Toon posts:

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 80 81 82 Laatste
Acties:

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Al_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Er zit op een ontharder een hendel waarmee je het hele systeem tijdelijk kan overbruggen (de zg bypass). Je kunt je gehele woning op een bepaald moment dus tijdelijk even niet onthard water geven en daarmee evt je cv vullen.
Ik heb inderdaad ook de bypass, zit buiten de ontharder in mijn geval (denk ik? Of heeft de cmx-40 er zelf ook een?).

Maar ik zie eigenlijk niet waarom het een ramp moet zijn om zacht water in de cv te doen. Kalk maakt daar dan ook geen kans. Lijkt me alleen maar goed?
En het is qua liters nou ook niet heel veel.
Al_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:39:
Ook voor je vloerverwarming circuit (pomp/regelaars/koppelingen) is het belangrijk om niet onthard water te gebruiken.
Waarom? Zijn daar referenties van? Linkjes bijvoorbeeld? :)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
SX-Superfly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:46:
Zojuist Amysoft op bezoek gehad. Mooi verhaal plus aanbieding gekregen.

Ik werd getriggerd door hun ontsmettingsmodule die de harskolom ontsmet na regeneratie en bacterie groeie voorkomt in de ontharder.

Heeft bijv WTR ook zo'n systeem? Of is ontsmetting overbodig?
Bij een aantal WTR modellen kan de ontsmettingsmodule optioneel aangeschaft worden:

https://www.goedkopewater...ator-wtr-ceramic-premium/
https://www.goedkopewater...lorinator-fleck-5800-xtr/

La Batterie des Hommes sans Peur

• Kilumenati
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-03 18:33
Kilumenati schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Ik heb zojuist deze gekocht: https://www.amazon.nl/Wat...x=clac%2Caps%2C82&sr=8-25

Hij is nog geen honderd euro duurder dan de simplex model die werd aangeraden.
Voor die enkele tientjes krijg ik dus een reservoir die dubbel zo groot is (minder vaak vullen), een constante werking ivm duplex en hij is ook nog een stuk kleiner waardoor hij wel in mijn beschikbare ruimte past.

De vergelijking met VW en Ferrari is dus een beetje onzin, ik zou het eerder vergelijken dat ik de VW over de Peugeot kies. ;)
Even ter verduidelijking.
Bij deze duplex ontharder zitten dus geen koppelingen om hem aan je hoofdleiding te verbinden. Ik heb dus 3 afsluiters moeten kopen (voor een bijpas) flexibele slangen en koppelingen om de flexibele slang aan te sluiten op 22mm koper. Achteraf bleek dat een koppelstuk die je aan de de in/afvoer kunt aansluiten al afsluiters bevat, dus 2 van 3 afsluiters die ik heb geplaatst waren niet nodig geweest.
Voor de rest zitten alle onderdelen er wel bij.

Al met al is dit apparaat met alle losse koppelingen die ik heb gekocht goedkoper dan sommige simplex toestellen met een kleinere harskern en ook een kleinere zoutreservoir waardoor je deze vaker moet vullen. Die van mij is 100kg waardoor je hem eens in de zoveel tijd maar hoeft bij te vullen.
Het enige waar ik mij een beetje zorgen over maak is dat de zoutreservoir geen overloop aansluiting heeft.
Stel dus dat er een storing in het apparaat plaatsvind en tegelijkertijd de dobber, die het water uit het reservoir laat lopen wanneer het niveau te hoog is, niet goed zou functioneren, dan bestaat er een kans dat je lekkage krijgt.
Die kans is enorm klein, maar desalniettemin bestaat hij.
Ik ga daarom denk ik zelf een gaatje in de reservoir boren en mijn eigen overloop maken voor alle zekerheid.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Kilumenati
De dobber sluit juist de stijgbuis af, waar het water binnen komt naar het zoutvat toe.
Dus naast de "zeer betrouwbare werking" van de clack heb je die dus ook nog ;)

Hoewel de prijs ok is, is de ruimte die het inneemt voor de meeste mensen niet ok.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-03 09:04
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een waterontharder in combinatie met een warmtepomp?

Wij hebben nu al een tijdje een WTR Ceramic High End draaien (vanaf halverwege december). Na installatie heeft de monteur beneden de waterhardheid getest en deze kwam netjes rond de 1DH zoals we het graag wilde hebben. Ook met handen wassen voel je daadwerkelijk verschil.

Nu merken zowel ik als mijn vrouw weinig verschil in de badkamer. Naar ons idee ontstaat er nog steeds kalk-aanslag (wij drogen de douche altijd af) en voelt het water niet anders.

Kan dit te maken hebben met onze bodem warmtepomp i.c.m. een 360L boiler? Dat er een tijdje overheen gaat voordat al ons water de juiste hardheid heeft? Of kan hier geen verschil tussen zitten en is het water uit de douche even zacht als het water in de keuken beneden?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DragonXZ Meten is weten
https://www.goedkopewater...waterhardheid-testset-dh/

Gewoon regelmatig zelf controleren ipv een momentopname bij plaatsing.

[Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2023 11:35]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ignace74
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-03 12:35
Ik wou een Aqmos CM-60 bestellen maar ik zie nu pas dat je kan kiezen uit
- zuinig zouten
- zilver hars...
- volledig zouten
https://www.aqmos.com/was...60?number=AQCM60-50&c=126

wat is het verschil en of wat is aan te raden? hardheid water is 6 franse graden

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:16
Ignace74 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:55:
- zuinig zouten
- zilver hars...
- volledig zouten

wat is het verschil en of wat is aan te raden? hardheid water is 6 franse graden
vraag @KalkREM even van https://kalkrem.nl/ . Daar heb ik de mijne gehaald. (nog bezig met installeren , weinig tijd)

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ignace74
Je hebt 6 fH = 3,37 dH ?
https://www.waterhardheid.nl/omrekenen

Heb je er dan wel een nodig?

• robertvdl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-01 15:35
Jmtpes schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Ik woon ook in Berkel en heb mn ontharder bij WTR besteld. We hebben hier ook het bedrijf Z8 maar het prijsverschil was te groot.
Wij hebben uiteindelijk toch voor DACHTHETFFNIET.COM. Bij hun krijg je 15 jaar all-in garantie en 30 jaars garantie op de hars inhoud.

Op lange termijn denk ik tcoh voordeliger.

[Voor 6% gewijzigd door teacher op 19-01-2023 12:58]

• KalkREM
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-03 09:21
Ignace74 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:55:
- zuinig zouten
- zilver hars...
- volledig zouten

Weet je zeker dat je 6 franse graden hebt? Het is erg laag. 6 Duitse graden ligt dichter bij het nationaal gemiddelde.

De spaarbezouting is een instelling op de regelkop. Hiervoor pas je een aantal waardes aan waardoor er minder zout wordt gebruikt per liter hars. De capaciteit wordt verlaagd met 25%, de zoutwaarde wordt ook wat verlaagd.

De extra kosten op Aqmos zijn kosten die berekend worden om de instellingen te wijzigen. Het is hetzelfde apparaat. (Normaal wordt een standaard programma geupload naar het regelventiel)

• KalkREM
water_escape schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:56:
[...]

vraag @KalkREM even van https://kalkrem.nl/ . Daar heb ik de mijne gehaald. (nog bezig met installeren , weinig tijd)
Als je het er aan toe hebt, zien we graag foto's :)

• Ignace74
loodgieter had staal genomen en waar hij het liet ontleden raadden ze geen aan maar ik heb wel kalk aan douche en kranen. Binnenkort zwarte kranen edm dus wij vinden het wel nodig. :-)
KalkREM schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Weet je zeker dat je 6 franse graden hebt? Het is erg laag. 6 Duitse graden ligt dichter bij het nationaal gemiddelde.

De spaarbezouting is een instelling op de regelkop. Hiervoor pas je een aantal waardes aan waardoor er minder zout wordt gebruikt per liter hars. De capaciteit wordt verlaagd met 25%, de zoutwaarde wordt ook wat verlaagd.

De extra kosten op Aqmos zijn kosten die berekend worden om de instellingen te wijzigen. Het is hetzelfde apparaat. (Normaal wordt een standaard programma geupload naar het regelventiel)
100% zeker niet. Loodgieter heeft een staal laten testen maar we willen er toch 1.

Dus die instelling kan ik later ook aanpassen?
Dan bestel ik best 'volledig zouten' of niet?

• Kilumenati
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:28:
@Kilumenati
De dobber sluit juist de stijgbuis af, waar het water binnen komt naar het zoutvat toe.
Dus naast de "zeer betrouwbare werking" van de clack heb je die dus ook nog ;)

Hoewel de prijs ok is, is de ruimte die het inneemt voor de meeste mensen niet ok.
Stel je voor dat de dobber vast is komen te zitten door opgedroogde zoutresten of door iets anders. Dan werkt deze niet meer en kun je een lekkage krijgen.
Zoals ik eerder aangaf is de kans enorm klein dat het apparaat en de dobber tegelijkertijd niet meer werken, maar met mijn geluk kun je dan beter het zekere voor het onzekere nemen.
Ik had al een gat in mijn verticale afvoer geboord waar ik een quooker nippel voor heb gehaald, dus een kleine moeite om een overloop gat in mijn reservoir te boren.

Bij mij zit het apparaat in een soort kruipruimte boven mijn kleine badkamer en daar is genoeg ruimte voor alles wat lager is dan 80cm. Om de rest van de ruimte nog te kunnen benutten heb ik 20 zakken zout besteld bij de Hornbach en dan hou ik nog steeds meer dan de helft van de ruimte over.

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-03 14:45
Klinkt goed. Wat heb je betaald en wat krijg je erbij?

[Voor 35% gewijzigd door teacher op 19-01-2023 12:59]

• Kilumenati
Heb je wel eens gezocht naar wat de kosten zijn voor het vervangen van je harskorrels?
Dat is echt geen vetpot hoor.
15 jaar garantie is wel 5 jaar meer dan dat de meeste geven. Hoewel ontharders bijna nooit kapot gaan is het maar de vraag hoeveel je eraan gaat hebben.
Als je daardoor veel meer betaalt dan een ander merk zou ik het persoonlijk niet gedaan hebben, maar ieder zijn meug. Voor sommigen is geruststelling belangrijker en daarom snap ik je keuze.
Veel plezier ermee!

[Voor 13% gewijzigd door teacher op 19-01-2023 13:04]

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:52
knip, alleen een topic report graag..

[Voor 101% gewijzigd door teacher op 19-01-2023 13:05]

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:21
niet reageren op offtopic berichten

[Voor 94% gewijzigd door teacher op 19-01-2023 13:05]

• mehtevaschino
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-02 09:10
Thuis gebruik ik waterontharder van het merk Aqmos en vanaf het begin heb ik altijd zout tabletten van Regenit gebruikt prijs was toen gemiddeld 13 euro per zak.

Tegenwoordig kost het bij Welkoop 20 euro per zak en bij de Gamma een andere merk Axal 14,40 euro.

Mijn vraag weten jullie of er nog kwaliteit verschil zit tussen Reginit en Axal?

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:58

Punkrocker

Mostly harmless

DragonXZ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:30:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een waterontharder in combinatie met een warmtepomp?

Wij hebben nu al een tijdje een WTR Ceramic High End draaien (vanaf halverwege december). Na installatie heeft de monteur beneden de waterhardheid getest en deze kwam netjes rond de 1DH zoals we het graag wilde hebben. Ook met handen wassen voel je daadwerkelijk verschil.

Nu merken zowel ik als mijn vrouw weinig verschil in de badkamer. Naar ons idee ontstaat er nog steeds kalk-aanslag (wij drogen de douche altijd af) en voelt het water niet anders.

Kan dit te maken hebben met onze bodem warmtepomp i.c.m. een 360L boiler? Dat er een tijdje overheen gaat voordat al ons water de juiste hardheid heeft? Of kan hier geen verschil tussen zitten en is het water uit de douche even zacht als het water in de keuken beneden?
Check. Hier ook bodemwarmtepomp met ingebouwde boiler.

Wij merkten al heel snel verschil. Positief verschil.
Natuurlijk zal het even duren voordat je voorraadvat en de leidingen "schoon" zijn maar na een week of vier zou dat zeker al het geval moeten zijn.
Water uit de douche of de keukenkraan is even hard...

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08
Moet je eigenlijk niet je douchekop en uiteinde van tapkranen losschroeven om ervoor te zorgen dat losgekomen vuil en kalk weg kan?
Er zit immers in kranen altijd zo'n filtertje aan het uiteinde, dat er ook voor zorgt dat de straal een mix met lucht is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
mehtevaschino schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:57:
Thuis gebruik ik waterontharder van het merk Aqmos en vanaf het begin heb ik altijd zout tabletten van Regenit gebruikt prijs was toen gemiddeld 13 euro per zak.

Tegenwoordig kost het bij Welkoop 20 euro per zak en bij de Gamma een andere merk Axal 14,40 euro.

Mijn vraag weten jullie of er nog kwaliteit verschil zit tussen Reginit en Axal?
Vandaag nog een zak regenit opgehaald voor 12 euro.
Kijk even op MP.
Edit: oh slecht voorbeeld deze is per pallet. Ach misschien doet @wizzopa wel mee.

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2023 21:41]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Hebben alle Aquacell eigenaren hier wel eens nagedacht over alternatieve zoutblokken? Ik zie hier zoutblokken voor een aantrekkelijke prijs als je ze in hoger volume koopt:
https://www.nederlandsezo...kken-4-kg-totaal-1000-kg/

Je zit dan bij een afname van 125 zakken op € 6,95 per zak. De enige winkel die ze vervolgens weer doorverkoopt in lagere volumes zit in België: https://www.dhz-discount....-nzdraagtas-2-x-4-kg.html Dan koop je ze voor € 6,45 per zak. Enige nadeel is dat ze niet (naar Nederland) verzenden.

Heeft iemand een idee voor goedkopere alternatieven voor Aquacell zoutblokken?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:24:
[...]

Vandaag nog een zak regenit opgehaald voor 12 euro.
Kijk even op MP.
Edit: oh slecht voorbeeld deze is per pallet. Ach misschien doet @wizzopa wel mee.
Is wel in de buurt, maar met een verbruik van 2 zakken per jaar. Maar even niet.😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• mehtevaschino
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-02 09:10
Ik gebruik op jaarbasis 4 zakken.

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-03 19:47
Ik heb gisteren 2 zakken Regenit gekocht bij de Bauhaus voor 9,49 p.s. (op de website staat hun eigen merk)

Met mijn Aqmos R2D2 verbruik ik precies 2 zakken per jaar.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Omschrijving
Beschermt leidingen tegen verkalking
Breekt kalklagen na verloop van tijd weer af
Wat fantastisch Mike. Werkt ook zonder waterontharder! :+

edit: onderaan staat het iets duidelijker

[Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-01-2023 14:39]

• KalkREM
Ignace74 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:22:
[...]

loodgieter had staal genomen en waar hij het liet ontleden raadden ze geen aan maar ik heb wel kalk aan douche en kranen. Binnenkort zwarte kranen edm dus wij vinden het wel nodig. :-)

[...]

100% zeker niet. Loodgieter heeft een staal laten testen maar we willen er toch 1.

Dus die instelling kan ik later ook aanpassen?
Dan bestel ik best 'volledig zouten' of niet?
Die instellingen kan je inderdaad later aanpassen.
Een collega van mij weet de exacte instellingen, dus als je die nodig hebt mag je wel even aan de bel trekken.

Volledig zouten is met normale instellingen :)

• KalkREM
Michel5128 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:24:
Ik heb gisteren 2 zakken Regenit gekocht bij de Bauhaus voor 9,49 p.s. (op de website staat hun eigen merk)

WaterontharderTwente refereerde mij ook naar Bauhaus. De prijzen zijn hard gestegen van zout. Bauhaus is nog aanzienlijk goedkoper dan andere.

Ik zou gaan inslaan als je de ruimte hebt :)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Goede tip, ik heb een Bauhaus in de buurt.

Die zakken gaan sowieso lang mee, had in 2021 nog twee zakken voor iets van € 7,5 p.s. gekocht en heb nog steeds 1,3 zak over :p

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:14
XWB schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Goede tip, ik heb een Bauhaus in de buurt.

Die zakken gaan sowieso lang mee, had in 2020 nog twee zakken voor iets van € 7,5 p.s. gekocht en heb nog steeds 1,3 zak over :p
Met een verbruik van 40 kuub per jaar ofzo?

Als ik tzt niks kan vinden op marktplaats in de buurt of op de route, bestel ik zelf wel een pallet denk ik..

Andersom, als je 1-2 zakken per jaar verbruikt is die 10 euro verschil ook niet zo heel interessant.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
mitsumark schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Met een verbruik van 40 kuub per jaar ofzo?
67 m³ per jaar.

Ik zei het trouwens verkeerd, die twee zakken had ik najaar 2021 gekocht (en niet 2020) want de ontharder was pas in augustus 2021 geplaatst. Bij het plaatsen was ook al zout geleverd.

Die twee zakken had ik pas begin 2022 aangebroken, waarvan nu nog 1,3 zak ongeveer over is. Dus dat is dan ongeveer één zak zout per jaar.
Andersom, als je 1-2 zakken per jaar verbruikt is die 10 euro verschil ook niet zo heel interessant.
Klopt, maar ik moet binnenkort toch naar de bouwmarkt en Bauhaus is weer eens wat anders dan elke keer weer naar Gamma of Hornbach.

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-03 15:16

Ik ben zelf opzoek voor een 2 persoons huishouden, ik kwam al gauw op boshuis oid uit, maar dat lijkt factor 2.5x zo duur te zijn als die jij hebt. Waar zit dat verschil hem in, is die van jou zoveel minderwaardig of de andere marketing technisch goed in de markt gezet? (Totale leek hier in waterontharders)

• KalkREM
mxmemx schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Ik ben zelf opzoek voor een 2 persoons huishouden, ik kwam al gauw op boshuis oid uit, maar dat lijkt factor 2.5x zo duur te zijn als die jij hebt. Waar zit dat verschil hem in, is die van jou zoveel minderwaardig of de andere marketing technisch goed in de markt gezet? (Totale leek hier in waterontharders)
Resultaat is hetzelfde. Apparaat ook praktisch.
Een apparaat wat wel degelijk anders is dan een Boshuis of Aqmos is bijvoorbeeld de Aquacell.
Deze heeft een droge zout voorraad en werkt op waterdruk ipv stroom. Heeft niet zo zeer een meerwaarde, maar dat is het verschil.

Elke waterontharder heeft deze 3 componenten:
  • Harsfles met hars (praktisch zelfde bij elk merk)
  • Zoutreservoir (verschilt alleen in grootte, groter=minder vaak zout bijvullen)
  • Regelventiel (Kwaliteit verschilt, maar niet dramatisch)
--> Wat duurdere regelventielen (zoals Clack) hebben meer opties om je apparaat specifieker in te stellen
--> Sommige regelventielen zijn wat makkelijker te onderhouden bij defect

Onderaan de streep maakt het niet uit wat je haalt, als het maar de juiste grootte is. Een bedrijf met vervangende onderdelen op voorraad is ook handig.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inmiddels zout gehaald bij Bauhaus, en toen zag ik dat ze waterontharders verkopen van het merk 'Admiral':

https://nl.bauhaus/watero...ontharder-mini/p/28909206
https://nl.bauhaus/watero...ontharder-midi/p/28909215

Voor wie nog een betaalbare waterontharder zoekt is dit misschien het overwegen waard.

• Kilumenati
[b]KalkREM in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

--> Wat duurdere regelventielen (zoals Clack) hebben meer opties om je apparaat specifieker in te stellen
Duurder?
Ik heb recent een duplex clack gekocht die goedkoper is dan menig simplex apparaten:
https://www.amazon.nl/Wat...x=clac%2Caps%2C82&sr=8-25

• Ignace74
KalkREM schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Die instellingen kan je inderdaad later aanpassen.
Een collega van mij weet de exacte instellingen, dus als je die nodig hebt mag je wel even aan de bel trekken.

Volledig zouten is met normale instellingen :)
bedankt ik plaats mijn bestelling bij jou

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:57
Ik heb last van zwarte smurrie in mijn zoutvat. Hebben jullie daar ook last van? Kan het kwaad?

• mitsumark
XWB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:53:
Inmiddels zout gehaald bij Bauhaus, en toen zag ik dat ze waterontharders verkopen van het merk 'Admiral':

https://nl.bauhaus/watero...ontharder-mini/p/28909206
https://nl.bauhaus/watero...ontharder-midi/p/28909215

Voor wie nog een betaalbare waterontharder zoekt is dit misschien het overwegen waard.
Iemand die weet welke klep erop zit? Specs zijn erg karig.

• mitsumark
Kilumenati schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Duurder?
Ik heb recent een duplex clack gekocht die goedkoper is dan menig simplex apparaten:
https://www.amazon.nl/Wat...x=clac%2Caps%2C82&sr=8-25
Goeie keus, maar 859 euro is natuurlijk niet goedkoop.
Je kunt voor de helft ook klaar zijn (met goedkope klep en eventueel 1 cilinder. )

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
banaliteit schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:22:
Ik heb last van zwarte smurrie in mijn zoutvat. Hebben jullie daar ook last van? Kan het kwaad?

[Afbeelding]
Is bij mij ook, alleen niet zo erg moet ik zeggen, heb je er wel een deksel op?
Als het zoutvat bijna leeg is, haal ik er meestal even een doekje doorheen voordat ik hem weer bijvul.

Ik heb trouwens wel een droge zoutbak, misschien dat dat ook iets scheelt...

[Voor 8% gewijzigd door Suicide op 26-01-2023 18:38]

WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1

• robertvdl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-01 15:35
Jmtpes schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Klinkt goed. Wat heb je betaald en wat krijg je erbij?
Wij waren 1449,- kwijt voor een waterontharder met een harsinhoud van 10 liter.

• Suicide
  • Niet online
robertvdl schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:03:
[...]

Wij waren 1449,- kwijt voor een waterontharder met een harsinhoud van 10 liter.
1449,- euro?
Krijg je dan een gouden harscilinder?

WP: SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D 200 liter boiler Vent: Zehnder WHR-930 met enthalpiewisselaar PV: 7,68 kWp (zuid) + SUN2000-6KTL-M1

• mxmemx
Suicide schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:31:
[...]

1449,- euro?
Krijg je dan een gouden harscilinder?
Boshuis kwam bij mij aanzetten, 2 pers huishouden, voor 1879,-

Overigens neig ik nu naar happydrops, wij verbruiken +- 74m3 per jaar, dus dan zou ik 3 jaar met 1 filter kunnen doen van 164 euro. De vraag is alleen of ik dan alsnog moet boenen aangezien ze wel nog steeds mineralen in het waterhouden.

[Voor 33% gewijzigd door mxmemx op 27-01-2023 23:51]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:45
Ik vond het al raar dat ik overal weer aanslag had... testen, hard water... handmatig regenereren, nog altijd hard water.... misschien ff paar dagen wachten....

Bleek ik zelf de bypass open gezet te hebben de watertoevoer naar de ontharder dicht gezet voor het aquarium.

ach. scheelt weer zout!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:58:
Ik vond het al raar dat ik overal weer aanslag had... testen, hard water... handmatig regenereren, nog altijd hard water.... misschien ff paar dagen wachten....

Bleek ik zelf de bypass open gezet te hebben de watertoevoer naar de ontharder dicht gezet voor het aquarium.

ach. scheelt weer zout!
Aquarium dus bewust gevuld met kalk water? Is dat beter voor de vissen?

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:38

HaTe

haat niet

[Afbeelding]
Lijkt op stof wat in de bak terecht komt. Beter afsluiten dus en de bak reinigen, want ik zou niet het risico willen nemen dat het in de hars en je drinkwater terecht komt.
Hier geen last van, wel van fruitvliegjes en spinnen. Ik heb nu ook de bak beter dicht gataped. Deze week hier ook voor het eerst alles schoongemaakt en dus het zout eruit gehaald. Man man wat zwaar allemaal. Uiteindelijk maar onder de douche uitgespoeld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:48
Tanuki schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:26:
[...]

Dat is zelfs noodzakelijk voor vissen en andere organismen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@HaTe
Bewaar jij de appels bij de ontharder?
Rioolvliegjes bedoel je?
Snelle google levert dat wel een gevaar op met bacterien en schimmels die ze overbrengen, waar ze neerstrijken.

@banaliteit
Heb je een kleine zoutbak gezien de hoogte vh water?

[Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2023 09:37]

• Waah
Tanuki schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:26:
[...]

Zonder kalk in je water heb je een lage hardheid. En de hardheid van water werkt als een buffer voor de PH waarde.

Weinig hardheid betekend dat je PH waarde heel snel kan schommelen hij vervuiling. En dat vinden vissen vaak niet leuk want die hebben een bepaalde hardheid nodig.

Nu vinden veel vissen zacht water wel fijn. Dus mengen met onthard water en normaal water kan dan ideaal zijn om de juiste verhouding te verkrijgen. Maar mijn vissen willen juist heel hard water, omdat de normale leefomgeving veel kalksteen bevat en het een meer is waardoor er geen grote toevoer is van zacht regenwater.

Dus ja: als je vissen hebt niet puur onthard water gebruiken :+ maar even kijken welke waarde de vissen fijn vinden O-) En voor mij is dat dus gewoon wat uit de kraan komt O-)

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:38

HaTe

haat niet

AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:38:
@HaTe
Bewaar jij de appels bij de ontharder?
Rioolvliegjes bedoel je?
Snelle google levert dat wel een gevaar op met bacterien en schimmels die ze overbrengen, waar ze neerstrijken.

@banaliteit
Heb je een kleine zoutbak gezien de hoogte vh water?
Het zijn eigenlijk rouwvliegjes, die planten zich voort in potgrond en willen ook erg graag op water afkomen. We hadden er afgelopen jaar veel last van, nu zijn ze zo ongeveer wel uitgestorven.
Geen rioolvliegjes dus!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:21
Waah schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Zonder kalk in je water heb je een lage hardheid. En de hardheid van water werkt als een buffer voor de PH waarde.

Weinig hardheid betekend dat je PH waarde heel snel kan schommelen hij vervuiling. En dat vinden vissen vaak niet leuk want die hebben een bepaalde hardheid nodig.

Nu vinden veel vissen zacht water wel fijn. Dus mengen met onthard water en normaal water kan dan ideaal zijn om de juiste verhouding te verkrijgen. Maar mijn vissen willen juist heel hard water, omdat de normale leefomgeving veel kalksteen bevat en het een meer is waardoor er geen grote toevoer is van zacht regenwater.

Dus ja: als je vissen hebt niet puur onthard water gebruiken :+ maar even kijken welke waarde de vissen fijn vinden O-) En voor mij is dat dus gewoon wat uit de kraan komt O-)
Hier ga ik ook kijken naar een waterontharder als er nog budget over is na de badkamer verbouwing.

Klein beetje offtopic, maar hoe doe jij het aquarium water verversen ? Bypass om, boel door laten lopen en dan verversen? Of een tappunt voor de ontharder en dan vooraf een bak water klaar zetten om op temperatuur te komen? Bij de 240 liter bak ververs ik elke 2 weken ongeveer 20% dus met koud leiding water denk ik dat de bak te veel afkoelt. De kleine bak is 50% elke 2 weken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Waah
Erwin_83 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Hier ga ik ook kijken naar een waterontharder als er nog budget over is na de badkamer verbouwing.

Klein beetje offtopic, maar hoe doe jij het aquarium water verversen ? Bypass om, boel door laten lopen en dan verversen? Of een tappunt voor de ontharder en dan vooraf een bak water klaar zetten om op temperatuur te komen? Bij de 240 liter bak ververs ik elke 2 weken ongeveer 20% dus met koud leiding water denk ik dat de bak te veel afkoelt. De kleine bak is 50% elke 2 weken.
Ik ververs een stuk minder dat scheelt :+ eerder 1x per 2 maanden. Maar heb ook extreem veel filtratie en geen planten (dat hoeven de vissen niet, en die vreten ze op).

Ik zet inderdaad de bypass om (buitenste 2 kranen dicht, binnenste open), even laten doorlopen (hoeft niet lang, en met 120 liter hoeft dat eigenlijk niet eens) en dan vullen maar. En daarna (behalve laatste keer want vergeten) bypass weer terugdraaien.

Ik heb een speciale koppeling die op de kraan gedraaid kan, waar een tuinslang op past. Daarmee kan ik het aquarium voor de helft leeg laten lopen en vullen met een simpele draai aan de knop van de koppeling. Met emmers water ga ik niet doen. Heb wel een kraan (buitenkraan) die vòór de ontharder zit, want beter voor de tuin en best zonde van het ontharder water anders. Als je de mogelijkheid hebt zou ik dat aanraden. En als je nog geen buitenkraan hebt: meteen (laten) aanleggen en een vorstvrije kraan erop. Achteraf had ik ook warm water naar die kraan moeten laten leggen. Want warm water op de buitenkraan is best handig soms (zwembadje vullen bijvoorbeeld) en het kost nauwelijks extra.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:21
Waah schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:31:
[...]

Ik ververs een stuk minder dat scheelt :+ eerder 1x per 2 maanden. Maar heb ook extreem veel filtratie en geen planten (dat hoeven de vissen niet, en die vreten ze op).

Ik zet inderdaad de bypass om (buitenste 2 kranen dicht, binnenste open), even laten doorlopen (hoeft niet lang, en met 120 liter hoeft dat eigenlijk niet eens) en dan vullen maar. En daarna (behalve laatste keer want vergeten) bypass weer terugdraaien.

Ik heb een speciale koppeling die op de kraan gedraaid kan, waar een tuinslang op past. Daarmee kan ik het aquarium voor de helft leeg laten lopen en vullen met een simpele draai aan de knop van de koppeling. Met emmers water ga ik niet doen. Heb wel een kraan (buitenkraan) die vòór de ontharder zit, want beter voor de tuin en best zonde van het ontharder water anders. Als je de mogelijkheid hebt zou ik dat aanraden. En als je nog geen buitenkraan hebt: meteen (laten) aanleggen en een vorstvrije kraan erop. Achteraf had ik ook warm water naar die kraan moeten laten leggen. Want warm water op de buitenkraan is best handig soms (zwembadje vullen bijvoorbeeld) en het kost nauwelijks extra.
Buitenkranen zijn er al voor en achter. Deze komen sowieso voor de ontharder. Warm water in de keuken gaat hier via een kokendwaterkraan. Zwembadje geen plek voor, heb al een vijver van 5 kuub.

Aquarium vullen en legen doe ik met een pomp. Met emmers sjouwen is zo gedoe. Nu gaat de emmer onder de kraan en dan met pomp en slang het aquarium bijvullen.

[Voor 5% gewijzigd door Erwin_83 op 28-01-2023 18:44]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• lennartvdhave
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
lennartvdhave schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:52:
Dag allen,

De bouwer van onze nieuwbouw woning heeft twee soorten waterontharders die ze aanbieden inclusief installatie.

De Watts one flow OFWTH-R voor 1041 euro (al begrijp ik vanuit dit forum dat dit geen 'echte' ontharder is), of de Aquastar PL 1400 voor 2845 euro.

Andere optie is om geen waterontharder te nemen via onze bouwer, en er later zelf een aan te schaffen en die te laten installeren door het desbetreffende bedrijf, al heb ik zelf niet de kennis of dit ook makkelijk te doen is na oplevering van woning, of dat het juist goed is om dit gelijk met de bouw al mee te nemen.

Advies is welkom! Mochten jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag.
Wij zijn er nog steeds niet uit wat te doen. Onze eis is heel simpel: een goede kwaliteits ontharder + installatie. Dat kan geregeld worden via de bouwer (2845 euro voor een Aquastar PL 1400 inclusief installatie, geen andere keuze qua ontharder mogelijk), of na oplevering (bouwer gaat geen afvoer installeren als 'voorbereiding' voor een ontharder. Het is alles of niets mbt de ontharder).

Als ik 500 euro bespaar door het later te doen doe ik het wel via de bouwer, maar als we er nou bijvoorbeeld 1500 euro mee kunnen besparen is het een ander verhaal. Ik heb zelf geen idee welke ontharder we dan zouden moeten aanschaffen en laten installeren, en of dat ons bijvoorbeeld 1500 euro kan besparen. Advies is welkom!

• TimFelten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:03
Dankzij dit forum via goedkopewaterontharders.nl een waterontharder besteld (WTR High End Ceramic Cabinet 25L).
Wij zijn een 3 persoonsgezin met een huidig verbruik van 85m3 p/j. Gezien onze kleine nog maar 2 is en we eventueel klaar willen zijn voor uitbreiding, de 25 gekozen ipv de 10.
De cabinet is gekozen vanwege esthetiek omdat deze in de trapkast komt te staan (te weinig ruimte in meterkast helaas).

Deze komen ze morgen installeren en voor een kleine 1500 euro inclusief installatie en 4 zakken zout van 10 liter. Een prima deal zo.

tldr: thanks voor het stil mee kunnen lezen ;). Ik zal later nog eea delen over de eerste ervaring.

• mitsumark
lennartvdhave schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Wij zijn er nog steeds niet uit wat te doen. Onze eis is heel simpel: een goede kwaliteits ontharder + installatie. Dat kan geregeld worden via de bouwer (2845 euro voor een Aquastar PL 1400 inclusief installatie, geen andere keuze qua ontharder mogelijk), of na oplevering (bouwer gaat geen afvoer installeren als 'voorbereiding' voor een ontharder. Het is alles of niets mbt de ontharder).

Als ik 500 euro bespaar door het later te doen doe ik het wel via de bouwer, maar als we er nou bijvoorbeeld 1500 euro mee kunnen besparen is het een ander verhaal. Ik heb zelf geen idee welke ontharder we dan zouden moeten aanschaffen en laten installeren, en of dat ons bijvoorbeeld 1500 euro kan besparen. Advies is welkom!
Het apparaat kost 1159 euro incl aansluitsets en 90kg zout: https://www.douchecabine.nl/product/aquastar-1400-she/
Installatie zie ik voor 200-400 euro voorbij komen, dus imo moet dat voor ~1500 lukken.

Geeft je ook vrijheid om voor een ander type te gaan als je dat wilt.
De 1400 lijkt me een beetje groot voor een gemiddeld huishouden? Of verbruik je zoveel...

[Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 30-01-2023 13:50]

• lennartvdhave
  • Nu online
mitsumark schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Het apparaat kost 1159 euro incl aansluitsets en 90kg zout: https://www.douchecabine.nl/product/aquastar-1400-she/
Installatie zie ik voor 200-400 euro voorbij komen, dus imo moet dat voor ~1500 lukken.

Geeft je ook vrijheid om voor een ander type te gaan als je dat wilt.
De 1400 lijkt me een beetje groot voor een gemiddeld huishouden? Of verbruik je zoveel...
We zijn met z'n 2en, dus ik verwacht niet dat we een mega gebruiker zullen zijn.

Waar zie je installatie voorbij komen voor 200-400 euro? Volgens mij kan je die Aquastar 1400 niet ergens kopen waar ze ook de installatie regelen. Sta open voor een andere ontharder, alleen geen idee welke.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:57
lennartvdhave schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:05:
[...]

We zijn met z'n 2en, dus ik verwacht niet dat we een mega gebruiker zullen zijn.

Waar zie je installatie voorbij komen voor 200-400 euro? Volgens mij kan je die Aquastar 1400 niet ergens kopen waar ze ook de installatie regelen. Sta open voor een andere ontharder, alleen geen idee welke.
Joh het kan aan mij liggen maar er staan toch genoeg aanbieders incl ervaringen hier in het topic? Groot deel heeft de prijzen gewoon op de website staan en anders kun je ze toch even bellen voor een ruwe prijsopgave of advies wat je nodig hebt?
Als je echt zo weinig moeite wilt doen, dan moet je hem misschien gewoon lekker in de bouw laten plaatsen. Scheelt je ook weer het regelwerk om het allemaal ingepland te krijgen maar voor dat gemak betaal je dan dus wel zo 1000 euro.

• KalkREM
lennartvdhave schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:05:
[...]

Je kan meerdere dingen doen. Je kan los een installatiemonteur in de buurt vragen voor installatie (300-400EU).
Ze zijn vaak bekend met ontharders + het is niet heel complex.

Mogelijk dat WaterontharderTwente het ook kan installeren voor je, maar meestal alleen bij afname van een apparaat (hij sluit alleen Aqmos apparaten aan). Dan is dit apparaat een goede optie: https://www.aqmos.com/was...asserenthaerter-bm-2-wave
Zelfde ding, iets groter. Er is ook een kleinere variant.

Als Twente te ver weg is, kan je hem misschien compenseren in voorrijkosten :P
Het apparaat is in ieder geval aardig wat goedkoper.

• lennartvdhave
  • Nu online
KalkREM schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:16:
[...]

Je kan meerdere dingen doen. Je kan los een installatiemonteur in de buurt vragen voor installatie (300-400EU).
Ze zijn vaak bekend met ontharders + het is niet heel complex.

Mogelijk dat WaterontharderTwente het ook kan installeren voor je, maar meestal alleen bij afname van een apparaat (hij sluit alleen Aqmos apparaten aan). Dan is dit apparaat een goede optie: https://www.aqmos.com/was...asserenthaerter-bm-2-wave
Zelfde ding, iets groter. Er is ook een kleinere variant.

Als Twente te ver weg is, kan je hem misschien compenseren in voorrijkosten :P
Het apparaat is in ieder geval aardig wat goedkoper.
Zo dan, lijkt erop dat ik dan met aanschaf apparaat + installatie misschien wel onder de 1000 euro kom. Dat is een aardig verschil t.o.v. 2800 euro via de bouwer. Denk dat ik hem er maar uit haal bij het meerwerk!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben me ook aan het oriënteren op de markt van waterontharders. Vooralsnog spreekt de Amysoft me wel aan, door het ontbreken van een kruipruimte of bestaande leiding in de trapkast zou het de E-duo compact worden, te plaatsen in de meterkast.

Kan iemand iets zeggen over het geluid van het regenereren? De verkoper vertelde dat dit (op het einde) van dat proces een soort van schrapend geluid maakt, vergelijkbaar met een pan die je over het aanrecht schuift. Aangezien deuren naar slaapkamers altijd open staan, en er dus enkel de deur van de meterkast tussen zit (en natuurlijk afstand, gang, trap), twijfel ik of dit geluid als storend kan worden ervaren in de nacht.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik vind t op m’n robotstofzuiger lijken. Maar anders zet je het tijdstip van regenereren in de ochtend bv?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oogje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:04:
Ik vind t op m’n robotstofzuiger lijken. Maar anders zet je het tijdstip van regenereren in de ochtend bv?
Dank voor de vergelijking. Idealiter plan je het regenereren op een moment dat je nooit/zelden water gebruikt? Lijkt me verstandig te voorkomen dat ie gaat regenereren op tijdstippen dat er mogelijk gedouched, wordt, etc.?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

JBS schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:55:
Ik ben me ook aan het oriënteren op de markt van waterontharders. Vooralsnog spreekt de Amysoft me wel aan, door het ontbreken van een kruipruimte of bestaande leiding in de trapkast zou het de E-duo compact worden, te plaatsen in de meterkast.

Kan iemand iets zeggen over het geluid van het regenereren? De verkoper vertelde dat dit (op het einde) van dat proces een soort van schrapend geluid maakt, vergelijkbaar met een pan die je over het aanrecht schuift. Aangezien deuren naar slaapkamers altijd open staan, en er dus enkel de deur van de meterkast tussen zit (en natuurlijk afstand, gang, trap), twijfel ik of dit geluid als storend kan worden ervaren in de nacht.
Hij staat bij ons op de eerste etage in de technische ruimte, zit alleen een gipswand omheen.

Heel soms hoor ik hem in de nacht, maar dat is dan omdat ik al wakker ben van wat anders. Het meeste geluid wat ik ervaar is voornamelijk het stromen van het water. Ben er nog nooit wakker van geworden. Sowieso is het wel een geluid waar je aan went en wat je normaal gaat vinden, net als doorspoelen toilet oud waardoor je er waarschijnlijk niet (meer) wakker van wordt (na enige tijd gewenning evt) .

• Kilumenati
JBS schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:55:

Kan iemand iets zeggen over het geluid van het regenereren?
Ook ik maakte mij grote zorgen om het geluid. Daarom heb ik voor een duplex ontharder gekozen ipv een simplex.
Deze heeft dus 2 harskernen. Wanneer de ene verzadigd is en geregenereerd moet worden schakelt hij automatisch over naar de andere harskern terwijl hij de verzadigde harskern schoon spoelt, waardoor er dus ook nooit hard water bij je apparatuur en in je systeem kan komen.

Het voordeel daaraan is dat hij pas regenereert wanneer jij water afneemt. Dat betekent dat je hem niet zult horen boven het geluid van bijvoorbeeld de douche en al helemaal niet in de nacht, tenzij iemand in de nacht gaat douchen of grote hoeveelheid water afneemt.

Eergisteren heb ik deze geïnstalleerd: https://www.amazon.nl/Wat...x=clac%2Caps%2C82&sr=8-25

Ik heb hem zelf geplaatst en het was echt niet lastig. Het enige dat je nodig hebt is 2 flexibele slangen, 2 T-stukken voor de hoofdwaterleiding en een afsluiter om tussen de T stukken in te plaatsen om als bypass te fungeren.

• lennartvdhave
  • Nu online
Nog een vraagje voor de kenners. Onze (toekomstige) waterontharder staat nu ingetekend in de garage, dus niet in de meterkast. Bouwer zegt wel dat het mogelijk is om hem in de meterkast te plaatsen (water komt binnen in meterkast en watermeter zit daar ook).

Als we het echter zelf willen regelen na oplevering adviseert de bouwer ons om hem wel in de garage te laten plaatsen omdat daar een afvoer dichterbij zit dan bij de meterkast.

Zien jullie nog voor/nadelen over beide mogelijke locaties van de waterontharder?

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:57
lennartvdhave schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:15:
Nog een vraagje voor de kenners. Onze (toekomstige) waterontharder staat nu ingetekend in de garage, dus niet in de meterkast. Bouwer zegt wel dat het mogelijk is om hem in de meterkast te plaatsen (water komt binnen in meterkast en watermeter zit daar ook).

Als we het echter zelf willen regelen na oplevering adviseert de bouwer ons om hem wel in de garage te laten plaatsen omdat daar een afvoer dichterbij zit dan bij de meterkast.

Zien jullie nog voor/nadelen over beide mogelijke locaties van de waterontharder?

[Afbeelding]
In de garage heb je minder last van het geluid bij het regenereren. Vorige huis hadden we de ontharder in de garage, die lieten we ‘s nachts regenereren. Nu in de meterkast en moet het regenereren overdag want we worden wakker van het geluid. En er is in de meterkast geen ruimte voor een groot zoutvat, wat ook een stuk hoger staat wat minder handig bijvullen is. Buiten die punten staat ie in de meterkast wel lekker uit de weg en uit het zicht.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Het viel mij gisteren op dat de afvoerslang van de ontkalker erg niet echt fris uitziet... Moet je die schoonmaken? Hij ziet er wat bruin uit
Hij hangt ong 5cm boven een afvoer (sifon met daarop een "opvangbak" van 110mm pvc) dus er is geen contact met de afvoer.

nb. Elke 10 dagen een run (of eerder bij bepaalde hoeveelheid water)

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik heb het topic doorgelezen. Ik moet het nog meten maar ik heb duidelijk last van kalkaanslag na anderhalf jaar in mijn nieuwe woning.

Info over het geleverde water hier. - test van 2022 komt nooit op 17°F uit.
code:
1
2
3
4
5
Hardheid

gemiddelde  min max
°F  17          14  20
°D  10          8   11

Op dit ogenblik 1 persoon maar wordt hopelijk weer 2 - groot huis.

Niet tegelijk gebruikt maar 1 groot bad - 1 douche met douchekop van 20cm diameter - nog een douche voorzien op een van de logeerkamers.

Warm water nu met een doorstroom boiler, wordt warmtepomp hopelijk in de toekomst.

Vijver - maar dan moet de bypass aan.

Veel is op regenwater ( toilet - buiten, behalve vijver vullen, opblaas jacuzzi )

De boiler is : https://www.bulex.be/ther...er-t30-35a-00-1567096.pdf

Bulex T30/35 was aangeraden ivm bad etc.

Voor warm water zie ik 16,xx tot 12 liter / minuut dus als ik omrekenen tussen 1 & 0,72 m3/uur ?

Dus ik mis een beetje bos bomen welk apparaat.

Het komt in de inkomhal bij de watermeter - elektriciteit is geen probleem afvoer passeert er ook.

Jaarverbruik was tussen 35 en 40 m3

Wat zouden jullie aanraden - compactheid speelt zeker mee zout aanvullen is nu niet zo veel werk.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Tomsworld schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:26:
Ik heb het topic doorgelezen. Ik moet het nog meten maar ik heb duidelijk last van kalkaanslag na anderhalf jaar in mijn nieuwe woning.

code:
1
2
3
4
5
Hardheid

gemiddelde  min max
°F  17          14  20
°D  10          8   11

Niet tegelijk gebruikt maar 1 groot bad - 1 douche met douchekop van 20cm diameter - nog een douche voorzien op een van de logeerkamers.

Warm water nu met een doorstroom boiler, wordt warmtepomp hopelijk in de toekomst.

Veel is op regenwater ( toilet - buiten, behalve vijver vullen, opblaas jacuzzi )

Voor warm water zie ik 16,xx tot 12 liter / minuut dus als ik omrekenen tussen 1 & 0,72 m3/uur ?

Het komt in de inkomhal bij de watermeter - elektriciteit is geen probleem afvoer passeert er ook.

Wat zouden jullie aanraden - compactheid speelt zeker mee zout aanvullen is nu niet zo veel werk.
In de handleiding van je boiler staat dat deze niet gevuld mag worden met volledig onthard water, minimaal 6°F. Wat je hier mee doet moet je zelf weten, maar neem het wel mee in je overweging. Weet niet of er nog garantie op zit bijvoorbeeld.

Hoi!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:29
@lennartvdhave Dat is wel een flinke omweg met de retour richting bv keuken.
Als je een kruipruimte hebt lijkt het mij makkelijker om een afvoer naar de mk te brengen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

EWK schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:42:
[...]

In de handleiding van je boiler staat dat deze niet gevuld mag worden met volledig onthard water, minimaal 6°F. Wat je hier mee doet moet je zelf weten, maar neem het wel mee in je overweging. Weet niet of er nog garantie op zit bijvoorbeeld.
Ja dat las ik ook - maar ik moet checken wat het gaat worden met mijn nieuwe warmtepomp.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Tomsworld schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Ja dat las ik ook - maar ik moet checken wat het gaat worden met mijn nieuwe warmtepomp.
99% zeker dat daar ook zoiets in staat

Hoi!

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-03 09:07
Hi,

Ik heb een aqmos cm 32 aangeschaft nu stelt mijn loodgieter dat het niet verplicht is deze aan te sluiten op de afvoer. De ontharder zou geplaatst worden in de kruipruimte op grond waar een laagje isolatie chips op de bodem ligt (gaat vervangen worden door pir in de vloer)

Is het verplicht/nodig om de ontharder aan te sluiten op het riool? Of kan er ook geloosd worden in de grond? Zijn hier nog risicos aan verbonden?

-

• KalkREM
bobsterro schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:45:
Hi,

Ik heb een aqmos cm 32 aangeschaft nu stelt mijn loodgieter dat het niet verplicht is deze aan te sluiten op de afvoer. De ontharder zou geplaatst worden in de kruipruimte op grond waar een laagje isolatie chips op de bodem ligt (gaat vervangen worden door pir in de vloer)

Is het verplicht/nodig om de ontharder aan te sluiten op het riool? Of kan er ook geloosd worden in de grond? Zijn hier nog risicos aan verbonden?
Belachelijke suggestie. Er komt wel 60-80 liter hoog calcium houdend en zout water uit. Dit moet door een afvoer.

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:25
bobsterro schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:45:

... nu stelt mijn loodgieter dat ...
Andere loodgieter zoeken ...

PVOutput | PVcalc

• lennartvdhave
  • Nu online
habbekrats schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:06:
@lennartvdhave Dat is wel een flinke omweg met de retour richting bv keuken.
Als je een kruipruimte hebt lijkt het mij makkelijker om een afvoer naar de mk te brengen.
Maakt een flinke omweg uit? Heeft het impact op iets?

• KalkREM
lennartvdhave schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Maakt een flinke omweg uit? Heeft het impact op iets?
Het beste is om de afvoer zo kort mogelijk te houden (max. 6 meter). Een langere waterleiding maakt in de basis niet uit (zo ver ik weet).
Op je plattegrond zie ik een toilet naast de meterkast, dus de afvoer kan niet ver weg zijn. Ik zou de ontharder in de meterkast plaatsen (zo laag mogelijk).

• lennartvdhave
  • Nu online
KalkREM schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Het beste is om de afvoer zo kort mogelijk te houden (max. 6 meter). Een langere waterleiding maakt in de basis niet uit (zo ver ik weet).
Op je plattegrond zie ik een toilet naast de meterkast, dus de afvoer kan niet ver weg zijn. Ik zou de ontharder in de meterkast plaatsen (zo laag mogelijk).
Zie hieronder nog een foto met details over riolering. Als ik kijk naar de afstand van de afvoer van de wc naar buiten en dat vergelijk met de afvoer in de garage zie ik dat het niet veel uitmaakt, toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• mxmemx
EDIT: Het ging om een Solucalc systeem, deze is WEL benoemd in dit forum, mijn excuses!

[Voor 94% gewijzigd door mxmemx op 02-02-2023 11:11]

• KalkREM
lennartvdhave schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Zie hieronder nog een foto met details over riolering. Als ik kijk naar de afstand van de afvoer van de wc naar buiten en dat vergelijk met de afvoer in de garage zie ik dat het niet veel uitmaakt, toch?

[Afbeelding]
Als de afvoer maar dichtbij ligt. De afvoer langer maken heeft significant effect op de werking van de ontharder, de waterleiding langer maken niet.

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Tomsworld schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:26:

code:
1
2
3
4
5
Hardheid

gemiddelde  min max
°F  17          14  20
°D  10          8   11

Niemand een idee qua debiet ? Als ik het risico 0 hardheid of 2° wil nemen wat ik moet doen qua debiet ?

Zou de aqmos R2D2-32 ok zijn om geen impact te zien van de machine in comfort ? Of de cm-32 indien deze klep echt een meerwaarde kan bieden.

• mxmemx
Bij aankoop van onze nieuwe badkamer dachten we, ooh gewoon even een waterontharder plaatsen en dan is dat kalk probleem gone.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, Ik dacht een waterontharder op zout te willen, zag ik allerlei viezigheden (rioolvliegjes, zwarte smurrie etc) in deze systemen voorbij komen dat ik me twijfels heb of dit het water niet vergiftigd. Daarnaast lees ik dingen over periodiek volledig schoonmaken van het systeem wat in de meterkast terecht komt.

Toen kwam ik happydrops tegen, maar dat verhoogd het fosfaat niveau in het water wat dus blijkbaar volgens onderzoeken niet geheel onschadelijk is voor mensen aangezien we al op een veel te hoge fosfaat inname zitten, daarnaast wordt het in de natuur gedumpt en zijn hier verschillende milieu kwesties ooit over geweest en de comeback "dat wordt door de overheid gefilterd" lijkt me geen goede insteek.

Dan heb je de oneflow, die lijkt wel iets te doen maar bijzonder weinig, dat mensen afvragen of het de moeite waard is.

Solucalc leek een goed systeem en onderhoudsvriendelijk en weinig terugkerende kosten, maar calcium bicarbonaat/calciumwaterstofcarbonaat veroorzaakt alsnog kalkaanslag wat de hoge aanschafprijs misschien weer teniet doet.

Al met al elk systeem geef de nodige problemen, wat nu?

Ik heb gekeken naar systemen voor +- 100m3 ( we verbruiken nu met zn 2en ong 75m3 per jaar).
SoluCalc leek voor ons het perfecte systeem maarja niet als het alsnog dikke kalk aanslag geeft. Tevens krijg ik ook maar geen offerte van ze xD

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mxmemx
In het nos nieuws is ook alleen maar ellende te zien. Betekent dit dat je maar beter binnen kan blijven?

Maw de problemen die je benoemd bij de ionen wisselende waterontharder is bij een klein gedeelte van de gebruikers en hun leefomgeving…
Mijn zoutbak blijft brandschoon en heb geen (ongewenst) ongedierte.

Onderhoudsvrij is niets.
Je moet bij een CO2 systeem ook regelmatig de fles vervangen als die leeg is en de drukregelaar controleren.
Beetje tweaker koopt hem bij co2reactor.nl
Als ze nu al niet reageren, hoe gaat dat als je een probleem hebt?

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2023 08:01]

• mxmemx
AUijtdehaag schreef op zondag 5 februari 2023 @ 05:55:
@mxmemx
In het nos nieuws is ook alleen maar ellende te zien. Betekent dit dat je maar beter binnen kan blijven?

Maw de problemen die je benoemd bij de ionen wisselende waterontharder is bij een klein gedeelte van de gebruikers en hun leefomgeving…
Mijn zoutbak blijft brandschoon en heb geen (ongewenst) ongedierte.

Onderhoudsvrij is niets.
Je moet bij een CO2 systeem ook regelmatig de fles vervangen als die leeg is en de drukregelaar controleren.
Beetje tweaker koopt hem bij co2reactor.nl
Als ze nu al niet reageren, hoe gaat dat als je een probleem hebt?
CO2 fles vervangen lijkt me makkelijker dan elke maand het zout/hars reservoir uitboenen. Ik zit op de co2 reactor site te kijken maar ik ben bang dat ik daar niet genoeg tweaker voor ben, kan er as we speak geen touw aan vastknopen, maar wat je zegt als je na 2 weken nog steeds geen offerte ontvangt is de customer service vast heel bedroevend

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-03 19:06
dat reservoir hoef je echt niet elke maand uit te boenen. In de eerste plaats zit er zo voor een half jaar zout in wat het erg onhandig zou maken. Ten tweede wordt het normaal niet vies en denk ik dat de meeste mensen het nog nooit uitgeboend hebben. Er zit normaal een deksel op, dan zou er niet wat in moeten komen.
Dat is niet luchdicht, dus als je dat onder een frituur ofzo hebt staan kan hij wel vervuilen denk ik. Maar dat doet ie dus normaal niet.

• mxmemx
Lochnes schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:23:
dat reservoir hoef je echt niet elke maand uit te boenen. In de eerste plaats zit er zo voor een half jaar zout in wat het erg onhandig zou maken. Ten tweede wordt het normaal niet vies en denk ik dat de meeste mensen het nog nooit uitgeboend hebben. Er zit normaal een deksel op, dan zou er niet wat in moeten komen.
Dat is niet luchdicht, dus als je dat onder een frituur ofzo hebt staan kan hij wel vervuilen denk ik. Maar dat doet ie dus normaal niet.
Hmm oke, dat is dan opzich wel geruststellend. Geen idee of ik een afvoer heb in mn meterkast anders is een zoutreservoir te overwegen

• Suicide
  • Niet online
mxmemx schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:32:
Bij aankoop van onze nieuwe badkamer dachten we, ooh gewoon even een waterontharder plaatsen en dan is dat kalk probleem gone.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, Ik dacht een waterontharder op zout te willen, zag ik allerlei viezigheden (rioolvliegjes, zwarte smurrie etc) in deze systemen voorbij komen dat ik me twijfels heb of dit het water niet vergiftigd. Daarnaast lees ik dingen over periodiek volledig schoonmaken van het systeem wat in de meterkast terecht komt.

[Afbeelding]
In mijn reactie op @banaliteit schreef ik "is bij mij ook, alleen niet zo erg"
Daarmee heb ik misschien onbedoeld doen voorkomen dat mijn zoutbak ook nog redelijk vies is, dat is absoluut niet zo.
Er valt wel eens wat stof van de deksel (en de zak van het zout) in tijdens het bijvullen, dit verwijder ik dan meestal als de zoutbak weer leeg is met een keukenpapiertje.

Ongedierte in de vorm van vliegjes, muggen o.i.d. heb nog nooit gezien en ik zou ook niet weten waar ze vandaan moeten komen als de waterontharder juist is aangesloten op de afvoer.

• mxmemx
Toch de H2O Pro large besteld vanmiddag, een goed gesprek gehad met de eigenaar hem rechtstreeks gevraagd waarom zijn systeem beter is dan een oneflow en hij heeft me overtuigd dat dit momenteel het beste systeem is zonder extreem veranderen van de watereigenschappen.

Hij gaaf tevens aan dat een oneflow systeem met actiefkoolstoffilter vooral voor plekken met chloor gebruikt wordt en dat dat in nederland overbodig is, tevens filteren zij met 0,6 (iets waarvan ik de naam vergeten ben) wat voldoende moet zijn maar zij ervoor gekozen hebben om 1,2 aan te houden waardoor de levensduur van 3 jaar gewaarborgd kan worden.

Hij geeft ook aan dat de kalk die nog aanwezig is bij opdrogen, met een natte doek weg te halen is (in tegenstelling tot natrium wat met een droge doek weg te halen is) Hij gaf wel aan dat het grootste gevaar van dit systeem is: shampoo + reinigingsmiddelen omdat dan de kristallen weer oplossen en aan gaan koeken, oplossing: douche afspoelen met water (dus al het shampoo residue niet laten opdrogen, deden we altijd al) schoonmaakmiddel voor kalk verwijderen of wederom afnemen met een natte/droge doek zodat het niet opdroogt.

Daarnaast vind ik de reviews eerlijk ogen, het systeem kost met inc installatie 400 euro minder dan een zout variant en kan ik 3 jaar een 95% rendement halen uit dit systeem tov zoutoplossing. Elke 3 jaar kost het 250 euro (of 252 met maandelijkse betaling van 6,95) aan nieuwe filters.

Met ons verbruik zouden we de eerste 3 jaar ongeveer 120-180 euro aan zout kwijt zijn, bij h2o niets.
Daarna zal het per 3 jaar 250 euro kosten, dus 70-130 euro per 3 jaar duurder.

Ervan uitgaande dat zout in aanschaf 400+120 euro= 520 euro duurder is en dat per 3 jaar (na de eerste 3 jaar) 130 euro bespaard, zou dat een terugverdientijd van 12 jaar zijn. dan zal het systeem wel aan vervanging toe zijn gok ik.

• TimFelten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:03
Een weekje later dan gepland, is hier de WTR High End cabinet 25L vandaag geïnstalleerd. Erg vriendelijk en duidelijk uitleg en bij vragen. Installatie is netjes gegaan. Resultaten zullen nog even moeten wachten.

Wel een vraag voor mensen met een quooker: die van ons staat er nu zo'n 2 jaar in en zal wel kalk hebben verzameld. Hebben jullie dit ook nog zelf verwijderd of lieten jullie voor wat het is?

• Suicide
  • Niet online
mxmemx schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:29:
Met ons verbruik zouden we de eerste 3 jaar ongeveer 120-180 euro aan zout kwijt zijn, bij h2o niets.
Daarna zal het per 3 jaar 250 euro kosten, dus 70-130 euro per 3 jaar duurder.
@mxmemx
Bij een verbruik van 75m3 per jaar gaat er toch geen 120-180 euro aan zout in 3 jaar doorheen?
Wat is de waterhardheid bij jullie?

• Kilumenati
[quote]Suicide schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Sommige mensen doen een heel jaar met een zak zout van 25kg die nog geen €10,- kost.
Volgens mij is hij in een verkoop praatje van de verkoper getrapt. Die mensen kunnen soms heel overtuigend zijn om hun product aan de man te brengen.
Ik ben echter benieuwd hoe de kalk kristallen uit zijn systeem reageren op bepaalde apparatuur zoals een waterkoker. In ieder geval zit het kalk nog steeds in het water, dus ik zou zoiets niet nemen.

• Suicide
  • Niet online
Sommige mensen doen een heel jaar met een zak zout van 25kg die nog geen €10,- kost.
Volgens mij is hij in een verkoop praatje van de verkoper getrapt. Die mensen kunnen soms heel overtuigend zijn om hun product aan de man te brengen.
Ik ben echter benieuwd hoe de kalk kristallen uit zijn systeem reageren op bepaalde apparatuur zoals een waterkoker. In ieder geval zit het kalk nog steeds in het water, dus ik zou zoiets niet nemen.
Ik weet uit eigen ervaring dat als je niet met de materie bekend bent (om het even wat) het soms lastig kan zijn om tot een goede beslissing te komen.
Zeker als het aanbod groot is en ze allemaal het "beste" product leveren.
Dan kan je, zoals jij het ook al omschrijft, in verkooppraatjes trappen.
Ik vind het jammer dat hij zo snel tot aankoop is overgegaan, terwijl je hier op Tweakers zoveel informatie kan verkrijgen door het topic te lezen en anders door gerichte vragen te stellen.
Mijn ervaring is dat je dan eerlijke antwoorden krijgt van gebruikers/ ervaringsdeskundigen.

Daarom ook mijn vraag wat zijn dH waarde was, dan zou blijken dat zijn berekening niet klopte, en hij dus misschien een verkeerde aankoop heeft gedaan.
Echter is iedereen natuurlijk vrij om te kopen wat hij wilt.

Gelukkig is het niet zo dat uitspraken hier bindend zijn... :)

• mxmemx
De waterhardheid is 6.8 DH, gemiddeld verbruik volgens verschillende aanbieders van zoutsystemen werd geschat op 50kg per jaar. De aanbieder van de h2o pro heeft hier niets over gezegd.

Verder zag ik een zoutsysteem niet zitten doordat het onderhoudsgevoelig was, niet altijd het gewenste resultaat geeft ivm resthardheid en verandering van smaak en ik wou dat de mineralen samenstelling in het water gelijk bleef.

Dat en daarnaast geloof ik oprecht dat dit systeem 95% van de capaciteit heeft als dat van een zoutsysteem voor 1x in de 3 jaar onderhoud en daarbij een nederlandse innovatie heeft me doen beslissen.

Solucalc is nooit ingegaan op mn offertenaanvraag dus die is afgevallen, happydrops verhoogd het fosfaat innhet water en is niet bewezen onschadelijk voor ons als mens en de oneflow gebruikt een koolstoffilter dat uiteindeljjk ieder jaar ofn2 jaar vervangen moet worden ipv om de 3 jaar die ze claimen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mxmemx
Ik sta open voor iedere vorm van innovatie, maar zet er toch nog vraagtekens bij.

Als je zoekt op keramische ontharder dan heeft men het over nano kristallen die afgegeven worden aan het water.
Enig idee wat dat voor stofje is?

Een harsbed wordt om de 10 dagen geregenereerd met zout.
De kans op vorming van bacteriën is dan erg klein in het harsbed.
Hoe zit dat met een filter wat er al drie jaar in zit?

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-03 15:27
mxmemx schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:41:
en ik wou dat de mineralen samenstelling in het water gelijk bleef.
De goedkoopste oplossing lijkt me dan geen waterontharder toe te passen, dan blijft de mineralen samenstelling mooi gelijk.
Je kan ook nog supermagneten overwegen, die veranderen ook je mineralen samenstelling niet, maar zouden wel de kalkneerslag flink doen verminderen, aldus de overtuigende verkoopverhalen.
Hou ons op de hoogte van wat je uiteindelijk gaat doen en hoe het bevalt ?

• mxmemx
rsbroer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:57:
[...]

De goedkoopste oplossing lijkt me dan geen waterontharder toe te passen, dan blijft de mineralen samenstelling mooi gelijk.
Je kan ook nog supermagneten overwegen, die veranderen ook je mineralen samenstelling niet, maar zouden wel de kalkneerslag flink doen verminderen, aldus de overtuigende verkoopverhalen.
Hou ons op de hoogte van wat je uiteindelijk gaat doen en hoe het bevalt ?
Ik heb binnen dit forum al positieve verhalen gelezen over deze variant en daarnaast zijn de reviews ansich al redelijk.
Het gaat daadwerkelijk door een filter heen en slaat neer als kalk kristallen die "uitgereageerd" zijn, dus ik ga het meemaken!
Ik kan me herinneren dat er een tweaker al gebruikt maakt van deze vorm van ontkalking, ik zal even zijn ervaringen opzoeken

• mxmemx
jurjen_g schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:05:
[...]

Oja ik zou nog een update geven. Foto's volgen later, maar:
- Daar waar water stroomt is duidelijk minder kalkaanslag, zoals douchekop, vloer onder de douche, glaze douchewand.
- Daar waar water langer stilstaat / spetters is geen verschil, daar blijf je kalk houden

Dit is ook conform mijn verwachting, dus voor mij werkt het. Ik kan uiteraard nog steeds niet in de leidingen kijken, dus of die daadwerkelijk minder kalk bevatten is niet te zeggen.
Deze gebruiker geeft eigenlijk precies hetzelfde aan wat de fabrikant ook zegt, dus ik denk dat het wel goed komt voor mijn behoefte.

• Suicide
  • Niet online
De waterhardheid is 6.8 DH, gemiddeld verbruik volgens verschillende aanbieders van zoutsystemen werd geschat op 50kg per jaar
Dit klopt, ik heb namelijk ook 7dH en verbruikt net geen 50 kilo zout bij 100m3
Dit is dan 75,- euro voor 3 jaar en dan reken ik voor het gemak dat zout 12,50 per 25 kilo kost. (maar is goedkoper te krijgen)
Hij geeft ook aan dat de kalk die nog aanwezig is bij opdrogen, met een natte doek weg te halen is
Douche afspoelen met water (dus al het shampoo residu niet laten opdrogen, deden we altijd al) schoonmaakmiddel voor kalk verwijderen of wederom afnemen met een natte/droge doek zodat het niet opdroogt.
Is dat niet veel meer werk dan 2-4 keer per jaar wat zout bijvullen, afhankelijk van het formaat zoutbak?
Verder zag ik een zoutsysteem niet zitten doordat het onderhoudsgevoelig was, niet altijd het gewenste resultaat geeft i.v.m. resthardheid en verandering van smaak
Onderhoudsgevoelig, dat snap ik niet, wat bedoel je daar mee? 1x per jaar harscleaner toevoegen?
Resthardheid is perfect in te stellen, bij keuze juiste apparaat.
Verandering van smaak, is die positief of negatief veranderd en heb je het geproefd?
jurjen_g schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:05:
[...]

Oja ik zou nog een update geven. Foto's volgen later, maar:
- Daar waar water stroomt is duidelijk minder kalkaanslag, zoals douchekop, vloer onder de douche, glaze douchewand.
- Daar waar water langer stilstaat / spetters is geen verschil, daar blijf je kalk houden

Dit is ook conform mijn verwachting, dus voor mij werkt het. Ik kan uiteraard nog steeds niet in de leidingen kijken, dus of die daadwerkelijk minder kalk bevatten is niet te zeggen.
Daar waar water stroomt is duidelijk minder aanslag-> is dus niet weg...
Daar waar water langer stilstaat / spetters is geen verschil, daar blijf je kalk houden-> Tja......???

Al met al denk ik dat je toch een verkeerde keuze hebt gemaakt...

[Voor 23% gewijzigd door Suicide op 07-02-2023 09:38]

Pagina: 1 ... 80 81 82 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee