Toon posts:

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 85 86 87 Laatste
Acties:

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-06 12:05

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Dalma schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:52:
[...]

ok ik probeer een vergelijk te maken van een Aqmos CM50 voor 3 tot 5 personen en een Remon Neva.

Beide hebben 12,5l hars inhoud, maar de doorstroomcapaciteit zit wel een groot verschil in. Bij de Aqmos is dit
1.2m3/h en bij de remon 2.8m3/h.

Nu is het prijsverschil ook wel groot waarschijnlijk. De Aqmos met ontsmettingsmodule + installatie zo'n 600 euro goedkoper dan de Neva.

En dan zitten we ook nog met de chinese stuurkop vs de clack in de aqmos.

Het is lastig allemaal te vergelijken, maar wat me opvalt bij de neva zitten er handige features op zoals zoutdetectie (piep die afgaat als het zout op is) memory functie als de stroom wegvalt, dubbele bodem (tegen klonteren), maar ja dan toch weer die chinese stuurkop en het prijsverschil. wat is wijsheid ?

zijn er nog andere goede merken die gebruik maken van top onderdelen die ik nog zou kunnen vergelijken ?

EDIT: ik ben nog even aan het googlen, en ik zie bijv. de WTR High End Ceramic Cabinet 11L. Dit is ook wel een aardig ding, met van alles en nog wat builtin.
Houd er rekening mee dat de ontsmettingsmodule elke 1,5 - 2 jaar vervangen dient te worden, vervangingsunit kost ~€50.
Ook die van Remon moet vervangen worden.
(Ze kunnen wat anders beweren :P)

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
Mad Wally schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Er zijn heel veel definities van doorstroom capaciteit. Ga er maar vanuit dat bij gelijk harsvolume deze vergelijkbaar zijn.
Ik word er niet wijzer van. Aqmos gebruikt andere termen als Wtr en is ook nog in het Duits.

Vergelijk bijv. De aqmos cmx-80 met de wtr ceramic high end 20. Prijs/kwaliteit ontlopen ze elkaar niet veel.

Maar kijkend naar het aantal m3/h of het aantal liters per minuut wordt het onduidelijk.

Beide hebben een harsinhoud van 20l. Onthardingscapaciteit van de Wtr is 1000l/h oftewel 17l/minuut.

Dus een huishouden van 4 personen waarbij gelijktijdig de regendouche aanstaat, wasmachine, vaatwasser en keukenkraan is dus bij voorbaat al kansloos, als ik uitga van een gemiddeld verbruik van een regendouche tussen de 15 en 20l/minuut.

Snap er niks meer van.

longterm: ADA, XLM, OST, RDD, SIA. For fun: NYC

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Dalma schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:51:
[...]

Ik word er niet wijzer van. Aqmos gebruikt andere termen als Wtr en is ook nog in het Duits.

Vergelijk bijv. De aqmos cmx-80 met de wtr ceramic high end 20. Prijs/kwaliteit ontlopen ze elkaar niet veel.

Maar kijkend naar het aantal m3/h of het aantal liters per minuut wordt het onduidelijk.

Beide hebben een harsinhoud van 20l. Onthardingscapaciteit van de Wtr is 1000l/h oftewel 17l/minuut.

Dus een huishouden van 4 personen waarbij gelijktijdig de regendouche aanstaat, wasmachine, vaatwasser en keukenkraan is dus bij voorbaat al kansloos, als ik uitga van een gemiddeld verbruik van een regendouche tussen de 15 en 20l/minuut.

Snap er niks meer van.
Ik heb een highflow (regendouche) versie van Hydrotense, die doet 40 liter per minuut in de 2-3 persoonsversie en 60-70 liter in de 4-6 persoonsversie. Is dat niks voor je?

Ik heb zelf nog nooit drukverlies/watertekort ervaren en heb er nooit op gelet om niet tegelijkertijd wasmachine, vaatwasser, douche en kraan te gebruiken. Gaat altijd goed hier.

Mooi fout is niet lelijk

• Dalma
Glenfiddich schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:22:
[...]

Ik heb een highflow (regendouche) versie van Hydrotense, die doet 40 liter per minuut in de 2-3 persoonsversie en 60-70 liter in de 4-6 persoonsversie. Is dat niks voor je?

Ik heb zelf nog nooit drukverlies/watertekort ervaren en heb er nooit op gelet om niet tegelijkertijd wasmachine, vaatwasser, douche en kraan te gebruiken. Gaat altijd goed hier.
dank je . ik ga nog hiernaar kijken.

wat me nu opvalt van de nibe garantievoorwaarden is het volgende (zie plaatje). https://tweakers.net/i/AUEm0kTdiQM04vgZArtIcOTZykA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EjL96hVC4VrG8uFX8I4kyGXr.png?f=fotoalbum_large

is al een paar keer eerder voorbij gekomen op het forum.

wij zitten volgens de website waar je de hardheid kunt controleren, op ongeveer 10 a 11.

wij moeten dus op minimale resthardheid 3 zitten.

Heeft het dan nog zin om een ontharder te nemen ?

Ik heb nibe gebeld en die zeggen op moment dat er binnen de garantieperiode de monteur langskomt en merkt dat de water hardheid op 0 staat ipv minimaal 3, garantie vervalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 12:58
@Dalma 3 is nog altijd beter dan 11 ;)

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Glenfiddich schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:22:
[...]

Is (denk ik) niet zozeer de keuze tussen fleck of clack, maar meer een kwestie van de distributie pijp
https://www.softenerparts.com/md40922.htm

Tenzij het echt een 2" klep is ipv 1"

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2023 11:20]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Dalma
ok maar zo moet ik het dus ook zien ?

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:24
Dalma schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:30:
[...]

ok maar zo moet ik het dus ook zien ?
Opzich :) minder is beter, of 0 het beste is daar zijn dus de meningen over verdeeld (koffie liefhebbers, mensen met vlekken in de wasbak, fabrikanten die garantie bieden enz...)

Hoe lager het getal hoe minder vaak je dus verwarmings elementen / andere dingen schoon hoeft te maken.
Kalk is niet schadelijk voor ons, het is dus meer dat je het doet voor de dingen om je heen zoals een zwarte kraan die je graag zwart wilt houden, of de glazen douchewand die je niet iederedag wilt droog boenen na een douche beurt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-06 08:00
Dalma schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:08:
[...]

dank je . ik ga nog hiernaar kijken.

wat me nu opvalt van de nibe garantievoorwaarden is het volgende (zie plaatje). [Afbeelding]

is al een paar keer eerder voorbij gekomen op het forum.

wij zitten volgens de website waar je de hardheid kunt controleren, op ongeveer 10 a 11.

wij moeten dus op minimale resthardheid 3 zitten.

Heeft het dan nog zin om een ontharder te nemen ?

Ik heb nibe gebeld en die zeggen op moment dat er binnen de garantieperiode de monteur langskomt en merkt dat de water hardheid op 0 staat ipv minimaal 3, garantie vervalt.
Wat ze zeggen is BS. Bij een waterontharder wissel je calcium- of magnesium-ionen uit voor natrium-ionen. Het water bevat niet minder ionen, de pH veranderd niet en het water is dan ook niet agressief.
Wanneer je een omgekeerde osmose (RO) apparaat plaatst ga je werkelijk ionen verwijderen. Dit kun je meten omdat de geleidbaarheid heel laag wordt. Door een gebrek aan ionen wil het water graag ionen opnemen en dat kunnen dus koper-ionen zijn van de leidingen of de boiler. In dat geval wordt het metaal langzaam opgelost en heb je wel een probleem.
Maar ook de waterleidingbedrijven snappen het niet of willen het niet snappen.

Deventer 12xSharp NU AK300B SMA SB3.0

• AUijtdehaag
  • Niet online
En deze dan:
8. Het gebrek is niet ontstaan als gevolg van bevriezing, te hoge temperatuur of onder- of overdruk of onder spanning
geplaatste of verkeerde uitgevoerde verbindingen, overmacht, ondeskundig gebruik, geweld van buiten, externe
oorzaken zoals blikseminslag, brand, natuurrampen, inwerking van agressieve vloeistoffen of gassen, normale slijtage,
kalkafzetting, te hoge spanning of te hoge watersnelheid in de aansluitingen van het product.
Zonder ontharder heb je ook geen garantie? :+
Als er een elektrisch (bijwarm) element in zit, heb je kans daarop.

[Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2023 14:51]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Dalma
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:50:
[...]

En deze dan:

[...]

Zonder ontharder heb je ook geen garantie? :+
ja bizar, kalkafzetting. ff serieus. dus ze willen eigenlijk geen waterontharder zien of je moet voldoen aan die 3 of hoger en kalkafzetting mag de oorzaak van het probleem niet zijn. schiet mij maar lek 8)7

[Voor 0% gewijzigd door Dalma op 25-05-2023 19:52. Reden: spelling]

• Dalma
AQMOS schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:50:
[...]

Houd er rekening mee dat de ontsmettingsmodule elke 1,5 - 2 jaar vervangen dient te worden, vervangingsunit kost ~€50.
Ook die van Remon moet vervangen worden.
(Ze kunnen wat anders beweren :P)
Ik heb nog een vraagje over de AQMOS CMX versie vergeleken met een WTR ontharder.

Volgens de WTR website heeft de high end variant keramische schijven ipv kunstof pistons, exacte tekst: "Voorzien van keramische schijven in plaats van kunststof pistons, waardoor niet aan slijtage onderhevig"

Hoe zit dit bij de Aqmos ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dalma
Onbelangrijk, je bent in 1m55 klaar mocht het ooit nodig zijn
YouTube: Wechsel eines Kolben- und Dichtsatzes, Clack Ventil

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

AUijtdehaag schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:41:
@timovd
Byzonder.
Heb dezelfde constructie zo lijkt het.
[Afbeelding][Afbeelding]

Toch even de schuifmaat opzoeken dan.

Met de schuifmaat nagemeten (gemeten in mm, omgerekend naar inches). De meter zelf is 1", maar vervolgens uit de beugel is 5/4".
Wat is handig om hier te doen?
5/4 naar 1" - 1" kogelkraan (met wartel?) - T-stuk 1", 22mm, 1".
22mm naar buitenkranen (voor sproeuinstallatie), 1" naar ontharder.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timovd
26 mm is 3/4
33 mm is 1"
https://www.techniparts-o...entabel-schroefdraad-bsp/
(Duims maat- Diameter Uitwendis schroefdraad in MM.)

Je zou zoiets kunnen monteren (mit uberwurfmutter 1" IG=Inner Gewinde)
https://www.heima24.de/in...vgw.html?cache=1685120855
DVGW = KIWA

Verdere koppelingen:
rotgus dvgw

Und loctite 55 gebrauchen bitte :+

[Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2023 19:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@AUijtdehaag bedankt! Loctite 55 genoeg hier en er komen alleen koppelingen die geschikt zijn voor drinkwater.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:49
Wij hebben ook net een waterontharder, alleen heb ik een vraag over de afvoer naar de riolering. De afvoer van de waterontharder is aangesloten op een buis met bovenaan een sifon waar de condenswaterafvoer van de cv op zit. Nu is de afvoer van de waterontharder onder het sifon aangesloten die ook rechtstreeks naar het riool gaat. Moet hier ook een sifon oid tussen of is dit zo goed?

• Mad Wally
Remtronica schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:59:
Wij hebben ook net een waterontharder, alleen heb ik een vraag over de afvoer naar de riolering. De afvoer van de waterontharder is aangesloten op een buis met bovenaan een sifon waar de condenswaterafvoer van de cv op zit. Nu is de afvoer van de waterontharder onder het sifon aangesloten die ook rechtstreeks naar het riool gaat. Moet hier ook een sifon oid tussen of is dit zo goed?
Even een foto van de situatie helpt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan er een bwt sifon met airgap tussen zetten als dat past.
Maar waarom staat die bij de cv ketel? Is dat de boven verdieping? Heb je dan wel heel je huis onthard water?

• Remtronica
Wij hebben de waterontharder geplaatst bij een extra (technische) ruimte in ons huis. Meterkast zat al redelijk vol en in een put plaatsen was lastig voor de bypass en zout bijvullen.

Bijgevoegd een schets van de huidige situatie:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54

TF

bla bla

Ik heb een grondwaterbron met veel ijzer en een hoge hardheid. Ik wil het gebruiken om mijn tuin te bewateren en vroeg mij af of een gewone ontharder ook ijzer mangaan etc uit het water haalt? Want dan is het misschien de moeite om een 2e hands exemplaar op ee kop te tikken.
Ik zou daar meer vertrouwen in hebben dan eenvoudig (kool) filter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TF
Dan heb je een ander soort hars nodig
https://lfs-cleantec.de/e...enungsanlagen-eisenfilter

Verder weet ik er niet zoveel over.

[Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2023 19:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Remtronica schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:46:
Wij hebben de waterontharder geplaatst bij een extra (technische) ruimte in ons huis. Meterkast zat al redelijk vol en in een put plaatsen was lastig voor de bypass en zout bijvullen.

[Afbeelding]
Zit je ontharder dan wel vooraan in de waterleiding? Dus vóór je kranen, douche etc? Anders heeft het weinig zin natuurlijk.

Mooi fout is niet lelijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54

TF

bla bla

AUijtdehaag schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:05:
@TF
Dan heb je een ander soort hars nodig
https://lfs-cleantec.de/e...enungsanlagen-eisenfilter

Verder weet ik er niet zoveel over.
Ah ik ga mij even beter inlezen. Ik kom nml net prompt op dit idee.

Ik heb mijn grondwater al eens laten testen:

zuurgraad : pH 7.6
opgelost ijzer : 7.6 mg/l
opgelost mangaan : 0.5 mg/l
hardheid 19 dH

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 09:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[Afbeelding]
Ik heb hem ook boven staan. Kun je die afvoer aanpassen zodat de sifon onderaan zit en dan met een y-stuk splitten zodat CV en ontharder erop kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mad Wally

[Afbeelding]
Dit zit zeker niet goed. Een paar pagina’s terug is dit ook uitgebreid besproken. Waar het op neerkomt is dat je een 40mm afvoer moet hebben met een sifon en airgap. Soms zijn sifon en airgap gecombineerd. Sifon is stankslot en airgap is een fysieke onderbreking tussen de afvoerslangen van de ontharder en het riool. Dit voorkomt dat verontreinigd water in je ontharder kan komen waardoor er bacteriën gaan groeien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:52
Suicide schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Tja, dan kan ik je denk ik helaas ook niet verder helpen.
Enige wat mij nog te binnen schiet is dat er te weinig hars in de cilinder kan zitten....
Vorige week was een monteur langsgeweest en heeft in de instellingen down flow aangevinkt. Dit zal de reden zijn volgens hem Overigens staat in de handleiding up flow vermeld.

Ik heb nu al betere resultaten dan voorheen.
Ik ga de komende weken even goed testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remtronica
Glenfiddich schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:06:
[...]

Zit je ontharder dan wel vooraan in de waterleiding? Dus vóór je kranen, douche etc? Anders heeft het weinig zin natuurlijk.
De water ontharder zit inderdaad voor alle kranen.
Beekforel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:23:
[...]

Ik heb hem ook boven staan. Kun je die afvoer aanpassen zodat de sifon onderaan zit en dan met een y-stuk splitten zodat CV en ontharder erop kunnen.
[quote]Beekforel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:23:
[...]
Mad Wally schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:04:
[...]

Dit zit zeker niet goed. Een paar pagina’s terug is dit ook uitgebreid besproken. Waar het op neerkomt is dat je een 40mm afvoer moet hebben met een sifon en airgap. Soms zijn sifon en airgap gecombineerd. Sifon is stankslot en airgap is een fysieke onderbreking tussen de afvoerslangen van de ontharder en het riool. Dit voorkomt dat verontreinigd water in je ontharder kan komen waardoor er bacteriën gaan groeien.
Ik heb de leverancier gebeld en het blijkt dat de waterontharder een terugslagklep heeft en er doormiddel van een slang geen riool lucht in de waterontharder kan komen. Dus gelukkig is het opgelost.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Leveren jullie ook een CMX-32 met klein zoutvat?
En wat zijn de afmetingen van het zoutvat?
En hoeveel zout kan daar in?
Zit er ook een vlotter in?

Ook zie ik geen datablad van de CMX-32

Wil er graag eentje bestellen maar de website is onduidelijk ;)

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2023 15:26]

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:22:
@AQMOS
Leveren jullie ook een CMX-32 met klein zoutvat?
En wat zijn de afmetingen van het zoutvat?
En hoeveel zout kan daar in?
Zit er ook een vlotter in?

Ook zie ik geen datablad van de CMX-32

Wil er graag eentje bestellen maar de website is onduidelijk ;)

[Afbeelding]
De CMX-32 (en 48) leveren wij standaard met pekelbakken waar precies 25kg in past.
Vlotter zit er standaard bij (en toebehoren zoals pekelslang).
Zoutbak is 28cm rond en 44cm hoog.

Als je de CMX-32 besteld, dan krijg je een verticale adapter, bypass, bspt stukken 3/4", aansluitset en de pekelbak van 25L.

De Clack inbouwlengte:
27cm = Verticale adapter, Bypass, BSPT koppeling
36cm = Verticale adapter, Bypass, BSPT koppeling
37cm = Verticale adapter, Bypass, BSPT koppeling
41cm = Verticale adapter, Bypass, BSPT koppeling

Je mag eventueel een mailtje naar mp[at]aqmos.nl doen als je wat specifiekers wilt hebben.
Zo kunnen we eventueel de overloop weg laten van het zoutvat.

Ik zet het updaten van de informatie op mijn to-do lijstje ;)

Maar uh even wat anders, je hebt toch allang een waterontharder met de WS1CI Clack?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Bedankt.
Zal morgen even een mailtje sturen.

Ja heb er een.
Maar heb ook familie en vrienden die er nog geen hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

TF schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:07:
[...]

Ah ik ga mij even beter inlezen. Ik kom nml net prompt op dit idee.

Ik heb mijn grondwater al eens laten testen:

zuurgraad : pH 7.6
opgelost ijzer : 7.6 mg/l
opgelost mangaan : 0.5 mg/l
hardheid 19 dH
Je kan kijken naar de Ecomix.
Dit verwijdert naast kalk o.a. ook ijzer en mangaan.

Principe is hetzelfde als een waterontharder, maar dan wat andere soorten hars er in.

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 15:48
Het heeft even geduurd na het inwinnen van info hier maar we gaan een waterontharder aanschaffen.
Nu is alleen de vraag hoe doen jullie dit met planten water geven?
Het gaat dan vooral om straks in de winter de binnenplanten water te geven.
De buitenkranen gaan zo ie zo buiten de ontharder om maar deze zijn afgesloten in de winter.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 18:26
Pjotter87 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:27:
Het heeft even geduurd na het inwinnen van info hier maar we gaan een waterontharder aanschaffen.
Nu is alleen de vraag hoe doen jullie dit met planten water geven?
Het gaat dan vooral om straks in de winter de binnenplanten water te geven.
De buitenkranen gaan zo ie zo buiten de ontharder om maar deze zijn afgesloten in de winter.
Bij mij krijgen ze gewoon onthard water.

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 15:48
@hansvk en dat gaat goed?
Ik lees hier heel veel verschillende verhalen over

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 09:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gaat hier ook gewoon goed zover ik kan oordelen (er gaat alsnog wel eens een kamerplant de mist in maar dat ligt eerder aan mijzelf :X ). M'n gazon is ook harstikke mooi groen als ik het op tijd besproei (met onthard water).

[Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 01-06-2023 12:11]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 18:26
Pjotter87 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:53:
@hansvk en dat gaat goed?
Ik lees hier heel veel verschillende verhalen over
Ja, gaat al jaren prima.

• AQMOS

AQMOS

hansvk schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Ja, gaat al jaren prima.
Het is echt situatie afhankelijk. Je zal het moeten proberen en kijken of je planten tekenen van chlorose vertonen (geel worden).
Het hangt af van hoe rijk je grond is aan voedingsstoffen en welke planten je hebt.
Buxus planten en hortensia's zijn bijvoorbeeld wat gevoeliger voor natriumrijk water, maar ook dit hoeft geen probleem te zijn.

Een andere factor die meespeelt is de alkaliteit. Als je van 20dH naar 0dH gaat, heeft dit al een groter effect op de zuurgraad/pH dan van 7dH naar 0dH.

Proberen en anders bypassen als je de plantjes water geeft.
Pagina: 1 ... 85 86 87 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee