Even een update van mijn aanpassingen aan de ontharder installatie. (alvast sorry voor de lange post)
Ik had een fleck 5600 SXT en direct (vast) aangesloten op riool en waterleiding.
Gedurende de groei van dit topic, ben ik tot de conclusie gekomen, dat het niet helemaal volgens de regeltjes aangesloten was en beter kon en besloten om het allemaal aan te passen.
Nu heb ik een Clack WS1 besturing gekocht via aqmos.de
Airgap geinstalleerd en een terugstroombeveiliging. Ook flexibelen gebruikt voor de aansluitingen.
Problemen (altijd leuk) waar ik tegenaan ben gelopen in mijn keuzes:
- Clack WS1 besturing wordt geleverd, maar je weet niet voor welke grootte ontharder de DLFC en injector is, ook de instellingen pastte niet met mijn 8 ltr harstank (inhoud 11 ltr). DLFC en injector ga ik nog vervangen.
Instellingen staan zover mogelijk al goed. Bij Arjantje1985 (WTRontharders) de slangen besteld. 3/8" brineslang en 12x16 mm drain slang.
- Voedingsadapter 15 VDC van chinese makelij voor Clack, maakt soms een piepend geluid (coil wine)
Nog even uitzoeken hoe ik dit oplos. Eigen adapter maken of eerst maar eens bij Aqmos om een nieuwe vragen. Edit:
Nieuwe besteld via distrelec.nl. Draadjes overgesoldeerd. Let wel op plus en min / zwart en wit.
Deze moeten wisselen op de 4 polige stekker vd printplaat. (uiterste 2 polen). Na plus en min verkeerd, gelukkig niet defect.
- Raminex CA terugstroombeveiliging 22mm. Ondanks wat waarschuwingen over weerstand en drukverlies heb ik deze toch besteld en ingebouwd. Het vermoeden klopt. Ik verlies 0.8 bar druk (volgens grafiek van fabrikant) en een reducering in waterdruk resulteert zelfs in een wasmachine (op zolder) die in storing valt (oud beestje) door te weinig druk.
Een EA keerklep besteld, die precies even groot is als de CA keerklep. 1" buitendraad aansluiting. De bestaande armatuur kan blijven zitten (zit al geperst)
Dat probleem is ook opgelost. Deze heeft amper weerstand en een goede doorstroming.
EDIT DISCLAIMER: Bij nader onderzoek mag een
EA niet gebruikt worden bij een waterontharder die werkt op basis van ionen uitwisseling dmv zout regeneratie. Op basis van ionenuitwisseling dmv verwisselbare patronen mag het wel. Zie
brief. Moet dus toch terug een CA worden. Gezien het drukverlies ben ik daar niet blij om.
- Airgap aqmos. Hoewel er goedkopere oplossingen zijn, ook deze besteld. Met name de MACvalve sifon leek me wel wat. Kan niet opdrogen, wat een normale sifon wel zou kunnen.
Maar qua hoogte past hij niet rechtopstaand, dus ben ik op zoek gegaan naar een bochtje 1 1/2. Gevonden en geinstalleerd. Nu valt het water in de bocht, wat extra geluid opleverd en spettert. Simpel oplossing, stukje pvc verloop in de airgap, zodat er nog steeds een opening is, maar minder spetters. (DIY)
Edit:
22-1-21 Toch niet tevreden met de airgap macvalve. Water klotst eruit bij aanvang.
Een
BWT sifon geplaatst. Werkt stukken beter.
Maar wel helemaal happy met de werking, en met name de toegankelijkheid van de Clack WS1. Makkelijk instelbaar (veel parameters die gewijzigd kunnen worden) en hopelijk een langdurig probleemloze besturing.
De fleck 5600 SXT heeft inmiddels ook een 2e leven gekregen bij mijn neefje. Zijn fleck is blijven hangen in het spoelen. (niet meer opengemaakt, maar gewoon vervangen)
Hieronder nog wat fotos.
[
Voor 22% gewijzigd door
AUijtdehaag op 22-01-2021 10:50
]