Hebben hier exact dezelfde (met zelfde dh), ben ook ff niet thuis, maar zodra ik terug ben zal ik het ff opzoeken.
Grtz Mark
Grtz Mark
Ik heb hier ook de WTR 15 staan (High End) maar dat maakt m.b.t. de instellingen niets uit.Jmtpes schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:42:
Wie kan me helpen met de perfecte instellingen voor de WTR premium 15.
Ik heb de instellingen volgens de handleiding ingevuld. DH is bij mij 9 dus bij water residual 4.26 M3 ingevuld (staat ook in de handleiding).
Ik merk dat ik al kalk heb voordat de volgende regeneren proces begint. Heel vervelend, blijkbaar heb ik de afgelopen maanden telang met de verkeerde instellingen gezeten.
WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Heb het nu ingesteld op 8 dagen en 2.8m2 meestal na 6 dagen gaat mn wtr15 al regeneren.Yellowneck schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:56:
[...]
Als je het niet redt voor de voor volgende regeneratie kan je of je regeneratie interval tijd veranderen. Als je de handleiding hebt gevolgd zoals je zegt, staat deze nu op 10 dagen. Die kan je bijvoorbeeld wijzigen naar 8 dagen.
En/of je wijzigt ook de hardheid van je water. Die heb je als het goed is ingesteld op 180 mg/L (wat overeen komt met 9 dH). Wijzig dit bijvoorbeeld naar 220 mg/L.
Zojuist de hardheid opnieuw gemeten en het is 9DH. Alle instellingen komen overeen met de handleidingSuicide schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:51:
[...]
Ik heb hier ook de WTR 15 staan (High End) maar dat maakt m.b.t. de instellingen niets uit.
Alle instellingen staan exact zoals in de handleiding en de ontharder levert tot aan de regeneratie water met een hardheid van 0 dH.
Even een paar dingen om te controleren:
Test even de waterhardheid vóór de ontharder, deze kan i.p.v. de 9 die jij aangeeft ook (tijdelijk) hoger zijn.
Heb je ook Harsvolume, Backwash Time, enz enz nagekeken?
Staat het ventiel te ver open, welke het harde water bij mengt?
By-pass op de goede stand?
Vlotter in de zoutbak op de juiste hoogte?
Voor het bereiken van de maximale capaciteit, ook tussendoor een aantal keer de hardheid gemeten zodat je weet wanneer de hardheid oploopt?
Nog steeds goede ervaringen met de happydrops. Is alles een beetje kalkaanslag vrij?edwinwd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:32:
[...]
Wij hebben nu een klein jaar een happydrops in huis. Prima ervaring tot nu toe. Doet wat het moet doen en qua smaak proef je geen verschil.
Deventer 12xSharp NU AK300B SMA SB3.0
Ja dat is zeker mogelijk, maar dan is de pekelslang wel wat kort. Als je doorgeeft hoeveel meter pekelslang je erbij nodig hebt, doe ik het er bij. (Even whatsappen met referentie naar Matthew)Mad Wally schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:18:
@AQMOS
Ik wil ook een waterontharder kopen maar ik kan de Aqmos R2D2-32 daar niet kwijt. Is het mogelijk deze te scheiden zodat je een losse zoutbak krijgt? Hiervoor moet je wel de stuurkop van de harstank schroeven (en later natuurlijk weer terug plaatsen) Is dit mogelijk of krijg je de dompelbuis daarna niet meer goed gemonteerd? De reden dat ik dit vraag is de gunstige prijs van deze ontharder in combinatie met het montageblok. Een gescheiden systeem is gelijk veel duurder.
Is de 32 met 8 liter harsinhoud ook geschikt voor een douche met 8 l/min? Jaarverbruik is 90 m3 en waterhardheid zou 8,5 °dH moeten zijn. Ik wil ontharden naar 0 en opmengen naar 2-3 °dH.
👍 Top voor de snelle reactie en de service. Kan ik die bestelling dan ook via jullie laten lopen of is dit een speciale actie die alleen via Duitsland loopt?AQMOS schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:50:
[...]
Ja dat is zeker mogelijk, maar dan is de pekelslang wel wat kort. Als je doorgeeft hoeveel meter pekelslang je erbij nodig hebt, doe ik het er bij. (Even whatsappen met referentie naar Matthew)
De vlottercillinder moet je dan wel even bevestigen, zodat deze recht blijft staan.
8 L/min en mengen naar 2-3 °dH kan gemakkelijk met het montageblok.![]()
Zonder montageblok kan je max 30% snijden van je huidige waterhardheid.
Overigens is Amazon nog niet in ons beheer. Deze bestellingen gaan nog via Duitsland (overname volgt)
Geen probleem, kan ook via ons. Houd er rekening mee dat het montageblok standaard 1" is.Mad Wally schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:29:
[...]
👍 Top voor de snelle reactie en de service. Kan ik die bestelling dan ook via jullie laten lopen of is dit een speciale actie die alleen via Duitsland loopt?
vandaag unit binnen gekregen. past precies in de meterkastAUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:54:
[...]
Heb zelf printjes gemaakt met een esp32 en een ultrasone sensor, om de clack uit te lezen.
Alles met esphome.
Zout niveau, puls per liter water en regeneratiepuls kun je veel mee doen/uitlezen.
Ik heb er nog wel liggen als je er een wilt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ebbenberg.nl is mijn website, helaas ontbreekt me de tijd om er aan te werken momenteel.
[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2023 20:55]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Volgens Steve was die stap wel nodig vanwege reiniging.AUijtdehaag schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:49:
@Mr-D.
Ik heb de stap backwash2 ook tussen brine en rinse verwijderd (ala aqmos instellingen)
Scheelt weer wat (onnodig) waterverbruik volgens mij.
[Voor 4% gewijzigd door Mr-D. op 01-05-2023 21:49]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Er zijn weinig opties naast een ontharder met zout. Je kan kijken naar reguliere filters of filters op TAC gebaseerd. Andere optie is een CO2 ontharder.Gongbao schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 05:02:
We hebben onze water aansluiting in de kelder waar geen afvoer zit, zijn er dan zinnige opties? Ben een beetje bang om in te kopen op een magisch systeem wat geen echt effect heeft.
Met 3/4 dH ga je wel weer kalkafzetting zien.mr3000 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:45:
ik heb best wat issues met de smaak van mijn espresso sinds de waterontharder. nu is mijn water nog steeds echt 0dh. (vandaag nog getest).
Stellen jullie de ontharder nou in dat deze een kleine rest-hardheid heeft van bijvoorbeeld 3 of 4dh. En heb ik dan ook gelijk weer last van kalkafzetting in de keuken/badkamer enz?
Is er verder een mogelijkheid om via de bypass bijvoorbeeld tijdelijk de ontharder even buitenspel kan zetten zodat ik de smaak kan testen?
Ander alternatief is een loodgieter laten komen om een kraantje te maken met hard water.
Hoe lees je nu de watermeter uit? Heb je die een slag gedraaid zodat deze naar voren wijst i.p.v. naar boven?AUijtdehaag schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:57:
@assn @Mr-D.
Hier nog de fotos van na de installatie.
[Afbeelding] [Afbeelding]
De stofzuiger moest blijven.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Bedoel je dat de site er uit lag?Mr-D. schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:49:
@AQMOS ik zie dat de website nog niet is geupdated
wel bedankt voor de snelle service.
Hadden hier precies hetzelfde, smaak van water (en daarmee ook van de koffie) moesten we weer even opnieuw aan wennen. Na een week of 3 a 4 was dat weer voorbij. Dus even doorzetten nogmr3000 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:45:
ik heb best wat issues met de smaak van mijn espresso sinds de waterontharder. nu is mijn water nog steeds echt 0dh. (vandaag nog getest).
neen mis nog de pakkingen voor de slangenAQMOS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:58:
[...]
Bedoel je dat de site er uit lag?
Ik had een update uitgevoerd die niet hemel soepel verliep
Nou pakkingen mag je gratis ophalen hoor haha.
In 99% van Nederland is een waterontharder niet noodzakelijk maar pure luxe. Hele fijne luxedeuz14 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 00:14:
Als ik in de openingspost kijk bij de geïnstalleerde installaties zie ik vrij hoge ruwe waardes >=7.
Bij mijn nieuwbouw woning is het water 6 tot 6,5. Is een investering (+-1500 euro) dan nog wel noodzakelijk?
Hoi!
Als je nu geen last hebt van kalkaanslag, in bijvoorbeeld je douche, of het hindert je niet, dan hoef je het ook niet te nemen 😉. Voor mij was het juist de douche waardoor ik de keuze maakte. Op het glas vond ik het rete irritant en nu met zwarte kranen en donker natuursteen wil ik geen kalk zien.deuz14 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:48:
Heel kort door de bocht, maar ik heb het nu ook niet en mis het niet.
Wat ga ik er dan echt van merken?
Langere levensduur van apparaten ken ik, maar daar zitten te veel variabelen aan om dat echt te kunnen 'bewijzen' omdat iedereen de apparaten anders schoonmaakt, gebruikt etc.
[Voor 13% gewijzigd door Mad Wally op 03-05-2023 10:18]
Recharge time? Zo uit mijn hoofd staat die er niet tussen?Jmtpes schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:17:
[...]
Zojuist de hardheid opnieuw gemeten en het is 9DH. Alle instellingen komen overeen met de handleiding
Wat heb jij staan bij recharge time? Die stond niet in de handleiding.
Bypass staat in de goede stand.
Wat bedoel je met vlotter op de juiste hoogte op de juiste hoogte in de zoutbak?
Afgelopen dagen hier en daar gemeten. Bij 2.7m3 wordt het water weer hard. Volgens de handleiding zal het wel tot 4.26m3 mee kunnen.
[Voor 4% gewijzigd door Suicide op 03-05-2023 10:27]
WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1
Nummer 2.Mad Wally schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:01:
Vanwege het geluid tijdens de regeneratie wil ik de ontharder overdag laten regenereren, maar nu zit ik met de volgende vraag:
Bij de BTN 1650 klep heb je geen onthard water tijdens het regenereren (logisch want geen duplex), maar wat heb je dan wel als je de kraan open draait?
1) Niks, klep laat helemaal geen water door
2) Water wat niet door de ontharder is geweest, hard water dus
3) Spoelwater van de regeneratie, al dan niet zout en eventueel verstoring van de regeneratie.
Mocht je tijdens het regenereren toch echt water willen gebruiken, kan het dan kwaad om tijdens de regeneratie de bypass open te draaien. Ontharder uiteraard niet afsluiten.
Interessant! Heb je misschien ook tips hoe je bestaande kiezelzuurvlekken kunt verwijderen of verminderen? Ik heb er nu met name last van op de douchevloer waar het water blijft staan en langzaam opdroogt.Mad Wally schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:00:
Ik zie hier regelmatig vragen voorbijkomen over hardnekkige vlekken bij gebruik van ontharders met een lage resthardheid. Ik heb in het verleden waterbehandelingsinstallaties ontworpen voor ultrapuur water en heb daar wel ideeën over.
Waarom vlekken?
Behalve calcium en magnesium bevat water ook kiezelzuur (silica of silicium). Zolang een harsbed voldoende capaciteit heeft wordt behalve de calcium en magnesium ook de kiezelzuur vastgehouden. Kiezelzuur is echter een zwak zuur en de binding met het hars is dus ook zwak. Wanneer het hars bijna toe is aan regeneratie (is dus grotendeels verzadigd) dan zal de zwakke binding met het kiezelzuur worden verbroken ten gunste van de sterkere binding met calcium en magnesium. Dit gebeurt niet geleidelijk, maar de kiezelzuur komt er in een grote piek vanaf (zie grafiek onder). Kiezelzuur geeft vlekken die lijken op gewone kalk, echter deze is niet oplosbaar met de gebruikelijke huismiddeltjes, silica is namelijk het hoofdbestanddeel van glas en glas los je ook niet zomaar op.
Waarom geen problemen met bijmengen resthardheid?
Wanneer je een resthardheid instelt dan zit er behalve de silica ook kalk in. Je krijgt dus een mengsel waarvan het grootste deel zacht is en goed oplosbaar in zuur. Bij het verwijderen van de kalk lost de matrix die de silica vasthoudt op en worden beiden dus verwijderd.
Meten?
Kiezelzuur meet je niet met een normale test voor hardheid. Ook het meten van de geleidbaarheid zoals bij TDS meting werkt niet. Er zijn wel speciale tests beschikbaar voor het meten van kiezelzuur.
Oplossing
Ik verwacht dat het probleem zich vooral voor zal doen bij installaties waarbij wordt gestreefd naar een zo hoog mogelijk rendement (laag zoutverbruik), met andere woorden waarbij de regeneratie tijd zo lang mogelijk wordt uitgesteld. Het harsbed is iedere keer zo ver verzadigd dat de silica er af wordt gedrukt. Het zou daarom interessant zijn voor mensen die dit probleem hebben om de regeneratie korter te zetten, bijvoorbeeld op 80% van de oorspronkelijke waarde. Uiteraard neemt daarmee het zoutverbruik toe, maar wellicht verdwijnen daarmee de problemen met vlekken. Uiteraard speelt ook mee hoeveel kiezelzuur in het leidingwater zit.
Edit: Grafiek toegevoegd.
Hier een meting van doorbraak van een harsbed waarbij eerst de silica vrijkomt en daarna pas de geleidbaarheid begint op te lopen.
[Afbeelding]
Edit: deze site gevonden https://cascadianwater.co...lica-the-other-white-spot
Zij geven trouwens aan dat zout waterontharders niks doen tegen silica.
Ik ben toch malle pietje niet!
Je collega zou ze erbij doen, maar einde dag weet ik zeker of hij het dan ook echt heeft gedaan.AQMOS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:07:
[...]
Nou pakkingen mag je gratis ophalen hoor haha.
Of ruilen voor een postzegel
[Voor 8% gewijzigd door Mr-D. op 04-05-2023 08:36]
Kiezelzuur is het hoofdbestanddeel van glas en is nagenoeg onoplosbaar. Ik meen dat het op te lossen is in waterstoffluoride maar dat is uitermate gevaarlijk en zal alles aantasten. De enige oplossing voor bestaande vlekken is dus mechanisch verwijderen (poetsen, polijsten of schuren).The Legend schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:13:
[...]
Interessant! Heb je misschien ook tips hoe je bestaande kiezelzuurvlekken kunt verwijderen of verminderen? Ik heb er nu met name last van op de douchevloer waar het water blijft staan en langzaam opdroogt.
Voor Vitens klanten, even de postcode invullen:Mad Wally schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:58:
Hier kun je trouwens de gemeten samenstelling van kraanwater van Vitens vinden, inclusief silicaat.
https://www.vitens.nl/ser...aterkwaliteitsoverzichten
Moet je alleen nog achter zien te komen waar je water vandaan komt.
Toch maar eens de aansluiting afmaken....12dH bij mij volgens de waterleverancier.AQMOS schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:01:Waterhardheid per regio
Kanttekening: Sommige waterleveranciers hebben geen postcodecheck. Het blijft verstandig om zelf je waterhardheid te meten.
Wat is mijn waterhardheid?
Drinkwaterbedrijven ontharden je water ook al centraal (vaak tot circa 7-8dH). Klik op de links om je waterhardheid te controleren.
Mogelijk vul ik dit later aan met linkjes naar drinkwaterkwaliteit per leverancier zoals @Mad Wally al deed voor Vitens. Op pagina 1 zijn er overigens ook al links te vinden.
@AUijtdehaag de links bevatten een tussenlink naar onze website, aangezien wij bij veranderende links dit updaten. Is dit toegestaan?
Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]
Als je praat over specialty koffie waar je lichtere bonen gebruikt is dat helaas niet echt kwestie van gewenning. Door het feit dat je kalk en mogelijk andere mineralen mist mis je ook echt smaak. Niet voor niets dat koffie bars complexe water setups hebben.AQMOS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:57:
[...]
Met 3/4 dH ga je wel weer kalkafzetting zien.
Je kan het even bypassen om de smaak te testen.
Ervaring leert dat de smaak de eerste 2-3 weken voor de fijnproevers het meest veranderd. Daarna zou je niet veel meer moeten vernemen..
Zo'n extra leiding met kraan valt qua investering waarschijnlijk in het niets vergeleken met je koffiezet apparatuurmr3000 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:48:
[...]
Als je praat over specialty koffie waar je lichtere bonen gebruikt is dat helaas niet echt kwestie van gewenning. Door het feit dat je kalk en mogelijk andere mineralen mist mis je ook echt smaak. Niet voor niets dat koffie bars complexe water setups hebben.
Ik meng nu met het mengventiel wat normaal water bij zodat ik op 2 a 3 DH uitkomt en smaakt nu top. alleen ja indd geen kalkloos water meer dus weer kalkafzetting. maar eens kijken wat ik daarmee ga doen. misschien apart kraantje die zonder water ontharder water het huis in kan brengen puur voor de koffie. ;-) Helaas geen doorsnee koffie liefhebber.
Ik heb een oudere model waarbij de recharge time wel bij staat. Ik heb mn ontharder nieuw aangeschaft, maar ik zie dat ze nieuwere modellen hebben op hun website. Vandaar mn opmerking dat ik een oudere model heb.Suicide schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:24:
[...]
Recharge time? Zo uit mijn hoofd staat die er niet tussen?
Edit: lees net dat je een oudere versie hebt?
Wel een nieuwe of 2e hands gekocht?
De vlotter kun je op hoogte instellen dmv de wartel los te draaien en dan de vlotter omhoog/ laag te schuiven.
Dan kun je het water hoger (of lager) in de zoutbak laten komen, misschien dat je met te weinig zoutwater spoelt?
Ik heb een klemzadel gebruikt (even letten op de juiste diameter voor de rioolbuis die er ligt). Dat zadel vastgelijmd bovenop het gat wat ik in de buis heb geboord. Op dat zadel een sifon gelijmd, en daar weer de airgap op aangesloten. Met wat korte stukken PVC buis tussen de verschillende onderdelen om de verbindingen te maken.water_escape schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:06:
Ik zoek nog informatie over het aansluiten van de ontharder op het riool voor het afvoeren van het regenratiewater.
Ik heb een grote buis lopen in de kelder, vlak bij de ontharder. Daar zou ik dus iets op kunnen maken en de slang op aansluiten. (een terugslagklep / air gap moet dat zijn geloof ik)
Maar is dit voldoende bv: https://www.goedkopewater...harder-kopen/shop/airgap/ alleen zie ik hier niet bij hoe dit op de dikke afvoerbuis aangesloten kan worden.
Heb je daar een foto van? Ik zit met een hoogte probleem. De afvoer ligt hoog in de kelder. Ik zag deze al van @AUijtdehaag https://kdwsshop.nl/produ...n-met-afvoeronderbreking/ om iets meer horizontaal te werken. Dus deze zou dan naar het plafond gaan, dan met sifon naar beneden en dan aflopend naar het riool idd. (als dat allemaal gaat passen.THM0 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:39:
[...]
Ik heb een klemzadel gebruikt (even letten op de juiste diameter voor de rioolbuis die er ligt). Dat zadel vastgelijmd bovenop het gat wat ik in de buis heb geboord. Op dat zadel een sifon gelijmd, en daar weer de airgap op aangesloten. Met wat korte stukken PVC buis tussen de verschillende onderdelen om de verbindingen te maken.
Niet een geweldige foto van maar ik moet een dezer dagen toch nog wat kabels door de kruipruimte trekken, kan dan een foto maken en even kijken hoe hoog het precies is.water_escape schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:42:
[...]
Heb je daar een foto van? Ik zit met een hoogte probleem. De afvoer ligt hoog in de kelder. Ik zag deze al van @AUijtdehaag https://kdwsshop.nl/produ...n-met-afvoeronderbreking/ om iets meer horizontaal te werken. Dus deze zou dan naar het plafond gaan, dan met sifon naar beneden en dan aflopend naar het riool idd. (als dat allemaal gaat passen.
[Voor 37% gewijzigd door mitsumark op 05-05-2023 15:18]
Super, bedanktmitsumark schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:17:
@Repro Manual al bekeken?
https://www.installatiewo...ndleidinginnederlands.pdf
(hint: pagina 78 halverwege)
[Voor 4% gewijzigd door Repro op 05-05-2023 15:46]
Staat gelinkt in de topic startRepro schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:44:
[...]
Super, bedankt![]()
Ik kende deze handleiding niet, tijdens zoeken op het internet las ik alleen ''zout water in de waterleiding is niet mogelijk''
Hoop niet dat het de stuurkop of een andere dure uitgave is, want ben niet zo technisch aangelegd, ervaring leert als ik wat vervang dat vaak niet de oorzaak van het probleem blijkt te zijn, inmiddels wel dat onderdeel aangeschaft.
Er worden btw geen foutmeldingen in het display vermeld.
[Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 05-05-2023 16:01]
[Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2023 16:21]
Ik heb hetzelfde probleem ooit gehad, goed schoonmaken van de fleck module met alle filtertjes, niet vet om de O-ringen etc had het probleem opgelost.Repro schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:44:
[...]
Super, bedankt![]()
Ik kende deze handleiding niet, tijdens zoeken op het internet las ik alleen ''zout water in de waterleiding is niet mogelijk''
Hoop niet dat het de stuurkop of een andere dure uitgave is, want ben niet zo technisch aangelegd, ervaring leert als ik wat vervang dat vaak niet de oorzaak van het probleem blijkt te zijn, inmiddels wel dat onderdeel aangeschaft.
Er worden btw geen foutmeldingen in het display vermeld.
Top!Avvd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:26:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem ooit gehad, goed schoonmaken van de fleck module met alle filtertjes, niet vet om de O-ringen etc had het probleem opgelost.
Zo heb ik het in elkaar geklust. Is een kleine 26cm hoog, gemeten vanaf de bovenkant van de rioolpijp.water_escape schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:42:
[...]
Heb je daar een foto van? Ik zit met een hoogte probleem. De afvoer ligt hoog in de kelder. Ik zag deze al van @AUijtdehaag https://kdwsshop.nl/produ...n-met-afvoeronderbreking/ om iets meer horizontaal te werken. Dus deze zou dan naar het plafond gaan, dan met sifon naar beneden en dan aflopend naar het riool idd. (als dat allemaal gaat passen.
Of je hebt geen 15 liter maar een 10 liter harscilinder?Jmtpes schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:57:
[...]
Ik heb een oudere model waarbij de recharge time wel bij staat. Ik heb mn ontharder nieuw aangeschaft, maar ik zie dat ze nieuwere modellen hebben op hun website. Vandaar mn opmerking dat ik een oudere model heb.
Afgelopen maandag heb ik een monteur gesproken van WTR. Wat testen gedaan waaronder ook de vlotter.
Daarnaast fotos opgestuurd en hij zal nog terugkoppeling geven.
Volgens hem was 2.7m3 beschikbaar onthard water best weinig na elk regeneratie proces.
Sorry voor de late reactie, was een beetje vergeten dat ik mijn instellingen nog zou terugkoppelen.Jmtpes schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:42:
Wie kan me helpen met de perfecte instellingen voor de WTR premium 15.
Ik heb de instellingen volgens de handleiding ingevuld. DH is bij mij 9 dus bij water residual 4.26 M3 ingevuld (staat ook in de handleiding).
Ik merk dat ik al kalk heb voordat de volgende regeneren proces begint. Heel vervelend, blijkbaar heb ik de afgelopen maanden telang met de verkeerde instellingen gezeten.
Dank je.Al_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:49:
[...]
Sorry voor de late reactie, was een beetje vergeten dat ik mijn instellingen nog zou terugkoppelen.
Bij deze:
[Afbeelding]
Mvg Mark
Suicide schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:04:
[...]
Of je hebt geen 15 liter maar een 10 liter harscilinder?
Er zit op de buitenzijde van de cilinder een witte sticker met barcode en daaronder staat welke harsinhoud het is...
YepJmtpes schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:06:
[...]
Dank je.
Ik ga komende de dagen even je plaatje goed bestuderen. Jij hebt ook een WTR 15 premium ?
Bij mij pekel aanvullen 5.5 of 6 minuten. Ik heb hem ingesteld op 3100 liter. Tussen 3000 en 3100 liter gaat de hardheid bij mij naar 1dH. Haal bij lange na niet wat in de manual staat met de instellingen daaruit (dan zou ik volgens mij bijna 5000 liter kunnen verbruiken met hardheid 7dH hier).Al_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:49:
[...]
Sorry voor de late reactie, was een beetje vergeten dat ik mijn instellingen nog zou terugkoppelen.
Bij deze:
[Afbeelding]
Mvg Mark
[Voor 3% gewijzigd door remzor op 06-05-2023 12:13]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Spoelen stopt niet als er een tekort aan zout water is aan gemaakt, dat gaat gewoon door maar dan met zoet water.remzor schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:23:
@wizzopa Dat weet ik, bij mij spoelt ie gewoon de volledige duur. Ik reageer juist op @Al_Dodge_Bundy die hem op 10 minuten heeft staan. Ga er van uit dat hij daar ook echt 10 minuten spoelt, als de vlotter bij hem ingrijpt na 4 minuten heeft die instelling geen zin natuurlijk
Deze heb ik nu binnen. Maar dan heb je geen terugslagklep. Dat zit niet in deze zo te zien.AUijtdehaag schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:01:
De BWT siphon hoogte verschil is 10 cm
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
De tijd die je insteld bij brine-fill is afhankelijk van de grote van je zoutvat en natuurlijk de lokale waterdruk.wizzopa schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:27:
[...]
L
Spoelen stopt niet als er een tekort aan zout water is aan gemaakt, dat gaat gewoon door maar dan met zoet water.
Deze is interessant. Ik dacht dat het pekel spoelen alleen kon met het zoute water uit het reservoir? Zo lang dit er nog in zit natuurlijk. Maar het gaat dus door als het pekelwater op is met ‘gewoon’ water? Hmm.. oke. Moet ik nog eens naar kijken dan, thanks.wizzopa schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:27:
[...]
Spoelen stopt niet als er een tekort aan zout water is aan gemaakt, dat gaat gewoon door maar dan met zoet water.
[Voor 13% gewijzigd door remzor op 06-05-2023 13:13]
Brine Fill is afhankelijk van de gewenste zout dosering, en daarmee beïnvloed je de capaciteitAl_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:11:
[...]
De tijd die je insteld bij brine-fill is afhankelijk van de grote van je zoutvat en natuurlijk de lokale waterdruk.
Hier staat ie op 10 minuten, dat is zo'n 30% langer dan het daadwerkelijk duurt voor het zoutvat "vol" is.
De tijd die je insteld bij backwash (het opnieuw compacteren van de harskorrels) is ook beetje afhankelijk van de lokale waterdruk. Maar hierbij verbruik je geen pekelwater (en dus zout). Als je deze tijd te kort zet, compacteren de harskorrels niet voldoende en werkt het onthardings principe niet optimaal (dus lagere capaciteit).
Mvg Mark
De beste manier om te doorgronden wat je ontharder doet, is er voorgaan zitten met een telefoon in de hand.remzor schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:12:
[...]
Deze is interessant. Ik dacht dat het pekel spoelen alleen kon met het zoute water uit het reservoir? Zo lang dit er nog in zit natuurlijk. Maar het gaat dus door als het pekelwater op is met ‘gewoon’ water? Hmm.. oke. Moet ik nog eens naar kijken dan, thanks.
Overigens denk ik genoeg zout water aan te maken waardoor hij wel spoelt met alleen pekelwater.
Nee klopt.water_escape schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:31:
[...]
Deze heb ik nu binnen. Maar dan heb je geen terugslagklep. Dat zit niet in deze zo te zien.
Je hebt helemaal gelijk uiteraard. Had backwash en rinse door elkaar gehaald. Zal het nog ff aanpassen.wizzopa schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:23:
[...]
Back wash is voor het los spoelen van de hars kolom, en daarmee de eventueel gevormde kanalisering weg te werken.
De volgorde is derhalve backwash, brine, rinse, refill.
Benaming verschilt per merk😉
Ik heb altijd https://www.amazon.nl/Nov...erhardheid/dp/B00NZ5X4ZA/ in huis om van tijd tot tijd de hardheid te meten.Jmtpes schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:42:
Op de handleiding van de foto staat Fleck 5600 SXT??Jmtpes schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:06:
[...]
Dank je.
Ik ga komende de dagen even je plaatje goed bestuderen. Jij hebt ook een WTR 15 premium ?
Ik ben geen specialist, probeer alleen mee te denken...Jmtpes schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:07:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een goed punt van je. Ziet er naar uit dat ik toch een 15L hardcillinder heb.
De ontharder zuigt gewoon water uit het reservoir, en "weet" dus niet of jij zout in het reservoir gedaan hebt.remzor schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:12:
[...]
Deze is interessant. Ik dacht dat het pekel spoelen alleen kon met het zoute water uit het reservoir? Zo lang dit er nog in zit natuurlijk. Maar het gaat dus door als het pekelwater op is met ‘gewoon’ water? Hmm.. oke. Moet ik nog eens naar kijken dan, thanks.
Overigens denk ik genoeg zout water aan te maken waardoor hij wel spoelt met alleen pekelwater.
Ja, maar de refill is pas na het spoelen met zout water. Dus als er geen water meer in zit dacht ik dat de vlotter ‘ingrijpt’ en het spoelen stopt. Volgens @wizzopa gaat ie dan dus gewoon door met ‘normaal’ water, dat komt echter niet uit het reservoir. Want de refill is, nogmaals, pas tegen het einde.XWB schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:32:
[...]
De ontharder zuigt gewoon water uit het reservoir, en "weet" dus niet of jij zout in het reservoir gedaan hebt.
[Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2023 09:01]
Ik heb thuis ook een vergelijkbaar setje liggen.XWB schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:29:
[...]
Ik heb altijd https://www.amazon.nl/Nov...erhardheid/dp/B00NZ5X4ZA/ in huis om van tijd tot tijd de hardheid te meten.
Zojuist even mn hand in de zoutbak gedaan. Ik heb geen zoutlaag onderin. Tijdens het regeneren wordt ook alle water opgezogen in 10min tijd. Staat ingesteld op 30min.Suicide schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:06:
[...]
Op de handleiding van de foto staat Fleck 5600 SXT??
Of heeft WTR die handleidingen gebruikt voor de instellingen?
[...]
Ik ben geen specialist, probeer alleen mee te denken...
Maar het positieve is dat er weer wat uitgesloten is.
Heb je geen zoutlaag onderin de zoutbak zitten, waar hier al eerder iemand last van had?
Zodat de sleuven van de vlotterbuis dichtslibben?
Tja, dan kan ik je denk ik helaas ook niet verder helpen.Jmtpes schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:07:
[...]
Zojuist even mn hand in de zoutbak gedaan. Ik heb geen zoutlaag onderin. Tijdens het regeneren wordt ook alle water opgezogen in 10min tijd. Staat ingesteld op 30min.
@AUijtdehaagAUijtdehaag schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:08:
@Repro
Of deze erop schroeven. Dan hoef je verder niet te zoeken naar een oorzaak.
Zelf ook gedaan.
De clack stap je simpel door om alle stappen te controleren.
Als je hem niet naar 0 dH krijgt en je proeft zout water, dan zou ik denken dat er inwendig iets niet goed is in de stuurkop.
Een TDS meter geeft ook heel goed aan, of er nog zout in het water zit.
[Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2023 16:30]
[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2023 16:43]
@AUijtdehaagAUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:08:
@Repro
Hier staat een revisieset:
https://www.aqmos.com/steuerkoepfe/?p=1
En een filmpje
En harsreiniger
Of je volgt de tips in de TS over harsreinigen / ontsmetten.
Maar ik heb slechte ervaringen met die besturing (loopt vast tijdens het spoelen en blijft spoelen en een keer losgeklapte flowmeter door zwakke u-constructie klem)
Sowieso zal WTR mij nog contacten. Ook al wacht ik al een week 😕Suicide schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:47:
[...]
Tja, dan kan ik je denk ik helaas ook niet verder helpen.
Enige wat mij nog te binnen schiet is dat er te weinig hars in de cilinder kan zitten....
[Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2023 18:37]
Bron: https://www.c-mark.nl/nie...f/water-gewoon-bijzonder/ (onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van waterkwaliteit). Vandaar dat horecagelegenheden ieder jaar de kwaliteit van het water moeten onderzoeken, als zij een ontharder gebruiken voor drinkwater (bron: https://www.c-mark.nl/nie...ht-bij-gebruik-ontharder/).Een ontharder kan de hardheid van water verlagen en daarmee kalkafzetting voorkomen. Helaas is een ionenwisselaar om water te ontharden ook vaak een bron van bacteriën die de waterkwaliteit microbiologisch kan verminderen.
@AUijtdehaagAUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:06:
@Repro
Toevallig staan hier wat instellingen
Al_Dodge_Bundy in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Met een formule om de Th te bepalen.
Maar slaat wellicht niet op jouw capaciteit ontharder
Kun je jouw instellingen delen?
Hier zijn ook nog onderdelen
https://www.waterontharde...uring-fleck-5600-en-5800/
https://www.waterontharde...rdelen-van-fleck-pentair/
Een filter zou in de pekelaanzuigslang kunnen zitten.
Tussen fleck en zoutreservoir dus. Maar meestal is dat RVS mesh filtertje niet nodig.
De pekelbuis bestaat uit aircheck (balletje in onderste korf) en een vlotter welke dicht gaat bij overstroming van je zoutvat.
Ook weinig byzonders dus.
Als je hem echt wil reviseren zou ik eerst alle stappen doorlopen en kijken of er voldoende water gespoeld wordt, zoutwater volledig aangezogen, binnen 1/4 van de "brine" tijd, geen lucht aangezogen wordt vanuit zoutvat en aan het eind vd cyclus, het water weer in het zoutvat gepomp wordt.
Heb je een airgap in je afvoer zitten, dan kan je al zien of er voldoende water uit gespoeld wordt.
bij 80 m3 water zit je aan de 80.000/365 dagen = 219 ltr per dag x 10 dagen= 2190 ltr capaciteit. (bij 10 dH)
CM-24 of BM-24
Ik werk niet voor aqmos al lijkt het er soms wel op....
en dit is allemaal hobby dus ben ook geen specialist.
Ik begrijp dat de Clack een erg goede stuurklep is, maar hoeveel problemen zijn er nou werkelijk met de de BNT 1650? Op dit forum lees ik daar weinig over. @AUijtdehaag schrijft dat een BNT 1650 niet de moeite van het reviseren (70 euro en 4 minuten) waard is, en een Clack wel. Maar stel nou dat een BNT 15 jaar mee gaat en dat je deze elke 5 jaar moet reviseren, of een Clack die 20 jaar meegaat en elke 10 jaar moet reviseren? Dat is toch geen reden om niet voor de BNT te kiezen en deze te reviseren? En ja service gemak, 2 minuten voor de Clack of 4 minuten voor de BNT eens in de 5 jaarRepro schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:32:
[...]
@AUijtdehaag
De stappen heb ik afgelopen weekend genomen, eigenlijk lijkt dat nog prima te werken, ook de instellingen vanavond bij langs gegaan. Al weet ik zo niet meer hoeveel L hars aanwezig is, het staat me bij dat het meer dan 11L is, op de blauwe harstank staat dit niet vermeld.
Als ik de bedragen zie voor revisie onderdelen, kan ik beter voor een nieuwe set gaan, komende dagen eens het omslag punt berekenen.
Eigenlijk weet ik het al, overstappen naar een nieuwe set![]()
De BM heeft de klep BNT 1650 die valt voor mij af.
Zal het de CM 24/32 worden, zal het jaarverbruik nog eens bekijken, hoef geen (te) grote harstank ik las dan de kans groot is het regenereren te laat gestart wordt, te klein lijkt me ook niet fijn, dan weer te vaak gaat regenereren.
[Voor 10% gewijzigd door Mad Wally op 08-05-2023 08:29]
[Voor 27% gewijzigd door Mad Wally op 08-05-2023 08:46]
Dank voor het specifieke instellingen pdf. Ik zie dat je zegt dat de regeneratie om de 7 dagen moet ipv om de 10? Wat is hier de reden van?AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:58:
@water_escape
https://we.tl/t-vzHCwnDCkM
DH meten (heb je gedaan)
Klein laagje zout (10 a 15 cm) in de zoutbak, zodat je kan zien hoeveel water erin komt en hoeveel eruit gaat.
Spanning erop, tijd instellen en eventueel de settings controleren zoals in mijn wetransferlink.
Op knop regen drukken (ingedrukt houden) en in de stap backwash (1e) de ontharder vullen met water (langzaam!) dmv ingaande kant open en dan ontlucht de ontharder in de stap backwash
Bypass naar huis mag open staan. Uitgaand nog dicht
Bij volgende stap steeds op regen kort drukken totdat er staat FILL.
Vanaf stap FILL laat je hem het zoutvat eerst vullen.
Dan een 20 minuutjes wachten zodat het water met zout verzadigd is.
Als dat klaar is, nogmaals op regen drukken (ingedrukt houden), en de volledige cyclus laten lopen.
Daarna de uitgaande kant open en bypass dicht. En vul je het vat vol met zout (of 25 kg)
Even de kraan laten lopen in de keuken en met koud water, nogmaals een dH test. done.
PS En een uitlees printje aanschaffen
Edit: er staat gewoon een ned talige handleiding bij aqmos.nl
https://aqmos.nl/web/image/19697
Ivm lawaai laat ik hem overdag regenereren ipv snachts om 02.00 uur
De BNT 1650F lijkt in de basis hetzelfde als de M. Je kan de instellingen zoals in de afbeelding proberen.Mad Wally schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:33:
Bij de WTS AKE40 met stuurklep BNT 1650 F lees ik het volgende:
"Instelling op spaarzout mogelijk. Bij het spuiten wordt slechts ca. 50% van het regeneratiezout gebruikt voor de regeneratie. Met deze 50% wordt 70% van de maximale capaciteit bereikt. Er wordt dus bijna 30% minder zout verbruikt."
Ik zie dat Aqmos de BNT 1650 M gebruikt. Zit hier verschil in, of is de bovenstaande instelling ook mogelijk?
@AQMOS hebben jullie hiervoor instellingen beschikbaar?
Wij zitten vrij laag in waterverbruik en daarom is dit een interessante optie. Hiermee zou je dus de tijd tussen regeneraties kunnen verkorten en tegelijk besparen op zout.
Uit de manual van de WTS:
[Afbeelding]
[Voor 5% gewijzigd door AQMOS op 08-05-2023 09:19]
Kunnen eventueel een afdichtingsset opsturen.. Als dit het probleem oplost betaal je de afdichtingsset. Zo niet, dan sturen we de rest van de Fleck kop. Aqmos.com prijzen.Repro schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:33:
[...]
@AUijtdehaag
Bedankt weer, ik had de set gezien, toen ik zocht naar onderdelen, alleen weet ik niet of met een afdichtset het zelfde word bedoeld als een pekelklep, injector, filter?
‘’De afdichtset met zuiger voor de Fleck-klep 5600 SXT wordt vervangen als het systeem geen zout meer aanzuigt’’
In de handleiding staat bij probleem oplossing bij zout water in de hoofdleiding:
Injector en of filter reinigen of vervangen
Zitting van pekelklep vervangen en klep reinigen
Stuurkop vervangen (dat zal de Fleck in zijn geheel zijn?)
Ingangsdruk verhogen, (kan volgens mij niet ingesteld worden bij de ontharder, heb niet de indruk de ingangsdruk te laag is)
Correct programmeren, ik kan geen instelling vinden die met zoutwater toevoer te maken heeft.
Dat de Fleck niet de beste stuurpomp is ben ik me je eens, rond 2015 werd het nog wel geadviseerd.
Bij een nieuwe set kies ik voor een Clack, ik hoop de Fleck eerst weer aan de praat te krijgen.
Deels uit verduurzaming, aan de andere kant veel onderdelen kopen en vervolgens het probleem niet opgelost krijgen is ook niet echt verduurzaming![]()
Advies voor een goede set? We zijn met 2 personen, gemiddeld 50 tot 80 m3 per jaar (wisselt omdat we zomers regelmatig in ons chalet zijn)
Je zult je instellingen vast ergens hebben genoemd in dit topic, maar zou je een linkje kunnen delen naar de post?wizzopa schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:53:
@Mad Wally eerste deel van je reactie kan ik het helemaal eens zijn, het 2de deel zie ik als verkoop praat.
Bij mij werkt de BNT met een regeneratie interval van 21dagen of 3300 liter met 9 liter hars bij 7,3 dH. Zout verbruik ca 2500 gr/reg.
Instelling volgens Aqmos 1800 gr/reg elke 7 dagen.
Dus het zout verbruik bij de instelling van Aqmos is ca.90kg/j.
Met mijn instelling ca 43 kg/j.
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details