Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 86 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Mad Wally schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:44:
[...]

Je zult je instellingen vast ergens hebben genoemd in dit topic, maar zou je een linkje kunnen delen naar de post?
BW- 2 min. = 15 liter
Brine- 42 min. = 35 liter
Rinse- 3 min. = 20 liter
Refill- 6,3 min. =7,4 liter

Water verbruik gemiddeld over 6 regeneraties.

Gemiddelde meet fout tussen watermeter waterleidingbedrijf en Aqmos 127liter, er gaat meer water door de Aqmos dan dat de watermeter van Aqmos aangeeft.

https://imgur.com/a/KqK4gto

[ Voor 27% gewijzigd door wizzopa op 08-05-2023 10:36 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-04 20:55
wizzopa schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:52:
[...]

BW- 2 min.
Brine- 42 min.
Rinse- 3 min.
Refill- 6,3 min.

https://imgur.com/a/KqK4gto
Dit betreft niet de R2D2-32 lijkt me ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Mad Wally schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Dit betreft niet de R2D2-32 lijkt me ;)
Klopt met 1 liter hars extra dus 9 liter.

Dit als gevolg van de capaciteit problemen wat voort komt uit de te rooskleurige capaciteit cijfers
De foto’s zullen wel het een en ander duidelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 09:57
AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:58:
@water_escape
https://we.tl/t-vzHCwnDCkM

DH meten (heb je gedaan)
Klein laagje zout (10 a 15 cm) in de zoutbak, zodat je kan zien hoeveel water erin komt en hoeveel eruit gaat.
Spanning erop, tijd instellen en eventueel de settings controleren zoals in mijn wetransferlink.

Op knop regen drukken (ingedrukt houden) en in de stap backwash (1e) de ontharder vullen met water (langzaam!) dmv ingaande kant open en dan ontlucht de ontharder in de stap backwash
Bypass naar huis mag open staan. Uitgaand nog dicht

Bij volgende stap steeds op regen kort drukken totdat er staat FILL.
Vanaf stap FILL laat je hem het zoutvat eerst vullen.

Dan een 20 minuutjes wachten zodat het water met zout verzadigd is.
Als dat klaar is, nogmaals op regen drukken (ingedrukt houden), en de volledige cyclus laten lopen.
Daarna de uitgaande kant open en bypass dicht. En vul je het vat vol met zout (of 25 kg)
Even de kraan laten lopen in de keuken en met koud water, nogmaals een dH test. done.

PS En een uitlees printje aanschaffen :9

Edit: er staat gewoon een ned talige handleiding bij aqmos.nl
https://aqmos.nl/web/image/19697
Ivm lawaai laat ik hem overdag regenereren ipv snachts om 02.00 uur
Als ik naar stap W06 ga, staat er in het scherm " 4kg" en "3.75 fill" . Uit het PDF kan ik niet halen welke instellingen ik hier moet hebben.

verder heb ik alles zoals op je pdf laten staan. @AQMOS fyi

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@water_escape
Aqmos gebruikt graag wat meer zout (vermoedt ik)
Ik heb het datablad aangehouden met 2.4 kg

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2023 11:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
AUijtdehaag schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:22:
@water_escape
Thanks. Ik heb ze net gesproken en op 3.00 gezet.

Ik ben nu bij de stap dat hij FILL gedaan heeft.
Ik vindt er erg weinig water in zitten, bodempje. Geen idee of dit correct is.

Over 20 minuutjes als dit water met zout verzadigd is zal ik het volledige regen programma runnen en dan zou het klaar moeten zijn.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:10

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
AUijtdehaag schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:22:
@water_escape
Net contact gehad met @water_escape, die 4 staat voor stap 4. Wij hebben zijn instelling veranderd naar 3kg. (200gr per liter hars)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
Nog dank aan @AUijtdehaag en @AQMOS voor de tips. Toch fijne voor een extra check bij een eerste installatie. Alles is nu up en running.

Wel staat het water voor mijn gevoel laag, zie foto. Of is dit normaal en is de rest een zout buffer? (dan gooi ik er nog 2 zakken bij)

andere tips welkom, en ik zal @AUijtdehaag een PB sturen mbt uitlezen in HA :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZQHWXZaIkCurZwhX2p16dChoj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uv8FbgDXn1DBLTnI4UvjCmUl.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad Wally
water_escape schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:41:
Nog dank aan @AUijtdehaag en @AQMOS voor de tips. Toch fijne voor een extra check bij een eerste installatie. Alles is nu up en running.

Wel staat het water voor mijn gevoel laag, zie foto. Of is dit normaal en is de rest een zout buffer? (dan gooi ik er nog 2 zakken bij)

andere tips welkom, en ik zal @AUijtdehaag een PB sturen mbt uitlezen in HA :).

[Afbeelding]
Normaal is dat de bak vol met zout zit en er onderin het zout een laag water staat die nodig is voor het regenereren. Wanneer het zout is gezakt tot onder het waterniveau (zoals bij jou) is het moment dat je dringend zout bij moet vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Mad Wally schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Normaal is dat de bak vol met zout zit en er onderin het zout een laag water staat die nodig is voor het regenereren. Wanneer het zout is gezakt tot onder het waterniveau (zoals bij jou) is het moment dat je dringend zout bij moet vullen.
thanks. Ja dit is 1 zak voor de installatie. Ik gooi straks de andere zakken erbij.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
@AQMOS zoals beloofd, foto van het geheel nu up en running :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dO3rDexB9eAdRd3_plcewFgNSBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94OhrEt1KxpdP8EMVHxNKJMU.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-04 20:22
Thanks @Mad Wally over je post van die vlekken. Heeft lang geduurd voordat iemand hier een geloofwaardig antwoord op had!

@ de rest, wat is inmiddels een beetje de consensus over de rest-hardheid. Gaat iedereen nog steeds volledig naar 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

water_escape schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:37:
@AQMOS zoals beloofd, foto van het geheel nu up en running :)

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Bedankt :)

Houd je even goed in de gaten of het apparaat goed regenereert? De afvalwaterslang loopt erg steil op. Hoeft geen probleem te zijn, maar als je iets ondervind dan is dat het eerste wat je kan checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
AQMOS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:41:
[...]

Ziet er goed uit! Bedankt :)

Houd je even goed in de gaten of het apparaat goed regenereert? De afvalwaterslang loopt erg steil op. Hoeft geen probleem te zijn, maar als je iets ondervind dan is dat het eerste wat je kan checken.
De eerste test regen ging goed iig. 10 days to go nu :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:34
Ik ben een beetje aan het zoeken naar spullen om de ontharder aan te sluiten.

Ik wil gelijk na de watermeter gaan aansluiten, ik gok dat deze een 3/4 aansluiting heeft.

Als ik zoek op aansluitingen voor de watermeter kom ik alleen 3/4 naar 15mm knel tegen en 1 naar 22 mm knel.

Nu zit er ook een klein stukje 15 mm buis na de meter en gaat over in 22 mm.

Is het gebruikelijk om de meter en de keerklep in 15mm te maken en erna met 22 mm verder of moet ik opzoek naar iets om gelijk met 22 te beginnen na de meter.?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEB6Ng5XjCqhBIeAtzn2pM1L_cE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vf9ZKZybDwpg0VKQL25Twg0x.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:37
Ik zou nog even mijn instellingen van de WTR Ceramic Premium 20 posten.
Waterhardheid is hier 12dH.
WTR HandleidingHuidige instelling
Watervolume [m³]4.253.55
Duur Tegenspoeling [min]6:006:00
Pekel/trage spoeling [min]38:0038:00
Vullen zoutbak [min]6:007:00
Snelle spoeling [min]15:0016:00
Dagen tussen regeneratie1010

Hiermee heb ik iig geen oplopende hardheid richting het einde van de cyclus (ze hadden tevens de harscilinder omgeruild, dus kon ook daar aan liggen).

Met betrekking tot het Silica/silicium verhaal icm de vlekken. Volgens het waterbedrijf groningen zit deze stof niet in het water en wij hebben hier wel vlekken na het opdrogen van onthard water.
Deze zijn op de ramen wel wat weg te poetsen, maar op oudere chrome delen niet (aangetast door alle kalkreinigers?) en van de nieuwe douchekop veeg je de vlekken vrij makkelijk vanaf.

[ Voor 19% gewijzigd door Lieuwe15 op 10-05-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Erwin_83
Kan je ook huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Lieuwe15 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:12:

Met betrekking tot het Silica/silicium verhaal icm de vlekken. Volgens het waterbedrijf groningen zit deze stof niet in het water en wij hebben hier wel vlekken na het opdrogen van onthard water.
Deze zijn op de ramen wel wat weg te poetsen, maar op oudere chrome delen niet (aangetast door alle kalkreinigers?) en van de nieuwe douchekop veeg je de vlekken vrij makkelijk vanaf.
Wat veroorzaakt dan die vlekken, als het niet in het water zit?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ja klopt, beetje duur voor een enkele koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 23:05
AQMOS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Kunnen eventueel een afdichtingsset opsturen.. Als dit het probleem oplost betaal je de afdichtingsset. Zo niet, dan sturen we de rest van de Fleck kop. Aqmos.com prijzen.

Wij gooien ook liever niks weg en het is wat zuur als het het probleem niet oplost
Hey, wat attent, dank je wel, door de week ben ik meestal druk met werk, niet veel tijd voor forums :F
Ik zal weekend alles doorlezen.
Moet ook nog een tussen koppeling kopen om de waterleiding (tijdelijk) aan elkaar te koppelen, staat nu in bypass via de achterblok van de ontharder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad Wally
XWB schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:26:
[...]

Wat veroorzaakt dan die vlekken, als het niet in het water zit?
Silica ;) Dat dit namelijk altijd in drinkwater.

In mijn eerdere bericht (onder) staat een link naar complete wateranalyses. Hier staan ook de meetwaarden van silica in.
Mad Wally schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:58:
Hier kun je trouwens de gemeten samenstelling van kraanwater van Vitens vinden, inclusief silicaat.

https://www.vitens.nl/ser...aterkwaliteitsoverzichten

Moet je alleen nog achter zien te komen waar je water vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Als ik bij mijn locatie kijk, wordt silica niet genoemd, silicium wel en daar staat een streepje:
https://waterbedrijfgroni...uarter=2023+-+lopend+jaar
Alleen nu ik iets verder kijk staat er bij jaar 2022 wel silicium 10mg/l, geen idee of het veel is, maar zorgt iig voor vlekken.
https://waterbedrijfgroni...rter=2022+-+jaaroverzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
Lieuwe15 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:50:
Als ik bij mijn locatie kijk, wordt silica niet genoemd, silicium wel en daar staat een streepje:
https://waterbedrijfgroni...uarter=2023+-+lopend+jaar
Alleen nu ik iets verder kijk staat er bij jaar 2022 wel silicium 10mg/l, geen idee of het veel is, maar zorgt iig voor vlekken.
https://waterbedrijfgroni...rter=2022+-+jaaroverzicht
Zand bestaat voornamelijk uit kwarts wat weer SiO2 is oftewel silica. Drinkwater uit rivier of bodem heeft intensief contact gehad met zand en heeft daarom silica opgenomen in de vorm van kiezelzuur. Bij het opdrogen vormt het kiezelzuur weer silica (een soort silicaat). Silicium is de zuivere metallische vorm die niet in de natuur voorkomt.

Drinkwater bevat daarom altijd silica. Regenwater is gedestilleerd en bevat daarom niet of nauwelijks silica.

https://www.lenntech.nl/p...ium/silicium-en-water.htm

[ Voor 3% gewijzigd door Mad Wally op 11-05-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-05 16:33

Impry

Rallymedia.nl

Erwin_83 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:41:
[...]
Ja klopt, beetje duur voor een enkele koppeling.
Ik hoorde onlangs van iemand dat hij bij Warmteservice zo'n ding kosteloos mee kreeg om dat thuis even te doen. Het vragen waard bij de WS (of andere soortgelijke zaak) bij jou in de buurt.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Ik ben niet zo scheikundig onderlegd, alleen merk ik wel dat vlekken blijven ontstaan, wat de staat van de ontharder ook is. Of de ontharder net geregenereerd heeft of er een resthardheid is ingesteld.
Het kan best zijn dat met een resthardheid de vlekken makkelijker weg te poetsen zijn.

Ik heb in ieder geval de hoop op vlek-vrij water al wel opgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Repro schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:04:
[...]

Hey, wat attent, dank je wel, door de week ben ik meestal druk met werk, niet veel tijd voor forums :F
Ik zal weekend alles doorlezen.
Moet ook nog een tussen koppeling kopen om de waterleiding (tijdelijk) aan elkaar te koppelen, staat nu in bypass via de achterblok van de ontharder.
Kan je niet 1 slang verwijderen en de andere slang gebruiken om door te koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 23:05
AQMOS schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:23:
[...]

Kan je niet 1 slang verwijderen en de andere slang gebruiken om door te koppelen?
Ach zo, kwartje valt, moest er even over nadenken wat je bedoelde |:(
Net de schuur overhoop gehaald of er nog koppelingen liggen, maar jou idee lijkt veel beter, dat ga ik weekend eerst proberen, bedankt :*)

[ Voor 45% gewijzigd door Repro op 11-05-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 23:21
Is er ook zo iets als een montageblok met ingebouwde terugstroombeveiliging?

Misschien denk ik te makkelijk maar eigenlijk gek dat ik 2 dingen moet monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Batavia schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:17:
Is er ook zo iets als een montageblok met ingebouwde terugstroombeveiliging?

Misschien denk ik te makkelijk maar eigenlijk gek dat ik 2 dingen moet monteren
Ja je denkt te makkelijk. Montageblok is een optie, kun je gebruiken maar hoeft niet. Terugstroombeveiliging Type CA is vastgelegd in de Nederlandse wet, in andere landen gelden weer andere regels. Als je dan bedenkt dat een montageblok en een CA terugstroombeveiliging beide erg kostbaar zijn dan snap ik wel dat ze niet een combinatieproduct maken. Bovendien zou een langere combinatie van CA en montageblok horizontaal moeten worden gemonteerd wat het plaatsen ook nog eens moeilijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmonninkhof
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 09:03
Ik heb sinds 2019 een Halutec Sensorsoft waterontharder in huis en ben er tevreden over. Ik heb echter het onderhoudscontract na 2020 laten verlopen. Graag zou ik zelf onderhoud willen uitvoeren, maar nergens kan ik technische handleidingen vinden. Iemand meer geluk met het vinden hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
bmonninkhof schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:48:
Ik heb sinds 2019 een Halutec Sensorsoft waterontharder in huis en ben er tevreden over. Ik heb echter het onderhoudscontract na 2020 laten verlopen. Graag zou ik zelf onderhoud willen uitvoeren, maar nergens kan ik technische handleidingen vinden. Iemand meer geluk met het vinden hiervan?
Deze misschien, http://www.kalkvrijwonen....ch_dossier_sensorsoft.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat grappig dat het kvk nummer van sensorsoft leidt naar het adres van aquacombi (aquacell) in joure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Lieuwe15 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:00:
Ik ben niet zo scheikundig onderlegd, alleen merk ik wel dat vlekken blijven ontstaan, wat de staat van de ontharder ook is. Of de ontharder net geregenereerd heeft of er een resthardheid is ingesteld.
Het kan best zijn dat met een resthardheid de vlekken makkelijker weg te poetsen zijn.

Ik heb in ieder geval de hoop op vlek-vrij water al wel opgegeven.
Ook hier niet zo scheikundig onderlegd. ;) Maar deze vlekjes wel aangetroffen en de vrouw des huizes is nogal gefrustreerd dat ze niet weg te poetsen zijn. Groene zeep geprobeerd (Driehoek), schoonmaak azijn geprobeerd, alles reiniger citroen geprobeerd. De vlekjes blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04RYOnDshelOeFEd0eZHGJchDNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYApUnsOjjQBr8pUVBqZrVma.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus onmogelijk om dit weer te krijgen zoals de andere wasbak (die een stuk minder wordt gebruikt)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbYKsm41s_AvO4gWwLrjyTk6Srg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCn0wl7yUOSwb4UaK1uoeWXX.jpg?f=fotoalbum_large

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Thanks!!! Ziet er heel netjes uit op chroom. :) Ben benieuwd hoe dat er uit ziet op mat zwart dan.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmonninkhof
Tanuki schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:42:
[...]

Ook hier niet zo scheikundig onderlegd. ;) Maar deze vlekjes wel aangetroffen en de vrouw des huizes is nogal gefrustreerd dat ze niet weg te poetsen zijn. Groene zeep geprobeerd (Driehoek), schoonmaak azijn geprobeerd, alles reiniger citroen geprobeerd. De vlekjes blijven.
[Afbeelding]

Het is dus onmogelijk om dit weer te krijgen zoals de andere wasbak (die een stuk minder wordt gebruikt)?
[Afbeelding]
Het beste is chromen onderdelen droogmaken na gebruik. Wij hebben Prowin powercreme aanbevolen gekregen en daarmee poets je de vlekken zo weg. Wij hadden dezelfde vlekken en allemaal weg. Nu maken we chroom droog na gebruik en is petsen met de Prowin niet of nauwelijks meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmonninkhof
Helaas daar staan hooguit wat technische info in, maar niet meer dan dat. Niets aan onderhoudsvoorschriften of instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
bmonninkhof schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:04:
[...]

Het beste is chromen onderdelen droogmaken na gebruik. Wij hebben Prowin powercreme aanbevolen gekregen en daarmee poets je de vlekken zo weg. Wij hadden dezelfde vlekken en allemaal weg. Nu maken we chroom droog na gebruik en is petsen met de Prowin niet of nauwelijks meer nodig.
Het ding is een beetje: Na het douchen schoonmaken is geen ramp, maar voor elke keer dat je je tanden poetst of even je handen wast etc de wasbak helemaal schoon moeten maken met een handdoek, voelt toch een beetje gek. :)

Thanks voor de tips!

Ik heb ook zojuist deze video gezien: YouTube: How to Remove Silica in Water (and Why it's Important for your Cleans) zeer goede uitleg! Nu nog uitvogelen wat een "RO DI" moet zijn. :)
Oke, reverse osmosis de-ionization. Dat is natuurlijk niet echt de bedoeling voor ons drinkwater.

[ Voor 5% gewijzigd door Tanuki op 15-05-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
bmonninkhof schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:04:
[...]

Beetje bijzonder bedrijf dat Prowin https://prowin-kea.nl/
Hoog Avon lady gehalte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmonninkhof
Mad Wally schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Beetje bijzonder bedrijf dat Prowin https://prowin-kea.nl/
Hoog Avon lady gehalte
Het is een bedrijf zoals Jamaico. Bijzonder of niet het product werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
bmonninkhof schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:50:
[...]

Het is een bedrijf zoals Jamaico. Bijzonder of niet het product werkt wel
Het is toch gewoon een mild schuur/polijstmiddel zoals een kookplaatreiniger? https://hg.eu/nl/producten/hg-kookplaatreiniger-extra-sterk
Op Engelstalige sites kom ik deze tegen: https://a-maz.com/products/water-stain-remover-1

[ Voor 11% gewijzigd door Mad Wally op 17-05-2023 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:06

timovd

Voorsprong door techniek

Vanochtend ruimte gemaakt in de meterkast door wat plankjes te verschuiven. Ik heb nu ca 63cm hoogte beschikbaar voor een harscilinder. Ik begreep van @AQMOS dat er 65cm nodig is voor de CMX-32, terwijl ik heb gelezen dat 62cm voldoende is. Iemand die dit op wil meten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqJivAB21nDhneAF2r32lPozBf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnMRf5VICl3eJX22s5dIFMaX.jpg?f=fotoalbum_large
Gaatje om de watermeter uit te lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjbCa53GNlxEQ-TpLoZTjmICo5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXk4AmFbnYRo4Gl0cMhtGypR.jpg?f=fotoalbum_large
Kogelkraan maar preventief vervangen. Huis komt uit 1985, de kraan waarschijnlijk ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-aKxPu0wjxYBBU6AWHAsGP0rN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjnjTcrgKdOWnY1oN2EU3xWj.jpg?f=fotoalbum_large
Zo te zien is de watermeter 1 1/4 (5/4) buitendraad. Ik wil de boel wat eenvoudiger maken. Bijvoorbeeld 5/4 --> 3/4 en dan een nieuwe kogelkraan.
Omdat we een sproei-installatie hebben, wil ik een T-stuk maken vóór de ontharder en vanuit daar naar de voor- en achterkant van het huis deels een nieuwe leiding leggen met "hard" water. Dat zou allemaal moeten passen. Iemand verder tips?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timovd
Ik denk dat het 3/4" is (26.4 mm OD)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1_NMg92kCF3GDxmVDEmMpnvqTE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rpB2OzSGDbNIIlnEhoUtC2b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAyKoGGQNSnZyBRkiwe5ojBsgso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uspu7YmXMl41HXzXFMkAHXUU.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:06

timovd

Voorsprong door techniek

@AUijtdehaag de kunststof buitendraad op de meter zelf is 3/4, maar net na de beugel is groter. Met de rolmaat kwam ik al boven de 30mm. Binnenkort maar opmeten met de schuifmaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timovd
Byzonder.
Heb dezelfde constructie zo lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2OZvqEkPflSTOTlQRzh47d5JI8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tt1NYtLeYAqhFNyonwH9ahFf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zxtOk-5Dju-MQeUg3AioJkQZ-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XKKUDKvMDz0pcD4SikYLyyt.jpg?f=fotoalbum_tile

Toch even de schuifmaat opzoeken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-05 10:08
Benieuwd of het ook werkt voor de wat extremere aanslag. Ben inmiddels zover dat ik wel klaar ben met de waterontharder..

De aanslag zoals in onderstaande foto hebben we inmiddels ook in de toiletten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK54wRZxNwD6I9OH0I7WCy4OgbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZfHNuiQq8mlITWmjZTRyD3R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
lonehitman schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:24:
[...]

Benieuwd of het ook werkt voor de wat extremere aanslag. Ben inmiddels zover dat ik wel klaar ben met de waterontharder..

[Afbeelding]
Hier zijn we (de vrouw des huizes) inmiddels eens wat bezig geweest met groene zeep. Ze was gefrustreerd dat het niet werkte.

Maar, het resultaat is nu wel dat water 100x beter weg loopt en dus niet meer stil blijft liggen (en dus minder vlekjes creëert).

Ik ben het wel met je eens: ik vind dit ook een erg nadelig effect van een waterontharder. :( Het idee om de waterontharder op (bijvoorbeeld) 3 dH te zetten vind ik ook niet erg aantrekkelijk: waar had ik hem dan voor aangeschaft?

Blijkbaar zijn er ook geen (realistische) middelen of manieren om silica onschadelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Kwakkies schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:38:
Hebben jullie wel eens soort bruinige 'stukjes' in de ontharder gehad en of enig idee hoe dit kan? Ik keek namelijk net even of het reservoir al een beetje leeg was voor een onderhoudsbeurt, maar vond dit wel erg vreemd. Hebben ook last van rioolvliegjes / motmuggen. Misschien is dit de verklaring?

[Afbeelding]
Ja, heb ik ook! Heb zelf een Aquacell en nu afgelopen week voor de derde maal melding gemaakt van dit type vervuiling. De eerste keer gaf Aquacell aan dat het bouwvuil betrof, de tweede maal dat het zou zijn omdat ik geen-origineel zout had gebruikt en benieuwd wat nu de reden zou zijn...

Heb er, vanuit de monteur, zo'n BWT Sifon tussenzitten.
https://kdwsshop.nl/produ...n-met-afvoeronderbreking/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZRFhCBI1evzCOO6Mh1C4YRTN6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqwY6ezk9sokkiCmBWMEFDz8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTUREOI9m4aKBjaR1cjbEGE4W1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4gmf3YncKmOSPZXfQKyGBUI.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 28% gewijzigd door Eagle Creek op 22-05-2023 14:55 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Laatst online: 13:21

Rzaan

Altijd zoekende

Vandaag een ontharder laten installeren.
In dit topic een klein verslag
https://gathering.tweaker...message/75408212#75408212

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:35

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Rzaan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:28:
Handig die afvoer zo, kan beide kanten op... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Beekforel schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:10:
[...]

Hoe had deze dan gemoeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Rzaan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:18:
[...]

Als er nu wat geks gebeurt in die dikke afvoer gaat er afvalwater die slang in.

Ik had denk ik een klemzadel naar 32 op die buis gezet en daar een sifonnetje op en daar die slang boven laten uitkomen. Voorbeelden genoeg in dit topic, maar wel moeilijkdoenerij natuurlijk. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Beekforel op 22-05-2023 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Beekforel schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:10:
[...]

En twee keer een onnodige knie in de hoofdwaterleiding. Als je dan toch flexibele leiding gebruikt dan kan je hem net zo goed even de bocht om buigen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Rzaan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:18:
[...]

Met een airgap. Wat een beunwerk zeg.

Hoi!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:03
Rzaan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:28:
Blijkt helemaal niet zo te zijn, al doen ze er in het betreffende topic allemaal erg moeilijk over.
:( :( :( Je dacht ik zet even de goede toon neer :D

Vind het trouwens een hoop geld voor het werk dat ze afleveren. Zal wel typisch Rotterdams zijn :P

[ Voor 10% gewijzigd door chevsticks op 22-05-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Eagle Creek schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Ja, heb ik ook! Heb zelf een Aquacell en nu afgelopen week voor de derde maal melding gemaakt van dit type vervuiling. De eerste keer gaf Aquacell aan dat het bouwvuil betrof, de tweede maal dat het zou zijn omdat ik geen-origineel zout had gebruikt en benieuwd wat nu de reden zou zijn...

Heb er, vanuit de monteur, zo'n BWT Sifon tussenzitten.
https://kdwsshop.nl/produ...n-met-afvoeronderbreking/

[Afbeelding][Afbeelding]
De BWT siphon kan je de delen vrij gemakkelijk uit elkaar trekken.
Heb je in de pot ook last van die vliegjes?

Vaak duidt rioolvliegjes op een lekkende rioolpijp ergens. Vochtig en smerig, daar houden ze van :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2STzEBqobkJ12bv7_Rl5vz-IKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lE7ZAwPAT4hqElHW1mogEGjt.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

chevsticks schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:54:

:( :( :( Je dacht ik zet even de goede toon neer :D
Wist niet dat mensen zo gevoelig zijn in dit topic.
Mea Culpa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@AUijtdehaag @jack zomer @Beekforel

Ik ga dan zoiets maken.
A = Zadelstuk 110 / 40
B = Terugslagklep
C = Sifon
D = Air gap

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHJwA63qjtT834gkSUbdNdqkYyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ubGMBaPILjgpASMgQnAaWWB.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 22-05-2023 21:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chevsticks
Rzaan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Wist niet dat mensen zo gevoelig zijn in dit topic.
Mea Culpa.
Ik zou zeggen dat het meer met fatsoen dan met gevoeligheid te maken heeft. Ik probeer over het algemeen de mensen die me van advies proberen te voorzien niet tegen de schenen te schoppen, maar kennelijk ligt dat bij jou anders.

Overigens zou ik proberen de installateur van je ontharder aan te spreken op de ondeugdelijke installatie om in ieder geval die kosten terug te krijgen. Zeker nu je het zelf op een fatsoenlijke manier zelf aan gaat sluiten op je riool. Zou het zelf ook op de manier doen die je hierboven getekend hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:53:

Ik ga dan zoiets maken.
A = Zadelstuk 110 / 40
B = Terugslagklep
C = Sifon
D = Air gap

[Afbeelding]
Met als kanttekening dat die btw airgap blijkbaar al een sifon heeft.
Dus als je die gebruikt kan je de sifon weg halen, als je het zonder die btw maakt dan idd een sifon.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Laatst online: 20-04 04:00
Omdat sommigen in onze straat aan de water ontharders gaan ff wat info nagezocht. Ik lees dan bv dat je kan aanslag op bv glazen douchewand ook grotendeels kan voorkomen door naspoelen koud water. Ik heb als experiment heet en koud water in glazen bakjes gedaan en dat gedurende enkele weken later indrogen. Ik zag geen verschil. Klopt dit verhaal niet of gaat het om de temperatuur waarbij het water verdampt.Wel het idee dat het glas schoner blijft sinds ik het doe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaQjJ9qc_qARdVW_XF2INRHV-zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqY6nFdeJrP6qyppRFASdzE9.jpg?f=fotoalbum_large

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
HanslH schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:30:
Omdat sommigen in onze straat aan de water ontharders gaan ff wat info nagezocht. Ik lees dan bv dat je kan aanslag op bv glazen douchewand ook grotendeels kan voorkomen door naspoelen koud water. Ik heb als experiment heet en koud water in glazen bakjes gedaan en dat gedurende enkele weken later indrogen. Ik zag geen verschil. Klopt dit verhaal niet of gaat het om de temperatuur waarbij het water verdampt.Wel het idee dat het glas schoner blijft sinds ik het doe.
[Afbeelding]
Het lijkt me niet dat er een verschil zou moeten zijn. Sterker nog, bij warm water heb je kans dat er door scaling in je warmwaterbereider al minder mineralen in zouden kunnen zitten en het dus schoner zou kunnen blijven. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het warme water sneller verdampt terwijl het koude water de tijd krijgt om naar beneden te lopen waardoor die mineralen niet worden afgezet.
Het is in ieder geval verstandig er voor te zorgen dat er na het douchen geen druppels achterblijven op het glas. Even droog maken met een trekker is bij ons standaard, maar je zou ook kunnen overwegen het glas te behandelen met iets als rain-x https://rainx.nl/products/rain-x-anti-regen/ of met een auto wax waardoor het water naar beneden parelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Ik ga dan zoiets maken.
A = Zadelstuk 110 / 40
B = Terugslagklep
C = Sifon
D = Air gap

[Afbeelding]
Heb het zelfde bedacht met dit spul:
Keer klep:
https://www.installand.nl/mcalpine-keerklep-40-mm-klem
airgap:
https://www.installand.nl...-o-10-16-mm-x-1-1-2-bu-dr
sifon:
https://www.installand.nl...sifon-p-1-1-2-x-40mm-komo
Zadel:
https://www.installand.nl...voor-standleiding-o110-mm

(lever tijd is alleen wat lang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Waarom zou je een keerklep willen in je afvoerleiding? Een goed geplaatste sifon moet voldoende zijn. Een keerklep kan blijven kleven waardoor deze niet opent en de het water niet weg kan. Een keerklep zou ik alleen plaatsen wanneer je afvoer erg laag zit en het riool wel eens terug wil stromen zoals bij noodweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mad Wally schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:36:
[...]

Waarom zou je een keerklep willen in je afvoerleiding? Een goed geplaatste sifon moet voldoende zijn. Een keerklep kan blijven kleven waardoor deze niet opent en de het water niet weg kan. Een keerklep zou ik alleen plaatsen wanneer je afvoer erg laag zit en het riool wel eens terug wil stromen zoals bij noodweer.
Zoals ik het begrepen had, is de keerklep er voor bedoeld om bij een verstopping te voorkomen dat de bruine smurrie richting waterontharder komt.
Is het dan niet een afweging van 'gevaren'?
Het gevaar op smurrie VS het gevaar dat bij een eventuele vastzittende keerklep je spoelwater in je ruimte hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Rzaan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:03:
[...]

Zoals ik het begrepen had, is de keerklep er voor bedoeld om bij een verstopping te voorkomen dat de bruine smurrie richting waterontharder komt.
Het gevaar op smurrie VS het gevaar dat bij een eventuele vastzittende keerklep je spoelwater in je ruimte hebt staan.
In context van een ontharder wordt een keerklep geplaatst tussen waterleiding en ontharder om vloeistofstromen vanaf de ontharder terug naar het waterleidingnet te voorkomen. Maar die plaatsen niet heel veel bedrijven, alhoewel het strikt genomen wel moet.
Voor de afvoer gebruik je een sifon gecombineerd met een airgap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Rzaan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:03:
[...]

De airgap zorgt voor de scheiding tussen het riool en de ontharder. Tenzij het riool met geweld terugstroomt volstaat een airgap. Alleen wanneer er kans is op terugstroming vanuit het riool plaats je een keerklep, maar dat zou ik in de hoofdleiding doen en staat los van de ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@THM0 en @Mad Wally
Bij mij is gisteren een waterontharder aangesloten.
En inderdaad niet al te netjes maar beetje houtje-touwtje.
Wat zeker ontbreken bij zijn een sifon en een air gap.
Maar er werd mij door tweakers hier verzekerd dat er op de waterleiding een keerklep moet komen.
(Al begrijp ik zelf niet helemaal waarom, want volgens mij zit een keerklep in de watermeter. Maar misschien kan iemand dat nog uitleggen)
En een keerklep in de afvoer werd aangeraden om te voorkomen dat de smurrie richting je ontharder komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

HanslH schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:30:
..........Ik lees dan bv dat je kan aanslag op bv glazen douchewand ook grotendeels kan voorkomen door naspoelen koud water. Ik heb als ...............Wel het idee dat het glas schoner blijft sinds ik het doe.
Je spoelt dan de zeepresten weg.... die geven aanslag en soms nog erger als er kalk uit het water bij zit.
Ik spoel de glazen wanden v/d douchcabine daarom altijd na met koud water en ik trek hem meteen droog (raamwisser met rubberen rand).
Daarmee voorkom je wrs meer dan 90% van de kalkaanslag zonder dat je een waterontharder nodig hebt. Als je ze meteen met een microvezeldoek (die roze..) droogmaakt blijft er nog minder achter.
Af en toe maak ik ze, als het toch minder mooi wordt, schoon met eenzelfde microvezeldoek waarbij ik een beetje cif (schoonmaakmiddel met gesuspendeerde zachte kalkdeetjes, die niet krassen) gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Mad Wally schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:36:
[...]

Hier zit deze afvoer op het laagste punt van het huis op de stampijp als de boel terug stroomt zou het als eerste door de ontharder gaan in plaats van de WC vandaar de keuze voor een klep.

(beide niet fris natuurlijk, maar ik dweil liever de vloer dan dat de ontharder ontsmet moet worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Rzaan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:20:
@THM0 en @Mad Wally
Bij mij is gisteren een waterontharder aangesloten.
En inderdaad niet al te netjes maar beetje houtje-touwtje.
Wat zeker ontbreken bij zijn een sifon en een air gap.
Maar er werd mij door tweakers hier verzekerd dat er op de waterleiding een keerklep moet komen.
(Al begrijp ik zelf niet helemaal waarom, want volgens mij zit een keerklep in de watermeter. Maar misschien kan iemand dat nog uitleggen)
En een keerklep in de afvoer werd aangeraden om te voorkomen dat de smurrie richting je ontharder komt.
Er er 1 in je watermeter zit weet ik niet. Maar volgens huidige regelgeving van je waterschap leverancier moet je een terugstroombeveiliging type CA plaatsen. Zie hier bijvoorbeeld de regels van Vitens:
https://www.vitens.nl/Ser...rhardheid/Waterontharders

Als ze het zo uitdrukkelijk vermelden ga ik er vanuit (maar corrigeer me als het niet zo is) dat er geen type CA in je watermeter zal zitten.

Wordt waarschijnlijk nooit op gecontroleerd. Dus het is een beetje aan jezelf of je hem er nog tussen zet. Hou er rekening mee dat er best wat drukverlies op zal treden.
Ik heb er zelf geen type CA tussen gezet, dat zorgde ervoor dat ik niet meer kon douchen op de 2e etage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
chevsticks schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Als ze het zo uitdrukkelijk vermelden ga ik er vanuit (maar corrigeer me als het niet zo is) dat er geen type CA in je watermeter zal zitten.
Zit er zeker niet in, Maar goed zoals al eens eerder vermeld in did topic kan je een type EA klep er in zetten, en je van de domme houden (als ze ooit langs komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

In het verleden was er in een pand wat ik verhuurde de watermeter er tussenuit gehaald.
Niet meer te vinden ook toen ze het pand verlieten.
Toen ik aan het waterbedrijf meldde dat ik een nieuwe meter nodig had, kreeg ik niet alleen een naheffing (logisch) maar moest ik ook een boete van meer dan € 1.000 betalen omdat ik het waternetwerk in gevaar had gebracht.
Door het ontbreken van de watermeter kon er namelijk water terug in het systeem stromen.
Dat was hun verhaal.
Dus ik ging er vanuit dat er een keerklep in de watermeter zat.
Want anders breng je dus altijd het waternetwerk in gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Rzaan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:01:
In het verleden was er in een pand wat ik verhuurde de watermeter er tussenuit gehaald.
Niet meer te vinden ook toen ze het pand verlieten.
Toen ik aan het waterbedrijf meldde dat ik een nieuwe meter nodig had, kreeg ik niet alleen een naheffing (logisch) maar moest ik ook een boete van meer dan € 1.000 betalen omdat ik het waternetwerk in gevaar had gebracht.
Door het ontbreken van de watermeter kon er namelijk water terug in het systeem stromen.
Dat was hun verhaal.
Dus ik ging er vanuit dat er een keerklep in de watermeter zat.
Want anders breng je dus altijd het waternetwerk in gevaar.
In mijn watermeter (zo'n zwart kunststoffen) zit er in ieder geval wel een. Dat kon ik zien toen ik de leiding er achter aanpaste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mad Wally schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:16:
[...]

In mijn watermeter (zo'n zwart kunststoffen) zit er in ieder geval wel een. Dat kon ik zien toen ik de leiding er achter aanpaste.
Ik heb een watermetertje van niks.
Maar geen idee hoeveel plek zo'n terugkeerklep inneemt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbGUPE2aCVl6nCOxlHm1iIhEKFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcqyGErOo9jLDn2HjSB78rIi.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als er geen terugkeerklep inzit, is dat toch een uitnodiging voor grootgebruikers om de watermeter - als ze het zwembad vullen - andersom te plaatsen.
Dan zou de meter teruglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
nvm ;)

[ Voor 198% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06:21

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Nederlandse Vereniging voor Makelaars?
Nederlandse Vereniging van Modelbouwers?

of toch maar de Engelse "never mind" O-)

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

@Rzaan
Je kan overwegen om dit te plaatsen tussen je afvoerleiding:
https://www.wildkamp.nl/p...klep-pvc-u-13-mm/15007226

Niet duur, gemakkelijk te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mr-D.
Niet Veel meer te Melden of laat maar zitten in het engels idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

AQMOS schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:32:
@Rzaan
Je kan overwegen om dit te plaatsen tussen je afvoerleiding:
https://www.wildkamp.nl/p...klep-pvc-u-13-mm/15007226

Niet duur, gemakkelijk te plaatsen.
Denk niet dat dit heel geschikt gaat zijn.
Weet het niet.
Maar waarom zou anders iedereen met duurdere terugslagkleppen werken (zij die ze gebruiken)

Ik heb ook geen idee of terugslagkleppen blijven plakken.
Zeg even van wel: Dan vind je water terug in de ruimte waar je ontharder staat.
Hoeft ook geen ramp te zijn.

Je hebt dit model, wat al snel vele tientjes kost.

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_zoom/1_M_Dyka_57651505_0__57651545_0_tif_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218MTUzMDJ8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oMTgvaDMwLzg4NTkyODEwOTY3MzQuanBnfGY0ZmFiMDVlZTRjNGZhMzRlNTM4MDY5OWRkMzM0NTQwYjJmOTFiZDllY2JmMTRiZWJkZmY1NGUwNzk2OTcxZTM

Maar ook dit model, wat je al voor € 15,- hebt.
Afbeeldingslocatie: https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/11003778.jpg

Zal toch ergens een kwaliteits- of gebrukersgemak-verschil in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:27
Na de “situatie” van Rzaan realiseer ik mij dat bij onze waterontharder ook geen terugstroombeveiliging/air gap in de afvoer naar het riool zit. Ik heb dus ook maar even zo’n BWT sifon besteld om er tussen te zetten.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Ik heb ook geen idee of terugslagkleppen blijven plakken.
Zeg even van wel: Dan vind je water terug in de ruimte waar je ontharder staat.
Hoeft ook geen ramp te zijn.
Deze: https://mcalpineplumbing....fit-line-non-return-valve

Met veerklep is zo een 25 euro, makkelijk te plaatsen zonder lijm, en toegangsgat om schoon te maken.

Ze hebben ook een nieuw product:
https://mcalpineplumbing....undish-self-closing-valve

Deze werkt met een siliconen zonder veer die dus ook niet meer kan blijven plakken, alleen nergens nog te koop gezien, zal ook wel niet super duur worden gezien de rest van hun producten.

Er zijn dus keuzes genoeg ook als je bang bent voor het kleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Rzaan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:32:
[...]

Ik heb een watermetertje van niks.
Maar geen idee hoeveel plek zo'n terugkeerklep inneemt.

[Afbeelding]

Maar als er geen terugkeerklep inzit, is dat toch een uitnodiging voor grootgebruikers om de watermeter - als ze het zwembad vullen - andersom te plaatsen.
Dan zou de meter teruglopen.
Zou er geen terugloop beveiliging op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Erwin_83 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:15:
[...]
Zou er geen terugloop beveiliging op zitten?
Ik denk van wel, maar anderen weten zeker van niet.
Google maakt het niet duidelijker.
Het zou eigenlijk heel raar zijn als er geen terugloop-beveiliging opzit.
Dan is het waternet altijd veilig en ben je niet afhankelijk van klussers en bedrijven die er wel of niet eentje plaatsen.
Glenfiddich schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:07:
Na de “situatie” van Rzaan realiseer ik mij dat bij onze waterontharder ook geen terugstroombeveiliging/air gap in de afvoer naar het riool zit. Ik heb dus ook maar even zo’n BWT sifon besteld om er tussen te zetten.
Dat sifon is volgens mij geen echte terugstroombeveiliging.
Nu zijn de meningen hier verdeeld of je wel een terugstroombeveiliging nodig hebt.
Eigenlijk gaat het om 3 zaken:
1. Air Gap. Altijd nodig
2. Sifon. Altijd nodig
3. Terugstroombeveiliging. Punt van discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

vormulier schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:08:
[...]

Deze: https://mcalpineplumbing....fit-line-non-return-valve

Met veerklep is zo een 25 euro, makkelijk te plaatsen zonder lijm, en toegangsgat om schoon te maken.
Dit is wel een vertrouwenwekkende zin in de omschrijving:
Should only be used when there is no alternative :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

vormulier schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:08:
Ze hebben ook een nieuw product:
https://mcalpineplumbing....undish-self-closing-valve

Deze werkt met een siliconen zonder veer die dus ook niet meer kan blijven plakken, alleen nergens nog te koop gezien, zal ook wel niet super duur worden gezien de rest van hun producten.

Er zijn dus keuzes genoeg ook als je bang bent voor het kleven :)
Ik zie effe niet hoe je die zou moeten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:35:
[...]

Dit is wel een vertrouwenwekkende zin in de omschrijving:
Should only be used when there is no alternative :*)
Zal meer "plaat eerst je afvoer hoger" of "plaats je afvoer op een andere plek" zodat je er geen een nodig hebt zijn :)
Rzaan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:35:
[...]

Ik zie effe niet hoe je die zou moeten plaatsen.
De een horizontaal, na de klem zadel voor de sifon en de 'nieuwe' na de sifon verticaal, is gelijk je 'airgap'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

lonehitman schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb dit ook in mijn toilet. Ik dacht eigenlijk dat ik dit al had voor de ontharder, maar ik begin toch te twijfelen. In de (RVS) gootsteen in de keuken zelfde verhaal (dacht eigenlijk dat dit door thee kwam). Het RVS is wel goed schoon te krijgen gelukkig maar de toiletten valt tegen helaas.

De wasbak in de douche heeft er niet echt last van lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-05 10:08
Beekforel schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Ik heb dit ook in mijn toilet. Ik dacht eigenlijk dat ik dit al had voor de ontharder, maar ik begin toch te twijfelen. In de (RVS) gootsteen in de keuken zelfde verhaal (dacht eigenlijk dat dit door thee kwam). Het RVS is wel goed schoon te krijgen gelukkig maar de toiletten valt tegen helaas.

De wasbak in de douche heeft er niet echt last van lijkt het.
Valt me nu op dat de hele wasbak in de keuken ook al wit is. Zal morgen eens met mezutec bellen.. want op deze manier zie ik niet veel voordelen meer om hem te blijven gebruiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf8LhAScNNApISgFz8rcuD1KEis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rvMCQWeckt8IYd0vCYppptb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:00
Er zit een keerklep in of bij de watermeter. Deze is echter minder robuust/veilig/dicht dan de keerklep die verplicht is bij een waterontharder. Dat heeft te maken met het risico op en gevolgschade van de eventuele vervuiling. De zouten in je ontharder zitten dus een risicoklasse hoger, vandaar de CA keerklep verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-04 20:22
lonehitman schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Valt me nu op dat de hele wasbak in de keuken ook al wit is. Zal morgen eens met mezutec bellen.. want op deze manier zie ik niet veel voordelen meer om hem te blijven gebruiken.[Afbeelding]
Ik houd me ook aanbevolen voor die gele/bruine vlekken op keramiek!

Beetje irritant wel want ziet er smerig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Ik ga dan zoiets maken.
A = Zadelstuk 110 / 40
B = Terugslagklep
C = Sifon
D = Air gap

[Afbeelding]
Plaats B wel andersom. Zie de pijl op het plaatje van een van je laatste post.

En je 2e link werkt niet maar dat zal deze zijn vermoed ik:
https://www.wildkamp.nl/p...pdm-16-bar-20-mm/11003778
Veerbelast is niet toepasbaar voor de geringe waterdruk die de afvoer oplevert.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 06:55:
[...]

Plaats B wel andersom. Zie de pijl op het plaatje van een van je laatste post.

En je 2e link werkt niet maar dat zal deze zijn vermoed ik:
https://www.wildkamp.nl/p...pdm-16-bar-20-mm/11003778
Veerbelast is niet toepasbaar voor de geringe waterdruk die de afvoer oplevert.
Dat is ook geen afvoermateriaal. PVC met drukklasse 16 bar is drukleiding voor bedrijfswater of chemie. Is niet bedoeld voor (drukloos) riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-04 10:30
bke schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Dit toestel (en al hun toestellen) zijn gebaseerd op Chinese Canature kleppen. Voor 1600 euro een zware rip-off en een regelrechte schande voor de sector van de waterbehandeling. Mijden die handel!!!

Je bent beter af met zo'n Aqmos R2D2 voor 350 euro, ook Canature klep maar wel naar waarde geprijsd !
dit is een bericht van 2 jaar geleden. geldt dit nog steeds voor de remon waterontharders ?

wat is nu dan een goede waterontharder met kwalitatieve onderdelen met een leverancier erachter voor garantie en service, dus geen DIY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Dalma schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:47:
[...]

dit is een bericht van 2 jaar geleden. geldt dit nog steeds voor de remon waterontharders ?

wat is nu dan een goede waterontharder met kwalitatieve onderdelen met een leverancier erachter voor garantie en service, dus geen DIY
https://www.aqmos.nl/ is (positief) actief op dit forum en levert (en installeert) ontharders in verschillende kwaliteiten van de goedkope met Chinese stuurkop tot systemen met de gerenommeerde Clack stuurkop allemaal tegen hele scherpe prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-04 10:30
Mad Wally schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:18:
[...]

https://www.aqmos.nl/ is (positief) actief op dit forum en levert (en installeert) ontharders in verschillende kwaliteiten van de goedkope met Chinese stuurkop tot systemen met de gerenommeerde Clack stuurkop allemaal tegen hele scherpe prijzen.
ok ik probeer een vergelijk te maken van een Aqmos CM50 voor 3 tot 5 personen en een Remon Neva.

Beide hebben 12,5l hars inhoud, maar de doorstroomcapaciteit zit wel een groot verschil in. Bij de Aqmos is dit
1.2m3/h en bij de remon 2.8m3/h.

Nu is het prijsverschil ook wel groot waarschijnlijk. De Aqmos met ontsmettingsmodule + installatie zo'n 600 euro goedkoper dan de Neva.

En dan zitten we ook nog met de chinese stuurkop vs de clack in de aqmos.

Het is lastig allemaal te vergelijken, maar wat me opvalt bij de neva zitten er handige features op zoals zoutdetectie (piep die afgaat als het zout op is) memory functie als de stroom wegvalt, dubbele bodem (tegen klonteren), maar ja dan toch weer die chinese stuurkop en het prijsverschil. wat is wijsheid ?

zijn er nog andere goede merken die gebruik maken van top onderdelen die ik nog zou kunnen vergelijken ?

EDIT: ik ben nog even aan het googlen, en ik zie bijv. de WTR High End Ceramic Cabinet 11L. Dit is ook wel een aardig ding, met van alles en nog wat builtin.

[ Voor 6% gewijzigd door Dalma op 24-05-2023 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
Dalma schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:52:
[...]

ok ik probeer een vergelijk te maken van een Aqmos CM50 voor 3 tot 5 personen en een Remon Neva.

Beide hebben 12,5l hars inhoud, maar de doorstroomcapaciteit zit wel een groot verschil in. Bij de Aqmos is dit
1.2m3/h en bij de remon 2.8m3/h.

Nu is het prijsverschil ook wel groot waarschijnlijk. De Aqmos met ontsmettingsmodule + installatie zo'n 600 euro goedkoper dan de Neva.

En dan zitten we ook nog met de chinese stuurkop vs de clack in de aqmos.

Het is lastig allemaal te vergelijken, maar wat me opvalt bij de neva zitten er handige features op zoals zoutdetectie (piep die afgaat als het zout op is) memory functie als de stroom wegvalt, dubbele bodem (tegen klonteren), maar ja dan toch weer die chinese stuurkop en het prijsverschil. wat is wijsheid ?

zijn er nog andere goede merken die gebruik maken van top onderdelen die ik nog zou kunnen vergelijken ?

EDIT: ik ben nog even aan het googlen, en ik zie bijv. de WTR High End Ceramic Cabinet 11L. Dit is ook wel een aardig ding, met van alles en nog wat builtin.
Er zijn heel veel definities van doorstroom capaciteit. Ga er maar vanuit dat bij gelijk harsvolume deze vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Mad Wally schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Er zijn heel veel definities van doorstroom capaciteit. Ga er maar vanuit dat bij gelijk harsvolume deze vergelijkbaar zijn.
Wij gaan met de nieuwe datasheets ook aan de slag om het doorstroom capaciteit verhaal te verduidelijken. In de basis kan praktisch elke ontharder (vooral met Nederlandse hardheid) nog wel effectief ontharden bij een hoge doorstroom. Een regendouche en een aantal apparaten zoals wasmachines tegelijk aan moet geen probleem zijn.

Bij industriële installaties begint dat pas echt belangrijk te worden.
Pagina: 1 ... 86 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.