Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 51 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

@Petje72

Misschien kijk ik er overheen maar ik zie geen CA terugstroombeveiliging of als dat te veel drukverlies zou geven dan minimaal een EA. En dit is dan een officiële installatie door een aquacell professional. Valt mij op dat de DHZ zich soms beter in de regels verdiept hebben.

voor meer info zie ook
https://waterontharderkie...stroombeveiliging-type-ca

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@zonnebaas Volgens mij bij "3" zit een EA beveiliging
De airgap kan ik echter niet ontdekken (verstopt?)

@Petje72
Wil je ook de excel sheet invullen en bijhouden?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bedankt

[ Voor 91% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2021 18:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

AUijtdehaag schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:50:
@zonnebaas Volgens mij bij "3" zit een EA beveiliging
De airgap kan ik echter niet ontdekken (verstopt?)
Verrek ik denk dat je gelijk hebt nu ik helemaal inzoom zag het voor een gewone kogelafsluiter aan.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
zonnebaas schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:38:
@Petje72

Misschien kijk ik er overheen maar ik zie geen CA terugstroombeveiliging of als dat te veel drukverlies zou geven dan minimaal een EA. En dit is dan een officiële installatie door een aquacell professional. Valt mij op dat de DHZ zich soms beter in de regels verdiept hebben.

voor meer info zie ook
https://waterontharderkie...stroombeveiliging-type-ca
Nog afgezien van de regels, de hele constructie had beter ondersteboven en de slangen anders om gemonteerd kunnen worden. Extra muurbeugeltjes ? Maar ja, dat is achteraf.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profox1977
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-06 13:08
Bericht verwijderd

[ Voor 208% gewijzigd door profox1977 op 20-03-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 14-06 20:46
Vanmorgen bij de Sligro even mijn voorraad zout aangevuld. Ze hebben daar nieuwe zakken met zout. EN 973 A, 25 kg voor 4.99 ex btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dqCNVLO3xiVVscIG9JJ3p38uv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMGWTUn8AIRQ4bMuzlOy4sUa.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn tabletten in plaats van de brokken van Broxo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Vooruitgang geboekt mbt tot de hoeveelheid tussen de regeneraties ( periodecapaciteit )

Het resultaat na de laatste regeneratie op 1 maart is er volgens de watermeter ( PWN ) 3910 liter water door de ontharder gegaan en de hardheid is nog steeds 0 dH.

Morgen na 3 weken een regeneratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa En de vooruitgang is te wijten aan meer hars?
Misschien handig om erbij te vermelden.

Ik heb hem maar ff op 28 dagen gezet, anders kom ik niet aan de 3200 ltr :+

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2021 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:36:
@wizzopa En de vooruitgang is te wijten aan meer hars?
Misschien handig om erbij te vermelden.

Ik heb hem maar ff op 28 dagen gezet, anders kom ik niet aan de 3200 ltr :+
Nee joh, ook met een liter hars extra ging het niet verder dan 3100 liter, te laag ingestelde vlotter, zout concentratie, hars die niet goedschoongemaakt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

@wizzopa kun je je tweaks wat specifieker beschrijven voor de vele R2D2 gebruikers hier?

En hoe is zouconcentratie aan te passen? Ik neem aan dat je het pekelwater bedoelt, maar dat is toch gewoon verzadigde oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
JPS schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:33:
@wizzopa kun je je tweaks wat specifieker beschrijven voor de vele R2D2 gebruikers hier?

En hoe is zouconcentratie aan te passen? Ik neem aan dat je het pekelwater bedoelt, maar dat is toch gewoon verzadigd?
Ik heb net een verhaaltje in de sheet geplaatst.

Als je de hoeveelheid zoet water wat je tijdens de refill in de container doe verhoog, verhoog je ook de hoeveelheid zoutwater dat langs de harskorrels gaat wat dan weer van invloed is op de regenratie.

Globaal kan je in een liter water ( van veel factoren afhankelijk ) 320 gram zout oplossen.

Agmos geeft op 1280 gram zout per regeneratie, om dit op te lossen heb je ca 4 liter water nodig.
als je 1280 gram deel door 8 liter hars kom je op 160 gram zout per liter hars.

Bij mij ging er maar ca. 3 liter water in als gevolg van een fout afgestelde vlotter, dan is het verbruik ( lekker zuinig ) 960 gram /8 liter= 120 gram zout per liter hars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

OK, de concentratie van de zoutoplossing is dus hetzelfde gebleven (immers verzadigd), maar er wordt nu meer volume langs de hars geleid om de kalk op te nemen als ik je goed begrijp.

Ik probeer je uitleg in de excel sheet ook te volgen, maar kom er toch niet uit:

Je schrijft:
"Waar eerst de regeneratie met 3 liter en 960 gram zout ging, is dat nu 8 liter en 2560 gram zout."

> klopt het dat er eerst 3 liter en nu 8 liter zoutoplossing in het vat zit omdat de vlotter ruimer is afgesteld?
> gaat die volle 8 liter zoutoplossing nu langs de hars en verbruik je nu 2560gram zou per keer, terwijl volgens Aqmos er maar 1280 gram nodig zou zijn?
> Hoe stond bij jou de vlotter en hoeveel% heb je je vlotter ongeveer aangepast? Ik kan de waterinlaat helaas niet meten maar wil even nagaan of de mijne moet worden aangepast.

[ Voor 11% gewijzigd door JPS op 21-03-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
JPS schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:34:
OK, de concentratie van de zoutoplossing is dus hetzelfde gebleven (immers verzadigd), maar er wordt nu meer volume langs de hars geleid om de kalk op te nemen als ik je goed begrijp.

Ik probeer je uitleg in de excel sheet ook te volgen, maar kom er toch niet uit:

Je schrijft:
"Waar eerst de regeneratie met 3 liter en 960 gram zout ging, is dat nu 8 liter en 2560 gram zout."

> klopt het dat er eerst 3 liter en nu 8 liter zoutoplossing in het vat zit omdat de vlotter ruimer is afgesteld?
> gaat die volle 8 liter zoutoplossing nu langs de hars en verbruik je nu 2560gram zou per keer, terwijl volgens Aqmos er maar 1280 gram nodig zou zijn?
> Hoe stond bij jou de vlotter en hoeveel% heb je je vlotter ongeveer aangepast? Ik kan de waterinlaat helaas niet meten maar wil even nagaan of de mijne moet worden aangepast.
Om de hars weer schoon te maken heb ik 2x een regeneratie gedaan met 8 liter water en 2560 gram dat is 285 gram per liter hars.

Aqmos gebruikt 4 liter water en 1280 gram dat is 160 gram per liter hars.

Met de nieuwe instellingen kom ik op ca 158 gram per liter hars.

Ik zal morgen na de regeneratie de vlotter er weer even uithalen en foto's maken met een aan gepaste maat verdeling bij de tekening van Aqmos/Canature.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ep Woody schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:03:
Vanmorgen bij de Sligro even mijn voorraad zout aangevuld. Ze hebben daar nieuwe zakken met zout. EN 973 A, 25 kg voor 4.99 ex btw.

[Afbeelding]

Het zijn tabletten in plaats van de brokken van Broxo.
Prima hoor! :)

Rol-Co in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

wizzopa schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:14:
[...]

Ik zal morgen na de regeneratie de vlotter er weer even uithalen en foto's maken met een aan gepaste maat verdeling bij de tekening van Aqmos/Canature.
OK super, ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 13:45
Hi,

Ik heb sinds een paar weken een R2D2 waterontharder geinstalleerd, inmiddels zijn de eerste regeneraties voltooid. Helaas is de waterhardheid weer opgelopen.

Ik heb net een handmatige regeneratie gestart, en ik heb het idee dat de waterbak na afloop niet wordt bijgevuld met water voor het zout om in op te lossen. Er staat nu +/- 2cm water in de zoutbak en de vlotter ziet er uit (maar dat weet ik niet zeker). Maw. de hars wordt geregenereerd met lucht/hard leidingwater.

De zoutoplossing komt dus niet bij het hars om te ontharden, want er is geen/te weinig zoutoplossing.

Heeft iemand dit wel eens gehad? Hoe ziet de vlotter er bij jullie uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UImQDHQ5tsGIqGljBcwzZrb4LtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iF2WasmTJ5xke2DzW39tOXHK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Y9kPrzGN6-87azira3AYGodf-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tP3HaBdl4UHAq2jv2wT0RVg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ivarv
We wachten even op @wizzopa zijn fotos van de R2D2 vlotter.
Maar ligt die niet gewoon los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Inderdaad, de as van de vlotter hoort in dat middelste gaatje zodat hij goed vertikaal kan bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivarv
@JPS ja dus zo, toch?
Er lag een zwart balletje los in de vlotter bak, die heb ik in het midden gedaan van de ‘houder’

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6V1CXvMj-0VLdWAf4X74lKNkcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVuBw7f9Fa8QkKMvmaPyPP3W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fJZME2F9n2Fz6eIP4y3Hh1iFNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNBFuBm9MKnHt3ujo0DDVr6D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@ivarv 8)7

Dat gaat dus niet werken, mijn afstelling volgt als de regeneratie klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@ivarv Ja volgens mij wel, maar ik ga de vlotter eens goed bekijken als @wizzopa zijn advies heeft gegeven :)

[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 22-03-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Misschien ben ik simpel... Maar moet er niet iets boven aan het staafje zitten? Dus als het water zakt, de vlotter niet verder mee kan zakken en de kraan door het gewicht opentrekt?

In elk geval iets dat het stangetje daar houd?

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 22-03-2021 12:25 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@AUijtdehaag @JPS @ivarv @jack zomer

"To Whom It May Concern"

Hier een link naar de maten/instelling zo als ik die heb gewijzigd.

https://imgur.com/aFuBHDI

Tijdens de laatste regeneratie was de refill 4,4 liter in 3,4 minuten.

[ Voor 33% gewijzigd door wizzopa op 22-03-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
jack zomer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:24:
Misschien ben ik simpel... Maar moet er niet iets boven aan het staafje zitten? Dus als het water zakt, de vlotter niet verder mee kan zakken en de kraan door het gewicht opentrekt?

In elk geval iets dat het stangetje daar houd?
Deze vlotter werkt heel ingenieus, de kegel/luchtklok zorgt er voor dat de klep wordt gesloten bij te hoge waterstand als gevolg van een defect aan de regelklep.

Het zwarte balletje zorgt voor het afsluiten van de klep als het water zijn laagste niveau bereikt hier mee wordt voorkomen dat er lucht aan gezogen wordt. De totale beweging is ongeveer 1 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
wizzopa schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:02:
@AUijtdehaag @JPS @ivarv @jack zomer

"To Whom It May Concern"

En via de vlotter gaat zowel de zoutoplossing naar de harscontainer, als nieuw water naar de zoutcontainer (voor aanmaak nieuwe zoutoplossing), toch?

Bi-directionaal zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
ivarv schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:51:
[...]

En via de vlotter gaat zowel de zoutoplossing naar de harscontainer, als nieuw water naar de zoutcontainer (voor aanmaak nieuwe zoutoplossing), toch?

Bi-directionaal zeg maar.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

thx @wizzopa , ik ga dit binnenkort naast mijn vlotter houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Bij mij bleek H2 wat laag afgesteld (~21cm). De zwarte rubbertjes om de drijver te klemmen waren ook wat uit elkaar dus die zat niet klemvast. Ik heb 'm nu op 24cm ingesteld en ook H3 wat langer gemaakt (al zal dat niet uitmaken als ik het goed zie).

Omdat er nog zout in de bak zit krijg ik de vlotterbuis nu even niet lekker op de bodem dus ik wacht nog even een paar regeneraties totdat het zout zo'n beetje op is voordat ik bijvul. Dan kan ik de vlotterbuis ook weer goed neerzetten en heb ik gelijk een mooie referentie van het zoutverbruik. Er is dan exact een 25kg zak doorheen.

Ik gooi er ook wat extra water in, want even heel grof gerekend zit er nu ongeveer 6,5 liter water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Kijk aan, dus te laag🤨
Voor een goed werking zou ik even proberen het zout eruit te halen en de buis weer op bodem plaatsen.

Omdat je meerdere regeneraties met een waarschijnlijk te lage zout concentratie heb gedaan, kan je overwegen water te vullen tot het water via de overstort weer weg loopt.
Dat is totaal ca 8 liter.

De brine stap verlengen naar 45 minuten voor de volgende regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Mja gebaseerd op het onderste zwarte rubbertje. De bovenste zat hoger dus bij het vullen van de bak ging de drijver wel hoger. Maar het zat iig niet helemaal lekker.
Voor een goed werking zou ik even proberen het zout eruit te halen en de buis weer op bodem plaatsen.
Ja dat moet ik wel ff doen. Dit weekend maar mee klooien.
Omdat je meerdere regeneraties met een waarschijnlijk te lage zout concentratie heb gedaan, kan je overwegen water te vullen tot het water via de overstort weer weg loopt.
Dat is totaal ca 8 liter.
Even voor de duidelijkheid: de overstort cq overloop bovenin de bak waar de blanco overloopslang op zit? Want dat lijkt me wel wat meer dan 8 liter :?
De brine stap verlengen naar 45 minuten voor de volgende regeneratie.
Die snap ik niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tienuien
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-05 19:46
Ik ga ook over op een ontharder. Door al mijn zoektochten komt dit op mijn google-nieuws:

https://www.ad.nl/wonen/o...-is-iets-anders~aea609aa/

Toch wel weer een hele andere blik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Of het 8 of 10 liter is maakt niet zo veel uit.
Zout neemt ook ruimte in😉

De brine tijd is normaal 28 minuten en bestaat uit 2 stappen de eerst 14 minuten is spoelen met zout water, de volgende 14 minuten is spoelen met zoet water, dat noemen ze bij ander merken slow rinse. Als je de concentratie hoger wil hebben, en daar mee de kalk wat aan de harsbolletjes ( als gevolg van bv te lage vlotter stand ) er af wil halen, heb je meer tijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Bij ingebruikname was het voorschrift om 15 liter water in de bak te doen, dat was tot ca 25cm hoogte. Natuurlijk neemt zout ook ruimte in, maar als je tot de overloop van de bak vult dan is het echt onnodig veel.

45 minuten is fors langer. Ik snap dat er met meer pekelwater ook meer kalk opgenomen kan worden, maar zie nog niet het verband met het langere tijdsinterval. Hoeveel minuten duurt het dan om een liter pekelwater door de harskolom te laten stromen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
JPS schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:18:
Bij ingebruikname was het voorschrift om 15 liter water in de bak te doen, dat was tot ca 25cm hoogte. Natuurlijk neemt zout ook ruimte in, maar als je tot de overloop van de bak vult dan is het echt onnodig veel.

45 minuten is fors langer. Ik snap dat er met meer pekelwater ook meer kalk opgenomen kan worden, maar zie nog niet het verband met het langere tijdsinterval. Hoeveel minuten duurt het dan om een liter pekelwater door de harskolom te laten stromen?
Ik heb dit gedaan op advies van de producent van de hars, PureResin en dat heeft gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik heb net 5 liter water extra in de bak gedaan en de brine tijd op 40 minuten gezet. Samen met de hogere vlotter eens kijken wat het effect is.

Eerst nog 2 kuub water verbruiken tot de volgende regeneratie. Dan zal ik het volume/tijd weer hoger instellen en pas vanaf 3k liter in die cyclus meten hoe de hardheid oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik zag dat de refill bij mij op 3,2 liter stond. Zou die niet ook wat hoger moeten zijn zodat er genoeg water in de bak komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
JPS schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:36:
[...]

Ik zag dat de refill bij mij op 3,2 liter stond. Zou die niet ook wat hoger moeten zijn zodat er genoeg water in de bak komt?
Als de vlotter niet ingrijpt tijdens de refill is 3,2 minuten goed.

De refill gaat met ca 1,25 liter per minuut is dus 4 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOYN
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-03-2021
Ik ben op onderzoek naar een waterontharder en nu las ik een artikel over een nieuwe soort. Eentje die werkt met keramische parels, waarbij het filter eens in de 3 jaar vervangen moet worden. Maar je drinkwater niet zout maakt. Iemand enig idee of zoiets zou kunnen werken? Of is het zo'n zelfde verhaal als de magneten onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Doe eens een linkje of een product naam..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:58

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

H2o pro ofzo :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 00:58

Consulectro

Lekker bezig...

jack zomer schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:58:
Doe eens een linkje of een product naam..
Google maar op 'keramische waterontharder'.
Deze producten zijn ook nog niet zo goedkoop!
En ze hebben ook wel onderhoud nodig.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Waarom zou ik er naar googlen als de vraag steller ook gewoon een merk en model kan geven bij zijn vraag...

Waarom zou ik die moeite nemen, met het risico dat het achteraf toch niet is wat de vraag steller bedoelde... Laat hem die moeite eerst even doen...

Persoonlijk, ik geloof er niet in. .ben prima happy met de ontkalker die aangesloten is. Kraan water is niet zout. (Smaak). Die 2 keer per jaar zout vullen vind ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:46
"Keramische parels" klinkt als een RTL reclame, maar omschrijvingen in de vorm van microscopische / nano kristallen klinkt als een "prima werkend" TAC systeem.
In aanschaf is TAC doorgaans wat goedkoper, maar in gebruik duurder.
Die filters zijn namelijk fors duurder dan het zout en water dat een ionenwisselaar systeem verbruikt.
TAC heeft natuurlijk nog wel andere voordelen en nadelen, maar google daar eens op (ook in dit topic).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
tienuien schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:49:
Ik ga ook over op een ontharder. Door al mijn zoektochten komt dit op mijn google-nieuws:

https://www.ad.nl/wonen/o...-is-iets-anders~aea609aa/

Toch wel weer een hele andere blik.
Leuke blik, strookt toch écht niet met mijn ervaring O-)
Zonder ontharder namen wij de glazen douchewand elke keer af met een trekker. 1x vergeten betekende meteen vlekken, welke dan nóg sneller erger worden.

Met ontharder maken nemen we het raam vaker niet dan wel af. En nauwelijks vlekken. Nee, niet 100% verdwenen, maar optisch is het weg tenzij je er met je neus op gaat staan...

De andere voordelen merk ik niet echt trouwens. Minder zeep? mwoah. Ook dat magische "De zeep blijft maar schuimen en je krijgt het er niet uit" heb ik niet gehad. Sowieso gaat zeep schuimen door áánwezigheid van Calcium. Bij een gebrek schuimt het minder.

Voor de kosten (was voor 700 euro klaar, inclusief extra buitenkraan met hard water. Jaarlijkse kosten zijn minimaal) vind ik het de moeite absoluut waard. Maar soms wordt IMHO (mijn mening!) de voordelen wel eens overdreven. Besparing geloof ik niet in. Tis meer gemak en comfort. En voor sommige mensen wat gezondheidsvoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:50
Heb mijn Aqmos BM60 nu precies een half jaar in gebruik;

Wat ik er echt van merk:
Rondom de kranen en met name bad/douche blijft echt veeel schoner (hierdoor +- 2x minder schoonmaakmiddel nodig, besparing van 30,- per jaar gok ik zo wat je wel weer kwijt bent aan zout). Heel simpel gezegd was dit ook eigenlijk de enige reden waarom ik een ontharder wilde en het is echt een verschil tussen dag en nacht bij ons.

Water smaakt anders, vind het niet lekkerdere of minder lekker maar het smaakt anders

Bepaalde zeep blijft meer aan je plakken waardoor je soms denkt dat je je nog niet goed hebt afgespoeld. Kwestie van wennen zie het niet als voor of nadeel.

Ik heb deze winter minder last van droge huid gehad, met name me scheenbenen had ik de afgelopen winters altijd wel last van jeuk/droge huid en dat heb ik deze winter niet gehad. Toeval of door het zachtere water ik weet het niet…

Andere niet merkbare voordelen die ik verwacht te hebben:
Minder aanslag in wasmachine/vaatwasser etc. wat potentieel dus een langere levensduur / minder onderhoud zou betekenen.

Samengevat:
Alles blijft veel schonen waar water lang stroomt. Als dat je hoofddoel is ga je niet worden teleurgesteld met een “echte” waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
KryTech schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:16:
Ik heb deze winter minder last van droge huid gehad, met name me scheenbenen had ik de afgelopen winters altijd wel last van jeuk/droge huid en dat heb ik deze winter niet gehad. Toeval of door het zachtere water ik weet het niet…
Ik heb er mij niet in verdiept maar het zachte water zou ervoor zorgen dat er geen zeepresten op de huid achterblijven, waardoor de vetlaag niet aangetast wordt. De vetlaag beschermt de huid tegen irritaties en uitdroging. Niet iedereen heeft daar last van, maar voor mensen die er net wat gevoeliger voor zijn kan zacht water een verschil maken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 21:46
Waah schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:24:
[...]

Leuke blik, strookt toch écht niet met mijn ervaring O-)
Zonder ontharder namen wij de glazen douchewand elke keer af met een trekker. 1x vergeten betekende meteen vlekken, welke dan nóg sneller erger worden.

Met ontharder maken nemen we het raam vaker niet dan wel af. En nauwelijks vlekken. Nee, niet 100% verdwenen, maar optisch is het weg tenzij je er met je neus op gaat staan...

De andere voordelen merk ik niet echt trouwens. Minder zeep? mwoah. Ook dat magische "De zeep blijft maar schuimen en je krijgt het er niet uit" heb ik niet gehad. Sowieso gaat zeep schuimen door áánwezigheid van Calcium. Bij een gebrek schuimt het minder.

Voor de kosten (was voor 700 euro klaar, inclusief extra buitenkraan met hard water. Jaarlijkse kosten zijn minimaal) vind ik het de moeite absoluut waard. Maar soms wordt IMHO (mijn mening!) de voordelen wel eens overdreven. Besparing geloof ik niet in. Tis meer gemak en comfort. En voor sommige mensen wat gezondheidsvoordelen.
Mee eens.
Qua verbruik van zeep is het hier wel iets minder, maar niet extreem volgens mij. Voordeel zit hem m.i. ook in het gebruik van verschillende apparaten zoals onze Quooker (geen aparte filters nodig) onze Nespresso blijft super schoon, ook de vaatwasser en wasmachine. Wij maken de douche meestal wel droog, maar inderdaad als dat een keer wordt vergeten zie je dat praktisch niet, dat was bij ons vorige huis een paar honderd meter verderop zonder ontharder wel anders.
Ik merk zeker dat mijn huid minder droog wordt na het douchen. Ben daar erg blij mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogem
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-11-2023
CA klep er tussenuit gehaald en EA er tussen gezet. Gaf teveel verlies van mijn waterdruk :)
Jogem schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:48:
Gisteren ook mijn Aqmos geïnstalleerd in mijn nieuwe (in aanbouw) woning.

Ik moet hem nog verder in gaan stellen, maar de setup staat, handmatige regeneratie gedaan en het zout aangevuld. Nu nog even goed inlezen om hem te kunnen finetunen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

de foto's zijn gemaakt voor wat (kleine) aanpassingen/toevoegingen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Omdat ik al een maandje wacht tot de loodgieter tijd heeft om de bypass voor mij aan te sluiten, ga ik dat stukje denk ik ook maar zelf doen. Weet iemand hoe ik mijn boiler kan afsluiten zodat het water niet terug stroomt als ik de hoofdleiding afsluit en een stukje eruit knip ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror Een boiler heeft "verplicht" een inlaatcombinatie, dus die loopt niet leeg.
Tenzij die er niet zit.

Jouw plaatje...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMu5mICv1auV9GNgawcUXbuedj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWNi8unQSyfoJEsnuNTZmnEE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 98% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag Ah ok, dus gewoon hoofdleiding afsluiten en koud water ergens laten leeg lopen en kan ik kan dan ws de leiding doorsnijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Klopt.

Maar controleer of de boiler toch niet leegloopt.
Anders creeer je een onderdruk en trekt je boiler vacuum. (met alle gevolgen vandien)
En uiteraard de warmtepomp ook uit.
Voor koperen leiding gebruik je een pijpsnijder he? En geen ijzerzaag of slijptol.

Best even aan een pro overlaten 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjbQENuzZaFY5KkxmhPSYviFBos=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXuGD0uXISKwfTdGRHvtlTJH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GnxiGg7VBU6zSszoAORWdDftC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdhQE8pXbi5PB62Qbn4clrTQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4euRJtgzt-fKN0AhmwGfaU-ZV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vwWjVcwb3KDiDT34KjCiO34.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 19:17

Typhone

Who Dares Wins

Hij staat nog niet actief ingeschakeld (vanaf volgende week pas) maar hij is er inmiddels al wel even:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/o4a3M60CRrmCYDIScEO9626w.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/degrlsGvrrad05EQsTWo7VdE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/nXufdOLPlBsejBui893BhKlY.jpg

Verwarmingssysteem reeds gevuld en vanaf volgende week gaat het systeem aan. Ben benieuwd!
Gelukkig bij de bouw van het huis al rekening gehouden met de volledige aansluiting van alles vandaar de afvoer. Locatie is achter de meterkast in de technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag Er zit wel z'n inlaatcombi heb ik gezien.

Er is al een voorbereiding gemaakt, dus de water leiding komt al uit de vloer omhoog en maakt dan 2x 90 graden bocht met knelfittingen en gaat daarna weer de vloer in. Die hoef ik alleen los te draaien. Afvloer putje zit er ook al.

Is dat Jouw pro gereedschap ? Ik wilde dat stuk ook aan de pro overlaten, maar de pro's hebben geen tijd :/

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 29-03-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Ja, ben begonnen met mijn eigen huis en de basis aangeschaft.
Inmiddels gebruik ik hem regelmatig nog...en wat verder uitgebreid
Je kan er ook koel middel leidingen mee persen :P

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
Zie geen reden waarom je een koperen buis niet gewoon netjes recht kan afzagen en ontbramen? Wanneer je een koperen buis moet doorzagen die al verwerkt zit in de muur / boven plafond of weet ik het wat heb je vaak geen keus omdat je pijpensnijder niet rond kan.

Snap dat je als loodgieter geen tijd wil verliezen aan zagen maar als doe het zelfer die sporadisch met koper bezig is zie ik geen probleem of mis ik een belangrijk detail? Oftewel ik zaag altijd alles en het lekt nooit maar leer graag bij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@KryTech De buis kan vervormen als je zaagt.
Met een pijpensnijder druk je hem alleen maar een stukje naar binnen en dat ontbraamt makkelijker.
Een vervormde buis, is lastiger in een rond gat te krijgen.
En je hebt geen last van overal koper slijpsel in je leidingen
Een pijpensnijder is goedkoper dan een nieuwe kraan/je gezondheid.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2021 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KryTech
@AUijtdehaag Ik ga hem op me verlanglijstje zetten, de pijpensnijder dus.

Overigens denk ik als je netjes/rustig zaagt dat het wel los loopt met vervorming echter het slijpsel is een goed punt waar ik wel altijd rekening mee hield door de nog te plaatsen buizen goed uit te blazen en alle zeefjes van de kranen te halen en het ff een paar minuten goed door te laten lopen. Maar voor 30,- heb ik toch een beetje zitten prutsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Laatst online: 08:05
Ben dit topic al een tijdje aan het volgen, dus vooral lezen & niet reageren. Vorige week het besluit genomen om ook een water ontharder aan te schaffen.
As. woensdag word er bij mij een Delta Rusela geïnstalleerd. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24

TF

bla bla

Lees ook even mee. Bouw een nieuw huis en de installateur bood de optie aan. Ik had er eigenlijk nog nooit echt van gehoord; heb je het dan wel nodig? Hardheid alhier is 8-11 volgens een website.
Geen idee wat het gaat kosten overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
TF schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:47:
Lees ook even mee. Bouw een nieuw huis en de installateur bood de optie aan. Ik had er eigenlijk nog nooit echt van gehoord; heb je het dan wel nodig? Hardheid alhier is 8-11 volgens een website.
Geen idee wat het gaat kosten overigens
Hardheid 8 hier in huis na een meting. Ik kan het je aanbevelen want we worden dr soms knettergek van. Als ik zie dat na 1,5 jaar wonen hoe onze badkamer en apparatuur al aangetast is.... :|
Als morgen onze water ontharder is geïnstalleerd dan ga ik zaterdag maar even flink schrobben en de apparatuur even flink reinigen.
Komt bij dat ik ook last heb van eczeem, hopelijk gaat de water ontharder daar ook bij helpen, ook al is het maar ietsjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 16-06 16:54

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Tux3.14 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:19:
Ben dit topic al een tijdje aan het volgen, dus vooral lezen & niet reageren. Vorige week het besluit genomen om ook een water ontharder aan te schaffen.
As. woensdag word er bij mij een Delta Rusela geïnstalleerd. Ik ben benieuwd :)
Waar heb je die gekocht? Waarom daar en deze ontharder?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Tukk schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:02:
[...]

Waar heb je die gekocht? Waarom daar en deze ontharder?
Bij de lokale installateur hier, die hem tevens ook gaat monteren :) Moet zeggen dat ik ze op internet niet echt heb kunnen vinden. Behalve voor hoge prijzen die ik niet bij de installateurs heb gezien.
Waarom; betaalbaar en hoor alleen maar positieve reacties van mensen en heb ook diverse installaties gezien met deze water ontharder.

Het mij 1470 inclusief installatie uren, materiaal, en tevens wat zoutzakken waar ik mee vooruit moet kunnen. Lijkt mij een prima deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:32
Eindelijk tijd gehad om de afvoer aan te passen. Lager dan dit kom ik niet, maar ik zit nog onder de rand van de bak met de overloop en zover mijn natuurkundige kennis rijkt is dat voldoende om hem te laten lopen indien nodig.

Heb de afvoer flink ingekort, balkje erachter om hem naar voren te krijgen, mof ingekort en ertussen gelijmd. De Airgap niet verlijmd. Erg tevreden, en nu slaap ik ook beter nu ik in ieder geval een Airgap heb en met name de vaste verbinding van de overloop kwijt ben.

Zonder foto’s geen verhaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlOcIt6s6HlczleMwqJcdzwMqPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDyRE9qL4DExppM2RYF2oMCm.jpg?f=fotoalbum_large

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Persoonlijk zou ik de airgap in de kruipruimte aansluiten, zoals te zien is in JPS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Stel dat het riool overstroomt dan heb je een issue in de ruimte waar je ontharder staat. Beter dat het dan in de kruipruimte overstroomt.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
XWB schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:30:
Persoonlijk zou ik de airgap in de kruipruimte aansluiten, zoals te zien is in JPS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Stel dat het riool overstroomt dan heb je een issue in de ruimte waar je ontharder staat. Beter dat het dan in de kruipruimte overstroomt.
Dan moet je de slangen langer maken, dat kan prima.

Ik vind dit prettiger, nu heb ik er zicht op. Tevens zit er een terugslagklep in het onderste deel, als het riool omhoog komt dan zal het goed meevallen. Dan maak ik mij meer zorgen om de toilet, veel grotere pijp op dezelfde hoogte (zelfs iets lager). Dit is maar een hele kleine aftakking uiteindelijk.

Heb er wel een watersensor bij liggen overigens, maar dat heb ik ook bij de afvoer van de wasmachine/droger. Bij water word ik heel snel op de hoogte gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja evt overstroming was inderdaad ook een overweging om het in de kruipruimte te maken, dan blijft de overlast daar. Maar daarmee is dit nu wel het eerste overstroompunt, dus is er minder druk vanuit het riool nodig om te overstromen. Vandaar dat ie ook zo hoog mogelijk zit.

Op de begane grond zou ik zorgen dat een airgap in ieder geval boven toiletnivo zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
JPS schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:57:
Op de begane grond zou ik zorgen dat een airgap in ieder geval boven toiletnivo zit.
Kan vaak niet zomaar ivm overloop. Dan moet je de ontharder op hoogte gaan plaatsen. Of iets van een extra pomp op de overloop slang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Klopt, dat was een andere overweging om de airgap in de kruipruimte te plaatsen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door JPS op 31-03-2021 14:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:13
Update van mijn aqmos r2d2, ik kwam ook niet meer verder dan +-2300 l tussen regenaraties. Na het lezen van de berichten van @wizzopa (dank voor het delen van de nuttige info en de tekening!) ook de vlotter eens bekeken en kwam er achter dat de H2 afstand op zijn kleinst stond... Niet goed dus... Heb deze nu aangepast naar 24cm, tevens H3 aangepast naar 27cm.

Ook heb ik handmatig 5l water toegevoegd en eenmalig de brine tijd aangepast naar 40 min. Vervolgens een handmatige regenaratie uitgevoerd.

Heb de capaciteit op 3100l gezet en zal in de gaten gaan houden of dit nu wel met 0 dH bereikt gaat worden!

PS. @JPS jij ook bedankt voor het delen van de info!

[ Voor 4% gewijzigd door Rammz op 31-03-2021 21:50 . Reden: Ty note ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Geinig, na vrij precies 3000 liter verbruik heb ik vandaag dH0 gemeten; met ca 50 liter extra verbruik was de hardheid 0,5dH. Voor de oude situatie waren de instellingen dus precies goed.

Ik heb de capaciteit net ruimer ingesteld (van 3000 naar 3500 liter), zodat ik goed kan controleren hoe de dH waarde gaat oplopen aan het eind van de cyclus. Daarna handmatig de regeneratie gestart, met de nieuwe vlotterhoogte en brine tijd, waardoor als het goed is de capaciteit groter is geworden. Maar dat kunnen we pas later gaan vaststellen.

[ Voor 55% gewijzigd door JPS op 01-04-2021 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:36
Die vlotter, kan ik die er gewoon uithalen nu er nog zout in zit? Zit deze gewoon ''los'' in het reservoir?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
@jack zomer @zonnebaas Ik heb het bericht van lars44 (en jullie reacties erop) verwijderd. Betrof een nieuw lid die gelijk kwam spammen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dott
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-03-2022
Ik zie heel wat merken en types hier de revue passeren, ook zag ik dat mensen al aan de gang zijn gegaan met zout detectie ed. Ik kwam in mijn zoektocht op de Gruenbeck SoftlIQ21 uit. Echter aangezien deze behoorlijk aan de prijs is kwam ik na verder zoeken ook op de Aquintos SmartIQ50 uit. Deze lijkt gelijke functies te hebben maar voor de helft van de prijs.

Ik ben deze echter nog helemaal niet op dit forum tegen gekomen. Heeft dat een (goede) reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:36
Wellicht de prijs? Waarom zou je zoveel geld gaan betalen voor een ontharder met deze functie terwijl een simpele sensor van 10 euro ook prima werkt? @dott

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:13
Possible schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:39:
Die vlotter, kan ik die er gewoon uithalen nu er nog zout in zit? Zit deze gewoon ''los'' in het reservoir?
Zit vast met het slangetje richting de harstank, deze kun je losdraaien en dan de vlotter eruit pakken. Althans dat is wat ik gedaan heb :)

Heb vervolgens wel het zout eruit moeten halen om alles weer netjes terug op de bodem te kunnen zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2024
Anoniem: 431666 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 09:26:
[...]

Nogmaals PH en KH veranderen niet! (buitenom dat dit mijn vakgebied is, heb ik tevens een koi-vijver!)

Ik heb hier al jaren een B**H**S staan en ik zou niet meer anders willen, de mensen die in de verkoop van ***CELL trappen jamme rvoor hun... hier valt niks op in te regelen!

Hier thuis komt het er met 9,8 Dh in en met 1,75 eruit (dit was voor ons de onderwaarde om de smaak van een glas water naar onze smaak beleving goed te houden)
kan je mij een PM sturen welk merk dit is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Rammz schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:48:
Update van mijn aqmos r2d2, ik kwam ook niet meer verder dan +-2300 l tussen regenaraties. Na het lezen van de berichten van @wizzopa (dank voor het delen van de nuttige info en de tekening!) ook de vlotter eens bekeken en kwam er achter dat de H2 afstand op zijn kleinst stond... Niet goed dus... Heb deze nu aangepast naar 24cm, tevens H3 aangepast naar 27cm.

Ook heb ik handmatig 5l water toegevoegd en eenmalig de brine tijd aangepast naar 40 min. Vervolgens een handmatige regenaratie uitgevoerd.

Heb de capaciteit op 3100l gezet en zal in de gaten gaan houden of dit nu wel met 0 dH bereikt gaat worden!

Als ik dit zo lees ben ik extra blij met mijn keuze voor de SensorSoft. Ik hoef nergens over na te denken, hij meet zelf wanneer een regeneratie nodig is. Ik zit rond de 4500-5000 liter bij een hardheid tussen de 6 en 7dH. Ik controleer regelmatig de hardheid en tot de regeneratie is en blijft het 0dH.

Alle andere apparaten moest ik dingen op gaan instellen zelf, daar had ik geen trek in :)

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 01-04-2021 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Drardollan schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:17:
[...]

Als ik dit zo lees ben ik extra blij met mijn keuze voor de SensorSoft. Ik hoef nergens over na te denken, hij meet zelf wanneer een regeneratie nodig is. Ik zit rond de 4500-5000 liter bij een hardheid tussen de 6 en 7dH. Ik controleer regelmatig de hardheid en tot de regeneratie is en blijft het 0dH.

Alle andere apparaten moest ik dingen op gaan instellen zelf, daar had ik geen trek in :)
ja dat snap ik O-) is wel ideaal dat die het zelf regelt.

Zelf ben ik blij dat ik bijna 1000 euro heb bespaard :+ dan maar iets meer zout. Kost toch weinig. O-)

Mooi dat er keuze is d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
rondewit01 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:42:
[...]

Je reageert op een bericht uit 2013...
Ik hoop dat jou verwachting om antwoord te krijgen niet heel hoog is..

Google verteld mij dat bhs een merk waterontharder is.

[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 01-04-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Laatst online: 25-05 14:02
Rammz schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:48:

Waar kan ik die handleiding voor het aanpassen van de vlotter en instellingen terugvinden...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Mijn beschrijving staat in de Excel sheet in Topic start.

en hier https://imgur.com/kSEvlFv

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 06-04-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Waah schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:32:
[...]

ja dat snap ik O-) is wel ideaal dat die het zelf regelt.

Zelf ben ik blij dat ik bijna 1000 euro heb bespaard :+ dan maar iets meer zout. Kost toch weinig. O-)

Mooi dat er keuze is d:)b
Met alle respect, maar als ik 3 of 4 uur moet gaan kijken/lezen hoe zo'n ding werkt dan heeft het meer gekost dan het oplevert :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Drardollan schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:35:
[...]

Met alle respect, maar als ik 3 of 4 uur moet gaan kijken/lezen hoe zo'n ding werkt dan heeft het meer gekost dan het oplevert :D
Je bent Tweaker of niet😉

Mijn ontharder heeft compleet geïnstalleerd slecht 532 euro gekost, en ja er zijn hier wat probleempjes met de capaciteit, maar dat heb ik als Tweaker zelf uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
wizzopa schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:00:
[...]

Je bent Tweaker of niet😉

Mijn ontharder heeft compleet geïnstalleerd slecht 532 euro gekost, en ja er zijn hier wat probleempjes met de capaciteit, maar dat heb ik als Tweaker zelf uitgezocht.
Zeker, maar ik Tweak niet op alle vlakken ;)

Maar als je het wel leuk vindt, vooral doen. Bespaard een hoop geld en je leert er ook iets van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

wizzopa schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:00:
[...]

Je bent Tweaker of niet😉
I second that.
Problemen wil ik het dus niet eens noemen. Zoutverbruik en kostennivo in het algemeen zijn erg laag, maar met wat optimalisatie is m.n. de capaciteit (waarschijnlijk) wat te verbeteren. Precies wat een tweaker een tweaker maakt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
JPS schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:26:
[...]

I second that.

[...]

Problemen wil ik het dus niet eens noemen. Zoutverbruik en kostennivo in het algemeen zijn erg laag, maar met wat optimalisatie is m.n. de capaciteit (waarschijnlijk) wat te verbeteren. Precies wat een tweaker een tweaker maakt dus.
Na de optimalisatie ga ik weer proberen met 8 liter hars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Dus die extra liter eruit halen? Ben je bang dat ie te vol zit dus doorstroming belemmert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Met de doorstroming is niets mis, maar als ik de capaciteit van 3200 a 3300 liter met een liter hars minder kan doen, scheelt dat zout en water.

Maar eerst maar eens kijken hoe de komende regeneraties gaan.

4100 liter met 9 liter is nog steeds niet volgens de specs van Aqmos😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Haha ja, maar wel aan de betere kant van het spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Laatst online: 11-06 14:07
Wij zijn voor ons nieuwe huis (tweekapper uit 2013) aan het kijken naar een waterontharder.
Echter heb ik niet zo veel plek om deze te plaatsen. Althans Ik neem aan dat deze geplaatst wordt op de plek waar het water naar de rest van de woning gaat (kortom meterkast ofzo?) Deze is slechts 32 cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wzeemans
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-05-2023
Ik zal in onze nieuwbouwwoning binnenkort een ontharder moeten laten plaatsen.
Leidingen, afvoer etc. is allemaal door de aannemer voorbereid. Ruimte is geen probleem, hij komt in de bijkeuken te staan (zit naast de meterkast).
Ons gezin is 4 persoons, belangrijk voor mij is een betrouwbare ontharder die gewoon zijn werk doet en weinig onderhoud nodig heeft. Al lezende kom ik veel hydrotense of waterluxe (Enschede) tegen maar sta ook open voor een ander merk. Budget tussen de 1000 en 1500.
In het topic kom ik niet echt een overzicht met alle plussen en minnen van elk merk, waardoor ik ook door de bomen het bos niet meer zie. Wie kan me helpen of een advies geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wzeemans Zolang je geen negatieve ervaringen hier leest, zullen de meeste ontharders wel voldoen.

Indien je zelf handig bent, kun je er ook eentje uit duitsland laten komen.
CM32 of CM40
https://www.aqmos.com/was...sserenthaerter-cm-32?c=15

Maar laat je hem plaatsen dan is beide prima.
Ik heb een (pentair kop) waterluxe gehad, een hydrotense (pentair kop) en nu een aqmos (clack kop)
Je bent tweaker of niet... :P

Let er op of ze een terugstroombeveiliging plaatsen. (wel verplicht bij dit type apparaat)
Als dit type CA is, dan heb je minder druk (0,8 bar). Een EA beveiliging geeft geen drukverlies.
Een CA is officieel toegestaan, een EA niet. Toch wil ik het even laten weten.

@mr3000
Er zijn veel verschillende maten. ff zoeken.
Deze is maar 230 breed https://www.aqmos.com/was...rter-sek-15-stromlos?c=21
(geen ervaring mee verder)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2021 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Vanmorgen weer een monster genomen, hardheid 1,5 dH.

Dit is niet waar ik op zat te wachten. :(

Daar waar ik bij de voorlaatste regeneratie met extra zout een volume van 4000 + liters haalde kom ik nu niet verder dan 3160 liter.

Ik ga de zout dosering weer verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
wizzopa schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:53:
...

Ik ga de zout dosering weer verhogen.
Hoe pas je dat dan aan?

Met de vlotter afstelling, of de Brine instelling? Of beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
rondewit01 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:42:
[...]

Ik denk Boshuis (goedkoop) en Aquacell (duurder vermoed ik).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Glenfiddich Boshuis is ook niet goedkoop vermoed ik.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:03:
@Glenfiddich Boshuis is ook niet goedkoop vermoed ik.. ;)
Excuus; ik ging daar een beetje vanuit aangezien hun waterontharders er uit zien als alle prima maar 13 in een dozijn standaard waterontharders die je op internet kan bestellen |:(

Maar er staan inderdaad geen prijzen op hun website, alleen een knop om een offerte te vragen...

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
ivarv schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:25:
[...]

Hoe pas je dat dan aan?

Met de vlotter afstelling, of de Brine instelling? Of beiden?
Ik pas de refill tijd aan, standaard bij de R2D2-32 is 3,2 minuten.

Refill tijd naar 4,0 minuten
Brine tijd naar 34 minuten

De vlotter hoogte ook verder omhoog, staat nu maximaal.
https://imgur.com/E35sgad
https://imgur.com/OhGwzHW

https://imgur.com/kSEvlFv

Om 12:00 uur een handregeneratie uitgevoerd, met de nieuwe instellingen.

Refill met 4 minuten is nu 4,9 liter
Zout concentratie ca 185 g/l

[ Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 07-04-2021 15:57 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.