Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 45 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:55

Quad

Doof

Inmiddels een vochtsensor ontvangen en ingezet. Zodra het in contact komt met het water gaat de status in Home Assistant naar "Leeg!" en krijgen we een notificatie op onze telefoons. Omdat ik niet 's nachts een melding wil krijgen is de trigger in de ochtend gezet met conditie dat hij op "Leeg!" moet staan.

Ik wil binnenkort de Shelly Flood nog halen om te testen als een standalone apparaat, mijn ouders hebben geen domotica maar een melding links of rechtsom is dan wel handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kGGhh1hFpkU9JDbJLEUn_lTUcE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwVpOZJcCGOe2dn1kI7ZO1mn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5nDERg0L3StCFEpNqYEsSirlhM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2z15bo5oenldBYX5w3rmCkh.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfYmrnsyOprXSi04oBpyksTNYW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU92H33kd8ekVgHMR56z3jeE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zy6PO7KkoUVQo-vG6o2qV8mEyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sn3mLVqYeoMuEd3vGQfjDza0.jpg?f=fotoalbum_large

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:50
Binnenkort gaan wij een nieuwe badkamer laten plaatsen, partner wil dan gelijk een waterontharder zodat de nieuwe badkamer mooi kalkvrij blijft. Zelf speel ik ook al een tijdje met de gedachte, dus tijd om het concreet te maken.

Zover ik nu heb kunnen onderzoeken zijn er 2 types, volume en tijd gestuurd. Volume gestuurd klinkt mij het meest logisch en zorgt er ook voor dat er geen elektra nodig is. Met 100 kuub water per jaar zijn we geen grootgebruikers en de buitenkraan moet aangesloten voor de ontharder (ik ga de tuin niet sproeien en het zwembad vullen met zacht water). Hardheid is hier 7,4.

Een Aquacell lijkt dus goed in het plaatje te passen, maar is ook gelijk 1 van de duurste apparaten. Niet alleen in aanschaf, ook de 4KG zoutblokken zijn praktisch alleen van Aquacell verkrijgbaar lijkt het, ik heb 1 alternatief gevonden maar die is per 8KG ongeveer 1 euro goedkoper, dus dat is niet noemenswaardig (https://www.zoutblokken.n...lokken-4-kg-totaal-96-kg/).

Mijn vraag is dus eigenlijk, zou dit een goede keus zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 06-01-2021 21:55 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Drardollan mijn ontharder heeft een bypass. Even omzetten en ik kan het zwembad vullen.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Quad schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:11:
@Drardollan mijn ontharder heeft een bypass. Even omzetten en ik kan het zwembad vullen.
Bij ons komt de leiding binnen en zit er gelijk een splitsing voor de buitenkraan. Na die splitsing gaat de leiding pas verder het huis in. Dan hoef ik niet aan een bypass te denken en gaat het altijd goed 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Drardollan
Waarom zou je perse een overpriced aquacell willien?
Op Aqmos.de heb je iedere denkbare techniek qua ontharders. Incl de spanningsloze en dual tank uitvoering waar normale zout tabletten in kunnen.
En voor een normale prijs.

Een bypass bij de ontharder is wel handig.
Mocht er iets mee zijn, kun je hem zo afkoppelen en heb je altijd water beschikbaar.
De buitenkraan heb ik ook apart gehouden.

Ik vind het ook wel een prettig idee om te kunnen zien waar de ontharder mee bezig is en hoeveel m3 er nog onthard wordt tot de volgende regeneratie op mijn Clack WS1.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2021 05:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:30
Wat is jullie ervaring met waterontharders waarbij geen afvoer benodigd is om het afvalwater af te voeren?

Situatie: wij krijgen dit jaar onze nieuwbouw woning opgeleverd en willen, indien mogelijk, hierin ook een waterontharder aanbrengen.
Vziw is er in de meterkast geen rioolaansluiting aanwezig en tevens heeft deze woning geen kruipruimte.
Evt. zou ik nog via een mantelbuis naar buiten kunnen, mocht ik daar een rioolaansluiting vinden, echter heeft dit niet mijn voorkeur.

Nu zie ik wel merken als NoCalc (werking via silicopolyfosfaat) en SoluCalc (werking via koolzuurgas)... echter zie ik ook stellingen als "een waterontharder zonder afvoer werkt niet..".

Hebben jullie hierin ervaringen?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
niemand die mijn advies/vragen durft of kan beantwoorden hier?

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
BJBoes schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:35:
hierbij advies gevraagd voor mijn situatie op de volgende vragen:

- Is het met vrij relatief zacht water nog aan te raden om een ontharder te nemen? zijn er mensen met ervaringen in een situatie als deze?
Enkel onthard water tussen 0 en 1 dH is merkbaar. Daarboven is het eigenlijk niet meer merkbaar.
Zie: bke in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
- er van uitgaande dat er daad werkelijk een ontharder komt, dan lijkt mij als ik het topic goed gelezen heb 1 met volume regeling het beste! Welke raden jullie mij aan als klein verbruiker?
Clack WS1.
- zijn er mensen die een ontharder gebruiken in combinatie met een warmtepomp? wat zijn de ervaringen en zijn er zaken waar ik extra op moet letten bij de aanschaf?
Ik zou niet weten waarom dat een verschil zou moeten maken?
Wel je cv-circuit vullen met "hard" water. Lage dH zou pH kunnen beinvloeden en dat wil je niet in je CV circuit.
Verkalking van heater elementen gebeurt alleen bij hoge temperaturen, zoals bij een quooker en wasmachine.
- Ik zie veel over het instellen van de ontharder, een aantal lijkt de ontharder in te stellen op 0 DH waar anderen dit juist weer afraden! Wat is hier in dit topic over het algemeen het gedachte goed de DH naar 0 of toch iets verhard? en hoeveel dan?
Zie antwoord op 1e vraag. Gewoon naar 0 dus.
- Ik lees dat een aantal mensen toch 'vlekken' op een chromen kranen kregen die 0 DH hadden ingesteld wat is de ervaring hier mee? heeft iemand dit al permanent opgelost?
Nee niet opgelost, nog steeds last van. In het water zitten meer opgeloste stoffen dan alleen kalk. Die komen dan tevoorschijn.
Af en toe de kranen afdoen met een droge doek blijft noodzakelijk.
En anders is er nog Poorboy's World Professional Polish.
- Om de kop niet iedere dag in de trapkast te hoeven steken om te zien of er nog zout bij moet wat gebruiken jullie voor domoticz voor het meten? of is dit misschien aan te schaffen bij apparaat?
aqara waterlek sensor met Conbee II stick icm met home assistant.
Misschien wordt zigbee ook ondersteund door domoticz?
Er bestaan wel ontharders die uitgebreider zijn met die info.
Clack WS1 kan je bijvoorbeeld ook de hoeveelheid zout ingeven en zo "theoretisch" laten berekenen wanneer het vat leeg is.

@wizzopa http://wasserenthaertungsanlagen-test.de/ Platz 1 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEKKERJeroen
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-05-2024
wizzopa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Die heb ik ook niet in de meter kast maar wel onder de vloer.

https://imgur.com/a/KqK4gto
Die fotosessie is geweldig!
Wij willen ook zo'n apparaat aanschaffen en (laten) installeren.
Is dit de Aquomos CM 32?
Die kost nu 799,-- "in de aanbieding".

Of de R2D2 die nu 399,-- kost...

Welke is de beste keuze voor een 2 persoons huishouden??

Reuze bedankt voor de tips in dit (voor mij) oerwoud van waterontharders....

[ Voor 5% gewijzigd door LEKKERJeroen op 07-01-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Dat is de Aqmos R2D2 en die heb ik ook. Volstaat zeker voor een 2p huishouden. Wij zijn met 3 en verbruiken 80 M3 per jaar bij dH8,5. Dit is categorie 'voordelige keus', dus heeft bijv geen A-merk klep. Maar zelfs als de levensduur de helft is ben ik nog voordeliger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@LEKKERJeroen
Ik zou het onderzoek naar de capaciteit van de R2D2 even afwachten voordat je op de bestelknop ramt.
Ik heb onlangs de Clack geinstalleerd (vervanging van Fleck) bij mezelf. Ik moet nog 2,8 m3 om te kijken of het klopt qua capaciteit. (maar alles is instelbaar)

Er is ook verschil in onderhoud(sgemak)
YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer BNT 1650 Steuerung BN...
YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer Fleck Steuerung 5600 ...
YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer Clack Steuerung Clack...

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:13
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:53:
@LEKKERJeroen
Ik zou het onderzoek naar de capaciteit van de R2D2 even afwachten voordat je op de bestelknop ramt.
Ik heb onlangs de Clack geinstalleerd (vervanging van Fleck) bij mezelf. Ik moet nog 2,8 m3 om te kijken of het klopt qua capaciteit. (maar alles is instelbaar)

Er is ook verschil in onderhoud(sgemak)
YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer BNT 1650 Steuerung BN...
YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer Fleck Steuerung 5600 ...
YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer Clack Steuerung Clack...
Capaciteit word toch niet bepaald door de klep die op een hars vat zit maar door de inhoud daarvan.

De klep doet in welke vorm of merk niets anders dan de diverse waterstromen regelen tbv de regeneratie backwash, brine, slow rinse, rinse, refill.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Als je er vanuit gaat dat alles "mechanisch" klopt, dan niet inderdaad.
Er is al een afwijking in de flowmeting?
Je gebruikt geen CA beveiliging, klopt je waterdruk dan nog met wat er gecalculeerd is?
Hogere druk betekent ook meer waterverplaatsing. Wat zijn de effecten met de zoutspoeling daarvan?
Wie zegt dat ze in china geen calculatie en berekening foutjes maken in het ontwerp van de kop?

Kortom, teveel onzekerheden.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEKKERJeroen
Ohjee... allemaal reacties met erg veel technische op- en aanmerkingen...
hier ga ik echt de mist in als "niet techneut"...

Ben gitarist, daar weet ik alles van...
Maar waterontharders en bijkomende uitdagingen heb ik totaal geen verstand van :-)

Als ik de CM 32 zou aanschaffen, moet ik daar nog iets bijkopen (een clack?), of is dat pakket voldoende en alles wat ik nodig heb.

Wel heel blij met alle tips & tricks.
We komen er samen wel uit denk ik zo...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
LEKKERJeroen schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:29:
Ohjee... allemaal reacties met erg veel technische op- en aanmerkingen...
hier ga ik echt de mist in als "niet techneut"...

Ben gitarist, daar weet ik alles van...
Maar waterontharders en bijkomende uitdagingen heb ik totaal geen verstand van :-)

Als ik de CM 32 zou aanschaffen, moet ik daar nog iets bijkopen (een clack?), of is dat pakket voldoende en alles wat ik nodig heb.

Wel heel blij met alle tips & tricks.
We komen er samen wel uit denk ik zo...
@AUijtdehaag kom er maar in😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@LEKKERJeroen Welkom op tweakers
Hier proberen we vanalles uit en als het niet werkt, gaan we net zolang door tot het wel werkt. (of kopen een nieuwe ;) )

Het aanbiedingspakket met de CM-32 omvat:
- De ontharder zelf, geintegreerd zoutvat met de harscylinder en een "CLACK WS1" besturing erop.
- 4 zakken zout a 25 kg
- aansluitset bestaand uit bypass klep en 2 flex slangen die naar de ontharder gaan. 4x pakkingen.
- afvoer slang voor naar het riool.
- test setje met druppels om de hardheid te controleren.

Wat je zelf nog moet kopen:
- 1" aansluitingen van de bypassklep naar je waterleiding (kan flex zijn, kan koper zijn, kan 15,20,22,26 mm zijn)
- Airgap met sifon en op aansluiting riool - materialen, is verplicht om verontreiniging te voorkomen naar je ontharder toe
- CA terugstroom beveiliging. Dit geeft een drukverlies van 0,7 bar, waar niemand blij van wordt
- misschien vergeet ik nog iets, maar kijk eens in mijn posts
- ik heb er een nieuwe voedingsadapter van 15VDC aan gesoldeerd. (coil wine)

Misschien kan je beter een ontharder laten installeren door waterluxe.nl of WTRontharders om ontzorgd te worden.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2021 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEKKERJeroen
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:36:
@LEKKERJeroen Welkom op tweakers
Hier proberen we vanalles uit en als het niet werkt, gaan we net zolang door tot het wel werkt. (of kopen een nieuwe ;) )

Het aanbiedingspakket met de CM-32 omvat:
- De ontharder zelf, geintegreerd zoutvat met de cylinder en een "CLACK WS1" besturing erop.
- 4 zakken zout a 25 kg
- aansluitset bestaand uit bypass klep en 2 flex slangen die naar de ontharder gaan. 4x pakkingen.
- afvoer slang voor naar het riool.
- test setje met druppels om de hardheid te controleren.

Wat je zelf nog moet kopen:
- 1" aansluitingen van de bypassklep naar je waterleiding (kan flex zijn, kan koper zijn, kan 15,20,22,26 mm zijn)
- Airgap met sifon en op aansluiting riool - materialen, is verplicht om verontreiniging te voorkomen naar je ontharder toe
- CA terugstroom beveiliging. Dit geeft een drukverlies van 0,7 bar, waar niemand blij van wordt
- misschien vergeet ik nog iets, maar kijk eens in mijn posts
- ik heb er een nieuwe voedingsadapter van 15VDC aan gesoldeerd. (coil wine)

Misschien kan je beter een ontharder laten installeren door waterluxe.nl of WTRontharders om ontzorgd te worden.
Geweldig!! _/-\o_
Ik denk inderdaad dat een bestelling bij waterluxe.nl of WTRontharders mij van heel veel hoofdpijn zal verlossen.
En zo'n 250,-- voor installatie (en dus "garantie als er iets fout is") lijkt me heel redelijk...

Nu nog kiezen welke... 8)7 ??!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 03:52:
@Drardollan
Waarom zou je perse een overpriced aquacell willien?
Op Aqmos.de heb je iedere denkbare techniek qua ontharders. Incl de spanningsloze en dual tank uitvoering waar normale zout tabletten in kunnen.
En voor een normale prijs.
Omdat mijn vaste kluspersoon regelmatig Aquacells plaatst en ik werkelijk geen idee heb hoe en wat. Dat is mijn enige onderbouwing, maar ik zal eens bij Aqmos kijken vandaag!
Een bypass bij de ontharder is wel handig.
Mocht er iets mee zijn, kun je hem zo afkoppelen en heb je altijd water beschikbaar.
De buitenkraan heb ik ook apart gehouden.
Was wellicht niet duidelijk, een bypass komt er sowieso. En de buitenkraan apart.
Ik vind het ook wel een prettig idee om te kunnen zien waar de ontharder mee bezig is en hoeveel m3 er nog onthard wordt tot de volgende regeneratie op mijn Clack WS1.
Het mooiste is als hij middels Z-Wave aan mijn Domotica kan hangen, maar ik ben bang dat dat nog te hoog gegrepen is :)

Thanks voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Drardollan Fibaro Flood Sensor is ook zoiets vergelijkbaars (geen ervaring mee) om te weten wanneer er weer zout in moet.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:54:
@Drardollan Fibaro Flood Sensor is ook zoiets vergelijkbaars (geen ervaring mee) om te weten wanneer er weer zout in moet.
Ik meen dat je die bovenop het zout legt en als hij dan het water raakt dat je dan weet dat hij leeg is. Maar dat is nog een stap verder ;)

Stel dat ik je om advies vraag welke ik moet kopen? Stroomloos, volume gestuurd en geschikt voor 3 personen. Welk apparaat van Aqmoss zou je dan kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is ook een beetje afhankelijk van je beschikbare ruimte waar die komt te staan.
https://www.goedkopewater...terontharder-installatie/

Je hebt losse units met zoutvat en cylinder of geintegreerde units met alles in 1.
Zelfs units, waar geen stroom nodig is (helemaal mechanisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Drardollan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:58:
[...]

Ik meen dat je die bovenop het zout legt en als hij dan het water raakt dat je dan weet dat hij leeg is. Maar dat is nog een stap verder ;)

Stel dat ik je om advies vraag welke ik moet kopen? Stroomloos, volume gestuurd en geschikt voor 3 personen. Welk apparaat van Aqmoss zou je dan kopen?
Ik heb enkel ervaring met de Fleck 5600 SXT en de CLACK WS1 besturing.
Die laatste heb ik gekozen vanwege gebruiksgemak, onderhoudsvriendelijk, levensduur en hoog tweakergehalte (instelbaarheid). Het geheel neemt wel wat ruimte in beslag. Staat in mijn trapkast.

Een en ander is afhankelijk van je beschikbare ruimte en voorzieningen (zoals ik hierboven ook al aangaf)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEKKERJeroen
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:01:
[...]

Is ook een beetje afhankelijk van je beschikbare ruimte waar die komt te staan.
https://www.goedkopewater...terontharder-installatie/

Je hebt losse units met zoutvat en cylinder of geintegreerde units met alles in 1.
Zelfs units, waar geen stroom nodig is (helemaal mechanisch)
Ik heb ruimte zat, dus het kan ook onder de vloer... wel even een keertje hurken voor het aanvullen van het zout, maar dat houd me jong :*)
Nu nog de beste keuze vinden voor een 2 persoons huishouden met grote stortdouche ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@LEKKERJeroen
Onder de vloer (maaiveld) mag "eigenlijk" ook niet....
Zie brief https://www.techniekneder...eurs-over-waterontharders

Edit: En de waterdruk wordt 0,7 bar lager met een CA beveiliging. Wellicht ook even over nadenken als je een stortdouche hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2021 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Possible schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:04:
[Afbeelding]

Zoutvat gevuld en tevens ook de waterleak sensor:

[Afbeelding]

Zodra deze in contact komt met het water dan krijg ik:

[Afbeelding]

Met dank aan @wizzopa Voor het helpen :)
Voor de mensen met een Aqara waterlast sensor en home-assistant.....
Er zit ook een temperatuur meting in. Lijkt echter maar 1x in de 50 minuten te wijzigen en weet niet of die heel nauwkeurig is. (hele graden in ieder geval)
Even aan het testen geweest met een kacheltje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqBrUZXNQiUYxWO5UzHBX8Iyd3c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VRujUI9hHELQ4EToTwUgNdgb.jpg?f=user_large
code:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      water_sensor_temperature:
        value_template: "{{ state_attr('binary_sensor.water_2','temperature') }}"
        unit_of_measurement: '°C'

@Quad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@AUijtdehaag Had het al gezien maar vind het voor die plek niet zo interessant. :P
Bedankt voor het taggen in elk geval!

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Mijn watermetersensor icm domoticz is nog in alpha fase (heeft af en toe nog wat meetfouten), maar heeft vannacht bij de regeneratie 60 liter water gemeten. Heel misschien zit er nog een toiletspoeling bij (7 liter). @wizzopa : klopt dit ook met jouw waarnemingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:43:
Mijn watermetersensor icm domoticz is nog in alpha fase (heeft af en toe nog wat meetfouten), maar heeft vannacht bij de regeneratie 60 liter water gemeten. Heel misschien zit er nog een toiletspoeling bij (7 liter). @wizzopa : klopt dit ook met jouw waarnemingen?
Die hoeveelheden zie ik hier ook maar dan analoog gemeten.
Nu kan je ook meten wat je verbruik is tussen de regeneratie en kijken of dit overeen komt met de instelling😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:46
JPS schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:43:
Mijn watermetersensor icm domoticz
Interesse hoe je dit hebt gemaakt.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 15:29
Frost_Azimov schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:09:
[...]

Ik heb deze hydrofoor laten plaatsen, gelijk met het installeren van de waterverzachter :
https://www.waterpompshop...-3m-hydrofoorpomp#reviews

Tilt de druk naar 4 bar, lekker douchen zo. Na een paar maanden heb ik zo'n klikaan-klikuit achtig schakelaartje erop gezet, want eigenlijk gebruik je die druk alleen bij het douchen...

De pomp staat in de kruipruimte, wat ook flink minder herrie geeft.

p.s. let wel even op dat je HR ketel (als je die hebt) voldoende capaciteit heeft. De mijne kan met 12 L/m op 40 graden het prima aan, anders heb je wel een harde, maar lauwe douche...
Wij douchen vanuit een 260L buffervat, de druk met douchen (met name in de zomer) is aan de lage kant. Voor alle andere zaken is de druk wel toereikend. Ik vraag mij af wat wijsheid is?

De pomp zou evt. ook alleen in het warm water gedeelte geplaatst kunnen worden dan slaat hij in principe alleen aan bij warm water tappen, dus sneller warm water bij de wastafel en bij de douche/bad.

De pomp zou dan bij de koud water in-->boilervat gedeelte komen aangezien de maximale temp 35gr mediumtemperatuur is.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-06 23:54
Appie Heijn schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:55:
[...]

Wij douchen vanuit een 260L buffervat, de druk met douchen (met name in de zomer) is aan de lage kant. Voor alle andere zaken is de druk wel toereikend. Ik vraag mij af wat wijsheid is?

De pomp zou evt. ook alleen in het warm water gedeelte geplaatst kunnen worden dan slaat hij in principe alleen aan bij warm water tappen, dus sneller warm water bij de wastafel en bij de douche/bad.

De pomp zou dan bij de koud water in-->boilervat gedeelte komen aangezien de maximale temp 35gr mediumtemperatuur is.
Poeh..da's lastig, want daar heb ik geen ervaring mee... het klinkt wel alsof dat ook prima zou moeten werken, immers je verhoogt allen je druk, die je dan weer reguleert met je kraan maar omdat de druk verschillend is voor koud en warm water weet ik niet wat voor gevolgen dat kan hebben. Ik kan me voortstellen dat het 'mengen' van de juiste temperatuur wat lastiger wordt, juist met dat soort kranen die met een hendel werken, die verwachten wel dezelfde druk op beide leidingen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Frost_Azimov Die thermostaatkraan van het bad en de douche zullen er wel geen probleem mee hebben. Daar merk je nu ook al het nodige van in de zomer. Makkelijkste oplossing is boilertemperatuur omhoog dan wordt er veel meer koud water bijgemengd, wat een veel kortere route aflegt dan het warme water. Alleen is dat natuurlijk niet de meest duurzame oplossing,

Naja ik kan altijd even experimenteren. Liever het tapwater gedeelte even leeg laten lopen dan het CV gedeelte hier met >100L CV water :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

BazemanKM schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Interesse hoe je dit hebt gemaakt.
Op deze manier: https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php?title=LJ12A3, maar dan met de LJ18A3 op 5 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:46
Ik heb een LJ18A3-8-Z/BX-5V, wanneer ik die met de drie draden aansluit op een ESP, dan gaat bij contact het rode lapje wel even branden, maar in ESPeasy komt niets binnen. Wat doe ik fout?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Je vraag is offtopic hier en kun je beter in het grote ESP topic stellen. Ik kan zo ook niet zien wat je fout doet, heb je wel de weerstand er tussen zitten? Met espeasy moet het vrij makkelijk kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 22:35
BJBoes schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:35:
- Ik lees dat een aantal mensen toch 'vlekken' op een chromen kranen kregen die 0 DH hadden ingesteld wat is de ervaring hier mee?
Wat hier besproken wordt is bijna altijd een ionenwisselaar. Je verwisselt kalk voor keukenzout. Dat blijft achter ipv kalk.

Het grote verschil is, dat achtergebleven, opgedroogde kalk laagje voor laagje ophoogt en alleen met zuur en of geweld weer schoon wordt, terwijl die zoutaanslag bij het minste beetje water weer ‘spontaan’ oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@laptopleon Eh klok, klepel? Lees de principes van de ionenwisselaar nog eens door svp. Er wordt geen kalk voor keukenzout gewisseld, althans er blijft geen keukenzout achter in je drinkwater of op je kranen.

[ Voor 21% gewijzigd door JPS op 09-01-2021 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Je hebt gelijk, het is geen keukenzout wat in het water terecht komt.

De calcium wordt omgewisseld voor natrium. Ik kan alleen niet vinden wat er gebeurt met de natrium-ionen als het water verdampt. Het natrium zal niet verdampen maar in welke vorm blijft het achter? Ik ging er van uit dat dit het witte residu is, wat makkelijk weer oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Nee het residu bestaat uit overige mineralen die in water zijn opgelost en de ionenwisselaar gewoon passeren. Zie hier meer uitleg over het ionisatieproces (beide kanten op):

https://waterontharderkie...rontharder-ionenwisselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
OK, maar als je zoals hier 14 tot 16 graden Duitse hardheid kraanwater hebt (voordat het de ontkalker in gaat) wordt dit residu hoofdzakelijk door kalk veroorzaakt. De hoeveelheden magnesium en andere stoffen is vrijwel altijd veel kleiner, zelfs bij elkaar opgeteld, dan het calcium en dus is na het ionisatieproces de hoeveelheid natrium-ionen veruit in de meerderheid. Dus dit roept de vraag op: waar blijven die als het water opdroogt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 14:02
wizzopa schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Dus toch even de watermeters in de gaten houden.
Ik heb de meters bijgehouden en de R2D2-32 met waterhardheid van 12 ingesteld op 2,67T. Na 5 dagen had ik ik volgens de watermeter 2,3T water gebruikt en stond de teller van de waterontharder net op 0. Jammer dat het niet overeenkomt en dat de waterontharder gemiddeld elke 5 dagen regenereert, wat meer zout en onderhoudskosten met zich meebrengt.
Is er nog iets bij te stellen, om het rendement te verhogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Papapa schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:34:
Iemand hier ervaring met Big Green https://www.big-green.nl/ ? Ik vraag dit voor een vriend :P (heb zelf al een WTR van goedkope waterontharders). Ik volg het topic al een lange tijd, maar ben Big Green nog niet tegengekomen.
Het werkt op het principe van TAC (Template Assisted Crystallization) met een filterpatroon dat "zorgt dat mineralen gebonden worden tot kristallen waardoor ze niet meer hechten", aldus de flyer.
[Afbeelding]
Lijkt mij dikke onzin, maar de op de website aangehaalde Arizona State University heeft er wel degelijk onderzoek naar gedaan (https://repository.asu.ed...t/Lee_asu_0010E_17855.pdf) met als resultaat dat de Calcium ionen nagenoeg worden verwijderd. Heeft dit ook dan ook invloed op de kalkaanslag? Er wordt immers een kristal weer losgelaten.
In Duitsland zijn deze filters iets goedkoper, bij het onderstaande adres: Euro 748,= voor de complete set en beide filters voor 326 Euro, in Nederland is dat Euro 883,= en 166,= per jaar voor 3 jaar is dus 498,=, totaal ongeveer 290 euro goedkoper.
https://www.nanovita.de/k...een-kalkbehandlung-canpro
Verzendkosten voor Nederland 14 euro (max 20KG)
Het ontbreken van elektronica in deze 'ontkalker' is voor mij het grootste voordeel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
royozzz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:06:
[...]

Ik heb de meters bijgehouden en de R2D2-32 met waterhardheid van 12 ingesteld op 2,67T. Na 5 dagen had ik ik volgens de watermeter 2,3T water gebruikt en stond de teller van de waterontharder net op 0. Jammer dat het niet overeenkomt en dat de waterontharder gemiddeld elke 5 dagen regenereert, wat meer zout en onderhoudskosten met zich meebrengt.
Is er nog iets bij te stellen, om het rendement te verhogen?
Je watermeters blijven volgen en als het mogelijk is elke dag een watermonster nemen van 10 cc en dan kijken wat de hardheid is.
Als je vlak voor de regeneratie nog 0 dH meet kan je nog wat schuiven met de liters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivonb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-08-2024
Wij hebben ook geen afvoer bij de meterkast. Hebben via een plint een slang naar buiten gelegd en laten aansluiten op een bezinkput. De ontharder en zoutvat staan in de meterkast.
CurlyMo schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:47:
Zijn er eigenlijk mensen hier die de ontharder niet op de hoofdleiding hebben aangesloten, maar op een van de vertakkingen? De reden dat ik dat vraag is als volgt. De hoofdleiding komt binnen in de meterkast. Daar heb ik geen waterafvoer. Er zijn drie voorname plekken waar water wordt gebruikt: 1) Keuken 2) Badkamer 3) Zolder

De keuken en badkamer / zolder zijn redelijk losgekoppeld van elkaar. Oftewel, de warmwatervoorziening van de keuken (close-in boiler) en badkamer / zolder (WPB) worden apart geregeld. Nu zou het natuurlijk het mooiste zijn wanneer het hele huis onthard water zou kunnen hebben, maar een tweede optie is natuurlijk om het water van de badkamer / zolder te ontharden en van de keuken (met vaatwasser) niet of apart. Dat heeft waarschijnlijk als consequentie dat de WC's ook niet onthard zullen zijn.

De grootste impact op de huid is het badkamer water en de was, dus wellicht dat dat een aardige oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10
ivonb schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:04:
Wij hebben ook geen afvoer bij de meterkast. Hebben via een plint een slang naar buiten gelegd en laten aansluiten op een bezinkput. De ontharder en zoutvat staan in de meterkast.

[...]
Daar zat ik ook aan te denken. De meterkast grenst aan de buitenmuur. Een gat door die muur en een kleine slag naar buiten (welke diameter?) zou ook kunnen werken. Is alleen wat minder netjes.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie Heijn
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:03:
[...]

Ik heb enkel ervaring met de Fleck 5600 SXT en de CLACK WS1 besturing.
Die laatste heb ik gekozen vanwege gebruiksgemak, onderhoudsvriendelijk, levensduur en hoog tweakergehalte (instelbaarheid). Het geheel neemt wel wat ruimte in beslag. Staat in mijn trapkast.

Een en ander is afhankelijk van je beschikbare ruimte en voorzieningen (zoals ik hierboven ook al aangaf)
Heb vorige week deze besteld
https://www.aqmos.com/was...20/wasserenthaerter-cm-32
Met een Clackje erop.
Wij verbruiken circa 100m3 per jaar dus dat moet een makkie worden, in de komende jaren zal het nog wel wat toenemen met opgroeiende jeugd.

We hebben een 260L boiler (door WP+ZB verwarmd), stoomoven met vaste wateraansluiting en een quoocker, die gaan het ontharde water vast waarderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Appie Heijn schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:51:
[...]

Met een Clackje erop.
Wij verbruiken circa 100m3 per jaar dus dat moet een makkie worden, in de komende jaren zal het nog wel wat toenemen met opgroeiende jeugd.

We hebben een 260L boiler (door WP+ZB verwarmd), stoomoven met vaste wateraansluiting en een quoocker, die gaan het ontharde water vast waarderen.
Gefeliciteerd met je aankoop, ik ben zeer benieuwd naar de prestaties, en dan met name hoeveel water er onthard kan worden😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 14:02
Wat is dat die Clack en wat doet die?
Appie Heijn schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:51:
[...]

Met een Clackje erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heeft iemand nog een antwoord op de diameter van de afvoer van een ontharder en of het water daarmee goed door de buitenmuur op straat te lozen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
royozzz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:23:
Wat is dat die Clack en wat doet die?

[...]
De meeste ontharders hebben een Fleck besturing/kop. Clack is een ander merk maar doet in de basis hetzelfde. Alleen Clack staat erom bekend dat hij een stuk(je) simpeler/degelijker is.
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:43:
Heeft iemand nog een antwoord op de diameter van de afvoer van een ontharder en of het water daarmee goed door de buitenmuur op straat te lozen is?
Dat zou ik uberhaupt niet doen, ik heb het ook overwogen maar vind het toch wat "gek" om elke week een >50L zout water over de stoep heen te spuien. Dit ga je op den duur ook terug zien op de bestrating. En het zal ook nog wel eens niet toegestaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je zou het ook niet gek vinden als ik tegen je buitenmuur iedere 2 weken sta te urineren?
Zoek een fatsoenlijke oplossing aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:14:
[...]

Je zou het ook niet gek vinden als ik tegen je buitenmuur iedere 2 weken sta te urineren?
Zoek een fatsoenlijke oplossing aub.
Kom maar op met je ideeën :)

Ik heb geen afvoer in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Ik ook niet in de hal kast ;) maar wel gemaakt. Bang voor spinnen, anders even kijken in de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 19-06 07:31
[...]

Heb je in de kruipruimte geen opties? Hoe is de meterkast gepositioneerd tov de afvoeren in de buurt? Een extra afvoer maken, eventueel in de kruipruimte, is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Voor de mensen met een Aqara waterlast sensor en home-assistant.....
Er zit ook een temperatuur meting in. Lijkt echter maar 1x in de 50 minuten te wijzigen en weet niet of die heel nauwkeurig is. (hele graden in ieder geval)
Even aan het testen geweest met een kacheltje.
[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      water_sensor_temperature:
        value_template: "{{ state_attr('binary_sensor.water_2','temperature') }}"
        unit_of_measurement: '°C'

@Quad
Welke heb jij? Aangezien mijn SJCGQ11LM dat niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Ep Woody @wizzopa Daarvoor moet er met een betonboor een gat gemaakt worden door een binnenmuur. Dat was erg veel gedoe bleek tijdens het plaatsen van de WP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]

Watts oneflow
Amfa4000
50 ltr teil
Regenpijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zijn dat echte ontharders of verminderen die alleen kalkaanslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:58:
@Ep Woody @wizzopa Daarvoor moet er met een betonboor een gat gemaakt worden door een binnenmuur. Dat was erg veel gedoe bleek tijdens het plaatsen van de WP :)
gaatje van 20 mm is voldoende voor een slang om door te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Zijn dat echte ontharders of verminderen die alleen kalkaanslag?
De hardheid blijft hetzelfde in dH dus...geen ontharders

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:02:
[...]

De hardheid blijft hetzelfde in dH dus...geen ontharders
Dat is het punt met die alternatieven.
wizzopa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:02:
[...]
gaatje van 20 mm is voldoende voor een slang om door te voeren
Wat is de minimale diameter van die afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Dat is het punt met die alternatieven.

[...]

Wat is de minimale diameter van die afvoer?
Met koper zou je naar 12 of 15mm kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Misschien OLOTW voor andere Fleck-bezitters: Ik begreep niet waarom hij met nog wel 500 liter op de (af)teller toch al ging spoelen. Blijkt dat hij 2100 liter kan ontharden à 15 dH, maar standaard ingesteld staat op 20% marge. Dus hij gaat dan 20% eerder al spoelen, omdat het onthardingsvermogen uiteraard langzaam afbouwt rond die 2100 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wizzopa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Met koper zou je naar 12 of 15mm kunnen.
12mm krijg ik wel door de betreffende muur :). Dan kan ik aan beide kanten vervolgens wel flexibele slag monteren voor richting de afvoer.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 13-01-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:13:
[...]

Gaatje maken van 12mm is het punt niet om door de muur heen te komen. Dan kan ik aan beide kanten vervolgens wel flexibele slag monteren voor richting de afvoer.
Als je 12 mm kan boren kan je ook een diepe investering doen in een boor van 20 mm en dan direct met slang. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wizzopa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:16:
[...]

Als je 12 mm kan boren kan je ook een diepe investering doen in een boor van 20 mm en dan direct met slang. ;)
Nee, want een 20mm boor vereist ook een andere boormachine ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Klein beginnen en rustig boren. Duurt even, maar je komt er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:17:
Klein beginnen en rustig boren. Duurt even, maar je komt er wel.
15mm of 20mm :) ? Wat ik al zei, voor 20mm heb ik geen boormachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:19:
[...]

15mm of 20mm :) ? Wat ik al zei, voor 20mm heb ik geen boormachine.
Als je door beton moet heb je een klopboormachine nodig. Als die een SDS aansluiting heeft, kun je ook groter boren dan 20mm. Toolstation heeft voldoende boren in grote maten voor een acceptabele prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Voor bedragen rond de 15 euro huur je een kneiter van een betonboor bij de lokale bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
laptopleon schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:21:
Voor bedragen rond de 15 euro huur je een kneiter van een betonboor bij de lokale bouwmarkt.
Waarom moeilijk doen als het met 12mm ook lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Welke heb jij? Aangezien mijn SJCGQ11LM dat niet heeft.
Exact dezelfde.
https://imgur.com/7YyDG5S

@CurlyMo
16 mm
https://www.goedkopewater...waterontharder-per-meter/

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa Hopelijk schiet die slang er niet af dan met een vernauwing. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:53:
@wizzopa Hopelijk schiet die slang er niet af dan met een vernauwing. 8)
Daar zijn toch slangenklemmen voor uitgevonden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
wizzopa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Daar zijn toch slangenklemmen voor uitgevonden 8)7
Er wordt al bezuinigd op fatsoenlijk gereedschap.....
koper en slangklem gaat in de papieren lopen.
//offtopic

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Top, even kijken of we dat via Zigbee2mqtt ook boven water kunnen krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
De slang is meestal 1/2” gewapend rubber.
Op straat lozen zou ik niet doen. Afhankelijk van je instellingen wordt er per regeneratie toch zo’n 50 liter afgevoerd. Met een strenge winter zou je misschien ook problemen met verstopping kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wizzopa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:43:
[...]

Dat pas dan precies op een 12mm koperpijpje. :)
Als de binnendiameter van de slang ~ 12mm is, dan is van vernauwing dus ook nauwelijks sprake.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 13-01-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Laten we niet teveel in aannames belanden dat ik niet weet hoe ik het een en ander zou moeten realiseren. In het klustopic is genoeg te vinden over wat ik allemaal realiseer in huis. Wellicht ben ik een afwijkende tweaker dat ik niet voor elke wissewasje apparatuur koop of meer doe dan nodig. Als het met 12mm kan waarom zou ik dan 15mm maken? Als het met mijn Bosch Blauw 12V kan waarom zou ik dan een boorhamer kopen of huren enz?

Bij het aansluiten van de WP is er gewoon met een diamantboor een 40mm PVC gemaakt door de betreffende muur voor alle bekabeling. Toen was het nodig. Dus ook geen gezeur.

Als de binnendiameter van zo'n slang ook gewoon ~ 12mm is, dan is er zoals @wizzopa al aangeeft ook gewoon weinig reden om het niet op 12mm koper aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CurlyMo
Dan ben je anders dan ik.
In plaats van tussen oplossingen zoeken, doe ik het in 1x goed.
Als voorbeeld mijn zwager. Die zijn kelder en garage hangt vol verbindingskastjes voor de elektriciteit, omdat de kabel die hij wil uitbreiden weer eens te kort is. Zelfs de nieuw getrokken kabel voor de EV lader was tekort.
Kastje ertussen....

Ten 1e ziet het er niet uit, ten 2e is het een extra risico.
Maar doe wat je wilt hoor. Niet mijn huis.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:01:
@CurlyMo
Dan ben je anders dan ik.
In plaats van tussen oplossingen zoeken, doe ik het in 1x goed.
Waarbij er nog een grijs gebied zit tussen goed en perfect ;) Goed is voor mij werkend zonder noemenswaardige risico's en zoveel mogelijk conform regelgeving. Wat jouw zwager doet ga je dus hier niet aantreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Laatst online: 09-06 15:44
Mr. Jinx schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:26:
[...]

Schijnbaar een goed verdienmodel, want je ziet 'm inderdaad overal voorbij komen tegenwoordig.
Het wordt alleen wel steeds gekker heb ik het idee. Er wordt nu zelfs beweerd dat deze waterontharder ook huid problemen oplost.
Bij eczeem is er een verminderde beschermfunctie van de huid, waardoor de huid veel droger is en sneller vocht verliest. Bij mensen met eczeem (zoals ikzelf) verergert een droge huid de huidproblemen nog verder. Douchewater droogt de huid nog verder uit en dit effect is sterker naarmate het water harder is.
Ik heb dan ook bij meer mensen gelezen dat een 'echte' waterontharder de huidproblemen vermindert.
De grote vraag is echter of een magneet ervoor zorgt dat er minder kalk op de huid terechtkomt. Ik ben sceptisch.

[ Voor 3% gewijzigd door mac1987 op 13-01-2021 14:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
Ik heb vandaag een liter hars ontvangen van Aqmos.

Eerst even wachten tot na de regeneratie komende maandag, dan heb ik weer wat meet gegevens en kan ik na de regeneratie de hars er in doen.

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Geinig. Is het gewoon de kop er af draaien en de hars toevoegen?
Ben benieuwd naar je bevinding (of het er makkelijk in past), dan zal ik ook eens een melding bij Aqmos gaan maken met mijn resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 19:13
Ik heb zelf een waterontharder in Duitsland besteld en aangesloten. Niet moeilijk. Merk AqMos. Veel goedkoper dan Aquacell. Ca. 500 euro. Regenereren doet hij ‘s nachts dus dan ff geen onthard water is geen punt. Werkt prima. Gebruikt zo’n 10 kg zout in 10 weken. Watergebruik ongeveer 80 m3.

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
S.Jongsma schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:16:
Ik heb zelf een waterontharder in Duitsland besteld en aangesloten. Niet moeilijk. Merk AqMos. Veel goedkoper dan Aquacell. Ca. 500 euro. Regenereren doet hij ‘s nachts dus dan ff geen onthard water is geen punt. Werkt prima. Gebruikt zo’n 10 kg zout in 10 weken. Watergebruik ongeveer 80 m3.
👍zou je het type willen delen en zo mogelijk je regeneratie interval in liters en dagen en de hardheid van je leidingwater voor je ontharder.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 13-01-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivonb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-08-2024
CurlyMo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:49:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken. De meterkast grenst aan de buitenmuur. Een gat door die muur en een kleine slag naar buiten (welke diameter?) zou ook kunnen werken. Is alleen wat minder netjes.
Slang die gewapend is, lekker diep onder de grond laten uit komen en dan zelf een bezink put maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

S.Jongsma schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:16:
Er zijn meer Aqmos liefhebbers in dit topic. Met ook 80M3 per jaar heb ik de R2D2-32 en bevalt tot nu toe goed. Wel haalt ie niet de beloofde capaciteit, dus daar ga ik misschien nog een punt van maken.
Doorzoek het topic eens op Aqmos als je meer ervaringen wil lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snyper
wizzopa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:29:
[...]

👍zou je het type willen delen en zo mogelijk je regeneratie interval in liters en dagen en de hardheid van je leidingwater voor je ontharder.
Jahoor geen probleem. De AQBM-R2D2-32 “Wasserenthärtungsanlage R2D2-32 mit Anschlussset 1 und Montageblock 1”. Was toen 399 euro en er was nog een kortingsactie van 10%.
Regeneratie interval staat op 10 dagen. Hardheid water alhier is 10,7. Ik heb de resthardheid gewoon op 0 gezet (is op zich regelbaar). Leidingen aantasting geloof ik niet in (zoals eerder in dit topic al uiteengezet is).
De genoemde set van AqMos heeft ook een bypass die kun je activeren als je tuin sproeit. Dat met onthard water doen is niet zo zinvol. Ik merk weinig van mindere doorstroming t.o.v. als de bypass open staat.

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:31
Ik ben ook aan het wachten op mijn bestelling van aqmos, R2D2-32. Nu heb ik ook meteen een CA keerklep besteld, mijn probleem is alleen dat mijn waterleiding op een laag punt binnenkomt in de kelder en de riolering zit op plafond hoogte van de kelder. Ik was daarom van plan om de CA keerklep niet op de afvoer te koppelen maar er een emmer onder te zetten. Ik verwacht niet dat er nou zo heel veel water uit de keerklep kan komen, of vergis ik mij hierin?

De waterontharder zelf kan ik wel op het riool aansluiten aangezien er druk op het afvoerwater staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPaUfcKD_CLTamtYp-aw2Db0-9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaWFV6hHQBFo7gwlLa4l2O7y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snyper
Rammz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:56:
Ik ben ook aan het wachten op mijn bestelling van aqmos, R2D2-32. Nu heb ik ook meteen een CA keerklep besteld, mijn probleem is alleen dat mijn waterleiding op een laag punt binnenkomt in de kelder en de riolering zit op plafond hoogte van de kelder. Ik was daarom van plan om de CA keerklep niet op de afvoer te koppelen maar er een emmer onder te zetten. Ik verwacht niet dat er nou zo heel veel water uit de keerklep kan komen, of vergis ik mij hierin?

De waterontharder zelf kan ik wel op het riool aansluiten aangezien er druk op het afvoerwater staat.

[Afbeelding]
Dat klopt ja. De keerklep komt nauwelijks iets uit. Ik heb daar een kleine jerrycan onder staan.

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
S.Jongsma schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:38:
[...]

Jahoor geen probleem. De AQBM-R2D2-32 “Wasserenthärtungsanlage R2D2-32 mit Anschlussset 1 und Montageblock 1”. Was toen 399 euro en er was nog een kortingsactie van 10%.
Regeneratie interval staat op 10 dagen. Hardheid water alhier is 10,7. Ik heb de resthardheid gewoon op 0 gezet (is op zich regelbaar). Leidingen aantasting geloof ik niet in (zoals eerder in dit topic al uiteengezet is).
De genoemde set van AqMos heeft ook een bypass die kun je activeren als je tuin sproeit. Dat met onthard water doen is niet zo zinvol. Ik merk weinig van mindere doorstroming t.o.v. als de bypass open staat.
Dank je wel, net @JPS haal ik ook de opgegeven hoeveelheden niet. Ik heb inmiddels extra hars ontvangen van Aqmos.

Ik hoop dat die van jou wel goed werkt. Als controle zou je vlak voor de regeneratie een meting kunnen doen met 10 cc water dan is elke druppel een 0,5 dH en kan je beter bepalen hoe de ontharder zijn werk nog doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
Ik heb dat wel gemeten. Meteen meetsetje wat ik meteen bijbesteld had. Is inderdaad DH < 1. Dus hij werkt goed. Wel 1 keer bruin water na lang de tuin sproeien via de bypass. Leek me poeder van de ionenwisselaar. Is maar 1 keer gebeurt, daarna nooit meer.

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
S.Jongsma schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:22:
Ik heb dat wel gemeten. Meteen meetsetje wat ik meteen bijbesteld had. Is inderdaad DH < 1. Dus hij werkt goed. Wel 1 keer bruin water na lang de tuin sproeien via de bypass. Leek me poeder van de ionenwisselaar. Is maar 1 keer gebeurt, daarna nooit meer.
Was deze meting vlak voor je regeneratie , en was de regeneratie geactiveerd door het aantal dagen en wat was toe het rest volume of op volume dus de ingestelde hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00
@wizzopa Benieuwd naar je fotos als je hem open hebt gemaakt!

Hier was afgelopen dinsdag de regeneratie. Ik had nog zon 1000 liter te gaan, dus de dH was nog netjs < 0,5 dH

Misschien maar eens elke dag gaan douchen ipv 1 x per week :+ :+ :+

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 15:35
Begin vorig jaar de waterontharder laten installeren, en het bevalt zeer zeer goed!

maar, gisteren was ik isolatie aanhet plaatsten in de kruipruimte, bij de afvoer van de water ontharder.
Volgens mij heb ik geen Air gap en is door de plaatsing van de Sifon het ook amper mogelijk dit nog te doen.

Had de monteur de sifon de andere kant op gedraaid, dan had was er genoeg ruimte geweest...

Wat is jullie advies, buizen verwijderen, en opnieuw doen met een Airgap erop, of een zelf geprinte?

Foto 1
Foto 2

[ Voor 5% gewijzigd door Medic op 15-01-2021 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Medic
Je kan het even opnieuw doen inderdaad.
Ik heb gisteren deze besteld: https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

Ik ben toch niet zo blij met mijn macvalve konstruktie.
Gisteren klotste er weer een sloot water uit, omdat dat membraam niet meteen opende.
Ik heb hem horizontaal en dat werkt niet lekker. Maar verticaal te weinig ruimte.
Fotos als ik hem binnen heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUAuxEWIhDbXxyVi2573QYflSpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpbkLSqUMvnyNMUpEaoZzOWp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:08:
@wizzopa Benieuwd naar je fotos als je hem open hebt gemaakt!

Hier was afgelopen dinsdag de regeneratie. Ik had nog zon 1000 liter te gaan, dus de dH was nog netjs < 0,5 dH

Misschien maar eens elke dag gaan douchen ipv 1 x per week :+ :+ :+
Die fotos komen er wel, gister ook per mail een "How-to" ontvangen.

Ik heb hier net weer een meting gedaan hardheid 0dH, morgen zal de eerste stijging wel zichtbaar worden.

Water verbruik:
watermeter van PWN 2149,4 liter
watermeter van Aqmos 2070 liter
een verschil van 79,4 liter dat er meer door de ontharder gaat.

Pagina: 1 ... 45 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.