Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 47 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:34:
@wizzopa _/-\o_

Ik heb een openbare excel sheet toegevoegd aan de TS.
Misschien is het leuk daar je gegevens in te zetten wat betreft je installatie.
https://docs.google.com/s...JTp2TZ8Q/edit?usp=sharing

Met dank aan @wizzopa
Bij Volume staat als beschrijving: Hoeveel liter water gaat er door je ontharder voor deze begint te ontharden. Dat zal regeneren moeten zijn.

Verder veel verschil in capaciteit onthard water vs hoeveel hars.
Van 8 liter hars en rond de 3200 liter ontharden tot 35 liter hars en 4580 liter ontharden.
Ik heb zelf een Aquastar 800 seh en kan zo'n 1200 liter ontharden tot 0 dh en daarna loopt de hardheid op. Regenereren staat nu ingesteld op 1688 liter met een ingestelde inkomende hardheid van 8dh.
Vergeleken met de 35 liter hars en 4580 liter uit het overzicht, kom ik daarbij (in verhouding) in de buurt.
Ik zou wel eens willen weten of de 3200 liter en meer wel met 8 liter hars gehaald wordt en wat dan nog de hardheid is of bij hoeveel liter de 0 dh al niet meer gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Mattie112 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:03:
[...]

Kan je ook direct na de ontharder aftappen toevallig? Dan ben je 100% zeker dat het daar in zit en niet elders.
Hebben het toestel eens een week losgekoppeld, ingenieur van de fabrikant heeft het toen opengedaan en in de harskolom stond hetzelfde transparant-iets-donkerder-bruin water. Dus het komt wel degelijk uit de harskolom.

@Frank_P het gaat inderdaad om een spikplinternieuwe installatie, eerst met "dikke" harsbolletjes, nu met "fijnere". Maar het blijft keer op keer terugkomen na x dagen ongebruik.

Bij één NL fabrikant staat effectief in de handleiding dat dit kan gebeuren (maar ze spraken over "lange tijd op vakantie"), en dat dit na enkele minuten spoelen weg moet gaan. Probleem dat ik daarmee heb, is dat als er iemand (per ongeluk) eerst warm water tankt, dit bruine water in het SWW zonneboilervat terecht komt, en dàt "even" gaan spoelen, daar willen wij neit aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
athvdk schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Bij Volume staat als beschrijving: Hoeveel liter water gaat er door je ontharder voor deze begint te ontharden. Dat zal regeneren moeten zijn.

Verder veel verschil in capaciteit onthard water vs hoeveel hars.
Van 8 liter hars en rond de 3200 liter ontharden tot 35 liter hars en 4580 liter ontharden.
Ik heb zelf een Aquastar 800 seh en kan zo'n 1200 liter ontharden tot 0 dh en daarna loopt de hardheid op. Regenereren staat nu ingesteld op 1688 liter met een ingestelde inkomende hardheid van 8dh.
Vergeleken met de 35 liter hars en 4580 liter uit het overzicht, kom ik daarbij (in verhouding) in de buurt.
Ik zou wel eens willen weten of de 3200 liter en meer wel met 8 liter hars gehaald wordt en wat dan nog de hardheid is of bij hoeveel liter de 0 dh al niet meer gehaald wordt.
De typo/ foutje knippen plakken zullen we even verbeteren😉
Info of je 3200 liter met 8 liter haal staat een aantal posts terug.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

marevewille schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:11:
We hebben een amfa 4000 gekregen.
Nu 3 weken in bezit en we zien resultaat.
Douchekop en waterkoker blijven schoon.
Ben zelf installatie adviseur, en altijd gewerkt met osmose en hars/pekel waterontharders.
Dit was niet mijn verwachting, dus verrast.
Even afwachten
Sorry hoor maar ik denk niet dat we hier op tweakers op dat soort onzin zitten te wachten. Als je beweert altijd al adviseur van ontharders/RO geweest te zijn, zou je toch beter moeten weten. Misschien bedoel je dat je Amfa adviseur bent.

In dit topic is al meerdere keren naar voren gekomen dat tovermagneetjes NIET werken.

Edit: ach waarom erger ik mij hieraan, eerste post op tweakers, in dit topic, over tovermagneetjes...

[ Voor 12% gewijzigd door bke op 22-01-2021 21:06 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
wizzopa schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:37:
[...]
Info of je 3200 liter met 8 liter haal staat een aantal posts terug.
Maar is dat 3200 liter met een dH waarde van 0, dat betwijfel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
athvdk schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:59:
[...]

Maar is dat 3200 liter met een dH waarde van 0, dat betwijfel ik
Nee zeker niet. Vanuit Aqmos het ik extra hars ontvangen en er 1 liter bij gedaan. Wat er nu uit gaat komen is even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:34:
@wizzopa _/-\o_

Ik heb een openbare excel sheet toegevoegd aan de TS.
Misschien is het leuk daar je gegevens in te zetten wat betreft je installatie.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met dank aan @wizzopa
En mij natuurlijk, want dit is de template van mijn wpboiler sheet :9
Geen probleem dat ie als voorbeeld diende en het werd netjes gemeld ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:01:
[...]

En mij natuurlijk, want dit is de template van mijn wpboiler sheet :9
Geen probleem dat ie als voorbeeld diende en het werd netjes gemeld ;)
Ik heb dat netjes bij @AUijtdehaag gemeld😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan nog een Members only tag om de link zetten, dan kan niet iedere oetlul die hem ziet er bij :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 07:36
Is de aqmos de ontharder die op dit moment de aanrader is? Wat is een goede plek om deze aan te schaffen? Ik lees veelal positieve ervaringen hierover in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:13:
Je kan nog een Members only tag om de link zetten, dan kan niet iedere oetlul die hem ziet er bij :)
Done.
En excuses dat ik je vergeten was.
(kun je mijn bericht in je quote ook aanpassen met mo tags? thnx)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 23:11
marevewille schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:11:
We hebben een amfa 4000 gekregen.
Nu 3 weken in bezit en we zien resultaat.
Douchekop en waterkoker blijven schoon.
Ben zelf installatie adviseur, en altijd gewerkt met osmose en hars/pekel waterontharders.
Dit was niet mijn verwachting, dus verrast.
Even afwachten
Misschien is het een idee om eens wat testen te doen. Dus water testen op hardheid voor de amfa en na de amfa.
Zoals je hem nu inschiet icm de resultaten vanuit het verleden hier op het forum ga je hier geen zieltjes winnen(hoeft ook niet de bedoeling te zijn)

[ Voor 42% gewijzigd door Appie Heijn op 23-01-2021 13:49 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:42
Wackmack schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:01:
Volgende week komt waterluxe langs voor een offerte en ze gaan zelfs langs mijn ouders.

Als ik online over de voordelen lees, lees ik natuurlijk geen aanslag op veel apparaten. Lees ook zacht water is fijner voor de handen en douche is fijner.

Ervaren jullie dit ook? Nog meer voordelen die je niet altijd leest?
Ik heb een paar keer in een hotel met waterontharder gedoucht en wat ik dan merk is dat je met veel minder shampoo / badschuim al flink schuim krijgt, alleen heb je bij het uitspoelen het idee/gevoel dat het schuim net niet helemaal uit je haar / van je huid verdwijnt. Maar wellicht is dat gewoon het verzachtende effect van de shampoo wat je normaal met hard water direct wegspoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Zo inmiddels ook de sheet ingevuld. 1120 liter te gaan tot dinsdag 13:00 uur. Hij heeft dus nu 2m2 ongeveer onthard.. Net een test gedaan maar het water is nog steeds dH 0

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:37
Appie Heijn schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:04:
[...]

Misschien is het een idee om eens wat testen te doen. Dus water testen op hardheid voor de amfa en na de amfa.
Zoals je hem nu inschiet icm de resultaten vanuit het verleden hier op het forum ga je hier geen zieltjes winnen(hoeft ook niet de bedoeling te zijn)
Iedereen weet dat de standaard hardheidstest geen nut heeft bij magneten.
Of effecten merkbaar zijn is lastig te meten / subjectief / niet bestaand...
Of je moet meerdere testopstellingen hebben, 1 met magneten en 1 zonder en kijken hoe de apparaten/douche/wc zijn na x gebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 23-01-2021 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 08:18
no_way_today schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 07:24:
Is de aqmos de ontharder die op dit moment de aanrader is? Wat is een goede plek om deze aan te schaffen? Ik lees veelal positieve ervaringen hierover in dit topic.
Ik heb deze afgelopen vrijdag gekocht bij Aqmos zelf, met de code Aqmos10 krijg je nog 10% extra korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 21:50
Ik heb een tijdje geleden bij goedkopewaterontharders.nl de Premium Fleck 5800 SXT - 20 gekocht en zonet deze (geprobeerd?) te installeren.

Er zijn wat handleidingen beschikbaar, maar voor mij zijn er nog een paar zaken onduidelijk Ik heb het volgende gedaan:
- Nadat alles was aangesloten heb ik de stekker erin gedaan, dan via het geavanceerde menu alles ingesteld zoals aangeraden
- Vervolgens een tijd de stekker eruit gehad omdat er een lekkage was. Deze zonet verholpen.
- Toen heb ik de stekker er weer in gedaan, en de bypass open gezet.
- Vanaf dit moment ging het water stromen door de waterontharder, maar hier komt echt best wel een geluid vandaan, is dit normaal?
- Nu heb ik voor de zekerheid maar even handmatig (dmv 5 seconden regeneratie knop inhouden) een regeneratie gestart.

Mijn vragen zijn:
- Heb ik de juiste stappen doorlopen? Want in de uitgebreide handleiding staat een heel onduidelijk stuk over 'door het cyclus heenklikken' 'snelle omschakeling van de klep' etc. Al die stappen heb ik niet uitgevoerd. Zijn die wel nodig?
- Is het normaal dat er best wel een geluid vanaf komt? Het klinkt met name alsof er heel veel water door een veelste klein gat heen stroomt.

Update:
Zo net handmatig een volledige regeneratie cyclus gedaan. Naast het slangetje naar het zoutvat was losgeschoten leek dat goed te gaan. Echter nu de cyclus klaar is, is mij opgevallen dat de klep constant water aan het afvoeren is. (wat normaal alleen tijdens regeneratie het geval zou moeten zijn) Er lijkt dus iets verkeerd te zijn bij of de bypass of de klep. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Voor nu heb ik maar weer de bypass dichtgezet en de waterontharder stekker eruit gehaald, beetje zonde anders

[ Voor 18% gewijzigd door rolandmegens op 23-01-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

@rolandmegens

Ik zou morgen gewoon eerst nog eens rustig de handleiding doorlezen.
En dan alle stappen nog eens doorlopen met name hoofdstuk 7 inbedrijfstelling
Zelf heb ik een andere ontharder dus meer tips kan ik je niet geven.

https://www.waterontharde...ndleidinginnederlands.pdf

succes en anders maandag gewoon even overleggen met de leverancier
weet je gelijk hoe goed de after sales is.
succes

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
zonnebaas schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:02:
@rolandmegens

Ik zou morgen gewoon eerst nog eens rustig de handleiding doorlezen.
En dan alle stappen nog eens doorlopen met name hoofdstuk 7 inbedrijfstelling
Zelf heb ik een andere ontharder dus meer tips kan ik je niet geven.

https://www.waterontharde...ndleidinginnederlands.pdf

succes en anders maandag gewoon even overleggen met de leverancier
weet je gelijk hoe goed de after sales is.
succes
Hoi Zonnebaas,
Als ik dat hoofdstuk lees, komen bij mij de volgende onduidelijkheden op:
- Bij C staat "Als de eerste cyclus geen terugspoeling is, voer dan een snelle omschakeling van de klep uit totdat de plunjer de terugspoelpositie heeft bereikt". Bij mij is dan onduidelijk hoe ik kan zien dat het de eerste cyclus is, hoe ik kan zien dat er geen terugspoeling is, en wat een snelle omschakeling van de klep is
- Bij F staat "Open de ingang geleidelijk tot de volledige geopende positie", maar bij E staat de bypass al helemaal open?
- Bij G staat dat ik steeds erdoorheen moet klikken tot de bijvullingscyclus wordt weergegeven, maar ik kan verder (tenminste via ctrl+F) nergens in het document iets over de bijvullingscyclus vinden

Van de leverancier is er wel een andere handleiding om hem te installeren, en weer een losse handleiding over het instellen van de klep, die heb ik wel helemaal doorlopen, maar ik heb het gevoel dat die inderdaad iets missen (zoals stappen van die hoofdstuk 7).

Echter ik maak me wel beetje zorgen om dat hij constant water aan het afvoeren is vanuit de klep naar het riool. Ik hoop dat het een simpele instelling is die ik nog ergens moet doen, en niet dat ergens anders iets niet goed geinstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:54
Beste kenners op het gebied van de waterontharding :)

Ik probeer mij te verdiepen in een waterontharder en wat er allemaal nog eventueel bij komt kijken.
De uitdaging voor mij is het formaat van de ruimte waar de waterontharder het liefst moet komen te staan, namelijk in of bij de meterkast, met beperkte ruimte als resultaat.
Naast de meterkast zit een aansluitende voorraadkast hier zou ik eventueel een zoutbak kwijt kunnen, maar aangezien we dol zijn op kastruimte, zou ik deze liever niet verspillen.

De kast is 40 cm diep. Heel veel oplossing van Aqmos zijn 50cm diep en gaan dus niet passen.
Boven de watermeter heb ik een ruimte van ongeveer (bxdxh) 22x40x60. In de kastruimte er naast geldt alleen de 40 cm beperking aangezien deze ruimte aanzienlijk groter is.

Na wat zoeken kom ik terecht bij deze:
https://hydrotense-waterontharders.nl/product/waterontharder-regendouche-4-6-pers-standalone/
Nu heb ik zelf nog nooit van hydrotense gehoord. Deze komt dan wel volledig in de kastruimte te staan i.v.m. de hoogte.

Graag zou ik julle mening horen over wat de beste aanpak is/zou kunnen zijn.
Of eventuel andere opstellingen waar ik nog niet aan heb gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:00
royheidotting schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:57:
Beste kenners op het gebied van de waterontharding :)

Graag zou ik julle mening horen over wat de beste aanpak is/zou kunnen zijn.
Of eventuel andere opstellingen waar ik nog niet aan heb gedacht.
Aqmos heeft ook systemen waar zoutvat en harsfilter los van elkaar te plaatsen zijn.

https://www.aqmos.com/was...arater-solebehaelter/?p=1

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
BazemanKM schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:24:
[...]

Aqmos heeft ook systemen waar zoutvat en harsfilter los van elkaar te plaatsen zijn.

https://www.aqmos.com/was...arater-solebehaelter/?p=1
Ja deze heb ik gezien. Echter zijn de zoutvaten (die ik telkens tegenkom) van Aqmos 46cm in diameter, waardoor ze dus niet in de kast passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:00
royheidotting schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Ja deze heb ik gezien. Echter zijn de zoutvaten (die ik telkens tegenkom) van Aqmos 46cm in diameter, waardoor ze dus niet in de kast passen.
Ah, ja dus een hoger en smaller zoutvat nodig.

https://www.goedkopewater...ntharder-met-los-zoutvat/
https://drive.google.com/...Sup9-W3jX6H3Wfw6v9TJ/view

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

@royheidotting eerste vraag: hoeveel onthardingscapaciteit heb je nodig? Kortom, vertel eens wat meer over je jaarverbruik, hardheid, samenstelling huishouden/type watergebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
JPS schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:32:
@royheidotting eerste vraag: hoeveel onthardingscapaciteit heb je nodig? Kortom, vertel eens wat meer over je jaarverbruik, hardheid, samenstelling huishouden/type watergebruik.
Volgens waterhardheid.nl hebben we een DH van 6,38.
We zijn met z'n 2en, maar we hopen dat het ooit meer mag worden :)
Het afgelopen jaar hebben we zo'n 100m3 aan water gebruikt.

We willen in de nabije toekomst eventueel de badkamer nog aanpakken dus ik weet niet of er een regendouche gaat komen of niet. Graag zou ik hier wel op voorbereid zijn.
Die zag ik inderdaad ook voorbij komen. Die zien er leuk uit.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze waterontharders.

[ Voor 27% gewijzigd door royheidotting op 25-01-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 17:49
royheidotting schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:37:
[...]

We willen in de nabije toekomst eventueel de badkamer nog aanpakken dus ik weet niet of er een regendouche gaat komen of niet. Graag zou ik hier wel op voorbereid zijn.

[...]

Die zag ik inderdaad ook voorbij komen. Die zien er leuk uit.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze waterontharders.
topic staan er genoeg in! inclusief ikzelf :)

[ Voor 7% gewijzigd door harrybeuker op 25-01-2021 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

royheidotting schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:37:
[...]

Valkuil is vaak dat je een te grote capaciteit wil nemen, waardoor je onnodig hoge kosten maakt. Regendouche is lekker, maar realiseer je hoeveel extra water je wegspoelt dat ook nog verwarmd moet worden (dus hoog gasverbruik). Dat tikt al met al fink aan. Ook is een duurdere CV ketel nodig om aan die waterbehoefte te voldoen.

Bij verbouwen van onze woning flink wat jaren terug hebben wij een CW5 ketel neer laten hangen, want 'dan loopt het bad lekker snel vol'. Praktijk is dat we er amper echt voordeel van hebben (zovaak gaan we niet in bad en scheelt een paar minuten) en de douche heeft een goede Grohe besparende douchekop die echt heerlijk is. Comfort is beter dan de douche van voor de verbouwing (die 1,5 keer zoveel water verbruikte...). Extra nadeel is dat die ketel voor CV bedrijf een veel te hoog minimum vermogen heeft.

Voor de ontharder betekent de hoge potentiele capaciteit ook veel meer zout en waterverbruik om te regenereren. Als je gedurende de bijv 14 dagen interval gemiddeld maar de helft van de capaciteit haalt dan kost dat dus dubbel zoveel water/zout dan nodig is en dat spoel je zo het riool in.

Kortom, bedenk je goed wat je echt nodig hebt want overcapaciteit kost je gewoon best wat extra. Ter vergelijk: ons 3p huishouden verbruikt 80kuub per jaar en dan doen we niet perse zuinig.
Als jij toekomstig met een 4p huishouden wil rekenen dan is 120kuub per jaar doorgaans echt wel te doen. Je waterhardheid is ook niet enorm dus zo groot zou je ontharder misschien ook niet hoeven te zijn. Bijkomend voordeel: neemt minder ruimte in dus past ook beter in jouw kastruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
Inmiddels gemeten maar m’n dh is nu 1... met nog 670 liter te gaan. Ingesteld op 3200 nog. Dus bij mij is rond de 2500 liter ook kantelpunt .

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
570 liter / dh 2 dus zal ook even een mailtje sturen naar aqmos :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Possible schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:25:
570 liter / dh 2 dus zal ook even een mailtje sturen naar aqmos :)
Geheel in lijn met de metingen die ik al een tijdje doe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
wizzopa schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:36:
[...]

Geheel in lijn met de metingen die ik al een tijdje doe. ;)
Ging het open halen van die kop een beetje makkelijk? En als ik de flex slangen losmaak van de kop, zijn de ringen dan wel weer te gebruiken of moet ik ff nieuwe kopen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Possible schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:13:
[...]

Ging het open halen van die kop een beetje makkelijk? En als ik de flex slangen losmaak van de kop, zijn de ringen dan wel weer te gebruiken of moet ik ff nieuwe kopen dan?
Je moet al met 2 personen zijn 2 houd de tank vast en de ander draait de klep los, en het is even een dingetje. De slangen kan je na het verwijderen van de borging uit de klep trekken.
Ik heb de ringen hergebruikt, zolang zitten ze er nog niet in.

Btw in de excelsheet staat en link naar mijn waterontharder foto’s tussen die foto’s staat ook de Howto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Pfff die stappen ga ik niet doen haha.. Dan maar instellen op 2,6 m2 vind ik ook wel goed haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Possible schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:41:
Pfff die stappen ga ik niet doen haha.. Dan maar instellen op 2,6 m2 vind ik ook wel goed haha
Het enige punt is de klep los draaien, de rest is lezen en doen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
[quote]wizzopa schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:47:
[...]

[/quote

Moet er niet een vrije ruimte in het vat overblijven voor het 'back flushen' van de hars? Ik kan me voorstellen dat de harsbolletjes dan lekker moeten kunnen dwarrelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
athvdk schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:30:
[quote]wizzopa schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:47:
[...]

[/quote

Moet er niet een vrije ruimte in het vat overblijven voor het 'back flushen' van de hars? Ik kan me voorstellen dat de harsbolletjes dan lekker moeten kunnen dwarrelen.
Dat klopt, de inhoud van het vat is 10,5 liter, met een liter extra is er nog ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik kreeg onderstaande mail vanuit Aqmos:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Hello Possible,

thanks for your Mail,

I heard about the problems of the capacity from some peoples.

But this cannot the reason, because the same resin with the same capacity-calculations and same brining

Is used in bigger industrial applications.

A Customer from Netherland will test time being the vessel with 1l more resin.

We Wait for the answer of this trials.

Please give me a bit of time to get an answer.

Thanks

Dus het wachten is op jou @wizzopa :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
JPS schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Valkuil is vaak dat je een te grote capaciteit wil nemen, waardoor je onnodig hoge kosten maakt. Regendouche is lekker, maar realiseer je hoeveel extra water je wegspoelt dat ook nog verwarmd moet worden (dus hoog gasverbruik). Dat tikt al met al fink aan. Ook is een duurdere CV ketel nodig om aan die waterbehoefte te voldoen.

Bij verbouwen van onze woning flink wat jaren terug hebben wij een CW5 ketel neer laten hangen, want 'dan loopt het bad lekker snel vol'. Praktijk is dat we er amper echt voordeel van hebben (zovaak gaan we niet in bad en scheelt een paar minuten) en de douche heeft een goede Grohe besparende douchekop die echt heerlijk is. Comfort is beter dan de douche van voor de verbouwing (die 1,5 keer zoveel water verbruikte...). Extra nadeel is dat die ketel voor CV bedrijf een veel te hoog minimum vermogen heeft.

Voor de ontharder betekent de hoge potentiele capaciteit ook veel meer zout en waterverbruik om te regenereren. Als je gedurende de bijv 14 dagen interval gemiddeld maar de helft van de capaciteit haalt dan kost dat dus dubbel zoveel water/zout dan nodig is en dat spoel je zo het riool in.

Kortom, bedenk je goed wat je echt nodig hebt want overcapaciteit kost je gewoon best wat extra. Ter vergelijk: ons 3p huishouden verbruikt 80kuub per jaar en dan doen we niet perse zuinig.
Als jij toekomstig met een 4p huishouden wil rekenen dan is 120kuub per jaar doorgaans echt wel te doen. Je waterhardheid is ook niet enorm dus zo groot zou je ontharder misschien ook niet hoeven te zijn. Bijkomend voordeel: neemt minder ruimte in dus past ook beter in jouw kastruimte.
Ik zou juist niet te klein aanraden. Een grotere ontharder met meer capaciteit kan je altijd nog afstellen op minder capaciteit waardoor deze efficiënter met zout omgaat en op 1x/14 dagen regenereren. Mocht het verbruik in de toekomst toch hoger zijn dan je nu denkt (ik vind 120kuub voor een 4 persoons gezin met opgroeiende kinderen niet veel, maar dat blijft persoonlijk), kun je altijd nog de capaciteit vergroten, en/of iets vaker laten regenereren. Als je een (te) kleine koopt, die je tot de max. capaciteit moet instellen om niet om de paar dagen te moeten regenereren, gebruik je relatief veel meer zout. Qua aanschafprijs valt het verschil best mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Zeker, te klein is ook niet fijn dus nauwkeurig inschatten met een beetje marge beide kanten op is het beste. En als je met een 4p huishouden elke dag allemaal een kwartier onder de regendouche wil dansen dan redt je het inderdaad niet met 120kuub p/j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
harrybeuker schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:44:
[...]

topic staan er genoeg in! inclusief ikzelf :)
Welk type heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 17:49
Premium Fleck 5800 SXT – 20

heb ze een mail gestuurd want bij het draaien van de was gaat die opeens tikken (filmpje staat ook in dit topic)
hier moeten ze nog even voor langs komen. Verder dik tevreden nog. Ik heb een groot zoutvat waar in iedergeval 2x25kg zout in kan en dan is er nog ruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
rolandmegens schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:27:
[...]

Hoi Zonnebaas,
Als ik dat hoofdstuk lees, komen bij mij de volgende onduidelijkheden op:
- Bij C staat "Als de eerste cyclus geen terugspoeling is, voer dan een snelle omschakeling van de klep uit totdat de plunjer de terugspoelpositie heeft bereikt". Bij mij is dan onduidelijk hoe ik kan zien dat het de eerste cyclus is, hoe ik kan zien dat er geen terugspoeling is, en wat een snelle omschakeling van de klep is
- Bij F staat "Open de ingang geleidelijk tot de volledige geopende positie", maar bij E staat de bypass al helemaal open?
- Bij G staat dat ik steeds erdoorheen moet klikken tot de bijvullingscyclus wordt weergegeven, maar ik kan verder (tenminste via ctrl+F) nergens in het document iets over de bijvullingscyclus vinden

Van de leverancier is er wel een andere handleiding om hem te installeren, en weer een losse handleiding over het instellen van de klep, die heb ik wel helemaal doorlopen, maar ik heb het gevoel dat die inderdaad iets missen (zoals stappen van die hoofdstuk 7).

Echter ik maak me wel beetje zorgen om dat hij constant water aan het afvoeren is vanuit de klep naar het riool. Ik hoop dat het een simpele instelling is die ik nog ergens moet doen, en niet dat ergens anders iets niet goed geinstalleerd is.
Het is opgelost! Volgens de handleiding moest hij op de UFbd instelling staan, echter was dat bij deze blijkbaar de omgekeerde flow. Nu hij op de Df1b instelling staat werkt hij helemaal goed! eindelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
rolandmegens schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:54:
[...]

Het is opgelost! Volgens de handleiding moest hij op de UFbd instelling staan, echter was dat bij deze blijkbaar de omgekeerde flow. Nu hij op de Df1b instelling staat werkt hij helemaal goed! eindelijk :D
Blijft toch vreemd dat je een waterontharder van A tot Z zelf moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politoer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
Na een jaar gebruik van de Waterluxe duo 12 zou ik een harscleaning uit moeten voeren. Het valt me op dat er diverse merken zijn met zeer uiteenlopen prijzen, waarbij het percentage fosforzuur van ca. 3% tot ca. 25% uiteen loopt. Maakt het uit welk percentage fosfoorzuur in de harscleaner zit. Ik zou denken van wel, maar anderzijds kan ik me niet zo goed voorstellen dat de harskernen van de waterontharders erg verschillend zijn van elkaar. Kan iemand hier licht op werpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Ik ben wel geïnterneerd waar de “beste” en goedkoopste online te verkrijgen is. Die van mij is ook toe aan een cleanbeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
djvdgalien schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:00:
Ik ben wel geïnterneerd waar de “beste” en goedkoopste online te verkrijgen is. Die van mij is ook toe aan een cleanbeurt.
Oa bij Aqmos 10 ml per liter hars.
https://www.aqmos.com/anl...izierer-1-bis-5-liter?c=6

[ Voor 20% gewijzigd door wizzopa op 27-01-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Zou dit normaliter ook bij een bouwmarkt te krijgen zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
djvdgalien schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:56:
Zou dit normaliter ook bij een bouwmarkt te krijgen zijn geweest?
De meesten zijn dicht, ik zou het gewoon online bestellen. :D

(of ik snap je vraag niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Laatst online: 25-05 14:02
Is dat (naast het aanvullen van zout) het enige onderhoud 1x/ jaar harsreiniger?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
royozzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:41:
[...]
Is dat (naast het aanvullen van zout) het enige onderhoud 1x/ jaar harsreiniger?
bke in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Als @bke het goed vind....?
Done.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Bij sommige bouwmarkten kun je na telefonisch bestellen ophalen.
Maar bestel wel online.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:58
Ondertussen heb ik 3 van de 4 offertes binnen, morgen komt de laatste.

Offerte 1
BWT Aquadial Softlife 10 liter, inclusief plaatsing en 25 KG zout
Allerhande opties zoals bypass of filters. Heb ik niet meegenomen nu, mij allemaal veel te onduidelijk. Ook de website van BWT kan ik geen wijs uit, wat een drama site.
€ 1259

Offerte 2
Waterluxe Duo 12, inclusief plaatsing en 100 KG zout
Alle benodigde materialen en opties zitten hierbij zoals de bypass (ingebouwd). Machine moet eenmaal per jaar met vloeistof gereinigd worden.
Inbouw met 2 units in de meterkast, past maar net en zit vrij dicht tegen de electra aan.
€ 1325

Offerte 3
Amysoft ASC-105, inclusief plaatsing en 100 KG zout
Alle benodigde materialen en opties zitten hierbij zoals de bypass (ingebouwd). Machine reinigt zichzelf met chloor bij elke regeneratie.
Inbouw in de trapkast, kan een dingetje worden door de vloerverwarming maar dat is hun risico/probleem
€ 1645

Offerte 1 valt voor mij af, teveel keuzes en ik vond het verhaal niet goed genoeg.

Offerte 2 klinkt goed (en kan eventueel ook vragen om een offerte voor in de trapkast), maar er zitten wat minpunten aan het apparaat. Regeneratie op basis van volume en tijd, maar niet intelligent zoals bij offerte 3. Tevens een natte zoutbak.

Offerte 3 is wat duurder, maar spreekt het meeste aan. Vooral de intelligent regeneratie op basis van volume en tijd vind ik prettig. Tevens een droge zoutbak. Ook een voordeel is een servicecontract van 70 per 2 jaar waarbij ze dan langskomen en de boel nalopen.

Benieuwd waar offerte 4 mee komt. Maar voor nu denk ik dat 3 een winnaar kan zijn ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 29-01-2021 10:15 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:43
@Drardollan hij reinigt zichzelf met chloor, maar waar haalt die die chloor vandaan?
Als je dat 1x per jaar moet bijvullen schiet je er nog weinig mee op lijkt mij ;-)
De waterluxe doet ook uitgestelde volumesturing (dus op volume, en tijd). Ik zie niet wat daar slimmer aan is dan optie 3? Dat is toch hetzelfde?

Droge bak, kleine meterkast, allemaal valide redenen verder hoor _/-\o_

[ Voor 39% gewijzigd door Waah op 29-01-2021 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Waah schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:14:
@Drardollan hij reinigt zichzelf met chloor, maar waar haalt die die chloor vandaan?
Als je dat 1x per jaar moet bijvullen schiet je er nog weinig mee op lijkt mij ;-)
Leuke vraag, ik had namelijk dezelfde vraag van de week.

Het antwoord is zo simpel dat je het over het hoofd ziet :D
Wat gooi je in de ontharder? Keukenzout, ofwel NaCL ofwel Natriumchloride.

En tada, daar is je chloor ;)

Update:
De waterluxe doet ook uitgestelde volumesturing (dus op volume, en tijd). Ik zie niet wat daar slimmer aan is dan optie 3? Dat is toch hetzelfde?
Nee, de intelligentie is anders.

De waterluxe werkt zo:
Stel fabrieksopgave is dat er 3500 liter water onthard kan worden. Als de machine in de nacht ontdekt dat deze grens (nagenoeg) bereikt is, dan gaat hij om tijdstip X regenereren (meestal 02:00 uur). Mocht je toevallig om 09:00 in de ochtend de grens bereiken, dan moet je tot de nacht wachten voor hij regenereert en heb je dus een hele dag hard water (tenzij je zelf op de knop duwt). Nu is dat deels opgelost door stiekem (ik noem maar wat) 4300 liter te kunnen ontharden, je hebt dus een reserve. In de nacht vind altijd een volledige regeneratie plaats.

De Amysoft werkt zo:
Er wordt constant bijgehouden hoeveel liter je per dag (gemiddeld) gebruikt. Op basis daarvan bepaald het apparaat of hij in de nacht moet gaan regenereren. Stel dat je 1000 liter per dag gebruikt en hij heeft nog capaciteit voor 750 liter om 02:00 dan vind er een regeneratie plaats zodat je de volgende dag geen hard water krijgt. Ook is dit zodanig gestuurd dat er geen volledige regeneratie plaatsvind, maar slechts voor het percentage wat geregenereerd moet worden. Dat scheelt zout en water.

Het voordeel van Amysoft is dat het iets goedkoper zal zijn (al zal dat euro werk zijn op jaarbasis) en dat je bij een normaal ritme altijd zacht water hebt. Het nadeel is dat hier een microprocessor voor nodig is, die kan kapot of ontregelt raken.

Let op, dit is hoe ik de reclame praatjes begrepen heb ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Drardollan op 29-01-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Drardollan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:19:
[...]

Leuke vraag, ik had namelijk dezelfde vraag van de week.

Het antwoord is zo simpel dat je het over het hoofd ziet :D
Wat gooi je in de ontharder? Keukenzout, ofwel NaCL ofwel Natriumchloride.

En tada, daar is je chloor ;)
Maar die Natrium wordt toch verwisseld voor calcium om te ontharden?
Je houd toch geen pure chloor over ergens? Anders zou dat dus ook in je water zitten.

Dus nee, ik heb nog altijd geen idee hoe ze dat doen om de chloor eruit te halen, op te slaan buiten je water, en te gebruiken voor een schoonmaakcyclus?

Verder helder verhaal tussen de Amysoft en waterluxe O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 29-01-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Waah schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Maar die Natrium wordt toch verwisseld voor calcium om te ontharden?
Je houd toch geen pure chloor over ergens? Anders zou dat dus ook in je water zitten.

Dus nee, ik heb nog altijd geen idee hoe ze dat doen om de chloor eruit te halen, op te slaan buiten je water, en te gebruiken voor een schoonmaakcyclus?
Wat ze doen is aan het eind van de rit nog een klein beetje zout (pekelwater) pakken, dat middels elektrolyse scheiden in natrium en chloride. De chloride wordt gebruikt om de harscilinder te ontsmetten en aan het eind van die cyclus spoelen ze de harscilinder met schoon water en gaan de natrium en chloride samen het riool in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Ah op die fiets :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Haha, je reageert precies zoals ik dat van de week deed. Het zit allemaal wel in het bolletje dankzij de scheikunde lessen van vroeger, maar nu hebben we eindelijk gevonden waar al die (toen zinloos lijkende kennis en geinige proefjes) goed voor zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Waah schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:14:

Droge bak, kleine meterkast, allemaal valide redenen verder hoor _/-\o_
Zo maken ze chloor https://www.aqmos.com/anl...u-in-die-soleleitung?c=80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:42
Ah, dus de voordelige R2D2 heeft dit als optie ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Batilan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:53:
[...]

Ah, dus de voordelige R2D2 heeft dit als optie ook?
Kan je toepassen op bijna alle ontharders, dit zit tussen de zoutbak en de klep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 00:09

Consulectro

Lekker bezig...

Drardollan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:19:
[...]

Nee, de intelligentie is anders.

De waterluxe werkt zo:
Stel fabrieksopgave is dat er 3500 liter water onthard kan worden. Als de machine in de nacht ontdekt dat deze grens (nagenoeg) bereikt is, dan gaat hij om tijdstip X regenereren (meestal 02:00 uur). Mocht je toevallig om 09:00 in de ochtend de grens bereiken, dan moet je tot de nacht wachten voor hij regenereert en heb je dus een hele dag hard water (tenzij je zelf op de knop duwt). Nu is dat deels opgelost door stiekem (ik noem maar wat) 4300 liter te kunnen ontharden, je hebt dus een reserve. In de nacht vind altijd een volledige regeneratie plaats.
Dit klopt niet omdat je de volumegrens dan te hoog hebt staan. En je hebt ook niet meteen onthard water maar langzaam een toenemende DH. Daarom moet je de volume setting maximaal zetten op de capaciteit van de ontharder minus een maximale dag hoeveelheid. Mocht het volume nog niet bereikt zijn dan gaat hij op de timer setting genereren. Volume- of tijd-gestuurd worden beide (bij voorkeur) 's nachts uitgevoerd.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Consulectro schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:54:
[...]

Dit klopt niet omdat je de volumegrens dan te hoog hebt staan. En je hebt ook niet meteen onthard water maar langzaam een toenemende DH. Daarom moet je de volume setting maximaal zetten op de capaciteit van de ontharder minus een maximale dag hoeveelheid. Mocht het volume nog niet bereikt zijn dan gaat hij op de timer setting genereren. Volume- of tijd-gestuurd worden beide (bij voorkeur) 's nachts uitgevoerd.
Dank, dat had ik ook zo begrepen :)

Ik heb echter liever dat het apparaat dit uitzoekt, laat die maar bepalen wanneer er wat moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 00:09

Consulectro

Lekker bezig...

Drardollan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:56:
[...]

Dank, dat had ik ook zo begrepen :)

Ik heb echter liever dat het apparaat dit uitzoekt, laat die maar bepalen wanneer er wat moet gebeuren.
Met de juiste settingen doet hij dat ook.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Consulectro schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Met de juiste settingen doet hij dat ook.
Klopt, maar ook met die juiste instelling zal hij structureel teveel water en zout gebruiken omdat hij een 100% regeneratie doet en niet zoals de Amysoft een regeneratie op basis van daadwerkelijk benodigde hoeveelheid water en zout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Even een update Aqmos R2D2 na livegang op 20 jan - waterhardheid 8 dH

Vandaag na 3200 liter de hardheid nog 0dH.
Nu een handmatige regeneratie uitgevoerd en instellingen op 3600 liter of 14 dagen gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4n5-KSVh062DxnIFDBXOwZ68L0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qZkjzTgZJ6kH8qFalsZOjovl.png?f=user_large

We gaan nu bijhouden of we de 3600 liter ook halen met 0 dH

Theoretisch zou 4000 liter mogelijk zijn volgens Aqmos
3200 liter bijj 10 dH = 32/10 - 3,2 m3
32/8 = 4 m3 = 4000 liter

wordt vervolgt......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ga mijn 14 dagen verlengen naar 21 dagen.
Ik zit nog op 2,6 m3 te gaan na 14 13 dagen
Ook komend van 3,2 m3.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2021 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:49:
Ik ga mijn 14 dagen verlengen naar 21 dagen.
Ik zit nog op 2,6 m3 te gaan na 14 dagen
Ook komend van 3,2 m3.
Dus een verbruik van 600 liter in 14 dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

tuurlijk ;)

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
athvdk schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:53:
[...]

Dus een verbruik van 600 liter in 14 dagen?
Ik zit op dag 13 dus 46 ltr per dag idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
nemesis2212 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:51:
ik lees hier ook dingen over amfa 4000. in ongeveer elk woning/camping/lifestyle/koffietijd of wat voor programma dan ook word hier reclame voor gemaakt. het is wel verdacht hoevaak die gast op tv komt. het is iig duidelijk dat amfa 4000 rtl behoorlijk wat geld heeft betaald om zoveel publiciteit te krijgen
Zo bizar, inderdaad in elk woonprogramma kom je diezelfde irritante gladjanus tegen met z’n oplichterij, echt niet normaal. Al maanden lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jowi_kuro Misschien kan de ACM er iets aan doen.
https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
jowi_kuro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:37:
[...]

Zo bizar, inderdaad in elk woonprogramma kom je diezelfde irritante gladjanus tegen met z’n oplichterij, echt niet normaal. Al maanden lang.
Zendtijd koop je gewoon, er word dus veel geld verdiend met magneten😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:37
Daarnaast is 150 euro voor 2 magneten en wat plastic ook veel, dus er zullen nog wel meer mensen wat aan verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
[...]

ik hoop dat ze hem een keer voor tros radar uitnodigen en dan publiekelijk voor gek verklaren met bewijs. maar ja rtl doet alles om geld te verdienen ook al verkopen ze bullshit net als de meeste telsell zooi.
Ik lees dat goede wateronderharders al snel 1500 euro zijn en hoop zout nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Moest ff zoeken had het al eens eerder gelezen leuke column

quote hieruit:
"Zolang er geen overtuigend bewijs is voor de werking van magneet-waterontharders, kun je helaas alleen maar concluderen dat ze wel de inhoud van je portemonnee kunnen veranderen, maar niet de samenstelling van water"

https://www.harendekrant....s-te-haren/#comment-41082

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Vanmiddag nog een klus afgerond de "verplichte" CA-2096 keerklep er uit gesloopt en vervangen voor een EA-TBE klep. Dit ivm teveel drukverlies vooral waarneembaar en storend met het douchen. Zeker weer 0,7 bar terugwonnen. Weer ;) famillie leden.

Hieronder zie je duidelijk het drukverschil

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6rv1wOY70DIqot7L_CNPpQ_zmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rOv3tH7jKoRFeydWWk3P6sa7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Drardollan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:57:
Ondertussen heb ik 3 van de 4 offertes binnen, morgen komt de laatste.

Offerte 1
BWT Aquadial Softlife 10 liter, inclusief plaatsing en 25 KG zout
Allerhande opties zoals bypass of filters. Heb ik niet meegenomen nu, mij allemaal veel te onduidelijk. Ook de website van BWT kan ik geen wijs uit, wat een drama site.
€ 1259

Offerte 2
Waterluxe Duo 12, inclusief plaatsing en 100 KG zout
Alle benodigde materialen en opties zitten hierbij zoals de bypass (ingebouwd). Machine moet eenmaal per jaar met vloeistof gereinigd worden.
Inbouw met 2 units in de meterkast, past maar net en zit vrij dicht tegen de electra aan.
€ 1325

Offerte 3
Amysoft ASC-105, inclusief plaatsing en 100 KG zout
Alle benodigde materialen en opties zitten hierbij zoals de bypass (ingebouwd). Machine reinigt zichzelf met chloor bij elke regeneratie.
Inbouw in de trapkast, kan een dingetje worden door de vloerverwarming maar dat is hun risico/probleem
€ 1645

Offerte 1 valt voor mij af, teveel keuzes en ik vond het verhaal niet goed genoeg.

Offerte 2 klinkt goed (en kan eventueel ook vragen om een offerte voor in de trapkast), maar er zitten wat minpunten aan het apparaat. Regeneratie op basis van volume en tijd, maar niet intelligent zoals bij offerte 3. Tevens een natte zoutbak.

Offerte 3 is wat duurder, maar spreekt het meeste aan. Vooral de intelligent regeneratie op basis van volume en tijd vind ik prettig. Tevens een droge zoutbak. Ook een voordeel is een servicecontract van 70 per 2 jaar waarbij ze dan langskomen en de boel nalopen.

Benieuwd waar offerte 4 mee komt. Maar voor nu denk ik dat 3 een winnaar kan zijn ;)
Offerte 4.
De meneer van SensorSoft kwam keurig op tijd en heeft ook echt de tijd genomen. Een meer dan 2 uur durende demonstratie en uitleg van het systeem. Erg interessant, koffie en thee zetten met hard en zacht water en het gevoel na handen wassen bijvoorbeeld. Om eerlijk te zijn, dit is de enige van de 4 met een degelijk verhaal en demonstratiekit bij zich.

Qua prijs wel het minst voordelig. € 2000 all-in met plaatsing in de gangkast. Met wel belangrijk voordeel, ook het huidige leidingwerk in de meterkast wordt meegenomen en verbeterd en de buitenkraan wordt met een nieuwe kraan aangesloten (huidige zit vast). Scheelt weer iemand anders inhuren, dat kost ook snel 250 euro.

Grote voordelen een hele simpele machine die met 2 sensors meet hoe hard het water is (dus geen geknoei met instellingen) en meet of er een regeneratie moet plaatsvinden. Tevens afkomstig uit de fabriek waar ook AquaCell vandaan komt, serviceorganisatie is ook hetzelfde. Externe bypass, bij lekkage of problemen kwestie van een paar hendels om en geen stress.
Nadelen, uiteraard de sensoren (kunnen kapot) en de natte zoutbak. Geen ingebouwde bypass, meer ruimte en werk voor installatie.

Geen voor of nadeel: nagenoeg geen instellingen/knopjes. Voor mij als Tweaker een nadeel, maar mijn partner vindt dat ideaal.

Dus nu de lastige knoop doorhakken. Het wordt of de AmySoft of de SensorSoft. Ik neig erg naar de SensorSoft, de simpelheid spreekt mij aan. Prijs is pittig, maar als ik het leidingwerk erbij optel wat ook moet gebeuren praat je over een heel klein verschil.

Uiterlijk woensdag wil ik beslissen (moet niet te lang duren), dus nog een paar dagen wikken en wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Vermoedelijk omdat mensen die daar intrappen er niet voor uit durven te komen. Je staat tenslotte toch een beetje voor gek als je zegt dat het niet werkt en dat wel verwachtte en er €'s aan uitgegeven hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Drardollan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Offerte 4.
De meneer van SensorSoft kwam keurig op tijd en heeft ook echt de tijd genomen. Een meer dan 2 uur durende demonstratie en uitleg van het systeem. Erg interessant, koffie en thee zetten met hard en zacht water en het gevoel na handen wassen bijvoorbeeld. Om eerlijk te zijn, dit is de enige van de 4 met een degelijk verhaal en demonstratiekit bij zich.

Qua prijs wel het minst voordelig. € 2000 all-in met plaatsing in de gangkast. Met wel belangrijk voordeel, ook het huidige leidingwerk in de meterkast wordt meegenomen en verbeterd en de buitenkraan wordt met een nieuwe kraan aangesloten (huidige zit vast). Scheelt weer iemand anders inhuren, dat kost ook snel 250 euro.

Grote voordelen een hele simpele machine die met 2 sensors meet hoe hard het water is (dus geen geknoei met instellingen) en meet of er een regeneratie moet plaatsvinden. Tevens afkomstig uit de fabriek waar ook AquaCell vandaan komt, serviceorganisatie is ook hetzelfde. Externe bypass, bij lekkage of problemen kwestie van een paar hendels om en geen stress.
Nadelen, uiteraard de sensoren (kunnen kapot) en de natte zoutbak. Geen ingebouwde bypass, meer ruimte en werk voor installatie.

Geen voor of nadeel: nagenoeg geen instellingen/knopjes. Voor mij als Tweaker een nadeel, maar mijn partner vindt dat ideaal.

Dus nu de lastige knoop doorhakken. Het wordt of de AmySoft of de SensorSoft. Ik neig erg naar de SensorSoft, de simpelheid spreekt mij aan. Prijs is pittig, maar als ik het leidingwerk erbij optel wat ook moet gebeuren praat je over een heel klein verschil.

Uiterlijk woensdag wil ik beslissen (moet niet te lang duren), dus nog een paar dagen wikken en wegen.
BWT en Amysoft zijn inmiddels ook al geweest, deze week komt Waterluxe nog op bezoek.

De Amysoft man had bij ons wel een demonstratiekit bij zich, het is dus maar net welke verkoper je over de vloer krijgt. Ik moet zeggen dat Amysoft best een geavanceerd apparaat is, zowat alles wat bij BWT optioneel is zit hier standaard ingebouwd. Ook gaat het apparaat slimmer om met de regeneratie. Ondanks dat alles is de Amysoft wel eenvoudig in gebruik.

Overigens beweerde de Amysoft verkoper dat er bijna geen drukverlies zal zijn, daar geloof ik niks van.

SensorSoft laat ik niet langskomen, is gewoon te duur. Dat zo'n verkoper twee uur tijd voor je neemt klinkt mooi, maar uiteindelijk gaat het om de werking van het apparaat.

Benieuwd naar Waterluxe. Als het apparaat net zo geavanceerd is als Amysoft is Waterluxe wellicht een meer voordelige keuze.

Bij ons moet in elk geval wat leidingwerk gedaan worden. De ontharder past namelijk niet in de meterkast en komt in de berging ernaast te staan, waardoor leidingen aangelegd moeten worden van de meterkast naar de berging. Volgens Amysoft kan de monteur in elk geval elke wens wat montage betreft uitvoeren. Ik maak nog wel een lijstje met zaken die ik uitgevoerd wil zien, zoals een sifon en airgrap voor de afvoer, en ik wil geen 15mm slangen ivm drukverlies.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

@XWB Hier een Amysoft en geen merkbaar drukverlies, ondanks een van oudsher beperkte waterdruk in het oude centrum van de hoofdstad. De Amysoft is aangesloten met dikke gewapende zwarte slangen met een buitendiameter van circa 27 mm, dus zeker geen 15 mm.
Verder doet het ding gewoon wat het moet doen, ik heb er geen omkijken naar. Het meest schokkende is dat de klok niet automatisch overschakelt tussen zomer- en wintertijd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
XWB schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:56:
[...]

BWT en Amysoft zijn inmiddels ook al geweest, deze week komt Waterluxe nog op bezoek.

De Amysoft man had bij ons wel een demonstratiekit bij zich, het is dus maar net welke verkoper je over de vloer krijgt. Ik moet zeggen dat Amysoft best een geavanceerd apparaat is, zowat alles wat bij BWT optioneel is zit hier standaard ingebouwd. Ook gaat het apparaat slimmer om met de regeneratie. Ondanks dat alles is de Amysoft wel eenvoudig in gebruik.
Herkenbaar, de BWT lijkt daardoor goedkoop. Maar als je alle, bijna noodzakelijke, opties meeneemt zijn ze ineens heel duur.
SensorSoft laat ik niet langskomen, is gewoon te duur. Dat zo'n verkoper twee uur tijd voor je neemt klinkt mooi, maar uiteindelijk gaat het om de werking van het apparaat.
Het was bij mij de enige die de werking heeft laten zien, proeven en voelen. Wat je zegt, Amysoft net de verkeerde getroffen denk ik.

Qua prijs ontlopen Amysoft en SensorSoft elkaar niet veel vind ik.

Vooral de simpelheid van SensorSoft is mij iets waard. Geen onderhoud en zout van de Gamma geven toch een gevoel van onafhankelijkheid :)
Benieuwd naar Waterluxe. Als het apparaat net zo geavanceerd is als Amysoft is Waterluxe wellicht een meer voordelige keuze.
Benieuwd naar je bevindingen!
Bij ons moet in elk geval wat leidingwerk gedaan worden. De ontharder past namelijk niet in de meterkast en komt in de berging ernaast te staan, waardoor leidingen aangelegd moeten worden van de meterkast naar de berging. Volgens Amysoft kan de monteur in elk geval elke wens wat montage betreft uitvoeren. Ik maak nog wel een lijstje met zaken die ik uitgevoerd wil zien, zoals een sifon en airgrap voor de afvoer, en ik wil geen 15mm slangen ivm drukverlies.
Hier precies eender, ook buiten de meterkast. Kost veel extra boren en minstens 10 meter extra slang. Dat zit ongetwijfeld in de installatiekosten verrekkend. Aangezien Waterluxe bij mij enkel de meterkast een optie vond, heb ik geen idee of een andere plek duurder is.

Ik heb door het hele huis 15mm en de aftakkingen op 12mm. Dus voor mij zijn 15mm slangen voldoende. Al denk ik niet dat dit veel met de prijs zal doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 31-01-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Drardollan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:24:
[...]
Ik heb door het hele huis 15mm en de aftakkingen op 12mm. Dus voor mij zijn 15mm slangen voldoende. Al denk ik niet dat dit veel met de prijs zal doen.
Daar zou ik niet zomaar van willen uitgaan. Elke meter extra leiding zorgt per definitie voor drukverlies. Tel daar de gereduceerde binnendiameter bij koppelingen nog bij op en het zou net hinderlijk kunnen worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ericplan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Daar zou ik niet zomaar van willen uitgaan. Elke meter extra leiding zorgt per definitie voor drukverlies. Tel daar de gereduceerde binnendiameter bij koppelingen nog bij op en het zou net hinderlijk kunnen worden.
Na aanleg van de ontharder zullen er juist minder koppelingen zijn en 2 verrotte kranen verdwijnen.

Drukverlies zal er altijd zijn als je leidingen verlengt, daar ontkom ik niet aan. De slangen en koppelingen die ik gisteren zag waren wel 22mm, zouden ze die dan gewoon plaatsen ook al is de rest 15mm?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-09 20:41
Gisteren na het veelvuldig doorspitten van dit topic mijn R2D2-32 van Aqmos geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHQhjOyalz5-f0MIjGfbT6wmbxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQngK7BzqXPESY2fDfyIeEuT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQUreGEHMiAZhWBKjLzPOKBRYgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBZZCH2g4n9RLmIESDoV69RN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2cI0r0kTz82WavaFyI7VF39rko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWm5uY23kItjzrFU2Ybiao8V.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie viel niet tegen moet alleen nog de air-gap naar het riool maken (ben afwachtend van een bochtje om het passend te krijgen). Water getest en is nu 0 dH. Voor de onthantharding was deze 8 dH.

Druk verschil door de CA terugstroomklep is inderdaad merkbaar maar vooralsnog niet storend.

Heb de regeneratie afgesteld op 3200L of 14d. Even afwachten hoe dit uitpakt.

Tevens een blitzwolf watersensor bij het zout gedaan en via home assistent een automation gemaakt waarmee ik een bericht krijg wanneer deze bijgevuld moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNIg3KdeJkb4MFgdmFyyyNnkQvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCOnJR9m5tRD2nr59Xop0gWK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

De magische magneet, ik zie 'm nu weer voorbij komen op TV. Daar moet een geld mee naar binnen worden geharkt.
ps: Er was een topic gestart over ervaringen met de amfa4000 maar deze is helaas gesloten. Het is 1 van de eerste zoek resultaten als je er naar googled. Jammer, want nu vervuilen we dit topic ermee. Sorry!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

@Rammz

Welkom nog een aqmos erbij ik zie dat je de google doc al gevonden en ingevuld hebt.
Wil je ook bijhouden wat de hardheid is vlak voor regeneratie ik ben benieuwd of jij ook de 3200 liter haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 13:07

Cis

Hij was er zojuist weer op RTL4.

Wat ik wel vreemd vindt: drinkwaterbedrijven besteden TONNEN aan installaties om het water te ontharden. En dan gaat het van 13 Dh naar 7 Dh. En dan zijn ze heeeel blij dat resultaat behaald is.

Waarom passen onze drinkwatermaatschappijen niet deze magneettruc toe? Maak een supermagneet, doe 'm om een transportleiding, en je bent klaar, toch? Kosten? 20.000 euro max. En de eindgebruiker/afnemer is maar al te graag bereid om dit te betalen. Geen gehannes meer in je eigen meterkast. Gewoon iedereen een eurootje betalen en klaar.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-09 20:41
@zonnebaas Yes, had bestandje idd al gevonden. Mooi overzichtje zo!

Ik zal het voor de regeneratie meten, ben zelf ook erg benieuwd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Vandaag om 12:00 uur weer een regeneratie.

Nu met 310 liter te gaan was de hardheid 0 dH.

De instelling van eens in de 2 weken naar eens in de 3 weken, en het volume naar 4000 liter in gesteld.

En dan eens kijken wanneer de hardheid om hoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Toen ik gisteren keek stond de R2D2 alweer op 0 liter te gaan, dus hij heeft vannacht geregenereerd. Gisteravond nog even gemeten en toen was er een dH3 hardheid. Wat mij betreft acceptabel om dat laatste stukje wat kalk in het water te hebben dus ik laat 'm maar even zo op 3000 liter staan (bij dH 8,5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 19:40
Binnenkort verhuizen en de waterontharder gaat mee. Helaas zagen de toekomstige bewoners er niks in, in ieder geval niet voor wat ik er nog voor wilde hebben >:).

Installatie is destijds gedaan door Waterluxe, met 15mm(?) harde slangen in knelkoppeling op de waterleiding en een afvoerslang welke in kruipruimte direct de afvoer is getapt (zonder air gap denk ik).

Hoe kan ik het best de situatie in de huidige woning herstellen, de installateur raamt ca 400 euro voor verwijderen en herplaatsen. Daarvoor wil ik nog zelf wel wat proberen om het netjes achter te laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEfmCsYzkeS4M4PLc8x__Ulkxts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qz7wK093TtfIy1gOUGXCHXub.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jappas
Twee rechte koppelingen
https://www.warmteservice...eling-recht-15/p/40050045
en een haakse koppeling (of een stuk 15 mm koper "laten" buigen in 90 graden bocht)
https://www.warmteservice...53045?origin=-tl003-8-60-

En een stukje 15 mm koperenleiding.

Persen ipv knellen kan ook :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjbQENuzZaFY5KkxmhPSYviFBos=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXuGD0uXISKwfTdGRHvtlTJH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GnxiGg7VBU6zSszoAORWdDftC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdhQE8pXbi5PB62Qbn4clrTQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4euRJtgzt-fKN0AhmwGfaU-ZV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vwWjVcwb3KDiDT34KjCiO34.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 19:40
AUijtdehaag schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:26:
@jappas
Twee rechte koppelingen
https://www.warmteservice...eling-recht-15/p/40050045
en een haakse koppeling (of een stuk 15 mm koper "laten" buigen in 90 graden bocht)
https://www.warmteservice...53045?origin=-tl003-8-60-

En een stukje 15 mm koperenleiding.

Persen ipv knellen kan ook :P
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Iets zegt me dat die foto nog meer dan 400 euro is ;).

Thanks, zo kom ik al een eind. Het gaat dan denk ik wel buigen worden, de hoek die gemaakt moet worden is wat meer dan 90 graden...

Ik ga maar eens opzoek naar geschikt gereedschap :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:52
jappas schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:33:
[...]

... de hoek die gemaakt moet worden is wat meer dan 90 graden...
Dat gevoel heb ik ook.
Anders 2 rechte knelkoppelingen 15mm, 2 NL koppelingen en 1 mtr uponor 16mm halen bij de warmteservice.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jappas schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:33:
[...]

Thanks, zo kom ik al een eind. Het gaat dan denk ik wel buigen worden, de hoek die gemaakt moet worden is wat meer dan 90 graden...
Je kan die twee koppelingen ook draaien he, dan is de hoek wel 90 graden (even afhankelijk van dat pijpje wat uit de vloer komt)
Pagina: 1 ... 47 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.