Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 52 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@wizzopa thanks, ik ga het ook aanpassen zodra ik de bodem in zicht krijg, staat nu op 2,4 t nog.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11-2024
wizzopa schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:53:
Vanmorgen weer een monster genomen, hardheid 1,5 dH.

Dit is niet waar ik op zat te wachten. :(

Daar waar ik bij de voorlaatste regeneratie met extra zout een volume van 4000 + liters haalde kom ik nu niet verder dan 3160 liter.

Ik ga de zout dosering weer verhogen.
mijn cyclus is nog niet zo ver. Ik heb de vlotter ook op maximale hoogte gezet en heb op 28 maart de ontharding gestart met maximaal water en 45 min brine tijd. Gisteren meette ik nog 0 dH na 2.55 m3, vandaag 1.5 dH na 2.93 m3. ten opzichte van de eerdere situatie, waarbij rond 2.2 m3 de hars al verzadigd was, wel een verbetering, maar niet zoals de getallen die jij noemt.
Nog eens de 'maximaal water en 45 minuten'-methode toepassen of een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:19
jstruik schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:59:
[...]

mijn cyclus is nog niet zo ver. Ik heb de vlotter ook op maximale hoogte gezet en heb op 28 maart de ontharding gestart met maximaal water en 45 min brine tijd. Gisteren meette ik nog 0 dH na 2.55 m3, vandaag 1.5 dH na 2.93 m3. ten opzichte van de eerdere situatie, waarbij rond 2.2 m3 de hars al verzadigd was, wel een verbetering, maar niet zoals de getallen die jij noemt.
Nog eens de 'maximaal water en 45 minuten'-methode toepassen of een alternatief?
Mooi dat het wel wat beter word, wat bij mij wel zo is dat er een liter extra hars in zit.

Het volume na de actie met maximaal water en 45 minuten haalde ik wel de de 3 weken en 4000 l, maar het volume daarna tot de hand regeneratie van gister weer niet omdat de zout concentratie toch nog te laag is/was.

Om dat de metingen aangaf dat het volume niet gehaald zou worden, heb ik er een liter water bij gedaan om zo de zout concentratie voor de hand regeneratie te verhogen.

Ook heb ik de vlotter weer verder omhoog geschoven, hoger kan niet.

Ik heb de refill gemeten en dat is nu 4,9 liter.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 22:46
Mijn schoonouders zijn aan het kijken naar een water ontharder. Ze kwamen met een bedrag van minimaal 1500 euro ongeveer (incl installatie). Nu vind ik dit bedrag te hoog, om ook te investeren hierin. Nu zag ik de
aqmos R2d2-32 voor ongeveer 400 euro voor bijkomen. Met een water verbruik van 191 m³ is dit dan eventueel iets? Op het forum zag ik dat de meeste mensen deze ontharder hebben met een verbruik van 150 m³ ongeveer. Betekent dit dat deze R2d2-32 te licht is voor mijn verbruik? Daarnaast is een bedrag van 1500 euro "normaal" als je het laat installeren? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb de fleck 5800 sxt nu in werkend, en zoek de instelling om de hardheid in te stellen.
ik zie alleen:

"Druk op hardheid en gebruik de pijlen om de hardheidsinstelling te wijzigen. Deze waarde
dient overeen te komen met de hardheid van het onbehandelde ingangswater"

Maar dit is om de hardheid aan te geven van de aanvoer. Waar kan je ergens instellen wat het moet worden?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@xoror
Hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDeiSHHZ0r0zXvDXc5RrkbXZDLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TH2ANxRqlW8gre17V1OddLv6.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag Aha! hij staat op 0, dan zou het 0Dh moeten zijn.

Wel apart dat ik inkomend water niet kan instellen, als ik dat instel (7.4) gaat ie weer vrolijk naar 16.8dh. Zo hard is het water hier niet :) (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Dat is parameter H dan?
https://www.goedkopewater...waterontharder-stuurklep/
Moet je geen hele graden invullen?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2021 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag ik kan in het menu instellen, maar als ik gedaan heb, dan gaat ie weer terug op 16dh
Ik heb de versie met touch scherm

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 73% gewijzigd door xoror op 10-04-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tameroro
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04-2024
Wij staan op punt waterontharder te kopen. Inmiddels e.e.a. gelezen en zullen in elk geval installatie uitbesteden.
Zijn maar met 2 personen en indicatie over afgelopen jaren verbruik ca. 120 - 150m3 p/jr.
Budget tussen 1200-1500 EUR inc. installatie.

Wat zijn een beetje de topmerken in dit segment want je zit door bomen het bos niet meer.
En dan waterdruk of elektriciteit mijn idee is elektrisch want dan kan je regeneren instellen in de nacht.
Ook lees ik hier en daaar een app mogelijkheid die waarschuwt zout vervangen moet worden of mogelijk een foute instelling of storing.

moeten we nog rekening houden als we een grote stortdouche hebben.

grt,
Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@tameroro Voor dat budget kan @Arjantje1985 wel even langskomen toch?
https://www.goedkopewater...high-end-waterontharders/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dave M.
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-04 18:40
Appie Heijn schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:04:
[...]

Misschien is het een idee om eens wat testen te doen. Dus water testen op hardheid voor de amfa en na de amfa.
Zoals je hem nu inschiet icm de resultaten vanuit het verleden hier op het forum ga je hier geen zieltjes winnen(hoeft ook niet de bedoeling te zijn)
Dit is precies wat ik nu aan het doen ben! Ik kwam tegen dat de amfa4000 een magnetische kracht heeft van rond de 1550 Gauss (zie onderstaande link) en een sterkere variant zelfs 3400 Gauss. Dus heb aan de hand van een internet calculator een magneet besteld op ali wat zelfs 4933 Gauss heeft.

Gister heb ik de magneet binnen gekregen en vandaag op de leiding met tie rips vast gemaakt. Voordat de magneet de leiding aanraakte heb ik wel een bakje water gevuld en weg gezet om straks naast elkaar de hardheid te kunnen testen. Ik heb gratis waterhardheid test strips besteld (via link onderaan) en zal over 5~6 weken de test resultaten hier delen, ik merk namelijk dat er een aantal in geïnteresseerd zijn. Voor de duidelijkheid, het gaat om de installatie van 1x een N52 40x40x20 magneet, ik heb dus niet meerdere geïnstalleerd en dus ook niet in een bepaald volg orde. Ik heb overigens 3 van deze magneten besteld dus ik zou bij eventuele interesse en nog een paar op de zelfde leiding achter elkaar kunnen plaatsen.

Mijn ouders waren ook geïnteresseerd in de amfa, maar ik vond ze erg prijzig en kwam toen al snel tegen dat het om een simpele magneet ging. Ik zei toen al gelijk dat geen enkele magneet zoveel geld waard is dus kwam ik met het voorstel om een zelfs sterkere magneet voor een 10tje op ali te bestellen, waar ze akkoord mee gingen.

links:
Magnetische krachten getest: https://www.waterontharde...0/amfa4000-vs-magiko5000/
Gauss calculator: https://www.kjmagnetics.com/calculator.asp?calcType=block
Gratis waterhardheid strips: https://www.omegawater.nl/waterhardheid-test/

Edit (23-5-2021), resultaat hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67428950

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dave M. Werkt de wifi nog wel met zo een sterke magneet? _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave M.
AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:58:
@Dave M. Werkt de wifi nog wel met zo een sterke magneet? _O-
Tuurlijk! :) Mijn ouders wonen in een flat, en de magneet zit op een waterleiding een verdieping lager :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:09
Dave M. schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:22:
[...]

Dit is precies wat ik nu aan het doen ben! Ik kwam tegen dat de amfa4000 een magnetische kracht heeft van rond de 1550 Gauss (zie onderstaande link) en een sterkere variant zelfs 3400 Gauss. Dus heb aan de hand van een internet calculator een magneet besteld op ali wat zelfs 4933 Gauss heeft.

Gister heb ik de magneet binnen gekregen en vandaag op de leiding met tie rips vast gemaakt. Voordat de magneet de leiding aanraakte heb ik wel een bakje water gevuld en weg gezet om straks naast elkaar de hardheid te kunnen testen. Ik heb gratis waterhardheid test strips besteld (via link onderaan) en zal over 5~6 weken de test resultaten hier delen, ik merk namelijk dat er een aantal in geïnteresseerd zijn. Voor de duidelijkheid, het gaat om de installatie van 1x een N52 40x40x20 magneet, ik heb dus niet meerdere geïnstalleerd en dus ook niet in een bepaald volg orde. Ik heb overigens 3 van deze magneten besteld dus ik zou bij eventuele interesse en nog een paar op de zelfde leiding achter elkaar kunnen plaatsen.

Mijn ouders waren ook geïnteresseerd in de amfa, maar ik vond ze erg prijzig en kwam toen al snel tegen dat het om een simpele magneet ging. Ik zei toen al gelijk dat geen enkele magneet zoveel geld waard is dus kwam ik met het voorstel om een zelfs sterkere magneet voor een 10tje op ali te bestellen, waar ze akkoord mee gingen.

links:
Magnetische krachten getest: https://www.waterontharde...0/amfa4000-vs-magiko5000/
toon volledige bericht
Hoewel ik bij voorbaat al weet dat het niet werkt, vind ik het te prijzen hoe je dit aanpakt. Eigenlijk wel leuk.

Om een bijdrage te doen heb ik dezelfde test strips besteld die ik hier voor je zal testen als je er aan toe bent, tag me gerust als je zover bent. Ik zal dan de strips testen in hard en zacht water en dit vergelijken met de chemische vloeistof die ik normaal gebruik voor de tests.

Dan weet je namelijk gelijk of die test strips wel daadwerkelijk iets zeggen :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan op die manier wel de hardheid meten, maar daar verananderd echt niets aan. zowel is het toeval en mogelijk een meetfout Het idee van die tover magneten is dat de kalk niet uit het water gaat (dus de hardheid veranderd niet) maar het neerslaan/hechten van de kalk zou verminderen.

Hoe test je dit wel..

2 waterkokers. via de zelfde aansluiting vullen maar 1 via een kraan zonder mageneet en 1 via een kraan met magneet. 40 (?) keer 1 liter water koken en dan de daarna de kalkaanslag vergelijken / meten.

Edit:
En eigenlijk moet die test dan ook nog blind dus waterkoker A behoord bij kraanA en B behoord bij kraan B
en dan zonder te weten welke kraan/waterkoker de magneet had kijken of er verschil is.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 11-04-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
mkleinman schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:16:
Wij hebben een Aquacell sinds december vorig jaar. Kosten weet ik zo niet uit mijn hoofd. Apparaat bevalt prima :)
Post is al een paar jaar oud maar ik weet precies wat alles kost wat ik aanschaf. In dit geval van een Aquacell; momenteel betaal je er € 2.400,- voor. Je kunt zelfs in termijnen betalen.
Ik wil zelf ook een waterontharder aanschaffen maar ik vind de prijs te hoog. Ook voor de aanschaf van de blokken zout, eerste jaar krijg je van hun, ook al is het maar een € 50,- per jaar vind ik een dingetje. Handzaam en makkelijk maar je kan alleen die blokken zout gebruiken. Aanbiedingen van zout bij andere bedrijven werken niet in de Aquacell. Ook vind ik voor een doorsnee gezin de meerwaarde van 2 cylinders teveel van het goede. Als je met een andere ontharder, op stroom, de regeneratie zelf kan instellen, heb ik daar geen problemen mee. Dan kan dat overdag, wanneer wij allemaal werken. Dus hoe mooi hij ook is er zijn meer keuzes! :)

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:07
@cwrm63 daarbij zijn ze ook nog vrijwel identiek aan de harveys in de UK, die doen nog geen 900 euro als ik mij goed herinner, die marge is mij iets te “gezond” voor aquacel. Het is ze gegund, zolang een groot aantal klanten zo’n ding rucksichtlos besteld... waarom ook niet.

Ik ben tot op heden dik tevreden met de aqmos met clack kop. Die was 900 euro all in, incl 25kg zout

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 11-04-2021 18:53 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave M.
twain4me schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:27:
[...]

Je kan op die manier wel de hardheid meten, maar daar verananderd echt niets aan. zowel is het toeval en mogelijk een meetfout Het idee van die tover magneten is dat de kalk niet uit het water gaat (dus de hardheid veranderd niet) maar het neerslaan/hechten van de kalk zou verminderen.

Hoe test je dit wel..

2 waterkokers. via de zelfde aansluiting vullen maar 1 via een kraan zonder mageneet en 1 via een kraan met magneet. 40 (?) keer 1 liter water koken en dan de daarna de kalkaanslag vergelijken / meten.

Edit:
En eigenlijk moet die test dan ook nog blind dus waterkoker A behoord bij kraanA en B behoord bij kraan B
en dan zonder te weten welke kraan/waterkoker de magneet had kijken of er verschil is.
Je hebt hier wel een punt ja, om meetfouten te voorkomen heb ik meerdere van die gratis testers besteld door meerder bekende adressen in te vullen die er geen problemen mee hadden dat ik hun adres opgaf. Dus ik zal bij het testen wel meer van die testers gebruiken per water sample.

Het testen d.m.v. waterkokers 40x te laten draaien vind ik zelf een beetje to much, het is wellicht een betere methode, maar zo serieus neem ik dit hele experiment niet, ik vind dat teveel tijd, water en moeite kosten voor iets waar, ik denk de meeste, de uitkomst al van aan kunnen voelen.
Drardollan schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:08:
[...]

Hoewel ik bij voorbaat al weet dat het niet werkt, vind ik het te prijzen hoe je dit aanpakt. Eigenlijk wel leuk.

Om een bijdrage te doen heb ik dezelfde test strips besteld die ik hier voor je zal testen als je er aan toe bent, tag me gerust als je zover bent. Ik zal dan de strips testen in hard en zacht water en dit vergelijken met de chemische vloeistof die ik normaal gebruik voor de tests.

Dan weet je namelijk gelijk of die test strips wel daadwerkelijk iets zeggen :)
Ik stuur je wel een PM tegen die tijd!

[ Voor 29% gewijzigd door Dave M. op 11-04-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dave M. schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:00:
[...]

je hebt hier wel een punt ja, om meetfouten te voorkomen heb ik meerdere van die gratis testers besteld door meerder bekende adressen in te vullen die er geen problemen mee hadden dat ik hun adres opgaf. Dus ik zal bij het testen wel meer van die testers gebruiken per water sample.
je meet op verschillende momenten dus je hebt niet dezelfde bron = onzekerheid in de meting
daarnaast meet je gewoon eigenlijk niets. die magneten als ze al wat doen ontrekken geen hardheid.
dus je testers voor hardheid hebben geen functie, of je er nu 1,2 of 20 hebt :)

de waterkoker test (of iets vergelijkbaars) is de enige manier om de beweringen te testen die gedaan worden, namelijk je hebt minder afzetting van kalk (die er dus nog wel in zit). En die vermindering van afzetting moet je dus zien te meten.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 11-04-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Goed, terug naar waterontharders ;)

Wat is op dit moment het kwaliteits model om naar te kijken voor de dhz-er?
ik heb plek zat, dus het formaat is niet heel belangrijk en ik betaal liever iets meer voor iets wat steviger is en dus waarschijnlijk langer mee gaat. @AUijtdehaag O-)

Iets meer info

Ik heb wel 2 badkamers dus ongeveer 17L/m moet hij wel aankunnen. jaar gebruik heb ik nog geen info over. helaas. mijn huidige verbruik is niet representatief.

Volgens deze site wisseld onze hardheid tussen de 5 en 9,4 dh
Ik hoor altijd dat we rond de 6 zitten dus dat zou kunnen kloppen.
https://www.waterhardheid.nl/

[ Voor 42% gewijzigd door twain4me op 11-04-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:46
Hier zojuist de waterluxe besteld, via via dus wel wat goedkoper gelukkig. Las hier in het topic toch goede verhalen voor de prijs (veel lager dan aquacell iig).

Had per default een Waterluxe 25 aangewezen gekregen, maar voor 1 persoon toch maar een maatje kleiner gegaan :+ (het huis is wel voor 5+ personen + kantoor).
Over twee weken komt ook de warmtepomp boiler.
Kan ik meteen nieuwe leidingen daarheen leggen en alles kalkvrij houden. ( En de bankrekening leeg houden ;( ).
Kan niet wachten op de betere douche ervaring.
Hier is de hardheid steady 7,3-7,7

[ Voor 3% gewijzigd door alaintje op 11-04-2021 19:32 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:18:
Goed, terug naar waterontharders ;)

Wat is op dit moment het kwaliteits model om naar te kijken voor de dhz-er?
ik heb plek zat, dus het formaat is niet heel belangrijk en ik betaal liever iets meer voor iets wat steviger is en dus waarschijnlijk langer mee gaat. @AUijtdehaag O-)

Iets meer info

Ik heb wel 2 badkamers dus ongeveer 17L/m moet hij wel aankunnen. jaar gebruik heb ik nog geen info over. helaas. mijn huidige verbruik is niet representatief.

Volgens deze site wisseld onze hardheid tussen de 5 en 9,4 dh
Ik hoor altijd dat we rond de 6 zitten dus dat zou kunnen kloppen.
https://www.waterhardheid.nl/
17 l/m is ong. 1 m3/h (zie specificaties / technische daten)
Zoals ik bij alles wat ik post op tweakers een bepaalde voorkeur heb::
https://www.aqmos.com/was...sserenthaerter-cm-32?c=15
:Y)

Of een maatje groter CM-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 11:47
Als ik alle berichten volg vind ik dat er bij de Aqmos wel veel getweaked moet worden, testen, aanpassen, nogmaals testen, weer aanpassen.
Dat moet je dan wel willen.

Ik heb zelf de Fleck 5800 XTR geïnstalleerd.
De instellingen heb ik van de website van de leverancier overgenomen.
Draait nu ca. 5 maanden naar volle tevredenheid, en ALTIJD 0.0 dH!
Ook als ik nog maar een paar 100l te gaan heb.

Ben zelf blij dat ik deze heb gekozen en niet de Aqmos, is mij te veel getweak.

Maar goed, ieder zn ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@LinkinTED
Je bent denk ik in de war met een R2D2,
Aqmos verkoopt ook Clack Ws1 (andere fabrikant) besturingen

Nadat er bij een vriend de Fleck debietmeter eraf geklapt was (op deze plaats) en bij mijn neefje de fleck was vastgelopen, heb ik besloten om zelf ook maar een clack WS1 kop te kopen via aqmos en mijn eigen fleck besturing te vervangen. (die ik dan weer bij mijn neefje erop geschroefd heb)
Dus ik hoop dat je lang blij blijft. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2021 11:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

LinkinTED schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:17:
Als ik alle berichten volg vind ik dat er bij de Aqmos wel veel getweaked moet worden, testen, aanpassen, nogmaals testen, weer aanpassen.
De R2D2 hoeft helemaal niet meer of minder getweaked te worden dan andere ontharders. Alleen omdat de opgegeven capaciteit wat lager lijkt te zijn dan opgegeven (kan bij andere ontharders ook goed het geval zijn), proberen een aantal (waaronder ikzelf) het wat op te krikken. We zijn immers tweakers en bereid om diep in de specs van deze ontharder te duiken.

Als je daar geen trek in hebt sluit je 'm gewoon aan, configureer eenmalig, gooi je er af en toe zout in en kijk je er niet meer naar om ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:54
heb zelf de R2D2. Gewoon ingesteld volgens de handleiding (hardheid en klok instellen, nog geen 2 minuten werk) en niet meer naar omgekeken. Heb geen kalkaanslag gehad in die tijd.

Kan best zijn dat de hardheid aan het einde naar 1.5DH gaat ofzo... So be it. Dat is nog steeds heel laag, en die eventuele kalk wordt wel weer opgelost in het ontharde water na regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:52:
@LinkinTED
Je bent denk ik in de war met een R2D2,
Aqmos verkoopt ook Clack Ws1 (andere fabrikant) besturingen

Nadat er bij een vriend de Fleck debietmeter eraf geklapt was (op deze plaats) en bij mijn neefje de fleck was vastgelopen, heb ik besloten om zelf ook maar een clack WS1 kop te kopen via aqmos en mijn eigen fleck besturing te vervangen. (die ik dan weer bij mijn neefje erop geschroefd heb)
Dus ik hoop dat je lang blij blijft. ;)
Oei, hoe is dat eraf geklapt? door het gewicht van de bypass? Ik heb precies dezelfde bypass namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Een te starre verbinding gemaakt of het schroefje niet goed vast.
Blijft een gokje.
Is niet de desbetreffende foto, maar ter illustratie van de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:49:
@xoror
Een te starre verbinding gemaakt of het schroefje niet goed vast.
Blijft een gokje.
Is niet de desbetreffende foto, maar ter illustratie van de plaats.
Je moest die schroef hand vast aandraaien, niet overtighten. De clack aansluitingen zijn ook plastic, maar de bypass is ws niet z'n zware RVS geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Blijft een zwakke verbinding die twee klemplaatjes.
Ook de flowmeter schoep zit geklemd met 1/2 mm schroefdraad dekseltje.

Dan heeft clack een veel degelijkere konstruktie.

En ben niet de enige:
Stefke in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:54:
@xoror

Klopt dat stukje vind ik ook gammel :) maar gelukkig zijn die slangen hier vrij star en houdt hij dat deel goed recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
LinkinTED schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:17:

Ik heb zelf de Fleck 5800 XTR geïnstalleerd.
Mag ik vragen waar je die Fleck gekocht hebt?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
JPS schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:22:
[...]
We zijn immers tweakers en bereid om diep in de specs van deze ontharder te duiken.

Als je daar geen trek in hebt sluit je 'm gewoon aan, configureer eenmalig, gooi je er af en toe zout in en kijk je er niet meer naar om ;)
Ben ik ook zeker, maar in dit geval het laatste. :)
XWB schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:03:
[...]

Mag ik vragen waar je die Fleck gekocht hebt?
Goedkopewaterontharders.nl
Zeer tevreden over het product en de prestatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
LinkinTED schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:34:
[...]

Goedkopewaterontharders.nl
Zeer tevreden over het product en de prestatie
Interessant, dat ik dit nog niet eerder gevonden had. Zelf met montagekosten erbij is deze nog goedkoper dan AmySoft/Waterluxe/etc varianten.

Welke variant heb je gekocht, 10, 15, 20 of 30 liter hars?

Heb je misschien wat foto's van de installatie? En de zoutvoorraad, staat die droog of staat er altijd water in de bak?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
XWB schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:45:
[...]
Welke variant heb je gekocht, 10, 15, 20 of 30 liter hars?

Heb je misschien wat foto's van de installatie? En de zoutvoorraad, staat die droog of staat er altijd water in de bak?
15 liter

Foto's van de installatie:
LinkinTED schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:38:
En we zijn operationeel.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Van 12dH naar 0dH. Het water proeft direct beter! Verder nog weinig over te zeggen. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@LinkinTED Na de laatste reacties van @bke (bke in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?" en bke in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?") weet je toevallig op wat voor klep deze toestellen gebaseerd zijn?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

JPS schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:09:
Geinig, na vrij precies 3000 liter verbruik heb ik vandaag dH0 gemeten; met ca 50 liter extra verbruik was de hardheid 0,5dH. Voor de oude situatie waren de instellingen dus precies goed.

Ik heb de capaciteit net ruimer ingesteld (van 3000 naar 3500 liter), zodat ik goed kan controleren hoe de dH waarde gaat oplopen aan het eind van de cyclus. Daarna handmatig de regeneratie gestart, met de nieuwe vlotterhoogte en brine tijd, waardoor als het goed is de capaciteit groter is geworden. Maar dat kunnen we pas later gaan vaststellen.
Het is weer regeneratiedag!
Ik zag net dat de teller na 3500 liter weer op nul staat en de hardheid is ongeveer 0,5dH. Lijkt na het aanpassen van de vlotter en brinetijd nu dus tot een hogere capaciteit van de R2D2 te hebben geleid.

De bodem van het zoutvat is nu ook in zicht dus dat betekent dan 25kg zout sinds ingebruikname (20x regenereren; ongeveer 1,25kg zout per keer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:51:
[...]

Het is weer regeneratiedag!
Ik zag net dat de teller na 3500 liter weer op nul staat en de hardheid is ongeveer 0,5dH. Lijkt na het aanpassen van de vlotter en brinetijd nu dus tot een hogere capaciteit van de R2D2 te hebben geleid.

De bodem van het zoutvat is nu ook in zicht dus dat betekent dan 25kg zout sinds ingebruikname (20x regenereren; ongeveer 1,25kg zout per keer).
Dat is mooi om te lezen, ik moet nog een week😉 weet je hoeveel water er gevuld is tijdens de refill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Nee geen idee. Er staat ca 18cm water in de bak. Vorige keer denk ik een stuk hoger omdat ik er een flinke plons bij had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:16:
Nee geen idee. Er staat ca 18cm water in de bak. Vorige keer denk ik een stuk hoger omdat ik er een flinke plons bij had gedaan.
Ik zal hier morgen even meten wat de hoogte is.

Ik kan dat alleen meten in de vlotterbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik heb het aan de buitenkant wat grof gemeten, dus kan er een cm naast zitten. Ook is er nog maar een paar cm aan zoutkorrels in de bak, dus met meer zout zal de stand ook hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
xoror schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:52:
@AUijtdehaag Aha! hij staat op 0, dan zou het 0Dh moeten zijn.

Wel apart dat ik inkomend water niet kan instellen, als ik dat instel (7.4) gaat ie weer vrolijk naar 16.8dh. Zo hard is het water hier niet :) (denk ik)
@xoror ik wil mijn hardheid van het inkomend water ook iets verlagen, omdat ik bij start regeneratie nog steeds een hardheid heb van 0. Echter als ik de hardheid naar beneden aanpas, springt die vrolijk weer terug op de oude stand. Bij het voor het eerst instellen van de klep kon ik wel de hardheid wijzigen.

Weet iemand hoe dit naderhand in te stellen is bij een 5800XTR klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Rollo450 Het is mij inmiddels gelukt, je moet de setting instellen in de Master instellingen, dan blijft hij bewaard (waar je al die parameters een voor een instelt). Ik heb bijna alles ingesteld zoals het hier staat: https://www.goedkopewater...waterontharder-stuurklep/

Maar met variabel pekel, maakt het toch niets meer uit ? Ik heb hem op max 10 dagen dat hij gaat regenereren.

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 15-04-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Variabele pekel wordt o.a. berekent op de ingaande hardheid. Die had ik nu 0.5 hoger ingesteld dan de werkelijke hardheid. Dus om nog wat zout te besparen wil ik de ontharder op de werkelijke hardheid instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:46:
Ik heb het aan de buitenkant wat grof gemeten, dus kan er een cm naast zitten. Ook is er nog maar een paar cm aan zoutkorrels in de bak, dus met meer zout zal de stand ook hoger zijn.
Ik de hoogte gemeten dat is op dit moment 24 cm tot de bodem van de vlotterbuis.

Dat is 8 dagen na de regeneratie / refill .

Dat is hoger dan vlak na de refill😉
Deze hoogte vertegenwoordigd bij mij 4,9 liter refill.

Als ik daar 350 gram zout per liter in oplos, geeft dat 1715 gram / 9 liter hars = 190 g/l zout concentratie.

Of dit weer een verbetering geeft weten ik over 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Net even gemeten en ik heb nu na de regeneratie 16cm water, maar met weinig zout en de vlotter is niet in de hoogste stand.

Er is nog steeds een beste laag zoutkorrels over dus ik schat dat er met de aanwezige hoeveelheid nog zo 4 regeneraties mogelijk moeten zijn. Betekent dan ongeveer een kilo zoutverbruik per keer. Ik ga het niet proberen totdat er geen zoutkorrel meer te zien is, omdat de verzadiging van de laag water boven het zout altijd lager is en dus de regeneratiegraad lager.

@wizzopa , die 4,9 liter refill is met je extra watermeter gemeten toch? Hoe wordt die hoeveelheid dan begrenst? Is dat waterdruk en tijd dat de refill kraan open staat? Want ook bij jou zal de vlotter niet hebben ingegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:10

Tijntje

Hello?!

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee en wat zou een betere koop zijn?
Waterontharder - WTR Ceramic High End - 30
Waterontharder - High-end Fleck 5800 XTR - 30

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Ik vermoed geen functioneel verschil.
Optie 2 = fleck klep is 100 Euro duurder & 5 jaar garantie minder op de mechanische onderdelen onderdelen.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
De refill liters meet ik met de watermeter van het waterbedrijf ( PWN ).

De begrenzing is de refill tijd in mijn geval 4 minuten

Ik zorg dat er in huis geen water word gebruikt.

Na de rinse stap staat de watermeter even stil, op dat moment maak ik een foto beginstand, als de refill klaar is, maak ik weer een foto eindstand, Deze twee waarden verreken ik met elkaar de uitkomst is de hoeveelheid van de refill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 19:41
Waah schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:27:
heb zelf de R2D2. Gewoon ingesteld volgens de handleiding (hardheid en klok instellen, nog geen 2 minuten werk) en niet meer naar omgekeken. Heb geen kalkaanslag gehad in die tijd.

Kan best zijn dat de hardheid aan het einde naar 1.5DH gaat ofzo... So be it. Dat is nog steeds heel laag, en die eventuele kalk wordt wel weer opgelost in het ontharde water na regeneratie.
Ook mijn ervaring met m'n R2D2, naar aanleiding van wat berichten een tijd geleden dus ook de tijd tussen regeneratie proberen te verlengen maar had toen al snel last van kalk aanslag in de stoomoven. Toen weer teruggezet naar default en tot nu toe geen last meer in de stoomoven (daar zie ik de aanslag het snelst, bij de kraan valt het niet op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-05 22:09
Ceramic heeft een langere levensduur en minder onderhoud nodig, volgens de leverancier. Schijnt functioneel verder niks uit te maken.

It's me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Helox-in-a-box schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:21:
[...]

Ook mijn ervaring met m'n R2D2, naar aanleiding van wat berichten een tijd geleden dus ook de tijd tussen regeneratie proberen te verlengen maar had toen al snel last van kalk aanslag in de stoomoven. Toen weer teruggezet naar default en tot nu toe geen last meer in de stoomoven (daar zie ik de aanslag het snelst, bij de kraan valt het niet op)
Start de regeneratie dan op volume of op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Tijntje heb voor dezelfde keuze gestaan. Voor mij gaf variabel pekel de doorslag.

De clacks op bijv de aqmos zijn ook erg mooi.

Over het testen van hardheid. Ik heb nu z'n setje met druppels. Wanneer ik druppels in gooi verandert er geen kleur bij het onthard water. Bij hard water is het eerst rood/roze waarna het groen/blauw kleurt. Er staat dus ook niet echt bij hoe je 0 DH aantooont, maar ik gok dus door niet verkleuren?

https://www.amazon.nl/Tit...062&sprefix=waterh&sr=8-1

[ Voor 63% gewijzigd door xoror op 17-04-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

xoror schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 08:39:
@Tijntje heb voor dezelfde keuze gestaan. Voor mij gaf variabel pekel de doorslag.

En welke was dat dan :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
De Fleck (je kan ook een chlorinator aansluiten, was ook nog kleine afweging) . De setjes zijn verder identiek op de kop na.

Er is wel een 'nadeel' aan de fleck. Er zijn hier op het forum een aantal units waar de achterkant eraf is gevallen. Maar ik weet niet of dat evt door montage komt. De mijnes heb ik stevig vast gezet, maar die aansluiting oogt gammel. Ik weet niet hoe het bij andere koppen is, maar ziet er bij andere koppen ook allemaal plastic uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:14
xoror schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 08:39:.
Over het testen van hardheid. Ik heb nu z'n setje met druppels. Wanneer ik druppels in gooi verandert er geen kleur bij het onthard water. Bij hard water is het eerst rood/roze waarna het groen/blauw kleurt. Er staat dus ook niet echt bij hoe je 0 DH aantooont, maar ik gok dus door niet verkleuren?

Huh? Je doet 5 ml water in het buisje, 1 druppel (groen) er in en schudden. Is het water (licht)groen? De hardheid is 0 tot 1.
Is het water (licht)rood/roze? De hardheid van >1. Opnieuw een druppel, schudden en kijken of het groen wordt. Elke druppel is dan 1dH.

Ik doe dat haast elke week maar kan lang met die flesjes doen doordat ik hij het testen veelal slechts 1 druppel nodig heb en heel soms 2 ;)

Edit: ik zie dat jij meet in Franse Hardheid, fH, ipv Duitse. 1 fH is 0,56dH dus dan zit het net wat anders natuurlijk. Beschrijving even goed lezen dus.

[ Voor 7% gewijzigd door remzor op 17-04-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
remzor schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:44:
[...]

Huh? Je doet 5 ml water in het buisje, 1 druppel (groen) er in en schudden. Is het water (licht)groen? De hardheid is 0 tot 1.
Is het water (licht)rood/roze? De hardheid van >1. Opnieuw een druppel, schudden en kijken of het groen wordt. Elke druppel is dan 1dH.

Ik doe dat haast elke week maar kan lang met die flesjes doen doordat ik hij het testen veelal slechts 1 druppel nodig heb en heel soms 2 ;)

Edit: ik zie dat jij meet in Franse Hardheid, fH, ipv Duitse. 1 fH is 0,56dH dus dan zit het net wat anders natuurlijk. Beschrijving even goed lezen dus.
Ja dat is het dus, ik heb wel 4 druppels erin gedaan. De druppels zijn groen, maar helder na schudden. Maar roze/rood wordt het nooit.

In een andere woning werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:36:
[...]

17 l/m is ong. 1 m3/h (zie specificaties / technische daten)
Zoals ik bij alles wat ik post op tweakers een bepaalde voorkeur heb::
https://www.aqmos.com/was...sserenthaerter-cm-32?c=15
:Y)

Of een maatje groter CM-40
Ik denk idd dat de cm-40 prima is niet te gek voor nu en toekomst bestendig.

De CM60 is in de aanbieding en goedkoper dan de CM-40 wat is het grootste nadeel van een grotere unit?
In mijn hoofd hoef ik gewoon minder vaak het zout bij te vullen, maar dat zal vast niet het enige zijn.
:+
AUijtdehaag schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:54:

En ben niet de enige:
Stefke in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
ah, dat beantwoord mijn volgende vraag al :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 17:25
xoror schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:40:
[...]

Ja dat is het dus, ik heb wel 4 druppels erin gedaan. De druppels zijn groen, maar helder na schudden. Maar roze/rood wordt het nooit.
Het kleurt ook nooit van groen naar rood maar andersom.

Als het groen wordt ben je klaar.
Harder water is eerst roze/rood en kleurt na x druppels op een gegeven moment groen. Hoe meer druppels je nodig hebt hoe harder.

Als de eerste druppel dus groen is, heeft het geen zin er nog meer bij in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@twain4me Grotere unit verbruikt meer water en zout tijdens regeneratie denk ik.
Maar als die goedkoper is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:49:
@twain4me Grotere unit verbruikt meer water en zout tijdens regeneratie denk ik.
een paar euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:49:
Zout en dus water verbruik is afhankelijk van de hars inhoud maar ook van de hoeveel en hardheid water die er door /langs de hars gaat.

In mijn poging meer capaciteit uit de R2D2-32 te halen ben ik van 120 g/l hars naar 190 g/l hars gegaan. Totaal water verbruik van ca. 54 l naar 64 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

xoror schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 08:39:

Wat is eigenlijk het voordeel van variabel pekel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Tijntje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:41:
[...]

Wat is eigenlijk het voordeel van variabel pekel?
Dat wanneer je regenereert hij afhankelijk van het gebruikte water een bepaalde hoeveelheid zout gebruikt, ipv altijd vaste hoeveelheid. Als je een cyclus heb van om de 14 dagen regenereren, maakt het niet zoveel uit of je al door je "limiet/volume" heen bent. Hij gebruikt dan proportioneel zout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

nemesis2212 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:51:
ik lees hier ook dingen over amfa 4000. in ongeveer elk woning/camping/lifestyle/koffietijd of wat voor programma dan ook word hier reclame voor gemaakt. het is wel verdacht hoevaak die gast op tv komt. het is iig duidelijk dat amfa 4000 rtl behoorlijk wat geld heeft betaald om zoveel publiciteit te krijgen
Dat niet alleen maar er lijkt totaal geen bewijs te zijn dat dit soort waterontharders werken (dat doen ze dan ook niet, het water blijft even hard en het effect, if any, is maar van korte duur). Troep en misleiding als je het mij vraagt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:01
Andersom kun je natuurlijk voor een tientje een paar magneten bestellen in China en om je leiding tiewrappen.
Baat het niet, schaad het niet.

Misschien dat @Dave M. daar binnenkort meer over kan vertellen.

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 18-04-2021 12:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 09-05 17:10

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Bor schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:29:
[...]

Dat niet alleen maar er lijkt totaal geen bewijs te zijn dat dit soort waterontharders werken (dat doen ze dan ook niet, het water blijft even hard en het effect, if any, is maar van korte duur). Troep en misleiding als je het mij vraagt.
Niet alleen geen bewijs, er is niet eens een testbare theorie hoe dit zou kunnen werken.

In water zitten ionen, zouten. Een magneet heeft amper invloed op de losse ionen in water, met zo weinig kracht in de magneet kun je amper iets beinvloeden in het stromende water, laat staan dat de ionen *weg* gaan.. (Wat ontharden van water is)

Het heeft daarbij net zo veel invloed op deze stoffen als homepatisch water of de biostabiel op mijn gezondheid.

Niets anders volkverlakkerij.
* Tukk is chemicus.

[ Voor 30% gewijzigd door Tukk op 18-04-2021 12:51 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 22:36

Consulectro

Lekker bezig...

Hier wat gegevens van onze waterontharder Aqmos R2D2-32.
Instelling op 3200 liter en maximaal 14 dagen tussen de regeneraties.
Ik heb twee watermeters: een hoofdwatermeter (aan de ingang) en een na de waterontharder.

Er zijn sinds inbedrijfstelling in oktober vorig jaar de volgende gemiddelden gemeten:
Aantal regeneraties: 16
Gemiddeld aantal dagen tussen de regeneraties: 12 dagen
Gemiddeld waterverbruik gemeten door de hoofdwatermeter: 3153 liter
Gemiddeld waterverbruik onthard water: 2865 liter
Gemiddeld waterverbruik nodig voor regeneratie: 288 liter --> dit is dus 10% van het verbruik! Edit --> Dit is niet juist omdat er ook nog twee kranen (berging en tuin) vóór de ontharder zitten. Blijkbaar verbruikt de ontharder ongeveer 50..55liter water tijdens het regenereren.
Ik ben nu bijna door de eerste zak zout van 25kg heen.

Regelmatig heb ik vlak voor regeneratie de hardheid gemeten en deze ligt tot nu toe altijd tussen 0dH en 1dH.

Dus het ingestelde aantal liters wordt dus gemeten aan de ingang van de Aqmos en is dus niet het aantal afgegeven liters.

Conclusie: Onze waterontharder werkt dus naar volle tevredenheid.

Ik blijf het monitoren en in de gaten houden of de hardheid vlak voor regeneratie veranderd.

Doe er je voordeel mee met deze gegevens!

[ Voor 9% gewijzigd door Consulectro op 19-04-2021 23:28 ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TNT-
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 12:52
Ik zit met een probleem. Ik ben aan het kijken naar een waterontharder (Fleck 5800), maar ons nieuwbouwhuis heeft geen riool in de meterkast. Nou heeft iemand gesuggereerd om dwars door de muur naar het toilet te boren en daar aan te sluiten op de stortbak van de wc. Persoonlijk ben ik daar niet zo'n fan van...
Zijn er alternatieve mogelijkheden? Bijvoorbeeld door af te voeren op een emmer? Ook een hemelwaterafvoer is redelijk in de buurt, maar is mijns inziens niet de plek om op af te voeren.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

-TNT- schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:34:
Ik zit met een probleem. Ik ben aan het kijken naar een waterontharder (Fleck 5800), maar ons nieuwbouwhuis heeft geen riool in de meterkast. Nou heeft iemand gesuggereerd om dwars door de muur naar het toilet te boren en daar aan te sluiten op de stortbak van de wc. Persoonlijk ben ik daar niet zo'n fan van...
Zijn er alternatieve mogelijkheden? Bijvoorbeeld door af te voeren op een emmer? Ook een hemelwaterafvoer is redelijk in de buurt, maar is mijns inziens niet de plek om op af te voeren.
Wij zitten met hetzelfde probleem en gaan waarschijnlijk vanuit de meterkast door de vloer naar de kruipruimte en dan weer terug omhoog in de trapkast omdat daar de technische ruimte zit voor de Bodem Warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[@-TNT- kruipruimte. Daar zit 100% een riool. 50mm (voorbeeld) aansluiting daarop vanaf de meterkast. In je meterkast een sifon en de aansluiting daarop airgapped.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Bor schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:29:
[...]

Hier 2 familieleden die zo'n ding op de waterleiding hebben geplaatst en zweren geen aanslag meer te hebben. "Maar de kalk gaat het water niet uit, het zorgt ervoor dat het niet meer kan binden." ofzoiets....Een dh testje haalt dus niks uit, want het kalk zit er wel nog in en dat accepteren ze ook, want je ziet niets meer. Blijkbaar.
Ik geloof er niet in. Heb hier een mooie ontharder staan en daar heb je zelfs nog af en toe resten kalk als je net niet uitkomt met je cyclus. Zou niet weten hoe een magneetje dat kan verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Anoniem: 224360 schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:17:
[...]

Hier 2 familieleden die zo'n ding op de waterleiding hebben geplaatst en zweren geen aanslag meer te hebben. "Maar de kalk gaat het water niet uit, het zorgt ervoor dat het niet meer kan binden." ofzoiets....Een dh testje haalt dus niks uit, want het kalk zit er wel nog in en dat accepteren ze ook, want je ziet niets meer. Blijkbaar.
Ik geloof er niet in. Heb hier een mooie ontharder staan en daar heb je zelfs nog af en toe resten kalk als je net niet uitkomt met je cyclus. Zou niet weten hoe een magneetje dat kan verhelpen.
Een magneet helpt ook niet. De (redelijk) betrouwbare testen die ik kon vinden tonen geen enkel werkzaam effect aan. Het verkoopmodel lijkt te zijn gebaseerd op reviews (die overigens op sommige sites aardig overeen lijken te komen wat betreft schrijfstijl etc) en het idee dat mensen iets denken te merken. Mogelijk hadden ze al geen of weinig aanslag.

Via Google kom je o.a. deze stukken tegen:
‘Non Chemical Devices: Thirty Years of Myth Busting’ (2008) door Timothy Keister, Engineers’ Society of Western Pennsylvania
‘Magnetic Water Treatment’ (2001), onderzoek uitgevoerd door US Army Engineer Research and Development Center, Washington
‘Ein Schlag ins Wasser’ Physikalische Wasserbehandler Test (2000) testonderzoek door Duitse consumentenbond
Een waterontharder magneet voorkomt dat in water opgeloste deeltjes zich combineren met carbonaat. Als die twee delen zich combineren vormt zich kalksteen, het goedje dat voor alle overlast in je huis zorgt. Een waterontharder magneet zou dit doen door kalkdeeltjes van een negatieve lading te voorzien. De onderzoeken die de werking van deze magneten zouden moeten bewijzen, zijn echter heel slecht opgezet en worden losjes geïnterpreteerd door de verkopers van de magneten. Ook kan dit systeem alleen functioneren bij een voldoende sterk magnetisch veld, namelijk eentje veroorzaakt een magneet van minimaal 500+ Gauss, iets wat niet gehaald wordt door de magneten in de handel. Bovendien blijven de kalkdeeltjes alleen negatief geladen zolang het water stroomt: zodra het water stilstaat in de leiding verliezen ze hun lading en kunnen ze weer kalk vormen met carbonaat, met alle gevolgen van dien. De korte samenvatting is dus: er is nauwelijks bewijs dat kalkmagneten werken en dat ze een effect hebben op kalk uit leidingwater. De wetenschap heeft geen duidelijke theoretische onderbouwing hiervoor en zelden worden er positieve praktijkresultaten gerapporteerd. Het ‘bewijs’ dat wordt geleverd als wetenschappelijk onderzoek zitten methodologisch niet goed in elkaar.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Consulectro schreef op maandag 19 april 2021 @ 00:52:
Hier wat gegevens van onze waterontharder Aqmos R2D2-32.
Instelling op 3200 liter en maximaal 14 dagen tussen de regeneraties.
Ik heb twee watermeters: een hoofdwatermeter (aan de ingang) en een na de waterontharder.

Er zijn sinds inbedrijfstelling in oktober vorig jaar de volgende gemiddelden gemeten:
Aantal regeneraties: 16
Gemiddeld aantal dagen tussen de regeneraties: 12 dagen
Gemiddeld waterverbruik gemeten door de hoofdwatermeter: 3153 liter
Gemiddeld waterverbruik onthard water: 2865 liter
Gemiddeld waterverbruik nodig voor regeneratie: 288 liter --> dit is dus 10% van het verbruik.
Ik ben nu bijna door de eerste zak zout van 25kg heen.

Regelmatig heb ik vlak voor regeneratie de hardheid gemeten en deze ligt tot nu toe altijd tussen 0dH en 1dH.

Dus het ingestelde aantal liters wordt dus gemeten aan de ingang van de Aqmos en is dus niet het aantal afgegeven liters.

Conclusie: Onze waterontharder werkt dus naar volle tevredenheid.

Ik blijf het monitoren en in de gaten houden of de hardheid vlak voor regeneratie veranderd.

Doe er je voordeel mee met deze gegevens!
toon volledige bericht
Mooi dat je tevreden bent met je Aqmos.

Ik zie een water verbruik voor de regeneratie van 288 liter 8)7 dit kan niet juist zijn.

De metingen die ik hier heb laten heel ander getallen zien.

Back wash 13 liter
Brine 24 liter
Rinse 13 liter
Refill 3,5 liter

Totaal 53,5 liter per regeneratie.

Maar natuurlijk YMMV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TNT-
jack zomer schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:41:
[@-TNT- kruipruimte. Daar zit 100% een riool. 50mm (voorbeeld) aansluiting daarop vanaf de meterkast. In je meterkast een sifon en de aansluiting daarop airgapped.
Helaas niet. Wij hebben een gescheiden HWA/riool. HWA gaat aan de voorzijde uit het huis. Het riool aan de achterzijde. De meterkast zit aan de voorzijde van het huis... En we hebben geen kruipruimte.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
-TNT- schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:38:
[...]

Helaas niet. Wij hebben een gescheiden HWA/riool. HWA gaat aan de voorzijde uit het huis. Het riool aan de achterzijde. De meterkast zit aan de voorzijde van het huis... En we hebben geen kruipruimte.
Geen andere afvoer voor wasmachines, warmtepomp etc? Apart dat je geen kruipruimte heb, hoe doe je ooit onderhoud op je riool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TNT-
Het riool loopt tot halverwege het huis en gaat via standleiding naar de etages. Tussen het riool en de meterkast zit alleen nog het toilet. Vandaar dat iemand suggereerde om door die muur naar de stortbak te gaan. En hier op aan te sluiten.

Kruipruimtes zijn lastig te isoleren, koudebruggen en dat soort dingen. Vandaar dat ze bij veel nieuwbouwhuizen niet toegepast worden. Rioolonderhoud wordt dan wel een probleem inderdaad, anders dan van 'binnenuit'.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
-TNT- schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:38:
[...]

Ik haat huizen zonder kruipruimte...

Stortbak wc... Nadeel zout en water met veel kalk.
Nadeel de bak is al vol wanneer het apparaat gaat spoelen.. heeft een stortbak een overflow? Schoonmaken wc.. veel kalk en zout..

Het is geen legale oplossing, maar aansluiten op de hemelwaterafvoer?
Zout is zout of het nu ontharder zout of strooi zout is...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 22:36

Consulectro

Lekker bezig...

wizzopa schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:41:
[...]

Mooi dat je tevreden bent met je Aqmos.

Ik zie een water verbruik voor de regeneratie van 288 liter 8)7 dit kan niet juist zijn.

De metingen die ik hier heb laten heel ander getallen zien.

Back wash 13 liter
Brine 24 liter
Rinse 13 liter
Refill 3,5 liter

Totaal 53,5 liter per regeneratie.

Maar natuurlijk YMMV ;)
toon volledige bericht
Ik ben er al achter 8)7 . Dat is het het verbruik van de kraan in de berging en de tuin die vóór de ontharder zitten. Dat zijn de enige twee aftappunten die niet onthard worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Consulectro op 19-04-2021 23:19 ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 22:41
Wij zijn aan het kijken naar een waterontharder voor onze nieuwbouwhuis.
Ik had mijn zinnen op een Remon gezet.. Maar toen las ik hier dat ze overpriced zijn dus dat heb ik nu geannuleerd.
Members only: prijs
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Situatie:
4 personen, +-150m3 pj, 9,4 dh.

Ik wil hem best zelf installeren, maar vind het niet erg om het uit te besteden i.v.m. genoeg andere klussen die nog gedaan moet worden.
Mijn ouders hebben een Boshuis, alleen het onderhoudsplan en de qualiteit van installatie staat mij tegen waardoor ik daar geen zin in heb.

Maar goed, nu zie ik door de bomen het bos niet meer. 8)7 Graag een beetje advies in welke richting ik moet kijken.

Ik vind het niet erg om een premium apparaat te installeren, maar welke zijn dat dan?

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Laatst online: 07-05 15:03
Ik ben druk aan het oriënteren en inlezen. heb inmiddels wat offertes uitstaan en schrik best wel van de bedragen. veel al boven de 1500 - 1700 euro voor geplaatst en wel. Net gesproken met Boshuis (1790 euro incl plaatsen) Maar ook met waterluxe en nog een club. Maar als ik dan kijk naar aqmos e.d. scheelt dit zo mega veel.

Ik ben zelf niet technisch en kundig genoeg dus enerzijds wil ik een full-proof oplossing maar ja wel tegen een aantrekkelijke prijs. Volgens mij zijn er meerdere die gewoon zelf onderdelen hebben besteld en via een losse installateur laten inrichten. Iemand advies waar op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@mr3000 Je moet wel kijken of de loodgieters tijd hebben. Uiteindelijk na lang wachten heb ik het maar zelf gedaan.

Ik heb de mijnes hier vandaan: https://www.goedkopewaterontharders.nl/ ze rekenen 250 installatie kosten geloof ik.

Aqmos is fijner geprijsd, maar had niet de kop die ik graag wilde.

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 20-04-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
xoror schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:24:
@mr3000 Je moet wel kijken of de loodgieters tijd hebben. Uiteindelijk na lang wachten heb ik het maar zelf gedaan.

Ik heb de mijnes hier vandaan: https://www.goedkopewaterontharders.nl/ ze rekenen 250 installatie kosten geloof ik.
Ik heb al contact gehad met goedkopewaterontharders.nl, voor € 50 extra maken ze ook een afvoer. Dan hoef je geen loodgieter te laten komen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@XWB Ik heb dat ook zelf gedaan ;-) is niet zo heel lastig uiteindelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 22:41
xoror schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:24:

Aqmos is fijner geprijsd, maar had niet de kop die ik graag wilde.
Mag ik vragen welke kop je wou hebben en waarom?

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phr34k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-05 15:24
Ik ben ook aan het kijken naar de Aqmos R2D2, en heb hier al veel informatie opgedaan.

Het enige waar ik mee zit is dat ik in de verdiepte trapkast, waar mijn watermeter zit, geen afvoer heb. Ik denk dat ik de afvoerslang wel naar mijn spoelbak in de keuken ga krijgen. Dit is echter 4,5 meter verder en ongeveer 1 meter omhoog. Dit zou voor zover ik hier heb gelezen wel moeten kunnen, omdat de afvoer onder waterdruk werkt.

Maar volgens mij zit er ook een tweede afvoerslang voor de overloop van het zoutvat? Deze is natuurlijk niet onder druk, dus ik zit een beetje te tobben hoe en waar ik deze zou kunnen aansluiten. Ik heb zitten denken aan bijvoorbeeld een jerrycan ernaast zetten o.i.d...

Zijn er meer mensen met ditzelfde probleem? Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

5520 Wp op WZW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Marinusvw schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:42:
[...]

Mag ik vragen welke kop je wou hebben en waarom?
Ik wilde graag variabel pekel hebben, dat had aqmos niet, anders had ik het daar gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:01
xoror schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:27:
[...]

Ik wilde graag variabel pekel hebben, dat had aqmos niet, anders had ik het daar gekocht.
Vanwege de 5 euro besparing per jaar?

Het maakt pas veel verschil als je ontharder niet bij je verbruik past, bv wanneer je een te grote koopt op de groei of wanneer je verbruik heel onregelmatig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Laatst online: 09:09
Dave M. schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:22:
[...]

links:
toon volledige bericht
En had je al resultaten? Ik kreeg welgeteld 1 stripje, en niet verrassend: waterhardheid 0.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Zo weer 15 dagen voorbij sinds de laatste regeneratie.

Nog steeds niet het resultaat wat ik zoek. :(

De getallen:

Volgens de watermeter ( PWN ) is er 3130 liter door de ontharder gegaan waarbij de hardheid nog 0 dH was.
Na dat er 70 liter extra getapt was is de hardheid tussen de 0,5 en 1 dH.

Dit is vergelijkbaar met de uitkomst van de vorig regeneratie.

Dit resultaat is ca 700 liter beter dan het begin op 1 januari maar wel met een liter extra hars.

Morgen een hand regeneratie met een dosis resin cleaner en dan maar weer 14 dagen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarom onthard je naar 0dH, zou 1 tot 2 niet tot minder vaak regenereren leiden :?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ja dat klopt, maar als Aqmos in zijn wijsheid verkondigd dat er 3200 liter bij 10dh worden onthard, dan zou er bij 8dh 4000 liter mogelijk zou zijn. Maar het is met mij Aqmos R2D2-32 met een extra liter hars nog niet mogelijk om 3200 liter te produceren.

Als je zoals het gros van de mensen de instellingen van de installateur/ leverancier hanteren 3200 liter of 7 dagen dan is er geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave M.
Drardollan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:11:
[...]

En had je al resultaten? Ik kreeg welgeteld 1 stripje, en niet verrassend: waterhardheid 0.
Ik ook ja, daarom heb ik via meerdere adressen zo'n gratis stripje besteld. Ik wacht nog een paar weken voordat ik ga testen, om zo ook de amfa's 5-6weken richtlijn aan te houden, dan kan dat in ieder geval niet een (tegen) argument zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Net even gemeten en na ~2500 liter was de hardheid 3,5dH :(. Ik denk dat dit komt omdat er de vorige keer geregenereerd is met onverzadigde pekel omdat het zout bijna op was.

Ik heb het zout bijgevuld en morgen maar even handmatig regenereren met verzadigde oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:26:
[...]

Vanwege de 5 euro besparing per jaar?

Het maakt pas veel verschil als je ontharder niet bij je verbruik past, bv wanneer je een te grote koopt op de groei of wanneer je verbruik heel onregelmatig is.
Nee, we hebben 2 regendouches en je heb wat piek vermogen daarvoor nodig. Maar we weten het verbruik ook nog niet helemaal, dus beter iets oversized nemen, en variabel pekel ipv te klein en unit moeten vervangen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Hier net ook even een test uitgevoerd. Ik heb de Aqmos nu ingesteld op 2800 liter, maar met nog 580 liter te gaan heb ik een DH van 1,5 inmiddels...

Toch maar eens naar die instellingen kijken binnenkort. Beetje vergelijkbaar met jou @JPS

[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 23-04-2021 09:09 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:09:
Hier net ook even een test uitgevoerd. Ik heb de Aqmos nu ingesteld op 2800 liter, maar met nog 580 liter te gaan heb ik een DH van 1,5 inmiddels...

Toch maar eens naar die instellingen kijken binnenkort. Beetje vergelijkbaar met jou @JPS
Als ik deze getallen zie komt dat overeen met wat ik aan het begin van mijn verbeter traject heb gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@Possible , wat is je lokale hardheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Volgens de sheet in TS 8 Dh.

Pagina: 1 ... 52 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.