Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 38 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04
jstruik schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:50:
hier is de R2D2-32 3 weken in gebruik. De eerste regeneratie was bij de installatie, de tweede 1.5 week geleden. Vandaag merkte ik dat het water harder leek, testsetje erbij en inderdaad, niet meer helemaal zacht. Ook niet helemaal hard trouwens.

opgegeven hardheid = 8.7. gemeten op 8.5~9.0 . Volume ingesteld op 3.2 / 0,87 = 3.67 ton
verdere parameters: backwash 2min, brine 28min, rinse 3min, refill 3.2min

lijkt er op dat niet alle hars is ontkalkt bij de laatste regeneratie. Heb het nu handmatig gestart met 0.8 ton op de teller (dus na 2.87 ton water).

Heeft de ring ui de vorige post hier iets mee te maken? Andere ideeen wat er mis gaat?
Heb je een externe bypass en staat je kranen van je ontharder in de juiste stand.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11-2024
wizzopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:03:
[...]

Heb je een externe bypass en staat je kranen van je ontharder in de juiste stand.
ja. zowel de externe bypass als de kranen staan in de goede stand. Vorige week kleurde het water nog direct groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
jstruik schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:04:
[...]

ja. zowel de externe bypass als de kranen staan in de goede stand. Vorige week kleurde het water nog direct groen.
Na je hand regeneratie heb je toen hardheid gemeten.

Kijk ook even naar het kraanje voor de resthardheid, links van de kop.

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 21-10-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
wizzopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:13:
[...]

Na je hand regeneratie heb je toen hardheid gemeten.

Kijk ook even naar het kraanje voor de resthardheid, links van de kop.
ja, het is nu weer zacht, dit betekent dat het kraantje goed staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
wizzopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:58:
[...]

Mooi, hoeveel tijd zat er tussen het open draaien van de kranen en het nemen van je monster.
Ongeveer een halve minuut. Lijkt me voldoende om "vers" water door de ontharder te hebben gehad.

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
elboero schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:20:
[...]

Ongeveer een halve minuut. Lijkt me voldoende om "vers" water door de ontharder te hebben gehad.
Ik zou het nog eens proberen en dan na 5 minuten nog een keer meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
jstruik schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

ja, het is nu weer zacht, dit betekent dat het kraantje goed staat
Mooi dat er nu weer zacht water uit komt.
Ik zelf meet hier elke 14 dagen de hardheid, de hoeveelheid afval water van de regeneratie met een watermeter de EC en de TDS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:07
@stefijn Welk type ontharder was dit van WTR?
Hier geen aansluiting met een schroefje. Volgens mij knelkoppelingen gebruikt. Maar moet sowieso nog eens naar gekeken worden i.v.m. CA terugslag klep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elboero
wizzopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:33:
[...]

Ik zou het nog eens proberen en dan na 5 minuten nog een keer meten.
Ook na 10 minuten douchen hetzelfde resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ0NFntCm1z3i7USBsa6TSlVxCY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZGWY3snEoMoMbRf7cFqTk47k.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
remzor schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:45:
@stefijn Welk type ontharder was dit van WTR?
Hier geen aansluiting met een schroefje. Volgens mij knelkoppelingen gebruikt. Maar moet sowieso nog eens naar gekeken worden i.v.m. CA terugslag klep.
Flex 5800 SXT. De aansluiting zelf is niet een schroefje: de aansluitingen zijn kunststof ronde "units" met een rubberen ring. Die schuif je in de kop, vervolgens borg je dat met aan beide zijden een metalen plaat die aan twee kanten achter de bypass en kop haken, en die metalen plaatjes borg je met een schroefje
De waarschijnlijk oorzaak is dat ik één van die twee schroefjes niet goed vast heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 14:00
Vandaag ook de R2D2 geïnstalleerd. Met het in gebruikmaken, niet helemaal de juiste volgorde gehanteerd en direct het zout er in gedaan... oeps. Is dit erg? Moet ik ‘m opnieuw laten regenereren? En ik had de instellingen op standaard laten staan. Is dit oké of moet ik echt nog zaken aanpassen? Op weke waterhardheid hebben jullie ‘m ingesteld? Met de druppeltest ie is nu na 1 druppel groen.. alleen als ik de hardheid terugdraai dan blijf ie na 1 druppel groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
contact gehad met de fabrikant en deze adviseert de refill parameter op 4.7 min te zetten (ipv 3.2). Kan iemand uitleggen hoe dit mijn probleem zou moeten oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
wizzopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:39:
[...]

Mooi dat er nu weer zacht water uit komt.
Ik zelf meet hier elke 14 dagen de hardheid, de hoeveelheid afval water van de regeneratie met een watermeter de EC en de TDS.
Hoeveel is dat? (Of heb je dat al gezegd)

Afgelopen week liep onze regeneratie weer, nou, dat duurde volgens mij wel een uur of 1,5 (is dat normaal? ik heb het niet gemeten, maar verschillende cycli van 5-25minuten) Dat zijn nogal wat liters water die er dan doorheen gaan als ik de afvoer bekijk tijdens dat proces

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
jstruik schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:22:
contact gehad met de fabrikant en deze adviseert de refill parameter op 4.7 min te zetten (ipv 3.2). Kan iemand uitleggen hoe dit mijn probleem zou moeten oplossen?
Dan staat er meer zoutwater in de bak en en kan hij ook meer water aanzuigen voor regeneratie.

In tegenstelling wat je zou denken is de regeneratie met zoutwater geen 28 minuten zoutwater aanzuigen maar slechts 14 a 15 minuten de rest van de tijd is het zoetwater wat het zoute water verder door de hars stuwt.
Het zoutwater opzuigen wordt niet door tijd maar door de vlotter begrenst.

Ik denk dat door de veranderde instelling en nu ca 5,5 tot 6 liter zoutwater aangemaakt gaat worden.

Water hoeveelheden Backwash 13 liter, Brine 24 liter, Rinse 13 liter, Refill 3,8 liter

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 22-10-2020 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
wizzopa schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Dan staat er meer zoutwater in de bak en en kan hij ook meer water aanzuigen voor regeneratie.

In tegenstelling wat je zou denken is de regeneratie met zoutwater geen 28 minuten zoutwater aanzuigen maar slechts 14 a 15 minuten de rest van de tijd is het zoetwater wat het zoute water verder door de hars stuwt.

Ik denk dat door de veranderde instelling en nu ca 5,5 tot 6 liter zoutwater aangemaakt gaat worden.

Water hoeveelheden Backwash 13 liter, Brine 24 liter, Rinse 13 liter, Refill 3,8 liter
begrijp ik goed dat er dan 50% meer zout wordt gebruikt (4.7 / 3.2) ? Standaard staat deze waarde op 3.2 en er wordt geadviseerd deze niet te wijzigen. Is er niet een ander onderliggend probleem, met andere woorden: wordt hiermee niet aan symptoombestrijding gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
chrissis schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:34:
Vandaag ook de R2D2 geïnstalleerd. Met het in gebruikmaken, niet helemaal de juiste volgorde gehanteerd en direct het zout er in gedaan... oeps. Is dit erg? Moet ik ‘m opnieuw laten regenereren? En ik had de instellingen op standaard laten staan. Is dit oké of moet ik echt nog zaken aanpassen? Op weke waterhardheid hebben jullie ‘m ingesteld? Met de druppeltest ie is nu na 1 druppel groen.. alleen als ik de hardheid terugdraai dan blijf ie na 1 druppel groen.
Lijkt me geen kwaad te kunnen. Vroeg of laat gaat ie toch regenereren met zout. Zat er toen ook al water bij het zout of nog niet?
Instellingen zou ik wel even naar kijken. Is niet zo spannend. Ik heb zelf berekend hoeveel water we kunnen verbruiken voordat het harsfilter verzadigd is. Daar heb ik 'm op ingesteld. Dus volume gestuurd.
Ik snap je druppeltest uitleg niet helemaal. Als de test met 1 druppel gelijk groen is dan is je water zacht. Als de kleur eerst rood is en naarmate je meer druppels toevoegt pas groen wordt, dan is er nog sprake van hardheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
jstruik schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

begrijp ik goed dat er dan 50% meer zout wordt gebruikt (4.7 / 3.2) ? Standaard staat deze waarde op 3.2 en er wordt geadviseerd deze niet te wijzigen. Is er niet een ander onderliggend probleem, met andere woorden: wordt hiermee niet aan symptoombestrijding gedaan?
Klopt, en dat kan, is mogelijk. 😉

Ook hier: meten is weten, gissen is missen, gokken is dokken.

Maar zonder dollen, check de witte slang op schade, zuigt hij lucht aan ipv water, is het zeefje in de aanzuiging in de kop schoon. Op YouTube zijn wel filmpjes te vinden die dat uitleggen, al is het van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
elboero schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Lijkt me geen kwaad te kunnen. Vroeg of laat gaat ie toch regenereren met zout. Zat er toen ook al water bij het zout of nog niet?
Instellingen zou ik wel even naar kijken. Is niet zo spannend. Ik heb zelf berekend hoeveel water we kunnen verbruiken voordat het harsfilter verzadigd is. Daar heb ik 'm op ingesteld. Dus volume gestuurd.
Ik snap je druppeltest uitleg niet helemaal. Als de test met 1 druppel gelijk groen is dan is je water zacht. Als de kleur eerst rood is en naarmate je meer druppels toevoegt pas groen wordt, dan is er nog sprake van hardheid.
Er zat toen inderdaad water bij het zout. Hoe weet ik trouwens wanneer ik weer zout moet toevoegen?

Vwb de hardheid wordt het water na 1 druppeltje al groen, dit is dan toch DH1? Naar welke DH heb jij het water ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
chrissis schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:25:
[...]

Er zat toen inderdaad water bij het zout. Hoe weet ik trouwens wanneer ik weer zout moet toevoegen?

Vwb de hardheid wordt het water na 1 druppeltje al groen, dit is dan toch DH1? Naar welke DH heb jij het water ingesteld?
Als de bak leeg is😉 maar als je zout korrels onder water komen te staan is het vroeg genoeg.

Zo lang je korrels in het water zie is er een verzadigde oplossing die de ontharder op kan zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
wizzopa schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Klopt het dan dat:
- hoe meer water in de bak, hoe meer water en zout verbruik?
- en andersom: hoe minder water in de bak, hoe minder zout verbruik, maar ook de kans dat de cilinder niet volledig onthard wordt?
De bak is eerder leeg, vlotter sluit en zoet water wordt erin gepompt?
wizzopa schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Als de bak leeg is😉 maar als je zout korrels onder water komen te staan is het vroeg genoeg.

Zo lang je korrels in het water zie is er een verzadigde oplossing die de ontharder op kan zuigen.
Bij mij staat er altijd meer water dan zout in de bak, ofwel zout staat altijd onder water :)
Moet dus het zout hoger staan dan het water?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@henkNL ik zal morgen het niveau in de vlotter buis en bak even meten hoe hoog het een en ander staat bij mijn Aqmos 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
wizzopa schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Haha dom idd..Maar klopt t dat er water in de bak blijft staan? Bij mij staat er nu tot halverwege water. Het regenereren heeft ie namelijk ook niet helemaal af kunnen maken (stond wel al in het programma maar het water kon er nog niet op omdat de installateur nog ergens met het water bezig was. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mw90IEVfZgOJXusLyH2LwEcsck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4u7vdpJ0F7OSZyRi7SqZYid.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
chrissis schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:48:
[...]

Haha dom idd..Maar klopt t dat er water in de bak blijft staan? Bij mij staat er nu tot halverwege water. Het regenereren heeft ie namelijk ook niet helemaal af kunnen maken (stond wel al in het programma maar het water kon er nog niet op omdat de installateur nog ergens met het water bezig was. [Afbeelding]
Dat staat wel erg hoog tegen overlopen aan, even aankijken bij/na de volgende regeneratie.

Ik verwacht dat het niveau dan wel lager staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Ik vraag mij ook af of de pekel concentratie met zoveel water niet te laag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
Moet ik anders water eruit halen/meer zout er in doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Geen idee. Als het goed is sluit de vlotter de water toevoer af nu het zo hoog in de bak staat en wordt dit water gebruikt om te regenereren. Je kunt een handmatige regeneratie starten en zien wat er gebeurt. Ik zou verwachten dat het waterpeil zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:43
athvdk schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:59:
Zolang je zout ziet liggen in het water is het een verzadigde oplossing, er kan niet meer zout in oplossen. De concentratie is wel in orde. Niveau lijkt wel iets hoog inderdaad, daardoor zal het zout verbruik behoorlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
stefijn schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:12:
Moet overigens zeggen dat ik het al vanaf dat ik dat ding aangesloten heb vind dat het wel een zwak punt is in je hele waterleiding: al je waterleidingen zijn "robuuste" koppelingen, bij de waterontharder zit alles gewoon in elkaar gedrukt met een klein rubberen ringetje en dan een borging (die klemmen).

Het zeefje moet wel in de kop, past helemaal niet in de teller.

Overigens: dat turbinewiel zit idd met een schroefdraad in de teller geschroefd. Toen de boel uit elkaar vloog is dat dus allemaal uit de teller geklapt. Dat onderdeel is voorgemonteerd geleverd, ik heb de indruk dat dat turbinewiel al niet goed in de schroefdraad was gedraaid. Niet dat dat nou verder iets beinvloed heeft, maar als dat ding goed ingedraaid was had ie er niet uitgeschoten lijkt me
Dan zet je het ding in een bak met zo'n sensor die dan je waterleiding afsluit. Bestaat ook voor wasmachines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
athvdk schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:59:
Dat zal niet te laag zijn, je kan maar een bepaalde hoeveelheid zout in water oplossen ( een verzadigde oplossing ) .
Een te lage concentratie krijg je als er geen zout brokken meer zichtbaar zijn in het water.

@chrissis dat heeft geen zin. De concentratie is verzadigd er kan geen zout meer in het water worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
wizzopa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:10:
[...]

Dat zal niet te laag zijn, je kan maar een bepaalde hoeveelheid zout in water oplossen ( een verzadigde oplossing ) .
Een te lage concentratie krijg je als er geen zout brokken meer zichtbaar zijn in het water.

@chrissis dat heeft geen zin. De concentratie is verzadigd er kan geen zout meer in het water worden opgelost.
Oké perfect dan laat ik het zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
kabeltjekabel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:10:
[...]

Dan zet je het ding in een bak met zo'n sensor die dan je waterleiding afsluit. Bestaat ook voor wasmachines.
Ik ben niet/net een systeemje aan het optuigen met Sonoff sensor….. die een servomotor….. op de afsluiter in de waterleiding na de watermeter dicht stuurt. Dit kan ik dan ook toepassen bij mijn warmtepompboiler die op zolder staat, en bij de vaatwasser.

[ Voor 18% gewijzigd door wizzopa op 23-10-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
chrissis schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:25:
[...]

Zodra het niveau van de zouttabletten onder water komt te staan zou ik er weer wat zout bij doen. Heb je toevallig het zout er pas in gegooid nadat er al water in de bak stond?

De hardheid zal dan inderdaad 1dH of minder zijn. Zacht dus.

Zoals ik al zei heb ik het apparaat niet op hardheid ingesteld. Ik twijfel zelfs of dat wel kan. Uitgaande van een onthardingsvermogen van max 3200 liter bij 10dH tussen regeneratiecycli heb ik 'm op basis van ons waterverbruik ingesteld op 3 ton ofwel 3000 liter ofwel 3m3. Zodra er dus 3000 liter door het apparaat is onthard wordt de regeneratie gestart. Met 3000 liter zit ik aan de veilige kant, aangezien ik me voor kan stellen dat het onthardingsvermogen afneemt als het harsfilter steeds meer verzadigd raakt.

[ Voor 30% gewijzigd door elboero op 23-10-2020 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wizzopa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:34:
[...]

Ik ben niet een systeemje aan het optuigen met Sonoff sensoren die een servomotor op de afsluiter in de waterleiding na de watermeter dicht stuurt. Dit kan ik dan ook toepassen bij mijn warmtepompboiler die op zolder staat, en bij de vaatwasser.
Niet of net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:56
Ik heb een week of twee geleden ook de knoop doorgehakt. Ik ben in tegenstelling tot mijn ouders voor Amysoft gegaan in plaats van Aquacell, voornamelijk in verband met de aanschafprijs en prijs van het zout.

Maandag komen ze bij mij een Amysoft ASC-90 plaatsen. Ik zal wat foto's plaatsen wanneer alles klaar is.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
elboero schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:46:
[...]

Zodra het niveau van de zouttabletten onder water komt te staan zou ik er weer wat zout bij doen. Heb je toevallig het zout er pas in gegooid nadat er al water in de bak stond?

De hardheid zal dan inderdaad 1dH of minder zijn. Zacht dus.

Zoals ik al zei heb ik het apparaat niet op hardheid ingesteld. Ik twijfel zelfs of dat wel kan. Uitgaande van een onthardingsvermogen van max 3200 liter bij 10dH tussen regeneratiecycli heb ik 'm op basis van ons waterverbruik ingesteld op 3 ton ofwel 3000 liter ofwel 3m3. Zodra er dus 3000 liter door het apparaat is onthard wordt de regeneratie gestart. Met 3000 liter zit ik aan de veilige kant, aangezien ik me voor kan stellen dat het onthardingsvermogen afneemt als het harsfilter steeds meer verzadigd raakt.
Ja, er zat er water in de bak toen ik er zout in gooide... Ik was iets te voorbarig (RTM!!). Ik heb hier 7 dH, echter die zie ik niet in de tabel terug. Hier een advies in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elboero
chrissis schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:01:
[...]

Ja, er zat er water in de bak toen ik er zout in gooide... Ik was iets te voorbarig (RTM!!). Ik heb hier 7 dH, echter die zie ik niet in de tabel terug. Hier een advies in?
Vandaar dat het niveau nu wat aan de hoge kant is denk ik zo. Zal vast bij de volgende regeneratie zakken.

Ik heb hier 7,5 dH en ben ook daar aan de veilige kant gaan zitten en ga uit van 8dH. Als ik even uit de losse pols extrapoleer dan zou ik zeggen dat je gerust kunt instellen dat hij ergens tussen de 3200 en 3500 liter moet regenereren. Dan zit je ook nog ruim aan de veilige kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
@chrissis wij hebben hier met water van 8 a 9 dH de instelling 3200 liter of 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
En zoals wizzopa eerder al opmerkte, zou ik toch ook even meten met het meegeleverde meetkitje. En dan ben ik zelf vooral nieuwsgierig hoe effectief de ontharding nog is wanneer het apparaat bijna aan z'n regeneratie toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
wizzopa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:20:
@chrissis wij hebben hier met water van 8 a 9 dH de instelling 3200 liter of 14 dagen.
Tot welke hardheid laat je 'm dan ontharden heb je daar een idee van? Met de druppeltest direct groen? (na 1 druppel). En zoek je punt op dat de ontharder op dat omslagpunt zit (met de stelschroef op de kop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
chrissis schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:39:
[...]

Tot welke hardheid laat je 'm dan ontharden heb je daar een idee van? Met de druppeltest direct groen? (na 1 druppel). En zoek je punt op dat de ontharder op dat omslagpunt zit (met de stelschroef op de kop)?
Ik heb niets in gesteld mbt de resthardheid.
De knop kan je gebruiken als je om wat voor reden geen totaal onthard water uit de kraan wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Hier heb ik gemeten dat de hardheid 10 dH is, standaard stond de ontharder op 3800 liter.
Ik had weer gemeten nadat er 3700 liter was verbruikt, toen bleek de hardheid al weer 4 dH te zijn.

Intussen ben ik deze aan het terugschroeven, en zit nu op 3400 liter. Over een week weer meten, mocht deze weer te hoog zijn, dan schroef ik hem gewoon verder terug.
Ik denk uiteindelijk op zo'n 3200 uit te komen.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
wizzopa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Ik heb niets in gesteld mbt de resthardheid.
De knop kan je gebruiken als je om wat voor reden geen totaal onthard water uit de kraan wil hebben.
Oké die knop heb je dus helemaal naar rechts gedraaid (klok mee en dicht) en je hebt dus volledig onthard water? Enige wat je dus instelt qua hardheid is dus het aantal liter of tijd om te zorgen voor de regeneratie.

Overigens is mijn verbruik 187m3 per jaar en dus een dH van 7. Wat adviseer je dan wanneer te regenereren?

[ Voor 10% gewijzigd door chrissis op 23-10-2020 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
henkNL schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

Klopt het dan dat:
- hoe meer water in de bak, hoe meer water en zout verbruik?
- en andersom: hoe minder water in de bak, hoe minder zout verbruik, maar ook de kans dat de cilinder niet volledig onthard wordt?
De bak is eerder leeg, vlotter sluit en zoet water wordt erin gepompt?

[...]

Bij mij staat er altijd meer water dan zout in de bak, ofwel zout staat altijd onder water :)
Moet dus het zout hoger staan dan het water?
Water niveau gemeten vanaf de rand van de vlotterbuis.

Begin pekelwater opzuigen 17 cm ( start Brine cyclus )
Stop pekelwater opzuigen 31 cm ( vlotter sluit de aanzuiging af )

Om weer op niveau te komen gaat er bij mij 3,8 liter water in waar dan weer 1280 gram zout in oplost gaat worden, wat dan weer in overeenstemming is met de gegeven uit de brochure/data blad van Aqmos.

https://imgur.com/LNSE5Eq

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 23-10-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 22:50
elboero schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

Ook na 10 minuten douchen hetzelfde resultaat:
[Afbeelding]
Ik ben ook aan het zoeken naar een waterontharder en de r2d2 is qua aanschafprijs zeer interessant.
Ik begrijp alleen de ballen van het specificatieblad op hun site.

Nenndurchfluss** 0,24 m3/h
** von 20°dH auf 0,5°dH (40 BV/h)

Hier hebben we ong. 10dh qua hardheid.
Als ik dat omreken naar mijn situatie kom ik uit op een maximale onthardingscapaciteit van 480L per uur / 8L per minuut.
Wellicht zit ik er helemaal naast....

Lijkt mij dat dit veel te kort is voor jou situatie, 3 kranen en een regendouche tegelijk open lijkt me meer vragen dan 8L per minuut maar toch heb jij na 10 minuten nog steeds volledig onthard water... 8)7

Hoeveel verbruikt die regendouche van jou als ik vragen mag? en wat is de waterhardheid in jou regio?
Ik hier net een 10L emmer met koud water laten vullen, daar deed hij 45sec over = 13.33L per minuut.

Als ik de site van goedkopewaterontharders.nl mag geloven zou je in geval van een regendouche al een harskern van 20L of zelfs 30L nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elboero
Supershiva schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:02:
[...]

Ik ben ook aan het zoeken naar een waterontharder en de r2d2 is qua aanschafprijs zeer interessant.
Ik begrijp alleen de ballen van het specificatieblad op hun site.

Nenndurchfluss** 0,24 m3/h
** von 20°dH auf 0,5°dH (40 BV/h)

Hier hebben we ong. 10dh qua hardheid.
Als ik dat omreken naar mijn situatie kom ik uit op een maximale onthardingscapaciteit van 480L per uur / 8L per minuut.
Wellicht zit ik er helemaal naast....

Lijkt mij dat dit veel te kort is voor jou situatie, 3 kranen en een regendouche tegelijk open lijkt me meer vragen dan 8L per minuut maar toch heb jij na 10 minuten nog steeds volledig onthard water... 8)7

Hoeveel verbruikt die regendouche van jou als ik vragen mag? en wat is de waterhardheid in jou regio?
Ik hier net een 10L emmer met koud water laten vullen, daar deed hij 45sec over = 13.33L per minuut.

Als ik de site van goedkopewaterontharders.nl mag geloven zou je in geval van een regendouche al een harskern van 20L of zelfs 30L nodig hebben.
Uitstekende vragen!
Het is waargebeurd, na 10 minuten douchen was dit het resultaat. Geen idee wat de doorvoer van de regendouche is.
Maar als ik die Duitse kreet goed interpreteer dan komt dat neer op ongeveer 250 liter per uur ontharden van 20dH naar 0,5dH. Dat is wel wat meer dan ik nodig heb qua ontharding, namelijk van 7,5 naar 0. Maar ik betwijfel of daardoor de doorvoercapaciteit van de ontharder verandert. Alhoewel:
Nenndurchfluss* 1,0 m3/h
*nach DIN 19636 (20°dH auf 8°dH)
Dus zoals ik het lees wordt van minder relatieve ontharding de capaciteit groter.
Overigens was het 3-kranen moment puur voor de test ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
elboero schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:13:
[...]

Uitstekende vragen!
Het is waargebeurd, na 10 minuten douchen was dit het resultaat. Geen idee wat de doorvoer van de regendouche is.
Maar als ik die Duitse kreet goed interpreteer dan komt dat neer op ongeveer 250 liter per uur ontharden van 20dH naar 0,5dH. Dat is wel wat meer dan ik nodig heb qua ontharding, namelijk van 7,5 naar 0. Maar ik betwijfel of daardoor de doorvoercapaciteit van de ontharder verandert. Alhoewel:
Nenndurchfluss* 1,0 m3/h
*nach DIN 19636 (20°dH auf 8°dH)
Dus zoals ik het lees wordt van minder relatieve ontharding de capaciteit groter.
Overigens was het 3-kranen moment puur voor de test ;)
Met een boiler of een doorstroomverwarmer? Of douche je koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
kabeltjekabel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:25:
[...]

Met een boiler of een doorstroomverwarmer? Of douche je koud?
Nee. Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Oké, wat voor andere keuzes zijn er dan boiler of doorstroomverwarmer om aan warm water te komen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
kabeltjekabel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:59:
[...]

Oké, wat voor andere keuzes zijn er dan boiler of doorstroomverwarmer om aan warm water te komen :?
Waar kwam die vraag vandaan dan? Dat vroeg ik me even af.
Maar we hebben hier stadswarmte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-10 19:22
Zit al jaren te kijken naar aanschaf van waterontharder. Aquacell is in 2012 een keer op bezoek geweest en heeft offerte gedaan. Was best prijzig en er kwamen wat andere verbouwzaken tussendoor die prio kregen dus niet gekocht. Prijs was 1899 euro, inclusief installatie en voor een jaar zoutblokken.

Nu lees ik hier ook over de Harvey Crown, hetzelfde/originele apparaat uit de UK die veel goedkoper is. Even gegoogled en inderdaad rond de 850 Pond heb je er eentje. Ik heb vrienden in de UK dus laat het daar heen sturen en zij sturen het wel door naar mij, zal 20 tot 40 euro kosten gezien het gewicht. Nog even snel voor de Brexit anders betaal je misschien weer BTW en import en dan schiet het niet meer op. Installatie kan ik niet zelf, althans daar begin ik niet aan, een installatiemonteur zal 100 euro vragen? bespaar je zo'n 800 euro (even ruim geschat)

Maar... in UK kopen, nice zolang je geen garantie nodig hebt. Stel dat ding gaat kapot, kan je het naar de UK opsturen.. en misschien bijkomend gezever dat hij buiten de UK is gebruikt en ze misschien daar moeilijk over doen. Loopt communicatie met leverancier via de vrienden in UK wellicht, wil ik ze ook niet mee opzadelen..

Is dat het prijsverschil waard? tsja, wat is de kans dat ie kapot gaat binnen de 5 jaar?

Edit :
net online even offerte opgevraagd, damn prijs is flink gestegen:

Uw persoonlijke aanbieding:

AquaCell waterontharder €1734,71
Unieke garantie gratis
Stelpost installatie €206,61
Installatiemateriaal gratis
Eén pak zout gratis
BTW €407,68
Totaal eenmalig €2349,00

dat is dubbel de prijs van UK model. simpel gezegd: bestel er 1 in de UK.. gaat ie stuk, koop een nieuwe, ben je nog goedkoper uit alles bij elkaar. Of laat de kapotte repareren...

[ Voor 18% gewijzigd door Petje72 op 24-10-2020 08:02 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
Petje72 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 07:56:
Zit al jaren te kijken naar aanschaf van waterontharder. Aquacell is in 2012 een keer op bezoek geweest en heeft offerte gedaan. Was best prijzig en er kwamen wat andere verbouwzaken tussendoor die prio kregen dus niet gekocht. Prijs was 1899 euro, inclusief installatie en voor een jaar zoutblokken.

Nu lees ik hier ook over de Harvey Crown, hetzelfde/originele apparaat uit de UK die veel goedkoper is. Even gegoogled en inderdaad rond de 850 Pond heb je er eentje. Ik heb vrienden in de UK dus laat het daar heen sturen en zij sturen het wel door naar mij, zal 20 tot 40 euro kosten gezien het gewicht. Nog even snel voor de Brexit anders betaal je misschien weer BTW en import en dan schiet het niet meer op. Installatie kan ik niet zelf, althans daar begin ik niet aan, een installatiemonteur zal 100 euro vragen? bespaar je zo'n 800 euro (even ruim geschat)

Maar... in UK kopen, nice zolang je geen garantie nodig hebt. Stel dat ding gaat kapot, kan je het naar de UK opsturen.. en misschien bijkomend gezever dat hij buiten de UK is gebruikt en ze misschien daar moeilijk over doen. Loopt communicatie met leverancier via de vrienden in UK wellicht, wil ik ze ook niet mee opzadelen..

Is dat het prijsverschil waard? tsja, wat is de kans dat ie kapot gaat binnen de 5 jaar?

Edit :
net online even offerte opgevraagd, damn prijs is flink gestegen:

Uw persoonlijke aanbieding:

AquaCell waterontharder €1734,71
Unieke garantie gratis
Stelpost installatie €206,61
Installatiemateriaal gratis
Eén pak zout gratis
BTW €407,68
Totaal eenmalig €2349,00

dat is dubbel de prijs van UK model. simpel gezegd: bestel er 1 in de UK.. gaat ie stuk, koop een nieuwe, ben je nog goedkoper uit alles bij elkaar. Of laat de kapotte repareren...
Of je koopt voor die 850 pond 3 keer (!) een Aqmos R2D2 (mocht ie stuk gaan) rechtsreeks uit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:04
elboero schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:58:
[...]

Of je koopt voor die 850 pond 3 keer (!) een Aqmos R2D2 (mocht ie stuk gaan) rechtsreeks uit Duitsland.
Ik dacht dat een Aqmos R2D2 maar een beperkte doorstroom heeft bij ontharden van 14 naar 1 Dh.
Ook heeft de R2D2 minimaal 2 bar aanvoerdruk nodig, in NL heb je dit meestal wel echter tot 1,5 bar mag je niet klagen

Specs harvey https://www.fountainsofte...Delta_Morava_brochure.pdf
https://www.fountainsofte...ater-softener-c2x17645519
Deze lijkt in België gemaakt te worden ?

Specs R2D2 https://www.aqmos.com/med...tenblatt9wd9EoyUy4UeE.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 24-10-2020 10:41 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Maandag maar weer eens langs de welkoop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik had al voordat ik de R2D2 aansloot 4 zakken bij de Welkoop gekocht. Daar kan ik gezien de zuinigheid van de R2D2 nog minstens een jaar mee vooruit :)
Wel fijn te weten dat het Regenit zout geregeld zo in de aanbieding is.

[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 24-10-2020 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:32
Ik heb de r2d2 gekocht maar past net niet lekker. Is er hier iemand met interesse? Nog nooit aangeweest met factuur en monoblok. Heb 335 betaald.

Op te halen in de buurt van Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 22:50
Daros schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 06:46:
Ik heb de r2d2 gekocht maar past net niet lekker. Is er hier iemand met interesse? Nog nooit aangeweest met factuur en monoblok. Heb 335 betaald.

Op te halen in de buurt van Utrecht.
Wat bedoel je met “past niet lekker”?

Toch net iets te weinig onthardingscapaciteit qua liters per minuut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
Supershiva schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

Ik gok in de meterkast of andere bestemmingsruimte.
Wel een goeie deal lijkt me, zeker als er met monoblock een montageblok wordt bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:32
Supershiva schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

Nee in de meterkast. Hij is nog niet aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 20:45
Klopt. Delta is een Belgisch merk. Heb hem zelf ook in UK gekocht omdat het 500 euro goedkoper was dan hier in België. Voordeel tov de Harvey is dat je er naast zoutblokken ook los zout in mag doen. Werkt hier al een tijdje perfect met twee badkamers. Nog geen druk verschil gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-10 15:28
Gezien wij nu ook een aardig eind zijn met de verbouwing, wil ik graag een waterontharder installeren voor de nieuwe badkamer en keuken geinstalleerd gaan worden. Zie alleen door de bomen het bos niet meer.

mijn oog is gevallen op de Aqmos R2D2, hebben nu een 16% kortingscode waardoor ze gunstig geprijst zijn, prijzen komen op: (incl aansluitset/montageblok/verzending)

R2D2 32 365,06
R2D2 72 533,06

Mijn duits is niet meer wat het geweest is, maar deze is volgens mij zo in te stellen dat deze na een bepaald volume pas gaat regenereren (met een max aantal dagen en in te stellen tijd)?

We wonen op dit moment met 2 personen in huis, verwachting is wel dat dit niet heel lang zo zal blijven :)
Onze badkamer krijgt een bad en 2 douchekoppen, nu lijkt het mij dat ik de R2D2 72 moet hebben maar kan het zelf niet onderbouwen?

2e keus zou de Waterontharder - Premium Fleck 5800 SXT - 20 van goedkopewaterontharders zijn, deze heeft een 20L harskern ipv 18L van de R2D2 72. Deze is wel 267 euro duurder, mocht deze inderdaad een stuk beter zijn heb ik de prijs er wel voor over.

Wat zou jullie advies in deze zijn? :?

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Rickz schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:22:
Wat zou jullie advies in deze zijn? :?
De Aqmos R2D2 heeft een (Chinese) Canature klep die eigenlijk bestaat uit een mix van namaak Fleck-onderdelen en eigen onderdelen. Mijn ervaring met Canature is niet positief. Ik zie zowel problemen met de bypass, interne waterteller als met de resthardheidsregeling.

De premium 5800 is een kwalitatieve klep van Fleck/Pentair. Hoewel Fleck een goede reputatie heeft, moet ik wel zeggen dat er de laatste 10 jaar zeer veel slechte ontwerpen en productiefouten geweest zijn . Mijn vertrouwen in Fleck is eigenlijk verdwenen. Maar toch is dit de betere keus . Als je langer genot wilt hebben van uw toestel, kies je beter voor de Fleck van goedkopewaterontharders. De R2D2 is een wegwerptoestel .

Mijn persoonlijke (en professionele) voorkeur gaat uit naar toestellen met een Clack WS1 klep. Deze toestellen zijn bij Aqmos ook te koop dacht ik. Dit is in mijn ogen de enige klep die langer dan 15 jaar mee zal gaan (in dezer tijden).

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:18

DJT

Woudtwe schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:32:
[...]

Ik heb de vraag bij Aquacell neergelegd wat het verschil zou zijn:

-De Engelse variant is mechanisch anders omdat daar de hardheid hoger is. Dit is niet aan te passen.
Late reactie op bovenstaande statement.

De Harvey Crown is wel degelijjk in te stellen, alleen niet door de eindgebruiker. Je kunt bij het bestellen aangeven dat je er eentje wilt voor in NL, dat is model 1400, die pas na 1400 liter gaat regenereren in tegenstelling tot de 750 voor de engelse markt.

Op het binnenwerk van de mijne zat ook een klein stickertje met "1400" erop.

Verder lees ik een paar keer over zoutblokken die uit zouden steken, bij de Harvey zit er netjes een klep overheen.

Je moet het apparaat zo zien; je hebt de losse kast (het zichtbare deel) en het binnenwerk. Als je de deksels van de behuizing haalt til je het binnenwerk er zo uit. Dan heb je letterlijk dus het hele binnenwerk in je handen, de behuizing is letterlijjk dus alleen een plastic omhulsel met verder niets erin.

[ Voor 29% gewijzigd door DJT op 26-10-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 20:45
Nog één van de redenen dat ik voor de Delta ben gegaan en niet Harvey. De hardheid is daar instelbaar alsook resthardheid indien je dat wil. Zowel wegens efficiëntieredenen als feit dat je waterhardheid kan veranderen op termijn als de waterleverancier toch begint deels te ontharden.

De hardheid stel je hier eenvoudig in met een draaischijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiHD1qTJ2RvIynbqjaKEWDN5Wsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CibkwnsPmikerrMBddCxvpUC.jpg?f=fotoalbum_large

En als je dan toch besteld vanuit UK maakt het geen prijsverschil uit met de Harvey bij bv https://www.fountainsofte...ater-softener-c2x17645519. Ik heb daar ook besteld en alles was dik in orde verpakt.

[ Voor 13% gewijzigd door c-mattic op 26-10-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-10 15:28
bke schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:42:
[...]

De Aqmos R2D2 heeft een (Chinese) Canature klep die eigenlijk bestaat uit een mix van namaak Fleck-onderdelen en eigen onderdelen. Mijn ervaring met Canature is niet positief. Ik zie zowel problemen met de bypass, interne waterteller als met de resthardheidsregeling.

De premium 5800 is een kwalitatieve klep van Fleck/Pentair. Hoewel Fleck een goede reputatie heeft, moet ik wel zeggen dat er de laatste 10 jaar zeer veel slechte ontwerpen en productiefouten geweest zijn . Mijn vertrouwen in Fleck is eigenlijk verdwenen. Maar toch is dit de betere keus . Als je langer genot wilt hebben van uw toestel, kies je beter voor de Fleck van goedkopewaterontharders. De R2D2 is een wegwerptoestel .

Mijn persoonlijke (en professionele) voorkeur gaat uit naar toestellen met een Clack WS1 klep. Deze toestellen zijn bij Aqmos ook te koop dacht ik. Dit is in mijn ogen de enige klep die langer dan 15 jaar mee zal gaan (in dezer tijden).
Okey, het is wel de bedoeling dat het apparaat een paar jaar blijft werken inderdaad, extra kosten verdeeld over de jaren vallen ook wel mee.

Ik heb 3 kogelkranen besteld waarmee ik mijn eigen bypass maak, van plan om naar 0dh te gaan waardoor ook geen resthardheid nodig is alleen de interne waterteller zou inderdaad wel vervelend zijn.

Zal eens zoeken naar info over de Clack WS1 klep, maar ga uiteraard niet op basis van 1 iemand overstag. Zijn er meer mensen met ervaringen? Is de R2D2 inderdaad een wegwerptoestel?

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Rickz canature is geen kleine speler in de markt van water behandeling. http://www.canature-global.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
@Rickz zo lang is de R2D2 nog niet in dit topic. En ook nog niet op amazon. De reviews zijn verder erg goed, en in dit topic nog geen bekende issues als ik zo teruglees.

Levensduur is dus onbekend. De bypass kranen zijn van plastic, waar ik nooit zo'n fan van ben. Maar omdat je zelf een bypass gaat maken, is dat natuurlijk geen issue. De issues die genoemd worden (resthardheid, bypass) kan je dus ondervangen met de bypass-kranen die je gaat plaatsen. Enkel de waterteller is dan de vraag. Ik kan wel eens kijken of er een (groot) verschil zit tussen wat de watermeter aangeeft als verbruik, en de telling op de R2D2.

Over de telling gesproken: Wat er op het display staat van de R2D2, is dat hoeveel liter (ton) hij verbruikt heeft sinds de laatste regeneratie? of hoeveel die nog moet tot regeneratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Waah schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:07:
@Rickz zo lang is de R2D2 nog niet in dit topic. En ook nog niet op amazon. De reviews zijn verder erg goed, en in dit topic nog geen bekende issues als ik zo teruglees.

Levensduur is dus onbekend. De bypass kranen zijn van plastic, waar ik nooit zo'n fan van ben. Maar omdat je zelf een bypass gaat maken, is dat natuurlijk geen issue. De issues die genoemd worden (resthardheid, bypass) kan je dus ondervangen met de bypass-kranen die je gaat plaatsen. Enkel de waterteller is dan de vraag. Ik kan wel eens kijken of er een (groot) verschil zit tussen wat de watermeter aangeeft als verbruik, en de telling op de R2D2.

Over de telling gesproken: Wat er op het display staat van de R2D2, is dat hoeveel liter (ton) hij verbruikt heeft sinds de laatste regeneratie? of hoeveel die nog moet tot regeneratie?
Dat is de hoeveelheid die nog over is tot de regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Zijn er Tweakers met een WTR ceramic die wél een flow-rate kunnen zien en die wél kunnen zijn hoeveel liter/m3 er nog is tot regeneratie? Ik zie dit niet op mijn scherm, klopt dit?

Met een waterhardheid testje heb ik met 1 druppel wel meteen een groen buisje. Het ontharden zelf werkt dus prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
remzor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:27:
Zijn er Tweakers met een WTR ceramic die wél een flow-rate kunnen zien en die wél kunnen zijn hoeveel liter/m3 er nog is tot regeneratie? Ik zie dit niet op mijn scherm, klopt dit?

Met een waterhardheid testje heb ik met 1 druppel wel meteen een groen buisje. Het ontharden zelf werkt dus prima :)
Ik heb een ceramic en kan dit wel zien. Ongeveer elke 5 seconden wisselt het scherm met informatie. Probeer eens de adapter even eruit te halen, lijkt me raar als het spul vastloopt maar niet onmogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
XyRuS schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:29:
[...]

Ik heb een ceramic en kan dit wel zien. Ongeveer elke 5 seconden wisselt het scherm met informatie. Probeer eens de adapter even eruit te halen, lijkt me raar als het spul vastloopt maar niet onmogelijk?
Zal ik eens proberen. Stomme vraag waarschijnlijk, maar: wat gebeurt er met de ontharder en de instellingen als de stroom er even af is (geweest)? Onthoudt dat ding dan alles, ook wanneer die moet regeneren, of is hij dan echt gereset?
Lijkt me het eerste, gezien de stroom er wel vaker af is door jezelf of door storingen/onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
Instellingen ben ik zeker van dat deze worden onthouden. De meterstand ben ik niet zeker van, maar ik denk van wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Saeverix schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:54:
Ik heb een week of twee geleden ook de knoop doorgehakt. Ik ben in tegenstelling tot mijn ouders voor Amysoft gegaan in plaats van Aquacell, voornamelijk in verband met de aanschafprijs en prijs van het zout.

Maandag komen ze bij mij een Amysoft ASC-90 plaatsen. Ik zal wat foto's plaatsen wanneer alles klaar is.
Om hier even een update op de geven: Het installeren is allemaal soepel verlopen. Ik heb de sleutel afgegeven, en ben weer aan het werk gegaan. Hij had vermoedelijk 2 uur nodig om alles te installeren. Vooraf heeft hij even keurig uitgelegd wat hij zou gaan doen en waar hij van plan was de buis door te snijden. Ik heb hem toen nog even geholpen om de daadwerkelijke waterleiding te vinden (er waren twee dezelfde buizen zichtbaar op het verdeelpunt).

Na 1 uur en 45 minuten belde hij me weer op om te melden dat hij bijna klaar was. Ik ben toen die kant weer opgereden, en heb nog even een demonstratie van de werking gekregen plus een demonstratie van het daadwerkelijk ontharde water (met testsetje).

Kortom: Alles is erg netjes verlopen, en ik ben erg tevreden over de levering en installatie van Amysoft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hgrp57npcfDVcKy96CRj8snughk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LAFmiTQXJihBgNrkATxjV07.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NctCB_qqG5Q8iXYUsDv9O6D1NXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cu4mig89WdyM7m5CTVuN32Lu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5x48TqYAIYWhlkt6S73mKi3yXQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56iVvdltLiXRCaUIs1uHbmhT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq_lO6U7SiVeLfdnbk7E32UhWQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqodEY1EGvyFbTiR1Npv78rI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
XyRuS schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:37:
Instellingen ben ik zeker van dat deze worden onthouden. De meterstand ben ik niet zeker van, maar ik denk van wel.
Helaas, mocht niet baten. Het scherm verspringt wel elke 5 seconde maar flow rate is altijd 0,00m3 en capaciteit of restant is 5,67m3 (dit is waarop die van mij staat ingesteld).

Iemand een idee? Wellicht @Arjantje1985 ? De handleiding is erg beknopt en daar staat niets in over resetten helaas. Geen idee of hij nu ook zal regenereren.

Ik weet wel dat toen deze is geïnstalleerd er niet meteen is geregenereerd (handmatig). Helaas pas een dag of 2 later en toen is ook de stroom er een tijdje af geweest tijdens dat proces. Toen heb ik hem handmatig 2 dagen daarna weer geregeneerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Saeverix schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:03:
[...]

Om hier even een update op de geven: Het installeren is allemaal soepel verlopen. Ik heb de sleutel afgegeven, en ben weer aan het werk gegaan. Hij had vermoedelijk 2 uur nodig om alles te installeren. Vooraf heeft hij even keurig uitgelegd wat hij zou gaan doen en waar hij van plan was de buis door te snijden. Ik heb hem toen nog even geholpen om de daadwerkelijke waterleiding te vinden (er waren twee dezelfde buizen zichtbaar op het verdeelpunt).

Na 1 uur en 45 minuten belde hij me weer op om te melden dat hij bijna klaar was. Ik ben toen die kant weer opgereden, en heb nog even een demonstratie van de werking gekregen plus een demonstratie van het daadwerkelijk ontharde water (met testsetje).

Kortom: Alles is erg netjes verlopen, en ik ben erg tevreden over de levering en installatie van Amysoft.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe zit het met je airgap? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
remzor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:41:
[...]

Helaas, mocht niet baten. Het scherm verspringt wel elke 5 seconde maar flow rate is altijd 0,00m3 en capaciteit of restant is 5,67m3 (dit is waarop die van mij staat ingesteld).

Iemand een idee? Wellicht @Arjantje1985 ? De handleiding is erg beknopt en daar staat niets in over resetten helaas. Geen idee of hij nu ook zal regenereren.

Ik weet wel dat toen deze is geïnstalleerd er niet meteen is geregenereerd (handmatig). Helaas pas een dag of 2 later en toen is ook de stroom er een tijdje af geweest tijdens dat proces. Toen heb ik hem handmatig 2 dagen daarna weer geregeneerd.
Misschien stom, maar staat je bypass wel in de goede stand? Loopt het water wel via de ontharder, je meet 0dH dus ik neem het voor nu even aan van wel.

Er zit een flow sensor in de vorm van een turbine gemonteerd. Deze is zichtbaar als je de bypass eraf haalt. Je kan controleren of deze kan bewegen. Er loopt vanaf de flow sensor ook een kabel die die stuurkop inloopt, met clipjes kan je de kap verwijderen om te kijken of de kabel goed zit aangesloten.

Wellicht even in overleg doen met de leverancier want het is duidelijk dat er iets niet goed zit, je zou nu wel flow moeten kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@XyRuS Dat is mooi kut dan. Aannemer die hier is geweest was echt een flapdrol, veel gezeik helaas. Kans is dus aanwezig dat hij iets over het hoofd heeft gezien. Ding past ook maar net in mijn meterkast (had ik zelf akkoord voor gegeven) dus hem een beetje draaien of verplaatsen gaat niet.

Als ik het goed begrijp kan ik de bypass we inschakelen (indrukken) en dan de clipjes en waterontharder loskoppelen. Water loopt dan dus door die zwarte bypass toch, ook al is de ontharder er tussenuit?

Anders neem ik inderdaad contact op met de leverancier. Misschien wel het beste als zij iemand langs zouden kunnen sturen (monteur) om e.e.a. te checken..
bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
Ja dat is mogelijk, maar wees voorzichtig. Draai eerst de hoofdafsluiter dicht en haal daarna de druk eraf door een kraan te openen. Zet dan je bypass om en verzeker jezelf ervan dat je hoofdafsluiter nog dicht is. Dan zou je de clips van de bypass moeten verwijderen en schuift deze naar achter eraf. Dan nog de afvoer en zout leiding losmaken. Zout gaat ook met een clip en de afvoer is een wartel die je moet losdraaien. Dan langzaam de hoofdkraan weer open en kijken of er geen water lekt!

Dan kan je de harscilinder uit de meterkast pakken en de eerder genoemde stappen volgen. Het enige wat ik kan bedenken wat door toedoen van de installatie zou kunnen komen is vervuiling wat in de flow sensor is gekomen. De kabel even bekijken is ook de moeite als je het toch los heb staan.

[ Voor 4% gewijzigd door XyRuS op 27-10-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
henkNL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

Hoe zit het met je airgap? :)
Mijn air-what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
Vraagje, nog even de instellingen aan het doorlopen van de R2D2/aanpassen. De waterhardheid 7,2 dH, maak ik dan de juiste berekening dat de regeneratie moet plaatsvinden bij circa 4000 liter? (bij 10 dH is het 3200 liter, 11 dH 2910). Ik heb deze gewoon geëxtrapoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
chrissis schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:44:
Vraagje, nog even de instellingen aan het doorlopen van de R2D2/aanpassen. De waterhardheid 7,2 dH, maak ik dan de juiste berekening dat de regeneratie moet plaatsvinden bij circa 4000 liter? (bij 10 dH is het 3200 liter, 11 dH 2910). Ik heb deze gewoon geëxtrapoleerd.
Zo heb ik het ook uitgerekend.

Wat zou voor jou dan de interval voor regeneratie zijn.

Ik sta op 3200 liter of 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Saeverix schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:03:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5x48TqYAIYWhlkt6S73mKi3yXQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56iVvdltLiXRCaUIs1uHbmhT.jpg?f=fotoalbum_tile

Waarom is de afvoerslang zo in een bestaande afvoerbuis gemonteerd? Daar loopt toch allemaal vies water langs?
Beter was de slang (en dan met een airgap) aan te sluiten op een sifon. Evt. op de sifon die rechts boven te zien is op de foto.

[ Voor 15% gewijzigd door athvdk op 27-10-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
wizzopa schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:18:
[...]

Zo heb ik het ook uitgerekend.

Wat zou voor jou dan de interval voor regeneratie zijn.

Ik sta op 3200 liter of 14 dagen.
Ik heb ‘m nu op 4000 liter gezet of 10 dagen (jaarverbruik 187m3). Is 14 dagen nog veilig?

Bij mij staat de ontharder in een waterput (onder de deurmat), de overflow is nu niet aangesloten omdat de afvoer hoger (circa 1m) ligt. Volgens mijn monteur heeft het ook geen zin om deze aan te sluiten omdat er geen druk op zit en het water dus nooit zal weglopen ivm de afvoer hoger ligt. Klopt dit?

Overigens is er bij ook geen airgap geïnstalleerd. Bij mij in de meterkast ligt
Een oude afgedopte loden afvoer, die verder niet meer gebruikt wordt (alle leidingen zijn vervangen). Kan dit kwaad? De afvoerslang hangt hier in en er loopt verder geen water langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
chrissis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 00:07:
[...] De afvoerslang hangt hier in en er loopt verder geen water langs.
Als de slang er maar niet uit kan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
[...]

Ik heb ‘m nu op 4000 liter gezet of 10 dagen (jaarverbruik 187m3). Is 14 dagen nog veilig?

Bij mij staat de ontharder in een waterput (onder de deurmat), de overflow is nu niet aangesloten omdat de afvoer hoger (circa 1m) ligt. Volgens mijn monteur heeft het ook geen zin om deze aan te sluiten omdat er geen druk op zit en het water dus nooit zal weglopen ivm de afvoer hoger ligt. Klopt dit?

Een oude afgedopte loden afvoer, die verder niet meer gebruikt wordt (alle leidingen zijn vervangen). Kan dit kwaad? De afvoerslang hangt hier in en er loopt verder geen water langs.
Als je deze instelling zo laat staan zal hij rond de 7 a 9 dagen gaan regenereren op volume en dan is de 10 dagen goed.
Maar ik zou wel vlak voor een regeneratie een meting van de hardheid doen.

De overflow loopt dan je waterput in.

Als je er voor zorg dat de slang vrij boven de afvoer vast gemaakt kan worden zonder contact te maken met de pijp is dat ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
athvdk schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:21:
[...]

[Afbeelding]

Waarom is de afvoerslang zo in een bestaande afvoerbuis gemonteerd? Daar loopt toch allemaal vies water langs?
Beter was de slang (en dan met een airgap) aan te sluiten op een sifon. Evt. op de sifon die rechts boven te zien is op de foto.
Ik heb me even verdiept in het Airgap verhaal. Maar wat jullie op de foto's niet kunnen zien is dat deze afvoerbuizen uitsluitend door de WTW unit en de CV ketel worden gebruikt voor het condens/afvoer water.

Uiteraard is het wel zo dat dit wel een probleem kan vormen wanneer er ergens een verstopping ontstaat. Maar is dit echt een serieus probleem? En moet de leverancier dit gaan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Saeverix schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:48:
[...]
Ik heb me even verdiept in het Airgap verhaal. Maar wat jullie op de foto's niet kunnen zien is dat deze afvoerbuizen uitsluitend door de WTW unit en de CV ketel worden gebruikt voor het condens/afvoer water.

Uiteraard is het wel zo dat dit wel een probleem kan vormen wanneer er ergens een verstopping ontstaat. Maar is dit echt een serieus probleem? En moet de leverancier dit gaan oplossen?
Eigenlijk wel. De monteur heeft zo’n beetje de meest ongelukkige plaats uitgekozen om die wartel in te boren. Terwijl er ruimte genoeg is, boort hij vlak boven de vloer. Het water dat erlangs loopt is misschien wel redelijk schoon, hoewel mogelijk een legionellabron, maar er is theoretisch ook kans op teruglopen via het riool.
Misschien dat Amysoft z’n werkinstructie eens moet aanpassen en met een airgap gaan werken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
[...]

Uit die overflow komt eigenlijk nooit (veel) water. Tenzij er iets mis gaat met de vlotter in de zoutbak.

Als de afvoerslang ver genoeg in de leiding hangt en er geen weerstand is voor het water om weg te lopen, dan zal er niet snel iets gebeuren. Het is meer voor de eventuele stank dat je de slang misschien wilt afkitten om dat te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
elboero schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

Uit die overflow komt eigenlijk nooit (veel) water. Tenzij er iets mis gaat met de vlotter in de zoutbak.

Als de afvoerslang ver genoeg in de leiding hangt en er geen weerstand is voor het water om weg te lopen, dan zal er niet snel iets gebeuren. Het is meer voor de eventuele stank dat je de slang misschien wilt afkitten om dat te voorkomen.
Deze is afgekit, dus geen reden om het aan te laten passen dmv een sifon te plaatsen icm airgap (in hoeverre hier ruimte voor is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
elboero schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

De afvoerslang mag nooit in je afvoer hangen, waar haal je dit vandaan? Het principe van de airgap is in dit topic vaak behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
Wolly schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:26:
[...]

De afvoerslang mag nooit in je afvoer hangen, waar haal je dit vandaan? Het principe van de airgap is in dit topic vaak behandeld.
Ach, neem me niet kwalijk hoor.
Maar voor de volledigheid, vertel eens waarom dit niet "mag"? Dan nog, ik los het op zoals ik dat wil. Niet beslist zoals het "moet".
En ik haal dit nergens vandaan. Ik reageer alleen op iemand anders die het al zo heeft opgelost. Dus misschien handig als je die dan even de les leest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
elboero schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:15:
[...]

Maar voor de volledigheid, vertel eens waarom dit niet "mag"? Dan nog, ik los het op zoals ik dat wil. Niet beslist zoals het "moet".
En ik haal dit nergens vandaan. Ik reageer alleen op iemand anders die het al zo heeft opgelost. Dus misschien handig als je die dan even de les leest.
Rustig😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 10:11

JdM

Humbled

[...]

Hij zegt het wellicht wat lomp maar er zijn bij mijn weten twee redenen waaruit blijkt dat het verstandiger is om een air-gap te creëren. "Moeten" is dwang, daar houd ik ook niet van.
- Bij overdruk uit het riool loop je kans dat er rioolwater in je zoutvat komt
- Als de slangen in de sifon hangen bestaat er een kans dat bacteriën/gespuis via de slangen richting je zoutvat, maar erger nog je harscilinder kruipen en daar de boel zullen vervuilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 15:07
Even een nevenvraagje: overleven bacteriën in het zoutvat?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 10:11

JdM

Humbled

hansvk schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:28:
Even een nevenvraagje: overleven bacteriën in het zoutvat?
Google al geraadpleegd? ;) een van de eerste hits, heb niet verder gekeken/conclusies ergens aan verbonden Wikipedia: Halofiel

[ Voor 12% gewijzigd door JdM op 28-10-2020 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Gezien je afwijkt van alle andere adviezen omtrent airgaps is het wel zo handig als je onderbouwt waar jouw kennis op gebaseerd is.

Je mag het daarnaast natuurlijk zelf oplossen zoals je wilt, echter als je anderen van hulp wilt zijn is het wel zo fijn om een zinnig advies te geven en niet aan te komen met een stelling die in potentie tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
Ik ga eens vragen of er nog een sifon tussen kan met daarop een airgap. Just to be sure. Ander vraagje, ik zie op de meeste foto's er geen keerklep geïnstalleerd, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
chrissis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:50:
Ik ga eens vragen of er nog een sifon tussen kan met daarop een airgap. Just to be sure. Ander vraagje, ik zie op de meeste foto's er geen keerklep geïnstalleerd, klopt dit?
Ik heb er wel een tussen, maar geen CA.
https://i.imgur.com/QFdBJie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
Wolly schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:13:
[...]

Gezien je afwijkt van alle andere adviezen omtrent airgaps is het wel zo handig als je onderbouwt waar jouw kennis op gebaseerd is.

Je mag het daarnaast natuurlijk zelf oplossen zoals je wilt, echter als je anderen van hulp wilt zijn is het wel zo fijn om een zinnig advies te geven en niet aan te komen met een stelling die in potentie tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Het ging hierbij om een antwoord op de vraag van chrissis. Je had dit het mooist kunnen oplossen door je antwoord direct aan hem te richten op het moment dat hij zich afvraagt of een airgap nodig is, aangezien je er blijkbaar kennis van hebt.
Mijn antwoord was specifiek gericht op de manier waarop de vraag gesteld werd. Daar ging het helemaal (nog) niet over een airgap. Hetzelfde antwoord werd bovendien door anderen gegeven.

EDIT: Ik ga me wel verder verdiepen in het airgap fenomeen, want ik vind het een zinvolle toevoeging (y)

[ Voor 5% gewijzigd door elboero op 29-10-2020 08:16 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 124 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.