Toon posts:

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 80 81 82 Laatste
Acties:

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:39:
@mxmemx
Ik sta open voor iedere vorm van innovatie, maar zet er toch nog vraagtekens bij.

Als je zoekt op keramische ontharder dan heeft men het over nano kristallen die afgegeven worden aan het water.
Enig idee wat dat voor stofje is?

Een harsbed wordt om de 10 dagen geregenereerd met zout.
De kans op vorming van bacteriën is dan erg klein in het harsbed.
Hoe zit dat met een filter wat er al drie jaar in zit?
Voor zover ik het principe begrijp: er worden geen nano kristallen afgegeven, maar de bestaande calciumdeeltjes in het water vormen zelf "nanokristallen" doordat ze langs het oppervlak van de keramische bolletjes stromen. Doordat dit als kristal in het leidingwater zit, heeft dit veel minder kans om binden en af te zetten op leidingen, boilers, kranen etc. Er komt dus geen extra materiaal in het water, en aangezien de bolletjes keramisch zijn en het verder een 'doorstroom' apparaat is, zal er niet makkelijk ergens een bacteriefilm ontstaan.

Het is in elk geval een bewezen techniek; en ook getest door o.a. de belgische consumentenbond, dat het wel degelijk werkt om kalkaanslag in leidingen en boilers tegen te gaan (via https://www.test-aankoop....eltreffende-alternatieven, maar de daadwerkelijke test is paywall).

Hij is bij ons inmiddels bijna een jaar 'bezig' en het effect is nog net zoals ik eerder beschreef; we hebben nooit meer kalk op de douchekop gehad en de kalkaanslag op de douchevloer zelf is vanzelf minder geworden. Maar je moet wel gewoon blijven schoonmaken en het water wordt niet zachter, dus als het je te doen is om zachter water te krijgen voor je huid / minder shampoo nodig / minder(?) schoonmaken dan is dit niet je ding.

Bij mij speelde de hoofdoverweging dat we binnenkort een boiler krijgen, daar wilde ik 'voorzorgmaatregelen' voor om zo weinig mogelijk kalk aanslag te krijgen. Ik heb veel info verzameld op voorhand. Bewezen werkende systemen was dan zout-ontharder, poly-fosfaten (of co2) injectie, en dus de keramische varianten. Injecteren met polyfosfaten vond ik niet prettig klinken, ondanks de bezwering dat het veel minder is dan wat je met eten al binnenkrijgt. CO2 is en duur en groot, dus voor een huis niet echt zinvol. Bleef dus over zout en keramisch. Maar voor een zout ontharder heb ik geen eenvoudige locatie beschikbaar. De keramische 'ontharder' (beter 'waterbehandelaar'), paste veel makkelijker in een krappe meterkast. Daarnaast hebben ook zout ontharders nadelen; er wordt water verspild, zout geloosd, en regenereren maakt lawaai.

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-02 12:04
mxmemx schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:41:
De waterhardheid is 6.8 DH, gemiddeld verbruik volgens verschillende aanbieders van zoutsystemen werd geschat op 50kg per jaar. De aanbieder van de h2o pro heeft hier niets over gezegd.

Verder zag ik een zoutsysteem niet zitten doordat het onderhoudsgevoelig was, niet altijd het gewenste resultaat geeft ivm resthardheid en verandering van smaak en ik wou dat de mineralen samenstelling in het water gelijk bleef.

Dat en daarnaast geloof ik oprecht dat dit systeem 95% van de capaciteit heeft als dat van een zoutsysteem voor 1x in de 3 jaar onderhoud en daarbij een nederlandse innovatie heeft me doen beslissen.

Solucalc is nooit ingegaan op mn offertenaanvraag dus die is afgevallen, happydrops verhoogd het fosfaat innhet water en is niet bewezen onschadelijk voor ons als mens en de oneflow gebruikt een koolstoffilter dat uiteindeljjk ieder jaar ofn2 jaar vervangen moet worden ipv om de 3 jaar die ze claimen.
Even voorop gesteld: Ik snap je overwegingen helemaal. Maar ik vraag me wel af of je OneFlow argument helemaal volledig is. Volgens mij is dat allereerst een TAC filter en heeft alleen het OneFlow+ model een koolstoffilter.

Benieuwd naar je ervaringen over een aantal maanden. Voor mij gaat het tussen deze 2 (Al heel lang mee bezig, maar lastig als de "vaste" loodgieter alleen een bepaald merk wil installeren en anderen geen tijd hebben voor nieuwe klanten).

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Deze schrijven: "Bovendien moet je rekenen op € 200 à 400 per jaar voor het zout en het onderhoud."

Hoeveel waarde moet je dan aan zo'n artikel hechten als ze de simpele feiten al niet eens op orde hebben?

WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-03 15:16
Tycoontje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:04:
[...]

Even voorop gesteld: Ik snap je overwegingen helemaal. Maar ik vraag me wel af of je OneFlow argument helemaal volledig is. Volgens mij is dat allereerst een TAC filter en heeft alleen het OneFlow+ model een koolstoffilter.

Benieuwd naar je ervaringen over een aantal maanden. Voor mij gaat het tussen deze 2 (Al heel lang mee bezig, maar lastig als de "vaste" loodgieter alleen een bepaald merk wil installeren en anderen geen tijd hebben voor nieuwe klanten).
Ik ben ook zeer benieuwd, als ik de ervaringen van de oneflow bekijk zijn die doorgaans: filter gaat bij lange na niet 3 jaar mee dus je hebt vaker een nieuw filter nodig of je krijgt na 1-2 jaar alweer aanslag.
Met de h2o pro meneer heb ik gevraagd hoezo zijn filter wel 3 jaar mee zou gaan en dat kwam door de een dubbel zo grote capaciteit die haalbaar was omdat het filter van de oneflow ivm zijn dubbele werking (chloor water omzetten) veel capaciteit verliest. De H2O Pro hoeft alleen het kalk te verminderen en is dus veel meer gericht op de nederlandse markt waar water kwaliteit an sich al hoog is. Ik heb tevens gevraagd, of ik een nieuw filter kon krijgen als hun beloofde 3 jaar niet haalbaar was (dus bijv na 2 jaar al verzadigd) hij gaf direct aan, dan lossen we dat direct op en krijg je een nieuw filter (en al helemaal met het service abonnement).
Ik krijg sterk het gevoel dat hij weet waar die het over heeft, geen gladde jakker die beweert "dat magnetisme echt werkt tegen kalk1!!!1!!!" maar puur feitelijk beschrijven en no nonsense naar mijn idee.

• jurjen_g
  • Nu online
Suicide schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:34:
[...]

Deze schrijven: "Bovendien moet je rekenen op € 200 à 400 per jaar voor het zout en het onderhoud."

Hoeveel waarde moet je dan aan zo'n artikel hechten als ze de simpele feiten al niet eens op orde hebben?
Geen idee hoe ze aan dat bedrag komen, wellicht gebaseerd op een onderhoudscontract wat wij Tweakers natuurlijk niet nemen. Hoewel volgens jouw eigen berekening voor mijn gezin ook al 150 euro aan zout zou kunnen kosten als ik duur inkoop (180 tot 200 m3 verbruik met 5 personen). Maar ik heb destijds ook een daadwerkelijke wetenschappelijke studie gezien die aantoont dat het principe gewoon werkt, kan helaas nu ff geen link vinden. Ook diverse op het oog betrouwbare leveranciers van zout ontharders verkopen het als werkend alternatief. Daarnaast is er bij mij thuis dus een duidelijke werking bij de douche. Kortom geen reden om te twijfelen aan dat het werkt, als je maar bewust bent dat je niet daadwerkelijk ontkalkt.

Voor mij ging het trouwens niet om het bedrag. Maar stel dat ik aan 50 euro zout genoeg zou hebben, is de keramische variant nog altijd over ruim 10 jaar gerekend een goedkoper alternatief, gerekend met eens in de 2 jaar parels vervangen (ik verwacht dat 3 jaar iets te optimistisch is, verkopers blijven toch altijd verkopers).

[Voor 5% gewijzigd door jurjen_g op 07-02-2023 13:30]

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:21
mxmemx schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:17:
[...]

maar puur feitelijk beschrijven en no nonsense naar mijn idee.
vind "nonsense" allicht iets overdreven:

Wat mij opviel is dat ze het hebben over "gepatenteerde geoptimaliseerde waterstroom" Maar daar verder niks over toelichten, maar wel heel mooi een onderzoeks papier op de website zetten waar en menig mens geen kaas van kan maken.

Allicht dat het patent nummer wel aanwezig is op het product zelf maar als je het als verkoop argument gebruikt, had ik erwel iets meer info over verwacht

• mxmemx
jurjen_g schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Geen idee hoe ze aan dat bedrag komen, wellicht gebaseerd op een onderhoudscontract wat wij Tweakers natuurlijk niet nemen. Hoewel volgens jouw eigen berekening voor mijn gezin ook al 150 euro aan zout zou kunnen kosten als ik duur inkoop (180 tot 200 m3 verbruik met 5 personen). Maar ik heb destijds ook een daadwerkelijke wetenschappelijke studie gezien die aantoont dat het principe gewoon werkt, kan helaas nu ff geen link vinden. Ook diverse op het oog betrouwbare leveranciers van zout ontharders verkopen het als werkend alternatief. Daarnaast is er bij mij thuis dus een duidelijke werking bij de douche. Kortom geen reden om te twijfelen aan dat het werkt, als je maar bewust bent dat je niet daadwerkelijk ontkalkt.

Voor mij ging het trouwens niet om het bedrag. Maar stel dat ik aan 50 euro zout genoeg zou hebben, is de keramische variant nog altijd over ruim 10 jaar gerekend een goedkoper alternatief, gerekend met eens in de 2 jaar parels vervangen (ik verwacht dat 3 jaar iets te optimistisch is, verkopers blijven toch altijd verkopers).
Ik heb met dat serviceabonnement een nieuw filter zodra het nodig is, dus al is het na 1 jaar, zij garanderen kosteloos een nieuw filter. Omgerekend is het abonnement 252 euro per 3 jaar, tov een nieuw filter van 250. Voor die 2 euro extra op 3 jaar heb je dus de zekerheid dat je mag aankloppen dat het eerder vervangen moet worden zonder bijkomende kosten.

• Suicide
  • Niet online
jurjen_g schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Hoewel volgens jouw eigen berekening voor mijn gezin ook al 150 euro aan zout zou kunnen kosten als ik duur inkoop (180 tot 200 m3 verbruik met 5 personen).
Nee, met de 180-200m3 van jouw kost je dat max. 50,- euro en geen 150,- euro. (4 zakken à 12,50)
jurjen_g schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:05:
[...]

Oja ik zou nog een update geven. Foto's volgen later, maar:
- Daar waar water stroomt is duidelijk minder kalkaanslag, zoals douchekop, vloer onder de douche, glaze douchewand.
- Daar waar water langer stilstaat / spetters is geen verschil, daar blijf je kalk houden

Dit is ook conform mijn verwachting, dus voor mij werkt het. Ik kan uiteraard nog steeds niet in de leidingen kijken, dus of die daadwerkelijk minder kalk bevatten is niet te zeggen.
@mxmemx deed het ook voor zijn nieuwe boiler, jij zegt dat als het water langer stilstaat weer kalk tevoorschijn komt, heeft het dan voor zijn nieuwe boiler dan wel zin?

Elke 3 jaar moet de vulling vervangen worden, @mxmemx verbruikt 100m3 en jij 200m3 per jaar met dezelfde vervangingstermijn, ik lees nergens terug hoe dat kan?
Hebben ze dat uitgelegd?

WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1

• jurjen_g
  • Nu online
Suicide schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:17:
[...]

Nee, met de 180-200m3 van jouw kost je dat max. 50,- euro en geen 150,- euro. (4 zakken à 12,50)
Fair enough, hoewel ik wel overal lees dat je ook jaarlijks moet reinigen en liefst 'laten onderhouden', maar dat zal wel verkooppraat zijn. Maakt nog altijd Zoutontharder 1500 + 12 x50 = 2100 versus H20 800 + 4 x 250 = 1800 voor 12 jaar, in elk geval niet wezenlijk kostenverschil om het ene veel goedkoper te benoemen dan het andere wat mij betreft.
edit:
prijs inclusief installatie van de H20 is momenteel circa 800 Euro zag ik
[...]

@mxmemx deed het ook voor zijn nieuwe boiler, jij zegt dat als het water langer stilstaat weer kalk tevoorschijn komt, heeft het dan voor zijn nieuwe boiler dan wel zin?
Hoe langer het stilstaat en hoe heter het water, hoe groter de kans dat de kristallen uit elkaar vallen. Volgens de meneer van H20 Pro is het verschil tussen NAC en TAC patronen (hij heeft NAC), dat TAC na circa 48 uur uit elkaar vallen, en NAC "vrijwel niet " uit elkaar vallen zolang het in water is opgelost en het water niet warmer is dan 55 a 60 gaden. Nu heb ik daar wel twijfels aan of dat echt zo zou zijn; maar in elk geval raad hij bijvoorbeeld aan om een laagje water in de waterkoker te laten staan. Een boiler zal bij ons vermoedelijk ongeveer eens per 2 dagen geheel zijn doorgespoeld, dus ook TAC waarden van 48 uur niet aanslag vormen zou voldoen.
Elke 3 jaar moet de vulling vervangen worden, @mxmemx verbruikt 100m3 en jij 200m3 met dezelfde vervangingstermijn, ik lees nergens terug hoe dat kan?
Hebben ze dat uitgelegd?
Ik meen dat het zo was dat het na 1000m3 OF na maximaal 3 jaar moet. dus die 3 jaar is meer een soort voorkomen van vervuiling denk ik. Wel waren er 2 maten, ik heb degene met 6 liter ruimte, maar volgens mij @mxmemx ook. Uiteindelijk is het zo dat langzamerhand die Nano poriën van de balletjes kunnen dichtslibben en daarom moet na enige tijd wel de boel vervangen worden. Ik heb trouwens ook een instructie gekregen om eventueel zelf een navulling te plaatsen van bijv. Oneflow of big-green, maar dan gebruikt ie uiteindelijk weer maar de helft van de ruimte en moet je vaker (volgens oneflow bijvoorbeeld eens per 2 jaar) vervangen. Maar dat zou kostentechnisch handig kunnen blijken, hoewel momenteel die merken ook vrij prijzige navullingen hanteren.

Lastige is wel dat je niet onthardt, dus je kan niet meten aan het water wanneer het "minder" goed gaat werken. Ik heb dus wel een reminder in de agenda gezet dat ik een vulling tijdig bestel.

In elk geval: als je liever geen 125 kg zout per jaar door het riool wil spoelen, en toch iets aan kalkaanslag wil doen, is dit best een te overwegen alternatief.

[Voor 24% gewijzigd door jurjen_g op 07-02-2023 14:57]

• mxmemx
Suicide schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:17:
[...]

[...]

Elke 3 jaar moet de vulling vervangen worden, @mxmemx verbruikt 100m3 en jij 200m3 per jaar met dezelfde vervangingstermijn, ik lees nergens terug hoe dat kan?
Hebben ze dat uitgelegd?
Ik heb misschien een typo gemaakt, vooralsnog geen nieuwe boiler op de planning, wel net een nieuwe badkamer en keuken. Al zit er een quooker in dus theoretisch dus wel een nieuwe boiler.

• Suicide
  • Niet online
jurjen_g schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:42:
[...]

Fair enough, hoewel ik wel overal lees dat je ook jaarlijks moet reinigen en liefst 'laten onderhouden', maar dat zal wel verkooppraat zijn. Maakt nog altijd Zoutontharder 1500 + 12 x50 = 2100 versus H20 800 + 4 x 250 = 1800 voor 12 jaar, in elk geval niet wezenlijk kostenverschil om het ene veel goedkoper te benoemen dan het andere wat mij betreft.
edit:
prijs inclusief installatie van de H20 is momenteel circa 800 Euro zag ik

[...]

Hoe langer het stilstaat en hoe heter het water, hoe groter de kans dat de kristallen uit elkaar vallen. Volgens de meneer van H20 Pro is het verschil tussen NAC en TAC patronen (hij heeft NAC), dat TAC na circa 48 uur uit elkaar vallen, en NAC "vrijwel niet " uit elkaar vallen zolang het in water is opgelost en het water niet warmer is dan 55 a 60 gaden. Nu heb ik daar wel twijfels aan of dat echt zo zou zijn; maar in elk geval raad hij bijvoorbeeld aan om een laagje water in de waterkoker te laten staan. Een boiler zal bij ons vermoedelijk ongeveer eens per 2 dagen geheel zijn doorgespoeld, dus ook TAC waarden van 48 uur niet aanslag vormen zou voldoen.

[...]

Ik meen dat het zo was dat het na 1000m3 OF na maximaal 3 jaar moet. dus die 3 jaar is meer een soort voorkomen van vervuiling denk ik. Wel waren er 2 maten, ik heb degene met 6 liter ruimte, maar volgens mij @mxmemx ook. Uiteindelijk is het zo dat langzamerhand die Nano poriën van de balletjes kunnen dichtslibben en daarom moet na enige tijd wel de boel vervangen worden. Ik heb trouwens ook een instructie gekregen om eventueel zelf een navulling te plaatsen van bijv. Oneflow of big-green, maar dan gebruikt ie uiteindelijk weer maar de helft van de ruimte en moet je vaker (volgens oneflow bijvoorbeeld eens per 2 jaar) vervangen. Maar dat zou kostentechnisch handig kunnen blijken, hoewel momenteel die merken ook vrij prijzige navullingen hanteren.

Lastige is wel dat je niet onthardt, dus je kan niet meten aan het water wanneer het "minder" goed gaat werken. Ik heb dus wel een reminder in de agenda gezet dat ik een vulling tijdig bestel.

In elk geval: als je liever geen 125 kg zout per jaar door het riool wil spoelen, en toch iets aan kalkaanslag wil doen, is dit best een te overwegen alternatief.
Het was voor @mxmemx goedkoper geweest als hij een ontharder op hars basis had aangeschaft als je zoals jullie uitgaat van 12 jaar.

Als voorbeeld WTR Ceramic High End met 15 liter hars:
  • aanschaf: 948,-
  • installatie: 299,-
  • 12 jaar zout (voor 100m3) 300,-
  • Harscleaner (1/2 flesje per jaar) 90,-
Totaal: 1637,-
edit:
de WTR Premium 15 is nog eens 149,- goedkoper

Nog steeds geen groot verschil, echter hoe langer het gebruik des te goedkoper wordt de hars variant.
Dat scheelt dan per 3 opvolgende jaren 100,- euro. (250,- voor het filter tegen 150,- zout)

Tevens ben je niet "verplicht" om filters af te nemen en kun je het waterhardheid ook echt meten.
Dat is bij het keramische filter niet het geval, dit constateer je dan pas na verloop van tijd en het is niet aan te tonen dat hij niet werkt. Dit zou een welles/nietes kunnen worden met de leverancier.
Als je het milieu niet extra wilt belasten met zout is het inderdaad het overwegen waard mits het inderdaad zo goed werkt.

• Kilumenati
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-03 18:33
Ik heb nog geen €900,- betaald en wel voor een duplex variant zout ontharder. Deze zijn altijd duurder omdat je 2 harsvaten hebt waardoor je die zogenaamde herrie niet meer in de nacht hoeft te horen.
Daarnaast koop je 25kg zout voor nog geen €10,-.
De heren zijn helemaal vrij om aan te schaffen wat je wilt aanschaffen vanwege nieuwe technologie of omdat het een handig hebbedingetje is dat wel past waar je hem nodig hebt, maar om te beweren dat het een goedkoper alternatief is is gewoon onzin.
Daarnaast verbetert het de smaak van het water, thee en koffie niet omdat het kalk nog steeds in het water zit.
Het voordeel met douchen heb je niet en je hebt ook niet het voordeel dat je minder shampoo, zeep en wasmiddel hoeft te gebruiken lijkt mij.
Het is prima als die zaken voor jullie niet belangrijk zijn, maar doe dan niet alsof jullie keuze beter is aub.

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-03 08:27
Ook ik wil graag een waterontharder, en lijk mijn vrouw ook bijna over te hebben gehaald :-). Nu komt alleen de volgende uitdaging: De plaatsing.

De watermeter zit bij ons in de meterkast, waar geen plaats meer is (We hebben nog een gasaansluiting, er is nogal wat elektra aanwezig), en in de kruipruimte zie ik ook niet zitten. Nu speel ik met de gedachte om hem in de gang te plaatsen, direct naast de meterkast. Hier zouden we dan een kast omheen kunnen (laten) bouwen, wat dan ook meteen onze schoenenkast wordt. Omdat het direct naast de meterkast zit, zijn water aan/afvoer en stroom geen probleem.

Ons verbruik is ongeveer 100m3 per jaar, en ik heb liever oversized dan undersized. Ik wil graag gaan voor een zoutontharder. Het merk maakt me niet veel uit, zolang het maar goed spul is. De hoogte is dan de grootste beperking. De amysoft ASC-90 en de Waterluxe Duo 12 hebben beiden een hoogte van circa 55cm, en lijken daarmee prima.

Moet ik, naast de afmetingen op de websites van de fabrikanten, nog rekening houden met ruimte voor onderhoud/aansluitingen/etc? Zijn er nog andere modellen die ik ook in mijn vergelijking mee zou moeten nemen naar jullie (bescheiden maar gewaardeerde) mening?

• Kilumenati
Zeer recent heb ik deze aangeschaft ivm met de goede beoordelingen van de hard en software van dit merk: https://www.amazon.nl/Wat...x=clac%2Caps%2C82&sr=8-25

Voor mij is deze ook aardig oversized, maar gezien de grootte van mijn woning heb ik er bewust voor gekozen om een grotere capaciteit aan te kunnen. Als ik de woning ooit verkoop aan een 5 of meer persoonshuishouden, dan hebben hun er ook tenminste iets aan wat de waarde van mijn woning in principe verhoogt.

De 2 x 14L harskernen zijn laag genoeg. Alleen het zoutreservoir is aan de grote kant. Voor mijn ruimt is dat ideaal omdat ik hem dan op zijn vroegst om de 2 jaar hoef bij te vullen.
Ik denk dat genoeg mensen hun kleine reservoir met je willen wisselen voor zo'n 100kg reservoir ;)

Er zijn echter ook andere merken die dezelfde besturingssysteem hebben als een Clack.
Na wat ik op dit forum heb gelezen zijn er niet echt veel waterontharders die compleet waardeloos zijn, dus ik denk dat je vast wel tot een weloverwogen keuze kunt komen als je je er een klein beetje in verdiept.

• mxmemx
Kilumenati schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:12:
Ik heb nog geen €900,- betaald en wel voor een duplex variant zout ontharder. Deze zijn altijd duurder omdat je 2 harsvaten hebt waardoor je die zogenaamde herrie niet meer in de nacht hoeft te horen.
Daarnaast koop je 25kg zout voor nog geen €10,-.
De heren zijn helemaal vrij om aan te schaffen wat je wilt aanschaffen vanwege nieuwe technologie of omdat het een handig hebbedingetje is dat wel past waar je hem nodig hebt, maar om te beweren dat het een goedkoper alternatief is is gewoon onzin.
Daarnaast verbetert het de smaak van het water, thee en koffie niet omdat het kalk nog steeds in het water zit.
Het voordeel met douchen heb je niet en je hebt ook niet het voordeel dat je minder shampoo, zeep en wasmiddel hoeft te gebruiken lijkt mij.
Het is prima als die zaken voor jullie niet belangrijk zijn, maar doe dan niet alsof jullie keuze beter is aub.
Om even in te gaan op je punten:

-verbetert de smaak van water niet:
Smaak van water verbetert ook niet met een zout systeem dat maak je jezelf wijs omdat je het de verkoper hebt horen zeggen, de eerste 2 weken vind je het zelfs viezer smaken omdat je de smaaknniet gewend bent, dit is WEL bewezen door gebruikers.

-je gebruikt minder shampoo sop zeep
Ja want jij gebruikte eerst 50ml shampoo sop en zeep en nu nog maar 5ml zeker, het is letterlijk uitgezocht wat je zou besparen op jaar basis en dit kwam volgens onderzoeken uit op een niet significant getal op basis van de uitgave voor zout (dus nog jiet eens het systeem zelf meegenomen)

Je kunt dus nu quasi agressief reageren dat wij absoluut de verkeerde keuze gemaakt hebben en jij de goede maar je argumenten zijn alleen op basis van verkooppraatjes en niet op basis van gebruiksgemak, milleu, toekomstige reguleringen waarin de overheid mogelijk waterverspilling tegengaat, geen overmatige verhoging van natrium inname(dit is immers al te hoog voor gemiddeld mens)

Het is niet alsof ik de werking van zout minder noem dan het door mij gekozen systeem, ik heb zelfs meermaals gezegd dat het systeem max 90% haalt van een zoutsysteem omdat dat "perfect" is en dit niet.

Afin, voor iedere gek een gebrek, voor mij de h2opro voor jou de ionenwisselaar, einde.

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54
mxmemx schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:28:
[...]

Om even in te gaan op je punten:

-verbetert de smaak van water niet:
Smaak van water verbetert ook niet met een zout systeem dat maak je jezelf wijs omdat je het de verkoper hebt horen zeggen, de eerste 2 weken vind je het zelfs viezer smaken omdat je de smaaknniet gewend bent, dit is WEL bewezen door gebruikers.

-je gebruikt minder shampoo sop zeep
Ja want jij gebruikte eerst 50ml shampoo sop en zeep en nu nog maar 5ml zeker, het is letterlijk uitgezocht wat je zou besparen op jaar basis en dit kwam volgens onderzoeken uit op een niet significant getal op basis van de uitgave voor zout (dus nog jiet eens het systeem zelf meegenomen)

Je kunt dus nu quasi agressief reageren dat wij absoluut de verkeerde keuze gemaakt hebben en jij de goede maar je argumenten zijn alleen op basis van verkooppraatjes en niet op basis van gebruiksgemak, milleu, toekomstige reguleringen waarin de overheid mogelijk waterverspilling tegengaat, geen overmatige verhoging van natrium inname(dit is immers al te hoog voor gemiddeld mens)

Het is niet alsof ik de werking van zout minder noem dan het door mij gekozen systeem, ik heb zelfs meermaals gezegd dat het systeem max 90% haalt van een zoutsysteem omdat dat "perfect" is en dit niet.

Afin, voor iedere gek een gebrek, voor mij de h2opro voor jou de ionenwisselaar, einde.
Smaak van het water na een ontharder is inderdaad anders. In het begin vond ik het niet lekker, maar dat went snel na 1-2 weken.

Ik ben de helft minder shampoo/zeep/wasmiddel gaan gebruiken en het wordt net zo schoon als voorheen. Ook qua reinigingsmiddelen, normaal moest ik wekelijks de badkamer ontkalken met badkamerreiniger of ontkalkingsmiddelen. Nu kan het gewoon met een normaal emmertje met sop, scheelt al heel wat agressieve reinigingsmiddelen. Ergo, beter voor het milieu.

Er is inderdaad een minimale natriumtoename aan het water, alleen blijft dit nog fors onder de norm gesteld in het drinkwaterbesluit.

Wat gebeurt er eigenlijk met de keramische balletjes in de h2opro? Als je iedere 3 jaar dat moet vervangen, hoe goed zijn die keramische balletjes te recyclen? Hoe worden ze gemaakt en hoeveel milieuvervuiling kost dat?
Ik denk dat er heel wat kuub water doorheen gaat voordat je de keramische balletjes geproduceerd hebt..

• Kilumenati
mxmemx schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:28:
Je kunt dus nu quasi agressief reageren dat wij absoluut de verkeerde keuze gemaakt hebben en jij de goede
Heb jij mogelijk moeite met begrijpend lezen?
Waar geef ik precies aan dat jullie de verkeerde keuze hebben gemaakt en wij de goeie?
Dat maak je er helemaal zelf van omdat je jezelf waarschijnlijk nog steeds probeert te overtuigen dat je de juiste beslissing hebt genomen. Om die reden probeer je anderen er ook van te overtuigen waardoor je drammerig en bevooroordeeld overkomt bij mij en sommige anderen.

Heel duidelijk geef ik aan dat de beslissing voor een keuze gebaseerd is op een individuele voorkeur.
Veel plezier met je ontharder die eigenlijk helemaal niet onthard omdat het kalkniveau gelijk blijft. Voor mij is het belangrijk dat het water zacht is en daarom is een echte ontharder voor mij de beste keuze!

• vormulier
Laten we hier de agressie even buiten :) ?

Iedereen mag kiezen waar hij/zij/het/hun/hullie/.. prettig bij voelt!

Wat mij persoonlijk weerhoud van een h2opro, is dat als je "ceramic pearl filter" even door de google haalt er veel meer info naar voren komt, en niet altijd even wetenschappelijk onderbouwt dan wel dat er veel informatie verschilt tussen de bronnen:

- Je kan er 10 jaar / 3 jaar mee doen
- Je kan ze schoon koken met heet en azijn water / in de oven ? (het water dan wel weggooien)
- Je kan ze los kopen en in je kopje thee gooien (iederzijn ding) daar mee zou je alleen je kopje thee "kalk vrij" maken (of is dit dan meer voor de smaak?)

Gezien je ze kan schoonmaken, waarom moet je een nieuw filter kopen ? kan je het filter dan zelf niet uit elkaar halen en "schoon maken"? (serieuze vraag dit, want daar mee lijkt het meer een verdien model)

en dan hebben we het patent nog, staat er een patent op je water filter ? Ik ben serieus benieuwd want het zit in de marketing..

• Suicide
  • Niet online
Lieuwe15 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Smaak van het water na een ontharder is inderdaad anders. In het begin vond ik het niet lekker, maar dat went snel na 1-2 weken.

Ik ben de helft minder shampoo/zeep/wasmiddel gaan gebruiken en het wordt net zo schoon als voorheen. Ook qua reinigingsmiddelen, normaal moest ik wekelijks de badkamer ontkalken met badkamerreiniger of ontkalkingsmiddelen. Nu kan het gewoon met een normaal emmertje met sop, scheelt al heel wat agressieve reinigingsmiddelen. Ergo, beter voor het milieu.

Er is inderdaad een minimale natriumtoename aan het water, alleen blijft dit nog fors onder de norm gesteld in het drinkwaterbesluit.

Wat gebeurt er eigenlijk met de keramische balletjes in de h2opro? Als je iedere 3 jaar dat moet vervangen, hoe goed zijn die keramische balletjes te recyclen? Hoe worden ze gemaakt en hoeveel milieuvervuiling kost dat?
Ik denk dat er heel wat kuub water doorheen gaat voordat je de keramische balletjes geproduceerd hebt..
Ik vond de smaak van het water niet anders moet ik zeggen, maar misschien heeft dat ook met de relatief lage hardheid te maken, van 7dH naar 0dH.

Volgens mij zijn die keramische balletjes toch gemaakt van klei?
Of ik moet me wel heel erg vergissen, of er daarna nog iets meegedaan wordt weet ik niet, ik kan er nergens iets over vinden.
vormulier schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:22:Iedereen mag kiezen waar hij/zij/het/hun/hullie/.. prettig bij voelt!

en dan hebben we het patent nog, staat er een patent op je water filter ? Ik ben serieus benieuwd want het zit in de marketing..
Suicide schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:58:
[...]
Echter is iedereen natuurlijk vrij om te kopen wat hij wilt.

Gelukkig is het niet zo dat uitspraken hier bindend zijn... :)
Gelukkig had ik dat al gemeld....

Wat betreft het patent, dat is er denk ik niet want dan moet je iets nieuws of inventiefs hebben.
Maar dat hoeft natuurlijk niets aan de werking af te doen als er geen patent is.

• vormulier
Suicide schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:39:
[...]
Wat betreft het patent, dat is er denk ik niet want dan moet je iets nieuws of inventiefs hebben.
Maar dat hoeft natuurlijk niets aan de werking af te doen als er geen patent is.
Klopt, Maar als ze gebruik maken van een patent, zou je toch verwachten dat het patent nummer toch vermeld moet worden ? (bijv. als ze een licentie nemen op een patent)

En anders is het gewoon "misleidende reclame" en wat dat over een bedrijf moet zeggen mag je zelf invullen

• Suicide
  • Niet online
vormulier schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Klopt, Maar als ze gebruik maken van een patent, zou je toch verwachten dat het patent nummer toch vermeld moet worden ? (bijv. als ze een licentie nemen op een patent)

En anders is het gewoon "misleidende reclame" en wat dat over een bedrijf moet zeggen mag je zelf invullen
Ik zie even niet zo snel op de website waar ze vermelden dat er een patent is, waar kan ik dat vinden?

• vormulier
Suicide schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:03:
[...]

Ik zie even niet zo snel op de website waar ze vermelden dat er een patent is, waar kan ik dat vinden?
OP +/- 60% van de website onder de reviews:

• Suicide
  • Niet online
vormulier schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:10:
[...]

OP +/- 60% van de website onder de reviews:
[Afbeelding]
Ze hebben dus geen patent.... :)

[Voor 3% gewijzigd door Suicide op 08-02-2023 11:30]

• vormulier
Suicide schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Ze hebben dus geen patent.... :)
Dat is een ding wat zeker is, maar ze maken er wel gebruik van ?
en zo ja moet dat patent nummer dan niet ergens staan ?

Vind het maar een beetje een vaag verkoop argument en ergens zou het dus kunnen betekenen dat ze het filter alleen maar vullen met water voor de sier en al het water gewoon rechtdoor naar de kraan gaat.. who knows

• vormulier
Ik heb even gekeken naar het merk filter behuizing die ze gebruiken:

en vond deze:
https://en.kwerk.de/filte...grated-bypass-blue-white/

Precies de zelfde.. dat is al 474 euro pure winst.. dan moeten er nog koppel stukken van de gamma bij en een filter..

Hier met filter maar zonder koppel spul 277 pond https://purewaterpoint.com/product/tac-20/ (311 euries)

Ergens voelt het niet goed.. Persoonlijk denk ik dus wel dat de keuz gaat vallen op een ontharder met zout :)

Het was natuurlijk mooi om te bekijken want het systeem heeft wel voordelen: geen stroom, geen afvoer, geen herrie dat soort dingen.

[Voor 16% gewijzigd door vormulier op 08-02-2023 12:00]

• Suicide
  • Niet online
vormulier schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Dat is een ding wat zeker is, maar ze maken er wel gebruik van ?
en zo ja moet dat patent nummer dan niet ergens staan ?

Vind het maar een beetje een vaag verkoop argument en ergens zou het dus kunnen betekenen dat ze het filter alleen maar vullen met water voor de sier en al het water gewoon rechtdoor naar de kraan gaat.. who knows
Nee, volgens mij hoef je een patent nummer niet te vermelden.
Je moet zelf (laten) uitzoeken of ergens een patent op rust als je iets wilt (na-) maken.
(Correct me if I'm wrong)
vormulier schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:50:

en vond deze:

Precies de zelfde.. dat is al 474 euro pure winst.. dan moeten er nog koppel stukken van de gamma bij en een filter..

Hier met filter maar zonder koppel spul 277 pond https://purewaterpoint.com/product/tac-20/ (311 euries)

Ergens voelt het niet goed..
Als ik @mxmemx was zou ik de aankoop annuleren en bovenstaande dan aanschaffen...

Verder hoop ik dat de gebruikers er gelukkig mee zijn en dat het aan de verwachtingen voldoet.

• jurjen_g
  • Nu online
vormulier schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:50:

en vond deze:

Ergens voelt het niet goed.. Persoonlijk denk ik dus wel dat de keuz gaat vallen op een ontharder met zout :)

Het was natuurlijk mooi om te bekijken want het systeem heeft wel voordelen: geen stroom, geen afvoer, geen herrie dat soort dingen.
Goed gevonden!

Maar dat ze "winst" maken op materiaal is toch geen argument om iets niet te kopen? Alles wat je helemaal zelf inkoopt en zelf in elkaar steekt en zelf installeert zal veel goedkoper zijn, ik denk dat als je gaat zoeken naar onderdelen van een zout-waterontharder je vast ook veel goedkoper aan materiaal komt. Deze meneer zal ook zijn bedrijfje willen runnen, net als iedere ondernemer.

Overigens vind ik de discussie over geld nogal raar; volgens mij gaf @mxmemx niet als reden voor de aankoop dat het zoveel goedkoper is en stelde ik zelfs met mijn iets te optimistische berekening dat je niet moet stellen dat het ene veel goedkoper is dan het andere... Ik vind de schrijfstijl van de reacties nogal "hard" erop ingaan dat het niet goedkoper is, en dat voelt een beetje gek als ik dat geheel, expliciet niet als aankoop argument geef.

• Suicide
  • Niet online
jurjen_g schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:10:
[...]

Goed gevonden!

Maar dat ze "winst" maken op materiaal is toch geen argument om iets niet te kopen? Alles wat je helemaal zelf inkoopt en zelf in elkaar steekt en zelf installeert zal veel goedkoper zijn, ik denk dat als je gaat zoeken naar onderdelen van een zout-waterontharder je vast ook veel goedkoper aan materiaal komt. Deze meneer zal ook zijn bedrijfje willen runnen, net als iedere ondernemer.
@vormulier laat zien dat het op een simpele manier goedkoper kan met hetzelfde product. Daar is toch niets mis mee?
"Helemaal zelf inkoopt en in elkaar steekt", kom op het is geen rocket science, gewoon wat kunststof onderdelen met elkaar verbinden, en als het niet helemaal goed zou zitten lekt er een druppel water.
Overigens vind ik de discussie over geld nogal raar; volgens mij gaf @mxmemx niet als reden voor de aankoop dat het zoveel goedkoper is en stelde ik zelfs met mijn iets te optimistische berekening dat je niet moet stellen dat het ene veel goedkoper is dan het andere... Ik vind de schrijfstijl van de reacties nogal "hard" erop ingaan dat het niet goedkoper is, en dat voelt een beetje gek als ik dat geheel, expliciet niet als aankoop argument geef.
Uhhh volgens mij begon hij toch zelf over de kosten en ging het niet over jouw aankoopargumenten?
mxmemx schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:29:
Daarnaast vind ik de reviews eerlijk ogen, het systeem kost met inc installatie 400 euro minder dan een zout variant en kan ik 3 jaar een 95% rendement halen uit dit systeem tov zoutoplossing. Elke 3 jaar kost het 250 euro (of 252 met maandelijkse betaling van 6,95) aan nieuwe filters.

Met ons verbruik zouden we de eerste 3 jaar ongeveer 120-180 euro aan zout kwijt zijn, bij h2o niets.
Daarna zal het per 3 jaar 250 euro kosten, dus 70-130 euro per 3 jaar duurder.

Ervan uitgaande dat zout in aanschaf 400+120 euro= 520 euro duurder is en dat per 3 jaar (na de eerste 3 jaar) 130 euro bespaard, zou dat een terugverdientijd van 12 jaar zijn. dan zal het systeem wel aan vervanging toe zijn gok ik.

• vormulier
Hopelijk hebben mensen er wat aan :)
[...]
daar heb je wel een punt, iedereen wil een boterham, neemt niet weg dat dit nog al een dikke boterham is..
[...]
Ben niet zo zeer uit op geld besparen, ik wil een goed product. Daar zit een prijs kwaliteit verhouding in met een verwacht resultaat, waar van er toch wel wat over te zeggen valt..

Any hoe, Ieder zijn keuze, en beweeg redenen.

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-03 10:07
Oops ik dacht even een waterontharder te bestellen, maar is ingewikkelder dan ik dacht...

Als ik er zo weinig mogelijk omkijken naar wil hebben wat is dan handig?

Kwam zelf uit op deze:
Waterluxe Waterontharder 7

Maar nu kom ik op goedkopewaterontharders heel veel verschillende modellen tegen en ben ik 'm ff kwijt :-)

Gaat om eensgezinswoning met 2 volwassenen en 1 kind, zijn zuinig met water ondanks dat we heel veel water drinken ;-)

• jurjen_g
  • Nu online
vormulier schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:06:
[...]
Hopelijk hebben mensen er wat aan :)
[...]
Ben niet zo zeer uit op geld besparen, ik wil een goed product. Daar zit een prijs kwaliteit verhouding in met een verwacht resultaat, waar van er toch wel wat over te zeggen valt..

Any hoe, Ieder zijn keuze, en beweeg redenen.
Dat is zeker zo; en een zout-waterontharder verwijdert daadwerkelijk kalk en is daardoor voor kalkaanslag voorkomen daadwerkelijk de betere techniek. Ik wil alleen voorkomen dat andere alternatieven die ook door testinstanties als werkend alternatief worden aangegeven, hier de grond in worden geboord omdat een verkoopwebsite teveel blabla toont. In mijn opinie tonen alle verkoopwebsites van alle producten teveel blabla. Als het nu oplichting zou zijn omdat het een niet-bewezen techniek zou zijn dan zou ik jullie gelijk geven, maar dit is gewoon bewezen werkzaam tegen kalkaanslag. Er zijn wel degelijk relevante verschillen tussen de technieken die een aankoopkeuze zouden kunnen bepalen (zout verbruik, in veel gevallen elektraverbruik, waterverspilling, geluid, meer/minder waterdrukval, aanpassing calcium naar natrium etc, versus echt zacht water, besparing op schoonmaak, huidirritaties voorkomen etc).

T.a.v. kosten voor hervulling zout versus "NAC/TAC-patroon"
Ik vond ook nog wel interessant om die keramische balletjes inderdaad zelf aan te schaffen/filter zelf schoonmaken; 15 dollar per kg. Misschien nog eens even goed bestuderen hoe zo'n filter precies in elkaar steekt en dan zelf inderdaad de navullingen verzorgen ;)

• vormulier
jurjen_g schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:10:
[...]
Ik vond ook nog wel interessant om die keramische balletjes inderdaad zelf aan te schaffen/filter zelf schoonmaken; 15 dollar per kg. Misschien nog eens even goed bestuderen hoe zo'n filter precies in elkaar steekt en dan zelf inderdaad de navullingen verzorgen ;)
Deze keramische filters zijn ook te koop voor aquaria, Allicht dat dat een idee is ?
Moet je allicht wel even kijken of het ook echt het zelfde betreft.

Dit zijn aquaria keramiek items:
https://www.gdaquarium.nl...0buitenfilter#description

Zo een filter doet niet meer als water door een U bocht leiden, dus als je de lege filter behuizing met alleen deze balletjes vult schiet het niet erg op, je zal er in het midden een pijpje moeten doen met een filter (om de balletjes tegen te houden) die dan je retour word dan heb je eigenlijk al het zelfde systeem..

PS:
Dit is een goedkoop per kraan systeem:
https://www.osmoseexpert.nl/doulton-hip-waterfilter-wfs-d808
mocht je het alleen voor de thee willen

• jurjen_g
  • Nu online
vormulier schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:42:
[...]

Deze keramische filters zijn ook te koop voor aquaria, Allicht dat dat een idee is ?
Moet je allicht wel even kijken of het ook echt het zelfde betreft.

Dit zijn aquaria keramiek items:
https://www.gdaquarium.nl...0buitenfilter#description

Zo een filter doet niet meer als water door een U bocht leiden, dus als je de lege filter behuizing met alleen deze balletjes vult schiet het niet erg op, je zal er in het midden een pijpje moeten doen met een filter (om de balletjes tegen te houden) die dan je retour word dan heb je eigenlijk al het zelfde systeem..

PS:
Dit is een goedkoop per kraan systeem:
https://www.osmoseexpert.nl/doulton-hip-waterfilter-wfs-d808
mocht je het alleen voor de thee willen
Thnx.

Volgens mij zijn er wel redelijk veel verschillen tussen soorten keramische filters, veel zijn ook 'puur' gemaakt om vervuiling van deeltjes uit water te halen en hebben dus helemaal geen nano-kristal werking. Ik zet op mijn planning volgend jaar een tweakersproject om dit uit te vissen (maar dan dus juist niet voor vissen)

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
jurjen_g schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Thnx.

Volgens mij zijn er wel redelijk veel verschillen tussen soorten keramische filters, veel zijn ook 'puur' gemaakt om vervuiling van deeltjes uit water te halen en hebben dus helemaal geen nano-kristal werking. Ik zet op mijn planning volgend jaar een tweakersproject om dit uit te vissen (maar dan dus juist niet voor vissen)
Over keramisch filter zeker voor grotere installatie is al het een en ander bekend en toegepast.

https://pwntechnologies.com/portfolio/ceramac/

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• jurjen_g
  • Nu online
wizzopa schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:41:
[...]

Over keramisch filter zeker voor grotere installatie is al het een en ander bekend en toegepast.

https://pwntechnologies.com/portfolio/ceramac/
Ja klopt, maar er dreigt nu wel wat miscommunicatie: de keramische kalkaanslag-verminderaars zoals H2O-Pro, Watts OneFlow, Big-Green gebruiken juist weer niet de kermamische balletjes om te filteren, zoals in jouw voorbeeld en volgens mij ook dat aquarium voorbeeld. De balletjes zoals uit mijn eerdere link zorgen door het oppervlak ervoor dat de calcium ionen 'makkelijk' kristallen vormen, waardoor ze daarna opgelost blijven i.p.v. reageren met koolwaterstoffen en kalkaanslag te vormen. In de OneFlow en Big-Green zit naast de balletjes ook nog een filter, maar ik weet niet of dat ook een keramisch filter is. Dit is dan om vuildeeljes tegen te gaan of Chloor tegen te houden. In NL vrijwel niet nodig, en zo'n filter zal nog vaker verwisseld moeten worden omdat daar daadwerkelijk 'spul' achterblijft.

Ik vond ook een presentatie over die studie die ik vorig jaar vond. Vanaf circa sheet 40 de resultaten en verklaringen over hoe het werkt.

[Voor 10% gewijzigd door jurjen_g op 08-02-2023 16:15]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Voor ons nieuwbouwproject zijn er ideeën om gezamenlijk met de buurt een waterontharder aan te schaffen. De kosten daarvoor zijn rond de 1500 euro, geïnstalleerd en wel. Het gaat dan om een apparaat die geen stroom nodig heeft, met mogelijke plaatsing in de meterkast. Daar ligt ook een afvoer vlak achter (toilet) en die is in de kruipruimte eronder toegankelijk. Ik vind het nogal prijzig.

Mijn (alternatieve) idee is om zelf een ontharder aan te sluiten, zoals de hier vaker genoemde R2D2-32. Lijkt me een prima basic ding voor ons gebruik.

De installateur, die toch al voor de keukeninstallatie komt, kan ik dan vragen om de boel aan te sluiten voor de ontharder; een sifon met airgap op de standleiding in de kruipruimte, aansluitingen voor water, en de 230v. Ben ik voor maximaal 700-800 euro klaar euro wel klaar, lijkt me.

Of ga ik dan voorbij aan iets heel belangrijks?
Mag je eigenlijk een sifon en airgap in de meterkast installeren? Of moet dat in de kruipruimte?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@koelkast
Een stroomloze ontharder (als ze geen magneet bedoelen) valt al in de categorie Aquacell of een van deze misschien?
In de meterkast is wel stroom aanwezig neem ik aan? :+

Als je iets met home assistant doet, zou je kunnen gaan voor een clack ws1
Heb ik een leuk printje voor gemaakt incl zoutniveau meting
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Heb hier ook een siphon met airgap in de MK geplaatst (nieuwbouwhuis was ook voorzien van riool aansluitpunt in de MK)

[Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2023 17:58]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08
De Tara7 van Remon Waterontharders is gister bij ons aangesloten. Rond 12.00 waren ze klaar, ging heel snel. Ze hebben het allereerst laten spoelen 5min. Beetje herrie. Toen was het klaar.
Test liet zien dat we waterhardheid van 10 DH hadden. Na het aansluiten 0 DH.

Daarna vul ik een glas water en deze lijkt wit, mini luchtbelletjes, trekt vrij snel weg in het glas. Bij een volgende glas was het al weg, direct helder. Dus dat lijkt een goed teken..

Maar:

1. Nu de volgende dag hebben we nog steeds een vrij sterke metaalsmaak. Dat vinden we niet prettig. Ik lees in dit topic dat dat kan komen als er lucht wordt aangezogen in de hars. Is dat iets waar ik mij nu direct zorgen om moet maken? of paar dagen wachten voordat ik ze ga bellen? Omdat er de eerste keer altijd wat lucht in kan komen eenmalig?

2. Onze vaatwasser zit nog onthardingzout in, ik ben vergeten te vragen of ik dit eruit moet halen (lijkt me geen makkelijke klus).. ze legden wel uit dat ik de tabletten beste door midden kan knippen en als ze op zijn overstappen op poeder, 1 theelepel is genoeg. Wel glansmiddel blijven gebruiken zodat je vaat mooi droogt (dus niet voor de glans). Welke poeder kopen jullie?

3. Onze Quooker is deze week ook 5 jaar oud. Hij zal vast niet meer 3L water produceren en vast niet kokend, maar voldoet. De monteurs gaven aan dat de quooker wel een dikke koek aan kalk zal hebben, deze zal niet oplossen door onthard water, maar ook niet erger worden. Dus best kans dat we nog heel lang ermee kunnen doen, tenzij we niet tevreden zijn over het volume en de temperatuur. Hebben anderen ook deze ervaring? Het zijn dure dingen..

We zitten vooral met de smaak natuurlijk.. lijkt me niet iets waaraan we gaan wennen. Ik wil wel op 0DH blijven, dus niet 2 of 3 DH instellen voor de smaak..

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Jazco2nd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:31:
2. Onze vaatwasser zit nog onthardingzout in, ik ben vergeten te vragen of ik dit eruit moet halen (lijkt me geen makkelijke klus).. ze legden wel uit dat ik de tabletten beste door midden kan knippen en als ze op zijn overstappen op poeder, 1 theelepel is genoeg. Wel glansmiddel blijven gebruiken zodat je vaat mooi droogt (dus niet voor de glans). Welke poeder kopen jullie?
Ik gebruik ook al een poos geen tabletten meer en ook geen zout. Vorig jaar een nieuwe vaatwasser gekocht (de oude zat in deze woning toen we erin kwamen >13 jaar oud). Ik heb bij Amazon een 2,85Kg container Sun vaatwaspoeder gekocht en een doorzichtige plastic bak met klepje waar ik het in heb gedaan. en in het gootsteenkastje gezet. Daarin een klein maatschepje waarmee ik steeds wat poeder pak.
3. Onze Quooker is deze week ook 5 jaar oud. Hij zal vast niet meer 3L water produceren en vast niet kokend, maar voldoet. De monteurs gaven aan dat de quooker wel een dikke koek aan kalk zal hebben, deze zal niet oplossen door onthard water, maar ook niet erger worden. Dus best kans dat we nog heel lang ermee kunnen doen, tenzij we niet tevreden zijn over het volume en de temperatuur. Hebben anderen ook deze ervaring? Het zijn dure dingen..
Onze Quooker is nu 3 jaar oud en is geplaatst toen we hier kwamen wonen, tegelijk met mijn AquaCell. Onlangs moest ik 'm open maken omdat er iets met de slang was en ik was blij verrast om te zien dat er geen korreltje kalk in zat. Hij was helemaal schoon van binnen.
Misschien de moeite waard om 'm een keer open te maken (Quooker heeft doe het zelf handleidingen op de site staan voor het openen van dat ding om de slang te vervangen) en als er veel kalk in zit, te reinigen met een of ander ontkalkingsmiddel. Kun je gelijk het filter vervangen.

Ik heb nergens last van kalk, en dat is heel erg fijn. Je ziet in de douche nog wel wat druppeltjes, maar die veeg je gewoon weg. Het is geen kalkaanslag. Ook de regendouche en handdouches lopen nog allemaal perfect door. Normaal heb je altijd een paar van die gaatjes die verstoppen. Echt heel fijn om daar vanaf te zijn.

Wat die metaalsmaak betreft kan ik je niet helpen. Wij hebben dat niet. Misschien even een paar dagen aankijken als alles goed doorgespoeld is en de ontkalker ook een paar cycli heeft doorlopen. Hopelijk is het 'nieuwigheid'.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:39
Ik heb een vraagje, Ik heb een fleck 5800 waterontharder. Deze zit nu in de meterkast. Dit najaar krijgen wij zonnepanelen en ik wil de gehele meterkast laten vernieuwen. De waterontharder willen wij laten verplaatsen naar de andere kan van het huis (bij de cv ketel en het zoutvat). Er moet dan een gat geboord worden zodat de waterslangen via de kruipruimte naar de plek van de cvketel\zoutvat kunnen. Is dit een probleem denken jullie? Het zal een meter of 7-9 zijn vanaf de hoofdaansluiting. Heeft iemand een soortgelijke ervaring? Alvast bedankt!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@harrybeuker Waterleiding kun je toch gewoon verlengen?
Neem dan wel minimaal 20-25 mm (afhankelijk van welk systeem.
Meteen een hard water aftappunt voor de tuin maken?

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-02-2023 16:56]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Kilumenati
harrybeuker schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:11:
Er moet dan een gat geboord worden zodat de waterslangen via de kruipruimte naar de plek van de cvketel\zoutvat kunnen.
Mag ik vragen waarom je slangen gaat gebruiken ipv waterleidingen?
Ik zou namelijk gewoon je waterleiding ondergronds verlengen naar de CV. Gezien je CV ook een afvoer nodig heeft moet dat ook geen probleem opleveren.
In principe ben je dus alleen je waterleiding aan het verlengen/omleiden en dat kan nooit kwaad.
Zoals al is aangegeven zou ik wel minimaal 22mm leidingen nemen om drukverlies te voorkomen.

• harrybeuker
Kilumenati schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:13:
[...]

Mag ik vragen waarom je slangen gaat gebruiken ipv waterleidingen?
Ik zou namelijk gewoon je waterleiding ondergronds verlengen naar de CV. Gezien je CV ook een afvoer nodig heeft moet dat ook geen probleem opleveren.
In principe ben je dus alleen je waterleiding aan het verlengen/omleiden en dat kan nooit kwaad.
Zoals al is aangegeven zou ik wel minimaal 22mm leidingen nemen om drukverlies te voorkomen.
Thanks! Omdat ik zelf er geen verstand van heb. Ik moet dus gewoon de waterleiding laten verlengen. Bedankt voor jullie tips en adviezen. Ik ga volgende week eens een offerte aanvragen!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:27
Eindelijk :)

https://www.quotenet.nl/z...er-julio-rosier-failliet/
2
Waterontharder.com , bekend van het beroemde product de Amfa4000 dat met een magneet en 2 tiewraps je waterkwaliteit verbetert is nu toch failliet. Dit nadat de rechter heeft besloten dat ze de naam "waterontharder" niet meer mogen gebruiken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@pentaw1nz
Te laat met de Amfa8000 die (waarschijnlijk) wel werkt ;)

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2023 09:01. Reden: Tenzij er ook een magneet in zit....]

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:10
koelkast schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:49:
Voor ons nieuwbouwproject zijn er ideeën om gezamenlijk met de buurt een waterontharder aan te schaffen. De kosten daarvoor zijn rond de 1500 euro, geïnstalleerd en wel. Het gaat dan om een apparaat die geen stroom nodig heeft, met mogelijke plaatsing in de meterkast. Daar ligt ook een afvoer vlak achter (toilet) en die is in de kruipruimte eronder toegankelijk. Ik vind het nogal prijzig.

Mijn (alternatieve) idee is om zelf een ontharder aan te sluiten, zoals de hier vaker genoemde R2D2-32. Lijkt me een prima basic ding voor ons gebruik.

De installateur, die toch al voor de keukeninstallatie komt, kan ik dan vragen om de boel aan te sluiten voor de ontharder; een sifon met airgap op de standleiding in de kruipruimte, aansluitingen voor water, en de 230v. Ben ik voor maximaal 700-800 euro klaar euro wel klaar, lijkt me.

Of ga ik dan voorbij aan iets heel belangrijks?
Mag je eigenlijk een sifon en airgap in de meterkast installeren? Of moet dat in de kruipruimte?
Zit hier aan precies het zelfde te denken. De installateur heeft hier als optie een waterluxe incl. Installatie voor ruim €1600....

Zat te denken om de r2d2 48 te doen in een kast van 50x50 die we direct naast de meterkast krijgen. Riool loopt eronderdoor in de kruipruimte. Via de meterkast zou dat zelfs zonder boren moeten lukken 8)

• par4
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-02 23:04
NuroPreak schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:38:
Blijft bij jullie ook water staan in de afvoerslang van de waterontharder of stroomt e.e.a netjes weg in het riool? In mijn situatie is er een dusdanig grote interne weerstand en weinig verval dat er water aanwezig blijft. Dit blijft dan grofweg 7dagen staan tot de volgende regeneratie. Ik vraag me af of dit nog kwaad kan ivm bacterie groei (het zit toch vlak bij de regelklep en de harskern.
Ik kwam op deze onbeantwoorde post via Google. Iemand enig idee of dit kwaad kan? Pekwelwaterafvoerslang bij aqmos r2d2-32 blijft dus vol staan na iedere regeneratie.

• Kilumenati
par4 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:01:
[...]

Ik kwam op deze onbeantwoorde post via Google. Iemand enig idee of dit kwaad kan? Pekwelwaterafvoerslang bij aqmos r2d2-32 blijft dus vol staan na iedere regeneratie.
Dat water is nagenoeg geen pekelwater meer. Het zout is op dat moment al vrijwel volledig weg gespoeld.
Het lijkt mij dat het normaal is dat er enigszins water achterblijft in de slang, want net als dat het water in een rietje blijft hangen wanneer je hem aan de bovenzijde dicht houdt, zal dat met zo'n slang ook gebeuren wanneer de klep bij de ontharder afgesloten is.
Daarnaast zijn er systemen die het water een meter naar boven pompen en daar blijft ook altijd water in de slang achter.
Ik zou mij er niet druk om maken.

• par4
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-02 23:04
Kilumenati schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:21:
[...]

Dat water is nagenoeg geen pekelwater meer. Het zout is op dat moment al vrijwel volledig weg gespoeld.
Het lijkt mij dat het normaal is dat er enigszins water achterblijft in de slang, want net als dat het water in een rietje blijft hangen wanneer je hem aan de bovenzijde dicht houdt, zal dat met zo'n slang ook gebeuren wanneer de klep bij de ontharder afgesloten is.
Daarnaast zijn er systemen die het water een meter naar boven pompen en daar blijft ook altijd water in de slang achter.
Ik zou mij er niet druk om maken.
Thanks! Ik vond het wat vreemd, mijn afvoer zit c.a. 1,5m onder de ontharder, de slang hangt recht naar beneden. Maar het principe van het rietje geldt dan denk ik.

• Kilumenati
mijn afvoer loopt ook zo'n 40cm hoger dan mijn ontharder.
Bij mijn ontharder staat dat het water ook een stuk omhoog gepompt kan worden. Van wat ik hier heb gelezen doen de meeste ontharders dat ook. Dat betekent dat het deel dat naar boven gaat ook altijd vol zal zitten met water aangezien er geen lucht in het systeem zit om het resterende water de afvoer in te duwen.

• KalkREM
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-03 09:21
pentaw1nz schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:22:
Eindelijk :)

https://www.quotenet.nl/z...er-julio-rosier-failliet/
2
Waterontharder.com , bekend van het beroemde product de Amfa4000 dat met een magneet en 2 tiewraps je waterkwaliteit verbetert is nu toch failliet. Dit nadat de rechter heeft besloten dat ze de naam "waterontharder" niet meer mogen gebruiken.
Oh nee, wat erg... O-)

Hopen dat hun domeinnaam ondergebracht was in de onderneming, dat wordt bieden!

• vormulier
KalkREM schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:52:
[...]

Oh nee, wat erg... O-)

Hopen dat hun domeinnaam ondergebracht was in de onderneming, dat wordt bieden!
Nog ff geduld dan:
Expires On: 2023-07-15
Als het je mee zit laten ze hem verlopen en kan je hem na quarantine gewoon overnemen :)

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:16
@KalkREM weer een stapje verder met installatie (waterleidingen verleggen) . Maar bij het regenereren zal de ontharder water eruit pompen, hoeveel water is dit? En is de druk hard genoeg om een terugslagklep te openen?

Ik wil de slang op de afvoer aansluiten met een terugslagklep omdat dit de grote afvoerbuis is die in de kelder loopt. Of kan ik het beter in een "bak" laten lopen en met een sterkere dompelpomp het water wegpompen?

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• KalkREM
water_escape schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:27:
@KalkREM weer een stapje verder met installatie (waterleidingen verleggen) . Maar bij het regenereren zal de ontharder water eruit pompen, hoeveel water is dit? En is de druk hard genoeg om een terugslagklep te openen?

Ik wil de slang op de afvoer aansluiten met een terugslagklep omdat dit de grote afvoerbuis is die in de kelder loopt. Of kan ik het beter in een "bak" laten lopen en met een sterkere dompelpomp het water wegpompen?
65-80 liter afhankelijk van je ontharder. De druk is genoeg, ik raad aan om de afvoerslang max 4 meter te gebruiken, dan moet het makkelijk lukken.

Op de afvoer met een terugslagklep is top 👍

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:16
KalkREM schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:03:
[...]

65-80 liter afhankelijk van je ontharder. De druk is genoeg, ik raad aan om de afvoerslang max 4 meter te gebruiken, dan moet het makkelijk lukken.

Op de afvoer met een terugslagklep is top 👍
thanks. Zit ik alleen met de nood overloop :). die krijg ik niet omhoog gepompt mocht het ooit gebeuren.

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:15
Ik zie dat veel tweakers een r2d2 lijken te hebben (aldus de sheet bij de openignspost).

Deze lijkt ook best redelijk geprijsd voor onder de 500. Wat mis ik bij de aqmos r2d2 dat ik wel zou krijgen bij een duurder systeem?

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-03 21:58
Kent iemand een installateur in de omgeving Utrecht die de Aqmos R2D2-32 levert en ook kan installeren? Alvast bedankt!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@no11
Kun je hem zelf niet installeren?
Onder aan de pagina staat een installatie video

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-03 21:58
AUijtdehaag schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:00:
@no11
Kun je hem zelf niet installeren?
Onder aan de pagina staat een installatie video
Ah bedankt voor de tip. We hebben stadsverwarming en ik denk dat die niet in onze meterkast past. Dus moet in de kruipruimte denk ik. Gezien mogelijk verleggen van het leidingwerk dacht ik dat een installateur handige optie is. Dank voor de tip, ik ga het eens bekijken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@no11
Er bestaan wel smalle ontharders (weet niet of het wat is)

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:26
Batavia schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:43:
Ik zie dat veel tweakers een r2d2 lijken te hebben (aldus de sheet bij de openignspost).

Deze lijkt ook best redelijk geprijsd voor onder de 500. Wat mis ik bij de aqmos r2d2 dat ik wel zou krijgen bij een duurder systeem?
Ben hier ook erg benieuwd naar.

d'n oliesjeik

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:25
Oliesjeik1 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:10:
[...]

Ben hier ook erg benieuwd naar.
Heb zelf een R2D2-72 met een aansluitset en zou niet weten wat ik zou moeten missen wat een meerprijs zou verantwoorden.

PVOutput | PVcalc

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:14
Niet perse omdat het duurder is, maar wat andere aanbieders eventueel hebben:
  • Betere klep (kwaliteit, onderhoudbaarheid)
  • Duplex systeem (altijd onthard water, ook tijdens regeneratie)
  • Stroomloos (op waterdruk, zonder stekker)
  • Droge zoutbak (geen stilstaand water)
Afhankelijk van de aanbieder ook (eigen) montage/installatie team, totale oplevering incl inbedrijfname (instellingen), onderhoudscontract...

[Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 21-02-2023 18:19]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Beetje tweaker wil hem gewoon uit kunnen lezen.
De "duurdere" versie geeft ook pulsen per liter onthard water af, die je kan tellen, en pulsen die je vertellen wanneer de regeneratie is gestart.
Je kan zelfs een regeneratie starten op afstand, door een ingang hoog te maken. (of juist uitstellen)

Ondanks de futuristische naam R2D2 vind ik het maar een dom ding ;)
Boeit dat allemaal niet, dan is die prima (denk ik)

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:26
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:13:
Beetje tweaker wil hem gewoon uit kunnen lezen.
De "duurdere" versie geeft ook pulsen per liter onthard water af, die je kan tellen, en pulsen die je vertellen wanneer de regeneratie is gestart.
Je kan zelfs een regeneratie starten op afstand, door een ingang hoog te maken. (of juist uitstellen)

Ondanks de futuristische naam R2D2 vind ik het maar een dom ding ;)
Boeit dat allemaal niet, dan is die prima (denk ik)
Ok, hmm. Dat is natuurlijk wel fijn en tweakerwaardig om ook via HomeAssistant uit te kunnen lezen.
Ik zie in het excel bestand (uit topicstart) dat je een CM32 hebt, als ik daar op google kom ik ook bij de Aqmos uit en niet bij het merk "Clack WS1" ?

EDIT:
Ik denk dat het een foutje in de excel lijst is @AUijtdehaag
Het gaat m.i. om het merk Aqmos, Type CM-32 (die dus een regelklep heeft van Clack WS 1 CI).

Verschillen:
https://kalkrem.nl/shop/compare/?products=268,216

[Voor 12% gewijzigd door Oliesjeik1 op 21-02-2023 21:43]

d'n oliesjeik

• mitsumark
Klopt, Aqmos CM is met Clack klep, Aqmos R2D2 is met BNT klep.
Zie je dus direct verschil in prijs, maar ook kwaliteit/opties.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Oliesjeik1
Heb zelf een clack ws1ci besturing gekocht en op een hydrotense family geschroefd om het nog verwarrender te maken.
Beestje moest een naam hebben in de excel.
Maar er zijn meerdere leveranciers van ontharders met clack besturingen zoals Aqmos en lfs-cleantec. Zie TS.

Ik lees voor iemand ook een R2D2 uit op basis van vermogen.
Gaat die regeneren dan trekt het motortje meer dan 1.5 watt gemeten met een slimme stekker.
Liters gaat dan via de watermeter.
Minder fraai als uit de besturing zelf.
En zoutniveau ook via de ultrasone spatwaterdichte sensor van dfrobot.

[Voor 94% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2023 03:38]

• KalkREM
Zijn er mensen die nog steeds wat vlekken krijgen met een waterontharder (ondanks dat het vermindert is)?

We hebben het er een tijdje geleden over gehad in deze topic, maar ik ben benieuwd of het door stadsverwarming komt.

Dus wie ervaart vlekken en heb jij wel of niet stadsverwarming?

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:48
KalkREM schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:02:
Zijn er mensen die nog steeds wat vlekken krijgen met een waterontharder (ondanks dat het vermindert is)?

We hebben het er een tijdje geleden over gehad in deze topic, maar ik ben benieuwd of het door stadsverwarming komt.

Dus wie ervaart vlekken en heb jij wel of niet stadsverwarming?
Ik ervaar dat ook, maar dat heeft te maken met mineralen en zouten in het water.. Het zijn geen kalkvlekken..
Doekje erover en het is weer weg..
En in de vaatwasser blijven we ook een glansspoel middel gebruiken om dit soort vlekken tegen te gaan.. Zout hebben we niet meer nodig..

Wij hebben een AquaCell als waterontharder.

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-03 19:47
Wij hebben met 0 dH nog steeds wel witte afzetting op onze zwarte douchekraan en -stang. Dit gaat er zeer moeilijk af.. Gewoon water van het waterbedrijf (Groningen), geen stadsverwarming oid. Totaal geen kalk meer op douchecabine of in de waterkoker!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-03 20:49

Impry

Rallymedia.nl

Impry schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:13:
[...]

Wat fijn dat je die foto er ook even bij gezocht hebt. Ik zal contact opnemen met ze voor een controle.
Clip is inmiddels vervangen door een vriendelijke service monteur.

[Voor 19% gewijzigd door Impry op 24-02-2023 19:59]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zojuist een aantal zakken Regenit gehaald bij Bauhaus in Duitsland: 10,95 EUR voor 25 kg. :) Thanks voor de tip in dit topic!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:10
Tanuki schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:15:
Zojuist een aantal zakken Regenit gehaald bij Bauhaus in Duitsland: 10,95 EUR voor 25 kg. :) Thanks voor de tip in dit topic!
Voor de mensen in de regio Zwolle - Dronten is 25kg Regenit te krijgen voor €9,95 bij De Groot Diervoeders.
https://shop.degrootdierv...dingszout-tabletten-25kg/
Vorig jaar nog gratis tot in de berging laten bezorgen voor €7,95 per zak. O-) Top service!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
Ter info, bij de Hornbach liggen ook zakken van 25kg voor een tientje. Is geen "echte" renegit, maar wel zelfde soort/vorm zout-tabletten. Had voorheen ook renegit, maar merk geen verschil met die van de Hornbach, behalve dat ik er niet ver voor hoef te rijden en op koopjes jacht hoef ;-)

• Kilumenati
Al_Dodge_Bundy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:03:
Ter info, bij de Hornbach liggen ook zakken van 25kg voor een tientje. Is geen "echte" renegit, maar wel zelfde soort/vorm zout-tabletten. Had voorheen ook renegit, maar merk geen verschil met die van de Hornbach, behalve dat ik er niet ver voor hoef te rijden en op koopjes jacht hoef ;-)
Daar heb ik recent meteen 20 stuks van gekocht, want je weet nooit hoe lang die prijs zo laag blijft.
Bij de Bauhaus waren ze tot zeer recent slechts €9,50 per zak, maar die zitten nu ook op bijna €15,- per zak.

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Kilumenati schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Daar heb ik recent meteen 20 stuks van gekocht, want je weet nooit hoe lang die prijs zo laag blijft.
Bij de Bauhaus waren ze tot zeer recent slechts €9,50 per zak, maar die zitten nu ook op bijna €15,- per zak.
Oef, die is inderdaad flink gestegen bij Bauhaus. Was vorige week inderdaad nog geen 10 euro. Gelukkig zit de Hornbach bij mij net zo ver als de Bauhaus. Hopelijk is het een tijdelijke prijsverhoging en is die binnenkort weer <10 euro bij de Bauhaus.

[Voor 8% gewijzigd door Yellowneck op 24-02-2023 12:32]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:39
Yellowneck schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:32:
[...]

Oef, die is inderdaad flink gestegen bij Bauhaus. Was vorige week inderdaad nog geen 10 euro. Gelukkig zit de Hornbach bij mij net zo ver als de Bauhaus. Hopelijk is het een tijdelijke prijsverhoging en is die binnenkort weer <10 euro bij de Bauhaus.
Ik zou dan lekker naar Bauhaus rijden en gebruik maken van de laagste prijs garantie, krijg je dacht ik ook nog eens 10% extra >:) :9

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

beyazz06 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:29:
[...]

Ik zou dan lekker naar Bauhaus rijden en gebruik maken van de laagste prijs garantie, krijg je dacht ik ook nog eens 10% extra >:) :9
Bij Hornbach is de laagste prijsgarantie 10% korting extra bovenop, bij Bauhaus zelfs 12%. Heb daar al meerdere keren handig gebruik van gemaakt. echter om aanspraak hier te kunnen maken moet het product identiek zijn (zelfde EAN nummer). De Bauhaus vermeldt geen EAN nummer, maar als ik de posts hier mag geloven gaat het vaak (niet altijd) om die van Regenit. Hornbach een ander merk, dus de laagste prijs garantie is dan niet geldig helaas.

Edit: Oh wacht, zou het natuurlijk bij Bauhaus wel kunnen proberen icm link van De Groot Diervoerders :D :+ . Helaas vermelden die geen EAN, maar de beschrijving en plaatjes zijn hopelijk voldoende. Weet dat bij de Hornbach er perse een EAN code vermeld moet zijn.

Edit2: Nou, het werkt. Regenit 25KG zak voor 8.77 euro met de laagste prijs garantie bij Bauhaus icm De Groot Diervoeders :*) d:)b

Dan is de prijsverhoging van Bauhaus toch eerder een zegen :+

[Voor 50% gewijzigd door Yellowneck op 24-02-2023 15:25]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Kilumenati
Goed bezig. Als ik er niet al genoeg had zou ik hetzelfde gedaan hebben. Alhoewel ik de gratis bezorgservice van hornbach profiservice belangrijker vind dan die €35,- die ik bespaard zou hebben.
Heeft bauhaus trouwens ook een ondernemers kaart of iets dergelijks?

• KalkREM
Kilumenati schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:47:
[...]

Goed bezig. Als ik er niet al genoeg had zou ik hetzelfde gedaan hebben. Alhoewel ik de gratis bezorgservice van hornbach profiservice belangrijker vind dan die €35,- die ik bespaard zou hebben.
Heeft bauhaus trouwens ook een ondernemers kaart of iets dergelijks?
Yes, vanaf €5000 inclusief per jaar.
https://nl.bauhaus/plus-card

• Tanuki
  • Niet online
Yellowneck schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:37:
[...]

Bij Hornbach is de laagste prijsgarantie 10% korting extra bovenop, bij Bauhaus zelfs 12%. Heb daar al meerdere keren handig gebruik van gemaakt. echter om aanspraak hier te kunnen maken moet het product identiek zijn (zelfde EAN nummer). De Bauhaus vermeldt geen EAN nummer, maar als ik de posts hier mag geloven gaat het vaak (niet altijd) om die van Regenit. Hornbach een ander merk, dus de laagste prijs garantie is dan niet geldig helaas.

Edit: Oh wacht, zou het natuurlijk bij Bauhaus wel kunnen proberen icm link van De Groot Diervoerders :D :+ . Helaas vermelden die geen EAN, maar de beschrijving en plaatjes zijn hopelijk voldoende. Weet dat bij de Hornbach er perse een EAN code vermeld moet zijn.

Edit2: Nou, het werkt. Regenit 25KG zak voor 8.77 euro met de laagste prijs garantie bij Bauhaus icm De Groot Diervoeders :*) d:)b

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Haha netjes! Hier had ik nog niet aan gedacht. :p Een volgende keer dat ik weer zout nodig heb dat eens checken. :D Leuke prijsjes zo iig!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:27

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oef iets eerder moeten kijken hier
Vorige keer bij welkoop 9
Nu 19...
Dus..
pffff

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dylantje2 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Oef iets eerder moeten kijken hier
Vorige keer bij welkoop 9
Nu 19...
Dus..
pffff
Op marktplaats wel te vinden voor rond de 10 euro.

Hoi!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-03 00:19
EWK schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Op marktplaats wel te vinden voor rond de 10 euro.
ook wel voor minder dan 10 euro :-)

• EWK
  • Niet online

EWK

athvdk schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:30:
[...]

ook wel voor minder dan 10 euro :-)
Daarom stsat er ook 'rond de 10 euro' :9

Hoi!

• mitsumark
Voor 1 zak, of alleen per pallet van 40?
Bij mij in de buurt staan er niet zoveel te koop voor een tientje...

[Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 25-02-2023 23:14]

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-03 00:19
mitsumark schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:14:
winsum frl 8.50 euro per zak.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-03 21:08

Rzaan

Altijd zoekende

Geweldig natuurlijk, al die bedragen.
Maar als er geen link bij staat waar je het precies kan kopen, heb je er niet veel aan.
Dan lijkt het meer een wedstrijd ver plassen.

• Kilumenati
Rzaan schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:02:
Geweldig natuurlijk, al die bedragen.
Maar als er geen link bij staat waar je het precies kan kopen, heb je er niet veel aan.
Dan lijkt het meer een wedstrijd ver plassen.
Of je doet gewoon zelf een klein beetje moeite om ze te vinden!

Lekker makkelijk he, zo'n bericht plaatsten in de hoop dat iemand anders die moeite voor je doet |:(

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-03 21:08

Rzaan

Altijd zoekende

Kilumenati schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:05:
[...]

Of je doet gewoon zelf een klein beetje moeite om ze te vinden!

Lekker makkelijk he, zo'n bericht plaatsten in de hoop dat iemand anders die moeite voor je doet |:(
Ik heb geen zout nodig, maar volg het topic omdat ik een apparaat wil gaan aanschaffen. Daar zoek ik info over.

Maar wat heeft het nou voor zin om te schrijven "In Amstelveen kost het zoveel" ?
Zeg dan bijvoorbeeld 'Bij de Firma Jansen in Amstelveen kost het zoveel".

Het is voor de poster geen moeite, want die weet zelf dat hij het bij Jansen heeft gekocht of de advertentie heeft gezien. Dus het heeft niks te maken met iemand anders die de moeite voor je doet.

• Kilumenati
Rzaan schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:09:
[...]

Ik heb geen zout nodig, maar volg het topic omdat ik een apparaat wil gaan aanschaffen. Daar zoek ik info over.

Maar wat heeft het nou voor zin om te schrijven "In Amstelveen kost het zoveel" ?
Zeg dan bijvoorbeeld 'Bij de Firma Jansen in Amstelveen kost het zoveel".

Het is voor de poster geen moeite, want die weet zelf dat hij het bij Jansen heeft gekocht of de advertentie heeft gezien. Dus het heeft niks te maken met iemand anders die de moeite voor je doet.
Als je alles gelezen zou hebben, dan weet je waar ze het over hebben.

• Suicide
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:14:
Geen Karwei in de buurt?
9,03 euro voor 25 kilo...
https://www.karwei.nl/ass...ontharder-25-kg/p/B168859

• EWK
  • Niet online

EWK

Alleen nauwelijks te krijgen, klik maar eens op klik&collect

Edit
Ik heb gezocht op Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Niet te krijgen.

Edit2:
Maar bij 5 vestigingen op voorraad, van de 132 karwei-winkels totaal

[Voor 18% gewijzigd door EWK op 26-02-2023 15:30]

Hoi!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:01
Maar lekker belangrijk allemaal waar het zout het goedkoopste is... Wat is nou je besparing op jaarbasis als je een paar euro per zak goedkoper uit bent? Een tientje?

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:21
Is toch weer een zak ;)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• LuPo
  • Laatst online: 11:32
Thanks voor het delen, gelijk even een paar zakken gereserveerd om op te halen. Bijna niet te krijgen en is prima zout! :*)
THM0 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:40:
Maar lekker belangrijk allemaal waar het zout het goedkoopste is... Wat is nou je besparing op jaarbasis als je een paar euro per zak goedkoper uit bent? Een tientje?
Alle kleine beetjes maken een grote hoop. :+ Iedere besparing voor precies hetzelfde product is mooi meegenomen.

4620 Wp PV ZZO 52° | Hyundai IONIQ5 73kWh Connect

• LuPo
  • Laatst online: 11:32
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Werken deze tabletten ook in de WTR High End? Ik dacht altijd dat ik zoutkristallen moest hebben ipv tabletten. Daarom koop ik altijd https://www.karwei.nl/ass...ontharder-25-kg/p/B168859 bij Karwei of Gamma.

4620 Wp PV ZZO 52° | Hyundai IONIQ5 73kWh Connect

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

LuPo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Werken deze tabletten ook in de WTR High End? Ik dacht altijd dat ik gewoon zout moest hebben ipv tabletten. Daarom koop ik altijd het gewone zout bij Karwei of Gamma.
Dat werkt prima! Althans, de ontharders zijn nog niet geinstalleerd, maar bij het uitbrengen van de offertes probeerde WTR er een Regenit 25KG zak bij te verkopen (ongevraagd op de offertes gezet) voor 17,50 euro en een harscleaner van 250 ml voor 21.95(!!) euro...

Op de productpagina van Regenit op WTR staat helemaal onderaan ook nog benadrukt dat deze geschikt is voor alle WTR ontharders.

[Voor 17% gewijzigd door Yellowneck op 26-02-2023 16:14]

• Tanuki
  • Niet online
LuPo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Werken deze tabletten ook in de WTR High End? Ik dacht altijd dat ik gewoon zout moest hebben ipv tabletten. Daarom koop ik altijd het gewone zout bij Karwei of Gamma.
Ik ken die ontharder niet specifiek, maar het lijkt me onwenselijk om gewoon zout te gebruiken; met deze (Regenit) tabletten (en de grote korrels die ik voorheen bij mijn ontharder had gekregen) is het super duidelijk wanneer het zout dat ik er in heb gegooid verzadigd begint te raken. Als ik geen of weinig hele tabletten zie weet ik dat het tijd is om weer eens wat erbij te gooien. :)
Pagina: 1 ... 80 81 82 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee