Toon posts:

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 85 86 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:23
Hebben hier exact dezelfde (met zelfde dh), ben ook ff niet thuis, maar zodra ik terug ben zal ik het ff opzoeken.

Grtz Mark

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Jmtpes schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:42:
Wie kan me helpen met de perfecte instellingen voor de WTR premium 15.

Ik heb de instellingen volgens de handleiding ingevuld. DH is bij mij 9 dus bij water residual 4.26 M3 ingevuld (staat ook in de handleiding).

Ik merk dat ik al kalk heb voordat de volgende regeneren proces begint. Heel vervelend, blijkbaar heb ik de afgelopen maanden telang met de verkeerde instellingen gezeten.
Ik heb hier ook de WTR 15 staan (High End) maar dat maakt m.b.t. de instellingen niets uit.
Alle instellingen staan exact zoals in de handleiding en de ontharder levert tot aan de regeneratie water met een hardheid van 0 dH.

Even een paar dingen om te controleren:

Test even de waterhardheid vóór de ontharder, deze kan i.p.v. de 9 die jij aangeeft ook (tijdelijk) hoger zijn.
Heb je ook Harsvolume, Backwash Time, enz enz nagekeken?
Staat het ventiel te ver open, welke het harde water bij mengt?
By-pass op de goede stand?
Vlotter in de zoutbak op de juiste hoogte?
Voor het bereiken van de maximale capaciteit, ook tussendoor een aantal keer de hardheid gemeten zodat je weet wanneer de hardheid oploopt?

WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Hier ook tijdje terug een WTR High End 10 liter en een 15 liter in twee verschillende woningen laten installeren door WTR.
Let wel: de installateur van WTR hanteerde andere waardes dan aangegeven in online handleiding van hen zelf. Na contact opgenomen te hebben één of ander vaag verhaal gekregen dat die waardes uit de online handleiding 'gemiddelde' waardes zijn.

Zelf voordat ze kwamen al een druppeltest gedaan en kwam uit op de door waterbeheerder aangegeven hardheid namelijk ~ 8.5 dH. Volgens hun online handleiding zou dit 190 mg/L qua hardheid parameter moeten zijn, echter ingesteld was 240 of 260 als ik het mij goed herinner. Alle parameters nagelopen en aangepast met die uit de online handleiding en werkt prima.
Waarschijnlijk stellen ze de parameters express wat hoger in zodat ze minder situaties krijgen zoals @Jmtpes. De waterontharder staat dan lekker 'agressief' ingesteld met flinke marge.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:52
Yellowneck schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:56:
[...]

Als je het niet redt voor de voor volgende regeneratie kan je of je regeneratie interval tijd veranderen. Als je de handleiding hebt gevolgd zoals je zegt, staat deze nu op 10 dagen. Die kan je bijvoorbeeld wijzigen naar 8 dagen.

En/of je wijzigt ook de hardheid van je water. Die heb je als het goed is ingesteld op 180 mg/L (wat overeen komt met 9 dH). Wijzig dit bijvoorbeeld naar 220 mg/L.
Heb het nu ingesteld op 8 dagen en 2.8m2 meestal na 6 dagen gaat mn wtr15 al regeneren.

Ik heb een oud model ook al heb ik mijn WTR in november aangeschaft. Ik kan nergens de hardheid in mg/L wijzigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jmtpes
Suicide schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:51:
[...]

Ik heb hier ook de WTR 15 staan (High End) maar dat maakt m.b.t. de instellingen niets uit.
Alle instellingen staan exact zoals in de handleiding en de ontharder levert tot aan de regeneratie water met een hardheid van 0 dH.

Even een paar dingen om te controleren:

Test even de waterhardheid vóór de ontharder, deze kan i.p.v. de 9 die jij aangeeft ook (tijdelijk) hoger zijn.
Heb je ook Harsvolume, Backwash Time, enz enz nagekeken?
Staat het ventiel te ver open, welke het harde water bij mengt?
By-pass op de goede stand?
Vlotter in de zoutbak op de juiste hoogte?
Voor het bereiken van de maximale capaciteit, ook tussendoor een aantal keer de hardheid gemeten zodat je weet wanneer de hardheid oploopt?
Zojuist de hardheid opnieuw gemeten en het is 9DH. Alle instellingen komen overeen met de handleiding

Wat heb jij staan bij recharge time? Die stond niet in de handleiding.

Bypass staat in de goede stand.
Wat bedoel je met vlotter op de juiste hoogte op de juiste hoogte in de zoutbak?

Afgelopen dagen hier en daar gemeten. Bij 2.7m3 wordt het water weer hard. Volgens de handleiding zal het wel tot 4.26m3 mee kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rickbeeke
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-05 21:20
edwinwd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Wij hebben nu een klein jaar een happydrops in huis. Prima ervaring tot nu toe. Doet wat het moet doen en qua smaak proef je geen verschil.
Nog steeds goede ervaringen met de happydrops. Is alles een beetje kalkaanslag vrij?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-06 08:00
@AQMOS

Ik wil ook een waterontharder kopen maar ik kan de Aqmos R2D2-32 daar niet kwijt. Is het mogelijk deze te scheiden zodat je een losse zoutbak krijgt? Hiervoor moet je wel de stuurkop van de harstank schroeven (en later natuurlijk weer terug plaatsen) Is dit mogelijk of krijg je de dompelbuis daarna niet meer goed gemonteerd? De reden dat ik dit vraag is de gunstige prijs van deze ontharder in combinatie met het montageblok. Een gescheiden systeem is gelijk veel duurder.

Is de 32 met 8 liter harsinhoud ook geschikt voor een douche met 8 l/min? Jaarverbruik is 90 m3 en waterhardheid zou 8,5 °dH moeten zijn. Ik wil ontharden naar 0 en opmengen naar 2-3 °dH.

Deventer 12xSharp NU AK300B SMA SB3.0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-06 12:05

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Mad Wally schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:18:
@AQMOS

Ik wil ook een waterontharder kopen maar ik kan de Aqmos R2D2-32 daar niet kwijt. Is het mogelijk deze te scheiden zodat je een losse zoutbak krijgt? Hiervoor moet je wel de stuurkop van de harstank schroeven (en later natuurlijk weer terug plaatsen) Is dit mogelijk of krijg je de dompelbuis daarna niet meer goed gemonteerd? De reden dat ik dit vraag is de gunstige prijs van deze ontharder in combinatie met het montageblok. Een gescheiden systeem is gelijk veel duurder.

Is de 32 met 8 liter harsinhoud ook geschikt voor een douche met 8 l/min? Jaarverbruik is 90 m3 en waterhardheid zou 8,5 °dH moeten zijn. Ik wil ontharden naar 0 en opmengen naar 2-3 °dH.
Ja dat is zeker mogelijk, maar dan is de pekelslang wel wat kort. Als je doorgeeft hoeveel meter pekelslang je erbij nodig hebt, doe ik het er bij. (Even whatsappen met referentie naar Matthew)

De vlottercillinder moet je dan wel even bevestigen, zodat deze recht blijft staan.

8 L/min en mengen naar 2-3 °dH kan gemakkelijk met het montageblok. :)
Zonder montageblok kan je max 30% snijden van je huidige waterhardheid.

Overigens is Amazon nog niet in ons beheer. Deze bestellingen gaan nog via Duitsland (overname volgt)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mad Wally
AQMOS schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Ja dat is zeker mogelijk, maar dan is de pekelslang wel wat kort. Als je doorgeeft hoeveel meter pekelslang je erbij nodig hebt, doe ik het er bij. (Even whatsappen met referentie naar Matthew)

De vlottercillinder moet je dan wel even bevestigen, zodat deze recht blijft staan.

8 L/min en mengen naar 2-3 °dH kan gemakkelijk met het montageblok. :)
Zonder montageblok kan je max 30% snijden van je huidige waterhardheid.

Overigens is Amazon nog niet in ons beheer. Deze bestellingen gaan nog via Duitsland (overname volgt)
👍 Top voor de snelle reactie en de service. Kan ik die bestelling dan ook via jullie laten lopen of is dit een speciale actie die alleen via Duitsland loopt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Mad Wally schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:29:
[...]

👍 Top voor de snelle reactie en de service. Kan ik die bestelling dan ook via jullie laten lopen of is dit een speciale actie die alleen via Duitsland loopt?
Geen probleem, kan ook via ons. Houd er rekening mee dat het montageblok standaard 1" is.
Extra koppelingen op de foto kost wat extra, maar dat kan overlegd worden op Whatsapp/mail.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:56

Mr-D.

interpunctie? no hero here

AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:54:
[...]

Heb zelf printjes gemaakt met een esp32 en een ultrasone sensor, om de clack uit te lezen.
Alles met esphome.
Zout niveau, puls per liter water en regeneratiepuls kun je veel mee doen/uitlezen.
Ik heb er nog wel liggen als je er een wilt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ebbenberg.nl is mijn website, helaas ontbreekt me de tijd om er aan te werken momenteel.
vandaag unit binnen gekregen. past precies in de meterkast :)
zie nu dat jij de ultrasone in de deksel hebt gemonteerd, top ook goed.
dan denk ik dat ik helemaal compleet ben.
vind overigens de manual die je bij deze set krijgt wel erg sumier.
niet eens alles word vermeld hoe deze bv aan te sluiten.
https://tweakers.net/i/-pNsvmG6cu2LSGI0uXCHuTv84IE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slWEm7IgudJHiSOhQLskre3P.jpg?f=fotoalbum_small
gelukkig vind ik in dit topic veel meer info.
mocht iemand de manual willen hebben van deze unit die kan je dan hier vinden.

verder staat er niet echt in hoeveel zout er totaal in moet.
maar we gaan het zondag wel beleven, eerst nog een paar dagen werken voor de baas.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Mr-D.
8 liter hars komt overeen met mijn ontharder.
Je kan type 32 instellingen gebruiken, dat werkt voor mij prima.
Ik test alleen niet tot 3200 ltr met het dH meetsetje.
Vaak is er 1000 ltr alweer een regeneratie (max 10 dagen) met mijn verbruik.
Mocht de dH oplopen binnen de 3200 ltr, dan kan je het zout (kG) wat verhogen.
https://we.tl/t-Vm2jT14RCW

Ik heb de stap backwash2 ook tussen brine en rinse verwijderd (ala aqmos instellingen)
Scheelt weer wat (onnodig) waterverbruik volgens mij.

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2023 20:55]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

AUijtdehaag schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:49:
@Mr-D.

Ik heb de stap backwash2 ook tussen brine en rinse verwijderd (ala aqmos instellingen)
Scheelt weer wat (onnodig) waterverbruik volgens mij.
Volgens Steve was die stap wel nodig vanwege reiniging.
Maar of dat echt waar is laat ik maar even in het midden.
en nog bedankt voor je instellingen.

[Voor 4% gewijzigd door Mr-D. op 01-05-2023 21:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-05 14:30

DaffyDuck43

MF-lurker

Onze WTR waterontharder staat er nu ruim 3 jaar, werkt nog steeds probleemloos.
Regeneratie elke 10 dagen (heel af en toe 9 als de aantal ltrs is bereikt.
Nu gaan we binnenkort voor het eerst langere tijd (1 mnd) met vakantie.
Wat is wijsheid, ontharder laten zoals t is en accepteren dat er 2 of 3 keer een regeneratie plaats vindt zonder dat er verbruik is geweest, of uitzetten?
We wonen in een appartement, dus in geval van een onverhoopte lekkage door schakelpieken, zouden de benedenburen niet blij van worden…

In geval van uitzetten, is het uitrekken van de stekker voldoende of gaan al de instellingen dan verdwijnen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mr-D.
En nog een tip:
Eerst een keer regenereren (doorstappen naar Fill en daarna regeneratie starten) voordat je hem volledig in gebruik neemt.
Er verscheen wat bruin water in de zoutbak van het hars vermoed ik.
Daarna was dat weg.
Wil je niet in je leidingen hebben.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:26
We hebben onze water aansluiting in de kelder waar geen afvoer zit, zijn er dan zinnige opties? Ben een beetje bang om in te kopen op een magisch systeem wat geen echt effect heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-05 08:58
ik heb best wat issues met de smaak van mijn espresso sinds de waterontharder. nu is mijn water nog steeds echt 0dh. (vandaag nog getest).

Stellen jullie de ontharder nou in dat deze een kleine rest-hardheid heeft van bijvoorbeeld 3 of 4dh. En heb ik dan ook gelijk weer last van kalkafzetting in de keuken/badkamer enz?

Is er verder een mogelijkheid om via de bypass bijvoorbeeld tijdelijk de ontharder even buitenspel kan zetten zodat ik de smaak kan testen?

Ander alternatief is een loodgieter laten komen om een kraantje te maken met hard water.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Gongbao schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 05:02:
We hebben onze water aansluiting in de kelder waar geen afvoer zit, zijn er dan zinnige opties? Ben een beetje bang om in te kopen op een magisch systeem wat geen echt effect heeft.
Er zijn weinig opties naast een ontharder met zout. Je kan kijken naar reguliere filters of filters op TAC gebaseerd. Andere optie is een CO2 ontharder.

Let wel op bij deze systemen dat het alleen voor je apparaten e.d. voordelig is. Moment dat water blijft liggen en indroogt, heb je hetzelfde kalk probleem.

Heb je nergens een afvoer binnen 6 meter? Misschien een nabij gelegen toilet of keukenblok..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

mr3000 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:45:
ik heb best wat issues met de smaak van mijn espresso sinds de waterontharder. nu is mijn water nog steeds echt 0dh. (vandaag nog getest).

Stellen jullie de ontharder nou in dat deze een kleine rest-hardheid heeft van bijvoorbeeld 3 of 4dh. En heb ik dan ook gelijk weer last van kalkafzetting in de keuken/badkamer enz?

Is er verder een mogelijkheid om via de bypass bijvoorbeeld tijdelijk de ontharder even buitenspel kan zetten zodat ik de smaak kan testen?

Ander alternatief is een loodgieter laten komen om een kraantje te maken met hard water.
Met 3/4 dH ga je wel weer kalkafzetting zien.
Je kan het even bypassen om de smaak te testen.
Ervaring leert dat de smaak de eerste 2-3 weken voor de fijnproevers het meest veranderd. Daarna zou je niet veel meer moeten vernemen..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

@AQMOS ik zie dat de website nog niet is geupdated ;)

wel bedankt voor de snelle service.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

AUijtdehaag schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:57:
@assn @Mr-D.
Hier nog de fotos van na de installatie.
[Afbeelding][Afbeelding]

De stofzuiger moest blijven.
Hoe lees je nu de watermeter uit? Heb je die een slag gedraaid zodat deze naar voren wijst i.p.v. naar boven?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timovd
Geen idee. Heb nog geen klachten gehoord.
;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Mr-D. schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:49:
@AQMOS ik zie dat de website nog niet is geupdated ;)

wel bedankt voor de snelle service.
Bedoel je dat de site er uit lag?

Ik had een update uitgevoerd die niet hemel soepel verliep :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:03
mr3000 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:45:
Hadden hier precies hetzelfde, smaak van water (en daarmee ook van de koffie) moesten we weer even opnieuw aan wennen. Na een week of 3 a 4 was dat weer voorbij. Dus even doorzetten nog ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

AQMOS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:58:
[...]

Bedoel je dat de site er uit lag?

Ik had een update uitgevoerd die niet hemel soepel verliep :'(
neen mis nog de pakkingen voor de slangen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Mr-D. schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:31:
[...]

neen mis nog de pakkingen voor de slangen :P
Nou pakkingen mag je gratis ophalen hoor haha.
Of ruilen voor een postzegel :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 00:55
Als ik in de openingspost kijk bij de geïnstalleerde installaties zie ik vrij hoge ruwe waardes >=7.

Bij mijn nieuwbouw woning is het water 6 tot 6,5. Is een investering (+-1500 euro) dan nog wel noodzakelijk?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

deuz14 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 00:14:
Als ik in de openingspost kijk bij de geïnstalleerde installaties zie ik vrij hoge ruwe waardes >=7.

Bij mijn nieuwbouw woning is het water 6 tot 6,5. Is een investering (+-1500 euro) dan nog wel noodzakelijk?
In 99% van Nederland is een waterontharder niet noodzakelijk maar pure luxe. Hele fijne luxe :).

Hoi!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 00:55
Heel kort door de bocht, maar ik heb het nu ook niet en mis het niet.
Wat ga ik er dan echt van merken?

Langere levensduur van apparaten ken ik, maar daar zitten te veel variabelen aan om dat echt te kunnen 'bewijzen' omdat iedereen de apparaten anders schoonmaakt, gebruikt etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mad Wally
Vanwege het geluid tijdens de regeneratie wil ik de ontharder overdag laten regenereren, maar nu zit ik met de volgende vraag:

Bij de BTN 1650 klep heb je geen onthard water tijdens het regenereren (logisch want geen duplex), maar wat heb je dan wel als je de kraan open draait?
1) Niks, klep laat helemaal geen water door
2) Water wat niet door de ontharder is geweest, hard water dus
3) Spoelwater van de regeneratie, al dan niet zout en eventueel verstoring van de regeneratie.

Mocht je tijdens het regenereren toch echt water willen gebruiken, kan het dan kwaad om tijdens de regeneratie de bypass open te draaien. Ontharder uiteraard niet afsluiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TimFelten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 17:11
deuz14 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:48:
Heel kort door de bocht, maar ik heb het nu ook niet en mis het niet.
Wat ga ik er dan echt van merken?

Langere levensduur van apparaten ken ik, maar daar zitten te veel variabelen aan om dat echt te kunnen 'bewijzen' omdat iedereen de apparaten anders schoonmaakt, gebruikt etc.
Als je nu geen last hebt van kalkaanslag, in bijvoorbeeld je douche, of het hindert je niet, dan hoef je het ook niet te nemen 😉. Voor mij was het juist de douche waardoor ik de keuze maakte. Op het glas vond ik het rete irritant en nu met zwarte kranen en donker natuursteen wil ik geen kalk zien.
Daarbij vind mijn koffiezetapparaat het erg prettig en scheelt het me geld in ontkalken (siemens eq9).

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Mad Wally
Ik zie hier regelmatig vragen voorbijkomen over hardnekkige vlekken bij gebruik van ontharders met een lage resthardheid. Ik heb in het verleden waterbehandelingsinstallaties ontworpen voor ultrapuur water en heb daar wel ideeën over.

Waarom vlekken?
Behalve calcium en magnesium bevat water ook kiezelzuur (silica of silicium). Zolang een harsbed voldoende capaciteit heeft wordt behalve de calcium en magnesium ook de kiezelzuur vastgehouden. Kiezelzuur is echter een zwak zuur en de binding met het hars is dus ook zwak. Wanneer het hars bijna toe is aan regeneratie (is dus grotendeels verzadigd) dan zal de zwakke binding met het kiezelzuur worden verbroken ten gunste van de sterkere binding met calcium en magnesium. Dit gebeurt niet geleidelijk, maar de kiezelzuur komt er in een grote piek vanaf (zie grafiek onder). Kiezelzuur geeft vlekken die lijken op gewone kalk, echter deze is niet oplosbaar met de gebruikelijke huismiddeltjes, silica is namelijk het hoofdbestanddeel van glas en glas los je ook niet zomaar op.

Waarom geen problemen met bijmengen resthardheid?
Wanneer je een resthardheid instelt dan zit er behalve de silica ook kalk in. Je krijgt dus een mengsel waarvan het grootste deel zacht is en goed oplosbaar in zuur. Bij het verwijderen van de kalk lost de matrix die de silica vasthoudt op en worden beiden dus verwijderd.

Meten?
Kiezelzuur meet je niet met een normale test voor hardheid. Ook het meten van de geleidbaarheid zoals bij TDS meting werkt niet. Er zijn wel speciale tests beschikbaar voor het meten van kiezelzuur.

Oplossing
Ik verwacht dat het probleem zich vooral voor zal doen bij installaties waarbij wordt gestreefd naar een zo hoog mogelijk rendement (laag zoutverbruik), met andere woorden waarbij de regeneratie tijd zo lang mogelijk wordt uitgesteld. Het harsbed is iedere keer zo ver verzadigd dat de silica er af wordt gedrukt. Het zou daarom interessant zijn voor mensen die dit probleem hebben om de regeneratie korter te zetten, bijvoorbeeld op 80% van de oorspronkelijke waarde. Uiteraard neemt daarmee het zoutverbruik toe, maar wellicht verdwijnen daarmee de problemen met vlekken. Uiteraard speelt ook mee hoeveel kiezelzuur in het leidingwater zit.

Edit: Grafiek toegevoegd.
Hier een meting van doorbraak van een harsbed waarbij eerst de silica vrijkomt en daarna pas de geleidbaarheid begint op te lopen.

Edit: deze site gevonden https://cascadianwater.co...lica-the-other-white-spot
Zij geven trouwens aan dat zout waterontharders niks doen tegen silica.

[Voor 13% gewijzigd door Mad Wally op 03-05-2023 10:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Jmtpes schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:17:
[...]

Zojuist de hardheid opnieuw gemeten en het is 9DH. Alle instellingen komen overeen met de handleiding

Wat heb jij staan bij recharge time? Die stond niet in de handleiding.

Bypass staat in de goede stand.
Wat bedoel je met vlotter op de juiste hoogte op de juiste hoogte in de zoutbak?

Afgelopen dagen hier en daar gemeten. Bij 2.7m3 wordt het water weer hard. Volgens de handleiding zal het wel tot 4.26m3 mee kunnen.
Recharge time? Zo uit mijn hoofd staat die er niet tussen?
Edit: lees net dat je een oudere versie hebt?
Wel een nieuwe of 2e hands gekocht?

De vlotter kun je op hoogte instellen dmv de wartel los te draaien en dan de vlotter omhoog/ laag te schuiven.
Dan kun je het water hoger (of lager) in de zoutbak laten komen, misschien dat je met te weinig zoutwater spoelt?

[Voor 4% gewijzigd door Suicide op 03-05-2023 10:27]

WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Mad Wally schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:01:
Vanwege het geluid tijdens de regeneratie wil ik de ontharder overdag laten regenereren, maar nu zit ik met de volgende vraag:

Bij de BTN 1650 klep heb je geen onthard water tijdens het regenereren (logisch want geen duplex), maar wat heb je dan wel als je de kraan open draait?
1) Niks, klep laat helemaal geen water door
2) Water wat niet door de ontharder is geweest, hard water dus
3) Spoelwater van de regeneratie, al dan niet zout en eventueel verstoring van de regeneratie.

Mocht je tijdens het regenereren toch echt water willen gebruiken, kan het dan kwaad om tijdens de regeneratie de bypass open te draaien. Ontharder uiteraard niet afsluiten.
Nummer 2.
Niet de bypass omzetten tijdens de regeneratie, het heeft de waterdruk nodig, maar ook gewoon water voor de stappen Backwash, Rinse en refill.
Je krijgt tijdens regeneratie gewoon ruw water uit je kraan. Als je zout proeft tijdens of na de regeneratie, dan is er wat lek (onderhoudsset).

Overigens komt het meeste lawaai meestal van lucht in de slang. Misschien kijken of je de afvalwaterslang vol met water kan krijgen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19
Mad Wally schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:00:
Ik zie hier regelmatig vragen voorbijkomen over hardnekkige vlekken bij gebruik van ontharders met een lage resthardheid. Ik heb in het verleden waterbehandelingsinstallaties ontworpen voor ultrapuur water en heb daar wel ideeën over.

Waarom vlekken?
Behalve calcium en magnesium bevat water ook kiezelzuur (silica of silicium). Zolang een harsbed voldoende capaciteit heeft wordt behalve de calcium en magnesium ook de kiezelzuur vastgehouden. Kiezelzuur is echter een zwak zuur en de binding met het hars is dus ook zwak. Wanneer het hars bijna toe is aan regeneratie (is dus grotendeels verzadigd) dan zal de zwakke binding met het kiezelzuur worden verbroken ten gunste van de sterkere binding met calcium en magnesium. Dit gebeurt niet geleidelijk, maar de kiezelzuur komt er in een grote piek vanaf (zie grafiek onder). Kiezelzuur geeft vlekken die lijken op gewone kalk, echter deze is niet oplosbaar met de gebruikelijke huismiddeltjes, silica is namelijk het hoofdbestanddeel van glas en glas los je ook niet zomaar op.

Waarom geen problemen met bijmengen resthardheid?
Wanneer je een resthardheid instelt dan zit er behalve de silica ook kalk in. Je krijgt dus een mengsel waarvan het grootste deel zacht is en goed oplosbaar in zuur. Bij het verwijderen van de kalk lost de matrix die de silica vasthoudt op en worden beiden dus verwijderd.

Meten?
Kiezelzuur meet je niet met een normale test voor hardheid. Ook het meten van de geleidbaarheid zoals bij TDS meting werkt niet. Er zijn wel speciale tests beschikbaar voor het meten van kiezelzuur.

Oplossing
Ik verwacht dat het probleem zich vooral voor zal doen bij installaties waarbij wordt gestreefd naar een zo hoog mogelijk rendement (laag zoutverbruik), met andere woorden waarbij de regeneratie tijd zo lang mogelijk wordt uitgesteld. Het harsbed is iedere keer zo ver verzadigd dat de silica er af wordt gedrukt. Het zou daarom interessant zijn voor mensen die dit probleem hebben om de regeneratie korter te zetten, bijvoorbeeld op 80% van de oorspronkelijke waarde. Uiteraard neemt daarmee het zoutverbruik toe, maar wellicht verdwijnen daarmee de problemen met vlekken. Uiteraard speelt ook mee hoeveel kiezelzuur in het leidingwater zit.

Edit: Grafiek toegevoegd.
Hier een meting van doorbraak van een harsbed waarbij eerst de silica vrijkomt en daarna pas de geleidbaarheid begint op te lopen.

[Afbeelding]

Edit: deze site gevonden https://cascadianwater.co...lica-the-other-white-spot
Zij geven trouwens aan dat zout waterontharders niks doen tegen silica.
Interessant! Heb je misschien ook tips hoe je bestaande kiezelzuurvlekken kunt verwijderen of verminderen? Ik heb er nu met name last van op de douchevloer waar het water blijft staan en langzaam opdroogt.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

AQMOS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:07:
[...]

Nou pakkingen mag je gratis ophalen hoor haha.
Of ruilen voor een postzegel :P
Je collega zou ze erbij doen, maar einde dag weet ik zeker of hij het dan ook echt heeft gedaan.

edit:
@AQMOS de pakkingen zaten er netjes bij :)

[Voor 8% gewijzigd door Mr-D. op 04-05-2023 08:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mad Wally
The Legend schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:13:
[...]

Interessant! Heb je misschien ook tips hoe je bestaande kiezelzuurvlekken kunt verwijderen of verminderen? Ik heb er nu met name last van op de douchevloer waar het water blijft staan en langzaam opdroogt.
Kiezelzuur is het hoofdbestanddeel van glas en is nagenoeg onoplosbaar. Ik meen dat het op te lossen is in waterstoffluoride maar dat is uitermate gevaarlijk en zal alles aantasten. De enige oplossing voor bestaande vlekken is dus mechanisch verwijderen (poetsen, polijsten of schuren).

Wikipedia: Glas

Wikipedia: Siliciumdioxide

Voor de toekomst kun je kiezen om een beetje resthardheid in te stellen waardoor er behalve silica ook kalk in de vlekken zit wat je wel met ontkalker kunt verwijderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mad Wally
Hier kun je trouwens de gemeten samenstelling van kraanwater van Vitens vinden, inclusief silicaat.

https://www.vitens.nl/ser...aterkwaliteitsoverzichten

Moet je alleen nog achter zien te komen waar je water vandaan komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Mad Wally schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:58:
Hier kun je trouwens de gemeten samenstelling van kraanwater van Vitens vinden, inclusief silicaat.

https://www.vitens.nl/ser...aterkwaliteitsoverzichten

Moet je alleen nog achter zien te komen waar je water vandaan komt.
Voor Vitens klanten, even de postcode invullen:

https://www.vitens.nl/Over-water/Hardheid-water

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chevsticks
Dunea klanten kunnen het hier terug vinden:

https://www.dunea.nl/drin...aterkwaliteitsrapportages

• AQMOS

AQMOS

Waterhardheid per regio

Kanttekening: Sommige waterleveranciers hebben geen postcodecheck. Het blijft verstandig om zelf je waterhardheid te meten.

Wat is mijn waterhardheid?

Drinkwaterbedrijven ontharden je water ook al centraal (vaak tot circa 7-8dH). Klik op de links om je waterhardheid te controleren.

Mogelijk vul ik dit later aan met linkjes naar drinkwaterkwaliteit per leverancier zoals @Mad Wally al deed voor Vitens. Op pagina 1 zijn er overigens ook al links te vinden.

@AUijtdehaag de links bevatten een tussenlink naar onze website, aangezien wij bij veranderende links dit updaten. Is dit toegestaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 12:58
AQMOS schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:01:

Waterhardheid per regio

Kanttekening: Sommige waterleveranciers hebben geen postcodecheck. Het blijft verstandig om zelf je waterhardheid te meten.

Wat is mijn waterhardheid?

Drinkwaterbedrijven ontharden je water ook al centraal (vaak tot circa 7-8dH). Klik op de links om je waterhardheid te controleren.

Mogelijk vul ik dit later aan met linkjes naar drinkwaterkwaliteit per leverancier zoals @Mad Wally al deed voor Vitens. Op pagina 1 zijn er overigens ook al links te vinden.

@AUijtdehaag de links bevatten een tussenlink naar onze website, aangezien wij bij veranderende links dit updaten. Is dit toegestaan?
Toch maar eens de aansluiting afmaken....12dH bij mij volgens de waterleverancier.

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-05 08:58
AQMOS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Met 3/4 dH ga je wel weer kalkafzetting zien.
Je kan het even bypassen om de smaak te testen.
Ervaring leert dat de smaak de eerste 2-3 weken voor de fijnproevers het meest veranderd. Daarna zou je niet veel meer moeten vernemen..
Als je praat over specialty koffie waar je lichtere bonen gebruikt is dat helaas niet echt kwestie van gewenning. Door het feit dat je kalk en mogelijk andere mineralen mist mis je ook echt smaak. Niet voor niets dat koffie bars complexe water setups hebben.

Ik meng nu met het mengventiel wat normaal water bij zodat ik op 2 a 3 DH uitkomt en smaakt nu top. alleen ja indd geen kalkloos water meer dus weer kalkafzetting. maar eens kijken wat ik daarmee ga doen. misschien apart kraantje die zonder water ontharder water het huis in kan brengen puur voor de koffie. ;-) Helaas geen doorsnee koffie liefhebber.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chevsticks
mr3000 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:48:
[...]

Als je praat over specialty koffie waar je lichtere bonen gebruikt is dat helaas niet echt kwestie van gewenning. Door het feit dat je kalk en mogelijk andere mineralen mist mis je ook echt smaak. Niet voor niets dat koffie bars complexe water setups hebben.

Ik meng nu met het mengventiel wat normaal water bij zodat ik op 2 a 3 DH uitkomt en smaakt nu top. alleen ja indd geen kalkloos water meer dus weer kalkafzetting. maar eens kijken wat ik daarmee ga doen. misschien apart kraantje die zonder water ontharder water het huis in kan brengen puur voor de koffie. ;-) Helaas geen doorsnee koffie liefhebber.
Zo'n extra leiding met kraan valt qua investering waarschijnlijk in het niets vergeleken met je koffiezet apparatuur :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Ik heb je lijstje toegevoegd aan de TS, bedankt.
@Mad Wally
Jij ook bedankt voor het stukje hardnekkige vlekken. Link naar je post in de TS

• Jmtpes
Suicide schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Recharge time? Zo uit mijn hoofd staat die er niet tussen?
Edit: lees net dat je een oudere versie hebt?
Wel een nieuwe of 2e hands gekocht?

De vlotter kun je op hoogte instellen dmv de wartel los te draaien en dan de vlotter omhoog/ laag te schuiven.
Dan kun je het water hoger (of lager) in de zoutbak laten komen, misschien dat je met te weinig zoutwater spoelt?
Ik heb een oudere model waarbij de recharge time wel bij staat. Ik heb mn ontharder nieuw aangeschaft, maar ik zie dat ze nieuwere modellen hebben op hun website. Vandaar mn opmerking dat ik een oudere model heb.

Afgelopen maandag heb ik een monteur gesproken van WTR. Wat testen gedaan waaronder ook de vlotter.
Daarnaast fotos opgestuurd en hij zal nog terugkoppeling geven.

Volgens hem was 2.7m3 beschikbaar onthard water best weinig na elk regeneratie proces.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
Ik zoek nog informatie over het aansluiten van de ontharder op het riool voor het afvoeren van het regenratiewater.

Ik heb een grote buis lopen in de kelder, vlak bij de ontharder. Daar zou ik dus iets op kunnen maken en de slang op aansluiten. (een terugslagklep / air gap moet dat zijn geloof ik)

Maar is dit voldoende bv: https://www.goedkopewater...harder-kopen/shop/airgap/ alleen zie ik hier niet bij hoe dit op de dikke afvoerbuis aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:12
water_escape schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:06:
Ik zoek nog informatie over het aansluiten van de ontharder op het riool voor het afvoeren van het regenratiewater.

Ik heb een grote buis lopen in de kelder, vlak bij de ontharder. Daar zou ik dus iets op kunnen maken en de slang op aansluiten. (een terugslagklep / air gap moet dat zijn geloof ik)

Maar is dit voldoende bv: https://www.goedkopewater...harder-kopen/shop/airgap/ alleen zie ik hier niet bij hoe dit op de dikke afvoerbuis aangesloten kan worden.
Ik heb een klemzadel gebruikt (even letten op de juiste diameter voor de rioolbuis die er ligt). Dat zadel vastgelijmd bovenop het gat wat ik in de buis heb geboord. Op dat zadel een sifon gelijmd, en daar weer de airgap op aangesloten. Met wat korte stukken PVC buis tussen de verschillende onderdelen om de verbindingen te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
THM0 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Ik heb een klemzadel gebruikt (even letten op de juiste diameter voor de rioolbuis die er ligt). Dat zadel vastgelijmd bovenop het gat wat ik in de buis heb geboord. Op dat zadel een sifon gelijmd, en daar weer de airgap op aangesloten. Met wat korte stukken PVC buis tussen de verschillende onderdelen om de verbindingen te maken.
Heb je daar een foto van? Ik zit met een hoogte probleem. De afvoer ligt hoog in de kelder. Ik zag deze al van @AUijtdehaag https://kdwsshop.nl/produ...n-met-afvoeronderbreking/ om iets meer horizontaal te werken. Dus deze zou dan naar het plafond gaan, dan met sifon naar beneden en dan aflopend naar het riool idd. (als dat allemaal gaat passen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• THM0
water_escape schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Heb je daar een foto van? Ik zit met een hoogte probleem. De afvoer ligt hoog in de kelder. Ik zag deze al van @AUijtdehaag https://kdwsshop.nl/produ...n-met-afvoeronderbreking/ om iets meer horizontaal te werken. Dus deze zou dan naar het plafond gaan, dan met sifon naar beneden en dan aflopend naar het riool idd. (als dat allemaal gaat passen.
Niet een geweldige foto van maar ik moet een dezer dagen toch nog wat kabels door de kruipruimte trekken, kan dan een foto maken en even kijken hoe hoog het precies is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:50
Helaas heb ik momenteel een (nieuw) probleem met mijn waterontharder.
Ik merkte dat het kraanwater soms een zoute smaak had. Na verloop van tijd werd dit probleem steeds erger en ik vermoedde dat dit te maken had met de regeneratie van de ontharder.
Ik heb geprobeerd informatie te vinden op internet, maar tot nu toe zonder succes.
De afgelopen dagen bleef het water zout smaken, merkte ik tijdens het koffie zetten; zoute koffie brr,

Vandaag heb ik de ontharder bekeken om te zien of er een defect was. Visueel kon ik echter niets vinden, er waren geen lekkages of losse koppelingen te zien.
Wel lag er op de bodem van de ontharder weer een dikke laag zoutkoek.
Ik vermoedde dat dit de oorzaak was van het feit dat de vlotterbuis zijn werk niet meer kon doen omdat er dikke drap in de watergleuven aan de onderkant zat.
Alles schoongemaakt, eerst doorgespoeld met alleen water in het zoutvat.
Het water smaakte hierdoor al stukken minder zout. Vervolgens heb ik het zoutvat gevuld met zout en weer gespoeld.
Maar toen ik het water weer testte, merkte ik dat het nog zouter smaakte dan ooit tevoren en dat de water uit kraan zelfs begon te bruisen van het zout gehalte.

Heb ik iets over het hoofd gezien? Graag ontvang ik jullie advies.
Voor de duidelijkheid: Ik heb een Typ AFB 50 van Luft Wasser Technik met een Flex 5600 SXT.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:07
@Repro Manual al bekeken?
https://www.installatiewo...ndleidinginnederlands.pdf
(hint: pagina 78 halverwege)

[Voor 37% gewijzigd door mitsumark op 05-05-2023 15:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Repro
Super, bedankt _/-\o_

Ik kende deze handleiding niet, tijdens zoeken op het internet las ik alleen ''zout water in de waterleiding is niet mogelijk''
Hoop niet dat het de stuurkop of een andere dure uitgave is, want ben niet zo technisch aangelegd, ervaring leert als ik wat vervang dat vaak niet de oorzaak van het probleem blijkt te zijn, inmiddels wel dat onderdeel aangeschaft.

Er worden btw geen foutmeldingen in het display vermeld.

[Voor 4% gewijzigd door Repro op 05-05-2023 15:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:07
Repro schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:44:
[...]

Super, bedankt _/-\o_

Ik kende deze handleiding niet, tijdens zoeken op het internet las ik alleen ''zout water in de waterleiding is niet mogelijk''
Hoop niet dat het de stuurkop of een andere dure uitgave is, want ben niet zo technisch aangelegd, ervaring leert als ik wat vervang dat vaak niet de oorzaak van het probleem blijkt te zijn, inmiddels wel dat onderdeel aangeschaft.

Staat gelinkt in de topic start :)

Tevens ook te vinden in dit topic:
Matige ervaringen met de 5600: AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Revisie video (onderste link): AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Edit: wellicht betere videos:
YouTube: How to Rebuild the Fleck 5600 Control Valve
YouTube: Fleck 5600 Control Valve Tear Down

[Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 05-05-2023 16:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Repro
Of deze erop schroeven. Dan hoef je verder niet te zoeken naar een oorzaak.
Zelf ook gedaan.
De clack stap je simpel door om alle stappen te controleren.

Als je hem niet naar 0 dH krijgt en je proeft zout water, dan zou ik denken dat er inwendig iets niet goed is in de stuurkop.
Een TDS meter geeft ook heel goed aan, of er nog zout in het water zit.

[Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2023 16:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Repro schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:44:
[...]

Super, bedankt _/-\o_

Ik heb hetzelfde probleem ooit gehad, goed schoonmaken van de fleck module met alle filtertjes, niet vet om de O-ringen etc had het probleem opgelost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Repro
Avvd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:26:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem ooit gehad, goed schoonmaken van de fleck module met alle filtertjes, niet vet om de O-ringen etc had het probleem opgelost.
Top!
Alle filters schoonmaken die in de handleiding vermeld staan, of het deel wat te maken heeft met ''het zout probleem''
Bedoel je dat de O ringen ingevet moesten worden, of juist niet? (las in de handleiding dat op een bepaalde aansluiting geen vet moet worden aangebracht)
Als de O ringen wel ingevet moeten worden, kan dat met vaseline, of is er een speciaal vet voor?

Weet iemand hoe de stuurpomp wel aan de stroom te houden, er geen spoeling etc plaats vindt?
Ik heb de bypass omgezet zodat leidingwater niet meer via de ontharder gaat, maar als de stroom er te lang af is, ben ik bang de instellingen verloren gaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• THM0
water_escape schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Zo heb ik het in elkaar geklust. Is een kleine 26cm hoog, gemeten vanaf de bovenkant van de rioolpijp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Jmtpes schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:57:
[...]

Ik heb een oudere model waarbij de recharge time wel bij staat. Ik heb mn ontharder nieuw aangeschaft, maar ik zie dat ze nieuwere modellen hebben op hun website. Vandaar mn opmerking dat ik een oudere model heb.

Afgelopen maandag heb ik een monteur gesproken van WTR. Wat testen gedaan waaronder ook de vlotter.
Daarnaast fotos opgestuurd en hij zal nog terugkoppeling geven.

Volgens hem was 2.7m3 beschikbaar onthard water best weinig na elk regeneratie proces.
Of je hebt geen 15 liter maar een 10 liter harscilinder?
Er zit op de buitenzijde van de cilinder een witte sticker met barcode en daaronder staat welke harsinhoud het is...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
Wie kan me helpen met de perfecte instellingen voor de WTR premium 15.

Ik heb de instellingen volgens de handleiding ingevuld. DH is bij mij 9 dus bij water residual 4.26 M3 ingevuld (staat ook in de handleiding).

Ik merk dat ik al kalk heb voordat de volgende regeneren proces begint. Heel vervelend, blijkbaar heb ik de afgelopen maanden telang met de verkeerde instellingen gezeten.
Sorry voor de late reactie, was een beetje vergeten dat ik mijn instellingen nog zou terugkoppelen.
Bij deze:

Mvg Mark

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bij ons is Aquacell zeker 1x dag (mogelijk langer) voortdurend aan doorspoelen. Alleen de laatste 5x uur heeft hij 1 m3 water verbruikt. Eerder heb ik dit nooit gemerkt. Dit lijkt mij niet normaal. Ik heb hem met bypass uitgezet. Wat kan de oorzaak zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jmtpes
Al_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:49:
[...]

Sorry voor de late reactie, was een beetje vergeten dat ik mijn instellingen nog zou terugkoppelen.
Bij deze:

[Afbeelding]

Mvg Mark
Dank je.
Ik ga komende de dagen even je plaatje goed bestuderen. Jij hebt ook een WTR 15 premium ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jmtpes
Suicide schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:04:
[...]

Of je hebt geen 15 liter maar een 10 liter harscilinder?
Er zit op de buitenzijde van de cilinder een witte sticker met barcode en daaronder staat welke harsinhoud het is...

Een goed punt van je. Ziet er naar uit dat ik toch een 15L hardcillinder heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
Jmtpes schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Dank je.
Ik ga komende de dagen even je plaatje goed bestuderen. Jij hebt ook een WTR 15 premium ?
Yep

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03:27
Al_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:49:
[...]

Bij deze:

[Afbeelding]

Mvg Mark
Bij mij pekel aanvullen 5.5 of 6 minuten. Ik heb hem ingesteld op 3100 liter. Tussen 3000 en 3100 liter gaat de hardheid bij mij naar 1dH. Haal bij lange na niet wat in de manual staat met de instellingen daaruit (dan zou ik volgens mij bijna 5000 liter kunnen verbruiken met hardheid 7dH hier).

Als ik het lijstje bij jou zie is dit dus ook zelf getweaked en niet uit de handleiding. Met zo lang pekel spoelen verbruik je veel meer zout. De vraag is of het dan nog uit maakt of je 3000 of 4000 liter kan verbruiken tot de volgende regeneratie… v.w.b. het zoutgebruik denk ik dus van niet.

Overigens vind ik dat ik ook al behoorlijk wat zout verbruik hoor. Zo’n 25kg zak met tabletten gaat - ik schat - een maandje of 4 mee. Heb ook de WTR Premium 15L. Opgelicht door de aannemer destijds want had de 20L besteld, sticker had ie er natuurlijk slim afgekrabd ;)

[Voor 3% gewijzigd door remzor op 06-05-2023 12:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:43
@remzor je kan wel een instelling hebben van 5,5 a 6 minuten maar als de vlotter ingrijpt bij 4 minuten dan krijg je minder water in de container, daar door een lager dosering zout , daar door een lagere capaciteit.

Spreek hier uit ruime ervaring😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
@wizzopa Dat weet ik, bij mij spoelt ie gewoon de volledige duur. Ik reageer juist op @Al_Dodge_Bundy die hem op 10 minuten heeft staan. Ga er van uit dat hij daar ook echt 10 minuten spoelt, als de vlotter bij hem ingrijpt na 4 minuten heeft die instelling geen zin natuurlijk ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
remzor schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:23:
@wizzopa Dat weet ik, bij mij spoelt ie gewoon de volledige duur. Ik reageer juist op @Al_Dodge_Bundy die hem op 10 minuten heeft staan. Ga er van uit dat hij daar ook echt 10 minuten spoelt, als de vlotter bij hem ingrijpt na 4 minuten heeft die instelling geen zin natuurlijk ;)
Spoelen stopt niet als er een tekort aan zout water is aan gemaakt, dat gaat gewoon door maar dan met zoet water.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
Deze heb ik nu binnen. Maar dan heb je geen terugslagklep. Dat zit niet in deze zo te zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
wizzopa schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:27:
[...]
L
Spoelen stopt niet als er een tekort aan zout water is aan gemaakt, dat gaat gewoon door maar dan met zoet water.
De tijd die je insteld bij brine-fill is afhankelijk van de grote van je zoutvat en natuurlijk de lokale waterdruk.
Hier staat ie op 10 minuten, dat is zo'n 30% langer dan het daadwerkelijk duurt voor het zoutvat "vol" is.

De tijd die je insteld bij backwash snelle-spoeling (RR) (het opnieuw compacteren van de harskorrels) is ook beetje afhankelijk van de lokale waterdruk. Maar hierbij verbruik je geen pekelwater (en dus zout). Als je deze tijd te kort zet, compacteren de harskorrels niet voldoende en werkt het onthardings principe niet optimaal (dus lagere capaciteit).

Mvg Mark

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
wizzopa schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:27:
[...]

Deze is interessant. Ik dacht dat het pekel spoelen alleen kon met het zoute water uit het reservoir? Zo lang dit er nog in zit natuurlijk. Maar het gaat dus door als het pekelwater op is met ‘gewoon’ water? Hmm.. oke. Moet ik nog eens naar kijken dan, thanks.
Overigens denk ik genoeg zout water aan te maken waardoor hij wel spoelt met alleen pekelwater.

[Voor 13% gewijzigd door remzor op 06-05-2023 13:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
Al_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:11:
[...]

De tijd die je insteld bij brine-fill is afhankelijk van de grote van je zoutvat en natuurlijk de lokale waterdruk.
Hier staat ie op 10 minuten, dat is zo'n 30% langer dan het daadwerkelijk duurt voor het zoutvat "vol" is.

De tijd die je insteld bij backwash (het opnieuw compacteren van de harskorrels) is ook beetje afhankelijk van de lokale waterdruk. Maar hierbij verbruik je geen pekelwater (en dus zout). Als je deze tijd te kort zet, compacteren de harskorrels niet voldoende en werkt het onthardings principe niet optimaal (dus lagere capaciteit).

Mvg Mark
Brine Fill is afhankelijk van de gewenste zout dosering, en daarmee beïnvloed je de capaciteit
Back wash is voor het los spoelen van de hars kolom, en daarmee de eventueel gevormde kanalisering weg te werken.
De volgorde is derhalve backwash, brine, rinse, refill.

Benaming verschilt per merk😉

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
remzor schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:12:
[...]

Deze is interessant. Ik dacht dat het pekel spoelen alleen kon met het zoute water uit het reservoir? Zo lang dit er nog in zit natuurlijk. Maar het gaat dus door als het pekelwater op is met ‘gewoon’ water? Hmm.. oke. Moet ik nog eens naar kijken dan, thanks.
Overigens denk ik genoeg zout water aan te maken waardoor hij wel spoelt met alleen pekelwater.
De beste manier om te doorgronden wat je ontharder doet, is er voorgaan zitten met een telefoon in de hand.
Geen water gebruiken en in je huis, foto maken van je watermeter voor dat de ontharder start, foto na de eerste stap, foto na de tweede stap etc. Dan kan je pas zien wat de ontharde aan water gebruikt bij welke stap.

https://imgur.com/a/KqK4gto

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
water_escape schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:31:
[...]

Deze heb ik nu binnen. Maar dan heb je geen terugslagklep. Dat zit niet in deze zo te zien.
Nee klopt.
Was dat gewenst dan?
Zo eentje aanschaffen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
wizzopa schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:23:
[...]
Back wash is voor het los spoelen van de hars kolom, en daarmee de eventueel gevormde kanalisering weg te werken.
De volgorde is derhalve backwash, brine, rinse, refill.

Benaming verschilt per merk😉
Je hebt helemaal gelijk uiteraard. Had backwash en rinse door elkaar gehaald. Zal het nog ff aanpassen.

Mvg Mark

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Ik heb altijd https://www.amazon.nl/Nov...erhardheid/dp/B00NZ5X4ZA/ in huis om van tijd tot tijd de hardheid te meten.

World War One

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Jmtpes schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Dank je.
Op de handleiding van de foto staat Fleck 5600 SXT??
Of heeft WTR die handleidingen gebruikt voor de instellingen?
Jmtpes schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een goed punt van je. Ziet er naar uit dat ik toch een 15L hardcillinder heb.
Ik ben geen specialist, probeer alleen mee te denken...
Maar het positieve is dat er weer wat uitgesloten is.

Heb je geen zoutlaag onderin de zoutbak zitten, waar hier al eerder iemand last van had?
Zodat de sleuven van de vlotterbuis dichtslibben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
remzor schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:12:
[...]

De ontharder zuigt gewoon water uit het reservoir, en "weet" dus niet of jij zout in het reservoir gedaan hebt.

World War One

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
XWB schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:32:
[...]

De ontharder zuigt gewoon water uit het reservoir, en "weet" dus niet of jij zout in het reservoir gedaan hebt.
Ja, maar de refill is pas na het spoelen met zout water. Dus als er geen water meer in zit dacht ik dat de vlotter ‘ingrijpt’ en het spoelen stopt. Volgens @wizzopa gaat ie dan dus gewoon door met ‘normaal’ water, dat komt echter niet uit het reservoir. Want de refill is, nogmaals, pas tegen het einde.

Uiteraard zit er zout in mijn vat, dat was niet de kwestie ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@remzor
Hier staat de cyclus uitgelegd
Waarbij brine draw en slow rinse dezelfde stap is, met het verschil dat, wanneer het water in het zoutreservoir "op" is, de pekelbuis afgesloten wordt dmv een kogeltje in de korf onderin, zodat er geen valse lucht mee wordt gezogen tijdens slow rinse.

En "brine fill" wordt ook niet vermeld aan het einde.

De vlotter in het zoutvat dient om het zoutvat niet te laten overstromen (sluit de toevoer van water naar zoutvat af)
Hoeveel water er in komt in het zoutreservoir, is afhankelijk van je instellingen in de besturing (en van waterdruk en van de juiste nozzles in de besturingskop)
Uiteraard ook afhankelijk van geen defect, wanneer er inwendige lekkages zijn van de besturingskop.

[Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2023 09:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jmtpes
XWB schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:29:
[...]

Ik heb altijd https://www.amazon.nl/Nov...erhardheid/dp/B00NZ5X4ZA/ in huis om van tijd tot tijd de hardheid te meten.
Ik heb thuis ook een vergelijkbaar setje liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jmtpes
Suicide schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:06:
[...]

Op de handleiding van de foto staat Fleck 5600 SXT??
Of heeft WTR die handleidingen gebruikt voor de instellingen?

[...]

Ik ben geen specialist, probeer alleen mee te denken...
Maar het positieve is dat er weer wat uitgesloten is.

Heb je geen zoutlaag onderin de zoutbak zitten, waar hier al eerder iemand last van had?
Zodat de sleuven van de vlotterbuis dichtslibben?
Zojuist even mn hand in de zoutbak gedaan. Ik heb geen zoutlaag onderin. Tijdens het regeneren wordt ook alle water opgezogen in 10min tijd. Staat ingesteld op 30min.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Jmtpes schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Zojuist even mn hand in de zoutbak gedaan. Ik heb geen zoutlaag onderin. Tijdens het regeneren wordt ook alle water opgezogen in 10min tijd. Staat ingesteld op 30min.
Tja, dan kan ik je denk ik helaas ook niet verder helpen.
Enige wat mij nog te binnen schiet is dat er te weinig hars in de cilinder kan zitten....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
@AQMOS @AUijtdehaag of anderen, ik ben klaar met alles aansluiten, fingers crossed als er straks water doorheen loopt :).

Maar de handleiding van de CM60 is volgens mijn via google translate gedaan. Dus ik twijfel of ik de goede stappen wel snap.

1: Hardheid meten -> Dit is 12 (12 druppeltjes)
2: stekker in stopcontact
3: tijd goed instellen

4: Activeer Regen (dus zonder water en zout?) en wacht tot er BACKWASH op display komt en de motor niet meer draait.

5: stekker uit het stopcontact halen

6: water toevoer (in) openen van de bypass zodat het systeem kan vullen tot het water helder is (wat moet er vullen en tot hoe vol?)
7: Vul ondertussen ook het zoutreservoir met water met de hand tot 3cm boven de zeefbodem (wat is de zeefbodum? Hoe weet ik dat ik vol genoeg heb aangevuld?)

8: Stop de stekker in het stopcontact en ga van REGEN naar BRINE
9: Druk nogmaals op REGEN om naar RINSE te gaan
10: Druk nogmaals op REGEN om naar FILL te gaan en laat hem 10-20 seconden vullen zodat alles ontlucht wordt. (wat moet ik in stap 8 en 9 doen? gewoon direct van REGEN naar FILL gaan?)

11: Druk hierna weer op REGEN om naar SOFTENING te gaan = systeem is nu actief. Zet ook de bypass open zodat nu het hele huis onthard water heeft.

12: Stop zout in het reservoir (hoeveel / hoe hoog moet het water staan? En hoeveel KG zout moet erin?)

andere vragen:
- Hardheid is gemeten en moet op 12 ingesteld worden in het menu, resthardheid op 0.
- Tijd is ingesteld in stap 1, maar hoe weet ik wanneer hij gaat regenereren? Welke tijdstip en doe hij dit automatisch wanneer dit nodig is? Waar/hoe in te stellen?
- mis ik nog iets belangrijks?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Repro
AUijtdehaag schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:08:
@Repro
Of deze erop schroeven. Dan hoef je verder niet te zoeken naar een oorzaak.
Zelf ook gedaan.
De clack stap je simpel door om alle stappen te controleren.

Als je hem niet naar 0 dH krijgt en je proeft zout water, dan zou ik denken dat er inwendig iets niet goed is in de stuurkop.
Een TDS meter geeft ook heel goed aan, of er nog zout in het water zit.
@AUijtdehaag
Bedank voor de adviezen, alleen een forse uitgave, met daarbij de kans het ergens anders aan ligt.
Voor nu de ontharder in de bypass gezet, ik zit te denken een nieuwe set te kopen, deze is van ca 2015 en nooit de hars gereinigd, niet bewust dit nodig was (mogelijk dit een oorzaak kan zijn?)
Zal eerst de stuurpomp demonteren, maar of dat zin heeft zonder een revisieset bij de hand te hebben?

Bedankt voor de tip voor de zoutmeter, in mijn geval hoef ik het niet te testen, want overduidelijk erg zout leiding water :-(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@water_escape
https://we.tl/t-vzHCwnDCkM

DH meten (heb je gedaan)
Klein laagje zout (10 a 15 cm) in de zoutbak, zodat je kan zien hoeveel water erin komt en hoeveel eruit gaat.
Spanning erop, tijd instellen en eventueel de settings controleren zoals in mijn wetransferlink.

Op knop regen drukken (ingedrukt houden) en in de stap backwash (1e) de ontharder vullen met water (langzaam!) dmv ingaande kant open en dan ontlucht de ontharder in de stap backwash
Bypass naar huis mag open staan. Uitgaand nog dicht

Bij volgende stap steeds op regen kort drukken totdat er staat FILL.
Vanaf stap FILL laat je hem het zoutvat eerst vullen.

Dan een 20 minuutjes wachten zodat het water met zout verzadigd is.
Als dat klaar is, nogmaals op regen drukken (ingedrukt houden), en de volledige cyclus laten lopen.
Daarna de uitgaande kant open en bypass dicht. En vul je het vat vol met zout (of 25 kg)
Even de kraan laten lopen in de keuken en met koud water, nogmaals een dH test. done.

PS En een uitlees printje aanschaffen :9

Edit: er staat gewoon een ned talige handleiding bij aqmos.nl
https://aqmos.nl/web/image/19697
Ivm lawaai laat ik hem overdag regenereren ipv snachts om 02.00 uur

[Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2023 16:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Repro
Hier staat een revisieset:
https://www.aqmos.com/steuerkoepfe/?p=1
En een filmpje

En harsreiniger
Of je volgt de tips in de TS over harsreinigen / ontsmetten.

Maar ik heb slechte ervaringen met die besturing (loopt vast tijdens het spoelen en blijft spoelen en een keer losgeklapte flowmeter door zwakke u-constructie klem)

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2023 16:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Repro
AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:08:
@Repro
Hier staat een revisieset:
https://www.aqmos.com/steuerkoepfe/?p=1
En een filmpje

En harsreiniger
Of je volgt de tips in de TS over harsreinigen / ontsmetten.

Maar ik heb slechte ervaringen met die besturing (loopt vast tijdens het spoelen en blijft spoelen en een keer losgeklapte flowmeter door zwakke u-constructie klem)
@AUijtdehaag

Bedankt weer, ik had de set gezien, toen ik zocht naar onderdelen, alleen weet ik niet of met een afdichtset het zelfde word bedoeld als een pekelklep, injector, filter?

‘’De afdichtset met zuiger voor de Fleck-klep 5600 SXT wordt vervangen als het systeem geen zout meer aanzuigt’’

In de handleiding staat bij probleem oplossing bij zout water in de hoofdleiding:
Injector en of filter reinigen of vervangen
Zitting van pekelklep vervangen en klep reinigen

Stuurkop vervangen (dat zal de Fleck in zijn geheel zijn?)
Ingangsdruk verhogen, (kan volgens mij niet ingesteld worden bij de ontharder, heb niet de indruk de ingangsdruk te laag is)
Correct programmeren, ik kan geen instelling vinden die met zoutwater toevoer te maken heeft.

Dat de Fleck niet de beste stuurpomp is ben ik me je eens, rond 2015 werd het nog wel geadviseerd.
Bij een nieuwe set kies ik voor een Clack, ik hoop de Fleck eerst weer aan de praat te krijgen.
Deels uit verduurzaming, aan de andere kant veel onderdelen kopen en vervolgens het probleem niet opgelost krijgen is ook niet echt verduurzaming 8)7

Advies voor een goede set? We zijn met 2 personen, gemiddeld 50 tot 80 m3 per jaar (wisselt omdat we zomers regelmatig in ons chalet zijn)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jmtpes
Suicide schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Tja, dan kan ik je denk ik helaas ook niet verder helpen.
Enige wat mij nog te binnen schiet is dat er te weinig hars in de cilinder kan zitten....
Sowieso zal WTR mij nog contacten. Ook al wacht ik al een week 😕

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Repro
Toevallig staan hier wat instellingen
Al_Dodge_Bundy in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Met een formule om de Th te bepalen.
Maar slaat wellicht niet op jouw capaciteit ontharder
Kun je jouw instellingen delen?

Hier zijn ook nog onderdelen
https://www.waterontharde...uring-fleck-5600-en-5800/
https://www.waterontharde...rdelen-van-fleck-pentair/

Een filter zou in de pekelaanzuigslang kunnen zitten.
Tussen fleck en zoutreservoir dus. Maar meestal is dat RVS mesh filtertje niet nodig.
De pekelbuis bestaat uit aircheck (balletje in onderste korf) en een vlotter welke dicht gaat bij overstroming van je zoutvat.
Ook weinig byzonders dus.

Als je hem echt wil reviseren zou ik eerst alle stappen doorlopen en kijken of er voldoende water gespoeld wordt, zoutwater volledig aangezogen, binnen 1/4 van de "brine" tijd, geen lucht aangezogen wordt vanuit zoutvat en aan het eind vd cyclus, het water weer in het zoutvat gepomp wordt.
Heb je een airgap in je afvoer zitten, dan kan je al zien of er voldoende water uit gespoeld wordt.

bij 80 m3 water zit je aan de 80.000/365 dagen = 219 ltr per dag x 10 dagen= 2190 ltr capaciteit. (bij 10 dH)
CM-24 of BM-24

Ik werk niet voor aqmos al lijkt het er soms wel op....
en dit is allemaal hobby dus ben ook geen specialist.

[Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2023 18:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Laatst online: 01:46
Twijfel over de toepassing van een waterontharder om kalkaanslag tegen te gaan. Met name vanwege het feit dat er een extra 'filter' in de watervoorziening in huis komt. Ik lees bijvoorbeeld het volgende:
Een ontharder kan de hardheid van water verlagen en daarmee kalkafzetting voorkomen. Helaas is een ionenwisselaar om water te ontharden ook vaak een bron van bacteriën die de waterkwaliteit microbiologisch kan verminderen.
Bron: https://www.c-mark.nl/nie...f/water-gewoon-bijzonder/ (onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van waterkwaliteit). Vandaar dat horecagelegenheden ieder jaar de kwaliteit van het water moeten onderzoeken, als zij een ontharder gebruiken voor drinkwater (bron: https://www.c-mark.nl/nie...ht-bij-gebruik-ontharder/).

Goed onderhoud is in dit verband belangrijk, aldus Vitens: https://www.vitens.nl/Over-water/Waterfilters-en-ontharders.

De hardheid van het water van de plaats waar we naartoe gaan is 8,1 dh. Volgens de drinkwaterbedrijven geen reden voor extra ontharden: https://www.drinkwaterplatform.nl/5-vragen-hard-water/.

Hoe zijn de ervaringen hier met de hardheid van het water en kalkaanslag? Op dit moment zitten we rond de 10,6 en ervaren we kalkaanslag. Vanaf welke waarde ervaren jullie dat dit niet meer zo is?

Een alternatief zou overigens kunnen zijn om het drinkwater niet te ontharden en alleen onthard water naar apparatuur/sanitair te laten lopen. Iemand die hiervoor heeft gekozen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Repro
AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:06:
@Repro
Toevallig staan hier wat instellingen
Al_Dodge_Bundy in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Met een formule om de Th te bepalen.
Maar slaat wellicht niet op jouw capaciteit ontharder
Kun je jouw instellingen delen?

Hier zijn ook nog onderdelen
https://www.waterontharde...uring-fleck-5600-en-5800/
https://www.waterontharde...rdelen-van-fleck-pentair/

Een filter zou in de pekelaanzuigslang kunnen zitten.
Tussen fleck en zoutreservoir dus. Maar meestal is dat RVS mesh filtertje niet nodig.
De pekelbuis bestaat uit aircheck (balletje in onderste korf) en een vlotter welke dicht gaat bij overstroming van je zoutvat.
Ook weinig byzonders dus.

Als je hem echt wil reviseren zou ik eerst alle stappen doorlopen en kijken of er voldoende water gespoeld wordt, zoutwater volledig aangezogen, binnen 1/4 van de "brine" tijd, geen lucht aangezogen wordt vanuit zoutvat en aan het eind vd cyclus, het water weer in het zoutvat gepomp wordt.
Heb je een airgap in je afvoer zitten, dan kan je al zien of er voldoende water uit gespoeld wordt.

bij 80 m3 water zit je aan de 80.000/365 dagen = 219 ltr per dag x 10 dagen= 2190 ltr capaciteit. (bij 10 dH)
CM-24 of BM-24

Ik werk niet voor aqmos al lijkt het er soms wel op....
en dit is allemaal hobby dus ben ook geen specialist.
@AUijtdehaag
De stappen heb ik afgelopen weekend genomen, eigenlijk lijkt dat nog prima te werken, ook de instellingen vanavond bij langs gegaan. Al weet ik zo niet meer hoeveel L hars aanwezig is, het staat me bij dat het meer dan 11L is, op de blauwe harstank staat dit niet vermeld.

Als ik de bedragen zie voor revisie onderdelen, kan ik beter voor een nieuwe set gaan, komende dagen eens het omslag punt berekenen.
Eigenlijk weet ik het al, overstappen naar een nieuwe set :*)

De BM heeft de klep BNT 1650 die valt voor mij af.
Zal het de CM 24/32 worden, zal het jaarverbruik nog eens bekijken, hoef geen (te) grote harstank ik las dan de kans groot is het regenereren te laat gestart wordt, te klein lijkt me ook niet fijn, dan weer te vaak gaat regenereren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mad Wally
Repro schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:32:
[...]

@AUijtdehaag
De stappen heb ik afgelopen weekend genomen, eigenlijk lijkt dat nog prima te werken, ook de instellingen vanavond bij langs gegaan. Al weet ik zo niet meer hoeveel L hars aanwezig is, het staat me bij dat het meer dan 11L is, op de blauwe harstank staat dit niet vermeld.

Als ik de bedragen zie voor revisie onderdelen, kan ik beter voor een nieuwe set gaan, komende dagen eens het omslag punt berekenen.
Eigenlijk weet ik het al, overstappen naar een nieuwe set :*)

De BM heeft de klep BNT 1650 die valt voor mij af.
Zal het de CM 24/32 worden, zal het jaarverbruik nog eens bekijken, hoef geen (te) grote harstank ik las dan de kans groot is het regenereren te laat gestart wordt, te klein lijkt me ook niet fijn, dan weer te vaak gaat regenereren.
Ik begrijp dat de Clack een erg goede stuurklep is, maar hoeveel problemen zijn er nou werkelijk met de de BNT 1650? Op dit forum lees ik daar weinig over. @AUijtdehaag schrijft dat een BNT 1650 niet de moeite van het reviseren (70 euro en 4 minuten) waard is, en een Clack wel. Maar stel nou dat een BNT 15 jaar mee gaat en dat je deze elke 5 jaar moet reviseren, of een Clack die 20 jaar meegaat en elke 10 jaar moet reviseren? Dat is toch geen reden om niet voor de BNT te kiezen en deze te reviseren? En ja service gemak, 2 minuten voor de Clack of 4 minuten voor de BNT eens in de 5 jaar 8)7

En om even in te gaan op de oorspronkelijke vraag, waarom een compleet nieuwe set? Tenzij de basis (tank en behuizing) slecht wordt kun je ook gewoon de stuurklep vervangen en eventueel de hars? Scheelt toch weer behoorlijk in kosten en in afval.

[Voor 10% gewijzigd door Mad Wally op 08-05-2023 08:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mad Wally
Bij de WTS AKE40 met stuurklep BNT 1650 F lees ik het volgende:

"Instelling op spaarzout mogelijk. Bij het spuiten wordt slechts ca. 50% van het regeneratiezout gebruikt voor de regeneratie. Met deze 50% wordt 70% van de maximale capaciteit bereikt. Er wordt dus bijna 30% minder zout verbruikt."

Ik zie dat Aqmos de BNT 1650 M gebruikt. Zit hier verschil in, of is de bovenstaande instelling ook mogelijk?
@AQMOS hebben jullie hiervoor instellingen beschikbaar?

Wij zitten vrij laag in waterverbruik en daarom is dit een interessante optie. Hiermee zou je dus de tijd tussen regeneraties kunnen verkorten en tegelijk besparen op zout.

Uit de manual van de WTS:

[Voor 27% gewijzigd door Mad Wally op 08-05-2023 08:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:58:
@water_escape
https://we.tl/t-vzHCwnDCkM

DH meten (heb je gedaan)
Klein laagje zout (10 a 15 cm) in de zoutbak, zodat je kan zien hoeveel water erin komt en hoeveel eruit gaat.
Spanning erop, tijd instellen en eventueel de settings controleren zoals in mijn wetransferlink.

Op knop regen drukken (ingedrukt houden) en in de stap backwash (1e) de ontharder vullen met water (langzaam!) dmv ingaande kant open en dan ontlucht de ontharder in de stap backwash
Bypass naar huis mag open staan. Uitgaand nog dicht

Bij volgende stap steeds op regen kort drukken totdat er staat FILL.
Vanaf stap FILL laat je hem het zoutvat eerst vullen.

Dan een 20 minuutjes wachten zodat het water met zout verzadigd is.
Als dat klaar is, nogmaals op regen drukken (ingedrukt houden), en de volledige cyclus laten lopen.
Daarna de uitgaande kant open en bypass dicht. En vul je het vat vol met zout (of 25 kg)
Even de kraan laten lopen in de keuken en met koud water, nogmaals een dH test. done.

PS En een uitlees printje aanschaffen :9

Edit: er staat gewoon een ned talige handleiding bij aqmos.nl
https://aqmos.nl/web/image/19697
Ivm lawaai laat ik hem overdag regenereren ipv snachts om 02.00 uur
Dank voor het specifieke instellingen pdf. Ik zie dat je zegt dat de regeneratie om de 7 dagen moet ipv om de 10? Wat is hier de reden van?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
@Mad Wally eerste deel van je reactie kan ik het helemaal eens zijn, het 2de deel zie ik als verkoop praat.
Bij mij werkt de BNT met een regeneratie interval van 21dagen of 3300 liter met 9 liter hars bij 7,3 dH. Zout verbruik ca 2600 gr/reg.

Instelling volgens Aqmos 1800 gr/reg elke 7 dagen.

Dus het zout verbruik bij de instelling van Aqmos is ca.90kg/j.

Met mijn instelling ca 43 kg/j.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Mad Wally schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:33:
Bij de WTS AKE40 met stuurklep BNT 1650 F lees ik het volgende:

"Instelling op spaarzout mogelijk. Bij het spuiten wordt slechts ca. 50% van het regeneratiezout gebruikt voor de regeneratie. Met deze 50% wordt 70% van de maximale capaciteit bereikt. Er wordt dus bijna 30% minder zout verbruikt."

Ik zie dat Aqmos de BNT 1650 M gebruikt. Zit hier verschil in, of is de bovenstaande instelling ook mogelijk?
@AQMOS hebben jullie hiervoor instellingen beschikbaar?

Wij zitten vrij laag in waterverbruik en daarom is dit een interessante optie. Hiermee zou je dus de tijd tussen regeneraties kunnen verkorten en tegelijk besparen op zout.

Uit de manual van de WTS:
[Afbeelding]
De BNT 1650F lijkt in de basis hetzelfde als de M. Je kan de instellingen zoals in de afbeelding proberen.
Even een paar weken meten en kijken of het voldoende is.
Grootste zoutbesparing kan volgens de methode van @wizzopa, wij raden maximaal 10 dagen 'stilstaand' water aan, maar in de basis kan je dit ook naar 21 dagen veranderen als je water elke dag gebruikt wordt (Op eigen risico).

Edit: Betreft de BNT, persoonlijk is dit mijn favoriet door het gebruiksgemak en het kan vele jaren mee, vooral als je regenereert via de knoppen en niet de draaiknop :)

[Voor 5% gewijzigd door AQMOS op 08-05-2023 09:19]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Repro schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:33:
[...]

@AUijtdehaag

Bedankt weer, ik had de set gezien, toen ik zocht naar onderdelen, alleen weet ik niet of met een afdichtset het zelfde word bedoeld als een pekelklep, injector, filter?

‘’De afdichtset met zuiger voor de Fleck-klep 5600 SXT wordt vervangen als het systeem geen zout meer aanzuigt’’

In de handleiding staat bij probleem oplossing bij zout water in de hoofdleiding:
Injector en of filter reinigen of vervangen
Zitting van pekelklep vervangen en klep reinigen

Stuurkop vervangen (dat zal de Fleck in zijn geheel zijn?)
Ingangsdruk verhogen, (kan volgens mij niet ingesteld worden bij de ontharder, heb niet de indruk de ingangsdruk te laag is)
Correct programmeren, ik kan geen instelling vinden die met zoutwater toevoer te maken heeft.

Dat de Fleck niet de beste stuurpomp is ben ik me je eens, rond 2015 werd het nog wel geadviseerd.
Bij een nieuwe set kies ik voor een Clack, ik hoop de Fleck eerst weer aan de praat te krijgen.
Deels uit verduurzaming, aan de andere kant veel onderdelen kopen en vervolgens het probleem niet opgelost krijgen is ook niet echt verduurzaming 8)7

Advies voor een goede set? We zijn met 2 personen, gemiddeld 50 tot 80 m3 per jaar (wisselt omdat we zomers regelmatig in ons chalet zijn)
Kunnen eventueel een afdichtingsset opsturen.. Als dit het probleem oplost betaal je de afdichtingsset. Zo niet, dan sturen we de rest van de Fleck kop. Aqmos.com prijzen.

Wij gooien ook liever niks weg en het is wat zuur als het het probleem niet oplost

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mad Wally
wizzopa schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:53:
@Mad Wally eerste deel van je reactie kan ik het helemaal eens zijn, het 2de deel zie ik als verkoop praat.
Bij mij werkt de BNT met een regeneratie interval van 21dagen of 3300 liter met 9 liter hars bij 7,3 dH. Zout verbruik ca 2500 gr/reg.

Instelling volgens Aqmos 1800 gr/reg elke 7 dagen.

Dus het zout verbruik bij de instelling van Aqmos is ca.90kg/j.

Met mijn instelling ca 43 kg/j.
Je zult je instellingen vast ergens hebben genoemd in dit topic, maar zou je een linkje kunnen delen naar de post?

Pagina: 1 ... 85 86 87 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee