PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Omdat ik dit wel een makkelijker oplossing vond (all-in-1) En ik heb er de ruimte voor .. dus jaAUijtdehaag schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:23:
Die bypass afsluiter is ook wel lomp groot en zwaar.
Waarom niet een paar kogelkraantjes in je bestaande leiding?
@wizzopa Wat bedoel je precies met schuiven? Op de foto is rechts de aanvoer leiding en links retour weer naar het huis toe.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Als je die om om wissel, rechts retour links aanvoer, dan kan je mogelijk een bocht maken me uponor.Possible schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:46:
[...]
Omdat ik dit wel een makkelijker oplossing vond (all-in-1) En ik heb er de ruimte voor .. dus ja
@wizzopa Wat bedoel je precies met schuiven? Op de foto is rechts de aanvoer leiding en links retour weer naar het huis toe.
En ja als er weer geld is dan komt er een WP
[ Voor 22% gewijzigd door Possible op 27-11-2020 07:58 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Zo iets https://i.imgur.com/KqbAW4W.jpgAUijtdehaag schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:56:
@Possible
Juist omdat het all-in-one is, is het niet makkelijk.
En de rvs kogelkraantjes zijn ook niet heel duur.
https://www.indi.nl/nl-nl...nen/roestvrijstaal-2-weg/
[Afbeelding]
Wanneer kan die gasleiding weg?
Het viel mij tegen wat die kogelkranen kosten, je hebt voor de doorlaat minimaal 3/4" nodig.
In de link die @AUijtdehaag deelt, kosten die 22€ x 3 = 66€, met nog wat appendages erbij zit je ook zo aan 75-80€.
Zijn die kogelkranen wel voorzien van KIWA keur???!
Die pypass was 30 euro meende ik.LinkinTED schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:45:
@Possible wat kost die bypass?
Het viel mij tegen wat die kogelkranen kosten, je hebt voor de doorlaat minimaal 3/4" nodig.
In de link die @AUijtdehaag deelt, kosten die 22€ x 3 = 66€, met nog wat appendages erbij zit je ook zo aan 75-80€.
Gorinchem
Geen idee.LinkinTED schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:45:
@Possible wat kost die bypass?
https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/973/
Ik loop weleens rond in waterpompstations van waterbedrijven en ik zie veel rvs.
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2020 09:07 ]
Dat is de prijs in combinatie met de ontharder, los is hij €89.—
https://www.aqmos.com/anlagenzubehoer/montagebloecke/
Ja klopt, dus daarom ben ik ook voor deze gegaanwizzopa schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:21:
[...]
Lijkt mij nog steeds goedkoper dan (KIWA gekeurde) kogelkranen.wizzopa schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:21:
[...]
Wat is dan de meer waarde van Kiwa gekeurde kranenLinkinTED schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:26:
[...]
Lijkt mij nog steeds goedkoper dan (KIWA gekeurde) kogelkranen.
( Kogelkraan-DVGW, US 3/4" x 75 mm, DN 15 met lange hendel, DIN EN-13828, CW 617-M )
https://www.econo.nl/koge...del-din-en-13828-cw-617-m
Ik had zelf nog nooit iets aangesloten qua leidingwerk, laat staan dat ik iets wist van waterontharders, dus ik heb me eerst eindeloos (ik ben nogal en miereneuker) online georiënteerd en toen ik wist wat ik wilde qua ontharder, vond ik een goed prijs bij Hydrotense. Ze richten zich niet speciaal op consumenten, eerder op bedrijven, maar als je een gerichte vraag hebt, krijg je gewoon antwoord. Eerst 'overlegd' met ze over een aantal details qua plaatsing en afvoer, door zelf een zo compleet mogelijke tekening met maten, afstanden en benodigde materialen te maken (lijkt me sowieso een goed plan) en te mailen. Zij kwamen aan de hand daarvan zelf met een set aansluitmateriaal met de juiste lengte, aansluitzadel van de juiste diameter. Daar had ik nog nooit van gehoord bijvoorbeeld dus daar was ik niet zo snel opgekomen dus was ik gaan prutsen met pvc-lijm of zo. Ook toen een koppeling wat bleef zweten, kwamen ze met tips, waardoor ik het uiteindelijk toch dicht kreeg (kwestie van gelijkmatig de tape winden). En na ingebruikname ook nog wel eens iets gevraagd, via de telefoon. Je kan ze gewoon bellen, dat zie je ook niet vaak meer bij webwinkelsRuud888 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:05:
Wat zijn goede en betrouwbare leveranciers en eventueel plaatsen?
Gorinchem?
Edit: Over by-pass-en gesproken: Sommige ontharders hebben er eentje ingebouwd. De mijne heeft drie standen: Via de ontharder, by-pass en dicht.
Als je toch een ontharder wil, scheelt het ook kosten en ruimte (waar je vaak ook nog slecht bij kan).
[ Voor 8% gewijzigd door laptopleon op 27-11-2020 15:36 ]
Dat je zeker weet dat het geschikt is voor waterleidingssystemen.wizzopa schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:49:
[...]
Wat is dan de meer waarde van Kiwa gekeurde kranen
Als het systeem goed is komt er niks uit de overlooproyozzz schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:30:
Ik overweeg de slang die aangesloten is op "overloopventiel" in een emmer, of fles te hangen en vroeg me af of daar veel water uitkomt en waarom zijn dit twee aparte slangen (afvoer en overloop)?
En het zijn 2 slangen omdat het 2 systemen zijn...
Afvoer en overloop.
Ik heb zelf de overloopslang niet aangesloten. Het leverde bij mij geen schade en meerwaarde op mocht het zoutvat overstromen.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Ben ik in ieder geval niet vergeten :):Consulectro schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:01:
Vergeten jullie de CA keerklep niet die bij automatische waterontharders ook nodig is? Die zie ik niet op de foto's van de laatste paar dagen.
Ik heb eigenlijk nog nooit zo'n CA keerklep gezien bij een waterontharder. Wel bij een wasmachine-aansluiting. Ik vraag me af of een waterontharder valt onder "vloeistoffen (klasse 3), die in enigermate schadelijk kunnen zijn voor de menselijke gezondheid door de aanwezigheid van giftige stoffen." aangezien er geen giftige stoffen in zitten.
Niet vergeten, bewust niet geplaatst.Consulectro schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:01:
Vergeten jullie de CA keerklep niet die bij automatische waterontharders ook nodig is? Die zie ik niet op de foto's van de laatste paar dagen.
Maar ik ben niet in nld woonzaam.
En ja door specifieke omstandigheden van mijn water voorzieningen is het prima veilig.
Misschien niet geheel on-topic maar wel uit interesse, waarom eigenlijk RVS?AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:03:
@wizzopa Precies.
Maar dan kraantjes van RVS
Als ik opnieuw mocht beginnen in mijn huis...![]()
https://www.viega.nl/nl/p...chniek/Sanpress-Inox.html
@wizzopa heb jij voor de by-pass messing kranen gebruikt? Of zijn deze van staal?
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Ik heb een RVS vat, had mooier geweest dat er ook RVS leidingen aan zitten.
Geeft ook minder warmteverlies dan koper.
Maar meeste is ook bronzen koppelingen (viega) aan het buffervat.
Met messing en rvs krijg je galvanische corrosie als het met elkaar in verbinding staat.
En RVS is ook wel erg mooi om te zien.
Ja, ik gebruik dit type al jaren o.a. ook bij mijn warmtepompboiler.henkNL schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:57:
[...]
Misschien niet geheel on-topic maar wel uit interesse, waarom eigenlijk RVS?
@wizzopa heb jij voor de by-pass messing kranen gebruikt? Of zijn deze van staal?
@wizzopa messing of staal?
Zijn het deze?
Ben aan het overwegen de ontharder te verplaatsen (volgend jaar bij de verbouwing van de badkamer), dan wil ik ook gelijk zo'n nette by-pass erbij zodat hij eventueel makkelijk is af te koppelen.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Ik zou deze nemen https://www.econo.nl/koge...del-din-en-13828-cw-617-mhenkNL schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:28:
Tnx, beide.
@wizzopa messing of staal?
Zijn het deze?
Ben aan het overwegen de ontharder te verplaatsen (volgend jaar bij de verbouwing van de badkamer), dan wil ik ook gelijk zo'n nette by-pass erbij zodat hij eventueel makkelijk is af te koppelen.
Ik had met die andere een probleempje, de afdichting tussen de 2 kraan helften waar de kogel tussen zit is erg zwak en raakte lek bij het vast zetten.
Rechts van de kogelkraan met de zwarte overstort aan de onderkant.laptopleon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:52:
Waar zit hij dan bij jou, achter de watermeter op de foto of zo?
Ik heb eigenlijk nog nooit zo'n CA keerklep gezien bij een waterontharder. Wel bij een wasmachine-aansluiting. Ik vraag me af of een waterontharder valt onder "vloeistoffen (klasse 3), die in enigermate schadelijk kunnen zijn voor de menselijke gezondheid door de aanwezigheid van giftige stoffen." aangezien er geen giftige stoffen in zitten.
Vitens geeft het aan op hun website... https://www.vitens.nl/ser...rhardheid/waterontharders
Kost 67€ (incl de kogelkraan), heb m er tussen gezet. Kostte toch al geld, dat maakte het verschil niet meer.
[ Voor 16% gewijzigd door LinkinTED op 27-11-2020 22:21 ]
Om te zien of het ingestelde volume van 3600 liter ook juist was (normale waterhardheid is hier dH8,5) heb ik even getest en tot mijn verrassing kwam ik op een waarde van dH5 uit, wat nul zou moeten zijn. Kennelijk heb ik toch het volume te ruim ingeschat of is de hardheid hier toch hoger dan voor installatie 2x door mij gemeten. Enfin, ik ga de waarde lager instellen.
Hoe vaak heeft hij geregenereerd na in gebruik name?JPS schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:23:
Vannacht zou de 14d tijdgestuurde regeneratie weer gaan lopen, en ik zie net op het display dat er nog 20 liter verbruik te gaan was om volumegestuurde regeneratie te starten. Ons 14d verbruik en dit regeneratieinterval liggen net als vorige keren best dicht bij elkaar; volume is steeds net niet gehaald.
Om te zien of het ingestelde volume van 3600 liter ook juist was (normale waterhardheid is hier dH8) heb ik even getest en tot mijn verrassing kwam ik op een waarde van dH5 uit, wat nul zou moeten zijn. Kennelijk heb ik toch het volume te ruim ingeschat of is de hardheid hier toch hoger dan voor installatie 2x door mij gemeten. Enfin, ik ga de waarde lager instellen.
Ok, ik had hier 4 regeneraties met 3200 liter die eigelijk allemaal binnen de Interval van 14 dagen vielen ook een verhoging van 0 naar 4 dH bij een hardheid van 8 dH.JPS schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:30:
Dit zou de 5e keer zijn. Heb net 3400 liter ingesteld en handmatige regeneratie gestart
En dat komt dus doordat er te weinig geregenereerd wordt en daardoor de harskern niet volledig gereinigd wordt door het pekelwater?wizzopa schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:37:
[...]
Ok, ik had hier 4 regeneraties met 3200 liter die eigelijk allemaal binnen de Interval van 14 dagen vielen ook een verhoging van 0 naar 4 dH bij een hardheid van 8 dH.
Dat zal wel kloppen, maar dit speelt binnen de standaard door de leverancier in gestelde parameters. Die stelt dat er 3200 liter water met een hardheid van 10 dH naar 0 dH onthard kan worden.athvdk schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:44:
[...]
En dat komt dus doordat er te weinig geregenereerd wordt en daardoor de harskern niet volledig gereinigd wordt door het pekelwater?
Een oplossing door verandering van instellingen die dit verhelpen hoor ik graag.
[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 28-11-2020 07:43 ]
Niet om betweterig te doen of zo maar er staatLinkinTED schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:18:
[...]
Vitens geeft het aan op hun website... https://www.vitens.nl/ser...rhardheid/waterontharders
“Bij een ontharder op basis van ionenwisseling kan het water vervuild zijn door de ontharder. Dit water mag niet terugstromen in het drinkwaternet. Daarom is een terugstroombeveiliging van het type CA nodig.”
OK, denk ik dan, dus het moet, als in: is verplicht.
Maar dan lees je verder en dan staat er:
[…]
“- Voor ontharders met een verwisselbaar filter is een controleerbare keerklep van het type EA wettelijk verplicht.”
Wat opvalt, is dat bij dit laatste ‘wettelijk verplicht’ staat en bij de eerste niet. Dit doet mij vermoeden dat het eerste niet wettelijk verplicht is.
Dit vermoeden wordt versterkt doordat ik een ‘verplicht’ opmerking over een ca-keerklep in de gelinkte tekst (Alle regels via www.infodwi.nl) nergens kan vinden.
EA wordt gebruikt voor ontkalkers met patronen. Die regenereren dus door de patronen te vervangen.
Zo heb ik het begrepen.
[ Voor 3% gewijzigd door Consulectro op 28-11-2020 15:18 ]
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Dit water mag niet terugstromen in het drinkwaternet.
Dat is misschien niet wettelijk, maar ze geven wel aan dat het niet mag.
Als ik naar de totale kosten van de installatie kijk, dan is de keerklep slechts een klein deel. Daarvoor hoef je het mijn inziens niet te laten.
Zijn er geen fiber ringen mee geleverd?royozzz schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:53:
Weet iemand of er teflon om de schroefdraad van de bypass moet, voordat de flexibele slangen eraan gemonteerd worden?
Jawel, die heb ik ertussen, hoeft teflon dan niet?
Bedankt voor de snelle reactie! Alle voorbereidingen zijn getroffen, volgende week wordt het zout bezorgd - dan hoef ik alleen nog de bypass tussen de leiding te monteren....wizzopa schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:00:
Nee dat is niet nodig!
Afvoer gemaakt naar het putje welke 2 cm erboven hangt. Op deze manier heb ik dus ook geen airgap hoeven te maken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KVoAjk2KZ6jQOIYiq9E6OO1J.jpg?f=user_large)
Woensdag komt de lootgieter om alles te persen en ook de bypass te monteren.
Onze waterontharder regenereert sowieso 1 keer in de 7 dagen.wizzopa schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 07:37:
[...]
Dat zal wel kloppen, maar dit speelt binnen de standaard door de leverancier in gestelde parameters. Die stelt dat er 3200 liter water met een hardheid van 10 dH naar 0 dH onthard kan worden.
Een oplossing door verandering van instellingen die dit verhelpen hoor ik graag.
Maar ik zal het ook eens nameten.
Brabant water schrijft dit:LinkinTED schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:18:
[...]Vitens geeft het aan op hun website... https://www.vitens.nl/ser...rhardheid/waterontharders
Kost 67€ (incl de kogelkraan), heb m er tussen gezet. Kostte toch al geld, dat maakte het verschil niet meer.
https://www.brabantwater....obladen/INFO0200-1100.pdf
Beveiliging
Een regenererende ontharder moet aangesloten zijn via een beveiliging type BA of CA en de afvoer moet
onderbroken zijn. Zowel de regenererende ontharde als de BA/CA moeten boven maaiveld (namelijk op
plaatsen die niet kunnen overstromen) geplaatst worden. Plaatsing in de meterput is verboden.
Voor een patroonontharder is een beveiliging type EA voldoende.
Je hebt dan daarmee alsnog je eigen airgap gemaaktPossible schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:37:Afvoer gemaakt naar het putje welke 2 cm erboven hangt. Op deze manier heb ik dus ook geen airgap hoeven te maken:
Jazeker, geen foto van gemaakt maar diesteekt zo’n 2cm boven de afvoerputje uit.laptopleon schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:09:
[...]
Je hebt dan daarmee alsnog je eigen airgap gemaaktIk neem aan dat de airgap / putje linksachter of in ieder geval niet in beeld zijn.
Ook even 5 liter water achter elkaar door de afvoer gedaan. Geen probleem gelukkig !
Ik gok op iets dat ik de turbine (waterteller) van de ontharder gekomen is. Ik zou deze eens controleren!harrybeuker schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:09:
iemand enig idee wat dit kan zijn?
<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>
thanks, ik ga dit doorgeven. Zou namelijk zelf mijn vingers er niet aan durven te brandenbke schreef op maandag 30 november 2020 @ 06:17:
[...]
Ik gok op iets dat ik de turbine (waterteller) van de ontharder gekomen is. Ik zou deze eens controleren!

Gisteren een harsreiniger gebruikt. Daarvoor moet de kap van de Eri IQSoft 12 eraf. Die zit vast met 2 plastic schroefjes.. nu is 1 zo’n schroefje in het zoutreservoir gevallen en totaal onvindbaar
Ik ben toch malle pietje niet!
The Legend schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:48:
In de categorie![]()
![]()
Gisteren een harsreiniger gebruikt. Daarvoor moet de kap van de Eri IQSoft 12 eraf. Die zit vast met 2 plastic schroefjes.. nu is 1 zo’n schroefje in het zoutreservoir gevallen en totaal onvindbaarIs dit een gevaar voor het apparaat en misschien belangrijker, voor de veiligheid van het drinkwater?
ah plastic schroef! ik zou me er niet druk om maken en wanneer het uitkomt de bak een keer leeg kiepen?
Hoe schadelijk het is kan ik niet zeggen, maar ik heb wel begrepen dat vervuiling zoals ijzer en chloor niet goed zijn voor de harsvulling. Ik kan helaas geen Nederlandse bron vinden.
http://wcponline.com/2020...oval-by-softening-resins/
Soluble (ferrous) iron is exchanged by water softening resins in the same way as the hardness ions, calcium and magnesium. The affinity of ferrous iron for softener resins is somewhat lower than calcium and a bit higher than magnesium. Iron exchanges into the resin just like hardness does. The issue is with regeneration. When water is added to the brine tank, it is invariably exposed to air and picks up oxygen. When the oxygen in the brine meets the ferrous iron being regenerated out of the resin, ferrous iron will oxidize to ferric iron and precipitate. The precipitation occurs at the surface of the resin beads, interfering with the exchange of hardness ions and the resulting particulate iron acts like a sponge to hold up and release the various other ions in the feed.
[ Voor 3% gewijzigd door XyRuS op 01-12-2020 12:01 ]
Als hij in de bak viel, dan is hij daar.
Bak leegmaken en even zoeken...
Of misschien een plastic magneet op een stokje gebruiken
Een plastic magneetjejack zomer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:56:
[...]
Als hij in de bak viel, dan is hij daar.
Bak leegmaken en even zoeken...
Of misschien een magneet op een stokje gebruiken

Hahah juist. Ik ga even koffie pakken..
Helemaal over het woord plastic heen gelezen...
Maar misschien bestaan er wel plastic magneten..
Er bestaan ook magneten tegen kalkaanslag
Dus 2 opties over. Negeren, plastic in de bak lijkt me niet zo heel erg... De hele bak is plastic.
Of optie 2. Leeg halen en zoeken..
Mijnes heeft een zeefje voor de opzuigbuis.. misschien even checken of die daar ook op zit?The Legend schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:48:
In de categorie![]()
![]()
Gisteren een harsreiniger gebruikt. Daarvoor moet de kap van de Eri IQSoft 12 eraf. Die zit vast met 2 plastic schroefjes.. nu is 1 zo’n schroefje in het zoutreservoir gevallen en totaal onvindbaarIs dit een gevaar voor het apparaat en misschien belangrijker, voor de veiligheid van het drinkwater?
Ik heb toevallig ook net twee flesjes binnengekregen.
Gewoon een flesje bij het pekelwater gooien en mee laten re-generen, toch?
Reiniger is idd toevoegen aan de pekelbuis (dus niet het zoutreservoir).
Ik ben toch malle pietje niet!
Dus hoe dan ook zal het ontsmettingsspul wel niet 100% met de eerstvolgende regenereerbeurt weg gaan uit de pekelbak. Afijn ik ga het gewoon proberen.
Ik zit al langer aan zigbee-spul te denken, maar het is zo moeilijk om goede informatie vinden.
Bij allerlei zigbee-apparaten staat een waarschuwing dat het alleen werkt met zigbee-hub van hetzelfde merk. Daar krijg ik dan weer keuze-stress van want het ene merk heeft beperkte keuze in soorten apparaten en het andere is weer drie keer zo duur, etc.
Lijkt me een mooie oplossing.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Als je daar vanaf wil: Intel Nuc (2e hands) of Raspberry Pi + Home Assistant en Conbee USB Zigbee stick. Dan kan je opeens veel meer koppelen ;-)laptopleon schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:22:
Wauw, dat lijkt me ook wel wat.
Ik zit al langer aan zigbee-spul te denken, maar het is zo moeilijk om goede informatie vinden.
Bij allerlei zigbee-apparaten staat een waarschuwing dat het alleen werkt met zigbee-hub van hetzelfde merk. Daar krijg ik dan weer keuze-stress van want het ene merk heeft beperkte keuze in soorten apparaten en het andere is weer drie keer zo duur, etc.
Nadeel: Iets minder intuitief om op te zetten natuurlijk. Maar als het draait ;-)
Is een heel Home Assistant topic op Tweakers voor info.
@Possible ik weet wat ik vanavond ga bestellen

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 02-12-2020 14:10 ]
Geniaal, stukken makkelijker dan iets met een afstand laser
Onze waterontharders zijn standaard voorzien van een interne terugslagklep, en een luchtgat op uw riool aansluiting is niet toegepast.
Door de nieuwe technieken wordt het afval water weg geduwd door de waterdruk en wordt vervolgens op waterdruk afgesloten.
Ik neem aan dat dit dan klopt maar ben niet zo technisch dat ik dit antwoord op waarde kan schatten. Toen ik hem belde bleef hij heel vriendelijk maar bleef erbij dat het echt niet nodig was bij deze aansluiting op onze afvoer. Iemand die hier iets over kan zeggen? Mijn vriendin zegt dat ik ze gewoon moet vertrouwen maar ik vind het vreemd dat er expliciet die gaps aangegeven worden. Ze verzekeren ons dat we geen risico lopen op vuil water teruglopen.
[ Voor 11% gewijzigd door Teknix1982 op 02-12-2020 22:45 ]
Het kan best zijn dat de installateur gelijk heeft, maar het is wel absurd gezien de Delta Open Drain meegeleverd wordt bij elke Delta ontharder. Heb er hier zelf één geïnstalleerd en de air gap zat erbij.Teknix1982 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:41:
Ik heb iets meer dan een jaar een Delta duplex ontharder in gebruik. Ben er op zich heel tevreden over. Echter laatst las ik dit topic door en zie ik de discussie over de air gap. Die is bij ons ook niet gebruikt. Ik heb de leverancier Meerendonk die hem ook geïnstalleerd heeft bij ons gemaild waarom die niet gebruikt is. Volgende reactie kreeg ik:
Onze waterontharders zijn standaard voorzien van een interne terugslagklep, en een luchtgat op uw riool aansluiting is niet toegepast.
Door de nieuwe technieken wordt het afval water weg geduwd door de waterdruk en wordt vervolgens op waterdruk afgesloten.
Ik neem aan dat dit dan klopt maar ben niet zo technisch dat ik dit antwoord op waarde kan schatten. Toen ik hem belde bleef hij heel vriendelijk maar bleef erbij dat het echt niet nodig was bij deze aansluiting op onze afvoer. Iemand die hier iets over kan zeggen? Mijn vriendin zegt dat ik ze gewoon moet vertrouwen maar ik vind het vreemd dat er expliciet die gaps aangegeven worden. Ze verzekeren ons dat we geen risico lopen op vuil water teruglopen.
Wordt ook bevestigd op hun eigen website: https://www.deltawatersof...essoires/delta-open-drain
Kortom mijn indruk is, dat het eerder uitzondering dan regel is.
Ik weet eigenlijk niet of het wettelijk verplicht is.
Hebben jullie het alsnog laten doen? Ik kan niet echt inschatten of het een echt risico voor veiligheid is of niet.laptopleon schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:39:
Ook mijn leverancier, toch een vrij groot bedrijf, vond het niet nodig, doen het zelf niet, hebben er ook geen stukken voor liggen. En bijvoorbeeld bij de ontharders van mijn ouders en zwager zijn door twee verschillende grote / bekende onthardingsbedrijven (zal ik ze maar noemen) de luchtgaten niet toegepast.
Kortom mijn indruk is, dat het eerder uitzondering dan regel is.
Ik weet eigenlijk niet of het wettelijk verplicht is.
Ik deed voor het eerst iets met waterleidingen / afvoer dus moest me toch al een beetje hierin verdiepen en wilde in eerst instantie een bestaand onderdeel hiervoor bestellen. Ik ging er van uit dat gewoon bestond. Maar dat viel nog niet mee, dus toen heb ik zelf iets in elkaar gefabriekt, van een stuk PCV-pijp + bodemstuk wat verkocht wordt als HWA-pijp (hemelwaterafvoer..).
Ik zal de foto hier nog een keer herplaatsen:
:strip_exif()/f/image/DfZfwalHhTTnkRej7wh4UHzO.jpg?f=fotoalbum_large)
Die HWA-pijp is te koop bij de bouwmarkt, ik meen dat het kortste stuk 2 meter was, dus die heb ik wat ingekort. Neem de brede versie (+/-10 a 12 cm doorsnede). Hou hem niet te kort want het spettert weer omhoog. En toen een bodemstuk wat er niet eens echt bij hoorde, maar wat soort van klem paste. Ik moest toch al met kit aan de slag om een stuk slang er waterdicht aan te maken, dus daar heb ik de bodem ook mee vastgezet.
Die slang (lijkt op degelijke tuinslang) gast daarna de kruipruimte in, richting zadel dat op de afvoerpijp is geschroefd.
Ik heb bewust de slang wat langer gehouden zodat er een paar slagen in zitten. Hierdoor functioneert hij meteen als sifon / waterslot zodat er geen meur uit het riool kan komen.
Het kan ongetwijfeld makkelijker met een kant-en-klaar stuk als je dat kunt vinden.
De slangen van de ontharder-afvoer en pekelbak-overloop hangen in twee witte stukjes pvc-pijp die ik nog had liggen. Die worden op hun plaats gehouden door tie-wraps, aan een 90° metalen hoekstuk wat weer aan de achterwand-plaat geschroefd zit. Is hier natuurlijk niet voor bedoeld maar past precies, goedkoop, onverwoestbaar, stevig, gaten er al in en ligt bij de bouwmarkt waar je toch al moet zijn.
Achteraf schat ik de kans dat er ooit iets zo ver omhoog komt uit het riool op nihil, haha. Omdat het water dan een meter of zo omhoog moet komen spuiten.
Ik woon hier alweer 15 jaar en de enige keer dat iets vergelijkbaars gebeurde, was kort na oplevering, toen ik boven het bad leeg liet lopen, terwijl de afvoerpijp tussen het huis en de straat kapotgedrukt was door een kraan, vol zand stond en daardoor het water niet goed weg kon. Dus ja, je weet nooit of er ooit een verstopping ontstaat ergens, maar zelfs dan loopt eerder het toilet over dan dat het zo hoog de ontharder in komt, want die hangt veel hoger. Enige theoretische situatie die ik kan bedenken, is dat er met hoge druk een onderhoudsman aan de slag gaat, bij een verstopping.
Daarom heb ik de lucht-afstand ook zo kort gehouden, het spettert anders al gauw een paar druppel buiten de opvang.
https://www.aliexpress.com/item/32858956186.html
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Is het niet minstens net zo makkelijk om een counter op het aantal spoelingen te zetten en gewoon elke x keer bijvullen, of een herinnering eens in de x tijd, ongeacht of ie (bijna) helemaal leeg is.
Dat laatste doe ik, notificatie eens in de 3 maanden.
Kunnen we niet gewoon meten hoe lang we doen over A naar B, en dan heb je ook (min of meer) de snelheid vd auto.
Edit: km teller gewijzigd in snelheidsmeter
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2020 16:49 ]
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
En helaas zal dit niet werken voor ikke.
Mijn zout staat na de eerste regeneratie na het vullen altijd onder water.
Ook een hoogse sensor op een drijver gaat mij dus bijna niks over de hoeveelheid zout verstellen. Drijft namelijk op het water.
Wel zou een diepte sensor vanaf de deksel mits hij door water gaat mij meer info kunnen geven,. Met als pijn punt, de zout laag is niet egaal. Richting de aan en afvoer van het water zit minder zout.. soort omgekeerde piramide..
Nog even over nadenken dus..
Interessant! Weet je toevallig ook of dit (Raspberry Pi + Conbee Zigbee stick) dan werkt via Apple Home?Waah schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:08:
[...]
Als je daar vanaf wil: Intel Nuc (2e hands) of Raspberry Pi + Home Assistant en Conbee USB Zigbee stick. Dan kan je opeens veel meer koppelen ;-)
Nadeel: Iets minder intuitief om op te zetten natuurlijk. Maar als het draait ;-)
Is een heel Home Assistant topic op Tweakers voor info.
Google "home assistant home kit" en de eerste hit (van home assistant zelf) heeft alle uitleg en beperkingen uitgelegd.laptopleon schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:33:
[...]
Interessant! Weet je toevallig ook of dit (Raspberry Pi + Conbee Zigbee stick) dan werkt via Apple Home?
Vind ik een rare vergelijking, want wat is het doel van de teller, waar heeft de gebruiker behoefte aan? Kan die behoefte ook anders vervuld worden? En hoe nauwkeurig moet dat dan?AUijtdehaag schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:49:
@mitsumark Wat je dus zegt, is het overbodig een km teller te hebben in de auto.
Kunnen we niet gewoon meten hoe lang we doen over A naar B, en dan heb je ook (min of meer) de snelheid vd auto.
PS: km-teller (meet de (dag)afstand) is geen snelheidsmeter.
Als dingen automatisch gaan helemaal top, wanneer ze (veel) efficienter gaan ook, maar dat is bij deze sensoren toch niet het geval?Mattie112 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:55:
Tja er zijn mensen die hebben hun hele huis vol met automatisch lampen en een ander zegt weer "joh wat een moeite 2x per dag die paar lichtknopjes". Blijft een mooi/nietmooi verhaal en een persoonlijke meningIk vind het in elk geval een slimme oplossing zo ja
Je krijgt een melding en moet alsnog zelf bijvullen, of die melding nu op basis van een sensor, tijd, of teller komt maakt toch niks uit?
Of ben je bang dat je tijdgestuurd 1x per jaar vaker moet bijvullen dan met de sensor waarmee je misschien net iets langer kunt wachten?
Het doel van de teller, is de niveaumeting: de gebruiker informeren hoe hard hij gaat/hoe weinig zout er nog in zit.
De behoefte is te weten hoe hard rij ik of hoe leeg is mijn zoutvat.
boete/of hard water
Post wat aangepast, het is idd snelheidsmeter ipv km teller.
tot zover de hersenspinselenafwijking. (of is het hersenenspinselafwijking?)
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2020 16:53 ]
De sensor geeft alleen aan dat er contact met water is wanneer het zout (bijna) op is, dan krijg je een melding om zout bij te vullen.
Ook tijdgestuurd krijg je "exact" dezelfde melding, alleen op basis van een andere "meting".
De behoefte van zacht water wordt in beide gevallen even goed vervuld, mits je uiteraard een tijdsinterval kiest die korter is dan dat het duurt om je zout op te maken.
Het enige wat je met de sensor kan doen is tot het allerlaatste moment wachten, en dus misschien net iets minder vaak hoeven vullen.
Vergelijking met de snelheidsmeter snap ik nog niet. Als het erom gaat dat je geen boetes krijgt vanwege te hard rijden, dan voldoet bijvoorbeeld het tellen van hectometerpaaltjes vs tijd niet. Er is geen alternatief.
Misschien logischer om de brandstofmeter te pakken, (analoog) wijzertje vs aan/uit lampje.
Een wijzer lijkt me hier wel handig, anders moet je imo teveel veiligheidsmarge inbouwen voor het brandstoflampje. Maar ook hier kan ik ook simpelweg elke tankbeurt de km-teller (daar is ie weer) op 0 zetten, en bij 800km weer tanken. Hooguit net iets minder nauwkeurig/efficient, maar voor iets wat je 4 keer per jaar zou doen meer dan voldoende... Als je maar niet zonder komt te staan.
De watersensor is nog steeds geen wijzer en voedt alleen een "lampje", net zoals tijd dat zou doen, hooguit iets efficienter.
Maar zelfs zo'n afstand sensor lijkt me weinig toegevoegde waarde, dan weet je na x tijd dat ie halverwege is, en dan?
Anders is het, als je op basis van de sensor automatisch kunt laten bijvullen, maar ik zie nog niet voor me hoe.
Na de installatie Heb ik gisteren de test gedaan. Het water had toen een licht / donkere kleur. Nu net weer een test gedaan en nu is ie alweer een stuk lichter. Het water uit de boiler is nog we roze (logisch want er zit 200 liter water in wat nog lang niet is bijgemengd met onthard water)
Niet aankomen staat van uit Aqmos goed😉Possible schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:47:
Vraagje over de hardheid... moet ik het stelschroefje nou helemaal naar beneden hebben gedraaid voor een hardheid van 0 dh?
Na de installatie Heb ik gisteren de test gedaan. Het water had toen een licht / donkere kleur. Nu net weer een test gedaan en nu is ie alweer een stuk lichter. Het water uit de boiler is nog we roze (logisch want er zit 200 liter water in wat nog lang niet is bijgemengd met onthard water)
Oops.... nu al aan lopen draaien... dan moet ik hem dus maar ff aanpassen haha en testen. Donker groen moet het water zijn toch?
Overigens zou je dit als gebruiker toch zelf moeten instellen? Het ene gebied in Nederland is harder / zachter dan het andere lijkt mij.
[ Voor 19% gewijzigd door Possible op 03-12-2020 18:08 ]
Doe ipv 5 cc een 10 cc in het buisje, dan moet het water met 1 druppel licht groen zijn.Possible schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:57:
[...]
Oops.... nu al aan lopen draaien... dan moet ik hem dus maar ff aanpassen haha en testen. Donker groen moet het water zijn toch?
Kraan even doorspoelen zodat er geen restant warmwater in zit, test buisje goed spoelen met water wat je wil meten en vullen tot het streepje van 10 cc. 😉
Als je water van 0 dH wil kraantje dicht.
[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 03-12-2020 18:11 ]
Pak de volgende keer normale PVC, bijvoorbeeld 110mm. Dan heb je meer hulpstukken tot je beschikking dan met HWA. Dan had je de bodem gewoon kunnen verlijmen.laptopleon schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:29:
Ik ging hem sowieso zelf aansluiten, omdat het gewoon een flink bedrag scheelt en ik vind dat wel leuk, om wat te leren en zo.
Ik deed voor het eerst iets met waterleidingen / afvoer dus moest me toch al een beetje hierin verdiepen en wilde in eerst instantie een bestaand onderdeel hiervoor bestellen. Ik ging er van uit dat gewoon bestond. Maar dat viel nog niet mee, dus toen heb ik zelf iets in elkaar gefabriekt, van een stuk PCV-pijp + bodemstuk wat verkocht wordt als HWA-pijp (hemelwaterafvoer..).
Ik zal de foto hier nog een keer herplaatsen:
[Afbeelding]
Die HWA-pijp is te koop bij de bouwmarkt, ik meen dat het kortste stuk 2 meter was, dus die heb ik wat ingekort. Neem de brede versie (+/-10 a 12 cm doorsnede). Hou hem niet te kort want het spettert weer omhoog. En toen een bodemstuk wat er niet eens echt bij hoorde, maar wat soort van klem paste. Ik moest toch al met kit aan de slag om een stuk slang er waterdicht aan te maken, dus daar heb ik de bodem ook mee vastgezet.
Die slang (lijkt op degelijke tuinslang) gast daarna de kruipruimte in, richting zadel dat op de afvoerpijp is geschroefd.
Ik heb bewust de slang wat langer gehouden zodat er een paar slagen in zitten. Hierdoor functioneert hij meteen als sifon / waterslot zodat er geen meur uit het riool kan komen.
Het kan ongetwijfeld makkelijker met een kant-en-klaar stuk als je dat kunt vinden.
De slangen van de ontharder-afvoer en pekelbak-overloop hangen in twee witte stukjes pvc-pijp die ik nog had liggen. Die worden op hun plaats gehouden door tie-wraps, aan een 90° metalen hoekstuk wat weer aan de achterwand-plaat geschroefd zit. Is hier natuurlijk niet voor bedoeld maar past precies, goedkoop, onverwoestbaar, stevig, gaten er al in en ligt bij de bouwmarkt waar je toch al moet zijn.
Achteraf schat ik de kans dat er ooit iets zo ver omhoog komt uit het riool op nihil, haha. Omdat het water dan een meter of zo omhoog moet komen spuiten.
Ik woon hier alweer 15 jaar en de enige keer dat iets vergelijkbaars gebeurde, was kort na oplevering, toen ik boven het bad leeg liet lopen, terwijl de afvoerpijp tussen het huis en de straat kapotgedrukt was door een kraan, vol zand stond en daardoor het water niet goed weg kon. Dus ja, je weet nooit of er ooit een verstopping ontstaat ergens, maar zelfs dan loopt eerder het toilet over dan dat het zo hoog de ontharder in komt, want die hangt veel hoger. Enige theoretische situatie die ik kan bedenken, is dat er met hoge druk een onderhoudsman aan de slag gaat, bij een verstopping.
Omgev Gorinchem
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.