Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 42 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Ruud888 als je een klein beetje handig bent en logisch kan nadenken (probleem oplossend denken ) dan zou je het waarschijnlijk ook zelf kunnen.

Tuurlijk een beetje afhankelijk van de locatie waar de ontkalker moet komen...

En ik durf bijna wel te stellen dat na het plaatsen van een foto van de gewenste locatie er genoeg tips en adviespunten gegeven worden hier.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-05 14:49
mitsumark schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:47:
@AUijtdehaag De "contact met water" sensor is geen niveaumeting, je weet dus niet hoe leeg het vat is.
Toch wel; het zegt iets over het niveau van het zout, namelijk of het nog boven het water uitsteekt. Dat is een prima indicator.

Er komt nooit meer water bij dan er al in staat, het niveau zakt alleen even bij het spoelen, dus het waterniveau is het probleem niet, dat hoef je niet in de gaten te houden.

Goed, misschien eens per jaar een keer checken, maar dat komt vanzelf wel als je het zout weer eens bijvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:57
Hier Vanaf het begin die xiaomi watersensor in de zoutbak. Krijg keurig een melding als het zout gezakt is en er bijgevuld kan worden.
Kiss bevalt mij prima 😇

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier is de standaard hardheid 10dH, en daarom nu een klein half jaar een Budget 15 van WTR staan.
Dat bevalt opzich prima, echter merk ik nu het volgende:

De regeneratie interval staat op 3,2m2 of 20 dagen.
Het lijkt alleen alsof het water steeds eerder harder aan het worden is.

Vandaag 2x de hardheid gemeten, vanmorgen was de hardheid na 2,13m2 = 2dH, vanavond was de hardheid na 2,3m2 al 3dH. Ik heb dus nog 1m2 te gaan tot de eerstvolgende regeneratie.

De laatste regeneratie van 29-11-2020 heb ik handmatig gestart en eens bekeken wat er gebeurd (is leuk om te zien trouwens :)):

1- Hij start met het pekelwater uit het vat te zuigen (menu 3-44) en na 6 minuten is al het water daaruit weggezogen en sluit de vlotter.
De resterende 38 minuten van deze stap lijkt hij lucht aan te zuigen (bij de cilinder, niet uit het zoutvat), althans zo klinkt het. Zout water is namelijk leeg en de watermeter staat stil. Of is dit geluid wat ik hoor het rondpompen van het pekelwater?
Meer dan dit lijkt er niet te gebeuren bij deze stap.

2- Daarna menu 4-04, dat is 4 minuten lang water in het zoutvat vullen. Het water stijgt snel, na 2 minuten sluit de vlotter de toevoer af, de ontharder wacht dan nog 2 minuten tot dit programma onderdeel klaar is, deze zou ik dan toch naar 2 minuten kunnen zetten?

Kan iemand zeggen of het klopt wat er bij stap 1 gebeurd?
@Rol-Co weet jij wat hij bij jou bij stap 1 doet? Ook nog iets van schoonspoelen met hard water?

Er staat nu nog circa 10cm zout onderin het vat, het water staat daar ruimschoots boven.
Of zou dat zoutniveau te laag zijn?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:36
@henkNL ondanks dat je het proces hen gevolgt mis ik wat stappen.

Stap 1 is terug spoelen ( backwash )
Stap 2 is regenereren met zout water ( brine )
Stap 3 is schoon spoelen ( rinse )
Stap 4 is vullen met zoet water ( refill )

Als je tijdens de regeneratie en zeker de brine stap de afvoerslang eens in een emmer of zo doe kan je zien water er gebeurt na dat de vlotter sluit.

Ik heb voor de controle een oude watermeter in de afvoer zitten.

Maar wat jij hier schrijf daar van zou ik zeggen dat het niet klopt.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
-Stap 1, de backwash wordt om-en-om de regeneratie uitgevoerd, 1x wel, dan 1x niet. Instelling F-01 (ipv F-00)
Het kan dus kloppen dat ik die deze keer niet heb gezien. Is het hiervoor van belang deze elke keer uit te voeren?

-Stap 2 en 3 zijn bij dit type in volgens de manual gezamenlijk, Brine & Slow rinse time
-Stap 4 heb ik weer wel gezien.

edit 1:
Wat ik zo snel gezien heb is dat er geen/weinig water door de afvoerslang naar buiten gaat, maar goede tip om dit eens in een emmer te hangen :)

edit 2:
Er moet ook nog ergens een fast rinse komen, de komende regeneratie nogmaals even checken

[ Voor 26% gewijzigd door henkNL op 05-12-2020 22:38 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

henkNL schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:02:

Er staat nu nog circa 10cm zout onderin het vat, het water staat daar ruimschoots boven.
Of zou dat zoutniveau te laag zijn?
Het zout moet eigenlijk altijd boven het waterniveau zijn omdat je pekel anders niet volledig verzadigd geraakt. Dit kan zeker je capaciteitsprobleem veroorzaken.

Is 10dH de effectieve inkomende hardheid en zijn de instellingen op de klep correct?

6 minuten om de pekel volledig op te zuigen is nogal snel. Meestal hoort dit 15-20 minuten te zijn.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:19
bke schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:05:
[...]
Het zout moet eigenlijk altijd boven het waterniveau zijn omdat je pekel anders niet volledig verzadigd geraakt.
In theorie, als er op de bodem nog 1 zout korrel ligt is het water volledig verzadigd, waarom denk je dat dat alleen is als het zout niveau boven het water uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

mitsumark schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:22:
[...]

In theorie, als er op de bodem nog 1 zout korrel ligt is het water volledig verzadigd, waarom denk je dat dat alleen is als het zout niveau boven het water uitkomt?
Je hebt een berekende hoeveelheid water in de zoutbak, deze moet verzadigde pekel worden. Er moet 350-360 gram zout per liter water oplossen in het reservoir.

Het water dat in contact staat met het zout, zal zout oplossen en verzadigd geraken, maar het water boven het zout lost geen zout op gezien er geen contact of beweging is in het water. Door de zwaartekracht blijft de zware pekel onderaan en het water boven het zout raakt niet verzadigd.

Probeer bij wijze van experiment eens 350 gram zout op te lossen in 1 liter water in een pan van 28cm diameter waarbij het water maar 1 cm hoog staat en het zout 3cm... Dat zal lang duren. En doe eens hetzelfde in een smalle pot waarbij het water 1cm onder het zoutniveau staat.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:15
Is het dan eigenlijk verstandiger om elke paar weken het nivo van je zout sowieso aan te vullen, ipv pas als het bijna geheel op is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

@Al_Dodge_Bundy Zelf raad ik meestal aan om de zoutbak te vullen als het zout net (1-2cm) onder het waterniveau komt. Het kan wel verstandig zijn om 1x per jaar het zout toch sterk te laten zakken zodat het mogelijk is om eventuele "zoutpap" bij gebruik van tablettenzout te verwijderen of "slibafzetting" bij gebruik van kristallen te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
bke schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:05:
[...]

Het zout moet eigenlijk altijd boven het waterniveau zijn omdat je pekel anders niet volledig verzadigd geraakt. Dit kan zeker je capaciteitsprobleem veroorzaken.

Is 10dH de effectieve inkomende hardheid en zijn de instellingen op de klep correct?

6 minuten om de pekel volledig op te zuigen is nogal snel. Meestal hoort dit 15-20 minuten te zijn.
10dH is idd de inkomende hardheid. Dat hij het vat zo snel leeg zuigt, zou dat een instelling kunnen zijn?
Zal vandaag het zout weer eens flink bijvullen tot boven het waterniveau. Ben benieuwd.
Bedankt voor de uitleg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

@henkNL De snelheid van het pekel opzuigen bij een ontharder wordt bepaald door de klepconfiguratie, meerbepaald de injector. De pekel wordt opgezogen via een venturi-effect en het debiet van pekelaanzuiging en de trage spoeling na de pekelanzuiging wordt bepaald door de grootte van het gaatje in deze injector. Een goede regel is dat 1/4 tijdens deze fase tijdens de regeneratie effectieve opzuiging is en 3/4 trage spoeling, waarbij de pekel langzaam door het hars gestuurd wordt. Deze fase wordt gevolgd door een snelle spoeling die de harsen terug omlaag drukt en alle pekelresten verwijdert.

Een langere opzuigtijd zorgt voor meer efficientie. De Natrium uit het pekel heeft meer tijd om zich op het hars te hechten zeg maar. Als je die 6 minuten wilt verlengen, zou er dus een kleinere injector in moeten. Bij een "WTR Budget" toestel bestaat deze injector uit 2 stukken, een "throat" en een "nozzle". Dit is hetzelfde als bij Fleck kleppen. Deze injectoren hebben een bepaalde kleur die de grootte representeert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_26F3YQETLknGR3GpQMdIJBVwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v21MTVmEQW3aAUq0SbyoLYJW.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door bke op 06-12-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Tnx!
Dan moet ik gelijk terugdenken aan mijn post van 7 september.
henkNL schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:14:
Vanwege bovenstaande zojuist even een mailtje naar goedkopewaterontharders gestuurd met de vraag of dit bij de Budget-15 ook kan worden opgelost.

Edit: Ik krijg een ander rubber opgestuurd, ik zal jullie het resultaat laten weten.
Vanwege het schelle geluid tijdens het regenereren heb ik een andere (iets grotere) rubber ring opgestuurd gekregen. Dit gaatje is toen van 1,14 naar 1,89mm gegaan. Weet even de kleur niet uit m'n hoofd.

Klopt het dus dat als tijdens deze fase de opzuiging 15 minuten is, de totale duur circa 60 min moet zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door henkNL op 06-12-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Volgens mij heb je toen de DLFC vergroot. Was dit een zwarte rubber die bij de afvoerslang zit?

Een grotere DLFC zorgt voor een groter debiet tijdens backwash en snelle spoeling. Door het gaatje te vergroten verlaagt de snelheid van het water en is er minder geluid.

Ik zou eerst proberen om te regenereren met voldoende zout, maar als je de injector aanpast kan je best even luisteren na hoeveel minuten de pekel opgezogen is en deze tijd X4 doen.

Ik zie ook dat het debiet van de zoutbakvulling bepaald wordt door de injector bij de RunXin klep. Dit moet ook gecheckt worden bij een aanpassing!

[ Voor 39% gewijzigd door bke op 06-12-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
bke schreef op zondag 6 december 2020 @ 06:14:
[...]
Het water dat in contact staat met het zout, zal zout oplossen en verzadigd geraken, maar het water boven het zout lost geen zout op gezien er geen contact of beweging is in het water. Door de zwaartekracht blijft de zware pekel onderaan en het water boven het zout raakt niet verzadigd.

Probeer bij wijze van experiment eens 350 gram zout op te lossen in 1 liter water in een pan van 28cm diameter waarbij het water maar 1 cm hoog staat en het zout 3cm... Dat zal lang duren. En doe eens hetzelfde in een smalle pot waarbij het water 1cm onder het zoutniveau staat.
Ik heb 2 weken de tijd tussen spoelingen, dat zal wel mengen. Geen idee of hij tijdens de cyclus ook nog (bewegend) water toevoegt.
Zou het niet goed gaan met "weinig" zout dan zou dat wel vermeld worden in de instructies.
Mijn monteur adviseerde zelfs om niet tot de nok te vullen maar tot halverwege.
Mijn vat is regelmatig bijna leeg qua zout, systeem werkt prima.
Wellicht verschilt het per systeem / cyclus.

Misschien beide pannetjes eens 2 weken laten staan en dan kijken hoeveel zout er opgelost is.
Ik zou je experiment dan ook iets aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
mitsumark schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:22:
[...]
Zou het niet goed gaan met "weinig" zout dan zou dat wel vermeld worden in de instructies.
Bij mijn apparaat stond wel zoiets, al staat er niet letterlijk ‘het moet er bovenuit komen’ of ‘Het moet minimaal x kilo zijn’ of zo.
Mijn monteur adviseerde zelfs om niet tot de nok te vullen maar tot halverwege.
Dat zeggen ze soms ook een andere reden: Zout wat in een dikke laag boven het water uit steekt wil nog wel eens een brug vormen en blokkeren. Dan lijkt hij dus nog vol maar intussen is je pekelwater brak / zoet aan het worden.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-05 23:50
Airgap

Ik heb mijn waterontharder in 2016 geïnstalleerd en de leverancier raadde het destijds nog af om een airgap toe te passen.

Vanaf de meterkast waar de ontharder staat is er maar één afvoer in de buurt en dat is bij het toilet dus het zit nu zoals op de foto.

Het betreft een appartement tientallen meters boven de begane grond en na het toilet door de muur zit deze waarschijnlijk direct op de centrale bredere buis naar beneden dus de kans is niet zo groot dat het water terug omhoog komt via overdruk uit het riool.

Via contact zouden er theoretisch wel bacteriën in de waterontharder kunnen komen dus ik zou het graag alsnog op de juiste manier doen, ik heb echter geen idee of dat in deze situatie mogelijk is.

In principe zou er een sifon en airgap tussen moeten:
- is dit mogelijk?
- wat heb je dat voor nodig en hoe sluit je dat aan?

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPlKSwZ6ThiVY8zkXV6n41P-zQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6d1LHKnk5VRrAd7PS1JYRCgo.jpg?f=user_large

Edit: zo te zien zoiets wat er tussen zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G4n6Yns5jYS4iGS-NfX-jXexQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6jrJ2WlqjaKln5ZFFUcYHTiR.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Newday op 06-12-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Newday
Wauw... How the freaking f...

Oke. Heel simpel zonder de rest te weten.

Je maakt een syfon aan de slag die door de muur naar de wc gaat.
Vervolgens haal je een nieuwe afvoerslang die je van de ontharder naar de syfon brengt met airgap..

Vervolgens haal je een schoonmaak kit voor je ontharder, zodat hij vanbinnen buiten en in het zoutvat helemaal gereinigd is.

Dit is mijn 5 sec oplossing voor je probleem...wat je zelf binnen 30min zou kunnen doen. Het kan beter, maar ik vermoed dat je dan de wc moet gaan los koppelen om de manchet te vervangen naar iets met een aansluiting voor een afvoer.

[ Voor 24% gewijzigd door jack zomer op 06-12-2020 15:21 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik kon er op dat moment geen vinden, kant en klaar, dus ik heb zelf iets gefabriekt, kijk een of twee pagina’s terug voor een foto en uitgebreide beschrijving.

Inderdaad is de kans op rioolstuwing nihil maar je zit wel heel dicht op je toiletwater.

Je zult daar boven moeten blijven met je luchtgat en bovendien moet je siphon bestand zijn tegen de krachten van het doortrekkende water. Als die je siphon doen overlopen of juist leegtrekken, schiet het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
@jack zomer @laptopleon Bedankt voor het meedenken.

Had eigenlijk gehoopt het aan de kant van de toilet op te lossen i.v.m. de ruimte in de meterkast maar als ik het goed begrijp doelen jullie beide op een oplossing in de meterkast.

Zou het dan zoiets worden?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM9rmxgqTlzlhR6OherxXAQ74l4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QFCsaJdaXr8yfA0RpuH4YdWF.jpg?f=user_large

Edit: waarbij de slang dan als sifon dient.

.

[ Voor 5% gewijzigd door Newday op 06-12-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Newday schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:07:
Het betreft een appartement tientallen meters boven de begane grond en na het toilet door de muur zit deze waarschijnlijk direct op de centrale bredere buis naar beneden dus de kans is niet zo groot dat het water terug omhoog komt via overdruk uit het riool.
Het is een misvatting te denken dat het mis moet gaan op maaiveld nivo met een riool.

In jouw geval is de kans nu levensgroot dat er rioolwater omhoog komt, er hoeft maar een verstopping te zitten in de buis achter de muur (die waarschijnlijk ook gedeeld wordt met de mensen naast/boven je appartement) en het rioolwater loopt zo je slangetje in.

Goed dat je er wat aan gaat doen dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Wolly schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:45:
[...]

Het is een misvatting te denken dat het mis moet gaan op maaiveld nivo met een riool.

In jouw geval is de kans nu levensgroot dat er rioolwater omhoog komt, er hoeft maar een verstopping te zitten in de buis achter de muur (die waarschijnlijk ook gedeeld wordt met de mensen naast/boven je appartement) en het rioolwater loopt zo je slangetje in.

Goed dat je er wat aan gaat doen dus :P
Ik zei ook dat de kans niet zo groot is (niet onmogelijk).

In mijn situatie wordt de buis alleen gedeeld met de boven- en onderburen dus bij een verstopping bij de onderburen kan het evt. misgaan (maar dan moet het water al een paar meter omhoog).

Is tot nu toe ook nog nooit gebeurd want dan zou de toilet al eerder overstromen dan dat het water de ontharder bereikt, de afvoer van de ontharder zit zo'n 55cm boven de aansluiting op het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
bke schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:29:
Volgens mij heb je toen de DLFC vergroot. Was dit een zwarte rubber die bij de afvoerslang zit?

Een grotere DLFC zorgt voor een groter debiet tijdens backwash en snelle spoeling. Door het gaatje te vergroten verlaagt de snelheid van het water en is er minder geluid.

Ik zou eerst proberen om te regenereren met voldoende zout, maar als je de injector aanpast kan je best even luisteren na hoeveel minuten de pekel opgezogen is en deze tijd X4 doen.

Ik zie ook dat het debiet van de zoutbakvulling bepaald wordt door de injector bij de RunXin klep. Dit moet ook gecheckt worden bij een aanpassing!
Even in de originele manual gekeken, en dat is inderaad de DLFC die ik heb vervangen. Van een roze ring naar bruin.
Het zout moet ik nog vullen, zal de eerst komende regeneratie hiermee aankijken, en daarbij nogmaals de tijd meten van het pekel opzuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Newday schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:10:
@jack zomer @laptopleon Bedankt voor het meedenken.

Had eigenlijk gehoopt het aan de kant van de toilet op te lossen i.v.m. de ruimte in de meterkast maar als ik het goed begrijp doelen jullie beide op een oplossing in de meterkast.

Zou het dan zoiets worden?:

[Afbeelding]

Edit: waarbij de slang dan als sifon dient.
.
Yep.

De eerste keer zou ik er even bij blijven / testen of het niet overloopt of al te hard spettert of zo. Bij mijn ontharder spoot het spoelwater er nogal hard uit. Het moet ook echt wel een aantal liters kunnen verwerken in een vrij korte periode puur op zwaartekracht. Daardoor heb ik de opvangpijp in tweede instantie dieper gemaakt zodat er niets terugspetters. Maar dat had je vast al gelezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
jack zomer schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:51:
@Ruud888 als je een klein beetje handig bent en logisch kan nadenken (probleem oplossend denken ) dan zou je het waarschijnlijk ook zelf kunnen.

Tuurlijk een beetje afhankelijk van de locatie waar de ontkalker moet komen...

En ik durf bijna wel te stellen dat na het plaatsen van een foto van de gewenste locatie er genoeg tips en adviespunten gegeven worden hier.
Het is niet voor mijzelf.
Een familielid zoek een goede leverancier en installateur.
Omgeving Gorinchem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
laptopleon schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:29:
Die HWA-pijp is te koop bij de bouwmarkt, ik meen dat het kortste stuk 2 meter was, dus die heb ik wat ingekort. Neem de brede versie (+/-10 a 12 cm doorsnede). Hou hem niet te kort want het spettert weer omhoog. En toen een bodemstuk wat er niet eens echt bij hoorde, maar wat soort van klem paste. Ik moest toch al met kit aan de slag om een stuk slang er waterdicht aan te maken, dus daar heb ik de bodem ook mee vastgezet.
LinkinTED schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:09:
[...]

Pak de volgende keer normale PVC, bijvoorbeeld 110mm. Dan heb je meer hulpstukken tot je beschikking dan met HWA. Dan had je de bodem gewoon kunnen verlijmen.
Enig idee hoe ik de HWA of PVC pijp via een bodemstuk het makkelijkste op de slang kan aansluiten.
Ik kan daar niet echt een hulpstuk voor vinden.
Of is dit een kwestie van een gat maken in het bodemstuk en de slang er aan kitten / lijmen?

Misschien is een omgekeerde grote plastic fles zonder bodem nog een optie :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Newday schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:52:
[...]

[...]

Enig idee hoe ik de HWA of PVC pijp via een bodemstuk het makkelijkste op de slang kan aansluiten.
Ik kan daar niet echt een hulpstuk voor vinden.
Of is dit een kwestie van een gat maken in het bodemstuk en de slang er aan kitten / lijmen?

Misschien is een omgekeerde grote plastic fles zonder bodem nog een optie :)

.
Zo iets bij Aliexpress https://i.imgur.com/8ItaBPQ.jpg https://i.imgur.com/73Nr4By.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Ik weet niet precies hoe ik deze koppelstukjes moet zien maar ik denk dat ze niet geschikt zijn voor mijn doel.

De slang moet aan de onderkant van de 110mm PVC pijp komen (voor het afvoeren) en een aansluiting van de slang moet ook in het verlengde van de pijp komen, niet haaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Newday schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:17:
[...]

Ik weet niet precies hoe ik deze koppelstukjes moet zien maar ik denk dat ze niet geschikt zijn voor mijn doel.

De slang moet aan de onderkant van de 110mm PVC pijp komen (voor het afvoeren) en een aansluiting van de slang moet ook in het verlengde van de pijp komen, niet haaks.
Een pvc deksel op je pijp en deze koppelingtjes door de deksel slang er aan en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
wizzopa schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:20:
[...]

Een pvc deksel op je pijp en deze koppelingtjes door de deksel slang er aan en klaar. BTW ze zijn er ook recht😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Newday schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:52:Ik kan daar niet echt een hulpstuk voor vinden.
Zo heb ik het wel gedaan. Niet al te zuinig met de kit. Neem een rubberachtige kit die voor goten / water en zo gebruikt wordt, dan heb je goeie. Ouderen noemen dit wel 'mastiek'.

Maar nogmaals: Er bestaan ongetwijfeld nette, kant-en-klare schroefboren oplossingen voor dus als je toch gaan bestellen is dat net zo handig.

Ik was al zo lang bezig met dit ding dat ik niet weer wilde gaan online zoeken, bestellen, dagen wachten voor ik het af kon maken en heb gewoon geïmproviseerd met wat in de dorps-bouwmarkt voorhanden was. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:51
Kit is geen fatsoenlijke afdichting en gewoon knoeiwerk.

PVC mof 110
https://www.wildkamp.nl/p...-grijs-komo-110-mm/230011
PVC verloop 110-50
https://www.wildkamp.nl/p...s-komo-110-x-50-mm/234112
Verloop 50 naar slangtule
https://www.wildkamp.nl/p...-25-8-mm-slangtule/241044

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Kant en klaar spul is uiteraard makkelijker werken maar of het knoeiwerk wordt ligt helemaal aan jezelf. Daarbij, ik heb meer vertrouwen in de waterdichte afdichting van mijn eigen kitwerk dan van welke andere verbinding met PVC dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 20:40
Even wat hulp gevraagd: wij hebben een 5800sxt 15L waterontharder.

Het viel me afgelopen week op dat de waterstand niet meer geteld wordt. Enige tijd geleden was onze bypass van het apparaat geklapt (zie tijdje terug) waarbij de onderdelen van het tellertje in de bypass eruit waren gevlogen.
Bij het in elkaar zetten heb ik goed gelet op dat het schoepenwieltje soepel draaide. Als ik water tap zie ik wel het kraantje op het scherm

Is er toch wat kapot? Of moet ik e.o.a. setting nalopen?

Tevens hebben we nog steeds kalk in het water. Heb vanmorgen getest met een testkitje, bij de 2e druppel werd het water van paars naar blauw. Dat is dan een hardheid van 2 volgens de uitleg.

Wordt bij een hardheid van 0 het water meteen blauw?

Het apparaat zou naar 0 moeten ontkalken. Als ik me niet vergis heeft hij afgelopen weekend nog geregenereerd. Dat staat bij ons op 10 dagen (of 5000liter).
Mag ik er vanuit gaan dat de hardheid gedurende die 10 dagen 0 is? Of is het normaal dat ik nu na een week een hardheid van 2 meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
5000L lijkt erg veel voor een 15L apparaat, wat was de hardheid eerst?
Op hoeveel L zit je na die week?

[ Voor 25% gewijzigd door mitsumark op 12-12-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@stefijn
Had je nou een 5600 SXT of een 5800 SXT?

Het wieltje wordt geteld aan de hand van een sensor.
https://www.waterontharde...800/09108-meter-assy-3-4/
Misschien is daar iets mis mee?

Kun je hem handmatig laten regenereren en dan nog eens de DH meten?

Na jouw ervaring en die van die kennis van me, en het advies van een ervaringsdeskundige hier, heb ik besloten de stoute schoenen aan te trekken en de 5600 SXT zelf te vervangen voor een CLACK WS1
https://www.aqmos.com/anl...ws-1-ci-computergesteuert

Wordt vervolgd....

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2020 11:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Iets wat werkt ga je toch niet vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mitsumark
Ik werk als service engineer in de persluchtdroging en doe ook aan preventief onderhoud. Daar hoort vervanging bij van onderdelen, welke op termijn gaan falen.. ;)

Ik heb zeer onlangs een defekte fleck gehad (bleef spoelen) bij een familie lid
Een opengeklapte flowmeter bij een kennis van me.
Dat wil ik zien te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Laatst online: 02-12-2021
stefijn schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:43:

Tevens hebben we nog steeds kalk in het water. Heb vanmorgen getest met een testkitje, bij de 2e druppel werd het water van paars naar blauw. Dat is dan een hardheid van 2 volgens de uitleg.
Ik heb precies hetzelfde "probleem" met de 5800 sxt. Nou hoeft het niet naar 0. Rond de 2 dH is ook laag zat, dus ik laat het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Igtc26vJdV_O5BMK5Wr_1e5cUh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFPBFBFAOGIS610at26vybDy.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuis 15 liter water en zout in het vat gedaan, vervolgens kwam er water uit de overloop. Is dit normaal, of het ik iets verkeerd gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@royozzz 15 liter water erin gedaan?
Laagje van 10 a 15 25 cm water (incl zout) in het reservoir is genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2020 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
De volgorde is, eerst 15 liter, dan regeneratie run, dan zout in de bak. ;)

dus niet 15 liter en zout want dan loopt het eruit zoals je ziet.

9. Inbedrijfstelling

- Vul ca. 15 liter in de kastbehuizing (tot ca. 25 cm hoog). Na de eerste regeneratie staat het optimale
waterpeil in het zoutreservoir.

- Controleer of de pekelaanzuigleiding (gemiddeld 3/8 ") tussen regelklep en vlotterklep goed vastzit.

- Sluit de regelklep aan op het lichtnet. LCD-scherm knippert en toont de tijd en resterende capaciteit.

- Voer nu een handmatige regeneratie uit. Om dit te doen, draait u de grote draaiknop op de regelklep met de klok mee van de "SERV." Positie naar de "BA. WA. ". Het display toont BACKWASH

[ Voor 66% gewijzigd door wizzopa op 12-12-2020 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
royozzz schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:48:

Zojuist 15 liter water en zout in het vat gedaan, vervolgens kwam er water uit de overloop. Is dit normaal, of het ik iets verkeerd gedaan?
Omdat deze vraag (hoeveel water moet er in de pekelbak) al eerder onbeantwoord bleef, heb ik een poging gedaan dit in de handleiding en online te vinden.

Mijn leverancier heeft een Nederlandstalige uitleg online staan voor de Fleck 4600 en 5600 modellen.

Er staat niet een 'zoveel liter' getal bij. Ik vermoed omdat er allerlei verschillende groottes / modellen pekelbakken gebruikt worden.

Het eenvoudigste is om de bak eerst met zoutbrokken te vullen en dan pas water erbij te doen. Ik heb een vrij grote bak waar makkelijk een hele zak van 25 kilo zout in kan. Dan hoeft daar maar een relatief klein laagje water in te staan. Ik hou het op ongeveer 25% van de hoogte, inclusief zoutbrokken, dat is zat, gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
wizzopa schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:17:
De volgorde is, eerst 15 liter, dan regeneratie run, dan zout in de bak. ;)

dus niet 15 liter en zout want dan loopt het eruit zoals je ziet.

9. Inbedrijfstelling

- Vul ca. 15 liter in de kastbehuizing (tot ca. 25 cm hoog). Na de eerste regeneratie staat het optimale
waterpeil in het zoutreservoir.

- Controleer of de pekelaanzuigleiding (gemiddeld 3/8 ") tussen regelklep en vlotterklep goed vastzit.

- Sluit de regelklep aan op het lichtnet. LCD-scherm knippert en toont de tijd en resterende capaciteit.

- Voer nu een handmatige regeneratie uit. Om dit te doen, draait u de grote draaiknop op de regelklep met de klok mee van de "SERV." Positie naar de "BA. WA. ". Het display toont BACKWASH
Bedankt voor de snelle reactie.
De bypass in de meterkast is geïnstalleerd, deze lekt niet.
Na je reactie heb ik alle zouttabletten er weer uitgehaald, echter nadat ik de bypass en hoofdkraan had geopend spoot het water uit de plastic koppelingen waar de slangen in de waterontharder gaan. In eerste instantie dacht ik dat dit kwam doordat ik me had vergist in aan en afvoer, nadat ik deze had gewisseld was het lekken echter niet verholpen.
Op onderstaande foto is te zien waar hij lekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgy6Mz1zZmb8GSZYaZkIpAJ0L_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y53BY08GM9PchsLJjGk61z4i.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gebruik gemaakt van de bijgeleverde ringen en het lekt echt waar het plastic het apparaat ingaat.
Weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
royozzz schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:36:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie.
De bypass in de meterkast is geïnstalleerd, deze lekt niet.
Na je reactie heb ik alle zouttabletten er weer uitgehaald, echter nadat ik de bypass en hoofdkraan had geopend spoot het water uit de plastic koppelingen waar de slangen in de waterontharder gaan. In eerste instantie dacht ik dat dit kwam doordat ik me had vergist in aan en afvoer, nadat ik deze had gewisseld was het lekken echter niet verholpen.
Op onderstaande foto is te zien waar hij lekt:
[Afbeelding]

Ik heb gebruik gemaakt van de bijgeleverde ringen en het lekt echt waar het plastic het apparaat ingaat.
Weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan?
heb je de zwarte rubber ringen om de koppeling gedaan ( O-ringen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
wizzopa schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:06:
[...]

heb je de zwarte rubber ringen om de koppeling gedaan ( O-ringen )
Er zaten alleen ringen bij om achter de flexibele slangen te doen, ik had er geen rubberen ringen bij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
royozzz schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:09:
[...]

Er zaten alleen ringen bij om achter de flexibele slangen te doen, ik had er geen rubberen ringen bij....
Wat voor kleur waren die ringen, blauw-grijs en plat?

Voor de zwarte ringen toch even zoeken in de verpakking die heb je echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
wizzopa schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:16:
[...]

Wat voor kleur waren die ringen, blauw-grijs en plat?

Voor de zwarte ringen toch even zoeken in de verpakking die heb je echt nodig.
Die had ik er niet bijzitten, alleen die vier die bij de flexibele buizen horen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@royozzz
https://www.aqmos.com/med...eanleitung-R2D2-Serie.pdf

Trek die rode hendels er eens uit.
Zitten er o ringen op de zwarte aansluitingen aan de binnenkant?
Of zijn ze beschadigd met vastdraaien van de flexslangen?
@wizzopa ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guEtBZ_NJPUtKWT5MbHSrRPHr4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTYwfqeTXFYdkR3U8Xq7K6XI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2020 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royozzz
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:43:
@royozzz

@wizzopa ;)

[Afbeelding]
Ik heb die rubberen ringen er niet tussenzitten... ik zal maar in gebrekkig Duits een mailtje sturen in de hoop deze alsnog te ontvangen.... als ik wist welke maat, dan zou ik ze gewoon kopen, dan kan ik tenminste verder. Zo ziet het er bij mij uit en de rubber zit ook niet aan de binnenzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IgnNQmizWDIjXysompft44yBgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0HTaltUivabLGHyom3QrK6R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
royozzz schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:52:
[...]

Ik heb die rubberen ringen er niet tussenzitten... ik zal maar in gebrekkig Duits een mailtje sturen in de hoop deze alsnog te ontvangen.... als ik wist welke maat, dan zou ik ze gewoon kopen, dan kan ik tenminste verder. Zo ziet het er bij mij uit en de rubber zit ook niet aan de binnenzijde:
[Afbeelding]
In Google Engels werkt het ook hoor, spreek uit ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:43:
@royozzz

@wizzopa ;)

[Afbeelding]
Valt ook niet mee, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
ik lees hier ook dingen over amfa 4000. in ongeveer elk woning/camping/lifestyle/koffietijd of wat voor programma dan ook word hier reclame voor gemaakt. het is wel verdacht hoevaak die gast op tv komt. het is iig duidelijk dat amfa 4000 rtl behoorlijk wat geld heeft betaald om zoveel publiciteit te krijgen

[ Voor 11% gewijzigd door nemesis2212 op 13-12-2020 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@royozzz de maat van de o-ring 23,6x2,65 mm 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
wizzopa schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:57:
@royozzz de maat van de o-ring 23,6x2,65 mm 😉
Thanks...ik ga eens kijken of Wildkamp, of Warmteservice die verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
royozzz schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:01:
[...]

Thanks...ik ga eens kijken of Wildkamp, of Warmteservice die verkopen.
Hier de bron: https://www.aqmos.com/med...sanleitung-R2D2-32-72.pdf

Vanaf blz: 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gutgut
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 19:57
stefijn schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:43:

Het viel me afgelopen week op dat de waterstand niet meer geteld wordt. Enige tijd geleden was onze bypass van het apparaat geklapt (zie tijdje terug) waarbij de onderdelen van het tellertje in de bypass eruit waren gevlogen.
Bij het in elkaar zetten heb ik goed gelet op dat het schoepenwieltje soepel draaide. Als ik water tap zie ik wel het kraantje op het scherm

Is er toch wat kapot? Of moet ik e.o.a. setting nalopen?
kijk voor de zekerheid de assembly nog eens na of het turbine wieltje ook echt goed draait.
Hier hetzelfde probleem gehad die van mij had zelfs speling op de as.
je kunt de flowmeter ook uitelkaar halen het is gewoon schroefdraad wat ze gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:20:
@stefijn
Had je nou een 5600 SXT of een 5800 SXT?

Het wieltje wordt geteld aan de hand van een sensor.
https://www.waterontharde...800/09108-meter-assy-3-4/
Misschien is daar iets mis mee?

Kun je hem handmatig laten regenereren en dan nog eens de DH meten?
5800 zou het moeten zijn, heb me de vorige keer vergist/vertypt

Dat ding van je link zit tussen de bypass en de kop. Toen de bypass eraf klapte zijn dus de onderdeeltjes uit dat ding eruit gevlogen: o.a. een wieltje.

Mogelijk is dus die sensor nu kapot of zit dat wieltje niet goed of whatever.

Zou dat de reden kunnen zijn dat hij niet 0dh regelt? Ik zou zeggen dat - omdat wij op tijd gestuurd regeneren, 10 dagen - het eigenlijk niet uitmaakt dat hij niet telt hoeveel water er door heen gaat? M.a.w. als dat ding niet werkt, prima zolang ik niet volumegestuurd ga regeneren? Of is dat te kort door de bocht

Ik zal nog eens meten na de voglende regeneratie, dat zal ws. dinsdag of woensdag a.s. zijn.

2 is voor ons nog te hoog, we hebben allemaal zwart sanitair en ik krijg nog kalkaanslag (al is het niet veel) ook al maken we altijd alles droog.

edit: @gutgut bij mij was de bypass eraf gevlogen een tijd geleden; die zat ws. niet goed vast. Toen is dat wieltje samen met andere onderdeeltjes uit die telunit gevlogen. Ik heb het toen weer in elkaar gezet en voor zover ik weet goed opgelet dat het wieltje soepel draaide.
Maar ik kreeg die schroefdraad bijna niet ingedraaid, hij bleef maar lekken. Uiteindelijk bleek dat ik hem nog iets verder moest draaien, hij zat tegen een soort weerstand waardoor ik hem er niet ver genoeg ingedraaid kreeg. Uiteindelijk ging dat wel, lekte niet meer.

Maar misschien zit ie nu wel te strak en klemt het wieltje, ik heb dat denk ik niet specifiek gechecked.

Het was me ook een raadsel hoe dat ingeschroefde deel van dat wieltje in hemelsnaam uit de telunit heeft kunnen vliegen incl. wieltje toen de bypass losschoot?

Anyway, zal komende week even meten na regeneratie en de boel nog eens uit elkaar halen en checken of t wieltje draait.

[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 13-12-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:51
Waar halen jullie je zout vandaan? Ik zou nieuw willen bestellen echter om het voordelig verzonden te krijgen moet ik wel veel afnemen bij Hydrotense 250kg voor 175 euro. = 70ct per kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:13
japser84 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:05:
Waar halen jullie je zout vandaan? Ik zou nieuw willen bestellen echter om het voordelig verzonden te krijgen moet ik wel veel afnemen bij Hydrotense 250kg voor 175 euro. = 0,70ct per kg.
De gamma;

https://www.gamma.nl/assortiment/zoeken?text=waterontharder

[ Voor 67% gewijzigd door Frank_P op 14-12-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Waar halen jullie je zout vandaan? Ik zou nieuw willen bestellen echter om het voordelig verzonden te krijgen moet ik wel veel afnemen bij Hydrotense 250kg voor 175 euro. = 70ct per kg.
https://www.welkoop.nl/wi...hardingszout-25kg_1110231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 03-05 21:20
Ik heb net een zak gehaald bij de Sligro voor 6.89 ex btw. Edit: van 25 kg. 33 ct per kg incl btw.

Ga vanavond de waterontharder op z'n plek zetten en aansluiten. De bypasskraan zit al op de plek en ook de afvoer voor het pekelwater is geplaatst. Dan kan hij beginnen met ontharden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 14-12-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:34
Warmteservice: 50ct/kg.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik heb de eerste tien zakken gelijk bij de ontharder besteld en toen dat op was bij Frygon 20 x 25 kg zakken gekocht = 500 kg voor € 171,82 inclusief btw (prijs van september 2019). Gratis bezorgd op een mini-pallet zonder statiegeld.

Zout en de bezorgkosten zijn goedkoper naarmate je meer tegelijk besteld. Daarom loont het om iemand in je kennissenkring te zoeken die ook een ontharder heeft. Tien zakjes van 25 kg kunnen de meeste mensen wel kwijt in een garage of zo. Weet je nog meer mensen die mee willen bestellen of heb je ruimte zat, dan kun je nog verder zakken, maar voor mij was dit een mooie prijs/hoeveelheid.

Op deze manier kwam ik op € 0,34 per kg inclusief BTW thuisbezorgd. Ik gebruik 50 kg per jaar dus met 250 kg kan ik 5 jaar vooruit 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:58
laptopleon schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:36:
Ik heb de eerste tien zakken gelijk bij de ontharder besteld en toen dat op was bij Frygon 20 x 25 kg zakken gekocht = 500 kg voor € 171,82 inclusief btw (prijs van september 2019). Gratis bezorgd op een mini-pallet zonder statiegeld.

Zout en de bezorgkosten zijn goedkoper naarmate je meer tegelijk besteld. Daarom loont het om iemand in je kennissenkring te zoeken die ook een ontharder heeft. Tien zakjes van 25 kg kunnen de meeste mensen wel kwijt in een garage of zo. Weet je nog meer mensen die mee willen bestellen of heb je ruimte zat, dan kun je nog verder zakken, maar voor mij was dit een mooie prijs/hoeveelheid.

Op deze manier kwam ik op € 0,34 per kg inclusief BTW thuisbezorgd. Ik gebruik 50 kg per jaar dus met 250 kg kan ik 5 jaar vooruit 8)
dus 8,50 per 25kg ;-)
Een zak bij de Gamma kost 9,50

Voor 2 euro per jaar (2 zakken) ga ik niet 200kg aan extra zout opslaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:06
Schuurtje is net af dus had de ruimte om wat zout in de slaan (eerste zak van begin juli was net op), 8,99 euro per 25 kg met gratis bezorging en pallet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38hWwytWlYCdvc_Xw47ZsF60eXY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkLC3AT9IcbYn651t6LBsujL.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Bij Welkoop zijn ze ook regelmatig 8,5-9 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 16:00
Ik heb al aardig wat pagina's doorgelezen en zelf wat wezen zoeken op internet.
Aangezien ik absoluut geen kenner ben wilde ik toch eens vragen wat de mensen er hier van dachten en wie weet heeft iemand een zelfde soort apparaat in gebruik.

https://www.aquariatics.b...hter-aqua5lr/#description

Dit model wilde ik eigenlijk aanschaffen, of is er een beter type prijstechnisch en of in kwaliteit beter ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Mijn Aqmos R2D2-32 is bezig met de brine. Tot over 45 minuten. Straks nog even programmeren en vullen met zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Waar moet ik de liters straks opzetten, ik heb een hardheid van tussen de 8 en de 9 volgens de test. Ben even de berekening kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Nevermind:
10 * 3200 * 5.6 = 179200 mmo/l
179200 / 5.6 / 9 = 3555 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ep Woody schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:40:
Nevermind:
10 * 3200 * 5.6 = 179200 mmo/l
179200 / 5.6 / 9 = 3555 liter.
Dat zou mooi zijn als je dat gaat halen😉

Hier staat hij op 3200 liter maar voor dat ik dat bereik gaat de hardheid omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Waah schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:50:
[...]

dus 8,50 per 25kg ;-)
Een zak bij de Gamma kost 9,50

Voor 2 euro per jaar (2 zakken) ga ik niet 200kg aan extra zout opslaan :+
Snap ik, snap ik, maar toch… Ik vind het juist héérlijk dat ik wat ruimte heb voor dat soort soort gepruts. Voor die paar euro hoef je het niet te doen maar ik moet anders 30 km omrijden voor de dichtstbijzijnde Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wat is de consensus qua maximale regeneratieduur? Ik gebruik ongeveer 60 m3 per jaar,, met 3.2 m3 per regeneratie zou dat neerkomen op 18.75 regeneraties per jaar, wat neerkomt op iedere 19.4 dagen. Is het acceptabel om hem op 20 dagen te zetten of is het risico op bacteriegroei te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ep Woody schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:40:
Wat is de consensus qua maximale regeneratieduur? Ik gebruik ongeveer 60 m3 per jaar,, met 3.2 m3 per regeneratie zou dat neerkomen op 18.75 regeneraties per jaar, wat neerkomt op iedere 19.4 dagen. Is het acceptabel om hem op 20 dagen te zetten of is het risico op bacteriegroei te groot?
De richtlijn is 7 dagen tussen de regeneraties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
wizzopa schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:48:
[...]

De richtlijn is 7 dagen tussen de regeneraties.
Het gaat er dus met name om dat het water eens per 7 dagen ververst wordt. Bij een vakantie worden toch de leidingen doorgespoeld, verder wordt er iedere dag wel water getapt. Zie ook dat de waterontharder van Bikkel aangeeft dat het standaard op 14 dagen staat en dat je hem niet langer dan op 21 dagen moet zetten. Ga denk ik inderdaad voor 20 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ik zelf heb hem op 14 dagen staan, ik zou dus naar 21 dagen kunnen gaan, maar uit metingen is naar voren gekomen dat ik dan waarschijnlijk geen water met een hardheid van 0 dH uit de ontharder krijg. Uit die zelfde meting blijkt dat na 2550 liter de hardheid omhoog gaat. Aqmos geeft aan dat je 3200 liter met een hardheid van 10 dH kan ontharden, maar dat lukt nog niet.

Aqmos is bezig met dat uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

@wizzopa Denk je dat Aqmos wat te optimistisch is met de onthardingscapaciteit van de R2D2? Ter info:

Volgens de tabel zou ik bij dH 8,5 hier gerust 3600 liter moeten kunnen halen, maar zoals ik eerder heb geschreven ging dat ook niet goed en heb ik vlak voor die limiet en regenereren tot mijn verrassing dH5 gemeten. Limiet heb ik toen aangepast naar 3400 liter en nogmaals gemeten -bij ca 0,5kuub te gaan- was het nog steeds 0dH. Een extra meetmoment kort voor het bereiken van de limiet helaas gemist, maar de instelling zal nu wel dicht bij het optimum zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:09:
@wizzopa Denk je dat Aqmos wat te optimistisch is met de onthardingscapaciteit van de R2D2? Ter info:

Volgens de tabel zou ik bij dH 8,5 hier gerust 3600 liter moeten kunnen halen, maar zoals ik eerder heb geschreven ging dat ook niet goed en heb ik vlak voor die limiet en regenereren tot mijn verrassing dH5 gemeten. Limiet heb ik toen aangepast naar 3400 liter en nogmaals gemeten -bij ca 0,5kuub te gaan- was het nog steeds 0dH. Een extra meetmoment kort voor het bereiken van de limiet helaas gemist, maar de instelling zal nu wel dicht bij het optimum zitten.
Dat denk ik ook, maar ze zijn van goede wil ik heb rechstreeks contact met de technische dienst, die meten nu ook aan de ontharder en als daar uit blijkt dat het klopt wat er naar voren is gekomen, dan zou dat betekenen dat er te kort hars in de cilinder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

OK dat zou dan voor alle uitgeleverde R2D2's zijn? Keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
R2D2 geprogrammeerd en ingesteld op 21 dagen, voorzien van zout en een waterleak sensor. Dan krijg ik straks ook een melding als het zout op is.

Nu kijken of ik de watermeter kan verbeteren zodat ik ook een goede stabiele uitlees krijg van het waterverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:53
Ep Woody schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:20:
[...]

Het gaat er dus met name om dat het water eens per 7 dagen ververst wordt. Bij een vakantie worden toch de leidingen doorgespoeld, verder wordt er iedere dag wel water getapt. Zie ook dat de waterontharder van Bikkel aangeeft dat het standaard op 14 dagen staat en dat je hem niet langer dan op 21 dagen moet zetten. Ga denk ik inderdaad voor 20 dagen.
Het water in je zoutvat wordt niet ververst, dus dat staat dan 20/21 dagen stil. Juist daar kan die bacterie groei in optreden. Vervolgens spoel je dat zoute water door je hars heen. Ik zou de regeneratie interval nooit zo hoog zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Als je die pagina leest dan houden bacterien niet van een zoute omgeving. Dus bacteriegroei gaat niet over je zoutvat...maar over stilstand in je harsvat
https://waterontharderkie...dagen-tussen-regeneraties

"Wanneer een waterontharder wordt geregenereerd zal zout water door de ionenwisselaar gespoeld worden. Aan een zoute omgeving hebben bacteriën een hekel. Niet voor niets wordt zout gebruikt voor het langdurig bewaren van voedsel. Wanneer tijdens het regenereren met zout water de ionenwisselaar wordt gespoeld, zal dat het effect hebben van een kleine voorjaarsschoonmaak. De meeste bacteriën zullen via het riool afgevoerd en zal, normaal gesproken, de hoeveelheid bacteriën in de ionenwisselaar binnen acceptabele proporties blijven."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:51
stefijn schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:37:
"Wanneer een waterontharder wordt geregenereerd zal zout water door de ionenwisselaar gespoeld worden. Aan een zoute omgeving hebben bacteriën een hekel. Niet voor niets wordt zout gebruikt voor het langdurig bewaren van voedsel. Wanneer tijdens het regenereren met zout water de ionenwisselaar wordt gespoeld, zal dat het effect hebben van een kleine voorjaarsschoonmaak. De meeste bacteriën zullen via het riool afgevoerd en zal, normaal gesproken, de hoeveelheid bacteriën in de ionenwisselaar binnen acceptabele proporties blijven."
Door het dagelijks gebruik van de waterkraan stroomt er toch continu water door de harskolom. Dan kunnen er toch ook geen bacteriën zich ontwikkelen?
Beetje hetzelfde als legionella in de waterleiding. Zolang dat je minimaal elke 72 uur water gebruikt, heeft het geen kans van groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
LinkinTED schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:42:
[...]

Door het dagelijks gebruik van de waterkraan stroomt er toch continu water door de harskolom. Dan kunnen er toch ook geen bacteriën zich ontwikkelen?
Beetje hetzelfde als legionella in de waterleiding. Zolang dat je minimaal elke 72 uur water gebruikt, heeft het geen kans van groeien.
Dus, conclusie, enige kans op bacterien is wanneer je de regeneratie op een lange periode zet en dan ook die gehele periode geen water gebruikt (in ieder geval niet genoeg om de hele harsunit te verversen), bijv. tijdens vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
LinkinTED schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:42:
[...]
Door de harskern wel, maar in je zoutvat staat het al die tijd stil.
Gelukkig gedijen de meeste bacterien niet zo goed in "pekelwater", dus ook dat risico lijkt me mee te vallen.
Of er moet "schoon" water van de laatste cyclus in de leiding blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Ik heb de o-ringen ontvangen en de waterontharder aangesloten en in gebruik genomen.
Wat ik me afvroeg, zodra het zoutvat leeg is - moet ik dan ook het water bijvullen of gaat dit automatisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@royozzz Dat gaat iedere regeneratie automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Vandaag 12 dagen na de laatste regeneratie met nog 820 liter te gaan ( van de 3200 ) tot de volgende regeneratie, een hardheid gemeten van 1,5 dH.

Er is duidelijk iets mis😡.

Aqmos is ook zoekende😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:31
wizzopa schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:05:
Vandaag 12 dagen na de laatste regeneratie met nog 820 liter te gaan ( van de 3200 ) tot de volgende regeneratie, een hardheid gemeten van 1,5 dH.

Er is duidelijk iets mis😡.

Aqmos is ook zoekende😉
Is de Aqmos ook niet wat onder bemeten / te enthousiast met de specificaties? Met een hars inhoud van 15L doe ik 14 dh zo'n 2400L water. Aqmos geeft bij 15dH aan 2100L te kunnen ontharden. Dat lijkt mij erg veel!

Mijn gevoel zegt dat de R2D2 meer geschikt is om een in keukenkast te plaatsen om bijvoorbeeld een cooker kalkvrij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

XyRuS schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:13:
[...]
Mijn gevoel zegt dat de R2D2 meer geschikt is om een in keukenkast te plaatsen om bijvoorbeeld een cooker kalkvrij te houden.
Gevoel hebben we niet zoveel aan. Bij ons kan de R2D2 zeker 3000liter bij 8,5 dH ontharden tussen de regneraties en is ruim voldoende voor ons jaarlijkse 80M3 verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:17
[...]

Is de Aqmos ook niet wat onder bemeten / te enthousiast met de specificaties? Met een hars inhoud van 15L doe ik 14 dh zo'n 2400L water. Aqmos geeft bij 15dH aan 2100L te kunnen ontharden. Dat lijkt mij erg veel!
14dh en 2400 liter en 15dh en 2100 liter is toch ongeveer hetzelfde? Althans, als het bij beide om 15L harsvaten gaat.
Ik doe 3300L ofzo met een 15L harsvat en 9dH. Ook bewust 500 liter er al afgehaald t.o.v. de specs om een goede buffer te hebben.

Denk dat je een punt hebt m.b.t. de specs die fabrikanten opgeven en de praktijk. Lijkt me ook niet zo’n probleem voor @wizzopa om het aantal liters/dagen tot regenereren gewoon wat omlaag te zetten.
Net als bij auto’s: kunnen zogenaamd 23km rijden op 1 liter benzine en rijden in de praktijk 1 op 15. Dan kun je denk ik ook wachten tot je een ons weegt voordat automerk X dit heeft onderzocht en met een verklaring komt. Iets met ideale omstandigheden, marketing en andere prietpraat enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:31
JPS schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:21:
[...]

Gevoel hebben we niet zoveel aan. Bij ons kan de R2D2 zeker 3000liter bij 8,5 dH ontharden tussen de regneraties en is ruim voldoende voor ons jaarlijkse 80M3 verbruik.
Klopt, daarom was ik al voorzichtig met mijn uitspraken :+ Vanuit eigen ervaring vond ik tijdens mijn zoektocht naar de juiste ontharder specificaties die ver uit elkaar liepen. In die zin heb ik dan ook maar voor better safe then sorry gekozen.

Volgens mij speelt doorstroom snelheid ook een grote rol. Meer hars is langzamere doorstroom snelheid van het water. Maar ook dat is zo'n variabele die in elke situatie weer anders is en ook niet eenduidig is opgegeven in spec's.
remzor schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:21:
[...]

14dh en 2400 liter en 15dh en 2100 liter is toch ongeveer hetzelfde? Althans, als het bij beide om 15L harsvaten gaat.
Ik doe 3300L ofzo met een 15L harsvat en 9dH. Ook bewust 500 liter er al afgehaald t.o.v. de specs om een goede buffer te hebben.

Denk dat je een punt hebt m.b.t. de specs die fabrikanten opgeven en de praktijk. Lijkt me ook niet zo’n probleem voor @wizzopa om het aantal liters/dagen tot regenereren gewoon wat omlaag te zetten.
Net als bij auto’s: kunnen zogenaamd 23km rijden op 1 liter benzine en rijden in de praktijk 1 op 15. Dan kun je denk ik ook wachten tot je een ons weegt voordat automerk X dit heeft onderzocht en met een verklaring komt. Iets met ideale omstandigheden, marketing en andere prietpraat enzo :P
Maar de Aqmos heeft 8L harsvulling en ik heb 15L vulling. Je legt het mooi uit met het verhaal de auto test, dat is inderdaad wel wat ik in gedachte had. Lab omstandigheden, zeer lage doorstroom snelheid en wat je meer kan verzinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door XyRuS op 19-12-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
[...]

Er zijn heel veel verschillende soorten hars voor ontharders in de handel, dus op basis van de inhoud zonder te weten welk type en merk er in de ontharder zit is een vergelijk niet te doen.

Dat zou mogelijk zijn, maar in de handleiding staat 3200 liter van 10 naar 0 dH hier zou ik er zelf 4000 liter uit moeten halen, mijn water is 8 dH.

Ik heb nog geen berichten van Aqmos ontvangen dat dat niet zou kloppen.

Zij zijn ook verbaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@remzor het om laag zetten is het probleem ook niet, meer het niet halen van wat de leverancier aangeeft.

Zoals ik in een andere reactie al aangaf zij zijn verbaast.

Maar er word aan gewerkt.

Pagina: 1 ... 42 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.