PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Dan moet het “hetzelfde apparaat “ nog wel geinstalleerd en aangesloten worden met aanboorzadel, airgap, bypass aansluitblok, CA beveiliging. En de 15 jaar garantie zal ook wel in de prijs verwerkt zijn.
@Rzaan
Ze zijn wel erg zuinig met specificaties.
Kan ook geen handleidingen vinden op hun website.
Ik weet graag, vantevoren, wat ik koop.
Edit:
Aan de knopjes te zien zit er een cappers sca-19 in.
Mijn zwager heeft er al 2x stukken aan gehad en er zit nu een andere besturing kop op van waterluxe.nl
Dat was ook mijn eerste besturing via waterluxe.nl
Inmiddels fleck sxt gehad en nu clack ws1
[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2023 07:08 ]
Wat @AUijtdehaag al zei: Installatie + 15 jaar garantieTanuki schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 04:47:
[...]
De gemiddelde Aqmos waterontharder, die hier in het topic wordt besproken, komt ver onder de 1000 euro uit.En dan ook nog met clack klep etc.
Met installatie kom ik echt niet op veel lagere prijzen uit.
Vast wel ergens, maar ik was wel klaar met dat gezoek.
Bij deze gasten had ik een goed gevoel. Naïef wellicht, maar so be it.
Ik ga het meemaken.AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 06:25:
Ze zijn wel erg zuinig met specificaties.
Kan ook geen handleidingen vinden op hun website.
Ik weet graag, vantevoren, wat ik koop.
Edit:
Aan de knopjes te zien zit er een cappers sca-19 in.
Mijn zwager heeft er al 2x stukken aan gehad en er zit nu een andere besturing kop op van waterluxe.nl
Er zit 15 jaar garantie op, dus als het misgaat, komen ze het maar repareren.
Ik heb laatste ook wat offertes opgevraagd en kwam opRzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:26:
[...]
Wat @AUijtdehaag al zei: Installatie + 15 jaar garantie
Met installatie kom ik echt niet op veel lagere prijzen uit.
- 1550 voor een Aqaustar 1000 HE via een installateur
- 1695 voor een Tara 10L van remonwaterontharders.
Het opmerking "het kan goedkoper" is de standaard dooddoener op Tweakers, zou er niet te veel tijd aan besteden.
Is er een reden waarom je een 'aanboorzadel' noemt ten opzichte van een 'zadelkoppelstuk' ?AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 06:25:
Dan moet het “hetzelfde apparaat “ nog wel geinstalleerd en aangesloten worden met aanboorzadel, airgap, bypass aansluitblok, CA beveiliging. En de 15 jaar garantie zal ook wel in de prijs verwerkt zijn.
Er zit weinig veschil tussen die twee maar een zadelkoppelstuk ziet er veel makkelijker uit in gebruik dan aan aanboorzadel want die moet je dan weer met een schroefdraad omzetten in een gladde buis.
Niks dooddoener, maar gewoon feit.Cardinal schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:32:
[...]
Ik heb laatste ook wat offertes opgevraagd en kwam opHet gaat de Tara worden omdat deze de mogelijkheden bied die ik zoek + complexe installatie. Dus de prijzen die je noemt zijn redelijk courant op het geen wat ik tegen ben gekomen.
- 1550 voor een Aqaustar 1000 HE via een installateur
- 1695 voor een Tara 10L van remonwaterontharders.
Het opmerking "het kan goedkoper" is de standaard dooddoener op Tweakers, zou er niet te veel tijd aan besteden.
Ook ik heb genoeg ruimte (niet in de hoogte), dus ik heb voor deze gekozen: https://www.amazon.nl/Wat...x=clac%2Caps%2C82&sr=8-25
Tocht wel een van de beste kleppen en een reservoir van 100L waardoor je maar eens in de zoveel tijd hoeft bij te vullen.
Met deze prijs kun je bijvoorbeeld de duurste loodgieter vinden die je maar wilt en nog steeds een stuk goedkoper uit zijn.
Prima dat je voor gemak gaat, maar neem het mensen niet kwalijk als ze op zoek zijn naar een betere en goedkopere alternatief, want niet iedereen heeft een grote zak geld waar ze het van moeten betalen.
Mensen komen hier om te lezen hoe het goedkoop en ook goed kan. Als iemand dus aangeeft dat het goedkoper kan, dan hebben ze mogelijk tientallen mensen geholpen die alleen de laatste pagina's van dit forum lezen.
Wie zaait moet ook oogsten
19:15 uur op NPO2.Waterontharders zijn in de afgelopen jaren enorm in populariteit toegenomen, mede door de vele klusprogramma’s en reclames waar deze producten in worden geadverteerd. Volgens fabrikanten van de verschillende soorten ontharders hebben veel mensen in Nederland hard kraanwater en kunnen hun producten dit verhelpen door het water te ontdoen van kalk. Maar hoe slecht is ons drinkwater nou echt? En wat is het nut van deze waterontharders?
https://www.bnnvara.nl/ka...-heeft-een-waterontharder
Zucht... welke filters...Van de ionenwisselaar moet je wel de filters tijdig vervangen.

Je hoeft niet te kijken:Piet91 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:53:
Vanavond in Kassa: Wat is het nut van waterontharders?
[...]
19:15 uur op NPO2.
Maar hoe slecht is ons drinkwater nou echt? En wat is het nut van deze waterontharders?
Ons drinkwater is helemaal niet slecht, we hebben misschien wel het beste drinkwater drinkwater ter wereld. Het nut is zachter water, daardoor bijvoorbeeld minder schoonmaakmiddelen en wasmiddelen nodig en natuurlijk geen kalkaanslag.
Het is in Nederland over het algemeen pure luxe.
Oja, en insert nog wat bangmakerij over bacteriegroei, dure abonnementen en dus onbestaande filters.
Hun conclusie gaat zijn dat het totale geldverspilling is.
[ Voor 12% gewijzigd door EWK op 01-04-2023 16:16 ]
Hoi!
U heeft nog nooit van Ionenwisselaarzouttabletfilters gehoord?
<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>
Ik hou ook van goedkoop en kijk ook altijd naar een betere deal.Kilumenati schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:24:
[...]
Niks dooddoener, maar gewoon feit.
Ook ik heb genoeg ruimte (niet in de hoogte), dus ik heb voor deze gekozen: https://www.amazon.nl/Wat...x=clac%2Caps%2C82&sr=8-25
Tocht wel een van de beste kleppen en een reservoir van 100L waardoor je maar eens in de zoveel tijd hoeft bij te vullen.
Met deze prijs kun je bijvoorbeeld de duurste loodgieter vinden die je maar wilt en nog steeds een stuk goedkoper uit zijn.
Prima dat je voor gemak gaat, maar neem het mensen niet kwalijk als ze op zoek zijn naar een betere en goedkopere alternatief, want niet iedereen heeft een grote zak geld waar ze het van moeten betalen.
Mensen komen hier om te lezen hoe het goedkoop en ook goed kan. Als iemand dus aangeeft dat het goedkoper kan, dan hebben ze mogelijk tientallen mensen geholpen die alleen de laatste pagina's van dit forum lezen.
Zo heb ik bijvoorbeeld kranen besteld in Italie en dat scheelt een slok op een borrel.
Maar de prijs die ik ga betalen voor mijn waterontharder, wijkt niet of nauwelijks af van andere apparaten die geïnstalleerd worden en waar langjarige garantie op gegeven wordt.
Sterker nog, ik denk dat er niet veel bedrijven zijn die 15 jaar garantie geven.
Dus ja, het kan goedkoper, maar niet veel als je naar de zelfde ontzorging en service kijkt.
Voor wie handig is en veel zelf wil bestellen zijn er inderdaad veel mogelijkheden.
https://www.aqmos.com/was...set-und-montageblock?c=13
https://www.aqmos.com/was...enthaerter-bm-2-wave?c=13
Nu heb ik de specificaties naast elkaar gelegd en het is mij niet echt duidelijk waarom de één nu duurder is dan de andere. Weet iemand het verschil?
En hebben wij een goede keuze gemaakt? Wij verbruiken per jaar 200m3 en de waterhardheid is volgens Vitens in ons gebied 4.6.
Bij Aquacell krijg je 30 jaar garantie.Rzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:13:
[...]
Ik hou ook van goedkoop en kijk ook altijd naar een betere deal.
Zo heb ik bijvoorbeeld kranen besteld in Italie en dat scheelt een slok op een borrel.
Maar de prijs die ik ga betalen voor mijn waterontharder, wijkt niet of nauwelijks af van andere apparaten die geïnstalleerd worden en waar langjarige garantie op gegeven wordt.
Sterker nog, ik denk dat er niet veel bedrijven zijn die 15 jaar garantie geven.
Dus ja, het kan goedkoper, maar niet veel als je naar de zelfde ontzorging en service kijkt.
Voor wie handig is en veel zelf wil bestellen zijn er inderdaad veel mogelijkheden.
Enig idee waarom ze vaak zo gul zijn met garantie op waterontharders? Juist, ze gaan bijna nooit kapot.
Prima dat je daarvoor kiest, maar van mij mag mijn apparaat het na 10 jaar begeven, want misschien is er dan iets veel beters op de markt
Ieder zijn meug, maar mijn apparaat heeft de een klep van de wereldmarktleider, harskorrels van een andere wereldmarktleider en heeft 2x een 14L tank waar ook nog eens veel meer hars in zit (gratis meegeleverd).
Ik ben alsnog van mening dat mijn apparaat een veel betere keuze is voor iemand die alle ruimte heeft.
Veel plezier in ieder geval met je ontharder en je zacht water.
Of zijn kalk en magnesium het enige dat een ontharder uit het water kan halen?
Voor in mijn keuken wil ik bij 1 kraan nog een extra filter plaatsen om nagenoeg alles uit het water te filteren en ook nog mineralen toe te voegen aan het water. Ik heb ooit water geproefd dat uit zo'n 5 trapse filter kwam en dat smaakte mij aanzienlijk beter dan alleen onthard water.
Volgens mij heb je voor elk element dat je eruit wil halen een ander soort hars nodig.Kilumenati schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:48:
Weet iemand hier of er ook korrels zijn die naast kalk ook nog bijvoorbeeld chloor of andere elementen uit het water kunnen halen?
Voor in mijn keuken wil ik bij 1 kraan nog een extra filter plaatsen om nagenoeg alles uit het water te filteren en ook nog mineralen toe te voegen aan het water. Ik heb ooit water geproefd dat uit zo'n 5 trapse filter kwam en dat smaakte mij aanzienlijk beter dan alleen onthard water.
Welke mineralen die er nu niet inzitten zou je willen toevoegen?
EWK schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:12:
Je hoeft niet te kijken:
Ons drinkwater is helemaal niet slecht, we hebben misschien wel het beste drinkwater drinkwater ter wereld. Het nut is zachter water, daardoor bijvoorbeeld minder schoonmaakmiddelen en wasmiddelen nodig en natuurlijk geen kalkaanslag.
Het is in Nederland over het algemeen pure luxe.
Oja, en insert nog wat bangmakerij over bacteriegroei, dure abonnementen en dus onbestaande filters.
Hun conclusie gaat zijn dat het totale geldverspilling is.
TF schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:53:
(Iemand net nog Kassa! gekeken? Artikel over waterontharders en de (on)zin ervan. Daarnaast kans op bacteriegroei. Opvallend. Ben nu wel voornemens om de waterkwaliteit te laten testen van mijn installatie)
Ik vind het verhaal over bacteriegroei op zijn zachts gezegd ver gezocht.TF schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:53:
(Iemand net nog Kassa! gekeken? Artikel over waterontharders en de (on)zin ervan. Daarnaast kans op bacteriegroei. Opvallend. Ben nu wel voornemens om de waterkwaliteit te laten testen van mijn installatie)
Gezien dat het grootste argument is om geen ontharder te nemen leg ik dit advies naast mij neer.
Zout is namelijk een van de beste manieren om bacteriën te bestrijden. Chloor wordt ook vervaardigd uit zout en een slager reinigt zijn snijplanken ook door er zout op te leggen.
Ik wil best geloven dat MIC een grotere kans heeft op te treden op een grotere oppervlakte, maar ik zou eerst een degelijk onderzoek willen zien voordat ik het hele verhaal geloof.
Wat is bijvoorbeeld de bacteriegehalte vlak na een regeneratie en die van 1 dag erna, enz enz...
Om wat voor bacteriën gaat het?
Zijn het schadelijke bacteriën of een van de goede waarvan wij er talloze van hebben in ons lichaam, mond, neus en zelfs ogen en oren.
Het effect op het milieu wil ik best geloven en hoop ook niet dat heel Nederland een ontharder aanschaft.
Waterleiding bedrijf PWN maakt op de locatie Andijk gebruik van zout bij het produceren van drink water middels het SIX proces.Het effect op het milieu wil ik best geloven en hoop ook niet dat heel Nederland een ontharder aanschaft.
[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 01-04-2023 23:06 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Mooi op tijd als ik kassa mag geloven
@Kilumenati
Actief koolfilter filtert er chloor en medicijnresten uit. (naast kleur en geurstoffen)
Wil je verder het "drink" water filteren kan je reverse osmose toepassen.
Maar dat haalt er wel alles uit (geen ervaringsdeskundige)
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2023 23:18 ]
Water waar niets meer in zit, is niet al te gezond om te drinken.AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:09:
Zoek even op oneflow, big-green en op keramische filters, dan vind je wel wat ervaringen.Vendetta_X schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:51:
Had hier wel wat reacties verwacht met voors en tegens van fosfaat systemen (gezocht op fosfaat en happydrops). Wat zijn daar de ervaringen mee tov systemen obv zout? Forum lijkt nogal pro zout. Dat zegt waarschijnlijk genoeg, maar wil een weloverwogen keuze maken.
Over bacterie groei gesproken, zo een filter zit er jaren in zonder ontsmetting.
@Rzaan
Daarom schreef ik ook, dat het er alles uit haalt.
De R2D2-serie is erg populair. Dit maakt dat de inkoopprijzen lager zijn door massaproductie.Veenbrandt schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:27:
Wij zitten na te denken over de aanschaf van een ontharder van Aqmos, Gezien de beperkte ruimte in de meterkast 29x50 (hoogte is geen belemmering) is keuze wat beperkter. Ik kwam uit bij deze:
https://www.aqmos.com/was...set-und-montageblock?c=13
https://www.aqmos.com/was...enthaerter-bm-2-wave?c=13
Nu heb ik de specificaties naast elkaar gelegd en het is mij niet echt duidelijk waarom de één nu duurder is dan de andere. Weet iemand het verschil?
En hebben wij een goede keuze gemaakt? Wij verbruiken per jaar 200m3 en de waterhardheid is volgens Vitens in ons gebied 4.6.
Ik zou de R2D2-48 adviseren. Past prima bij je waterverbruik en je waterhardheid. Groter betekent alleen maar meer zout verbruik
10ml per liter hars. In de vlottercillinder en even een handmatige regeneratie opstarten.Calypsooo schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:01:
Heb dus resin clean gekocht. Is er ergens een stappenplan voor iemand met 2 linkerhanden om dit goed te doen?
Mangaan, ijzer, nitraat, noem maar op. Even 'Resin' opzoeken op aqmos.deKilumenati schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:48:
Weet iemand hier of er ook korrels zijn die naast kalk ook nog bijvoorbeeld chloor of andere elementen uit het water kunnen halen?
https://www.aqmos.com/fil...-ag-zur-wasserenthaertung
Als je regelmatig harsreiniger gebruikt is er niks aan de hand. Remon heeft wel gelijk in hun uitleg dat er geen nulmeting is gedaan. Zonde!AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:09:
Ik heb ontsmettings tips toegevoegd aan de startpost vandaag.
Mooi op tijd als ik kassa mag geloven![]()
@Kilumenati
Actief koolfilter filtert er chloor en medicijnresten uit. (naast kleur en geurstoffen)
Omgekeerde osmose is helaas amper toepasbaar voor het hele huishouden ivm de drukverlies.
Het kan wel.. maar dan praat je snel over 4000-5000 euro.
Wij passen het alleen toe bij wasserijen of industriele toepassingen.
Of een klein osmose apparaat om alleen je keukenkraan mee te filteren.
[ Voor 8% gewijzigd door AQMOS op 03-04-2023 16:27 ]
het enige waar ik nog niet helemaal over uit ben is de na-smaak van het water. het water zelf ziet er goed uit, smaakt prima, alleen heeft een beetje een rare na-smaak. herkent iemand dit? ik ben benieuwd of het een instelling is, of dat ik gewoon niet gewend ben aan water via ontharder.
Met een paar dagen is dat weg.Cardinal schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:13:
Vandaag een water ontharder laten plaatsen via remon waterontharders. met de installatie is alles goed gegaan, netjes aangesloten en de waterontharder functioneert.
het enige waar ik nog niet helemaal over uit ben is de na-smaak van het water. het water zelf ziet er goed uit, smaakt prima, alleen heeft een beetje een rare na-smaak. herkent iemand dit? ik ben benieuwd of het een instelling is, of dat ik gewoon niet gewend ben aan water via ontharder.
Hoi!
Die nasmaak betekent niet dat het ondrinkbaar is.
Ligt dat aan het apparaat? Aan de leidingen? of aan je smaak-beleving?
Volgens mij komt er het eea los in de leidingen wat de smaak beïnvloed.Rzaan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:48:
[...]
Ligt dat aan het apparaat? Aan de leidingen? of aan je smaak-beleving?
Hoi!
Nu is de markt (bekende klacht hier volgens mij) nogal een wild-westen, maar lijkt AQMOS redelijk vertrouwd hier (zowel in Google Doc overzicht als topic zelf), al staan we open voor andere merken.
Van één leverancier kregen we al mee dat een duplex apparaat met afmetingen 47 x 46 x 36 cm zou moeten passen (naast of onder een zoutreservoir), maar die kwam uit op een totaalprijs (incl installatie) van €2200, dat was ons echt iets te gek.
Aantal vragen:
Wij zitten bij Vitens, is dan een bepaald type keerklep verplicht? Zie daarover weer discussie.
Uiteraard de vraag: wat voor type model past bij ons? We hoeven niet al te goedkoop (bijvoorbeeld: als een ventiel daadwerkelijk langer mee gaat, betalen we daar graag voor), maar €1.000 is wel een duidelijke bovengrens.
Verder vroegen we ons af wat wijsheid is qua onderhoud: ik zie veel berichten langskomen dat onderhoud eigenlijk niet nodig is - anderen hebben het over harsreiniger en zelfs onderhoudscontracten. Zout bijvullen elke 3-4 maanden (of langer) is overigens geen probleem.
Een CA keerklep is verplicht. Als het waterbedrijf langskomt en ze maken er een opmerking over, dan moet je deze gaan toevoegen. Echter lijken de meeste mensen dit niet te doen. Meest voorkomende argument is drukverlies in mijn ervaring.Giku schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:28:toon volledige bericht
Wij willen voor onze nieuwbouwwoning (met warmtepomp, vloerverwarming, quooker, etc.) ook een waterontharder aansluiten voor in de meterkast. Gaat om 2 volwassenen en (voor nu..) 1 kind en zaten vorig jaar rond 140m3, verwacht dat wellicht nog iets stijgt (kind is nog jong, tuin erbij, etc.). Waterhardheid zit rond 10,5dH.
Nu is de markt (bekende klacht hier volgens mij) nogal een wild-westen, maar lijkt AQMOS redelijk vertrouwd hier (zowel in Google Doc overzicht als topic zelf), al staan we open voor andere merken.
Van één leverancier kregen we al mee dat een duplex apparaat met afmetingen 47 x 46 x 36 cm zou moeten passen (naast of onder een zoutreservoir), maar die kwam uit op een totaalprijs (incl installatie) van €2200, dat was ons echt iets te gek.
Aantal vragen:
Wij zitten bij Vitens, is dan een bepaald type keerklep verplicht? Zie daarover weer discussie.
Uiteraard de vraag: wat voor type model past bij ons? We hoeven niet al te goedkoop (bijvoorbeeld: als een ventiel daadwerkelijk langer mee gaat, betalen we daar graag voor), maar €1.000 is wel een duidelijke bovengrens.
Verder vroegen we ons af wat wijsheid is qua onderhoud: ik zie veel berichten langskomen dat onderhoud eigenlijk niet nodig is - anderen hebben het over harsreiniger en zelfs onderhoudscontracten. Zout bijvullen elke 3-4 maanden (of langer) is overigens geen probleem.
Onderhoud bestaat uit:
- Periodiek harsreiniger toevoegen, zodat bacterien niet kunnen opbouwen.
- Zoutbak 2-jaarlijks schoonmaken
- Controleren op lekken
- Controleren op zoutbruggen (gebeurt bij zoutkristallen nog wel eens dat het zout blijft hangen boven het waterniveau)
En het zout niet vergeten..
Mocht je aan gezinsuitbreiding denken, dan lijkt mij een apparaat van 12-15L hars goed bij je passen.
Kan je 4800L-6000L mee ontharden tot een regeneratie.
Wat voor model je neemt hangt voornamelijk af van de ruimte die je hebt. Clack is een geliefd besturingsventiel hier op Tweakers, maar door de dikke kop past het vaak niet in meterkasten.
Wij zien bij 95% van de installaties dat mensen toch voor de BMX-serie gaan simpelweg omdat het zijn werk doet en het past meestal.
En bedankt dat we redelijk vertrouwd lijken
Het type beveiliging staat op hun website
https://www.vitens.nl/Ser...rhardheid/Waterontharders
Reken op 0,7 bar drukverlies met CA.
Gelukkig is de CA om te bouwen naar EA, als Aqmos vertrokken is.
@AQMOS
Waarom geen kleinere zoutvaten voor de CMX net als bij de BMX?
Dat het niet past zal meer aan het zoutvat liggen dan aan de besturingskop vermoedt ik.
We kunnen dat aanbieden, we zijn er ook mee bezig. Maar we twijfelen nog aan een aantal factoren. Het past eigenlijk nooit in de meterkast, zelfs met een bocht.AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:34:
@Giku
Gelukkig is de CA om te bouwen naar EA, als Aqmos vertrokken is.![]()
@AQMOS
Waarom geen kleinere zoutvaten voor de CMX net als bij de BMX?
Dat het niet past zal meer aan het zoutvat liggen dan aan de besturingskop vermoedt ik.
:strip_exif()/f/image/RykRf9HQMzx4C4aoGwmcDycR.jpg?f=fotoalbum_large)
Die kop + slangen steken erg ver uit. Bij de BNT is de gehele kop niet dikker dan de fles aan de voorzijde. Clack steekt aan alle kanten uit

We gaan het waarschijnlijk zonder bocht met 25L zoutvat aanbieden.
[ Voor 5% gewijzigd door AQMOS op 04-04-2023 19:17 ]
Ipv de bypass constructie erachter te plaatsen, alleen de flex slangen (1") met het montageblok?
Scheelt dat niet in ruimte?
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2023 19:32 ]
Dat scheelt wel inderdaad.AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:29:
@AQMOS
Ipv de bypass constructie erachter te plaatsen, alleen de flex slangen (1") met het montageblok?
Scheelt dat niet in ruimte?
Vaak is het Bypass montageblok wel te groot.
Misschien in combinatie met een uni montageblok.
Past mogelijk bij meer mensen.
Het overwegen waard
Dank voor de informatie. Jullie hebben standaard een CA-klep begrijp ik dus? Ik heb dus geen idee of 0,7Bar direct zó merkbaar is dat men zich daaraan gaat irriteren.AQMOS schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:06:toon volledige bericht
[...]
Een CA keerklep is verplicht. Als het waterbedrijf langskomt en ze maken er een opmerking over, dan moet je deze gaan toevoegen. Echter lijken de meeste mensen dit niet te doen. Meest voorkomende argument is drukverlies in mijn ervaring.
Onderhoud bestaat uit:
- Periodiek harsreiniger toevoegen, zodat bacterien niet kunnen opbouwen.
- Zoutbak 2-jaarlijks schoonmaken
- Controleren op lekken
- Controleren op zoutbruggen (gebeurt bij zoutkristallen nog wel eens dat het zout blijft hangen boven het waterniveau)
En het zout niet vergeten..
Mocht je aan gezinsuitbreiding denken, dan lijkt mij een apparaat van 12-15L hars goed bij je passen.
Kan je 4800L-6000L mee ontharden tot een regeneratie.
Wat voor model je neemt hangt voornamelijk af van de ruimte die je hebt. Clack is een geliefd besturingsventiel hier op Tweakers, maar door de dikke kop past het vaak niet in meterkasten.
Wij zien bij 95% van de installaties dat mensen toch voor de BMX-serie gaan simpelweg omdat het zijn werk doet en het past meestal.
Zelfde vraag aan jou. Ik heb dus geen idee of 0,7Bar direct zó merkbaar is dat men zich daaraan gaat irriteren.AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:34:
@Giku
Gelukkig is de CA om te bouwen naar EA, als Aqmos vertrokken is.
Is EA dan wel toegestaan (is het beter dan CA dan lijkt het me geen probleem) of is dat dan stiekem
Niet standaardGiku schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:10:toon volledige bericht
[...]
Dank voor de informatie. Jullie hebben standaard een CA-klep begrijp ik dus? Ik heb dus geen idee of 0,7Bar direct zó merkbaar is dat men zich daaraan gaat irriteren.
[...]
[...]
Zelfde vraag aan jou. Ik heb dus geen idee of 0,7Bar direct zó merkbaar is dat men zich daaraan gaat irriteren.
Is EA dan wel toegestaan (is het beter dan CA dan lijkt het me geen probleem) of is dat dan stiekem?

Mijn wasmachine op zolder viel in storing vanwege te weinig water (oud beestje, dus dat zal wellicht ook meegespeelt hebben)Giku schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:10:
[...]
Zelfde vraag aan jou. Ik heb dus geen idee of 0,7Bar direct zó merkbaar is dat men zich daaraan gaat irriteren.
Is EA dan wel toegestaan (is het beter dan CA dan lijkt het me geen probleem) of is dat dan stiekem?
Als "particulier" houdt ik mij van de domme als ze komen kijken (en dat doen ze toch niet)
In dit model zit ook al een terugslagklep
https://lfs-cleantec.de/Wasserenthaerter-Premium-NEMO
Maar dat zal gewoon een EA model zijn wat ingebouwd zit en geen CA.
De 0,7 bar drukverschil van een CA komt van de veer, die dit drukverschil moet maken om de luchtkamer open te drukken, als de waterdruk VOOR de beveiliging wegvalt.
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2023 10:55 ]
Hoi,AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:12:
Ik heb de domme Amerikaan een beetje slimmer gemaakt......![]()
De Clack WS1CI blijkt 2x 15Vdc relays te hebben welke een functie toegewezen kunnen krijgen.
Relay 1, geeft puls af bij iedere 1 ltr water die onthard wordt
Relay 2, geeft een puls af, wanneer de regeneratie gestart wordt.
Hiermee kan ik de hele cyclus volgen, met timer gestuurde cyclussen in regeneratie (timers in HA)
En het totale verbruik in liters van het ontharde water. Welke weer gereset wordt na de regeneratie.
Dit samengevoegd met de zoutniveau meting geeft leuke resultaten via een wemos d1 mini.
Ik ga er maar eens een printje voor maken... (thanx to @Septillion voor de tips)
Wat plaatjes:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
heb jij hier wat meer uitleg van?
want ebbenberg.nl (printje) die werkt helaas niet meer.
AQMOS schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:24:
[...]
Niet standaard, met installatie voor een meerprijs van 120EU ongeveer dacht ik. Maar dat zou ik even moeten afstemmen met de hoofd installatie.
Samenvattend: er zit bij Aqmos geen standaard terugslagklep op, maar onafhankelijk van welk model je kiest is een terugslagklep wel aan te raden, maar liefst EA (lijk ik zelf te kunnen installerenAUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:52:
[...]
Mijn wasmachine op zolder viel in storing vanwege te weinig water (oud beestje, dus dat zal wellicht ook meegespeelt hebben)
Als "particulier" houdt ik mij van de domme als ze komen kijken (en dat doen ze toch niet)
In dit model zit ook al een terugslagklep
https://lfs-cleantec.de/Wasserenthaerter-Premium-NEMO
Maar dat zal gewoon een EA model zijn wat ingebouwd zit en geen CA.
De 0,7 bar drukverschil van een CA komt van de veer, die dit drukverschil moet maken om de luchtkamer open te drukken, als de waterdruk VOOR de beveiliging wegvalt.
Afbeeldingen van de plaatsing:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gMMz6nh1YbXjdVsbe8nNR6Hz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LvzW1FvyVdlwLKcC60XfWz9y.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SHgg48qMiwVa63Q5U3kb29pO.jpg?f=user_large)
Heb zelf printjes gemaakt met een esp32 en een ultrasone sensor, om de clack uit te lezen.Mr-D. schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:02:
[...]
Hoi,
heb jij hier wat meer uitleg van?
want ebbenberg.nl (printje) die werkt helaas niet meer.
Alles met esphome.
Zout niveau, puls per liter water en regeneratiepuls kun je veel mee doen/uitlezen.
Ik heb er nog wel liggen als je er een wilt.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Ebbenberg.nl is mijn website, helaas ontbreekt me de tijd om er aan te werken momenteel.
Mooi spul, Jammer dat je er weinig tijd aan kan besteden, Allicht alles gewoon in GIT zetten ?AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:54:
[...]
Heb zelf printjes gemaakt met een esp32 en een ultrasone sensor, om de clack uit te lezen.
Alles met esphome.
Zout niveau, puls per liter water en regeneratiepuls kun je veel mee doen/uitlezen.
Ik heb er nog wel liggen als je er een wilt.
Ebbenberg.nl is mijn website, helaas ontbreekt me de tijd om er aan te werken momenteel.
Ik zou het wel mooi vinden om er ook een te bouwen, Allicht zijn er nog wel meer geintereseerde
(en als er genoeg vraag is allicht gewoon een nieuwe batch? - Ik kan daar wel een aantal uurtjes aan spenderen om er een aantal in elkaar te solderen)
Ik heb er nog een stuk of 10 liggen hoor, compleet, dus DM maar indien interesse.
Code is wel zo goed als naar mijn zin nu, dus werkt prima. 15Vdc komt uit de clack.
Heb ook nog esp8266 wemos d1 mini met ultrasone sensor only, indien iemand enkel een zoutvat wil "uitlezen"
Voeding met micro usb adapter 230V/5Vdc
[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2023 13:09 ]
Wij willen onze eigen ontwikkelen. Mogen wij eentje overkopen van je? Ben benieuwd naar de betrouwbaarheid en hoe universeel het toe te passen is, zonder bijvoorbeeld programmeerkennis voor de eindconsument.AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:07:
@vormulier
Ik heb er nog een stuk of 10 liggen hoor, compleet, dus DM maar indien interesse.
Code is wel zo goed als naar mijn zin nu, dus werkt prima. 15Vdc komt uit de clack.
Heb ook nog esp8266 wemos d1 mini met ultrasone sensor only, indien iemand enkel een zoutvat wil "uitlezen"
Voeding met micro usb adapter 230V/5Vdc
Ik begrijp ook als je het liever niet hebt, aangezien wij een commercieel oogmerk hebben
En waarom heb je gekozen voor esp?
Een esp is vrij programmeerbaar met ingangen uitgangen analoge in en uitgangen, uart, modbus, etc.
En esphome in verband met makkelijke homeassistant uitlezing.
Mqtt zou je ook kunnen activeren in esphome voor in domoticz.
Maar je zou ook in arduino ide software iets kunnen ontwikkelen.
Esphome heeft ook een webinterface, maar dat is niet heel handig voor een consument.
Daarnaast kan je er ook een LCD op plaatsen eventueel.
Maar er zijn maar weinig ontharders die een puls afgeven per liter water of een regeneratiepuls.
Je kan er een energiemeting aan hangen, tijdens regeneratie verbruikt de ontharder meer stroom.
Zo heb ik dat gebruikt om te detecteren wanneer een BNT klep gaat regenereren.
En een (waterdichte) ultrasone sensor is ideaal voor het zoutniveau te bepalen.
Je hebt er ook met lasermeting, echter die detecteerd geen water niveau en ultrasoon wel.
Heb nu ook een TDS sensor met temperatuurcompensatie, maar ik ben er nog niet uit, want de calibratie komt niet overeen. (work in progress)
De BNT is mogelijk uit te lezen door een druksensor in de kop te plaatsen. Of misschien wel een tandwiel die de rotatie meet. Wij gaan inderdaad eerst werken in Arduino. Ben hier bekend mee, dus dat is in eerste instantie het makkelijkst.AUijtdehaag schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:19:toon volledige bericht
@AQMOS
Een esp is vrij programmeerbaar met ingangen uitgangen analoge in en uitgangen, uart, modbus, etc.
En esphome in verband met makkelijke homeassistant uitlezing.
Mqtt zou je ook kunnen activeren in esphome voor in domoticz.
Maar je zou ook in arduino ide software iets kunnen ontwikkelen.
Esphome heeft ook een webinterface, maar dat is niet heel handig voor een consument.
Daarnaast kan je er ook een LCD op plaatsen eventueel.
Maar er zijn maar weinig ontharders die een puls afgeven per liter water of een regeneratiepuls.
Je kan er een energiemeting aan hangen, tijdens regeneratie verbruikt de ontharder meer stroom.
Zo heb ik dat gebruikt om te detecteren wanneer een BNT klep gaat regenereren.
En een (waterdichte) ultrasone sensor is ideaal voor het zoutniveau te bepalen.
Je hebt er ook met lasermeting, echter die detecteerd geen water niveau en ultrasoon wel.
Heb nu ook een TDS sensor met temperatuurcompensatie, maar ik ben er nog niet uit, want de calibratie komt niet overeen. (work in progress)
Een ultrasone sensor lijkt ons ook de beste oplossing. Deze sensors zijn vaak ook goed betaalbaar.
Waarom wil je de TDS meten? Kijken of het apparaat zout lekt na een regeneratie?
De meeste meters moeten dit ook in stilstaand water meten dacht ik, is dit ook het geval bij jou?
[ Voor 3% gewijzigd door AQMOS op 05-04-2023 15:49 ]
Leek me leuk (omdat het kan) inderdaad om te kijken of er veel verhoging is van de TDS.
Maar de sensor (aliexpress ding) is denk ik niet geschikt om jarenlang in een water leiding vast opgesteld te zitten.
Ik had een 1/4" push in fitting gevonden waar die in past en er is wat ander spul onderweg.
En calibratie ervan is ook een dingetje, dat zal je regelmatig moeten controleren denk ik.
Je hebt ook een tds sensor nodig met temperatuursmeting TDS is bij 25C, dus temperatuurcompensatie berekening gebruiken
Maar ik denk dat dit bij een hobby projectje blijft vanwege de nadelen.
Het lijkt me perfect te verantwoorden om te baseren op opensource software op een ESP (dat lokt tweakers, die vaak info delen aan kennisen); en het commerciële te beperken tot de behuizing en inbouw (en eventueel cloudkoppeling als je daar vraag verwacht). En ook tweakers zijn te porren om de correcte prijs te betalen voor de ontzorging van een off-the-shelf oplossing.AQMOS schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:56:
[...]Wij willen onze eigen ontwikkelen. Mogen wij eentje overkopen van je? Ben benieuwd naar de betrouwbaarheid en hoe universeel het toe te passen is, zonder bijvoorbeeld programmeerkennis voor de eindconsument.
Ik begrijp ook als je het liever niet hebt, aangezien wij een commercieel oogmerk hebben![]()
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Water-Escape
Waarschijnlijk wel als je HomeAssistant OS gebruitk. Maar mijn HA zit in een selfhosted docker, net als mijn ESPhome, deze praten nu heel slecht met elkaar door dat de mDNS niet meer werkt.. (En er zal vast een oplossing voor zijn). Dus ja als je het simpel houd met een kleine server die HAOS draait zou het plug en play moeten zijn. (nadat je de wifi hebt weten in te stellen)water_escape schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:42:
@AUijtdehaag is jouw ESP plug en play? HA herkent die meteen en gemakkelijk aan de AQMOS te maken? Ik heb hem nog steeds niet aangesloten, terugslagklep naar afvoer nog maken, maar bijna zover.
Maar goed het word wel tijd om dit allemaal naar het/een HA topic te verwijzen als we verder in de HA materie duiken.
Misschien niet te veel offtopic meer gaan inderdaad.
Ik heb hier alles staan en anders via DM.
Hopelijk wordt er geen "commercieel" misbruik van gemaakt
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2023 13:16 ]
2 volwassenen, (nog) 1 kind en een groot klushuis. Technische ruimte van 2x1 met genoeg aansluitingen dus ruimte genoeg.
Alles wordt nieuw, dus een waterontharder meenemen is wel zo slim.
ik doe alles zelf, ook de installatie. Perstangen etc allemaal voorhanden.
Als ik zo lees is Aqmos een prima merk met niet te duur spul.
Maar, aangezien ze ook zelf actief zijn hier @AQMOS is dat een beetje 'Wij-van-WC-eend' gevoel...
Wat is wijsheid? Is er een installatiehandleiding beschikbaar voor het zelf installeren van zo'n ding?
Ik wil gewoon schoon water zonder al te veel omkijken, maar wel een kwaliteits apparaat...
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Hier staan wat filmpjes.
Ik vind de duitse (?) manier van installeren heel degelijk met het aansluitblok en de flexslangen.
https://www.youtube.com/@lfscleantecgmbh2404/videos
En vergeet de airgap niet voor de afvoerslang. Dat voorkomt verontreiniging als het ooit een keer fout gaat.
Maar meerdere wegen naar Rome natuurlijk.
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2023 13:56 ]
Volg dit topic een tijdje en vraag me dit ook af. Hoevaak moet je bijvoorbeeld het zout in de praktijk bijvullen? Ik weet nu al bv dat niemand dat op zeer regelmatige basis gaat doen. En al helemaal niet als daarvoor het luik van de waterput opgetild moet worden. (= enige logische locatie)Sjoerdfoto schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:46:
Ik wil gewoon schoon water zonder al te veel omkijken
Ik vraag me af in hoeverre het nodig is:
Dat lijkt redelijk zacht water. Afgaande op de kalkafzetting de afgelopen 30 jaar in leidingen en kranen zou ik haast anders denkenWaterhardheid (dH)
De hardheid van het drinkwater in Eindhoven is: 6,04 - 6,27
Hoe vaak je zout moet bijvullen is natuurlijk afhankelijk van het zoutreservoir en het zoutverbruik van de ontharder.
Bij aqmos.nl (bijvoorbeeld) staat het verbruik per regeneratie in de datasheets.
Stel dat je er 25 kg in het zoutvat doet en het is 1,6 kg per regeneratie (datasheet) en om de 10 dagen
dan doe je daar 5 maanden mee.
En anders een ultrasone sensor monteren om te monitoren, dan hoeft het luik enkel nog open om bij te vullen.
Ik zie de handleiding van Aqmos.AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:52:
@Sjoerdfoto
Hier staan wat filmpjes.
Ik vind de duitse (?) manier van installeren heel degelijk met het aansluitblok en de flexslangen.
https://www.youtube.com/@lfscleantecgmbh2404/videos
En vergeet de airgap niet voor de afvoerslang. Dat voorkomt verontreiniging als het ooit een keer fout gaat.
Maar meerdere wegen naar Rome natuurlijk.
Aansluitblok is standaard maar zo te zien mag je 'm ook direct op de unit aansluiten (dus geen by-pass mogelijkheid). Dat is wel een stuk makkelijke ren goedkoper, Uponor slang met koppelingen heb ik wel liggen...
Echter, het water stroomt er dan dus altijd doorheen.
In het geval dat er geen zout is, storing is, weet ik veel wat, stroomt het water er dan nog wel 'ongefiltert' ofgewel met kalk nog doorheen? niet dat je hele installatie dan opeens afhankelijk is van de ontharder die het altijd maar moet doen...
Verder stelt het aansluiten dus geen zak voor. doorstroming door het apparaat, afvoer en stroom, klaar.
Als het zout op is, zal het hars verzadigen en zal hij gewoon hard water geven op den duur.
Je hebt geen tuin met planten of zwembad te vullen in de zomer?
Daar zou ik geen zacht water voor gebruiken.
Vandaar de bypass. (het aansluitblok hoef je maar de middelste kraan even wat open te draaien voor hard water)
Afhankelijk van welk merk/model je neemt, zit er soms al een bypass op de ontharder zelf.
(Ik heb al een paar keer meegemaakt bij familie dat de bypass noodzakelijk was. Een ontharder die vastgelopen is in de regeneratie spoelfase is wel fijn om in te kunnen blokken.
[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2023 14:31 ]
De aftakking voor de schuur en buitenkranen zit vóór de technische ruimte en dus ook buiten het 'huis' systeem om.AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:26:
@Sjoerdfoto
Als het zout op is, zal het hars verzadigen en zal hij gewoon hard water geven op den duur.
Je hebt geen tuin met planten of zwembad te vullen in de zomer?
Daar zou ik geen zacht water voor gebruiken.
Vandaar de bypass. (het aansluitblok hoef je maar de middelste kraan even wat open te draaien voor hard water)
Afhankelijk van welk merk/model je neemt, zit er soms al een bypass op de ontharder zelf.
(Ik heb al een paar keer meegemaakt bij familie dat de bypass noodzakelijk was. Een ontharder die vastgelopen is in de regeneratie spoelfase is wel fijn om in te kunnen blokken.)
Overigens probeer ik voor de tuin zoveel mogelijk regenwater te gaan gebruiken.
oke, maar is er ook een ontharder met alles er al bij? Ik kan dat niet duidelijk opmaken. is dat dan de BM/CM/FM serie? Wat is het verschil met BNT / clack / fleck en wat doet zo'n ventiel precies ?
Fleck (FM) en BNT (BM) hebben al een bypass volgens mij.
Clack (CM) niet. (maar kun je wel monteren, zie ook een paar posts terug)
Maar ik werk niet voor de firma @AQMOS
die kan je daar meer over vertellen
Mijn keuze is gevallen op Clack, vanwege Amerikaanse degelijkheid en eenvoud om bij de diverse onderdelen te komen in de besturingskop.
En natuurlijk de uitleesbaarheid in home assistant (zie paar posts terug)
Heb Fleck gehad, maar ook negatieve ervaringen mee bij familie, zoals vastgelopen en zwakke u-klem constructie, wat tot een waterballet heeft geleid.
BNT heb ik geen ervaring mee, maar wel een hoop andere tweakers (zie ook in de TS excel sheet)
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2023 15:03 ]
Als je zelf gaat installeren kun je ook even kijken bij https://lfs-cleantec.de/. Hebben allerlei oplossingen met zowel Fleck als Clack en ook pakketten met aansluit benodigdheden. Die van mij komt daar ook vandaan, verder geen belangen erbij
AQMOS Duitsland levert niet standaard een bypass bij de Clack, maar daar wordt ook bij 90% van de bestellingen een montageblok gekocht.AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:58:
@Sjoerdfoto
Fleck (FM) en BNT (BM) hebben al een bypass volgens mij.
Clack (CM) niet. (maar kun je wel monteren, zie ook een paar posts terug)
Maar ik werk niet voor de firma @AQMOS![]()
die kan je daar meer over vertellen
Mijn keuze is gevallen op Clack, vanwege Amerikaanse degelijkheid en eenvoud om bij de diverse onderdelen te komen in de besturingskop.
En natuurlijk de uitleesbaarheid in home assistant (zie paar posts terug)
Heb Fleck gehad, maar ook negatieve ervaringen mee bij familie, zoals vastgelopen en zwakke u-klem constructie, wat tot een waterballet heeft geleid.
BNT heb ik geen ervaring mee, maar wel een hoop andere tweakers (zie ook in de TS excel sheet)
Hier niet, want we hebben mini-meterkastjes

Dus wij doen standaard een Clack bypass erbij. Vind dat je altijd de mogelijkheid moet hebben om de ontharder buiten bedrijf te stellen.
Sjoerdfoto schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:46:
Ha een hoop pagina's te hebben gelezen duizelt het een beetje qua waterontharders.
2 volwassenen, (nog) 1 kind en een groot klushuis. Technische ruimte van 2x1 met genoeg aansluitingen dus ruimte genoeg.
Alles wordt nieuw, dus een waterontharder meenemen is wel zo slim.
ik doe alles zelf, ook de installatie. Perstangen etc allemaal voorhanden.
Als ik zo lees is Aqmos een prima merk met niet te duur spul.
Maar, aangezien ze ook zelf actief zijn hier @AQMOS is dat een beetje 'Wij-van-WC-eend' gevoel...
Wat is wijsheid? Is er een installatiehandleiding beschikbaar voor het zelf installeren van zo'n ding?
Ik wil gewoon schoon water zonder al te veel omkijken, maar wel een kwaliteits apparaat...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UtvI7qje41LwGJVa8g5atQA6.jpg?f=user_large)
Begin februari had ik nog wat gepost in een stukje discussie; hij bevalt mij goed, met de kanttekening dat ik dus niet de verwachting heb dat ik mijn water onthard heb. Het is puur dat er veel minder kalkafzetting is.MGMandC schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:13:
@jurjen_g hoe bevalt jou de H2O-Pro? Ik overweeg er één aan te schaffen, maar ik kan niet veel ervaringen vinden. Ik las je reactie van sept '22, ben even benieuwd of je nog aanvullingen hebt. Dank alvast!
Zie:
jurjen_g schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:59:toon volledige bericht
[...]
Voor zover ik het principe begrijp: er worden geen nano kristallen afgegeven, maar de bestaande calciumdeeltjes in het water vormen zelf "nanokristallen" doordat ze langs het oppervlak van de keramische bolletjes stromen. Doordat dit als kristal in het leidingwater zit, heeft dit veel minder kans om binden en af te zetten op leidingen, boilers, kranen etc. Er komt dus geen extra materiaal in het water, en aangezien de bolletjes keramisch zijn en het verder een 'doorstroom' apparaat is, zal er niet makkelijk ergens een bacteriefilm ontstaan.
Het is in elk geval een bewezen techniek; en ook getest door o.a. de belgische consumentenbond, dat het wel degelijk werkt om kalkaanslag in leidingen en boilers tegen te gaan (via https://www.test-aankoop....eltreffende-alternatieven, maar de daadwerkelijke test is paywall).
Hij is bij ons inmiddels bijna een jaar 'bezig' en het effect is nog net zoals ik eerder beschreef; we hebben nooit meer kalk op de douchekop gehad en de kalkaanslag op de douchevloer zelf is vanzelf minder geworden. Maar je moet wel gewoon blijven schoonmaken en het water wordt niet zachter, dus als het je te doen is om zachter water te krijgen voor je huid / minder shampoo nodig / minder(?) schoonmaken dan is dit niet je ding.
Bij mij speelde de hoofdoverweging dat we binnenkort een boiler krijgen, daar wilde ik 'voorzorgmaatregelen' voor om zo weinig mogelijk kalk aanslag te krijgen. Ik heb veel info verzameld op voorhand. Bewezen werkende systemen was dan zout-ontharder, poly-fosfaten (of co2) injectie, en dus de keramische varianten. Injecteren met polyfosfaten vond ik niet prettig klinken, ondanks de bezwering dat het veel minder is dan wat je met eten al binnenkrijgt. CO2 is en duur en groot, dus voor een huis niet echt zinvol. Bleef dus over zout en keramisch. Maar voor een zout ontharder heb ik geen eenvoudige locatie beschikbaar. De keramische 'ontharder' (beter 'waterbehandelaar'), paste veel makkelijker in een krappe meterkast. Daarnaast hebben ook zout ontharders nadelen; er wordt water verspild, zout geloosd, en regenereren maakt lawaai.
Ik zat vandaag even te denken aan je PCB die ik binnen gekregen heb
En toen bedacht ik me dat ik ook deze gezien had: (en in de MK heb hangen)
https://www.twoenter.nl/b...me-assistant-met-esphome/
Dit is een simpele water meter met een 10K resistor, 5V en een nabijheidssensor.
Idee voor V2 allicht, om ook een Molex te maken voor een externe water sensor zoals deze?
dan heb je "normaal" water en "gefiltert" water.
Dan kun je ook water verbruik meten als je de planten water geeft / lekage hebt / Totaal overzicht.
Nu heb ik 2 van deze kleine ESP bordjes in me meterkast hangen, Zou mooi zijn als het er 1 is.
Zal van de week eens kijken of de soldeer bout mee wil werken, Zelf niet sterk in PCB design dus ik drop dat idee hier
En dan moet allicht de HA nog een feature hier voor krijgen..
Probleem is een beetje de ruimte in de Clack.
Ik kan niet oneindig kabeltjes in voeren in de kleine sleuf aan de achterkant.
Er gaat nu al een ultrasone sensor doorheen en de voedingskabel. Daar zit het eigenlijk al een beetje vol mee.
Vind het idee verder prima hoor.
Er komt nog wel een extra AUX contact op bordje V2 (ben er eigenlijk al mee bezig)
Dat blijft intern en kan de regeneratie uitstellen of forceren.
en een wat beter passend design. Het is nu eigenlijk behoorlijk pielen om hem goed erin te krijgen.
Ik kan melden dat de rare smaak na een paar dagen tot de verleden tijd behoort.Cardinal schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:13:

Ah ja dat is zo , Een extra gaatje boren met een rubberen grommet vind ik persoonlijk niet een ramp (ideaal is anders, of een externe module maar minder mooi.. keuzesAUijtdehaag schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:13:
@vormulier
Probleem is een beetje de ruimte in de Clack.
Ik kan niet oneindig kabeltjes in voeren in de kleine sleuf aan de achterkant.
Er gaat nu al een ultrasone sensor doorheen en de voedingskabel. Daar zit het eigenlijk al een beetje vol mee.
Vind het idee verder prima hoor.
Er zijn mini molex connectors, maar allicht is dat niet prettig voor solderen. Andere kleinere connectors kan ik zo niet bedenkenAUijtdehaag schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:13:
@vormulier
Er komt nog wel een extra AUX contact op bordje V2 (ben er eigenlijk al mee bezig)
Dat blijft intern en kan de regeneratie uitstellen of forceren.
en een wat beter passend design. Het is nu eigenlijk behoorlijk pielen om hem goed erin te krijgen.
Laat maar weten wanneer je dat eventueel af hebt (of een branch open hebt op je GIT om er aan mee te werken) een V2 bordje zou wel tof zijn om te hebben.
Is dit dan prima?bke schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:48:
1x per jaar 30 ML puur (ongeparfumeerd) bleekwater van huishoudelijke sterkte in de pekelschouw gieten
https://www.ah.nl/producten/product/wi489719/ah-dikke-bleek
30ml onafhankelijk van hoeveelheid hars?
Pekelschouw is de zoutbak?
Grotere diameter meerlagenbuis nemen en geen RTM koppelingen gebruiken vanwege de kleine inwendige diameter.harrybeuker schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:06:
aankomende maandag wil ik de waterontharder gaan verplaatsen van de meterkast naar de cvketel (andere kant van het huis). We krijgen een nieuiwe meterkast en dat ik vind het ook veiliger dat niet die ontharder bij de meterkast in de buurt zit. Waar moet ik aan denken als ik de ontharder wil ontkoppelen en verplaatsen? Ik heb inmiddels 25 meter Uponor Uni Pipe Plus meerlagenbuis 20mm gehaald en 4x uponor RTM schroefkoppelingen 3/4. Ik neem aan eerst de hoofdkraan dicht en dan de ontharder op terugspoelen zetten zodat de leidingen en harder leeg zijn? Nog andere tips? ik dacht ergens een handleiding of filmpje gezien te hebben alleen kan ik die nergens meer vinden. Alvast bedankt
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik heb contact gehad met de leverancier van de ontharder. Ik heb er nu ook 20mm leidingen opzitten en met rtm is niks mis mee? Die leverancier zei gewoon weer 20mm pakken. Het is een fleck 5800 sxt 20l varianthansvk schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:01:
[...]
Grotere diameter meerlagenbuis nemen en geen RTM koppelingen gebruiken vanwege de kleine inwendige diameter.
Inmiddels dit gevonden
YouTube: Depressurize Fleck 5800 Valve
[ Voor 20% gewijzigd door harrybeuker op 09-04-2023 01:20 ]
Zie ook deze post van gisteren uit een ander topic.
[ Voor 6% gewijzigd door henkNL op 09-04-2023 07:00 ]
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Je zou daar een mooi open source project mee kunnen draaien.AQMOS schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:56:
[...]
Wij willen onze eigen ontwikkelen. Mogen wij eentje overkopen van je? Ben benieuwd naar de betrouwbaarheid en hoe universeel het toe te passen is, zonder bijvoorbeeld programmeerkennis voor de eindconsument.
Ik begrijp ook als je het liever niet hebt, aangezien wij een commercieel oogmerk hebben![]()
En mensen zoals ik en @AUijtdehaag en anderen kunnen contributions doen op de code om het allemaal nog beter en nog mooier te maken.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
thanks!henkNL schreef op zondag 9 april 2023 @ 06:59:
@harrybeuker
Zie ook deze post van gisteren uit een ander topic.
zijn deze 4 ook goed?
https://www.warmteservice...81519?origin=-tl003-8-64-
iemand enig idee waar ik vandaag of uiterlijk morgen nog 4 kan die koppelingen kan halen? alles is gesloten deze 2 dagen
Deze verstuurde zelfs een keer op zondag. (geen idee of dat ook met pasen is)
Maar je hebt een perstang nodig voor die koppelingen die je linkte
https://www.oeg.net/nl
(Ja ik ben ondernemer en ga akkoord aanvinken)
Bij viawww verhuren ze ook perstangen, maar die zijn tot dinsdag dicht
Het is een always on. Luik zit beetje vast dus ik heb geen zin dat los te trekken om een foto te maken, dat gaat er alleen in noodgevallen af. werkt met een kleine netvoeding adapter. Hoogstens een paar watt.
Werken die dingen? Als ik lees over de zoutpaketten die worden ingezet dan gok ik van niet.
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
okay, lol.AUijtdehaag schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:45:
@MrMonkE Valt in de categorie "magneet" en die meneer op RTL4 is failliet gegaan aan zijn reclames voor niet werkende produkten
Weet niet waar het vandaan kwam was via de woningbouw.
Nou ja.. in elk geval heb ik een '12V punt' onder mijn huis mocht ik dat ooit nodig hebben.
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Toch ff het luik openen en kijken of je ook nog een riool afvoertje ergens kan maken.
En meet gelijk HxB op van de ruimte.
Heb bij een familielid, ook een onharder onder het luik bij de voordeur geinstalleerd en het zoutreservoir ergens anders onder een ander luik, voor makkelijkere toegang.
Jij schreef dat een airgap aan te raden is. Ik heb echter zelf geen airgap.
Een horizontale leiding heb ik door gehaald en daar heb ik een t_stuk opgezet met een sifon die daar op gelijmd zit.
Op die sifon heb ik met zo'n rubberen dichtingsring de slang aangesloten op die sifon.
Wat zou er kunnen gebeuren met zo'n aansluiting (dus zonder airgap)?
https://www.goedkopewater...harder-kopen/shop/airgap/De airgap is een beluchter voor waterafvoeren, dit is een luchtscheiding.
De luchtscheiding met de rioolaansluiting dient twee doelen. Het reduceert de kans dat bacteriën het zoutvat en ionenwisselaar kunnen besmetten. Daarnaast zal bij een mogelijke overdruk in het riool de kans verkleind worden dat rioolwater het zoutvat in kan stromen of de spoelwaterleiding bacteriologisch besmet raakt. De airgap is een veelgebruikt item bij montage van een waterontharder.
De airgap heeft;
– Twee aansluit mogelijkheden, zo is het mogelijk om de noodoverloop van het zoutvat en de afvoer van de ontharder op één airgap aan te sluiten.
– Een transparante afschermingskap om zo mogelijke spatten van het afvoerwater te voorkomen
– Het koppelstuk in de airgap is draaibaar om hem zo eenvoudig mogelijk te monteren
Bij de Clack zitten de afvoer van zoutreservoir en ontharder op 1 slang aangesloten via de klep zelf. Deze is voorzien van een terugslagklep. Dan lijkt mij dat het in mijn geval niet nodig is toch? Of bestaat er alsnog een risico?
Mijn vragen, ik heb een relatief standaard nieuwbouwhuis met quooker & warmtepomp. ik heb de quooker restricties gevonden op internet en dit lijkt me als ik het goed begrijp geen issue met bv de aqmos installaties (klopt dat?):
"Het is mogelijk om een waterontharder te plaatsen voor je Quooker-systeem. Wij raden het gebruik van de volgende systemen af in combinatie met een Quooker: RO systemen, mechanische onthardsystemen en systemen welke de PH waarde van het water veranderen (bijvoorbeeld een omgekeerde osmose installatie)."
Zijn er verder nog limitaties voor een warmte pomp / vloerverwarming?
Ik heb een foto toegevoegd van mijn wateraansluiting in de meterkast, ik zie hier niet direct een afvoermogelijkheid maar ik ben dan ook absoluut geen kenner. Kan iemand meer informatie uit de foto halen?
:strip_exif()/f/image/y3VippNpkQlF3ewk0OveORCf.jpg?f=fotoalbum_large)
Op zolder is er een technische ruimte met onderranden een boiler ketel, warmtewisselaar, etc. Het lijkt mij het makkelijkst als de waterontharder daar komt te staan, hoofdzakelijk vanwege ruimte. Maar ik heb geen idee of dat zomaar mogelijk is.
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Naar zolder gaat waarschijnlijk niet eerst het koudwater van je douche, keuken en toilet.
Die zullen direct gaan vanuit je MK.
Dus heb je niet volledig nut van de ontharder als je hem op zolder aansluit.
Waar gaan de loze leidingkokers naar toe?
Heb je een kruipruimte om eventueel een afvoer naartoe te maken vanuit de meterkast?
Goed argument wat je aanhaalt. De zolder lijkt me dan geen optie inderdaad. We zijn eveneens van plan om een sproei installatie voor de tuin aan te leggen. Deze zal dan via een bypass gevoed moeten worden.
Denk je dat een van de rode kokers eventueel water afvoer kan zijn?
Er is een kruipruimte inderdaad die nu nog onbereikbaar is aangezien ze het luik vastgezet hebben in het cement of iets dergelijks. Maar dat kan natuurlijk opgelost worden (hebben de buren onder andere open gemaakt). Ik las hier wel dat wellicht het afvoerwater dumpen in de kruipruimte niet ideaal is, of stel je voor dat daar evt een afvoer aansluiting zit?
De mantelbuis gaan vast ergens naar toe.
Misschien naar een afvoerpunt in de buurt, maar ideaal is het niet.
In de kruipruimte zullen riool of afvoer buizen lopen inderdaad, waar je een aansluiting zou kunnen maken.
Lozen in de kruipruimte zelf is niet toegestaan inderdaad.
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2023 14:06 ]
Een mechanische waterontharder is toch precies wat je wilt plaatsen? Zover ik weet wordt er in iedere handleiding van warmtepompen, boilers en cookers het gebruik van een ontharder afgeraden (lees: reden om moeilijk te doen in geval van garantieclaim)piccobellobv schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:42:
Mijn vragen, ik heb een relatief standaard nieuwbouwhuis met quooker & warmtepomp. ik heb de quooker restricties gevonden op internet en dit lijkt me als ik het goed begrijp geen issue met bv de aqmos installaties (klopt dat?):
"Het is mogelijk om een waterontharder te plaatsen voor je Quooker-systeem. Wij raden het gebruik van de volgende systemen af in combinatie met een Quooker: RO systemen, mechanische onthardsystemen en systemen welke de PH waarde van het water veranderen (bijvoorbeeld een omgekeerde osmose installatie)."
Hoi!
Blijf het wel bijzonder vinden dat ze het afraden. Hebben ze het überhaupt getest? Weet vooral van mensen die ik ken met kalkproblemen met hun Quooker na x aantal jaren. Heb hem nu 7 jaar met ontharder en het apparaat werkt nog top.piccobellobv schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:17:
@EWK Weet ik niet? Quooker raadt het in ieder geval af. Wat is het voordeel van een mechanische t.o.v elektrische?
Bij de offerte voor m'n badkamer/toiletten van Raab Kärcher staat zelfs in de voetnoot dat ze een waterontharder sterk aanbevelen...
[ Voor 12% gewijzigd door Nuevocasa op 10-04-2023 21:38 ]
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.