Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 36 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56
JPS schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Dit is dan 35 l/m gemiddeld he. Piek zou misschien nog hoger kunnen liggen.

Maar ik vind het wel best want ik haal dat toch niet. Ik kan er ook niet mee zitten als er bij een grote watervraag hier wat resthardheid is.
Waar gaat dat water allemaal naar toe

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-05 18:35
hammy87 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:04:
Geen aanslag meer? Zit hier ook naar te kijken ivm geen afvoer en onze zwarte douchekop die steeds wit wordt ;(
Geen hardnekkige aanslag meer; de vlekjes welke nu ontstaan zijn eenvoudig weg te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
Goed ik sta op het punt om de r2d2 aan te schaffen. Heb alleen een paar puntjes waar ik tegenaan loop.

1. Hij komt in de kelder en ik begrijp dat er 2 afvoerslangen zijn. Eentje op druk van het regenereren en eentje van het zoutvat. kan ik die laatste in een emmer/jerrycan laten om soms leeg te gooien of komt hier veel water door?

2. Ik twijfel over de grootte. Ik heb een verbruik van 155 m³ afgelopen jaar hardheid 6,5dH. Vijver + aquarium, welke ik eventueel buiten de r2d2 om kan laten lopen. Ik denk dat met douchen dat de grote verbruikers zijn geweest. Als ik de r2d2-32 nee heb ik dan bij een stortdouche geen last van een te lage doorstroom snelheid en voldoe ik aan mijn capaciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
DoeEensGek schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:21:
Goed ik sta op het punt om de r2d2 aan te schaffen. Heb alleen een paar puntjes waar ik tegenaan loop.

1. Hij komt in de kelder en ik begrijp dat er 2 afvoerslangen zijn. Eentje op druk van het regenereren en eentje van het zoutvat. kan ik die laatste in een emmer/jerrycan laten om soms leeg te gooien of komt hier veel water door?
Als het goed is komt daar nooit water uit. Het is voor het geval er bij het aanvullen van het water voor de aanmaak van pekel wat fout gaat en de zoutbak compleet vol zou lopen. Er is een vlotter aanwezig maar ook die zou een keer kunnen haperen. Dat water zou dan door dat afvoerslangetje afgevoerd worden waardoor de boel binnenshuis niet onderloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

wizzopa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

Waar gaat dat water allemaal naar toe
De ontharder wordt voor alles gebruikt (3p huishouden, totaal verbruik 80M3 per jaar).
Het kan natuurlijk dat er tijdens het douchen een toilet wordt doorgetrokken of machine/vaatwasser hun water inlaten, maar dat zal niet vaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:24:
[...]

De ontharder wordt voor alles gebruikt (3p huishouden, totaal verbruik 80M3 per jaar).
Het kan natuurlijk dat er tijdens het douchen een toilet wordt doorgetrokken of machine/vaatwasser hun water inlaten, maar dat zal niet vaak zijn.
Wij doen met 2 personen ca 70m3 per jaar en dat gaat prima met een R2D2-32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

wizzopa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:34:
[...]

Wij doen met 2 personen ca 70m3 per jaar en dat gaat prima met een R2D2-32.
Ja dat snap ik, qua maandverbruik is de R2D2 voor ons echt groot zat.

Maar het gaat er nu even om in relatie tot die maximale doorstroom en of de R2D2 dan nog geheel kan ontharden. Ik denk dat ik met 3 kranen tegelijk open echt geen 30 liter per minuut haal, dus nog onder de specs uit het R2D2 boekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
athvdk schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

Als het goed is komt daar nooit water uit. Het is voor het geval er bij het aanvullen van het water voor de aanmaak van pekel wat fout gaat en de zoutbak compleet vol zou lopen. Er is een vlotter aanwezig maar ook die zou een keer kunnen haperen. Dat water zou dan door dat afvoerslangetje afgevoerd worden waardoor de boel binnenshuis niet onderloopt.
Top, dan is het alleen nog even de grootte.

Ik heb even zitten rekenen. Capaciteit bij 10° dH 3200 liter, bij 6,5° dH is dat ong. 5000l ((10x3200)/6.5=4923).
Ik heb nu een verbruik van 155 m3 over een jaar tijd genomen. Als ik een regeneratie tijd van 10 dagen neem kom ik op 155 x 1000 / 365 dagen x 10 dagen = 4246 liter water.

Dit lijkt mij prima toch. Ik lees dat sommige 14 dagen regeneratie tijd nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Ja dat snap ik, qua maandverbruik is de R2D2 voor ons echt groot zat.

Maar het gaat er nu even om in relatie tot die maximale doorstroom en of de R2D2 dan nog geheel kan ontharden. Ik denk dat ik met 3 kranen tegelijk open echt geen 30 liter per minuut haal, dus nog onder de specs uit het R2D2 boekje.
Dat is duidelijk maar erg krampachtig, mbt betrekking tot de gelijktijdigheid. Wat maakt het uit als je onder de douch staat en de wc word door getrokken en dat heeft als oorzaak dat je douched met water van ipv 0 dH dan met 2 dH of dat je stort bak gevult word met 2 dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

wizzopa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Dat is duidelijk maar erg krampachtig, mbt betrekking tot de gelijktijdigheid. Wat maakt het uit als je onder de douch staat en de wc word door getrokken en dat heeft als oorzaak dat je douched met water van ipv 0 dH dan met 2 dH of dat je stort bak gevult word met 2 dH.
Nee je begrijpt me dus verkeerd. Dat is precies geen probleem voor me, zie eerdere post.

[ Voor 7% gewijzigd door JPS op 01-10-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuroPreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-10-2022
Blijft bij jullie ook water staan in de afvoerslang van de waterontharder of stroomt e.e.a netjes weg in het riool? In mijn situatie is er een dusdanig grote interne weerstand en weinig verval dat er water aanwezig blijft. Dit blijft dan grofweg 7dagen staan tot de volgende regeneratie. Ik vraag me af of dit nog kwaad kan ivm bacterie groei (het zit toch vlak bij de regelklep en de harskern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

Nee je begrijpt me dus verkeerd. Dat is precies geen probleem voor me, zie eerdere post.
Oke nu begrijp ik het. :) Ja ik wordt ook een dagje ouder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 12:21
wizzopa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Tja, dat is dan ook wel weer zo, zolang het maar niet boven de 3 komt denk ik dan.
Frank_P schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

Wij hebben een 20liter harskern van Goedkopewaterontharders, ik heb die ook gekozen vanwege max aantal liters p. minuut.
Ik weet even niet meer uit mijn hoofd hoeveel dit dan was, maar ik kan het evt. testen voor je hoor.
Ik zit regelmatig op de 15 l/m maar heb nog niet getest of het dan nog volledig onthard is.
Als ik er erg in heb zal ik vanavond eens even een DH testje doen.
Ik ben wel benieuwd moet ik zeggen, maar dan zul je het even moeten laten stromen lijkt me.
Jij hebt toch die met de xtr klep(hele topic gelezen, maar weet het niet meer zeker)
Jij hebt hem dus standaard op 0dh staan? volgens mij stelt wtr hem daar standaard op in.

[ Voor 44% gewijzigd door 2stimpy op 01-10-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
2stimpy schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:34:
[...]

Tja, dat is dan ook wel weer zo, zolang het maar niet boven de 3 komt denk ik dan.

[...]

Ik ben wel benieuwd moet ik zeggen, maar dan zul je het even moeten laten stromen lijkt me.
Jij hebt toch die met de xtr klep(hele topic gelezen, maar weet het niet meer zeker)
Jij hebt hem dus standaard op 0dh staan? volgens mij stelt wtr hem daar standaard op in.
Ja ben dus helaas gisteravond vergeten het te meten.
Maar ik heb inderdaad de XTR. Standaard onthard hij het inderdaad helemaal. Als je dat niet wil moet je het restventiel iets open draaien, maar ik wil gewoon volledig onthard water.
Ik vind het echt ideaal, geen aanslag meer in mijn badkamer, geen aanslag in de toiletten of in de waterkoker.
Het water vond ik in het begin niet zo super smaken, maar na een paar weken is dat veranderd en nu proef ik niks geks meer en smaakt het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:09
Na veel online onderzoek en met hulp van jullie mede tweakers (bedankt) de knoop doorgehakt.

Er loopt nu een mooie aanbieding bij Aqmos en zodoende de BM-60 besteld inclusief de aansluitkit / bypass etc. Dit alles voor 503,- dus ben benieuwd. Twijfelde wel om voor de CM-60 te gaan, is zelfde unit maar dan dus met de Clack kop maar vond het prijsverschil toch te groot.

Unit gaat op de eerste verdieping komen met lekker veel ruimte om te rommelen dus het aansluiten moet zeker goed gaan komen en er zit al afvoer en stroom (CV ketel hangt er naast).

Verbruik zitten we rond de 120m3 per jaar maar wel regelmatig in bad met kind. De BM-60 heeft 15L hars aan boord wat als ik zo berekend heb geschikt moeten zijn voor die "piek belasting". Dat ik dan wat te veel zout verspil heb ik er wel voor over gezien ik de tijd tussen de regeneraties niet te veel wil oprekken, volgens mij staat die aqmos standaard op 10 dagen als max interval wat ik denk ik ook wel aanhouden.

Laat wel weten hoe het afloopt en wat fotos voor de lieverhebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theelepel88
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-08-2024
Mede door dit topic een aqmos r2d2 aangeschaft! Vandaag binnengekomen en begonnen met voorbereidingen treffen (meten en passen in onze meterkast kwa aansluitingen).

Nu heb ik echter een vraag over de afvoer, deze zou een air gap moeten bevatten, nu moet ik voor de nieuwe te plaatsen CA kraan ook een afvoer aansluiten en vroeg me af of je ook een airgap moet hebben als je een keerklep in je afvoer plaatst?

Of is een keerklep niet nodig en zijn de airgap oplossingen ergens te koop, ik zie deze nergens bij warmteservice ofzo op de site.

lees de draad voordat je blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Theelepel88 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:35:
Mede door dit topic een aqmos r2d2 aangeschaft! Vandaag binnengekomen en begonnen met voorbereidingen treffen (meten en passen in onze meterkast kwa aansluitingen).

Nu heb ik echter een vraag over de afvoer, deze zou een air gap moeten bevatten, nu moet ik voor de nieuwe te plaatsen CA kraan ook een afvoer aansluiten en vroeg me af of je ook een airgap moet hebben als je een keerklep in je afvoer plaatst?

Of is een keerklep niet nodig en zijn de airgap oplossingen ergens te koop, ik zie deze nergens bij warmteservice ofzo op de site.
Hier dus https://www.goedkopewater...s-regeneratiezout/airgap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theelepel88
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-08-2024
Maar als ik dat netjes heb, moet ik dan nog een terugslag klep in de afvoer hebben?

EDIT: had natuurlijk gehoopt op iets lokaals zodat ik dit weekeind al aan de slag kan O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Theelepel88 op 02-10-2020 19:28 ]

lees de draad voordat je blaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Theelepel88 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:26:
[...]

Maar als ik dat netjes heb, moet ik dan nog een terugslag klep in de afvoer hebben?

EDIT: had natuurlijk gehoopt op iets lokaals zodat ik dit weekeind al aan de slag kan O-)
Dat kan toch even goed je kan de hele afvoer maken en als de bestelling binnen is deze monteren. Let wel op dat het geheel niet te hoog wordt ivm de afvoer van de zout container.

Ik ben bijna een maand bezig geweest met plaatsen af en toe een stukje.

Btw ik heb deze niet officiële klep er tussen https://www.bengshop.nl/W...1N4Q5vEAQYCSABEgKvGvD_BwE

https://imgur.com/a/KqK4gto

[ Voor 15% gewijzigd door wizzopa op 02-10-2020 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
  • Nu online
Frank_P schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:55:
[...]

Ja ben dus helaas gisteravond vergeten het te meten.
Maar ik heb inderdaad de XTR. Standaard onthard hij het inderdaad helemaal. Als je dat niet wil moet je het restventiel iets open draaien, maar ik wil gewoon volledig onthard water.
Ik vind het echt ideaal, geen aanslag meer in mijn badkamer, geen aanslag in de toiletten of in de waterkoker.
Het water vond ik in het begin niet zo super smaken, maar na een paar weken is dat veranderd en nu proef ik niks geks meer en smaakt het prima.
Heb het vanochtend even getest. Vriendin was aan het douchen.
Keukenkraan open, buitenkraan open.
Toen zat ik op 23 l/m.
Dit even een minuut laten lopen en toen een glaasje water gepakt en getest.
Sloeg meteen om in blauw dus 0-1 dh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
Frank_P schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Heb het vanochtend even getest. Vriendin was aan het douchen.
Keukenkraan open, buitenkraan open.
Toen zat ik op 23 l/m.
Dit even een minuut laten lopen en toen een glaasje water gepakt en getest.
Sloeg meteen om in blauw dus 0-1 dh.
Top, bedankt voor het meten.
Dat is dus helemaal goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Vandaag ben ik de hele dag aan het klussen geweest om de Aqmos R2D2 bedrijfsgereed te krijgen. Vorige week had ik al de leidingen & bypass in de trapkast gereed gemaakt en vandaag de boel op de waterleiding aangesloten en het laatste deel van de afvoer incl airgap aangelegd. As we speak staat de R2D2 zijn eerste regeneratie uit te voeren.

Zie hier de aan/afvoerleiding naar de R2D2 met daarna een afsplitsing voor de beneden en bovenwaterleidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pkf3AZSIzLA8w2xMurJJDrdtsP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq8gdUVUAAhNkUAGoT6Si7jj.jpg?f=fotoalbum_large

En de home made Airgap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8zVSVMeHQcVptZK_P0Lu8et-sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgWJzFihsuCQtvQti7Ra8F9c.jpg?f=fotoalbum_large

En zie hieronder een video van de airgap in actie (dit is tijdens de eerste regeneratie). Kijk 'm shinen down under! 8)

[Video: https://imgur.com/bCtySxY]

Ik ga dat T-stuk boven de Airgap nog wijzigen trouwens. Het werd in de handleiding al afgeraden en het verval naar de kruipruimte is te weinig om te voorkomen dat het regeneratiewater weer terugkomt in de overloopslang. Het water stroomt onder druk direct te andere kant van de T in (niet helemaal terug in de ontharder, maar wel bijna. Helaas had Welkoop geen Y verloopstuk oid liggen, dus vandaar nu even dit. Ik denk dat ik het T-stuk een kwartslag ga draaien met de regeneratieafvoer boven en dan de overloopslang via de zijkant aangesloten.

Het water smaakt al duidelijk zacht, heel fijn. Enfin, nu eens kijken hoe het gaat bevallen!

[ Voor 71% gewijzigd door JPS op 03-10-2020 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:20
NuroPreak schreef op woensdag 30 september 2020 @ 07:24:
[...]

Hoe is het uiteindelijk afgelopen? Heb je het omgedraaid en ben je tevreden over het eindresultaat?
Goedemorgen!

Het verhaal is dat bij een aantal mensen de water ontharder een piepend geluid maakt tijdens de backwash en fast rinse. Ik ben erachter gekomen dat dit word veroorzaakt door de restrictie ring in de afvoer, die gaat bij hoge doorstroming resoneren.

Goedkopewaterontharders heeft mij een aantal weken geleden een vervangende ring toegestuurd. De restrictie is duidelijk iets kleiner.

Links = 8468042 < vervangende ring
Rechts = 8468043 < originele ring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTsxrsFT127DMPkY2xJ1vGR-DYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOSOpTQbxJ8zTK60Q0tm8zTf.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het geluid van een ontharder zoals het hoort te zijn:
[Video: https://drive.google.com/file/d/1T-riCL3sxa7u7gMIEMwzDYyvIG2PErmG/view?usp=sharing]

Dit is het geluid met de originele ring gemonteerd, piepende geluid is duidelijk te horen:[Video: https://drive.google.com/file/d/1SzpXACGLk0fz1QLhBuPQjFfQMXpyGz9b/view?usp=sharing]

Dit is het geluid met de vervangende ring gemonteerd, al een stuk stiller maar nog steeds best wat geluid:
[Video: https://drive.google.com/file/d/1dMIMvNXlTVk_oDWTmSM1moDfTsEUxyoy/view?usp=sharing]

Dit is het geluid met mijn eigen oplossing, een versteviging ring voor de restrictie ring gemonteerd.
[Video: https://drive.google.com/file/d/1TOAVjxfYgVeuXPJvywtISZJ7c7ODKZGT/view?usp=sharing]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG91WmP5WG2oZpQHWklJ_QxCz7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBGuEkaVVaBS2UaXaqFeRvKG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het idee dat mijn eigen oplossing de meeste stille is, maar ik laat voorlopig de vervangende ring erin zitten. Het is stil genoeg voor mij en wij worden niet wakker van het geluid. Het is ook wel logisch natuurlijk dat de nieuwe ring iets meer leven maakt want de doorstroming tijdens de backwash en fast rinse is wat groter geworden.

Mochten er nog mensen willen experimenteren met zo'n 3d printed ringetje dan mogen die mij een DM sturen. Nieuwe printer is binnen en ik heb al iemand belooft er wat te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door XyRuS op 04-10-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Toch maar weer eens posten. Hebben aanschaf ontharder lang uitgesteld, maar met de nieuwe badkamers die bijna klaar zijn willen we toch wat ontharden. Nu zijn er verschillende verhalen over de hardheid en de leverancier (hotbath) van de kranen zeggen dat de zacht water de kranen en leidingen kunnen aantasten (en met zoeken zie je ook dat dit gebeurd bij mensen). Maar je krijgt dan niet te horen wat wèl een juiste hardheid is; ‘vraag na bij de installateur’. Maar de adverteerders (aquacel zeggen puur zacht water = 0?).

Dus wat moet je dan,...? Materiaal is te duur voor dit soort problemen, dus hoop dat hier ook iemand is met dezelfde vraag en is al wat verder dan ik.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:09
gitaarwerk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:15:
Toch maar weer eens posten. Hebben aanschaf ontharder lang uitgesteld, maar met de nieuwe badkamers die bijna klaar zijn willen we toch wat ontharden. Nu zijn er verschillende verhalen over de hardheid en de leverancier (hotbath) van de kranen zeggen dat de zacht water de kranen en leidingen kunnen aantasten (en met zoeken zie je ook dat dit gebeurd bij mensen). Maar je krijgt dan niet te horen wat wèl een juiste hardheid is; ‘vraag na bij de installateur’. Maar de adverteerders (aquacel zeggen puur zacht water = 0?).

Dus wat moet je dan,...? Materiaal is te duur voor dit soort problemen, dus hoop dat hier ook iemand is met dezelfde vraag en is al wat verder dan ik.
Ik stoei een beetje met hetzelfde, naast het feit dat ik hem het liefst in de meterkast heb maar dit wellicht niet past. Ook lees ik dat hij eigenlijk helemaal niet in de meterkast mág, althans, niet zo dicht op al het elektra spul.

Met betrekking tot de Hotbath kranen: waarom zou zacht water schadelijk zijn? Wat zit hier achter? En is dit ook bewezen (onderzoek)?
Dat kalk schadelijk kan zijn en voor problemen kan zorgen is immers duidelijk.

Als ik ga ontharden wil ik wel 0. Want 3dH betekent alsnog kalk en alsnog aanslag, waarom dan überhaupt van 9 naar 3dH. Dat het wat minder zal zijn begrijp ik, maar ik neem aan dat je dan nog met antikalk middeltjes zal moeten werken zo nu en dan en wanneer je niets doet er toch kalkaanslag op je kranen, in je koffiemachine en in je waterkoker gaat zitten. Om maar eens wat te noemen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:20
Ik ben van het 0dH kamp. Maar ik denk dat ik weet waarom het slecht kan zijn. Kalk zorgt voor een stabiele PH waarde.

Stel je hebt water met veel kalk en je zou er wat zuur bij doen dan lost het kalk op en blijft de ph stabiel. Heb je water zonder kalk is die buffer weg. Als het water dan verzuurd door bijvoorbeeld aluminium oxide van de warmtewisselaar in de cv ketel dan schiet de PH waarde omlaag en zou in theorie het water leidingen en kranen kunnen aantasten.

Nogmaals, ik denk dat het wel meevalt en ik heb het bijmeng ventiel helemaal dicht staan = 0dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JPS schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:17:
Vandaag ben ik de hele dag aan het klussen geweest om de Aqmos R2D2 bedrijfsgereed te krijgen. Vorige week had ik al de leidingen & bypass in de trapkast gereed gemaakt en vandaag de boel op de waterleiding aangesloten en het laatste deel van de afvoer incl airgap aangelegd. As we speak staat de R2D2 zijn eerste regeneratie uit te voeren.
Ik dacht eerst dat je een 3D printer had toen ik naar die airgap keek, maar toen ik die 1e foto zag viel pas het kwartje _/-\o_

Vraagje over dat aanboorzadel, welk type is dat? Het was mij nl. niet helemaal duidelijk of je zo'n PP zadel ook op PVC buizen kan monteren maar als ik jouw foto zie is dat gewoon mogelijk? Gat boren en aandraaien, meer hoef je niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

remzor schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

Ik stoei een beetje met hetzelfde, naast het feit dat ik hem het liefst in de meterkast heb maar dit wellicht niet past. Ook lees ik dat hij eigenlijk helemaal niet in de meterkast mág, althans, niet zo dicht op al het elektra spul.

Met betrekking tot de Hotbath kranen: waarom zou zacht water schadelijk zijn? Wat zit hier achter? En is dit ook bewezen (onderzoek)?
Dat kalk schadelijk kan zijn en voor problemen kan zorgen is immers duidelijk.

Als ik ga ontharden wil ik wel 0. Want 3dH betekent alsnog kalk en alsnog aanslag, waarom dan überhaupt van 9 naar 3dH. Dat het wat minder zal zijn begrijp ik, maar ik neem aan dat je dan nog met antikalk middeltjes zal moeten werken zo nu en dan en wanneer je niets doet er toch kalkaanslag op je kranen, in je koffiemachine en in je waterkoker gaat zitten. Om maar eens wat te noemen ;)
Hotbath waarschuwd bijvoorbeeld voor de sinaasappel effect (dus denk zoals XyRuS dat zegt ook, dat er teveel zuur in kan komen). En zuur voor metalen is inderdaad niet altijd mooi. Het zijn ook gecoate materialen, en je kan dan betwisten of die dik genoeg is, maar feit blijft dat het niet heel mooi zou zijn.

Het beste is je spul af te drogen. Daar zijn we ons ook op maar aan het instellen. Maar minder is sowieso fijn. (Kan je af en toe even verslappen als je haast hebt).

Bij ons is de kraan helemaal in de kelder, dus we hebben wat ruimte gelukkig daar.

En, @XyRuS Thanks voor je uitleg. Makes sense, maar inderdaad fijn zou zijn om nog wat onderzoeksresultaten bij te hebben :Y)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:09
@XyRuS @gitaarwerk Maar geldt dit dan alleen voor de kranen/het binnenwerk van sanitair of ook voor de leidingen die al het en der in je woning aanwezig zijn vanaf de bouw?
Want dat laatste zou veel erger zijn. Een kraan na een aantal jaar vervangen is niet leuk, maar leidingen die door je woning lopen zijn natuurlijk veel lastiger te vervangen.

Heb er overigens nooit hard bewijs van gezien. Iemand in dit topic heeft ook wel eens onderzoekjes gedeeld hier waaruit bleek dat het helemaal niet slecht zou zijn voor je leidingen.

[ Voor 20% gewijzigd door remzor op 04-10-2020 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Wolly schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

Ik dacht eerst dat je een 3D printer had toen ik naar die airgap keek, maar toen ik die 1e foto zag viel pas het kwartje _/-\o_
Ja dit is een beetje oldschool tweaken :)
Vraagje over dat aanboorzadel, welk type is dat? Het was mij nl. niet helemaal duidelijk of je zo'n PP zadel ook op PVC buizen kan monteren maar als ik jouw foto zie is dat gewoon mogelijk? Gat boren en aandraaien, meer hoef je niet te doen?
Het is een aanboorzadel voor drukleidingen. Die kan je inderdaad gewoon gebruiken en zou ik zelfs aanraden want zo'n standaard klemzadel (zoals @wizzopa heeft gebruik) is een veel minder sterke verbinding en gaan ook geregeld lekken.

Het aanboorzadel zit niet verlijmd maar vastgeschroeft en een EPDM ring voorkomt lekkage. Verder zoals je zegt: even aftekenen, goed schoonmaken/opschuren, gat boren en vastschroeven. Er zit daarna een schroefstuk op waar je zo 40mm pvc in kan zetten. Heb het spul bij Welkoop gehaald maar een goede vakhandel zal het ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:01
TNO heeft het in opdracht van aquacombi/aquacell onderzocht.
https://www.aquacombi.nl/...peren-drinkwaterleidingen

Misschien een beetje "wij van WC-eend" gehalte, maar het lijkt eerder positief dan negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

gitaarwerk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:21:
[...]

Hotbath waarschuwd bijvoorbeeld voor de sinaasappel effect (dus denk zoals XyRuS dat zegt ook, dat er teveel zuur in kan komen). En zuur voor metalen is inderdaad niet altijd mooi. Het zijn ook gecoate materialen, en je kan dan betwisten of die dik genoeg is, maar feit blijft dat het niet heel mooi zou zijn.

Het beste is je spul af te drogen. Daar zijn we ons ook op maar aan het instellen. Maar minder is sowieso fijn. (Kan je af en toe even verslappen als je haast hebt).

Bij ons is de kraan helemaal in de kelder, dus we hebben wat ruimte gelukkig daar.

En, @XyRuS Thanks voor je uitleg. Makes sense, maar inderdaad fijn zou zijn om nog wat onderzoeksresultaten bij te hebben :Y)
Dan stel je hem toch in op 1-2 dh, dan heb je ook weinig kalk in de badkamer en niet het corrosief verhaal. Al denk ik dat het allemaal wel een badkamer lang mee gaat.
Ik heb zelf een grohe smart douche unit en daar wil je geen kalk in hebben, de materialen zijn messing en kunststof lijkt het, we gaan zien of dat iets doet maar vermoed van niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@JPS Als een klemzadel gaat lekken is er waarschijnlijk te kort lijm gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

wizzopa schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:57:
@JPS Als een klemzadel gaat lekken is er waarschijnlijk te kort lijm gebruikt. ;)
Zeker waar, maar neemt niet weg dat een aanboorzadel veel robuuster is. Was maar iets duurder, iets van 9 euro compleet meen ik.

Ik zie trouwens net je hele fotoserie op Imgur. Ook een leuke Airgap, handige watermeter en ook mooi die zoutmeter voor je domotica!

[ Voor 8% gewijzigd door JPS op 04-10-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
wizzopa schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:57:
Ik heb een keer zo'n klemzadel gebruikt in een verticale pijp en het ging inderdaad lekken, de plek was ook niet optimaal om het te monteren want er was maar weinig ruimte. Later kwam ik erachter dat je dus van die aanboorzadels had waarbij je gelijkmatig de moeren kon aandraaien, het lijkt mij wel een uitkomst als je een aftakking moet maken aan een verticale pijp.

In jouw situatie zal je niet zo snel lekkage hebben omdat je pijp horizontaal is en vermoedelijk nooit 100% gevuld is met afvoerwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 10:26

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik ben al even aan het lurken in dit forum en aan het inlezen maar ik heb nog enkele vraagjes.

- Kan het kwaad de ontharder de plaatsen in de trapkast, waar ook de meterkasten zitten? (vochtigheid) Er is geen circulatie in die ruimte.
- Is dit broodje aap: Ik heb me laten vertellen dat de kan op lekkage groot is bij het installeren van een ontharder op buizen die al jaren werken zonder ontharder. De "beschermende" kalklaag kan nu immers lossen en het onderliggende lek blootleggen.
- Nog een broodje aap: Is het zo dat wettelijk bepaald is dat de regeneratie eigenlijk om de 7 dagen moet uitgevoerd worden?
- Weet iemand hoeveel liter water de R2D2 gebruikt bij een regeneratie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Joindry schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:29:
Ik ben al even aan het lurken in dit forum en aan het inlezen maar ik heb nog enkele vraagjes.

- Kan het kwaad de ontharder de plaatsen in de trapkast, waar ook de meterkasten zitten? (vochtigheid) Er is geen circulatie in die ruimte.
- Is dit broodje aap: Ik heb me laten vertellen dat de kan op lekkage groot is bij het installeren van een ontharder op buizen die al jaren werken zonder ontharder. De "beschermende" kalklaag kan nu immers lossen en het onderliggende lek blootleggen.
- Nog een broodje aap: Is het zo dat wettelijk bepaald is dat de regeneratie eigenlijk om de 7 dagen moet uitgevoerd worden?
- Weet iemand hoeveel liter water de R2D2 gebruikt bij een regeneratie?
Water verbruik is bij onze R2D2-32 50 liter gemeten met een watermeter in de afvoer.
Daarvan is,
Backwash = 13 liter in 2 minuten
Brine = 24 liter in 28 minuten ( na 9 minuten gaat hij verder met zoet water )
Rinse = 13 liter in 2 minuten
Refill = 3,8 liter in 3,2 minuten

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 05-10-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-04 20:34
Joindry schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:29:

Voor het om de 7 dagen te regenereren. Dat is geen wettelijke bepaling in Nederland zover ik weet. Wel wordt het aangeraden en vooraf ingesteld. (bijvoorbeeld bij de R2D2)
Ze geven aan dat dit nodig is om bacterievorming tegen te gaan. Hier zijn in het Duits enkele artikelen en onderzoeken over te vinden. Je mag het wel handmatig veranderen, maar het wordt sterk afgeraden.
Op basis van @wizzopa blijkt dus dat je ongeveer 2,7m³ water op jaarbasis verbruikt om te regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11-2024
Koen87 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:12:
[...]
Voor het om de 7 dagen te regenereren. Dat is geen wettelijke bepaling in Nederland zover ik weet. Wel wordt het aangeraden en vooraf ingesteld. (bijvoorbeeld bij de R2D2)
Ze geven aan dat dit nodig is om bacterievorming tegen te gaan. Hier zijn in het Duits enkele artikelen en onderzoeken over te vinden. Je mag het wel handmatig veranderen, maar het wordt sterk afgeraden.
Sterk afgeraden lees ik niet terug in de installatiehandleiding van de R2D2, ik heb hem dan ook naar 10 gezet:
Wir haben die Zwangsregeneration aus hygienischen Gründen auf 7 Tage voreingestellt. ( kann auch
auf 10 Tage erhöht werden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neevusicus
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-02 12:59
Heb een britta waterfilter zelf, 3,5 liter
Iemand enig ervaring met hoe vaak je die moet vervangen? Als ik het lcd-schermpje moet volgen dan moet dit na 28 dagen. Met een huishouden van 2 vraag ik me af hoe de verhouding in elkaar steekt.
Is de filter dan op, na 28 dagen voor een huishouden van 2?
Als het om een huishouden van 4 personen gaat, moet ik het dan om de 2 weken vervangen?
Ik heb getracht meer info hierover te verkrijgen, maar dit lukt me niet.
Iemand ervaring of factual knowledge hierover?

Hier in oud-rijswijk ben ik er maar blij mee. Waterkoker hoeft niet meer ontkalkt te worden elke 2/3 weken.
Douchen is nog een ding. Waarschijnlijk een 2k apparaat als ik besluit dit anders te willen. Goede gebruikservaringen hier op dit forum. ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Neevusicus op 05-10-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:30
JPS schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:17:

Zie hier de aan/afvoerleiding naar de R2D2 met daarna een afsplitsing voor de beneden en bovenwaterleidingen.

[Afbeelding]

En de home made Airgap:

[Afbeelding]

En zie hieronder een video van de airgap in actie (dit is tijdens de eerste regeneratie). Kijk 'm shinen down under! 8)

[Video]

Ik ga dat T-stuk boven de Airgap nog wijzigen trouwens. Het werd in de handleiding al afgeraden en het verval naar de kruipruimte is te weinig om te voorkomen dat het regeneratiewater weer terugkomt in de overloopslang. Het water stroomt onder druk direct te andere kant van de T in (niet helemaal terug in de ontharder, maar wel bijna. Helaas had Welkoop geen Y verloopstuk oid liggen, dus vandaar nu even dit. Ik denk dat ik het T-stuk een kwartslag ga draaien met de regeneratieafvoer boven en dan de overloopslang via de zijkant aangesloten.

Het water smaakt al duidelijk zacht, heel fijn. Enfin, nu eens kijken hoe het gaat bevallen!
Netjes! De Aqmos R2D2 is hier afgelopen vrijdag binnengekomen. Zal eens kijken of ik het ook zo netjes aangesloten krijg. Moet nog wat leidingen leggen naar de garage waar ik de ontharder wil plaatsen. Ben benieuwd of de oude koppelingen nog open te krijgen zijn O-)

Weten jullie ook welk onderhoud de R2D2 nodig heeft? Ik heb daar niets over kunnen vinden, maar zie bij allemaal andere leveranciers van waterontharders, reiniging kits staan etc etc. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Fethoz69 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:06:
[...]

Weten jullie ook welk onderhoud de R2D2 nodig heeft? Ik heb daar niets over kunnen vinden, maar zie bij allemaal andere leveranciers van waterontharders, reiniging kits staan etc etc. :o
Ik heb bij de Aqmos R2D2 zo'n flesje Resin cleaner besteld. Volgens mij is 1x per jaar voldoende en verder natuurlijk het zout af en toe bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

Ik heb bij de Aqmos R2D2 zo'n flesje Resin cleaner besteld. Volgens mij is 1x per jaar voldoende en verder natuurlijk het zout af en toe bijvullen.
Wat is het doel van de Resin Cleaner, en hoe zou hars kunnen vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

wizzopa schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:14:
[...]

Wat is het doel van de Resin Cleaner, en hoe zou hars kunnen vervuilen.
Doel is het reinigen van het resin, volgens verschillende leveranciers tegen bacteriele vervuiling. Zie bijv: https://www.hydrotense.eu/Harscleaner-250-ml-Resu

Maar weet niet of het nou echt nodig is. Voor die paar euro extra was het snel meebesteld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
JPS schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:32:
[...]

Doel is het reinigen van het resin, volgens verschillende leveranciers tegen bacteriele vervuiling. Zie bijv: https://www.hydrotense.eu/Harscleaner-250-ml-Resu

Maar weet niet of het nou echt nodig is. Voor die paar euro extra was het snel meebesteld ;)
Ik denk dat het wel mee valt met de bacteriële vervuiling. Hier een interessante artikel https://www.drinkwaterpla...-beste-kraanwater-wereld/
En een artikel over vervuiling door wat ze noemen suspended solids. https://www.wqpmag.com/pr...e-resins-suspended-solids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja interessant en ook ik denk dat het in NL wel meevalt. Maar voor mij zit het in de categorie "baat het niet dan schaadt het niet".

Zo kun je ook die de facto aanbevolen regeneratietijd van een week ter discussie stellen. Er is weinig/niets bekend over hoe die vervuiling er dan uit ziet en wat de gevolgen zijn. Daarom heb ik zelf het regeneratieinterval op 14 dagen ingesteld en dat kan vast nog wel langer. Gezien ons verbruik denk ik dat de regeneratie meestal obv dit interval zal starten ipv op volume.

/edit: Hier een discussiedraadje

[ Voor 12% gewijzigd door JPS op 05-10-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 13:43

Matis

Rubber Rocket

@JPS maar een beetje ontharder is toch tegenwoordig volumegestuurd wanneer het op regeneratie aankomt?

* Matis reinigt ook braaf jaarlijks de ontharder met resup :)

[ Voor 25% gewijzigd door Matis op 06-10-2020 07:27 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Matis Dat is de Aqmos R2D2 ook.

Echter waarom zou je eens in de 7 dagen een dwang regeneratie laten uitvoeren als het volgens Aqmos ingesteld kan worden aan de hand van je hardheid, in ons geval 4000 liter. Dan vind ik 14 dagen of 3200 liter prima, gister voor de regeneratie had ik 193 liter over voor hij zou gaan regenereren op volume, eens in de 14 dagen scheelt 2 zakken zout per jaar 😉
Of mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-04 20:34
wizzopa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:51:
@Matis Dat is de Aqmos R2D2 ook.

Echter waarom zou je eens in de 7 dagen een dwang regeneratie laten uitvoeren als het volgens Aqmos ingesteld kan worden aan de hand van je hardheid, in ons geval 4000 liter. Dan vind ik 14 dagen of 3200 liter prima, gister voor de regeneratie had ik 193 liter over voor hij zou gaan regenereren op volume, eens in de 14 dagen scheelt 2 zakken zout per jaar 😉
Of mis ik iets.
Ik ga het denk ik ook maar is aanpassen. Ik was namelijk al naarstig op zoek naar het kwaliteit van het water in Duitsland. Ze moeten natuurlijk het zo instellen dat het past met zelfs het minst goede water wat ze daar hebben. Ik verwacht dus ook dat het hier wel goed komt. Ook de dH waarde is hier al een stuk minder dan in DLD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Matis schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:26:
@JPS maar een beetje ontharder is toch tegenwoordig volumegestuurd wanneer het op regeneratie aankomt?
Ja maar dat volume (bij mij ingesteld op 3600 liter) verwacht ik regelmatig niet te halen binnen die 14d, dus dan overruled de tijdsgestuurde regeneratie. Ik verbruik gemiddeld 80/12=6,7 kuub per maand ofwel 3200 liter per 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Laatst online: 03-05 14:38
Ik zou ook graag een ontharder plaatsen, mijn wateraansluiting/meter zit in de kelder. Daar is ook stroom en ruimte zat, echter loopt de afvoerbuis naar het riool net onder het plafond van de kelder.

De afvoer van de ontharder zou dus omhoog moeten lopen, heeft iemand daar ervaring mee? Meestal loopt de afvoer onder vrij verval naar het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Lexo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:01:
Ik zou ook graag een ontharder plaatsen, mijn wateraansluiting/meter zit in de kelder. Daar is ook stroom en ruimte zat, echter loopt de afvoerbuis naar het riool net onder het plafond van de kelder.

De afvoer van de ontharder zou dus omhoog moeten lopen, heeft iemand daar ervaring mee? Meestal loopt de afvoer onder vrij verval naar het riool.
De maximale opvoerhoogte voor de R2D2 is 120 cm maximale lengte van de slang 6 meter.
Is het mogelijk de ontharder op een verhoging te plaatsen om binnen de 120 cm te komen.

Waar je wel rekening mee moet houden is de overloop van de container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Laatst online: 03-05 14:38
Ok, das mooi. En met container bedoel je het zoutreservoir?

Ja er is ruimte genoeg om de ontharder op een verhoging te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Lexo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:28:
Ok, das mooi. En met container bedoel je het zoutreservoir?

Ja er is ruimte genoeg om de ontharder op een verhoging te plaatsen.
Container = zoutreservoir ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuroPreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-10-2022
wizzopa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:19:
[...]

De maximale opvoerhoogte voor de R2D2 is 120 cm maximale lengte van de slang 6 meter.
Is het mogelijk de ontharder op een verhoging te plaatsen om binnen de 120 cm te komen.

Waar je wel rekening mee moet houden is de overloop van de container.
In het geval van een hoger gelegen afvoer dan blijft er uit eindelijk toch een laag water staan (bij de schakelklep van de waterontharder) waarin bacteriën zich kunnen nestelen. De vraag is natuurlijk of dat kwaad kan?

Terug stromen uit riool lijkt me in dat geval ook mogelijk een ding, een goede air gap lijkt me ook wel noodzakelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door NuroPreak op 06-10-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
NuroPreak schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:53:
[...]

In het geval van een hoger gelegen afvoer dan blijft er uit eindelijk toch een laag water staan (bij de schakelklep van de waterontharder) waarin bacteriën zich kunnen nestelen. De vraag is natuurlijk of dat kwaad kan?

Terug stromen uit riool lijkt me in dat geval ook mogelijk een ding, een goede air gap lijkt me ook wel noodzakelijk.
Daar kan ik het direct mee eens zijn.

Dat er water in blijft staan klopt, maar dat is volgens montagehandleiding van Aqmos denk geen bezwaar gezien de opvoerhoogte van max 120 cm.

Een goede Air-Gap is zeker aan te bevelen ook als je aansluiting heb die wel leeg loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Lexo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:01:

Ik zit precies met hetzelfde probleem! Heb inmiddels de R2D2-32 binnen, maar ben nog in twijfel over de afvoer.
Mijn grootste "angst" zit hem in de laagte van de afvoer, dat daardoor water zou terug stromen de kelder in (of R2D2). Deze zit namelijk niet veel hoger dan de riolerings-buizen. Ik zal eens een foto plaatsen. Ik zat zelf dus te kijken naar een terugslagklep.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdAGIdkYiNoUoEwPkOoajXadPk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8c5vlNUiMy9422aCnwlIsS5I.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de afvoer dus op het linker pvc aansluiting maken. Zoals je ziet is die niet veel hoger als de bocht rechts die naar de straat loopt. Alhoewel je bent al bijna boven straat niveau bent.

[ Voor 25% gewijzigd door DoeEensGek op 07-10-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 14:53
Gisteren een handige harry langs gehad om te beginnen met installatie. Binnen 2 uur alle gaten geboord (20cm getrild beton), alle leidingen via de waterput naar de voorraadkast waar de R2D2 komt, electra vanuit de meterkast naar de voorraadkast gelegd én even een vorstvrije buitenkraan gelegd.... Was bij mij een weekproject geweest _/-\o_

Morgen de boel aansluiten op de waterleidingen. volgorde wordt: Watermeter -> aftakking naar voorraadkast -> aftakking naar buitenkraan -> R2D2 -> terug naar waterput -> rest van het huis.

De buitenkraan zal dus hard water houden (geen zout in de tuin dus).

Kwamen er ook achter dat de afvoer vanaf de keuken nooit goed is aangesloten. Deze staat op buisjes en ligt zo'n beetje uit elkaar. "Die hoort gewoon opgehangen aan het plafond"....

Dus hopelijk wil hij die ook nog ff fixen. en dan heb ik hopelijk vanaf morgenavond zacht water, een buitenkraan en waarschijnlijk ook een droge kruipruimte.... Geen wonder dat er altijd water staat in de kruipruimte XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:22

siemenz

Koetje

Waah schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:40:
Gisteren een handige harry langs gehad om te beginnen met installatie. Binnen 2 uur alle gaten geboord (20cm getrild beton), alle leidingen via de waterput naar de voorraadkast waar de R2D2 komt, electra vanuit de meterkast naar de voorraadkast gelegd én even een vorstvrije buitenkraan gelegd.... Was bij mij een weekproject geweest _/-\o_

Morgen de boel aansluiten op de waterleidingen. volgorde wordt: Watermeter -> aftakking naar voorraadkast -> aftakking naar buitenkraan -> R2D2 -> terug naar waterput -> rest van het huis.

De buitenkraan zal dus hard water houden (geen zout in de tuin dus).

Kwamen er ook achter dat de afvoer vanaf de keuken nooit goed is aangesloten. Deze staat op buisjes en ligt zo'n beetje uit elkaar. "Die hoort gewoon opgehangen aan het plafond"....

Dus hopelijk wil hij die ook nog ff fixen. en dan heb ik hopelijk vanaf morgenavond zacht water, een buitenkraan en waarschijnlijk ook een droge kruipruimte.... Geen wonder dat er altijd water staat in de kruipruimte XD
Ha! Wat bedoel je met geen zout in de tuin?

Het zout wordt volgens mij alleen gebruikt om de hars te regenereren maar komt verder niet het (drink) water in toch?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
siemenz schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

Ha! Wat bedoel je met geen zout in de tuin?

Het zout wordt volgens mij alleen gebruikt om de hars te regenereren maar komt verder niet het (drink) water in toch?
Zoals ik het begrijp:
De ontharder wisselt kalk (calcium) voor Natrium.
En Natrium proef je niet (NatriumChloride smaakt zout).

Na regeneratie heb je dus een ionenwisselaar voor Natrium. Langzaam worden de natrium uitgewisseld voor Calcium. Tot die "vol" is

Bij regenereren wordt er NaCl door het systeem gespoeld. Calcium bind zich naar de Cl, en de Na bind zich met de hars. En het feestje begint opnieuw.

Dat is het volgens mij simpel uitgelegd. Maar correct me if I'm wrong.

Natrium is niet schadelijk voor mensen, en planten hebben het nodig om te groeien... Maar niet teveel. En als je een droge zomer hebt voeg je dus ve natrium toe aan je tuin. De hoeveelheid Natrium die wordt toegevoegd is afhankelijk van de originele hardheid. Calcium en natrium vervangen elkaar namelijk. Veel calcium voor de ontharder betekend veel natrium na de ontharder.

Los daarvan: het is best zonde om je zwembad te vullen, en tuin te besproeien met onthard water. Dan moet je eerder regenereren. Mijn schoonvader gebruikte eerder gewoon onthard water voor zijn hottub. En met 4000 liter is dat meteen een extra regeneratie cyclus....nu gebruikt die de bypass :+

[ Voor 23% gewijzigd door Waah op 07-10-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
Puur te info, mijn keuze is na lang wikken en wegen gevallen op een set van hydrotense.
En wel de 10l monosphere hars variant(zou 3500l water moeten kunnen ontharde voor regeneratie) met 5800 sxt klep en met 35l los zout vat.

We gaan het mee maken hoe goed(of slecht ) dit systeem het doet.

De afvoer wordt voor mij nog wel even een uitdaging want die heb ik nergens echt in de buurt zitten.
En ik kan het apparaat ook niet op een plak plaatsen waar wel een afvoer is, want daar heb ik dan geen water.

Als ik hem heb geïnstalleerd zal ik mijn bevindingen wel hier laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Over zout.... Wat is nu exact het verschil?

https://www.deboerdrachte...tharding-zout-tabletten/3

https://www.deboerdrachte...en-ontharding-zak-25-kg/3

99,8% versus 99,9%... Maakt het überhaupt uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 13:01
Zit er dus 2x zoveel "vervuiling" in het Salina zout.
Lijkt me geen probleem verder, de vervuiling zal wel gewoon mee spoelen?, maar kenner ben ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 10:03
Ik heb hier een installateur staan die bezig is om een lekkage op te lossen - al 5 maanden lekkage na installatie warmtepomp :( - en die zegt dat de hardheid van water niet onder de 5 moet komen omdat het water dan te alkalisch wordt en machineverbindingen aantast.
Dat zou de reden zijn dat bij een klant een kraan afbrak toen hij daar en reparatie aan moest uitvoeren (klant had een 0 hardheid waterontharder).

Dat is hier ook al eens voorbij gekomen, maar wat is de conclusie daar nou over: broodje aap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb gisteren mijn CV installatie per ongeluk bijgevuld met onthard water. Zat even te zoeken of dat kwaad kon, maar ik zie toch hele gevarieerde berichten.

Je zou zeggen; minder kalk is beter. Maar dat lijkt niet altijd zo te zijn. Iemand ideeën hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:30
stefijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:38:
Ik heb hier een installateur staan die bezig is om een lekkage op te lossen - al 5 maanden lekkage na installatie warmtepomp :( - en die zegt dat de hardheid van water niet onder de 5 moet komen omdat het water dan te alkalisch wordt en machineverbindingen aantast.
Dat zou de reden zijn dat bij een klant een kraan afbrak toen hij daar en reparatie aan moest uitvoeren (klant had een 0 hardheid waterontharder).

Dat is hier ook al eens voorbij gekomen, maar wat is de conclusie daar nou over: broodje aap?
Goeie vraag, het idee is hier om dit weekend de ontharder aan te sluiten, maar stuit nu op deze site: https://www.gezondheid.be...seaction=art&art_id=13435
Als je dit leest, heb ik 'm liever niet aangesloten, zitten hier op een hardheid van 8. Maarja woon je in het midden van Nederland, dan zitten we op 4 ? Dus dan zou men daar, volgens het artikel, al een 'probleem' hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wij hebben alleen maar zwarte kranen etc dus liefst zo weinig mogelijk kalkaanslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frank_P
  • Nu online
Dat is allemaal al lang ontkracht.
Het kan in sommig situaties voor komen als het water niet genoeg bufferend vermogen heeft om het water PH neutraal te houden.
Maar in ons water zitten geloof ik zat andere elementen die het water nog genoeg buffer vermogen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:32:
Heb gisteren mijn CV installatie per ongeluk bijgevuld met onthard water. Zat even te zoeken of dat kwaad kon, maar ik zie toch hele gevarieerde berichten.

Je zou zeggen; minder kalk is beter. Maar dat lijkt niet altijd zo te zijn. Iemand ideeën hierover?
Onafhankelijk van of onthard water slecht zou zijn voor je CV installatie, bijvullen gaat om een heel klein deel van de totale watervoorraad dus de resulterende hardheid van de totale hoeveelheid water zal vrij weinig veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vloris schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Onafhankelijk van of onthard water slecht zou zijn voor je CV installatie, bijvullen gaat om een heel klein deel van de totale watervoorraad dus de resulterende hardheid van de totale hoeveelheid water zal vrij weinig veranderen.
Nou, hij is grotendeels leeg geweest ivm wijzigingen in het leidingwerk. Hoewel de vloerslangen natuurlijk niet leeg gelopen zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
stefijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:38:

Hier wat lees voor mbt tot waterontharden https://www.nieuwsbank.nl...rde-strijd-om-zacht-water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehtevaschino
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-02-2024
Heb vandaag AQMOS R2D2 R32 waterontharder binnen gekregen. Morgen ga ik het samen aansluiten met mijn buurman.

Kan misschien een forum lid exact vertellen zodra alle leidingen en afvoer zijn aangesloten. Welke stappen ik moet gaan uitvoeren om mijn Waterontharder in werking te zetten?

Excuses mijn Duits is niet zo goed namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
olifant-pinda schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:04:
Heb vandaag AQMOS R2D2 R32 waterontharder binnen gekregen. Morgen ga ik het samen aansluiten met mijn buurman.

Kan misschien een forum lid exact vertellen zodra alle leidingen en afvoer zijn aangesloten. Welke stappen ik moet gaan uitvoeren om mijn Waterontharder in werking te zetten?

Heb je wat aan een vertaling naar Nederlands ;) die is hier op te halen https://we.tl/t-BFDle1vzCP :)

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 08-10-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehtevaschino
@wizzopa Bedankt hier heb ik echt iets aan.

Woon zelf in Regio West Friesland (Hoorn) betreft waterhardheid is 7 DH. Kan toch zonder problemen waterontharden naar 0 DH?

Want als ik handleiding er bij pakt staat er dit namelijk:

13. Het kruispunt instellen

Het systeem verzacht het ongezuiverde water tot 0 ° dH.

Volledig onthard water wordt niet aanbevolen voor menselijk plezier. Dit kan ook leiden tot corrosieschade aan metalen pijpleidingen.

We raden daarom aan om het ontharde water (6-8 ° dH) te mengen met ruw water.

De regelklep van het systeem heeft hiervoor een geïntegreerde mengklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
olifant-pinda schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:19:
@wizzopa Bedankt hier heb ik echt iets aan.

Woon zelf in Regio West Friesland (Hoorn) betreft waterhardheid is 7 DH. Kan toch zonder problemen waterontharden naar 0 DH?

Want als ik handleiding er bij pakt staat er dit namelijk:

13. Het kruispunt instellen

Het systeem verzacht het ongezuiverde water tot 0 ° dH.

Volledig onthard water wordt niet aanbevolen voor menselijk plezier. Dit kan ook leiden tot corrosieschade aan metalen pijpleidingen.

We raden daarom aan om het ontharde water (6-8 ° dH) te mengen met ruw water.

De regelklep van het systeem heeft hiervoor een geïntegreerde mengklep.
Ik ga hier in Grootebroek ook naar 0 dH.
De handleiding is hoogst waarschijnlijk bedoeld voor Duitsland😉
Hier wat lees voer mbt tot “ menselijk plezier “
en metalen pijpen.
https://www.nieuwsbank.nl...rde-strijd-om-zacht-water
Btw het is een online vertaling uit het Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wizzopa schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:05:
[...]

Heb je wat aan een vertaling naar Nederlands ;) die is hier op te halen https://we.tl/t-BFDle1vzCP :)
Monteur is hier net aan de slag, en werd wat duizelig van die duitse handleiding XD dus perfecte timing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

olifant-pinda schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:04:

Samengevat:
* knop in SERV stand.
* op stroomnet aansluiten
* 15 liter water erin gooien (GEEN zout)
* knop 1 stap naar rechts draaien om 1e handmatige regeneratie te starten
* ongeveer 40 minuten wachten en als ie weer op SERV staat:
* zout erin gooien
* configuratie via het menu doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehtevaschino
@JPS Dank je wel!

Welke configuratie hebben jullie uiteindelijk ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

* Regeneratievolume: 3600liter (voor mijn situatie dH 8,5 naar 0)
* Regeneratieinterval: 14 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Regeneratie om de 3200 liter of 14 dagen 12 uur smiddags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Hier in het hoge noorden (Leeuwarden) is de dH 6,5, moet ik dan andere liters instellen om tot dH 0 te komen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

RTFM, staat een mooie tabel in. Hoef je geen duits voor te kunnen lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:46:
Hier in het hoge noorden (Leeuwarden) is de dH 6,5, moet ik dan andere liters instellen om tot dH 0 te komen?
Nee, liters of Ton voor de R2D2 is de hoeveelheid tussen de regeneraties.
In de gebruiksaanwijzing staat een lijstje daar kan je zien dat je voor 10 naar 0 dH ca 3200 liter door de ontharder kan dus bij 6,5 dH zal dat nog meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
JPS schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:50:
RTFM, staat een mooie tabel in. Hoef je geen duits voor te kunnen lezen ;)
Wie leest die dingen nou :+ niemand toch? Daar hebben we jullie voor? :+
[small]ik schrijf handleidingen voor mijn beroep :X dus ik weet hoe zinloos mijn werk vaak is [/small

Mijn mannetje is hier net klaar. Electra vanuit de meterkast naar de voorraadkast getrokken + stopcontact.
2e foto is de waterput waar dus de slangen weggaan naar de voorraadkast
3e foto is de aansluitset met eventueel bypass (die ook op de R2D2 zelf zit)
4e foto zijn de slangen van de backwash en overloopbeveiliging.
5e foto is het resultaat :*) Ook direct een buitenkraan met anti-vorst laten installeren (zit net niet op de foto, rechts aan de muur)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7b6szG4LxqEiXtUUG6sAUB_8xcQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0MGqc5BltK1xUtrgoPBvnrw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEvVJlPE5nmfUVZuFRw3OgQpfLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2HyaSYONK1R3dmYieSqXqgX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1fOokEvX8haYiX_3eSNhY47Guc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcaeH5ZSIrX2p1OkABZJtuGO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1plKo-WkC269Qix0zvr0EbYMHN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2EikaRpWelqubZtYuEUmhFX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrmCGRkOhSF7AAU360gEk4AS5II=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNmpNajb6hK4Mbf8dla7ZQHm.jpg?f=fotoalbum_tile
]

Eerste stap is nu klaar, nu instellen en zout erin en afwachten tot het water zacht is O-)

[ Voor 78% gewijzigd door Waah op 08-10-2020 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Laatst online: 27-04 23:14
Waah schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:09:
[...]
Eerste stap is nu klaar, nu instellen en zout erin en afwachten tot het water zacht is O-)
De afvoer is zonder airgap, wat gaat er nog meer door die buis?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
BazemanKM schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:30:
[...]

De afvoer is zonder airgap, wat gaat er nog meer door die buis?
Volgens mij enkel de douche... Maar gezien de grootte van de buis, en dat er geen water in blijft staan als het goed is... Hoe groot is de kans nu echt dat er water vanuit die buis in het systeem komt?

De monteur zei dat die daarom de gaten bovenin de buis heeft gedaan, op die manier komt er geen water in. Maar als het wel een issue is moet er even een air gap of terugloopbeveiliging tussen. Wat maar het makkelijkst is.

En klopt het dat ik na het vullen zout niets meer hoef te doen? ready to go? Hele service-cyclus is gedaan, toen zout en ingesteld.

@Possible Voor hardheid van 6.5 met de R2D2 32 kom je trouwens op 32 (capaciteit)/6.5 (hardheid)=4.92 ton (m3). De hardheid in het boekje begint pas bij hardheid 10. :+

[ Voor 19% gewijzigd door Waah op 08-10-2020 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
@Waah toch maar eens de handleiding lezen😉
Dit kan echt niet, ongeacht wat er door de leiding gaat, zo maak je Geen rioolaansluiting voor een water ontharder.

https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap

Op de foto zie ik ook geen keerklep in de waterleiding.
Effe snel en effe niet goed😉

[ Voor 16% gewijzigd door wizzopa op 08-10-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wizzopa schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:43:
@Waah toch maar eens de handleiding lezen😉
Dit kan echt niet, ongeacht wat er door de leiding gaat, zo maak je Geen rioolaansluiting voor een water ontharder.

https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap
Ah, duidelijk verhaal d:)b
Moet dus een sifon op + een airgap....
In het boekje stond dat een terugslagklep ook kon. Maar dat word dus niet aangeraden.

maar ff shoppen dus. Al zal het voor nu geen issue vormen... De buis van keuken naar afvoer is momenteel stuk.... Dus als er overloop van het riool is gaat het daar naartoe :X

Verder geen klachten overigens. Geen idee of het duur is, maar de waterontharder was 365 euro, en de monteur was 400 euro inclusief stroompunt aanleggen, buitenkraan aanleggen en alle materialen (slangen, stroomkabels, buitenkraan)

[ Voor 38% gewijzigd door Waah op 08-10-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Waah schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Wie leest die dingen nou :+ niemand toch? Daar hebben we jullie voor? :+
Buiten het airgap verhaal het volgende: De afvoerslangen zijn alleen door een gat in de buis gestoken en nergens vastgezet? Het water komt er met een aardige (waterdruk) uit. Er is risico op losschieten uit de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
athvdk schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

Buiten het airgap verhaal het volgende: De afvoerslangen zijn alleen door een gat in de buis gestoken en nergens vastgezet? Het water komt er met een aardige (waterdruk) uit. Er is risico op losschieten uit de buis.
Hij heeft het gat kleiner geboort dan de diameter van de buis. Daardoor zou het moeten houden.
Dat gezegd: Deze monteur is vooral handig in ander water en electrawerk. Waterontharders deden ze bijna niet.

Buitenkraan deed die ook een stuk sneller allemaal :+ Maar komt sowieso een air gap hoor :9 heb het al even aan hem doorgegeven. Hij komt hier binnenkort toch weer voor het maken van de kapotte waterafvoer vanaf de keuken O-) dus dan meteen maar ff goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Waah En ook nog even een terugstroombeveiliging type CA https://www.warmteservice...echter-15-knel/p/47659700 of toch minimaal deze https://www.bengshop.nl/W...1N4Q5vEAQYCSABEgKvGvD_BwE in de waterleiding.

[ Voor 25% gewijzigd door wizzopa op 08-10-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Waah schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:14:
[...]

Hij heeft het gat kleiner geboort dan de diameter van de buis. Daardoor zou het moeten houden.
Het gaat wel om minimaal zo'n 40 liter water per regeneratie. :)
Maar met de airgap wordt straks de slang in ieder geval wel goed vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Janssen
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-05 09:03
Na passief meelezen met dit forum ook een waterontharder aangeschaft van goedkopewaterontharders. het gaat om onderstaand model:

https://www.goedkopewater...remium-fleck-5800-sxt-20/

Alles afgelopen week geïnstalleerd en vanavond was het plan om de Fleck 5800 SXT kop te programmeren (instellingen van goedkopewaterontharders) en de waterontharder aan het werk te zetten. alles verliep vlot totdat de kop het zoutvat moest gaan vullen(laatste cyclus), dit ging naar mijn idee al langzaam echter toch de cyclus aflaten lopen(zie foto). Hierna de cyclus uitgeprobeerd waar de kop het pekelwater uit de bak zou moeten zuigen maar dit gebeurde helemaal niet, een tweede keer geprobeerd en weer niets opgezogen. Hierna de koppelingen van de pekelslang nagekeken voor eventuele lekken maar hier kon ik geen lekken vinden.

Het water komt maar halverwege het zoutplatform terwijl in de handleiding staat dat dit ongeveer 5cm erboven moet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bsFl7bkLCG_iueN3hUrdYFZZu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnWRbu14kTGI9Tnpjep8m8zF.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap de vlotter en de BLFC ring gecheckt voor verstoppingen/defecten, hier was ook geen probleem te ontdekken. Nu was mijn laatste gedachten dat de injector misschien verstopt kon zitten dus hier de deksel vanaf gemonteerd en kwam ik het volgende tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weBAncjMLrkMikaO0MsrCs74fYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohrQHCfZbnWqHI1FV8CHCQlI.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit controleer met de handleiding(blz84) zijn de injector en de injectorplug verkeerd om gemonteerd? Ook als ik op Youtube onderstaande video bekijk concludeer ik dat dit bij mij foutief gemonteerd is.

YouTube: Fleck 5800 Injector Repairs

Kloppen mijn waarnemingen of zit ik ernaast? Als het ergens anders aan ligt hoor ik het graag, wil namelijk nog niet direct de hele kop uit elkaar halen als het uiteindelijk blijkt aan iets simpels te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
  • Laatst online: 28-11-2024
Iemand een idee waar dit onderdeel van de R2D2 hoort? Viel ergens af toen ik de afvoerslang vast zetteAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHAtfdiKIE5W7oCcw1cEC6fPoaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JhcViFxoJQgcaWc7jHFVUZX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
R.Janssen schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:29:
Het water komt maar halverwege het zoutplatform terwijl in de handleiding staat dat dit ongeveer 5cm erboven moet zijn.
Heb dezelfde, maar dit is bij mij ook niet het geval. Geen idee of ik er wat aan moet doen en wat...gewoon een keer bijvullen met water? Heb ik de eerste keer ook gedaan tot dat niveau, volgens instructie, maar er ging bij ingebruikname van alles mis door verkeerd (doorgekregen) instellingen.
Ook nog niet gemeten wat de hardheid van ons water nu is

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 09-10-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
R.Janssen schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:29:
Na passief meelezen met dit forum ook een waterontharder aangeschaft van goedkopewaterontharders. het gaat om onderstaand model:

https://www.goedkopewater...remium-fleck-5800-sxt-20/

Alles afgelopen week geïnstalleerd en vanavond was het plan om de Fleck 5800 SXT kop te programmeren (instellingen van goedkopewaterontharders) en de waterontharder aan het werk te zetten.
Heb je al contact gehad met de leverancier?

PS het lijken Duitse injectoren te zijn? :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik begrijp dat deze beveiliging ook nog boven maaiveld geplaatst moet worden, wellicht een extra complicatie.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/T2n04L3d/screenshot-89.png
https://www.brabantwater....obladen/INFO0200-1100.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Wolly schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

Ik begrijp dat deze beveiliging ook nog boven maaiveld geplaatst moet worden, wellicht een extra complicatie.

[Afbeelding]
Ik heb gekozen voor type EA, keuze bepaald door A: de prijs, B: geen afvoer nodig.
En ja het is niet volgens de regels maar als ik dan een paar posts terug lees ;)

Het is beter dan niets :)

EA heeft een aftapkraan je waar mee je de werking kan controleren en ik gebruik dat kraantje voor het nemen van een water monster voor dat het water de ontharder ingaat. Ik meet TDS, EC, Temperatuur en hardheid.
Na de ontharder heb ik ook een kraanje voor het zelfde doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wolly schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

[Afbeelding]
En de BA/CA terugstroombeveiliging moet óók weer op het riool worden aangesloten. Al lijkt er een air-gap op te zitten. Maar dat is dus nóg meer slangen naar het riool O-)

In mijn geval zou ik trouwens niet weten waar die uberhaupt nog past in de huidige situatie. Hij moet horizontaal geplaatst. En na de watermeter zit een aftapkraantje, gevolgd door de slang naar de voorraadkast. En daar zit geen horizontaal stukje buis meer tussen :Y)

Maar we gaan wel wat verzinnen O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 09-10-2020 10:55 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.