Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 37 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Janssen
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-09 13:01
stefijn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Heb dezelfde, maar dit is bij mij ook niet het geval. Geen idee of ik er wat aan moet doen en wat...gewoon een keer bijvullen met water? Heb ik de eerste keer ook gedaan tot dat niveau, volgens instructie, maar er ging bij ingebruikname van alles mis door verkeerd (doorgekregen) instellingen.
Ook nog niet gemeten wat de hardheid van ons water nu is
het ligt eraan hoeveel water hij verbruikt bij de aanzuigcyclus, bij deze cyclus zuigt de kop in mijn geval helemaal niets op dus zal er ook geen pekelwater verbruikt worden en kan ik niet controleren of het waterniveau voldoende is.
athvdk schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Heb je al contact gehad met de leverancier?

PS het lijken Duitse injectoren te zijn? :N
Nee nog geen contact opgenomen. Ik dacht eerst hier de vraag neer te leggen aangezien ik misschien iets simpels over het hoofd zie.

De injectors zullen hierdoor wel van superieure kwaliteit zijn ;)

[ Voor 22% gewijzigd door R.Janssen op 09-10-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
jstruik schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:33:
Iemand een idee waar dit onderdeel van de R2D2 hoort? Viel ergens af toen ik de afvoerslang vast zette[Afbeelding]
Zit er ook een opening in? Hat kan anders een blind stopje zijn voor in de zoutbak? Normaal haal je die er uit en komt er een slangentule voor in de plaats met een slang naar de afvoer. Of een blindstopje in geval er aan 2 kanten aangesloten kan worden. Dan wordt 1 vd openingen afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:45
@Wolly @wizzopa Ik ga er eigenlijk vanuit dat vrijwel niemand dit heeft gemonteerd volgens de officiële richtlijnen. In NL is alles altijd tot in den treuren dichtgetimmerd en geregeld.
Volgens mij wordt dit bij ons niet zo geïnstalleerd in ieder geval en zou dat ook helemaal niet passen. Vraag me af wat voor ‘risico’ ik nu loop... vrijwel 0 lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25
@remzor
[YouTube: Install-tv: Het installeren van een waterontharder]

Zo hoort het officieel. Is er iemand in het topic die het uberhaupt zo heeft? Zowel mensen die het hebben laten doen als mensen die het zelf doen?

Dus:
CA terugkeerkoppeling (controleerbaar) mét afvoer naar het riool
beide afvoerslangen op een air-gap

De Air-gap komt er sowieso. Al is het maar voor het idee... In de praktijk is het risico natuurlijk heel laag. Maar toch wel een fijn idee.

Een CA terugkeerkoppeling is officieel voor "water met schadelijke stoffen". Het enige schadelijke wat ik kan bedenken is het zoute water dat teruggespoeld wordt. Als dat terug het watersysteem ingaat heeft iemand anders dus zout water lijkt me?

Ga het wel proberen correct aan te sluiten. Maar een CA terugkeerkoppeling is vrij groot, en dat betekend nóg een gat boren door 20+ cm keihard beton. En die boor heb ik zelf niet... En kun je uberhaupt een slang aansluiten op die CA terugkeerkoppeling? of moet dat direct op een PVC buis zoals in de video? Want dat is uberhaupt geen mogelijkheid hier 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 09-10-2020 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat is een flink brede meterkast. :P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11-2024
athvdk schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:35:
[...]

Zit er ook een opening in? Hat kan anders een blind stopje zijn voor in de zoutbak? Normaal haal je die er uit en komt er een slangentule voor in de plaats met een slang naar de afvoer. Of een blindstopje in geval er aan 2 kanten aangesloten kan worden. Dan wordt 1 vd openingen afgesloten.
Er zit inderdaad een opening in. Ik denk nu dat het als dichtring tussen het apparaat en de afvoer geplaatst wordt. Kan je dit bevestigen? Even het rode lipje van de afvoerslang losmaken, slangetje eruit en zie je dan dit dopje zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Waah schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:55:
De Air-gap komt er sowieso. Al is het maar voor het idee... In de praktijk is het risico natuurlijk heel laag. Maar toch wel een fijn idee.
Het hoogteverschil tussen kruipruimte/rioolnivo en begane grond is niet groot. Ik heb een sifon in de kruipruimte gemaakt met daarop de Airgap waarvan de bovenkant tegen de betonvloer aankomt. Ontharder staat een meter hoger in de trapkast. Zie mijn eerdere posts.

Het is niet ondenkbaar daT er bij een terugstroom (vanuit bijv hoofdriool) water tot aan die airgap wordt opgestuwd. Dit is immers nog onder het BG nivo en in mijn situatie laagste ontsnappingspunt voor opkomend afvalwater. Het ligt natuurlijk anders als de ontharder & sifon op 1e verdieping of hoger staan.

[ Voor 13% gewijzigd door JPS op 09-10-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@JPS ik ken de theorie ;-) maar hoe vaak komt het voor dat het water zo hoog staat dat je toilet op de begane grond niet meer doortrekt/volloopt? Want op dat niveau moet je dan zitten zo'n beetje.

Hier nooit, zolang als ik hier al woon. Maar dat kan verschillen per huishouden.

Een verstopping zou ook nog kunnen natuurlijk. Maar: Normaal gesproken zijn de slangen enkel uitvoer, niet aanzuig. Dus zelfs al zou de slang in contact zijn geweest met rioolwater, dan betekend dat niet dat het in je drinkwatersysteem komt lijkt me?

Gezien de prijs (10 euro voor een sifon, 20 euro voor een kant-en-klare air-gap) is het natuurlijk héél verstandig om het gewoon wél te doen.

Maar heb jij een CA-terugstroombeveiliging tussen watermeter en ontharder? Ook aangesloten op het riool? Want dan heb je alles zoals het wettelijk hoort. En in de foto's die ik tot noch toe heb gezien in dit topic... heb ik nog geen CA-terugstroombeveiliging gezien... laat staan eentje die aan het riool is gekoppeld of uberhaupt een terugstroombeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:26
Waah schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:55:
@JPS ik ken de theorie ;-) maar hoe vaak komt het voor dat het water zo hoog staat dat je toilet op de begane grond niet meer doortrekt/volloopt? Want op dat niveau moet je dan zitten zo'n beetje.

Hier nooit, zolang als ik hier al woon. Maar dat kan verschillen per huishouden.

Een verstopping zou ook nog kunnen natuurlijk. Maar: Normaal gesproken zijn de slangen enkel uitvoer, niet aanzuig. Dus zelfs al zou de slang in contact zijn geweest met rioolwater, dan betekend dat niet dat het in je drinkwatersysteem komt lijkt me?

Gezien de prijs (10 euro voor een sifon, 20 euro voor een kant-en-klare air-gap) is het natuurlijk héél verstandig om het gewoon wél te doen.

Maar heb jij een CA-terugstroombeveiliging tussen watermeter en ontharder? Ook aangesloten op het riool? Want dan heb je alles zoals het wettelijk hoort. En in de foto's die ik tot noch toe heb gezien in dit topic... heb ik nog geen CA-terugstroombeveiliging gezien... laat staan eentje die aan het riool is gekoppeld of uberhaupt een terugstroombeveiliging.
Deze kan zonder afvoer niet volgens de regels maar werkt wel maar werkt wel ;) https://www.bengshop.nl/W...1N4Q5vEAQYCSABEgKvGvD_BwE

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Waah schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:55:

Nee daar heb ik een andere risicoafweging in gemaakt. Dit zit ook aan de aanvoerkant en is vooral een eis van de waterleverancier om het eigen net te beschermen. Ik zie mij dat net echt niet vervuilen met de waterontharder. Bovendien staat de ontharder niet bij de watermeter, dus gaan ze ook niet snel ontdekken/moeilijk doen bij bijv een metervervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehtevaschino
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-02-2024
Aqmos R2D2 R32 is geïnstalleerd, heb het getest met hardheid test en ik zie dat het meteen werkt (Vloeistof water blijft helder na 1 groene druppel).

Heb ingesteld voor modus “MO” Meter Override en er staat 03.20T in het display. Ik ga er vanuit dat het gaat regenereren na verbruik van 3200 LITER water?

[ Voor 9% gewijzigd door mehtevaschino op 09-10-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
olifant-pinda schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:57:
Aqmos R2D2 R32 is geïnstalleerd, heb het getest met hardheid test en ik zie dat het meteen werkt (Vloeistof water blijft helder na 1 groene druppel).

Heb ingesteld voor modus “MO” Meter Override en er staat 03.20T in het display. Ik ga er vanuit dat het gaat regenereren na verbruik van 3200 LITER water?
Of na 7 dagen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehtevaschino
Heb het ingesteld op 14 dagen of is het advies om 7 dagen aan te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
olifant-pinda schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:12:
Heb het ingesteld op 14 dagen of is het advies om 7 dagen aan te houden?
14 dagen is prima, heb ik hier ook😉

Als je binnen 14 dagen geen 3200 liter heb gebruikt gaat hij regenereren dat is dan de MO.

[ Voor 16% gewijzigd door wizzopa op 09-10-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 19:40
Ik heb vandaag de 10l hydrotense variant binnen gekregen, met daarbij een test set.
Had trouwens niet verwacht dat de fles nog zo groot zou zijn, dit is namelijk een 19 liter fles. en daar zit dan dus maar 10 liter hars in?
Maar goed, gelijk de test gebruikt om te zien wat de hardheid nu werkelijk is.
Volgens waterbedrijf groningen zou het op mijn postcode 9,4 zijn.

Maar met de druppeltest kom ik niet verder dan 7.
Verder niet erg, want ik heb de aanschaf besloten aan de hand van de aanslag die we op onze spullen hebben.

Alleen vraag ik me wel af wat dit voor consequenties heeft op het voorprogrammeren van het systeem wat door Hydrotense is gedaan.

En als ik dit geweten had dan had ik waarschijn lijk ook met een iets kleinere variant uit de voeten gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Laatst online: 13:31
2stimpy schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:28:
Ik heb vandaag de 10l hydrotense variant binnen gekregen, met daarbij een test set.
Had trouwens niet verwacht dat de fles nog zo groot zou zijn, dit is namelijk een 19 liter fles. en daar zit dan dus maar 10 liter hars in?
Maar goed, gelijk de test gebruikt om te zien wat de hardheid nu werkelijk is.
Volgens waterbedrijf groningen zou het op mijn postcode 9,4 zijn.

Maar met de druppeltest kom ik niet verder dan 7.
Verder niet erg, want ik heb de aanschaf besloten aan de hand van de aanslag die we op onze spullen hebben.

Alleen vraag ik me wel af wat dit voor consequenties heeft op het voorprogrammeren van het systeem wat door Hydrotense is gedaan.

En als ik dit geweten had dan had ik waarschijn lijk ook met een iets kleinere variant uit de voeten gekund.
Zou hem wel instellen voor een hardheid van 9. Hardheid kan wisselen.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
jstruik schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

Er zit inderdaad een opening in. Ik denk nu dat het als dichtring tussen het apparaat en de afvoer geplaatst wordt. Kan je dit bevestigen? Even het rode lipje van de afvoerslang losmaken, slangetje eruit en zie je dan dit dopje zitten?
Ik heb zelf een Aquastar. Dus geen vergelijkingsmateriaal helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehtevaschino
Heb namelijk 2 siliconen slangen aangesloten (Afvoer) rechtstreeks aangesloten op Sifon Universeel Lijm met onstopping. Lees namelijk dat je officieel een Airgap moet gaan gebruiken maar niet i.c.m. met T Splitsing.

Zijn er nog alternatief Aircap merk/model dan zo Delta?
https://www.goedkopewater...s-regeneratiezout/airgap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
olifant-pinda schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:53:
Heb namelijk 2 siliconen slangen aangesloten (Afvoer) rechtstreeks aangesloten op Universeel Lijm met onstopping. Lees namelijk dat je officieel een Airgap moet gaan gebruiken maar niet i.c.m. met T Splitsing.

Zijn er nog alternatief Aircap merk/model dan zo Delta?
https://www.goedkopewater...s-regeneratiezout/airgap/
Zelf wat maken zie de post van @JPS en dan deze bestellen bij https://m.nl.aliexpress.c...042311.0.0.71184c4dNHMu4X voor je slang aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:33

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:09

Consulectro

Lekker bezig...

https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap

In dit topic kun je ook bovenstaande info vinden.... Ook leuk voor de doe het zelver.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 11:33
wizzopa schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:05:
[...]

Heb je wat aan een vertaling naar Nederlands ;) die is hier op te halen https://we.tl/t-BFDle1vzCP :)
Ik neem 'm ook mee, bedankt! Had gehoopt dat er een engelse handleiding meegeleverd werd, maar die was wel héél summier :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Nog een (noob) vraagje m.b.t. het regenereren. Hier wordt dinsdag de WTR ceramic premium 20L geïnstalleerd. Prima capaciteit denk ik voor twee personen met een bad en regendouche en wellicht gezinsuitbreiding in de nabije toekomst.

Resthardheid kan volgens mij niet ingesteld worden, enigszins vreemd vind ik voor een premium model. Hij kan wel volume gestuurd regenereren. Dit lijkt mij ideaal, i.p.v. standaard om de 10 dagen bijvoorbeeld.
Stel wij halen het volume elke maand, dus 1x per maand regenereren: is dit oke? Lijkt mij niet veel kwaad kunnen. Lees wel wat over bacterievorming, maar er loopt toch gewoon dagelijks water door de leidingen? En in dat beetje pekelwater kan niet veel gebeuren denk ik?

Hoe zien jullie dit en wat hebben jullie ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

remzor schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:36:
Nog een (noob) vraagje m.b.t. het regenereren. Hier wordt dinsdag de WTR ceramic premium 20L geïnstalleerd. Prima capaciteit denk ik voor twee personen met een bad en regendouche en wellicht gezinsuitbreiding in de nabije toekomst.
Hoe weet je dat dit een 'prima capaciteit' is? Wat zijn de specs van de ontharder, wat is de hardheid nu en wat is de inschatting van je verbruik (nu en met gezinsuitbreiding)?
Resthardheid kan volgens mij niet ingesteld worden, enigszins vreemd vind ik voor een premium model. Hij kan wel volume gestuurd regenereren. Dit lijkt mij ideaal, i.p.v. standaard om de 10 dagen bijvoorbeeld.
Stel wij halen het volume elke maand, dus 1x per maand regenereren: is dit oke? Lijkt mij niet veel kwaad kunnen. Lees wel wat over bacterievorming, maar er loopt toch gewoon dagelijks water door de leidingen? En in dat beetje pekelwater kan niet veel gebeuren denk ik?

Lees dit topic maar terug over regeneratieinterval. Ik hou het bij 14 dagen, dat is het dubbele van wat er doorgaans geadviseerd wordt. Er is weinig bekend over langere intervallen, maar 30 dagen vind ik zelf erg lang.
En bedenk je ook dat als je een resthardheid instelt, het volume voor regeneratie nog minder snel wordt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@JPS De 20L is nu waarschijnlijk overkill, met die capaciteit, rond de 6,38m3 met onze hardheid van 8 dH.

Ik snap je punt m.b.t. wat er geadviseerd word. Maar een échte onderbouwing lees ik eigenlijk nergens. Blijft toch vaag, dat ‘iets met bacteriën en stilstaand water’. Ik wil dus niet koppig zijn, ik wil het slechts begrijpen. Want als het nodig is zet ik hem anders uiteraard ook gewoon op 10-14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

remzor schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:46:
@JPS
Ik snap je punt m.b.t. wat er geadviseerd word. Maar een échte onderbouwing lees ik eigenlijk nergens. Blijft toch vaag, dat ‘iets met bacteriën en stilstaand water’. Ik wil dus niet koppig zijn, ik wil het slechts begrijpen. Want als het nodig is zet ik hem anders uiteraard ook gewoon op 10-14 dagen.
Ja ik deel je mening, ik heb ook weinig onderbouwing gevonden mbt langere intervals. Het zal een praktijk/ervaringscijfer zijn en ook ik wil weten obv wat dan. Smerigheid van het afvoerwater?
Maar ik hoef ook niet gelijk zelf factor 4 te gaan testen om er achter te komen, want als alle verkopers/installateurs een week hanteren zal dat een reden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
remzor schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:36:

Hier de WTR Budget 15, hier zit achterop een by-pass.
Dit zijn twee zwarte draaikranen met de standen (ik doe het even uit mijn hoofd): service, 1 t/m 9 en bypass.
Ze staan nu beide op service, dus al het water gaat door de ontharder heen.
Ik kan me zo voorstellen dat beide kranen op een instelling 1,2,3 enz. instellen een resthardheid oplevert.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
_Tygernoot schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:30:
Deze maand een Watts Oneflow laten installeren, vind ik toevallig dit topic. Wat is er niet te vinden op tweakers :)

Ik vond een paar vragen terug over de Oneflow in dit topic, maar niemand lijkt het al geïnstalleerd te hebben, dus ik zal laten weten hoe het bevalt.

We hebben paar maanden terug ook een nieuwe CV ketel en boiler laten installeren, dus het leek me een goed plan iets aan de kalk te doen. We hebben geen plaats voor een 'echte' ontharder door gebrek aan afvoer en stroomaansluiting op de plaats waar het water bij ons in huis binnenkomt, dus dat was geen optie. Dit ding neemt weinig plaats in beslag, had gedacht dat het groter ging zijn adhv de foto's.

Voor de waterkoker en het koffieapparaat gebruikten we hiervoor altijd een Brita waterfilter, dus nu eens begonnen met direct kraanwater om te kijken of we een verschil merken.
Updates?

Vriend van mij heeft sinds een week een Big Green (niet egg). Tot noch toe tevreden, maar hoorde het verhaal wat skeptisch aan. Geen zout, een filter.... geen electra....

Dus ben benieuwd naar jouw ervaring. Heb nog wel wat mensen in de omgeving die zoiets zoeken, maar niet het leidingwerk kunnen doen namelijk.

Van die vriend (werkt in de bouw) hoorde ik dat ze ze veel toepassen in grote bouwprojecten, in flats. Omdat je daar niet makkelijk in beton kan gaan boren (iets met spanning in het beton ofzo) was dit dan een simpele oplossing. Dus ben wel benieuwd hoe het bevalt na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:06
Ik heb een Aqmos R2D2, maar er is niemand die het voor mij wil installeren. Als iemand hier het wil overnemen, dan mag je mij een DM sturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Waah schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:21:
[...]

Updates?

Vriend van mij heeft sinds een week een Big Green (niet egg). Tot noch toe tevreden, maar hoorde het verhaal wat skeptisch aan. Geen zout, een filter.... geen electra....

Dus ben benieuwd naar jouw ervaring. Heb nog wel wat mensen in de omgeving die zoiets zoeken, maar niet het leidingwerk kunnen doen namelijk.

Van die vriend (werkt in de bouw) hoorde ik dat ze ze veel toepassen in grote bouwprojecten, in flats. Omdat je daar niet makkelijk in beton kan gaan boren (iets met spanning in het beton ofzo) was dit dan een simpele oplossing. Dus ben wel benieuwd hoe het bevalt na een jaar.
Ik heb ook een Watts OneFlow, sinds april 2020. Ik heb deze zelf geinstalleerd, dat is vrij eenvoudig gezien de beperkte afmetingen en gebrek aan elektronica en afvoer. De OneFlow zit bij mij direct na de watermeter, in een twee-onder-een-kap uit 1995, traditionele CV-ketel en twee volwassenen met onder-gemiddeld waterverbruik. Mijn bevindingen in het kort:
  • Geen merkbaar verschil in smaak of "gevoel" van het water (voelt niet zachter aan o.i.d., vind ik niet erg).
  • Douche en wasbak blijven veel langer schoon en zijn makkelijker te reinigen dan zonder de OneFlow. Er is nog wel een beetje kalkafzetting op plaatsen waar water opdroogt (omdat er nog kristallen in het water zitten gok ik), maar dit is makkelijker weg te halen dan voorheen (spons/doekje en een beetje schoonmaakmiddel is voldoende).
  • In de waterkoker is het het meest zichtbaar: kalk hecht zich vrijwel niet, maar vormt wel vlokken. Eenvoudig te reinigen door de waterkoker zo nu en dan helemaal leeg te gooien en om te spoelen.
  • Ook in toiletten is wat kalkafzetting te zien, maar ook dat is makkelijk weg te halen. Het is veel minder (hardnekkig) dan voor de installatie van de OneFlow.
Ik verwachtte geen wonderen (dat verricht de OneFlow ook niet) en het is niet de goedkoopste oplossing (elke 2 jaar nieuw filter a 200eu), maar gezien het installatiegemak en het resultaat ben ik tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@jeroen__online bedankt voor de info! Dat soort info mis je veel online. Wat nu wel en niet werkt. Het klinkt als een prima oplossing voor situaties waar ruimte of aansluiten een probleem is. Het is altijd fijn om meerdere oplossingen te hebben ;-) Elke oplossing is toch ergens een compromis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
jeroen__online schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:20:
[...]

Ik heb ook een Watts OneFlow, sinds april 2020. Ik heb deze zelf geinstalleerd, dat is vrij eenvoudig gezien de beperkte afmetingen en gebrek aan elektronica en afvoer. De OneFlow zit bij mij direct na de watermeter, in een twee-onder-een-kap uit 1995, traditionele CV-ketel en twee volwassenen met onder-gemiddeld waterverbruik. Mijn bevindingen in het kort:
  • Geen merkbaar verschil in smaak of "gevoel" van het water (voelt niet zachter aan o.i.d., vind ik niet erg).
  • Douche en wasbak blijven veel langer schoon en zijn makkelijker te reinigen dan zonder de OneFlow. Er is nog wel een beetje kalkafzetting op plaatsen waar water opdroogt (omdat er nog kristallen in het water zitten gok ik), maar dit is makkelijker weg te halen dan voorheen (spons/doekje en een beetje schoonmaakmiddel is voldoende).
  • In de waterkoker is het het meest zichtbaar: kalk hecht zich vrijwel niet, maar vormt wel vlokken. Eenvoudig te reinigen door de waterkoker zo nu en dan helemaal leeg te gooien en om te spoelen.
  • Ook in toiletten is wat kalkafzetting te zien, maar ook dat is makkelijk weg te halen. Het is veel minder (hardnekkig) dan voor de installatie van de OneFlow.
Ik verwachtte geen wonderen (dat verricht de OneFlow ook niet) en het is niet de goedkoopste oplossing (elke 2 jaar nieuw filter a 200eu), maar gezien het installatiegemak en het resultaat ben ik tevreden :)
Sluit me aan bij bovenstaande punten, heb er ook eentje sinds begin dit jaar, erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heeft iemand ook daadwerkelijk onderbouwing met een meting, want bovenstaande is Qua hardheid vermindering nogal gebaseerd op "gevoel." waterbedrijf kan bijvoorbeeld ook gewoon zachter water zijn gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

twain4me schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:11:
Heeft iemand ook daadwerkelijk onderbouwing met een meting, want bovenstaande is Qua hardheid vermindering nogal gebaseerd op "gevoel." waterbedrijf kan bijvoorbeeld ook gewoon zachter water zijn gaan leveren.
Ik heb helaas geen meting, maar wat ik in mijn waterkoker zie zegt mij genoeg: voorheen hechtte er zoveel kalk dat ie na maximaal twee maanden aan een ontkalkbeurt (met schoonmaakazijn) toe was, dat zag je en merkte je aan het geluid dat ie maakte. Nu heb ik hem sinds de installatie van de OneFlow (half jaar geleden) niet meer ontkalkt en ben het (in de huidige staat) ook niet binnenkort van plan. Het kan inderdaad zijn dat Dunea minder hard water is gaan leveren, maar dan is het verschil wel erg groot en is de timing uiteraard erg toevallig.

Ik zal eens kijken of ik ergens een goedkoop setje op de kop kan tikken om de hardheid te meten, want ik ben het met je eens: meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Dat is het lastige van de Oneflow apparaten etc. Het is niet makkelijk te meten zoals een echte ontharder. Dat is een simpele test en voila.

Voor het testen van zo'n oneflow zou je eigenlijk 2 dezeflde apparaten op dezelfde manier moeten gebruiken... en dan ééntje zonder Oneflow en de ander met.

En dat is precies waarom er zo weinig info is... Maar het aantal reviews online is ook laag. Zeker over een langere periode. En als er wat Tweakers zijn met hun ervaringen vind ik dat een betere optie dan doen of het niet bestaat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Waah schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

Dat is het lastige van de Oneflow apparaten etc. Het is niet makkelijk te meten zoals een echte ontharder. Dat is een simpele test en voila.

Voor het testen van zo'n oneflow zou je eigenlijk 2 dezeflde apparaten op dezelfde manier moeten gebruiken... en dan ééntje zonder Oneflow en de ander met.

En dat is precies waarom er zo weinig info is... Maar het aantal reviews online is ook laag. Zeker over een langere periode. En als er wat Tweakers zijn met hun ervaringen vind ik dat een betere optie dan doen of het niet bestaat O-)
Goed punt, dat vroeg ik me ook al af, aangezien de OneFlow de kalk niet uit het water haalt maar er voor zorgt dat het minder goed hecht door kristallisatie. Een testsetje halen en hardheid voor/na de OneFlow meten heeft dan dus geen zin voor mij vrees ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Kijk eens aan, onderbouwing!
https://sackzelfbouw.be/w...Aankoop_Watts_OneFlow.pdf

test-aankoop.be is de tegenhanger van de NL Consumentenbond dacht ik. Toevallig hebben ze de OneFlow getest en die lijkt dus goed te werken (bij een boiler).

Ze hebben het over een vervolg, maar dát heb ik nog niet gevonden.
Wel deze:
https://www.test-aankoop....eltreffende-alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Waah schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar zo moeilijk is dat toch niet, je moet dingen alleen wel goed vastleggen. Met name als je de met en zonder oneflow niet tegelijk test.

Aantal dagen, aantal liters wat door een waterkoker is gegaan bv uit het hoofd het hebben over een verschil in een maand werkt niet best, was het de ene keer niet toevallig 3,5 weken en de andere keer 5? beide gevoelsmatig een maand.. , maar er zit nogal een verschil in.
Je hersenen doen in dit soort gevallen rare dingen met je beoordelingsvermogen.

Laat het duidelijk zijn dat ik heel graag wil dat het werkt en ik er met een schuin oog naar kijk. Maar iets meer onderbouwing zou wel fijn zijn. Ik heb er nog wel een beetje biostabiel gevoelens bij als ik eerlijk ben.

Edit ah, dat is fijn ik ga eens lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@twain4me Het is ook niet moeilijk, maar wel tijdrovend... Zou jij dat voor de lol gaan doen?

test-aankoop.be wel. Die van die polyfosfaten is ook best interessant. 150 euro en 1x per half jaar 11 euro? Sounds too good to be true! and it is.... Niet voor comsumptie lijkt het. Ideaal voor je wasmachine etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 12-10-2020 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Waah schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:10:
@twain4me Het is ook niet moeilijk, maar wel tijdrovend... Zou jij dat voor de lol gaan doen?
Ik wilde als kind bij de consumentenbond werken om die tests te doen , geeft dat antwoord op je vraag :D

Je hebt een mooie bron gevonden, waarvoor dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Is in dit topic al tig keer geplaatst, maar vooruit:

https://watereuse.org/wp-...binar-WateReuse-08-06.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Fijn dat het uw goedkeuring mocht ontvangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Dat is enkel een korte-termijn test trouwens. Dat geven ze zelf ook aan. Geen lange termijn foto's of tests.

TAC is wat de oneflows etc. Gebruiken dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 12-10-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 12:59
jeroen__online schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:37:
[...]

Ik heb helaas geen meting, maar wat ik in mijn waterkoker zie zegt mij genoeg: voorheen hechtte er zoveel kalk dat ie na maximaal twee maanden aan een ontkalkbeurt (met schoonmaakazijn) toe was, dat zag je en merkte je aan het geluid dat ie maakte. Nu heb ik hem sinds de installatie van de OneFlow (half jaar geleden) niet meer ontkalkt en ben het (in de huidige staat) ook niet binnenkort van plan. Het kan inderdaad zijn dat Dunea minder hard water is gaan leveren, maar dan is het verschil wel erg groot en is de timing uiteraard erg toevallig.

Ik zal eens kijken of ik ergens een goedkoop setje op de kop kan tikken om de hardheid te meten, want ik ben het met je eens: meten is weten.
Dunea beweert al jaren 8.5 Dh te leveren, dat is niet veranderd. Zit ook in Dunea gebied en heb hier 6 jaar geleden bij een renovatie alle installaties vervangen vanaf de hoofdaansluitingen. Twee jaar later gingen de meeste nieuwe kranen al piepen. Heb toen met 2 verschillende tests gemeten en kwam op 17 Dh. Denk dat dat komt omdat de buizen in de wijk vol kalk zitten. Bij Dunea geklaagd, maar meer dan "Wij ontharden al tot 8.5" krijg je niet.
Waah schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Kijk eens aan, onderbouwing!
https://sackzelfbouw.be/w...Aankoop_Watts_OneFlow.pdf

test-aankoop.be is de tegenhanger van de NL Consumentenbond dacht ik. Toevallig hebben ze de OneFlow getest en die lijkt dus goed te werken (bij een boiler).

Ze hebben het over een vervolg, maar dát heb ik nog niet gevonden.
Wel deze:
https://www.test-aankoop....eltreffende-alternatieven
Dat is het artikel "Test antikalksystemen zonder zout" uit december 2019 (In jouw 2e link staat er rechts een link naar). Is een betaald artikel, kost 2 euro (Net als dat artikel wat bij sackzelfbouw staat overigens). Ben er ook wel benieuwd naar.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is voor welke OneFlow hier gekozen wordt. Want de goedkopere OFTWH-R is 22 l/min en de OFTWH is 38 l/min. Een standaard aansluiting is volgens mij 25 l/min, dus ik ben benieuwd of je het merkt als je de OFTWH-R gebruikt. En dan vooral of de druk merkbaar lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:54
Maar zo'n OneFlow is op termijn toch een stuk duurder dan een 'gewone' waterontharder. Ik lees dat om de twee jaar het patroon moet worden vervangen, kosten ca. €200,- voor de OFTWH-R. Dat is toch heel wat meer dan de kosten voor zout en water en stroom bij een 'gewone' waterontharder. En dan heb je alsnog kalk in je water. Het zal misschien niet snel ergens hechten, maar bij opdroging zal het toch neer slaan.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hansvk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:27:
Maar zo'n OneFlow is op termijn toch een stuk duurder dan een 'gewone' waterontharder. Ik lees dat om de twee jaar het patroon moet worden vervangen, kosten ca. €200,- voor de OFTWH-R. Dat is toch heel wat meer dan de kosten voor zout en water en stroom bij een 'gewone' waterontharder. En dan heb je alsnog kalk in je water. Het zal misschien niet snel ergens hechten, maar bij opdroging zal het toch neer slaan.
Er is meer dan kosten. Ik kan me zomaar voorstellen dat zo’n Oneflow minder doet met de smaak van het water. Als echte theedrinker ben ik wat minder tevreden over de watersmaak na een rondje Amysoft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

ericplan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:34:
[...]
Als echte theedrinker ben ik wat minder tevreden over de watersmaak na een rondje Amysoft.
Ja zie jij ontkalkt water als nadeel voor de smaak?
Ik vind het ontkalkte koude water echt fijner drinken en heb ook het idee dat de koffie en thee (wat ik beide graag drink) er lekkerder door wordt. Dat laatste is misschien deels perceptie omdat het koude drinkwater voor mij een vooruitgang is en ik dat dan ook positief ervaar voor de koffie/thee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:08
Als niet theedrinker maar wel als vaatwasser operator is het opgevallen dat thee aanslag in mokken verleden tijd is sinds de ontharder is geïnstalleerd. Dat scheelt weer handwas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:31
Ik heb een jaar terug de Watts Oneflow geinstalleerd. Ik heb voor watts gekozen omdat ik bij binnenkomst van de waterleiding geen elektriciteit en afvoer beschikbaar heb.

2 maanden na installatie had ik niet het idee dat de kalkaanslag minder werd of afnam. Ik heb contact opgenomen met Watts, en nu bleek dat ik een nieuw stuk koper had gebruikt bij installatie, Dit mag niet (oeps) stond wel in de handleiding maar had ik overheen gekeken. Het nieuwe koper reageert met het TAC patroon waardoor het zijn werking verliest. Na 2 maand was de inhoud van het filter helemaal groen en dan werkt de filter dus niet meer. Ik heb in overleg met Watts gratis een nieuwe filter gekregen (goede service tot nu toe). Deze heb ik geinstalleerd en na een paar maanden weer de filter bekeken, deze was weer groen geworden!

Watts gaf aan dat dit niet zou moeten kunnen, het effect van de nieuwe koperen buis zou na 3 weken weg moeten zijn. Er werd aangegeven dat er contact opgenomen zou worden met het moederbedrijf in Amerika om dit te bespreken en dan zou ik meer horen. Amerika heeft niet gereageerd maar er komt wel volgende week iemand langs om te onderzoeken. Hierna zal ik deze post updaten.

Over de tijd meerdere keren een hardheid test gedaan met vloeistof maar die was altijd hoger dan 10. En bij eerste meting 12. Ik weet alleen niet of die test werkt omdat de watts dus niet het kalk verwijderd maar enkel zorgt dat het niet neerslaat.

PS: Watts gaf in het contact ook aan dat bij verdamping alsnog aanslag zal ontstaan omdat dan het originele effect teniet wordt gedaan. Ik heb zelf een kook kraan in de keuken. Deze zal dus nooit kalk vrij worden met dit systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door Thejman1989 op 15-10-2020 16:39 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:43
@Thejman1989 Dan hoop ik dat je cooker het nog een tijdje volhoud. Bij mijn broer zonder ontharder was deze binnen 4 jaar stuk. Onderzoek bij Cooker > Vol met kalk hier door element doorgebrand door lang doorstoken en niet bereiken van de gewenste temperatuur.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:31
@habbekrats ik hoop het ook. Zit nu dus een jaar soort van zonder. Je kan voor de kookkraan ook een apart filter kopen a 60 euro per jaar. Als je de keuken in ongeveer 10 jaar (minimaal) af wilt schrijven is een waterontharder van water2buy dus al goedkoper. Even afwachten wat er gebeurt nadat ze langs zijn geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je kan een echte Quooker redelijk eenvoudig zelf schoonmaken. Loskoppelen , rode kap eraf en dan een stuk of acht moeren losdraaien. Dan til je het verwarmingselement er zo uit. De kalk ligt gewoon in vlokken onderin de Quooker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gneON4-LjmFW2EoWiB-6O6RwfIA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UNF34PPlS6zASg0VKmi19cwu.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBHNfj4EVu29y_fZ5vsYYftHn-8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uoDAUCk2OTOk8cKFpkVtMCkT.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door ericplan op 16-10-2020 19:38 . Reden: xtra foto ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
Grappig. Ik zit nu in het proces van de installatie van de Aqmos R2D2-32. Directe aanleiding was de Quooker die stopte met functioneren. Open gemaakt en met de hoeveelheid kalk die eruit kwam kon ik een flinke jampot vullen. De Quooker is een kleine 5 jaar geleden nieuw geïnstalleerd. Niet normaal hoe snel dat ding zo vervuild is geraakt. En als dat ding het niet doet merk je heel snel hoe fijn een Quooker is.

[ Voor 9% gewijzigd door elboero op 16-10-2020 21:34 ]

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja onze quooker heb ik voor de zomer ook na 10 jaar eens opengemaakt. Daar kwam een dikke lading kalkvlokken uit, ik herken het plaatje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 22:37
Vandaag aan het klussen gegaan met de Aqmos BM-60 installatie. Ik had ook de bypass / montage block mee besteld van Aqmos en afgelopen week bij de lokale groothandel (van Walraven) de 1" puntstukken naar 22mm knel en een Watts CA2096 terugstroombeveiliging gekocht en wat koperbuis en knieën om alles te kunnen aansluiten. Alles is in het huis nog koper dus gewoon met koper aan de slag gegaan.

Situatieschets:
Vanuit de meterkast waar de watermeter zit en het water binnenkomt loopt de hoofdleiding onder een verlaagt plafond door waar deze hierna opsplits in 3e. Net voor de splitsing heb ik hem afgetapt en naar boven doorgeboord zodat deze in de kast komt waar ook onze CV hangt. Vroeger hingen er 2 CV-ketels gezien er nu nog maar 1 hangt is er dus ruimte zat.

Ik heb hem nog niet aangezet, was al laat dus morgenochtend gaat ie aan, wel al water erin gedaan zoals in de handleiding staat zonder zout nog dus ik ben er helemaal klaar voor.

Ik heb een 75mm pijp gebruikt als afvoer / air gap voor de terugstroombeveiliging en voor de waterontharder.

Hieronder wat foto's hoe het er nu bijstaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzKpqNUeBsqKSkaePuFQt07lwhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrhcFH1YXDrFMRoGtow7jQcn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4eOJywRYB_0Tv_GjP7-1ylX20g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LITROQO04gOoz9Y5iO1eQeM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd2M0j7wMlnLfSpP_DYA01pgcbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuDxZCkZ4afxQCUmw9Q4eMoX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:20

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het viel mij vanavond op dat de douchekraan toch nog behoorlijk onder de opgedroogde druppels zat. De ontharder draait nu een aantal maanden maar we zijn over het algemeen nog steeds gewend de boel af te drogen, was er vanmorgen even bij ingeschoten.

De aanslag die zichbaar is leek verdacht veel op kalk. Moet ik de werking van de ontharder controleren of vergis ik mij en zijn dit andere mineralen die dit veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
Thx Wizzopa, tiss niet helemaal zoals het hoort inderdaad.

Ik zou de 75mm buis eigenlijk wat moeten laten zaken / inkorten maar gezien de waterontharder ruim 3.5 meter hoger staat dan de riolering geloof ik het eigenlijk wel mede omdat op hetzelfde afvoerpijpje 2.5 meter lager ook nog een aftakking naar de wasmachine zit. Dus als er druk op het riool komt zal het er daar uitgeperst worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2stimpy
Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op een systeem van hydrotense.
Een inhoud van 10 liter hars, maar in een fles van 19 liter. Het voordeel hiervan is een breder hars bed(volgens hun). en ik heb gekozen voor monosphere harsbolletjes wat dan weer een hogere capaciteit zou hebben. en hen de 5800sxt klep.

Vandaag het systeem geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCMHRzrEz3VxCrNy_fBEt3koWXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgTmcXnHRXabsGFpuYItVr7M.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem een tijd doorgespoeld, heb zelfs al een bad gevuld maar er lijkt nog steeds lucht in het systeem te zitten.
Ik heb hem nu 1 keer handmatig laten genereren, over het algemeen valt het geluid mee, maar als de klep schakelt(servo's werken) dat is toch wel ff een herrie.
Nu kan ik weer 3250 liter ontharden voor hij weer moet regeneren.

Verder volgens mij een prima systeem, alleen jammer dat 2 dagen na dat ik hem besteld en betaald had dat er 25% korting wordt gegeven. Dat vindt ik wel een slechte zaak, ik had immers uitvoerig mailcontact gehad, en uiteindelijk ook via mail besteld.

Had er dus wel een test setje bij gekregen waaruit bleek dat ik een hardheid rond de 7 had voor het plaatsen, nu kleurt de eerste druppel gelijk groen en is de dh dus 0.

Inmiddels na deze foto ook gelijk de boel weer een beetje afgetimmert en netjes gemaakt.

Komende tijd zal uitwijzen hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@2stimpy wat ik niet zie op de foto is de Airgap en ik ben nog aan het zoeken naar de keerklep. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Hoe reset ik een WTR ceramic premium? Iemand al eens gedaan?

Heb het idee dat het water niet door de ontharder gaat nu (hoor het ook niet). Voorheen hoorde ik het water als het ware door het harsvat gaan. Bypass staat gewoon uit alleen in de klep zelf lijkt ie afgesloten?

Gisteren tijdens de eerste handmatige regeneratie sprong de aardlekschakelaar er af en ik denk dat het te maken heeft met de stroomonderbreking die wel even heeft geduurd. Weet dus ook niet of ik nu zelf weer wat liter water in het zoutvat moet gieten en opnieuw handmatig moet regenereren..
Handleiding zegt er niks over in ieder geval. Vanmiddag wil ik er nog eens naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ze liggen niet in het schap bij de bouwmarkt, maar ze bestaan wel, 22 mm. knelfitting in een bocht. Geeft minder leidingweerstand dan een knie. Ik heb al wat toepassingsgebieden langs zien komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldNje1jJKZJbamv6XDSGBdTOrRo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dphfbpULawznvRBMnKHEhRHy.jpg?f=user_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
Ow dat had ik eerder moeten weten, goede tip voor een volgende klus! Waterdruk is zeer minimaal minder geworden. Ik geef de terugloop beveiliging echter de schuld en niet zo zeer de knieën.

Overigens draait de ontharder nu, en test kitje werd bij de eerste druppel groen dus hij doet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@2stimpy Is dat een eigen watermeter of één van de drinkwaterleverancier? Indien het laatste heb je het niet correct aangesloten, want de watermeter moet na het losdraaien van twee wartels zo uitgenomen kunnen worden. Watermeters worden met enige regelmaat vervangen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 07-09 18:45
ericplan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:57:
@2stimpy Is dat een eigen watermeter of één van de drinkwaterleverancier? Indien het laatste heb je het niet correct aangesloten, want de watermeter moet na het losdraaien van twee wartels zo uitgenomen kunnen worden. Watermeters worden met enige regelmaat vervangen.
Je kan toch aan beide kanten de wartels losdraaien? Moet je alleen daarna nog even de kraan losdraaien.

Bij mij zit er trouwens een terugslag klep in de watermeter zag ik. Geen idee of dat standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

DoeEensGek schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

Je kan toch aan beide kanten de wartels losdraaien? Moet je alleen daarna nog even de kraan losdraaien.
[...]
Natuurlijk kan dat. Maar of de monteur van Waternet/Vitens/Dunea er blij van wordt is maar de vraag. Ook omdat het Kiwakeur op de kraan ontbreekt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik zie ook geen zegels, meter kan gewoon uitgebouwd worden ? Bij vervanging boort de monteur waarschijnlijk direct een standaardwatermeter beugel vast aan de vloer Afbeeldingslocatie: https://static.installand.nl/SiteFiles/temp/af48ac20e4fa897080441d070c5b9269-800x800.jpeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clive
  • Laatst online: 29-05 14:42
nee daar word de monteur niet vrolijk van! die gaat ook gelijk weer weg en maakt daar melding van (ben monteur bij Vitens). De watermeter moet idd tussen 2 wartels aangesloten zitten.

En nee @habbekrats je krijgt niet zomaar zo'n meterbeugel.. alleen bij een nieuwe waterleiding want die sluit je dan direct op de beugel aan.

@DoeEensGek klopt dat is normaal. elke watermeter heeft dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Clive schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:13:
nee daar word de monteur niet vrolijk van! die gaat ook gelijk weer weg en maakt daar melding van (ben monteur bij Vitens). De watermeter moet idd tussen 2 wartels aangesloten zitten.

En nee @habbekrats je krijgt niet zomaar zo'n meterbeugel.. alleen bij een nieuwe waterleiding want die sluit je dan direct op de beugel aan.

Ik woon in noord NL en heb bij de nieuwe watermeter gelijk een beugel erbij gekregen, de houten plankjes waren inmiddels weggerot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 07-09 18:45

Wordt zo'n watermeter eigenlijk vaak vervangen? Bij mij zweeft hij eigenlijk in kelder. Hij zit gewoon alleen aan de leiding vast.

[ Voor 6% gewijzigd door DoeEensGek op 18-10-2020 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clive
  • Laatst online: 29-05 14:42
@DoeEensGek voorheen werden ze om de 6 jaar verwisseld dat waren dan messing meters maar bij Vitens hebben we nu kunststof watermeters en die blijven 20 jaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
En als je de meterstand door geeft zoals ik en de meter bijna dezelfde stand heeft als het jaar daarvoor.
In mijn eerste huis zat helemaal geen meter daar betaalden we een vast bedrag naar oppervlakte en aantal tappunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2stimpy
wizzopa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:08:
@2stimpy wat ik niet zie op de foto is de Airgap en ik ben nog aan het zoeken naar de keerklep. 😉
Ik heb inderdaad geen terugslagklep gemonteerd.
De Airgap moet ik nog printen, het is wel de bedoeling dat ik die plaats.
ericplan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:57:
Is inderdaad van de drinkwaterleverancier.
Klopt inderdaad zo niet, maar ik had even geen beschikking over zo'n wartel.
Die er bij mij aan zat ging gelijk naar 15 mm knel.

Moet ff een keer zo'n aansluiting mee bestellen en die er dan op de officiële manier tussen zetten.
habbekrats schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:54:
Ik zie ook geen zegels, meter kan gewoon uitgebouwd worden ? Bij vervanging boort de monteur waarschijnlijk direct een standaardwatermeter beugel vast aan de vloer [Afbeelding]
Ik woon hier 22 jaar, en er is 1 keer een meter vervangen. Denk dat het wel mee valt.
Ook de zegel ontbreekt wel vaker, bij mij zat hij ooit na de meter.... dat heeft dus weing zin.

Zoals gezegd, maak je niet druk, komt goed.... stel je voor dat de monteur 5 minuten langer werk heeft....Dat kan natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Toen onze watermeter (gepland) werd vervangen, zo'n 4 jaar geleden, werd er niet zoiets geplaatst anders. Gewoon een ouderwetse kraan... Niet eens een hendel. If it ain't broke enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Gisteren is de koppeling van de waterleidingen van onze waterontharder afgeknald. Gelukkig was mijn vriendin thuis en zo handig om de hoofdkraan snel dicht te draaien anders was de ramp in ons (net nieuwe en nog in aanbouw zijnde huis) niet te overzien.

Als er niemand thuis was geweest...

Blijkbaar was het nogal een knal. Alle onderdelen uit de wateraanvoer zijn uit de leiding geklapt (klein turbinewieltje dat denk ik dient om de aanvoer van water te meten en een paar andere onderdeeltjes), de opening die nu tussen kop en leidingen zit is niet eens groot genoeg om die dingen doorheen te drukken.

Als ik kijk naar de aansluiting dan was één van de schroefjes die de leiding in de aansluiting vergrendeld houden niet goed aangedraaid (je hebt aan beide zijden een metalen klem die met een schroefje op zijn plek gehouden wordt en de bypass in de kop houdt)

Afgelopen week hoorde ik al een keer een geluid alsof er iets viel, maar omdat ik niks op de grond zag liggen in het hele huis ... ik vermoed dat daar toen al iets is losgeschoten.

Kan dat schroefje losgetrild zijn? Ik kan me niet voorstellen dat dat bij de installatie niet is aangedraaid, aan de andere kant weet ik ook niet zeker dat dat wel is gebeurd.

Hoe kan ik zorgen dat die aansluiting beter verzekerd is? Dit mag echt NOOIT meer gebeuren, ons hele huis had onder water kunnen staan (en we hebben houtskeletbouw...)

Ik ga ook kijken of ik de waterontharder in een bak kan zetten met een dompelpomp oid

Iemand wel eens meegemaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 20-10-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@stefijn
Ja ikke (eigenlijk bij een kennis van me)
Wat jij beschrijft is dat je het flow wieltje los gevonden hebt, doordat er iets is opengeklapt.

Dat was bij mijn kennis ook zo, echter was het gedeelte waar het wieltje inzit, losgeklapt.
Dat plastic deel heeft (grote) plastieken schroefdraad en dat was los geschoten.
De oorzaak was starre leidingen op de waterontharder en geen flexibele leidingen.
Hierdoor staat er continu een mechanische spanning op dat deel van de ontharder, met dit tot gevolg.
Herken je het?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, leidingen staan niet onder spanning. Het zijn twee grote flexibele leidingen die nu in ontspannen stand op dezelfde positie liggen. Dat is ook nog gechecked door een monteur van de leverancier (die heeft niet de installatie gedaan, maar kwam langs omdat onze kop water door bleef spoelen).

Ik zit even naar de boel te kijken, en het is niet de bypass die eruit is geklapt, maar de waterteller (incl. de bypass), dus dat klinkt inderdaad als hetzelfde.

De schroef die de klem vastzet aan de aanvoerkant was meerdere slagen los, dus dat kan m.i. de enige oorzaak zijn. Hoe die los kan zijn geweest, geen idee: of bij de installatie niet goed aangedraaid, of losgekomen

Maar goed, ik heb nu een aantal onderdelen waarvan ik niet goed weet hoe die in elkaar moeten, en er is een klein beetje schade op de plek waar de metalen klem haakt. Ik denk dat de klem daar nog wel goed op kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlOMkJhAl-GDkxVt2DNO_n1L66Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CJhkBxdttSMhRrExUaoWniyV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqkI41-l1E_u8e3_oeSFfwRgHqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEmzn8omAy8ev8FVLP19wxYC.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt me dat ik (van links af gezien) nr 4 op nr 3, dan nr 2 (de ring) op nr 3, en dan kom het zeefje ook in de waterteller? Of zit dat in de aansluiting op de ontharder?

Deze onderdeeltjes staan niet in de onderdelenlijst/tekeningen vd flex kop

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 20-10-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@stefijn
Nr 3 is de kant van de aansluiting, dus daar past nr 1 niet.
Nr 1 (zeefje) komt mij niet bekend voor, wellicht zat die nog in de ontharder (maar zeker weet ik dit niet).

Maar inderdaad, bij mijn kennis is hetzelfde euvel gebeurd, echter zat de metalen klem er nog wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Als dat zeefje in de kop(zijde) zat, dan zou het er uit gevallen moeten zijn na het loskomen. Maar als die teller er onder (water)druk afschiet, dan is het logisch dat onderdelen daaruit de gedrukt worden.
Plus, de boel zat nog steeds half vast in positie (de waterafvoerzijde zat nog in de kop), dus water spoot onder druk tegen de aansluiting van de kop aan, dat zeefje zou daar juist in gedrukt worden lijkt me. Toen het water afgesloten werd viel dan wel de druk weg, maar de ruimte tussen de aansluitingen was te klein voor deze onderdeeltjes om eruit te vallen.

Zou dat zeefje niet voor het schoepenwieltje (dus in de teller) moeten zitten om eventuele grote vuildelen uit het wieltje te houden?

En maakt de richting van het schoepenwieltje nog uit? Hij is volgens mij aan 2 kanten gelijk (dus nee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 13-09 23:42
stefijn schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:29:
Gisteren is de koppeling van de waterleidingen van onze waterontharder afgeknald. Gelukkig was mijn vriendin thuis en zo handig om de hoofdkraan snel dicht te draaien anders was de ramp in ons (net nieuwe en nog in aanbouw zijnde huis) niet te overzien.
Dat is heftig :o

Welk type ontharder heb je? Uit je post begrijp ik dat je hem van goedkopewaterontharders.nl hebt. Die hebben meen ik allemaal hetzelfde type (met verschillende capaciteiten).

Heb je zelf de ontharder geïnstalleerd?

@AUijtdehaag is dit hetzelfde type als bij je kennis?

Dit voorval lijkt me een goede reden om je ontharder door een installateur (met een goede WA verzekering) te laten installeren? (niet erg tweaker-like natuurlijk 8)7). Hoewel als dit hetzelfde type is als die bij de kennissen van @AUijtdehaag dan is er wellicht sprake van een ontwerp / productie fout? (ik weet het: geen voorbarige conclusies bij N=2 :) als dat al het geval is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Batilan Je weet niet of het een produktiefout betreft (te zwakke constructie) of een aansluitfout (teveel mechanische spanning)
Het is een plastik onderdeel (onderdeeltje 3 van links) met wat slagen schroefdraad, in mijn ogen al een erg zwak punt.

Die van mijn kennis kwam bij hydrotense vandaan.
Maar de kop die erop zit is een Fleck 5600 SXT

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wellicht wel, maar het is natuurlijk op zich geen moeilijke klus. En hoe moeilijk is het nou om een schroefje aan te draaien (then again, misschien is het losgekomen, ik ga ze sowieso met nagellak vastzetten)

Nogmaals, het schroefje van de metalen klem aan de aanvoerzijde was gewoon los (niet een beetje, maar meerdere slagen).

Ik zal het wel zelf niet goed gedaan hebben, ik ben met zoveel dingen bezig (doe bijna alles zelf aan het huis) dan is een foutje zo gemaakt.
Dit soort dingen doe ik dan vaak wel extra langzaam en in langzame stappen om geen fouten te maken ...

Idd van goedkoperwaterontharders

Mijn buurman vertelde eerder dat ze (de installateur) bij een kennis van hun die metalen klemmen helemaal niet hadden geinstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 13-09 23:42
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:47:
@Batilan Je weet niet of het een produktiefout betreft
Vandaar mijn disclaimer: "ik weet het: geen voorbarige conclusies bij N=2, als dat al het geval is" :)
N is dus 1, je kunt hier dus geen enkele conclusie aan verbinden wat betreft productie danwel ontwerp fout.

Hoe dan ook: deze voorvallen drukken ons met de neus op de feiten van het belang van kwaliteit van het product, kwaliteit van montage en aansprakelijkheid in geval van problemen. Ik volg graag de verdere CSI sessie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Moet overigens zeggen dat ik het al vanaf dat ik dat ding aangesloten heb vind dat het wel een zwak punt is in je hele waterleiding: al je waterleidingen zijn "robuuste" koppelingen, bij de waterontharder zit alles gewoon in elkaar gedrukt met een klein rubberen ringetje en dan een borging (die klemmen).

Het zeefje moet wel in de kop, past helemaal niet in de teller.

Overigens: dat turbinewiel zit idd met een schroefdraad in de teller geschroefd. Toen de boel uit elkaar vloog is dat dus allemaal uit de teller geklapt. Dat onderdeel is voorgemonteerd geleverd, ik heb de indruk dat dat turbinewiel al niet goed in de schroefdraad was gedraaid. Niet dat dat nou verder iets beinvloed heeft, maar als dat ding goed ingedraaid was had ie er niet uitgeschoten lijkt me

[ Voor 35% gewijzigd door Stefke op 20-10-2020 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Laatst online: 08-09 14:25
Wij overwegen ook om een Aqmos R2D2-32 te gaan plaatsen, ik worstel echter alleen nog met de dimensionering.

Wij zijn met z'n tweeen, verbruiken per jaar circa 100m3 water. Grootste verbruiker is de regendouche met 9.5L/min. De R2D2 heeft een capaciteit van 3200liter bij een hardheid van 10DH (dit is de hardheid hier in de regio). Qua waterverbuik zou dat ruimschoots moeten passen bij iedere 6 dagen regeneren (100.000/365 = 273 liter per dag, x6 dagen = 1638 liter. Klopt dit zover?

Dan hebben we nog de doorstroomcapaciteit, daar worden een tweetal waardes opgegeven op het datasheet,
de max doorstroom bij 20 > 8 DH zou 1.0m3 per uur zijn en de max doorstroom van 20DH > 0.5 DH zou 0.24m3 per uur zijn. Hoe bereken ik die maximale doorstroom nu op basis van 10 DH > 0 DH? Is dat simpelweg 2x zoveel als van 20DH naar 0 DH? dus 0.48m3 per uur? en dan dus 8 liter per minuut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elboero
Sjefke32 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:18:
Wij overwegen ook om een Aqmos R2D2-32 te gaan plaatsen, ik worstel echter alleen nog met de dimensionering.

Wij zijn met z'n tweeen, verbruiken per jaar circa 100m3 water. Grootste verbruiker is de regendouche met 9.5L/min. De R2D2 heeft een capaciteit van 3200liter bij een hardheid van 10DH (dit is de hardheid hier in de regio). Qua waterverbuik zou dat ruimschoots moeten passen bij iedere 6 dagen regeneren (100.000/365 = 273 liter per dag, x6 dagen = 1638 liter. Klopt dit zover?

Dan hebben we nog de doorstroomcapaciteit, daar worden een tweetal waardes opgegeven op het datasheet,
de max doorstroom bij 20 > 8 DH zou 1.0m3 per uur zijn en de max doorstroom van 20DH > 0.5 DH zou 0.24m3 per uur zijn. Hoe bereken ik die maximale doorstroom nu op basis van 10 DH > 0 DH? Is dat simpelweg 2x zoveel als van 20DH naar 0 DH? dus 0.48m3 per uur? en dan dus 8 liter per minuut?
Even los van de cijfers; ik heb een R2D2-32 (sinds 3 dagen in gebruik) én een regendouche. Ik constateer geen merkbaar verschil in de doorstroom ten opzichte van de situatie zonder waterontharder.

Overigens is het (volgens mij) een misvatting dat de R2D2 op basis van meer of minder ontharding ook meer of minder capaciteit heeft. Hij onthardt altijd het water real-time tot 0DH tenzij je met het ventiel instelt dat er hard water bijgemengd dient te worden. Je kunt verder ook geen hardheid instellen op het apparaat zelf, enkel na hoeveel tijd of volume (op basis van je eigen berekening) hij moet regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Vandaag de Fleck 5800 XTR 15 binnen gekregen.
In de handleiding staat dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DgJEpE0g-4BqCQ3S7iR1B_Bp3o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pxp8RdUQc8xoelHxxP0gQ8kx.jpg?f=user_large
En deze omschrijving:
• De bovenstaande schema's illustreren hoe de flexibele buisverbinding moet worden gemonteerd.
• Om de tankuitzetting adequaat te kunnen compenseren, moeten de flexibele leidingen horizontaal
worden geïnstalleerd.
• Als de flexibele buisverbinding daarentegen in verticale positie wordt gemonteerd, dan wordt niet de
uitzetting gecompenseerd, maar wordt in plaats daarvan extra spanning op de klep en de druktank
uitgeoefend. Dit moet worden vermeden.
• De flexibele buisverbinding moet ook in rechte lijn worden gemonteerd en overmatige lengte moet
worden vermeden. Bijvoorbeeld 20 - 40 cm is voldoende.
• Een overmatig lange en gebogen flexibele buisverbinding brengt spanning op de klep en de druktank
over wanneer het systeem onder druk wordt gezet, zoals weergegeven in onderstaande afbeelding: links
de eenheid als het systeem niet onder druk staat, rechts de eenheid als deze onder druk is gebracht,
waarbij de flexibele buisverbinding zich probeert te strekken en daarbij de klep omhoogdrukt. Deze
configuratie is nog ernstiger bij gebruik van semi-flexibele leidingen.
Maw een flexibele slang 3/4" van ca. 20cm lang horizontaal geplaatst.
Hebben jullie dat ook zo gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
elboero schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Even los van de cijfers; ik heb een R2D2-32 (sinds 3 dagen in gebruik) én een regendouche. Ik constateer geen merkbaar verschil in de doorstroom ten opzichte van de situatie zonder waterontharder.

Overigens is het (volgens mij) een misvatting dat de R2D2 op basis van meer of minder ontharding ook meer of minder capaciteit heeft. Hij onthardt altijd het water real-time tot 0DH tenzij je met het ventiel instelt dat er hard water bijgemengd dient te worden. Je kunt verder ook geen hardheid instellen op het apparaat zelf, enkel na hoeveel tijd of volume (op basis van je eigen berekening) hij moet regenereren.
Hoeveel water wordt er gebruik tijdens het douchen en is tijdens het douchen de hardheid ook nog steeds 0dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 23:14
hammy87 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

Geen aanslag meer? Zit hier ook naar te kijken ivm geen afvoer en onze zwarte douchekop die steeds wit wordt ;(

[...]

Hier nog wat over terug gehoord?
Een mail waarvan de eerste zin luidt

"Dank u voor uw mail. OneFlow is geen waterontharder, maar een kalkpreventiesysteem"
En de toon is gezet.... :-(

Daarna de vraag of ik die unit wil openmaken een foto wil sturen van de inhoud van het filterpatroon zodat ze de kleur van de korrels kunnen bepalen.
Die oneflow zit op een dusdanige plek in de meterkast dat ik hem niet zomaar kan opendraaien. (Dus niet alleen even simpel de hoofdkraan dicht en opendraaien) De loodgieter zal dat hele ding er weer af moeten halen en dat alles voor een foto.
Ben er eigenlijk wel helemaal klaar mee, klote apparaat, klote service.
Loop er alsjeblieft met een grote boog omheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Sjefke32 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:18:

Ik stoei met exact hetzelfde probleem, hier ook een regendouche waar dagelijks door 3 mensen gebruik van wordt gemaakt en een bad (12L per minuut 38graden).

Ik heb nu een flut apparaat van oneflow waarbij ons zwarte sanitair nog steeds onder de kalk zit.
Nu op zoek naar een zout alternatief en resthardheid wil ik graag op 0 hebben.
Geen trek om wéér een apparaat aan te schaffen wat niet doet waarvoor ik het koop.

Ik denk dat ze met die waardes bedoelen hoeveel m3 per uur er maximaal kalkvrij wordt gemaakt.
Ik vrees dat we met 8 liter per minuut te kort komen, wil zeggen dat er in jou geval 1,5 liter per minuut niet wordt gezuiverd van kalk.

Ik ben een absolute leek dus ik hoop dat iemand dit kan verduidelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Supershiva schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:04:
[...]

Een mail waarvan de eerste zin luidt

"Dank u voor uw mail. OneFlow is geen waterontharder, maar een kalkpreventiesysteem"
En de toon is gezet.... :-(

Daarna de vraag of ik die unit wil openmaken een foto wil sturen van de inhoud van het filterpatroon zodat ze de kleur van de korrels kunnen bepalen.
Die oneflow zit op een dusdanige plek in de meterkast dat ik hem niet zomaar kan opendraaien. (Dus niet alleen even simpel de hoofdkraan dicht en opendraaien) De loodgieter zal dat hele ding er weer af moeten halen en dat alles voor een foto.
Ben er eigenlijk wel helemaal klaar mee, klote apparaat, klote service.
Loop er alsjeblieft met een grote boog omheen!
En waarom bouw je dat ding dan zover weg? Je moet toch ook dat filter ééns in de zoveel tijd vervangen?
Onhandige inbouw kan oneflow niets aan doen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Supershiva schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Ik stoei met exact hetzelfde probleem, hier ook een regendouche waar dagelijks door 3 mensen gebruik van wordt gemaakt en een bad (12L per minuut 38graden).

Ik heb nu een flut apparaat van oneflow waarbij ons zwarte sanitair nog steeds onder de kalk zit.
Nu op zoek naar een zout alternatief en resthardheid wil ik graag op 0 hebben.
Geen trek om wéér een apparaat aan te schaffen wat niet doet waarvoor ik het koop.

Ik denk dat ze met die waardes bedoelen hoeveel m3 per uur er maximaal kalkvrij wordt gemaakt.
Ik vrees dat we met 8 liter per minuut te kort komen, wil zeggen dat er in jou geval 1,5 liter per minuut niet wordt gezuiverd van kalk.

Ik ben een absolute leek dus ik hoop dat iemand dit kan verduidelijken.
Ik ken de gegevens niet maar kan die oneflow dat aan? Heb je dat onderzocht?
Belangrijk is de capaciteit per uur, daar moet je gewone gebruik binnenvallen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
Oneflow zegt 38L per minuut aan te kunnen.

En je hebt helemaal gelijk, ik heb er zelf met inbouw van dat apparaat niet op gelet dat de loodgieter hem op een onhandige plek heeft geplaatst.
Daar kan oneflow niks aan doen.

Waar de verkoper van die meuk wel wat aan kan doen is het feit dat ik de hele situatie heb voorgelegd mbt zwart sanitair e.d. en dan nog deze oplossing durven te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
wizzopa schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Hoeveel water wordt er gebruik tijdens het douchen en is tijdens het douchen de hardheid ook nog steeds 0dH.
Dat klinkt als een vraag. Maar ik moet je de antwoorden schuldig blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
elboero schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:47:
[...]

Dat klinkt als een vraag. Maar ik moet je de antwoorden schuldig blijven.
Even meten dan maar😉

Misschien kom je tot de ontdekking dat je met deels onthard water douche.

[ Voor 14% gewijzigd door wizzopa op 21-10-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
wizzopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:50:
[...]

Even meten dan maar😉

Misschien kom je tot de ontdekking dat je met deels onthard water douche.
Ik vermoed dat een man met jouw achtergrond het antwoord wel heeft. Denk je dat mijn vermoeden niet klopt? Want dat kan dan voor andere (kandidaat) wateronthardingsgebruikers ook van toegevoegde waarde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
elboero schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:22:
[...]

Ik vermoed dat een man met jouw achtergrond het antwoord wel heeft. Denk je dat mijn vermoeden niet klopt? Want dat kan dan voor andere (kandidaat) wateronthardingsgebruikers ook van toegevoegde waarde zijn.
Ik heb geen regendouche maar een simpele douche kop die maar max 5 liter geeft.

Dus je even je test kitje mee onder de douche en testen😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elboero
wizzopa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:30:
[...]

Ik heb geen regendouche maar een simpele douche kop die maar max 5 liter geeft.

Dus je even je test kitje mee onder de douche en testen😉
De testresultaten zijn binnen!
3 kranen tegelijk open, inclusief de regendouche (alles koud). Water werd direct lichtgroen van kleur. Volgens mij is de R2D2 geslaagd met vlag en wimpel :)F

[ Voor 24% gewijzigd door elboero op 21-10-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
  • Laatst online: 28-11-2024
hier is de R2D2-32 3 weken in gebruik. De eerste regeneratie was bij de installatie, de tweede 1.5 week geleden. Vandaag merkte ik dat het water harder leek, testsetje erbij en inderdaad, niet meer helemaal zacht. Ook niet helemaal hard trouwens.

opgegeven hardheid = 8.7. gemeten op 8.5~9.0 . Volume ingesteld op 3.2 / 0,87 = 3.67 ton
verdere parameters: backwash 2min, brine 28min, rinse 3min, refill 3.2min

lijkt er op dat niet alle hars is ontkalkt bij de laatste regeneratie. Heb het nu handmatig gestart met 0.8 ton op de teller (dus na 2.87 ton water).

Heeft de ring ui de vorige post hier iets mee te maken? Andere ideeen wat er mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
elboero schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

De testresultaten zijn binnen!
3 kranen tegelijk open, inclusief de regendouche (alles koud). Water werd direct lichtgroen van kleur. Volgens mij is de R2D2 geslaagd met vlag en wimpel :)F
Mooi, hoeveel tijd zat er tussen het open draaien van de kranen en het nemen van je monster.

Pagina: 1 ... 37 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.