Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 49 ... 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:01
Update van mijn R2D2. Zojuist nog een hardheid test uitgevoerd met nog 78 liter te gaan (van de 3400). hardheid is nog steeds 0 dH. Vandaag of morgen zal de 2e regeneratie na installatie plaatsvinden.

@zonnebaas gezien jouw meting laat ik hem even op 3400l staan denk ik... (het water komt hier ook met 8dH binnen). Even afwachten of voor de volgende regeneratie de hardheid nog steeds ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:51
jstruik schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:59:
[...]

Ik proef teleurstelling in je toon, maar volgens mij heb je hiermee wel aangetoond dat de hypothese juist is. Wat zegt aqmos hiervan?
Och, het houd je bezig😉 na de 2de regeneratie klopte het al niet, dan ga je zoeken, heb ik ergens een installatie fout gemaakt, instellingen niet goed etc.
Wat Aqmos zegt weet ik nog niet, die heb ik net een mail gestuurd in die mail 4 rapporten van “ het Waterlaboratorium “ in Haarlem met de water samenstelling van het water wat er hier uit de kraan komt. Misschien dat ze daar wat mee kunnen.
Variabelen die inwerken op de hars zijn er velen.
We wachten wel weer af.

Edit

Net de regeneratie met de hand opgestart instellingen laten staan op 4000 liter of 21 dagen.
brine refill volume gecontroleerd dit is nu 4,3 liter wat een bezouting geeft van 162 gram /liter.

Eens kijken of dit wat verbetering geeft.

[ Voor 14% gewijzigd door wizzopa op 17-02-2021 10:01 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Rammz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:25:
Update van mijn R2D2. Zojuist nog een hardheid test uitgevoerd met nog 78 liter te gaan (van de 3400). hardheid is nog steeds 0 dH. Vandaag of morgen zal de 2e regeneratie na installatie plaatsvinden.
Het probleem zal pas optreden na 1 of 2x regenereren. Aqmos gebruikt een veel te hoge uitwisselingscapaciteit voor het hars. Deze capaciteit haal je enkel als het hars nieuw is. Ik verwacht dat je rond de 2800L effectieve capaciteit hebt.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

bke schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 05:39:
[...]

Het probleem zal pas optreden na 1 of 2x regenereren. Aqmos gebruikt een veel te hoge uitwisselingscapaciteit voor het hars. Deze capaciteit haal je enkel als het hars nieuw is. Ik verwacht dat je rond de 2800L effectieve capaciteit hebt.
Dat is ook wat ik uiteindelijk verwacht rond 2800 liter voor een R2D2-32.

Reken het maar eens door met de waarden van amysoft ipv 4 Dh capaciteit per liter onthardingscapaciteit (aqmos). Kom je daar na even rekenen op 2,8 Dh capaciteit per liter uit.amysoft.

Reken ik dan de capaciteit uit van R2D2 met 8 liter hars uit waar 1 liter hars 2,8 Dh kan opnemen.
8 * 2,8 = 22,4 / 8 (mijn waterhardheid) = 2,8 m3 = 2800 liter

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-07 11:35
Wij hebben nu zo 4 dagen de Aqmos r2d2 waterontharder en moet eerlijk zeggen dat ik op de smaak na nog weinig ervan merk.

Ik vind sowieso als leek het meten van dh een drama, flesje vullen met water tot 5 ml een druppel vloeistof erin totdat het groen of rood wordt, elke druppel is 1 dh. Hoe meten jullie 0dh.

Ik heb in ieder geval niet het idee dat hij 0 dh is. Voordat ik aan de knopjes ga draaien hoe gaan jullie te werk mbt het checken of het systeem werkt en dh metingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

harryvos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:28:
Wij hebben nu zo 4 dagen de Aqmos r2d2 waterontharder en moet eerlijk zeggen dat ik op de smaak na nog weinig ervan merk.

Ik vind sowieso als leek het waterhardheid meten een drama, flesje vullen met water tot 5 ml een druppel vloeistof erin totdat het groen of rood wordt, elke druppel is 1 dh. Hoe meten jullie 0dh.

Ik heb in ieder geval niet het idee dat hij 0 dh is. Voordat ik aan de knopjes ga draaien hoe gaan jullie te werk mbt het checken of het systeem werkt en dh metingen.
Haha, was ook net op zoek naar een alternatief voor die druppeltjes. Maar echt een apparaat om te meten heb ik nog niet gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@harryvos @MikeyMan

Werkt hier prima hoor van de 2 flesjes heb ik nog een half flesje over.

0 dH meetje als je in 10 cc met 1 drup gelijk een groen kleur zie.

Voor echte meetapparatuur https://nl.hach.com/

https://nl.hach.com/ez-se...uctCategoryId=55071561634

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wizzopa schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:01:
@harryvos @MikeyMan

Werkt hier prima hoor van de 2 flesjes heb ik nog een half flesje over.

0 dH meetje als je in 10 cc met 1 drup gelijk een groen kleur zie.

Voor echte meetapparatuur https://nl.hach.com/

https://nl.hach.com/ez-se...uctCategoryId=55071561634
Ja ik vind het vooral gerommel omdat ik niet kan zien of die druppels gelijk zijn, het lastig is om precies 10cc in het flesje te krijgen en ik ook geen referentiewaardes bij mijn setje kreeg. Maar ik zie dat het vrij uniform is dat bij 5 ml elke druppel 1 dH is?

Dan bij 10ml dus elke druppel 0,5dH?

Staan geen prijzen bij die Hach sets, maar gok dat die geen paar tientjes kosten? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
MikeyMan schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:05:
[...]

Ja ik vind het vooral gerommel omdat ik niet kan zien of die druppels gelijk zijn, het lastig is om precies 10cc in het flesje te krijgen en ik ook geen referentiewaardes bij mijn setje kreeg. Maar ik zie dat het vrij uniform is dat bij 5 ml elke druppel 1 dH is?

Dan bij 10ml dus elke druppel 0,5dH?

Staan geen prijzen bij die Hach sets, maar gok dat die geen paar tientjes kosten? ;)
5 ml 1 drup 1 dH
10 ml 1 drup 0,5 dH

Ik kijk altijd van boven door de vloeistof daarbij staat het buisje op een wit papiertje.

Een jaar of wat terug heb ik voor mijn werk deze kuvettentest met dit
apparaat gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
Vandaag door de installateur alles nog even na laten lopen en testen.
Bij de 1e meting was de dh 0, hij heeft nu met de stelknop deze op dh 4 gezet.
Omdat 0 niet goed was voor de leidingen enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@harryvos Het verschil tussen 0 dH en 1 dH is enorm.
Met 4 dH kun je net zo goed geen ontharder gebruiken...
Die monteur snapt er niks van.
bke in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2021 21:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harryvos
Duidelijk gauw terug gezet naar 0.

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07 20:08
Hallo mede-Tweakers!

Ook hier zijn we een waterontharder serieus aan het overwegen. Dankzij dit topic al heel wat kennis opgedaan, maar ik wil toch nog even een beroep doen op jullie kennis en ervaring.

Momenteel ben ik in gesprek met Remon, waar ik op zich positieve dingen over heb gelezen. Bij het telefoongesprek kreeg ik wel een hele sterke 'verkooppraatjes'-vibe, maar vooruit. Ze raden mij een Tara10 aan, op basis van mijn verbruik van ca. 120m3 per jaar. Iemand daar directe ervaring mee? Is dit wat?

Waar ik me een beetje over verbaasde is dat volgens de verkoper er helemaal geen onderhoud aan te pas komt vanwege de ontsmettingsmodule. Klopt dit?

En wat denken we van een prijs inclusief installatie van rond de 1600 euro?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jogem
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-11-2023
Gisteren ook mijn Aqmos geïnstalleerd in mijn nieuwe (in aanbouw) woning.

Ik moet hem nog verder in gaan stellen, maar de setup staat, handmatige regeneratie gedaan en het zout aangevuld. Nu nog even goed inlezen om hem te kunnen finetunen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ma11aju2q-CYNCeEcQB_Emk6r8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuQkXxWDvloeshtAmOHMCacY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIpVCAR2H_zYTSawetF94Pbpfko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wrRrIHhFsinNpAmtEBnP1UU.jpg?f=fotoalbum_large

de foto's zijn gemaakt voor wat (kleine) aanpassingen/toevoegingen :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

brainovic schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:22:
Hallo mede-Tweakers!

Ook hier zijn we een waterontharder serieus aan het overwegen. Dankzij dit topic al heel wat kennis opgedaan, maar ik wil toch nog even een beroep doen op jullie kennis en ervaring.

Momenteel ben ik in gesprek met Remon, waar ik op zich positieve dingen over heb gelezen. Bij het telefoongesprek kreeg ik wel een hele sterke 'verkooppraatjes'-vibe, maar vooruit. Ze raden mij een Tara10 aan, op basis van mijn verbruik van ca. 120m3 per jaar.

En wat denken we van een prijs inclusief installatie van rond de 1600 euro?

Bij voorbaat dank!
Dit toestel (en al hun toestellen) zijn gebaseerd op Chinese Canature kleppen. Voor 1600 euro een zware rip-off en een regelrechte schande voor de sector van de waterbehandeling. Mijden die handel!!!

Je bent beter af met zo'n Aqmos R2D2 voor 350 euro, ook Canature klep maar wel naar waarde geprijsd !

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
bke schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Dit toestel (en al hun toestellen) zijn gebaseerd op Chinese Canature kleppen. Voor 1600 euro een zware rip-off en een regelrechte schande voor de sector van de waterbehandeling. Mijden die handel!!!

Je bent beter af met zo'n Aqmos R2D2 voor 350 euro, ook Canature klep maar wel naar waarde geprijsd !
Dank voor je reactie, hier kan ik wat mee en dus toch maar goed dat ik het vroeg. Ik zie hier veel mensen met Aqmos. Beter dus om een installateur te zoeken die iets dergelijks kan installeren? Zelf heb ik er te weinig handigheid en tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Vanmorgen wordt de SensorSoft geleverd *O*
Helaas pas 1 maart geïnstalleerd -O-

En tot mijn geruststelling (was nog openstaand puntje) zit er een AirGap bij het installatiepakket d:)b

[ Voor 48% gewijzigd door Drardollan op 20-02-2021 10:27 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren een pot resup in de harskern gegooid, en dus vannacht een regeneratie laten doen. Blijkt dat dat 233 liter water kost. Is dat normaal? :?

Gaat om een Hydrotense HighFlow overigens.

Meet nu overigens 3 dH (6 druppels op 10ml), dus ook nog een tandje hoger zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 20-02-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Wat is de goedkoopste/beste plek om van die testdruppels te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Drardollan Aqmos?
https://www.aqmos.com/anlagenzubehoer/?p=1
Bestel meteen wat resin mee. oh nieuwe ontharder, dan is het nog wat vroeg.
(heb niet naar verzendkosten gekeken)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egregius2000
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-10-2023
Opvallend trouwens dan in dit topic zo weinig mensen iets positiefs te melden hebben over 'ontkalkers' op basis van magneten. Ik had verwacht dat wel meer mensen zich ingelezen zouden hebben; meerdere onderzoeken (deze recentelijk gepubliceerd in een tijdschrift van Nature, maar er zijn er meer) laten zien dat het werkt.

Aan de andere kant ook niet gek:
-Tenzij je je water via een bassin of grote tank laat lopen waar het in uit kan precipieren, houd je evenveel opgelostte mineralen over in je water, en zal je aanslag krijgen als je water laat opdrogen (bv badkamer)
-Hardheid meten laat ook niets zien
-Of het dan ook helpt bij eczeem is de vraag (eentje die ik erg interessant zou vinden om beantwoord te zien)
-Het werkt wel goed voor het voorkomen van aanslag op je warmte-elementen/-wisselaars, maar in de meeste onderzoeken vertraagt het het proces alleen maar, en afhankelijk van omstandigheden (watersamenstelling, materialen, etc.).
-Het lijkt alleen te helpen als er silica in je water opgelost is. Dus mogelijk voornamelijk voor mensen die hun water uit een duingebied krijgen? Het werkt mogelijk averechts als je water ijzer- en/of zwavelrrijk is. Waterschappen zijn niet verplicht silicagehaltes te meten, dus wordt het meestal niet gedaan. dit is een van de weinige bronnen die ik gevonden heb hier over.

Hoe het werkt? Daar zijn een stuk slimmere mensen dan ik nog steeds niet uit, maar van wat ik er uit op kon maken is het vermoeden dat een diamagnetisch effect microdeeltjes van silica op breekt in nanodeeltjes, met veel meer collectief opppervlakte. Hier aan kunnen zich CaCO3 deeltjes hechten, die vervolgens minder snel neer zullen slaan als dunne film op je warmtewisselaar, maar eerder rond blijven zweven in het water, tenzij ze kunnen bezinken ergens.

Wisselende velden schijnen dan ook weer te helpen bij dat opbreken en dus het gemeten effect, maar ruwer pijpmaterial werkt dan weer averechts gek genoeg (liever een metaal zoals Alu of Cu dan PTFE).

Opvallend dat bij bepaalde magnetische sterktes (0,2 Tesla) je veel meer aragoniet dan calciet ziet neerslaan (aragoniet is beter oplosbaar, minder hardnekkig), maar bij een nog veel sterker veld (0,5 Tesla in 1 of 2 onderzoeken) zag je dat er eerder vateriet neersloeg.

Veel onderzoeken met een negatief of neutraal resultaat waren gebaseerd op bepaalde type opstellingen met omgekeerde osmose, met filters die uiteraard alsnog verstopt raken door de kleine deeltjes.

TLDR: als je ergens een stapeltje sterke magneten besteld, of je maakt zelf een solenoid coil rond je pijp die al dan niet van PVC is, ben je niet van je kalkproblemen af, maar je hebt voor 2 tientjes wel iets wat helpt. Maar daar hoef je dus ook geen 100+ euro voor neer te leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Egregius2000 Misschien kan je beter je magneten in een eigen topic plaatsen.
Het gaat hier om waterontharders en gezien er niets onthard wordt (testen wijzen uit dat de dH hetzelfde blijft met magneten), past dat hier niet.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2021 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:37:
@Drardollan Aqmos?
https://www.aqmos.com/anlagenzubehoer/?p=1
Bestel meteen wat resin mee. oh nieuwe ontharder, dan is het nog wat vroeg.
(heb niet naar verzendkosten gekeken)
Verzendkosten zal het probleem niet zijn, heb een adresje in Duitsland ;)
Ziet er betaalbaar uit in ieder geval, thanks! Beter dan de 25+ die ik her en der in Nederland zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Nu we over een week de ontharder gaan krijgen moeten we wel wat dingen in ons leven aanpassen. We gebruiken al wasmiddel in poedervorm en moeten daar nog minder van gaan gebruiken (25ml, is dat gelijk aan 25mg?) en wasverzachter gebruikten we al niet.

De vaatwasserblokjes gaan ook weg, we gaan weer lekker naar een beetje glansspoel en poeder. Nu had ik vroeger flessen Sun van 3kg (kosten rond de 8) en nu kan ik die niet meer krijgen. Enkel nog 1,36kg flessen (kosten rond de 9). Daar staat wel iets van concentraat op. Nu begreep ik dat van de 3kg verpakking ik zo'n 15ml (wederom, is dit 15mg) voldoende was, maar van de 1,36 zou ik dan denk ik max 10ml moeten gebruiken?

Lastig hoor, zacht water :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egregius2000
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:04:
@Egregius2000 Misschien kan je beter je magneten in een eigen topic plaatsen.
Het gaat hier om waterontharders en gezien er niets onthard wordt (testen wijzen uit dat de dH hetzelfde blijft met magneten), past dat hier niet.
Het is al meerdere malen besproken in dit specifieke topic, en het gaat om de vraag: 'Werken de apparaten die worden aangeboden als waterontharder wel?', non?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Egregius2000 Ik krijg een beetje een Jomanda / biostabiel gevoel bij die magneten.
Nogmaals, wordt er niets onthard, dus mag het geen ontharder heten.

Wat het dan wel is?
spoiler:
oplichterij

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2021 17:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

@Egregius2000

De werking van magnetische waterontharder wordt als onbewezen en onwetenschappelijk beschouwd. Simpel gezegd, is er geen bewijs voor de werking van een waterontharder magneet tegen kalkaanslag.

https://www.harendekrant....ysisch-chemicus-te-haren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 13:57
Drardollan schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:21:
Nu we over een week de ontharder gaan krijgen moeten we wel wat dingen in ons leven aanpassen. We gebruiken al wasmiddel in poedervorm en moeten daar nog minder van gaan gebruiken (25ml, is dat gelijk aan 25mg?) ...
Nee dat is heel wat anders, ml is milliliter, is een inhoudsmaat, terwijl mg oftewel milligram een gewichtsmaat aangeeft.

Die twee komen alleen overeen als je een stofje hebt waar dat toevallig hetzelfde is (zoals puur water ). Alle andere stofjes (waspoeder bijvoorbeeld) voldoen daar niet aan.

Eigenlijk hoef je ook niks uit te rekenen, je moet alleen minder gebruiken dan je nu doet. Wordt het nog steeds schoon? Prima, dan gebruik je genoeg of te veel. Wordt het niet meer schoon gebruik je te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Vloris schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:27:
[...]

Nee dat is heel wat anders, ml is milliliter, is een inhoudsmaat, terwijl mg oftewel milligram een gewichtsmaat aangeeft.

Die twee komen alleen overeen als je een stofje hebt waar dat toevallig hetzelfde is (zoals puur water). Alle andere stofjes (waspoeder bijvoorbeeld) voldoen daar niet aan.

Eigenlijk hoef je ook niks uit te rekenen, je moet alleen minder gebruiken dan je nu doet. Wordt het nog steeds schoon? Prima, dan gebruik je genoeg of te veel. Wordt het niet meer schoon gebruik je te weinig.
En zelf bij water klopt het niet, dan is 1ml = 1gram, niet 1 milligram. Je zal dus moeten kijken naar de hoeveelheid actieve stoffen die opgelost zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Vloris schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:27:
[...]

Die twee komen alleen overeen als je een stofje hebt waar dat toevallig hetzelfde is (zoals puur water). Alle andere stofjes (waspoeder bijvoorbeeld) voldoen daar niet aan.

Zoiets dacht ik ook al. Wat gek dan dat er zoveel plekken zijn die zeggen dat ik 15 of 25 ml van een poeder moet gebruiken....

Dat wordt dus experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 13:57
Drardollan schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:54:
[...]

Zoiets dacht ik ook al. Wat gek dan dat er zoveel plekken zijn die zeggen dat ik 15 of 25 ml van een poeder moet gebruiken....

Dat wordt dus experimenteren :)
Dat is helemaal niet gek: als je het in gram aangeeft heb je steeds een weegschaal nodig om het gewicht af te lezen.
Door een inhoudsmaat aan te geven (ml) kun je een streepje op een maatbeker zetten. Veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
zonnebaas schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:44:
@Egregius2000

De werking van magnetische waterontharder wordt als onbewezen en onwetenschappelijk beschouwd. Simpel gezegd, is er geen bewijs voor de werking van een waterontharder magneet tegen kalkaanslag.

En ook al zou het werken, dan nog mag het geen ontharder heten want de kalk blijft aanwezig in het water.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Vloris schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:17:
[...]

Dat is helemaal niet gek: als je het in gram aangeeft heb je steeds een weegschaal nodig om het gewicht af te lezen.
Door een inhoudsmaat aan te geven (ml) kun je een streepje op een maatbeker zetten. Veel makkelijker.
Ik zou eerder 15 gram gaan afwegen en dan een streepje zetten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54
@wizzopa hoe kan ik zien hoeveel dagen de aqmos gaan regenereren? Of kan dat alleen aan de hand van de resterende liters ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:00:
@wizzopa hoe kan ik zien hoeveel dagen de aqmos gaan regenereren? Of kan dat alleen aan de hand van de resterende liters ?
Het display geeft het rest volume in tonnen weer tot de regeneratie.

Zelf moet je bijhouden om de hoeveel dagen hij regenereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:26
Ik vind het apart dat die aqmos hier zo populair is terwijl er te weinig hars in blijkt te zitten en het apparaat blijkbaar ook nog weinig info geeft.
Mijn descale geeft het rest volume weer en de tijd tot de volgende regeneratie.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik begrijp het prima, de R2D2 is in prijs/kwaliteit een uitstekende keus. Capaciteit is voor mij voldoende, al haalt ie de geadverteerde specs niet helemaal. En als is na 5 jaar kapot gaat en ik koop er weer zoeen dan ben ik nog steeds goedkoper uit tov dure varianten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
ron321 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:51:
Ik vind het apart dat die aqmos hier zo populair is terwijl er te weinig hars in blijkt te zitten en het apparaat blijkbaar ook nog weinig info geeft.
Mijn descale geeft het rest volume weer en de tijd tot de volgende regeneratie.
Komt door de prijs.😉 En er zit genoeg hars in, alleen Aqmos is erg optimistisch met bereken van de capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egregius2000
zonnebaas schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:44:
@Egregius2000

Onwetenschappelijk? Ben je bekend met Google Scholar? Of zit ik dat nu al die tijd onterecht te gebruiken terwijl het een wappie-forum blijkt te zijn? Had ik eerder moeten beseffen. :S
(dat literatuur onderzoek van 2020 uit een Nature Partner Journal zal ook wel (verzamelde) onzin zijn dan)
XWB schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:27:
[...]

En ook al zou het werken, dan nog mag het geen ontharder heten want de kalk blijft aanwezig in het water.
Helemaal eens. Maar dan ga je ook voorbij aan het punt of het een valide onderwerp van discussie is, want de fabricanten noemen ze waterontharders, en ik gaf in m'n post aan dat ze dat niet zijn. Maar goed nu is het topic genoeg vervuild met gatekeeping discussie, dus zullen we het hierbij laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
voor de aansluiting op het zoutvat zit er een zeefje bij. ik zie op youtube alleen dat mensen die niet monteren. dat kan verder geen kwaad?

YouTube: Fleck General Water Softener Installation and Programming Video

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror Het kan maar hoeft niet.
https://www.goedkopewater...tor-toc__heading-anchor-4
(1.4)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-02-2021 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag Echt serieus he, ik heb dus https://www.goedkopewater...waterontharder-stuurklep/ gelezen en die budget omschrijving is veel uitgebreider :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Egregius2000 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 01:34:
[...]

Onwetenschappelijk? Ben je bekend met Google Scholar? Of zit ik dat nu al die tijd onterecht te gebruiken terwijl het een wappie-forum blijkt te zijn? Had ik eerder moeten beseffen. :S
(dat literatuur onderzoek van 2020 uit een Nature Partner Journal zal ook wel (verzamelde) onzin zijn dan)

[...]

Helemaal eens. Maar dan ga je ook voorbij aan het punt of het een valide onderwerp van discussie is, want de fabricanten noemen ze waterontharders, en ik gaf in m'n post aan dat ze dat niet zijn. Maar goed nu is het topic genoeg vervuild met gatekeeping discussie, dus zullen we het hierbij laten?
Los van of het zou werken, dit is nog steeds niet het topic hiervoor. Het gaat hier over waterontharders, en als er iets is wat magneten zeker niet doen dan is het ontharden van water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

@Egregius2000
advies : Open een eigen topic dan lees ik daar de werkelijke ervaringsverhalen van de tweakers die een magneet hebben wel. Dit topic is nu genoeg vervuild met naar mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:44
Ik lees al even mee en denk er aan om in een nieuw te bouwen huis een waterontharder te plaatsen. Nu komt alle techniek in de kelder, en daar zou ‘ie prima bij passen. Alleen, tijdens de regeneratie wordt het zout in de afvoer geloosd, toch? In de kelder betekent dat je het afvalwater weer omhoog moet pompen. Geen punt, want die is er toch al voor o.a. gootsteen en toilet.
Is zo’n pomp echter wel tegen al dat zout bestand. Heeft iemand daar iemand een idee over?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Conrado schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:58:
Ik lees al even mee en denk er aan om in een nieuw te bouwen huis een waterontharder te plaatsen. Nu komt alle techniek in de kelder, en daar zou ‘ie prima bij passen. Alleen, tijdens de regeneratie wordt het zout in de afvoer geloosd, toch? In de kelder betekent dat je het afvalwater weer omhoog moet pompen. Geen punt, want die is er toch al voor o.a. gootsteen en toilet.
Is zo’n pomp echter wel tegen al dat zout bestand. Heeft iemand daar iemand een idee over?
Er komt geen pomp aan te pas. Het regeneratiewater wordt met de waterdruk van de waterleiding afgevoerd/doorgespoeld. En dat mag best naar een iets hoger gelegen afvoer zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door athvdk op 22-02-2021 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papapa
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08 16:29
Conrado schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:58:
Kijk in de specificaties en materialen van de pomp. De pomp is gemaakt voor riool/afvalwater en niet voor zoutoplossingen. Zout water is corrosief, kunnen die materialen daar tegen? Hoogstwaarschijnlijk niet.
Lekkage wil je niet hebben, fabrikant van de pomp zal geen garantie geven of in elk geval moeilijk doen.
Gratis advies: Leid de slang naar boven naar een afvoerpunt waar het zonder pomp wordt afgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:44
Het pompsysteem is de Sanicubic-serie, bedoeld voor zwart water. In de documentatie geen woord over zoutoplossingen.

Maar, ik heb ondertussen van de site van Aqmos begrepen dat je het avalwater zeker 120 cm boven het apparaat kunt opvoeren, dus ga ik daarmee maar 'es wat mee stoeien.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Conrado schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:13:
Het pompsysteem is de Sanicubic-serie, bedoeld voor zwart water. In de documentatie geen woord over zoutoplossingen.

Maar, ik heb ondertussen van de site van Aqmos begrepen dat je het avalwater zeker 120 cm boven het apparaat kunt opvoeren, dus ga ik daarmee maar 'es wat mee stoeien.
Vraag gewoon aan leverancier stellen.
Ik denk dat hij er tegen moet kunnen hij kan toch ook tegen urine, WC eend enz bij schoonmaken toilet, water tot 90 graden bij een wasmachine. En lijkt mij dat een regeneratie van de waterontharder eens per 7 tot 14 dagen geen kwaad kan, daarbij wordt de ontharder aan het eind van de spoelcyclus gewoon met zoet water gespoeld. Dus volgens mij blijft er weinig tot geen zout achter in de broyeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:29

Typhone

Who Dares Wins

Egregius2000 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 01:34:
[...]

Na het lezen van één van jouw documenten zie ik staan dat het magnetiseren er uitsluitend voor zorgt dat kalk zich niet hecht aan bepaalde vitale ijzeren onderdelen te vinden in schepen, zware industrie en luchtvaart. Allemaal niet relevant voor een thuissituatie. WC pot = vol kalk, douchemuur/wand = vol kalk. Elke andere situatie in huis = vol kalk. Wellicht leuk voor SBS6 kijkend Nederland maar iedereen die zich 1x verdiept in de materie schakelt door.

A.s. donderdag komt de nieuwe waterontharder in ons nieuwe huis. Mooi achter de meterkast alvast een aansluiting laten maken voor de waterontharder en deze kan feilloos geïnstalleerd worden. Foto's en update volgen!

[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 23-02-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:07
Vorige week heb ik 3 Aqmos R2D2-32 ontharders besteld voor mijzelf en vrienden. Om het mezelf gemakkelijk te maken ben ik benieuwd of er ergens een afvink lijstje is.. Niet dat ik lui ben maar als iemand het vaker gedaan heeft dan hoef ik niet in de Duitse documentatie te duiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JL-IP(!) Ik kreeg deze link toegeworpen.
PDF
Wellicht kan jij je er in verdiepen en kijken of het allemaal klopt, omdat ik geen R2D2 heb maar een CM
Bij nader inzien is de auteur "google translate" :+

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:07
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:26:
@JL-IP(!) Ik kreeg deze link toegeworpen.
https://www.woud-energiea...bruiksaanwijzing-R2D2.pdf
Wellicht kan jij je er in verdiepen en kijken of het allemaal klopt, omdat ik geen R2D2 heb maar een CM
Bij nader inzien is de auteur "google translate" :+
We gaan het meemaken, dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
xoror schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:22:
@AUijtdehaag Echt serieus he, ik heb dus https://www.goedkopewater...waterontharder-stuurklep/ gelezen en die budget omschrijving is veel uitgebreider :-)
@xoror De beschrijving van de fleck 5800 XTR is inderdaad te beknopt op de website van WTR. Het installeren wordt redelijk goed beschreven in de installatiehandleiding van de klep zelf (behalve het in bedrijf stellen i.c.m. variabele bezouting/droge pekelbak), maar het aansluiten van de pekelslang/pekelbak wordt niet beschreven op de website.

Overigens is er een nieuwere versie van de installatiehandleiding beschikbaar voor deze klep (versie uit 2019 ipv 2016), waarin er wijzigingen in bijvoorbeeld het stappenplan voor de inbedrijfstelling zijn gemaakt. Zie: https://www.pentairaquaeu...nual_fleck_5800xtr_nl.pdf

Is de ontharder bij jou inmiddels aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Rollo450 Ik heb de meeste dingen aangesloten/gemonteerd. Ik moest ook nog een gat boren in het grote zoutvat. Daar zat blijkbaar geen uitsparing in.

De loodgieter moet alleen nog de slangen aansluiten op het hoofdnet en de ca2096 en dan is het klaar, maar ze hebben het allemaal zo druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
@xoror Ik heb een aangepast stappenplan voor variabele zoutvulling/droge zoutbak in de op- en aanmerkingen van de excel sheet gezet. Wellicht heb je hier iets aan, als je gebruikt maakt van deze optie. De installatiehandleiding van de klep zelf was alleen gericht op inbedrijfstelling volgens de normale regeneratiecyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Laatst online: 13:45
Enige tijd geleden heb ik ook een Aqmos R2D2 waterontharder gekocht voor m'n nieuwbouw woning, en ben nu alvast aan het rond kijken hoe ik deze zelf kan aansluiten. Ik ga gebruik maken van 22mm koper leiding, aangezien dat mij makkelijker lijkt om zelf te monteren.

Direct na de watermeter gaat de leiding via een knelkoppeling(?) over op een Uponor 25mm kunstof leiding, nu wil ik zelf op die plek met koper de aansluiting maken voor de bypass die ik bij de R2D2 gekregen heb.

Kan ik nu vanaf de schroefdraad (zie foto's) deze knie koppeling er op monteren om er vervolgens een koper leiding aan te knellen?
https://www.toolstation.nl/knel-schroefbus-haaks-900/p33798

Waar vanuit ik dan weer verder kan gaan om de bypass met z'n 1'' aansluitingen te monteren, met behulp van deze puntstukken naar 22mm knel:
https://www.toolstation.nl/knel-puntstuk/p67096

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cbw7GWEYzS0uUd0fjXZ4Kalb6Ds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Psp7KWC6zd1ohGbCJzK2cZg7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOyFiT2ts1jQrjTLStZxsIcXVMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTeHvmhX8bFoAvnrtRX9Jfax.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Nee dat gaat niet.
Daar moet een stukje koper 22mm in en dan een knelknie 22mm.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Het stukje uponor 25 doorknippen en dan een NL koppeling gebruiken ook op een knelknie 22mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Laatst online: 13:45
@ron321 Aha ik dacht inderdaad ook dat er misschien toch een stukje koper dan tussen moest en dan vervolgens een knelknie, bedankt voor de bevestiging!

Die NL koppeling is ook een optie, kan ik deze gewoon zelf monteren zonder speciaal gereedschap? Want hij staat bij Warmteservice wel onder de 'Persfittingen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
Prolution schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:47:
Aha ik dacht inderdaad ook dat er misschien toch een stukje koper dan tussen moest en dan vervolgens een knelknie, bedankt voor de bevestiging!
Dit stukje koper mag dan zo kort zijn dat de knelfittingen tegen elkaar komen. Mocht je krap zitten in ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Prolution schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:47:

Die NL koppeling is ook een optie, kan ik deze gewoon zelf monteren zonder speciaal gereedschap? Want hij staat bij Warmteservice wel onder de 'Persfittingen'?
Gewoon aandraaien net als een knelkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:51
Waar kopen jullie goedkoop zout voor de waterontharder?
Ik weet dat er een tijdje geleden een post was met een erg goedkope leverancier, maar ik krijg helaas de post echt niet gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
rolandmegens schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:34:
Ik weet dat er een tijdje geleden een post was met een erg goedkope leverancier, maar ik krijg helaas de post echt niet gevonden
Gamma man, welkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:33
rolandmegens schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:34:
Laatst Axal gehaald voor €9,49 bij de Gamma.
https://www.gamma.nl/asso...ontharder-25-kg/p/B277436

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Tot nu toe was ik inderdaad ook uitgekomen op de gamma :)
Maar ik meen me te herinneren dat iemand een post had gemaakt dat heel interessant was om het direct bij de groothandel te bestellen ofzoiets, maar is wel wat maanden geleden dus ik weet het niet precies meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
rolandmegens schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:49:
Maar ik meen me te herinneren dat iemand een post had gemaakt dat heel interessant was om het direct bij de groothandel te bestellen ofzoiets, maar is wel wat maanden geleden dus ik weet het niet precies meer
https://www.frygonzout.nl...00GQayEAQYASABEgJOVfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:48
Moet je wel gelijk 20 zakken (1000kg) bestellen, want per 4 zakken (100kg) zijn ze al 13 euro per zak.

Welkoop heeft vaak een aanbieding voor rond de 9 euro, anders die van gamma inderdaad.
Onder de 10 (per zak) moet zeker lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
SensorSoft levert ook die van de Gamma en raadt ook aan om die bij de Gamma te kopen. Lijkt mij een prima prijs 10 euro voor 25kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Gamma it is, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-07 11:02
Hier in de buurt heeft een diervoederzaak goedkope zout. €7,95 voor 25kg.

https://shop.degrootdierv...dingszout-tabletten-25kg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05
Sligro heeft ook voor een nette prijs het zout in de verkoop. Rond de € 8.50 incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
https://www.deboerdrachte...en-ontharding-zak-25-kg/3
samen inkopen !

@Nuevocasa hey das handig cheap per zak

het kan nog lager https://www.shop.kuiper-k...szout-tabletten-25kg.html
6,99 :)

[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 24-02-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Nette prijs, helaas 35 euro verzendkosten (en te ver weg om op te halen)
Sligro zit hier wel in de buurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Maarja, met 2 zakken per jaar moet je ook niet al te moeilijk gaan doen om die paar euro, gemak komt eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Volgens Amysoft hoeft de afvoerslang niet met een sifon en airgap op de afvoer geplaatst te worden, omdat het apparaat een terugstroombeveiliging heeft. Er kan hierdoor geen rioolwater in het apparaat terechtkomen, en ook voor nare geurtjes hoef ik niet bang te zijn. De verkoper garandeert dat dit allemaal veilig is.

Tot hoever klopt dit, of moet ik toch aandringen op een airgap?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
XWB schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:29:
Volgens Amysoft hoeft de afvoerslang niet met een sifon en airgap op de afvoer geplaatst te worden, omdat het apparaat een terugstroombeveiliging heeft. Er kan hierdoor geen rioolwater in het apparaat terechtkomen, en ook voor nare geurtjes hoef ik niet bang te zijn. De verkoper garandeert dat dit allemaal veilig is.

Dat hebben ze mij ook verteld. Het was 1 van de redenen om niet voor AmySoft te kiezen hier, ik geloof het niet. Heel de wereld is er wel van overtuigd dat er een AirGap (of ander merk natuurlijk) en gezond verstand zegt dit ook. Je wil koste wat het kost voorkomen dat rioolwater in aanraking zou kunnen komen met schoon drinkwater.

Alle andere offertes die ik gehad heb hadden een AirGap inclusief, het was vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

XWB schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:29:

Bacteriën zijn erg klein 1 tot 5 micro meter en kruipen gewoon langs een gesloten klep mocht er ooit eens rioolwater terug stromen. Luchtscheiding van minimaal 2 maar het beste is 4 cm, is voor de bacteriën een onoverbrugbare afstand.

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:18
Hoe hoog kan het spoelwater "weggepompt" worden bij die R2D2 (zal wel analoog zijn voor andere modellen waarschijnlijk)? Het makkelijkste voor ons is om deze te plaatsen in de kelder, maar de afvoer zit op het gelijkvloers. Ik las hier al eens zeker 1.2m volgens Aqmos, andere bronnen spreken van 2.5m hoog en 10m ver, voor zover er minstens 3 bar waterdruk is.
Indien toch te ver, een vat plaatsen met een pomp erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-07 08:46
Je kan de afstand (in hoogte) ook al wat beperken door de waterontharder hoger te plaatsen op een (stevige) wandplank of iets anders dat kan dienen als verhoogstuk. ;)

Ivm de R2D2, best even informeren bij Aqmos wat de opvoerhoogte is.

• wizzopa
Mbt de opvoerhoogte en afstand van de afvoer van de Aqmos R2D2.
In de gebruiksaanwijzing, bladzijde 4, 3de alinea 120cm om hoog en 6 meter horizontaal met een klein verval.
https://www.aqmos.com/med...sanleitung-R2D2-32-72.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
1m20 zal nipt worden, moest het niet lukken dacht ik aan een pomp, maar of een vuiwaterpomp zout water aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Je hebt natuurlijk sowieso wel pompen die tegen zout kunnen, als de standaard pomp het al niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
wittmann1982 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:10:
1m20 zal nipt worden, moest het niet lukken dacht ik aan een pomp, maar of een vuiwaterpomp zout water aankan?
Het laatste water in de regeneratie cyclus is 13 liter zoet water. De pomp wordt dus altijd gespoeld met zoet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Goed om te weten dat het zout niet blijvend kan inwerken op de dichtingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07 09:40
Hoi allemaal! Een korte vraag, ik zoek een waterontharder, die ook door een externe partij geinstalleerd wordt. Welke zouden jullie aanraden qua prijs/kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
bke schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Aanvullende vraag na het zien van meerdere offertes: hoe kom ik er achter of de kwaliteit kleppen (en het hele apparaat) wel een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
okzbow schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:03:
Hoi allemaal! Een korte vraag, ik zoek een waterontharder, die ook door een externe partij geinstalleerd wordt. Welke zouden jullie aanraden qua prijs/kwaliteit?
En wat heb je zelf al onderzocht? Er staan honderden voorbeelden in dit topic bijvoorbeeld, begin daar eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
okzbow schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:03:
Wat is de gebruiks situatie?
Wil je zout blokken of zakken.
Hoe hard is het water nu?
Hoeveel personen/water verbruik?
Heb je ooit een biostabil gehad?
Wil je 1 apparaat of 1 apparaat en een los zout vat?
Waar moet hij komen? Hoeveel ruime heb je beschikbaar?
Waar zit je afvoer, heb je een afvoer? Kan je gemakkelijk een afvoer maken?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
Drardollan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:28:
[...]

En wat heb je zelf al onderzocht? Er staan honderden voorbeelden in dit topic bijvoorbeeld, begin daar eens mee.
De laatste pagina's gaan alleen maar over aqmos, en iemand anders vroeg iets over een ontharder en dat werd direct afgewezen door slechte chinese kleppen.

Nu heb ik bij veel verschillende leveranciers informatie opgevraagd, en de prijzen lopen uiteen van 1400 tot 2100e. En ik weet niet waar de verschillen inzitten. Dus ik vraag om advies, wat is gangbaar voor een redelijke prijs, met een redelijk goed toestel, zonder zelf iets te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
jack zomer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Wat is de gebruiks situatie?
Wil je zout blokken of zakken.
Hoe hard is het water nu?
Hoeveel personen/water verbruik?
Heb je ooit een biostabil gehad?
Wil je 1 apparaat of 1 apparaat en een los zout vat?
Waar moet hij komen? Hoeveel ruime heb je beschikbaar?
Waar zit je afvoer, heb je een afvoer? Kan je gemakkelijk een afvoer maken?
Wat is de gebruiks situatie? Gewoon gezin van 4 personen
Wil je zout blokken of zakken: Maakt niet uit
Hoe hard is het water nu? Haarlem : 7,9 dH waterhardheid, 140,6 gram kalk per m3.
Heb je ooit een biostabil gehad? Nee
Wil je 1 apparaat of 1 apparaat en een los zout vat? Maakt niet uit
Waar moet hij komen? Hoeveel ruime heb je beschikbaar? Kelder, ruimte genoeg
Waar zit je afvoer, heb je een afvoer? Kan je gemakkelijk een afvoer maken? Op de BG, afvoer moet via kelderraam naar waterhemelafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@okzbow Aqmos heeft meer keuze...
Bijvoorbeeld met amerikaanse Clack kleppen: https://www.aqmos.com/was...ts-wasserenthaerter-cm-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
okzbow schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:10:
[...]

De laatste pagina's gaan alleen maar over aqmos, en iemand anders vroeg iets over een ontharder en dat werd direct afgewezen door slechte chinese kleppen.

Nu heb ik bij veel verschillende leveranciers informatie opgevraagd, en de prijzen lopen uiteen van 1400 tot 2100e. En ik weet niet waar de verschillen inzitten. Dus ik vraag om advies, wat is gangbaar voor een redelijke prijs, met een redelijk goed toestel, zonder zelf iets te moeten doen.
Ik zou een grijze kopen.

Zonder enige vorm van zinnige informatie, hoe verwacht je dan een antwoord te krijgen?

Tip, zoek even terug op mijn posts. Ik heb zeer recent 4 leveranciers vergeleken en de plus en minpunten genoemd inclusief prijzen. Let op, de plus en minpunten zijn mijn visie en geen feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
AUijtdehaag schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:19:
@okzbow Aqmos heeft meer keuze...
Bijvoorbeeld met amerikaanse Clack kleppen: https://www.aqmos.com/was...ts-wasserenthaerter-cm-40
Maar is er een nederlandse installateur die dit spul importeert en installeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@okzbow Geen idee hoor.
Ik tracht alles zelf aan te sluiten in mijn huis.
Voor 600 euro besparing vind ik dat wel de moeite. (jouw prijsverschil en prijs aqmos)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
Drardollan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Ik zou een grijze kopen.

Zonder enige vorm van zinnige informatie, hoe verwacht je dan een antwoord te krijgen?

Tip, zoek even terug op mijn posts. Ik heb zeer recent 4 leveranciers vergeleken en de plus en minpunten genoemd inclusief prijzen. Let op, de plus en minpunten zijn mijn visie en geen feiten.
En wat heb jij uiteindelijk gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
As we speak wordt hier de SensorSoft geïnstalleerd trouwens. Oorverdovend lawaai terwijl de boor gaten door mijn vloer aan het boren is *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
okzbow schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:26:
[...]

En wat heb jij uiteindelijk gekozen?
SensorSoft, wordt as we speak geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
AUijtdehaag schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:25:
@okzbow Geen idee hoor.
Ik tracht alles zelf aan te sluiten in mijn huis.
Voor 600 euro besparing vind ik dat wel de moeite.
Dat snap ik, ik ben niet zo handig en wil er ook geen tijd instoppen om het te leren. Dus vandaar dat ik een one stop shop wil.
Pagina: 1 ... 49 ... 122 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.