Onze waterontharder (Boshuis iQualQ Duo 200) is recent vervangen na iets meer dan een jaar, omdat deze lekte. Bleek dat we precies in een batch zaten waar dit een bekend productieprobleem was. Is kostenloos vervangen door Boshuis zelf, niet door de installateur.
Nu zat ik echter door de instellingen heen te kijken, omdat ons water heel anders voelt en smaakt dan voorheen. Voor de vervanging was het water echt glibberig, bij het handen wassen en douchen voelde je als het ware een filmlaagje op je huid. Het water smaakt ook anders, alsof de resthardheid hoger ligt.
De instellingen komen niet overeen met de handleiding van boshuis:
https://www.boshuis.nl/uploads/file/bh_wo_iq_hndl_v6.pdf.
- Watervolume staat op 2000 liter, terwijl de hardheid hier ongeveer 9 is (aldus diverse websites, waaronder die van ons waterbedrijf). Dan zou deze instelling dus op 3111 liter moeten staan, aldus de tabel.
- Tegenspoeling staat op 2 minuten, terwijl de handleiding 1 minuut zegt.
- Pekel opzuig en trage spoeltijd staat op 18 minuten en 30 seconden, terwijl de handleiding 6 minuten zegt.
- Zoutbak vullen staat wel gelijk aan de handleiding: 3 minuten.
- Snel spoelen staat op 6 minuten en 30 seconden, terwijl dit 4 minuten zou moeten zijn.
- Regeneratie staat wel gelijk aan de handleiding: 7 dagen.
Ik vind de instellingen nogal random, maar allicht heeft de installateur van Boshuis dit bewust gedaan. Ik heb flink gezocht, maar ik merk dat ik er simpelweg te weinig affiniteit mee heb ("het moet gewoon werken") en dat er ook weinig informatie te vinden is specifiek van Boshuis gebruikers en preferente settings.
De resthardheid schroef kan ik zowel 2 hele slagen dicht als open draaien, maar wat dat betekent voor de resthardheid, geen idee. Ik heb dat voor de vervanging nooit gecheckt, dus ik weet niet of hij toen helemaal dicht stond of niet.
Kan iemand hier iets over roepen? Van mij mag de resthardheid op zich naar 0, ik kan me geen reden bedenken waarom ik dat niet zou willen. Moet ik dan die stelschroef gewoon dichtdraaien? Verder wil ik vooral dat het apparaat zuinig is met water en zout, maar het hoeft niet tot op de millimeter nauwkeurig afgesteld te staan. Ongeveer goed is ook prima.
[Voor 6% gewijzigd door BigSmurf op 15-03-2023 18:22]