Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 43 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:03
Dat snap ik @wizzopa , en is ook vervelend en zou niet moeten kunnen. Maar zoals gezegd denk ik dus dat je het in de praktijk nooit zal halen en is de fabrikant altijd zogenaamd en gespeeld ‘verbaasd’. Wellicht ben ik te sceptisch, maar jij test het toevallig en de overige 99 van de 100 consumenten niet. Opgegeven specs zijn bij zo ontzettend veel producten veelal overdreven en dus met een korreltje zout (;)) te nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:12

Consulectro

Lekker bezig...

Onze Aqmos R2D2 van 15L 8L heb ik staan op 3200L en 14 dagen timer voor 8,5DH naar 0DH. Meestal vindt de regeneratie plaats op de 12e of 13e dag (volume gestuurd). Ik heb onlangs nog gemeten en de hardheid blijft tot de laatste dag nog steeds 0DH. Dus de Aqmos functioneert zoals verwacht.

[ Voor 1% gewijzigd door Consulectro op 20-12-2020 10:53 . Reden: Foutje/ vergissing ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Consulectro schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:25:
Onze Aqmos R2D2 van 15L heb ik staan op 3200L en 14 dagen timer voor 8,5DH naar 0DH. Meestal vindt de regeneratie plaats op de 12e of 13e dag (volume gestuurd). Ik heb onlangs nog gemeten en de hardheid blijft tot de laatste dag nog steeds 0DH. Dus de Aqmos functioneert zoals verwacht.
Mijn R2D2 is 8 liter, met de dubbel inhoud hars is dat natuurlijk niet vreemd dat je 3200 liter haal.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:12

Consulectro

Lekker bezig...

wizzopa schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:29:
[...]

Mijn R2D2 is 8 liter, met de dubbel inhoud hars is dat natuurlijk niet vreemd dat je 3200 liter haal.
Die van mij ook. Hierin had ik me vergist.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hij past 1:1

Nog wat 12mm/16mm (=bijna 5/8") PVC afvoerslang en 3/8" pekelslang besteld bij @Arjantje1985
Hopelijk snel in huis ;)
Het nieuwe leidingwerk aanpassen met CA terugslagklep, Aqmos bypassklep en een airgap.
Wil ook 2 druktransmitters monteren om te zien of die CA terugslagklep drukverlies geeft.

Fleck 5600 SXT vs Clack WS1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEIcI3pPVIFJMmEdtCwsZw2UOZY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62ZbLcyiBuTWG75ng5nCM9ES.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1HkF9QrVzxNwojyedFKg-HSjAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNTQRw71GVym8Xs1knOQ5VtI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W25VtiXd5F336Ve7zvZ0G7DIkwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6O5dCtq12CelRJHBikZL6p8b.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat een eenvoud om die clack te demonteren. :P
Meteen een revisie set bij besteld incl tool.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2020 08:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-08 22:23
wizzopa schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:31:
[...]

Er zijn heel veel verschillende soorten hars voor ontharders in de handel, dus op basis van de inhoud zonder te weten welk type en merk er in de ontharder zit is een vergelijk niet te doen.

Dat zou mogelijk zijn, maar in de handleiding staat 3200 liter van 10 naar 0 dH hier zou ik er zelf 4000 liter uit moeten halen, mijn water is 8 dH.

Ik heb nog geen berichten van Aqmos ontvangen dat dat niet zou kloppen.

Zij zijn ook verbaast.
Wat "grappig". Ik kom vandaag op het forum om te vragen of er nog andere mensen zijn die met de R2D2-32 ervaren dat de hardheid niet gehaald wordt. Kom ik jou post tegen....
Gisteren met nog 0,97m³ te gaan, haalde ik een hardheid van 3dH. Hij staat op de volgende instellingen:
Van 7,5 / 8 dH naar 0 dH.
10 dagen regeneratie
3,6m³ volume.

Ik merkte op de douchekop en de douchecabine, dat wij toch weer wit aanslag krijgen.
Na meten bleek gisteravond een dH waarde van 3 te zijn (wat overigens niet een witte aanslag zou betekenen?)
Des-te-meer ben ik zeer benieuwd wat er bij jou uit gaat komen.
Gisteren heb ik even snel een nieuwe regeneratie uit laten voeren, daarna weer een 0dH.
De instellingen staan zoals voorgeschreven van Aqmos, afgezien de dagen en tonnage.

Ik weet niet in welke regio je woont, maar zou de hardheid omhoog gegaan zijn? (Winterswijk hier)
Vreemd is het, dat jij ook ineens dit ondervind.

[ Voor 5% gewijzigd door Koen87 op 21-12-2020 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Koen87 Ik woon in Grootebroek.
Om 12:00 heb ik weer een regeneratie, daarna heb ik weer cijfertjes die dan weer richting Aqmos gaan.
De verhoging van de hardheid speelt hier al wat langer, in eerste instantie denk je aan een meet fout, vervolgens gaat er weer 14 dagen overeen, toch weer een verhoging.

Contact met Aqmos wat instelling veranderd weer 14 dagen, etc etc.

Ik denk zelf dat er te kort hars in zit dus ipv 8 liter iets van een 4,5 a 5 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
wizzopa schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:17:
@Koen87 Ik woon in Grootebroek.
Om 12:00 heb ik weer een regeneratie, daarna heb ik weer cijfertjes die dan weer richting Aqmos gaan.
De verhoging van de hardheid speelt hier al wat langer, in eerste instantie denk je aan een meet fout, vervolgens gaat er weer 14 dagen overeen, toch weer een verhoging.

Contact met Aqmos wat instelling veranderd weer 14 dagen, etc etc.

Ik denk zelf dat er te kort hars in zit dus ipv 8 liter iets van een 4,5 a 5 liter.
Dat zou een ding zijn, te kort hars. Ik ga het nu in ieder geval meer in de gaten houden.
Ik wordt hier echter niet zo vrolijk van. Een mooi apparaat, maar het moet het in ieder geval wel doen wat het beloofd.

Welke waardes heb je aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05
Als de verhouding hars/zout/spoelen dan ook in de juiste verhouding aangepast kan worden, dan is dat wat mij betreft niet een extreme ramp. Netjes is anders...

Zeker bij een erg laag watergebruik is het zelfs in het voordeel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jstruik
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11-2024
jstruik schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:50:
hier is de R2D2-32 3 weken in gebruik. De eerste regeneratie was bij de installatie, de tweede 1.5 week geleden. Vandaag merkte ik dat het water harder leek, testsetje erbij en inderdaad, niet meer helemaal zacht. Ook niet helemaal hard trouwens.
@wizzopa @Koen87 Ik ervaar dus al 2 maanden precies hetzelfde. Ik ben zelf ook met de firma Aqmos aan het overleggen. In eerste instantie de Refill parameter opgehoogd naar 4.7. De hoogte van de waterstand wordt nu begrensd door de vlotter ipv de tijd. Dit geeft geen ander resultaat. Lastig is inderdaad dat er elke keer 14 overheen gaat. Ook heb ik de meetwaarden en aanpassingen niet netjes gedocumenteerd. Ik hou jullie vorderingen in de gaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Koen87 @jstruik

Een troost voor mij dat ik niet de enige ben die te maken heeft met het niet halen van wat de leverancier zegt😉

De waardes die ik ook op advies van Aqmos heb aangepast:

* de refill tijd van 3,2 naar 4,7 minuten
* de brine tijd van 28 naar 35 minuten.

Ik denk dat dit niets uit maakt.

De refill tijd kan je wel verhogen maar de vlotter bepaald de vul tijd en dus niveau.

Bij 4,7 minuten greep de vlotter in en stond het niveau in de vlotter buis even hoog als dat met een vultijd van 3,2 minuten.

Om reden die hier boven staat maakt het verlengen van de brine tijd dus ook niet uit, de tijd en dus hoeveelheid die opgezogen kan worden word bepaald door de vulling in de refill stap.

De extra tijd is dus voor zoet water wat door de harskern gaat.

Zo als eerder gezegt zit er te kort hars in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 21:02
Misschien niet zo eenvoudig maar door te wegen zou je in theorie wel kunnen bepalen hoeveel hars er inzit / vergelijken met andere...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Je kan uitgaan van een capaciteit van 2,53 dH (4,5 fH) per liter hars bij een bezouting met 120 gram per liter voor een down flow regenerend toestel. Alles wat daarboven zit is overdreven.

Je kunt niet zomaar tijden aanpassen zonder te weten wat de invloed hiervan is... Om 10% meer pekel op te zuigen moet je de 'brine en slow rinse' cyclus bijvoorbeeld met 40% verlengen! Als de vlotter niet reeds omhoog gekomen is natuurlijk want dan heb je geen extra pekel om op te zuigen.

De capaciteit van het toestel is afhankelijk van vele factoren. Kwaliteit van het hars, verzadiging van de pekel (zout moet boven het water staan!), de inkomende hardheid, de hoeveelheid harsen, de gebruikte injector...

Een toestel met 15 liter hars en een inkomende hardheid van 10 dH en een uitgaande hardheid van 0 dH zal zo dus 3795L capaciteit hebben. In de praktijk zal dit natuurlijk wel iets schelen, maar als je dit als maatstaaf neemt , zul je geen problemen hebben.

Overigens mag de capaciteit van de ontharder niet volledig opgebruikt worden. Als je hardheid van 0 naar 1 dH gaat, zijn de harsen al 90 procent verzadigd! Als het toestel telkens na oververzadiging spoelt, zal deze hardheid steeds sneller toenemen. Dit geld ook voor het zoutniveau in het toestel. Als je het zout onder het water laat komen, zal de capaciteit steeds sneller opgebruikt raken en zul je, zelfs na bijvulling van het zout, best 2x regenereren omdat het toestel een lange periode meer capaciteit opgebruikt heeft dan je geregenereerd hebt!

Er valt niets te tweaken aan een waterontharder. Je verhoogt het risico op een slechte werking en corrosie van leidingen indien het toestel het zout niet volledig weggespoeld krijgt op het einde van de regeneratie.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
bke schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 06:56:
Je kan uitgaan van een capaciteit van 2,53 dH (4,5 fH) per liter hars bij een bezouting met 120 gram per liter voor een down flow regenerend toestel. Alles wat daarboven zit is overdreven.

Je kunt niet zomaar tijden aanpassen zonder te weten wat de invloed hiervan is... Om 10% meer pekel op te zuigen moet je de 'brine en slow rinse' cyclus bijvoorbeeld met 40% verlengen! Als de vlotter niet reeds omhoog gekomen is natuurlijk want dan heb je geen extra pekel om op te zuigen.

De capaciteit van het toestel is afhankelijk van vele factoren. Kwaliteit van het hars, verzadiging van de pekel (zout moet boven het water staan!), de inkomende hardheid, de hoeveelheid harsen, de gebruikte injector...

Een toestel met 15 liter hars en een inkomende hardheid van 10 dH en een uitgaande hardheid van 0 dH zal zo dus 3795L capaciteit hebben. In de praktijk zal dit natuurlijk wel iets schelen, maar als je dit als maatstaaf neemt , zul je geen problemen hebben.

Overigens mag de capaciteit van de ontharder niet volledig opgebruikt worden. Als je hardheid van 0 naar 1 dH gaat, zijn de harsen al 90 procent verzadigd! Als het toestel telkens na oververzadiging spoelt, zal deze hardheid steeds sneller toenemen. Dit geld ook voor het zoutniveau in het toestel. Als je het zout onder het water laat komen, zal de capaciteit steeds sneller opgebruikt raken en zul je, zelfs na bijvulling van het zout, best 2x regenereren omdat het toestel een lange periode meer capaciteit opgebruikt heeft dan je geregenereerd hebt!

Er valt niets te tweaken aan een waterontharder. Je verhoogt het risico op een slechte werking en corrosie van leidingen indien het toestel het zout niet volledig weggespoeld krijgt op het einde van de regeneratie.
Nu heb ik even niet zo snel berekend hoe je aan die 3795L bij 15L hars komt. Maar de R2D2-32 heeft een 8L harskolom. Dat zou dus betekenen dat deze 2024L kan regenereren bij een dH van 10 naar 0.
Dit is natuurlijk aanzienlijk lager dan waar ik mee reken.
Ook op de Datablad van de Aqmos R2D2-32 schrijven ze 3200L
Als dit al pertinent fout is, dan begin ik het probleem te begrijpen, maar zijn we als aankoper fout geïnformeerd.
Ik heb geen moeite om de capaciteit naar beneden bij te stellen, aangezien ik liever constant goed water heb. Dan kost het maar wat meer zout.

Nu zit ik op 7,5dH, dus dan zal ik wel richting de 2600L gaan, maar ook dat zit nog steeds ver onder de aangegeven waardes.

Kloppen mijn aannames?

------------------EDIT------------

Even gegoogled, kom ik op de volgende website.
Hier wordt gezegd, per 1 liter hars, 2,5m³ van 1 naar 0 dH.
Dus 8 liter hars = (2,5 m³ * 8L hars) / 7,5 dH = 2666L.
Oeff, dat komt wel in de buurt van wat er gebeurd en wat er ook in de handleiding staat.
Regeneratie van de R2D2-32 moet op 2000L staan bij 10dH....
Ik geloof dat Aqmos hun eigen berekeningen op de website dan fout heeft?

[ Voor 10% gewijzigd door Koen87 op 22-12-2020 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dat wordt dus de capaciteit aanpassen. Van 3200l naar 2350l. Ach, dan weten we het in ieder geval. Kost iets meer zout, maar dat is te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
Thanks, mooi naslagwerk. De kennis is inderdaad weer flink gegroeid.
Ep Woody schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:30:
Dat wordt dus de capaciteit aanpassen. Van 3200l naar 2350l. Ach, dan weten we het in ieder geval. Kost iets meer zout, maar dat is te overzien.
Inderdaad, ik zie dit niet als een probleem.
Echter zijn we bij de koop wel foutief geïnformeerd over wat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Koen87, klopt we zijn wat dat betreft verkeerd geinformeerd. Aan de andere kant komt dit wel overeen met wat andere fabrikanten aangeven. Zoals: https://www.goedkopewater.../waterontharder-budget-8/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
Ep Woody schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:41:
@Koen87, klopt we zijn wat dat betreft verkeerd geinformeerd. Aan de andere kant komt dit wel overeen met wat andere fabrikanten aangeven. Zoals: https://www.goedkopewater.../waterontharder-budget-8/
Klopt. Ik wacht eerst wel wat de reacties op deze uitkomst zijn bij @wizzopa en @jstruik vanuit Aqmos.
Mocht er wat te verhalen zijn, sluit ik mij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
Ik heb aqmos geconfronteerd met de berekening en kreeg dit antwoord:

Bedankt voor je mail. 8 liter hars maal de factor 4 is een capaciteit van 32. 32 gedeeld door 10 ° dH = 3200 liter zacht water capaciteit.De factor voor de wasverzachterhars is altijd 4. Met 12 liter hars heb je een capaciteit van 48.

Mijn vervolgvraag is waar de factor 4 vandaan komt en hoe hij onze problemen dan verklaart
EDIT: out-of-office, 11 januari weer antwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door jstruik op 22-12-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
jstruik schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:23:
Ik heb aqmos geconfronteerd met de berekening en kreeg dit antwoord:

Bedankt voor je mail. 8 liter hars maal de factor 4 is een capaciteit van 32. 32 gedeeld door 10 ° dH = 3200 liter zacht water capaciteit.De factor voor de wasverzachterhars is altijd 4. Met 12 liter hars heb je een capaciteit van 48.

Mijn vervolgvraag is waar de factor 4 vandaan komt en hoe hij onze problemen dan verklaart
EDIT: out-of-office, 11 januari weer antwoord.
Dat was een antwoord van Julia. :)

Die berekening had ik ook gestuurd om 12:03 en om 12:10 antwoord.

from practice this is right the factor is about 2.4 � 2.6,
but normaly it is factor 4.
That is the reason that our name is -32 (8*4) .
All resin suplliers have the same capacity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 14:02
Ik ben wel tevreden over de RD32, alleen vrees ik dat ik meer water gebruik dan onthard wordt als ik zie dat binnen 5 dagen 00,45T in het display staat en ik nog twee dagen moet voordat de regeneratie plaatsvindt. Betekent dit dat als er 0T in het display staat hij gaat regenereren, of heb ik vanaf dat moment geen onthard water meer?

Hier hadden we een waterhardheid van 12 en standaard gaat het apparaat uit van 15, ik heb dit niet gewijzigd in de instellingen. Kan ik dit aanpassen, of heeft dit verder geen invloed op de te ontharde capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heb net de instellingen even aangepast. Jammergenoeg is hij zo slim dat hij snapt dat als je de Reg.Cap. aanpast van 3.2 naar 2.35 m3 hij de resterende capaciteit teller ook moet verzetten van 2.45 naar 1.6 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
wizzopa schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:44:
[...]

Dat was een antwoord van Julia. :)

Die berekening had ik ook gestuurd om 12:03 en om 12:10 antwoord.

from practice this is right the factor is about 2.4 � 2.6,
but normaly it is factor 4.
That is the reason that our name is -32 (8*4) .
All resin suplliers have the same capacity.
Oftewel, we rekenen met 4, maar eigenlijk is het 2.4 tot 2.6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
royozzz schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:27:
Ik ben wel tevreden over de RD32, alleen vrees ik dat ik meer water gebruik dan onthard wordt als ik zie dat binnen 5 dagen 00,45T in het display staat en ik nog twee dagen moet voordat de regeneratie plaatsvindt. Betekent dit dat als er 0T in het display staat hij gaat regenereren, of heb ik vanaf dat moment geen onthard water meer?

Hier hadden we een waterhardheid van 12 en standaard gaat het apparaat uit van 15, ik heb dit niet gewijzigd in de instellingen. Kan ik dit aanpassen, of heeft dit verder geen invloed op de te ontharde capaciteit?
je dagelijks verbruik zal volgens de ontharder met deze instellingen ca 310 liter per dag zijn, als je teller op 0 kom gaat hij regeneren en heb je gedurende dat proces geen onthardwater.

Je kan in het menu de waarde aanpassen, in het lijstje achter in de gebruiksaanwijzing daar kan je lezen dat bij 12 dH de instelling 2,67 T mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ep Woody schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:42:
[...]

Oftewel, we rekenen met 4, maar eigenlijk is het 2.4 tot 2.6.
zo iets ;) krijgt volgend jaar wel weer een vervolg, ze moeten bij Aqmos eerst bij komen van de moeilijke vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Bedankt voor je reactie, moet ik dan voor het wijzigen regenereren, of maakt dat niet uit?
wizzopa schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:47:
[...]

je dagelijks verbruik zal volgens de ontharder met deze instellingen ca 310 liter per dag zijn, als je teller op 0 kom gaat hij regeneren en heb je gedurende dat proces geen onthardwater.

Je kan in het menu de waarde aanpassen, in het lijstje achter in de gebruiksaanwijzing daar kan je lezen dat bij 12 dH de instelling 2,67 T mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
royozzz schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:27:

Standaard staat je waterontharder op 2m³ / 2T / 2000L voordat deze gaat regenereren.
Volgens de tabel van Aqmos, zou je bij 12 dH een capaciteit hebben van 2,67T, zoals @wizzopa ook al aangeeft.

Om nog even aan te geven op je "angst" vraag. Nee, als je T op 0,0 staat, loopt alleen de dH geleidelijk op en gaat deze 's nachts regenereren.

Echter hebben we geleerd dat de factor lager ligt dan Aqmos aangeeft. Dat zou betekenen dat de volume bij jou op: (8*2,5) / 12 = 1666L / 1,6T

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Koen87 Volgens de technische man van Aqmos zouden ze extra hars opsturen, maar dat wordt wel 2de helft januari.

Dan gaan we vanaf daar weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Dan vrees ik dat ik beter de grotere had kunnen kopen...
Koen87 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:50:
[...]

Standaard staat je waterontharder op 2m³ / 2T / 2000L voordat deze gaat regenereren.
Volgens de tabel van Aqmos, zou je bij 12 dH een capaciteit hebben van 2,67T, zoals @wizzopa ook al aangeeft.

Om nog even aan te geven op je "angst" vraag. Nee, als je T op 0,0 staat, loopt alleen de dH geleidelijk op en gaat deze 's nachts regenereren.

Echter hebben we geleerd dat de factor lager ligt dan Aqmos aangeeft. Dat zou betekenen dat de volume bij jou op: (8*2,5) / 12 = 1666L / 1,6T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Mijn R2D2 gaat vannacht weer op tijdsinterval (14d) regenereren.Het ingestelde volume is nog geen enkele keer gehaald, ook niet na mijn verlaging tot 3400 liter.

Met nog 0,52kuub te gaan heb ik net 0dH gemeten. Er is dus in ieder geval 3,4-0,52=2,88 kuub van dH8,5 onthard. Maar ik kan nu dus helaas niet veel dichter bij de 3400 testen.
Volgens de Aqmos specs/tabel zou ik makkelijk 3600 liter moeten halen, maar een eerdere meting op ca 3500 liter gaf toen tot mijn verrassing dH5 aan (2x getest om meetfout te voorkomen).

Het goede nieuws is dat de capaciteit van de ontharder sowieso goed bij ons waterverbruik aansluit :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ben ook wel benieuwd of de meting van de R2D2 accuraat is. Of er daadwerkelijk 2.88 kuub door de waterontharder is gegaan en niet stiekem 20% minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ep Woody schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:03:
Ben ook wel benieuwd of de meting van de R2D2 accuraat is. Of er daadwerkelijk 2.88 kuub door de waterontharder is gegaan en niet stiekem 20% minder.
In mijn situatie was dat 1 van de eerste dingen die ik van Aqmos moest na kijken. Deze instelling zit verborgen in het menu.
Maar na controle bleek deze goed te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja ik vertrouw er inderdaad wel even op dat de watermeter in de Aqmos goed is. Binnenkort kan ik dat gaan verifieren als ik de sensor van mijn hoofdwatermeter in Domoticz aan de praat heb. Maar @Wizzopa heeft als goed is zelfs een extra meter voor de ontharder die de betrouwbaarheid zou kunnen bevestigen.
@wizzopa , wat is die verborgen instelling dan precies en hoe krijg je die tevoorschijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
JPS schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:16:
Ja ik vertrouw er inderdaad wel even op dat de watermeter in de Aqmos goed is. Binnenkort kan ik dat gaan verifieren als ik de sensor van mijn hoofdwatermeter in Domoticz aan de praat heb. Maar @Wizzopa heeft als goed is zelfs een extra meter voor de ontharder die de betrouwbaarheid zou kunnen bevestigen.
@wizzopa , wat is die verborgen instelling dan precies en hoe krijg je die tevoorschijn?
Ik heb de waterstanden even opgeschreven. Kijk over 2 weken (tegen de tijd dat er geregenereerd moet worden) wel even of ze een beetje bij elkaar in de buurt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
JPS schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:16:
De extra watermeter meet het water dat naar het riool gaat.

Verborgen instelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
bke schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 06:56:
....
Volgens de volgende site valt er zeker wat te tweaken!
http://www.watertreatment...ficiency_in_softening.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

[b]Ep Woody in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"Oftewel, we rekenen met 4, maar eigenlijk is het 2.4 tot 2.6.
Dat klopt. 2.6 is haalbaar.

4 is de capaciteit van het hars als het uit de fabriek komt, die haal je 1x. Eenmaal het hars verzadigd is, moet je regenereren met een enorme hoeveelheid zout om die 4 terug te kunnen halen! Bijvoorbeeld 350 gram zout per liter hars in plaats van 120.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Bij een correct werkende ontharder die wat meer zout en water verbruikt dan nodig (groot reserve) valt er te tweaken. Met die R2D2's zoals ze geprogrammeerd worden valt niets aan te vangen buiten het "omlaag tweaken" zodat het toestel zo goed mogelijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
Ik dacht dat er juist bij een overbemeten ontharder wat te tweaken viel. Door instellingen van een kleinere ontharder te gebruiken kan je het relatieve zoutgebruik verminderen. Je hoeft het hars immers niet 100% te cleanen. De laatste procenten cleanen kost relatief veel zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
wizzopa schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:22:
[...]

De extra watermeter meet het water dat naar het riool gaat.

Verborgen instelling
Hier staat hij op TB-H en 2.16... aangepast naar TB-L en 1.676.
Geregenereerd na 2.24 m3, hardheid gemeten op 1.5 dH
(2.5*8/8.7 = 2.29)

Maar wat heb ik zojuist aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
jstruik schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:40:
[...]

Hier staat hij op TB-H en 2.16... aangepast naar TB-L en 1.676.
Geregenereerd na 2.24 m3, hardheid gemeten op 1.5 dH
(2.5*8/8.7 = 2.29)

Maar wat heb ik zojuist aangepast?
Als je geen getallen heb aangepast heb je niets veranderd.

Het getal 1,676 is een getal waarmee de stuurkop rekend hoeveel water er door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

djvdgalien schreef op woensdag 23 december 2020 @ 07:19:
Ik dacht dat er juist bij een overbemeten ontharder wat te tweaken viel.
Inderdaad, bij een ontharder groter dan nodig kan dit zeker.

Ikzelf heb een toestel met 35L hars (wel grondwater van 48 FH, 27 DH hardheid). Ik heb het zoutverbruik verminderd van 135 gram/liter hars naar 100 gram/liter. Het is een up flow systeem met een volledig volle harstank met inhoud van 38,9L.

Die goedkope toestellen met nauwelijks hars in van Aqmos, daar valt niet veel mee aan te vangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Maar dan had je beter een kleinere kunnen kopen.
Ga je met moeite 10 cent per spoeling besparen terwijl het in 1x goed had kunnen zijn, met minder investering ook nog.
Of je moet forse gezinsuitbreiding verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
bke schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:12:
[...]

Ikzelf heb een toestel met 35L hars (wel grondwater van 48 FH, 27 DH hardheid). Ik heb het zoutverbruik verminderd van 135 gram/liter hars naar 100 gram/liter. Het is een up flow systeem met een volledig volle harstank met inhoud van 38,9L.

Die goedkope toestellen met nauwelijks hars in van Aqmos, daar valt niet veel mee aan te vangen :)
Zout verbruik verminderd, ik heb enige jaren terug aan een installatie gewerkt die 35 m3 per uur verwerkte met 5 regeneratie stappen en een zout verbruik van 8000 kg per week dit door veranderde instelling terug gebracht naar 5400 kg per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa geen 25 kg zakken van de welkoop maar big bags. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:35:
@wizzopa geen 25 kg zakken van de welkoop maar big bags. _/-\o_
Tankwagen en dan even in de silo blazen.

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik had me blijkbaar vergist in de dag; de regenereercyclus heeft nog niet gelopen. Lastig als je die intervaltijd (bij mij 14d) niet terug ziet lopen...

Maar daardoor heb ik weer een meting kunnen doen en met nog 150 liter tot de ingestelde 3400 te gaan heb ik nu dH3 gemeten. Dus ook deze instelling wordt helaas niet gehaald en ik zal nu zeker naar 3200 liter terug moeten schroeven (ben bang zelfs tot 3000). Dat komt volgens de tabel van Aqmos neer op dH10-11 en dat is het hier niet.
Het valt me dus wel tegen; ik denk zo'n 20% onder de beloofde onthardingscapaciteit. En zodra de hars verzadigt raakt loopt de hardheid vrij vlot op.

• wizzopa
  • Nu online
Aan de tijd van je post te zien lag je in stille aanbidding voor je ontharder. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Vorige week is onze ontharder geplaatst. Dik tevreden mee en mooi op tijd voor de badkamer verbouwing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOtYniw8XYxq2UY8t_F5lfcCsgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPEZPEf8kI42SdLgbmNJlFbG.jpg?f=fotoalbum_large

Zoutvat staat in de voorraadkast achter de meterkast, makkelijk bij te vullen en kan er een zak of wat erachter kwijt. Nu nog een Aqara sensor zodat ik weet wanneer ik het zoutvat moet vullen.

Via de installateur kost een zak zout van 25kg overigens ook maar 8 euro pz.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

wizzopa schreef op donderdag 24 december 2020 @ 06:42:
Aan de tijd van je post te zien lag je in stille aanbidding voor je ontharder. ;)
Haha ja, zie nu je bericht pas. Normaal slaap ik zeer regelmatig maar denk dat ik wakker lag van de ontharder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Quad schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:01:
Vorige week is onze ontharder geplaatst. Dik tevreden mee en mooi op tijd voor de badkamer verbouwing.

[Afbeelding]

Zoutvat staat in de voorraadkast achter de meterkast, makkelijk bij te vullen en kan er een zak of wat erachter kwijt. Nu nog een Aqara sensor zodat ik weet wanneer ik het zoutvat moet vullen.

Via de installateur kost een zak zout van 25kg overigens ook maar 8 euro pz.
Je wilt de aqara aqua sensor plaatsen neem ik aan? Je wilt die dan zo plaatsen dat als het water onder de sensor komt, je moet bijvullen? Ben dat ook van plan namelijk.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Troetelbeer schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:56:
[...]

Je wilt de aqara aqua sensor plaatsen neem ik aan? Je wilt die dan zo plaatsen dat als het water onder de sensor komt, je moet bijvullen? Ben dat ook van plan namelijk.
Correct! Ik heb van die losse kleine zout blokjes in het vat liggen, dus de sensor moet daar bovenop liggen en zodra het in contact komt met water gaat er een trigger af binnen Home Assistant zodat ik een notificatie krijg dat het zoutvat gevuld moet worden. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Quad schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:02:
[...]

Correct! Ik heb van die losse kleine zout blokjes in het vat liggen, dus de sensor moet daar bovenop liggen en zodra het in contact komt met water gaat er een trigger af binnen Home Assistant zodat ik een notificatie krijg dat het zoutvat gevuld moet worden. :)
Ah dat is denk ik toch anders dan hoe ik het heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Troetelbeer schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:43:
[...]

Ah dat is denk ik toch anders dan hoe ik het heb.
Hoe heb jij het?

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
Ik zie net dat ik wel hetzelfde heb 8)7 20kg zout gewoon in een bak. Ik zou daar bovenop inderdaad gewoon een sensor kunnen leggen, zoals jij het wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Weet iemand of je de Aqara sensor ook zonder de Aqara Hub kunt gebruiken, bijvoorbeeld via de Tuya-app?
Quad schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:02:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
royozzz schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:19:
Weet iemand of je de Aqara sensor ook zonder de Aqara Hub kunt gebruiken, bijvoorbeeld via de Tuya-app?

[...]
Je hebt iets van een zigbee hub nodig. Aangezien het via zigbee werkt.

Dat kan de aqara variant zijn. Of als privacy een dingetje is, een raspberry pi met Zigbee2mqtt of Conbee II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Zou een WIFI-variant ook volstaan, of werkt dat niet door de behuizing van de waterontharder?
Waah schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:42:
[...]

Je hebt iets van een zigbee hub nodig. Aangezien het via zigbee werkt.

Dat kan de aqara variant zijn. Of als privacy een dingetje is, een raspberry pi met Zigbee2mqtt of Conbee II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 16:23
royozzz schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:11:
Zou een WIFI-variant ook volstaan, of werkt dat niet door de behuizing van de waterontharder?

[...]
WiFi zou werken, maar aqara reeks is geen WiFi. Dan zul je iets anders moeten vinden die via WiFi of Bluetooth werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 07-09 18:45
De r2d2 is hier inmiddels ook aangesloten. Door corona moesten wij nog moeite doen om aan zout te komen. Uiteindelijk een zak van een oud collega gekregen die hem van de zaak had meegenomen (daar gaan ze per pallet er doorheen.)

Omdat ik de ontharder in de kelder moest plaatsen heb ik creatief moeten doen voor de afvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVHdjX3JvfDtPJPWpdvGu2O1FdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIXzAkYmB5tEZIgYQNNGLoq2.jpg?f=fotoalbum_large

Let absoluut niet op de kabel rommel, nergens staat stroom meer op en wordt in de loop der tijd verwijdert.

Wat je ziet is v.l.n.r. afvoerbuis 40mm, verloop 32mm, keerklep 32mm, bocht45/90 als sifon, Y-stuk met beluchter bovenin en aanvoer slang rechts. Op deze manier zou er geen water terug mogen stromen en geen last van vieze lucht moeten hebben. Ook blijft er geen water in het laatste stukje van de slang staan door de beluchter. Dit werkt perfect! De 40mm afvoerbuis licht in theorie al hoger als de riolering maar hij ligt wal lager als de straat en ik durfde het om die reden absoluut niet aan zonder keerklep ondanks dat ook de beluchter geen water door mag laten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:20
Als de keerklep goed werkt, waarom heb je dan nog een siphon gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
laptopleon schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:27:
Als de keerklep goed werkt, waarom heb je dan nog een siphon gemaakt?
Langs een keerklep komt nog steeds riool lucht. Een sifon houdt dat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derk moulin
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-01-2021
Betreft de vragen van Tanis en DerKleinePunkt (17-11-2015)

En, heb je een solucalc aangeschaft?
Ik denk hier ook over na en ben dan zeer nieuwsgierig naar jouw bevindingen.Is het water zachter?
Met name over het mogelijke effect op de corrosie van de koperen waterleidingen door de verlaging van de pH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Hmm, ik zit steeds sterker te denken aan een waterontharder. Ben wat accessoires nodig om hem aan te sluiten zoals de slangen, afvoer, beluchter/keerklep en bypass en dergelijke.

Lijkt mij allemaal niet zo'n probleem en brengt natuurlijk ook wat kosten met zich mee. Nu kan ik echter ook kiezen om te kopen zonder hars en dit zelf aan te schaffen of met hars. Maar bijna elke site doet vaag over kosten. Veel bieden niet eens losse hars of iets dergelijks aan. Of het is ''prijs op aanvraag''. Dat wekt me de indruk dat ze liever geen hars los verkopen maar liever een heel apparaat. Maar het moet toch gewoon mogelijk zijn om losse hars te kopen? De tank krijg ik er sowieso bij alleen dan met of zonder hars wat ik wil...

Iemand een idee?

Oh ja ze gaven de suggestie om te kiezen voor Purolite C100E ?

[ Voor 4% gewijzigd door Henkie-Jan op 27-12-2020 16:12 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Henkie-Jan schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:10:
Hmm, ik zit steeds sterker te denken aan een waterontharder. Ben wat accessoires nodig om hem aan te sluiten zoals de slangen, afvoer, beluchter/keerklep en bypass en dergelijke.

Lijkt mij allemaal niet zo'n probleem en brengt natuurlijk ook wat kosten met zich mee. Nu kan ik echter ook kiezen om te kopen zonder hars en dit zelf aan te schaffen of met hars. Maar bijna elke site doet vaag over kosten. Veel bieden niet eens losse hars of iets dergelijks aan. Of het is ''prijs op aanvraag''. Dat wekt me de indruk dat ze liever geen hars los verkopen maar liever een heel apparaat. Maar het moet toch gewoon mogelijk zijn om losse hars te kopen? De tank krijg ik er sowieso bij alleen dan met of zonder hars wat ik wil...

Iemand een idee?

Oh ja ze gaven de suggestie om te kiezen voor Purolite C100E ?
Aqmos verkoopt het los😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lubron
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-01-2021
bke schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:12:
[...]

Beste,

Houd er met bronwater rekening mee dat het Fe (ijzer) net zo afgevangen wordt als het Ca,Mn (Calcium Magnesium)
Dit gaat ten koste van de periodecapaciteit ( 2.6 x aantal lts hars= M3/°dH, bij 100 gram NaCl per ltr hars)
Fe spoelt moeilijker van de hars met NaCl. Beste hiervoor te regenereren met NaCl met scheut NaHSO3 (natrium bisulfiet oplossing 39%). Dit werk overigens prima. Wel zal bij belucht bronwater de stuurklep erg vervuilen.
Tip: behoud wet water O2 vrij, echter is hier ook een professionele bron (afwerking) voor benodigd.
Het Fe oxideerd nl met O2 waarbij deze 3waardig wordt en uit oplossing komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
royozzz schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:19:

[...]
Nee, je hebt echt de Hub nodig. Zelf heb ik een Homey. Deze support losstaande Xiaomi Aqara producten, behalve de water sensoren.
Hierdoor was ik genoodzaakt om toch de hub aan te schaffen, uiteindelijk via Aliexpress voor 55 euro in totaal 2 sensoren + hub gekocht.
Dit heb ik nu al een tijdje in gebruik voor de ontharder en werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb de conbee 2 besteld.
De geflaste CC2531 en de aqara waterlast sensor automations in HA hebben mijn nachtrust meerdere keren verstoord.
Hopelijk blijft hij daarmee wel permanent verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Lubron schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:25:
[...]

Beste,

Houd er met bronwater rekening mee dat het Fe (ijzer) net zo afgevangen wordt als het Ca,Mn (Calcium Magnesium)
Bedankt voor je correcte info! Ik doe nu af en toe een hoeveelheid citroenzuur in de pekelschouw om vastgezet ijzer op de harsen beter te kunnen wegspoelen bij regeneratie. Citroenzuur is redelijk mild. Ik vermoed dat natriumbisulfiet straffer is en beter werkt?

Ik heb een ontijzeraar met 2 CFT Filox (MnO2 product) om het ijzer (rond de 2.5 Mg/l) uit het water te halen. Deze oxideert het ijzer en filtert het af. Dit werkt behoorlijk goed, maar bij hoge debieten kan er toch nog wat (ongeoxideerd) ijzer doorkomen die de ontharder dan verwijdert. Dit zal max 0.2 a 0.3 Mg/l zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
bke schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:02:
[...]

Bedankt voor je correcte info! Ik doe nu af en toe een hoeveelheid citroenzuur in de pekelschouw om vastgezet ijzer op de harsen beter te kunnen wegspoelen bij regeneratie. Citroenzuur is redelijk mild. Ik vermoed dat natriumbisulfiet straffer is en beter werkt?

Ik heb een ontijzeraar met 2 CFT Filox (MnO2 product) om het ijzer (rond de 2.5 Mg/l) uit het water te halen. Deze oxideert het ijzer en filtert het af. Dit werkt behoorlijk goed, maar bij hoge debieten kan er toch nog wat (ongeoxideerd) ijzer doorkomen die de ontharder dan verwijdert. Dit zal max 0.2 a 0.3 Mg/l zijn ...
Ik neem aan dat dit alleen voor bronwater geld en dat het water wat bij de waterzuivering vandaan komt (leidingwater) dus niet deze hoeveelheden ijzer bevatten?
Of is het ook nodig voor Jan met de pet om dit te doen voor de waterontharder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Koen87 schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:05:
[...]
Of is het ook nodig voor Jan met de pet om dit te doen voor de waterontharder?
Leidingwater bevat normaal gezien geen grote hoeveelheid ijzer. Gelukkig maar, want deze ontijzeraar spoelt zo'n 700 liter water per week naar de afvoer! En dit aan 64 l/min, niet haalbaar met de gemiddelde huishoudelijke wateraansluiting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
wizzopa schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:12:
[...]

In mijn situatie was dat 1 van de eerste dingen die ik van Aqmos moest na kijken. Deze instelling zit verborgen in het menu.
Maar na controle bleek deze goed te staan.
Afgelopen 6 dagen niet heel veel water gebruikt, maar toch even een tussenstandje:
Watermeter van 1.11 naar 1.57 gegaan, meting van de R2D2 van 2.35T naar 2.04T.

Iets zegt me dat ik het geheime menu in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ep Woody schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:07:
[...]

Afgelopen 6 dagen niet heel veel water gebruikt, maar toch even een tussenstandje:
Watermeter van 1.11 naar 1.57 gegaan, meting van de R2D2 van 2.35T naar 2.04T.

Iets zegt me dat ik het geheime menu in moet.
Ik hou het ook even bij.

Water verbruik volgens de watermeter van PWN 1497,45 liter, watermeter Aqmos R2D2 1450 liter.

Een verschil van 47,45 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Verschil lijkt bij mij fors groter. 460 vs 310.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Staat jullie mengkraan niet open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Als deze open zou staan, dan meet je geen 0dH toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

AUijtdehaag schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:08:
Heb de conbee 2 besteld.
De geflaste CC2531 en de aqara waterlast sensor automations in HA hebben mijn nachtrust meerdere keren verstoord.
Hopelijk blijft hij daarmee wel permanent verbonden.
Op zich logisch daar de schoonmaakactie vaak 's nachts bevindt.
Je kan eventueel een automation maken wat in geval van watercontact een helper omzet en een automation die een trigger heeft op basis van tijd en de status van de helper checkt. Zo wordt je' s nachts niet onnodig gestoord en krijg je op je gewenste tijdstip een notificatie indien nodig.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Quad Bedankt
Maar de aqara lag gewoon op tafel. Ik had de automation zo staan, bij wijziging van de status, dat hij een push message gaf naar de telefoon.

Het ging voornamelijk af, vermoed ik, bij verlies van het netwerk, te wijten aan de usb stick.
Ik vond hem gisteren al niet zo responsief, met het schoteltje water om te testen.
Dus vandaar probeer ik nu wat anders dan de alibaba stick en hoop dat het betrouwbaar werkt.

Ik regenereer trouwens overdag. De unit staat in de trapkast en dat is goed hoorbaar in de SLK.
Vandaag is de Clack WS1 in bedrijf gegaan. (vervanging van Fleck SXT)
200 ltr water gekost. Aqmos levert hem niet standaard ingesteld op een kleine ontharder.... :+
Met hulp van een zeer behulpzame en ervaren tweaker hier in dit topic, heb ik de instellingen kunnen reduceren en maar 70 ltr water verbruik bij een (hopelijk) juiste instelling nu.
Edit: de DLFC van 2,2 ga ik nog vervangen voor 1,3

Enkele onderdelen air-gap nog in afwachting van de pakketbezorger.
Ook twee druktransmitters zullen geleverd worden in 2021. Aansluitingen zitten er al.
Ter controle van de CA terugstroombeveiliging, maar die heeft weerstand merk ik al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChN0K_1BCpxzCIouxrerWZcfz6A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksD2PXov7fFrxWFoY9z95Vbm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNo5ncJ6M0GylqwWuOLs1D-_yUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uo7CanUlFioYW29uCyrlUZ5.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2020 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa Het is een ionen uitwisselende ontharder, geen omgekeerde osmose :+
Deze meet meteen dH

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:36:
@wizzopa Het is een ionen uitwisselende ontharder, geen omgekeerde osmose :+
Deze meet meteen dH
Dat maakt toch niets uit, je zal bij een ionen uitwisselende ontharder aan de uitgang een hogere geleiding meten als aan de ingang.😉

Anders even bij Endress+Hauser kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 28-12-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Allen,

Vraagje

Ik ga binnenkort weer verbouwen (nieuwe keuken en later badkamer ook vernieuwen)
In de keuken wou ik graag een zwarte Quooker en de badkamer evt zwarte kranen/WC.
Nu zag ik bij warmteservice: https://www.warmteservice...ions%20-%20Waterontharder

Is dit wat?
Voor mijn waterverbruik zit ik precies goed, is dit merk oke?
kwa installatie is dit vrij simpel?

Gr Myron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Myrie
Ik heb geen ervaring met die aquastar, maar voor dat geld ging ik toch voor deze:
https://www.aqmos.com/was...ts-wasserenthaerter-cm-40
- vrij programmeerbaar
- 10 ltr hars vs 8
- makkelijk onderhoud en revisie
- levensduur >15 jr
- 60kg vs 15kg zoutreservoir. Past dus een hele zak in.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2020 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
nemesis2212 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:51:
ik lees hier ook dingen over amfa 4000. in ongeveer elk woning/camping/lifestyle/koffietijd of wat voor programma dan ook word hier reclame voor gemaakt. het is wel verdacht hoevaak die gast op tv komt. het is iig duidelijk dat amfa 4000 rtl behoorlijk wat geld heeft betaald om zoveel publiciteit te krijgen
Schijnbaar een goed verdienmodel, want je ziet 'm inderdaad overal voorbij komen tegenwoordig.
Het wordt alleen wel steeds gekker heb ik het idee. Er wordt nu zelfs beweerd dat deze waterontharder ook huid problemen oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mr. Jinx
Waarom die man nog niet is opgesloten is me niet duidelijk.
Iets een ontharder noemen, terwijl er niets onthard wordt is gewoon oplichting.

Leuk stukje:
https://www.aqmos.com/mag...trische-wasserenthaertung
Even door google chrome laten vertalen in het nederlands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FleX11
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 13:06
wizzopa schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:43:
[...]

Dat maakt toch niets uit, je zal bij een ionen uitwisselende ontharder aan de uitgang een hogere geleiding meten als aan de ingang.😉

Anders even bij Endress+Hauser kijken.
Ik heb deze onlangs laten plaatsen. Ben er zeker tevreden over. Moet er nog een kastje omheen bouwen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1I3y5T3UIqHKjuwkN3G8LDa7C0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oi5f6fyqwu6nQ1xXkBUEw6F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:22
Kan iemand vertellen of het uitmaakt of de waterontharder op 20 meter van de meter komt? We hebben nog een kamertje over op de eerste verdieping met rioleringsaansluiting en willen graag de stap maken naar een waterontharder. We kunnen achter de knieschotten langs naar de meterkast. We wonen in Friesland en ben nog op zoek naar een leverancier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Zat ik ook al aan te denken, maar ben de kruipruimte nog niet in geweest. Ga volgende week wel eens rustig kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
JL-IP(!) schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:18:
Kan iemand vertellen of het uitmaakt of de waterontharder op 20 meter van de meter komt? We hebben nog een kamertje over op de eerste verdieping met rioleringsaansluiting en willen graag de stap maken naar een waterontharder. We kunnen achter de knieschotten langs naar de meterkast. We wonen in Friesland en ben nog op zoek naar een leverancier :)
Dat maakt niets uit. Wellicht eventuele drukverlies door de lange leiding. Maar het water wordt gewoon onthardt. Velen kopen het bij Aqmos, als je het zelf wilt aansluiten. Daar hebben wij ook goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogem
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-11-2023
Hallo,

Ik ben bezig met het verbouwen van mijn (bestaande bouw) nieuwe woning.
Naast de meterkast was een loze ruimte welke ik geopend heb. Op de foto is te zien wat er te voorschijn kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySdzN3A7SWXg_uxo-XcphfrdFMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7gNcm5nGBiQESdR1z5pYONv.jpg?f=fotoalbum_large

De afvoer is van mijn CV welke op zolder staat, deze is verlegd en zit rechts achter in de hoek. Hier is inmiddels ook een (flexibele) waterleiding geplaats. In de vloer zit een gat waar deze leidingen doorheen gaan en uitkomen in de kruipruimte.

Voor deze open kast zit het luik naar de kruipruimte, dit staat alleen niet op de foto.
Ik heb al een tijdje meegelezen en was overtuigd om de Aqmos R2D2 -32 aan te schaffen (samen + 1 kind). Nu zie ik alleen dat de afmetingen van de Aqmos te groot zijn.

De kast is 35x35x200cm, Ik kom dus in de diepte te kort om de Aqmos te kunnen plaatsen. Zijn hier alternatieven voor te bedenken? Iets met de kruipruimte welke voor de kast zit? Of een andere waterontharder welke wel in de kast past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Laatst online: 17:25
Jogem schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:35:
Hallo,

Ik ben bezig met het verbouwen van mijn (bestaande bouw) nieuwe woning.
Naast de meterkast was een loze ruimte welke ik geopend heb. Op de foto is te zien wat er te voorschijn kwam.

De kast is 35x35x200cm, Ik kom dus in de diepte te kort om de Aqmos te kunnen plaatsen. Zijn hier alternatieven voor te bedenken? Iets met de kruipruimte welke voor de kast zit? Of een andere waterontharder welke wel in de kast past?
Er zijn modellen waarbij zoutvat en cilinder lis van elkaar zijn. Die zou je dan boven elkaar kunnen plaatsen.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Ik zie net dat de R2D2 in de aanbieding is met een kortingscode. Het enige waar ik over twijfel is het geluid van de regeneratie. Het apparaat komt zoals gezegd op de verdieping te staan in een opbergkast, tussen de slaapkamers. Kan iemand aangeven hoe luid het apparaat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
JL-IP(!) schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:22:
Ik zie net dat de R2D2 in de aanbieding is met een kortingscode. Het enige waar ik over twijfel is het geluid van de regeneratie. Het apparaat komt zoals gezegd op de verdieping te staan in een opbergkast, tussen de slaapkamers. Kan iemand aangeven hoe luid het apparaat is?
Je kan de instelling ook om 12 smiddag zetten, dan heb je geen "last" van de regeneratie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JL-IP(!)
Psst. Deze is ook in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Ja dat zag ik ook maar ik was (misschien onterecht) gefocust op de r2d2. Wat is nou het daadwerkelijke verschil buiten de prijs om? Ik zie het niet. Mijn Duits is erg slecht en Chrome vertaalt wat vreemd.
wizzopa schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:31:
[...]
Je kan de instelling ook om 12 smiddag zetten, dan heb je geen "last" van de regeneratie. ;)
Dank :)

[ Voor 17% gewijzigd door JL-IP(!) op 30-12-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JL-IP(!)
Chinees vs amerikaans
Alles instelbaar en zelf te reviseren.
En hier wordt ik erg blij van als techneut

Heb hem nu 2 dagen draaien, dus nog niet helemaal gereed voor een review, maar ben optimistisch.
Zoek maar eens op clack ws1 op youtube.
Ik zal de R2D2 niet afkraken maar als je een keuze hebt...

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:44:
@JL-IP(!)
Chinees vs amerikaans
Alles instelbaar en zelf te reviseren.
En hier wordt ik erg blij van als techneut

Heb hem nu 2 dagen draaien, dus nog niet helemaal gereed voor een review, maar ben optimistisch.
Zoek maar eens op clack ws1 op youtube.
Ik zal de R2D2 niet afkraken maar als je een keuze hebt...
Dank, ik zal er even induiken. De meerprijs vertaald zich dan wel terug en het is een aankoop voor, als het goed is, een zeer geruime tijd dus die paar honderd is het afschrijven dan wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2020 13:03 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.