Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 40 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 10:25
Goed ik ben dus nog steeds aan het oriënteren voor een waterontharder op basis van hars&zout ipv de oneflow die ik nu heb.Dit omdat op mijn zwarte sanitair toch echt kalkstrepen achter blijven.

Nu gaat een ontharder helaas niet in de meterkast passen.
Kruipruimte is ook geen optie, totaal niet makkelijk toegankelijk.
Blijft de kast onder de trap over denk ik, of zijn er nog andere locaties waar je een ontharder kan plaatsen (zolder?)

De trapkast is in de keuken die door loopt naar de woonkamer zonder een tussendeur oid.
Het gaat om een open trap die uit komt op de eerste verdieping waar de slaapkamers aan grenzen.

Nu vroeg ik me af hoeveel geluid een waterontharder bij normaal gebruik maakt en bij regeneratie.
Ik kwam onderstaande filmpjes gepost door XyRuS tegen en schrok me rot.
Maakt regenereren zo'n herrie?

@XyRuS Sorry even schaamteloos je filmpjes gequote....
XyRuS schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:03:

Hier een filmpje van hoe backwash en fast rinse horen te klinken (bij mijn ouders)
[Video]

Hier een video van hoe het bij mij klonk na installatie tijdens backwash. Let dus op het piepende geluid wat veel te luid is om fatsoenlijk doorheen te slapen.
[Video]

Dit heb ik terug gekoppeld naar de leverancier maar omdat ik toch nieuwsgierig ben, ben ik zelf opzoek gegaan. Het heeft wat research gekost en heb het probleem kunnen herleiden naar de restrictie ring in de afvoerkoppeling. Deze was bij hoge flow naar de afvoer aan het resoneren.

Met als resultaat een stille backwash en quick rinse: [Video]
Als regenereren zoveel herrie maakt, dan is de trapkast dus ook geen optie.
Dan zit iedereen bij iedere regeneratie rechtop in z'n bed (allemaal lichte slapers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:59
Supershiva schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:13:
Goed ik ben dus nog steeds aan het oriënteren voor een waterontharder op basis van hars&zout ipv de oneflow die ik nu heb.Dit omdat op mijn zwarte sanitair toch echt kalkstrepen achter blijven.

Nu gaat een ontharder helaas niet in de meterkast passen.
Kruipruimte is ook geen optie, totaal niet makkelijk toegankelijk.
Blijft de kast onder de trap over denk ik, of zijn er nog andere locaties waar je een ontharder kan plaatsen (zolder?)

De trapkast is in de keuken die door loopt naar de woonkamer zonder een tussendeur oid.
Het gaat om een open trap die uit komt op de eerste verdieping waar de slaapkamers aan grenzen.

Nu vroeg ik me af hoeveel geluid een waterontharder bij normaal gebruik maakt en bij regeneratie.
Ik kwam onderstaande filmpjes gepost door XyRuS tegen en schrok me rot.
Maakt regenereren zo'n herrie?

@XyRuS Sorry even schaamteloos je filmpjes gequote....

[...]

Als regenereren zoveel herrie maakt, dan is de trapkast dus ook geen optie.
Dan zit iedereen bij iedere regeneratie rechtop in z'n bed (allemaal lichte slapers)
Hier gebeurt het regenereren om 12 uur in de middag.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

OK, kleine 1,5kg per regeneratie dus. Lijkt me niet onlogisch, maar weet even niet of er goede referentiewaarden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:32:
OK, kleine 1,5kg per regeneratie dus. Lijkt me niet onlogisch, maar weet even niet of er goede referentiewaarden zijn.
Ik heb het nog even na gemeten en kom 8,1 kg.
Volgens Aqmos zou een regeneratie 1,28 kg zout verbruiken, dan heb ik een meer verbruik van 420 gram😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Dat is op zich wel een interessant gegeven, ook in relatie tot de eerdere tweakdiscussie.

Mijn aanname is dat het zoutverbruik niet afhankelijk is van de verzadigingsgraad van de harskern, maar puur van de brine cycle.
Afgaande op je meerverbruik van 420 gram en onder de aanname van een lineair regeneratieverband zou je het brine interval met 1/3 kunnen verkorten. Misschien een marge aanhouden maar een kwart tijdsreductie is misschien het tweaken waard.

[ Voor 10% gewijzigd door JPS op 09-11-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Zout verbruik is inderdaad niet afhankelijk van de verzadiging maar van de te tijd Brine cycle, in theorie zou je tijd van brine cycle kunnen halveren, maar je heb ook tijd en water nodig om het zoute water door de kolom te duwen met zoet water.
De tijd verkorten heeft waarschijnlijk een negatief effect op de regeneratie, iets waar ik na 4 regeneraties mee geconfronteerd werd, namelijk een hogere dH dan eerst, geen nul dH maar 4 dH met nog 720 liter en 1 dag te gaan.

Dit ben ik nu aan het uitzoeken met een techneut van Aqmos, deze adviseerde de Brine cycle van 28 minuten op 35 minuten te zetten.
Als experiment kan ik daar wel in meegaan, echter bij het instellen is door wat voor omstandigheid dan ook de totaal teller en de dagen teller gereset en is er onbedoeld een regeneratie uitgevoerd.

Gevolg geen basis meer voor het experiment waar ik dan kon zien of met de 35 minuten brine cycle weer een verlaging van de dH zou zien.

Vandaag weer alles in de oude situatie terug gebracht en met de hand nog maar een regeneratie gedaan.

Nu maar weer 8 weken de zaak aan kijken en zien of het zich herhaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
wizzopa schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:06:
Vandaag heeft de zout niveau sensor laten zien dat hij werkt.

10 minuten na de refill ging de lamp in de kamer aan en liet Sonoff in de app zien dat er zout bijgevuld moest worden.

Verbruik ca 8,5 8,1 kg.
Wat zijn die zwarte deeltjes in het zoute water ( zout niveau sensor)?

[ Voor 5% gewijzigd door athvdk op 10-11-2020 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 10:25
wizzopa schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:26:
[...]

Hier gebeurt het regenereren om 12 uur in de middag.
Ja is ook nog een optie.

Maar mijn vragen zijn eigenlijk;

1) Maakt een waterontharder onder normale omstandigheden geluid, hoor je het water er door heen gaan ? Zoals bijv bij een vaatwasser of hoor je niks?
2) Maakt de ontharder bij jullie bij regenereren ook zoveel geluid als op deze filmpjes ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Supershiva schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:33:
[...]

Ja is ook nog een optie.

Maar mijn vragen zijn eigenlijk;

1) Maakt een waterontharder onder normale omstandigheden geluid, hoor je het water er door heen gaan ? Zoals bijv bij een vaatwasser of hoor je niks?
2) Maakt de ontharder bij jullie bij regenereren ook zoveel geluid als op deze filmpjes ?
Ja ook een ontharder maakt geluid en je hoort het water er door heen stromen. Het geluid is zachter dan van mijn vaatwasser.
Wat ik ook hoor is water in de afvoer maar dan alleen als de deur open staat, maar dat is te voorkomen door het water niet rechtstreeks in een syphon te laten stromen.

Het snerpende geluid uit het filmpje dat hoor ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 14:02
Vandaag de Aqmos waterontharder met toebehoren ontvangen en nu blijkt de bypass een ingang te hebben van 30mm (of 32mm).... is dit een probleem aangezien de leiding slecht 15mm is, of bestaat daar ook een knelkoppeling voor? Tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
royozzz schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:36:
Vandaag de Aqmos waterontharder met toebehoren ontvangen en nu blijkt de bypass een ingang te hebben van 30mm (of 32mm).... is dit een probleem aangezien de leiding slecht 15mm is, of bestaat daar ook een knelkoppeling voor? Tips zijn welkom.
Even je PM lezen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-06 21:24
royozzz schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:36:
Neem aan dat je met 32mm een 1" aansluiting bedoeld?

Dan een verloop van 1" naar 3/4" draad. En vervolgens een puntstuk 15mm knel x 3/4" draad.
Wildkamp en Warmteservice hebben die in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
LinkinTED schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:44:
[...]

Neem aan dat je met 32mm een 1" aansluiting bedoeld?

Dan een verloop van 1" naar 3/4" draad. En vervolgens een puntstuk 15mm knel x 3/4" draad.
Wildkamp en Warmteservice hebben die in ieder geval.
Dankjewel, dan ga ik daar sowieso heen met deze info.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• athvdk
Ik vind PM (personal messages) niet thuis horen in een openbaar forum. Waarom mag de rest niet weten wat het antwoord op de vraag is? :(
Met PM schiet je het doel van een forum voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
athvdk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:33:
[...]

Ik vind PM (personal messages) niet thuis horen in een openbaar forum. Waarom mag de rest niet weten wat het antwoord op de vraag is? :(
Ik zou de stopkraan na de water meter vervangen door een keerklep type EA ( is niet officieel maar beter dan niets ) vandaar met 1 knie 15 mm naar de voorkant,
daar een knie 15mm x 1/2 " die in een verloop ring 1" buiten x 1/2 binnen " die in de bypass.
Aan de ander kant van de bypass verloop ring 1" buiten x 1/2 binnen " naar 1/2"x 15 mm.

De bypass niet met de knoppen omhoog maar naar voren, dan heb je de aansluiting voor de slang aan de achterkant ipv onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royozzz
athvdk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:33:
[...]

Ik voelde me wel vereerd 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
royozzz schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:55:
[...]

Ik voelde me wel vereerd 😋
Persoonlijke aandacht is altijd leuk ;)
Maar Wizzopa heeft inmiddels het antwoord gedeeld en daar hebben we allemaal iets aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-06 13:26

Consulectro

Lekker bezig...

wizzopa schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:51:
[...]

Ik zou de stopkraan na de water meter vervangen door een keerklep type EA ( is niet officieel maar beter dan niets ) ......
Waarom niet zoals het hoort! I.p.v een EA keerklep een CA keerklep met aansluiting op de afvoer. Is iets (ongeveer €50) duurder maar dan heb je het ook goed. Ook bij controle.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
wizzopa schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:46:
[...]

Ja ook een ontharder maakt geluid en je hoort het water er door heen stromen. Het geluid is zachter dan van mijn vaatwasser.
Wat ik ook hoor is water in de afvoer maar dan alleen als de deur open staat, maar dat is te voorkomen door het water niet rechtstreeks in een syphon te laten stromen.

Het snerpende geluid uit het filmpje dat hoor ik niet.
Die geluidsproductie is wel zeer relatief vind ik. Bij mij staat de Aqmos R2D2 in een keukenkastje van de zeer open keuken. Bij normaal gebruik (dat was de vraag) waarbij er gewoon water door de ontharder stroomt hoor je daar niks van. Daarbij zal de ontharder in de meeste huizen niet in een keukenkastje staan. Dus dan is de eventuele hoorbaarheid nog minder.
Een ander verhaal is het wanneer het apparaat aan het regenereren is. Dat brengt wel wat geluid met zich mee. Ook dat is echter overkomelijk en bovendien van beperkte duur. Daarbij gebeurt dat vaak 's nachts.

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Wellicht dat iemand hier wat heeft aan deze informatie:

Inmiddels 4 maanden ervaring met de Aqmos R2D2-32 (in de aanbieding toendertijd voor 345 euro + 25kg zout + bezorging)

Situatie:
Waterfilter aangesloten na watermeter, hele woning op ontkalkt water, 2 volwassenen + 2 kinderen, zelf geinstalleerd

Ervaringen tot nu toe:
- Eerste paar dagen rare smaak (wellicht nieuwe hars?), is inmiddels weg
- Niet meer nodig het bestek te polijsten als het uit de vaatwasser komt
- Geen kalkaanslag op kranen, geen last van zwarte aanslag zoals bij sommigen (keukenkraan RVS, rest chroom)
- Ervaring douchen is dat de vloer glibberig aanvoelt en dat er een dun laagje "iets" op je huid zit, lastig uit te leggen
- Kalk lijkt niet 0,00 procent te zijn, in de stoomoven minimale hoeveelheid kalk. Inmiddels 2x gereinigd sinds installatie waterfilter, gebruikte eerst gewoon water maar dan moest je wekelijks ontkalken, overgestapt op demiwater maar verbruikte 5 flessen per week
- Effect op eczeem moeilijk te meten op m'n dochter, nu het winter wordt staat de verwarming aan en is de lucht ook droger (was wel hoofdreden namelijk voor aanschaf)
- Schuimeffect op vaat/wasmachine niet opgevallen, wel opgevallen dat ik zelf minder shampoo gebruik maar hou niet bij hoelang we over een fles doen dus verder geen onderbouwing
- Keukenblad hoeft niet nagepoetst te worden met een droge doek, geen vlekken op RVS kookplaat

Verdere langtermijn tests:
- Invloed op heetwaterkraan, nieuwe filter erop gezet paar maanden geleden
- Invloed op CV-ketel, deze gister van het weekend gereinigd
- Invloed op andere apparatuur (nespresso, wasmachine)
- Invloed op planten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Helox-in-a-box schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:32:
Wellicht dat iemand hier wat heeft aan deze informatie:

Inmiddels 4 maanden ervaring met de Aqmos R2D2-32 (in de aanbieding toendertijd voor 345 euro + 25kg zout + bezorging)

Situatie:
Waterfilter aangesloten na watermeter, hele woning op ontkalkt water, 2 volwassenen + 2 kinderen, zelf geinstalleerd

Ervaringen tot nu toe:
- Eerste paar dagen rare smaak (wellicht nieuwe hars?), is inmiddels weg
- Niet meer nodig het bestek te polijsten als het uit de vaatwasser komt
- Geen kalkaanslag op kranen, geen last van zwarte aanslag zoals bij sommigen (keukenkraan RVS, rest chroom)
- Ervaring douchen is dat de vloer glibberig aanvoelt en dat er een dun laagje "iets" op je huid zit, lastig uit te leggen
- Kalk lijkt niet 0,00 procent te zijn, in de stoomoven minimale hoeveelheid kalk. Inmiddels 2x gereinigd sinds installatie waterfilter, gebruikte eerst gewoon water maar dan moest je wekelijks ontkalken, overgestapt op demiwater maar verbruikte 5 flessen per week
- Effect op eczeem moeilijk te meten op m'n dochter, nu het winter wordt staat de verwarming aan en is de lucht ook droger (was wel hoofdreden namelijk voor aanschaf)
- Schuimeffect op vaat/wasmachine niet opgevallen, wel opgevallen dat ik zelf minder shampoo gebruik maar hou niet bij hoelang we over een fles doen dus verder geen onderbouwing
- Keukenblad hoeft niet nagepoetst te worden met een droge doek, geen vlekken op RVS kookplaat

Verdere langtermijn tests:
- Invloed op heetwaterkraan, nieuwe filter erop gezet paar maanden geleden
- Invloed op CV-ketel, deze gister van het weekend gereinigd
- Invloed op andere apparatuur (nespresso, wasmachine)
- Invloed op planten
Voor zover ik heb begrepen wil je ook niet 0% procent kalk in je water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Voor zover ik heb begrepen wil je ook niet 0% procent kalk in je water.
Of je nu van 10 dH naar 1,2 of 3 dH onthardt, het water zal een pak zachter zijn, maar als je echt je investering wil benutten is 0 een must.. het verschil tussen 0 en 1 dH is GROOT qua gevoel! Je moet het natuurlijk wel gewend worden ... Er is een immens verschil in zeep- en wasmiddelen verbruik tussen 0 en 1 dH. Om 0 dH te bekomen en te behouden mag er wel niet teveel bezuinigd worden op zout en spoelwater zoals bepaalde tweakers hierboven doen.. Een goede balans tussen kosten en baten is 120 gram zout per liter hars om een capaciteit van 4,5 fH (2.52 dH) / M3 capaciteit per liter hars te behalen bij een down flow regeneratie toestel.

De enige reden om geen 0 dH te hebben is als je het zachte water niet gewend kan worden of de vele onwaarheden over onthardt water gelooft. Zo wordt er onterecht gezegd dat 'te sterk onthard' water lekken zou veroorzaken in buizen :/

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
Als bij de laatste liters van de totale capaciteit 0dH wordt gemeten, wordt er niet teveel op zout bezuinigd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:41

HaTe

haat niet

Hier ook laatst een airgap gemaakt in de kruipruimte voor de waterontharder afvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oERMof4MZMkXY7S-NYVkE8c0p5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wm1C7hRM1JDb2SVWjxEP7a4U.png?f=fotoalbum_large

Was niet echt tevreden met wat er te koop is. Volgens mij voldoe ik zo aan alle wensen die hier beschreven staan: https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hahah goed creatief bezig.
Ik zie er niet zo veel problemen mee.
Ik ga er van uit dat er afschot is (niet zichtbaar op foto)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:21
Ook bij mij is een waterontharder geplaatst, sindsdien heb dit fenomeen bij het vullen van mijn glas water.
Hoort dit? Het is overigens na 2 seconden weg.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cTnTLNt/IMG-4177.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:59
webgangster schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:56:
Ook bij mij is een waterontharder geplaatst, sindsdien heb dit fenomeen bij het vullen van mijn glas water.
Hoort dit? Het is overigens na 2 seconden weg.

[Afbeelding]
Dit was bij mij ook heel erg in het begin alsmede een aparte smaak.
Dit is verdwenen na ±2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

HaTe schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:27:
Hier ook laatst een airgap gemaakt in de kruipruimte voor de waterontharder afvoer:
[Afbeelding]

Was niet echt tevreden met wat er te koop is. Volgens mij voldoe ik zo aan alle wensen die hier beschreven staan: https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap
Ziet er goed uit! Is voor mij ook nog wel een idee als ik hem in de meterkast ga plaatsen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LinkinTED
En we zijn operationeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJIZKC9Qqwt6Y2Vs9dATBQL7HjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EY8INmVqZXUcpYVVhzhVSZH2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFcdPpNnH8oGRTr-QgI414ee0Ts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8mRYI53Vj5VGs8FRXedaN9O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWxds0M4FX-DL3iBi-OTiLnjXGQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DXEztJBlPTRbE2dLYjD7DJq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4iNmVg0516S2HUs6E44NNStHQs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7PnxntHqYqo15kGBXrwEOcO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssyJoqTPvXCRPtJmm-5ryxuyPQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mjd9i5KEy7iPvB8u8YYGWFUU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaXJF6MRGI1gzb3lmZiCBDKLd2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvNp9pBbezaJBy4TXHFLYJ8C.jpg?f=fotoalbum_tile

Van 12dH naar 0dH. Het water proeft direct beter! Verder nog weinig over te zeggen. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ziet er super netjes uit. Mooi werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 11:45
LinkinTED schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:38:
En we zijn operationeel

Van 12dH naar 0dH. Het water proeft direct beter! Verder nog weinig over te zeggen. 😊
Netjes! Ook nog een 12dH leiding voor drinkwater naar binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Batilan schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:45:
[...]

Netjes! Ook nog een 12dH leiding voor drinkwater naar binnen?
Jups

We zijn recent verhuisd, 500m verderop. We hebben het idee dat het water hier nog harder is gezien de aanslag op de douchekraan.
Hier hebben we t gemeten, oude adres niet.

Ik proef zelfs verschil bij de Senseo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:02
Ook hier is de aqmos R2 D2 4mnd geleden zelf geplaatst .
Gekocht ivm een compleet gerenoveerde badkamer, en met de korting actie.
Wij zijn erg tevreden, geen kalk meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 18:29
HaTe schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:27:
[Afbeelding]

Eh… Ik wil de pret niet bederven, maar met deze constructie werkt de airgap alleen voor beperkte overstromingen van het riool, maar als je kruipruimte volloopt, komt het nog steeds tegen je slangen. Goed, viezigheid zal niet snel in je apparaat terechtkomen, maar waarom niet gelijk 100% waterdicht ;) en de airgap bóven de vloer maken, in plaats van eronder?

(Aangenomen dat daar plaats voor is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
elboero schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:02:
Een ander verhaal is het wanneer het apparaat aan het regenereren is. Dat brengt wel wat geluid met zich mee. Ook dat is echter overkomelijk en bovendien van beperkte duur. Daarbij gebeurt dat vaak 's nachts.
Bij veel waterontharders kun je instellen dat het regenereren op een vaste tijd moet gebeuren. Ik heb bijvoorbeeld een ontharder op basis van de Fleck SXT (vrij veelgebruikt binnenwerk wereldwijd) die ingesteld staat op 13:00 uur.

Dus hij laat x liter door en dan is het dus tijd om te spoelen, maar dan wacht hij eerst tot het 13 uur is. Op die manier weet ik dat hij nooit 's nachts of tussen de middag geluid gaat maken. Valt wel mee, dat geluid, maar 's nachts hoor je het best wel goed (denk ik, want zover heb ik het nooit laten komen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:25
Ik ben ook aan het kijken naar een ontharder, maar mijn waterleiding komt het huis binnen in een ruimte (fietsenhok) waar geen afvoer is. Dit lijkt een harde vereiste, of heeft iemand toevallig goede ervaringen met de opties waarbij geen afvoer nodig is? Het lijkt eerlijk gezegd te mooi om waar te zijn - en dan is dat meestal ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Gongbao schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:24:
Ik ben ook aan het kijken naar een ontharder, maar mijn waterleiding komt het huis binnen in een ruimte (fietsenhok) waar geen afvoer is. Dit lijkt een harde vereiste, of heeft iemand toevallig goede ervaringen met de opties waarbij geen afvoer nodig is? Het lijkt eerlijk gezegd te mooi om waar te zijn - en dan is dat meestal ook zo?
Wat is de afstand tot een afvoer, bij bv de Atmos mag er een afvoerslang aan van 6 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:27
Gongbao schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:24:
Splitst de waterleiding zich vanaf daar ook af door de rest van het huis?

Zelf hebben wij bijvoorbeeld de tuin niet aangesloten op de ontharder. Zonde van het ontharde water en niet top voor planten op lange termijn.

Maar geen idee of die vanaf je binnenkom-punt meteen al vertakt naar de rest van de woning.

en inderdaad: Afvoer mag vaak verder weg zijn en soms zelfs een hoogteverschil overbruggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Waah schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:47:
[...]
Zelf hebben wij bijvoorbeeld de tuin niet aangesloten op de ontharder. Zonde van het ontharde water en niet top voor planten op lange termijn.
Dat laatste is dus volgens mij onzin. Regenwater bevat ook geen kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
JPS schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:31:
[...]

Dat laatste is dus volgens mij onzin. Regenwater bevat ook geen kalk.
Het gaat niet om de kalk :9

We verwisselen calcium-ionen met Natrium-ionen.
Niet alle planten/gras is blij hem heel veel extra natrium.

Dat is de theorie :+

een waterontharder op basis van regeneratiezout wordt ook afgeraden voor mensen die problemen hebben met natrium bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Vraag me af of het relevante hoeveelheden natrium zijn. Heb je verwijzingen? Wel interessant om dit risico/effect beter te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
JPS schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:40:
Vraag me af of het relevante hoeveelheden natrium zijn. Heb je verwijzingen? Wel interessant om dit risico/effect beter te weten.
berekening staat hier:
https://waterontharderkie...rd-water-beperken-en-norm

Of dat teveel of te weinig is dat durf ik niet aan icm planten. Maar planten hebben niet veel aan natrium, en het kan zeker schadelijk zijn of voorkomen dat het andere goede voedingsstoffen kan opnemen.

Hoe harder je water is, hoe meer natrium je toevoegd....

los daarvan: Het is ook gewoon gemak. Zo hoef ik, als ik de tuin sproei, niet elke keer de ontharder-bypass te gebruiken...

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 21-11-2020 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Waah schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:47:
[...]

Idd zonde van het zout,. Ik zou er niet aan moeten denken dat de tuin en zwembad op de ontkalker aangesloten zouden worden hier.
Ik vrees dat vrachtwagen zout nog te weinig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:41

HaTe

haat niet

laptopleon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:49:
[...]

Eh… Ik wil de pret niet bederven, maar met deze constructie werkt de airgap alleen voor beperkte overstromingen van het riool, maar als je kruipruimte volloopt, komt het nog steeds tegen je slangen. Goed, viezigheid zal niet snel in je apparaat terechtkomen, maar waarom niet gelijk 100% waterdicht ;) en de airgap bóven de vloer maken, in plaats van eronder?

(Aangenomen dat daar plaats voor is.)
Ik snap je punt, maar hier is de kruipruimte altijd droog. Overstroming van het riool heb ik liever dan in de kruipruimte dan erboven. Mocht het toch gek worden, dan verwacht ik niet dat het water zo hoog komt te staan.

Mocht ik wat over het hoofd zien hoor ik dat graag. Het is relatief weinig werk om de leiding naar boven door te trekken. Alleen een groot gat boren is een probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door HaTe op 22-11-2020 00:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
jack zomer schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:48:
[...]

Idd zonde van het zout,. Ik zou er niet aan moeten denken dat de tuin en zwembad op de ontkalker aangesloten zouden worden hier.
Ik vrees dat vrachtwagen zout nog te weinig is..
Ik weet niet ik welk deel van het land je woon, maar in de kop van Noord-Holland PWN gebied worden vrachtwagens vol zout gebruikt om van IJsselmeer water drinkwater te maken. Zoek eens op Six en Ceramac in Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Mensen, zie ik iets over het hoofd? De loodgieter is bij ons thuis bezig en ik wil een situatie creëren dat een waterontharder geplaatst kan worden. Ik heb ruimte naast de binnenkomende wateraansluiting, een WCD en een afvoer? Mis ik nog iets magisch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wizzopa schreef op zondag 22 november 2020 @ 05:30:
[...]

Ik weet niet ik welk deel van het land je woon, maar in de kop van Noord-Holland PWN gebied worden vrachtwagens vol zout gebruikt om van IJsselmeer water drinkwater te maken. Zoek eens op Six en Ceramac in Google.
Ja want die zijn net zo efficiënt als onze eigen ontharders thuis :+ en ontharden het net zo veel. :+

Six ceremac is al 5x zuiniger met zout dan conventionele zuivering. En bij conventionele zuivering zit er vaak tussen de 5 en 30 mg natrium per liter water. Bij Six Ceremac is dat dus 5x lager mag je vanuit gaan.

Als je daar nog eens 8,5mg per Duitse hardheid aan gaat toevoegen...

Het is gewoon zonde om je tuinwater/zwembadwater te ontharden. Sowieso, de meeste mensen regenereren tussen de 2 en 4 kuub....

Een klein zwembad (2,8m * 1,8m * 55cm) is al 3,7 kuub...

Elke keer als je het water ververst bent mag je meteen regenereren _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Waah schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:07:
[...]

Ja want die zijn net zo efficiënt als onze eigen ontharders thuis :+ en ontharden het net zo veel. :+

Six ceremac is al 5x zuiniger met zout dan conventionele zuivering. En bij conventionele zuivering zit er vaak tussen de 5 en 30 mg natrium per liter water. Bij Six Ceremac is dat dus 5x lager mag je vanuit gaan.

Als je daar nog eens 8,5mg per Duitse hardheid aan gaat toevoegen...

Het is gewoon zonde om je tuinwater/zwembadwater te ontharden. Sowieso, de meeste mensen regenereren tussen de 2 en 4 kuub....

Een klein zwembad (2,8m * 1,8m * 55cm) is al 3,7 kuub...

Elke keer als je het water ververst bent mag je meteen regenereren _O-
In een conventionele zuivering in Andijk waar de Six Ceramac draait word geen zout gebruikt voor zuivering.

Waarschijnlijk doel je op het verschil tussen een normaal proces waar gebruik gemaakt wordt van hars en het Six principe.
Als je de berekening er even op los laat hoeveel zout er verbruikt word per dag door de Six installatie en waar het afval water naar toe gaat😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wizzopa schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:21:
[...]

In een conventionele zuivering in Andijk waar de Six Ceramac draait word geen zout gebruikt voor zuivering.

Waarschijnlijk doel je op het verschil tussen een normaal proces waar gebruik gemaakt wordt van hars en het Six principe.
Als je de berekening er even op los laat hoeveel zout er verbruikt word per dag door de Six installatie en waar het afval water naar toe gaat😉
Misschien moet je gewoon duidelijk uitleggen wat je punt is....ipv mij dingen te laten opzoeken over info die je zelf aanlevert. En dan vervolgens klagen dat ik het fout heb.

Wat is je punt nu precies?

Mijn punt is dat het zonde is om je tuin en zwembad te vullen met onthard water, vol met extra natrium. Wat is jouw punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
[...]

Dit rijmt niet echt met wat je vervolgens zegt:
wizzopa schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:21:
[...]

En alsnog geef je geen duidelijk antwoord. Doe die berekening dan, leg het uit.... Maar niet een half antwoord geven met een knipoog waarna we het zelf maar moeten invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Goeie vraag, was deze nog beantwoord. Ik zit zelf met een dunne waterleiding in de meterkast wasr ik deze bypass op wil aansluiten en vraag me ook af of het verschil niet wat te veel gaat zijn qua buisdikte...
JPS schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:08:
[...]

Vandaag weer wat verder met de voorbereiding bezig geweest en nu viel me op dat de overgangsverbinding van 1" naar de 25mm Uponor een binnendiameter heeft van 14mm. Zie op de foto rechts.
Is dit niet een enorme bottleneck in de doostroomcapaciteit?

[Afbeelding]

Ik ben een N00b met dit werk en vroeg me dus verder af wanneer je teflontape (of beter, hennepdraad :+ ) tussen het schroefdraad zet.

Tot slot een vraag voor de betonvloerexperts, zie de foto van het kruipluik. Wat is de breedte van zo'n deel en op welke plekken kun je nu beter wel of niet boren? In de kruipruimte kan ik het niet zien ivm isolatie.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
Waah schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:26:
[...]

Misschien moet je gewoon duidelijk uitleggen wat je punt is....ipv mij dingen te laten opzoeken over info die je zelf aanlevert. En dan vervolgens klagen dat ik het fout heb.

Wat is je punt nu precies?

Mijn punt is dat het zonde is om je tuin en zwembad te vullen met onthard water, vol met extra natrium. Wat is jouw punt?
Op oorlogspad? Je maakt je nogal druk om....niks eigenlijk.
Volgens mij klaagt wizzopa helemaal nergens over hoor. En ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat vullen van je zwembad of verwennen van de tuin met onthard water een beetje zonde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
[...]

Ja okee, maar dat vlakt toch niet uit dat als ik onthard water ga gebruiken in een zwembad en voor de tuin, de hoeveelheid dat mijn eigen apparaat moet ontkalken drastisch omhoog gaat? Dus ik heb meer zout nodig als ik zo gek zou zijn dat te willen... Daarom mijn opmerking "ik moet er niet aan denken". En de opmerking " ik zou een vrachtwagen zout zou nodig hebben".

Heel grof gerekend mijn jaar verbruik delen door 365 en dagen geeft een regeneratie 4 keer per dag als de tuin en zwembad via de ontkalker zouden gaan.... Niet om de 4 dagen. Maar 4 keer per dag...

Nee ik gebruik onthard water wel voor de douche, kraan, waterkoker en koffie. De tuin en het zwembad zitten en blijven langs de bypass

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 22-11-2020 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

royozzz schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:43:
Goeie vraag, was deze nog beantwoord. Ik zit zelf met een dunne waterleiding in de meterkast wasr ik deze bypass op wil aansluiten en vraag me ook af of het verschil niet wat te veel gaat zijn qua buisdikte...

[...]
Volgens mij was er wel op gereageerd, moet je even teruglezen. Schijnbaar valt het effect van vernauwingen mee als het er niet te veel zijn. Knelpunten zijn er altijd (bochten, kranen etc), dus beter zoveel mogelijk beperken als je een hoog debiet wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
N1ckk schreef op zondag 22 november 2020 @ 06:47:
Mensen, zie ik iets over het hoofd? De loodgieter is bij ons thuis bezig en ik wil een situatie creëren dat een waterontharder geplaatst kan worden. Ik heb ruimte naast de binnenkomende wateraansluiting, een WCD en een afvoer? Mis ik nog iets magisch? :+
Op papier mis je niks. Wel even van belang hoeveel ruimte er is, ook mbt het onderbreken van de waterleiding voor het creëren van de aftakkingen voor de ontharder. Een foto zegt dan meer dan 1000 woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Is er iemand die de afvoerslang op de regenpijp heeft aangesloten, is hier een verbindingstukje voor - of gewoon gat in regenpijp en afkitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

royozzz schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:32:
Is er iemand die de afvoerslang op de regenpijp heeft aangesloten, is hier een verbindingstukje voor - of gewoon gat in regenpijp en afkitten?
Dus je plan is om pekelwater door de HWA te lozen? Lijkt me niet de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Dit is op de riolering aangesloten, hoe voer jij het dan af?
JPS schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:56:
[...]

Dus je plan is om pekelwater door de HWA te lozen? Lijkt me niet de bedoeling...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:51

JdM

Humbled

JPS schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:56:
[...]

Er zijn nog genoeg woningen die geen gescheiden systeem hebben. Verder gewoon benieuwd hoe je kijkt naar het afvoeren van pekelwater op het HWA systeem van de gemeente in de wintermaanden (wanneer er buiten gestrooid is) en het verschil met dit soort lozingen?

Even zelf nog een en ander opgezocht over de risico's en wetgevingen, maar dat blijft vaag en veelal zonder wettelijke onderbouwingen.
In voordeel van het lozen op de HWA kom ik deze tekst tegen: "Over de effecten van strooizout op grondwater en/of de bodem is weinig bekend. Uit proefvakken langs autosnelwegen zijn metingen verricht naar het zoutgehalte per kilogram droge grond uit de berm. Uit deze metingen kwam naar voren dat de zoutbelasting op ca. 3 m uit de kant van de weg nagenoeg gelijk is aan de natuurlijke zoutwaarde van de bodem." Bron

[ Voor 43% gewijzigd door JdM op 22-11-2020 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laptopleon
HaTe schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:29:
[...]

Ik snap je punt, maar hier is de kruipruimte altijd droog. Overstroming van het riool heb ik liever dan in de kruipruimte dan erboven. Mocht het toch gek worden, dan verwacht ik niet dat het water zo hoog komt te staan.

Mocht ik wat over het hoofd zien hoor ik dat graag. Het is relatief weinig werk om de leiding naar boven door te trekken. Alleen een groot gat boren is een probleem.
Ik begrijp je punt en daar is zeker wat voor te zeggen. Bij ons staat er juist altijd wel water in de kruipruimte, al komt het nooit 'gevaarlijk' hoog.

Er zijn grofweg twee scenario's voor overstroming van het riool / afvoer:

1) Een relatief korte 'klots'
2) Een situatie waarbij het water in riool langzaam maar zeker te hoog wordt

Ik heb de kans op een 'terugklots' uitgebannen, juist door de airgap relatief hoog te plaatsen, dat wil zeggen, ruim (80 cm of zo) bóven de vloer. Hoe hoger, hoe moeilijker voor het water om zo hoog te komen.

Bovendien heb ik met opzet een vrij lang stuk slang genomen, wat in een paar windingen ligt, in de kruipruimte.

Dit werkt niet alleen als sifon / zwanenhals, maar remt ook een eventuele klots water (hoe onwaarschijnlijk ook) veel meer af.

De reden dat ik dit gebruik in plaats van een pijp met zwanenhals, is daarnaast omdat het makkelijker / sneller aan te leggen is, mede omdat ik niet in de natte, krappe kruipruimte wilde gaan klussen, maar ook omdat zwanenhalzen en dergelijke alleen de putlucht weghouden zolang er genoeg water in staat.

En die afsluiting werkt dus vaak niet meer zodra de luchtdruk eens flink schommelt. Dat gebeurt tenminste wel eens bij de sifon van het bad in de badkamer.

Met het stuk slang wat ik nu gebruikt heb, heb ik dat probleem nooit, want het volume van het water wat er in blijft staan, is veel, veel groter.

Overigens ben ik niet zo bang voor situatie 2 omdat dan bij veel huizen in de wijk – die net weer wat lager liggen – het water al boven de kruipruimte uit zou komen.. Dan hebben we al een overstroming te pakken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
cc @JPS
Waah schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:35:
[...]
een waterontharder op basis van regeneratiezout wordt ook afgeraden voor mensen die problemen hebben met natrium bijvoorbeeld.
En dan in je volgende reactie de link naar een stukje waarin wordt uitgelegd hoe de hoeveelheid natrium te berekenen, bijvoorbeeld bij 12 º DH:

Het natriumgehalte in het ontharde water is dan: natriumgehalte in het leidingwater + toevoeging van natrium door de waterontharder. In dit voorbeeld wordt dit: 20 mg/l + 12 x 8,2 mg/l = 20 + 98,4 = 118,4 mg/l. Deze waarde van het gehalte natrium bevindt zich ruimschoots onder de Belgische, Duitse en Nederlandse norm.

Kortom dan heb je het over 0,1 gram natrium per liter. Ik kon niet veel info vinden over hoeveel toegestaan is bij een natriumarm dieet, maar als je ziet hoeveel zout er in voeding zit, dit lijkt me dit drinkwater niet het probleem.

De hamvraag is natuurlijk hoeveel dit uitmaakt voor iemand met een zoutarm dieet, want hoewel het gelinkte artikel daar over gaat, geeft het juist daar geen informatie over.

Ter vergelijking, harder dan 14 - 16 zoals hier op Goeree-Overflakkee komt er nergens in Nederland uit de kraan, verreweg het meeste zit eerder op 8 of lager. Maar anderzijds zit hier rond de 42 mg natrium al in het kraanwater voordat het je huis binnen komt.

Sowieso is het dan vrij eenvoudig en logischer om voor de echte hardcore natrium-ontwijkers het zetten van koffie en thee te doen met gedestilleerd water. Voor de rest krijg je nauwelijks drinkwater binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laptopleon
Er bestaat zoiets als een aanboorzadel. Een setje van twee stukken, twee keer een half stukje pijp zeg maar, die je om de bestaande PVC-pijp vastzet met meegeleverde schroeven. In de bovenste helft zit een aftakking.

Je maakt hem eerst vast op de gewenste plek, 'tuutje' naar boven en boort dan pas het gat :) en daar schroef je een bijpassende nippel op met de slang van de afvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cvjcs6k6qHIbZElaeJbUCl4wBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBulRBhOq8i2UfsJrlvo47OL.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.bosta.nl/alle...profec-aanboorzadel-12291

Je kunt natuurlijk ook PVC-zadels zonder schroeven gebruiken. Die klemmen al losjes en die kun je dan vastlijmen (neem ik aan), maar dit is sneller / makkelijker / minder gedoe / minder kans op lekken / kun je makkelijker ooit nog eens verwijderen en weer dichtmaken. Je hoeft niets door te zagen of te lijmen.

Ik kan een aanboorzadel aanraden, zeker als je toch al zit te klooien op een lastig bereikbare plek in de kruipruimte of zo. Voor de prijs hoef je het niet te laten want ze kosten geen drol.

Makkelijkste is als je vantevoren een schets maakt – paar foto's erbij van de kruipruimte etc – er in overleg met je leverancier alle onderdelen bestelt. Als je er dan bij zet hoe dik de PVC pijp van de bestaande afwatering is, weten zij wel welke dikte aanboorzadel ze mee moeten sturen.

Alleen zo'n airgap, daar hadden ze bij mijn leverancier niet echt iets voor en daar kon ik zelf ook niet echt iets voor vinden online. Dat heb ik zelf geïmproviseerd door de afvoer van boven naar beneden vanuit een dunne pijp in een dikke pijp te laten uitkomen, met uiteraard een stukje lucht ertussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-rVdxw2YeNYUnNwy1Qufmhm5NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfZfwalHhTTnkRej7wh4UHzO.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat bij een eerste versie het water nogal hoog bleek terug / op te spatten, heb ik de opvangpijp daarna flink hoog gemaakt. Je wil niet elke spoelbeurt waterspetters in je meterkast.

De tweede slang is trouwens van de overloop van de pekelbak.

[ Voor 12% gewijzigd door laptopleon op 22-11-2020 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
Een t-stuk met verloopring naar 50mm?
Van daaruit kun je met reguliere riolering verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyanda
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-11-2020
Hallo,
Wie wil advies geven?
Ik twijfel tussen de Aqmos R2D2-72 (deze bieden ze aan voor 550 euro) en de ceramic WTR 20l (deze bieden ze aan voor 730)
Ons gezin bestaat uit 2 volw. en 4 jonge kinderen, we hebben een regendouche en maken dagelijks gebruik van het bad.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Lyanda Ik zou dan een high-flow ontharder nemen, die daarvoor geschikt is.
https://www.hydrotense.eu...1664435/Products/WO-EL-18
(25% black friday korting - heb geen aandelen)
Edit: zo te zien zonder installatie... :|

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2020 21:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

elboero schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:19:
[...]

Op papier mis je niks. Wel even van belang hoeveel ruimte er is, ook mbt het onderbreken van de waterleiding voor het creëren van de aftakkingen voor de ontharder. Een foto zegt dan meer dan 1000 woorden.
Helpt dit? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-6hEBMqFqgwenms7z7Lb1ht6BY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NlSHLyPx5ErIYj2mmJqzvnhv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door N1ckk op 23-11-2020 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Heren Aqmos bezitters, ik heb bij familie afgelopen weekend een R2D2-32 neergezet. Helaas heb ik wat twijfels bij het functioneren van het apparaat. In de handleiding van het opstarten staat dus:
Voer nu een handmatige regeneratie uit. Draai hiervoor de grote draaiknop aanRegelklep met de klok mee vanaf de “SERV.” Positie naar de “BA. WA. “. Het display toont BACKWASH. Het systeem voert nu handmatige regeneratie uit.Nu begint de terugspoeling.De resterende tijd wordt weergegeven op de onderste regel van het display.
De spoeling begint wel, tenminste er gaan een bak water de afvoer in, alleen de tekst BACKWASH komt niet in het scherm, en zie ook geen tijd lopen. Ook duurt het erg lang gezien de parameter op 2 minuten staat. Heb wel een kwartier gewacht maar de draaiknop blijft mooi staan.
Ook op de andere standen blijft het scherm stil. Iets stuks ofzo?

Mensen met ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
TriLithium schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:28:
Heren Aqmos bezitters, ik heb bij familie afgelopen weekend een R2D2-32 neergezet. Helaas heb ik wat twijfels bij het functioneren van het apparaat. In de handleiding van het opstarten staat dus:

[...]

De spoeling begint wel, tenminste er gaan een bak water de afvoer in, alleen de tekst BACKWASH komt niet in het scherm, en zie ook geen tijd lopen. Ook duurt het erg lang gezien de parameter op 2 minuten staat. Heb wel een kwartier gewacht maar de draaiknop blijft mooi staan.
Ook op de andere standen blijft het scherm stil. Iets stuks ofzo?

Mensen met ideeën?
Check je transformator/voeding is dit een AC/AC of een AC/DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNhGs5K1OiDagx0EloJ6OnN4Yy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UKD12g0hHMUhhRclaC5rNQW.jpg?f=fotoalbum_large

AC/AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Ok, dan is er wat anders aan de hand, ik denk dat de motor niet werkt. Contact op nemen met Aqmos zou ik zeggen.

Ik zelf had besloten de trafo/voeding te vervangen door een elektronische en daarbij niet opgelet of het ac/ac of ac/dc was, de symptomen zijn dan het zelfde.
De originele voeding er weer aan en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Kan ik hem niet zo plaatsen zoals afgebeeld (met de flex slangen aan de onderkant)?
wizzopa schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:55:
[...]

Of knoppen naar voren en aansluiting voor de salngen aan de achterkant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
royozzz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:09:
Kan ik hem niet zo plaatsen zoals afgebeeld (met de flex slangen aan de onderkant)?

[...]
Als je voldoende ruimte heb kan dat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
wizzopa schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:28:
[...]

Als je voldoende ruimte heb kan dat natuurlijk.
Ik heb van de vloer tot aan leiding ongeveer 13cm, past wel - maar heeft de scherpte van de bocht geen invloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
royozzz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:38:
[...]

Ik heb van de vloer tot aan leiding ongeveer 13cm, past wel - maar heeft de scherpte van de bocht geen invloed?
Schroef de slang en het montageblock eens aan elkaar en hou dat bij de leiding dan krijg je een indruk of het gaat passen, of dat je toch de knopen naar voren moet monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Wij hebben een pan die we enkel gebruiken voor water te koken/stomen van groente in een losse pan die je er bovenop zet. Gevolg: enorm veel kalkaanslag door de jaren heen.

Dit was de pan na jaren gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvFnQHo5rIZpvoCP38_K8bt9sPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwULVaZjb0j022NQ3YPiEpCB.jpg?f=fotoalbum_large
Naast de kalkranden is de pan ook erg dof

En na 40 dagen (zo'n 25 keer gebruikt dus)
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IW6baAyz8Yb0hJdAlyhJDbHSx8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhtxofLqVmWnTs5ALNikVCFf.jpg?f=fotoalbum_large

Niet gepoetst, geen antikalkmiddel, azijn of whatever gebruikt. Dit is puur doordat de kalk is opgelost in het kokende (ontharder) water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:21
Waah schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:29:
Wij hebben een pan die we enkel gebruiken voor water te koken/stomen van groente in een losse pan die je er bovenop zet. Gevolg: enorm veel kalkaanslag door de jaren heen.

Dit was de pan na jaren gebruik:
[Afbeelding]
Naast de kalkranden is de pan ook erg dof

En na 40 dagen (zo'n 25 keer gebruikt dus)
spoiler:

Niet gepoetst, geen antikalkmiddel, azijn of whatever gebruikt. Dit is puur doordat de kalk is opgelost in het kokende (ontharder) water.
Vet, ik ga dat eens doen met mijn pan waar ik eieren in kook :)

Meteen een vraag aan iedereen, ik drink graag de hele dag door water. Maar is het wel verstandig om de hele dag door water uit de kraan te drinken vanwege het natrium dat nu in groete hoeveelheden aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@webgangster grote hoeveelheden is overdreven. Met de nederlandse hardheden zit je nog altijd onder de maximale grens van 150mg/L die men voor water voorschrijft.

Als je elke dag 3 water zou wegdrinken (good luck with that) EN je zit op een DH van 16 ofzo, dan zit je niet eens op een halve gram.... waar 6 gram de max aanbevolen hoeveelheid is.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 24-11-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

En anders: gewoon wat minder zout door je eten scheelt ook toch :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien een rare vraag, maar is er iemand die zijn "afval" water van de regeneratie gebruikt over de stoeptegels tegen het onkruid?
Dan heeft het nog een beetje nut.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2020 17:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Nee, heb er wel overgedacht om het in het zwembad te gooien...
Maar ook al zit het bad op een bypass, waarom zou ik er dan extra kalk en troep in gooien...

Plus dat ik geen klein heb naar het zwembad en dus met jerrycans moet werken.. vermoedelijk 3 of 4 per spoeling...

Ik ben er nog niet over uit, aka ik denk er nog een jaartje over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Hoeveel leiding had je ertussenuit gexaagd om deze ertussen te plaatsen?
Rol-Co schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:11:
[...]

Zoals ik het ziet passen de flexen direct op de ontharder en direct op het bypass blok, enige wat je nodig hebt is 1" puntstuk naar 22 knel om tussen de leiding te maken, of een andere maat natuurlijk als je leiding 15 is bijv.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Waah schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:29:
Niet om interessant te doen maar ik vind het eerlijk gezegd nog meevallen. Hoe hard is het (onbehandelde) kraanwater bij jullie? Als ik hier één druppel (onbehandeld) kraanwater op de aanrecht liet opdrogen, werd het al een wit cirkeltje. Fluitketel van m'n ouders had millimeters aan kalk op de bodem. Ik heb een keer een nieuwe verwarmingselement in de Quooker geschroefd en daarbij een (aangestampt) kopje vol kalkscherven van de bodem geschept. Achteraf had ik het vanaf dag 1 moeten doen, ontharden, maar ik wist niet eens dat dat kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
laptopleon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:11:
[...]

Niet om interessant te doen maar ik vind het eerlijk gezegd nog meevallen. Hoe hard is het (onbehandelde) kraanwater bij jullie? Als ik hier één druppel (onbehandeld) kraanwater op de aanrecht liet opdrogen, werd het al een wit cirkeltje. Fluitketel van m'n ouders had millimeters aan kalk op de bodem. Ik heb een keer een nieuwe verwarmingselement in de Quooker geschroefd en daarbij een (aangestampt) kopje vol kalkscherven van de bodem geschept. Achteraf had ik het vanaf dag 1 moeten doen, ontharden, maar ik wist niet eens dat dat kon.
Een pan laat je (als het goed is) niet droogkoken. Dus dan heb je ook lang niet zoveel kalkafzetting als het goed is. Kalkafzetting is van opdrogen, niet enkel aanwezig zijn van....

Maar was ook niet het punt om te laten zien hoe hard het water wel niet was. Maar dat jaren aan kalkafzetting in weken verdwijnt, duur doordat je een ontharder hebt.

De vaatwasser viel het me na 2 a 3 wasbeurten al op. De wasmachine was niet langer dof van binnen. Maar geen foto's dus kan dan confirmation bias zijn. Van de pan heb ik wel foto's. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren op waterontharders.

Helaas hebben wij een warntewisselaar in de meterkast staan, waardoor ik niet denk dat er een ontharder bij past.

Wat is dan het advies waar je zo’n ding kwijt kunt?

Wat ben je totaal inclusief installatie ongeveer kwijt en waar moet ik op letten?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
BlakHawk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:16:

Helaas hebben wij een warntewisselaar in de meterkast staan, waardoor ik niet denk dat er een ontharder bij past.

Wat ben je totaal inclusief installatie ongeveer kwijt en waar moet ik op letten?
Bij ons grenst de meterkast (met eveneens een warmtewisselaar erin en dus zeer beperkte ruimte) aan de keuken. Ik ben dus aan de zijkant van de meterkast (waar de waterleiding zich bevindt) met de slangen door de muur gegaan zodat ik onder het aangrenzende keukenblok uit kom. Daar staat de ontharder in een keukenkastje. Kost mij de helft van het kastje. Maar staat verder netjes en goed toegankelijk. De combi waterontharder en meterkast met naast de elektrische installatie ook modems, routers, switches etc. vind ik sowieso toch een bijzondere. Hoe dan ook introduceer je met de installatie van een ontharder meer punten waar eventueel lekkage kan ontstaan. Dus ik vind dit een prima keuze.

Het kan eventueel wel in de meterkast, maar dan moet je kiezen voor een ontharder met een los/apart zoutvat. Ik vond dit persoonlijk nog steeds geen mooie oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door elboero op 25-11-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

royozzz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:06:
Hoeveel leiding had je ertussenuit gexaagd om deze ertussen te plaatsen?

[...]
Ikzelf heb deze niet

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
BlakHawk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:16:

We hebben wel íéts meer info nodig :+

Kruipruimte aanwezig? Hoeveel ruimte heb je nog in je meterkast? fotootje? Hoe is de layout van je begane grond?

Voor we actief mee kunnen denken, zul je zelf iets actiever moeten worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
BlakHawk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:16:Wat is dan het advies waar je zo’n ding kwijt kunt?
Waar je maar plek hebt ;) Maar serieus, hij moet natuurlijk wel veilig staan, dus niet in een kruipruimte die ooit nog eens onder kan lopen als er wat mis gaat. Mooiste is natuurlijk bij de watermeter in de meterkast, als hij daar tenminste zit. Is daar geen plek, dan kun je hem in de buurt zetten (gangkast, onder de trap, garage, bijkeuken) en slangen of leidingen heen en weer (laten) leggen.
Ik heb het zelf aangelegd / aangesloten en dat scheelt een slok op een borrel.. Ik meen me te herinneren dat je, afhankelijk van de situatie en de capaciteit van de ontharder al gauw € 2000 kwijt bent, inclusief montage.

Ik heb het zelf gedaan en eerst heel goed 'rondgekeken' wat er kon, wat ik wilde en wat de prijzen waren en in 2017 voor € 800 inclusief btw een ontharder met een Pentair Fleck binnenwerk genomen. Je ziet vaak in de naam het volume aan onthardingskorrels in de typenaam terug, net als bij TV's er vaak de diagonaal in inches in de type naam zit. Bijvoorbeeld deze heette bij de leverancier WO-SA-12L . Die heeft 12 liter volume aan onthardingskorrels.

Daarmee kan hij zo'n 2 m2 water ontharden van 14-16 DH (wat hier de norm is) terug naar 0 DH.

Bij ons waterverbruik van ± 70 m2 / jaar is dat dus zo'n 35x spoelen. Dat vind ik prettig want ik hoef dat niet elke paar dagen te horen. Uiteraard heb je ook grotere en kleinere waterontharders.

Het scheelt ook nogal of je een model met losse pekelbak kiest. Sommigen vinden dat minder strak ogen, maar je kan dan veel eerder alles kwijt in een – vaak krappe – (meter)kast. Ik heb er zelf een plankje voor gemaakt, wat maar met 1 schroefje vast zit, zodat als er ooit iets aangepast moet worden in de meterkast, de ontharder er snel en eenvoudig uit te halen is, zelfs zonder de slangen los te maken :)

Dit kwam goed van pas toen voor de zonnepanelen een slimme meter geplaatst moest worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
Waah schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:59:
[...]

We hebben wel íéts meer info nodig :+

Kruipruimte aanwezig? Hoeveel ruimte heb je nog in je meterkast? fotootje? Hoe is de layout van je begane grond?

Voor we actief mee kunnen denken, zul je zelf iets actiever moeten worden :+
Ik ga ermee aan de gang.
Ja we hebben een kruipruimte eronder, maar die is redelijk vochtig.

Naast de meterkast een een toilet, dus daar geen ruimte. Aan de achterkant wel een keuken, maar die kastjes zitten redelijk.... vol :+

Ik ga werken aan plattegrond en foto's!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Waah schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:39:
[...]

Maar was ook niet het punt om te laten zien hoe hard het water wel niet was. Maar dat jaren aan kalkafzetting in weken verdwijnt, duur doordat je een ontharder hebt.

De vaatwasser viel het me na 2 a 3 wasbeurten al op. De wasmachine was niet langer dof van binnen. Maar geen foto's dus kan dan confirmation bias zijn. Van de pan heb ik wel foto's. Vandaar.
Ik had al eerder gelezen in dit draadje over de verbetering in mijn huishouden de maanden na installatie van een ontharder. En dat klopte helemaal! Kranen begonnen beter te lopen. Kleine randjes, groeven en naden werden weer schoon. Eigenlijk zie je pas na een paar maanden hoeveel kalk overal zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-06 11:41
Waah schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:39:
[...]
Een vaatwasser heeft een mini waterontharder ingebouwd, daarom stop je er ook zout in en stel je de waterhardheid in. Zou dus niet moeten uitmaken, tenzij je nooit zout toe voegt vanwege X-in-een tabletten ?
Zelf geen ervaring mee, doe nog ouderwets poeder & gansmiddel.
Maar geen zout meer vanwege externe ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Heeft hier iemand de Aqmos bypass geïnstalleerd? Hoe bepaal je hoeveel cm leiding je verwijderd?...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pamyDtTbVPrB6o9Qc7zU8lD5-PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN3jd2UgVWxJipt9KUVvsirU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ummm misschien ben ik een beetje simpel.
Maar opmeten?

Dus als X tussen de leiding wilt X opmeten aftekenen en uitzagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Het is misschien ook niet zo'n hele slimme vraag, maar ik heb er weinig verstand van. Ik heb er koppelingen tussen gezet (zie foto) om hem te laten aansluiten op de 15mm leiding. Maar weet niet hoe ver de leiding in de bypass met koppelingen moet zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
royozzz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:28:
Het is misschien ook niet zo'n hele slimme vraag, maar ik heb er weinig verstand van. Ik heb er koppelingen tussen gezet (zie foto) om hem te laten aansluiten op de 15mm leiding. Maar weet niet hoe ver de leiding in de bypass met koppelingen moet zitten....
Men neme een sate stokje en steekt deze tot de aanslag in de 15 mm koppeling en trekt deze maat 2x van de breedte van de totale montage kit af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Bedankt voor je snelle reactie, dus dan tussen de binnenkant van de buitenste koppeling (tussen de rode streepjes)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LA34905J1jGzDlLV1cxmTtr3GvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSBdna6U06PIXfwTgkeAMdsj.jpg?f=fotoalbum_large
wizzopa schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:45:
[...]

Men neme een sate stokje en steekt deze tot de aanslag in de 15 mm koppeling en trekt deze maat 2x van de breedte van de totale montage kit af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
royozzz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:52:
Bedankt voor je snelle reactie, dus dan tussen de binnenkant van de buitenste koppeling (tussen de rode streepjes)?
[Afbeelding]

[...]
Als je in de 15 mm koppeling kijk zie je een randje waar de pijp tegen aan moet komen, hier mee voor kom je dat knelring op de verkeerde plaats op de pijp komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@royozzz als je de maat gevonden heb uitzetten op de pijp en kijken of het overeen komt met de montage kit, denk er ook om dat je afstand hou tot andere koppelingen op de leiding. Je wartels van de 15 mm moeten er ook tussen.

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Wat zijn goede en betrouwbare leveranciers en eventueel plaatsen?
Gorinchem?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Volgende week woensdag wordt bij ons de ontharder geplaatst. Hij komt in de garage te staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDkXrb_-jwSRflKSCW0ZzCSdR1g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5q9i9oBlXU27si5Xc2MUM5kg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mF1LSC1XsrcEHdQoEab1x-UCwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YZleKK4IsKriiM6QI6KWIrtg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-x9FA2HydbVE-jVUtbuwiFvigc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QWk6ZYBsh539oyHFwV1GWpuC.jpg?f=user_large

Let niet op de knik, ik heb nog voldoend ruimte om hem verder vanuit de garage / onder de keuken door te duwen.

Hoe zouden jullie dit doen? Ik wil het liefst zo weinig mogelijk bochten / knikken ivm doorstroming. De uponor leiding die nu uit de muur komt moet natuurlijk aangesloten worden op de bypass.. Kan ik de uponor leiding wat ''ruimer'' laten plaatsen zodat er knietje op hoef te komen ? Dit is misschien wel wat minder mooi maar dit voorkomt weer een bocht van 90 graden.

Daarnaast moet het water afgevoerd worden naar het putje in de garage. Hoeveel water wordt er door zon pvc pijp geloosd als hij gaat regenereren? (In het afvoerputje zit een sifon en deze is aangesloten op het riool)

Ik ga vragen of de loodgieter het voor elkaar krijgt om de bypass rechtstreeks aan te sluiten tussen de waterleiding en de meter.. Maar ben bang dat het net niet gaat passen.

[ Voor 13% gewijzigd door Possible op 26-11-2020 22:59 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Pagina: 1 ... 40 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.