Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 46 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
wizzopa schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Die fotos komen er wel, gister ook per mail een "How-to" ontvangen.

Ik heb hier net weer een meting gedaan hardheid 0dH, morgen zal de eerste stijging wel zichtbaar worden.

Water verbruik:
watermeter van PWN 2190,4liter
watermeter van Aqmos 2070 liter
een verschil van 79,4 liter dat er meer door de ontharder gaat.
Neem aan dat je direct ná de regeneratie de waarde hebt genoteerd?
En een verschil van 120,4 lijkt mij? :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04
Waah schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Neem aan dat je direct ná de regeneratie de waarde hebt genoteerd?
En een verschil van 120,4 lijkt mij? :+ :+
Ik ga het even na kijken het is een Typo en gecorrigeerd rekenen stomme Excel😉 toch in de verkeerde kolom gekeken
En welke waarde bedoel je?

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 14-01-2021 14:58 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wizzopa schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Ik ga het even na kijken het is een Typo en gecorrigeerd rekenen stomme Excel😉 toch in de verkeerde kolom gekeken
En welke waarde bedoel je?
de PWN watermeter. Dat is gewoon je huiswatermeter lijkt me?
Lijkt me dat je die hebt bekeken op het moment dat de regeneratie net is geweest. Anders lijkt het me lastig vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Waah schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:09:
[...]

de PWN watermeter. Dat is gewoon je huiswatermeter lijkt me?
Lijkt me dat je die hebt bekeken op het moment dat de regeneratie net is geweest. Anders lijkt het me lastig vergelijken?
De meterstanden zijn inderdaad van net na de regeneratie, vervolgens doe ik dat elke dag tot de volgende regeneratie.
Ik doe dit om uit te zoeken waar om de R2D2-32 maar niet presteert volgens de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
simonmdejong schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:29:
Bij mij staat er nu 3,5 jaar een BWT Aquadial Softlife 10 te ontharden. Lijkt qua formaat erg op de Amysoft ASC-105 maar is dan blauw.
Gekocht bij een kennis met een installatie bedrijf voor €800 ex montage. Heeft 10 liter hars en een zoutbak van 12kg. Nu in 3,5 jaar tijd bijna 10 zakken zout verbruikt (gemiddeld waterverbuik van 120m3 per jaar, gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen) Al met al zeer te spreken, douche blijft schoon, veel minder zeep nodig om te wassen. Afwasmachine kan zonder zout.
De kokendwaterkraan heeft 1 jaar gewerkt zonder ontharder en daar kwam toen redelijk wat kalk uit en begon te sputteren. Na het installeren van de ontharder nog niet weer hoeven ontkalken.
Ook met het uitkoken van flesjes en spenen voor baby`s ideaal. Voor de ontharder kwamen de flessen altijd onder de kalk uit de pan, bij de 2e bleven de flessen helemaal schoon.

Mn schoonouders hebben een Aquacell, ook een mooie machine maar door het gebruik van blokken ipv tabletten minmaal 3 keer duurder in gebruik dan een willekeurige andere ontharder.

zout kan ik hier in het dorp halen, 170 euro voor een pallet met 20 zakken. Gezien er veel kennissen ook een ontharder hebben kopen we zout vaak gezamenlijk in, scheel ook weer aanzienlijk in de kosten.
Die Aquadial Softlife, is die makkelijk in onderhoud? Kan je de zoutbak makkelijk schoonmaken?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abPUjT6SsfANWyoJPaMYvK0PLsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8acYhPDZeoV4HKL284g7biBa.jpg?f=fotoalbum_large
Fotos als ik hem aangesloten heb :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 14:00
Offerte opgevraagd bij Waterluxe, bedrijf ziet er professioneel uit. Enige uitdaging is bij ons de stadsverwarming. Daarom is er in de meterkast weinig ruimte. Links hangt nog een patch kast, ben benieuwd.

Vraagje over de berekening welk product wij nodig hebben. Wij zijn met een gezin van 3 kids, 0/3/5 jaar. Ga je dan uit van een 5 of 4 persoonshuishouden? Zag namelijk de uitkomst twee verschillende producten op de site bij Waterluxe, voor 4 of 5 persoonshuishouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
Met het oog op de toekomst zou ik voor de grootste (meeste capaciteit) gaan.
Eigenlijk zou je met je verbruik en je hardheid zelf even moeten uitrekenen welke het best bij je past (uitgaan van 1 regeneratie per 7-14 dagen).
Wij verbruiken 250m3 per jaar (ook drie kids, maar ouder) en hebben een 18L hars, 1x per 8 dagen regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 14:02
Super, ik hoop dat ik er ook recht op heb.
Er kon volgens de Aqmos RD32 nog 0,52T worden ontkalkt - echter was de hardheid op dat moment maar liefst 7.
Ook is het waterverbruik vreemd genoeg minder, dan er onthard zou zijn.

Ben benieuwd welk effect je hebt met aangevulde hars.
wizzopa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:02:
Ik heb vandaag een liter hars ontvangen van Aqmos.

Eerst even wachten tot na de regeneratie komende maandag, dan heb ik weer wat meet gegevens en kan ik na de regeneratie de hars er in doen.

Foto 1
Foto 2
Foto 3
[url=https:
[...]
//imgur.com/jH9OKRj]Foto 4[/url]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02:20
Hier nog steeds in dubio. Ondertussen de offertes voor de verbouwing van de badkamer binnen en eerlijk gezegd laten die geen ruimte voor een investering van 2500 in een AquaCell. Hoewel ik de techniek top vind en de zoutblokken van 4 kilo liever zie dan zakken van 25 kilo denk ik dat we toch op zoek moeten naar een andere oplossing. Nadeel is dat ik de AquaCell wellicht in het bouwdepot had kunnen duwen, als ik een ander bedrijf dan mijn aannemer inschakel dan zal ik het uit eigen zak moeten betalen.

Een vriend van mij heeft een AmySoft waar hij al vele jaren tevreden over is. Dus daar maar eens advies gevraagd. De Aqmos CM-32 spreekt mij ook wel aan, maar ik kan daar enkel de leverancier van vinden en niet een bedrijf in Nederland wat offerte kan doen voor apparaat + installatie. Nog even zoeken denk ik.

Makkelijk is het allemaal niet in elk geval :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Drardollan Indien je niet zo'n hoog bedrag wil investeren zou je ook kunnen zoeken naar kleine ondernemers die zo'n ontharder veel goedkoper kunnen plaatsen. Zelf kwam ik bij https://robvanwijck.nl/ uit en ik heb daar nu een offerte voor de installatie van een BWT ontharder opgevraagd.
Een vriend van mij heeft een AmySoft waar hij al vele jaren tevreden over is. Dus daar maar eens advies gevraagd. De Aqmos CM-32 spreekt mij ook wel aan, maar ik kan daar enkel de leverancier van vinden en niet een bedrijf in Nederland wat offerte kan doen voor apparaat + installatie. Nog even zoeken denk ik.
Als je zelf een ontharder in huis haalt en niet kan aansluiten, kan je altijd de lokale loodgieter inschakelen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
XWB schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:35:
@Drardollan Indien je niet zo'n hoog bedrag wil investeren zou je ook kunnen zoeken naar kleine ondernemers die zo'n ontharder veel goedkoper kunnen plaatsen. Zelf kwam ik bij https://robvanwijck.nl/ uit en ik heb daar nu een offerte voor de installatie van een BWT ontharder opgevraagd.
Dank voor de tip, ik ga hem ook eens contacteren. Komt door heel Nederland, dus wellicht een optie.
Als je zelf een ontharder in huis haalt en niet kan aansluiten, kan je altijd de lokale loodgieter inschakelen.
Die lijken allemaal werk zat te hebben, ik ben bij een lekkage de vorige keer tijden bezig geweest voor ik iemand te pakken had. Daarom richt ik mij nu op de experts die enkel waterontharders doen, die hebben hopelijk meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 17:40
@wizzopa Vandaag nog de kop eraf gehaald om extra hars bij te vullen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:04:
@wizzopa Vandaag nog de kop eraf gehaald om extra hars bij te vullen?
Klopt actie geslaagd😉 1 liter erbij. Eerst maar weer een week draaien dan weer meten en kijken of ik nu verder kom dan ca 2400 liter met 0dH. Rond de 2400 liter is het kritische punt vanaf daar gaat de hardheid omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ging die liter er makkelijk bij en dan tot de nok toe vol? Hoeveel had je ook weer toegestuurd gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
wizzopa schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:23:
[...]

Klopt actie geslaagd😉 1 liter erbij. Eerst maar weer een week draaien dan weer meten en kijken of ik nu verder kom dan ca 2400 liter met 0dH. Rond de 2400 liter is het kritische punt vanaf daar gaat de hardheid omhoog.
Dus we zat inderdaad veel te weinig hars in ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:27:
Ging die liter er makkelijk bij en dan tot de nok toe vol? Hoeveel had je ook weer toegestuurd gekregen?
Die ging er makkelijk in en zelfs nog ruimte over.
Die ruimte is nog voor de Back-Wash anders kan de hars niet bewegen.

In de eerste zending 1 liter, na een email nog eens 2,5 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:28:
[...]

Dus we zat inderdaad veel te weinig hars in ?
Dat denk ik niet als er echt te kort in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

Faris schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 03:15:
Ik heb zelf waterontharder Water2Buy W2B200 vanuit duitsland besteld voor 400 euro en vandaag geinstalleerd.

[Afbeelding]
En hoe bevalt deze nu na 3 jaar? ik krijg ook offertes van EUR2K maar dat lijkt mij nogal van de zotte.

Hier nu excl wat slangen etc voor minder (4 jaar later)
https://www.amazon.nl/Wat...or-personen/dp/B009SOYMTE

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 10-10 06:53
wizzopa schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:37:
[...]

Die ging er makkelijk in en zelfs nog ruimte over.
Die ruimte is nog voor de Back-Wash anders kan de hars niet bewegen.

In de eerste zending 1 liter, na een email nog eens 2,5 liter.
Eigenlijk zou je hem eens moeten wegen en vergelijken. Op die manier weet je gelijk of het klopt of niet. Maar das best lastig en je moet iemand vragen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Volgende week komt waterluxe langs voor een offerte en ze gaan zelfs langs mijn ouders.

Als ik online over de voordelen lees, lees ik natuurlijk geen aanslag op veel apparaten. Lees ook zacht water is fijner voor de handen en douche is fijner.

Ervaren jullie dit ook? Nog meer voordelen die je niet altijd leest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Om heel eerlijk te zijn.. nee ik merk dat niet echt.. ook niet dat het anders smaakt. Maar dat ligt eerder aan mij denk ik :+

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 18-01-2021 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-10 10:07
Wackmack schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:01:
Volgende week komt waterluxe langs voor een offerte en ze gaan zelfs langs mijn ouders.

Als ik online over de voordelen lees, lees ik natuurlijk geen aanslag op veel apparaten. Lees ook zacht water is fijner voor de handen en douche is fijner.

Naast dat we geen aparte filters in onze quooker hoeven te gebruiken en onze Nespresso nog geen kalk aanslag heeft na bijna 4 jaar, heb ik veel minder last van droge huid na het douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 19:46
Wackmack schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:01:

Mijn moeder zegt van wel, maar dat kan placebo zijn. Ik heb sinds die tijd niet bij mijn ouders gedoucht dus ik kan er uit eerste hand niks over zeggen.

Wel vind ik dat onthard water, nou, niet zozeer vies, maar wel smakeloos is. Een glas water bij mij uit de kraan (8dH) is echt lekker. Een glas water bij mijn ouders is.. nat.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 13:45
franssie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:56:
[...]

En hoe bevalt deze nu na 3 jaar? ik krijg ook offertes van EUR2K maar dat lijkt mij nogal van de zotte.

van dit bedrijf heb ik hem dus gekocht , en nu denk ik een kleine 5 jaar in gebruik . Alles meer dan prima. T hoeft allemaal niet heel erg veel te kostten is zeker nu mijn mening :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

Cybersijp schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:36:
[...]

van dit bedrijf heb ik hem dus gekocht , en nu denk ik een kleine 5 jaar in gebruik . Alles meer dan prima. T hoeft allemaal niet heel erg veel te kostten is zeker nu mijn mening :)
Dat is en was mijn gedachte ook. Ik zal het zien als ie binnenkomt en ik deze aangesloten heb.
Kan even duren maar als ik het werkend heb laat ik mij horen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:58:
@Ep Woody @wizzopa Daarvoor moet er met een betonboor een gat gemaakt worden door een binnenmuur. Dat was erg veel gedoe bleek tijdens het plaatsen van de WP :)
Jij zat toch in een jaren '30 huis? Betonnen binnenmuur? Huh?

Waarom zou je niet groter kunnen boren? Je hebt niks met 13mm boorkop?

SDS-Plus boren gaan zo tm 32 iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Laatst online: 11-10 14:32
Nieuwe poging aangezien mijn vraag wat ondergesneeuwd lijkt te raken tussen alle andere posts.
Iemand ervaringen met het plaatsen van ontharders waarvoor geen afvoer naar het riool benodigd is?
Memphisto schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 07:08:
Wat is jullie ervaring met waterontharders waarbij geen afvoer benodigd is om het afvalwater af te voeren?

Situatie: wij krijgen dit jaar onze nieuwbouw woning opgeleverd en willen, indien mogelijk, hierin ook een waterontharder aanbrengen.
Vziw is er in de meterkast geen rioolaansluiting aanwezig en tevens heeft deze woning geen kruipruimte.
Evt. zou ik nog via een mantelbuis naar buiten kunnen, mocht ik daar een rioolaansluiting vinden, echter heeft dit niet mijn voorkeur.

Nu zie ik wel merken als NoCalc (werking via silicopolyfosfaat) en SoluCalc (werking via koolzuurgas)... echter zie ik ook stellingen als "een waterontharder zonder afvoer werkt niet..".

Hebben jullie hierin ervaringen?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:21

Consulectro

Lekker bezig...

franssie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:56:
[...]

Lijkt verdacht veel op de Aqmos BM-R2D2-32, alleen andere regelaar (met app!), mooi alternatief en zelfs nog iets goedkoper op dit moment (339 Euro).

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Faris schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 03:15:
Ik heb zelf waterontharder Water2Buy W2B200 vanuit duitsland besteld voor 400 euro en vandaag geinstalleerd.

[Afbeelding]
Was het makkelijk om zelf aan te sluiten?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 26-09 15:28
Consulectro schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Lijkt verdacht veel op de Aqmos BM-R2D2-32, alleen andere regelaar (met app!), mooi alternatief en zelfs nog iets goedkoper op dit moment (339 Euro).
Vraag me af wat die app doet en of het echt een andere regelaar is of alleen een ander frontje.

Het lijkt erop dat je alleen een maandelijkse reminder krijgt en verder wat handleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Memphisto schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 06:51:
Nieuwe poging aangezien mijn vraag wat ondergesneeuwd lijkt te raken tussen alle andere posts.
Iemand ervaringen met het plaatsen van ontharders waarvoor geen afvoer naar het riool benodigd is?

[...]
Ik denk dat je eerder een reactie krijgt wanneer je de gebruikers zelf even een PM stuurt.
Er zit een zoekfunctie in tweakers

En dan je bevindingen hier delen. ;-)

Maar het blijft een hybride, in een full EV topic. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Volgende week komen langs:
Rob van Wijck - levert BWT
AmySoft - verrassend, die leveren AmySoft
WaterSensor - wederom verrassend, die leveren WaterSensor

1 van de 3 wordt het. AquaCell kan niet uit qua budget, dus ik verwacht dat WaterSensor dan ook niet uit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Drardollan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:34:
Volgende week komen langs:
Rob van Wijck - levert BWT
AmySoft - verrassend, die leveren AmySoft
WaterSensor - wederom verrassend, die leveren WaterSensor

1 van de 3 wordt het. AquaCell kan niet uit qua budget, dus ik verwacht dat WaterSensor dan ook niet uit kan.
Hier een Amysoft. Ding doet gewoon wat het moet doen. Ik heb er geen omkijken naar. Maakt vrijwel geen geluid tijdens regenereren. Enige wat ze bij installatie niet netjes doen is het ontbreken van een airgap. Over de terugslagklep heb ik te weinig kennis van de precieze voorschriften om daar een uitspraak over te doen. Er zit er in ieder geval bij mij al een klep bij de watermeter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Possible schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:04:
Om heel eerlijk te zijn.. nee ik merk dat niet echt.. ook niet dat het anders smaakt. Maar dat ligt eerder aan mij denk ik :+
Wat is de reden dat je het gedaan hebt? Puur voor de apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Wackmack schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:50:
[...]

Wat is de reden dat je het gedaan hebt? Puur voor de apparaten?
Klopt ivm nieuwe keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ericplan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:42:
[...]

Hier een Amysoft. Ding doet gewoon wat het moet doen. Ik heb er geen omkijken naar. Maakt vrijwel geen geluid tijdens regenereren. Enige wat ze bij installatie niet netjes doen is het ontbreken van een airgap. Over de terugslagklep heb ik te weinig kennis van de precieze voorschriften om daar een uitspraak over te doen. Er zit er in ieder geval bij mij al een klep bij de watermeter.
Thanks voor de info! d:)b

Ik neem aan dat die AirGap bij het riool geplaatst moet worden? Zit dat er bij hen niet standaard bij? Want dan moet ik daar even op letten als ze langskomen voor de offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:12:
[...]

Fotos als ik hem aangesloten heb :+
Nieuwe zit er tussen: https://imgur.com/52ZCrqf
Neemt minder ruimte in beslag qua hoogte en de slang loopt ook gewoon leeg vanwege de aansluiting bovenop.
Zijaansluiting pilaarslang (grotere maat) zou ik nog kunnen aansluiten eventueel op het zoutvat.
Meteen de slappe pvc beugel vervangen voor een sterke.
En alle pvc weer nieuw gekocht via Warmteservice (was te kort) 8)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 21:25
Hallo allemaal,

Ook ik overweeg een waterontharder, met name voor mijn zoontje die psoriasis heeft en ook de andere bijkomende voordelen.
Nu ben ik me door het topic heen aan het worstelen (voor mij nieuwe stof) en overweeg een Aqmos R2D2-32. Wanneer ik de capacteitsberekening op de site erop loslaat geeft ie aan dat deze voldoende moet zijn voor onze situatie (4 personen, jaarverbruik circa 160m3, hardheid 7.5).
Toch lees ik hier veelal mensen met een verbruik <100m3 2 personen en wisselende verhalen over dat deze niet presteert zoals je zou verwachten. Is dit toch een goede keus?

Zijn er nog nadelige gevolgden als je de ontharder plaatst in een trappenkast met een vloerverwarmingsverdeler (ivm warmte in de kast)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Memphisto schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 06:51:

[...]
Zie hier (eerder in dit topic) mijn ervaring met de Watts OneFlow, ook zonder afvoer. Hopelijk heb je er wat aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
jay56 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:11:
Hallo allemaal,

Ook ik overweeg een waterontharder, met name voor mijn zoontje die psoriasis heeft en ook de andere bijkomende voordelen.
Nu ben ik me door het topic heen aan het worstelen (voor mij nieuwe stof) en overweeg een Aqmos R2D2-32. Wanneer ik de capacteitsberekening op de site erop loslaat geeft ie aan dat deze voldoende moet zijn voor onze situatie (4 personen, jaarverbruik circa 160m3, hardheid 7.5).
Toch lees ik hier veelal mensen met een verbruik <100m3 2 personen en wisselende verhalen over dat deze niet presteert zoals je zou verwachten. Is dit toch een goede keus?

Zijn er nog nadelige gevolgden als je de ontharder plaatst in een trappenkast met een vloerverwarmingsverdeler (ivm warmte in de kast)?
Als je toch meer ruimte hebt in een trapkast (aanname) dan een meterkast, zou ik een maatje groter nemen.
Waarom niet een clack?

Ik heb hem ook in de trapkast staan.
Hoe warm wordt het daar? Hier niet warmer dan de kamertemperatuur.
Ik vergeleek de CM-32 met de R2D2-32 en zag dat er meer zout in het reservoir kan bij de CM-32. Met een hoger verbruik dan de meesten, misschien wel zo prettig. Hij zal vaker gaan regenereren.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2021 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Als je toch meer ruimte hebt in een trapkast (aanname) dan een meterkast, zou ik een maatje groter nemen.
Waarom niet een clack?

Hoe warm wordt het daar? Hier niet warmer de kamertemperatuur.
Ik vergeleek de CM-32 met de R2D2-32 en zag dat er meer zout in het reservoir kan. Met een hoger verbruik dan de meesten, misschien wel zo prettig
Met een jaar verbruik van 160m3 is de CM of R2D2-32 te klein denk ik. Die doen met deze hars inhoud tussen de 2300 en 2400
liter tussen regeneraties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Drardollan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Thanks voor de info! d:)b

Ik neem aan dat die AirGap bij het riool geplaatst moet worden? Zit dat er bij hen niet standaard bij? Want dan moet ik daar even op letten als ze langskomen voor de offerte.
Ze losten het bij mij op met een inboorwartel.
ericplan in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Ik heb het later zo opgelost.
ericplan in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Waarom niet een clack?

Hoe warm wordt het daar? Hier niet warmer dan de kamertemperatuur.
Ik vergeleek de CM-32 met de R2D2-32 en zag dat er meer zout in het reservoir kan bij de CM-32. Met een hoger verbruik dan de meesten, misschien wel zo prettig. Hij zal vaker gaan regenereren.
Ik ga me er verder in verdiepen, maar dan is een grotere variant wellicht beter inderdaad.

In mijn trappenkast hangt de vloerverwarmingsverdeler en wanneer de deur een aantal uur niet open gaat en de ketel staat aan dan is de temperatuur hier bij mij al snel een paar graden hoger. Ik kan me voorstellen dat het water opwarmt waardoor er eerder bacteriën kunnen groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jay56
In het zoutvat is de kans klein dat er bacterien groeien.
De harscylinder doorstroomt ook geheel, dus die kans is ook klein als je regelmatig water verbruikt.
Ik denk dat het wel meevalt, zolang je de ontharder niet OP de verwarming zet.
Zitten er vloerverwarmingslussen onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wizzopa schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Met een jaar verbruik van 160m3 is de CM of R2D2-32 te klein denk ik. Die doen met deze hars inhoud tussen de 2300 en 2400
Dat ligt toch aan je hardheid? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Laatst online: 11-10 14:32
jeroen__online schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:16:
[...]

Zie hier (eerder in dit topic) mijn ervaring met de Watts OneFlow, ook zonder afvoer. Hopelijk heb je er wat aan :)
Kijk aan, helemaal gemist! Ken het merk verder ook niet en had het merk ook nog niet gevonden via google.

Ik ga je (en overige relevante) berichten nog eens doornemen! Nog altijd tevreden?

Thanks!

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Waah schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Waarom zou dat aan de hardheid liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wizzopa schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:23:
[...]

Waarom zou dat aan de hardheid liggen.
De hardheid bepaald hoeveel kalk er in het water zit. En dus hoeveel kalk er uitgewisseld wordt in de wisselaar.

Lage hardheid betekent dus meer liters water voor je opnieuw moet regenereren....
Hoge hardheid betekent dat je sneller moet regenereren...

Bron: de handleiding heeft een tabel waarin de hardheid staat, en de hoeveelheid liters tot regeneratie.

Nu snap ik ook waarom je R2D2 niet "volgens specs" werkt. :+ dit is toch wel basisinfo/kennis en staat ín de handleiding.... en die kennis heb je, want je hebt zelf nog mensen verteld bij welke hardheid ze hem op hoeveel liter moeten instellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Waah op 19-01-2021 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djvdgalien
Ik neem toch aan dat die specs zijn opgesteld tov een bepaalde referentie hardheid bijv. dH10. Als je eigen water dH5 is, kan je dus twee keer zoveel van jouw water ontharden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Waah schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:42:
[...]

De hardheid bepaald hoeveel kalk er in het water zit. En dus hoeveel kalk er uitgewisseld wordt in de wisselaar.

Lage hardheid betekent dus meer liters water voor je opnieuw moet regenereren....
Hoge hardheid betekent dat je sneller moet regenereren...

Bron: de handleiding heeft een tabel waarin de hardheid staat, en de hoeveelheid liters tot regeneratie.

Nu snap ik ook waarom je R2D2 niet "volgens specs" werkt. :+ dit is toch wel basisinfo/kennis en staat ín de handleiding.
Dat klopt maaar... als Aqmos in zijn wijsheid opgeeft dat de R2D2-32 3200 liter met een hardheid van 10 dH kan ontharden naar 0 dH en dat doet de ontharden niet, dan komt dat niet door de hardheid maar door een te kort aan hars in de cilinder.

In mijn geval zou volgens de tabel van Aqmos er zelf 4000 liter van 8 dH kunnen worden onthard, omdat voor elkaar te krijgen heb je een andere cilinder nodig en 4,5 liter extra hars.

Voorals nog heb ik geen idee waar om dit bij Aqmos fout gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djvdgalien
Er is in dit draadje al eerder geopperd dat aqmos misschien teveel theoretische waarden van de hars onthardings performance aanhoud, terwijl je dat in de praktijk eigenlijk nauwelijks zult halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:22:
@jay56
In het zoutvat is de kans klein dat er bacterien groeien.
De harscylinder doorstroomt ook geheel, dus die kans is ook klein als je regelmatig water verbruikt.
Ik denk dat het wel meevalt, zolang je de ontharder niet OP de verwarming zet.
Zitten er vloerverwarmingslussen onder?
Er lopen inderdaad slangen in de vloer van de kast naar de verdeler, afhankelijk van de hoogte van de ontharder kan ik hem ook op een plek zetten waar geen slangen lopen.
wizzopa schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Waah schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Mijn jaarverbruik is circa 160m3 met 4 personen (circa 438liter per dag) in een gebied waar de hardheid 7.5 is. We hebben een bad en een kleine variant regendouche dus ik ben op de volgende rekensom uitgekomen:
160 x 1000 / 365 dagen x 6 dagen = 2630 liter water (bron: https://waterontharderkiezen.nl)

Ik ga dan uit van een ontharder met een doorstroomsnelheid van minimaal 2800l liefst iets meer, dan zou de R2D2 volgens de bovenstaande opgave van wizzopa inderdaad net te klein zijn.

Heeft iemand ervaring met een Aqmos CM-32? Zijn ze hier met deze 3200l bij 10dh ook te optimistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jay56
Appie Heijn in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Maar het is nog te vroeg (net geinstalleerd) om conclusies te trekken denk ik.

Ik heb een hydrotense, 8 ltr (3,2 m3) waar ik een clack besturing op gezet heb.
Maar ik heb hem ook net handmatig geregenereerd, maar ik hou ook de waarden bij.

Zet hem anders op een rubberen mat, dan is die ook geisoleerd aan de onderzijde.
Met een bad en stortdouche is het ook niet verkeerd een grotere capaciteit te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:51:
@jay56

Ik heb een hydrotense, 8 ltr (3,2 m3) waar ik een clack besturing op gezet heb.
Maar ik heb hem ook net handmatig geregenereerd, maar ik hou ook de waarden bij.

Zet hem anders op een rubberen mat, dan is die ook geisoleerd aan de onderzijde.
Begrijp ik hier uit dat je de Hydrotense, 8 ltr (3,2 m3) ook ga controlleren op capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Uiteraard.

Maak jij een online excelsheet waar we alles in kunnen vullen en bijhouden? :+

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:51:
@jay56

Met een bad en stortdouche is het ook niet verkeerd een grotere capaciteit te nemen.
Ja inderdaad is nog vroeg, maar de 1e indruk lijkt of hij dus ook de opgegeven waarde niet haalt.

Goeie tip de rubberen mat, kan mogelijk ook nog een geluidsreductie opleveren mocht hij wat trillingen/geluid tijdens het regenereren maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:58:
@wizzopa
Uiteraard.

Maak jij een online excelsheet waar we alles in kunnen vullen en bijhouden? :+
Waarschijnlijk zijn er onder de tweakers in dit topic die betere Excel skills hebben dan ik.

Dus hierbij een oproep aan de Excel virtuoos meld je bij @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Memphisto schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Kijk aan, helemaal gemist! Ken het merk verder ook niet en had het merk ook nog niet gevonden via google.

Ik ga je (en overige relevante) berichten nog eens doornemen! Nog altijd tevreden?

Thanks!
Nog steeds tevreden :) gezien je vereisten lijkt TAC (Template Assisted Crystalization) me sowieso een interessante techniek om naar te kijken, dan kom je vanzelf bij o.a. de OneFlow uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

djvdgalien schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:59:
Er is in dit draadje al eerder geopperd dat aqmos misschien teveel theoretische waarden van de hars onthardings performance aanhoud, terwijl je dat in de praktijk eigenlijk nauwelijks zult halen.
Inderdaad. Dat deze toestellen de beloofde capaciteit niet halen, komt niet door gebrek aan hars, maar door een overschatte capaciteit... Hetgeen ze beweren is enkel mogelijk door dubbel zoveel zout te gebruiken per regeneratie als nu.

Je kan ervan uitgaan dat je per 1L hars 1m3 water van 2,8 dH kan ontharden. Ofwel 2240 liter met 8 liter hars en 10 dH bijvoorbeeld.

Door enkel hars toe te voegen, zal de capaciteit maar heel beperkt toenemen. Je moet 130 gram extra zout per liter hars gebruiken en dus ook de Brine draw tijd adequaat verhogen! En rekening houden dat de tank niet meer dan 75 procent vol mag zijn bij een down flow toestel!

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
bke schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:48:
[...]

Inderdaad. Dat deze toestellen de beloofde capaciteit niet halen, komt niet door gebrek aan hars, maar door een overschatte capaciteit... Hetgeen ze beweren is enkel mogelijk door dubbel zoveel zout te gebruiken per regeneratie als nu.

Je kan ervan uitgaan dat je per 1L hars 1m3 water van 2,8 dH kan ontharden. Ofwel 2240 liter met 8 liter hars en 10 dH bijvoorbeeld.

Door enkel hars toe te voegen, zal de capaciteit maar heel beperkt toenemen. Je moet 130 gram extra zout per liter hars gebruiken en dus ook de Brine draw tijd adequaat verhogen! En rekening houden dat de tank niet meer dan 75 procent vol mag zijn bij een down flow toestel!
Dus als ik er in slaag de verzadigde hoeveelheid zoutwater te verdubbel en de brine tijd verdubbel kan je met 8 liter hars wel 4000 liter@8 dH water ontharden naar 0 dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik zie net dat de meter van mijn Aqmos R2D2 weer op nul staat dus vannacht gaat regenereren. Ik had 'm vorige ronde al teruggeschroefd naar een volumetrigger van 3100 liter. In Domoticz zie ik dat er vandaag ruim 200 liter is verbruikt, dus er is deze cyclus max ca 3300 doorheen gegaan, waarbij ik nu een hardheid meet van 4dH.
Morgen na de regeneratie gaat ie dus nog een tikkie omlaag naar 3000 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:46:
Ik zie net dat de meter van mijn Aqmos R2D2 weer op nul staat dus vannacht gaat regenereren. Ik had 'm vorige ronde al teruggeschroefd naar een volumetrigger van 3100 liter. In Domoticz zie ik dat er vandaag ruim 200 liter is verbruikt, dus er is deze cyclus max ca 3300 doorheen gegaan, waarbij ik nu een hardheid meet van 4dH.
Morgen na de regeneratie gaat ie dus nog een tikkie omlaag naar 3000 liter.
Ik denk dat je ergens in de buurt van de 2400 liter uit kom. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
bke schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:48:
[...]

Brine draw tijd alleen is niet voldoende, je zult de brine fill tijd ook moeten verhogen. (Hier ging ik eerder zelf ook in de fout). Als er niet genoeg water wordt bijgevuld in de pekelbak tijdens brine fill, kun je er ook niet voldoende uit halen tijdens de brine draw cyclus.

Edit:
Ik ga er dus even vanuit dat je jouw ontharder zo instelt dat de brine draw zo lang staat ingesteld, dat deze al het gemaakte pekelwater verbruikt. Als het pekelwater verbruikt is, en de brine draw nog niet is afgelopen dan heb je de zgn slow rinse bereikt. Je brine fill tijd bepaalt dan dus eigenlijk de mate waarin je hars wordt gereinigd.

[ Voor 14% gewijzigd door djvdgalien op 19-01-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
djvdgalien schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:18:
[...]

Brine draw tijd alleen is niet voldoende, je zult de brine fill tijd ook moeten verhogen. (Hier ging ik eerder zelf ook in de fout). Als er niet genoeg water wordt bijgevuld in de pekelbak tijdens brine fill, kun je er ook niet voldoende uit halen tijdens de brine draw cyclus.
Vergeet dan niet de vlotter hoogte aan te passen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Vergeet dan niet de vlotter hoogte aan te passen😉
[/quote]

Mijn vlotter zit er alleen maar als overvulbeveiliging. En staat daarom behoorlijk hoog ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ik ben bezig mijn ontharder wat beter af te stemmen, de verkopende winkel heeft de regelunit niet afgesteld op de tank die eronder zit ben ik al achter.
ik heb wat zitten klooien met de instellingen maar de handleidingen in zowel nederlands als engels helpen niet echt omdat ze met andere eenheden werken dan in in europa de wereld gangbaar zijn zoals grains.

ik heb een grote harstank met 30 liter hars en de hardheid zit rond de 7.5 en 8 en het zoutvat zit op 50 liter effectief afhankelijkvan de hoeveelheid zout die erin zit.

nu heb ik de unit (een fleck 5800 SXT) ingesteld op ongeveer 6500 liter en qua timing trekt hij de hele zouttank erdoor. dit heb ik geprobeerd it te rekenen door wat vage conversies op internet te vinden van grains naar een normale eenheid en weer terug omdat dat apparaat alleen maar grains snapt. ik kwam uit op 450.000 granen. (weet niet of het volkoren of spelt is)

ik wil wel graag wel kijken om het waterverbruik tijdens een regeneratie te verminderen en het hars effectiever gebruiken.

er is nergens een fatsoenlijke of in elk geval begrijpbare tabel of simpele formule te vinden zodat men het zelf beter kan instellen.

ik vermoed dat dit probleem wel vaker voorkomt maar ik heb een paar dozijn paginas hier doorgelopen maar alle 183 doorlezen gaat me een beetje te lang duren dus vandaar mijn directheid, waarvoor sorry.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
flippy schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 00:09:
Ik ben bezig mijn ontharder wat beter af te stemmen, de verkopende winkel heeft de regelunit niet afgesteld op de tank die eronder zit ben ik al achter.
ik heb wat zitten klooien met de instellingen maar de handleidingen in zowel nederlands als engels helpen niet echt omdat ze met andere eenheden werken dan in in europa de wereld gangbaar zijn zoals grains.

ik heb een grote harstank met 30 liter hars en de hardheid zit rond de 7.5 en 8 en het zoutvat zit op 50 liter effectief afhankelijkvan de hoeveelheid zout die erin zit.

nu heb ik de unit (een fleck 5800 SXT) ingesteld op ongeveer 6500 liter en qua timing trekt hij de hele zouttank erdoor. dit heb ik geprobeerd it te rekenen door wat vage conversies op internet te vinden van grains naar een normale eenheid en weer terug omdat dat apparaat alleen maar grains snapt. ik kwam uit op 450.000 granen. (weet niet of het volkoren of spelt is)

ik wil wel graag wel kijken om het waterverbruik tijdens een regeneratie te verminderen en het hars effectiever gebruiken.

er is nergens een fatsoenlijke of in elk geval begrijpbare tabel of simpele formule te vinden zodat men het zelf beter kan instellen.

ik vermoed dat dit probleem wel vaker voorkomt maar ik heb een paar dozijn paginas hier doorgelopen maar alle 183 doorlezen gaat me een beetje te lang duren dus vandaar mijn directheid, waarvoor sorry.
http://monarchwater.co.uk...ness-conversion-table.pdf

http://www.watertreatment...ficiency_in_softening.htm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djvdgalien
1ft3 = 28L
1 lb = 453,59 g
1 Grain = 64,8 mg Calcium carbonaat
1 Gallon = 3,79L
1 GPG = 17,118 ppm
1 dH = 17,848 mg calcium carbonaat / L water (= 17,848 ppm)
dus:
1 Grain = 3,63 dH
Afhankelijk van de te behalen efficiency stel je je brine draw en refill tijden in. Je pekelbak alleen met die hoeveelheid vullen die je nodig hebt om je hars te reinigen. Anders zal je tijdens de brine draw idd de hele pekelbak leegzuigen (uiteraard afhankelijk van je brine draw tijd).
Kijk ook eens op de site van goedkopewaterontharders, daar staan een aantal instellingen van verschillende Fleck 5800sxt systemen.
Of deze:
https://www.aquatell.ca/b...-valve-for-max-efficiency

[ Voor 8% gewijzigd door djvdgalien op 20-01-2021 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dank jullie wel, dit helpt een stuk. met name de conversies.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 20-01-2021 10:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Hallo Tweakers,

Met veel interesse volg ik al enige tijd dit topic over waterontharders.
Ivm de kalkaanslag in de badkamer de knoop doorgehakt en een AQMOS BM-R2D2-32 besteld.
Vorige week mijn Aqmos R2D2 ontvangen
Deze geplaatst onderin de voorraad kast achter de meterkast.
Online fittingen e.d.geregeld (lastig die winkelsluiting) en het leidingwerk in de avonden aangepast en gisteren voor het eerst met heerlijk zacht water gedoucht. Van 8 dH naar 0 dH .
Gelijk bij de eerst druppeltest groen test resultaat.

Voorlopig ingesteld op 3200 liter of na 7 dagen regenereren.
Jaarverbruik 150 m3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efdfl9DHdLHwZXqGsL8iCS5NDS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQ3WUFW1TWNSQwnw4ldyXRWS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAQKRrSuyHquRL4J-UqKwZVnyh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGwXCG8WB6MKMzN84AayBUYN.jpg?f=fotoalbum_large

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@zonnebaas
Proficiat
Wil je ook bijhouden voordat hij gaat regenereren wat dan de dH nog is? En hoeveel m3 er nog over is.
Bij voorbaat dank.

Edit:
1. druk is wel lager nu met de CA beveiliging of merk je het niet?
2. foto airgap?
3. TDK cassettebandjes O+

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

@AUijtdehaag

Het is wel mijn bedoeling om zeker in het begin de boel bij te houden en zo het optimale volume nog wat te tunen als ik hier de ervaringen zo lees verwacht ik uit te komen op 2800 liter.

Mijn dh waarde = 8 dH

Theorie Aqmos 8 liter hars kan 4 dH ontharden capaciteit 8*4=32 -> 32/8 dh=4 m3 =4000 liter
mijn theoretische rekenwaarde 2,8 dH per liter hars => 8*2,8 = 22,4/8 dH = 2,8 m3 = 2800 liter

Voorlopig ingesteld op 3200 liter en we houden het in de gaten

1) ik heb wel ervaren dat de douchestraal wat minder hard was.
2) homemade airgap tzt gaat overstroom van de zoutbak nog wat omhoog, zie foto
Ben van paln een dikke rubbertegel eronder te leggen als de bouwmarkten weer open gaan dan win ik 5 cm
3) TDK nostalgie - kwam ik tegen achter in de gang kast in een rommeldoos (die er al even lag blijkbaar)
Gelijk maar functioneel gebruikt om wat werkruimte te creeren, afwerking moet nog plank moet wat hoger,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnTrev3AENg5nwqokbbc_vQxzrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMGgSj1XrKXkV8w1lqZRSVBG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 05:46
Ook ik ben aan het nadenken ober het plaatsen van een waterontharder.
Vraag aan de mensen met een aqmos waterontharder, bestellen jullie deze gewoon online bij aqmos.de.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@harryvos Ik denk dat er geen andere mogelijkheden zijn dan online?
https://www.aqmos.com/zahlung-und-versand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

@harryvos
idd bij leverancier besteld online
Voor 29,90 verzendkosten kon het niet uit om hem op te halen?
Keurig door DHL thuis bezorgt met track and trace in 4 werkdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
oke dank je, ik kon de verzendkosten niet echt goed vinden.
Is inderdaad geen geld vergeleken met bv aquacell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
Nog een paar vragen hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Wat is het verschil tussen de Aqmos R2D2-32 en de Aqmos CM32, behalve de prijs zie ik als leek weinig verschillen.
Dan de afvoer die aangelegd moet worden, moet er een terugslagklep geplaatst worden, i.v.m. de druk en eventueel terug slaan van water.

Zijn de aquacell waterontharders van een betere kwaliteit dat dit het prijsverschil verantwoord.?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@harryvos
Aqmos R2D2-32 heeft een chinese klep. YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer BNT 1650 Steuerung BN...
Aqmos CM32 heeft een amerikaanse klep. YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer Clack Steuerung Clack...

De chinese klep is goedkoper, maar ook onhandiger om (eens) te reviseren. Zie de filmpjes
Over de kwaliteit valt te twisten (te weinig ervaring hier op het forum), maar de clack gaat lang mee (zeggen ze)
De keuze is dan ook afhankelijk van je budget. (maar levensduur telt dan ook mee, nogmaals geen langdurige ervaring op het forum)
Volgens de gegevens heeft de R2D2-32 een 25 kg zoutreservoir en de CM32 een 40 kg zout reservoir (is dus groter)

Een CA beveiliging is noodzakelijk (volgens de waterleidingmij) , maar ik heb hem eruit gehaald en uitgewisseld voor een EA beveiliging.
Ik (en mijn 14 jr oude miele wasmachine op zolder) kon niet overweg met 0,7 bar minder waterdruk door de CA beveiliging (=veerdruk in de beveiliging).

Aquacell is een rebrand van de harvey softeners en overpriced
https://www.harveywatersofteners.co.uk/
Bovendien zijn de 4kg zout "blokken" duurder in gebruik dan de zakken zout van 25 kg

Afvoer moet op een airgap, om verontreiniging te voorkomen mocht het riool overstromen.
De kans is klein, maar niet onmogelijk.
Ik ben tevreden nu met deze.
Voorheen een macvalve (gekocht bij aqmos) gehad. (zie een aantal posts terug van mij)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2021 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harryvos
@AUijtdehaag bedankt voor je antwoorden, helder verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@harryvos 1 minpuntje voor de CM32
Ik hoorde een hoge piep (coil wine) uit de "chinese" voedingsadapter. En daar stoorde ik me aan.
Ik had een losse Clack WS1 kop gekocht, maar misschien hebben alle voedingsadapters er last van.

Oplossing was een (goede) losse voedingsadapter te kopen van 15Vdc via distrelec.nl
Wat draadjes overgesoldeerd. Nu heerlijke stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
@AUijtdehaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EC9A7EkFtiTOgSl5hq5kMiVOKOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmTABP2FrZcnfndeMQYuSDPN.jpg?f=fotoalbum_large

Bedoelde je deze macvalve van aqmos? Is we een erg dure airgap.?

Als ik het goed begrijp heb je zelf dus de cm-32, heb je deze bewust gekozen boven de R2D2-32.

Ik twijfel nog steeds tussen beide, de R2D2-32 is wat makkelijker te plaatsen i.v.m. breedte ontharder t.o.v. de waterput. De cm-32 heeft een grotere zoutvoorraad en betere klep.

In mijn situatie lijkt me beter om een EA beveiliging te plaatsen, wil ook niet dat mijn waterdruk terugloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@harryvos
In dat plaatje zie je ook meteen het nadeel, de hoogte.
Ik had een bochtje ervoor gekocht, omdat ik de hoogte niet heb.
Maar dan klotst het water eruit bij aanvang regeneratie. Het membraam open dan niet op de "straal" zoals bij een verticaal exemplaar, maar op de druk van het water. (en dat is te traag)
En ja, er zijn (veel) goedkopere en betere oplossingen.

Ik heb een hydrotense.eu ontharder met een fleck 5600 sxt gehad en een clack kop erop gezet.
Maar dat is allemaal hier te lezen:
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Er zijn ook losstaande modellen te verkrijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-01-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Ik snap nu eindelijk een beetje de invloed van de verschillende instelbare parameters en werking van mijn Fleck XTR2. Echter 1 ding snap ik niet, of mijn Fleck werkt niet goed:
Om mijn hars schoon te krijgen heb ik 4L pekelwater nodig. Proefondervindelijk geconcludeerd. Volgens de injector tabel op blz 22 van de handleiding gaat mijn aanzuiging van pekelwater tijdens brine draw met 0,125 Gpm (bruine injector). Dit is 0,474 L/minuut. Als ik mijn pekelbak handmatig vul met 4 liter water vanaf het laagste opzuigpunt (= niet bodem pekelbak; er blijft altijd een laagje water staan) duurt het 40 minuten voordat deze 4L opgezogen is. Terwijl dit volgens de handleiding 4/0,474= 8,5 minuten zou moeten duren.
Waar zit mijn denkfout? Of werkt de Fleck niet geheel volgens de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:36
djvdgalien schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:53:
Ik snap nu eindelijk een beetje de invloed van de verschillende instelbare parameters en werking van mijn Fleck XTR2. Echter 1 ding snap ik niet, of mijn Fleck werkt niet goed:
Om mijn hars schoon te krijgen heb ik 4L pekelwater nodig. Proefondervindelijk geconcludeerd. Volgens de injector tabel op blz 22 van de handleiding gaat mijn aanzuiging van pekelwater tijdens brine draw met 0,125 Gpm (bruine injector). Dit is 0,474 L/minuut. Als ik mijn pekelbak handmatig vul met 4 liter water vanaf het laagste opzuigpunt (= niet bodem pekelbak; er blijft altijd een laagje water staan) duurt het 40 minuten voordat deze 4L opgezogen is. Terwijl dit volgens de handleiding 4/0,474= 8,5 minuten zou moeten duren.
Waar zit mijn denkfout? Of werkt de Fleck niet geheel volgens de handleiding?
Je 'denkfout' is denk ik dat het daadwerkelijke aanzuigen van het zout inderdaad 8,5 minuten duurt.
Dit pekelwater combineert hij met normaal water en daarmee spoelt hij de hars schoon.
Daarna is je pekelwater leeg, maar blijft hij (conform instelling) nog de rest tijd (dus 31,5 minuut) zachtjes spoelen met alleen water om het pekelwater compleet langzaam weg te spoelen in de hars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Vraagje over waterinstellingen van de Aqmos.. Ik heb die van mij ook eerst ingesteld op 3100 liter.

Nu zie ik 01.31 T staan in het display. Betekent dit dat hij nu nog 1310 liter te gaan heeft voor hij gaat ontharden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Possible schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:02:
Vraagje over waterinstellingen van de Aqmos.. Ik heb die van mij ook eerst ingesteld op 3100 liter.

Nu zie ik 01.31 T staan in het display. Betekent dit dat hij nu nog 1310 liter te gaan heeft voor hij gaat ontharden ?
Ja. Althans, als hij nul is zal hij op het ingestelde tijdstip gaan ontharden.

[ Voor 9% gewijzigd door JPS op 22-01-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:02:

Ja, of je aantal dagen na de laatste regeneratie moeten voorbij zijn dan krijg je ook een regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@JPS @wizzopa Oke thanks. Dan zal ik nu eens gaan bijhouden of mn R2D2 tot 0 liter kan ontharden. We hebben nog tot aankomende dinsdag dus hopelijk red ik het .. Anders maar een extra douche nemen om te testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:17:
@JPS @wizzopa Oke thanks. Dan zal ik nu eens gaan bijhouden of mn R2D2 tot 0 liter kan ontharden. We hebben nog tot aankomende dinsdag dus hopelijk red ik het .. Anders maar een extra douche nemen om te testen :P
Wil je ook je hardheid van je ontharde water de komende dagen willen meten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
wizzopa schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Wil je ook je hardheid van je ontharde water de komende dagen willen meten _/-\o_
Ga ik doen. Net nog gemeten maar de dh is nog 0 / 0,5 (teminste, het water is nog licht groen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Frank_P schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:51:
[...]

Je 'denkfout' is denk ik dat het daadwerkelijke aanzuigen van het zout inderdaad 8,5 minuten duurt.
Dit pekelwater combineert hij met normaal water en daarmee spoelt hij de hars schoon.
Daarna is je pekelwater leeg, maar blijft hij (conform instelling) nog de rest tijd (dus 31,5 minuut) zachtjes spoelen met alleen water om het pekelwater compleet langzaam weg te spoelen in de hars.
Dat is het hem nou net; ik moet de brine draw cyclus echt zo’n 40 minuten laten werken om 4 liter pekelwater op te zuigen. Het normale water wordt gebruikt om dmv de venturi werking van de injector het zoute water op te zuigen. Er wordt daarbij wel veel meer normaal water verbruikt dan die 4L. Of wordt met de BLFC debiet het debiet van het normale water bedoeld tijdens de brine draw cyclus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Hallo ervaringsdeskundigen! Ik zit met een vraag: als jullie, met een zoutregeneratie-hars systeem een dag of 2-3 geen water tappen, krijgen jullie dan ook *licht*bruin water? Eerst komt er klaar water (hetgeen nog in de leiding zit van kraan tot ontharder), daarna een liter of 10-15 lichtbruin. Nemen we een week geen tapwater, dan is het bruiner. Dit bruinsel komt weldegelijk uit de waterontharder (als de bypass de ontharder afsluit, komt er zelfs na 2 weken geen bruin water uit de kraan). Zitten met een nieuwbouw, dus nergens verroestte leidingen. Hars is al vervangen geweest.

Volgens de fabrikant en installateur is dit volkomen veilig, want het komt enkel van "natuurlijke producten" (zout en hars zijn niet giftig). Watermaatschappij heeft aangegeven na stilstand te tappen aan het werfkraantje net achter de watermeter, en natuurlijk komt daar géén bruin water uit.

Ikzelf zie liever géén bruin water uit mijn kranen komen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Sinds een jaar een ontharder op basis van hars in gebruik. Nooit last van. Zelfs niet na 2 weken vakantie. Lijkt mij niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
djvdgalien schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Dat is het hem nou net; ik moet de brine draw cyclus echt zo’n 40 minuten laten werken om 4 liter pekelwater op te zuigen. Het normale water wordt gebruikt om dmv de venturi werking van de injector het zoute water op te zuigen. Er wordt daarbij wel veel meer normaal water verbruikt dan die 4L. Of wordt met de BLFC debiet het debiet van het normale water bedoeld tijdens de brine draw cyclus?
Ik denk dat de BLFC toch echt het debiet van het pekelwater is (gezien het feit dat je dit ook gebruikt om te de hoeveelheid aan te maken pekelwater te berekenen).
Bij mij is de brine draw cyclus ook zoiets (15liter hars) maar is binnen 10 minuten toch echt het pekelwater op.
De rest van de tijd spoelt hij rustig door.
Het klopt inderdaad dat je veel water wegspoelt door de venturiwerking, maar dat water gebruikt hij volgens mij ook om het pekelwater te verdunnen en goed door de harskolom te verspreiden.
Nadat dit pekelwater op is gebruikt hij de resterende minuten om het pekelwater compleet weg te spoelen in de harskolom.
Volgens mij is dit echt 'working as intended'.

Als het bij jou echt 40 minuten duurt voordat het pekelwater op is, dan heb je denk ik een blokkade ergens in de leiding ofzo.
Duurt het ook zo lang om het pekelwater bij te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Minitrooper schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:03:
Hallo ervaringsdeskundigen! Ik zit met een vraag: als jullie, met een zoutregeneratie-hars systeem een dag of 2-3 geen water tappen, krijgen jullie dan ook *licht*bruin water? Eerst komt er klaar water (hetgeen nog in de leiding zit van kraan tot ontharder), daarna een liter of 10-15 lichtbruin. Nemen we een week geen tapwater, dan is het bruiner. Dit bruinsel komt weldegelijk uit de waterontharder (als de bypass de ontharder afsluit, komt er zelfs na 2 weken geen bruin water uit de kraan). Zitten met een nieuwbouw, dus nergens verroestte leidingen. Hars is al vervangen geweest.

Volgens de fabrikant en installateur is dit volkomen veilig, want het komt enkel van "natuurlijke producten" (zout en hars zijn niet giftig). Watermaatschappij heeft aangegeven na stilstand te tappen aan het werfkraantje net achter de watermeter, en natuurlijk komt daar géén bruin water uit.

Bedankt!
Ik had alleen lichtbruin water toen hij net in gebruik was genomen.
Dat was het hars residue wat eraf moest worden gespoeld.
10 minuten kraan laten lopen en was weg.
Daarna ook nooit last van gehad.
Moet ook wel bekennen dat ik in het begin nooit een situatie heb gehad waarbij ik 2 dagen geen water heb gebruikt.
Lijkt me alsof het hars nog soort van afgeeft.
Is het een compleet nieuwe installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa _/-\o_

Ik heb een openbare excel sheet toegevoegd aan de TS.
Misschien is het leuk daar je gegevens in te zetten wat betreft je installatie.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met dank aan @wizzopa en natuurlijk @Speedy-Andre

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:52
Minitrooper schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:03:

Bedankt!
Kan je ook direct na de ontharder aftappen toevallig? Dan ben je 100% zeker dat het daar in zit en niet elders.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Frank_P schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:32:
[...]

Ik denk dat de BLFC toch echt het debiet van het pekelwater is (gezien het feit dat je dit ook gebruikt om te de hoeveelheid aan te maken pekelwater te berekenen).
Bij mij is de brine draw cyclus ook zoiets (15liter hars) maar is binnen 10 minuten toch echt het pekelwater op.
De rest van de tijd spoelt hij rustig door.
Het klopt inderdaad dat je veel water wegspoelt door de venturiwerking, maar dat water gebruikt hij volgens mij ook om het pekelwater te verdunnen en goed door de harskolom te verspreiden.
Nadat dit pekelwater op is gebruikt hij de resterende minuten om het pekelwater compleet weg te spoelen in de harskolom.
Volgens mij is dit echt 'working as intended'.

Als het bij jou echt 40 minuten duurt voordat het pekelwater op is, dan heb je denk ik een blokkade ergens in de leiding ofzo.
Duurt het ook zo lang om het pekelwater bij te vullen?
Bijvullen gaat ongeveer in 1 L per minuut. Lijkt mij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marevewille
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-07-2022
We hebben een willekeurig apparaat gekregen.
Nu 3 weken in bezit en we zien resultaat.
Douchekop en waterkoker blijven schoon.
Ben zelf installatie adviseur, en altijd gewerkt met osmose en hars/pekel waterontharders.
Dit was niet mijn verwachting, dus verrast.
Even afwachten

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 23-01-2021 20:02 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 124 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.