Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 84 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:24

Rzaan

Altijd zoekende

Nuevocasa schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:36:
[...]

Blijf het wel bijzonder vinden dat ze het afraden. Hebben ze het überhaupt getest? Weet vooral van mensen die ik ken met kalkproblemen met hun Quooker na x aantal jaren. Heb hem nu 7 jaar met ontharder en het apparaat werkt nog top.

Bij de offerte voor m'n badkamer/toiletten van Raab Kärcher staat zelfs in de voetnoot dat ze een waterontharder sterk aanbevelen...
Denk dat Quooker iets anders bedoelt met 'mechanische ontharders'.
Er zijn nog andere systemen dan ontharders die met zout werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 14:16
Bij Quooker adviseren ze het juist wel, hier is net het binnenwerk na 2,5 jaar vervangen a 350,- ivm complete verkalking. De reden dus om een ontharder te nemen op advies van de monteur.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Denk dat er nu een spraakverwarring gaat ontstaan.
Quooker geeft aan dat ze bepaalde typen waterontharders wel aanbevelen en anderen weer niet aanbevelen.
RO bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt geen garantie bij quooker als er verkalking ontstaat binnen 2 jaar
https://www.quooker.nl/me...garantievoorwaarden_1.pdf

Een waterontharder is dus een must.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zya7HwFpdxs35IdlDeQatL94xdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGBLHZARlxXXvnN2SiDwciq2.jpg?f=fotoalbum_large

Hier al een jaar of 7 een grohe red.
1e exemplaar (oude generatie) is lek geraakt in de flexibele heetwater slang. Lijkt me meer een fabrikagefout dan oorzaak ontharder.
2e exemplaar (nieuwe generatie) draait nu 2 jaar.

Ik meet regelmatig de TDS en de PH, en geen abnormale waarden na de ontharder (200-210 ppm en PH =7,5)

Voor de Clack gebruikers:
Standaard zit er een 2e backwash in, tussen Brine en Rinse.
Die heb ik er nu tussenuit gehaald en heeft volgens mij geen negatieve gevolgen (wel minder afvalwater verbruik)
Bij Aqmos is die er al uit gehaald heb ik begrepen van wc eend.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2023 17:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 23:48

M2M

medicijnman

Hmm, hoe zit dat nu met de aansluiting? De aansluiting op de waterontharder is 26mm buitendiameter gemeten op de draad. Volgens website waterontharder is de aansluiting 1 inch. Lijkt dus te kloppen.

Vervolgens ben ik in de lokale bouwmarkt, (uiteraard geen 1 inch dingen te vinden), maar hangt daar een plaat hout met wat voorbeeldkoppelingen. Daar is de buitendiameter van een mannelijke variant die het meest lijkt op de aansluiting die op de ontharder zit, ook 26mm, maar staat er 3/4" bij. Zo'n ding dus;

https://www.gamma.nl/asso...endraad-x-22-mm/p/B589556

Is hier het wilde westen van maatvoering aan de hand of mis ik iets?

[ Voor 5% gewijzigd door M2M op 11-04-2023 23:34 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@M2M
3/4” is 26.5 mm (outside diameter) volgens google.
Heb geen glazen bol, maar welke website?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2023 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:56:

Een waterontharder is dus een must.
[Afbeelding]
Bij mijn Itho daalderop boiler (en kokend waterkraan) was een extra filter verplicht, niet alleen ontharding maar ook voor zware metalen.
Deze moest je dan 1-2x per jaar vervangen afhankelijk van verbruik, om garantie te behouden.
Nu met ontharder vervang ik dat filter niet meer, zal wel goedkomen. De 5 jaar garantie is ook al voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:56:
Dat kan Quooker wel zeggen, maar zo zit de wet natuurlijk niet in elkaar.
Wie een apparaat op een gewone manier gebruikt, heeft gewoon recht op garantie.
Behalve als die 'extreme kalkafzetting' het gevolg is van nalatig handelen.
Aansluiten op de kraan waar gewoon goed drinkwater uitkomt, hoort daar simpelweg niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
Wij hebben met 5 personen een Aqmos CM-60, welke instellingen hebben jullie ingesteld ?, heb het al een keer voorbij zien komen maar kan het niet weer terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:11:

Aansluiten op de kraan waar gewoon goed drinkwater uitkomt, hoort daar simpelweg niet bij.
https://www.quooker.nl/al...NEX7-Jhp9nxhoCh-8QAvD_BwE
8.4 Uitdrukkelijk uitgesloten van deze garantie zijn defecten die zijn veroorzaakt door verkeerd gebruik, onvoldoende onderhoud, onachtzaamheid, ongeval en/of normale slijtage. Onder “verkeerd gebruik” wordt onder meer, doch niet uitsluitend, verstaan ongeoorloofd gebruik van de Producten en/of het niet juist navolgen van installatie- en vervangingsinstructies. De gebruiksvoorwaarden en- instructies zijn te vinden in deze Algemene Voorwaarden en/of op de Producten en/of de verpakking daarvan en/of op de Website en/of de Webshop. In voornoemde gevallen vervallen alle uit dit artikel voortvloeiende rechten voor de Consument.
Geen wet die jou recht geeft op garantie als je zelf niet aan de voorwaarden/instructies voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@brutus26
Bij aqmos.nl in de handleiding staan oa instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-05 11:37

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
brutus26 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:23:
Wij hebben met 5 personen een Aqmos CM-60, welke instellingen hebben jullie ingesteld ?, heb het al een keer voorbij zien komen maar kan het niet weer terug vinden.
https://aqmos.nl/web/cont...ef4e0d69f4a&download=true
Directe downloadlink naar de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

mitsumark schreef op donderdag 13 april 2023 @ 01:20:
Geen wet die jou recht geeft op garantie als je zelf niet aan de voorwaarden/instructies voldoet.
Je kan wel van alles in de gebruiksvoorwaarden zetten.
De wet gaat altijd voor.

Dit stuk is op zich correct: Uitdrukkelijk uitgesloten van deze garantie zijn defecten die zijn veroorzaakt door verkeerd gebruik, onvoldoende onderhoud, onachtzaamheid, ongeval en/of normale slijtage. Onder “verkeerd gebruik” wordt onder meer, doch niet uitsluitend, verstaan ongeoorloofd gebruik van de Producten en/of het niet juist navolgen van installatie- en vervangingsinstructies.

Dit geldt niet expliciet voor Quooker overigens. Dit geldt voor alle producten.

Maar een kraan aansluiten op het Nederlandse waternetwerk kan daar gewoon niet bijhoren.
Het is alsof een ramenfabrikant zegt dat je een raam niet open kunt doen in zomer omdat je dan kans op breuk hebt.
Een raam moet gewoon openkunnen, en een Quooker moet gewoon op de waterleiding aangesloten kunnen worden.
Dat mag je verwachten van deze producten omdat het inherent is aan het gebruik van deze producten.
Je kunt niet zomaar als producent voorwaarden stellen die hier in strijd mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wat is dit nu weer?

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t45.1600-4/336479899_6348514025620_6673317042060533474_n.jpg?stp=cp0_dst-jpg_p526x296_q75_spS444&_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=e84a38&_nc_ohc=TFksJV_0s_UAX8P_yTJ&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AfBXFWTmzPLGY44R23nyEi9E7IDgoMFeXxha_9pxCSt0SQ&oe=643BF394

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:17
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:11:
[...]

Als de fabrikant onderhoud voorschrijft en je voert dat niet uit, heb je gewoon geen garantie als dit door kalk komt... Dat geld niet enkel voor waterontharders, maar ook voor waterkokers, koffiezetapparaten etc.

Als je een product ontwikkeld probeer je zoveel mogelijk onderhoud te voorkomen. Maar in sommige gevallen kan dat gewoonweg niet. Kalk-afzetting is zo'n voorbeeld waar je als fabrikant weinig invloed op hebt, behalve door bijvoorbeeld zelf ontharden. Maar dat vergt, jawel, onderhoud :+

Een espresso-apparaat perst onder hoge druk water door hele kleine gaatjes. Als die verstopt zitten door kalk van "gewoon nederlands water" dan kan je apparaat gewoon stuk gaan. En dan heb je geen garantie als men kan aantonen dat het door kalk komt, en je het ontkalkings-programma nooit hebt gedraait.

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 13-04-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Waah schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:54:
[...]

Als de fabrikant onderhoud voorschrijft en je voert dat niet uit, heb je gewoon geen garantie als dit door kalk komt... Dat geld niet enkel voor waterontharders, maar ook voor waterkokers, koffiezetapparaten etc.

Als je een product ontwikkeld probeer je zoveel mogelijk onderhoud te voorkomen. Maar in sommige gevallen kan dat gewoonweg niet. Kalk-afzetting is zo'n voorbeeld waar je als fabrikant weinig invloed op hebt, behalve door bijvoorbeeld zelf ontharden. Maar dat vergt, jawel, onderhoud :+

Een espresso-apparaat perst onder hoge druk water door hele kleine gaatjes. Als die verstopt zitten door kalk van "gewoon nederlands water" dan kan je apparaat gewoon stuk gaan. En dan heb je geen garantie als men kan aantonen dat het door kalk komt, en je het ontkalkings-programma nooit hebt gedraait.
Onderhoud is iets anders.
Wie zijn auto niet onderhoudt, kan ook geen aanspraak maken op de garantie als schade daardoor ontstaat.

Maar er dan moet je dat onderhoud als gewone consument wel kunnen (laten) doen.
Een waterontharder plaatsen hoort echter niet bij het normale onderhoud.
En dat is volgens mij waar het hier over ging.

Als het apparaat 'verkalkt' (noem je dat zo?) als je er gewoon het gebruikelijke onderhoud aan pleegt, of als onderhoud niet mogelijk is door de bouwwijze van het apparaat, dan geldt gewoon de garantie.

Bestaat er een ontkalkingsprogramma voor de Quooker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 18:44

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:29

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Ik denk dat de magneetmeneer een doorstart heeft gemaakt met zijn toko ;)

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFelten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:48
haha ben benieuwd of al die positieve ervaringen echt zijn, ook op bol .com zijn ze erg positief.
Hoe zou het werken?

Edit:
zo te zien en te lezen lijkt het net zo'n verhaal als bij de magneet: het ontkalkt niet, het voorkomt hechting als ik het goed begrijp. Ik zou het voor dat geld bijna zelf testen en vergelijken met mijjn geinstalleerde ontkalker. Maar dan zou ik eigenlijk weer kalk moeten opbouwen... Kan ik iemand sponsoren om dit te doen die nog geen ontkalker heeft? ;)

[ Voor 23% gewijzigd door TimFelten op 13-04-2023 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

TimFelten schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:02:
[...]

haha ben benieuwd of al die positieve ervaringen echt zijn, ook op bol .com zijn ze erg positief.
Hoe zou het werken?
Je moet eens voor de grap kijken naar de reviews van magneten zoals deze.

De reviews die positief zijn (misschien zelfs gefabriceerd) met alt-accountjes de pleuris upvoten.
Zo blijft de scamcirkel draaien ;)

Dit is overigens bekend bij Bol.com, maar het 'staat op de agenda' eveneens als uberhaupt de magneten die zichzelf waterontharder noemen. Wij wachten al onderhand meer dan een half jaar op bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimFelten
AQMOS schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:10:
[...]

De reviews die positief zijn (misschien zelfs gefabriceerd) met alt-accountjes de pleuris upvoten.

Dit is overigens bekend bij Bol.com, maar het 'staat op de agenda' eveneens als uberhaupt de magneten die zichzelf waterontharder noemen. Wij wachten al onderhand meer dan een half jaar op bericht.
Was er al doorheen aan het scrollen. Altijd leuk om te lezen. Ik kijk toch altijd eerst naar de reviews met de minste sterren :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
TimFelten schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:02:
[...]

Hoe zou het werken?

Edit:
zo te zien en te lezen lijkt het net zo'n verhaal als bij de magneet: het ontkalkt niet, het voorkomt hechting als ik het goed begrijp. Ik zou het voor dat geld bijna zelf testen en vergelijken met mijjn geinstalleerde ontkalker. Maar dan zou ik eigenlijk weer kalk moeten opbouwen... Kan ik iemand sponsoren om dit te doen die nog geen ontkalker heeft? ;)
Als je al een magneet wilt in je huis om dit te bewerkstlligen, Neem dan dit:
https://www.warmteservice...3376?origin=-tl001-12-84-

Dan kan je het teminste ook nog schoon maken en doen alsof je er iets aan hebt 8)7
Maar dit is niet zo goedkoop / makkelijk te installeren + dat het voor je cv ketel is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFelten
vormulier schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:34:
[...]

Dan kan je het teminste ook nog schoon maken en doen alsof je er iets aan hebt 8)7
Maar dit is niet zo goedkoop / makkelijk te installeren + dat het voor je cv ketel is :X
LOL de biostabiel-wereld van de ontkalkers is groot :P . "Met vier neodymium supermagneten verwerkt in het logo". Prachtig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

TimFelten schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:52:
[...]

LOL de biostabiel-wereld van de ontkalkers is groot :P . "Met vier neodymium supermagneten verwerkt in het logo". Prachtig.
Misschien moeten wij ook maar re-branden naar moeilijkere termen.

Nee, wij verkopen geen waterontharders..
Alleen Hydro-ionen Reciprocaliteit Moleculaire Demineralisatie Apparaten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die durft wel met het produkt ook waterontharder te noemen
Kvk 10035417

Google maar eens op aquacell en rechtzaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
AQMOS schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:10:
[...]

Ook ik heb de overduidelijk valse reviews meerdere keren aangekaart bij Bol, lijken ze niet belangrijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:48
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:46:
Die durft wel met het produkt ook waterontharder te noemen
Kvk 10035417

Google maar eens op aquacell en rechtzaak
vraag is wie gaat er een rechtzaak aanspannen, tot die tijd 'mag' het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
mitsumark schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:49:
[...]

Ook ik heb de overduidelijk valse reviews meerdere keren aangekaart bij Bol, lijken ze niet belangrijk te vinden.
Net als producten die 5 euro duurder zijn dan bij de echte webshop van de 3e partij verkoper...
met 0 euro verzend kosten.. neem je er 2 af betaal je 5 euro voor lucht, want het komt in 1 doos binnen mooie winst... Maar goed andere discussie :P

Zat even op de FAQ te kijken:
Het lampje knippert, is dat goed?

Afhankelijk van het model kan er een groen, blauw of oranje lampje op het apparaat zitten. Alle lampjes knipperen maar bij de felle lampjes ziet u dat bijna niet. Bij een aantal modellen is de felheid getemperd waardoor het knipperen goed te zien is. Knipperen en continue branden zijn daarom beide goed.
de vraag is het lampje knippert, en krijg uitleg over een brandend lampje dat niet knippert en een knipperend lampje.. (tis maar net wat ze op voorraad hebben denk ik dan)

Ook de andere vragen hebben een dubieus antwoord :P

waar van deze:
Is waterontharder goed voor het milieu?

Ja, onze waterontharder is juist erg goed voor het milieu.
Het meest jammere is want het is pure e-waste 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:24
Wij zijn ook op zoek naar een waterontharder. Nu hebben we twee opties:
- plaatsing in watermeter put
- plaatsing in de meterkast

Graag willen we in het huis onthard water en voor buiten zowel onthard ( bijv. Auto wassen) als hard ( met kalk) water voor sproeien de tuin.

In de meterkast zouden we een bypass kunnen maken, zodat we gemakkelijk de water ontharder kunnen aanzetten of bypassen, daarnaast kun je makkelijker zout bijvoegen.

In de watermeter put zouden we een extra buitenkraan als bypass kunnen maken. Wel kunnen we dan niet zien of het zout bijna op is.

Welk type raden jullie aan voor 4 personen? Wat zijn de ervaringen (voor - nadelen) met het plaatsen in de meterkast of in de watermeterput? Zijn er ook ontharders die bypassen elektronisch kunnen bijvoorbeeld via app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
vormulier schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:34:
[...]

TimFelten schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:52:
[...]

Die Flamco is ontworpen om magnetisch vuil uit je verwarmingssysteem te halen om op die manier pomp en kleppen te beschermen.
Denk dat jullie nu 2 dingen door elkaar halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Suicide schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:39:
[...]
Die Flamco is ontworpen om magnetisch vuil uit je verwarmingssysteem te halen om op die manier pomp en kleppen te beschermen.
Denk dat jullie nu 2 dingen door elkaar halen...
Door elkaar halen ? Nee ik zet hem expres hier neer als geintje :+
En ja de Flamco heeft een nut in je CV installatie niet tegen kalk net als de andere magneet..
(maar je zou je "klanten" iets meer een gevoel kunnen geven dat het "nut" heeft, omdat je hem kan schoon maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
vormulier schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:02:
[...]

Door elkaar halen ? Nee ik zet hem expres hier neer als geintje :+
En ja de Flamco heeft een nut in je CV installatie niet tegen kalk net als de andere magneet..
(maar je zou je "klanten" iets meer een gevoel kunnen geven dat het "nut" heeft, omdat je hem kan schoon maken)
Ik had beter moeten lezen.... :z
Dacht al, ze worden hier steeds gekker op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbeeke
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-10-2024
Iemand ervaringen met fosfaar doserings systemen zoals happydropps of kalkloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06 15:36
Stomme vraag maar waar kan je effectief zelf een waterontharder kopen? Ik krijg enkel resultaten via loodgieters die hem komen installeren aan 2x de prijs en je een service abonnement aansmeren. België. Installatie lijkt me niet zo moeilijk dus dat hoeft voor mij allemaal niet.

Nog een vraagje. Wat doe je bij stroompanne met een verzachter op stroom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ch3ckmate
In de topic start staan wat linkjes
WTR, aqmos, hydrotense etc.
Edit: brico.be

De ontharder is mechanisch, bij stroompanne blijft hij werken, tot het hars verzadigd is, dan heb je weer hard water.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2023 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Ch3ckmate schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:55:
Stomme vraag maar waar kan je effectief zelf een waterontharder kopen? Ik krijg enkel resultaten via loodgieters die hem komen installeren aan 2x de prijs en je een service abonnement aansmeren. België. Installatie lijkt me niet zo moeilijk dus dat hoeft voor mij allemaal niet.

Bij stroomuitval werkt de ontharder in de basis nog gewoon. Langdurig stroomuitval kan betekenen dat je instellingen ge-reset worden. Uiteraard kan je ontharder de doorstroom ook niet meten en regenereren waardoor je hars al eerder verzadigd is dan het apparaat aangeeft.

edit: @AUijtdehaag was me voor, snel deze man :P

[ Voor 3% gewijzigd door AQMOS op 14-04-2023 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS Ik volg mijn eigen topic :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-05 19:16
@AQMOS
Wat is het verschil tussen de 2 montageblokken (anders dan grootte en prijs)?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Plexxodus schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:58:
@AQMOS
Wat is het verschil tussen de 2 montageblokken (anders dan grootte en prijs)?
Van deze:
Afbeeldingslocatie: https://aqmos.nl/web/image/product.product/3134/image_1024/%5BAQMB-1-UNI%5D%20Montageblok%20UNI%201%22IG%20x%201%22%20AG%20met%20versnijding%20met%20bypassfunctie%20en%20bemonsteringskraan?unique=428354f

En deze?:
Afbeeldingslocatie: https://aqmos.nl/web/image/product.product/3130/image_1024/%5BAQMB-1%5D%20Montageblok%201%22%20met%20versnijding%20met%20bypassfunctie%20en%20bemonsteringskraan?unique=428354f

De grootte en prijs :*)
Beiden hebben een bypass-functie.

De meterkastjes van Nederlanders zijn kleiner, vandaar dat het uni-montageblok in het leven is geroepen.
Het prijsverschil is weer een inkoopvoordeel verhaal. In Duitsland wordt bij 80-90% van de ontharders een montageblok gekocht, wat de inkoopprijzen drukt. Het uni-montageblok wordt nog niet erg veel verkocht.

Wij gaan het er over hebben om deze ook in Duitsland toe te passen, maar ik weet niet of ze er mee akkoord gaan! 3 kranen oogt makkelijker en duidelijker voor mensen ookal is de functie hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
@AQMOS
Top, duidelijk verhaal! Blijf een Nederlanders, dus we gaan voor de goedkope 8)

Naast een luchtslot en terugslagklep nog iets anders nodig bij een CM-80?
En zie ik nou dat de CM-80 ineens duurder is geworden (t.o.v. vanmorgen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:15
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:05:
[...]

Bestaat er een ontkalkingsprogramma voor de Quooker?
Jazeker, ik heb het hier eens gepost met foto's. het is schrikbarend hoeveel kalk eruit komt.
Quooker noemt het denk ik ook een onderhoudsset, je haalt het uit elkaar, kalk eruit enw eer inelkaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 30-05 14:16
No Hands schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:26:
[...]

Jazeker, ik heb het hier eens gepost met foto's. het is schrikbarend hoeveel kalk eruit komt.
Quooker noemt het denk ik ook een onderhoudsset, je haalt het uit elkaar, kalk eruit enw eer inelkaar.
dit volgen

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Plexxodus schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:23:
@AQMOS
Top, duidelijk verhaal! Blijf een Nederlanders, dus we gaan voor de goedkope 8)

Naast een luchtslot en terugslagklep nog iets anders nodig bij een CM-80?
En zie ik nou dat de CM-80 ineens duurder is geworden (t.o.v. vanmorgen)?
Je hebt verder nog nodig:
- Een stopcontact in de buurt
- Aansluiting aan je waterleiding naar 3/4" (voor de 2 sanitairslangen)

Wij hebben de prijzen verhoogd van de CM-80 omdat deze op een pallet verzonden moeten worden.
De CM-60 niet. Overigens zien wij ook vaak dat mensen te snel een groot model kopen. Dan bellen wij op of het wel echt nodig is, en dan zien we meestal dat een kleiner model efficienter is.

Dus voor jou ook de vraag, past de CM-80 bij je verbruik? Met je postcode en waterverbruik kunnen wij een inschatting maken.
En aangezien de prijs net is gewijzigd, mag je de CM-80 ook voor de oude prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

No Hands schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:26:
[...]

Nooit geweten. terwijl ik al 25-30 jaar geledeneen Quooker heb gehad. 8)7

Als die bestaat, dan mag Quooker inderdaad in de voorwaarden zetten dat je onderhoud moet plegen.
Geen idee of je ook loodgieter met 20 jaar ervaringskennis moet zijn om het uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:15
Rzaan schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:16:
[...]

Nooit geweten. terwijl ik al 25-30 jaar geledeneen Quooker heb gehad. 8)7

Als die bestaat, dan mag Quooker inderdaad in de voorwaarden zetten dat je onderhoud moet plegen.
Geen idee of je ook loodgieter met 20 jaar ervaringskennis moet zijn om het uit te voeren.
Nee ik kan het ook, ze hebben gewoon op hun website uitleg het het moet met youtube filmpje en al.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mooi topic!

Onze water aansluiting zit in de kelder en we hebben dan ook meer dan voldoende plek voor een waterontharder. Kortom genoeg flexibiliteit om te kiezen zou je zeggen.. maar ik zie de bomen niet meer door het bos.

Paar vragen:

1) Kelder is vochtig, gaat dat wel goed met de waterontharder? Mogelijke storingen etc?

2) Moet deze direct naast de VITENS aansluiting of kan deze ook wat verderop? Zie ook foto. Zal op de grond moeten oid?

3) Ik heb mij laten vertellen dat gelderland (veluwe) een lage gehalte kalk bevat in het water en het niet nodig zou zijn? Wat vinden jullie hiervan?

4) Welke oplossing zouden jullie adviseren bij een grote woning en maakt het uit als het veel leidingwerk betreft (en ook een aardige afstand met 3 verdiepingen icm 350m2). Zitten op 10.000L per maand als ik homewizard mag geloven (met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen)

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/04/17/RIMG9417.md.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Workaholic op 17-04-2023 21:26 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52

timovd

Voorsprong door techniek

Stel dat je al een boiler hebt waar kalk in dit. Wordt dit dan vanzelf minder als je later een ontharder installeert?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-05 20:50
timovd schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:26:
Stel dat je al een boiler hebt waar kalk in dit. Wordt dit dan vanzelf minder als je later een ontharder installeert?
Kort maar krachtig: Ja

Op het moment dat er geen kalk meer in je leidingwater zit, zal het oude opgehoopte kalk langzaamaan oplossen. Het duurt dan dus even voordat het water uit de kraan echt op 0,0 dH uitkomt, ook al komt er wel 0,0 dH uit de ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 13:29

Exigence

dnkroz

@AQMOS Klopt het dat ik conflicterende informatie vind op de productpagina van de CMX-48? Bij de specificaties zie ik staan: "Wateraansluiting 3/4", dit geldt ook voor bijvoorbeeld de CMX-60 Bij de datasheets zie ik vervolgens ten eerste geen CMX-48 staan, maar CMX-40. In deze datasheets wordt vervolgens weer gesproken over een 1" aansluiting.

Kun je vertellen hoe dit zit?

Bij de meegeleverde accessoires staan wel 3/4" slangen, dus mijn vermoeden is dat het 3/4" aansluitingen heeft.

Ik wil hem graag met 1" haakse slangen op een 1" montageblok aansluiten, maar dan zou het wat jammer zijn dat de unit zelf een 1" aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 18:52

timovd

Voorsprong door techniek

Nieuw op dit gebied, maar we hebben oren naar een ontharder. Volgens het www is de hardheid hier 6,4dh. Volgens mij behoorlijk zacht, maar genoeg om kalkresten achter te laten en we hebben een WPB en keukenboiler voor kokend water.
Het water komt het huis binnen in de meterkast. Installatie wil ik zelf doen. Qua hoogte zijn we vrij beperkt tot ca 55cm. Eventueel kan ik e.e.a. anders inrichten en dan komen we tot 60cm. Dan zou het vat/de unit wel direct boven de watermeter uitkomen. Hoe doen andere Tweakers dit als je de meterstanden door moet geven? Even het vat opzij tillen en een gat overhouden boven de meter?

Een AmySoft ASC-90 zou wel passen. De cm1600 van Aqmos en de WTR met 10L hars ook. Wat zijn compacte alternatieven?

Verder hebben we sproeuinstallaties en druppelslangen voor de tuin. Wordt dat normaal gesproken voor de ontharder afgetakt naar een apart traject? Iedere keer een bypass aanzetten zie ik niet zo zitten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-05 09:22
Ch3ckmate schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:55:

https://www.amazon.nl/wat...id=pla-734278115447&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Exigence
Je kan op dezelfde besturing van clack eenvoudig van 3/4 naar 1 eventueel.
Kwestie van een andere “yoke”
https://www.waterontharde...-filters/328-distributor/
Verlopen van 3/4 naar 1 zou ik niet doen ivm lekkages. (Spreek uit ervaring - messing op plastic is onhandig)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2023 04:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Exigence schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:45:
@AQMOS Klopt het dat ik conflicterende informatie vind op de productpagina van de CMX-48? Bij de specificaties zie ik staan: "Wateraansluiting 3/4", dit geldt ook voor bijvoorbeeld de CMX-60 Bij de datasheets zie ik vervolgens ten eerste geen CMX-48 staan, maar CMX-40. In deze datasheets wordt vervolgens weer gesproken over een 1" aansluiting.

Kun je vertellen hoe dit zit?

Bij de meegeleverde accessoires staan wel 3/4" slangen, dus mijn vermoeden is dat het 3/4" aansluitingen heeft.

Ik wil hem graag met 1" haakse slangen op een 1" montageblok aansluiten, maar dan zou het wat jammer zijn dat de unit zelf een 1" aansluiting heeft.
Standaard is alles 3/4", maar alles is mogelijk in overleg. Wanneer je het in het winkelmandje doet, kan je sanitairslangen kiezen van 1".

De BMX-32 en BMX-48 zijn net nieuw. De datasheets zijn helaas niet up to date. Handleidingen wel. Duitsland hanteert standaard 1", vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Remtronica schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:27:
Wij zijn ook op zoek naar een waterontharder. Nu hebben we twee opties:
- plaatsing in watermeter put
- plaatsing in de meterkast

Graag willen we in het huis onthard water en voor buiten zowel onthard ( bijv. Auto wassen) als hard ( met kalk) water voor sproeien de tuin.

In de meterkast zouden we een bypass kunnen maken, zodat we gemakkelijk de water ontharder kunnen aanzetten of bypassen, daarnaast kun je makkelijker zout bijvoegen.

In de watermeter put zouden we een extra buitenkraan als bypass kunnen maken. Wel kunnen we dan niet zien of het zout bijna op is.

Welk type raden jullie aan voor 4 personen? Wat zijn de ervaringen (voor - nadelen) met het plaatsen in de meterkast of in de watermeterput? Zijn er ook ontharders die bypassen elektronisch kunnen bijvoorbeeld via app?
Grootste nadeel van het plaatsen in de watermeterput is het bijvullen. Verder moet de kruipruimte uiteraard niet onder water staan.

Zelf ben ik niet bekend met een elektronische bypass die al in een waterontharder verwerkt zit.
Je kan kijken naar elektrische kogelkranen.

Plaatsen in de meterkast is vaak mogelijk en vind ik de beste oplossing door de toegankelijkheid. Wij zien bij de meeste gevallen dat alleen een waterontharder met losse pekelbak past.

Welke waterontharder past, hangt af van je hardheid en je waterverbruik. Uitgaande van 10dH en 120-140m3 is een ontharder met een capaciteit van 4.000 tot 5.000L aan te raden.
Dan gaat de ontharder dus na 4-5.000L regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Workaholic schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:24:
Mooi topic!

Onze water aansluiting zit in de kelder en we hebben dan ook meer dan voldoende plek voor een waterontharder. Kortom genoeg flexibiliteit om te kiezen zou je zeggen.. maar ik zie de bomen niet meer door het bos.

Paar vragen:

1) Kelder is vochtig, gaat dat wel goed met de waterontharder? Mogelijke storingen etc?

2) Moet deze direct naast de VITENS aansluiting of kan deze ook wat verderop? Zie ook foto. Zal op de grond moeten oid?

3) Ik heb mij laten vertellen dat gelderland (veluwe) een lage gehalte kalk bevat in het water en het niet nodig zou zijn? Wat vinden jullie hiervan?

4) Welke oplossing zouden jullie adviseren bij een grote woning en maakt het uit als het veel leidingwerk betreft (en ook een aardige afstand met 3 verdiepingen icm 350m2). Zitten op 10.000L per maand als ik homewizard mag geloven (met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen)

[Afbeelding]
1. Een condenshoes is te overwegen als de vochtigheid groot is. Maar de kelder zoals ik op de foto zie moet geen probleem zijn. Vaak wordt het ook in kruipruimtes geplaatst waar de vochtigheid waarschijnlijk nog hoger is.
2. Je kan het overal plaatsen. De reden dat het meestal na de watermeter komt, is omdat je dan gelijk het hele huis meepakt.
3. De Veluwe heeft 1 van de laagste hardheid in Nederland, maar Nederland heeft uberhaupt een lage hardheid. Claims zoals energiekosten verlagen en dergelijke gaan niet op. Je zou het echt moeten overwegen voor extra gemak bij het schoonmaken. Ook voor je apparaten zoals wasmachines en vaatwassers is het goed.
4. Een waterontharder kan je druk wat verlagen. Controleer eerst of je voldoende druk hebt alsvorens een waterontharder plaatsen. Lange leidingen maken niet uit. Een ontharder met 3.000L - 4.000L capaciteit past bij jullie situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Laatst online: 15:01
Hier ook een stomme vraag - hoe heet zo'n apparaat als beschreven in de topicstart als NIET een waterontharder?

"Waterontharders werken niet door elektriciteit of magneten"

Ik heb zo'n ding aan de waterleiding zitten die iets met electra doet om, volgens de beschrijving, kalk niet weg te nemen maar zo op te breken dat het in ieder geval voor een aantal uren minder kans heeft om te hechten.

Ik had hem het eerste jaar uit staan, maar nu een tijdje aan, en het lijkt wel echt te werken. Mijn (carbon)water filter had na een jaar fikse ophoping van kalkbrokken. Dat is nu niet meer het geval. Het waterreservoir in het koffieapparaat is ook gigantisch veel schoner, waar er voorheen toch fiks kalkaanslag zat.

Dat kan natuurlijk ook liggen aan de nieuwe cartridge/vulling van de waterfilter.

[ Voor 14% gewijzigd door XelaRetak op 18-04-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
XelaRetak schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:52:
Hier ook een stomme vraag - hoe heet zo'n apparaat als beschreven in de topicstart als NIET een waterontharder?
Heb je een fotootje?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Nu gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFd1fLNhYSzHvgxwBpVmB2Dw28M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Pn8GiTZhid3zxqUPimdykTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezIiYEG5OPOdHni9-yR2dAVfpc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hc516OP80cJ0gRfO9vBmmO4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3pQmijEujaSGmhaynuIog3Mi8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5dEsZmXBzqJeTbKPgaQxUw2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Mijn woord zou zijn, nutteloos. Net als tovermagneten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@XelaRetak heb je een waterhardheid testkit?

Test je hardheid voordat je dat ding aanzet, test het nog een keer erna, dan heb je bewijs of het wel/niet werkt ipv een gevoel.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
DaWizza schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:27:
@XelaRetak heb je een waterhardheid testkit?

Test je hardheid voordat je dat ding aanzet, test het nog een keer erna, dan heb je bewijs of het wel/niet werkt ipv een gevoel.
Het punt is dus dat dit ding uberhaupt niet claimt het water minder hard te maken, kalkgehalte blijft hetzelfde.

"prevents limescale deposits from sticking to the surface"

Hoe test ik dat nu op een deftige manier...

EDIT: nog even uit de "Brochure"

"The Aqua 2000 lime decomposer causes limescale in the water to accumulate around metal ions, causing it to lose its adhesive properties."

De brochure vind je hier: https://5.imimg.com/data5/YI/LV/MY-13313714/trebema.pdf

Ze noemen het dus toch een Ontkalker (decalcifier) terwijl het dat niet lijkt te zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door XelaRetak op 18-04-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
XelaRetak schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:33:
[...]

Het punt is dus dat dit ding uberhaupt niet claimt het water minder hard te maken, kalkgehalte blijft hetzelfde.

"prevents limescale deposits from sticking to the surface"

Hoe test ik dat nu op een deftige manier...

EDIT: nog even uit de "Brochure"

"The Aqua 2000 lime decomposer causes limescale in the water to accumulate around metal ions, causing it to lose its adhesive properties."

De brochure vind je hier: https://5.imimg.com/data5/YI/LV/MY-13313714/trebema.pdf

Ze noemen het dus toch een Ontkalker (decalcifier) terwijl het dat niet lijkt te zijn.
Je auto wassen met het water? Links met en rechts zonder :9
Maar aangezien het minder snel "blijft plakken" zal je je auto weer droog moeten boenen want als je dat niet doet blijft het alsnog "plakken" en ziet de auto er aan beide kanten er het zelfde uit na het drogen..
(conclusie is dus dat het geen effect heeft, want als je geen kalk wilt moet je het schoon maken net zoals bij "normaal" water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Afgezien of ie wel of niet werkt, kun/wil je dat ding open maken om te zien wat erin zit?

Ik vraag me af of je niet gewoon een groene ledlamp hebt hangen :p

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
vormulier schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:41:
[...]

Je auto wassen met het water? Links met en rechts zonder :9
Maar aangezien het minder snel "blijft plakken" zal je je auto weer droog moeten boenen want als je dat niet doet blijft het alsnog "plakken" en ziet de auto er aan beide kanten er het zelfde uit na het drogen..
(conclusie is dus dat het geen effect heeft, want als je geen kalk wilt moet je het schoon maken net zoals bij "normaal" water)
Leuke optie met dat auto wassen :+

De bedoeling van dit ding is dus niet zozeer het voorkomen van kalk in het eindproduct, maar wel het achterblijven ervan in de route daar naartoe.

Ik zal het koffiezetapparaat eens helemaal schoon boenen en dan 2 weken met, en 2 weken zonder dat ding testen. Dat lijkt me het simpelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
DaWizza schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:46:
Afgezien of ie wel of niet werkt, kun/wil je dat ding open maken om te zien wat erin zit?

Net even gegoogled.. er is een youtube video van een unboxing, die laat ook de achter kant zien het ziet er verassend licht en leeg uit van wat je kan zien..

Zal niet veel inzitten dan een segment display in groen en een chip die dat aanstuurt dan is nog wel de vraag wat ze met de draden doen en of ze er ook daad werklijk stroom op zetten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak

Hij is bijzonder zwaar voor een ledlamp :+

Ik ga eens kijken of hij open kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak

Volgegoten met epoxy... Dat verklaart wel waarom 'ie zwaar is in ieder geval. Je kan er wel het e.e.a. doorheen zien, maar het kan nog steeds een veredelde led-controller zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oUx3ZSUmFPgfvQgB5w6omFygxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQ39CLgm4uoCgwwn9f2FzKus.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Ergens was dit stiekem wel te verwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
vormulier schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:08:
[...]

Ergens was dit stiekem wel te verwachten..
Dan gaan we toch maar voor de koffiezetapparaat-test. Hij verbruikt overigens maar 6w (gemeten) dus het loopt in ieder geval niet enorm in de papieren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
AQMOS schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:51:
[...]

Je hebt verder nog nodig:
- Een stopcontact in de buurt
- Aansluiting aan je waterleiding naar 3/4" (voor de 2 sanitairslangen)

Wij hebben de prijzen verhoogd van de CM-80 omdat deze op een pallet verzonden moeten worden.
De CM-60 niet. Overigens zien wij ook vaak dat mensen te snel een groot model kopen. Dan bellen wij op of het wel echt nodig is, en dan zien we meestal dat een kleiner model efficienter is.

Dus voor jou ook de vraag, past de CM-80 bij je verbruik? Met je postcode en waterverbruik kunnen wij een inschatting maken.
En aangezien de prijs net is gewijzigd, mag je de CM-80 ook voor de oude prijs :)
De 8000 liter variant was wel het initiële advies met een verbruik van net geen 300m3 p/j door 4 personen.
En uiteraard bedankt voor het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
XelaRetak schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:04:
[...]

Volgegoten met epoxy... Dat verklaart wel waarom 'ie zwaar is in ieder geval. Je kan er wel het e.e.a. doorheen zien, maar het kan nog steeds een veredelde led-controller zijn.

[Afbeelding]
Tof dat je gekeken hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
DaWizza schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:09:
[...]

Tof dat je gekeken hebt!
Heb nog even voor de gein een gooi op google gedaan en kwam deze tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITmLBVcWFLHNjVFy5RqUhMDpObQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yfyfbisJVty2ek41XiNy22Qi.png?f=user_large
De chip is een "CD4049UBE" van TI.

Maar vond ook deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TRRtzJ6AMARamJ_IKB-j1nMZvQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PUc7tNYsTaylbWArpv5TBocH.png?f=user_large

Met scherm! (in je meterkast :X )

Maar goed verder houden we het hier iig op een clackje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:06

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Goed, enige tijd hier wat advies ingewonnen.
Moet zeggen dat het me nog niet helemaal duidelijk is.

Maar ik neig nu naar een BMX-48. Een los harsvat en een losse zoutbak, zodat ik deze onder elkaar kan monteren (scheelt weer vloeroppervlakte).
Moeten hier nu nog extra bypass kleppen bij? CA/EA? of zit dat er standaard al bij?
en kan ik op deze ook het zoutniveau in de home assistant krijgen @AUijtdehaag ?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sjoerdfoto
Heb nog wel wemos d1 mini met ultrasone sensor liggen.
Maar je kan de ontharder zelf niet uitlezen, enkel dmv een slimme stekker om te ontdekken of die regenereert (>5 watt)
Met een CM(x) kan het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:06

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:28:
@Sjoerdfoto
Heb nog wel wemos d1 mini met ultrasone sensor liggen.
Maar je kan de ontharder zelf niet uitlezen, enkel dmv een slimme stekker om te ontdekken of die regenereert (>5 watt)
Met een CM(x) kan het wel
Oke, dus dat is een CMX-3200, ook goed.

De keerklep zit hier al bij ? (dat ding wat door vitens verplicht wordt)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sjoerdfoto nee een CA zal je zelf aan moeten schaffen, maar die discussie is al geweest.
Als consument hou je van de domme en plaats je een EA en trek je een verbaasd gezicht als ze erom vragen.
Een cm(x) heeft standaard ook geen bypass (maar vraag het @AQMOS )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
Zit met interesse dit forum door te spitten. Ik sta op het punt een Watts one-flow te installeren en zoek nog een paar afsluiters. Nu realiseer ik me net dat er ”gewone” en KIWA kogelkranen zijn. Wat is het verschil tussen deze twee? Mijn leidingwerk na de watermeter is 22mm koper. Ik wil hier dus 22mm knel en 3/4” aansluit materiaal voor gebruiken, of ben ik beter af met 1”?
Bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik moet me nog even goed inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@aanzee
Voor drinkwater geen risico nemen.
Gewone kogelkranen zijn niet geschikt ivm materiaal wat gebruikt word.
https://www.heima24.de/installation/kugelhaehne/

DVGW is de duitse kiwa.
3/4" is vaak groot genoeg. (22 mm koper)
1" is al vaak 28 mm koper.

Maar ze hebben ook aansluitsets zie ik?
https://www.buurs.nl/prod...-voor-oneflow-met-by-pass

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
Die aansluitset had ik ook al gezien, kan je qua prijs niet tegen op als je losse onderdelen koopt. Zeker de rvs-silicone (als ze silicone zijn) slangen geven ze niet weg en maken deze set een goeie deal.
Verschillend materiaal voor kiwa afsluiters zou inderdaad kunnen. Vraag me dan wel af wat er “niet kiwa” aan chroom of messing is. Maar je zal wel gelijk hebben dat het een kwestie van legering of coating is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:11:
@Sjoerdfoto nee een CA zal je zelf aan moeten schaffen, maar die discussie is al geweest.
Als consument hou je van de domme en plaats je een EA en trek je een verbaasd gezicht als ze erom vragen.
Een cm(x) heeft standaard ook geen bypass (maar vraag het @AQMOS )
@Sjoerdfoto keerklep niet. Clack bypass wordt wel standaard geleverd (bij AQMOS NL, niet in Duitsland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbeeke
Happydrops ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rickbeeke
HeZz in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

En de zoekfunctie in dit topic kan je gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Is dat de nieuwe amfa4000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
een vraagteken op het eind impliceert een vraag. Dus ik weet het niet.

Persoonlijk verwacht ik er net zoveel van als een tovermagneet/sok om leiding binden of een waterontkalkdansje doen eens per week.

Maar dat is mijn gevoel, zelf te sceptisch om er zelfs maar aan te denken om dat ding te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Laatst online: 08-05 10:51
Sinds paar weken de WTR Ceramic High End 15 in gebruik, geinstallleerd door Goedkope Waterontharders zelf.
Nu gaan we morgen 2 weken op vakantie en vind ik het toch wel spannend om hem aan te laten, als er iets losschiet oid zijn de gevolgen niet te overzien..

Zou je gewoon de hoofdkraan dicht kunnen draaien en de waterontharder uit of dan juist bacterievorming?

Of gewoon vakantiemodus aan en niet meer aan denken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Installatie is goed gedaan, dus gewoon aanlaten.
Eventueel zelf regeneratie als je thuis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
mitsumark schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:52:
Installatie is goed gedaan, dus gewoon aanlaten.
Eventueel zelf regeneratie als je thuis komt.
Vakantiemodus activeren of heeft dat weinig voordeel bij 12 dagen weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Nu in vakantiemodus gezet:
Geeft nu aan Water System is closing en maakt sissend geluid al 20min.
Kan ik gewoon weg?😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:00
Ik wil in de meterkast een waterontharder gaan plaatsen en zat te denken aan de Aqmos R2D2.

2 persoons huishouden, waterverbruik zo'n 120 kuub per jaar.

Standpijp zit ernaast, dus afvoer is te maken, nog zaken om op te letten kwa afvoer? Is het verstandig om de Aqmos afvoer set te gebruiken of beter zelf wat te maken ?

Na de watermeter (ervoor helaas ook) zit een vernouwing, kan ik deze eruit halen of heeft dit een nuttige functie ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyUyCSAg9NJvbcT54tWSIBJIEZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RG83ZsUIeR4KHJr4ra3pksp4.jpg?f=fotoalbum_large

Ivm aquariums wil ik een tappunt in de meterkast maken die voor de ontharder komt, is dit toegestaan ? Gas meter is weg, dus heb wel iets meer plek.

De buitenkranen sluit ik ook aan voor de ontharder, waarschijnlijk wel zo middels kranen dat ik er ook onthard water door kan laten gaan voor wassen motorfiets en dergelijke.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Erwin_83
Die siphons van aqmos zijn nogal hoog (en duur)
Is dit niet iets beter?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-04-2023 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:00
AUijtdehaag schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:36:
@Erwin_83
Die siphons van aqmos zijn nogal hoog (en duur)
Is dit niet iets beter?
Dankje, ziet er kwa maat en prijs beter uit .

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbeeke
Yoevoeging van fosfaat aan het water. Zodat water niet meer hecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:36
Wie kan me helpen met de perfecte instellingen voor de WTR premium 15.

Ik heb de instellingen volgens de handleiding ingevuld. DH is bij mij 9 dus bij water residual 4.26 M3 ingevuld (staat ook in de handleiding).

Ik merk dat ik al kalk heb voordat de volgende regeneren proces begint. Heel vervelend, blijkbaar heb ik de afgelopen maanden telang met de verkeerde instellingen gezeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Jmtpes schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:42:

Ik heb de instellingen volgens de handleiding ingevuld. DH is bij mij 9 dus bij water residual 4.26 M3 ingevuld (staat ook in de handleiding).

Ik merk dat ik al kalk heb voordat de volgende regeneren proces begint. Heel vervelend, blijkbaar heb ik de afgelopen maanden telang met de verkeerde instellingen gezeten.
Als je het niet redt voor de voor volgende regeneratie kan je of je regeneratie interval tijd veranderen. Als je de handleiding hebt gevolgd zoals je zegt, staat deze nu op 10 dagen. Die kan je bijvoorbeeld wijzigen naar 8 dagen.

En/of je wijzigt ook de hardheid van je water. Die heb je als het goed is ingesteld op 180 mg/L (wat overeen komt met 9 dH). Wijzig dit bijvoorbeeld naar 220 mg/L.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:18
Jmtpes schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:42:

Dit had ik ook, contact gehad en ze hebben bij mij de cilinder omgewisseld en instellingen anders ingesteld.
Wat de instellingen nu zijn weet ik zo 123 niet (ivm op de camping niet in staat om te checken de komende dagen).
Je zou sowieso het aantal m³'s naar beneden kunnen halen naar 3-3,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

Pingu007 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:49:
Sinds paar weken de WTR Ceramic High End 15 in gebruik, geinstallleerd door Goedkope Waterontharders zelf.
Mag ik vragen wat alles totaal gekost heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Stimulate14 schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:29:
Mag ik vragen wat alles totaal gekost heeft?
In principe staan de prijzen, incl bijkomend materiaal en installatiekosten, op de website.
Ontharder: https://www.goedkopewater...-wtr-ceramic-high-end-15/
Installatiekit: https://www.goedkopewater...de-budget-waterontharder/
Afvoerkit: https://www.goedkopewater...oor-alle-waterontharders/
Installatie: https://www.goedkopewater...cat/installatie-door-wtr/

~1300-1350€

[ Voor 55% gewijzigd door mitsumark op 24-04-2023 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:36
Lieuwe15 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:42:
[...]

Dit had ik ook, contact gehad en ze hebben bij mij de cilinder omgewisseld en instellingen anders ingesteld.
Wat de instellingen nu zijn weet ik zo 123 niet (ivm op de camping niet in staat om te checken de komende dagen).
Je zou sowieso het aantal m³'s naar beneden kunnen halen naar 3-3,5.
Wanneer je terug bent van de camping zou je naar je instellingen willen kijken? Ondertussen ga ik ook WTR contacten.

Alvast bedankt.
Pagina: 1 ... 84 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.