated.

Regards,
Kalpik
Thanks!
Ik zou sowieso heel goed kijken naar je waterverbruik per jaar. Gebruiken jullie daadwerkelijk 166m3 per jaar? Dat is namelijk vrij fors. Hebben jullie een groot gezin?

In mijn geval had ik een schatting gedaan, die ruim genoeg zou moeten zijn (+- 130). Wat blijkt, mijn verbruik komt nog niet eens in de buurt van 60.
En we gaan ook veel bewuster om met water dan ik zou hebben gedacht (hoe gek het ook klinkt, als ik het op deze manier typ): Planten besproeiing doen we bewust met kalkhoudend water, douchebeurten zijn vrij kort, etc.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalpik
Tanuki schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Ik zou sowieso heel goed kijken naar je waterverbruik per jaar. Gebruiken jullie daadwerkelijk 166m3 per jaar? Dat is namelijk vrij fors. Hebben jullie een groot gezin?

In mijn geval had ik een schatting gedaan, die ruim genoeg zou moeten zijn (+- 130). Wat blijkt, mijn verbruik komt nog niet eens in de buurt van 60.
En we gaan ook veel bewuster om met water dan ik zou hebben gedacht (hoe gek het ook klinkt, als ik het op deze manier typ): Planten besproeiing doen we bewust met kalkhoudend water, douchebeurten zijn vrij kort, etc.
Thanks for your reply! Indeed the usage is quite high, and we're only two people, but we take daily showers, and also we typically have some family over for approx 3 months every year, so that what is probably contributing to the consumption.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
Al_Dodge_Bundy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:00:
[...]

Yep. De vlotter zit bij de onze nu op deze positie (bovenin):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mvg Mark
Zo te zien zit er toch verschil in onze zoutvaten. De uiteindes van de vlotter die zich verbindt met een wit slangetje ziet er toch net iets anders uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWIxdUXiQvSmXm-VrzHIG64adaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3IHNtu4jkgh56XSbw3yru4J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:56
@Jmtpes aan de vlotter heb ik een hele “ studie “ gewijd 😉 https://imgur.com/a/KqK4gto
Wel even doorbladeren.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
Jmtpes schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:24:
[...]

Zo te zien zit er toch verschil in onze zoutvaten. De uiteindes van de vlotter die zich verbindt met een wit slangetje ziet er toch net iets anders uit.

[Afbeelding]
Ik heb dat koppelingetje idd anders gemonteerd, maar functioneel is het hetzelfde. Ik zie op je laatste foto dat er nu veel meer water in het zout vatje zit. Nu nog gewoon tot bovenaan vullen met zout, en dan zou het goed moeten gaan.

Het nadeel van zo'n klein zoutvat vindt ik trouwens wel, dat tijdens het bijvullen van het zout, het waternivo nog hoger komt en via de overloop eruit loopt (in mijn geval de afvoer in). Je kan er nooit ff snel een halve zak zout in kieperen, want dan stijgt het water zo snel dat het via de rand van de bak overloopt.

Maar waarschijnlijk had je net als wij gewoon simpel weg niet meer ruimte voor een groter/normaal vat.

Grtz Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
Al_Dodge_Bundy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:24:
[...]

Ik heb dat koppelingetje idd anders gemonteerd, maar functioneel is het hetzelfde. Ik zie op je laatste foto dat er nu veel meer water in het zout vatje zit. Nu nog gewoon tot bovenaan vullen met zout, en dan zou het goed moeten gaan.

Het nadeel van zo'n klein zoutvat vindt ik trouwens wel, dat tijdens het bijvullen van het zout, het waternivo nog hoger komt en via de overloop eruit loopt (in mijn geval de afvoer in). Je kan er nooit ff snel een halve zak zout in kieperen, want dan stijgt het water zo snel dat het via de rand van de bak overloopt.

Maar waarschijnlijk had je net als wij gewoon simpel weg niet meer ruimte voor een groter/normaal vat.

Grtz Mark
Het water had ik zelf handmatig erbij gevuld. Ik moet nog testen of de vlotter goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Jmtpes schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Het water had ik zelf handmatig erbij gevuld. Ik moet nog testen of de vlotter goed werkt.
Als de ontharder niet goed bijvult, dat is de refill tijd is tekort of de vlotter staat te laag waar door deze het vullen stopt voor dat de tijd verstreken is.

Wat ook mogelijk is dat er te veel zout in de bak zit waar door er minder water bij gevuld kan worden door dat de vlotter in grijpt en het vullen voor tijdig stopt..

ik heb hier een tijd zonder kegel aan de vlotter gedraaid dan heb je geen last van ingrijpen bij het vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

kalpik schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:56:
[...]

Thanks for your reply! Indeed the usage is quite high, and we're only two people, but we take daily showers, and also we typically have some family over for approx 3 months every year, so that what is probably contributing to the consumption.

Thanks
Hello Kalpik,

If you're not too concerned about the initial cost, I would recommend to check out Clack. They've been the leading manufacturer of high quality control valves.

I would also like to inform you that ceramic disk is more of a marketing term.
Allow me to explain for you and future Tweakers visitors.

This picture shows the cage containing rubber rings and the discs:
Afbeeldingslocatie: https://www.aqmos.com/media/image/14/4a/84/Wartungskit.jpg

Some suppliers make these 4 light grey rings ceramic. Although this is more durable, it is never the part of concern. The rubber rings inbetween those grey rings are subject to wear and tear. It is highly unlikely that the grey rings fail before the rubber rings do (if they ever fail at all).

These replacement sets are around 90 euros for Clack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalpik
AQMOS schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:53:
[...]

Hello Kalpik,

If you're not too concerned about the initial cost, I would recommend to check out Clack. They've been the leading manufacturer of high quality control valves.

I would also like to inform you that ceramic disk is more of a marketing term.
Allow me to explain for you and future Tweakers visitors.

This picture shows the cage containing rubber rings and the discs:
[Afbeelding]

Some suppliers make these 4 light grey rings ceramic. Although this is more durable, it is never the part of concern. The rubber rings inbetween those grey rings are subject to wear and tear. It is highly unlikely that the grey rings fail before the rubber rings do (if they ever fail at all).

These replacement sets are around 90 euros for Clack.
Thanks a lot! I am already in touch with Koen over email. I will continue the discussion there, in order to not pollute this thread :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Hier een erg interessant stuk over zoutverbruik bij ontharders.

https://www.watertreatmen...ficiency_in_softening.htm

4 pond/cubic foot = 64 gram/liter (resin)
15 pond/cubic foot = 240 gram/liter (resin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:50
Mad Wally schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:34:
Hier een erg interessant stuk over zoutverbruik bij ontharders.

https://www.watertreatmen...ficiency_in_softening.htm

4 pond/cubic foot = 64 gram/liter (resin)
15 pond/cubic foot = 240 gram/liter (resin)
Ik heb het even snel doorgeskimd... Maar eigenlijk zou je dus vaker moeten regenereren met minder zout zodat dat effcienter is voor je zoutverbruik, maar nadelig voor je waterverbruik? Of moet je juist een kleinere unit nemen?

Hoe verder ik het lees, hoe meer het me verward eigenlijk. Vooral met de Pound/Ft3 ipv kg/m3 en als ik het omreken snap ik er nog minder van :+ want zeer zuinig is 4 pound/ft3. Als je dat omrekent gaat het over 64kg/m3. Zoveel zout krijg ik niet in mijn ontharder hoor :+

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 15-06-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Waah schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Ik heb het even snel doorgeskimd... Maar eigenlijk zou je dus vaker moeten regenereren met minder zout zodat dat effcienter is voor je zoutverbruik, maar nadelig voor je waterverbruik? Of moet je juist een kleinere unit nemen?

Hoe verder ik het lees, hoe meer het me verward eigenlijk. Vooral met de Pound/Ft3 ipv kg/m3 en als ik het omreken snap ik er nog minder van :+ want zeer zuinig is 4 pound/ft3. Als je dat omrekent gaat het over 64kg/m3. Zoveel zout krijg ik niet in mijn ontharder hoor :+
Sinds ik de voorgestelde dosering van Aqmos bij de R2D2-32 heb los gelaten en zelf de instellingen heb op gezocht is de ontharder een stuk zuiniger over een periode van een jaar, ook is de capaciteit verbeterd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Waah schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Ik heb 8 liter resin. zoutverbruik per regeneratie bij 64g/l (of kg/m3) is dus 8*64=512 gram per regeneratie. Kun je dus 50 regeneraties doen op één vak van 25 kilo.

Maar dat is wel de onderkant van de schaal. Grote kans dat je dan oplopende hardheid gaat krijgen voor je volgende regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Maar er zit bij jou (teveel) hars in.
Er moet een (geen idee hoeveel) hoeveelheid lege ruimte zijn in de cylinder om de backwash fatsoenlijk te kunnen doen, zodat het hars de ruimte heeft te kunnen zweven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:47:
@wizzopa
Maar er zit bij jou (teveel) hars in.
Er moet een (geen idee hoeveel) hoeveelheid lege ruimte zijn in de cylinder om de backwash fatsoenlijk te kunnen doen, zodat het hars de ruimte heeft te kunnen zweven.
Die ruimte is er nog steeds. Systeem werkt prima 3300 liter en geen verhoging van de hardheid vlak voor de regeneratie.

Pagina: 1 ... 87 ... 121 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.