Ik heb een XTR2 klep, als je specifieke dingen wilt weten kan ik even klikken door de menu’s voor je. Relais heb ik niet aangesloten overigens.AUijtdehaag schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:05:
@BSeB
Ze zijn zeker vergelijkbaar qua werking (ik vraag me af of er geen clack ws1 klep op een bureau bij pentair heeft gelegen ter inspiratie)
Ik kan echter uit de manual niet goed halen of het relais geprogrammeerd kan worden als pulsrelais, met bijvoorbeeld 1 ltr/ 1s puls
In mijn printje heb ik 2 ltr/ 1s geprogrammeerd om zeker te zijn dat alle liters gedetecteerd worden (bij hogere flow)
[...]
Verder zitten er in de xtr2 wel leuke features in, zoals lekdetectie en aantal regeneraties.
Maar niets wat niet geprogrammeerd kan worden in een esp32
Ook starten (of onthouden van) van een regeneratie op afstand is mogelijk met de clack dmv een kontakt hoog te maken. Die functionaliteit zit nog niet op mijn printje.
Heb eens geprobeerd aan een xtr2 besturing te komen via @Arjantje1985 maar geen response helaas.
Ik ben twijfelkont Nr/ 1 (van Z.O. Brabant dan)
Er komt een waterontharder (da's alvast besloten)
Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar een mechanische.
Ik heb plek genoeg in de kelder om hem neer te zetten.
Aquacell vind ik een beetje duur.
Ik wil hem ook niet zelf installeren, ook al is dat wellicht een fluitje van een cent.
Daarnaast een goede afterservice en garantie.
Zit te kijken naar een apparaat van Delta.
Maar wellicht zijn er nog betere keuzes.
Wij zijn met 2 personen en ons waterverbruik zit rond de 100-120 kuub per jaar.
Er komt een waterontharder (da's alvast besloten)
Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar een mechanische.
Ik heb plek genoeg in de kelder om hem neer te zetten.
Aquacell vind ik een beetje duur.
Ik wil hem ook niet zelf installeren, ook al is dat wellicht een fluitje van een cent.
Daarnaast een goede afterservice en garantie.
Zit te kijken naar een apparaat van Delta.
Maar wellicht zijn er nog betere keuzes.
Wij zijn met 2 personen en ons waterverbruik zit rond de 100-120 kuub per jaar.
@THM0 Ben met name benieuwd of het relais aangestuurd/ingesteld kan worden als puls relais.
Dus bijvoorbeeld elke liter of 2 liter, 1 sec geactiveerd.
Kan je wellicht alleen testen met een multimeter
Die puls is essentieel voor iets moois te maken in home automation.
De info, ik heb 4000 ltr bereikt is niet zo interessant.
Het andere relais kan geactiveerd worden bij start regeneratie (meende ik) en is dan weer de start van een animatie in home automation.
Bedankt alvast voor de genomen moeite.
Dus bijvoorbeeld elke liter of 2 liter, 1 sec geactiveerd.
Kan je wellicht alleen testen met een multimeter
Die puls is essentieel voor iets moois te maken in home automation.
De info, ik heb 4000 ltr bereikt is niet zo interessant.
Het andere relais kan geactiveerd worden bij start regeneratie (meende ik) en is dan weer de start van een animatie in home automation.
Bedankt alvast voor de genomen moeite.
![]() |
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2022 10:25 ]
Maar heb ik dan een garantie en alles?AUijtdehaag schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:10:
@Rzaan
Dan vraag je toch of @AQMOS hem komt installeren?
Daar gaat het me om.
Ik wil ook niet achteraf gezeur van de leverancier, van 'ja, maar dat zit ook niet goed'.
Wil gewoon een goed en bewezen Duplex-apparaat dat vakkundig geïnstalleerd wordt.
Kom steeds bij hetzelfde bedrijf in Moergestel terecht.
@Rzaan ik heet geen kalkrem, dus ik kan je vragen niet beantwoorden
Het zout zou ik niet daar bestellen
https://webshop.waterkanb...category/regeneratiezout/ a 18 euro per zak
Het zout zou ik niet daar bestellen
[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2022 11:30 ]
Ik heb de site ook bekeken, maar zij leveren geen Duplex apparaten.AUijtdehaag schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:26:
Daarnaast zitten zij in Enschede, dus ik denk niet dat het heel voordelig is voor @AQMOS om in omgeving Eindhoven te komen installeren.
Wij willen gewoon een goed en bewezen Duplex-apparaat dat vakkundig geïnstalleerd wordt.
Mechanisch.
Met Nederlandse garantie.
Natuurlijk het liefst een zo gunstig mogelijke prijs.
[ Voor 19% gewijzigd door Rzaan op 26-12-2022 11:29 ]
een ontharder ook niet.AUijtdehaag schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:26:
Het zout zou ik niet daar bestellen![]()
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Fleck 5800 XTR HandleidingAUijtdehaag schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:05:
@BSeB
Ik kan echter uit de manual niet goed halen of het relais geprogrammeerd kan worden als pulsrelais, met bijvoorbeeld 1 ltr/ 1s puls
In mijn printje heb ik 2 ltr/ 1s geprogrammeerd om zeker te zijn dat alle liters gedetecteerd worden (bij hogere flow)
Is dat niet op pagina 65/101?
@BSeB
Ja. Maar daar 2 ltr / 1 sec geeft (vermoed ik) eenmalig een puls bij 2 ltr
Ik wil met mijn printje ook weten hoeveel water er onthardt is dmv pulsen tellen.
Met de relais van de clack werkt dat prima. Instelbaar op iedere 2L een puls
Ja. Maar daar 2 ltr / 1 sec geeft (vermoed ik) eenmalig een puls bij 2 ltr
Ik wil met mijn printje ook weten hoeveel water er onthardt is dmv pulsen tellen.
Met de relais van de clack werkt dat prima. Instelbaar op iedere 2L een puls
[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2022 08:03 ]
Waarom niet?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik vind die ontharders kneiter duur.
Ken je Nederlandse dealers met gelijke apparaten, met Nederlandse garanties, die beduidend goedkoper zijn?
Nee, die dingen lijken kunstmatig hoog in prijs gehouden te worden.Rzaan schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:00:
[...]
Ken je Nederlandse dealers met gelijke apparaten, met Nederlandse garanties, die beduidend goedkoper zijn?
Mocht ik een nieuwe nodig hebben dan neem ik iets van AQMOS R2-D2-48
bv hier https://wateronthardertwe...f-installatie/r2d2-serie/
Dus het ging je niet om dat specifieke bedrijf, maar om de prijzen van waterontharders in het algemeen?habbekrats schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:18:
[...]
Nee, die dingen lijken kunstmatig hoog in prijs gehouden te worden.
Mocht ik een nieuwe nodig hebben dan neem ik iets van AQMOS R2-D2-48
bv hier https://wateronthardertwe...f-installatie/r2d2-serie/
Ik sta op het punt een ontharder de installeren, een waterluxe, alleen de terugslagklep is mij nog niet helemaal duidelijk.
Type EA is beter begrijp ik,omdat dan de waterdruk niet verminderd , wat bij een type CA wel gebeurd. Maar maakt het verder nog uit qua werking ? Ik lees namelijk overal dat type ca wordt aanbevolen.
Iemand die dit weet ?
Mijn ontharder komt onder het maaiveld in de kelder, dus de overloop kan ik niet aansluiten op het riool. Heeft het zin om er een emmer onder te zetten of bijv een lekbak van een wasmachine of is dat kansloos als het in het uiterste geval mis gaat 😆?
Type EA is beter begrijp ik,omdat dan de waterdruk niet verminderd , wat bij een type CA wel gebeurd. Maar maakt het verder nog uit qua werking ? Ik lees namelijk overal dat type ca wordt aanbevolen.
Iemand die dit weet ?
Mijn ontharder komt onder het maaiveld in de kelder, dus de overloop kan ik niet aansluiten op het riool. Heeft het zin om er een emmer onder te zetten of bijv een lekbak van een wasmachine of is dat kansloos als het in het uiterste geval mis gaat 😆?
[ Voor 30% gewijzigd door Waypoint op 28-12-2022 19:14 ]
voor een ontharder dient een klasse 3 keerklep geplaatst te worden = ca. een ea is klasse 2.Waypoint schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:12:
Ik sta op het punt een ontharder de installeren, een waterluxe, alleen de terugslagklep is mij nog niet helemaal duidelijk.
Iemand die dit weet ?
Maar waarom en wat maakt het uit ? Zoals ik het als leek intepreteer is een klasse 3 zwaarder en zou ik denken dat een ‘zwaardere’ beveiliging altijd mag en kanhabbekrats schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:57:
[...]
voor een ontharder dient een klasse 3 keerklep geplaatst te worden = ca. een ea is klasse 2.
@Waypoint
https://www.infodwi.nl/waterwerkbladen
3.8
Een ontharder op basis van ionen wisseling valt onder vloestofklasse 3 (pag 5. 3.6)
Dat is minimaal een CA
Tenzij je een bedrijf bent zou ik me van de domme houden en hooguit een EA monteren (vloestofklasse 2)
Dan heb je geen drukverlies. Tenzij je extra wilt investeren in een dure hydrofoorpomp om de druk weer te verhogen.
3.8
Een ontharder op basis van ionen wisseling valt onder vloestofklasse 3 (pag 5. 3.6)
Dat is minimaal een CA
Tenzij je een bedrijf bent zou ik me van de domme houden en hooguit een EA monteren (vloestofklasse 2)
Dan heb je geen drukverlies. Tenzij je extra wilt investeren in een dure hydrofoorpomp om de druk weer te verhogen.
[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2022 21:24 ]
Thnx die link kende ik. Maar dan nog , een klasse 3 is toch zwaarder uitgevoerd dan een 2 of begrijp ik het nu niet goed ? Dit staat ook in het document .AUijtdehaag schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:20:
@Waypoint
3.8
Dat is minimaal een CA
@Waypoint Dat klopt en een CA veroorzaakt door de constructie (luchtkamer op veerdruk) een drukverlies.
Het is maar net wat je fijner vindt...pis straaltje (CA) of gewoon kunnen douchen (EA)
Ik heb mijn CA om kunnen bouwen naar EA (daar zijn vervangende onderdelen voor te krijgen)
Ik wilde het ook eerst proberen maar vond het geen succes dat drukverlies
Het is maar net wat je fijner vindt...pis straaltje (CA) of gewoon kunnen douchen (EA)
Ik heb mijn CA om kunnen bouwen naar EA (daar zijn vervangende onderdelen voor te krijgen)
Ik wilde het ook eerst proberen maar vond het geen succes dat drukverlies
[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2022 21:34 ]
Er zijn zat mensen die helemaal geen keerklep er tussen hebben. E bestaat geen keerklep politie gelukkig.
En zoals @AUijtdehaag zegt, niet te intelligent doen.
En zoals @AUijtdehaag zegt, niet te intelligent doen.
20% korting bij lfs-cleantec
Ik vind de prijzen nog meevallen incl bypass montageblok (a 99 euro),
(ik heb geen aandelen, nog ervaring in het bestellen daar)
@Jazco2nd
De nemo(+) (clack pallas WS1CK1) heeft ook een droge bak mogelijkheid, en proportionele en upflow regeneratie en chloormodule mogelijkheid
https://www.kadotec.de/sh...til-clack-ws-1-ck-1-zoll/
manual
edit: en max 43 C
Ik vind de prijzen nog meevallen incl bypass montageblok (a 99 euro),
(ik heb geen aandelen, nog ervaring in het bestellen daar)
@Jazco2nd
De nemo(+) (clack pallas WS1CK1) heeft ook een droge bak mogelijkheid, en proportionele en upflow regeneratie en chloormodule mogelijkheid
https://www.kadotec.de/sh...til-clack-ws-1-ck-1-zoll/
manual
edit: en max 43 C
[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2022 16:58 ]
Dat is zeker een goede aanbieding, tnx voor de tip! Verzendkosten naar NL zijn € 23,- dus dat is ook te overzien.
Voor een 1-2 persoonshuishouden en een hardheid van 9,6°dH (opgave Oasen Ridderkerk) naar 2°- 3°dH (dmv afsnijding met montageblok) zou het 6 liter model voldoende moeten zijn. Of kan er toch beter gekozen worden voor het 10 liter model vanwege 'durability'/levensduur? Het verschil lijkt mij vooral in het zoutverbruik (en voorraad) te zitten. Bij de 10 liter is dat ca 1,6kg per regeneratie, bij de 6 liter ca 1kg.
-Maar wordt er bij de 10 liter minder vaak geregenereerd waardoor het totale zoutverbruik vrijwel gelijk is/wel meevalt?
Voor een 1-2 persoonshuishouden en een hardheid van 9,6°dH (opgave Oasen Ridderkerk) naar 2°- 3°dH (dmv afsnijding met montageblok) zou het 6 liter model voldoende moeten zijn. Of kan er toch beter gekozen worden voor het 10 liter model vanwege 'durability'/levensduur? Het verschil lijkt mij vooral in het zoutverbruik (en voorraad) te zitten. Bij de 10 liter is dat ca 1,6kg per regeneratie, bij de 6 liter ca 1kg.
-Maar wordt er bij de 10 liter minder vaak geregenereerd waardoor het totale zoutverbruik vrijwel gelijk is/wel meevalt?
[ Voor 10% gewijzigd door slb op 31-12-2022 16:14 ]
prompt $p $g
@slb
2400 vs 4000 ltr onthard water. Theoretisch volgt dan de regeneratie a 1 kg vs 1.6 kg
https://lfs-cleantec.de/Vergleichstabelle-IWKC
Als je de verhoudingen los laat op het waterverbruik bij regeneratie, dan is de 8 ltr zuiniger dan de 6 ltr qua regeneratie waterverbruik. (ben geen wiskunde wonder
)
Wat is je jaarverbruik aan tapwater?
2400 vs 4000 ltr onthard water. Theoretisch volgt dan de regeneratie a 1 kg vs 1.6 kg
https://lfs-cleantec.de/Vergleichstabelle-IWKC
Als je de verhoudingen los laat op het waterverbruik bij regeneratie, dan is de 8 ltr zuiniger dan de 6 ltr qua regeneratie waterverbruik. (ben geen wiskunde wonder
Wat is je jaarverbruik aan tapwater?
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2022 16:22 ]
Dat is nog niet bekend, maar er zal 1 (zoon) persoon of 2 (evt aanhang) personen komen te wonen. Uitgaande van 130l/pp/dag zal dat iets van 45m³-100m³ op jaarbasis of 5m³-8m³ per maand zijn?
[ Voor 33% gewijzigd door slb op 31-12-2022 16:53 ]
prompt $p $g
Qua zoutverbruik maakt het dan weinig verschil, dan ga ik inderdaad maar voor het 10 liter model.
TNX!
TNX!
prompt $p $g
Wij wonen in Berkel & Rodenrijs en zijn benieuwd of jullie ervaring hebben met een partij voor een waterontharder in de buurt.
Hier dezelfde woonplaats.robertvdl schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:45:
Wij wonen in Berkel & Rodenrijs en zijn benieuwd of jullie ervaring hebben met een partij voor een waterontharder in de buurt.
Niet echt uit de buurt, maar heb 'm laten installeren door @Arjantje1985 / goedkopewaterontharders zoals hier vaker voorbij komt
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Ik woon ook in Berkel en heb mn ontharder bij WTR besteld. We hebben hier ook het bedrijf Z8 maar het prijsverschil was te groot.robertvdl schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:45:
Beetje erg laat, maar wij installeren inderdaad nog niet.Rzaan schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:28:
[...]
Ik heb de site ook bekeken, maar zij leveren geen Duplex apparaten.
Daarnaast zitten zij in Enschede, dus ik denk niet dat het heel voordelig is voor @AQMOS om in omgeving Eindhoven te komen installeren.
Wij willen gewoon een goed en bewezen Duplex-apparaat dat vakkundig geïnstalleerd wordt.
Mechanisch.
Met Nederlandse garantie.
Natuurlijk het liefst een zo gunstig mogelijke prijs.
Garantie is vanuit Aqmos 3 jaar. Aqmos komt naar Nederland, dus de lijnen worden ook korter voor onderdelen.
Weetje, ze hebben wel Duplex apparaten, maar persoonlijk vind ik het voordeel verwerpelijk voor het prijsverschil en zou ik het niet aanraden. Aqmos verkoopt de CMD1-40 voor 1200 euro.
Je kan voor die prijs ook een CM-40/R2D2-48 halen + een omgekeerd osmose systeem + een mooie kraan kopen.
Ik weet niet wat je thuissituatie is met hoeveel verbruik e.d., maar tenzij je een wasstraat thuis hebt, is het relatief onnodig
Ik kan de overstort thule van het zoutvat niet op het riool aansluiten. De gewone afvoer uiteraard wel. Nu begrijp ik dat deze overstort een extra beveiliging is, waar sommige mensen een emmer onder zetten of niet aansluiten (omdat het niet altijd kan).
weten jullie hoeveel water hier door stroomt in het slechtste geval ? Zit eraan te denken een jerrycan of lekbak eronder te zetten maar weet niet goed welke capaciteit. Ik heb een waterluxe combi 12
weten jullie hoeveel water hier door stroomt in het slechtste geval ? Zit eraan te denken een jerrycan of lekbak eronder te zetten maar weet niet goed welke capaciteit. Ik heb een waterluxe combi 12
[ Voor 7% gewijzigd door Waypoint op 03-01-2023 21:55 ]
Helaas niet alle berichten gelezen vanwege de hoeveelheid, maar ik ga denk ik voor de Clack WS1TT waterontharder.
Als er iemand is met slechte ervaringen of een betere/goedkopere variant, dan hoor ik dat graag!
Als er iemand is met slechte ervaringen of een betere/goedkopere variant, dan hoor ik dat graag!
Wie zaait moet ook oogsten
@Waypoint
De overstort van het zoutvat treedt in werking als de vlotter het al begeven heeft.
De vlotter zou het water moeten stoppen van te hoog komen in het zoutvat.
Ik heb hem hier ook niet aangesloten.
Maar heb wel vertrouwen in de Clack besturing met weinig defekten (heb geen glazen bol uiteraard)
@Kilumenati Heb je een duplex nodig ivm horeca of iets dergelijks?
Anders gewoon een normale nemen en die savonds (niet snachts ivm geluid) laten regeneren.
De overstort van het zoutvat treedt in werking als de vlotter het al begeven heeft.
De vlotter zou het water moeten stoppen van te hoog komen in het zoutvat.
Ik heb hem hier ook niet aangesloten.
Maar heb wel vertrouwen in de Clack besturing met weinig defekten (heb geen glazen bol uiteraard)
Anders gewoon een normale nemen en die savonds (niet snachts ivm geluid) laten regeneren.
[/quote]
Nee geen horeca, maar wel een woning met 2 badkamers (met regendouche wc+urinoir), 2 keukens met 3 kranen en een aparte wc. Daarnaast wil ik 24/7 zacht water en alleen regenereren wanneer het het echt nodig is.
Waarom een simplex nemen als er ook duplex is?
[/quote]
Nee geen horeca, maar wel een woning met 2 badkamers (met regendouche wc+urinoir), 2 keukens met 3 kranen en een aparte wc. Daarnaast wil ik 24/7 zacht water en alleen regenereren wanneer het het echt nodig is.
Tja waarom zal je een VW golf kopen als er ook een Ferrari is? Met beide kom je op je bestemming maar de de Ferrari veel sneller maar deze is dan ook veel duurder en 99% van de tijd gebruik je die snelheid toch niet.Kilumenati schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:56:
[/quote]
Van een monteur hoorde ik dat je dmv een T-stuk of iets dergelijks de 2 afvoeren aan elkaar kunt verbinden.Waypoint schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:54:
Ik kan de overstort thule van het zoutvat niet op het riool aansluiten. De gewone afvoer uiteraard wel. Nu begrijp ik dat deze overstort een extra beveiliging is, waar sommige mensen een emmer onder zetten of niet aansluiten (omdat het niet altijd kan).
Hier moet dus wel een ingebouwde terugslagklep in zitten zodat het afgevoerde water niet de overloop in loopt.
Let op. Dat is alleen mogelijk als het aansluitpunt voor de afvoer lager zit dan de overstort hoogte.
De gewone afvoer kan het water wel naar boven duwen, maar de overstort dus niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Kilumenati op 04-01-2023 22:19 ]
Neem dan meteen een maatje groter voor de doorstroming.Kilumenati schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:56:
[/quote]
1,5" ipv 1"
(zelf uitzoeken of je dat nodig hebt)
https://www.kadotec.de/kategorien/enthaertungsanlagen/
Iemand ervaring met dit soort Chloordioxide tabletten?
Ik vraag me af of het nodig is, naast de standaard harscleaner.
@bke tips misschien? Zou het schadelijk kunnen zijn voor het hars?
Ik heb zojuist deze gekocht: https://www.amazon.nl/Wat...x=clac%2Caps%2C82&sr=8-25SkullboyNL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:58:
[...]
Tja waarom zal je een VW golf kopen als er ook een Ferrari is? Met beide kom je op je bestemming maar de de Ferrari veel sneller maar deze is dan ook veel duurder en 99% van de tijd gebruik je die snelheid toch niet.
Hij is nog geen honderd euro duurder dan de simplex model die werd aangeraden.
Voor die enkele tientjes krijg ik dus een reservoir die dubbel zo groot is (minder vaak vullen), een constante werking ivm duplex en hij is ook nog een stuk kleiner waardoor hij wel in mijn beschikbare ruimte past.
De vergelijking met VW en Ferrari is dus een beetje onzin, ik zou het eerder vergelijken dat ik de VW over de Peugeot kies.
Zelfde vraag ik me af voor die chlorinators die je kan aansluiten op de pekel? slang. Is dat schadelijk voor de hars om bij iedere regeneratie chloor er doorheen te laten spoelen.AUijtdehaag schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:33:
[...]
Neem dan meteen een maatje groter voor de doorstroming.
1,5" ipv 1"![]()
(zelf uitzoeken of je dat nodig hebt)
https://www.kadotec.de/kategorien/enthaertungsanlagen/
Iemand ervaring met dit soort Chloordioxide tabletten?
Ik vraag me af of het nodig is, naast de standaard harscleaner.
@bke tips misschien? Zou het schadelijk kunnen zijn voor het hars?
Heb even getwijfeld of ik die er tussen moet zetten, maar uiteindelijk toch gekozen om het niet te doen.
Nee dat snap ik , maar dat is nu juist het probleem. De afvoer zit hogerKilumenati schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:59:
[...]
Van een monteur hoorde ik dat je dmv een T-stuk of iets dergelijks de 2 afvoeren aan elkaar kunt verbinden.
Let op. Dat is alleen mogelijk als het aansluitpunt voor de afvoer lager zit dan de overstort hoogte.
De gewone afvoer kan het water wel naar boven duwen, maar de overstort dus niet.
Dat was bij mij ook, maar hij gaf aan dat ik daar waar de afvoer naar beneden gaat, een gat van 8mm in de afvoerbuis kon boren om een zelfdichtende nipple erin te stoppen.Waypoint schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:59:
[...]
Nee dat snap ik , maar dat is nu juist het probleem. De afvoer zit hoger
Ik hoef dus maar een klein stukje van de muur te openen om een gat van 8mm te boren.
Als dat bij jou niet lukt is het misschien een optie om een pomp in die emmer te plaatsen die automatisch het water naar wegpompt als deze een bepaalde niveau heeft bereikt.
Dan hoef je er niet telkens naar om te kijken en loop je geen risico dat je huis onder water staat als je vergeet de emmer te controleren.
Een vraagje, door de 314 paginas kan ik het niet meer terugvinden (ook niet met zoektermen) maar ik kan me herinneren dat ik hier ooit gelezen heb dat het ontraden wordt om je cv radiatoren systeem te vullen met 0 DH water. Kan iemand daar nog iets zinnigs over zeggen?
Met trefwoord "anode" kom je een heel eind denk ik.Robonus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:03:
Een vraagje, door de 314 paginas kan ik het niet meer terugvinden (ook niet met zoektermen) maar ik kan me herinneren dat ik hier ooit gelezen heb dat het ontraden wordt om je cv radiatoren systeem te vullen met 0 DH water. Kan iemand daar nog iets zinnigs over zeggen?
Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?
Gaat vooral over boilers.. Voor je CV is het (juist) wel OK?
Bleiswijk-bewoner hier. Zitten we allemaal bij elkaar in de buurt. Misschien wel een dealtje te maken voor aanschaf en installatie voor ons allemaalJmtpes schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:39:
[...]
Ik woon ook in Berkel en heb mn ontharder bij WTR besteld. We hebben hier ook het bedrijf Z8 maar het prijsverschil was te groot.
We hebben sinds een tijdje een nieuwe keuken met een composiet blad. De verkoper gaf aan dat het regeneratiezout slecht is voor het blad maar bij mijn weten komt het zout überhaupt niet voorbij de ontharder?
Iemand verder ervaring met witgoedapparatuur die een minimale dH wil hebben omdat anders de garantie verloopt? Denk hierbij aan vaatwasser, wasmachines, waterpompen, etc.?
edit: deze reactie van CurlyMo is goed om gelezen te hebben over anodes, dH en pH waardes van je water.
[ Voor 10% gewijzigd door Warbringer op 04-01-2023 16:33 ]
I want to live forever, so far.. so good.
Dat zout komt inderdaad niet uit je kraan en op het blad, wordt gelijk weer weggespoeld vanuit de hars het riool in.
De ingebouwde ontharder van mijn vaatwasser heeft ook geen rest hardheid, dus waarom daar de garantie soms van vervalt is me een raadsel.
De ingebouwde ontharder van mijn vaatwasser heeft ook geen rest hardheid, dus waarom daar de garantie soms van vervalt is me een raadsel.
En keukenzout is dan weer niet schadelijk voor dat blad?Warbringer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:26:
[...]
We hebben sinds een tijdje een nieuwe keuken met een composiet blad. De verkoper gaf aan dat het regeneratiezout slecht is voor het blad maar bij mijn weten komt het zout überhaupt niet voorbij de ontharder?
[...]
Zit daar heel veel verschil tussen?
https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff
@Robonus
bke in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Maar ik zou gewoon met hard onbehandeld kraan water de cv vullen
bke in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Maar ik zou gewoon met hard onbehandeld kraan water de cv vullen
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2023 18:03 ]
Lekker advies van die monteur. Het regenereren gebeurt met de normale waterleidingdruk. En die afvoerslang zou je dan willen koppelen aan de overstortslang van het zoutvat? Spannend.....Kilumenati schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:59:
[...]
Van een monteur hoorde ik dat je dmv een T-stuk of iets dergelijks de 2 afvoeren aan elkaar kunt verbinden.
Uiteraard betreft het een splitsing met een terugslagklepje waardoor het spoelwater niet in de overloop terecht kan komen. Had ik inderdaad erbij moeten vermelden, maar ging er vanuit dat dat voor zichzelf spreekt. Dat doet het natuurlijk niet als je er weinig verstand van hebt. Bedankt voor het vermelden, zal het even aanpassen in mijn bericht.....athvdk schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:03:
[...]
Lekker advies van die monteur. Het regenereren gebeurt met de normale waterleidingdruk. En die afvoerslang zou je dan willen koppelen aan de overstortslang van het zoutvat? Spannend.....
Zelfs als het spoelwater deels in de overloop terecht komt, dan loopt dat er weer uit wanneer de druk er vanaf is. In hoeverre het geregenereerde water kwaad kan in de overloop ben ik niet zeker van, maar dat lijkt mij ook niet desastreus voor het apparaat. Desalniettemin kun je het beter op safe spelen en zo'n T-stuk met terugslagklep gebruiken.
[ Voor 20% gewijzigd door Kilumenati op 04-01-2023 22:28 ]
Den Haag hier en ook op zoek naar een waterontharder voor een nieuwbouw woning. De meeste buren ook trouwens. WTR in ieder geval gemaild...Warbringer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:26:
[...]
Bleiswijk-bewoner hier. Zitten we allemaal bij elkaar in de buurt. Misschien wel een dealtje te maken voor aanschaf en installatie voor ons allemaal
Iemand verder ervaring met witgoedapparatuur die een minimale dH wil hebben omdat anders de garantie verloopt? Denk hierbij aan vaatwasser, wasmachines, waterpompen, etc.?
edit: deze reactie van CurlyMo is goed om gelezen te hebben over anodes, dH en pH waardes van je water.
Ben je al wijzer geworden over garantie van witgoed icm een ontharder? En garantie op warmtepomp/vloerverwarming/quooker?
Heb en serviceverzoek met de vraag bij Quooker gedaan maar nog geen reactie. Mijn Miele vaatwasser zegt niks over een minimale hardheid. Warmtepomp heb ik niet maar een andere tweaker eerder in dit topic gaf aan dat zijn warmtepomp minimaal 3 dH moest hebben en dan bij een lagere hardheid de garantie verviel.SX-Superfly schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:08:
[...]
Den Haag hier en ook op zoek naar een waterontharder voor een nieuwbouw woning. De meeste buren ook trouwens. WTR in ieder geval gemaild...
Ben je al wijzer geworden over garantie van witgoed icm een ontharder? En garantie op warmtepomp/vloerverwarming/quooker?
Wat duur! Of nouja, vooral de verzendkosten (30 euro, 3 flessen)
bij bol.com 1 flesje voor nog geen 20 euro zonder verzendkosten
https://www.bol.com/nl/nl...gebruik/9300000058863118/
[ Voor 14% gewijzigd door HaTe op 08-01-2023 15:33 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Wat kan er toch veel veranderen in een jaarHaTe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:32:
[...]
Wat duur! Of nouja, vooral de verzendkosten (30 euro, 3 flessen)
bij bol.com 1 flesje voor nog geen 20 euro zonder verzendkosten
https://www.bol.com/nl/nl...gebruik/9300000058863118/
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat op die plekken in Nederland waar het water uit kraan zachter is dan 3 dH. Op sommige plekken op de Veluwe bijvoorbeeld heeft het water een hardheid van rond de 2,2 dH.Warbringer schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:24:
[...]
Heb en serviceverzoek met de vraag bij Quooker gedaan maar nog geen reactie. Mijn Miele vaatwasser zegt niks over een minimale hardheid. Warmtepomp heb ik niet maar een andere tweaker eerder in dit topic gaf aan dat zijn warmtepomp minimaal 3 dH moest hebben en dan bij een lagere hardheid de garantie verviel.
De engelsen hebben het op hun website staan (in tegenstelling tot de nederlandse)Warbringer schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:24:
[...]
Heb en serviceverzoek met de vraag bij Quooker gedaan maar nog geen reactie.
https://www.quooker.co.uk...nnected-to-softened-water
pH tussen 6,5 en 9,5
dH = 0
Je hoeft je geen zorgen te maken over corrosie of andere ellende door een waterontharder.SX-Superfly schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:08:
[...]
Den Haag hier en ook op zoek naar een waterontharder voor een nieuwbouw woning. De meeste buren ook trouwens. WTR in ieder geval gemaild...
Het water in Nederland is geweldig.
Maar inderdaad... leveranciers van witgoed e.d. kunnen zich hier wel zorgen om maken.
De zorg zit voornamelijk er in dat een ontharder de pH kan verlagen in combinatie met andere factoren. Die andere factoren zijn in Nederland niet relevant.
Je kan er voor kiezen om een pH meter aan te schaffen. Zo kan je altijd aantonen dat je binnen de veilige marges zit en dan hebben ze in principe geen poot om op te staan.
Maarja, of ze daarmee akkoord gaan..

Dus onthard water i.c.m. garantie op een quooker is geen probleem?AUijtdehaag schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:35:
[...]
De engelsen hebben het op hun website staan (in tegenstelling tot de nederlandse)
pH tussen 6,5 en 9,5
dH = 0
@SX-Superfly Eigenlijk is het het tegenovergestelde
ericplan in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
ericplan in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Problemen zijn groter ZONDER waterontharder.Alternatively, you can fit the Quooker to the hard water supply and either periodically service the Quooker system or fit our Quooker Scale Control to it.
Mijn quooker met waterontharder is inmiddels 10 jaar oud. Dus ik zie het probleem niet.
Ik ken mensen waabij de quooker na 2 jaar defect ging, compleet verkalkt.
Mij vaatwasser staat de ontharder uit.
De mijne staat ingesteld op 0 dh.
Ah ja, de vaatwasser... moeten er maatregelen getroffen worden bij het gebruik van onthard water? Extra zout toevoegen oid? Of zijn all in one tabs voldoende?habbekrats schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:43:
Mijn quooker met waterontharder is inmiddels 10 jaar oud. Dus ik zie het probleem niet.
Fabrikanten van waterontharders maken reclame dat de levensduur van je vaatwasser juist omhoog gaat. Zout gehalte van onthard water is al hoger, dus extra zout toevoegen lijkt mij compleet overbodig.SX-Superfly schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:05:
[...]
Ah ja, de vaatwasser... moeten er maatregelen getroffen worden bij het gebruik van onthard water? Extra zout toevoegen oid? Of zijn all in one tabs voldoende?
Extra geld uitgeven aan tabs die ook ontharden lijkt mij dan ook weg gegooid geld.
Zout is alleen nodig voor de ingebouwde ontharder van de vaatwasser.
Geen zout of all in one tabletten, gewoon een heel klein beetje waspoeder erin, dit werkt al tijden prima.
Geen zout of all in one tabletten, gewoon een heel klein beetje waspoeder erin, dit werkt al tijden prima.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Vond het aanbod in poeder tegenvallen, zelfs wanneer je de helft van de aanbevolen hoeveelheid gebruikt was het duurder dan goedkope all-in-1 tabs.
Een collega van mij heeft ook al een waterontharder.
Die snijdt zijn all in one tabletten in tweeën.
Nu moet ik wel zeggen dat hij het woord zuinigheid heeft uitgevonden
Maar alles is wel schoon volgens hem.
Doen wij ook al jaren, alles is blinkend schoon.Mr-D. schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:34:
Een collega van mij heeft ook al een waterontharder.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hieronder de officiële reactie van Quooker Nederland:AUijtdehaag schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:35:
[...]
De engelsen hebben het op hun website staan (in tegenstelling tot de nederlandse)
pH tussen 6,5 en 9,5
dH = 0
zoutontharders zou dus geen probleem moeten zijn.Het is niet wenselijk apparaten van Quooker aan te sluiten op een omgekeerde osmose installatie of een waterontharder met een pH-verlagende werking. Wij zien vaak dat Quookers probleemloos jarenlang werken in huizen met bijvoorbeeld waterontharders op zoutbasis. Echter, wanneer er te veel zout wordt gebruikt kan dit soms op langere termijn schadelijk blijken zijn voor de Quooker. Wij zijn niet gespecialiseerd in waterontharders of ontkalkings-installaties. Indien u hier gerichte informatie over zoekt moet ik u doorverwijzen naar een waterontharder producent zelf bijvoorbeeld.
Ervaringsvraagje...
Ik wil een ontharder laten plaatsen in de trapkast, waar ook de vloerverwarmingsverdeler zit. Daardoor kan het in de trapkast wat warm zijn, en kan je condens krijgen bij koude waterleidingen.
Daarvoor bieden sommige fabrikanten een condenshoes aan, een soort neopreen sok die je over je harscylinder doet zodat je cylinder niet gaan condenseren met druppels op de vloer tot gevolg.
Ik vraag me af of dat nu echt aan te raden is, of een beetje een nutteloze extra van €50,- Iemand ervaring mee?
Ik wil een ontharder laten plaatsen in de trapkast, waar ook de vloerverwarmingsverdeler zit. Daardoor kan het in de trapkast wat warm zijn, en kan je condens krijgen bij koude waterleidingen.
Daarvoor bieden sommige fabrikanten een condenshoes aan, een soort neopreen sok die je over je harscylinder doet zodat je cylinder niet gaan condenseren met druppels op de vloer tot gevolg.
Ik vraag me af of dat nu echt aan te raden is, of een beetje een nutteloze extra van €50,- Iemand ervaring mee?
Reactie van Itho Daalderop (fabrikant waterpomp):SX-Superfly schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:08:
[...]
"Waterpomp moet water hebben van 3 tot 12 dH (zie afbeelding).
Wij kunnen niet exact aangeven wat er stuk gaat als u water met een andere hardheid gebruikt.
Wij hebben dit product niet getest op andere mediums dan de voorgeschreven reguliere nederlandse waterleidingwater
Het zou mogelijkerwijs effect kunnen hebben op de gebruikte materialen (metalen en afdichtingen).
Welk effect dat precies is, kunnen wij u niet aangeven, omdat wij daar niet op testen.
En omdat wij hierop niet hebben getest, kunnen wij de langdurige goede werking ook niet garanderen."
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TvMlsuCB1Zgb9oNtseSS49dG.jpg?f=user_large)
Vervolgens Klimaatgarant gebeld, zij zijn leverancier. Mevrouw aan de telefoon gaf aan: ontharder geen probleem, hoe minder kalk hoe beter. Geconfronteerd met de info van Itho en nu gaat ze e.e.a. uitzoeken. Wordt vervolgd, denk ik.
Mijn vaatwasser moet zout in om de vaatwasser te laten werken. In een menu van de vaatwasser kan ik aangeven dat dit niet nodig is , net als bij onze bonenkoffie machine.
Ik heb zo’n Philips koffiemachine met aquaclean filter. Dat is zo’n losse module die je in de waterbak klikt tegen kalk ed. Nu we een ontharder hebben hoeft die niet meer vervangen te worden lijkt mij. Hebben jullie daar ervaring mee? Gewoon de oude laten zitten of haal je die er dan uit ?
Andere vraag;
Ik vind het trouwens nog wel lastig om de rest hardheid in te stellen. Als ik het test kitje van waterluxe erbij pak dan heb ik na 1 druppel al groen water (wat aangeeft dat het onthard water is). Bij mijn waterluxe ontharder kun je de rest hardheid instellen met een stelschroef maar die heb ik al 8 ronde slagen los gedraaid. ik wilde hem op 3 dh resthardheid instellen namelijk.
Andere vraag;
Ik vind het trouwens nog wel lastig om de rest hardheid in te stellen. Als ik het test kitje van waterluxe erbij pak dan heb ik na 1 druppel al groen water (wat aangeeft dat het onthard water is). Bij mijn waterluxe ontharder kun je de rest hardheid instellen met een stelschroef maar die heb ik al 8 ronde slagen los gedraaid. ik wilde hem op 3 dh resthardheid instellen namelijk.
Beste deze wel te verwijderen. Er kunnen na verloop van tijd ook bacteriën gaan groeien in dit filtertje.Waypoint schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:57:
Ik heb zo’n Philips koffiemachine met aquaclean filter. Dat is zo’n losse module die je in de waterbak klikt tegen kalk ed. Nu we een ontharder hebben hoeft die niet meer vervangen te worden lijkt mij. Hebben jullie daar ervaring mee? Gewoon de oude laten zitten of haal je die er dan uit ?
Grtz Mark
Heb een Jura, maar daar hebben we dat ding eruit gelaten. Ook omdat in die van de Jura een chip zit en je dan een melding krijgt na verloop van tijd als je hem niet vervangtWaypoint schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:57:
Andere vraag;
Oké dankjewel dan haal ik die eruit @Al_Dodge_Bundy @Nuevocasa
Zojuist Amysoft op bezoek gehad. Mooi verhaal plus aanbieding gekregen.
Ik werd getriggerd door hun ontsmettingsmodule die de harskolom ontsmet na regeneratie en bacterie groeie voorkomt in de ontharder.
Heeft bijv WTR ook zo'n systeem? Of is ontsmetting overbodig?
Verder vind ik het voordeel van amysoft dat het één module is ipv een los hars- en zoutvat van WTR.
Ik werd getriggerd door hun ontsmettingsmodule die de harskolom ontsmet na regeneratie en bacterie groeie voorkomt in de ontharder.
Verder vind ik het voordeel van amysoft dat het één module is ipv een los hars- en zoutvat van WTR.
Op een aantal van de WTR modellen met Fleck klep (in ieder geval 5800 XTR serie) kun je de chlorinator toevoegen. En dan kun je instellen om elke x regeneraties de harskern te ontsmetten met chloor.SX-Superfly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:46:
WTR heeft ook ontharders zoals jij omschrijft als één moduleSX-Superfly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:46:
https://www.goedkopewater...-end-ceramic-cabinet-25l/
Bedankt @Nuevocasa @THM0 zal er naar kijken.
Amysoft heeft een 8.9 liter harsvat bij de asc90 en 10.4 liter bij asc105. WTR heeft een 15 liter harsvat. Betekend dit dat de wtr minder vaak hoeft te regenereren en dus minder zout en energie kost?
Verder ben ik benieuwd naar het verlies van waterdruk. Zal dit bij beide systemen nihil zijn? Verkoper van amysoft kwam niet verder dan "dat valt wel mee".
Amysoft heeft een 8.9 liter harsvat bij de asc90 en 10.4 liter bij asc105. WTR heeft een 15 liter harsvat. Betekend dit dat de wtr minder vaak hoeft te regenereren en dus minder zout en energie kost?
Verder ben ik benieuwd naar het verlies van waterdruk. Zal dit bij beide systemen nihil zijn? Verkoper van amysoft kwam niet verder dan "dat valt wel mee".
Qua waterdruk verlies valt het volgens mij wel mee. Ik heb de Duo variant. Ik heb een regendouch en daar is de waterdruk niet echt minder geworden (voor mijn gevoel). Wat me wel opviel was dat je voorheen niets merkte qua druk als je aan het douchen bent en de WC wordt doorgetrokken. Nu wordt de straal iets minder hard maar er komt nog steeds genoeg water uit.SX-Superfly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:07:
Ben je dus met veel mensen in huis is dat een minpuntje maargoed n= 1
Een waterontharder geeft amper waterdruk verlies. Waterleveranciers verplichten een terugslagklep toe te voegen bij een waterontharder. Dit zorgt wel vaak voor een significanter verlies in druk.SX-Superfly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:07:
Overigens betreft je vorige post, chlorinators dienen vervangen te worden. Ze raken na verloop van tijd op.
Met de kwaliteit van het Nederlandse drinkwater is dit compleet overbodig, zolang je netjes elke 7-10 dagen regenereert (ook op vakantie) en de zoutbak niet verontreinigd raakt (deksel er op!).
Met wat harsreiniger kom je heel ver
En qua regenereren in een tweepersoons huishouden: is het dan aan te raden een 8.9 of 10.4 liter harsvat te nemen? Oftewel de asc90 of asc105?AQMOS schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:14:
[...]
Een waterontharder geeft amper waterdruk verlies. Waterleveranciers verplichten een terugslagklep toe te voegen bij een waterontharder. Dit zorgt wel vaak voor een significanter verlies in druk.
Overigens betreft je vorige post, chlorinators dienen vervangen te worden. Ze raken na verloop van tijd op.
Met de kwaliteit van het Nederlandse drinkwater is dit compleet overbodig, zolang je netjes elke 7-10 dagen regenereert (ook op vakantie) en de zoutbak niet verontreinigd raakt (deksel er op!).
Met wat harsreiniger kom je heel ver
Is het zo dat een asc90 vaker regenereert (want minder volume in de harskolom) dan een asc105, en dat een asc105 daarmee energie zuiniger is?
Of zal een asc105 te weinig regenereren waarmee de hygiëne in het geding komt?
Hangt van je water verbruik af, een ontharder kan je meestal instellen of op de hoeveelheid water die er door gaat volume sturing of na een aantal dagen of een combinatie van deze 2.SX-Superfly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:23:
[...]
En qua regenereren in een tweepersoons huishouden: is het dan aan te raden een 8.9 of 10.4 liter harsvat te nemen? Oftewel de asc90 of asc105?
Is het zo dat een asc90 vaker regenereert (want minder volume in de harskolom) dan een asc105, en dat een asc105 daarmee energie zuiniger is?
Bij de combinatie zal zo is mijn ervaring het aantal dagen de trigger zijn die de regeneratie start en daar mee een negatieve invloed hebben op het water en zout verbruik, dit is dan hoger als wanneer de ontharder op volume regenereert.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Wij raden onze klanten meestal aan om uit te gaan van elke 10 dagen regenereren. Dat is veilig en dan heb je zo min mogelijk regeneraties. Dan verbruik je minder zout en minder water (elke regeneratie kost vaak 60-80L water). In euro's is dit echter verwerpelijk.SX-Superfly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:23:
[...]
En qua regenereren in een tweepersoons huishouden: is het dan aan te raden een 8.9 of 10.4 liter harsvat te nemen? Oftewel de asc90 of asc105?
Voor 2 personen zou ik 7-8L hars aanraden. Ruim voldoende!
Dus dan zou de asc90 prima zijn. Mocht er gezinsuitbreiding komen dan voldoet een asc90 nog steeds? De verkoper gaf te kennen dat een asc90 ook prima geschikt is voor een 5 persoons huishouden... je zult dan alleen vaker zout moeten bijvullen.AQMOS schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:50:
[...]
Wij raden onze klanten meestal aan om uit te gaan van elke 10 dagen regenereren. Dat is veilig en dan heb je zo min mogelijk regeneraties. Dan verbruik je minder zout en minder water (elke regeneratie kost vaak 60-80L water). In euro's is dit echter verwerpelijk.
Voor 2 personen zou ik 7-8L hars aanraden. Ruim voldoende!
Prijsverschil tussen een asc90 en een asc105 is 50 euro, dan heb je 10 kg extra zoutvoorraad dus minder vaak bijvullen. Zitten er nog nadelen aan als je voor een groter zoutvat gaat?
[ Voor 11% gewijzigd door SX-Superfly op 12-01-2023 16:58 ]
De asc90 is prima. Als je 2 tweelingen krijgt, dan red je het nogSX-Superfly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:56:
[...]
Dus dan zou de asc90 prima zijn. Mocht er gezinsuitbreiding komen dan voldoet een asc90 nog steeds? De verkoper gaf te kennen dat een asc90 ook prima geschikt is voor een 5 persoons huishouden... je zult dan alleen vaker zout moeten bijvullen.
Prijsverschil tussen een asc90 en een asc105 is 50 euro, dan heb je 10 kg extra zoutvoorraad dus minder vaak bijvullen. Zitten er nog nadelen aan als je voor een groter zoutvat gaat?
9 liter hars = ~1,8kg zout per regeneratie. Dus het kan 5,5 regeneraties langer mee. Kleine 2 maand.
Prima als je de ruimte hebt. (Als je echt veel ruimte hebt kan je kiezen voor een ontharder met een losse grotere zoutbak voor de helft van het geld)
Bedankt voor je berekening. Hoelang doe je, naar verwachting, met de asc105? Minder vaak regenereren? De ruimte is beperkt dus het liefst één apparaat in de meterkast, vandaar de voorkeur voor amysoft t.o.v. bijv. Goedkopewaterontharders.AQMOS schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:26:
[...]
De asc90 is prima. Als je 2 tweelingen krijgt, dan red je het nog. Dan regenereert het alleen wat vaker.
9 liter hars = ~1,8kg zout per regeneratie. Dus het kan 5,5 regeneraties langer mee. Kleine 2 maand.
Prima als je de ruimte hebt. (Als je echt veel ruimte hebt kan je kiezen voor een ontharder met een losse grotere zoutbak voor de helft van het geld)
ASC90 kan 2800L bij een hardheid van 9dH
ASC105 kan 3200L bij een hardheid van 9dH
2 personen gebruiken samen 260 liter per dag (bron: Wevin)
2800/260 = 10,7 dagen
3200/260 = 12,3 dagen
Hier zit dus 1,5 dag verschil in.
Echter maakt dit niet uit, omdat je minimaal elke 10 dagen moet regenereren.
Dit alles is op basis van een hardheid van 9dH.
Bij 10dH:
ASC90 kan 2500L bij een hardheid van 10dH
ASC105 kan 2960L bij een hardheid van 10dH
2500/260 = 9,6 dagen
2960/260 = 11,4 dagen
Hier zit 1,8 dag verschil in.
Mocht je het willen berekenen met meer waterverbruik en huishoudgrotens, kan je de volgende data gebruiken:
Verbruik liter per dag op huishoudgrootte
Eén persoon 186L pp
Twee personen 130L pp
Drie personen 112L pp
Vier personen 112L pp
Vijf personen of meer 96L pp
ASC105 kan 3200L bij een hardheid van 9dH
2 personen gebruiken samen 260 liter per dag (bron: Wevin)
2800/260 = 10,7 dagen
3200/260 = 12,3 dagen
Hier zit dus 1,5 dag verschil in.
Echter maakt dit niet uit, omdat je minimaal elke 10 dagen moet regenereren.
Dit alles is op basis van een hardheid van 9dH.
Bij 10dH:
ASC90 kan 2500L bij een hardheid van 10dH
ASC105 kan 2960L bij een hardheid van 10dH
2500/260 = 9,6 dagen
2960/260 = 11,4 dagen
Hier zit 1,8 dag verschil in.
Mocht je het willen berekenen met meer waterverbruik en huishoudgrotens, kan je de volgende data gebruiken:
Verbruik liter per dag op huishoudgrootte
Eén persoon 186L pp
Twee personen 130L pp
Drie personen 112L pp
Vier personen 112L pp
Vijf personen of meer 96L pp
@AQMOS Kan je op jullie systemen naar de 0dh of raden jullie dit af gezien de mogelijke corrosie op stalen leidingen waardoor er bijgemengd moet worden?
Heb je daar onderliggende info/data bij (die je mag delen)?AQMOS schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:50:
[...]
Wij raden onze klanten meestal aan om uit te gaan van elke 10 dagen regenereren. Dat is veilig en dan heb je zo min mogelijk regeneraties.
Elke 2 weken wordt hier ook vaak als veilig genoeg gezien... Water en zoutverbruik zijn belangrijker dan waterkwaliteit
Hier hebben ze het zelfs over 4-7 dagen.. https://waterontharderkie...dagen-tussen-regeneraties
Wat officiële organisaties over dit onderwerp schreven
Over dit onderwerp hebben ook andere organisaties geschreven. Ook die hanteren ongeveer dezelfde regeneratie intervaltijd van zo'n zeven dagen. Zie deze publicatie (blz. 7 punt 10) van de SVGW uit Zwitserland (Schweizerischer Verein des Gas- und Wasserfaches).
De Duitse industrie norm DIN 19636-100 gaat een stuk verder. Die stelt dat een waterontharder minimaal eens in de vier dagen geregenereerd moet worden.
[ Voor 51% gewijzigd door mitsumark op 13-01-2023 14:19 ]
Ik hoop niet dat je drinkwater in stalen leidingen naar je tappunten gaat?Nierupper schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:37:
@AQMOS Kan je op jullie systemen naar de 0dh of raden jullie dit af gezien de mogelijke corrosie op stalen leidingen waardoor er bijgemengd moet worden?
In CV gewoon onbehandeld water.
Drinkwater gaat via een koperen leidingAUijtdehaag schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:11:
[...]
Ik hoop niet dat je drinkwater in stalen leidingen naar je tappunten gaat?
In CV gewoon onbehandeld water.
Doelde meer op het CV water inderdaad, 0dh kan geen kwaad als het door staal en pvc gaat?
@Nierupper Als de pH van het CV water stabiel blijft tussen de 7 en 8,5 kan het geen kwaad.
Maar waarom zou je die moeite nemen om er onthard water in te doen? Met welk doel?
Gewoon normaal water erin en je hoeft je niet meer druk over te maken?
Je moet serieus gaan verwarmen (zeg maar) > 80 graden om kalkaanslag in je CV te maken
Onthard (kraan) water is een luxe produkt wat uit de kraan komt.
Maar waarom zou je die moeite nemen om er onthard water in te doen? Met welk doel?
Je moet serieus gaan verwarmen (zeg maar) > 80 graden om kalkaanslag in je CV te maken
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2023 15:28 ]
Duidelijk, dankjewel!AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:26:
@Nierupper Als de pH van het CV water stabiel blijft tussen de 7 en 8,5 kan het geen kwaad.
Even een vraag aan iemand die er meer kaas van heeft gegeten.
Zou je zelf voor een Aqmos BMX40 gaan of een CMX40?
Verschil zit hem volgens mij alleen in de regelklep (BNT1650 vs Clack WS1)
@Nierupper
Ik zou een Clack WS1 nemen. (maar ik ben een tweaker die hem graag uitleest in Home assistant)
Verder ben ik wel tevreden over de bouwkwaliteit, instelbaarheid en eenvoudig bereikbaar zijn van onderdelen.
Hier staan wat videos
https://www.youtube.com/@lfscleantecgmbh2404/videos
https://www.youtube.com/@aqmoswasseraufbereitung/videos
Een BNT is goedkoper. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.
Ik zou een Clack WS1 nemen. (maar ik ben een tweaker die hem graag uitleest in Home assistant)
Verder ben ik wel tevreden over de bouwkwaliteit, instelbaarheid en eenvoudig bereikbaar zijn van onderdelen.
![]() | ![]() |
Hier staan wat videos
https://www.youtube.com/@lfscleantecgmbh2404/videos
https://www.youtube.com/@aqmoswasseraufbereitung/videos
Een BNT is goedkoper. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.
Je moet juist moeite doen om er geen onthard water in te doen, de bypass sluiten en daarna weer openenAUijtdehaag schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:26:
Maar waarom zou je die moeite nemen om er onthard water in te doen?
Hoi!
Dit is precies wat ik wilde zeggen. Niet in elk huis heb je 1 losse leiding vanaf je watermeter naar de plek waar de cv staat lopen.EWK schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:38:
[...]
Je moet juist moeite doen om er geen onthard water in te doen, de bypass sluiten en daarna weer openen
Ik zou er zelf ook best hard water in willen doen, maar als ik dan het pijpje opvis dat naar boven gaat, dan gaat dat naar:
- badkamer eerste verdieping (douche, 2x kraan)
- badkamer zolder (douche, 1x kraan)
Maar dat zelfde pijpje komt dus ook "magisch" uit de muur bij de cv.
Volgens mij is het verruik van cv water ook niet erg hoog. Dus volgens mij is het wel acceptabel (en sowieso nooit slecht) om zacht water te gebruiken in de cv / vloerverwarming / ...
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Er zit op een ontharder een hendel waarmee je het hele systeem tijdelijk kan overbruggen (de zg bypass). Je kunt je gehele woning op een bepaald moment dus tijdelijk even niet onthard water geven en daarmee evt je cv vullen.Tanuki schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:27:
[...]
Dit is precies wat ik wilde zeggen. Niet in elk huis heb je 1 losse leiding vanaf je watermeter naar de plek waar de cv staat lopen.
Ik zou er zelf ook best hard water in willen doen, maar als ik dan het pijpje opvis dat naar boven gaat, dan gaat dat naar:
- badkamer eerste verdieping (douche, 2x kraan)
- badkamer zolder (douche, 1x kraan)
Maar dat zelfde pijpje komt dus ook "magisch" uit de muur bij de cv.
Volgens mij is het verruik van cv water ook niet erg hoog. Dus volgens mij is het wel acceptabel (en sowieso nooit slecht) om zacht water te gebruiken in de cv / vloerverwarming / ...
Ook voor je vloerverwarming circuit (pomp/regelaars/koppelingen) is het belangrijk om niet onthard water te gebruiken.
Mvg Mark
Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.