Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 50 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@okzbow Waterluxe.nl of WTR ontharders al gekeken?
Linkjes in de OP.

Geen Clack besturing jammer genoeg. Ben er wel tevreden mee.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2021 12:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-06 10:55
AUijtdehaag schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:28:
@okzbow Waterluxe.nl of WTR ontharders al gekeken?
Linkjes in de OP.

Geen Clack besturing jammer genoeg. Ben er wel tevreden mee.
Deze klonk wel aardig: https://www.defontein.eu/onthardingssystemen/
Maar ik heb geen idee of de techniek goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@okzbow Ik lees daar fleck 5800 SXT
Die hebben ze hier ook
https://www.goedkopewater...premium-fleck-5800-sxt-8/
en met een XTR
https://www.goedkopewater...igh-end-fleck-5800-xtr-8/

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@okzbow hier een fleck 5600 op een 50liter fles met 150kilo zou.
Geen omkijken naar. Geen problemen mee gehad. En ik vermoed dat hij heel goed 1 vloer om hoog kan pompen naar je echte afvoer ipv hemelwater afvoer.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
Aah dat helpt, die ga ik ook eens een bericht sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
jack zomer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:40:
@okzbow hier een fleck 5600 op een 50liter fles met 150kilo zou.
Geen omkijken naar. Geen problemen mee gehad. En ik vermoed dat hij heel goed 1 vloer om hoog kan pompen naar je echte afvoer ipv hemelwater afvoer.
Het probleem is dat het een oud huis is, ik heb dus (zonder te slopen) geen toegang tot een "echte" afvoer.
Zou een hemelwaterafvoer een probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
okzbow schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:42:
[...]

Het probleem is dat het een oud huis is, ik heb dus (zonder te slopen) geen toegang tot een "echte" afvoer.
Ik vermoed dat de APV er iets op tegen zal hebben...
En anders de wetgever zelf... Weet niet of zout water dumpen in de regen afvoer gezien gaat worden als een mileudelict...
Netjes is het niet, maar voor de ontkalker zelf maakt het niet uit... Afvoer is afvoer voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
okzbow schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:42:
[...]

Als er een gescheiden rioolstelsel ligt (hemelwater wordt niet afgevoerd naar vuilwaterriool) wel.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Drardollan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:26:
As we speak wordt hier de SensorSoft geïnstalleerd trouwens. Oorverdovend lawaai terwijl de boor gaten door mijn vloer aan het boren is *O*
Ik ben benieuwd naar wat foto's wanneer het allemaal geplaatst is. Ik heb SensorSoft overigens alsnog uitgenodigd, er komt morgen iemand langs.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
hansvk schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Als er een gescheiden rioolstelsel ligt (hemelwater wordt niet afgevoerd naar vuilwaterriool) wel.
Dat ligt hier niet heb ik net onderzocht, dus dat is makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:11
Ondertussen werkt hij naar behoren, hoor constant zoutblokjes vallen op dit moment. Hij is het zout aan het oplossen in het water haha.

En zo ziet hij er uit, ik ben erg tevreden over de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LS4jRrK/1012-D977-8-C18-4-FEC-BC71-CB7-A088-CE6-AC.jpg

De leidingen konden niet verder naar achteren helaas, mijn fundering is bijna 20cm breder dan mijn muur. Onder de vloer zit hij strak langs de fundering, maar dat komt dus zo uit. Op zich niet erg, het geeft de mogelijkheid de slangen wat weg te werken.

Op dit moment heb ik er geen extra sifon tussen en ook de airgap beviel mij niet. De afvoerslang ligt onder de grond en is een meter of 4 lang. Aan beide zijdes loopt hij behoorlijk omhoog (riolering zit hoog), daarmee is een sifon niet nodig, de slang zelf zorgt voor de afsluiting. De airgap zag er niet uit (goedkope versie?) en is mijn inziens in deze setup zinloos. Er zit minstens 1,5 meter lucht in de afvoerslang, als het rioolwater omhoog komt dan moet het met zo'n kracht zijn dat een extra 2 cm het verschil niet meer maakt. Wellicht dat ik dit in de toekomst nog anders ga oplossen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@Drardollan E. coli in je waterontharder is een prima recept voor goed ziek kunnen worden...en gebeurt dus niet alleen bij een verstopping...

Ik zou het aanpassen.

Maar mooie install, straks even wennen aan het water, maar dat is 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
jack zomer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:55:
@Drardollan E. coli in je waterontharder is een prima recept voor goed ziek kunnen worden...en gebeurt dus niet alleen bij een verstopping...

Ik zou het aanpassen.
Ook de ontharder sluit de afvoer nog extra af gelukkig, maar komende weken ga ik eens rustig kijken naar iets fatsoenlijks en hoeveel werk dat dan zou zijn. Maar dan moet ik eigenlijk ook de vaatwasser aanpakken, ook daar zit niets tussen verder.
Maar mooie install, straks even wennen aan het water, maar dat is 3 dagen.
Inderdaad, en daarna wil je niet anders meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 01-03-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Drardollan
Is dit wat? https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

Wel frappant, dat "wij" het inmiddels beter weten hoe het moet geinstalleerd worden dan de installateur.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
AUijtdehaag schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:00:
@Drardollan
Is dit wat? https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

Wel frappant, dat "wij" het inmiddels beter weten hoe het moet geinstalleerd worden dan de installateur.
Dat is al beter dan wat ik erbij kreeg:
Afbeeldingslocatie: https://waterontharderkiezen.nl/img/luchtscheiding-afvoerleidingen-waterontharder-airgap-vb2-@W200H200.png

Nadeel van die BWT is wel een extra sifon, ik weet uit ervaring dat 2 sifons achter elkaar niet wenselijk is.

Ik zoek ook hard, maar nog niets serieus gevonden. Alles wat ik vind is of heel kort of maakt gewoon nog contact met elkaar.

Deze vind ik wel wat:
https://www.goedkopewater...s-regeneratiezout/airgap/

Afbeeldingslocatie: https://www.goedkopewaterontharders.nl/wp-content/uploads/2020/08/WTR-Airgap.jpg

Moet ik alleen even een nieuwe grijze pijp erop zetten, hij heeft er nu een gaatje ingeboord voor de overloop. Maar hij kan dan ook een stukje korter.

[ Voor 20% gewijzigd door Drardollan op 01-03-2021 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Drardollan Ik heb er nog zo een liggen, die was mij te lang.
https://www.aqmos.com/anl...-und-rueckschlagkappe?c=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wow, die is wel fors inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Beetje met vertraging een antwoord (kreeg geen notif dat er replies waren):
Frank_P schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Ik had alleen lichtbruin water toen hij net in gebruik was genomen.
Dat was het hars residue wat eraf moest worden gespoeld.
10 minuten kraan laten lopen en was weg.
Daarna ook nooit last van gehad.
Moet ook wel bekennen dat ik in het begin nooit een situatie heb gehad waarbij ik 2 dagen geen water heb gebruikt.
Lijkt me alsof het hars nog soort van afgeeft.
Is het een compleet nieuwe installatie?
Klopt, een volledig nieuwe installatie met harskolom.
Mattie112 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:03:
[...]

Kan je ook direct na de ontharder aftappen toevallig? Dan ben je 100% zeker dat het daar in zit en niet elders.
Water direct na de ontharder heeft hetzelfde fenomeen. Ervoor (net na de watermeter) niet.

Toevoeging: er heeft een onafhankelijke waterfirma een test gedaan van het water voor en na de ontharder... En er zijn "kiemen" gevonden. Mocht het verslag niet inzien, maar de firma van de waterontharder gaan een "disinfectant" in de harskolom gieten, en een week of 2 later terug een watertest laten uitvoeren. De reden zou zijn dat wij in oktober de bypass opengezet hadden gedurende een vijftal dagen (met opnieuw bruin water als gevolg), dat het toestel "vervuild" werd. Sinds oktober staat de bypass open, heeft hij meermaals (wekelijks) geregeneerd, en toch zijn er 3 maand later "kiemen" in te vinden?
Persoonlijk vertrouw ik dat toestel voor geen meter meer, maar hoe kan ik dat bewijzen?
Thx!

[ Voor 28% gewijzigd door Minitrooper op 01-03-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Minitrooper schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:17:
Beetje met vertraging een antwoord (kreeg geen notif dat er replies waren):

[...]

Klopt, een volledig nieuwe installatie met harskolom.

[...]

Water direct na de ontharder heeft hetzelfde fenomeen. Ervoor (net na de watermeter) niet.

Toevoeging: er heeft een onafhankelijke waterfirma een test gedaan van het water voor en na de ontharder... En er zijn "kiemen" gevonden. Mocht het verslag niet inzien, maar de firma van de waterontharder gaan een "disinfectant" in de harskolom gieten, en een week of 2 later terug een watertest laten uitvoeren. De reden zou zijn dat wij in oktober de bypass opengezet hadden gedurende een vijftal dagen (met opnieuw bruin water als gevolg), dat het toestel "vervuild" werd. Sinds oktober staat de bypass open, heeft hij meermaals (wekelijks) geregeneerd, en toch zijn er 3 maand later "kiemen" in te vinden?
Persoonlijk vertrouw ik dat toestel voor geen meter meer, maar hoe kan ik dat bewijzen?
Thx!
Of de kiemen zitten al in verhoogde maten in het drinkwater of de ontharder is vervuild. geleverdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfpnHwOrcDeU7leFrLWEHdmgUGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgFKccnYpHZSCGlDjZbNhj5Y.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een overzicht van stoffen waar drinkwater, wat hier uit de kraan kom, wordt getest in een erkend water laboratorium.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
wizzopa schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:56:
[...]

Of de kiemen zitten al in verhoogde maten in het drinkwater of de ontharder is vervuild. geleverd[Afbeelding]
Dit is een overzicht van stoffen waar drinkwater, wat hier uit de kraan kom, wordt getest in een erkend water laboratorium.
Bedankt voor jouw tabel @wizzopa! De "kiemen" zouden NIET in het staal zitten dat voor de waterontharder genomen werd.
Maar een mens maakt zich dan wel zorgen, want als die uit de "dichtbijzijnde" kraan (in de badkamer) gekomen zijn, dan zitten die 9 kans op 10 ook in mijn zonneboilervat van 250 liter, dat ingesteld werd op cliplevel 41°C, dwz als de collector het vat op 41°C brengt, gaat het, dmv een driewegklep, niet meer door mijn gasdoorstromer, en komen er nog meer beestjes uit de kraan gespoten.
Die gedachte baart mij zorgen!
Dat hoort een waterontharder niet te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Minitrooper
Ik zou eerder je zonneboiler vat als schuldige aanwijzen.
Je weet dat je regelmatig het hele vat op legionella moet ontsmetten op minimaal 55 graden?
Hoe lang geleden is die inwendig geinspecteerd? Hoe is het met de magnesium anode gesteld?
Misschien is de wand al wel aangevreten doordat de magnesium anode "op" is.
Heb je een inlaatcombinatie voor de zonneboiler zitten, zodat uitgesloten is dat er (vuil) water terugstroomt?
Ik zie in je eerdere posts dat er een veiligheidsgroep zit. Is de werking van de terugslagklep al eens gecontroleerd? PDF

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2021 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
AUijtdehaag schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:26:
@Minitrooper
Je weet dat je regelmatig het hele vat op legionella moet ontsmetten op minimaal 55 graden?
Hoe lang geleden is die inwendig geinspecteerd? Hoe is het met de magnesium anode gesteld?
Heb je een inlaatcombinatie voor de zonneboiler zitten, zodat uitgesloten is dat er (vuil) water terugstroomt?
Ik zie in je eerdere posts dat er een veiligheidsgroep zit. Is de werking van de terugslagklep al eens gecontroleerd? PDF
Dat is een goede tip, maar ontharder en zonneboiler zijn (amper) 1.5 jaar oud, en de water testen zijn gebeurd op de koude water aanvoer, warm-water aanvoer zijn niet getest.

Vandaag gaf de ZB vatsensore meer dan 60°C aan, dus ik hoop dat dan tenminste de beestjes dood zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Drardollan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:08:
[...]

Nadeel van die BWT is wel een extra sifon, ik weet uit ervaring dat 2 sifons achter elkaar niet wenselijk is.
Kan je die andere sifon dan niet weghalen, of vraag ik nu wat soms? :P

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minitrooper
AUijtdehaag schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:26:
@Minitrooper
Thx voor de tip! Getest niet, maar vorige zomer spoot die als een malle als het ZB vat op 90° stond :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
XWB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:32:
[...]

Kan je die andere sifon dan niet weghalen, of vraag ik nu wat soms? :P
Nee, want dat is de slang ;) De slang loopt in een U vorm.

Dus nee, weghalen is een slecht idee voor de kruipruimte en natuur haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:49:
Ondertussen werkt hij naar behoren, hoor constant zoutblokjes vallen op dit moment. Hij is het zout aan het oplossen in het water haha.

En zo ziet hij er uit, ik ben erg tevreden over de installatie:
[Afbeelding]

De leidingen konden niet verder naar achteren helaas, mijn fundering is bijna 20cm breder dan mijn muur. Onder de vloer zit hij strak langs de fundering, maar dat komt dus zo uit. Op zich niet erg, het geeft de mogelijkheid de slangen wat weg te werken.

Op dit moment heb ik er geen extra sifon tussen en ook de airgap beviel mij niet. De afvoerslang ligt onder de grond en is een meter of 4 lang. Aan beide zijdes loopt hij behoorlijk omhoog (riolering zit hoog), daarmee is een sifon niet nodig, de slang zelf zorgt voor de afsluiting. De airgap zag er niet uit (goedkope versie?) en is mijn inziens in deze setup zinloos. Er zit minstens 1,5 meter lucht in de afvoerslang, als het rioolwater omhoog komt dan moet het met zo'n kracht zijn dat een extra 2 cm het verschil niet meer maakt. Wellicht dat ik dit in de toekomst nog anders ga oplossen.
Je leidingwerk ziet er compact uit _/-\o_ Wat is dat voor terugslagklep, die is echt enorm klein.

Qua bypass is dit wel een stukje kleiner uitgevoerd als de bypass van Aqmos zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wolly schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:59:
[...]

Je leidingwerk ziet er compact uit _/-\o_ Wat is dat voor terugslagklep, die is echt enorm klein.
Je bedoeld die onderaan de grijze pijp?
Qua bypass is dit wel een stukje kleiner uitgevoerd als de bypass van Aqmos zo lijkt het.
Ja, erg prettig. En ook op een handige plek op deze manier. Hendels verticaal = zacht water. Hendels horizontaal = hard water. Ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:27:
[...]

Je bedoeld die onderaan de grijze pijp?
Nee ik bedoel deze.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7PCWRYVc/screenshot-137.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Oh ik heb geen idee eigenlijk. Zat erbij. Het is een EA klep als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Drardollan
//zeikmodus.
Met de bypass open, gaat de funktie van de terugslagklep wel een beetje verloren.
Het beschermen van het waternet er voor, tegen verontreinigingen.

Maar dat was met een EA klep toch al niet toegestaan. Een CA is verplicht.
Maar niemand zit op een drukverlies van 0,7 bar te wachten met de CA
Mooiste was dat deze voor de splitsing met de bypass was geinstalleerd.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:47:
@Drardollan
//zeikmodus.
Met de bypass open, gaat de funktie van de terugslagklep wel een beetje verloren.
Het beschermen van het waternet er voor, tegen verontreinigingen.

Maar dat was met een EA klep toch al niet toegestaan. Een CA is verplicht.
Maar niemand zit op een drukverlies van 0,7 bar te wachten met de CA
Mooiste was dat deze voor de splitsing met de bypass was geinstalleerd.
Ja, ze bedenken van alles met regeltjes. Ik vind het wel prima zo als ik eerlijk ben. In bypass heb ik die klep toch niet nodig, dan komt het water enkel en alleen van de leverancier en dan is het bij voorbaat verontreinigd. Voordat ik een ontharder had was er ook geen terugslagklep tenslotte. Belangrijkste is dat het niet vanuit de ontharder terug het leidingnet in kan, en dat is hiermee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:38:
[...]

Oh ik heb geen idee eigenlijk. Zat erbij. Het is een EA klep als ik het goed heb.
Is die foto dan zo vertekend of is het een 15mm versie? Het lijkt zo'n klein ding terwijl ik er wel eens 1 in mijn handen had wat toch echt wel een apparaat ter grootte van mijn hand was :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:35

Asteroid9

General Failure

Ik wil in mijn nieuwe woning (die ik nu flink aan het verbouwen ben) ook een ontharder gaan plaatsen. Het exacte model bepalen wil ik later doen. Met de verbouwing heb ik nu wel even genoeg andere dingen te regelen.

Echter wil ik wel alles voorbereiden qua leidingwerk zodat ik dit gelijk netjes af kan werken. Ik heb een washok waar de hoofdleiding doorheen gaat en daar kan hij mooi komen te staan.

Een complete bypass wordt op verschillende plaatsen aangeboden en kan ik prima alvast plaatsen. Mijn voorkeur gaat uit naar kogelkranen met een horizontale/verticale hendel.

Die zie ik zowel in 3/4" als 1" aansluiting, maar de bypass zelf is zo te zien altijd 22mm. Mijn hoofdleiding is 25mm pex, wat is dan het handigste om aan te sluiten?

Het meest handige lijkt me dan 25mm pex --> 22mm bypass --> 1" buitendraad?

Ik zie dat veel ontharders met een 3/4" aansluiting komen, maar dat lijkt me met een andere flexibele slang of een overgangsstuk zo opgelost.
Dan ga ik op zoek naar een geschikte set, zie ik nog wat over het hoofd?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Asteroid9 De bypass die hier bij zit is 1"
https://www.aqmos.com/was...sserenthaerter-cm-32?c=15

Even wat fotos van mijn installatie. Leidingen opgehangen met rubber insert beugels. En naderhand een EA en een BWT sifon geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7LLuIHozX-yBKDuEMEhtREuu84=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8acYhPDZeoV4HKL284g7biBa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCBHEYbcH9c6Xwg8Kt0MFN-Co58=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waYXm2qiJGp6I11do7pzlaHH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1HkF9QrVzxNwojyedFKg-HSjAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNTQRw71GVym8Xs1knOQ5VtI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTWq6peFnm7PJHQ5f1X1S-z1R4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuKS46PpQLDoCHJdOtk535aX.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:08

Pixelmagic

Ubergeek

We zijn bezig de cv er uit te gooien en een boiler terug te plaatsen voor warm water. Nu valt het me daar op dat er losse anode's verkocht worden dus ik kijk wat verder en zie dit staan:

https://elektrischeboiler.eu/Wat-is-een-anode

We hebben al jaren een ontharder maar ben nu door dit even in de twijfel geslagen. Een snelle zoektocht geeft inderdaad mensen die na een paar jaar defecte boilers hebben en de fabrikant die afstand neemt.

Hebben mensen hier ervaring mee of advies ?

Overigens specifiek voor een 80 liter boiler met 2 ketels en 2 elementen gekozen, ik wil ze gaan aansturen met het zonnepanelen overschot en dus trapsgewijs schakelen op basis van aanbod zonne-energie. Het oog is gevallen op een Wesen eco 80.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 00:58

Consulectro

Lekker bezig...

Pixelmagic schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:31:
We zijn bezig de cv er uit te gooien en een boiler terug te plaatsen voor warm water. Nu valt het me daar op dat er losse anode's verkocht worden dus ik kijk wat verder en zie dit staan:

We hebben al jaren een ontharder maar ben nu door dit even in de twijfel geslagen. Een snelle zoektocht geeft inderdaad mensen die na een paar jaar defecte boilers hebben en de fabrikant die afstand neemt.

Een boiler van RVS nemen. Nergens last van. ;)

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:55
Pixelmagic schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:31:

Overigens specifiek voor een 80 liter boiler met 2 ketels en 2 elementen gekozen, ik wil ze gaan aansturen met het zonnepanelen overschot en dus trapsgewijs schakelen op basis van aanbod zonne-energie. Het oog is gevallen op een Wesen eco 80.
Lijkt me wel een puntje van aandacht inderdaad, ik lees ook wel op andere plaatsen (1, 2 van aquavibes, dus niet onafhankelijk) over deze problemen, maar op andere plaatsen (1 van aquacombi, specifiek voor aluminium, 2, van aquacell) wordt dit juist weer tegengesproken met enig 'bewijs' maar beiden zijn ook niet geheel onpartijdig.

In ieder geval lijkt me RVS boiler minder problematisch, òf je moet de status van je anode goed in de gaten houden en tijdig vervangen bij een emaille boiler, maar of genoemde problemen nu daadwerkelijk aan het ontharde water toegeschreven kunnen worden?, aanvullende onafhankelijke informatie lijkt me idd gewenst. En als die informatie er is, wellicht goed om deze op te nemen in de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Batilan schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:13:
[...]

Lijkt me wel een puntje van aandacht inderdaad, ik lees ook wel op andere plaatsen (1, 2 van aquavibes, dus niet onafhankelijk) over deze problemen, maar op andere plaatsen (1 van aquacombi, specifiek voor aluminium, 2, van aquacell) wordt dit juist weer tegengesproken met enig 'bewijs' maar beiden zijn ook niet geheel onpartijdig.

In ieder geval lijkt me RVS boiler minder problematisch, òf je moet de status van je anode goed in de gaten houden en tijdig vervangen bij een emaille boiler, maar of genoemde problemen nu daadwerkelijk aan het ontharde water toegeschreven kunnen worden?, aanvullende onafhankelijke informatie lijkt me idd gewenst. En als die informatie er is, wellicht goed om deze op te nemen in de topic start.
Dank voor je antwoord, ik ga eens kijken of ik een boiler met dezelfde eisen met een RVS vat kan vinden. Dat lijkt nog niet zo eenvoudig heb ik gemerkt (2 elementen, liefst ook 2 ketels zoals de Wesen).

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheReenseM
  • Laatst online: 22-05 11:01
Hallo allen,

Ik nader bijna het einde van een verbouwing en overweeg nu om een waterontharder aan te schaffen. Momenteel zit ik in dubio tussen de Aqmos R2D2 en de Aqmos CM32. Zoals ik dat hier lees, is het enige en grote verschil tussen deze twee de afkomst van de kleppen (Amerikaans i.p.v Chinees) en is het zoutresevoir wat groter.

Mijn vraag is in principe: zijn deze, in mijn ogen minimale verschillen, de meerprijs van de CM32 (699 euro nu) het 'waard' boven de R2D2 (366 euro nu) het waard? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

TheReenseM schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:51:
Hallo allen,

Ik nader bijna het einde van een verbouwing en overweeg nu om een waterontharder aan te schaffen. Momenteel zit ik in dubio tussen de Aqmos R2D2 en de Aqmos CM32. Zoals ik dat hier lees, is het enige en grote verschil tussen deze twee de afkomst van de kleppen (Amerikaans i.p.v Chinees) en is het zoutresevoir wat groter.

Mijn vraag is in principe: zijn deze, in mijn ogen minimale verschillen, de meerprijs van de CM32 (699 euro nu) het 'waard' boven de R2D2 (366 euro nu) het waard? Of mis ik iets?
Bij sommige bedrijven betaal je > 1500,00 voor een toestel dat minderwaardig is aan de CM32 met Clack klep! Voor minder dan de helft (699,00) heb je een toptoestel! Waarom het onderste uit de kan halen en uw drinkwatertoevoer laten afhangen van een toestel dat bestaat uit minderwaardige componenten? Die R2D2 is echt het overwegen niet waard in mijn ogen. Het is een slag in het gezicht voor elke professional in het vak!

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Laatst online: 08:56
bke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:28:
[...]

Bij sommige bedrijven betaal je > 1500,00 voor een toestel dat minderwaardig is aan de CM32 met Clack klep! Voor minder dan de helft (699,00) heb je een toptoestel! Waarom het onderste uit de kan halen en uw drinkwatertoevoer laten afhangen van een toestel dat bestaat uit minderwaardige componenten? Die R2D2 is echt het overwegen niet waard in mijn ogen. Het is een slag in het gezicht voor elke professional in het vak!
Kan je dit wat verder onderbouwen? Er lijken in dit topic namelijk best wat tevreden gebruikers te zijn met een R2D2. En gezien het niet geringe prijsverschil zou ik dan toch een aantal inhoudelijke argumenten verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Vanaf 20 jan draait hier een Aqmos-R2D2 32.
Waterhardheid voor ontharder 8 Dh - verbruik 150 m3 -
Nu met laatste instelling op 2800 liter in de praktijk eens per week een regeneratie

Praktijk na ong. 2900 / 3000 liter neemt hardheid langzaam toe tot -> 1 tot 2 Dh
Zoals al meer in dit topic besproken is Aqmos optimistisch voor een 8 liter ontharder.
Ik ben tevreden en kan goed leven met de praktijk waarde van 2800 liter ontharden vanaf 8 Dh naar 0.
Ook andere merken hebben dit als reële waarde.

Over de duurzaamheid van de canature BNT-165 klep kan ik nog niets zeggen de praktijk moet dat uitwijzen. Maar deze klep is zeker al 10 jaar in de markt en vind er weinig negatiefs over dus geen rotzooi in mijn ogen. Dus ik ben voor de laagste prijs gegaan Of je meer wilt betalen voor een amerikaanse klep die het zelfde doet als de canature is een persoonlijke keuze.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Heronimo schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:13:
[...]

Kan je dit wat verder onderbouwen? Er lijken in dit topic namelijk best wat tevreden gebruikers te zijn met een R2D2. En gezien het niet geringe prijsverschil zou ik dan toch een aantal inhoudelijke argumenten verwachten.
Als mijn argumenten je niet kunnen overtuigen, ga gerust voor die Canature. Wellicht heb je in 10 jaar geen enkel probleem, maar hopelijk komen je leidingen nooit vol met harsen door een kapotte stijgbuis of crepine in het toestel of laat de vlotter je niet in de steek als doe ooit eens moet dicht gaan na jaren niet-dicht-gegaan-te-zijn...

Een ontharder voor 399,00... Die prijs betaal je alleen al voor een deftige klep.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
bke schreef op zondag 7 maart 2021 @ 00:11:
[...]

Als mijn argumenten je niet kunnen overtuigen, ga gerust voor die Canature. Wellicht heb je in 10 jaar geen enkel probleem, maar hopelijk komen je leidingen nooit vol met harsen door een kapotte stijgbuis of crepine in het toestel of laat de vlotter je niet in de steek als doe ooit eens moet dicht gaan na jaren niet-dicht-gegaan-te-zijn...

Een ontharder voor 399,00... Die prijs betaal je alleen al voor een deftige klep.
Stijgbuis en vlotter hebben niets met de klep te maken beide vind je ook in een ontharder van 1500 euro en zullen waarschijnlijk afkomstig zijn uit ...........China.

Dus inhoudelijk nog geen enkel argument waar om een Aqmos / Canature klep slechter is dan een klep van 500 euro.

De deftige klep heeft waarschijnlijk meer instel mogelijkheden, wat dan weer totaal overbodig is, voor tweakers natuurlijk iets om een .... van te krijgen.

Elke klep/ installatie heeft controle / onderhoud nodig. En dat begint met simpel weg meten.

Maar ook weten wat je meet. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 07-03-2021 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Begint een beetje op een auto discussie te lijken, welke beter is maar ook duurder en wat je daar aan hebt.

Als de klep weigert, dan zal de vlotter je helpen of niet. Dat bedoelt @bke ermee te zeggen vermoed ik.
Maar je hebt liever niet dat de vlotter in moet grijpen.

Je herinnert je de filmpjes nog wel van de demontage?
Qua konstruktie is dat al een pluspunt van de clack om maar 1 ding te noemen.

Sommigen geven inderdaad liever wat meer geld uit aan doordachte en onderhoudsvriendelijke produkten.
In tegenstelling tot de weggooi maatschappij waarin we steeds meer in terecht komen.

Laatst een senseo apparaat gekocht. (Ja ik weet het, niet te zuipen)
Wat een plastieken rommel tegenover die van vroegah. Maar kost hetzelfde.
De oude is een jaar of 15 meegegaan, maar bij de nieuwe heb ik het gevoel dat hij het eind vh jaar niet haalt.

We gaan het zien.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2021 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@AUijtdehaag
@bke is nogal stellig met zijn uitspraken.
En haalt te aanzien van de kleppen stijgbuis en vlotter naar voren om zijn afkeer van canature of goedkope waterontharder in het algemeen kracht bij te zetten.

Die hebben niets met de kwaliteit van de klep te maken.

Het punt van de en montage wat je aanhaal, de instelmogelijkheden, ( al is dat maar voor 1 keer ) dat is te aanzien van goedkope kleppen een +

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 08-03-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Ik denk dat bke meer ervaring heeft met ontharders dan jij en ik bij elkaar.

Laat het gewoon ieders keuze zijn welke men kiest.
Ik zie niet in hoe die laatste opmerking een pluspunt is, maar deze discussie is ook verder overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:21:
@wizzopa

Ik zie niet in hoe die laatste opmerking een pluspunt is, maar deze discussie is ook verder overbodig.
Laat onverlet dat de stijgbuis en vlotter niets met de klep te maken hebben.

Btw mijn vlotter was/is er waarschijnlijk de oorzaak van dat de R2D2 minder goed werkt.

Ben benieuwd naar de reactie van de deskundig in deze@bke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 23:15
zonnebaas schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:15:
Vanaf 20 jan draait hier een Aqmos-R2D2 32.
Waterhardheid voor ontharder 8 Dh - verbruik 150 m3 -
Nu met laatste instelling op 2800 liter in de praktijk eens per week een regeneratie

Praktijk na ong. 2900 / 3000 liter neemt hardheid langzaam toe tot -> 1 tot 2 Dh
Zoals al meer in dit topic besproken is Aqmos optimistisch voor een 8 liter ontharder.
Ik ben tevreden en kan goed leven met de praktijk waarde van 2800 liter ontharden vanaf 8 Dh naar 0.
Ook andere merken hebben dit als reële waarde.

Over de duurzaamheid van de canature BNT-165 klep kan ik nog niets zeggen de praktijk moet dat uitwijzen. Maar deze klep is zeker al 10 jaar in de markt en vind er weinig negatiefs over dus geen rotzooi in mijn ogen. Dus ik ben voor de laagste prijs gegaan Of je meer wilt betalen voor een amerikaanse klep die het zelfde doet als de canature is een persoonlijke keuze.
Als je de bypass open draait kan je in theorie die 2/3Dh verdelen over de hele periode. Ik zit zelf daar nog mee te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:56
AUijtdehaag schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:21:
@wizzopa

Het zou kunnen dat @bke meer ervaring heeft en het is inderdaad ieders eigen keuze, echter dit topic is bedoeld om elkaar te helpen bij het maken van die eigen keuze; Ik ken bke niet en weet dus zonder onderbouwde argumenten niet hoe ik zijn statement moet waarderen, ik heb er dus weinig aan. Als hij kan aangeven dat het materiaal van de chinese klep brosser is dan de amerikaanse of dat de maatvoering ruk is bijvoorbeeld, dán kan ik er wat mee! Dus ik hoor graag waarom die chinese klep af te raden is!
O-)

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Spiff Oordeel zelf over alleen al het "service en onderhoud" deel.
YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer BNT 1650 Steuerung BN...
YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer Clack Steuerung Clack...
YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer Fleck Steuerung 5600 ...

Je betaalt al 4 minuten minder aan de onderhoudsmonteur. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 15:41
MikeyMan schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:56:
Sinds ik de Waterontharder heb geïnstalleerd, heb ik last van waterslag. Of in ieder geval getik (gebonk?) in de leidingen.

Heb zowel vóór als ná de waterontharder een waterslagdemper geplaatst, end it heeft het issue wel verminderd. Maar helemaal weg is het niet. Het is niet te relateren aan watergebruik, maar ik heb het idee dat de klep in de ontharder zelf hiervoor zorgt. Iemand dezelfde ervaringen?
ik heb hetzelfde probleem.Hoe heb je dit opgelost? ik vermoed ook dat het in de ontharder zelf zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@AUijtdehaag ik ben ook zonder filmpjes benieuwd naar de onderbouwing door @bke

Van de week een item over babyvoeding de bottom line was duurder zal wel beter zijn.
Maar laten de ingrediënten precies het zelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa Als ik de ingredienten in het filmpje zie is dat niet hetzelfde.
Maar we dwalen weer af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Spiff schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:47:
[...]

Het zou kunnen dat @bke meer ervaring heeft en het is inderdaad ieders eigen keuze, echter dit topic is bedoeld om elkaar te helpen bij het maken van die eigen keuze; Ik ken bke niet en weet dus zonder onderbouwde argumenten niet hoe ik zijn statement moet waarderen, ik heb er dus weinig aan. Als hij kan aangeven dat het materiaal van de chinese klep brosser is dan de amerikaanse of dat de maatvoering ruk is bijvoorbeeld, dán kan ik er wat mee! Dus ik hoor graag waarom die chinese klep af te raden is!
O-)
Een Chinese klep doet het zelfde als een Amerikaanse alleen voor de helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:22:
@wizzopa Als ik de ingredienten in het filmpje zie is dat niet hetzelfde.
Maar we dwalen weer af.
👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Mijn R2D2 heeft vannacht weer geregenereerd.
  • De ingestelde capaciteit van 3000 liter (@8,5 dH) is prima en ik hou het zo. Vorige regeneratie was 12d geleden.
  • Na 13x regenereren komt de bodem van de zoutbak nu in zicht, wat betekent dat de eerste zak zout van 25kg er dan doorheen is. De laag van onopgeloste zouttabletten is nog een centimeter of 8, dus ik verwacht dat er nog wel 3x geregenereerd kan worden voordat het op is. Ruwe inschatting van het zoutverbruik is dan 25/16= 1,56kg per keer.
  • De ontharder is sinds half september 2020 in gebruik, dus dat betekent dat er nog geen 25kg zak zout per half jaar verbruikt wordt (op ons gemiddelde jaarverbruik van 80m3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mechanic
  • Laatst online: 17-06 14:46
Er zit blijvend water in de afvoerslang van mijn R2D2. Is dit normaal of hoort de slang leeg te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Loopt de slang ergens omhoog? Ja dan is het normaal. Water zonder druk ( dus het laatste restje kan niet tegen de zwaartekracht omhoog uit de slang.

Loopt de slang naar over de gehele lengte naar beneden, dan zou hij leeg moeten lopen.. water kan dan door zwaartekracht niet in de slang blijven zitten zolang deze over de gehele lengte naar beneden toe afloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mechanic
  • Laatst online: 17-06 14:46
De slang loopt 60cm naar beneden en dan 5cm omhoog, dan horizontaal naar de afvoer.

Het gat door de vloer waar de afvoerslang door heen gaat heb ik gepur-ed. De slang moet natuurlijk niet afgeknepen zijn door de pur.

De hele afvoer slang is gevuld met water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:41
@The Mechanic Is het echt water of is het slechts condens dat je tegen de slang aan ziet? Bij mij blijft er ook condens in zitten.
Sowieso komt hier nog een keer een loodgieter om alles correct aan te sluiten want de beunhaas die dat bij mij gedaan heeft neemt het niet zo nauw met de regeltjes en kijkt volgens mij nergens naar :p

Overigens haalt mijn ontharder van goedkopewaterontharders ook niet de ‘beloofde’ onthardingscapaciteit. Zou over de 4m3 moeten zijn met een dH van 9 en 15L hars, maar haal net 3m3 denk ik. Op zich dus wel oké maar zoals in iedere branche dien je de opgegeven specs bij al die apparaten dus met een korreltje zout (of met hele zouttabletten ;)) te nemen.
Geen idee of er echt 15L hars in zit want als de Aqmos slechts 8L heeft en dezelfde onthardingscapaciteit heeft klopt er iets niet lijkt me. Hars is hars, toch? Lijkt me niet dat daar ook een wereld van verschil in zit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

@remzor

Meten is weten dus even een tabel bijhouden en de hardheid te meten om zo het kantelpunt waar de Dh weer toeneemt te bepalen. Maar als je echt maar 3000 liter haalt met een 15 liter hars en 9 Dh kom ik op 1,8 Dh ontharder capaciteit per liter hars uit. (15*1,8 / 9 = 3 m3 =3000 liter)
Dat is erg weinig dan lijkt het er op dat er maar 10 liter hars in zit

[ Voor 57% gewijzigd door zonnebaas op 07-03-2021 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 19:59
remzor schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:24:Overigens haalt mijn ontharder van goedkopewaterontharders ook niet de ‘beloofde’ onthardingscapaciteit. Zou over de 4m3 moeten zijn met een dH van 9 en 15L hars, maar haal net 3m3 denk ik. Op zich dus wel oké maar zoals in iedere branche dien je de opgegeven specs bij al die apparaten dus met een korreltje zout (of met hele zouttabletten ;)) te nemen.
Geen idee of er echt 15L hars in zit want als de Aqmos slechts 8L heeft en dezelfde onthardingscapaciteit heeft klopt er iets niet lijkt me. Hars is hars, toch? Lijkt me niet dat daar ook een wereld van verschil in zit..
Wij hebben (ook) de premium fleck 15L van goedkope waterontharder.nl. Ook is het hier 9DH. Bij 4000L onthard hij nog net naar 0. Bij 4300L was de hardheid 2 dacht ik. Hier wel zo'n beetje gelijk aan de specs dus.

Grtz Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@zonnebaas Meten doe ik geregeld. Heb ook wel eens 0 gemeten na 3000 liter. Maar laatst 2-3 dH na 3000 liter. Heb nu maar eens de settings opgeschroefd: iets langer zout vullen, zout spoelen, etc.

@Al_Dodge_Bundy Ik heb de premium maar niet van Fleck. Die wilde ik wel en was mij beloofd door de aannemer (sterker nog; een 20L van Fleck). Helaas kwam ik er dus achter dat deze is geïnstalleerd. Ook geen 20L maar slechts 15L en ik twijfel nu zelfs of het geen 10L is. Maar ja, geen vergelijkingsmateriaal qua grootte enzo dus heb geen idee. Het staat er niet op in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@remzor prima dat je meet wat de hardheid is.
Meet ook eens hoeveel water er tijdens de refill in het zout vat binnen kom, deze hoeveelheid is maatgevend voor de zout concentratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:30
Ik heb even zitten zoeken, maar ik kan nergens vinden of Fleck, Clack of de Chinese kleppen een mogelijkheid voor het uitlezen op afstand hebben? In mijn huisontwerp komt de waterontharder in de kelder, maar dan moet je er dus steeds naartoe om te weten of alles goed gaat?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Conrado schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:31:
maar dan moet je er dus steeds naartoe om te weten of alles goed gaat?
Umm why? I denk dat jij vaker voor iets anders in de kelder zal komen dan voor de waterontharder... Ik vermoed dat ik in 1 jaar 12 keer op het scherm kijk of alles oke is en verrassend genoeg alles was okee... en 2 keer per jaar zout vul,.

Ik vind het echt een stel in en vergeet apparaat...
En mocht het nu even niet goed gaan, dan merk je dat onmiddellijk aan de kalk in water smaak denk ik zo.

Los van dat het misschien leuk is om op afstand info te krijgen, denk ik niet dat er een noodzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheReenseM
bke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:28:
[...]

Bedankt voor je reactie Bke! Ik denk dat ik vanwege jouw onderbouwing voor de CM32 ga.

Ik heb daarnaast twee vervolgvragen, misschien dat jij hierop het antwoord ook weet.

- De R2D2 is verkrijgbaar met 'aansluitset' https://www.aqmos.com/was...2d2-32-mit-anschlussset-1. Deze zie ik echter niet voor de CM32. Hoe kan ik achterhalen welke materialen er nodig zijn?

- Ik kan bij het aanschaffen (hier: https://www.aqmos.com/was...20/wasserenthaerter-cm-32) kiezen tussen verschillende systeemtypen. Hoe kan ik achterhalen welke het 'beste' bij mij past, of is er een definitieve 'beste' voor iedereen?

Een vriend van mij is installateur welke al meerdere waterontharders heeft aangesloten. Ik probeer alle noodzakelijke materialen te bestellen zodat hij meteen aan de slag kan gaan :) Perstang en basis-installatiemateriaal heeft hij in z'n bus zitten, dus ik ben enkel opzoek naar de benodigdheden die echt bij de waterontharder horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
wizzopa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:35:
@remzor prima dat je meet wat de hardheid is.
Meet ook eens hoeveel water er tijdens de refill in het zout vat binnen kom, deze hoeveelheid is maatgevend voor de zout concentratie.
Op basis van de watermeter dan? Zou niet weten hoe ik dit kan zien anders. Maar goed, heb hem van 5 min. refill naar 5:30 min refill gezet.
Vanochtend na een langere tijd douchen (minuut of 8-10) ook maar even gemeten, want wilde even checken of hij dan nog steeds op 0 zou staan. Met nog 1.5m3 te gaan bleef de hardheid gedurende het douchen gelukkig 0. Zou ook niet anders moeten zijn maar dacht wil het toch even checken to be sure.. 8)

Overigens heb ik zelf een aantal maanden geleden slechts €13,99 incl. verzendkosten betaald voor 2 flesjes en een maatbekertje dH tests. Op Amazon.de zeker de helft goedkoper dan in sommige NL webshops.

[ Voor 12% gewijzigd door remzor op 08-03-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheReenseM Hier heb je toch ook een aansluitset bij?
https://www.aqmos.com/was...sserenthaerter-cm-32?c=15

Wat is je waterverbruik per jaar / maand of dag? En de hardheid vh water?
https://www.aqmos.com/Kapazitaetsrechner

Airgap sifon zou ik hier halen.
https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheReenseM
@AUijtdehaag Super bedankt!
Ik heb geen flauw idee hoeveel water we gaan verbruiken. Wegens de uitvoerige verbouwing heb ik er nog geen dag gewoond. Daarnaast is het m'n eerste koophuis! Na een paar keer Googlen zie ik dat waterverbruik van een tweepersoons-huishouden ongeveer 100.000 liter per jaar is. Daar wil ik eerst ook van uitgaan.

Via https://www.vitens.nl/over-water/waterhardheid zie ik dat de huidige waterhardheid 7.2 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matdriks41
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-04 09:15
Ik ben in de markt voor een waterontharder. Maar ik kan nergens goede vergelijkingstest vinden tussen leveranciers of apparaten.
Ik kan door de bomen het bos niet vinden. Iemand advies?
Op dit moment heb ik goed contact met Van Meerdonk.
https://www.wegmetkalk.nl/nieuwbouw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@matdriks41 Volgens mij doen de meeste ontharders hetzelfde, dus valt er niet zoveel te vergelijken behalve de prijs.
Maar 1560 euro (snelle google) vind ik nogal stevig voor een 3 litertje harscylinder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manstaat
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:27
Hoi,

Ik volg dit topic zo nu en dan omdat wij ook een waterontharder overwegen. Bijvoorbeeld door een R2D2 aan te schaffen. Zijn er nog specifieke 'handige' mannen en vrouwen bij jullie bekend die er eentje zouden willen installeren in de regio Tiel/Nijmegen. Of zou iedere loodgieter volstaan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matdriks41
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-04 09:15
AUijtdehaag schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:15:
@matdriks41 Volgens mij doen de meeste ontharders hetzelfde, dus valt er niet zoveel te vergelijken behalve de prijs.
Maar 1560 euro (snelle google) vind ik nogal stevig voor een 3 litertje harscylinder
Het belangrijkste is dus de harscylinder?
Ze adviseerde een duplex. Dit hoor ik ook van andere mensen dat dit het fijnste wordt ervaren. Ik had iemand gesproken die een kleine had gekocht maar al gauw de spijt had dat hij geen grotere had aangeschaft.
1749 voor een harsvolume 2x 3 liter
Ik wil dit laten inbouwen in mijn meterkast op mijn stadsverwarming. Amysoft ga ik morgen even bellen. Ik lees daar veel goede verhalen over. ik hoop dat deze ook ingebouwd kan worden in onze meterkast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAGaK6pgHZhCwslVDOkM0Q1sHik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwdAd9R0KBntvRHoXQ3sFpbr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@matdriks41
Belangrijkste is wat je gebruik van het water is.
Stortdouche? Bad?
Ik heb zelf (ongeveer) zo eentje: https://www.aqmos.com/was...sserenthaerter-cm-32?c=15
Dat geeft geen enkel probleem met doorstroming. Heb er een EA keerklep voor zitten.

En ik regenereer overdag (omdat ik er snachts wakker van wordt)
Even geen onthard water is geen probleem, zolang je maar water hebt.
Duplex systemen is leuk voor de industrie, maar thuis onnodig.

Heeft je meterkast een afvoer?
Ben altijd een beetje huiverig voor stroom en water naast elkaar.

In de startpost staat een excel sheet met gebruikers.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-06 05:33
Ik heb een vraag, ik gebruik onderstaande airgap, welke aangesloten is op een gewone sifon. Toen ik net de meterput opentrok rook ik een rioollucht.
Ik vermoed dat het water gewoon het sifon uitgeblazen wordt tijdens het regenereren.
De aansluiting op de gresbuis is met een zadelstuk (gekit), heb hem voor de zekerheid nu ook afgedekt met cement.

Meer mensen die tegen dit probleem aanlopen, is er iets aan te doen. Moet ik er nog iets tussen zetten.?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyWcHSgj_9d0NTDB7ceijHj7zX4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nullOy5QjSE05DmXWJ1qoHKn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door harryvos op 10-03-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

harryvos schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:13:
Ik heb een vraag, ik gebruik onderstaande airgap, welke aangesloten is op een gewone sifon. Toen ik net de meterput opentrok rook ik een rioollucht.
Ik vermoed dat het water gewoon het sifon uitgeblazen wordt tijdens het regenereren.
De aansluiting op de gresbuis is met een zadelstuk (gekit), heb hem voor de zekerheid nu ook afgedekt met cement.

Meer mensen die tegen dit probleem aanlopen, is er iets aan te doen. Moet ik er nog iets tussen zetten.?

[Afbeelding]
Lijkt mij sterk / onmogelijk dat het water er uit geplazen wordt. Je kunt toch controleren of er nog water in je sifon staat en waterslot in tact is. Waarom zadelstuk gekit ipv PVC lijm kans is groter dat daar wat rioollucht langs lekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 22:10
zonnebaas schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:04:
[...]

Waarom zadelstuk gekit ipv PVC lijm kans is groter dat daar wat rioollucht langs lekt
Zoals @harryvos aangaf is het zadelstuk aangesloten op een gresbuis (= gemaakt van onder andere klei). Daar zou pvc-lijm helemaal niet op werken en daarom heeft hij het gekit. ;)

Ik heb dezelfde airgap en heb deze problemen helemaal niet.
Ik zou idem controleren of alle aansluitingen wel goed gelijmd/gekit zijn.

Anders, sifon vullen met water, even manueel regeneren (best als het bijna gaat gebeuren) en even checken of jouw theorie klopt dat de sifon wordt leeggetrokken tijdens regeneratie. Het zou me wel heel sterk verbazen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 17:05
Beste tweakers,

Na alweer 15 jaar in ons appartement te wonen, is het eigenlijk tijd om te verhuizen, maar dat zit er even niet in. Daardoor fallback-plan en in ieder geval de "oude" Inventum boiler 80l vervangen door een 100l.en mogelijk e.e.a. uitbreiden met een waterontharder.

Met name de laatste jaren merken we meer en meer kalkaanslag, dunea stelt op haar website dat de waterhardheid 8.5 ° Dh ofwel: 1,5 mmol per liter is en dat is vrij hard voor Nederlandse begrippen heb ik mij laten wijsmaken.

Gezien de boiler bij de inkomst van de waterleidig hangt en is weggewerkt in een kast ( tevens wasmachine ) lijkt dit de perfecte plek voor ook nog een waterontharder. Ik zeg dat, omdat de VVE er vooralsnog niet aanwil een gezamenlijke ontharder, naast bestaande hydrofoor, te laten installeren - dus dan maar eens zien wat individueel nog mogelijk is.

Van belang is nog te melden, dat ik uiterst gevoelig ben voor alles wat lawaai maakt, dus overdag ( tijdens regenereren ) moet ik water kunnen blijven gebruiken en gezien het feit ik twee linker handen heb, moet ik de klus uitbesteden ( vervanging boiler met evt waterontharder ).

Verder is nog interessant te weten:

huishouden
- 3 personen, geschat waterverbruik: 130m3

keuken
- Grohe Red ( gefilterd heet water uit kraan ) ( dus Blue Filter systeem, ( zoek evt op 40412001 )
- gewone water wordt gefilter ( Blue ) door filtersysteem ivm drinkwater
- gewone warme water wordt niet gefilterd door het filtersysteem, ivm kleine afwas/ schoonmaak
- dan is er nog het kokend hete gefilterde water uit de kraan ( Red )

- MasterWatt E-SMART 100 liter boiler ( nieuw aan te schaffen, vermijden anodes )
- Vaatwasser ( Bosch, twee jaar oud )
- Wasmachine ( Miele, jaar oud )

badkamer
- Regendouche: ( Grohe Euphoria 260 Shower System )
- ligbad ( exacte liters weet ik niet, 120l? )

toilet ( maar laten we buiten beschouwing )

De ruimte waar de waterontharder moet komen is beperkt: boiler en waterontharder zullen naast elkaar moeten worden geplaatst en boven de wasmachine - totale breedte: 85cm, hoogte: 115cm ( dus boven wachmachine,), diepte: 70cm
de masterwatt 100l boiler telt een slordige breedte van: 47cm, hoogte 95cm en en diep ongeveer 47cm.

Naast afmetingen, ivm regendouche "gefilterd" op een harskern met minimaal 20 liter ( of is dat overdreven? ) voorts aantal merken revue laten passeren, ..

Ik kom dat eigenlijk uit op ofwel de Premium Fleck 5800 SXT ( 20 ), ofwel Aqmos CM-80.
W.b.t. hvh dB tijdens regenereren heb ik niet zo snel iets over gezien.

Merken als Amysoft, Aquacell, Boshuis en Sensoft zeggen ofwel niets over de harskern ofwel <20 liter
Tot slot lijkt Hydrotense de Fleck 5800 SXT technologie te gebruiken en is dat ook nog een optie.

Kortom wie wil mij het laatste beetje de goede richting opduwen, heb wat warenonderzoek gedaan maar ben nog zoekende ...

BVD!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-06 05:33
@zonnebaas alles nagelopen en blijkt dus dat het sifon lek is aan de onderzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Heeft er iemand aanwijzingen hoe je bij een Fleck de hars moet reinigen ? Ik had een A4tje maar helaas spoorloos verdwenen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pixelmagic Hoeveel ltr hars zit er in?
Simpelste is resup (de juiste hoeveelheid) in de pekelbuis doen, en dit even zo laten staan.
Daarna handmatig een regeneratie starten.
1x per 2 jaar is meestal genoeg normaal gezien. (nederland heeft schoon leidingwater)
https://waterluxe.nl/waterluxe-harscleaner-250ml/

[ Voor 82% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

De vloeistof heb ik nog staan, maar mis dus de exacte instructies en hoeveelheden. Moet dus blijkbaar ook uitvinden hoe groot mijn reservoir is, ik heb werk te doen.

Dank zover !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Pixelmagic schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:09:
De vloeistof heb ik nog staan, maar mis dus de exacte instructies en hoeveelheden. Moet dus blijkbaar ook uitvinden hoe groot mijn reservoir is, ik heb werk te doen.

Dank zover !
Even door een vertaler halen😉 FUNKTIONSWEISE DES RESIN CLEAN - IONENAUSTAUSCHER-HARZ-REINIGER
ES WERDEN PRO LITER IONENAUSTAUSCHER-HARZ 10 ML DES IONENAUSTAUSCHER-HARZ-REINIGERS „RESIN CLEAN“ HINZUGEGEBEN.
ANWENDUNG: 10 ML PRO IONENAUSTAUSCHER. GIESSEN SIE DAS KONZENTRAT DIREKT IN DAS SOLEROHR.

(BEISPIEL: 200 ML PRO 20 LITER IONENAUSTAUSCHER.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:04
Ik ben nu ook aan het kijken naar het aansluiten van de afvoer op de riolering, na aanbevelingen in dit topic ga ik voor een aanboorzadel die ik op een bestaande 110mm leiding wil aansluiten: VDL Aanboorzadel 110mm x 1 1/2''

Vervolgens wil ik dan een 40mm sifon die ik nog heb liggen heb hierop aansluiten, daarvoor zal ik van buitendraad naar lijm moeten.
Alleen is het mij niet geheel duidelijk wat ik dan nodig heb, de volgende onderdelen kom ik tegen:
- PVC Draadeind 40/50mm x 1 ½''
- Driedelige PVC koppeling 50mm x 1 1/2'' Buitendraad

Welke van die 2 moet ik hebben? Of maakt dat niet uit, ik weet niet wat het voordeel is van die driedelige koppeling, boven die draadeind? Het lijkt er op die dat je de driedelige koppeling weer makkelijk los kan maken?

Daarnaast de maatvoering, past m'n 40mm sifon überhaupt op iets wat 40/50mm is (mof/spie) is? Of moet ik juist 32/40mm pakken hiervoor?
theredone51 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

Dit is eigenlijk wat je wil gebruiken:
https://pvcbuis.com/aanboorzadel/

Heb hier zo'n versie gebruikt voor op een PVC buis, wegens gebrek aan lijmzadel voor een normale prijs in de correcte maat (160mm):
[Afbeelding]
Ik wil iets vergelijkbaar als jouw qua afvoer installatie, kan je aangeven wat jij gebruikt hebt om vanaf de aanboordzadel naar je sifon te gaan?

[ Voor 21% gewijzigd door Prolution op 12-03-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik heb zo'n zelfde drukzadel Daarin zit een verloopstuk geschroeft waarin dan een stuk 40mm PVC past (foto rechtsonder).

Kijk hier maar even terug,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8zVSVMeHQcVptZK_P0Lu8et-sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgWJzFihsuCQtvQti7Ra8F9c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:49
Prolution schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:15:
Ik ben nu ook aan het kijken naar het aansluiten van de afvoer op de riolering, na aanbevelingen in dit topic ga ik voor een aanboorzadel die ik op een bestaande 110mm leiding wil aansluiten: VDL Aanboorzadel 110mm x 1 1/2''

Vervolgens wil ik dan een 40mm sifon die ik nog heb liggen heb hierop aansluiten, daarvoor zal ik van buitendraad naar lijm moeten.
Alleen is het mij niet geheel duidelijk wat ik dan nodig heb, de volgende onderdelen kom ik tegen:
- PVC Draadeind 40/50mm x 1 ½''
- Driedelige PVC koppeling 50mm x 1 1/2'' Buitendraad

Welke van die 2 moet ik hebben? Of maakt dat niet uit, ik weet niet wat het voordeel is van die driedelige koppeling, boven die draadeind? Het lijkt er op die dat je de driedelige koppeling weer makkelijk los kan maken?

Daarnaast de maatvoering, past m'n 40mm sifon überhaupt op iets wat 40/50mm is (mof/spie) is? Of moet ik juist 32/40mm pakken hiervoor?

[...]

Ik wil iets vergelijkbaar als jouw qua afvoer installatie, kan je aangeven wat jij gebruikt hebt om vanaf de aanboordzadel naar je sifon te gaan?
Voor jouw situatie:
- PP Aanboorzadel met RVS ring 110 mm x 1¼"
- PVC 3/3 Koppeling Buitendraad 40 mm x 1¼" VDL
- Stukje 40mm PVC buis
- Afhankelijk van hoe je gaat aansluiten (schuin van opzij zoals bij mij, of recht van boven) nog een 45 graden bocht of 90 graden bocht.

Ik heb de 3 delige koppeling gebruikt om alles zo mooi te kunnen richten / praktisch uit te voeren. Maar je kunt ook gewoon een 1 1/4 -> 40 verloop gebruiken indien je daar geen nood aan hebt, zoals je zelf al had gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 19:44
Afgelopen dinsdag is bij ons een Aquacell geinstalleerd. Ik weet dat de Aquacell wat duurder is maar het budget liet het toe, monteur die alles installeerd, garantie op apparaat incl montage en ik kreeg er een jaarvoorraad zout bij.

De monteur was zeer netjes en meedenkend over de plaatsing. Werkzaamheden zijn netjes uitgevoerd zover ik kan beoordelen.

Hij staat in de kelder waar de waterleiding binnen komt. Afvoer gaat via slangetje naar buiten en is aangesloten op de regenpijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KvOgW29YegMmMY--j9j5g6Qa9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bzb5p8Yb9aTghNSe64tTExWg.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nu al wat verschillen merk. Ik heb een koffiebonenmachine en ik merkte direct dat de koffie (nog) beter smaakt ! je koffiesmaak komt beter tot zijn recht en ook een zachter mondgevoel.

Douchen, niet mega veel verschil, water leek wat zachter aan te voelen op de huid maar niet echt wat je zegt veel verschil. Was ook wel een korte douchebeurt.

Wasmachine, zeep dosering op laagste stand gezet, wasje gedraaid, ging prima, geen schuimoverdaad.

Vaatwasser, al een hele tijd terug van die capsules gekocht (poeder+3 vakjes vloeibaar spul, glans etc) maar die zou ik niet meer kunnen gebruiken. Monteur adviseert poeder en dan een theelepeltje per wasbeurt. Wat is jullie ervaring daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
@Petje72 Hier gebruik ik sinds de installatie alleen nog een klein beetje Sun waspoeder voor de vaatwasser en het supermarkt huismerk glansspoel middel. Alles komt er keurig schoon uit.

Die alles in een blokjes heb ik toen maar weggegeven :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:16
Petje72 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:30:
Afgelopen dinsdag is bij ons een Aquacell geinstalleerd. Ik weet dat de Aquacell wat duurder is maar het budget liet het toe, monteur die alles installeerd, garantie op apparaat incl montage en ik kreeg er een jaarvoorraad zout bij.

De monteur was zeer netjes en meedenkend over de plaatsing. Werkzaamheden zijn netjes uitgevoerd zover ik kan beoordelen.

Hij staat in de kelder waar de waterleiding binnen komt. Afvoer gaat via slangetje naar buiten en is aangesloten op de regenpijp.

[Afbeelding]

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nu al wat verschillen merk. Ik heb een koffiebonenmachine en ik merkte direct dat de koffie (nog) beter smaakt ! je koffiesmaak komt beter tot zijn recht en ook een zachter mondgevoel.

Douchen, niet mega veel verschil, water leek wat zachter aan te voelen op de huid maar niet echt wat je zegt veel verschil. Was ook wel een korte douchebeurt.

Wasmachine, zeep dosering op laagste stand gezet, wasje gedraaid, ging prima, geen schuimoverdaad.

Vaatwasser, al een hele tijd terug van die capsules gekocht (poeder+3 vakjes vloeibaar spul, glans etc) maar die zou ik niet meer kunnen gebruiken. Monteur adviseert poeder en dan een theelepeltje per wasbeurt. Wat is jullie ervaring daarmee?
Ik verbaas mij er echt over dat een bedrijf als Aquacell het zoute water af laat voeren via het regenwater systeem! Is wat mij betreft ontoelaatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
its_me_ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:21:
[...]

Ik verbaas mij er echt over dat een bedrijf als Aquacell het zoute water af laat voeren via het regenwater systeem! Is wat mij betreft ontoelaatbaar.
Waarom?

Misschien is dit een gemeente die geen gescheiden rioolsysteem heeft.
Dus regen en zwart water gaat allemaal de zelfde kant op...

En als dit wel een gemeente is met een gescheiden systeem, ja dan vind ik het minder netjes. Misschien is het dan een mileudelict, maar dat is voor de ts om te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
@its_me_ @jack zomer
Waar denken jullie dat in de winter al het strooizout naar toe gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Spiff schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:52:
@its_me_ @jack zomer
Waar denken jullie dat in de winter al het strooizout naar toe gaat?
Wat heeft strooi zout hier mee te maken?
Daar zijn gewoon milieuvergunningen voor uitgegeven.

Ik stel aan @its_me_ de vraag waarom hij het geen nette oplossing vind.
Als het een gescheiden systeem betreft vind ik de oplossing niet de mooiste, maar echt bezwaarlijk vind ik het niet.

Is het een ongescheide systeem dan vind ik het een goede oplossing.

Maar misschien heeft itsme wel een andere idee waarom hij het geen goede oplossing vind.

[ Voor 27% gewijzigd door jack zomer op 18-03-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
jack zomer schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:11:
[...]

Wat heeft strooi zout hier mee te maken?
Daar zijn gewoon milieuvergunningen voor uitgegeven.

Ik stel aan @its_me_ de vraag waarom hij het geen nette oplossing vind.
Als het een gescheiden systeem betreft vind ik de oplossing niet de mooiste, maar echt bezwaarlijk vind ik het niet.

Is het een ongescheide systeem dan vind ik het een goede oplossing.

Maar misschien heeft itsme wel een andere idee waarom hij het geen goede oplossing vind.
Of je nou wel of niet een vergunning hebt heeft geen effect op de afvoer van strooizout op de openbare weg, dat gaat het riool in.

En bij gescheiden riool dus mee met regenwater. Als dit dus elke winter weer kan, waarom zou dan een klein beetje zout water van een ontharder niet op dat zelfde riool kunnen?

Kijk, als je de keus hebt tussen beide zou ik inderdaad ook voor lozing op vuilwaterriool kiezen, maar op hwa lijkt me in deze hoeveelheden geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ik vind het ook geen probleem. En het riool kan het prima hebben.
In beide gevallen.

De vraag die ik stelde aan itsmee was of dat de rede is dat hij het niet toelaatbaar vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 19:44
jack zomer schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Waarom?

Misschien is dit een gemeente die geen gescheiden rioolsysteem heeft.
Dus regen en zwart water gaat allemaal de zelfde kant op...

En als dit wel een gemeente is met een gescheiden systeem, ja dan vind ik het minder netjes. Misschien is het dan een mileudelict, maar dat is voor de ts om te controleren.
Onze gemeente heeft (helaas) geen gescheiden rioolsysteem, dus de manier zoals het nu is aangesloten is de enige manier hoe het kan en volgens de regels die gelden hier in de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:37
Spiff schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:24:
[...]

Of je nou wel of niet een vergunning hebt heeft geen effect op de afvoer van strooizout op de openbare weg, dat gaat het riool in.

En bij gescheiden riool dus mee met regenwater. Als dit dus elke winter weer kan, waarom zou dan een klein beetje zout water van een ontharder niet op dat zelfde riool kunnen?

Kijk, als je de keus hebt tussen beide zou ik inderdaad ook voor lozing op vuilwaterriool kiezen, maar op hwa lijkt me in deze hoeveelheden geen probleem.
Dit is wel een beetje een "jamaar zei!" redenatie.
Het is toch 25kg aan zout, per huishouden, per X maanden.

Ja in de winter wordt ook gestrooid. Maar in woonwijken lang niet in elke straat overigens. En dat de gemeente het doet voor de veiligheid is nog iets anders dan het (onnodig!) dumpen van zout door Aquacell.

Maar in dit geval is het gewoon zoals het hoort :+
Pagina: 1 ... 50 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.