Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 39 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mlsomers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-04 19:12
Disclimer: Ik kwam in dit onderwerp terecht via deze link: amfa4000 en had niet door dat het onderwerp eigenlijk breder was (en dat er nog zoveel posts achteraan kwamen)...

Ik heb wel mijn twijfels maar ik zou het niet direct ongetest als haux bestempelen. Wat ik wel zeker weet is dat het niet gaat helpen in je waterkoker (water verdampt, kalk niet, dus dat blijft daar ophopen) en andere waterdruppels die je laat verdampen (het kalk is er immers nooit uit gehaald).

Het zal waarschijnlijk ook alleen tijdelijk werken terwijl het water nog stroomt en misschien kort daarna. Dus als je sterke magneten om-en-om zuid-noord-zuid-noord etc... voor je wasmachine of vaatwasser zet, dan zou het wel kunnen dat de verwarmingselementen minder aanslag krijgen.

Nou vind ik 169 Euro wel een hoop geld voor een paar magneetjes, die kun je liever via ali-express bestellen (zoek op "neodimium magnets") of uit oude speakers/motors ander apparatuur recyclen. Ook lijkt het er op dat die Amfa4000 alleen magneten aan één kant heeft. Hoe weten ze hoever die magneten om-en-om uit elkaar moeten staan? Dat zou afhankelijk zijn van de snelheid waarmee het water stroomt en dus ook de dikte van je buis en hoever de kraan word opengedraaid (bij wasmachine en vaatwasser is dat meestal een magneetklep, 100% open of dicht met klapperende leidingen als je geen demper plaatst).

Het lijkt me ook niet moeilijk om te testen of het werkt, twee opstellingen met verwarmingselementen (bijvoorbeeld wasmachines) waarbij de ene aanvoer magneten heeft, en de andere niet. Evenveel wasjes draaien, en na een jaar de verwarmingselementen vergelijken... Ik ben benieuwd...

Helaas kan ik zoiets niet doen maar een paar gerecyclede magneten om de leiding, vlak voor mijn wasmachine en vaatwasser kan op zich geen kwaad, ik geef ze wat dat betreft wel de voordeel van mijn twijfel, maar die woekerprijs is echt belachelijk!

[ Voor 7% gewijzigd door mlsomers op 31-10-2020 22:16 . Reden: onderwerp was veel breder dan de Amfa4000 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
We zijn natuurlijk benieuwd naar je ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@mlsomers

Ik heb nog wel een setje magneten in kunststof verpakt, zaten hier om de waterleiding in de meterkast, was ooit een tientje bij de blokker o.i.d.
Zal eens kijken voor je waar ie is. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:09
@mlsomers vaatwasser heeft zijn eigen waterontharder daar is het totaal niet zinvol voor om iets aan te doen, ooit opgevallen waarom er vaatwasser zout in dat ding gaat?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
mr_evil08 schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:45:
@mlsomers vaatwasser heeft zijn eigen waterontharder daar is het totaal niet zinvol voor om iets aan te doen, ooit opgevallen waarom er vaatwasser zout in dat ding gaat?
Maar het zou wel mooi zijn als er geen zout meer in hoeft toch?
Ik heb de electromagnetische variant om mijn hoofdwaterleiding zitten (2 windingen om de buis met een centraal kastje) en alhoewel minimaal we zien er wel effect van. Ben dit topic aan het volgen om de juiste keuze te kunnen maken voor een andere oplossing. Magneten worden het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@rdfeij Koop een meetsetje om de hardheid te meten en je zal zien hoe goed de magneet zijn werk doet.
https://www.wildkamp.nl/p...estset-dh-1-flesje/970148

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

En niet vergeten de juiste toverspreuk uit te spreken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
mr_evil08 schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:45:
Niet zinvol is één ding, maar kan het daarmee dan ook kwaad? Dacht ik al.

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:09
@rdfeij Mijn ouders hadden een Amfa4000 ze zien wel verschil in de badkamer, minder kalk op het glas van de douchecabine, ik geloof gerust dat het effect minder is dan een echte waterontharder.

Mij gaat het bijvoorbeeld niet om dat kalk uit het water gehaald wordt, zolang het maar niet blijft "plakken" aan de omgeving, Aanschafprijs van een echte waterontharder is fors met een behoorlijke tvt.
Gevalletje kosten/baten.

Even na douchen raamwisser over het glas en de natte tegelwand helpt behoorlijk, ipv de badkamer zo laten opdrogen.

Ik ga het nog eens proberen met magneten of het werkt ook al zal het effect minimaal zijn maar dat zijn de kosten ook als je een beetje rondkijkt.
Je ziet inderdaad veel tegenstrijdig berichten tegenkomen, zullen de mensen met een magneet waterontharder een placebo effect hebben dan? ook hoor ik vaak dat de watersmaak anders is geworden.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2020 11:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mlsomers schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:05:
Ik heb wel mijn twijfels maar ik zou het niet direct ongetest als haux bestempelen.
Kalk is niet magnetisch probeer maar eens een magneet op een gipswandje te plakken, dat doet ook niks.
Ik noem het een HOAX, Verspilde moeite, geld weg gooien, oplichterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik snap werkelijk niet dat mensen een paar honderd € aan een magneet willen uitgeven om een kalkprobleem om te lossen en dan niet een paar honderd extra voor een bewezen kalkvrije methode met een ionenwisselaar. Verkeerde zuinigheid door goedgelovigen; het valt in de categorie biostabil van tellsell.

Ik stel voor de discussies in dit topic vooral bij de bewezen technieken te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mlsomers schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:05:
Ik heb wel mijn twijfels maar ik zou het niet direct ongetest als haux bestempelen.
Omgekeerde wereld, er zou juist bewijs moeten zijn (buiten de reclame) dat het wél werkt.
Helaas kan ik zoiets niet doen maar een paar gerecyclede magneten om de leiding, vlak voor mijn wasmachine en vaatwasser kan op zich geen kwaad, ik geef ze wat dat betreft wel de voordeel van mijn twijfel, maar die woekerprijs is echt belachelijk!
Oei, gerecyclde magneten? Niet doen hoor, dan neem je alle slechte aardstralen van het vorige gebruik mee. Straks ioniseer je het de verkeerde kant op.
/s

Die woekerprijs is juist geniaal, dan lijkt het nog wat. En mogelijk is marketing de grootste kostenpost.

(En eens met JPS. Het kan beter in het fantasie-subforum. Dat forumonderdeel bestaat heus wel, als je er maar in gelooft. ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 01-11-2020 13:18 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:42:
@rdfeij Koop een meetsetje om de hardheid te meten en je zal zien hoe goed de magneet zijn werk doet.
https://www.wildkamp.nl/p...estset-dh-1-flesje/970148
Nutteloze test, de magneten halen het er niet uit...
Als je het water laat opdrogen zul je dus ook geen verschil zien.
Het idee echter is dat er minder neerslaat vanuit stromend water (als dat al een probleem was).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dan stel ik voor, voor de biostabil 2000 en de amfi 4000 een eigen topic te openen.

Hier gaat het over waterontharders en die vallen niet daaronder.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:11
Vandaag weer alle meterstanden opgenomen en als aanvulling de 2 wekelijkse hardheid test.

Wie schetst mijn verbazing, de hardheid van het in komende water was nu duidelijk 9 dH maar nu komt het de uitgaande hardheid was 4 dH. Gelijk de refill maar maar met een minuut verhoogd. Morgen zou hij gaan regenereren dus ik zal hem vandaag even met de hand starten dan heeft hij morgen extra zout water.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

wizzopa schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:39:
Gelijk de refill maar maar met een minuut verhoogd. Morgen zou hij gaan regenereren dus ik zal hem vandaag even met de hand starten dan heeft hij morgen extra zout water.
? hoezo de refill 1 minuut verhoogd?

En heb je meer info? ik neem aan dat morgen de tijdstruring zou triggeren. Op hoeveel staat je volume nu ingesteld en op welk verbrui zat je nu inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:15:
[...]

? hoezo de refill 1 minuut verhoogd?

En heb je meer info? ik neem aan dat morgen de tijdstruring zou triggeren. Op hoeveel staat je volume nu ingesteld en op welk verbrui zat je nu inmiddels?
De regeneratie staat gepland voor morgen middag 12:00, volume staat op 3200 liter, rest op dit moment 720 liter.

Voor de regeneratie van morgen heb ik er 2 liter water in de vlotterbuis gedaan dan heb ik meer zout water voor de regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 14:38
Oneflow Watts vorige week geinstalleerd (Ionenwisselaar onmogelijk qua afvoer): eerste indruk prima en doet wat het belooft. Kalkaanslag is er nog wel, maar veel minder hardnekkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@wizzopa ,begrijp ik je goed: denk je dat er te weinig zoutoplossing is/was en dat daardoor de vorige regeneratie niet goed is geweest? Of is er een andere reden dat ruim voor het bereiken van de volumegrens de kalkgraad omhoog is gegaan?

[ Voor 5% gewijzigd door JPS op 01-11-2020 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

AUijtdehaag schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:46:
Dan stel ik voor, voor de biostabil 2000 en de amfi 4000 een eigen topic te openen.

Hier gaat het over waterontharders en die vallen niet daaronder.
Een beetje offtopic, maar ik moet toch altijd weer lachen als die idioot van waterontharder.(edit)com weer eens ergens 5.000,- aan een of andere TV-zender heeft betaald om z'n rotzooi te verkopen. Je ziet het ook werkelijk overal, zag laatst een voetbalteam rondrennen met waterontharder op de shirtjes, het moet echt niet gekker worden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@Kuusj: waterontharder.nl verkoopt zo te zien gewoon ionenwisselaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ik denk dat het komt door dat er te kort zout water langs/door de hars gaat.

Het opzuigen van zout water wat ook verdunt wordt met zoetwater stop na ca 14 a 19 minuten afhankelijk van de waterdruk.
De looptijd van de regeneratie is 28 minuten.

Als ik de refill naar 4,2 minuten zet krijg ik meer zoutwater in de container en zal de tijd dat er zoutwater opgezogen kan worden langer zo zijn, dus regenereert hij beter.

Dat het nu na 4x regenereren naar voren komt omdat er zeker een deel van de hars schoon zal zijn een ander deel niet en dat schuift steeds verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

En om welke reden zou je de refill tijd uberhaupt verkorten? Het is toch geen enkel probleem als er een overschot aan zoutoplossing in het zoutvat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:25:
En om welke reden zou je de refill tijd uberhaupt verkorten? Het is toch geen enkel probleem als er een overschot aan zoutoplossing in het zoutvat zit?
Hij staat standaard op 3,2 minuten dat is de tijd dat er zoetwater gevuld wordt.
Bij verkorten van de refill tijd heb je nog minder zoutwater beschikbaar voor regeneratie.

Kortere refill tijd = zout besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Echt verkeerde zuinigheid lijkt me @wizzopa . Ook kans op aanzuigen van lucht ipv zoutoplossing. Lijkt me niet bevorderlijk voor het systeem en regeneratieproces.
Ik ben ook best gebrand op efficiency/optimalisatie maar heb niet het idee dat de Aqmos onnodig veel zout gebruikt per regeneratiecyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
Edit: ik weet het al.

Iemand een idee waar ik m30x2 bi / 1"BSP bu verloop zou kunnen vinden/laten maken?

[ Voor 88% gewijzigd door Cpt.Chaos op 01-11-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:58:
Echt verkeerde zuinigheid lijkt me @wizzopa . Ook kans op aanzuigen van lucht ipv zoutoplossing. Lijkt me niet bevorderlijk voor het systeem en regeneratieproces.
Ik ben ook best gebrand op efficiency/optimalisatie maar heb niet het idee dat de Aqmos onnodig veel zout gebruikt per regeneratiecyclus.
Ik denk dat je mij verkeerd begrijp, maar dan zal ik het wel verkeerd heb uitgelegd😉

Ik heb de initiële instelling niet gedaan dat was Aqmos, die heeft de instelling van de refill op 3,2 minuten gezet, het enige wat ingesteld moet worden is de tijd en het volume tussen de regeneratie en de dagen voor dwang regeneratie dat aan de hand van de tabel in de installatie instructie.

Zo werkt hij hier, alleen hier geen regeneratie na 3200 liter maar na 14 dagen en dan heb ik nog 500 liter over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Achso...helder. Ik dacht dat je zelf die refill tijd van 3,2 minuten had verkort om zout te besparen. Zie nu dat ik over je aanpassing naar 4,2 min heen heb gelezen. :X

Bij mij is er afgelopen zaterdagnacht ook weer obv dezelfde 14d tijdsturing geregenereerd (2e keer na ingebruikname). Paar dagen eerder (ik denk woensdag) had ik nog even gemeten en was het nog dH0. Bij mij was er nog 1m3 te gaan (weekje weg geweest), maar ik ben dus wel benieuwd wat de oorzaak van de verhoogde kalkgraad bij jou is.

[ Voor 38% gewijzigd door JPS op 01-11-2020 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:45:
Achso...helder. Ik dacht dat je zelf die refill tijd van 3,2 minuten had verkort om zout te besparen. Zie nu dat ik over je aanpassing naar 4,2 min heen heb gelezen. :X

Bij mij is er afgelopen zaterdagnacht ook weer obv dezelfde 14d tijdsturing geregenereerd (2e keer na ingebruikname). Paar dagen eerder (ik denk woensdag) had ik nog even gemeten en was het nog dH0. Bij mij was er nog 1m3 te gaan (weekje weg geweest), maar ik ben dus wel benieuwd wat de oorzaak van de verhoogde kalkgraad bij jou is.
Ik laat het hier wel weten. Over 14 dagen de hardheid weer lager moeten zijn.
Meten is weten...... etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlsomers
bouwfraude schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:41:
[...]

Kalk is niet magnetisch probeer maar eens een magneet op een gipswandje te plakken, dat doet ook niks.
@bouwfraude Kalk is inderdaad niet magnetisch, maar water waar kalk in zit geleid wel stroom, en als een geleider zich door een wisselend magnetisch veld beweegt dan worden er in het water wervelstromen opgewekt (geen fysieke maar elektrische stromen).

Koper is ook niet magnetisch, maar omdat het stroom geleid heeft het effect op een bewegende magneet, zie bijvoorbeeld dit filmpje van een magneet die door een koperen buis valt.

Zo'n elektrische stroom in het water zou wel degelijk een chemische reactie op gang kunnen helpen. Het is een beetje klein maar in het plaatje bijna onderaan deze pagina staat wat info. Zo te zien word er beweerd dat Ca met CO3 reageert en daarmee CaCO3 gevormd word.

Het eindproduct CaCO3 staat ook al bekend als ketelsteen. In eerste instantie denk je dan "dat willen we juist voorkomen", maar door het vervroegd in de koude leiding te laten gebeuren, vind die reactie niet meer plaats op het moment dat het water contact maakt met hete verwarmingselementen.

Nu is het de vraag of een paar magneten voldoende is om die reactie in stromend water teweeg te brengen. Misschien wel, en het kan geen kwaad om het te proberen.

In elk geval zijn we het er wel over eens dat het bedrag die men voor een paar magneetjes vraagt echt woeker is. Die dingen horen voor een paar euro bij de Action te liggen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 101% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
-

[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 10:42

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Wat is jullie ervaring met het zout verbruik?
Ik heb van goedkopewaterontharders.nl de 20l met sxt5800.
Die heb ik sinds 26 mei en ik dacht gisteren even het zout te bekijken. In de ton zat nog een klein laagje, iets van 10cm tops en had dit nog niet verwacht. Ik had nog 2 zakken van 25 kilo staan en deze konden er (met wat moeite) exact in... Ik zou zweren dat hij op dag 1 ook 50 kilo in is gegaan. Nu zit er in totaal denk ik 53 kilo in ongeveer, z'n absolute max... Maar jaar verbruik is dan 100 kilo... Bij mijn weten regenereert hij alleen op tijd omdat ik het verbruik niet haal (gok ik)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Ik heb de 15L en heb sinds eind april net de eerste 25kg op.
Ik kom dus op pakweg 50kg per jaar, het dubbele lijkt me dan erg veel voor de 20L versie.
Regeneratie volgens mij elke 14 dagen (de ingestelde 3800 volume haal ik niet).
PS: heb een klein vat en de installateur zei liever niet boven de helft vullen, gaat elke ~3 maanden dus een halve zak in.

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 02-11-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlsomers
@Neuzelaar Bedankt voor de link naar de studie, interessante PDF, en de conclusie is ook erg interessant (figuur 10). Gemiddeld 34% minder aanslag in de ketel met magneten op de toevoer. Het maximum was 70% en het minimum was 17%.

De afstand tussen de noord/zuid polen was in alle experimenten 6 cm, op 22mm binnendiameter koperen leidingen, met een flow snelheid van gemiddeld 1,75m/s...

Jammer dat ze niet getest hebben met verschillende snelheden en/of verschillende afstanden tussen de tegenpolen (frequentie van het wisselend magnetisch veld).

Als je nou zoiets maakt met vier stroken magneten die in de lengte steeds korter worden (oplopende frequentie), dan heb je een grotere kans dat de juiste frequentie er tussen zit voor verschillende snelheden. Ik heb er een schematische ontwerp voor getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OhYG7w9UQpHQLUotT9gpWqNFJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I8i9de9ZsCV1hbnHslPxyibQ.png?f=user_large

Dit ontwerp is open source, iedereen mag hem van mij maken, fabriceren geld mee verdienen enzovoorts :)
Ik ben erg benieuwd hoe dat zou scoren in een dergelijke test als die van Rand Afrikaans University.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-06 19:38

DaffyDuck43

MF-lurker

DRuw schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:20:
Wat is jullie ervaring met het zout verbruik?
Ik heb van goedkopewaterontharders.nl de 20l met sxt5800.
Die heb ik sinds 26 mei en ik dacht gisteren even het zout te bekijken. In de ton zat nog een klein laagje, iets van 10cm tops en had dit nog niet verwacht. Ik had nog 2 zakken van 25 kilo staan en deze konden er (met wat moeite) exact in... Ik zou zweren dat hij op dag 1 ook 50 kilo in is gegaan. Nu zit er in totaal denk ik 53 kilo in ongeveer, z'n absolute max... Maar jaar verbruik is dan 100 kilo... Bij mijn weten regenereert hij alleen op tijd omdat ik het verbruik niet haal (gok ik)
In januari is hier hetzelfde apparaat geïnstalleerd, heb in juli de 2e zak zout van 25 kg toegevoegd, en er zat nog een laagje van zo’n 10 cm in.
Op dit moment is denk ik zo’n beetje de helft op van de toegevoegde zak.
Totaal kom ik dus op zo’n 50 kg per jaar, wat ook wel klopt met mijn inschatting bij aanschaf.
Verbruik ongeveer 1 kg per regeneratie, en die is bij mij elke 3300 ltr of 10 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
R.Janssen schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:29:

Volgende stap de vlotter en de BLFC ring gecheckt voor verstoppingen/defecten, hier was ook geen probleem te ontdekken. Nu was mijn laatste gedachten dat de injector misschien verstopt kon zitten dus hier de deksel vanaf gemonteerd en kwam ik het volgende tegen:

[Afbeelding]

Als ik dit controleer met de handleiding(blz84) zijn de injector en de injectorplug verkeerd om gemonteerd? Ook als ik op Youtube onderstaande video bekijk concludeer ik dat dit bij mij foutief gemonteerd is.
Bij upflow regeneratie zit de injector onder en bij downflow boven. (Pag 20 Fleck 5800xtr manual)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Zijn er hier ook tweakers die hun ontharder tweaken? Dwz zo weinig mogelijk zout en water verbruiken bij iedere regeneratie? Af fabriek staan de meeste ontharders nogal al veilig (lees inefficiënt) ingesteld.
Of gaat het hier meer over de keuze van de ontharders en de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

djvdgalien schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:07:
Zijn er hier ook tweakers die hun ontharder tweaken? Dwz zo weinig mogelijk zout en water verbruiken bij iedere regeneratie? Af fabriek staan de meeste ontharders nogal al veilig (lees inefficiënt) ingesteld.
De meesten (waaronder ikzelf) alleen op regeneratieinterval. Die staat bij mij op 14 dagen en dat zal bijna altijd eerder worden bereikt dan het ingestelde volume van 3600 liter. Ons jaarverbruik is 80m3 (gezin van 3).

Ik denk niet dat de andere settings (spoeltijd etc) nou echt veel gaan besparen. Zoveel zout en water zal ik op jaarbasis niet voor de regeneratie gebruiken.
@wizzopa heeft gemeten dat de R2D2 50 liter water per keer gebruikt, dus dat kost me dan een kleine 1,5 kuub jaarlijks en max 3 zakken zout schat ik in. Dan kom ik op 25€ per jaar. Tja, dat hoef ik niet verder te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Ok, voor het geld misschien niet direct, maar misschien omdat het kan.... En omdat het beter is voor het milieu (minder zout water in het riool).
Ik heb sinds een jaar een Hydrotense 18L met Fleck 5800xtr.
Deze stond af fabriek voor “brine draw” op 45min. (~40L) heb ik terug kunnen brengen naar 4L. Vind ik best een groot verschil, en het tweaken waard. Op een verbruik van 250 kuub water per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
djvdgalien schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:52:
Ok, voor het geld misschien niet direct, maar misschien omdat het kan.... En omdat het beter is voor het milieu (minder zout water in het riool).
Ik heb sinds een jaar een Hydrotense 18L met Fleck 5800xtr.
Deze stond af fabriek voor “brine draw” op 45min. (~40L) heb ik terug kunnen brengen naar 4L. Vind ik best een groot verschil, en het tweaken waard. Op een verbruik van 250 kuub water per jaar.
250000 liter per jaar😏 waarschijnlijk zet het meer zoden aan de milieu dijk als dat word gehalveerd. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Gezin met drie dames en 2 heren....
Ik zie hier genoeg 2 persoons huishoudens met 80 kuub verbruik (waar M/V gelijk zijn verdeeld neem ik aan), dus zo gek is dat van mij dan toch ook niet.

[ Voor 68% gewijzigd door djvdgalien op 04-11-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:36
djvdgalien schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:15:
Gezin met drie dames en 2 heren....
Ik zie hier genoeg 2 persoons huishoudens met 80 kuub verbruik (waar M/V gelijk zijn verdeeld neem ik aan), dus zo gek is dat van mij dan toch ook niet.
Punt is meer dat je, als je wekelijks regenereert, 40-4=36 liter bespaard per week. Dat is 1,8 kuub op jaarbasis.

Dat zet niet héél veel zoden aan de dijk. En geeft het geen risico's als je opeens 90% minder water gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
90% minder water en 90% minder zout. Het enige risico wat ik kan bedenken is dat mijn hars niet voldoende geregenereerd wordt, maar dat had ik dan al moeten merken. Ik heb dat in het begin eens getest vlak voor een regeneratie, maar meette nog steeds dH0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@djvdgalien

Een vraag, hoe heb je gemeten wat het water verbruik was tijden van je "brine draw".
en hoeveel van dit is zout water en hoeveel zoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Dit heb ik berekend met de tabel op blz22 van de Fleck5800xtr handleiding, die van mij had een violet injector bij levering.
BLFC = 45 minuten x 0,25 gallons per minuut. Dit is 11,25 gallons = 42,6L. De 45 minuten was dus af fabriek ingesteld. De injector heb ik vrijwel direct vervangen door een bruine. (Volgens Hydrotense zou er een witte injector gemonteerd zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
djvdgalien schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:15:
Dit heb ik berekend met de tabel op blz22 van de Fleck5800xtr handleiding, die van mij had een violet injector bij levering.
BLFC = 45 minuten x 0,25 gallons per minuut. Dit is 11,25 gallons = 42,6L. De 45 minuten was dus af fabriek ingesteld. De injector heb ik vrijwel direct vervangen door een bruine. (Volgens Hydrotense zou er een witte injector gemonteerd zijn.)
Ik kan mij niet voorstellen dat je 42,6 liter zout water door je hars stuur. Hoe groot is je zout vat.
Bij mij is de vlotter de begrenzing voor de hoeveelheid zout die door de hars gaat, dat is 14 minuten zout water, uiteraard gemengt met water zoet water 14 liter en nog 14 minuten zoet water 10 liter, terwijl de looptijd van brine 28 minuten is
De refill is hier 3,8 liter zoet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Mijn zoutvat is 120cm hoog. Inhoud 213L, maar daar gaat de inhoud van de (“ingebouwde”) harsfles en andere restricties (overloop) nog van af. Blijft er vast nog min.100L over lijkt mij. Ik ben er vanuit gegaan dat bij “brine draw” alleen het zoute water wordt aangezogen. Is dat niet zo dan?
Mijn huidige setting zuigt 4L zout water aan en vult 4L bij, het niveau in het zoutvat blijft altijd gelijk. Dus er wordt bij “brine draw” geen extra zoet water aangezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
djvdgalien schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:09:
Mijn zoutvat is 120cm hoog. Inhoud 213L, maar daar gaat de inhoud van de (“ingebouwde”) harsfles en andere restricties (overloop) nog van af. Blijft er vast nog min.100L over lijkt mij. Ik ben er vanuit gegaan dat bij “brine draw” alleen het zoute water wordt aangezogen. Is dat niet zo dan?
Mijn huidige setting zuigt 4L zout water aan en vult 4L bij, het niveau in het zoutvat blijft altijd gelijk. Dus er wordt bij “brine draw” geen extra zoet water aangezogen.
Voor het "verplaatsen" van het zoute water word zoet water gebruikt middels het venturie effect Wikipedia: Venturi-effect

Bij refill wordt er zoet water via de kop naar je zoutvat gebracht, dat gaat of op tijd of via de vlotter die de aanvoer afsluit.
Die 4 liter zoet water neemt dan weer 4x 358 gram zout op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Ok, dat wist ik niet.
Maar als de manual aangeeft dat per minuut 0,25 gallons zout water wordt aangezogen (paarse injector), en het aanzuigen is ingesteld op 45 minuten, kan wordt toch 45 x 0,25 gallons zout water aangezogen?
Dat was dus de oude situatie, zoals ingesteld af fabriek. Kan het niet meer controleren.
Nu staat brine draw op 9 minuten x 0,125 gallon per minuut (bruine injector) = 1,125 gallon ~ 4L. Refill staat nu op 4 minuten, dan stroomt 4L (afgelezen op vitens watermeter) zoet water in de zoutwatertank. De waterstand in de zoutwatertank is voor en na regeneratie gelijk.
Zoals jij aangeeft zal er dus meer zoetwater gebruikt worden bij het aanzuigen van de 4L zout water, vanwege de venturi werking. Maar dat was bij de situatie af fabriek dan natuurlijk ook al zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
djvdgalien schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:36:
Ok, dat wist ik niet.
Maar als de manual aangeeft dat per minuut 0,25 gallons zout water wordt aangezogen (paarse injector), en het aanzuigen is ingesteld op 45 minuten, kan wordt toch 45 x 0,25 gallons zout water aangezogen?
Dat was dus de oude situatie, zoals ingesteld af fabriek. Kan het niet meer controleren.
Nu staat brine draw op 9 minuten x 0,125 gallon per minuut (bruine injector) = 1,125 gallon ~ 4L. Refill staat nu op 4 minuten, dan stroomt 4L (afgelezen op vitens watermeter) zoet water in de zoutwatertank. De waterstand in de zoutwatertank is voor en na regeneratie gelijk.
Zoals jij aangeeft zal er dus meer zoetwater gebruikt worden bij het aanzuigen van de 4L zout water, vanwege de venturi werking. Maar dat was bij de situatie af fabriek dan natuurlijk ook al zo.
De 4 liter zal door het instellen van de draw waarschijnlijk niet veranderen, de vlotter in het zoutvat sluit het opzuigen van zout als bij het opzuigen lucht me dreigt komen. Het opzuigen op tijd is niet nauwkeurig omdat ook de venturi werking afhankelijk is van water druk.

Ook sluit de vlotter de toevoer af bij de refill met zoet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Mijn waterniveau is ruim boven de zoutkorrels, dus weet niet hoe er lucht meegezogen zou moeten worden.
Als ik speel met de brine draw en refill tijden, zie ik het waterniveau in het pekelvat duidelijk veranderen, dus de vlotter begrensd dat dan niet.
Ik zou het ook vreemd vinden als ik de brine draw en refill tijden kan instellen in de fleck, maar dat deze bepaald zou worden door de vlotter in het pekelvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
djvdgalien schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:26:
Mijn waterniveau is ruim boven de zoutkorrels, dus weet niet hoe er lucht meegezogen zou moeten worden.
Als ik speel met de brine draw en refill tijden, zie ik het waterniveau in het pekelvat duidelijk veranderen, dus de vlotter begrensd dat dan niet.
Ik zou het ook vreemd vinden als ik de brine draw en refill tijden kan instellen in de fleck, maar dat deze bepaald zou worden door de vlotter in het pekelvat.
Ik weet niet op welk tijdstip de regeneratie plaats vind, maar het is zeker de moeite waard het hele proces eens te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Zal ik eens doen. Normaliter 02:00, maar dat kan ik in principe zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 13:57
djvdgalien schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:07:
Jazeker.

Heb al een paar jaar de Hydrotense Seduction Family 16L waterontharder, die eigenlijk overgedimensioneerd is voor ons huishouden gemiddeld 2.2 personen bij wekelijkse regeneratie, dus niet volume gestuurd. Hardheid hier is 8, jaarverbruik 100~120 kuub.

Om zout verbruik te minimaliseren, heb ik de refill time teruggebracht tot 1 minuut, zodat er minder pekelwater voor de volgende regeneratie klaar staat. Korter hervullen betekent dan ook minder zout dat maximaal kan oplossen (ca. 33% is de verzadigings max dacht ik me te herinneren).
Heb meer dan een jaar wekelijks de hardheid getest op de avond waar in de nacht de regeneratie zal plaats vinden, altijd 0 (of eigenlijk tussen de 0 en 0.5 bij 1 druppel testvloeistof op 10ml water). Op een gegeven moment geloofde ik het wel.

Sinds de lockdown begin dit jaar was ons huishouden 3 personen constant.
Toen maar weer eens gemeten na enige tijd toen ik me realiseerde dat dit een hoger waterverbruik betekende dan normaal. Bleek de hardheid 3 te zijn net voor regeneratie.
Dus extra persoon en mogelijk in combinatie met wat lagere waterdruk (was sprake van geloof ik door hete zomer) was er niet meer voldoende pekelwater voor regeneratie.
Na refill time op 2 minuut te zetten, blijft de hardtijd weer op 0.
Mogelijk zet ik 'm weer terug naar 1 minuut, we zijn nu weer gemiddeld met 2.2 persoon :)

Een grote harscylinder zal effectiever de ion uitwisseling doen met weinig pekelwater tov kleine harscylinder met veel pekelwater. Dit is een niet-lineair verband, waarbij je uiteindelijk minder zout kan gebruiken bij een iets verhoogd water gebruik ivm vaker regenereren. Beetje experimenteren met de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-06 16:13
De vraag is hier wel vaker voorbij gekomen, of de smaak van het water verandert na het installeren van een waterontharder. Meningen zijn er over verdeelt, verschilt ook weer per merk...

Mensen met een Aqmos, wat vinden jullie? Verandert de smaak? Heb 'm zelf nu 2 weken in gebruik en vind het water nog steeds anders smaken. Niet echt lekker. Hadden hardheid van 10 dH, deze is nu netjes 0 dH.
Ding ingesteld op om de 3200l regeneratie of per 10 dagen. Maar qua smaak is er niets in te stellen toch? Enkel door de verstelschroef, maar dan owrdt het water weer harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Fethoz69 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:50:
De vraag is hier wel vaker voorbij gekomen, of de smaak van het water verandert na het installeren van een waterontharder. Meningen zijn er over verdeelt, verschilt ook weer per merk...

Mensen met een Aqmos, wat vinden jullie? Verandert de smaak? Heb 'm zelf nu 2 weken in gebruik en vind het water nog steeds anders smaken. Niet echt lekker. Hadden hardheid van 10 dH, deze is nu netjes 0 dH.
Ding ingesteld op om de 3200l regeneratie of per 10 dagen. Maar qua smaak is er niets in te stellen toch? Enkel door de verstelschroef, maar dan owrdt het water weer harder.
Hier PWN water, in het begin een andere smaak, meer een na smaak nu 8 weken later heb ik er geen erg meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Water is hier van Oasen (omgeving Alphen a/d Rijn / Nieuwkoop) met dH8,5
Ik vind het zachte dH0 water wel lekker, al vanaf het begin. Mij valt het verschil overigens ook al niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
0dH hier en na 2 dagen merkte ik het verschil in smaak al niet meer.

Ik merk het allen nog als ik uit een buitenkraan loop te lurken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djvdgalien
rsbroer schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:26:
[...]

Jazeker.

Heb al een paar jaar de Hydrotense Seduction Family 16L waterontharder, die eigenlijk overgedimensioneerd is voor ons huishouden gemiddeld 2.2 personen bij wekelijkse regeneratie, dus niet volume gestuurd. Hardheid hier is 8, jaarverbruik 100~120 kuub.

Om zout verbruik te minimaliseren, heb ik de refill time teruggebracht tot 1 minuut, zodat er minder pekelwater voor de volgende regeneratie klaar staat. Korter hervullen betekent dan ook minder zout dat maximaal kan oplossen (ca. 33% is de verzadigings max dacht ik me te herinneren).
Heb meer dan een jaar wekelijks de hardheid getest op de avond waar in de nacht de regeneratie zal plaats vinden, altijd 0 (of eigenlijk tussen de 0 en 0.5 bij 1 druppel testvloeistof op 10ml water). Op een gegeven moment geloofde ik het wel.

Sinds de lockdown begin dit jaar was ons huishouden 3 personen constant.
Toen maar weer eens gemeten na enige tijd toen ik me realiseerde dat dit een hoger waterverbruik betekende dan normaal. Bleek de hardheid 3 te zijn net voor regeneratie.
Dus extra persoon en mogelijk in combinatie met wat lagere waterdruk (was sprake van geloof ik door hete zomer) was er niet meer voldoende pekelwater voor regeneratie.
Na refill time op 2 minuut te zetten, blijft de hardtijd weer op 0.
Mogelijk zet ik 'm weer terug naar 1 minuut, we zijn nu weer gemiddeld met 2.2 persoon :)

Een grote harscylinder zal effectiever de ion uitwisseling doen met weinig pekelwater tov kleine harscylinder met veel pekelwater. Dit is een niet-lineair verband, waarbij je uiteindelijk minder zout kan gebruiken bij een iets verhoogd water gebruik ivm vaker regenereren. Beetje experimenteren met de instellingen.
Zo ben ik dus ook bezig (geweest).
Dat niet-lineaire verband was ik idd ook achter. Er is veel documentatie te vinden voornamelijk VS georiënteerd. Daar stelt de overheid eisen mbt efficiency van de ontharders. Dus niet meer dan een bepaalde hoeveelheid water en zout per regeneratie. Ze worden daar wat ruimer gedimensioneerd om ze vervolgens efficiënter in te kunnen stellen. Heb ik daarom ook gedaan. 18L hars, ingesteld als 14L capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
-

[ Voor 139% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djvdgalien
Neuzelaar schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:26:
[...]

Hi, wat ik niet zo goed begrijp: heb dat toestel van je even opgezocht (interessante prijs lijkt me) en blijkbaar heeft deze regeneratie obv volume geproduceerd zacht water? Is het niet beter hem daarop in te stellen of wat ik mis ik?
Dat kan inderdaad prima, maar dan zijn de instellingen af fabriek nog steeds erg inefficiënt. Zelf “fröbelen” loont. Zoals rsbroer ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27
jack zomer schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:19:
0dH hier en na 2 dagen merkte ik het verschil in smaak al niet meer.

Ik merk het allen nog als ik uit een buitenkraan loop te lurken.
Ik merk het alleen wanneer we ergens anders zijn, afgelopen weekend een weekedn weg geweest en na het douchen een droge huid. Je proeft het ook wanneer je water uit kraan drinkt op zulke momenten.
Onthard water proef ik thuis niet meer, ben daar al vrij snel aan gewend geraakt.

Andersom merk ik het wanneer er hier vriendjes of vriendinnetjes zijn van de kinderen. Over het algemeen krijg ik dan te horen dat het water 'raar' smaakt, niet lekker dus en of we geen flesjes water hebben :+

[ Voor 11% gewijzigd door sjorremans op 06-11-2020 12:10 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Neuzelaar schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:37:
Verder vroeg ik me af, de tweakers die hier zacht water drinken, hebben geen metalen leidingen neem ik aan? En vullen jullie je voeding dan aan met calcium en magnesium?

Nog een vraag :$
Ik heb een stenen afvoerpijp in mijn kelder lopen. Kan ik hier überhaupt een afvoer op aansluiten? :s

[Afbeelding]
Zie https://www.karwei.nl/klu...fvoer-aansluiten-op-riool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Neuzelaar schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:37:
Verder vroeg ik me af, de tweakers die hier zacht water drinken, hebben geen metalen leidingen neem ik aan? En vullen jullie je voeding dan aan met calcium en magnesium?

Nog een vraag :$
Ik heb een stenen afvoerpijp in mijn kelder lopen. Kan ik hier überhaupt een afvoer op aansluiten? :s
1. Het menselijk lichaam neemt zo goed als niets op van calcium / magnesium uit water. Deze mineralen komen voor als een chemische verbinding (zout) en moeten door de nieren verwerkt worden als afvalstof. Om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium/magnesium te geraken zou je een bad water moeten drinken. Dit is uiteraard onmogelijk. Calcium en magnesium haal je uit voeding. 'mineraalwater' is een mooie naam om chemisch beladen water verkocht te krijgen. Hoe zuiverder water, hoe beter. Plat spa water is heel gezond.

2. Dit kun je best doen door een gat van 32 of 40mm te boren, met een diamantboor voor keramische tegels, op de bovenkant van de buis en een sifon met airgap op te plaatsen.

Onthard water door een ionenwisselaar heeft ook geen nadelige invloed op metalen leidingen, zelfs niet als het tot 0 onthard is. Dit in tegenstelling tot water afkomstig van een RO-toestel of natuurlijk kalk-arm water.

[ Voor 8% gewijzigd door bke op 06-11-2020 15:24 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 18:00
Ik ben begonnen met de installatie van de Flexk 5800 XTR met 15l harscilinder

Welke airgap vinden jullie beter?
De afvoerslang past precies in een elektrabuis, de slang zit er hier nog niet in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtdPnVAUrgzrEIFoTmh4gEn02nI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4hWM79zEIidrlcVNmLEPDuL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Nummer 3.
Grijze buis dicht houden. En de gele huis op de zelfde manier, maar dat 2 cm eerder stoppen dan de grijze buis start ofzo.

Wat was het idee achter het opengewerkte deel in de grijze buis?

[ Voor 23% gewijzigd door jack zomer op 07-11-2020 14:21 . Reden: Afstand tussen buis en buis iets vergroot ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
jack zomer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:40:
Nummer 3.
Grijze buis dicht houden. En de gele huis op de zelfde manier, maar dat 3mm eerder stoppen dan de grijze buis start ofzo.

https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Juist, duidelijk een link die beschrijft wat een airgap is...
Dat verklaart niet het openwerken aan de zijkant van de grijze buis.

Als de grijze buis gewoon een buis is, en de gele heeft geen contact en stopt boven de buis. Dan heb je een airgap...

Ik snap wat een airgap is, en waarom je hem nodig hebt. Ik snap alleen de rede van dat openwerken aan de zijkant van de buis in de 2 afbeeldingen niet .

Juist, ik reageer op een reactie die niet van @LinkinTED was.
Linkinted, waarom dat opengewerkte deel aan de zijkant van de grijze buis. Wat was je gedachte (want ik kan niks bedenken.
wizzopa schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:01:
[...]
De uitleg wat een airgap is, verklaart niet de open gewerkte zijkant van de grijze buis.

https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap

[ Voor 56% gewijzigd door jack zomer op 07-11-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:16
@LinkinTED ik neem aan dat je verderop nog wel een siphon hebt zitten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
jack zomer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:07:
Juist, duidelijk een link die beschrijft wat een airgap is...
Dat verklaart niet het openwerken aan de zijkant van de grijze buis.

Als de grijze buis gewoon een buis is, en de gele heeft geen contact en stopt boven de buis. Dan heb je een airgap...

Ik snap wat een airgap is, en waarom je hem nodig hebt. Ik snap alleen de rede van dat openwerken aan de zijkant van de buis in de 2 afbeeldingen niet .
Dan toch de foto's even bekijken in het artikel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
wizzopa schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:13:
[...]

Dan toch de foto's even bekijken in het artikel ;)
Ik wacht wel op poster van de afbeelding. Hij is namelijk de enige die zijn eigen gedachten hierover kan delen. Maar bedank voor je uitleg.

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 07-11-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
habbekrats schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:10:
@LinkinTED ik neem aan dat je verderop nog wel een siphon hebt zitten.
Jazeker, die komt aan de onderkant van de foto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
jack zomer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:40:
Nummer 3.
Grijze buis dicht houden. En de gele huis op de zelfde manier, maar dat 2 cm eerder stoppen dan de grijze buis start ofzo.

Of ik hem nu net boven de buis stop, of zo laat maakt functioneel geen verschil. Voordeel van deze opzet is dat de achterwand beschermd wordt tegen evt spatwater...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
LinkinTED schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:30:
[...]

Of ik hem nu net boven de buis stop, of zo laat maakt functioneel geen verschil. Voordeel van deze opzet is dat de achterwand beschermd wordt tegen evt spatwater...
Klopt het maakt helemaal geen functioneel verschil. Kon alleen niet bedenken waarom.
Maar de achterwand beschermen tegen water is een verdomd goede rede. Thanks. Leuk en goed bedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Hoe groot moet/mag dat "gat" nu zijn?
Stel ik wil hetzelfde i.v.m. spatwater maar in plaats van 1 zo'n groot gat boor ik er 4 gaatjes van 10mm in, is dat afdoende wanneer het riool omhoog komt?

PS: beide mogen in 1 buis toch, dus zonder zo'n Y er nog tussen.

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 07-11-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
mitsumark schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:45:

PS: beide mogen in 1 buis toch, dus zonder zo'n Y er nog tussen.
Ja hoor, bij mij kwam het mooier uit om ze te scheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

LinkinTED schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:10:
Ik ben begonnen met de installatie van de Flexk 5800 XTR met 15l harscilinder

Welke airgap vinden jullie beter?
De afvoerslang past precies in een elektrabuis, de slang zit er hier nog niet in.
Als je de elektrapijp nog even wat schuin afzaagt dan komt de waterstraal er mooier uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LinkinTED
Voor de geïnteresseerden hier de work in progress.

De watermeter zit bij de voordeur in de kruipruimte. De meterkast zit in de garage. Naast de meterkast heb ik een kast gemaakt waar onderin de ontharder komt te staan.
Daarboven komt de omvormer van de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fa-AYc3UWuoQdhhKBZ_AgO0EePI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqnoQiidToqgW05MkImtbXzD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvdMWv8YHAc-3eYr2h6Uc1qNfHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7O6X3tvcjvDvCs27yHHFO6b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
bouwfraude schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:41:
[...]

Maar dan denk je ook verkeerd. Het gaat er niet om om de kalk te magnetiseren want dan zou hij bij de magneet de buis gaan verstoppen. Het gaat erom om met een magnetisch veld de eigenschappen van de kalk aan te passen zodat het niet meer "plakt". Het zit dus nog gewoon in je water, echter spoelt het zonder zich af te zetten op oppervlakken zo het riool in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
rdfeij schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:38:
[...]
Het gaat erom om met een magnetisch veld de eigenschappen van de kalk aan te passen zodat het niet meer "plakt". Het zit dus nog gewoon in je water, echter spoelt het zonder zich af te zetten op oppervlakken zo het riool in.
Natuurlijk straks ga je ook nog vertellen dat de aarde plat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:36
rdfeij schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:38:
[...]

Maar dan denk je ook verkeerd. Het gaat er niet om om de kalk te magnetiseren want dan zou hij bij de magneet de buis gaan verstoppen. Het gaat erom om met een magnetisch veld de eigenschappen van de kalk aan te passen zodat het niet meer "plakt". Het zit dus nog gewoon in je water, echter spoelt het zonder zich af te zetten op oppervlakken zo het riool in.
En als het water dan opdroogt, is dan die kalk allemaal opeens verdwenen?
Die kalkafzetting ontstaat bij opdrogen juist vaak...

vandaag de douche eens grondig gereinigd. Zat nog wat kalkaanslag op. Dus nu kunnen we pas echt zien hoeveel het gaat schelen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 14:02
Goedenavond,
de waterleiding in de meterkast (waar ik de bypass op wil monteren) is slechts 15mm dik. Ik heb de Aqmos R2D2-32 met aansluitset en montageblok besteld, maar twijfel nu of dit gaat lukken. Iemand tips, of moet ik het ergens anders monteren cq de leiding aanpassen.
Zie hieronder de foto van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0sK9lYT-lGrg4Llq3FfWXUJNlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwekGC1I43ppadNTL71UP3bo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:16
@royozzz Je eigen hoofdkraan lijkt via een 22mm>15mm op de watermeter te zitten. Haal een kogelkraan volle doorlaat 3/4 en ga vanaf daar verder.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
royozzz schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:51:
Goedenavond,
de waterleiding in de meterkast (waar ik de bypass op wil monteren) is slechts 15mm dik. Ik heb de Aqmos R2D2-32 met aansluitset en montageblok besteld, maar twijfel nu of dit gaat lukken. Iemand tips, of moet ik het ergens anders monteren cq de leiding aanpassen.
Zie hieronder de foto van de situatie:

[Afbeelding]
https://imgur.com/a/KqK4gto misschien wat inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Bedankt, dát is een flink project geweest...
Ik ben leek op het gebied van leidingenwerk en denk erover om het te laten installeren. Het is moeilijk om iemand te vinden die dit installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
wizzopa schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:59:
[...]

Hier PWN water, in het begin een andere smaak, meer een na smaak nu 8 weken later heb ik er geen erg meer in.
Bedankt voor je reactie! Ik moet zeggen dat het hier ook al wat minder wordt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
royozzz schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:16:
[...]

Bedankt, dát is een flink project geweest...
Ik ben leek op het gebied van leidingenwerk en denk erover om het te laten installeren. Het is moeilijk om iemand te vinden die dit installeert.
Ik vond het zelf erg moeilijk om iemand te vinden, installateurs hebben het blijkbaar gigantisch druk. Dus zelf aan de slag gegaan.
Flexibele waterleiding gekocht met Multi-Fit connector 1/2" (bv bij de gamma) en vervolgens bij Wildkamp een verbindingstuk/verloop gekocht voor je bypass 1" naar 1/2".
Al denk ik dat de fotosessie ;) van Wizzopa je al een flink stuk in je de juiste richting helpt.

[ Voor 7% gewijzigd door Fethoz69 op 09-11-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 15:27
ericplan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:34:
[...]

Eigenlijk wel. De monteur heeft zo’n beetje de meest ongelukkige plaats uitgekozen om die wartel in te boren. Terwijl er ruimte genoeg is, boort hij vlak boven de vloer. Het water dat erlangs loopt is misschien wel redelijk schoon, hoewel mogelijk een legionellabron, maar er is theoretisch ook kans op teruglopen via het riool.
Misschien dat Amysoft z’n werkinstructie eens moet aanpassen en met een airgap gaan werken.
Vorige week vrijdag hebben ze een monteur gestuurd. Die was het er mee eens dat de gekozen manier van aansluiten erg ongelukkig was. Hij heeft het als volgt opgelost:
  • Het geboorde gat onderin heeft hij gedicht met een dopje en kit/lijm. Vervangen was wellicht mooier, maar ik snap dat dit veel te veel werk was.
  • Hij heeft de afvoerslang simpelweg in dezelfde afvoerbuis als de condensafvoer van de WTW unit gedaan. Dat is een afvoerbuis met daaronder een sifon.
Het is niet de meest mooie oplossing met een air gap, maar volgens hem kon het rioolwater bij een eventuele overstroming nu langs de buizen wegstromen in plaats van in de buizen.

Ik denk dat ik zelf nu maar even een air gap moet gaan kopen en installeren. Wellicht kan ik de kosten daarvan nog proberen te verhalen bij de leverancier :)

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
Fethoz69 schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:14:
[...]

Ik vond het zelf erg moeilijk om iemand te vinden, installateurs hebben het blijkbaar gigantisch druk. Dus zelf aan de slag gegaan.
Flexibele waterleiding gekocht met Multi-Fit connector 1/2" (bv bij de gamma) en vervolgens bij Wildkamp een verbindingstuk/verloop gekocht voor je bypass 1" naar 1/2".
Al denk ik dat de fotosessie ;) van Wizzopa je al een flink stuk in je de juiste richting helpt.
...maar kan ik de bypass niet middels een verloopstuk op de voorste leiding van 15mm zetten, scheelt een hoop werk - of werkt dat zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
royozzz schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:14:
[...]

...maar kan ik de bypass niet middels een verloopstuk op de voorste leiding van 15mm zetten, scheelt een hoop werk - of werkt dat zo niet?
Dat kan, maar de bypass heeft voor de slangen van de ontharder de aansluiting aan de onderkant als de knopen naar boven staan.

Kan je de bypass naar je toe kantelen.

Schroef de slangen eens aan de bypass en hou het bij de leiding en kijk of het past

[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 09-11-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
wizzopa schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:24:
[...]

Dat kan, maar de bypass heeft voor de slangen van de ontharder de aansluiting aan de onderkant als de knopen naar boven staan.

Kan je de bypass naar je toe kantelen.

Schroef de slangen eens aan de bypass en hou het bij de leiding en kijk of het past
Ik heb 'm besteld met bypass, maar nog niet ontvangen. De pijl op de bypass is zichtbaar op onderstaande afbeelding, geen idee of de richting bij mijn situatie juist is. Dan gaan toch de flexibele slangen vanaf de bypass omlaag en daarna weet omhoog richting ontharder. Is het niet correct als die ertussen komt in de richting zoals afgebeeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wE0tUGb4CONm08CTke4hBalKfOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxyD1B96YTzqdITD1u3VuiKw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0sK9lYT-lGrg4Llq3FfWXUJNlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwekGC1I43ppadNTL71UP3bo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door royozzz op 09-11-2020 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Vandaag heeft de zout niveau sensor laten zien dat hij werkt.

10 minuten na de refill ging de lamp in de kamer aan en liet Sonoff in de app zien dat er zout bijgevuld moest worden.

Verbruik ca 8,5 8,1 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
wizzopa schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:06:
Vandaag heeft de zout niveau sensor laten zien dat hij werkt.

10 minuten na de refill ging de lamp in de kamer aan en liet Sonoff in de app zien dat er zout bijgevuld moest worden.

Verbruik ca 8,5 kg.
Hoe werkt dat?
En welke sensor is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
LinkinTED schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:18:
[...]

Hoe werkt dat?
En welke sensor is dat?
Deze Sensor werk samen met deze Bridge
in de app een Scene maken en voilà.
De bridge en nog 2 van deze sensoren ga ik ook gebruiken voor lekkage detectie en het aansturen van een gemotoriseerde klep in de waterleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-06 15:21
royozzz schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:11:
[...]

Ik heb 'm besteld met bypass, maar nog niet ontvangen. De pijl op de bypass is zichtbaar op onderstaande afbeelding, geen idee of de richting bij mijn situatie juist is. Dan gaan toch de flexibele slangen vanaf de bypass omlaag en daarna weet omhoog richting ontharder. Is het niet correct als die ertussen komt in de richting zoals afgebeeld?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt hem ook ondersteboven hangen.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
BazemanKM schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:47:
[...]

Je kunt hem ook ondersteboven hangen.
Of knoppen naar voren en aansluiting voor de salngen aan de achterkant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Bij hoeveel regeneraties?
Pagina: 1 ... 39 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.