Opvallend trouwens dan in dit topic zo weinig mensen iets positiefs te melden hebben over 'ontkalkers' op basis van magneten. Ik had verwacht dat wel meer mensen zich ingelezen zouden hebben; meerdere
onderzoeken (deze recentelijk gepubliceerd in een tijdschrift van Nature, maar er zijn er meer) laten zien dat het werkt.
Aan de andere kant ook niet gek:
-Tenzij je je water via een bassin of grote tank laat lopen waar het in uit kan precipieren, houd je evenveel opgelostte mineralen over in je water, en zal je aanslag krijgen als je water laat opdrogen (bv badkamer)
-Hardheid meten laat ook niets zien
-Of het dan ook helpt bij eczeem is de vraag (eentje die ik erg interessant zou vinden om beantwoord te zien)
-Het werkt wel goed voor het voorkomen van aanslag op je warmte-elementen/-wisselaars, maar in de meeste onderzoeken vertraagt het het proces alleen maar, en afhankelijk van omstandigheden (watersamenstelling, materialen, etc.).
-Het lijkt alleen te helpen als er silica in je water opgelost is. Dus mogelijk voornamelijk voor mensen die hun water uit een duingebied krijgen? Het werkt mogelijk averechts als je water ijzer- en/of zwavelrrijk is. Waterschappen zijn niet verplicht silicagehaltes te meten, dus wordt het meestal niet gedaan.
dit is een van de weinige bronnen die ik gevonden heb hier over.
Hoe het werkt? Daar zijn een stuk slimmere mensen dan ik nog steeds niet uit, maar van wat ik er uit op kon maken is het vermoeden dat een diamagnetisch effect microdeeltjes van silica op breekt in nanodeeltjes, met veel meer collectief opppervlakte. Hier aan kunnen zich CaCO3 deeltjes hechten, die vervolgens minder snel neer zullen slaan als dunne film op je warmtewisselaar, maar eerder
rond blijven zweven in het water, tenzij ze kunnen bezinken ergens.
Wisselende velden schijnen dan ook weer te helpen bij dat opbreken en dus het gemeten effect, maar ruwer pijpmaterial werkt dan weer averechts gek genoeg (liever een metaal zoals Alu of Cu dan PTFE).
Opvallend dat bij bepaalde magnetische sterktes (0,2 Tesla) je veel meer aragoniet dan calciet ziet neerslaan (aragoniet is beter oplosbaar, minder hardnekkig), maar bij een nog veel sterker veld (0,5 Tesla in 1 of 2 onderzoeken) zag je dat er eerder vateriet neersloeg.
Veel onderzoeken met een negatief of neutraal resultaat waren gebaseerd op bepaalde type opstellingen met omgekeerde osmose, met filters die uiteraard alsnog verstopt raken door de kleine deeltjes.
TLDR: als je ergens een stapeltje sterke magneten besteld, of je maakt zelf een solenoid coil rond je pijp die al dan niet van PVC is, ben je niet van je kalkproblemen af, maar je hebt voor 2 tientjes wel iets wat
helpt. Maar daar hoef je dus ook geen 100+ euro voor neer te leggen.