Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 48 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-08 22:23
hebben de geleerden hier nog een oplossing voor mijn vochtprobleem sinds de waterontharder in de kruipruimte staat?
Eerst dacht ik dat het kwam door de overloop die ik nog niet had aangesloten (komt nog), echter door direct een waterfles eraan te verbinden, kom ik er 2 weken later achter dat er geen water in zit.
Laatst ook tegen optrekkend vocht alvast folie over de bodem gelegd (de rest van de kruipruimte komt nog)

Dit zit in een separaat compartiment, die met een kleine opening van 15x8 cm verbonden is met de rest van de kruipruimte. Wellicht dus ook slechte luchtuitwisseling?

Zie ook 2 foto's van de huidige situatie en de natte vloer en het laagje water onder de ontharder.
Alles is behoorlijk nat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3mcthmdhMCUAF7nKaNb91Efts4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fev0j9x6h0kxMUrCnFhflTzj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xA2ROWs9GuJvgwZnvOtbZBDidU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49YDbb7nrG7bnlhJUDDtjOix.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

@Koen87 Weet je zeker dat het pas sinds je waterontharder is? De kleur van de koperen leidingen doet vermoeden dat het vaker zo is. Mijn eerste gok is condens. Vochtige lucht condenseert op koude oppervlakken.

[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 02-02-2021 10:24 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
ericplan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:23:
@Koen87 Weet je zeker dat het pas sinds je waterontharder is? De kleur van de koperen leidingen doet vermoeden dat het vaker zo is. Mijn eerste gok is condens. Vochtige lucht condenseert op koude oppervlakken.
Dit, zie het weer van de afgelopen tijd. Denk niet dat de waterontharder de schuldige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
ericplan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:23:
Het is vochtiger geworden sinds de ontharder, echter heeft de kruipruimte hier tot 5 jaar terug altijd onder water gestaan. Sinds aanpassingen in het hemelwaterafscheidingssysteem is het licht vochtig.
Deze maand staat de operatie op het programma om de gehele kruipruimte te voorzien van bodemfolie.
DoeEensGek schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Dit, zie het weer van de afgelopen tijd. Denk niet dat de waterontharder de schuldige is.
Dus als ik even logisch beredeneer.
Doordat ik een aantal extra verbindingen gemaakt heb en de ontharder geplaatst heb, is er dus een grotere hoeveelheid aan oppervlakte ontstaan, waardoor er zich meer condens verzameld en hierdoor extra vochtig wordt?

[ Voor 27% gewijzigd door Koen87 op 02-02-2021 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

@Koen87

Door je druktank 10,5 liter volume stroomt het "koude" leiding water door de hars, dit koelt indirect het pekelwater wat in je zoutbak staat weer af, bij mij staat er ronde de 15 cm pekelwater, dit zal zeker extra condensatie geven aan de buitenkant van de R2D2, en dan zal er ook wat verdampen en dat in een niet geventileerde ruimte geeft condens.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
zonnebaas schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:00:
@Koen87

Door je druktank 10,5 liter volume stroomt het "koude" leiding water door de hars, dit koelt indirect het pekelwater wat in je zoutbak staat weer af, bij mij staat er ronde de 15 cm pekelwater, dit zal zeker extra condensatie geven aan de buitenkant van de R2D2, en dan zal er ook wat verdampen en dat in een niet geventileerde ruimte geeft condens.
helder, ventilatie is dus het probleem. Zodra ik de gehele bodem voorzien heb van Bodemfolie, ga ik bekijken hoe ik de ventilatie kan verbeteren. Het blijft een klein compartiment met een zeer kleine opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 08:18
Ik zie overal van die sensoren op het zout liggen (leak detection ofzo).
Welke hebben jullie of is eventueel aan te raden, lijkt me ook wel makkelijk, onze aqmos r2d2 gaat namelijk in de meterput geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@harryvos aqara water sensor (en conbee II usb stick)

Bij een vriend ligt er ook een, bij de waterontharder in de MK op de grond.
Daar was de water slangaansluiting wel eens losgeklapt (fleck 5600SXT)
Hij kreeg gisteren schrik, want ik was wat aan het prullen met de automatisering, waardoor het (loos) alarm afging op zijn telefoon. :+

[ Voor 112% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2021 16:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivonb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-08-2024
Welk onderhoud kan ik verwachten?

Mijn waterontharder is nu al ruim 10 maanden in gebruik. Wat moet ik aan onderhoud gaan plegen binnenkort of over zoveel jaar?

Groeten van Ivon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:31
Kogel door de kerk, heb de SensorSoft besteld. Vind hem simpeler dan AmySoft, en dus minder kans op gedoe. Gebruikt volgens de specs ook minder zout en water. Ook wordt er bij installatie de afsluiter van de buitenkraan vervangen (zit vastgerot nu). Scheelt weer iemand anders inhuren.

Nu hopen op een snelle levering, 2 weken als indicatie gekregen. Kan er niet op wachten, de oude badkamer zit vol met kalk en ik vind het leuk om dat te zien verdwijnen. Pas later dit jaar komt de nieuwe badkamer :)

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 03-02-2021 22:50 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
ivonb schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:36:
Welk onderhoud kan ik verwachten?

Mijn waterontharder is nu al ruim 10 maanden in gebruik. Wat moet ik aan onderhoud gaan plegen binnenkort of over zoveel jaar?

Groeten van Ivon.
Hoi Ivon.

In de openingspost staat een linkje onderaan wat onderhoud betekend.
Na 10 maanden is er nog niet veel aan de hand.
Na 2 jaar kan het een keer nodig zijn de boel na te lopen door een monteur.
Je kan met een test setje de dH controleren of de ontharder nog goed functioneert.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-02-2021 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mechanic
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:03
Ik heb een aqmos R2D2- 32 besteld en nu ben ik me wat aan het inlezen wat het er ingesteld moet worden.

In de (vertaalde) Nederlandse handleiding staat bij punt 11 Programmering van de regelklep in de “Volumemodus met geforceerde regeneratie” -modus (metermeting)

REG GAP (vertaalfout moet zijn REG CAP?)

capaciteit in tonnen en inhoud in liters

capaciteit in tonnen kan ingesteld worden adhv hardheid van het water en hoeveelheid hars. Dus laten we zeggen bij een hardheid van dH 8 trekken we tabel door en ronden we af naar 3.6 ton

welke decimale waarde moet er dan ingevuld worden bij "inhoud in liters" ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tFllb0J2DCniaDJq2gSZECLTGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QiE6m2yGLWONSDslGk2bYKLM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aYmJyX4YzRO23f51SLuwirIMBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YG1oUbMZWR0K3CqolRB6MwED.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door The Mechanic op 05-02-2021 05:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@The Mechanic
Gezien er problemen zijn met de capaciteit van de R2d2-32 zou ik hem op 2.6 instellen bij 8 dH
Er zijn diverse mensen mee aan het experimenteren, met wanneer het fout gaat.
Wordt vervolgd.

Edit: in de openingspost staat een linkje naar een excelsheet. Misschien kun je daar je gegevens in zetten en regelmatig de dH bijhouden? Bedankt.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2021 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:34
1 ton = 1000 kg = 1000 liter
2.6 ton = 2600 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mechanic
Als ik hem heb geïnstalleerd vul ik de excelsheet in.

Er zijn twee waardes die in ingevuld moeten worden; capaciteit in tonnen + inhoud in liters

Bij 10 dH
Waarde capaciteit in tonnen = X
Waarde inhoud in liters = Y

Bij 8 dH
Waarde capaciteit in tonnen = Z
waarde inhoud in liters = T

Wat is de waarde van X Y Z T? Ik begrijp dat het maar een beginwaarde is en dat je hier mee kunt variëren, maar ik wil weten waar mee te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Het werkt als volgt in de theorie voor capaciteit.

1 liter hars kan in totaal 4 dH hardheid verwijderen voor het verzadigd is.
R2D2 met 8 liter hars 8*4 = 32 voilà heet dus niet voor niets R2D2-32 ;)

Totaal nu 32 dH onthardingscapaciteit voor het verzadigd is

Stel waterhardheid is 10 dH dan kan de R2D2-32 dus 32/10=3,2 m3 =3200 liter ontharden
Voor 8 dH dus in theorie en mijn eigen waterhardheid : 32/8=4 m3 =4000 liter

Op dit moment staat hij nu ingesteld op 3,6 t of m3 wat dus 3600 liter is

Ik heb na eerste installatie alleen de klok op tijd gezet en reg dagen en reg cap aangepast.
mijn startwaarden 14 dagen en 3,2 t = 3200 liter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7HhvswX__kfanpkesbKAkeepiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mDJMdOTbXB8wc9rNwUnDdi2x.png?f=fotoalbum_large

Met 8 dh kan ik zeker 3200 liter halen met mijn R2D2-32
Er loopt nu een test of ik 3600 liter haal met 0dH -> nog 1.61 of 1610 liter te gaan.
Rond 3000-3400-3600 verbruikt ga ik weer een druppeltest uitvoeren

[ Voor 5% gewijzigd door zonnebaas op 05-02-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik haal het dus (lang) niet met de R2D2-32; met een dH van 8,5 zou ik tegen de 3800 liter moeten kunnen ontharden, maar bij 3000 loopt de hardheid al snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mechanic
Volgens de handleiding moeten er twee waarden opgegeven worden voor de REG CAP; de eerste waarde in tonnen kom ik wel uit. Met waterhardheid dH 8 zet ik hem op 3,2
3,2 ton water is 3200 liter. Na meting zal dit eventueel aangepast worden.

De tweede waarde "inhoud in liters" is nog een vraagteken. Welke getal moet hier staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

The Mechanic schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:51:
Volgens de handleiding moeten er twee waarden opgegeven worden voor de REG CAP; de eerste waarde in tonnen kom ik wel uit. Met waterhardheid dH 8 zet ik hem op 3,2
3,2 ton water is 3200 liter. Na meting zal dit eventueel aangepast worden.

De tweede waarde "inhoud in liters" is nog een vraagteken. Welke getal moet hier staan?
Is maar 1 waarde, 3,2 t of m3 =3200 liter handleiding is niet helemaal duidelijk als je de R2D2 hebt wijst het zich vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mechanic
Thanks zonnebaas, goed om te horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ook wij overwegen een water ontharder. Een ook terecht gekomen bij de ceramic of de fleck.
Wat is nu echt het voordeel van de ceramic tov de fleck ? Behalve langer garantie zijn ze vrij identiek ?

We twijfelen tussen de Ceramic en de 5800sxt icm 20L vat.
Als je een waterontharder heb, zorgt die ervoor dat je water druk lager wordt? Moet je met een regendouche nog icm water ontharder nog een hydrofoor pomp nemen? (warm water komt uit een 300L boiler)

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 05-02-2021 19:03 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror Een CA terugstroom beveiliging heeft een drukverschil van 0,7 bar.
Daarom hebben sommigen (waaronder ik ook) een EA terugstroom beveiliging geplaatst, die geen drukverschil creeerd.

Waarom neem je niet deze?
https://www.aqmos.com/was...sserenthaerter-cm-80?c=43
(ik ga ervan uit dat je 20 ltr hars bedoeld?)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

@xoror
Misschien kun je iets meer vertellen wat is je waterhardheid, verbruik. toekomstig verbruik, ruimte waar je hem wltt plaatsen. Een te grote capaciteit kost vaak onnodig veel zout en spoelwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

zonnebaas schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:29:
Het werkt als volgt in de theorie voor capaciteit.

1 liter hars kan in totaal 4 dH hardheid verwijderen voor het verzadigd is.
R2D2 met 8 liter hars 8*4 = 32 voilà heet dus niet voor niets R2D2-32 ;)
Nogmaals... 4 dH ontharden met 1L hars kan enkel bij eerste gebruik na fabricage. Je mag ervan uitgaan dat je in de praktijk niet meer dan 2,8 dH per liter zult halen bij een bezouting van 130 gram per liter.

Dat je de beloofde capaciteit nog haalt na 1,2 of 3 regeneraties is mogelijk... Wacht maar af, capaciteitsverlies zal optreden... De beloofde capaciteit zal steeds verde afnemen naarmate je het hars uitput.

Aqmos bezit geen wonderhars, 2,8 dH per liter hars is hetgeen je mag verwachten.

Je mag die R2D2 dus gerust 22,4 noemen ipv 32.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Het is een degelijk toestel zonder Chinese wegwerpklep :)

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
we gebruiken nu 140m3 per jaar. Maar we gaan naar een "iets" grotere woning. 2 regendouches (een dagelijks en de andere incidenteel) . Hardheid weet ik niet, maar behoorlijk veel kalk hier in utrecht.

We hebben een paar winkels gevraagd en ze adviseren allemaal 20l (leek ons ook wat veel)

Hij komt verder in de garage te staan

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 05-02-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

xoror schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:10:
we gebruiken nu 140m3 per jaar. Maar we gaan naar een "iets" grotere woning. 2 regendouches (een dagelijks en de andere incidenteel) . Hardheid weet ik niet, maar behoorlijk veel kalk hier in utrecht.

We hebben een paar winkels gevraagd en ze adviseren allemaal 20l (leek ons ook wat veel)

Hij komt verder in de garage te staan
2 regendouches, als je deze samen wil gebruiken, heb je toch een behoorlijk debiet nodig. Is je CV-ketel er ook op afgestemd?

Een 20L toestel is geen overbodige luxe, indien je er de ruimte voor hebt, zeker doen. Desnoods pas je de bezouting aan en heb je een veel zuiniger toestel dan de kleinere varianten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Is een zuinige regendouche (9l/m geloof ik) . We hebben 300l boiler, maar zoals gezegd wordt er 1 maar dagelijks gebruikt.

De aqmos zien er verder prima uit. De cm60/80 lijkt nergens te koop in nl met installatie? Of doen jullie zelf installatie?

[edit] Ik denk dat 15l hars ook wel voldoet. https://www.aqmos.com/was...ts-wasserenthaerter-cm-60 is dit wat incl 10% korting? Zo te zien valt de installatie ook wel mee. Allemaal doe hetzelf hier?

Als ik https://www.aqmos.com/Kapazitaetsrechner. mag geloven kan ik bij 7.6dh en 200m3 met veel minder af. Vraag me toch al waarom ze 20l harskern proberen te slijten. Ik kan zelfs met een cm40 af lijkt het

@bke Hoe bedoel je bezouting aanpassen ? Hoe moet ik dat zien?

[ Voor 56% gewijzigd door xoror op 07-02-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe lang zou je veilig het aantal dagen kunnen zetten, tot een volgende regeneratie?

Na 20 dagen heb ik 1590 ltr verbruikt van de 3200 liter.
Dan moet ik hem al op 40 dagen zetten.
Zo wordt die capaciteits meting niets bij mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:14
AUijtdehaag schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:11:
Hoe lang zou je veilig het aantal dagen kunnen zetten, tot een volgende regeneratie?

Na 20 dagen heb ik 1590 ltr verbruikt van de 3200 liter.
Dan moet ik hem al op 40 dagen zetten.
Zo wordt die capaciteits meting niets bij mij...
1590 liter in 20 dagen? Wtf :o
Douche jij in de regen en schijt jij in de tuin ofzo? Haha.

Maar serieus, dat waterverbruik is echt extreem laag.. een beetje bad kost je al 150-200 liter per keer om maar eens wat te noemen.
Ik regenereer elke 10 dagen of eerder als de 3000 liter is bereikt. In de praktijk komt het bij mij eigenlijk wel uit op elke 10 dagen. Ze adviseren geloof ik 1 tot 2 weken max, door bacteriegroei in de aan/afvoer leidingen. In hoeverre dit een reëel risico is: geen idee. Maar als je met keerkleppen, airgaps en alle andere zaken rekening houdt lijkt het mij dat je dan ook hier de adviezen zou willen opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag Welke terugstroom beveiliging brengt de druk trouwens niet omlaag.

Wat zijn normale regeneratie intervallen? Moet ik rekenen per 2 weken? Ik denk dat het de cm 60 wordt, maar zelfs daar denk ik dat het nog teveel capaciteit is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Als "consument" raad ik een EA beveiliging aan
https://www.installatieva...minex+terugstr+bev+TBE+EA
Als "consument" kan ik me van de domme houden. ;)

Als je door WTR een ontharder laat installeren, plaatst die (vermoedelijk) een CA beveiliging, omdat hij dat verplicht is.

Normale intervallen is om de (max) 14 dagen (of als de capaciteit eerder is bereikt)
Liefst heb je wat reserve capaciteit, maar overdrijven is ook niet nodig.
Dus een CM60 kan denk ik wel prima

Ben ook heel tevreden over deze airgap.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-02-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag Wtr levert die aqmos niet, dus die bestel ik zelf en laat de bypass en beveiliging door een loodgieter doen. de rest lukt me wel zo te zien

Ben even aan het rekenen geslagen. We gebruiken nu 140m3/jaar. Stel ik ga naar 200m3/jaar.
dat is 200k liter water. per 2 weken zou dat 7,7k L zijn. Een CM 60 zou dat net niet halen. Maar dan regenereert ie maar wat vaker lijk me niet z'n issue. Daarnaast denk ik niet dat we naar 200m3/jaar gaan.
Eerder 150-160m3, bij 160 past een cm60 perfect.

[ Voor 53% gewijzigd door xoror op 07-02-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror Prima toch.
De bypass heeft 1" aansluitingen. Lekker ruim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag Moet nog even opmeten, we hebben vanuit de bouw voorbereiding laten leggen (leiding komt omhoog, bij afvoer, en stop contact). Maar volgens mij hebben we 3/4". Moet ik even nameten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Even verlopen dan van 3/4 naar 1"
Ik heb zelf een rems perstang en 22 mm koperen leidingen
https://www.warmteservice...ing-recht-22-x-1/p/L19428

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag Aqmos heeft ook 3/4" bypass, denk dat ik die mee moet vragen. Maar morgen even opmeten en bestellen. Nu ik verder ingelezen heb, is die clack wel erg mooi. Blij dat jullie my van gedachten hebben doen veranderen. En anders z'n verloopje idd. Want volgens mij is in NL 1" niet zo gangbaar voor die waterleidingen?

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 07-02-2021 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror Ik zou hem 1" houden.
De clack is ook 1" aansluiting.

Aan en afvoer van je water op de bypass gewoon met een messing verloopring van 3/4 binnen x 1" buiten

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-02-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
ericplan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Daar zou ik niet zomaar van willen uitgaan. Elke meter extra leiding zorgt per definitie voor drukverlies. Tel daar de gereduceerde binnendiameter bij koppelingen nog bij op en het zou net hinderlijk kunnen worden.
Nog leuker, vandaag eens rustig gekeken. Leiding komt binnen als 22mm en om onduidelijke redenen wordt hij daarna 15mm en na een klein stukje wordt hij weer 22mm.

Die 15mm laat ik eruit halen, dat zal sowieso zorgen voor meer druk. De bypass heeft een terugslagklep van het type EA welke geen merkbaar drukverlies zou moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudwerter
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-12-2024
In ons project wordt een waterontharder als optie aangeboden:
- Het leveren en monteren van een waterontharder compleet met afvoer in de meterkast (type DIGS WATERONTHRDR DS-900 X) kunnen wij aanbieden voor de meerprijs van € 2.150,- incl. BTW***
- Het leveren en monteren van een afgedopte rioolaansluiting t.b.v. het later zelf installeren van een waterontharder kunnen wij aanbieden voor de meerprijs van € 360,- incl. BTW.

Mijn gevoel zegt dat je dit wrs beter na oplevering zelf kan laten uitvoeren. Wat vinden jullie van deze prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag
Over de relatie van water ontharder en regen douche:
Als je bijv 300L warm water boiler heb, maakt de flow die de ontharder kan leveren toch vrij weinig meer uit ? Immers 2/3 van het water wordt door de boiler geleverd en 1/3 is koud water (verwacht ik). De 300L is al bijv in de nacht netjes opgespaard, en is niet afhankelijk van de flow van de ontharder.

Dan zou het in theorie de capaciteit van de ontharder weinig uitmaken toch?

@boudwerter Hier ook zulke prijzen gehad. Achteraf krijg je meer voor minder. Ik heb wel het leiding werk laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror Je boiler wordt toch aangevuld met koud water wat via de ontharder uit het waternet ontrokken wordt?

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:38:
@xoror Je boiler wordt toch aangevuld met koud water wat via de ontharder uit het waternet ontrokken wordt?
hmm Ja ook tijdens douchen natuurlijk. Ok flow wel nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Ik zat nog even te denken over zo'n EA keerklep.
Deze heb ik er dus niet tussen zitten en is wel verplicht.

Aangezien ik geen zin heb om weer een hele zooi los te gooien om deze ergens tussen te peuteren, heb ik de volgende vraag.
Kan deze ook op de aanvoerkant zitten tussen de Bypass (dat grote messing deel van Aqmos) en de ontharder?
De Bypass is dicht in het midden.

Theoretisch gezien is het wellicht niet helemaal juist, maar het bespaart me wel wat gesleutel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Koen87 Deze kan je wellicht er zo tussen plaatsen (1")
https://www.installatieva...-1-wartel-aftap-228020245

Echter is een CA keerklep verplicht, en een EA is derhalve niet toegestaan. (is geen vloestofklasse 3 beveiliging)

EA wordt gekozen vanwege het lage drukverlies. (CA heeft 0,7 bar drukverlies vanwege de beveiliging op veerdruk)
Maar mag dus officieel niet toegepast worden op een ontharder die werkt op ionen uitwisseling. (=vloestofklasse 3)
CA moet ook horizontaal geplaatst worden.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
AUijtdehaag schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:37:
@Koen87 Deze kan je wellicht er zo tussen plaatsen (1")
https://www.installatieva...-1-wartel-aftap-228020245

Echter is een CA keerklep verplicht, en een EA is derhalve niet toegestaan. (is geen vloestofklasse 3 beveiliging)

EA wordt gekozen vanwege het lage drukverlies. (CA heeft 0,7 bar drukverlies vanwege de beveiliging op veerdruk)
Maar mag dus officieel niet toegepast worden op een ontharder die werkt op ionen uitwisseling. (=vloestofklasse 3)
CA moet ook horizontaal geplaatst worden.
Je hebt helemaal gelijk. Een CA keerklep moet het dus worden.
Je voorgestelde EA keerklep oplossing is trouwens wel een ideale. Die past er mooi tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
xoror schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:41:
[...]
hmm Ja ook tijdens douchen natuurlijk. Ok flow wel nodig
Volgens mij wordt mijn (zonne) boiler niet direct gevuld om vermenging te voorkomen. Bijvullen gebeurt pas x tijd na aftappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag Ik had voor de zekerheid navraag gedaan bij aqmos.
Maar ze adviseren zelf een CM32.

Ze zeggen dat 1x per 7 dagen moet regenereren, en dat hij zowieso na 10 dagen geforceerd wordt.
Dus bij 200 m3 / 52 ~ 3,8k liter. Zou een CM32 goed passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror Je kan de maximale dagen gewoon zelf instellen in het menu.
Ik sta nu op 21 dagen (maar 14 is gebruikelijk)
Je moet helemaal niks hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik vind het heel apart dat iedereen hier 14 dagen zowat doet :) Waar halen jullie die wijsheid vandaan? Ik ben geneigd de fabrikant te volgen, maar ben bang dat ik te kort ga komen.

Kunnen de Clacks trouwens ook proportioneel regenereren?

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 08-02-2021 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:41
Zojuist eerste regeneratie (nog 100l op de teller, stond op 3200 l, waterhardheid was nog steeds 0 dH).

Handmatig gedaan zodat ik kon checken of de airgap goed functioneert, dit is gelukkig het geval. Heb het volume nu aangepast naar 3400L.

Ps. Tyreps moeten nog vervangen worden voor slangenklem! Winkels dicht... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziOysQYpSCWV_r2cdBF9rNXoJ10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIBvBBOB1waYSXZ7pY24uQgl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Rammz op 08-02-2021 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Even update na de 2e regeneratie vannacht nog steeds 0 dH gemeten na 3450 liter (hardheid water was 8 dH)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48LxASvWHKn-nmcnZKKRWKCIcpo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O7PlpoiPOkHGuyf89fNe3jh1.png?f=user_large

Voorlopig laat ik de R2D2-32 lekker op 3600 liter staan .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Rammz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:45:
Zojuist eerste regeneratie (nog 100l op de teller, stond op 3200 l, waterhardheid was nog steeds 0 dH).

Handmatig gedaan zodat ik kon checken of de airgap goed functioneert, dit is gelukkig het geval. Heb het volume nu aangepast naar 3400L.

Ps. Tyreps moeten nog vervangen worden voor slangenklem! Winkels dicht... :)

[Afbeelding]
Er is daar wel meer in beeld dat wacht op een veilige oplossing. Kroonsteentjes, lasdoppen en installatiedraad horen in een lasdoos, niet open en bloot :o

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:41
ericplan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:28:
[...]

Er is daar wel meer in beeld dat wacht op een veilige oplossing. Kroonsteentjes, lasdoppen en installatiedraad horen in een lasdoos, niet open en bloot :o
Scherp! Maar helemaal waar, er is hier en daar wat geknutseld dat nog opgelost moet worden. Wip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:11
Vandaag is mijn Aqmos CM-32 geïnstalleerd, door eigen werkzaamheden kon ik er niet bij zijn. Dus zonder bypass geïnstalleerd. Dat pas ik later wel aan.

Maar I.t.t.de afspraak met de loodgieter heeft hij hem ook een soort van in bedrijf gesteld. 15 liter water erin gekiept, zak zout erin en gaan. Niet conform handleiding dus.

Nou heb ik zelf de tijd en dH waardes al goed ingesteld en heb ik ook water van 0dH uit de kraan tot zover goed dus. Ingesteld van 10dH naar 0dH, ook komt er geen lucht meer door de slangen heen dus het ontluchten e.d. lijkt ook goed te zitten. Echter zie ik in de handleiding veel meer handelingen nodig waren. Het ziet er nu als volgt uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjosBGL4ItRKui1OuKMOSRfvHUU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWKZkuypGXkAcqX57qre6KFR.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBWUhjWgN8HU8f_Ta1u5IZUzUrs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k0MSFOsTm5nRQerfSgc3fV0K.jpg?f=user_large
Bovenste laagje zout ligt droog. Mijn vraag klopt de zout/water verhouding, hou nauw steekt dat en wat zijn evt de gevolgen?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Appie Heijn
Als je in de pekelbuis kijkt een cm of 10 - 15 water is genoeg, als het reservoir gevuld is met zout.
Mijn reservoir zit 75% vol met zout.

De instelling van de hoeveelheid zout, bepaalt volgens mij de tijd dat het reservoir gevuld wordt met water op het einde. Heb ik op 1,25 kg staan, zie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Even uit mijn hoofd.....Ik was al bezig met vertalen van de duitse manual van aqmos. (als ik tijd en zin heb)
Een nederlandse handleiding heb ik nog niet gevonden van de Clack ws1

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:46:
@Appie Heijn
Als je in de pekelbuis kijkt een cm of 10 - 15 water is genoeg, als het reservoir gevuld is met zout.
Mijn reservoir zit 75% vol met zout.

De instelling van de hoeveelheid zout, bepaalt volgens mij de tijd dat het reservoir gevuld wordt met water op het einde. Heb ik op 1,25 kg staan, zie
***members only***

Even uit mijn hoofd.....Ik was al bezig met vertalen van de duitse manual van aqmos. (als ik tijd en zin heb)
Een nederlandse handleiding heb ik nog niet gevonden van de Clack ws1
Heb je hier wat aan https://we.tl/t-4FjQHTaRoN

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa Mag nog wel wat finetuning gebruiken maar bedankt voor deze.
Toevallig niet de "word" versie ook liggen zeker? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:04:
@wizzopa Mag nog wel wat finetuning gebruiken maar bedankt voor deze.
Toevallig niet de "word" versie ook liggen zeker? :P
https://we.tl/t-WLaVSBu7Pg zonder garantie ik heb hem net als de vorige niet gelezen.

Mijn translater heeft het koud en is toe aan koffie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ter info voor de r2d2 volgers: de mijne gaat vannacht weer regenereren. De 3000 liter instelling is nauwelijks overschreven vandaag en ik meet nog 0dH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

En heeft daarbij 53 liter water gebruikt zegt Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
JPS schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:00:
En heeft daarbij 53 liter water gebruikt zegt Domoticz.
En dat klopt , 😉 dat meet ik ook maar dan zonder Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

wizzopa schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:06:
[...]

En dat klopt , 😉 dat meet ik ook maar dan zonder Domoticz.
Precies 53? Mijn sensor slaat nog wel eens een litertje over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
JPS schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:56:
[...]

Precies 53? Mijn sensor slaat nog wel eens een litertje over.
Over 11 metingen een gemiddelde van 53,5182 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Goed te weten, thx @wizzopa
De vorige keer had ik 60 liter gemeten maar daar zat dan toch een toiletspoeling van 7 liter bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud.connect
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-12-2024
Zojuist na veel lezen op dit forum mijn aqmos Cm32 in dienst genomen.
Mijn water hardheid is 14 dh en de unit staat in de kelder. Gelukkig is in de buurt een afvoer maar die ligt 1,20m hoger dan de uitgang waterontharder. Bij het in dienst nemen ging het water zonder problemen de airgap in.
Hou jullie op de hoogte van de vorderingen en vul de exel sheet in samen met wat foto's.
Dank voor de info Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
Vraag: klopt het dat bij de Aqmos r2d2 nadat je alle stappen heb doorlopen de schakelaar op SERV staat.?

[ Voor 7% gewijzigd door harryvos op 13-02-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
harryvos schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:58:
Vraag: klopt het dat bij de Aqmos r2d2 nadat je alle stappen heb doorlopen de schakelaar op SERV staat.?
Ja dat klopt. In deze stand gaat hij ontharden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
Bedankt voor je snelle reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
@AUijtdehaag Thanks, heb mijzelf ook toegevoegd aan de spreadsheet
Het water staat bij mij tot aan de onderkant van de rond vorm welke aan de zijkanten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KWHROgTKY8NCGbt-7i53q4swc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/edo3e6fb1GgX8gQUS3fjsQwM.jpg?f=user_large

[ Voor 80% gewijzigd door Appie Heijn op 13-02-2021 17:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
Appie Heijn schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:22:
@AUijtdehaag Thanks, heb mijzelf ook toegevoegd aan de spreadsheet
Het water staat bij mij tot aan de onderkant van de rond vorm welke aan de zijkanten zitten.
[Afbeelding]
Waren de kraantjes in de aanbieding? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Drardollan schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:07:
[...]

Waren de kraantjes in de aanbieding? :+
Oldskool jaren 60 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AUijtdehaag We hebben na lang wikken en wegen toch de fleck 5800xtr genomen icm 20L harskern. Voornamelijk vanwege proportioneel regenereren. We waren bang dat de andere units niet de flow konden leveren (bij volledig ontharden) voor de regendouches. Verder moest het snel geleverd worden want maandag komt de loodgieter :)

Ik zie dat een user "Rollo450" ook de 580 xtr onlangs zeef heeft geinstalleerd. Deze user bestaat alleen niet op het forum. Welke tweaker hoort bij die naam?

We hebben ook maar een CA 2096 bijgenomen, even kijken hoe dat gaat. De airgap is geregeld. Ik zal fotos posten wanneer deze geinstalleerd is. Bedankt in ieder geval voor alle antwoorden en adviezen.

Zijn hier mensen die een ontharder geinstalleerd hebben en ook een warmtepomp + boiler hebben staan? Zo ja moest je hier nog wat speciaals voor doen?

Bij de opleveringskeuring kregen we een opmerking over het jaarlijks reinigen van de water ontharder. Doen jullie dat hier ook? Ik zag dat er ook een chlorinator beschikbaar is die harskern schoon maakt. Hebben mensen hier ervaring mee?

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 14-02-2021 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
Nog een vraag, na gisteren de waterontharder te hebben geïnstalleerd, valt het me vandaag op dat in het water een soort witte laag drijft, wat langzaam verdwijnt. Klopt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Rollo450

Wat bedoel je met proportioneel?
Zowel fleck als clack regenereren op basis van flow (verbruik dus) als tijd.

Onthard tapwater in boiler is prima.
Maar niet in de cv. Dat kan instabiel worden door de instabiele ph waarde (ooit eens gelezen)
Mocht je het bijvullen, dan de ontharder even over de bypass zetten.

Je bedoeld 1x per jaar reinigen met Resup waarschijnlijk. (Google ff)

Gebruikers met een chlorinator ben ik nog niet tegengekomen.

De ca2096 had ik al uitgelegd en valt dan in de catogorie eigenwijs is ook wijs. ;)

@harryvos dat verschijnsel is enkel in het begin.
Vul je hem ook gelijk even in?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-02-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 14 februari 2021 @ 09:26:
@xoror
Rollo450

Wat bedoel je met proportioneel?
Zowel fleck als clack regenereren op basis van flow (verbruik dus) als tijd.

Onthard tapwater in boiler is prima.
Maar niet in de cv. Dat kan instabiel worden door de instabiele ph waarde (ooit eens gelezen)
Mocht je het bijvullen, dan de ontharder even over de bypass zetten.

Je bedoeld 1x per jaar reinigen met Resup waarschijnlijk. (Google ff)

Gebruikers met een chlorinator ben ik nog niet tegengekomen.

De ca2096 had ik al uitgelegd en valt dan in de catogorie eigenwijs is ook wijs. ;)
Met proportioneel bedoel ik dat hij minder zout gebruikt om te regenereren als er minder volume is gebruikt. Dat is net iets anders dan na bepaalde volume regenereren.

voor wat betreft ca 2096: Ik wil liever ook geen druk verlies, maar ik wil me gewoon wel proberen aan alle regels te houden, vandaar. Even aanzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror Ik heb van CA nog EA kunnen maken.
(alles geperst met viega profipress, dus dat was wel handig)
https://www.installatieva...oduct-details-information
Even controleren wat de aansluitingen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-02-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
Ik zat even in mijn instellingen te kijken, mijn reg capaciteit staat op 2 ton. (Default instelling), mijn water is 9 dh, dan moet ik de reg cap op 3,2 a 3,4 ton zetten toch.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
harryvos schreef op maandag 15 februari 2021 @ 07:35:
Ik zat even in mijn instellingen te kijken, mijn reg capaciteit staat op 2 ton. (Default instelling), mijn water is 9 dh, dan moet ik de reg cap op 3,2 a 3,4 ton zetten toch.?
Dat zou de juiste instelling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 23:06
Zo, dat was even pittig doorlezen, maar ik heb dank zij jullie overleg vandaag wat knopen gehakt om kalk uit de nieuwe badkamer te weren:
Aqmos CM 32 met inderdaad een clack en aansluitset met zout en bypass..angebot (mss Ferrari geht es shicken)
BWT sifon
EA kleerklep (foutje begreep ik na extra check van de info van Auijtdehaag, maar kan deze EA nog retourneren indien installateur ook vakmening is dat het toch de
BA keerklep

Voor een DH 8,5 en 135m3 jaarbasis met regendouche en 5 pers. gekocht.
installateur gaan inbouwen en als alles gesteld is meld ik me DM voor de exel :-)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:44
Ik heb nu sinds Juni een Aqmos r2d2-32 geplaatst, afgesteld op geen resthardheid.
Nu valt mij op dat wanneer ik een toilet een tijdje niet gebruikt er een bruine aanslag ontstaat aan de rand van het water.
Zijn er meer mensen die dit hebben of weten waardoor het komt/wat er eventueel tegen te doen is?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Heeft iemand bij jullie last van verlies van waterdruk? Wij hebben twee badkamers (allebei regendouche), maar een regendouche + een kraan aan met warm water zorgt al voor aanzienlijk minder druk. Iemand dit ook meegemaakt?

Met koud water aanzienlijk meer druk, dus of het is niet te wijten aan de ontharder of de CV krijgt te weinig water " aangeleverd" ? Ik lig een beetje in de clinch met degene die hem heeft aangesloten, maar ik kan weinig inhoudelijks er tegenin brengen waar ik geen expert ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Het koude water is nu "extreem" koud, voor dezelfde temperatuur uit de kraan moet er dus veel meer warm water bijgemengd worden, dit kan nog wel eens lastig zijn voor de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re-atari
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-05 17:01
Er is een erg informatieve website over waterontharders, daar vind je veel achtergrondinformatie over waterontharders, hun werking en de vragen die je jezelf zou moeten stellen bij het maken van een keuze. Kijk maar eens op: https://waterontharderkiezen.nl/

Er is op die website een opsomming van alle fabrikanten en de modellen die zij leveren te vinden. Amfa komt in die opsomming niet voor, toeval of niet? Dat zal IMHO niet voor niets zijn.

Ter info: ik gebruik zelf een Aquacell waterontharder, en ben daar erg tevreden over. Nogal prijzig apparaat, maar zijn geld zeker waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@re-atari Ik ben benieuwd waarom je vind dat het zijn geld zeker waard is tov een andere ontharder.
Ook de blokken zout ervoor is gewoon duur tov de regenit zakken van 25 kg (10 euro)

@N1ckk
Welke beveiliging hebben ze geplaatst?
zonnebaas in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

@Fiberbleiswijk
Prima keuze.
Maar ik zou de EA behouden. (deze geeft geen drukverlies tov een CA)

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-02-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40
ik ben aan het kijken naar een waterontharder voor een 1-persoons huishouden. Het gaat om een appartement zonder eigen watermeter, dus waterverbruik is onbekend. Gemiddeld is het 52m3 bij een 1-persoons huishouden, heb ik opgezocht.
Ik las dat je een ontharder sowieso elke 1-2 weken moet laten regeneren om bacteriegroei te voorkomen. Het geschat waterverbruik is dan 52m3/52=1000 liter per week, dus dan zou ik een ontharder moeten kiezen die na elke 1000 liter moet regeneren, omdat anders steeds die week leidend is voor het regenereren en niet het verbruik, en dan zou je dus zout 'verspillen'.
Aqmos leek me wel een fijn merk, dus ik heb daar gekeken en dan kom ik op deze: https://www.aqmos.com/was...-zeitgesteuert-cs-16?c=42 (1600 liter per cyclus)
Dit model wordt gebruikt voor bedrijfskeukens meen ik te lezen. Zou deze dan wel geschikt zijn voor mijn toepassing? Ik wil wel een tijdgestuurde volumegestuurde omdat ik het wel fijn vind dat er extra geregenereerd wordt als het verbruik ineens veel hoger is. Ik las ook ergens in dit topic dat een groter exemplaar efficienter zou zijn zolang je dan maar met minder zout spoelt? Maar dat begreep ik niet helemaal. Ik wil gewoon een geschikt apparaat dat lang meegaat zonder onderhoud, en niet onnodig veel geld kost aan zout. Wat is slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHBw_RauhuOpgzBRPN8bYirkczA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWqqy6aHvyNUHEaCd85qDIMx.jpg?f=fotoalbum_large

@AUijtdehaag Dat klinkt als een goede richting om te kijken, alleen ik zie het zo snel niet? Waar kan ik het beste kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@N1ckk
Voor de ontharder hoort een terugstroom beveiliging te zitten.
Maar ik zie zo 1-2-3 niks zitten, dus dat kan het al niet zijn.

Heb je geen datablad van de ontharder waar de doorstroming in m3/h op staan?
Je vertelt ook niks over het merk ontharder. Wellicht zou je kunnen vergelijken met anderen.
We houden een excelsheet bij. (zie topicstart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jipenjanneke De volumegestuurde kan je ook in stellen op een maximaal aantal dagen.
Ik zou een CM-16 of CM-24 kiezen in jouw geval.
Ik verbruik zelf ook maar een 34 m3 per jaar en de CM-32 is al aan de grote kant (ik heb zelf een clack ws1 kop erop gezet, dit was eerst een 8 ltr seduction family van hydrotense europe met fleck 5600 SXT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Laatst online: 14-09 00:09

Consulectro

Lekker bezig...

jipenjanneke schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:15:
...........
Ik wil wel een tijdgestuurde omdat ik het wel fijn vind dat er extra geregenereerd wordt als het verbruik ineens veel hoger is. Ik las ook ergens in dit topic dat een groter exemplaar efficienter zou zijn zolang je dan maar met minder zout spoelt? Maar dat begreep ik niet helemaal. Ik wil gewoon een geschikt apparaat dat lang meegaat zonder onderhoud, en niet onnodig veel geld kost aan zout. Wat is slim?
Daarom moet je juist kiezen voor volume-gestuurd i.c.m. tijd-gestuurd! Is altijd beter.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40
Consulectro schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:34:
[...]

Daarom moet je juist kiezen voor volume-gestuurd i.c.m. tijd-gestuurd! Is altijd beter.
Aaargh, dat bedoel ik ook, staat verkeerd in mijn vraag |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Iemand bekend met Kenetico? Zelfde principe als Aquacell.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

AUijtdehaag schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:27:
@N1ckk
Voor de ontharder hoort een terugstroom beveiliging te zitten.
Maar ik zie zo 1-2-3 niks zitten, dus dat kan het al niet zijn.

Heb je geen datablad van de ontharder waar de doorstroming in m3/h op staan?
Je vertelt ook niks over het merk ontharder. Wellicht zou je kunnen vergelijken met anderen.
We houden een excelsheet bij. (zie topicstart)
Amysoft ASC-105, ik ga meteen kijken bij de startpost. Overheen gelezen vrees ik. EDIT: ik kom er niet helemaal uit, kijk ik verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door N1ckk op 16-02-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:45

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

N1ckk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:21:
[...]
Amysoft ASC-105, ik ga meteen kijken bij de startpost. Overheen gelezen vrees ik. EDIT: ik kom er niet helemaal uit, kijk ik verkeerd?
De ASC-105 is 1,9 m³/h.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

En hoeveel druk (bar) doet zo'n machine? Ik kan het nergens terug vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
N1ckk schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:41:
En hoeveel druk (bar) doet zo'n machine? Ik kan het nergens terug vinden
Volgens de brochure die ik in huis heb liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvCDNCJCbUHJf4K5cWqMA5zs6KI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/moRKZi9Uoab0BzQFnNq880Vy.png?f=user_large

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Update 3e regeneratie Aqmos R2D2-32 nu na 3580 liter gebruikl - 3 dH gemeten
(druppeltest 10ml - 6 druppel werd het groen) .
Waterhardheid voor ontharden 8 dH

Ik heb net handmatige regeneratie gestart en hem nu op 3300 liter ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZE1ySzXVsFEqWjgOJ51MnFvmfE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gas0Eu1wXngnSUMzr0GsJACR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Net maar weer een hardheid test van mijn Aqmos R2D2_32 ( de zoveelste nog een half fles je over )

Ik kom met een liter extra hars een begin hardheid van 8dH niet verder dan 3130 liter onthard water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11-2024
wizzopa schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:21:
Net maar weer een hardheid test van mijn Aqmos R2D2_32 ( de zoveelste nog een half fles je over )

Ik kom met een liter extra hars een begin hardheid van 8dH niet verder dan 3130 liter onthard water.
Ik proef teleurstelling in je toon, maar volgens mij heb je hiermee wel aangetoond dat de hypothese juist is. Wat zegt aqmos hiervan?
Pagina: 1 ... 48 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.