De waterhardheid is 6.8 DH, gemiddeld verbruik volgens verschillende aanbieders van zoutsystemen werd geschat op 50kg per jaar
Dit klopt, ik heb namelijk ook 7dH en verbruikt net geen 50 kilo zout bij 100m3
Met ons verbruik zouden we de eerste 3 jaar ongeveer 120-180 euro aan zout kwijt zijn, bij h2o niets.
Dit is dan 75,- euro voor 3 jaar en dan reken ik voor het gemak dat zout 12,50 per 25 kilo kost. (maar is goedkoper te krijgen)
Hij geeft ook aan dat de kalk die nog aanwezig is bij opdrogen, met een natte doek weg te halen is
Douche afspoelen met water (dus al het shampoo residu niet laten opdrogen, deden we altijd al) schoonmaakmiddel voor kalk verwijderen of wederom afnemen met een natte/droge doek zodat het niet opdroogt.
Is dat niet veel meer werk dan 2-4 keer per jaar wat zout bijvullen, afhankelijk van het formaat zoutbak?
Verder zag ik een zoutsysteem niet zitten doordat het onderhoudsgevoelig was, niet altijd het gewenste resultaat geeft i.v.m. resthardheid en verandering van smaak
Onderhoudsgevoelig, dat snap ik niet, wat bedoel je daar mee? 1x per jaar harscleaner toevoegen?
Resthardheid is perfect in te stellen, bij keuze juiste apparaat.
Verandering van smaak, is die positief of negatief veranderd en heb je het geproefd?
jurjen_g schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:05:
[...]
Oja ik zou nog een update geven. Foto's volgen later, maar:
- Daar waar water stroomt is duidelijk minder kalkaanslag, zoals douchekop, vloer onder de douche, glaze douchewand.
- Daar waar water langer stilstaat / spetters is geen verschil, daar blijf je kalk houden
Dit is ook conform mijn verwachting, dus voor mij werkt het. Ik kan uiteraard nog steeds niet in de leidingen kijken, dus of die daadwerkelijk minder kalk bevatten is niet te zeggen.
Daar waar water stroomt is duidelijk minder aanslag-> is dus niet weg...
Daar waar water langer stilstaat / spetters is geen verschil, daar blijf je kalk houden-> Tja......???
Al met al denk ik dat je toch een verkeerde keuze hebt gemaakt...
[Voor 23% gewijzigd door Suicide op 07-02-2023 09:38]
WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1